(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 مرداد 1390- شماره 19994

بررسي خرس در همايشي براي پلنگ ! (نكته)
افتتاح نمايشگاه قرآني عروه الوثقي در شيراز
ايران در كيهان
گازرساني به 119 روستاي قزوين
برنامه ريزي براي تأسيس دانشكده قرآني در همدان
صنعتگر خوزستاني به عنوان كارآفرين برتر كشور از رئيس جمهور لوح سپاس گرفت
باغ گلها در اصفهان توسعه مي يابد
بزرگ ترين مجتمع آبي كشور در شهرستان بهار كلنگ زني شد
كاهش آمار طلاق در خوانسار
استاندار: قزوين صادركننده نيمي از كشمش كشور است
كاشاني ها به مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي اعزام مي شوند
احداث مكان اسكان زائران در خوزستان
پيش بيني برداشت 165 هزار تن خرما از نخلستان هاي خوزستان
رشد اشتغالزايي در قاين
برگزاري اختتاميه جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس در شهريار
اختصاص 220 ميليارد ريال اعتبار تملك دارايي به انديمشك



بررسي خرس در همايشي براي پلنگ ! (نكته)

در روزهاي گذشته همايشي تحت عنوان «لرستان سنگرگاه پلنگ ايران در زاگرس» توسط اداره كل محيط زيست لرستان، اداره محيط زيست شهرستان و يكي از كانون هاي غيردولتي و همچنين با همكاري يك نماينده مجلس، فرمانداري و بخشداري «زز و ماهرو» در اليگودرز برگزار شد.
در اين يادداشت سخن از اهداف و اغراض برگزاري اين همايش صرف نظر كرده و به مطالبي اشاره مي كنيم كه مي بايست در اين همايش موردتوجه قرار مي گرفت كه متأسفانه نگرفت و اميد است مسئولان پاسخ قانع كننده اي در اين باره داشته باشند، موضوعاتي كه خاطر شركت كنندگان در اين همايش را مكدر و زمينه نارضايتي آنان را فراهم كرد كه به آنها اشاره مي شود.
1) از آنجا كه يكي از اهداف همايش آگاهي و اطلاع رساني شركت كنندگان از راهكارهاي جلوگيري از انقراض نسل پلنگ ايراني و جايگاه اين حيوان در محيط زيست استان بود، اما قرائت مقاله اي در رابطه با زيست گاه «خرس قهوه اي» در همايش مذكور مي تواند پيام هاي متأسفانه غيرجالب و ناشايسته اي همراه داشته باشد؛ از آن جمله كه مسئولان اين همايش يا دبيرخانه جمع آوري مقالات و آثار توجهي به نوع و محتوي مقالات نداشته اند يا اينكه به فهم و شعور مخاطب بي احترامي شده است يا اينكه مهم محتوي و پيام مقاله نيست مهم اين است كه چه كسي در جايگاه به قرائت و ارائه مقاله مي پردازد و پيام هايي از اين دست كه نشان از بي برنامه ريزي، عدم دقت، عدم نظارت و... دارد.
2) اما نكته دوم كه به لحاظ آثاري از نكته اول مهم تر و قابل توجه تر است اينكه براساس عرف مرسوم كه به طور غالب در كليه همايش هاي داخلي و خارجي در كشور و سراسر دنيا مرسوم است معمولاً در پايان هر همايش از مقالات برتر و آثار برتر تجليل و تقدير مي شود و يا از چهره هاي ماندگار و يا از افرادي كه در پرتو برخي مسائل ، گمنام به خدمت صادقانه پرداخته اند تقدير مي شود. به عبارتي همايش فرصتي است كه علاوه بر ارائه دستاوردهاي فكري و علمي به عوامل و عناصر مهم و مؤثر در اين حوزه نيز توجه شود. اما آنچه در اين همايش موردتوجه قرار گرفت و در نوع خود جالب بود، تقدير از مسئولان و اهدا لوح و تنديس همايش به عوامل و عناصر برگزاركننده و مجريان اين همايش بود، هرچند تقدير از اين افراد درموارد متعددي مرسوم است اما اولويت بخشي به صاحبان مقالات برتر و ميهمانان ويژه نكته مهمي بود كه علاوه بر توجه به شايسته سالاري و رعايت انصاف نشان از ميهمان نوازي مسئولان همايش نيز مي توانست باشد.
اي كاش متوليان اين همايش به جاي اينكه خودشان در اولويت تقدير قرار بگيرند حداقل از محيط باناني تقدير مي كردند كه نه تنها براي حفاظت از محيط زيست جان شيرين خود را بركف دست گرفته اند و به هر نوع رشوه و پيشنهاداتي از اين قبيل دست رد مي زنند؛ بلكه حضور مؤثر و مفيد آنها در حفظ نسل هاي كمياب حيوانات درحال انقراض غيرقابل چشم پوشي است.
انسان هايي كه با تحمل رنج سفري چند كيلومتري تنها با عشق حفاظت از ميراث مادي و معنوي اين كشور در اين همايش حضور يافتند اما دريغ از يك خسته نباشيد و خدا قوت خالي!
اين تقديرها مي تواند نوعي دلگرمي براي آنان در ادامه كارشان باشد . اما برجسته سازي نقش آنها در حفاظت از محيط زيست كه متأسفانه حتي در حاشيه نيز ديده نشد.
اميد مي رود مسئولان و متوليان همايش هايي از اين سنخ علاوه بر برنامه ريزي دقيق و استفاده از عوامل و عناصر دلسوز و باتجربه نسبت به حفظ آبروي شهرستان و استان و كمك به توسعه آباداني اين منطقه نيز توجه داشته باشند كه خاطرات تلخ مسافران يا حاضرين در يك سفر يا همايش به آساني شيرين نخواهد شد.
عباس شاه علي- خبرنگاركيهان در اليگودرز

