(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 مرداد 1390- شماره 19995

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش وال استريت ژورنال از تلاش خصمانه سناي آمريكا براي تحريم بانك مركزي ايران
افتتاح و كلنگ زني 7 طرح صنعتي و عمراني در كرمانشاه
احمدي نژاد مصوبه سالي - واحدي شدن پيش دانشگاهي را امضا كرد
نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس: مجلس درباره رسيدگي به رفتار قضات قانون تصويب مي كند
تعهد 621 ميليون توماني مسئولان و خيرين براي آزادي زندانيان
شريعتي : جذب دانشجو در برخي رشته هاي حذف شده صورت مي گيرد
معاون پارلماني رئيس جمهور: نيروهاي فعلي وزارتخانه هاي ادغام شده حفظ مي شوند
پذيرش بدون كنكور دانشجوي فوق ليسانس در 39 رشته دانشگاه مازندران
الهيان: تابعيت ايراني فرزندان، حق هر مادر ايراني است
عضو هيئت رئيسه مجلس: تنها 3 مورد از پرونده هاي تحقيق و تفحص به نتيجه نهايي رسيده است
واشنگتن تايمز: حمله غافلگيرانه ايران به زندگي همه آمريكايي ها خاتمه مي دهد
حجت الاسلام قريشي: ميزان طلاق در ازدواج هاي دانشجويي فقط 5/1درصد است
سرتيپ نقدي: استكبار جهاني جرات نگاه كردن به ايران را هم ندارد
تحصيل دانشجويان تحت پوشش كميته امداد رايگان مي شود
افزايش 54 درصدي توليد گاز مايع در كشور
تشييع پيكر بنيانگذار ورزش بيماري هاي خاص در قائم شهر
استاندار لرستان با حضور بر مزار شهيد صارمي روز خبرنگار را گرامي داشت
افتتاح پيشرفته ترين واحد توليد طيور گوشتي خاورميانه در لرستان
دومين بانك خون بند ناف كشور آغاز به كار كرد
اخبار ادبي و هنري



گزارش وال استريت ژورنال از تلاش خصمانه سناي آمريكا براي تحريم بانك مركزي ايران

وال استريت ژورنال گزارش داد بيش از 90 نفر از سناتورهاي آمريكايي در راستاي سياست هاي ضد ايراني خود با نوشتن نامه اي به باراك اوباما خواستار تحريم بانك مركزي ايران شدند.
كارشناسان براين باورند كه اعمال تحريم هاي آمريكا بر ضد بانك مركزي ايران موجب تشديد تنش بين آمريكا و متحدانش خواهد شد.
براساس گزارش وال استريت ژورنال، طرفداران تحريم بانك مركزي ايران معقتدند در صورت تصويب اين طرح تهران از اين پس عملاً توانايي فعاليت در سيستم مالي بين المللي را نخواهد داشت و دريافت دلارهاي حاصل از فروش نفت تقريباً براي ايران غيرممكن خواهد شد.
اما بسياري از مقامهاي رسمي آمريكا بر اين باورند كه قرار دادن بانك مركزي ايران در فهرست سياه تحريم هاي آمريكا عملاً جنگ مالي و اقتصادي واشنگتن بر ضد تهران را تشديد خواهد كرد.
به علاوه مقامهاي آمريكايي به شدت نگران عدم همراهي ساير متحدان خود براي اعمال فشار بر بانك مركزي ايران هستند.
به اعتقاد برخي كارشناسان اقتصادي و انرژي تحريم بانك مركزي ايران تاثير منفي زيادي بر بازار نفت خواهد گذاشت و به همين دليل است كه دولت آمريكا تاكنون از انجام چنين اقدامي خودداري كرده است. هند، چين و كره جنوبي از واردكنندگان عمده نفت ايران هستند.
سناتورهاي آمريكايي در نامه خود خواستار تشديد تحريم ها بر ضد ايران شده اند. در اين نامه آمده است دولت آمريكا بايد با تشديد تحريم هاي مالي بر ضد ايران و تحريم بانك مركزي اين كشور عملاً فشار بيشتري را بر دولت تهران وارد كند.
در عين حال ايران هيچ مراوده مالي با آمريكا ندارد و تحريم بانك مركزي ايران از سوي آمريكا به خودي خود تاثيري در فعاليت هاي اين بانك نخواهد داشت.
سناتورهاي آمريكا با اذعان به اين نكته نوشته اند: اگر ساير متحدان آمريكا نيز براي تحريم بانك مركزي ايران به ما بپيوندند بي شك اين ابزار مؤثرتر خواهد بود.
يك مقام رسمي دولت اوباما نيز گفت كاخ سفيد در حال بررسي كليه گزينه ها براي افزايش فشار اقتصادي بر ايران است كه تحريم بانك مركزي ايران يكي از گزينه ها خواهد بود.
مارك كرك سناتور آمريكايي در اين باره تأكيد كرد اگر كاخ سفيد به صورت مستقل نخواهد تحريم هايي را بر ضد بانك مركزي ايران اعمال كند سناي آمريكا تا پايان امسال قانوني را در اين زمينه تصويب خواهد كرد.
اين سناتور آمريكايي همچنين بانك مركزي ايران را به مشاركت مستقيم در برنامه هسته اي ايران متهم كرده است!

 



