(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 مرداد 1390- شماره 19988

نوجوانم معتاد است
به خودت متكي باش
روزه داران توجه داشته باشند
خشم خود را كنترل كن!
نوزادان را تا حد امكان از منزل خارج نكنيد
طلاق با كودكان شما چه مي كند
دهان هاي بد بو



نوجوانم معتاد است

گاهي علائم اعتياد بسيار پيش پا افتاده به نظر مي رسند.
معتادان آخرين كساني هستند كه از مشكل خود باخبر مي شوند و يا به آن اعتراف مي كنند. آنها اعتقاد دارند مي توانند هر زمان كه بخواهند اعتياد را ترك كنند ولي حقيقت اين است كه تا گردن در ورطه اين بلاي خانمانسوز فرو رفته اند.
اگر در مورد اعتياد يكي از نزديكان خود ترديد داريد با پاسخ دادن به چند سؤال مي توانيد تا حد زيادي از اين موضوع مطمئن شويد.
معتادان نسبت به اتفاقاتي كه در محيط پيرامون آنها مي افتد بي اعتنا هستند. آنها ممكن است از حساب بانكي خانواده پول برداشت كنند، شغل خود را از دست بدهند، دچار افت تحصيلي شوند، به رابطه خود با ديگران لطمه بزنند، سلامتي شان را به خطر بيندازند و يا با تخطي از قانون به دردسر بيفتند.
بيست سؤال اساسي
1- آيا ظاهر فرد مورد نظر تغيير كرده و به اين مسئله توجه ندارد؟
2- آيا تغذيه مناسبي دارد؟
3- آيا وزن خود را از دست داده يا اضافه وزن پيدا كرده است؟
4- آيا تاكنون ديده ايد از سرنگ استفاده كند؟
5- آيا كسل شده است؟
6- آيا بدنش مي لرزد؟
7- آيا دست هاي او سرد است و عرق مي كند؟
8- آيا نفس يا لباس هاي او بدبو شده است؟
9- آيا چشم هاي او قرمز شده است؟
10- آيا مردمك هاي او منبسط شده است؟
11- آيا صورت پف كرده اي دارد؟
12- آيا صورت او رنگ پريده يا قرمز شده است؟
13- آيا نگاه بي روحي دارد؟
14- آيا سرش گيج مي رود و تلوتلو مي خورد؟
15- آيا از مدرسه يا محل كار، زياد غيبت مي كند؟
16- عادات خوابش تغيير كرده و هميشه احساس خستگي مي كند؟
17- آيا تنبل شده است؟
18- بدون دليل هيجان زده مي شود؟
19- آيا پرحرفي مي كند؟ آيا كلمات خود را جويده جويده بيان مي كند؟
20- آيا ميان وسايل او مواد مخدر پيدا كرده ايد؟
البته داشتن اين علائم لزوما به مفهوم اعتياد نيست. از پيشداوري خودداري كنيد ولي مراقب باشيد.
يكي از مشكلات معتادان اين است كه عقيده دارند ديگران مشكل دارند نه آنها! درواقع معتادان مردم را به خاطر متهم كردن آنها سرزنش مي كنند.
يادتان باشد نحوه رابطه شما با فرد معتاد در بهبودي او نقش مهمي دارد.
هر چقدر معتاد از ديگران فاصله بيشتري بگيرد، بيشتر در دام اعتياد گرفتار مي شود. توصيه ما به شما اين است كه در مورد رابطه خود با فرد معتاد هر چه زودتر با متخصصان مشورت كنيد و دست روي دست نگذاريد!
علائم اعتياد در نوجوانان
هيچ چيز دردناك تر از اين نيست كه پدر و مادري نسبت به اعتياد فرزند خود ترديد داشته باشند و ندانند چه كاري از دست آنها ساخته است. در اين ميان تحت نظر داشتن وضعيت تحصيلي نوجوان اهميت زيادي دارد. آيا او به طور مرتب تكاليف درسي خود را انجام مي دهد؟
آيا تمايل به رفتن به مدرسه ندارد و به دنبال بهانه اي براي ماندن در خانه مي گردد؟ به والدين پيشنهاد مي كنيم به طور منظم با مدرسه فرزند خود در ارتباط باشند و راجع به حضور او در كلاس ها سؤال كنند.
آيا فرزند شما به مدرسه مي رود ولي نمرات او افت كرده است؟
آقاي «الف» مي گويد: «سارا در رياضيات نمره ضعيفي گرفته است. من كه باورم نمي شود. او به رياضيات علاقه خاصي داشت.»
كودكان غالبا تمايل ندارند كه صبح زود از خواب بلند شوند ولي اگر اين كار هميشگي است علت آن را پيدا كنيد. در ضمن مراقب اضافه وزن، كاهش وزن و حالت چشمان فرزند خود باشيد.
ظاهر: قضاوت كردن از روي ظاهر نوجوان كار آساني نيست؛ زيرا به طور مداوم تغيير مي كند. مراقب تغييرات لباس فرزند خود باشيد. آيا او به ظاهر خود توجه ندارد؟ كودكان علاقه زيادي به مرتب بودن دارند و در اين مورد با همسالان خود رقابت مي كنند.
رفتار: وقتي كودك به مرحله نوجواني مي رسد طبيعي است كه از خانواده فاصله بگيرد ولي اگر متوجه شديد فرزندتان ابدا دلش نمي خواهد شما بدانيد با چه كساني رفت و آمد مي كند و چه كارهايي انجام مي دهد موضوع را جدي بگيريد.
اگر رفتار فرزندتان مرموز شده و از شما تقاضاي پول مي كند بدون اينكه دليلي براي درخواست خود ارائه دهد احتمال دارد به دردسر افتاده باشد.
بدتر از همه اينكه ممكن است او براي تهيه موادمخدر لوازم خانه را به فروش برساند.
دلايل
دلايل زيادي براي اعتياد افراد مطرح شده ولي يك مسئله مسلم است: هيچ عاملي به تنهايي موجب اعتياد نمي شود بلكه تركيبي از عوامل در اين كار دخالت دارند.
وراثت: برخي از افراد با تمايل به مصرف موادمخدر به دنيا مي آيند هر چند همه آنها به اعتياد گرايش پيدا نمي كنند و در عوض افرادي كه با چنين ويژگي اي متولد نمي شوند گاهي به اعتياد روي مي آورند. تحقيقات نشان مي دهد احتمال اعتياد افرادي كه نزديكان آنها معتاد هستند بيشتر از ديگران است.
تأثير موادمخدر بر مغز: با مصرف موادمخدر به معتاد «احساس خوبي» دست مي دهد. تمام مواد اعتيارآور ماده اي شيميايي به نام «دوپامين» در مغز آزاد مي كنند كه اين كار احساس «لذت» را به همراه دارد.
از سوي ديگر مغز وظيفه برقراري تعادل را در بدن برعهده دارد و اين مسئله بدين مفهوم است كه معتادان براي لذت بردن به مصرف بيشتر موادمخدر نياز پيدا مي كنند.

