(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 16 مرداد 1390- شماره 19993

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شكايت 36 شركت كشتيراني عليه اتحاديه اروپا تحريم ايران را لغو كنيد
احمدي نژاد : ملت ايران در حوزه انديشه روي مباني خود ايستاده است
صالحي: كشورهاي ايجاد كننده تروريسم پرچمدار مبارزه با تروريسم شده اند
نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر: برقراري روابط ميان مصر و ايران مهم ترين اولويت است
تبيين علمي ولايت فقيه(7) ضرورت برقراري حكومت حق
فراخوان آثار و نظرات دانشجويان در آستانه ديدار با رهبر معظم انقلاب
بلومبرگ : انگليس نام شركت هاي طرف قرارداد با ايران را از آمريكا پنهان مي كند
استاندار تهران: ويلاهاي غيرمجاز فشم و لواسان با حكم قضايي تخريب مي شوند
تاكيد سيدحسن خميني بر ضرورت شناخت عميق امام (ره)
فرمانده سپاه سيدالشهدا(ع) تهران: يادگاران شهدا توطئه جريان فتنه و انحرافي را از انقلاب دور مي كنند
يك مقام پارلماني تركيه: هر كسي از تركيه به ايران مي رود 180 درجه نگاهش تغيير مي كند
سردار نقدي خبر داد كمك رساني سازمان بسيج به مردم قحطي زده سومالي
سردار باقري معاون هماهنگ كننده سازمان بسيج مستضعفين شد



شكايت 36 شركت كشتيراني عليه اتحاديه اروپا تحريم ايران را لغو كنيد

منابع غربي مي گويند 36 شركت اروپايي با شكايت از اتحاديه اروپا، خواستار لغو تحريم هاي اين اتحاديه عليه ايران شده اند.
مطابق اخباري كه منابع غربي از جمله خبرگزاري رويترز از مبدا لندن منشر كرده اند، چند شركت كشتيراني عليه اتحاديه اروپا كه مجازات هايي عليه اين شركت ها به اتهام مشاركت در برنامه هسته اي ايران اعمال كرده، اقامه دعوا كرده اند.
رويترز در تاريخ 15 مرداد 1390 (5 اوت 2011) نوشت: «سندي كه هفته گذشته به دادگاه عمومي اتحاديه اروپا در لوگزامبورگ تقديم شد نشان مي دهد 36 شركت به
رهبري شركت اوشن كاپيتال ادمينستريشن ( Ocean Capital ) كه مقر آن در هامبورگ است، خواستار لغو تحريم هاي مالي شدند كه به گفته اين شركت ها موجب مسدود شدن دارايي هايشان در اتحاديه اروپا شده است».
اتحاديه اروپا در ماه مي 2011، نام يكصد شركت را به فهرست تحريم هاي ضد ايراني خود افزود كه اين 36 شركت نيز جزو آنها هستند.
در سند ارائه شده از سوي اين شركت ها به دادگاه عالي اروپا آمده است: «اين تحريم ها موجب شده است اين شركت ها نتوانند در داخل اتحاديه اروپا تجارت يا فعاليت كنند و نتوانند از خدمات بيمه برخوردار شوند يا كشتي ها و تجهيزات خود را نزد شركت هاي اروپايي بيمه اتكايي كنند و در بنادر اتحاديه اروپا اقدام به بارگيري يا تخليه بار كنند».
اين شركت ها كه مقر آنها در آلمان، مالت و قبرس است اعلام كردند: «پيامدهاي مالي و آسيب هايي كه به علت اين ادعاهاي خطرناك به شهرت آنها وارد شده، بسيار گسترده است».
در اسنادي كه اين شركت ها تنظيم كردند آمده است: »اين ادعاها نادرست و بي اساس و بدون توجيه است. هيچ يك از اين شركت ها در فعاليت هاي حساس هسته اي ايران يا توسعه سامانه پرتاب سلاح هاي هسته اي در ايران مشاركت يا ارتباط مستقيم نداشته و از آن پشتيباني نكرده است. هيچ از شركتهاي شكايت كننده، متعلق يا تحت كنترل شركت هايي كه در چنين فعاليت هايي مشاركت داشته يا از آن حمايت مي كنند قرار نداشته است».
بنابر گزارش خبرگزاري رويترز از لندن اتحاديه اروپا اين شكايت را جدي گرفته و قصد دارد براي دفاع از خود در آن ورود كند.
سخنگوي كميسيون اروپا به خبرگزاري گفته است: «اين كميسيون از تدابير حقوقي كه شركت خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در دادگاه عمومي اتحاديه اروپا اتخاذ كرده است اطلاع كامل دارد و به منظور دفاع از مشروعيت تحريم هاي اتحاديه اروپا وارد اين پرونده مي شود».
مريم طاهر از شركت وكالت ام.طاهر و شركاء كه نمايندگي 36 شركت ياد شده را در اين پرونده بر عهده دارد اعلام كرد اين دومين شكايتي است كه براي لغو تحريم اين شركت ها تسليم دادگاه شده است. اين شركت نخستين بار در اكتبر 2010 به نمايندگي مستقيم از طرف شركت خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و 19 شركت ديگر عليه شوراي اتحاديه اروپا اقامه دعوا كرده بود.
منابع مطلع در تهران مي گويند اين شكايت نشان دهنده آن است كه راهبرد ايران براي به چالش كشيدن تحريم هاي غير قانوني اتحاديه اروپا، از طريق فعال سازي بخش خصوصي در اين اتحاديه كارساز بوده است.