 



افتتاح نمايشگاه قرآني عروه الوثقي در شيراز

شيراز- خبرنگار كيهان:
به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان چهارمين نمايشگاه قرآني «عروه الوثقي» با موضوع قرآن، عترت و نماز در شيراز برپا شد.
سرپرست اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس در مراسم آغاز به كار اين نمايشگاه گفت: چهارمين نمايشگاه عروه الوثقي كه با هدف ترويج مفاهيم قرآني در سطح جامعه برپا شده شامل غرفه هاي كودك و نوجوان، كتب و نرم افزار، آثار هنرمندان قرآني و خوشنويسي است.
«محمدهادي فخرايي» درباره فعاليت هاي فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در ماه مبارك رمضان افزود: در اين ايام برنامه هاي متنوعي برگزار مي شود كه بر پايي همايش هاي رمضاني، پرده خواني و برپايي سومين مشق شب قدر در آستان مطهر حضرت شاهچراغ(ع) از آن جمله است. حجت الاسلام والمسلمين «محي الدين طاهري» مشاور نماينده ولي فقيه در فارس نيز در اين مراسم از كم توجهي به مفاهيم قرآني در زندگي روزمره مردم انتقاد كرد و گفت: متاسفانه با گذشت 23 سال از انقلاب اسلامي صدا و سيماي كشور سريال هاي ديني را از كشور تركيه تهيه مي كند و اين در حالي است كه كشور ما مهد قرآن و مركز پرداختن به اهل بيت است و اين از ضعف هاي رسانه ملي و دستگاه هاي فرهنگي است.
وي اظهار داشت: به جاي نمايش دادن فيلم هاي آغشته به گناه در رسانه ملي بايد داستان هاي قرآني تبديل به سريال هاي رسانه اي شود.

 



