(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 مرداد 1390- شماره 19996

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
انتقاد شديد آيت الله سبحاني از پخش سريالي موهن درباره ائمه اطهار
آيت الله آملي لاريجاني: ايجاد اميد در مردم اصلي ترين برنامه دستگاه قضايي است
مناجات سحرگاهي با پروردگار
جزايري : هسته هاي اعتراض در اروپا نسبت به آمريكا در حال شكل گيري است
هشدارسرلشكرفيروزآبادي به رئيس جمهور آذربايجان در پي سركوب مسلمانان
سلامي: بايد مفاهيم دفاع مقدس به نسل هاي آينده منتقل شود
رحيم پور ازغدي: مبارزه با مفاسد اقتصادي هدف مياني براي قرب به خداوند است
خبرنگار سايت آنتي وار از سوي منافقين تهديد شد
سفير فلسطين در تهران با صالحي ديدار كرد



انتقاد شديد آيت الله سبحاني از پخش سريالي موهن درباره ائمه اطهار

آيت الله سبحاني ضمن انتقاد شديد از پخش سريالي اهانت آميز درباره ائمه، از مسئولين كشور خواست نسبت به اين مسئله واكنش نشان دهند.
آيت الله جعفر سبحاني در جلسه تفسير سوره صف در جمع طلاب غيرايراني مجتمع آموزش عالي فقه تصريح كرد: قوم بني اسرائيل براي اينكه آبروي حضرت موسي(ع) را ببرند زن فاحشه اي را خريدند كه بگويد ايشان با من رابطه جنسي دارد. البته هميشه اين است كه مصلحان اجتماعي را متهم به فساد مالي و اخلاقي مي كنند.
وي با بيان اينكه الان هم روح رسول خدا(ص) و روح حسنين(ع) و روح گرامي حضرت زينب و ام كلثوم عليهما السلام را آزار مي دهند، افزود: اين سريالي كه الان در برخي از كشورها نشان داده مي شود كه الحمدلله احمد الطيب- رئيس الازهر- و بسياري از كشورهاي اسلامي تحريم كردند اما برخي كشورهاي خودفروخته به آمريكا مجوز داده اند كه پخش شود، از مصاديق اذيت اهل بيت(ع) است.
سبحاني تاكيد كرد: افرادي كه قبلا در نقش قمارباز و... بازي كرده اند در اين سريال در نقش حسن و حسين(ع) بازي مي كنند. مگر مي شود انبيا و اوليا را به تصوير كشاند؟ درست است كه آنها همانند ما انسان هستند اما بر انبيا وحي مي شود و آن كس كه بر او وحي نازل مي شود انسان والايي است كه مورد حمايت روح القدس است و حالا برخي بازيگران كذايي و افراد آلوده آمده اند نقش آنها را بازي كنند.
اين مرجع تقليد ادامه داد: كشورهايي كه اين سريال را نشان مي دهند بدانند كه مورد خشم خدا قرار مي گيرند و روزي ملتشان عليه آنان به مقابله برخواهند خاست زيرا با خدا به دشمني برخاسته اند.
آيت الله سبحاني اظهار كرد: قبل از انقلاب فيلمي براي حضرت محمد(ص) ساختند اما كشورهاي اسلامي آن را تحريم كردند و عين اين مساله درباره فرزندان پيامبر(ص) است كه ائمه معصومين(ع) هستند.
وي گفت: اين فيلم ها معلوم است كه سياسي است و مي خواهند جلوي تشيع را بگيرند زيرا تشيع در حال رشد و پيشروي است. 14 قرن در محاق زورمداران بود اما امروز آرام آرام پيش مي رود بدون اينكه كسي براي آن دستگاه تبليغي درست كند.
آيت الله سبحاني يادآور شد: اين افرادي كه اين سريال را ساخته و پخش مي كنند بدانند كه خداوند انتقام مي گيرد و نبايد با اولياي الهي دشمني كنند.
وي تاكيد كرد: مسئولان نسبت به سريالي كه در اين كشورها پخش مي شود عكس العمل مناسبي نشان دهند.

 



