(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 مرداد 1390- شماره 19995

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
متن كامل بيانات مهم رهبر انقلاب در ديدار كارگزاران نظام
تبيين علمي ولايت فقيه(8) نظريه شوراي رهبري و معايب آن
باهنر: شرط گذاري اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات شوخي است
ساندي تايمز: پناه بردن اسرائيل به عمليات سايبري به دليل ترس از رويارويي با ايران است
افشاگري آمنه بهرامي چهره واقعي شيرين عبادي را برملا ساخت
هيئت پارلماني ايران وارد قاهره شد
كمك آيات عظام نوري همداني و مكارم شيرازي به نيازمندان سومالي



متن كامل بيانات مهم رهبر انقلاب در ديدار كارگزاران نظام

رهبر معظم انقلاب اسلامي با انتقاد از برخي غفلت هاي كارگزاران نظام در برابر دشمن، برخي رفاه طلبي ها و رفتار قبيله اي كارگزاران در عرصه سياست تاكيد كردند كه در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي، ضعف ها و كوتاهي هايي وجود داشته كه در بيشتر موارد ناشي از عمل نكردن به وظيفه بوده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي عصر يكشنبه در ديدار روساي قواي مجريه، مقننه و قضائيه، رئيس مجلس خبرگان، اعضاي هيات وزيران، نمايندگان مجلس، مسئولان دستگاهها و سازمان هاي مختلف، ائمه جمعه و نمايندگان ولي فقيه در استانها و فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح در سخنان بسيار مهمي با اشاره به شرايط بي سابقه منطقه و جهان، تحليل جامعي از شرايط كشور ارائه و تاكيد كردند: ارزيابي واقع بينانه از جايگاه نظام اسلامي بعد از گذشت 32 سال نشان مي دهد، كشور اكنون به دستاوردها و پيشرفت هاي بزرگ و غيرقابل تصوري رسيده كه اميدبخش و زمينه ساز براي ادامه حركت شتابان به سمت قله ها هستند و در كنار آنها نيز اولويت ها و فهرستي از كارهاي انجام نگرفته وجود دارند كه بايد با همدلي، وحدت، كار و تلاش شبانه روزي، ايستادگي بر اصول و ارزش ها و با استفاده از اعتماد كم نظير مردم به نظام و اعتماد به نفس ملي بالا در ميان جوانان، از فرصت هاي موجود حداكثر استفاده را كرد و ايران اسلامي را به جايگاه شايسته خود در منطقه و جهان رساند.
رهبر انقلاب اسلامي، نگاه واقع بينانه در هر گونه ارزيابي شرايط كشور را مهم دانستند و افزودند: براي رسيدن به يك نگاه صحيح و واقعي از وضعيت كشور بايد شرايط فعلي منطقه و جهان را نيز درنظر گرفت زيرا بيداري اسلامي كنوني در منطقه و بحران اقتصادي عجيبي كه گريبانگير غرب شده و همچنين رشد جريان هاي افراطي در غرب، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون بي سابقه است.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: وجود چنين شرايط بي سابقه اي در منطقه و دنيا، فرصت هاي بزرگي را پيش روي نظام اسلامي قرار داده است كه اگر ارزيابي واقع بينانه اي از شرايط كشور وجود نداشته باشد، ممكن است اين فرصت ها از دست بروند و يا حتي تبديل به تهديد شوند.
ايشان ارزيابي صحيح از شرايط كشور را مستلزم نگاه واقع بينانه و پرهيز از يك سونگري دانستند و افزودند: در بررسي شرايط كشور، بايد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را ديد و از نگاه منفي و يا نگاه مثبت مطلق پرهيز كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اظهار گله مندي از نگاه منفي مطلق در ميان برخي مسئولان و نخبگان سياسي، نتيجه اجتماعي چنين نگرشي را نااميدي دانستند و خاطرنشان كردند: متاسفانه برخي مطبوعات نيز به دليل بعضي اغراض فقط تيتر منفي مي زنند كه اين روش، كار غلطي است.
حضرت آيت الله خامنه اي تاكيد كردند: نگاه مثبت صرف نيز نادرست و موجب رضايت كاذب است.
ايشان نخبگان دانشگاهي و حوزوي و مسئولان را به مطالعه دقيق و بررسي كارشناسي فهرست نقاط قوت و ضعف فراخواندند و افزودند: نقاط مثبت، ظرفيت هاي كشور است و نقاط منفي، نشان دهنده اولويت ها است كه با درنظرگرفتن هر دو فهرست، مي توان مسير صحيح حركت به سوي پيشرفت و تعالي را شناخت.
نقاط قوت نظام
رهبر انقلاب اسلامي سپس به برخي نقاط قوت كشور در شرايط كنوني اشاره و تاكيد كردند: اين نقاط روشن و مثبت محصول يك حركت مستمر و به هم پيوسته نظام جمهوري اسلامي ايران در طول 32 سال گذشته است كه البته فراز و نشيب هايي هم داشته است.
حضرت آيت الله خامنه اي، توانايي غلبه بر تهديدها را نقطه قوت درجه اول نظام خواندند و افزودند: نظام اسلامي، از ابتداي پيروزي انقلاب تاكنون با تهديدهاي مختلف و پيچيده سياسي، امنيتي، نظامي و اقتصادي قدرت هاي جهاني مواجه بوده اما توانسته است با تكيه بر مردم و توانايي هاي خود بر همه آنها غلبه كند.
اعتماد ميان مردم و نظام، دومين نقطه قوت كشور بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره و تاكيد كردند: اعتمادي كه اكنون مردم ايران به نظام اسلامي دارند، در كمتر نظامي در دنيا وجود دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، حضور بيش از هشتاد درصدي مردم در انتخابات دو سال قبل، و حضور گسترده و پرشور مردم در دو راهپيمايي سالانه روز قدس و 22 بهمن را نمونه هاي عيني اعتماد مردم به نظام دانستند و خاطرنشان كردند: امسال نيز با وجود هواي گرم، دنيا عظمت مردم ايران را در ماه رمضان و در روز قدس خواهد ديد.