 



به خودت متكي باش

اعتماد به نفس در زندگي هر جواني بسيار تأثيرگذار است چرا كه اجازه كارآمد بودن به او مي دهد در حالي كه نگاهي واقع گرايانه از خود و موقعيت خود دارد. جواناني كه اعتماد به نفس دارند به توانايي هاي خود ايمان داشته و به راحتي مي توانند زندگي خود را كنترل كنند و بر اين عقيده اند كه با داشتن اعتماد به نفس قادر به انجام همه كارها هستند.
اعتماد به نفس موجب مي شود شما در طول زندگي از سلامت روان و جسم برخوردار شده و در اجتماع فردي موفق باشيد. نداشتن تصويري خوب از خود، معمولا باعث مشكلات رفتاري در ما مي شود. احساس رضايت از خود با از خودشيفتگي و يا احساس تكبر و بزرگ بيني بسيار متفاوت است و اين به معني آن است كه شخص درك درستي از توانايي خود در برخورد با مشكلات زندگي داشته باشد.
احساس درست يك جوان از خود و چگونگي رفتار والدين با او رابطه مستقيم با يكديگر دارند، از اين رو كمك به تقويت اعتماد به نفس در جوانان مخصوصاً از دوران كودكي شان بسيار حياتي است. چرا كه فرزند شما نيز ممكن است احساس كارآمدي در زندگي و يا نداشتن اعتماد به نفس و قادر نبودن در تصميم گيري را از والدين بياموزد.
به گفته سوزي مدتون روانشناس مركز درمان اختلالات مريلند براي اين كه بتوانيد به فرزندان خود اعتماد به نفس بياموزيد، گاهي اوقات لازم است اعتماد به نفس خود را تقويت كنيد. اگر مشكلاتي از زمان كودكي تان داريد با آنها مقابله كنيد.
به گفته وي اعتماد به نفس در افراد اكتسابي است. اگر اعتماد به نفس لازم را نداريد و يا احساس مي كنيد كه نداشتن اعتماد به نفس به خاطر رفتارها و اعمال والدين شماست، مي توانيد اقدام هاي زير را انجام دهيد:
ليستي از آن دسته از كارهاي والدين تان را كه بر تصوير شما از خودتان تأثير مي گذاشت، تهيه كنيد.
ليستي از اقدام ها و يا رفتارهايي كه والدين تان احتمالا انجام داده اند و باعث كم شدن اعتماد به نفس تان شده بنويسيد.
حال از كارهايي كه والدين تان براي تقويت و ايجاد اعتماد به نفس شما انجام داده اند پيروي كنيد و اگر انجام دادن اين آزمايش برايتان سخت است مي توانيد با افراد متخصص مشورت كنيد.
تأثير رفتار بر فرزندان
هيچ كس نمي تواند هميشه چهره اي خندان داشته باشد، ولي اندوه و غم والدين به طور مستقيم به فرزندان شان انتقال مي يابد. فرزندانتان به رفتار شما توجه مي كنند و شما همه چيز را به آنها انتقال مي دهيد و اين در شكل گيري احساس شان تأثير بسزايي دارد. اگر احساس نگراني داريد، نمي توانيد احساسي خوب را به كودك منتقل كنيد.
فرزندان احساس غم و اندوه والدين را به خود نسبت مي دهند. حتي آنها براي شاد كردن والدين احساس مسئوليت مي كنند. اگر شما دچار مشكلاتي از قبيل افسردگي و هيجان زياد هستيد، اين مشكلات را پيش از آن كه براي شما و فرزندتان مشكل ساز شود برطرف كنيد.
كمك فرزندان، به پيشرفت استعدادها و كسب توانايي هايش در تقويت اعتماد به نفس او مؤثر است. اگر شما توانايي را در فرزندتان احساس كرديد كه خود از آن بي خبر است، او را به انجام دادن و پيشرفت در آن تشويق كنيد. تشويق و ممانعت نكردن هر دو ضروري است و بايد تعادلي ميان آنها ايجاد شود. اگر شما فرزندتان را تشويق به انجام كاري كه از عهده او برمي آيد نكنيد، استعدادش شكوفا نمي شود و شما شانس خوداتكايي را از او گرفته ايد.