با حضور رئيس جمهور انجام شد
افتتاح و كلنگ زني 7 طرح صنعتي و عمراني در كرمانشاه

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
هفت پروژه صنعتي و عمراني استان كرمانشاه با حضور رئيس جمهور افتتاح و كلنگ زني شد.
محمود احمدي نژاد در سفر چند ساعته خود به استان كرمانشاه دستور آغاز عمليات اجرايي منوريل كرمانشاه و همچنين آغاز عمليات اجرايي سد شرف شاه در اين استان را داد.
همچنين رئيس جمهور در اين سفر دستور افتتاح كارخانه پاك مايه، افتتاح سد زاگرس و افتتاح كارخانه كاشي كاژه را داد و در مراسم بهره برداري از كارخانه هاي سيمان سامان غرب و كارخانه تاير كورد نيز بازديد بعمل آورد.
در مراسمي كه به همين منظور در تالار شركت سيمان سامان برگزار شد، رئيس جمهور با تقدير از همه كساني كه در پايه گذاري پروژه هاي عمراني كرمانشاه تلاش كرده اند، اظهار داشت: شايد عنوان شود كه حجم برخي از پروژه هايي كه امروز در استان افتتاح شده خيلي بزرگ نيست اما بايد توجه داشت كه عظمت يك پروژه بر انديشه و همت مجري آن است.
وي افزود: اينكه يك خانم از اسلام آباد تصميم گرفته كاري بزرگ انجام دهد و كشوري را از واردات كالايي بي نياز كند، مهم است و اين مساله بايد معيار، الگو و خط راهنما باشد.
احمدي نژاد تصريح كرد: در معيارهاي انساني ابعاد فيزيكي فاقد نقش تعيين كننده است و اراده، همت و ايمان انسانهاست كه تعيين كننده است.
وي با تاكيد بر ضرورت ساختن و آباداني ايران اسلامي اظهار داشت: امروز كسي ترديد ندارد كه براي تاثيرگذار بودن در عرصه جهاني و زندگي با عزت و سرافرازانه بايد ايران را بسازيم، زيرا آباداني، پيشرفت و اقتدار ايران اسلامي به نفع بشريت است.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه امروز نگاه ملت ها متوجه ملت ايران است و حتي حوادث كشورمان را روزانه رصد و ثبت مي كنند و معتقدند حوادث ايران، تحولات آينده جهان را رقم خواهد زد، گفت: اين حق جامعه بشري است كه ايران پيشرفته و مقتدر باشد البته طرح اين سخنان برگرفته از نگاهي ناسيوناليستي نيست بلكه نگاهي تاريخي و انساني است چرا كه فرهنگ و تمدن ملت ايران همواره الهي و انساني و متعلق به همه ملت ها بوده است.
احمدي نژاد لازمه ساختن ايران را همدلي، همراهي و كار دانست و تصريح كرد: كار بالاترين شرف انساني است و حتي كساني كه برده داري كرده و انسانها و ملتها را استعمار مي كردند نيز اگرچه نيت شيطاني، پليد و غيرانساني داشتند اما اهل كار و خطر بودند، لذا امروز براي ما كه براي انسانيت كار و تلاش مي كنيم و هدفمان سعادت و كمال بشريت است كار موضوعي ضروري و لازم است.
احمدي نژاد، كرمانشاه را از مراكز اصلي تمدن بشر و مايه افتخار ايران زمين توصيف كرد و گفت: مردان و زنان بزرگ، شجاع، آزاده، دلسوز، با اخلاق و وفادار كرمانشاهي خدمات گرانقدري به ايران و ارزشهاي الهي در طول تاريخ انجام داده اند و در دوران معاصر نيز كرمانشاه خط مقدم دفاع از موجوديت ايران بوده و با متانت و وقار و حداقل توقع، ايستادگي بي نظيري در مقابل سنگين ترين تهاجمات دشمن باعث شده تا ايران و مردم اين سرزمين همواره خود را مديون كرمانشاه و اهالي آن بدانند.
احمدي نژاد با بيان اينكه كرمانشاه مي تواند و بايد بهترين استان در كل منطقه باشد، گفت: خاك خوب، معادن غني، آب فراوان، برق كافي، خطوط گاز و نفت، بهره مندي از وضعيت استان مرزي بودن و از همه بالاتر برخورداري از مردمي شجاع با همت هاي بلند و استعدادهاي متعالي و ارزشمند اين امكان را فراهم آورده تا كرمانشاه الگوي ساير استانهاي كشور و مناطق همجوار باشد.
رئيس جمهور رسيدن به پيشرفت و تعالي استان را نيازمند تلاش، همدلي و كار دانست و اظهار داشت: دولت از همه تلاش هايي كه براي عمران استان صورت گيرد، حمايت خواهد كرد و اميدواريم تا پايان سال قرارداد احداث راه آهن غرب و امتداد آن تا مرز خسروي نهايي شود، ضمن اينكه صنايع بالادستي پتروشيمي و سرعت استقرار صنعت خودروسازي در كرمانشاه را افزايش خواهيم داد تا در روند پيشرفت استان تسريع شود اما بايد توجه داشت كه آنچه استان را خواهد ساخت مردم هستند كه بايد همدل و هم جهت همت هاي خود را وقف ساختن استان و كشور كنند.

 



احمدي نژاد مصوبه سالي - واحدي شدن پيش دانشگاهي را امضا كرد

احمدي نژاد مصوبه سالي - واحدي شدن پيش دانشگاهي و افزايش جلسات هفتگي درس قرآن در دوره ابتدايي را تاييد و امضا كرد.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اين دو مصوبه در هشتصد و چهل وچهارمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش به امضا و تاييد رئيس جمهور به عنوان رئيس اين شورا رسيد.
براساس اين 2 مصوبه، در راستاي اصلاح ساختار نظام آموزش و پرورش و به منظور هماهنگي و يك پارچگي ميان نظام آموزشي دوره هاي متوسطه و پيش دانشگاهي موجود و امكان تجميع آنها در يك واحد آموزشي و پرورشي مقرر شد تا نظام آموزشي دوره پيش دانشگاهي روزانه از سال تحصيلي 91-90 و تا زمان استقرار ساختار جديد نظام آموزش و پرورش از نظام «نيم سالي - واحدي» به نظام «سالي - واحدي» تبديل شود.
همچنين در راستاي ساماندهي زمان آموزش در دوره ابتدايي مقرر شد تا در تمام پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي، علاوه بر تعداد جلسات مصوب مندرج در جدول مواد درسي و تعداد جلسات تدريس هفتگي، يك جلسه درسي به آموزش و فعاليت هاي قرآني با هدف كسب مهارت «روخواني و روان خواني» و افزايش انس با قرآن كريم اختصاص يابد.

 



نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس: مجلس درباره رسيدگي به رفتار قضات قانون تصويب مي كند

نايب رئيس كميسيون قضايي از ارسال لايحه رسيدگي به رفتار قضات به صحن علني مجلس خبر داد.
علي اسلام پناه، در خصوص دستور كار كميسيون قضايي در هفته آتي گفت: رسيدگي به قانون مجازات اسلامي، آيين دادرسي كيفري و طرح وكالت از موضوعات مورد بررسي كميسيون قضايي بعد از اين تعطيلات يك هفته اي خواهد بود.
وي افزود: قانون تجارت از ديگر اولويت هاي رسيدگي در كميسيون قضايي مجلس است كه در هفته آتي در اين كميسيون مورد بررسي قرار مي گيرد.
نايب رئيس كميسيون قضايي كه با باشگاه خبرنگاران گفت وگو مي كرد، خاطرنشان ساخت: اخيرا بررسي لايحه رسيدگي به رفتار قضات در كميسيون قضايي به پايان رسيده و براي تصويب به صحن علني ارجاع داده شده است.