ايشان افزودند: برخي موارد خاص نيز همچون حركت عجيب مردم در نهم دي سال 88، نمونه ديگري از احساس دلبستگي عميق مردم به نظام اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي با اظهار تأسف از برخي سخنان و مطالب به ظاهر مصلحت جويانه كه مدعي از دست رفتن اعتماد مردم به نظام هستند، خاطرنشان كردند: مردم نظام اسلامي را دوست دارند و از آن دفاع مي كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، پيشرفت در شرايط تحريم را يكي ديگر از نقاط قوت كشور دانستند و افزودند: در سخت ترين تحريم ها و در شرايطي كه دشمن از تحريم هاي فلج كننده سخن مي گويد، كشور در عرصه هاي مختلف از جمله علم و فناوري پيشرفت هاي شگرفي كرده است كه دستاوردهاي هسته اي، فناوري زيستي، فناوري نانو، فناوري انرژي هاي نو، صنايع هوا- فضا، ساخت ابررايانه ها، سلول هاي بنيادي، شبيه سازي ها، راديو داروها، و نانو داروهاي ضدسرطان، نمونه هايي از پيشرفت در فناوري هايي است كه در بعضي از موارد آن فقط چند كشور معدود صاحب آنها هستند.
ايشان به پيشرفت در ايجاد زيرساخت ها و كارهاي عمراني نيز اشاره كردند و افزودند: پيشرفت در اعتماد به نفس ملي يكي ديگر از دستاوردهاي بزرگ كشور است، به گونه اي كه اعتماد به نفس كنوني جوانان از اعتماد به نفس جوانان نسل اول و دوم انقلاب به مراتب بيشتر است.
ارتقاي جايگاه و اعتبار بين المللي ايران، يكي ديگر از نقاط مثبتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و افزودند: نظام جمهوري اسلامي ايران امروز كشوري محترم، اثرگذار، و متنفذ و داراي عزت بين المللي است.
حضرت آيت الله خامنه اي اين عزت بين المللي را ناشي از پافشاري مردم و مسئولان بر اصول و ارزش ها و شعارهاي اصلي انقلاب دانستند و تأكيد كردند: عزت و اعتبار جمهوري اسلامي ايران، امروز بيش از هر زمان ديگري است.
ايشان افزودند: در مقابل، نفرت از آمريكا در منطقه و جهان، در حال افزايش است و آمريكا اكنون بي اعتبارترين و منفورترين كشور در منطقه و دنياي اسلام است.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: البته مردم اروپا هم اگر از علت واقعي مشكلات خود كه تسلط آمريكا و رژيم صهيونيستي بر سياست هاي دولت هاي آنها است، آگاه شوند، قطعاً روند كاهش محبوبيت آمريكا در اروپا هم بيشتر خواهد شد و اين اتفاق، در آينده نه چندان دور، خواهد افتاد.
عزت جمهوري اسلامي
بيشتر شده است
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تلاش برخي افراد براي خدشه دار نشان دادن اعتبار بين المللي نظام جمهوري اسلامي افزودند: برخي مي خواهند بگويند چون نظام اسلامي بر مبناي خود ايستادگي كرده، اعتبار بين المللي ايران تنزل يافته است، در حالي كه در برخي دوران ها كه متأسفانه مسئولان در مقابل غرب كوتاه مي آمدند، برخوردهاي آنها تندتر و توهين آميزتر بود.
ايشان خاطرنشان كردند: در دوره اي مسئولان كشور حتي مناقب مسئولان آمريكايي را ذكر كردند اما رئيس جمهور سبكسر آمريكا بلافاصله جمهوري اسلامي ايران را محور شرارت ناميد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در دوره اي ديگر، رابطه با يك دولت اروپايي به ظاهر خوب بود و آن دولت از ايران تجليل مي كرد اما همان دولت اروپايي، در جريان داستان رستوران ميكونوس، تشكيل دادگاه داد و كشورهاي اروپايي سفراي خود را از تهران فراخواندند و به خيال خود خواستند سيلي سختي بزنند اما از همين حسينيه پاسخ خود را با سيلي سخت تري دريافت كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: هرگاه نظام اسلامي در مقابل آمريكا و اروپا كوتاه آمده است، آنها گستاخ تر شده اند و هر زمان كه نظام بر شعارها و مباني انقلاب پافشاري كرده، عزت جمهوري اسلامي بيشتر شده است.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، نااميدي دشمنان از منفعل كردن انقلاب اسلامي، ثبات كشور، الهام بخشي، الگوسازي، ضعيف شدن دشمنان، و تجربه متراكم قانونگذاري و اجرايي در كشور را از ديگر نقاط قوت نظام اسلامي برشمردند.
حضرت آيت الله خامنه اي بعد از تبيين نقاط قوت، به بيان نقاط ضعف كشور پرداختند و تأكيد كردند: اگر نقاط منفي ديده نشوند يقيناً ضربه خواهيم خورد.
ايشان افزودند: در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي ضعف ها، غفلت ها و كوتاهي هايي وجود داشته كه در بيشتر موارد ناشي از عمل نكردن به وظيفه بوده است.
رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري شكست مسلمانان در جنگ احد و علل و عوامل آن، افزودند: سرگرم شدن به منازعات و مشاجرات سياسي، روي آوردن به رفاه طلبي و زندگي اشرافي، غفلت از روحيه جهادي و ايثار، غفلت از تهاجم فرهنگي دشمن، غفلت از در كمين بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضاي رسانه اي كشور، و كم توجهي نسبت به حفظ بيت المال از جمله نقاط ضعف هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي رفتار قبيله اي در ميدان سياست و اقتصاد را يكي ديگر از نقاط ضعف برشمردند و خاطرنشان كردند: در رفتار قبيله اي، تأييد يا تخطئه اقدامات افراد، براساس ماهيت عمل آنها انجام نمي شود بلكه انتقاد و يا تعريف از افراد به نحوه وابستگي آنها به قبيله مورد نظر مرتبط است.
ايشان افزودند: اگرچه در عرصه اقتصادي اقدامات زيادي انجام شده اما هنوز مسئله اشتغال، تورم و فرهنگ كار حل نشده است.
رهبر انقلاب اسلامي فرهنگ عمومي مردم را يكي ديگر از زمينه هايي دانستند كه بايد به آن توجه جدي تر شود.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: بايد فضائلي همچون صبر، شكر، ذكر، احسان، مروت نسبت به ديگران، ميل به خدمت و پرهيز از آزار و اذيت همنوعان، روزبروز در جامعه گسترش يابد.
ايشان مطرح نشدن صحيح مباني اعتقادي اسلام و انقلاب را يكي ديگر از نقاط ضعف برشمردند و در جمع بندي اين بحث تأكيد كردند: نقاط قوت، اميدها را افزايش مي دهند و نقاط ضعف، نشان دهنده اولويتها هستند بنابراين، در هر ارزيابي از شرايط كشور بايد نقاط مثبت و منفي با يكديگر ديده شوند.
محاسبات غلط آمريكا