آيت الله آملي لاريجاني: ايجاد اميد در مردم اصلي ترين برنامه دستگاه قضايي است

رئيس قوه قضائيه با مجمع نمايندگان تهران مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
آيت الله لاريجاني در اين ديدار با اشاره به نقش اطلاع رساني درست و مناسب از آنچه در قوه قضاييه انجام مي شود، گفت: كارها و اقدامات بسياري در دستگاه قضايي انجام شده است كه البته چون بناي تبليغات نبوده و نيست، اين اقدامات كمتر منعكس شده و مطلع نبودن مردم، رسانه ها و افراد مختلف از اين اقدامات گاهي موجب هجمه هايي خواسته يا ناخواسته عليه قوه قضاييه مي شود كه اميدوارم با اطلاع رساني صحيح برخي از اين مشكلات مرتفع شود.
رئيس قوه قضائيه همچنين به موارد مطرح شده از سوي نمايندگان مجلس اشاره كرد و به صورت جداگانه پاسخ هاي لازم را به اظهارات نمايندگان داد.
رئيس قوه قضاييه به بحث زندانها و مشكلات مربوط به آن اشاره كرد و گفت: حبس زدايي به معناي رهاكردن زندانيان پس از صدور حكم زندان و يا دادن مرخصي هاي گسترده به محكومان زنداني نيست، كه اين مسئله موجب سست شدن انگيزه قضات و نيروي انتظامي در برخورد با مجرمان خاص همچون اشرار و اراذل مي شود و در واقع حبس زدايي به ويژه براي افراد شرور و خطرناك معنايي ندارد.
آيت ا... لاريجاني گفت: زندانهاي ما البته دچار پاره اي محدوديت هاي فيزيكي است كه از ماهها قبل برنامه هايي در دست اقدام است تا بتوان جمعيت زنداني ها را كاهش داد و در اين برنامه اقدامات متعددي بصورت يك بسته اورژانسي ديده شده است كه انشاءا... به زودي اخبار تكميلي آن به اطلاع مردم عزيز خواهد رسيد البته دشوار بودن كار و ظرافت آن پنهان نيست.
رئيس قوه قضائيه تصويب لايحه پيشگيري از وقوع جرم را ضروري دانست و همكاري جدي دولت و مجلس را در كاهش پيشگيري از وقوع جرم را خواستار شد و گفت: اين مسئله كه پيشگيري از وقوع جرم تنها به عهده قوه قضائيه است، بحث درستي نيست. قطعاً زماني كه فقر افزايش مي يابد، جرم نيز زياد مي شود و يا زمانيكه فضاي فرهنگي جامعه متلاطم باشد نيز جرايم افزايش مي يابد بنابراين از حوزه هاي علميه گرفته تا دانشگاهها و تمام نهادهاي اجرايي و نيز مجلس بايد به مسئله پيشگيري از جرم كمك و از آن حمايت كنند.
آيت ا... لاريجاني برخورد با مقولات ضد فرهنگي و غير ارزشي مانند بدحجابي را منوط به هماهنگي در حرف و عمل تمام مسئولان و نهادهاي مسئول اعلام كرد و گفت: تمام نهادها و قوا بايد يك صدا و هماهنگ درخصوص مقابله با جرائمي مانند بدحجابي، عمل و قوه قضائيه را در اين راه كمك كنند.
رئيس قوه قضاييه اطاله دادرسي و طولاني شدن محاكم را دغدغه چند دهه اخير دستگاه قضايي دانست و تأكيد كرد: البته اين سخن برخي افراد كه مردم هيچ اميدي به دستگاه قضايي ندارند نيز حرف نادرستي است و گرچه شايد توقع مردم، رسيدگي هاي سريع تر به مشكلات آنان است اما با اين حال دستگاه قضايي در حد امكان تلاش خود را به كار گرفته و مي گيرد تا اطاله دادرسي كمتر و كمتر و اميد مردم پررنگ تر شود.
آيت ا... لاريجاني افزود: مطابق آمار بدست آمده، در سال گذشته 13 ميليون پرونده در دستگاه قضايي مطرح شده است كه البته اين آمار به معني وقوع 13 ميليون جرم يا دعواي حقوقي نيست و تعداد ثبت در مراحل مختلف رسيدگي را نيز در بر مي گيرد. يعني ممكن است پرونده يك جرم در چند مرجع قضايي و چند مرتبه مطرح شود، كه در اينصورت به صورت پرونده اي متعدد محسوب مي گردد.
رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: برخلاف آنچه در خصوص اطاله دادرسي مطرح مي شود و طولاني شدن برخي پرونده ها را به كل سيستم قضايي تعميم مي دهد ميليونها مراجعه كننده نيز به دستگاه قضايي وارد شده اند كه يك ماهه و يا دو ماهه كارشان حل و فصل شده، اما آنها ديگر نمي آيند اعلام كنند كه كارشان در اسرع وقت رسيدگي شده است و رسانه ها، نمايندگان و افكار عمومي تنها پرونده ها وافرادي را مي بينند كه چه بسا به دليل ماهيت پرونده دچار اطاله دادرسي شده اند و اين مشكلي است كه بايد تمام افراد تأثيرگذار نسبت به انعكاس حقيقت آن اقدام كنند.
آيت ا... لاريجاني يكي از رويكردهاي قوه قضائيه را اجراي احكام قطعي شده و معطل مانده اعلام كرد و افزود: به مراجع ذي ربط اعلام كرده ام كه خارج از نوبت و حتي با بهره گيري از بودجه هاي خاص، احكام معطل و اجرا نشده را اجرا كنند.
آيت ا... لاريجاني هر گونه فساد در دستگاه قضايي اعم از رشوه و يا كارچاق كني را آفت اين دستگاه دانست و گفت: قوه قضائيه به طور جدي با افراد و خاطياني كه در دستگاه قضايي اهل رشوه و كارچاق كني باشند هر چند تعداد آنها اندك است برخورد جدي مي كند اما بنابر بر مصالح دستگاه قضايي اعلام رسمي نمي كند با اين حال تمام افرادي كه با قوه قضاييه سر و كار دارند مي دانند كه برخورد ما با چنين مسايلي شديدتر شده است.
رئيس قوه قضائيه در ادامه نظام مند شدن رابطه وكلا با دستگاه قضايي را لازم شمرد و تأكيد كرد: پاره اي از مشكلات ناشي از ارتباطات خارج از قانون و عرف وكلا با دستگاه قضايي است.
آيت ا... لاريجاني يكي ديگر از سياستهاي قوه قضاييه را اجراي طرح وكيل خانواده اعلام كرد و از برنامه ريزي و تدوين طرحي مناسب در اين زمينه خبر داد.
رئيس قوه قضائيه تأكيد كرد: قوه قضاييه در دو سال اخير به صورت جدي با جرائم خاص برخورد داشته است و حق نيست كه از اين جهت دستگاه قضايي زير سؤال برود با اين حال اعلام مي داريم هر جايي كه احكام سست و بي رمق از محاكم ما صادر شده است، اين احكام را به ما منعكس كنند تا چاره جويي شود.
آيت ا... لاريجاني دامن زدن به بحث جرائم خاص در رسانه ها را به نفع و مصلحت جامعه ندانست و گفت: سلب احساس امنيت از مردم بدتر از سلب خود امنيت است. بزرگنمايي برخي جرائم، نه فقط كمكي به حل مشكل نمي كند بلكه احساس ناامني را در جامعه گسترش مي دهد قوه قضاييه وقوع يك جرم را نيز بزرگ مي شمارد و قصد دستگاه قضايي پنهان كردن نقايص خود نيست اما نبايد با وجود حجم انبوه كارهاي انجام شده و قاطعيت در رسيدگي ها در حق قوه قضاييه اجحاف شود.
رئيس قوه قضائيه تأكيد كرد: هر چند ملاك رسيدگي در محاكم براساس قوانين مصرحه است ولي جرائم خاص خارج از نوبت رسيدگي مي شود و در مواردي كه احساسات عمومي جريحه دار شود نيز احكام صادره در اسرع وقت به اجرا در مي آيد.
در اين ديدار كه وزير دادگستري دادستان تهران و معاون اداري مالي قوه قضاييه و رئيس حوزه رياست قوه قضاييه نيز حضور داشتند، نمايندگان مجلس به طرح نظريات خود در ارتباط با مسائل قضايي و ساير مسائل پرداختند.