 



تعهد 621 ميليون توماني مسئولان و خيرين براي آزادي زندانيان

در بيست و يكمين همايش جشن گلريزان ستاد ديه كشور كه يكشنبه شب با حضور تعدادي از مسئولان و خيرين برگزار شد تعدادي از مسئولان ارشد نظام و خيرين مبالغي را براي آزادي زندانيان جرايم غيرعمد اهدا كردند.
طبق اعلام مسئولان برنامه، مقام معظم رهبري مبلغ 80 ميليون تومان براي آزادي زندانيان جرايم غيرعمد در نظر گرفتند. همچنين رئيس جمهور و رئيس قوه قضائيه هركدام 50 ميليون تومان به اين كار اختصاص دادند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز براي آزادي اين زندانيان، مبلغ 20 ميليون تومان و تمدن، استاندار تهران نيز 50 ميليون تومان به ستاد ديه كشور كمك كردند. سازمان هلال احمر نيز مبلغ 50 ميليون تومان به اين امر اختصاص داد.
يك خير با معرفي معاون اول قوه قضائيه، مبلغ 300 ميليون تومان، آيت الله علامه نظري از مازندران 11 ميليون تومان و خانم ياسان از اتحاديه آرايشگران بانوان مبلغ 10ميليون تومان براي آزادي زندانيان جرايم غيرعمد به ستاد ديه كمك كردند.
همچنين در اين مراسم يك تخته فرش دست باف ابريشمي در ابعاد 5/1 در 5/2 متر در يك حراجي ميان خيرين به قيمت 25 ميليون تومان به فروش رسيد كه مقرر شد درآمد حاصل از اين حراج براي كمك به آزادي زندانيان جرايم غيرعمد اختصاص يابد.

 



در صورت امكان پذيرش
شريعتي : جذب دانشجو در برخي رشته هاي حذف شده صورت مي گيرد

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي گفت: در صورتي كه در بهمن ماه امكان پذيرش دانشجو در تعدادي از رشته هاي حذف شده علوم انساني در دانشگاه وجود داشته باشد، دانشجو پذيرش مي شود.
حجت الاسلام صدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه علامه طباطبايي امسال نسبت به سال قبل 15 درصد افزايش دارد، گفت: در دانشگاه علامه طباطبايي در سال جاري 10 رشته در مقطع كارشناسي ارشد و 8 رشته در مقطع دكترا نسبت به سال قبل افزايش يافته است. وي درباره 13 رشته علوم انساني كه در اين دانشگاه جابه جا شده است، گفت: در صورتي كه امكانات لازم در اين دانشگاه فراهم شد و ظرفيت كارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي اجازه دهد، در بهمن ماه و تعدادي از رشته هاي مذكور پذيرش دانشجو خواهيم داشت. رئيس دانشگاه علامه طباطبايي تاكيد كرد، مسئوليت اصلي دانشگاه علامه طباطبايي حركت به سوي افزايش تحصيلات تكميلي در دانشگاه است.

 



معاون پارلماني رئيس جمهور: نيروهاي فعلي وزارتخانه هاي ادغام شده حفظ مي شوند

معاون پارلماني رئيس جمهور گفت نيروهاي فعلي وزارتخانه هاي ادغام شده، حفظ مي شوند و برخي از آنها به وزارتخانه هاي ديگر منتقل مي شوند.
حجت الاسلام ميرتاج الديني با تأكيد بر اينكه دولت براساس حكم قانوني برنامه پنجم عمل كرد، افزود: با ادغام 7 وزارتخانه، سه وزارتخانه جديد شكل گرفت از اين رو تعداد وزارتخانه ها به 17 رسيد و با توجه به وزارتخانه ورزش و امور جوانان كه از طرف مجلس حساب شده بود در حال حاضر 18وزارتخانه وجود دارد.
معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: با توجه به حكم برنامه پنجم كه بايد دولت داراي 17وزارتخانه باشد در حال حاضر يك وزارتخانه براي رسيدن به اين حكم قانوني در برنامه وجود دارد و به اين دليل كه 2 سال از اجراي اين حكم باقي مانده از اين رو فعلاً اقدام ديگري در خصوص ادغام ها نخواهيم داشت چراكه عمده كار آنها صورت گرفته است؛ دولت با ثبات كار خود را انجام مي دهد تا شرايط در آينده براي اين كار فراهم شود.
حجت الاسلام ميرتاج الديني با بيان اينكه اكثر كارها انجام شده در فرصت ديگري كه شرايط مهيا شد مي توان يك وزارتخانه ديگر را نيز كم كرد، يادآور شد: ادغام وزارت نفت و نيرو و اينكه كليه موضوعات مربوط به انرژي در يك وزارتخانه جمع شوند در برنامه سوم و چهارم نيز وجود داشته است، اما با تفاهم دولت و مجلس و اينكه توقفي در وظايف اين دو وزارتخانه به وجود نيايد دولت اقدامي در اين زمينه ندارد.
وي با بيان اينكه نيروهاي اين وزارتخانه ها حفظ شده و برخي از آنها به وزارتخانه هاي ديگر منتقل مي شوند، تصريح كرد: طبعاً وقتي از نيروهاي موجود استفاده مي شود، نيروي جديد جذب نمي شود؛ همچنين در اين راستا براساس چارچوب قانون مديريت خدمات كشوري عمل شده و تكليف نيروها مشخص است.
وي در ادامه به رابطه دولت و مجلس اشاره كرد و اظهار داشت: رابطه مجلس و دولت همواره دستخوش مسائل سياسي قرار مي گيرد و اين موضوع تعامل بين مجلس و دولت را هميشه تحت تأثير قرار مي دهد.
حجت الاسلام ميرتاج الديني نكته ديگر در خصوص رابطه دولت و مجلس را اقدامات مهم و اساسي در كشور دانست و تصريح كرد: دولت كارهاي بزرگي را در دستور كار خود دارد؛ كارهاي اساسي و تأثيرگذار از دوره هاي گذشته روي زمين مانده و همواره مدنظر كارشناسان و دلسوزان نظام بوده است و دولت در زمينه اين نوع كارها اقدام مي كند.
معاون پارلماني رئيس جمهور يكي از اين اقدامات را طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي يارانه ها دانست كه از 20 سال گذشته روي زمين مانده بود.
وي بر همين اساس به ادغام وزارتخانه ها و كوچك سازي دولت، اجراي سياست هاي اصل 44 واگذاري كارخانجات دولتي، كاهش تصدي گري دولت و تدوين برنامه پنجم نيز اشاره كرد كه در اين دوره انجام گرفت و يادآور شد: اين موارد اقدامات بسيار مهم، اساسي و تأثيرگذار در كشور است.
حجت الاسلام ميرتاج الديني تأكيد كرد: وقتي دولت و مجلس به اين نوع كارها ورود دارند طبيعي است كه اختلاف نظرهايي نسبت به كيفيت اجرا و عملياتي كردن آنها به وجود آيد؛ از اين رو بخش عظيمي از مسائل يا چالش هايي كه بين مجلس و دولت صورت مي گيرد به دليل ورود به كارهاي بزرگ است.
معاون پارلماني رئيس جمهور يادآور شد: اگر دولت و مجلس به كارهاي روزمره مشغول مي شدند هيچ تنش و چالشي بين آنها به وجود نمي آمد؛ اما وقتي دولت به اجراي كارهاي بزرگي مثل هدفمندسازي يارانه ها ورود پيدا كرده و آن را به مجلس ارائه مي كند طبيعي است كه اختلاف نظرها و ديدگاه هاي مختلف در اين راستا به وجود آيد چرا كه همه مسائل كشور را دگرگون و اقتصاد كشور را تحت تأثير قرار مي دهد.
وي در گفت وگو با فارس اضافه كرد: بنابراين با وجود اين همه اقدامات مهم، گسترده و بزرگ كه في مابين مجلس و دولت وجود دارد، اختلاف نظر در كيفيت اجرا امري طبيعي است و تنوع ديدگاه ها و نظرات از يك مجلس پويا و فعال دور از انتظار نيست لكن خوشبختانه اغلب اختلاف نظرها پس از هم انديشي و هم فكري به توافق خوبي مي رسد.