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه به وضعيت منطقه نيز اشاره و تأكيد كردند: شرايطي كه اكنون در منطقه حاكم است، كاملاً برخلاف تصور و محاسبات آمريكا و صهيونيزم بين الملل پيش مي رود.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: قدرتهاي بين المللي قصد داشتند با تحريم اقتصادي، ايران را فلج كنند اما اكنون خداوند به گونه اي مقدر كرده است كه بحران اقتصادي گريبان خودشان را به شدت گرفته است.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: آنها فتنه سال 88 را براي زمين زدن نظام جمهوري اسلامي، تقويت و يا تدارك كردند اما شرايط به گونه اي رقم خورد كه اكنون نظامها و دولتهاي وابسته به آمريكا در منطقه، يك به يك در حال زمين خوردن و يا متزلزل شدن هستند.
ايشان افزودند: آمريكا و برخي قدرتهاي غربي براي محاصره ايران، به افغانستان و عراق حمله نظامي كردند اما اكنون در باتلاق اين دو كشور گرفتار شده و خود در محاصره قرار گرفته اند.
ابعاد بيداري اسلامي
قابل محاسبه نيست
حضرت آيت الله خامنه اي، بيداري اسلامي در منطقه را نيز حادثه اي فوق العاده مهم دانستند و تأكيد كردند: ابعاد آنچه كه اكنون در مصر، تونس و يمن، در جريان است، قابل محاسبه نيست و ابعاد عظيم آن در آينده مشخص خواهد شد.
ايشان افزودند: قراردادن نامبارك مصر در قفس و دادگاهي كردن او، يك حادثه پرمعنا، عجيب و عميق است كه بايد تنگ شدن عرصه بر رژيم صهيونيستي را نيز به آن اضافه كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش آمريكا و برخي قدرتها براي كنترل اوضاع كشورهاي منطقه، خاطرنشان كردند: اين تلاشها تاكنون به نتيجه نرسيده و به لطف خداوند به نتيجه هم نخواهد رسيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اظهار نگراني از اوضاع ليبي تأكيد كردند: سياست غرب در ليبي بسيار رذيلانه و موذيانه است زيرا آنها تلاش دارند با سوء استفاده از قيام مردم، علاوه بر تسلط بر منابع نفت اين كشور، حضور خود را در ليبي تثبيت كنند و بر منطقه شمال آفريقا بويژه مصر و تونس اشراف داشته باشند.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود ماه مبارك رمضان و روزه داري را هديه اي الهي و زمينه اي براي رسيدن به تقوا دانستند و با اشاره به فرازهايي از دعاي مكارم الاخلاق حضرت امام سجاد عليه السلام افزودند: گسترش عدالت در ابعاد مختلف، فرو خوردن خشم و حركت در مسير منطق و استدلال، پرهيز از دامن زدن به اختلافات، تلاش براي جذب افراد به جاي دفع آنها، و بيان نقاط مثبت عملكرد افراد و اجتناب از اعلام عمومي نقاط منفي افراد، از جمله لوازم تقوا است.
گزارش رئيس جمهور
از فعاليت هاي دولت
در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور گزارش مبسوطي از فعاليتهاي شش ساله دولت در بخشهاي عدالت گستري، ترويج مهرورزي و خدمتگزاري، و پيشرفت و آباداني كشور بيان كرد.
رئيس جمهور با تشكر از اقدامات دولتهاي گذشته، به همراهي نمايندگان مجلس و قوه قضائيه با دولت اشاره كرد و گفت: دولت در سخت ترين شرايط با حمايت مردم و رهبر معظم انقلاب به دستاوردهاي مهمي در بخشهاي مختلف رسيد به گونه اي كه در شش سال اخير جهش چند برابري در فعاليتهاي عمراني كشور بوجود آمده است.
آقاي احمدي نژاد با اشاره به 91 سفر استاني هيات دولت و اتخاذ بيش از بيست هزار تصميم استاني گفت: 98 درصد از مصوبات اولين دور از سفر استاني، 77 درصد از تصميمات سفر استاني دور دوم و 49 درصد از مصوبات سفر استاني مرحله سوم اجرايي شده است.
رئيس جمهور توجه ويژه به مناطق محروم را از جمله سياست هاي دولت برشمرد و با اشاره به اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي گفت: مجموع واگذاري ها از سال 70 تا 83 مجموعا 2800 ميليارد تومان بود كه از سال 84 تاكنون به 82 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
رئيس جمهور گفت: در بخش سرمايه گذاري خارجي هم با وجود رشد منفي سرمايه گذاري در جهان، ايران در دو سال اخير رشد 124 درصدي داشته و در زمينه رشد سرمايه گذاري نيز در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.
آقاي احمدي نژاد به اعطاي سهام عدالت به 39 ميليون نفر، اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و نيز افزايش حقوق كاركنان، بازنشستگان و مستمري بگيران، اشاره كرد و گفت: به استناد آمار، فاصله طبقاتي براساس شاخص ضريب جيني كاهش يافته است.
رئيس جمهور، ترويج مهرورزي و همبستگي ملي و توسعه فرهنگ خدمتگزاري را از ديگر اهداف دولت برشمرد و با اشاره به سرعت حركت علمي در كشور افزود: در سال هاي اخير آمار دانشجويان دو برابر شده، تحصيلات تكميلي توسعه يافته و مقالات علمي نيز از 12 هزار مقاله به بيش از 32 هزار مقاله افزايش يافته است.
آقاي احمدي نژاد به خدمات دولت در بخش بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت و مخابرات نيز اشاره كرد و در خصوص بخش نفت و گاز گفت: خودكفايي در توليد بنزين، گازرساني به شهرها و نقاط محروم، توسعه فازهاي پارس جنوبي با اتكا به سرمايه و دانش بومي و كاهش مصرف بنزين از جمله دستاوردهاي اين بخش است.
وي تاسيس صندوق توسعه ملي را يكي از اقدامات مناسب برشمرد و گفت: اين صندوق اكنون 20 ميليارد دلار سرمايه دارد كه تا پايان سال به 30 ميليارد دلار خواهد رسيد.
رئيس جمهور به افزايش اعتبارات حوزه فرهنگي هم اشاره كرد و گفت: برنامه هاي فرهنگي دولت مسجد محور است و بودجه حوزه دين از 96 ميليارد تومان در سال 83 به بيش از دو هزار ميليارد تومان در سال 90 افزايش يافته است.
رئيس جمهور در پايان تاكيد كرد: مسير آينده كشور، رسيدن به سند چشم انداز 1404 و تبديل شدن به قدرت اول منطقه اي و جايگاه شايسته بين المللي است كه روند شتابان كنوني زمينه ساز رسيدن به اين جايگاه والا است.
در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه ايشان افطار كردند.