ايران در كيهان

بهره مندي دانش آموزان از كلاس هاي تربيتي
شهركرد- خبرنگاركيهان: رئيس اداره فرهنگي و آموزش كميته امداد امام خميني چهارمحال و بختياري گفت: دوهزار و800 دانش آموز و دانشجوي تحت پوشش اين نهاد اوقات فراغت خود را در كلاس هاي 31 كانون فرهنگي تربيتي سپري كردند.
حمزه علي شريف پور افزود: دراين كانون ها دانش آموزان از برنامه هاي ورزشي، كتابخواني، مهارت هاي اساسي زندگي، هنري، فرهنگي و ديني بهره مند شدند.
اجراي طرح ساماندهي سلاح
¤ فرمانده ناحيه مقاومت عشايري سپاه قمر بني هاشم(ره) چهارمحال و بختياري از پايان طرح جمع آوري و ساماندهي سلاح هاي غيرمجاز عشاير در اين استان خبر داد و گفت: پس از شناسايي سلاح هاي غيرمجاز، براي سلاح هاي جمع آوري شده مجوز حمل صادر و سلاح ها همراه با مجوز به عشاير عودت داده مي شود.
برگزاري همايش عمليات رواني
¤ همايش يك روزه عمليات رواني و تهديدات نرم در سپاه ناحيه كوهرنگ برگزارشد.در اين همايش كه فرماندهان و مديران بسيج حضور داشتند ، يكي از هاديان سياسي، بسيجيان، دانشجويان و مبلغين را نيروهاي اثرگذار درمقابله با خنثي سازي جنگ نرم دشمن دانست.
افزايش مشاركت دانش آموزان
خوانسار- خبرنگاركيهان: روستاييان خوانسار با مشاركت 200 درصدي نسبت به سال گذشته از كلاس هاي اوقات فراغت استقبال كردند. معاون پرورشي آموزش و پرورش شهرستان خوانسار تعداد دانش آموزان روستايي شركت كننده دراين كلاسها را 300 نفر اعلام كرد و افزود: 5 پايگاه اوقات فراغت روستايي درقالب 15 كلاس در روستاهاي شهرستان تشكيل شده است.
فتاحي اضافه كرد: اين پايگاه ها در زمينه هاي قرآن آموزي، خطاطي، نقاشي، كامپيوتر و زبان خارجه در سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان فعاليت مي كنند.
رشد سهميه ايجاد اشتغال
¤ فرماندار خوانسار تعهد اشتغال اين شهرستان را درسال جاري 1615 نفر اعلام كرد و گفت: با توجه به افزايش 25 درصدي تعهد اشتغال نسبت به سال گذشته همه دستگاه هاي شهرستان مي بايست با تلاش و پيگيري لازم سهميه تعيين شده خود را در زمينه اشتغال ايجاد كنند.
سيدمحمدباقر محمدي عملكرد دستگاه هاي اجرايي شهرستان را در سه ماهه اول سال جاري نسبت به ميزان پيش بيني شده متوسط ارزيابي كرد و از دستگاه هاي اجرايي خواست تا نسبت به ثبت اشتغال ايجادي در سامانه رصد اقدام كنند.
توليد توت فرنگي گلخانه اي
¤ مدير جهاد كشاورزي شهرستان خوانسار سطح زيركشت گلخانه هاي گياهان زينتي خوانسار را 18هزار و 500 مترمربع عنوان كرد و گفت: از اين سطح 17 هزارمترمربع به كشت گل رز و مابقي به گل ليليوم اختصاص داشته كه زمينه اشتغال 21 نفر را فراهم آورده است.
وي با اشاره به سطح 25 هزارمترمربعي گلخانه هاي توت فرنگي درسطح شهرستان گفت: ساليانه 8هزار و 455تن توت فرنگي دراين شهرستان توليد و زمينه اشتغال 27 نفر دراين بخش فراهم شده است.
خسارت خشكسالي به باغات
¤ در اثر خشكسالي 60 ميليون و 474 هزار ريال خسارت به بخش باغباني شهرستان خوانسار وارد شده است. مدير جهاد كشاورزي شهرستان خوانسار گفت: درسال زراعي جاري به علت وقوع خشكسالي، سرمازدگي و توفان 1286 هكتار از سطح باغات شهرستان متحمل خسارت شده و 4573 تن از توليدات باغي كاهش يافته است.
حميدرضا مشايخي اضافه كرد: بيشترين خسارت برآوردشده متعلق به باغات انگور به ميزان 24ميليون و 480 هزار ريال بوده و درختان بادام و گردو به ترتيب با 4800 و 170/16 ميليون ريال خسارت در رده هاي بعدي قرار دارند.
افتتاح شوراي حل اختلاف مددجويان
رشت- خبرنگاركيهان: معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد امام خميني(ره) در مراسم افتتاح شعبه شوراي حل اختلاف ويژه مددجويان اين نهاد در رشت گفت: اكنون افزون بر يك ميليون و 80 هزار زن سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد امام خميني قرار دارند كه بيشتر مشكلات اين قشر مشكلات قضايي و حقوقي در بحث ارث، نفقه و املاك است. منصور قمشه افزود: در صورت رفع اين مشكلات بيش از 20 الي 30 درصد اين خانوارها از پوشش كميته خارج مي شوند. وي گفت: كل اعتبار درنظر گرفته شده براي پروژه 64 واحدي نمين 14ميليارد و 200 ميليون ريال است.
اجرايي شدن 112 پروژه
مشهد- خبرنگار كيهان: مديركل راه و ترابري خراسان رضوي از شروع عمليات اجرايي بيش از 112 پروژه در اين استان خبرداد و گفت مبلغ بيش از 177 ميليارد ريال از سوي وزارتخانه و 52ميليارد ريال از طرف استانداري براي تكميل پروژه هاي درحال اجرا اختصاص يافته است. مهندس حسن احمدي نوري با تاكيد بر افزايش ايمن سازي محورها و كاهش تصادفات جاده اي گفت:هنوز دراين زمينه به وضعيت مطلوبي نرسيده ايم و براي ايمن سازي محورها بايد تلاش مضاعفي داشته باشيم.
افتتاح بوستان قرآن
انديمشك- خبرنگار كيهان: در آستانه ماه مبارك رمضان در مراسمي بوستان قرآن در كوي رسالت انديمشك مورد بهره برداري قرار گرفت.
اين بوستان در زميني به مساحت 360مترمربع در دو طبقه با اعتبار 200 ميليون تومان از اعتبارات استاني ساخته شده و داراي دفتر اداري، آبدارخانه و سرويس هاي بهداشتي مجزا و كتابخانه و سالن مطالعه و فضاي سبز اختصاصي است.
حفر چاه آب
اهواز- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آبفاي خوزستان گفت: با تمليك 5/2 هكتار زمين و اخذ مجوز مربوطه، دو حلقه چاه عميق هركدام به ظرفيت 30 ليتر آب در ثانيه در صالح شهر حفر و وارد مدار خواهد شد.
محسن پويا هدف از اجراي اين طرح را تامين آب پايدار و با EC پايين تر عنوان و خاطرنشان كرد: آب موردنياز مردم اين شهر درحال حاضر از رود كارون كه از كيفيت پايين تر و EC بالاتري برخوردار است، تامين مي شود به همين جهت تصميم به حفر دو حلقه چاه به منظور حذف برداشت از آب خام كارون گرفته شد.
وي افزود: براي اتصال اين دو حلقه چاه به شبكه دو كيلومتر خط انتقال فولادي به قطر 400 م.م احداث مي شود كه بزودي عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
بهره برداري از طرح هاي عمراني
شاهرود- خبرنگار كيهان: استاندار سمنان در نشست مسكن شاهرود با تاكيد بر سرعت بخشيدن به روند ساخت وساز مسكن مهر و واحدهاي صنعتي گفت: به مناسبت گراميداشت هفته دولت انتظار مي رود يكهزار واحد مسكوني و300 واحد صنعتي در شاهرود به بهره برداري برسد. عباس رهي تاكيد كرد: ما مي خواهيم تا هفته دولت آب، برق، گاز و تلفن به تمام پروژه هاي مسكن مهر برسد.