 



احمدي نژاد : ملت ايران در حوزه انديشه روي مباني خود ايستاده است

رئيس جمهور تاكيد كرد كه ملت ايران در حوزه انديشه روي مباني خود ايستاده و ظالمانه بودن نظام حاكم بر جهان و جايگزيني آن با نظم عادلانه را فرياد مي زند
به گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي نژاد در آستانه سي و يكمين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي در ديدار اعضاي هيات رئيسه جهاد دانشگاهي با تقدير از عملكرد موفق و توانمندي ها و ظرفيت هاي بالاي اين نهاد دانشگاهي، گفت: ضرورت دارد جهاد دانشگاهي با ورود به عرصه هاي جديد علمي، تحقيقاتي، آموزشي و فرهنگي كشور فعاليت هاي خود را هرچه بيشتر گسترش دهد .
رئيس جمهور خودباوري نشات گرفته از جهاد دانشگاهي را بسيار ارزشمند دانست و اظهار داشت: هدف اصلي انقلاب اسلامي ساختن دنيايي متعالي و بر كشيدن انسان ها به جايگاه درخور شأن حقيقي انسان است و جهاد دانشگاهي با هدف پيگيري بخشي از آرمان هاي انقلاب اسلامي بر اساس تعهد و علم شكل گرفته و طي سي و يك سال فعاليت خود اقدمات و خدمات مطلوبي داشته است .
احمدي نژاد تصريح كرد: ملت ايران در حوزه انديشه روي مباني خود ايستاده و ظالمانه بودن نظام حاكم بر جهان و جايگزيني آن با نظم عادلانه را فرياد مي زند و تحقق كامل اين هدف نيازمند افرادي است كه در حوزه علم و فرهنگ صاحب انديشه باشند و جهاد دانشگاهي از نهادهايي است كه مي تواند در جهت ورود به عرصه هاي جديد فكري و فرهنگي جهان حركت كند .
رئيس جمهور در ادامه با فعاليت هاي جهاد دانشگاهي در زمينه هاي مختلف از جمله فعاليت هاي قرآني را بسيار ارزشمند دانست و اظهار داشت : هنوز زمينه هاي زيادي براي توسعه فعاليت هاي جهاد وجود دارد .
احمدي نژاد با تاكيد بر ضرورت موج آفريني در حوزه هاي فرهنگي اظهار داشت: براي موفقيت در عرصه هاي فرهنگي بايد از قالب هاي رفتاري خارج شده و البته اين كار نيز نيازمند شجاعت است .
رئيس جمهور با اعلام موافقت نسبت به فعال تر شدن جهاد دانشگاهي در حوزه اشتغال با تاكيد بر گسترش فعاليت هاي جهاد در زمينه آشنايي دانشجويان با اقدامات صورت گرفته در كشور و تقويت روحيه خودباوري در فضاي دانشگاه ها گفت: آموزش هاي كاربردي جهاد دانشگاهي درحوزه توانمندسازي فراگيران بايد توسعه يابد .
رئيس جمهور با تاكيد بر ضرورت پا فشاري بر حق در عملكردها، تصريح كرد : آزادي حقيقي در سايه دين محقق مي شود و بايد تلاش شود تا وجه رهايي بخش دين در دانشگاه ها نمود يابد و الگوي ما در اين مسير سيره پيامبر معظم اسلام (ص) و اهل بيت (ع) است .

 