 



تبيين علمي ولايت فقيه(8) نظريه شوراي رهبري و معايب آن

كساني شبهه اي را القا كرده اند (حالا يا به عنوان يك سؤال فقهي يا سؤال علمي، به هرحال، طرح كردن آن اشكالي ندارد و معنايش هم اين نيست كه حتما غرض سويي داشته اند. بالاخره در بحث هاي علمي همه اطراف و جوانب يك قضيه سنجيده مي شود و همه گزينه هاي يك مسئله و به قول خودمان همه شقوق مختلف آن بررسي مي شود.) كساني گفته اند: ما قبول داريم كه در زمان غيبت و زمان عدم دسترسي به امام معصوم، بايد سعي كرد هرچه اقرب به نظر و رفتار امام معصوم است تحقق پيدا كند، اما اين دو راه دارد: يكي اينكه يك نفر در رأس حكومت قرار بگيرد و او حكم صادر كند و نظر او معتبر باشد. يك راه ديگر هم اين است كه شورايي براي اين كار تعيين بشود. چند نفر بنشينند با هم در هر مسئله اي فكر كنند و نظر بدهند و حاصل نظر آنها جمع اعلام بشود. اگر اتفاق نظر شد كه بهتر، اطمينان بيشتري حاصل مي شود، اما اگر اتفاق نظر نبود همان كاري كه همه عقلا مي كنند يعني روش دموكراسي و اخذ به نظر اكثريت، ملاك باشد. فرض كنيد از جمع پنج نفر اگر سه نفر به چيزي رأي دادند، به آن عمل بشود؛ پس لازمه قبول اين مطلب اين نيست كه ما حتما ولايت شخصي از اشخاص را اثبات كنيم. ممكن است يك نهاد حقوقي مثل شوراي رهبري را معرفي كنيم و بگوييم حكم را بايد اين شورا تصويب و اعلام كند. اين هم يك راه است و شايد هم راه بهتري باشد براي اينكه وقتي چند نفر مسئله اي را بررسي مي كنند چه بسا اتفاق نظر و اعتماد بيشتري حاصل بشود.
حكومت شورايي، محكوم به شكست
اين به عنوان يك شبهه مطرح است. آيا ما مي توانيم از نظر اسلامي اين احتمال را به كرسي بنشانيم، بپذيريم و يا حتي ترجيح بدهيم بر اينكه رهبر و ولي فقيه يك شخص معين باشد؟ درباره اين پرسش، يك وقت ما از راه دليل عقلي مي خواهيم مطلبي را اثبات كنيم، و يك وقت از راه ادله نقلي و استناد به نصوصي كه درباره ولايت فقيه است. از راه نصوص، ممكن است كساني به اطلاقات و عمومات استناد كنند و بگويند: نگفته اند حتما شخص معيني بايد ولي فقيه باشد و ممكن است با مجموعه اي از فقها اين منظور عملي بشود. دراينجا آيا ما دليل عقلي هم داريم بر اينكه نظر شورا مي تواند معتبر باشد؟ يا شوراي رهبري ارجح باشد نسبت به رهبري فردي في حد نفسه؟ و اگرهردو نظريه معتبر است، آيا دليلي داريم بر اينكه يكي بر ديگري ترجيح دارد يا نه؟
درمسائل اجتماعي به ويژه وقتي از مصلحت تام تنزل كرديم و بنا شد به اقرب موارد اكتفا كنيم، ديگر مسئله امكان عقلي و چيزهايي از اين قبيل كه در مباحث فلسفي مطرح مي شود، مطرح نيست. دراينجا بحث از امكان وقوعي و عقلايي آن در خارج است. دراين باره گفت: از آنچه از تاريخ بشر درباب حكومت و سياست به ياد داريم، آنچه ادله شرعي از قرآن و سنت و حتي كتاب هاي آسماني ديگر براي ما حكايت مي كند و آنچه در طول تاريخ 1400ساله مسلمين و بويژه شيعيان مشاهده مي كنيم، تا به حال كسي احتمال اين معنا را نداده است. هيچ پيغمبري هم با مجموعه اي از پيغمبران ديگر حكومت نكرده است. معروفترين حاكماني كه از پيغمبران داريم حضرت سليمان و حضرت داوود هستند. اينها به تنهايي حكومت مي كردند: «يا داود انا جعلناك خليفه في الارض فاحكم بين الناس بالحق...» (سوره ص/26) هيچ جا نداريم كه چند نفر بنشينيد با همديگر مشورت كنيد و حكومت كنيد؛ حتي يك مورد در اديان آسماني و در دوران اسلامي از ائمه اطهار، از فقهاي بعدي سراغ نداريم و حتي سراغ نداريم كه كسي از ميان فقهايي كه حرفشان قابل اعتنا باشد، اين احتمال را داده باشند. در هيچ كتاب فقهي از كتابهاي بزرگاني كه تا به حال نوشته شده- غير از آنچه در اين زمان ها نوشته مي شود و مشوب به افكار غرب زده است- در كتابهاي فقهي سنتي ما هيچ جا سراغ نداريم كه كسي چنين احتمالي داده باشد.
ازسويي ديگر باز اگر طبق مباحث فقهي و طلبگي بحث بكنيم، اصل در حكومت، اصل عدم تسلط كسي بر كسي است، و مسلم اين است كه هميشه حاكميت يك فرد مورد قبول بوده است غير از پيغمبر و ائمه اطهار بناي مسلمين و سيره عقلا و سيره متشرعه بر اين بوده است كه براي امور حكومتي به يك نفر مراجعه مي كردند، نه به يك مجموعه اي.
اصل، عدم تسلط كسي بر كسي است. آنچه مسلم است حكومت فرد، ثابت شده اما حكومت مجموعه ثابت نشده است، پس اصل، عدم جواز آن است. افزون بر اين در مسايل اجتماعي بايد امكان عملي كار را ملاحظه كنيم. اين جا جاي امكان عقلي نيست. محال نيست كساني دور هم بنشينند و بر يك رأي واحدي هم اجماع و اتفاق نظر پيدا كنند، اما در عالم، اين طول موردي چند تا سراغ داريد؟ كجاها سراغ داريد كه چند صاحب نظر با هم در يك موضوع تخصصي نه بديهيات (چون در بديهيات همه مردم اتفاق دارند) دور هم بنشينند و اتفاق نظر پيدا كنند؟