 



مناجات سحرگاهي با پروردگار

ذات أقدس اله براساس آن رحمت رحمانيه و وسيعش يك ارتباطي با توده مردم دارد و توده مردم هم با خداي خود مناجاتي دارند، خواسته اي دارند و خواسته هاي آنها را هم خداوند در قرآن مستجاب كرده است. اما عالمان دين، مجاهدان در راه دين، آنهائي كه جهاد نظامي دارند، يا جهاد فرهنگي دارند نظير برادران حوزوي و دانشگاهي يا نظير برادران سپاهي و ارتشي، اينها در سحرها و شب ها با ذات اقدس اله يك گفتگوي خاص دارند. گرچه هميشه باب اين گفتگو باز است، ولي در سحرها اين گفتگو مؤثرتر است.
آنچه كه مربوط به سحرهاست اين است كه وجود مبارك پيامبر اسلام(ص) وقتي براي نمازشب برمي خاستند، اين ستاره هاي آسمان را نگاه مي كردند، بخشي از پايان سوره مباركه آل عمران را قرائت مي كردند كه: ربّنا ما خلقت هذا باط لاً. پروردگارا! اين نظام محير العقول، باطل و ياوه نيست؛ حتماً براي هدفي است و به هدف مي رسد. مستحب است كه نمازگزار كه براي نمازشب برمي خيزد، اين ستاره ها را نگاه كند و همين دعاي رسول گرامي را كه از بخشي از آيات سوره مباركه آل عمران است بخواند.
چگونگي مناجات انديشمندان با خداي سبحان
صدر اين بخش آن است كه: انّ ف ي خلق السّموات و الأرض و اخت لاف اللّيل و النّهار لايات ل اول ي الألباب(1)؛ اول ي الألباب را، يعني كساني كه داراي (لب) و مغزند، لبيب اند معرفي مي كند، مي فرمايد: اينها كساني اند كه: يتفكّرون ف ي خلق السّموات و الأرض ربّنا ما خلقت هذا باطل اً (2). آنها درباره آفرينش نظام فكر مي كنند، بعد مي گويند: حتماً اين يك هدفي دارد. اين نظام براي آن خلق نشده كه انسان بيايد، زندگي كند و بميرد و بپوسد! بلكه براي اين خلق شده كه زندگي كند، معارفي را به دست بياورد و از پوست به در بيايد، نه بپوسد! و مرگ، هجرت و هدف يابي و مانند آن است.
پاداش عمومي و خصوصي پروردگار به اهل مناجات
آنگاه جواب را خدا به اينها عطا مي كند: فاستجاب لهم ربّهم انّي لا اضيع عمل عام ل منكم م ن ذكر او انثي (3). يك جواب عمومي مي دهد، بعد جواب خصوصي كه مربوط به مجاهدان سپاه و ارتش است، مربوط به فرهنگيان حوزه و دانشگاه است. جوابي كه خداي سبحان مي دهد، اين است كه ما عمل هيچ كسي را ضايع نمي كنيم چه برادر، چه خواهر، چه مرد، چه زن؛ اين جواب عمومي كه در صدر جواب خداست!
بعد هم به همين افرادي كه اهل نماز شبند، يا جهاد نظامي دارند براي حفظ مرز و بوم، يا جهاد فرهنگي دارند براي حفظ عقائد مردم؛ مي فرمايد: فالّذ ين آمنوا و هاجروا و اخرج وا م ن د ياره م و اذوا ف ي سبيلي وقاتلوا و قت لوا لاكفرنّ عنهم سيّئات ه م و لادخ لنّهم كذا(4)، تا پايان همين سوره. فرمود: درست است كه ما عمل هيچ كسي را ضايع نمي كنيم، اما بالخصوص به عمل مجاهدان پاداش مي دهيم، به عمل اهل هجرت پاداش مي دهيم. كساني كه از شهر و ديارشان خارج شدند، يا آنها را اخراج كردند، يا تبعيد كردند؛ بالأخره از مرز و بوم كشورشان براي تحصيل علوم خارج شدند، يا عده اي آنها را نظير فلسطيني هاي محروم كه در اردوگاه ها جا دادند، اينها را از محلشان تبعيد كردند، بيرون كردند، ما به همه آنها پاداش خاص مي دهيم.
ارتباط ويژه خداوند با مجاهدان در سحرگاه
نتيجه اين مجموعه آيات آن است كه يك ارتباطي همه مردم با خدا دارند و خدا هم آن ارتباط عمومي را براي همه مردم حفظ كرد، فرمود: رحمت ي وس عت كل ش يء (5)؛ اين رحمت رحمانيه است. يك ارتباط ويژه اي مال مجاهدان فرهنگي و نظامي است كه اينها در سحرها با خداي خود گفتگوي خاص دارند مي گويند: خدايا ما شنيديم از طرف تو پيامبري آمده، مردم را دعوت كرده؛ ما قبول كرديم: ربّنا انّنا سم عنا مناد ياً يناد ي ل لا يمان ان آم نوا بربّ كم فآمنّا. ماحرف تو را گوش داديم، منادي تو را گوش داديم، پيك تو را گوش داديم؛ تو مارا دعوت كردي، ما هم آمديم؛ پروردگارا! ما را تنها نگذار؛ پروردگارا! دشمنان داخلي و خارجي را بر ما مسلط نفرما! اين ناله هائي است كه نمازشب خوان ها با خداي خود در سحرها دارند.