 



گازرساني به 119 روستاي قزوين

قزوين- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت گاز استان قزوين از اجراي عمليات گازرساني به 119 روستا در سطح استان خبر داد.
بنابه گزارش روابط عمومي شركت گاز استان قزوين، فتحعلي نجفي اظهار داشت: درحال حاضر از 898 روستاي داراي سكنه در سطح استان، 350روستا داراي قابليت گازرساني است كه 173 روستا از نعمت گاز طبيعي برخوردار بوده و عمليات اجرايي گازرساني به 119 روستا نيز درحال انجام است.
وي ادامه داد: 36 روستا نيز در مرحله انتخاب پيمانكار و يا درحال طراحي گازرساني هستند كه در صورت تأمين اعتبارات لازم، عمليات اجرايي گازرساني به تعداد قابل توجهي از آنها آغاز خواهدشد.
مديرعامل شركت گاز استان قزوين با اشاره به ميانگين 44درصدي گازرساني به روستاها در سطح كشور افزود: درحال حاضر ميانگين گازرساني در سطح استان 46درصد است كه با اتمام عمليات گازرساني به روستاهاي درحال اجرا، اين ميانگين به رقم 79 درصد افزايش خواهد يافت.
نجفي درباره گازرساني به شهرهاي استان اظهار كرد: از 25 شهر استان قزوين تاكنون 22 شهر از نعمت گاز طبيعي برخوردار شده و كار مطالعاتي گازرساني به شهرهاي معلم كلايه و رازميان نيز به اتمام رسيده و شهر سيردان نيز باتوجه به صعب العبور بودن منطقه در مرحله اوليه مطالعاتي گازرساني قرار دارد.
مديرعامل شركت گاز استان قزوين درخصوص گازرساني به منطقه الموت گفت: باتوجه به مصوبات سفرهاي دور اول و دوم هيئت دولت به استان قزوين در زمينه انجام و تكميل مطالعات گازرساني به منطقه الموت اجراي گازرساني به اين منطقه منوط به دريافت تاييديه اجراي خط انتقال منطقه مذكور (به طول تقريبي 91كيلومتر) از طرف شركت ملي گاز است.
وي خاطرنشان كرد: براين اساس هماهنگي هاي لازم با سيستم بانكي استان در خصوص فراهم سازي و اخذ منابع بانكي براي اجراي خط انتقال مذكور در قالب دو قطعه درحال انجام است كه در صورت موافقت بانك هاي استان و دريافت وام، مراحل بعدي از جمله انتخاب پيمانكار و شروع عمليات اجرايي قطعه اول انجام خواهد شد.