علاوه بر اين در مسائل حكومتي گاهي مواردي پيش مي آيد كه بايد يك تصميم قاطع سريع گرفت و اين تصميم سرنوشت سازي است كه اگر بر عهده مردم گذاشته شود، نظرشان با هم اختلاف پيدا مي كند و مصلحت مسلمين از ميان مي رود. يكي از نمونه هاي آن جنگ است. ما هشت سال جنگ داشتيم كساني كه با مسايل جنگ آشنا هستند مي دانند مواردي پيش مي آيد كه فرمانده دستور حركت يا حمله مي دهد. اگر بخواهند شورايي تشكيل بشود و با هم مشورت كنند، دشمن حمله مي كند و كار تمام است. گاهي بايد فرمانده قاطعيت داشته باشد تا بتواند تصميم عاجل و سريع بگيرد. اگر منتظر باشد تا فلان كس از فلان شهر بيايد و دور هم بنشينند مشورت كنند و با هم تصميم بگيرند، مصلحت، فوت مي شود و از بين مي رود. مواردي پيش مي آيد كه حتي اگر در آن خطا رخ دهد اولي است از اينكه در آن تاخير بشود و مسايل حكومتي گاهي اين طوري است.
يكي از اسرار ضرورت حكومت اين است كه براي تحقق مصالح جامعه، در موارد اضطراري بايد كسي تصميم قاطع عاجل بگيرد و اگر چنين كسي نباشد مصلحت جامعه تقويت مي شود.
نمونه هاي بارز آن در جنگ است كساني كه در جنگ بودند و به خصوص با فرماندهان ارتباط داشتند مي دانند. در همين دفاع مقدس ما من مواردي را سراغ دارم، در همان اوايلي كه هنوز ساماني در تصميم گيري ها نبود، خيلي كارهاي پراكنده انجام مي گرفت. گاهي فرماندهي گفته بود مثلا از اين جا بايد حركت كنيم. معاون او گفته بود كه اين غلط است و بايد از اين طرف برويم يا من از مقامم استعفا مي دهم، اما بالاخره چون اعتماد به تقواي او داشتند حرف او را گوش كردند و به نتيجه رسيدند. منظورم اين است كه در مسايل اجتماعي گاهي چنين چيزهايي است. تصميمي كه امام براي صلح و برنامه خاتمه جنگ گرفتند، درباره اش نظرهاي بسيار مختلفي بود، يا شب 22 بهمن كه امام دستور دادند مردم به خيابان ها بريزند، در آن روز احدي از كساني كه ما از سياست مداران، روحانيان و از علما مي شناسيم با نظر ايشان موافق نبود، ولي اگر اين كار هم نشده بود انقلاب به جايي نمي رسيد. در مسايل حكومتي و اجتماعي گاهي مواردي هست كه بايد يك تصميم سريع قاطع گرفت. آن جا نشستن براي اينكه ديگران بيايند مشورت كنيم بعد هم از اكثريت نظر بگيريم، اين حرف ها لااقل در معرض تقويت مصالح است، اگر نگوييم غالبا مصلحت ضايع مي شود لااقل در معرض تقويت مصلحت واقع مي شود و عملا هم ديده ايد هر جا مسئله اي شورايي به ميان آمده، كار به تأخير افتاده است. علاوه بر اين در عالم يك حكومت شورايي تشكيل شد- آن هم عملا در اين طور مسايل شورايي نبود- كه حكومت شوروي بود كه در هيئت حاكمه آن در قانون پيش بيني شده بود كه چند نفر بايد با هم تصميم بگيرند. هيئت رئيسه داشت اما همان جا هم يك صدر هيئت رئيسه اي بود كه در موارد اختلاف نظر، سخن او معتبر بود و بالاخره تصميم گيرنده يك نفر بود.
مشورت رهبري يا شوراي رهبري
ما در اسلام مشورت هم داريم. حتي خود معصومين هم مشورت مي كردند. خدا هم به آنها مي فرمايد: «... و شاورهم في الامر...» (آل عمران/159) اما مصلحت، غير از تصميم گيري است. بعد از «و شاورهم في الامر» مي فرمايد: «فاذا عزمت فتوكل علي الله» «عزمت»، نمي فرمايد «عزمتم». بعد از مشورت ها بايد يك نفر تصميم گيرنده باشد تا مردم بدانند سر و كارشان باكيست. در غير اين صورت مصالح مسلمين در معرض نابودي قرار مي گيرد و هيچ دليلي بر جواز آن نيست. آنچه ما در اسلام، از نصوص، از سيره انبيا و ائمه و از سيره فقها داريم همه جا ولايت، قائم به يك شخص بوده است. از نظر وقوع خارجي هم آنچه را در حكومت هاي دنيا سراغ داريم نهايتاً تصميم گيرنده يك نفر بوده است.
من كسي را متهم نمي كنم، اما جا دارد كه درباره انگيزه طرح اين سؤال باتوجه به اين زمينه ها كه نه در عالم و نه در اسلام چنين چيزي سابقه دارد نه در هيچ ديني از اديان عالم چنين چيزي سابقه دارد- دقت كنيم و احتمال بدهيم كه يك دست ناصالحي در كار باشد و انگيزه اين نظريه، تضعيف اصل حكومت اسلامي يا ولايت فقيه باشد. وقتي كار شورايي شد، قدرت فرد تضعيف مي شود. مي خواهد تصميم بگيرد مي گويند شورا تشكيل نشده است. دعوت كنيد اعضاي شورا بيايند. مي گويند فلاني مريض است ديگري رفته مسافرت و... شورا تشكيل نشد، به حد نصاب نرسيد. كار بالاخره چه مي شود؟ كارها تاخير مي افتد. فلج مي شود. ممكن است طرح اين شبهه براساس نيت ناپاك يا يك فكر شيطاني باشد- كه احتمال عرض مي كنم و تاكيد دارم كه كسي را متهم نكنم- كه در پي تضعيف قدرت ولايت فقيه است. ممكن است بنده هم دلم بخواهد در شورا شريك باشم، چون مي دانم نمي توانم رهبر شوم، مي گويم حداقل يك شورايي باشد كه ما هم آن جا باشيم. گاهي هم ممكن است انسان نيت خيري داشته باشد و بگويد من يك مصلحت خيري مي دانم كه ديگران درك نمي كنند. فهم من فوق فهم هاي ديگر است. هستند آدم هايي كه اين طور فكر مي كنند. خيال مي كنند آنها تافته جدا بافته اي هستند. فكرشان نسبت به افكار ديگران امتياز دارد. مي گويند به خاطر حفظ مصلحت اسلام، من هم بايد آن جا باشم و نظر بدهم. نيت شان هم ممكن است پاك باشد، اما بايد بدانيم پشت اين دست، دست شيطان در كار است براي تضعيف اين نظام مقدسي كه دنيامقابل آن زانو زده است. چون همه به اين نتيجه رسيده اند كه تا اين نظام با همين شكل و با قدرت يك نفر ولي فقيه كار مي كند آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در همايش تبيين علمي
ولايت فقيه، قم، مدرسه فيضيه 21/2/89
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.