صالحي: كشورهاي ايجاد كننده تروريسم پرچمدار مبارزه با تروريسم شده اند

وزير امور خارجه كشورمان گفت كشورهاي غربي كه ايجاد كننده تروريسم در جهان بودند به خاطر داشتن قدرت رسانه اي امروز پرچم دروغين مبارزه با تروريسم را به دست گرفته اند.
علي اكبر صالحي- وزير امور خارجه كشورمان - ظهر شنبه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با وزير خارجه بنين، در مورد سياست ايران در رابطه با آفريقا گفت: آفريقا قاره مهمي است و آينده هم از آن آفريقاست. آفريقا هنوز در وضعيتي قرار نگرفته كه بتواند از تمام پتانسيل هاي خود استفاده كند و اميدواريم با توجه به اهميت آفريقا در جامعه بين المللي به همان نسبت بتوانيم مناسبات و روابطمان را با آفريقا گسترش دهيم.
وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره مطالب مطرح شده مبني بر اين كه دو تبعه آمريكايي كه در ايران بازداشت هستند در ماه مبارك رمضان آزاد مي شوند، گفت: پرونده قضايي اين اتباع آمريكايي روند خود را طي مي كند. اميدواريم محاكمه آنان به گونه اي پيش رود كه منجر به آزادي آن ها شود. ما از قوه قضائيه تشكر مي كنيم كه با عدل و انصاف اين موضوع را پيگيري مي كند. ان شاءالله در زمان مقرر خود عزيزان در قوه قضائيه در ارتباط با اين موضوع اطلاع رساني خواهند كرد.
صالحي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره وضعيت اتباع ايراني زنداني در آمريكا و به ويژه شهرزاد ميرقلي خان گفت: اين موارد در حال پيگيري است. خانواده ميرقلي خان قرار است با وي ديدار كنند. به نتايج اين اقدامات اميد فراواني وجود دارد و مذاكرات مان را ادامه مي دهيم.
وزير امور خارجه كشورمان همچنين درباره انتشار خبر درخواست گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل براي حضور در ايران، گفت: ما روابط خوبي با شوراي حقوق بشر و كميسارياي عالي حقوق بشر داريم. متأسفيم از اين كه برخي از كشورها از حقوق بشر به عنوان ابزار سياسي استفاده مي كنند. اين بار نيز آمريكا و برخي كشورهاي غربي از حقوق بشر به عنوان ابزار سياسي براي اعمال فشار بر ايران استفاده كرده اند كه اين راه به جايي نخواهد رسيد.
وي تصريح كرد: وضع حقوق بشر كشور ما در مقايسه با بسياري از كشورهاي جهان وضعيت بسيار خوبي است و همگان بر اين موضوع اذعان دارند و آن ها كه بايد بدانند، مي دانند اما علت اين كه اظهار نمي كنند به دليل اختلافات سياسي موجود است. سياسي كردن مسائلي مانند حقوق بشر يا فعاليت هاي هسته اي كشورها و موضوع تروريسم امري عادي شده است و كشورهاي غربي كه ايجاد كننده تروريسم در جهان بودند به خاطر داشتن قدرت رسانه اي امروز پرچم مبارزه با تروريسم را به دست گرفته اند. آن ها خود از سلاح هسته اي استفاده كرده اند و امروز پرچم فعاليت هاي صلح آميز را به دست گرفته اند. در حقوق بشر نيز خودشان تاريخچه نه چندان روشني دارند.
صالحي با بيان اين كه من در سنگال از زنداني كه حدود 150 سال پيش بردگان در آن زنداني بودند بازديد داشتم، گفت: همه از وقايع دوران استعمار و امپرياليسم و استكبار آگاهند. آن ها خود كشتار در عراق و افغانستان را كه در معرض ديد همگان است نبايد فراموش كنند. گوانتانامو و ابوغريب را راه انداختند و مدعي حقوق بشر هستند. اين مسائل بر همه روشن است اما به دليل قدرت رسانه اي، فضاي لازم را در جهت اميال سياسي خود ايجاد مي كنند.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران تأكيد مي كند كه همكاري و همراهي خود را با كميسارياي عالي حقوق بشر و شوراي حقوق بشر مانند گذشته ادامه مي دهد. ما روابط خوبي داريم و آن را ادامه خواهيم داد.
صالحي همچنين با رد دخالت ايران در مسايل سوريه گفت: مسائلي كه در مطبوعات در روزهاي اخير مطرح مي شود در راستاي سياسي كردن مسائل و ايجاد فضاي شك و ترديد است. در اخبار حتي آمده بود كه نيروهايي از ايران و حزب الله در سوريه حضور دارند كه انتشار اين اخبار خارج از عدل و انصاف و جوانمردي است كه متأسفانه غربي ها به آن دست مي زنند و اخبار كذبي را در مورد ايران منتشر مي كنند. اگر آن ها مدعي هستند اظهارات شان حقيقت دارد آن را اثبات كنند. متأسفانه غرب امروز با بن بست روبه رو شده است؛ ليبي را كاملاً ويران كرده است؛ در صورتي كه قطعنامه شوراي امنيت اين نبود. كشتار زيادي در ليبي توسط ناتو انجام گرفته است و به اين نتيجه رسيده اند كه راهي كه در پيش گرفته بودند راه درستي نبوده است.
وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره برنامه ايران در مورد حل مسائلش با عربستان و انتشار اخباري مبني بر ملاقات مقامات دو كشور در كويت گفت: ما بارها اعلام كرده ايم ايران و عربستان در مورد مسائل دوجانبه با يكديگر مشكل خاصي ندارند. ما دوران فترتي را به دليل برداشت هاي مختلفي كه دو كشور نسبت به تحولات منطقه دارند مي گذرانيم. ما اعلام كرده ايم كه اين سوء تفاهم ها را مي توان رفع كرد.
صالحي ادامه داد: معتقدم عربستان نيز اين آمادگي و علاقه مندي را نسبت به اين موضوع دارد. ما عربستان را به عنوان يك كشور مهم در منطقه، جهان اسلام و كشورهاي عربي تلقي مي كنيم كه رايزني دو كشور مي تواند در جهت برقراري صلح، ثبات و امنيت منطقه بسيار مؤثر و مفيد باشد. به هر حال اميدواريم اين رايزني ها به گونه اي بتواند در آينده انجام شود.

 



نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر: برقراري روابط ميان مصر و ايران مهم ترين اولويت است

عبدالله الاشعل نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر تاكيد كرد كه در صورت موفقيت در انتخابات رياست جمهوري اين كشور، روابط با ايران را به عنوان مهم ترين اولويت از سر خواهد گرفت.
الاشعل در گفت وگو با روزنامه «الزمان» كه روز شنبه منتشر شد گفت كه منطقي نيست مصر با رژيم صهيونيستي و آمريكا رابطه داشته باشد و 30 سال با ايران قطع رابطه كند.
به گزارش ايرنا، وي گفت: از سرگيري روابط با ايران در وزارت امور خارجه مصر به عنوان يكي از اولويت ها مطرح است.
الاشعل انديشمند اسلامي و استاد حقوق بين الملل دانشگاه آمريكايي قاهره، يكي از برجسته ترين سياستمداران و حقوقدانان مصري است.
وي دستيار سابق وزير خارجه مصر بود و به عنوان سفير نيز خدمت كرده است.
الاشعل همچنين يكي از كارشناسان راهبردي خبره در قضيه فلسطين و تنش اعراب و رژيم صهيونيستي است.

 