 



پذيرش بدون كنكور دانشجوي فوق ليسانس در 39 رشته دانشگاه مازندران

دانشگاه مازندران در 39 رشته گرايش از بين فارغ التحصيلان ممتاز ساير دانشگاه ها اقدام به پذيرش دانشجوي فوق ليسانس براي سال تحصيلي 91-90 بدون شركت در آزمون سراسري مقطع كارشناسي ارشد مي كند.
داوطلبان ورود بدون كنكور در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه مازندران علاوه بر اين كه بايد حداكثر تا پايان نيمسال دوم سال تحصيلي 90-89 فارغ التحصيل شوند، لازم است جزو 10 درصد برتر دانشجويان هم ورودي و هم رشته خود در دوره كارشناسي بوده و مقطع كارشناسي را حداكثر در 8 نيمسال تحصيلي طي كرده باشند. همچنين رشته تحصيلي داوطلب ورود بدون كنكور در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه مازندران بايد با رشته مورد درخواست وي همخواني كامل داشته باشد و صرفا امكان انتخاب يك رشته و گرايش از 39 رشته اي كه دانشجوي كارشناسي ارشد بدون كنكور در آنها پذيرش مي شود وجود دارد.
داوطلبان بايد مدارك لازم جهت اعلام درخواست ورود بدون كنكور به مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه مازندران را تا 25 مردادماه 90 به مديريت تحصيلات تكميلي دانشگاه مازندران ارسال كنند.
دانشگاه مازندران در شهرستان بابلسر قرار دارد و مديريت تحصيلي تكميلي اين دانشگاه در محل سازمان مركزي دانشگاه مازندران واقع شده است. داوطلبان علاوه بر ارائه تصوير كارت ملي، تصوير تمام صفحات شناسنامه و يك قطعه عكس 4*3 بايد فرم تكميل شده درخواست متقاضيان پذيرش در دوره هاي كارشناسي ارشد و معرفي نامه از معاون آموزشي دانشگاه جهت استفاده از تسهيلات آئين نامه استعدادهاي درخشان به انضمام يك نسخه ريزنمرات تاييد شده دوره كارشناسي را براي مديريت تحصيلات تكميلي دانشگاه مازندران ارسال كنند.
اسامي 39 رشته گرايشي ياد شده به اين شرح است: زبان و ادبيات فارسي، حقوق جزا و جرم شناسي، علوم اجتماعي- جامعه شناسي، حقوق عمومي، علوم تربيتي- برنامه ريزي آموزشي، علوم سياسي، علوم تربيتي- تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش، تربيت بدني و علوم ورزشي- فيزيولوژي ورزشي، آموزش زبان انگليسي، تربيت بدني و علوم ورزشي- مديريت ورزشي، الهيات و معارف اسلامي- علوم قرآن و حديث، تربيت بدني و علوم ورزشي، بيومكانيك ورزشي، الهيات و معارف اسلامي- فقه و مباني حقوق اسلامي، فيزيك گرايش اتمي و مولكولي، علوم اجتماعي- مطالعات جوانان، فيزيك گرايش نجوم، پژوهش علوم اجتماعي، فيزيك گرايش حالت جامد، جغرافيا- برنامه ريزي شهري، فيزيك گرايش ذرات بنيادي، زبان و ادبيات عرب، فيزيك گرايش هسته اي، علوم اقتصادي، فيزيك گرايش گرانش و كيهان شناسي، مديريت بازرگاني، زيست شناسي گرايش علوم گياهي، مديريت صنعتي، زيست شناسي گرايش سلولي و مولكولي، حسابداري، رياضي محض گرايش جبر، شيمي گرايش تجزيه، رياضي محض گرايش آناليز، شيمي گرايش معدني، رياضي محض گرايش هندسه، شيمي گرايش آلي، رياضي كاربردي گرايش آناليز عددي، شيمي گرايش شيمي فيزيك، آمار رياضي، حقوق خصوصي.

 



الهيان: تابعيت ايراني فرزندان، حق هر مادر ايراني است

عضو كميسيون امنيت ملي گفت: مادر ايراني كه با تبعه خارجي ازدواج كرده اين حق را دارد كه فرزندانش تابعيت ايراني داشته باشد.
زهره الهيان درباره طرح تابعيت ايراني فرزندان حاصل از ازدواج مادر ايراني و پدر خارجي كه يك فوريت آن در جلسه علني روز چهارشنبه پنج مردادماه مجلس به تصويب رسيد، تصريح كرد: قبل از ارائه اين طرح در صحن علني، با صاحب نظران اين حوزه، وزارت كشور، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال و هم چنين معاونان حقوقي رئيس جمهور بحث و تبادل نظرهاي زيادي صورت گرفته بود.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلام شهر در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: در واقع طرحي كه ارائه شد در مجموعه حاصل همفكري و هم انديشي مسئولان اجرايي كشور، نمايندگان مجلس و مركز پژوهش ها بوده است.
اين نماينده مردم در مجلس، در تشريح هدف ارائه اين طرح، بيان داشت: براساس قوانين فعلي، زماني كه يك خانم ايراني با مرد خارجي ازدواج مي كند، فرزندانش ايراني محسوب نمي شوند و زماني كه به سن 18 سالگي مي رسند مي توانند در مورد تابعيت خود تصميم بگيرند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس خاطر نشان كرد: فرزنداني كه در نتيجه چنين ازدواجي به دنيا مي آيند چون تابعيت ايراني ندارند از هيچ حقي برخوردار نيستند، آن ها حتي براي مدرسه رفتن با مشكلات زيادي مواجهند و از امكاناتي هم چون يارانه ها كه ديگر مردم كشور بهره مندند، نمي توانند استفاده كنند.
الهيان متذكر شد: ممكن است گاه همسر خارجي اين خانم، وي را رها كند و از كشور برود و اين زن ايراني به تنهايي بايد با تمام مشكلات زندگي خود و فرزندانش بجنگد.
وي تاكيد كرد: بچه هاي اين زن حق دارند به جهت اينكه مادرشان ايراني است، ايراني به حساب بيايند و مادر ايراني اين حق را دارد كه فرزندانش تابعيت ايراني داشته باشند.
رئيس فراكسيون سازمان هاي مردم نهاد در مجلس خاطر نشان كرد: به واسطه طرحي كه ارائه شد و يك فوريت آن در مجلس به تصويب رسيد، فرزندان زن ايراني كه با مرد خارجي ازدواج مي كنند، ايراني محسوب مي شوند و از حقوقي كه ساير افراد ايراني برخوردار هستند، هم برخوردار مي شوند و بعد از 18 سالگي و رسيدن به سن قانوني مي توانند درباره اينكه كدام تابعيت را داشته باشند، تصميم گيري كنند.