 



باهنر: شرط گذاري اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات شوخي است

دبير كل جامعه اسلامي مهندسين شرط گذاري اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات را غيرقابل قبول و تنها يك شوخي دانست.
محمدرضا باهنر روز دوشنبه در نشست خبري خود با خبرنگاران، طرح شرط هايي همچون اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسي براي حضور در انتخابات را قابل قبول ندانست و گفت: به نظر بنده شرط گذاشتن اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات هيچ معنا و مفهومي ندارد و تنها يك شوخي است.
وي با تاكيد بر اينكه اصلاح طلبان بايستي مواضع خود را نسبت به قانون اساسي و قوانين عادي كشور مشخص كنند، گفت: با اين وجود اگر آن ها مي خواهند براي حضور نيافتن در انتخابات و يا پيروز نشدن دلايل و بهانه هايي را مطرح كنند، ما حاضريم براي آن ها تعريف كنيم كه چه بهانه هاي بهتر و قوي تري بياورند.
باهنر در اين نشست خبري در پاسخ به اين پرسش كه تعبير شما از سكوت انتخاباتي آقاي احمدي نژاد چيست؟ گفت: ما هيچگاه با حضور رئيس جمهور در انتخابات موافق نبوده ايم. هيچ زماني نيز رئيس جمهور به صورت رسمي ابراز علاقه براي ورود به انتخابات نكردند به طوري كه در همان جلساتي كه براي تعيين سه نفر در راستاي رسيدن اصولگرايان به وحدت تشكيل مي دادند تاكيد داشتند كه من به اين كارها نمي رسم و اين كميته سه نفره بايد موضوع را دنبال كنند حتي هنگامي كه آنها براي برگزاري جلسات مستمر با رئيس جمهور اصرار داشتند آقاي احمدي نژاد پاسخ منفي داده بودند.
وي افزود: البته بعد از جريانات اخير و حاضر نشدن رئيس جمهور در مدت كوتاهي در محل كارشان آن سه نفر خدمت جامعتين رفتند و اعلام كردند كه ماموريتشان تمام شده است و به نوعي انتخابات را به جامعتين واگذار كردند؛ اما جامعتين از آنها خواست كه گروه هفت نفره را تشكيل دهد.
باهنر خاطرنشان كرد: حداقل رئيس جمهور در مواضع شان اشتياقي براي ورود جدي در انتخابات نشان ندادند كه نظر ما نيز همين است چون مصلحت نيست دولت به عنوان مجري برگزاركننده انتخابات همچون فعال حزبي در انتخابات حضور پيدا كند. بر اين اساس ما از سكوت آقاي احمدي نژاد استقبال مي كنيم.