آسايش در زندگي، تحقق آرزوهايتان و رسيدن به اهداف در خانواده و اجتماع نتيجه داشتن برنامه مشخص و مدون براي رويدادهاي زندگي است. برنامه ريزي اين فرصت را در اختيار جوانان مي گذارد تا فرد با آرامش خاطر مراحل پيشرفت و ترقي را در خانواده و جامعه پيش ببرد.
اين در حالي است كه متأسفانه برخي از خانواده ها در زندگي شخصي خود با بي برنامگي كامل پيش مي روند. به اعتقاد آنان احساس شكست و ناكامي در زندگي خانواده هايي كه برنامه ريزي ندارند بيشتر است و آنان اشتباهات قبلي خود را در ابعاد بزرگ تر تكرار خواهند كرد.
دكتر مدتون معتقد است يك جوان بي برنامه نه تنها در زندگي مادي خود دچار مشكل مي شوند، بلكه در زندگي معنوي خود نيز شكست مي خورند چرا كه اعتقاد خود را نسبت به توانمندي هايشان از دست مي دهند و در تصميم گيري هاي بعدي متزلزل مي شوند.
برنامه ات را به خاطر بسپار
به عقيده اين روانشناس برخي جوانان معمولا برنامه ريزي نمي كنند كه شكست بخورند، بلكه در برنامه ريزي كردن شكست مي خورند.
برنامه ريزي يعني شناخت دقيق امكانات، فراهم كردن ابزار لازم و به كارگيري آن در زمان معلوم، يعني آنچه را كه مي گوييم بايد بتوانيم به اجرا درآوريم. اما متأسفانه بيشتر خانواده ها با مزايا و فوايد برنامه ريزي دقيق آشنا نيستند.
يك زندگي برنامه ريزي شده به افراد جهت مي دهد. برنامه ريزي اين فرصت را در اختيار افراد قرار مي دهد كه بدانند به كجا مي خواهند بروند و چطور بايد به آنجا بروند.
برنامه ريزي غلط و يا نداشتن برنامه ريزي مناسب موجب مي شود اهداف خانواده با تأخير مواجه شود. خانواده هايي هستند كه تاكنون به اهدافشان دست نيافته اند به اين دليل كه هيچ طرح و برنامه اي براي رسيدن به اهداف خود نداشته اند. از مزاياي ديگر يك زندگي برنامه ريزي شده گرفتن كنترل زندگي در دست خود افراد است. شايد در دست گرفتن كنترل زندگي تنها راه رسيدن به اهدافي باشد كه واقعاً انتظار داريم.
با برنامه ريزي در زندگي مي توان از بسياري از مشكلات اجتماعي و خانوادگي جلوگيري كرد. با اين همه بسياري از افراد تصور مي كنند كه تنها در مسايل اداري، سياسي و اقتصادي بايد برنامه ريخت، اين در حالي است كه تا زماني كه يك جوان در برنامه خانوادگي خود برنامه نداشته باشند نمي توانند در زندگي اجتماعي، اقتصادي خود موفق عمل كنند.
اما نكته قابل توجه آن است كه يك برنامه ريزي موفق با واقعيات ملموس همراه است. بايد از رؤيا و شايعه بپرهيزيم. يعني هرچه برنامه هاي ما منطبق با حقايق و امكانات و توانمندي هاي مادي و معنوي همراه باشد، موفقيت در آن كار افزايش پيدا مي كند. در واقع يك زندگي برنامه ريزي شده باعث مي شود ناخودآگاهمان هم به خدمت مان درآيد. وقتي برنامه ريزي مي كنيم، بصيرتي در ناخودآگاهمان به وجود مي آيد و آن بصيرت فرصت هاي لازم براي رسيدن به موفقيت را برايمان فراهم مي آورد و در نهايت در زندگي به آزادي كامل خواهيم رسيد.
سزاوار