تبيين علمي ولايت فقيه(7) ضرورت برقراري حكومت حق

چنان كه قبلا گفته شد جامعه بدون حكومت به هرج ومرج و اختلال نظام مي انجامد و اين عقلا مذموم و غيرقابل قبول است. اگر مسئول حكومت، معصوم باشد لازمه اش اين است كه هم در فهم قانون خطا نكند هم تحت تأثير هواهاي نفساني و منافع شخصي قرار نگيرد و هم در تشخيص مصالح جامعه براي صادر كردن دستورات اجرايي خطا نكند. اين حكومت ايده آلي است كه بهتر از آن امكان ندارد و همان چيزي است كه خداي متعال به وسيله انبياي عظام(ع) ميسر فرموده بود و بعد هم طبق مذهب شيعه، ائمه معصومين(ع) عهده دار آن بودند و ان شاءالله امام دوازدهم هم ظهور خواهند كرد و ما هم به اين سعادت نايل خواهيم شد.
اما وقتي به هر دليل، مثل زندان، تقيه يا غيبت، دسترسي به حاكم معصوم ميسر نباشد، حكومت چگونه بايد اداره شود؟ گفتيم طبق يك قاعده عقلايي شبه بديهي وقتي تأمين يك مصلحت در حد كامل ميسر نشد، بايد به اقرب موارد به آن مرتبه مورد نظر تنزل كرد؛ بنابراين وقتي دسترسي به امام معصوم نبود بايد به كسي رجوع كرد كه نزديك تر و شبيه تر به امام معصوم(ع) است.
حال درست است كه اگر حكومت نباشد هرج ومرج و فساد مي شود، اما ممكن است كسي بگويد: خداي متعال مسئله حكومت را به خود مردم واگذار كرده و ديگر لازم نيست قوانين حكومتي را خدا بيان كند يا مسئول حكومتي را خدا تعيين كند، بلكه، بسياري از امور جامعه را خدا به عقل خود مردم واگذار كرده است.
اختلال نظام، مردود شرعي و عقلي
قبل از بيان اين بحث، بهتر است درباره اين شبهه و همين طور شبهاتي كه درباره مقدمات ديگر مطرح مي شود، بگوييم اگر ما اين بحث را به صورت يك بحث مبسوط و گسترده مطرح كنيم، بايد به يك سلسله اصول موضوعه استناد كرد كه طرح سؤال درباره هر يك از آنها به درازا مي كشد. آنچه مورد قبول همه ما و كساني است كه معمولا از ما سؤال مي كنند، اين است كه خداي متعال راضي نيست كه جامعه انساني و به ويژه جامعه اسلامي در معرض هرج ومرج و فساد قرار گيرد.
در بحث هاي فقهي، گاهي فقها در استدلالاتشان به خصوص در معاملات و مكاسب و مسايل اجتماعي مطرح مي كنند كه اگر اين طور باشد لازمه اش اختلال نظام است. اين، گويا محكم ترين دليلي است كه ديگر بعد از اين نمي شود حرفي زد. اگر چيزي به اختلال نظام منجر بشود بديهي است كه باطل و محكوم است؛ البته از نظر فلسفي مي شود استدلال كرد كه اگر چنين چيزي رخ داد، چه طور مي شود. همان طور كه درباره اصل خدا هم مي شود سؤال كرد كه اگر خدا نباشد چه طور مي شود؟ من هم نمي گويم كه در اين باره نمي شود سؤال يا بحث كرد. اين مباحث، تخصصي است كه بايد در رشته هاي مربوط به خودش بحث شود. ان شاءالله همين طور كه در حوزه، رشته ها تدريجاً گسترش پيدا مي كند در آينده رشته «فلسفه سياست» را هم بايد داشته باشيم. اجمالاً همه ما مي دانيم و از مسلمات فقه و حتي مي شود گفت از ضروريات فقه است كه اگر چيزي منجر به اختلال نظام شود، قطعاً ازنظر شرع مردود است. احتمال قبول هم درباره آن نمي شود داد، يا اينكه كسي تصور كند كه چون اين مسأله عقلايي است و مردم خودشان مي فهميدند ديگر لازم نبوده شرع به بيان اين موضوع بپردازد و اين نياز را برطرف كند. يا گفته شود: اگر عقل خود مردم با كمال روشني چيزهايي را بفهمد، ضرورتي ندارد كه در شرع هم تبيين شود.
براي پاسخ به اين شبهه بايد به دو نكته توجه كرد: اولاً اگر گفتيم چيزي عقلا بديهي است و لازم نيست شرع بيان كند، معنايش اين نيست كه آن جا حكم شرعي وجود ندارد. در فقه شيعه بويژه براساس مبناي اصوليين در هر موردي و درباره هر موضوع فردي يا اجتماعي حكم شرعي داريم. اگر عقل در آن جا يك قضاوت قطعي دارد، اما از راه حكم عقل، حكم شرع را كشف مي كنيم. همان طور كه در بسياري از موضوعات ملاحظه مي فرماييد. براي مثال وقتي در اصول مي گوييم «قبح عقاب بلابيان» استدلال مي شود به يك قاعده عقلي كه اگر خداي متعال قبل از اينكه براي انسان چيزي را بيان كند يا حجت را برايش تمام كند، او را عقاب كند، قبيح است؛ پس اصل برائت را به اين صورت اثبات مي كنيم. اين يك استدلال عقلي است كه نتيجه فقهي هم دارد و براساس آن حكم شرعي را اثبات مي كنيم و مي گوييم مثلاً در اين جا واجب نيست و اصل برائت جاري است. بدين معنا كه معتقديم در اين جا حكم شرعي بر جواز هست و ما اين حكم را از راه اين دليل عقلي كشف مي كنيم. بسياري از موضوعات باب برائت در رسائل و بسياري از كتاب هاي ديگر به استناد همين ادله عقلي تبيين شده است. قواعد كلي بسياري از مباحث فقهي را هم ما از عقل استنباط مي كنيم و بعد به استناد اين قاعده عقلي حكم شرعي الزام يا اباحه را كشف مي كنيم. حكم اباحه هم حكم شرعي است. وقتي مي گوييم در اين جا واجب نيست، حرام هم نيست يعني مباح است. اين يك حكم شرعي است كه از راه دليل شرعي به دست مي آيد حالا اگر اماره نبود از راه اصل و اصل را هم به استناد عقل استنباط مي كنيم.