البته در تمام آناء ليل و اطراف نهار اين مناجات سر جايش محفوظ است. در شب باشد، در روز باشد؛ محفوظ است. ولي آن كه از ابن عباس نقل شده درباره وجود مبارك پيامبر(ص) كه مربوط به بخشي از قسمت پاياني سوره مباركه آل عمران است، اين است كه پيامبر سحرها به ستاره هاي آسمان نگاه مي كردند، اين جمله ربّنا ما خلقت هذا باطل اً را مي خواندند؛ بعد نماز شب شان را شروع مي كردند كه آن فكر با اين ذكر، نتيجه مي دهد.
يك وقت است كسي اهل فكر است، ولي اهل ذكر و نماز شب نيست. يك وقت است اهل نمازشب و اهل ذكر است، ولي اهل برهان و استدلال نيست. اما اگر جامع بين تفسير و نمازشب بود؛ اين بهتر به مقصد مي رسد. در اين بخش پاياني ذات أقدس اله با آن خواص سخن مي گويد.همه مي گويند:ربّنا انّنا سم عنا مناد ياً يناد ي ل لا يمان ان آم نوا بربّ كم فآمنّا؛ همه مي گويند، چون همه مؤمنين حرفشان اين است. اما از خصوصيت جواب معلوم مي شود كه مناديان و مناجات كننده ها يك گروه خاصي اند. اينها بعد از آن منادات، اين «مناجات» را دارند.
مناجات با پروردگار در سايه تقرب به او
ما يك منادات داريم كه نداست و منادي است منادا و فرياد كشيدن است كه از دور هم هست؛ يك مناجات داريم در برابر منادات، آن از نجواست؛ كسي كه نزديك است ديگر ندا ندارد! اينكه مي گويند: وقتي مخاطب و منادا نزديك باشد، (ياء) حذف مي شود؛ وقتي انسان به اديب مراجعه مي كند، مي گويد: اين ربّ ، ربّ چيست؟ مي گويد: اين ياء محذوف است، براي اينكه ياي حرف نداء گاهي حذف مي شود. ولي وقتي به حكيم مراجعه مي كند، مي گويد: ربّ ديگر جا براي نداء نيست؛ نه اينكه نداء هست و ياي حرف نداء بود و حذف شد! مي گويد: اينجا جا براي نداء نيست!
اگر دو نفري كه كنار هم نشستند و با هم صحبت مي كنند، نمي گويند (آي)! داد نمي زنند، نداء نمي كنند! نداء براي جلب توجه بعيد است؛ اما كسي كه در حضور آدم است، مشاف ههً با آدم حرف مي زند، ديگر جا براي نداء نيست؛ نه اينكه نداء هست و ياء حذف شده است! اصلاً جا براي ياء نيست. مناجات يعني مناجات، منادات يعني منادات! نه اينكه در مناجات يك حرف يائي هست و حذف شد؛ آن ديگر مي شود نداء، ديگر نجوا نيست! اين رب،ّ ربّ يا ربّنا، ربّنا از همين قبيل است. انسان احساس نزديكي مي كند؛ وقتي نزديك مي شود ربّنا، نه يا ربّنا! حالا كي مي تواند بگويد (ربّنا)؟ وقتي واقعاً احساس نزديكي بكند!
با چه نزديك مي شويم؟ با عبادات : الصّلاه قربان كلّ تقي(6)، الزّكاه قربان كلّ تقي؛ فقط اضحيه و چارپايان مذبوح و منحور دهم ذي حجه قرباني نيستند! هر عملي كه انسان را به ذات أقدس اله نزديك مي كند، قرباني اوست. هم درباره نماز وارد شده كه حديث معروفي است: الصّلاه قربان كلّ تقي، هم در زكات هست. نماز قرباني ماست، زكات قرباني ماست، حج و عبادات قرباني ماست، قرائت قرآن قرباني ماست، درس و بحث قرباني ماست؛ هر عملي كه ما را به خداي سبحان نزديك مي كند، قرباني ماست. حالا اگر اين اعمال را انجام داديم، متقرب شديم، نزديك شديم؛ ديگر جا براي منادات نيست، نوبت «مناجات» مي رسد.
پاداش خاص خداي سبحان به مجاهدان فرهنگي و نظامي