 



ساندي تايمز: پناه بردن اسرائيل به عمليات سايبري به دليل ترس از رويارويي با ايران است

روزنامه انگليسي ساندي تايمز تاسيس يك مركز عمليات سايبري عليه ايران از سوي اسرائيل را محصول اين ارزيابي صهيونيست ها دانست كه هرگونه حمله نظامي به ايران شكست خواهد خورد.
روزنامه ساندي تايمز در شماره يكشنبه خود در گزارشي به نقل از يك مقام ناشناس اسرائيلي ادعا كرد كه اين رژيم يك برنامه نظامي سايبري براي حمله به ايران طراحي كرده است.
اين مقام صهيونيست ادامه مي دهد كه اين برنامه دو هدف را تعقيب مي كند: «اولين هدف آن برنامه هسته اي ارتش و تاسيسات آن است و هدف دوم زيرساخت هاي مدني ايران است. ما اميدواريم با حمله به اين دو هدف كل فضاي مجازي اين كشور را فلج كنيم».
با اين حال ساندي تايمز تاكيد مي كند كه طراحي اين برنامه محصول اطمينان صهيونيست ها به اين امر است كه قادر به حمله نظامي به ايران نيستند.
اين روزنامه مي نويسد: «اين پروژه پس از آن طراحي شد كه مقامات ارشد ارتش اسرائيل احساس خطر كردند كه حمله به تاسيسات هسته اي ايران منجر به شكست خواهد شد».
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: «گزارش پيشرفت اين برنامه سايبري جديد مستقيماً در اختيار بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل قرار خواهد گرفت كه آن را در مركز توانائي هاي دفاعي اسرائيل قرار داده است. نتانياهو اخيرا در يك جلسه با كارشناسان جنگ سايبري گفته بود، اسرائيل بايد به يك ابرقدرت سايبري در جهان تبديل شود. اين مركز كه تحت نظارت واحد 8200 سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل تاسيس شده است، يك سري عمليات جاسوسي نرم شامل هك كردن نسخه فارسي فيس بوك و ديگر پايگاه هاي اينترنتي اجتماعي ايران انجام داده است».
تحليلگران عقيده دارند ادعاي حمله سايبري به تاسيسات هسته اي ايران ادعايي بسيار اغراق آميز است و از آنجا كه تاسيسات هسته اي ايران اساسا آنلاين نيستند امكان عمليات عليه آنها با استفاده از فضاي مجازي وجود ندارد.
به گزارش ايران هسته اي يك كارشناس امنيتي دراين باره به «ايران هسته اي» گفت: «غربي ها قبلا تلاش كرده اند با استفاده از عامل انساني يا فروش قطعات آلوده، از برنامه ايران جاسوسي كنند، در آن اخلال نمايند يا آن را به ويروس هاي مخرب آلوده كنند اما در همه اين موارد شكست خورده اند».
اين كارشناس تاكيد كرد كتاب «وضعيت جنگ» جيمز رايزن خبرنگار سابق نيويورك تايمز كه اكنون يكي از ماموران سيا به دليل همكاري در نگارش آن در حال محاكمه است شرح دقيق همين شكست هاست.
درباره ويروس استاكس نت هم حتي بدبين ترين ناظران غربي اعتراف مي كنند كه ايران بر آن غلبه كرده است.

 