اين مبنا در اذهان ماست كه ازنظر شارع هر چيزي يكي از احكام خمسه تكليفيه را دارد. بعضي از اين احكام را چه واجب، چه حرام، چه مباح، مي شود از راه دليل عقلي كشف كرد و هر جا كه دليل عقلي داريم بدين معنا نيست كه شارع حكمي ندارد، بلكه معنايش اين است كه حكم شارع را ما از دليل عقلي كشف كرديم. اين نزد فضلا و علما مشهور است كه احكام شرعي را گاهي از ادله عقلي و گاهي از ادله نقلي استنباط مي كنند. در كتاب معالم، در قوانين و در همه كتاب هاي اصولي مي گويند يكي از ادله اربعه، عقل است؛ پس عقل مي تواند دليل حكم شرعي باشد. اين جا هم وقتي ما استناد مي كنيم كه طبق حكم عقل، حكومت لازم است و الا اختلال نظام پديد مي آيد و اغراض شارع مقدس و مصالح مردم تأمين نمي شود، بدين معنا است كه از راه اين حكم عقل كشف مي كنيم كه شارع راضي نيست. يعني وجود حكومت واجب است و لازم است براي برقراري حكومت حق اقدام شود.
شبهه واهي
اين شبهه كه اسلام به طور كلي كاري به حكومت ندارد يا چون حالا در زمان غيبت هستيم حكومت به خود مردم واگذار شده است و خودتان هر كاري مي دانيد، انجام دهيد و... اين يك شبهه بسيار واهي است كه فكر نمي كنم كسي كه با مباني فقهي آشنا باشد به اين شبهه اعتنا كند. به هرحال، اگر بخواهيم با ادله عقلي اثبات كنيم، مي توانيم اين سؤالات را ادامه بدهيم تا به بديهيات برسد و قضيه برهاني بشود، ولي بحث به درازا مي كشد؛ پس به همين اصول موضوعي مسلمي كه مورد قبول همه فقها و بزرگان و علماست و در كتب اصول فقه و در مسائل فقهي هم به اين قواعد عقلي استناد شده است، استناد مي كنيم به اينكه از نظر شارع، وجود حكومت براي جامعه لازم است. اين مسئله در روايات هم تأييدات زيادي دارد. چنانكه در نهج البلاغه اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: «لا بد للناس من أمير بر أو فاجر» (نهج البلاغه ص 82) حتي اگر امير صالحي هم نبود امير فاجر بايد باشد و وجودش بهتر از نبود آن است. پس اين اصل كه حكومت براي جامعه ضرورت دارد، قابل تشكيك نيست و شك قابل اعتنايي در آن وجود ندارد؛ البته همان طور كه گفتيم بحث هاي تشكيكي در همه چيز حتي درباره وجود خدا هم مطرح مي شود. جواب هم دارد و بايد جواب داد، اما معنايش اين نيست كه هر وقت ما در هر مسئله اي به قول خدا استناد مي كنيم آن وقت بگوييم حالا اگر كسي منكر وجود خدا باشد چه؟
يعني آيا همان جا هم بايد دليل بياوريم براي اثبات خدا، وحدت خدا و امثال آن؟! خير اينها اصول مسلمي است كه در مباحث ديني، تشكيك درباره آن خارج از عرف محاوره و سيره عقلاست؛ پس اين مقدمه را ما به عنوان يك مقدمه قطعي تلقي مي كنيم كه حكومت براي جامعه ضرورت دارد و شارع مقدس راضي به نبودن حكومت نيست و از اين جا كشف مي كنيم كه بر وجوب برقراري حكومت حق، حكم شرعي داريم.
حاكميت معصوم يا شبيه معصوم
مسئله دوم اين بود كه بهترين شكل حكومت، حكومت معصوم است. اگر حكومت حق چه در زمينه قانون گذاري و صادر كردن مقررات حكومتي يا به اصطلاح احكام سلطانيه- كه اصل آن از فقهاي اهل تسنن است- به وسيله پيغمبر و امام معصوم اداره شود، بسيار ايده آل است و اين را هم عقل به خوبي مي فهمد و هم هيچ عاقلي درباره آن تشكيك نمي كند. بهترين راه آن است كه در رأس حكومت، كسي باشد كه هم مصالح مردم و هم حكم خدا را بهتر مي داند و هم تقوايش بيشتر از ديگران است.
مسئله سوم هم- كه گاهي از آن تعبير به اصل تنزل تدريجي مي شود- آن بود كه اگر مصلحتي به طور كامل قابل استيفا نبود بايد به مرتبه بعدي آن اكتفا كرد و نمي شود گفت يا صد يا هيچ.
نمي توان در مسايل اجتماعي و در استيفاي مصالح مردم گفت: يا همه يا هيچ! اگر همه نبود بايد آن چيزي كه اقرب به همه است، استيفا شود. اكنون كه به امام معصوم دسترسي نداريم، بايد كسي حاكم بشود كه اقرب به امام معصوم باشد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه، قم- مدرسه فيضيه، 21/2/89
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