 



عضو هيئت رئيسه مجلس: تنها 3 مورد از پرونده هاي تحقيق و تفحص به نتيجه نهايي رسيده است

عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: تنها 3 پرونده تحقيق و تفحص در مجلس هشتم با اتمام فرآيند و قرائت گزارش در صحن مختومه شده است.
حجت الاسلام حسن سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نتيجه نرسيدن تعداد زيادي از تحقيق و تفحص هاي مجلس گفت: هيئت رئيسه براي سرعت دادن به تحقيق و تفحص ها و ارائه گزارش اكثر اين تفحص ها تا پايان اين دوره به مجلس، برنامه هايي دارد.
وي در اين باره افزود: در حال حاضر 18 مورد پرونده مفتوح تفحص در مجلس داريم كه از اين ميزان 11 مورد در جريان است و 7 پرونده هم توقف اجمالي داشته است.
سبحاني نيا ادامه داد: در حال حاضر از مجموع 50 پرونده تحقيق و تفحص مجلس هشتم، 32 پرونده تفحص در مراحل مختلف مختومه شده است كه از اين ميزان 18 پرونده هم همچنان مفتوح هستند.
وي خاطرنشان كرد: از مجموع 32 تحقيق و تفحص مختومه 13 پرونده به دليل انصراف متقاضيان مختومه شده و 4 پرونده نيز به دليل رد تقاضاي تحقيق و تفحص در صحن علني عملا پايان يافته است؛ از اين ميزان 3 پرونده هم با اتمام فرآيند تحقيق و تفحص و قرائت گزارش در صحن مختومه شده و در حال حاضر نيز گزارش 1 يا 2 پرونده تفحص آماده قرائت در صحن مجلس است.
عضو هيئت رئيسه مجلس در گفت وگو با فارس اضافه كرد: البته از مجموع 32 پرونده مختومه، 12 پرونده هم به دليل عدم رعايت مواد آئين نامه داخلي مجلس مختومه شده و ما به متقاضيان اعلام كرده ايم كه براي ادامه تحقيق و تفحص بايد آئين نامه را رعايت و مجددا درخواست تحقيق و تفحص ارائه دهند.

 



واشنگتن تايمز: حمله غافلگيرانه ايران به زندگي همه آمريكايي ها خاتمه مي دهد

رسانه هاي آمريكا با بزرگ نمايي و هولناك نشان دادن حضور ناوهاي ايراني در آب هاي آزاد، مدعي شدند كه با اين كار ايران مي تواند دست به يك حمله غافلگيرانه با بمب الكترو مغناطيسي زده و به زندگي همه آمريكايي ها خاتمه دهد.
رسانه هاي آمريكا از جمله سايت اين وسترز بيزنيز ديلي و واشنگتن تايمز در گزارش هاي اخير خود به بررسي حضور ناوهاي ايراني در آب هاي آزاد و موشك هاي دوربرد ايران پرداخته و آن را تهديدي مرگبار براي آمريكا و تمامي آنگلو ساكسون ها معرفي كردند.
رسانه هاي غربي كه پس از هر نوع پيشرفت ملت ايران در هر زمينه اي دست به سياه نمايي و بزرگ نمايي مسائل مي زنند، اين بار مدعي شده اند كه ايران با ورود ناوهاي خود به آب هاي آزاد، قصد حمله به آمريكا را دارد.
اين وسترز در گزارشي تحت عنوان «ايران قصد ايجاد جهاني بدون آمريكا را دارد» بيان داشته است كه ايران با راه يافتن به اين آب ها و به كمك موشك هاي دوربرد خود مي تواند «دست به يك بمب الكترومغناطيس (EMP) بزند و به زندگي همه آمريكايي ها خانمه دهد.» همچنين اين سايت اضافه مي كند كه ايران قصد نابودي نه تنها آمريكا بلكه «همه شهروندان آنگلوساكسون را دارد.»
به گزارش مشرق، اين سايت دست به سناريوسازي زده و با يك سري اتهامات ايران را در سناريويي قرار مي دهد كه در آنجا نقشي جز حمله به آمريكا آن هم توسط يك بمب EMP ندارد، كه با توجه به وابستگي آمريكا به فناوري، با انفجار اين بمب بر فراز آمريكا كليه زيرساخت هاي آن كاملا از كار افتاده و سبب ايجاد هرج و مرج و در نتيجه سقوط دولت آمريكا و مرگ و مير كليه مردم آمريكا مي شود!
هفته پيش واشنگتن تايمز نيز در گزارشي با مطرح كردن همين ادعاها و اتهامات اظهار داشته بود؛ «در حالي كه آمريكا بر روي مشكلات داخلي و سه جنگي كه در آن حضور دارد متمركز است و نيز در حالي كه جهان متوجه مشكلات اقتصاد جهاني است، ايران در حال پيشروي در سه جبهه خطرناك است؛ سلاح هاي هسته اي، موشك هاي مجهز، و توان دريايي خود.»
واشنگتن تايمز با بيان اتهامات هميشگي مدعي شد كه «به رغم تحريم هاي آمريكا و اروپا، ايران نه تنها دست از برنامه هسته اي خود نكشيده بلكه آن را گسترش نيز داده است.» در ادامه اين روزنامه با متعصب خواندن رهبران ايران بيان مي دارد كه در اواسط ماه گذشته آنها اعلام كردند كه نصب سانتريفيوژها سريعتر آغاز شده و ميزان توليد اورانيوم غني شده در تاسيسات هسته اي فردو 20 درصد افزايش خواهد داشت:«بنا بر تخمين هاي زده شده ايران در عرض دو ماه براي ساخت يك بمب هسته اي به اندازه كافي اورانيوم غني شده سنگين به دست خواهد آورد و در حال حاضر نيز براي ساخت سه بمب هسته اي داراي اورانيوم غني شده سبك است.»
اين روزنامه در ادامه با اشاره به رزمايش هاي اخير سپاه بيان مي دارد: «ايران همچنين سامانه انتقال موشك هاي خود را ارتقا داده است. اخيرا سپاه پاسداران ايران رزمايشي را برگزار كرده كه در آن چند موشك بالستيك دوربرد از سيلوهاي موشك پرتاب شدند. آنها همچنين موفق شدند تا دو موشك بالستيك دوربرد را آزمايش كنند كه قادر به حمل كلاهك هسته اي هستند. برد اين موشك ها 1200 مايل است كه تمامي پايگاه هاي آمريكا در خاورميانه و كليه اسرائيل را پوشش مي دهد، و هم اكنون ايران از كره شمالي موشك هايي با برد 2000 مايل دريافت كرده است كه اكثر مناطق اروپا را پوشش مي دهد.»
نكته قابل ذكر اينجاست كه هم واشنگتن تايمز و هم اين وسترز با اشاره به صحبت هاي پيتر وينسنت پري، رئيس سازمان EMPact آمريكا و متخصص EMP به نقل از وي بيان مي دارند: «يك سناريوي وحشتناك اين است كه ايران توسط يك كشتي و با پرتاب موشكي كه حاوي بمب EMP است به آمريكا حمله كند، چرا كه اين كار نياز ايران براي توليد ICBM براي حمل كلاهك هسته اي به آمريكا را از بين برده و مي تواند اين حمله را به صورت مخفيانه انجام دهد و سبب شوك و حيرت آمريكا شود.از آنجا كه حمله EMP مستلزم منفجر شدن يك سلاح هسته اي در ارتفاع بالايي از سطح دريا و در فضا است، لذا هيچ اثري از بمب باقي نمي گذارد تا بتواند مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد، يعني هيچ اثر انگشتي براي شناسايي مهاجم باقي نمي گذارد. «حتي در صورت زنده ماندن و بهبود ما در اثر حمله EMP هيچ وقت نخواهيم توانست بفهميم چه كسي به ما حمله كرده است.»