يك ادعون ي استج ب لكم(7) هست كه يك اصل كلي جامع است؛ هر كي دعا بكند، خدا جوابش را مي دهد؛ اما يك دعاي خاصي است كه مجاهدان اسلامي دارند و فرهنگيان، يعني حوزويان و دانشگاهيان و مراكز پرورش فكري اسلامي دارند. اينگونه از افراد كه جهاد فرهنگي دارند، يا جهاد نظامي دارند؛ اينها يك مناجات خاص دارند، ذات أقدس اله هم جواب مخصوص مي دهد. جوابش اين است كه : انّي لا اضيع عمل عام ل م نكم م ن ذكر او انثي بعضكم م ن بعض. اما شما كه جهاد كرديد، شما كه هجرت كرديد، از شهرتان بيرون آمديد، مهاجرت را تحمل كرديد، سختي راه را، سختي غربت را تحمل كرديد؛ من هرگز عمل شما را بي اثر نمي گذارم!
همچنين گفتگويي در سحرها بين افراد خاص با ذات أقدس اله برقرار است كه ان شاء الله شماها جزء همان افراد خاصيد و ان شاء الله همه ما هم جزء چنين افرادي باشيم كه سحرها اولاً اين ستاره ها را نگاه كنيم، بگوئيم: ربّنا ما خلقت هذا باط لاً؛ بعد اين ربّنا، ربّنا، ربّناها را بخوانيم، از آن طرف جواب الهي را هم قرائت بكنيم؛ تا اميدواريم، اميدوارتر بشويم كه خداي سبحان فرمود: من گناهان آنها را، لغزش هاي آنها را مي پوشانم. من براي آنها ثواب حسن از يك سو، نزل حسن از سوي ديگر فراهم كرده ام. شما وقتي وارد مهمانسرا شديد، يا براي شما مهماني آمد؛ اول چيزي كه براي مهمان مي بريد يك ظرف ميوه است، به اين مي گويند: «نزل». فرمود: ما گذشته از اينكه مراحل فراوان و كمالي زيادي را براي شما آماده كرده ايم، نزل خوبي هم فراهم كرديم. همين كه وارد بر ما شديد، ما با طبق ميوه از شما پذيرائي مي كنيم و چه چيزي بهتر از اين؟!
سر وحشت ما از مرگ براي اين است كه وقتي از امام(ع) سؤال كردند كه چرا ما از مرگ مي ترسيم، فرمود: شما اين قسمت را آباد كرديد، آن قسمت را ويران كرديد؛ دلتان مي خواهد از جاي آباد به جاي ويران برويد، سخت است! اما اگر بدانيم آنجا چه چيز است؛ به همان اندازه كه براي حفظ اينجا مي كوشيم، براي حفظ آنجا بكوشيم؛ بگوئيم: ربّنا آت نا ف ي الّدنيا حسنهً و ف ي الاخ ره حسنهً(8) نگوئيم: ربّنا آت نا ف ي الّدنيا (9)، آنگاه هم نزل خوب به ما مي دهند، يعني اولين باري كه رسيديم پذيرائي خوب مي كنند؛ بعد هم فل انفس ه م يمهدون(01) هست.
نظير نداشتن پاداش هاي اخروي در دنيا
يك بيان لطيفي كه در سوره مباركه الرحمن هست، فرمود: اينها روي فرش هائي زندگي مي كنند، متّك ئين علي فرش بطائ نها م ن ا ستبرق (11) كه اصلاً چنين فرشي ما در عالم سراغ نداريم. فرمود: فرشي كه ما براي بهشتي ها گسترانديم و آماده كرديم، اينها روي آن فرش زندگي مي كنند؛ علي فرش مبثوثه(21)، آسترش پرنيان است؛ ابره اش چيست، خدا مي داند!!
فرمود: آستر فرش هائي كه ما براي شما پهن كرديم پرنيان خالص است، استبرق است! خيلي از چيزهاست كه نمونه اش را ما در عالم نديديم تا خداي سبحان بفرمايد از آن جنس است! از يك جنسي نيست كه در عالم نمونه داشته باشد!! لذا بخشي را به اين صورت ذكر كرد كه آستر فرش هائي كه ما براي مهمانهايمان پهن كرديم ا ستبرق است و حرير، آن ابره اش چيست شما نمي دانيد. اگر وضع اين است، حيف نيست كه ما خداي ناكرده اينجا خود را آلوده كنيم به مال مشتبه يا به مال مشكوك، يا به مال حرام، يا به حرف هاي حرام، يا به نگاه حرام؛ خود را از آن گفتگوي مناجات گونه سحرها محروم كنيم از يك سو و از آن نعمت هاي فراوان ظاهري و باطني، جسماني و روحاني كه فراهم كرده است، محروم كنيم از سوي ديگر؛ اميدواريم اين چنين نباشد!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از سپاهيان يزد، طلاب غيرايراني، فرهنگيان و اقشار مختلف مردم - قم؛ بهمن 5831
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) آل عمران/091 (2)آل عمران/191 (4و 3)آل عمران/591 (5)اعراف/651 (6) الكافي/3/562
(7) غافر/06 (8) بقره/ 102 (9) بقره/002 (01) روم/44 (11) الرحمن /45 (21) غاشيه/61