 



استاندار خبر داد
برنامه ريزي براي تأسيس دانشكده قرآني در همدان

همدان- خبرنگاركيهان:
استاندار همدان گفت: براي تأسيس دانشكده قرآن در همدان بايد برنامه ريزي كنيم.
كرم رضا پيريابي درجلسه شوراي قرآن استان، افزود: در تالار قرآن همدان ظرفيت مناسبي براي ايجاد دانشكده قرآن وجود دارد و لذا درجلسات اين شورا و نيز شوراي برنامه ريزي و توسعه و كارگروه فرهنگ و هنر استان، بايد جهت تأسيس چنين دانشكده اي برنامه ريزي شود.
وي ادامه داد: دستگاه هاي دولتي عضو شوراي قرآن بايد ميزان سهم اعتبار ملي و استاني خود بابت اختصاص نيم درصدي بودجه به فعاليت هاي قرآني را هرچه زودتر اعلام كنند.
استاندار همدان يادآورشد: همچنين تشكيل يك سازمان مردم نهاد براي فعاليت هاي قرآني، زير نظر شورا، ضرورت دارد.
وي بر تقويت صندوق قرض الحسنه خادمان قرآن استان تأكيد كرد و از رسانه ها نيز خواست تا براي مطرح شدن برنامه هاي قرآني درسطح جامعه، همكاري بيشتري داشته باشند.

 



صنعتگر خوزستاني به عنوان كارآفرين برتر كشور از رئيس جمهور لوح سپاس گرفت

اهواز- خبرنگاركيهان:
مهرداد مهرداديان سفالگر شوشي به عنوان كارآفرين برتر استان خوزستان و كشور برگزيده و موفق به دريافت لوح سپاس از سوي رئيس جمهور شد.
اين صنعتگر خوزستاني در مراسم تجليل از كارآفرينان برتر كشور به عنوان طرح برتر استان و رتبه سيزدهم طرح هاي خوداشتغالي كشور برگزيده و ضمن تقدير، مبلغ 50 ميليون ريال تسهيلات قرض الحسنه ازسوي صندوق مهر رضا(ع) به وي هديه شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان، بهره برداري مناسب از تسهيلات بانكي به مبلغ 10 ميليون تومان از صندوق مهر امام رضا(ع) درسال89، راه اندازي كارگاه كارآفريني سفالگري در شهرستان شوش، احيا سفالگري پيش از تاريخ (سفالينه هاي منقوش تاريخي) بخش شوشان و ايجاد اشتغال براي 2نفر در رشته صنايع دستي از عمده دلايل برگزيده شدن وي به عنوان كارآفرين برتر كشور شمرده شده است.
مهرداديان 42ساله از 7 سال پيش با حمايت هاي اداره كل ميراث فرهنگي رشته سفالگري را آغاز كرده است.

 



باغ گلها در اصفهان توسعه مي يابد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
سرپرست سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان گفت: باغ گلها در اصفهان با اضافه شدن باغ ژاپني به اين مجموعه توسعه مي يابد.
داريوش فتحي توسعه باغ گل ها را از جمله اقدامات آتي اين سازمان برشمرد و با بيان اين كه قرار است باغ فرانسوي، بخش باغچه هاي خانگي و بخش فلاورباكس ها يا جعبه هاي گل در اين باغ راه اندازي شود افزود: تاكنون شاهد پيشرفت فيزيكي 70 درصد در هريك از اين بخش ها بوده ايم و اميد است كه اين موارد نيز تا پايان سال جاري به مجموعه باغ گلها اضافه شود.
وي گفت: باغ گلها با داشتن بيش از 700 گونه گياهي يكي از جذاب ترين مكان هاي تفريحي شهر اصفهان محسوب مي شود.
فتحي گفت: هرسال 400 ميليون تومان براي نگهداري از بخش هاي مختلف باغ هزينه مي شود.