ازسوي پايگاه اطلاع رساني دفتر رهبر انقلاب صورت گرفت
فراخوان آثار و نظرات دانشجويان در آستانه ديدار با رهبر معظم انقلاب

پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي قصد دارد تا نظرات دانشجويان علاقه مندي را كه امكان حضور و طرح ديدگاه خود را در ديدار با ايشان نمي يابند براي اطلاع و استفاده جمع آوري كند.
ديدار و گفت وگوي دانشجويان با حضرت آيت الله العظمي خامنه اي هر سال در ايام ماه مبارك رمضان برگزار مي شود. در اين ديدار، نمايندگان تشكل هاي دانشجويي و نخبگان نقطه نظرات خود را درباره مسائل مختلف با رهبر انقلاب در ميان مي گذارند.
به همين منظور، پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي قصد دارد تا نظرات دانشجويان علاقه مندي كه امكان حضور و طرح ديدگاه خود را در اين ديدار نمي يابند در موضوعات زير، براي اطلاع و استفاده جمع آوري كند:
1. جهاد اقتصادي، آسيب شناسي عملكرد مسئولين، الزامات و راهكارها.
2. دهه عدالت و پيشرفت، عدالت خواهي، پيشرفت بومي، شوراي عالي الگوي پيشرفت اسلامي - ايراني.
3. وحدت ملي، اختلاف مسئولان، روابط قوا، جذب حداكثري و دفع حداقلي، معيارها، اصول و چارچوبهاي وحدت.
4. تحول در علوم انساني، آزادانديشي، نظريه پردازي و نشست هاي انديشه هاي راهبردي.
5. چرخه علمي، نقشه جامع علمي و مرجعيت علمي.
6. دانشگاه اسلامي، آسيب شناسي اسلامي شدن دانشگاه ها، وحدت حوزه و دانشگاه.
7. مسائل فرهنگي كشور، فرهنگ عمومي، مهندسي فرهنگي، پيوست فرهنگي، فرهنگ كتاب و كتاب خواني.
8. معيار اصلي - فرعي كردن مسائل.
9. بيداري اسلامي ملت هاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، و نقش ملت و دولت جمهوري اسلامي در حمايت و جلوگيري از انحراف اين قيام ها.
دانشجويان گرامي مي توانند ديدگاه هاي خود را حداكثر در 1200 كلمه و تا پايان روز دوشنبه 17 مردادماه به بخش «نظرات» سايت wwwfarsikhameneiir ارسال كنند تا حسب اقتضا از آن استفاده شود.

 



بلومبرگ : انگليس نام شركت هاي طرف قرارداد با ايران را از آمريكا پنهان مي كند

يك پايگاه خبري غربي در گزارشي اعلام كرد كه دولت انگليس براي دور زدن تحريم ها عليه ايران نام شركت هايي كه با اين كشور معامله مي كنند را پنهان مي كند.
به گزارش پايگاه خبري «بلومبرگ»، دولت انگليس تصميم گرفته است تا نام شركت هاي انگليسي را كه تجهيزات با قابليت بالقوه نظامي به ايران مي فروشند را مخفي نگه دارد و اعلام كرده اين كار به دليل آن است كه بانك هاي بين المللي تحت فشار آمريكا هستند تا آنها را از ليست مشتري هاي خود حذف كنند.
سازمان كنترل صادرات انگليس در پاسخ به درخواست قانون آزادي اطلاعات اعلام كرده است كه اعلام نام اين شركت ها مي تواند دسترسي آنها به خدمات بانكي را مختل كند.
اين در حالي است كه «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا، سال گذشته قانوني را به امضا رساند كه به موجب آن فشارها عليه برنامه هسته اي ايران افزايش مي يابد.
با اين وجود، بانك هاي انگليسي حتي قبل از امضاء اين قانون نيز از ارائه خدمات به مشترياني كه روابطي با ايران داشتند، خودداري مي كردند تا شامل تحريم هاي ايالات متحده نشوند.
اما اتاق بازرگاني ايران و انگليس كه افزايش صادرات به ايران را دنبال كرده و 120 شركت تحت پوشش آن فعاليت مي كنند، مي گويد عملكرد بانك ها پتانسيل صادرات به خاورميانه را تحت تاثير منفي قرار مي دهد.
در بخش ديگر گزارش بلومبرگ آمده است كه با وجود مخالفت نسبي دولت انگليس، سازمان تجارت، مهارت و ابتكار انگليس نام برخي شركت ها كه براي صادرات كالاهاي كنترل شده به ايران درخواست داده اند را منتشر كرده كه در حال بررسي در سازمان هاي مسئول در لندن است.

 



استاندار تهران: ويلاهاي غيرمجاز فشم و لواسان با حكم قضايي تخريب مي شوند

استاندار تهران از صدور حكم قضايي براي تخريب ويلاهاي ميلياردي فشم و لواسان خبر داد و افزود: حكم تخريب ساخت و سازهاي غيرمجاز توسط محاكم قضايي امضا شده است و بر اساس آن براي ساخت و ساز غيرقانوني و بدون پروانه ساخت حكم تخريب صادر مي شود.
مرتضي تمدن در گفت وگو با مهر با بيان اين كه ساخت و سازهايي كه در منطقه لواسان و فشم از توابع تهران به صورت غيرمجاز بنا شده اند با حكم قضايي تخريب مي شوند گفت: اين ساخت و سازها علاوه بر تجاوز به عرصه هاي طبيعي به منابع آبي استان تهران هم ضربه وارده كرده كه در آينده اي نزديك با اين ساخت و سازها براساس قانون برخورد مي شود. وي افزود: قيمت ساختمان ها و ويلاهايي كه در منطقه فشم و لواسان وجود دارد از 200 ميليون تومان تا چند ميليارد تومان است و به دليل اين كه صاحبان اين ويلاها صاحبان ثروت به شمار مي آيند تخريب ساخت و سازها بسيار هزينه بر است.
استاندار تهران در پاسخ به اين پرسش كه برخي از ساخت و سازها با مجوز شهرداري منطقه صادر شده گفت: اين ساختمان هاي غيرقانوني در صورت داشتن پروانه ساخت بايد شهرداري پاسخگو باشد زيرا هر مجوزي كه صادر مي شود بايد مراحلي را طي كند و در اين منطقه نيز استعلام از آب منطقه اي براي تعيين حدود حريم الزامي است. تمدن تصريح كرد: حكم تخريب ساخت و سازهاي غيرمجاز توسط محاكم قضايي بررسي و امضا مي شود، بر اين اساس در صورتي كه ساخت و ساز غيرقانوني باشد و بدون پروانه ساخت حكم تخريب صادر مي شود.