 



جزايري : هسته هاي اعتراض در اروپا نسبت به آمريكا در حال شكل گيري است

معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: هسته هاي اعتراض در اروپا نسبت به آمريكا در حال شكل گيري است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار سرتيپ پاسدار جزايري ـ معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح ـ در گفت وگو با خبرنگار سايت خبري تحليلي us clise up با اشاره به تلاش آمريكايي ها براي مهار اعترضات داخلي در ايالات متحده گفت: آمريكايي ها تحت تدابير و منويات پنتاگون براي مقابله با گسترش ناآرامي ها و اعتراض هاي داخلي در اين كشور درصددند ده ها هزار نفر از نيروهاي نظامي و پليس ويژه را در شهرهاي مختلف آمريكا مستقر كنند.
وي افزود: گرچه برنامه ريزي اين طرح ها و تدابير امنيتي به سال هاي قبل باز مي گردد اما آمريكايي ها بيم ناك از تحولات و رخدادهاي ماه هاي گذشته و اخير در خاورميانه و جهان عرب و كشورهاي اروپايي، اجرايي شدن اين طرح ها را به سرعت در سال جاري ميلادي عملياتي كرده و تصميم دارند واحد هايي از نيروهاي نظامي و پليسي را در محلات و مناطق شهرهاي مهم اين كشور مستقر كنند.
رييس ستاد تبليغات دفاعي كشور، با تأكيد بر اين كه اين روند، تداعي كننده حكومت نظامي و پليسي در جامعه آمريكاست، اظهار كرد: واشنگتن اهداف اوليه اين طرح را ايجاد فضاي امنيتي و پليسي براي مقابله و سركوب فوري ناآرامي هاي مردمي در داخل اين كشور مي داند و براي توجيه اقدام خود به تاكتيك و بهانه اي نخ نما شده متوسل شده است.
جزايري در ادامه تصريح كرد: اين بهانه نخ نما شده كه آمريكا در دهه اخير آن را در نقاط مختلف جهان آزموده است موضوع نگراني از انجام حملات تروريستي در خاك آمريكا در پس بروز ناآرامي هاي اجتماعي ناشي از تشديد بحران اقتصادي است.
او با اشاره به بارش هاي مداوم از بدبختي ها و گرفتاري ها بر سر اوباما اذعان كرد: اوباما در مبارزه با تروريسم پاي در جاي پاي سلف خود بوش، رئيس جمهور شرور و منفور پيشين ايالات متحده گذارد و هزينه هاي گزاف مالي، انساني و اعتباري مربوط به جنگ طلبي ها، وضعيت سخت و نكبت باري را به مردم آمريكا تحميل كرده است كه اوضاع وخيم روحي و رواني سربازان و افزايش شمار خودكشي ها بين آن ها، كارتن خواب شدن بخشي از مردمي كه قادر به باز پرداخت بدهي ناشي از دريافت وام بانكي مربوط به خريد خانه هاي شان نشده اند، از جمله دستاورد هاي حكومت اوباما براي آمريكايي هاست.
معاون فرهنگي و تبليغاتي دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح، جامعه آمريكا را آبستن حوادث دردناك دانست و تأكيد كرد: ناتواني دولت در بازپرداخت بدهي هاي چند هزار ميليارد دلاري، آمريكا را با فاجعه اقتصادي عظيمي مواجه كرده و اين كشور را در سراشيبي سقوط ملي و از دست دادن موقعيت كنوني اقتصادي و سياسي قرار داده است اين در حالي است كه اطلاعات موجود حاكي از شكل گيري هسته هاي اعتراضي در اروپا نسبت به عملكرد سلطه جويانه آمريكا است و شكل گيري اين هسته ها به معناي آن است كه نخبگان و مردم اروپا نمي خواهند بيش از اين تاوان سياست هاي استكباري و ارباب مابانه آمريكايي ها، به عنوان اصلي گرفتاري هاي امروزشان را تحمل كنند.
اين مقام ارشد نيروهاي مسلح در پايان اين گفت وگو تاكيد كرد: جامعه آمريكايي در حال حاضر بيش از هر زمان ديگري تاوان خطاهاي راهبردي سران بي خرد و مغرور حاكم بر كشور خود را كه در مواردي شامل جنگ طلبي ها فرا منطقه اي در عراق و افغانستان و دخالت در برخي كشورهاي ديگر مي شود، را پس مي دهند.