 



روزه داران توجه داشته باشند

از آنجا كه ماه رمضان امسال با فصل گرما همزمان شده و گرماي هوا باعث خواهد شد روزه داران آب زيادي را در بدن از دست بدهند و براين اساس در معرض خطر دهيدراسيون قرار گيرند، لذا به منظور پيشگيري از اين امر، روزه داران بايد به چند نكته تغذيه اي توجه جدي داشته باشند.
روزه داران بايد به اندازه كافي چاي كم رنگ، دوغ، شير، آب ميوه و ميوه و سبزي مصرف كنند تا در طول روز دچار كم آبي نشوند.
براي كاهش احساس تشنگي درطول روز اگر روزه داران در وعده سحر يك عدد ليمو را با مقداري آب و كمي عسل مخلوط كرده و بنوشند در طول روز كمتر احساس عطش خواهند داشت.
¤ به طور كلي روزه داري باعث كاهش ضربات قلب مي شود ولي پس از افطار ضربان قلب افزايش مي يابد، بنابراين براي پيشگيري از افزايش شديد ضربان قلب بايد هنگام افطار به تدريج به مصرف موادغذايي بپردازيم.
¤ روزه داري باعث كاهش فشارخون افراد سالم نمي شود مگر آنكه فعاليت بدني زيادي داشته باشند.
¤ روزه داري موجب كنترل بهتر فشارخون مبتلايان به پرفشاري خون مي شود، اما برخي از آنان بدون مشورت با پزشك يك وعده از داروي خود را حذف مي كنند كه همين امر باعث افزايش فشارخون آنان مي شود.
¤ روزه داري اثر سوئي بر عوامل انعقادي ندارد. از سوي ديگر نوع رژيم غذايي در ماه مبارك رمضان باعث تغييرات چربي خون مي شود بنابراين روزه داري بر آن تاثيري ندارد.
¤ مبتلايان به بيماري هاي حاد و كنترل نشده قلبي يا افرادي كه شدت بيماري آنان متوسط است اما با روزه داري دچار مشكل مي شوند مجاز به روزه گرفتن نيستند، اما روزه داري معمولا براي بيماران قلبي و عروقي كه بيماري آنها كنترل شده، بدون اشكال است.
¤ مصرف موادقندي باعث ايجاد گرسنگي مي شود. به جاي استفاده از انواع شيريني ها، موادقندي مركب در برخي مواد چون حبوبات، نخودچي و نان، پنير و گردو را وارد برنامه غذايي خود كنيد.
¤ پرهيز از مصرف بيش از حد موادقندي نيز لازم است زيرا موادقندي باعث مي شوندكه انسولين در بدن ترشح شود و افراد به طور مرتب احساس گرسنگي داشته باشند و براي پاسخ به اين گرسنگي، مجدد از موادقندي استفاده كنند. تكرار اين چرخه باعث افت فشارخون، ضعف عمومي و افت قند مي شود و ممكن است افراد اضافه وزن پيدا كنند.
استفاده از موادقندي ساده در اين مواقع به مراتب بهتر است. برخي افراد گمان مي كنند اگر موادقندي استفاده نكند توان كاركردن ندارند. بويژه زناني كه در ايام سيكل ماهانه هستند به علت افت قند و فشارخون، تمايل زيادي به استفاده از موادقندي پيدا مي كنند درحالي كه مي توانند پاسخ صحيحي به اين تمايل داده و با استفاده از موادغذايي جايگزين كه حاوي قند مركب هستند از تكرار مصرف موادقندي جلوگيري كنند.
¤ تغذيه بايد متعادل و متنوع باشد و تمام نياز بدن به پروتئين و ريزمغذي هاي 50 گانه از اين طريق تامين شود. هرگونه بيش خوري و كم خوري منجر به سوء تغذيه يا اضافه وزن شده و تبعات خودش را به همراه دارد.