 



تاكيد سيدحسن خميني بر ضرورت شناخت عميق امام (ره)

سيدحسن خميني با بيان اينكه حضرت امام خميني در جامعه ما مظلوم است گفت: آنگونه كه بايد امام را نشناخته ايم و آنگونه كه واقعيت امام (ره) بود معرفي نشده است.
وي كه در ديدار اعضاي شوراي مركزي حزب مردم سالاري سخن مي گفت، با بيان اين كه براساس آيات الهي، عزت تنها از آن خدا، ائمه و مؤمنين است، اظهار داشت: همه انسانها فراز و فرودهاي زيادي در زندگي دارند. تكريم هاي ظاهري قدرت، ارزش چنداني ندارد، افراد زيادي در تاريخ آمده و سروصداي بسياري به راه انداخته اند. اما امروز كسي آنها را نمي شناسد، اما كساني بودند كه چون در مسير الهي قدم برداشتند و عزت آنها از سوي خداوند بود، هر قدر هم دشنام شنيدند، محبوبتر شدند.
سيدحسن خميني با بيان اين كه حضرت امام خميني(ره) در جامعه ما مظلوم است، گفت: مهمترين دليل مظلوميت امام (ره) اين است كه آنگونه كه بايد، امام (ره) را نشناخته ايم و آنگونه كه واقعيت امام (ره) بود، معرفي نشده است. يكي از مهمترين ابعاد وجودي امام (ره) اين بود كه ايشان، منيت را در خود كشته بود. او يك پا روي «من» گذاشته بود و پاي ديگر، را در كوي دوست نهاده بود.
يادگار امام (ره) با بيان شروط الگوشدن امام (ره) در جامعه گفت: اگر بخواهيم امام (ره) را در جامعه اسوه كنيم، بايد ويژگي هاي ايشان را به عنوان يك الگو بدانيم. جامعه اي كه بوي منيت مي دهد، نمي تواند رنگ و بوي امام (ره) بدهد.
سيدحسن خميني البته هيچ اشاره اي به اهانت هاي فراموش نشدني اصلاح طلبان و فتنه گران به امام راحل (ره) نكرد.
سيدحسن خميني با اشاره به نقش كارآمدي، در برتري يك انديشه، اظهار داشت: بيكاري گسترده و فقر عميقي در جامعه وجود دارد و وضع معيشتي سختي حاكم است.
وي افزود: اگر هزار بار از فوائد يك دارو صحبت شود، اما بر مريض موثر نباشد، كسي به آن اعتقاد پيدا نمي كند. حقيقت آن است كه مسئولان تلاش مي كنند و بايد از آنها تشكر كرد، ولي از سوي ديگر حقيقت آن است كه مشكلات در عرصه هاي مختلف بسيار است.
سيدحسن خميني در پايان گفت: همه در قبال جامعه مسئوليم همه بايد تلاش كنيم تا مشكلات جامعه را حل كنيم و بايد جامعه اي بسازيم كه بتوانيم آن را «جامعه اسلامي» بناميم و آن مقدار داراي ارزش باشد كه لياقت تقديم به صاحب الزمان را يافته باشد.

 



فرمانده سپاه سيدالشهدا(ع) تهران: يادگاران شهدا توطئه جريان فتنه و انحرافي را از انقلاب دور مي كنند

سردار بهرام حسيني مطلق تصريح كرد، جريان فتنه و جريان انحرافي مانند دو لبه قيچي، جمهوري اسلامي، ولايت فقيه و ارزش ها را نشانه گرفته اما يادگاران شهدا با رهبري آيت الله خامنه اي اين توطئه ها را نيز نقش برآب خواهند كرد.
مراسم بزرگداشت سردار شهيد «عليرضا موحد دانش» و فرماندهان شهيد لشكر 10 سيدالشهدا(ع) در قطعه 28 گلزار شهداي بهشت زهرا(س) با حضور فرمانده سپاه سيدالشهدا(ع) استان تهران، پدر شهيدان «محمدرضا و عليرضا موحد دانش»، سرداران دفاع مقدس و جمعي از خانواده معظم شهدا و ايثارگران و امت شهيدپرور با قرائت زيارت عاشورا و مديحه سرايي برگزار شد.
سردار بهرام حسيني مطلق در اين مراسم، گفت: نه تنها خانواده شهدا و تمام ياران شهدا، بلكه نسل سوم و چهارم انقلاب متاثر از رشادت هاي رزمندگان در صحنه هاي مختلف به ميدان آمدند كه نمونه بارز اين حضور را در دوران فتنه 88 مشاهده كرديم؛ آنها در طول 8 ماه مقاومت، توطئه بزرگي را از انقلاب دور كردند.
حسيني مطلق با بيان اينكه امروز دشمن روش خود را تغيير داده است، اظهار داشت: شايد به مانند دوران دفاع مقدس عليه ما وارد ميدان نشود اما دست از دشمني خود برنداشته است؛ جريان فتنه و جريان انحرافي مانند دو لبه يك قيچي، جمهوري اسلامي، ولايت فقيه و انقلاب و ارزش ها را نشانه گرفته است اما با توجه به تجربه اي كه امت شهيدپرور در فتنه 88 و اين جريان كسب كردند، با حضور مردم متدين و يادگاران شهدا و با رهبري و سكانداري الهي ولي امر مسلمين حضرت آيت الله خامنه اي اين توطئه نيز نقش بر آب خواهد شد.
به گزارش فارس، وي در بخش ديگري از سخنانش با بزرگداشت ياد و خاطره شهداي اسلام و سردار شهيد موحد دانش، اظهار داشت: شهيد موحددانش، تيپ سيدالشهدا(ع) را پايه گذاري كرد و بعدها اين تيپ به لشكر سيدالشهدا(ع) تبديل شد و هم اكنون به عنوان سپاه سيدالشهدا(ع) در دفاع از آرمان هاي انقلاب و نظام اسلامي هميشه در خط مقدم حضور دارد.
فرمانده سپاه سيدالشهدا(ع) استان تهران بيان كرد: تمام برنامه هاي شهيد موحددانش براساس فرمايشات امام خميني(ره) و كلام ايشان بود و در دوران كوتاهي كه فرماندهي لشكر سيدالشهدا(ع) را برعهده داشت، فرماندهان لايقي را تربيت كرد كه شهيد «محسن وزوايي» و شهيد «رستگار» از ياران نخبه اين شهيد بودند.
وي ادامه داد: خانواده شهدا صاحب انقلاب هستند و خون بهترين فرزندان آنها در مسير پاسداري از انقلاب اسلامي بر زمين ريخته شده است و طبيعي است كه اين خانواده ها بيشتر از هر كسي اين نظام را حمايت كنند.