 



بزرگ ترين مجتمع آبي كشور در شهرستان بهار كلنگ زني شد

همدان -خبرنگاركيهان:
بزرگ ترين مجتمع تفريحي آبي كشور درشهرستان بهار كلنگ زني شد
به گزارش خبرنگار ما، به مناسبت آغاز عمليات اجرايي مجتمع آبي تفريحي بزرگ كشور، همايش پياده روي با حضور جمع زيادي از علاقه مندان و مردم شهرهاي بهار و همدان برگزار شد.
در پايان اين همايش، علي اصغر شيري، شهردار بهار گفت: اين پروژه در زميني به مساحت 5/25 هكتار و با پيش بيني اعتبار 80 ميليارد تومان توسط بخش خصوصي اجرا مي شود.
وي افزود: پروژه مجتمع آبي بهار به نام «جزيره شادي» نامگذاري شده و بزرگترين و مجهز ترين پارك آبي و نيز شهربازي سرپوشيده كشور به شمار مي رود.
وي ادامه داد: سايت هاي پيش بيني شده در اين مجموعه شامل شهربازي سرپوشيده و سرباز، كمپينگ، هتل، فضاهاي آموزشي و ورزشي، پاركينگ و... است.
شيري يادآور شد: احداث اين پروژه علاوه بر ايجاد شور و نشاط براي اهالي شهر، بيش از يك هزار شغل ايجاد مي كند و به توسعه اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي اين شهرستان كمك شاياني خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد: پروژه «جزيره شادي» فراملي است و مي تواند استان همدان و استان هاي همجوار را پوشش داده و به گردشگران سراسر كشور نيز خدمات ارايه دهد.
دراين مراسم، ضمن كلنگ زني مجتمع مذكور توسط فاميل كريمي معاون سياسي امنيتي استانداري همدان و جعفري نماينده مردم بهار و كبودر آهنگ در مجلس شوراي اسلامي، به برندگان همايش پياده روي 2كيلومتري «جزيره شادي» جوايز ارزنده اي از جمله يك دستگاه خودروي پرايد و 20دستگاه دوچرخه اهدا شد.

 



كاهش آمار طلاق در خوانسار

خوانسار-خبرنگاركيهان:
رئيس اداره ثبت احوال شهرستان خوانسار گفت: آمار طلاق در چهارماهه اول سال گذشته در شهرستان 17 مورد بوده كه در سال جاري اين آمار به 11مورد كاهش يافته است.
غلامرضا سلطانعلي افزود: در كل كشور از هر 6 ازدواج يك مورد طلاق رخ مي دهد در صورتي كه در شهرستان خوانسار از هر 8 ازدواج يكي منجر به طلاق مي شود.
وي با مقايسه آمار طلاق شهرستان خوانسار با كل كشور در سال 89 اظهار داشت: اين آمار در خوانسار در سال گذشته 36 مورد بوده كه نسبت به آمار كل كشور با 137هزار و200 واقعه طلاق، 39درصد از ميانگين كل كشور كمتر است.
رئيس اداره ثبت احوال خوانسار با اعلام اين مطلب كه حدود 50درصد از طلاق ها در 4 سال اول زندگي رخ مي دهد گفت: 15درصد طلاق ها در كل كشور در فاصله كمتر از يك سال زندگي زناشويي، 13درصد كمتر از دو سال از زندگي زناشويي، 9درصد كمتر از سه سال از زندگي زناشويي و 8 درصد كمتر از چهار سال از زندگي زناشويي رخ داده است.
وي اعتقادات و باورهاي مردم، كاهش درصد بيكاري در شهرستان و آموزش صحيح مهارتهاي زندگي را از عوامل كاهش طلاق در اين شهرستان عنوان كرد.

 