 



هشدارسرلشكرفيروزآبادي به رئيس جمهور آذربايجان در پي سركوب مسلمانان

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: رئيس جمهور كشور آذربايجان توجه داشته باشد كه بيداري مردم قابل سركوب نيست.
سردار سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در واكنش به برخي اقدامات خلاف دين در كشور آذربايجان اظهار داشت: بعضي كشورهاي همسايه و مسلمان كه با هم روابط خوبي هم داريم متاسفانه ملاك هاي دوستي را حفظ نمي كنند و دست صهيونيست ها را در كشور خود باز مي گذارند و امروز بخشنامه مي دهند كه احكام الهي را ميان مردم مسلمان ممنوع كنند.
عضو شوراي عالي امنيت ملي كشور تاكيد كرد: بنده يك بار ديگر نيز هشدار داده بودم كه در رگ هاي مردم آران خون ايراني جاري است و قلب هاي آنها به عشق اسلام و قرآن و به آهنگ علي عليه السّلام مي تپد.
فيروزآبادي همچنين تصريح كرد: اميدواريم جناب آقاي الهام علي اف به اين امور كه اركان استحكام دولت اوست توجه كنند و گرنه عاقبتي سياه خواهد داشت و بيداري مردم آران قابل سركوبي نيست.

 



برگزاري همايش سراسري قرارگاه مركزي راهيان نور
سلامي: بايد مفاهيم دفاع مقدس به نسل هاي آينده منتقل شود