 



يك مقام پارلماني تركيه: هر كسي از تركيه به ايران مي رود 180 درجه نگاهش تغيير مي كند

رئيس كميسيون صنايع و بازرگاني و انرژي فناوري اطلاعات مجلس ملي تركيه با اشاره به سفر اخيرش به ايران گفت: هركسي از تركيه حتي بدبين ترين افراد وقتي به ايران سفر مي كند پس از بازگشت نگاهش نسبت به ايران 180 درجه تغيير مي كند.
«مجاهد فيندكلي»، رئيس كميسيون صنايع و بازرگاني و انرژي و فن آوري اطلاعات مجلس ملي تركيه در ديدار با بهمن حسين پور سفير كشورمان در آنكارا نيز ضمن اشاره به روابط همسايگي 4000 ساله ايران و تركيه از توسعه و گسترش مناسبات دو كشور ابراز خشنودي كرد.
فيندكلي با خاطرنشان كردن سفر اخيرش به ايران افزود: در جريان سفر به ايران احساس كردم كه در كشور خود هستم و تفاوتي از لحاظ فرهنگي و اجتماعي بين مردم تركيه و ايران نديدم.
وي افزود: هر كس از تركيه به ايران سفر مي كند حتي بدبين ترين افراد، پس از بازگشت نگاهش نسبت به ايران 180 درجه تغيير مي كند و لذا بايد مردم دو كشور را تشويق كرد تا بيشتر به كشور مقابل سفر كنند و همانطور كه نزديك به دو ميليون گردشگر ايراني سال گذشته به تركيه سفر كردند، مردم تركيه نيز بايد بيشتر به ايران سفر كنند تا خود از نزديك اين كشور زيبا را بشناسند و تحت تأثير تبليغات منفي رسانه هاي غربي قرار نگيرند.
مجاهد فيندكلي در ادامه به همكاري هاي اقتصادي دو كشور اشاره كرد و افزود: كلنگ تأسيس شهرك صنعتي ميان دو كشور در آينده نزديك زده خواهد شد و احداث اين شهرك فرصتهاي شغلي زيادي را براي مردم منطقه ايجاد خواهد كرد. وي بر لزوم تسريع در ساخت شبكه ريلي سريع السير تهران- استانبول نيز تأكيد كرد و افزود: براي كاهش زمان سفر با قطار، استقرار فري بوت هاي جديد در درياچه وان را پيگيري مي كنيم.
وي گفت: ايجاد گمرك واحد و تجهيز گمركات به تسهيل تجارت ميان ايران و تركيه نيز كمك خواهد كرد كه اين كار نيز بايد در دستور كار مسئولان دو طرف قرار گيرد.

 



سردار نقدي خبر داد كمك رساني سازمان بسيج به مردم قحطي زده سومالي

رئيس سازمان بسيج مستضعفين تصريح كرد كه حتما اين سازمان به مردم قحطي زده سومالي كمك خواهد كرد.
سردار محمدرضا نقدي ديروز در اين باره گفت: منتظر هستيم تا در گام نخست سازمان هاي امدادي اقدام كنند، بعد از آن تصميمات براي كمك رساني به مردم سومالي از سوي بسيج اتخاذ خواهد شد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفان خاطرنشان كرد: بعد از اقدام سازمان هاي امدادي براي كمك به مردم سومالي سازمان بسيج مستضعفان نيز حتما به مردم قحطي زده سومالي كمك خواهد كرد.
بيش از نيمي از مردم سومالي بر اثر خشكسالي و جنگ داخلي چند سال گذشته دچار قحطي شديد شدند به طوري كه به نقل از كاردار اول سفارت اين كشور در ايران، روزانه 100 نفر از مردم سومالي به دليل گرسنگي جان خود را از دست مي دهند. در اين راستا سازمان هاي امدادي از جمله هلال احمر در تلاش است تا محموله هاي كمك رساني غذايي را براي مردم قحطي زده سومالي ارسال كند.

 



سردار باقري معاون هماهنگ كننده سازمان بسيج مستضعفين شد

معاونين جديد هماهنگ كننده، فناوري اطلاعات و ارتباطات و برنامه ريزي سازمان بسيج مستضعفين منصوب شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مراسم توديع و معارفه معاون هماهنگ كننده سازمان بسيج مستضعفين با حضور سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان برگزار شد و سردار حسين باقري به عنوان معاون هماهنگ كننده جديد بسيج معرفي شد.
در اين مراسم از تلاش هاي سردار نوشادي معاون هماهنگ كننده پيشين سازمان بسيج مستضعفين تقدير به عمل آمد.
سردار نوشادي كه پيش از اين با حفظ سمت، مديرعامل بنياد تعاون بسيج بود، كماكان در اين سمت فعاليت خواهد كرد.
انتصاب سردار ديني به سمت معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان بسيج مستضعفين از ديگر تغيير و تحولات اين سازمان است.
سردار ديني از سابقه طولاني خدمت در بخش هاي مختلف فناوري اطلاعات و ارتباطات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برخوردار است كه به سبب گستردگي فعاليت هاي بسيج در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات به اين سمت منصوب شده است. در اين مراسم همچنين سرهنگ بريماني نيز به عنوان معاون برنامه ريزي سازمان بسيج مستضعفين معرفي شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14