استاندار: قزوين صادركننده نيمي از كشمش كشور است

قزوين -خبرنگاركيهان:
استاندار قزوين گفت:نيمي از كشمش كشور از استان قزوين صادر مي شود كه بايد با برنامه ريزي مناسب، صادرات و بازار اين محصول توسعه پيدا كند.
احمد عجم درجلسه كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي استان قزوين بيان كرد: صادرات غيرنفتي قزوين به خارج از كشور 13درصد رشد داشته است.
وي ادامه داد: هدف گذاري دولت براي افزايش صادرات به ارزش 45ميليارد دلار درسال جاري است كه به همين ميزان سهم صادرات توليدات استان قزوين نيز با توجه به اين هدف گذاري بايد بيشتر از گذشته باشد.
استاندار قزوين اضافه كرد: صادرات غير نفتي استان قزوين درچهار ماهه نخست امسال از روند روبه رشد مطلوبي برخوردار بوده است كه بايد به گونه اي عمل كرد كه اين امر در چهار ماهه دوم سال نيز همچنان روند صعودي خود را طي كند.
عجم با اشاره به توانمندي ها و ظرفيت هاي استان قزوين در توليد محصولات صنعتي و غذايي افزود: تحقق اهداف دولت در بخش توسعه صادرات غير نفتي از اهميت بالايي برخوردار بوده و اين مهم با توجه به مزيت هاي استان در بخش صادرات مورد توجه جدي قرار دارد.
وي با اشاره به افزايش 44 درصدي ميزان صادرات اين استان در تيرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهارداشت: بايد با استفاده از قابليت هاي اقتصادي استان و استفاده مناسب از فرصت برپايي نمايشگاه هاي تجاري و معرفي محصولات توليدي در راستاي توسعه صادرات توليدات قزوين گام برداشته شود.
استاندار قزوين با اشاره به احراز رتبه دوم سرمايه گذاري هاي خارجي توسط استان قزوين در سال گذشته خاطر نشان كرد: سرمايه گذاري بايد با هدف صادرات شكل گرفته و در اين زمينه اتاق بازرگاني و صنايع و معدن قزوين نيز به خوبي درحال فعاليت است.

 



كاشاني ها به مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي اعزام مي شوند

كاشان - خبرنگار كيهان:
دانش آموزان كاشاني عضو تيم «هاوين» موفق به كسب مقام اول چهارمين دوره مسابقات استاني خودروهاي خورشيدي شدند.
حسن عصارفيني، دبير برگزاري چهارمين دوره مسابقات استاني خودروهاي خورشيدي با اعلام اين خبر افزود: گروه «آذرخش» از كاشان، گروه «پارتيكان» از ناحيه 3 اصفهان و گروه «خلاقيت ويژه» از خميني شهر نيز به ترتيب مقام هاي دوم تا چهارم اين دوره از مسابقات را بدست آوردند.
وي با اشاره به برگزاري دوره هاي پيشين اين مسابقات در شهر اصفهان، اظهار داشت: امسال 22 تيم از پژوهش سراهاي دانش آموزي سراسر استان در اين دوره از مسابقات شركت كردند.
مسئول پژوهش سراي دانش آموزي غياث الدين جمشيد كاشاني گفت: 36 دانش آموز پسر و 30 دانش آموز دختر در اين مسابقات با هم به رقابت پرداختند.
به گفته وي نفرات برتر اين رقابت ها به مسابقه هاي جهاني خودروهاي خورشيدي كه سالجاري در استراليا برگزار مي شود، اعزام خواهند شد.

 



استاندار گيلان خبر داد
احداث مكان اسكان زائران در خوزستان

رشت-خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان از احداث مكان دائمي براي اسكان و رفاه زائران كربلاي ايران در خوزستان در زميني به وسعت 20 هكتار خبر داد.
مهدي سعادتي كه در همايش تجليل از عوامل اجرايي و پشتيباني ستاد راهيان نور استان گيلان در رشت سخن مي گفت افزود: هم چنين جهت انتقال مفاهيم ارزشمند دفاع مقدس، مركز فرهنگي و موزه دفاع مقدس د رعرصه اي به مساحت 15 هكتار در رشت ساخته مي شود.
وي هم چنين با اشاره به جهش مناسب گيلان در اعزام كاروانهاي راهيان نور اين امر را موجب رشد و مايه افتخار گيلاني ها دانست.
سرتيپ هامون محمدي فرمانده سپاه قدس گيلان هم در اين گردهمايي از افزايش 500درصدي اعزام كاروانهاي راهيان نور ازاين استان نسبت به آغاز زمان اعزام اين كاروانها خبر داد.
گفتني است در همايش مذكور ضمن تجليل از عوامل اجرايي و پشتيباني كاروانهاي راهيان نور، محل دائمي مجتمع فرهنگي اردويي سردار جنگل سپاه قدس در لنگرود افتتاح شد.