مبتلايان به كم خوني
به گفته دكتر اميرحسين امامي، افراد مبتلا به كم خوني درصورت مصرف مرتب داروهاي خود مي توانند روزه بگيرند و مشكلي در اين زمينه نخواهند داشت.
اين افراد اگر داروهاي خود را در سحر، موقع افطار و نيمه شب مصرف كنند، مشكلي در روزه داري نخواهند داشت.
افرادي كه تحت درمان هستند و وضعيت عمومي نسبتاً مناسبي دارند، منعي براي روزه داري ندارند، مگر در مواردي كه كم خوني بسيار شديد باشد و درمانش هنوز شروع نشده باشد.
مبتلايان به بيماري كم خوني از نوع بدخيم كه تحت درمان با داروهاي شيمي درماني، چه به صورت خوراكي و چه به صورت تزريقي هستند، در اكثر موارد اجازه روزه داري ندارند و اگر قرار است در موارد خاصي روزه شوند، حتماً بايستي با نظر پزشك معالج باشد.
مبتلايان به تالاسمي مينور برحسب توان و تحملي كه دارند مي توانند روزه بگيرند، اما افراد مبتلا به تالاسمي ماژوري كه نياز به تزريق مكرر خون دارند، مجاز به روزه گرفتن نيستند.
اين افراد، مصرف گوشت را در برنامه غذايي خود بگنجانند. همچنين از مصرف چاي، حدود يك ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا، جداً خودداري كنند.
يبوست
يبوست يكي از مشكلات شايع و فراگير روزه داران در ماه رمضان است. اين عارضه به دليل كاهش آب بدن بروز مي كند.
از آنجا كه نوشيدن آب زياد كه بتواند اين كم آبي بدن را جبران كند در فاصله افطار تا سحر براي افراد مقدور نيست، بنابراين مصرف ميوه ها و سبزيجات مي تواند در اين زمان به تأمين آب بدن افراد كمك كند.
براي پيشگيري از يبوست، بدن هم به فيبر و هم آب نياز دارد بنابراين مصرف ميوه ها به دليل داشتن آب فراوان و سبزيجات به علت فيبر زياد در ماه رمضان به روزه داران توصيه مي شود.
ميوه هايي مثل هندوانه و خربزه كه تنها آب بدن را تأمين مي كنند هم مفيد هستند اما توصيه مي شود بيشتر از ميوه هايي كه هم داراي فيبر هستند و هم آب بدن را تأمين مي كنند مصرف شود. همچنين مصرف تلفيقي از ميوه ها و سبزيجات در سالاد نيز در پيشگيري از يبوست مؤثر است.
جدا از بحث روزه داري مصرف ميوه هايي كه فيبر نامحلول دارند به دليل وجود ويتامين و موادمعدني به كاهش كلسترول بدن كمك بسيار زيادي مي كند.
اگر امكان تهيه ميوه هاي متنوع براي افراد باشد، بهتر است اصل را بر تنوع مصرف ميوه گذاشت. به طور مثال اگر در روز 4 واحد ميوه مصرف مي كنيم بهترين كار اين است كه اين ميوه ها را از انواع مختلف انتخاب كنيم.
براي افرادي كه در روز زياد تشنه مي شوند سحر بهترين زمان براي مصرف اين موادغذايي است.
برخي افراد به دليل ناراحتي معده هضم و جذب ميوه ها برايشان مشكل است. بنابراين بهتر است اين افراد ازميوه هاي رسيده تر كه كال نيستند و به جداره معده آسيب نمي زنند، مصرف كنند.
براي اين افراد مصرف سبزيجات پخته يا بخارپز شده را توصيه مي كنيم. همچنين مي توانند سبزيجات را داخل ماكرويو قرار دهند تا كمي نرم شود چون در اين صورت هضم آن آسان تر مي شود.

 



خشم خود را كنترل كن!