 



حجت الاسلام قريشي: ميزان طلاق در ازدواج هاي دانشجويي فقط 5/1درصد است

نتايج يك پژوهش از 2 هزار زوج دانشجو نشان مي دهد كه از هر 100 زوج دانشجو فقط ازدواج 5/1 زوج به طلاق منجر مي شود.
حجت الاسلام سيدمجيد قريشي معاون نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ايرادهايي وارد مي كردند كه ازدواج هاي دانشجويي موفق نيستند اما چهار سال پيش يك كار پژوهشي انجام داديم و سال گذشته نيز پژوهشي از 2 هزار زوج صورت گرفت تا ميزان موفقيت ازدواج هاي دانشجويي و همچنين درصدي از ازدواج هاي دانشجويي كه به طلاق مي انجامد مشخص شود.
وي درباره ميزان طلاق در ازدواج هاي دانشجويي گفت: نتايج پژوهش از 2 هزار زوج دانشجو كه سال گذشته انجام شد، نشان داد كه از هر 100 زوجي كه از طريق ازدواج دانشجويي وارد زندگي مشترك شده اند، 5/1 زوج به طلاق دچار مي شوند. البته در چهار سال گذشته كه در زمينه ميزان طلاق در ازدواج هاي دانشجويي تحقيق شده بود درصد طلاق در ازدواج هاي دانشجويي از اين ميزان نيز كمتر بود.
معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها افزود: ميزان طلاق در زوج هايي كه از طريق ازدواج دانشجويي وارد زندگي مشترك شده اند كمتر از ميزان طلاق در سطح عمومي جامعه است.
به گزارش مهر، از زمان اولين مراسم ازدواج دانشجويي كه از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها برگزار شد نزديك به 14 سال مي گذرد. در اولين مراسم ازدواج دانشجويي فقط 60 دانشجو حضور داشته اند اما به گفته حجت الاسلام قريشي-معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها امسال حدود 60 هزار زوج دانشجو در مراسم ازدواج دانشجويي شركت مي كنند.

 



سرتيپ نقدي: استكبار جهاني جرات نگاه كردن به ايران را هم ندارد

سرويس شهرستان ها:
رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: تمام كشورهاي اطراف ما در اشغال آمريكا است اما آنها جرات ندارند حتي به كشور ما نگاه كنند.
به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي سپاه تهران بزرگ، سرتيپ محمدرضا نقدي در محفل صميمي بسيجيان ناحيه جماران سپاه محمد رسول الله (ص) با مقايسه عصر حاضر با دوران بعثت پيامبر افزود: سخت تر از كاري كه پيامبر(ص) براي تربيت جامعه بشري صورت دادند، هرگز پيش نخواهد آمد.
وي تصريح كرد: ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه سابقه هزار و 400 سال تربيت نوراني پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) را تحويل گرفته و در سايه روحانيت و مرجعيت رشد يافته ايم و اين جامعه رشد يافته با جامعه زمان ابتداي بعثت پيامبر تفاوت هاي زيادي دارد.
نقدي ادامه داد: اگر نور خدا بر قلب كسي بتابد، حرفش نافذ است و جامعه را متحول مي كند. سند درخشان اين كلام امام خميني(ره) است كه بدون هيچ امكاناتي دنيا را متحول مي كنند و در زمان حاضر نيز رهبر معظم انقلاب اسلامي همان راه را ادامه مي دهند و انقلاب را از گردنه هاي حساس عبور داده اند.
رييس سازمان بسيج مستضعفين اظهار داشت: در تمام انقلاب هاي دنيا بعد از فوت رهبر اصلي انقلاب، با فاصله كوتاهي انقلاب ها از مسير اصلي خود منحرف شده اند، اما در جمهوري اسلامي ايران، با وجود 20 سال انواع تحريم و فشار، همچنان راه امام(ره) بدون كمترين انحرافي توسط رهبر معظم انقلاب پيگيري مي شود.
سردار نقدي به بسيجيان حاضر در همايش توصيه كرد: قدم اول در بسيج انجام كارهاي ناشدني است، مانند دفاع مقدس كه با دست خالي مقابل ابرقدرت ها ايستاديم.
وي با بيان ماه مبارك رمضان و فراهم شدن زمينه هاي جهاد اكبر تأكيد كرد: در اين مسير بايد خودسازي دروني را در بسيجيان تقويت كرد كه اين امر در بستر مبارزه و انقلابي گري شكل مي گيرد.