افشاگري آمنه بهرامي چهره واقعي شيرين عبادي را برملا ساخت

گفت وگوي غيرمستقيم آمنه بهرامي و شيرين عبادي، چهره منافقانه مدعيان دروغين حقوق بشر را به نمايش گذاشت.
آمنه بهرامي، قرباني اسيدپاشي در گفت وگويي كه همزمان و البته غيرمستقيم با شيرين عبادي در تلويزيون صداي آمريكا انجام داد، گفت: من چند سال پيش از خانم عبادي براي درمان صورتم درخواست كمك كردم، ولي او هيچ اهميتي نداد.
خانم بهرامي در اين گفت وگوي غيرمستقيم كه در برنامه زن روز اين هفته تلويزيون فارسي آمريكا انجام شد، همچنين افزود: موضع حمايتي الان ايشان از من در واقع يك ژست سياسي در پوشش حمايت از حقوق زنان و براي مخالفت با نظام جمهوري اسلامي است و هيچ ارزشي ندارد.
بنابراين گزارش، در اين برنامه كه با هوشمندي آمنه بهرامي، چهره منافقانه مدعيان دروغين حقوق بشر در جلوي چشمان بينندگان به نمايش گذاشته شد، «مهشيد نديري»، مجري برنامه گفت: خبر صرف نظر كردن آمنه بهرامي از اجراي حكم قصاص و چشم پوشي او از انتقام، شادماني و استقبال سازمان هاي حقوق بشري به ويژه عفو بين الملل، فعالان زن و شخصيت هاي سياسي را در پي داشت.
پس از اين مقدمه، آمنه بهرامي از طريق تلفن روي خط تماس برنامه آمد و با لحني اعتراض گونه گفت: قصاص، انتقام نيست. من انگشت روي قصاص گذاشتم، چون بنابر قانون قرآن و اسلام قصاص حق من بود. من به دنبال حكم قصاص بودم تا به امثال مجيد ثابت كنم رنجي كه به امثال من تحميل كرديد، خودتان هم مستحق چشيدن آن هستيد. ما يك جامعه مسلمانيم، پس قصاص را گرفتم و در پايان هم كه گذشت كردم، به سفارش خود قرآن عمل كردم. خداوند مي فرمايد: «اي بنده من! اگر ببخشي پاداش و لذتي بيشتر به تو عطا مي كنم.» من او را به خاطر خدا و كشورم، به خاطر مددكاران و خانواده ام بخشيدم، نه به خاطر حقوق بشر و سازمان هاي زنان. هنوز هم تاكيد مي كنم كه پس از اين، حكم قصاص براي اسيدپاشي هست و من آن را تا مرحله اجرا بردم تا اين حق براي قربانيان پس از من ثابت بماند.
مجري از آمنه پرسيد: شما بارها در مصاحبه هاي گوناگون از فعالان حقوق بشر گله كرده ايد: دليل اين آزردگي چيست؟
آمنه پاسخ داد: وقتي دولت اسپانيا به من اعلام كرد كه اگر به آنها پناهنده نشوم، كمكم نمي كنند، يكي از همين فعالان حقوق بشر به نام خانم «مقدم» در بارسلون از طرف يك سازمان فمنيستي به ديدارم آمد. از او براي پيگيري ادامه مراحل درمانم تقاضاي كمك كردم- چهره آن خانم را هنوز به ياد دارم، چون آن موقع هنوز با يك چشم مي ديدم- به او گفتم: آيا كمكم مي كنيد تا باقي مانده بينايي ام را حفظ كنم؟» ايشان با يك غرور خاصي، دستش را كرد لاي موهايش و پاسخ داد: متاسفم، ما حقوق بشري ها روي گنج ننشسته ايم، برو از دولتت كمك بگير!
آمنه ادامه داد: همينطور خانم «شيرين عبادي»؛ از ايشان هم بارها درخواست كمك كردم و اهميتي نداد. از «خانه زنان فمنيست» كمك خواستم، دريغ كردند. بارها و بارها دست كمك خواهي دراز كردم، ولي هيچ كدامشان دستم را نگرفتند. تا اينكه سرانجام در يكي از پناهگاه هاي آوارگان خياباني كه دولت اسپانيا و موسسه زنان در آنجا اسكانم داده بودند، بينايي خودم را در غربت از دست دادم.
بنابراين گزارش، بخش تاسف برانگيز اين برنامه اما، اظهارات فرافكنانه و حاكي از عصبانيت شيرين عبادي در توجيه عملكرد خود و ديگر گروه هاي حقوق بشري در اين زمينه بود.
اين مدعي حقوق بشر و دارنده جايزه صلح نوبل! كه در اواخر برنامه به جمع مهمانان اضافه شده بود، گفت: در اين باره كه فعالان حقوق بشر در ايران به ويژه خانم مقدم درباره آمنه كم كاري كرده اند يا خير، بايد بگويم مساله ايشان در حيطه وظايف فعالان حقوق بشر نيست!
مساله ايشان برمي گردد به امنيت عمومي جامعه كه فعالان حقوق بشري نقشي در آن ندارند و مسئوليتش با پليس است! ضايعات جسمي آمنه هم كه بيشتر از اندازه عادي است، دليلش نبود امكانات پزشكي مناسب در آن موقعيت است، فعالان حقوق بشر كه امكانات پزشكي و درماني ندارند! خانم مقدم كه نامشان برده شد، مثل بقيه فعالان حقوق بشر مورد غضب حكومت هستند و ناگزير از ترك كشور شده اند، ولي اين بخش ماجراي آمنه كه بايد ديه او با ديه كامل يك مرد برابر باشد، در حيطه وظايف گروه هاي حقوق بشري است؛ يعني افشاگري در آنچه مربوط به كرامت انساني افراد است.

 



هيئت پارلماني ايران وارد قاهره شد

هيئت پارلماني جمهوري اسلامي ايران، حامل پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي به مقامات و شخصيت هاي مصري وارد قاهره شد.
هيئت پارلماني جمهوري اسلامي ايران متشكل از دو نماينده مجلس به رياست علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي براي ابلاغ پيام لاريجاني رئيس مجلس به شخصيت هاي مصري روز گذشته وارد قاهره شد.
بروجردي و كوثري ديدارهايي با مقامات و شخصيت هاي برجسته مصري خواهند داشت.
در اين ديدارها پيام دعوت لاريجاني از شخصيت هاي مصري براي شركت در كنفرانس فلسطين در تهران ابلاغ مي شود.
علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي ايران با مقامات مختلفي از جمله نبيل العربي، رئيس اتحاديه عرب در اين سفر ديدار مي كند.
بروجردي كه نماينده ويژه علي لاريجاني، رئيس مجلس ايران در اين سفر است، از مقامات مصري دعوت كرد تا در كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين كه ماه اكتبر در تهران برگزار مي شود، شركت كنند.
تهران و قاهره از انقلاب اسلامي 1979 ايران به دليل مخالفت ايران با پيمان صلح مصر با اسرائيل (رژيم صهيونيستي) با يكديگر رابطه ديپلماتيك نداشته اند اما دو طرف در سطحي پايين تر از سطح سفرا در زمينه امور ديپلماتيك همكاري دارند.
پس از كنار گذاشتن مبارك، مصر براي گشودن صفحه اي جديد در روابط با ايران اعلام آمادگي كرد.

 



كمك آيات عظام نوري همداني و مكارم شيرازي به نيازمندان سومالي

حضرات آيات عظام نوري همداني و مكارم شيرازي كمك هاي خود به مردم نيازمند سومالي را به حساب كمك هاي مردمي جمعيت هلال احمر واريز كردند.
به گزارش روابط عمومي جمعيت هلال احمر، در پي وقوع خشكسالي شديد در سومالي كه منجر به شيوع قحطي و مرگ و مير در اين كشور شده است، آيت الله العظمي مكارم شيرازي مبلغ 100ميليون ريال جهت كمك به مردم نيازمند سومالي به حساب كمك هاي مردمي جمعيت هلال احمر واريز كردند.
آيت الله العظمي نوري همداني نيز براي كمك به مردم قحطي زده سومالي مبلغ 50 ميليون ريال به اين حساب واريز داشتند.
لازم به ذكر است آيات عظام نوري همداني و مكارم شيرازي مصرف ثلث سهم حضرت بقيه الله الاعظم (عج) را به منظور كمك به مردم قحطي زده سومالي جايز دانستند.
گفتني است شماره حساب 99999 جمعيت هلال احمر نزد بانك ملي شعبه مركزي آماده دريافت وجوه نقدي مردم نوعدوست كشورمان جهت كمك به مردم نيازمند سومالي است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14