خشم، محصول يك فرايند فيزيكي و شيميايي در بدن است كه درپي آن انرژي زيادي آزاد مي شود. مديريت خشم البته نياز به آموزش دارد و بكارگيري راه هاي مديريت آن مي تواند نشاط آور هم باشد.
همه مي پندارند زماني كه واقعا خشمگين هستيد عصباني شدن آنها چيز طبيعي است حتي ممكن است اين قضيه براي برخي افراد كه واكنش بيش از اندازه از خود نشان مي دهد، خشم به يك معضل تبديل شود كه بايد بازنگري شود.
براي اينكه بتوانيد خشم خود را مهار كنيد بايد چيزهاي زيادي درباره آن بدانيد:
¤ نخست اينكه خشم يك فرايند طبيعي است براي اينكه انسان بتواند انرژي هاي منفي خود را تخليه كند و خود را سازگار كند، اين مسئله به تنهايي چيز بدي نيست اما اگر به درستي مديريت نشود مشكلات زيادي را پديد مي آورد.
¤ از نگاهي ديگر خشم ماحصل تغييرات فيزيكي و شيميايي است كه بر اثر فرايند شيميايي كه در بدن رخ مي دهد و در پي آن آدرنالين ترشح مي شود و سطح زيادي از انرژي از بدن رها مي شود.
¤ يك راه چاره اين است كه شما خود را حفظ كنيد و تلاش كنيد عصبانيت خود را كنترل كنيد. اين كار سبب مي شود كه شما احساس بهتري داشته باشيد. به جاي اينكه براي هر چيزي واكنش زيادي از خود نشان دهيد فهم اين موضوع و تعميم آن در رفتارهاي شما، ترس از محروميت يا سرخوردگي را در درون شما هدايت مي كند و اجازه نمي دهد شما براي بروز ندادن خشم خود سرخورده شويد.
¤ از سوي ديگر اگر شما به عصبانيت خود اجازه دهيد كه سركش شود و شما را به هر سويي بكشاند ممكن است به مرور و براي اين تخليه عصبانيت خود از توهين لفظي به درگيري فيزيكي متوسل شويد كه معمولا بي جواب نخواهدماند.
¤ بايد روي ديگر سكه را هم ديد. از آنجا كه عصبانيت سطح بزرگي از انرژي را ايجاد مي كند مي تواند نشاط آور هم باشد. به شرط اينكه حس مسئوليت پذيري و ترس از محروميت در شما ايجادشده و با قدرت بيشتري خشم را كنترل كنيد.

عصبانيت خود را مديريت كنيد
¤ لازم است شما از نكات مثبت خشم همان طور كه نكات منفي آن را مي دانيد آگاه شويد.
¤ براي هر فردي راه هاي متفاوتي براي تخليه مثبت خشم وجود دارد اما برخي راهكارها براي همه عموميت دارد كه مهم ترين آنها عبارتنداز: انجام ورزش هاي انفرادي، يادگيري تمركز و مراقبه، فريادزدن و جيغ كشيدن در مكان هاي آرام و جايي كه صداي شما براي ديگران مزاحمت ايجاد نكند، به بالشت مشت زدن و دويدن.
به كاربردن هريك از اين روش ها سبب مي شود تا شما انرژي ناشي از عصبانيت خود را تخليه كنيد بدون آنكه به خود صدمه بزنيد يا دچار سرخوردگي شويد.

 



نوزادان را تا حد امكان از منزل خارج نكنيد

يك فوق تخصص اطفال گفت: در گرما درجه حرارت بدن نوزادان بالا مي رود، به همين دليل توصيه مي شود والدين براي جلوگيري از گرمازدگي نوزادان درفصل تابستان، در حد امكان آنها را از منزل خارج نكنند.
احمد هاشمي، اظهارداشت: در فصل تابستان بايد بيشتر مراقب نوزادان و كودكان باشيم چرا كه سيستم ايمني و دفاعي بدن آنها ضعيف است و بيشتر دچار گرمازدگي مي شوند.
زماني كه نوزاد گرمازده مي شود، عطش فراوان پيدا مي كند، از اين رو براي رفع عطش شير بيشتري مي خورد؛ اين مسئله نوزاد را دچار اسهال و استفراغ مي كند.
براثر سرما درجه حرارت بدن نوزادان پايين مي آيد و در گرما درجه حرارت بدن آنها بالا مي رود، توصيه مي شود والدين براي جلوگيري از گرمازدگي نوزادان درفصل تابستان، تا حد امكان آنها را از منزل خارج نكنند.
گردوخاك موجود در هوا ازطريق بيني وارد حلق نوزادان مي شود و همين مسئله زمينه ابتلا به حساسيت را در آنها به وجود مي آورد.
توصيه مي شود درفصل گرما براي جلوگيري از سوختگي پا در نوزادان، پوشك آنها زود به زود تعويض و پاهايشان شسته شود.