 



تحصيل دانشجويان تحت پوشش كميته امداد رايگان مي شود

رشت- خبرنگار كيهان:
با تصويب مجلس، تحصيل دانشجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني «ره» در تمامي دانشگاهها در سال جاري رايگان خواهد بود.
اين مطلب را حسين علي محمدي مدير كل كميته امداد امام خميني استان گيلان در نشست خبري با رسانه ها اعلام كرد و افزود: با مصوبه مجلس تحصيل تمامي دانشجويان تحت حمايت اين نهاد در سال تحصيلي جديد در هر رشته و مقطعي كه وارد دانشگاهها شوند رايگان خواهد بود.
بنابر اظهار اين مقام مسئول، ميزان مستمري پرداختي به مددجويان تحت پوشش كميته امداد در سال جاري به 750 هزار ريال افزايش يافته است.

 



افزايش 54 درصدي توليد گاز مايع در كشور

مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز ايران از رشد 54 درصدي توليد ال پي جي در كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، مهدي جمشيدي دانا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در چهار ماه نخست امسال مقدار گاز مايع (ال پي جي) توليدي كشور بيش از 466 هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 54 درصد افزايش يافته است.
وي گفت: ميزان اتان توليدي در كشور در چهار ماه امسال نيز 304 هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است.
جمشيدي دانا با اشاره به توليد ميعانات گازي تصريح كرد: در چهار ماه نخست امسال بيش از 6 ميليون و 800 هزار متر مكعب ميعانات گازي در شركت هاي پالايش گاز كشور توليد شده است.
وي از افزايش 2 درصدي توليد گوگرد در كشور خبر داد و اضافه كرد: در چهار ماه نخست امسال بيش از 270 هزار تن گوگرد در كشور توليد شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 2 درصد رشد داشته است.

 



تشييع پيكر بنيانگذار ورزش بيماري هاي خاص در قائم شهر

قائم شهر- خبرنگار كيهان:
مردم استان مازندران و قائم شهر از اولين نام آور ايران در مسابقات جهاني ورزشهاي بيماران خاص تجليل و تكريم كردند.
مرحوم علي حسين رجبي، ورزشكار و قهرمان صاحب نام پيوند اعضاي قائم شهر و بنيانگذار ورزش بيماران خاص جمهوري اسلامي ايران بود كه طي يك دوره بيماري حاد كليوي به ديدار حق شتافت. مردم استان مازندران و شهرستان قائم شهر پيكر آن مرحوم را در اين شهر تشييع و در آرامگاه امامزادگان روستاي ابجر قائم شهر به خاك سپردند. در اين مراسم كه جمعي از مسئولان و پيشكسوتان و قهرمانان ورزش استان و كشور حضور داشتند، نصرالله پريچهره مدير كل تربيت بدني مازندران پيام تسليت دكتر عباسي وزير ورزش و جوانان را به خانواده مرحوم رجبي ابلاغ كرد.
علي حسين رجبي متولد 1353 در قائم شهر از دو سالگي به عارضه بيماري كليوي مبتلا شد و پس از دوبار پيوند كليه برغم سالهاي تحمل رنج بيماري و دياليز هرگز از ورزش و تلاش براي بازيافتن سلامت مأيوس نشد و در اين مسير با ثبت ورزش هاي بيماري هاي خاص براي بيماران پيوند اعضا در كشور نقش ماندگار در معرفي و كسب افتخارات ورزش بيماري هاي خاص در سطح آسيايي و بين المللي و جهاني داشته است.

 



استاندار لرستان با حضور بر مزار شهيد صارمي روز خبرنگار را گرامي داشت

همزمان با روز خبرنگار، استاندار لرستان با حضور در كنار آرامگاه شهيد «محمود صارمي» خبرنگار شهيد ايرنا و قرائت فاتحه وتقديم تاج گل، ياد آن بزرگوار را گرامي داشت و اين روز را به تمام اصحاب رسانه تبريك گفت.
به گزارش ايرنا، در اين آيين كه مديركل اخبار استان هاي خبرگزاري جمهوري اسلامي و جمعي از مسئولان استاني و شهرستاني نيز حضور داشتند، شركت كنندگان ياد ايثارگران عرصه خبر را گرامي داشتند.
در اين آيين دل نوشته اي به ياد شهيد صارمي و جايگاه خبرنگار در جامعه خوانده شد.
شهيد محمود صارمي در 17 مردادماه سال 77 در مزار شريف افغانستان به همراه 9 ديپلمات كشورمان بدست نيروهاي طالبان به شهادت رسيد.
وي بيش از دو سال به عنوان خبرنگار و مسئول دفتر ايرنا در افغانستان، تلاش كرد تا فرياد مظلوميت مردم دردمند اين ديار و جنايات طالبان را به گوش جهانيان برساند.
شهيد صارمي در مقطع فوق ليسانس رشته جغرافياي انساني دانشگاه شهيد بهشتي مشغول به تحصيل بود، همزمان با تحصيل در خبرگزاري جمهوري اسلامي، به عنوان خبرنگار مشغول به كار شد.
آيين هاي سالروز شهادت شهيد محمود صارمي و روز خبرنگار ديروز در سراسر كشور برگزار شد.

 



افتتاح پيشرفته ترين واحد توليد طيور گوشتي خاورميانه در لرستان

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
فاز دوم پيشرفته ترين واحد توليد طيور گوشتي خاورميانه در لرستان افتتاح شد.
مدير كل دامپزشكي لرستان افزود: فاز دوم بزرگترين و پيشرفته ترين واحد پرورش طيور گوشتي در خاورميانه با ظرفيت 150 هزار قطعه به صورت قفسي در شهرستان الشتر به بهره برداري رسيد.
دكتر جواد گودرزي گفت: اين فاز مجهز به دان سازي و هوا دهي صددرصد مدرن و خودكار با قابليت تنظيم رطوبت سالن و تعيين ضريب روزانه است.
وي گفت: اين واحد توليدي كه با سرمايه گذاري بخش خصوصي راه اندازي شده است به منظور استفاده از شيوه هاي نگهداري صحيح و بهداشتي روز، سيستم جيره نويسي، مديريت بهداشتي و كنترل بيماري ها، از كارشناسان بومي دامپزشكي استان بهره مند مي شود.

 



دومين بانك خون بند ناف كشور آغاز به كار كرد

دومين بانك خون بند ناف خصوصي در كشور همزمان با سالگرد تأسيس جهاد دانشگاهي در قم به منظور ذخيره سازي خون بند ناف نوزاد رسماً آغاز به كار كرد.
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد استان قم، سيدرضا طباطبايي قمي، معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي واحد استان قم اظهار داشت: ذخيره سازي خون به منظور تشكيل بانك خون بند ناف 16 مرداد و همزمان با فرمان تاريخي حضرت امام خميني به منظور تاسيس جهاد دانشگاهي فعاليت خود را در قم آغاز كرد.
وي افزود: تشكيل اين بانك به عنوان نخستين گام در راستاي ورود استان قم به عرصه سلول هاي بنيادي خواهد بود و اميدواريم در آينده اي نه چندان دور شاهد پيشرفت هرچه بيشتر متخصصين جوان استان در ورود به ارائه خدمات درماني باشيم.
طباطبايي قمي خاطرنشان كرد: انجام تحقيقات در عرصه سلول هاي بنيادي از بهمن ماه سال گذشته رسماً آغاز شده است و امسال شاهد راه اندازي دومين بانك خون بند ناف در كشور هستيم.
وي افزود: عرصه تحقيقات در زمينه سلول هاي بنيادي و استفاده از آن در درمان بيماري هاي صعب العلاج ضامن سلامت آينده دنيا خواهد بود و تمام كشورهاي پيشرفته در اين زمينه سرمايه گذاري بسياري كرده اند و كشور ما نيز نبايد از اين مقوله عقب بماند و اگرچه اين كار توسط متخصصين در مجموعه رويان جهاد دانشگاهي در كشور كليد خورده ولي نياز به حمايت همه جانبه و عزم ملي در اين زمينه است.