 



پيش بيني برداشت 165 هزار تن خرما از نخلستان هاي خوزستان

اهواز- خبرنگار كيهان:
با توجه به سرمايه گذاري هاي انجام شده در باغ هاي خرماي خوزستان، پيش بيني مي شود برداشت بالغ بر 165 هزار تن خرما از نخلستان هاي اين استان تحقق پيدا كند.
مدير سازمان جهاد كشاورزي خوزستان در گفت وگو با كيهان سطح زير كشت نخيلات خوزستان را 38 هزار و 500 هكتار ذكر كرد و افزود: پيش بيني مي شود امسال بيش از 165 هزار تن خرما از نخلستان هاي خوزستان برداشت شود كه شهرستان هاي شادگان، آبادان و خرمشهر به ترتيب بالاترين ميزان توليد خرما را در استان دارا هستند.
حليم كوتي با اشاره به طرح توسعه نخيلات تحت عنوان طرح طوبي تصريح كرد: در راستاي طرح توسعه كشت نخيلات تسهيلاتي براي تامين نهال، حذف و جايگزيني باغات فرسوده با استفاده از ارقام استاندارد و اقتصادي و توسعه نخيلات در قالب طرح هاي ملي استاني به نخلداران ارائه مي شود.
مهندس كوتي با اشاره به رشد ميزان توليد خرما به مقايسه توليد خرما نسبت به سال هاي گذشته پرداخت و گفت: از ميزان 60 هزار تن توليد خرما در سال 88 مقدار 20 هزار تن صادرات و 40 هزار تن مصرف داخلي داشته است و اين در حالي است كه پيش بيني مي شود در سال جاري از ميزان 165 هزار تن توليد خرما، 70 هزار تن صادرات داشته باشيم.

 



رشد اشتغالزايي در قاين

قاين- خبرنگاركيهان: سهم تعهد اشتغال دستگاههاي اجرايي شهرستان قاينات در سال نود 3754 نفر بوده كه نسبت به سال گذشته 57 درصد رشد داشته است.
فرماندار قاينات با اعلام اين خبر در كميته اشتغال شهرستان از دستگاههاي اجرايي شهرستان به خصوص بانك ها خواست در پرداخت تسهيلات اشتغالزايي با ديد گره گشايي نگاه كنند.
حبيبي منش در ادامه يادآور شد در شهرستان قاينات بدون مشاركت دولت اشتغالزايي امكانپذير نخواهد بود و دولت عدالت محور با ايجاد و راه اندازي طرح فولاد در اين منطقه توانسته است در ايجاد اشتغال بيش از چهار هزار نفر نقش بسزايي ايفا كند.
غلامعلي حبيبي منش همچنين از اختصاص يك ميليارد تومان از اعتبارات شهرستاني براي تكميل شهرك صنعتي شماره دو قاين خبر داد و گفت: جواز تاسيس كارخانه ارگ هزاره سوم پارسيان با توليد محصولات نساجي در شهرك صنعتي شماره دو اخذ و در حال پيگيري است.
وي از ادارات خدمات رسان خواست در فراهم كردن تسهيلات آب و برق و گاز تلاش كنند.

 



برگزاري اختتاميه جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس در شهريار

شهريار- خبرنگاركيهان:
مراسم اختتاميه جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس همزمان با گراميداشت سالروز عمليات مرصاد در فرهنگسراي الغدير شهريار برگزارشد.
دراين مراسم معاون ادبيات حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس استان تهران، فرماندار شهريار و جمع كثيري از علاقه مندان حضور داشتند.
اين جشنواره به همت اداره حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس جنوب غرب استان تهران برگزارشد و 200 اثر به دبيرخانه اين جشنواره رسيد كه از اين تعداد 157اثر در سه مرحله داوري و در پايان پنج نفر انتخاب شدند و به جشنواره راه يافتند و از پنج نفر ديگر تقدير به عمل آمد.

 



اختصاص 220 ميليارد ريال اعتبار تملك دارايي به انديمشك

انديمشك- خبرنگار كيهان:
اعتبار 220ميليارد ريال از محل اعتبارات تملك دارائي به شهرستان انديمشك اختصاص يافت.
فرماندار انديمشك با اعلام خبر فوق گفت: اين اعتبارات در 16 فصل براي مرمت، تجهيز و توسعه طرح هاي مختلف انديمشك هزينه خواهد شد.
مهندس رضا رضايي فاضل اظهار داشت: مديران دستگاه هاي شهرستان بايد در انجام طرح هاي توجيهي و جذب اعتبارات توان بيشتري صرف كنند. وي گفت: در سالي كه مزين به سال جهاد اقتصادي است همه مديران و مسئولان شهرستان بايد با عزم راسخ و همت مضاعف با هرگونه پرهيز از مسائل حاشيه اي در راستاي خدمت رساني به مردم گام هاي محكم تري بردارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14