 



طلاق با كودكان شما چه مي كند

بسياري از والدين نگران اثرات منفي طلاق بر روي كودكان خود هستند و برخي از آنها به همين خاطر از طلاق صر ف نظر مي كنند. اهميت زيادي دارد كه والدين از ميزان تأثيرات طلاق بر روي كودكان درك روشني داشته باشند تا بتوانند از تأثيرات منفي آن بكاهند.
اين نكات را از ياد نبريد:
1- تأثيرات طلاق بر روي كودكان تأثيرات بالقوه اي هستند.
2-اين تأثيرات در گروه هاي مختلف سني كودكان متفاوت است.
3- ميزان اين تأثيرات به عوامل زيادي بستگي دارد كه تقريبا تمام آنها در كنترل شما هستند.
طلاق چه تأثيراتي بر روي كودكان مي گذارد؟
احساس ناامني و هراس از آينده:
طلاق غالبا احساس امنيت كودكان را كاهش داده و آنها را نسبت به آينده نگران مي كند. به عنوان مثال: «آيا ما فقير مي شويم؟»، «آيا به حد كافي غذا خواهيم داشت؟» «آيا بايد به يك مدرسه جديد برويم؟»، «آيا مي توانم دوستانم را ببينم؟»
ترس از ترك شدن:
پس ازطلاق كودك متوجه مي شود كه يكي از والدين ديگر در خانه نيست واز اين مي ترسد كه ديگري نيز «ناپديد» شود و او را تنها بگذارد.
طردشدگي:
كودكان طلاق ممكن است احساس طرد شدگي كنند. يادمان باشد كودكان خود را در مركز جهان مي دانند و بنابراين هر اتفاقي كه روي دهد به نحوي به آنها مربوط مي شود.
احساس گناه:
كودكان ممكن است به اين نتيجه برسند كه در طلاق والدين مقصر هستند و به خاطر حرفي كه زده اند يا كاري كه انجام داده اند اين اتفاق روي داده است و بنابراين احساس گناه و شرمندگي مي كنند. حتي نوجوانان پرخاشگر نيز ممكن است به اين باور برسند كه رفتار آنها در طلاق والدين نقش داشته است.
ناتواني:
كودكاني كه خود را در اختلاف ميان والدين مسئول مي دانند فكر مي كنند مي توانند به اوضاع سروسامان بدهند و سعي مي كنند «بچه بهتري» باشند. آنها تصور مي كنند مي توانند كاري انجام دهند كه والدين مجدداً در كنار يكديگر زندگي كنند. وقتي اين اتفاق نمي افتد و نقشه هاي كودكان با شكست مواجه مي شود آنها احساس ناتواني و نااميدي مي كنند.
بلاتكليفي:
مخرب ترين تأثير طلاق بر روي كودكان زماني روي مي دهد كه والدين در حضور آنها به تحقير يكديگر مي پردازند. دراين مواقع كودكان احساس مي كنند كه بايد جانب يكي از والدين را بگيرند و اين كار براي آنها بسيار دشوار است.
از سوي ديگر كودكان تصور مي كنند اگر از هيچكدام از والدين پشتيباني نكنند ازسوي هردو رانده مي شوند. كودكان در واقع در شرايط بغرنجي قرار مي گيرند كه درآن دوست داشتن پدر و مادر «كار اشتباهي»است!
اندوه:
كودكان طلاق به شدت احساس اندوه و استيصال مي كنند و اعتقاد دارند كه ديگر عضوي از يك خانواده نيستند. در واقع احساس كودكان طلاق مشابه احساس كودكاني است كه والدين خود را بر اثر بيماري يا تصادف از دست داده اند ولي به اندازه آنها مورد حمايت قرار نمي گيرند و ممكن است به شدت دچار افسردگي شوند.
اضطراب:
كودكان طلاق ممكن است احساس اضطراب كنند و خود را تحت فشار ببينند. به عنوان مثال احتمال دارد آنها وظايف بيشتري را در خانه برعهده بگيرند. در ضمن ممكن است يكي از والدين يا هر دو آنها از كودكان به عنوان مشاور استفاده كنند. در اين مواقع كودكان كه احساس مي كنند بزرگ شده اند و دوست دارند كمك كنند اضطراب خود را پنهان مي نمايند.
تنهايي:
كودكان طلاق ممكن است احساس تنهايي كنند و دل شان براي والديني كه از آنها جدا شده اند تنگ شود. معمولا والديني كه در كنار كودكان مي مانند آنقدر گرفتار مشكلات خود هستند كه به فرزندشان نمي رسند.
احتمال دارد طلاق بر روي رابطه كودكان با همسالانشان نيز تأثير بگذارد و كودكان در جاهاي ديگر به دنبال آرامش بگردند و يا طرد شوند.
خشم:
خشم احساسي متداول درميان كودكان طلاق است كه در اثر عدم درك يا پذيرش اين مسئله روي مي دهد. كودكان گاهي خشم خود را نشان نمي دهند. خشم كودكان زماني رواج پيدا مي كند كه دلايل طلاق روشن نباشد. در اين مواقع كودكان به خاطر آنچه از نظر آنها «غيرضروري» است از والدين خود مي رنجند.
افسردگي:
افسردگي از تأثيرات مستقيم طلاق محسوب مي شود و در واقع يك تأثير ثانوي است كه به دنبال اندوه، احساس تنهايي و طردشدگي به وجود مي آيد. افسردگي نشانه آن است كه كودكان حمايت كافي براي رويارويي با مسئله طلاق دريافت نكرده اند.
چه بايد كرد؟
اول از همه توجه داشته باشيد كه اين تأثيرات تا چه حد ناشي از طرز تفكر فرزند شما در مورد خودش، والدين و طلاق مي باشد. به همين دليل شما بايد با كودكان در مورد طلاق حرف بزنيد و از ميزان تأثيرات منفي آن بكاهيد.
درضمن شما بايد مراقب رفتارتان باشيد و احساسات منفي خود را نسبت به همسرتان بروز ندهيد.
و سخن آخر اينكه فراموش نكنيد براي فرزندتان وقت كافي بگذاريد.
آذر شايان