 



اخبار ادبي و هنري

در مراسم تجليل از بانوان خبرنگار عنوان شد
حسيني: همه خبرنگاران از تسهيلات ويژه بهره مند مي شوند
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم تجليل از بانوان خبرنگار گفت: همه خبرنگاران مي توانند از تسهيلات وام و بيمه صندوق حمايت از نويسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران بدون هيچ محدوديتي بهره مند شوند.
به گزارش فارس، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسمي كه به مناسبت تجليل از بانوان خبرنگار در وزارت ارشاد برگزار شده بود حضور يافت و در سخناني با تبريك اين روز به بانوان خبرنگار گفت: زنان در كشور ما در سطوح مختلف جامعه حضور فعالي دارند و در زمينه مطبوعاتي و خبري نيز بانوان بسياري در رسانه هاي مختلف كشور و در رشته ارتباطات فعاليت دارند كه تجليل ويژه از اين قشر را در يك محفل مخصوص مي طلبيد.
وي در ادامه، رسالت خبرنگاران را مصداق آيه 10 سوريه فاطر دانست و گفت: كلمه طيبه در اين آيه به درخت طيبه تشبيه شده است كه ريشه دار و استوار است و اگر شما خبرنگاران نيز بر مباني درست، منطقي و مطابق با واقع سخن بگوييد، سخن شما ريشه دار و ماندگار خواهد بود، همان طور كه كلمات ائمه اطهار(ع) و قرآن كريم اين گونه است.
وزير ارشاد در ادامه با اشاره به حضور «آمنه بهرامي» در جمع جامع خبري بانوان از وي تقدير كرد و گفت: آمنه بهرامي نشانه اي از مهرباني، عطوفت و گذشت مردم ايران است كه بايد اين محسنات را ما در ميان مردم كشورمان زنده كنيم و شما خبرنگاران نيز بايد در راستاي اهداف ترويج فرهنگ اصيل انقلابي و اسلامي مردم بزرگ كه مهرورزي آنها زبانزد همگان است، تلاش كنيد.
وزير ارشاد به موضوع هجمه رسانه هاي غربي عليه ايران هم اشاره اي كرد و گفت: نقش خبرنگاران و رسانه ها در صيانت از فرهنگ و ارزش هاي اصيل ايراني ما بسيار حائز اهميت است.
حسيني در بخش ديگري از سخنانش به بيانات مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: ايشان در جمع مسئولين بياناتي ارائه كردند كه به رسالت شما خبرنگاران نيز مرتبط است. ايشان خواستار زنده كردن فرهنگ كار و تلاش و مجاهدت و همچنين فرهنگ اميدآفرين در كشور شدند تا جامعه دچار رخوت و يأس و دلسردي نباشد.
رهبري همچنين بر بحث واقع گرايي نيز تاكيد داشتند و فرمودند كه رسانه ها نبايد منفي گرايي مطلق و يا مثبت گرايي مطلق داشته باشند بلكه واقع گرايي را چه مثبت و چه منفي مورد توجه قرار دهند.
وي افزود: مقام معظم رهبري همچنين تاكيد كردند كه از رفتار قبيله اي اجتناب كنيم و به ويژگي هاي مثبت و اقدامات سازنده كساني كه همفكر ما نيستند و از نظر سياسي و فرهنگي با آنها اختلاف نظر داريم نيز توجه داشته باشيم و تنها به مدح و ثناي گروه هاي همفكر خودمان نيز نپردازيم و از اين تعلقات و وابستگي ها وارسته باشيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنانش به موضوع حمايت از روزنامه نگاران در قالب صندوق حمايت از نويسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران اشاره كرد و گفت: هيچ محدوديتي براي تحت پوشش قرار دادن روزنامه نگاران وجود ندارد و بحث بيمه تكميلي خبرنگاران نيز در اين صندوق حمايتي مرتفع شده است.
حسيني درباره موضوع لايحه الحاق خبرگزاري ها و سايت هاي خبري به قانون مطبوعات هم گفت: اين لايحه به مجلس ارائه شده است تا هيئت نظارت بر مطبوعات بر كار خبرگزاري ها و سايت هاي خبري نيز نظارت داشته باشد.
وي افزود: در آيين نامه ديگري نيز به موضوع روزنامه نگاري كه از جمله مشاغل سخت و زيان بار است بايد پرداخته شود و تعريف آن مشخص گردد.
وزير ارشاد همچنين از هديه ويژه رئيس جمهور و خبرهاي خوشي براي جامعه روزنامه نگاران خبر داد كه قرار است فردا از سوي رئيس جمهور اعلام شود.
پيام رئيس سازمان صدا و سيما به مناسبت روز خبرنگار
رئيس رسانه ملي در پيامي به مناسبت روز خبرنگار آورده است: خبرنگار، انساني آزاده و متعهد به اجتماع بشري است كه جان خويش را براي آگاه كردن جامعه در طبق اخلاص نهاده است تا خوبي را از بدي جدا كند و پيام رسان «روشني» باشد.
در پيام سيدعزت الله ضرغامي به مناسبت روز خبرنگار آمده است:
در عصر تكامل فن آوري هاي ارتباطي و مخابراتي و در دوران جنگ نابرابر رسانه اي، هنوز هم نام خبرنگار است كه مي درخشد و اعتماد مي آفريند. خبرنگار، انساني آزاده و متعهد به اجتماع بشري است كه جان خويش را براي آگاه كردن جامعه در طبق اخلاص نهاده است تا خوبي را از بدي جدا كند و پيام رسان «روشني» باشد.
در اين پيام همچنين مي خوانيم: 17مرداد روزي از جنس حرمت و عشق به قلم را كه به نام خبرنگار نام گذاري شده است با گراميداشت ياد و نام شهداي عرصه آگاهي و بيداري به ويژه شهيد گرانقدر «محمود صارمي» و همچنين شهداي خون نگار رسانه ملي عزيز مي داريم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14