 



دهان هاي بد بو

تصور كنيد در يك جلسه كاري يا قرا ربسيار مهم هستيد يا به يك ميهماني دعوت شده ايد كه هرگاه در اين جمع در كنار ديگران مي خنديد، متوجه مي شويد آنها سعي مي كنند از شما فاصله بگيرند. بعد كسي پيدا مي شود و اين جرات را به خود مي دهد كه شما را نجات دهد و به شما بگويد كه بوي دهانتان باعث آزار اطرافيانتان مي شود.
بسياري از افراد ممكن است با اين مشكل آزاردهنده مواجه باشند و گاهي اين افراد به خاطر مشكلي كه دارند بسيار خجول و منزوي مي شوند، اما خجالت كشيدن و دوري از جمع راه چاره نيست. در عوض آگاهي از عواملي كه عامل بروز بوي نامطبوع دهان مي شوند به شما كمك خواهد كرد كه مشكل خود را تا حد زيادي حل كنيد و لبخند زيبا و مطبوع داشته باشيد.
بوي بد دهان دلايل زيادي دارد كه در زير به مهم ترين آنها اشاره مي شود:
تميز نبودن دهان: در اكثر موارد بوي نامطبوع دهان به دليل وجود باكتري هايي است كه در داخل دهان هستند. اين باكتري ها با ذرات غذايي باقيمانده در دهان رشد و بوي ناخوشايندي توليد مي كنند كه موجب بد بو شدن فضاي دهان مي شود. اين اتفاق همچنين زماني رخ مي دهد كه پس از هر وعده غذايي، دهان به خوبي شسته نشود. نوشيدن آب زياد مدتي بعد از خوردن غذا به شستن مواد باقيمانده در دهان كمك مي كند.
عادت هاي بد: يكي از بدترين و البته موثرترين عادات اوليه در بروز بوي بد دهان كشيدن سيگار يا جويدن تنباكو است. در اين گونه موارد شستن و مسواك زدن نواحي دسترس مثل دهان و دندان ها مشكل را حل نمي كند. چون بخش هاي ديگر مثل حنجره، گلو و بخش هاي انتهايي زبان آلوده مي مانند و موجب بوي نامطبوع دهان مي شوند.
مصرف كم كربوهيدارت ها در رژيم غذايي: مقدار زياد پروتئين و مقدار كم كربوهيدارت در رژيم غذايي نيز موجب بروز اين مشكل مي شود. معمولا اين حالت در افرادي كه برنامه ورزشي دارند، اتفاق مي افتد. چون رژيم غذايي حاوي پروتئين زياد در هنگام فعاليت، چربي بيشتري را در داخل بدن مي سوزانند و در نتيجه بوي بدي توليد مي شود. بنابراين تعادل در مصرف مواد غذايي روزانه حائز اهميت است.
بيماري: در برخي از موارد بوي بد دهان مي تواند ناشي از يك بيماري جدي تر باشد. در اغلب موارد شايع ترين بيماري هايي كه موجب بوي بد دهان مي شوند ديابت و رفلاكس روده، بيماري كبد و كليه و معده است.
گرسنگي: گرسنگي براي مدت طولاني موجب مي شود كه بدن از ذخيره چربي خود براي آزادسازي انرژي استفاده كند. در اين وضعيت موادي توليد مي شوند كه در بروز بوي بد دهان نقش دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14