جانشين فرمانده كل سپاه گفت: بايد دفاع مقدس را در تمامي ابعاد به خوبي شناخته و مفاهيم آن را به نسل هاي آينده منتقل كنيم.
سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه كه عصر دوشنبه در همايش سراسري قرارگاه مركزي راهيان نور در محل سازمان بسيج مستضعفين سخن مي گفت با اشاره به اهميت موضوع جهاد و دفاع مقدس گفت: مسائلي مانند جنگ و جهاد موضوعاتي نيستند كه در يك نقطه متوقف شوند، بلكه لحظه وقوع جنگ و جهاد سرچشمه ظهور حقايق جديدي است كه تصوير زندگي بعد از خود را مي سازد.
جانشين فرمانده كل سپاه با تأكيد بر اينكه: «بايد دفاع مقدس را در تمامي ابعاد به خوبي شناخته و مفاهيم آن را به نسل هاي آينده منتقل كنيم»، گفت: برخي كشورها آن قدر از رويدادهاي افتخارآميز و اسطوره اي تهي هستند كه تنها مجبورند براي پر كردن اين خلأ به داستان هاي تخيلي روي آورند. اما اينها مجالي براي الگو شدن ندارند و خيلي زود در تاريخ محو مي شوند.
سلامي با بيان اينكه برخي كشورهاي عربي نيز همين وضعيت را دارند، گفت: براي همين است كه بايد سيماي آنها را در تاريخ قدرت هاي بيگانه جست وجو كرد.
وي ادامه داد: اما در دفاع مقدس ما آن قدر اسطوره، پهلوان و نقاط درخشان زياد است كه اگر ميليون ها كتاب نوشته شود، قادر نخواهد بود حتي بخشي از اين گنجينه گرانقدر ملت ايران را به تصوير بكشد.
سلامي ضمن تجليل از عملكرد دست اندركاران برگزاري اردوهاي راهيان نور تصريح كرد: اينكه دانش آموزان به مناطق عملياتي دفاع مقدس مي روند، موجب مي شود كه سطح نگرش آنها به ملت، كشور و انقلاب افزايش بيابد و بايد قدر اين موضوع را دانست.
وي تصريح كرد: ما در دفاع مقدس در حالي در برابر تمام مستكبران شرق و غرب، اروپا، بنگاه هاي اقتصادي عرب و سازمان هاي بين المللي ايستاديم كه هيچ متحد متعهدي نداشتيم و اينها حقايقي است كه بايد به خوبي بازگو شود.
سلامي در ادامه خاطرنشان كرد: ابتدا بايد دانش آموزان و نوجوانان را با كليت جنگ آشنا كرد و بعد به جزئيات پرداخت و پس از آشنايي كلي به معرفي عمليات ها و مناطق و جزئيات ديگر بپردازيم و پس از آن وارد بعد روحاني و معنوي و انساني جنگ شويم كه فوران هنرنمايي رزمندگان اسلام است.
وي خاطرنشان كرد: دفاع مقدس آن قدر داستان هاي شگفت انگيز و باورپذير دارد كه نيازي نيست خداي ناكرده به خاطرات غيرواقعي متوسل شويم.
ايجاد روحيه ايثار و شهادت اولويت اصلي كلاس هاي آمادگي دفاعي است
سردار محمدرضا نقدي نيز در همين همايش، با اشاره به اهميت درس آمادگي دفاعي در مدارس خاطرنشان كرد: سال هاست كه بر سر اين كلاس ها مسائلي مانند باز و بسته كردن اسلحه، تيراندازي و اين دست موضوعات بيشتر مورد توجه قرار مي گرفت و از برخي مسائل مهمتر غفلت مي شد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين افزود: بايد ايجاد روحيه شهادت طلبي، ايثار و از خودگذشتگي در اولويت اين كلاس ها باشد تا بتوان انسان هايي آماده براي دفاع پرورش داد و اين تنها با يادگيري سلاح و تاكتيك به دست نمي آيد.
نقدي گفت: اگر به تاريخ دفاع مقدس نگاه كنيم بزرگترين فرماندهان ما شايد تنها 15 روز آموزش ديده بودند اما روحيه و انگيزه شان از آنها فرماندهان بزرگ براي جبهه هاي جنگ ساخت.
وي ادامه داد: كسي كه انگيزه اي براي دفاع نداشته باشد هر چقدر هم به او آموزش بدهيم كاري از پيش نخواهيم برد و آنچه كه از كلاس ها و دروس آمادگي دفاعي انتظار مي رود ترويج همين فرهنگ و روحيه ايثار و شهادت است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تصريح كرد: در اين زمينه كارهاي زيادي صورت گرفته اما بايد توجه بيشتري به آن داشته باشيم و حتي از وجود جانبازان، ايثارگران و خانواده هاي شهدا در اين كلاس ها استفاده كنيم.
نقدي همچنين در خصوص موضوع راهيان نور و اعزام كاروان ها به مناطق عملياتي دفاع مقدس بر توجه هرچه بيشتر به اين موضوع تاكيد كرد و افزود: كارهاي بسيار خوبي در اين زمينه صورت گرفته اما انتظار داريم شاهد اقدامات بهتري باشيم.

 



رحيم پور ازغدي: مبارزه با مفاسد اقتصادي هدف مياني براي قرب به خداوند است

حسن رحيم پور ازغدي در نشست «قرآن و مفاسد اقتصادي» در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، از مبارزه با مفاسد اقتصادي به عنوان هدف مياني براي قرب به خدا ياد كرد.
حسن رحيم پور ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دعوت بخش دانشگاهي نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، درباره اهميت مبارزه با مفاسد اقتصادي در قرآن سخنراني و خاطرنشان كرد: اين كه شخصي به علوم قرآني مسلط باشد به معناي فهم قرآن كريم نيست. چه بسا افرادي كه اطلاعات زيادي از تفسير و علوم قرآني دارند ولي مطالب قرآن كريم را درخصوص سياست، اقتصاد، حقوق و... درك نمي كنند. حتي مستشرقان هم كه قرآن كريم را مورد بررسي قرار مي دهند، از ديد باستان شناسي آن را ملاحظه مي كنند و نه از جهت اين كه كلام وحي است و مي شود از آن نظام هاي علمي را استخراج كرد.
وي افزود: اگر با الفاظ قرآن درگير و از معناي آن غافل شويم، از هدف قرآن كريم دور شده ايم. اين اتفاق در تاريخ اسلام نيز رخ داد. اشاعره و معتزله بر سر اينكه كلام خود حادث است يا قديم، سال ها نزاع كردند و دست به كشتار و تكفير هم بردند و البته حكومت ها هم از اين فرصت براي مشغول كردن مسلمانان و بسط حكومت خود استفاده كردند.
وي تصريح كرد: خداوند اهداف متعددي را از نزول قرآن كريم مطرح كرده است كه به نوعي اين اهداف، اهداف مياني محسوب مي شوند و هدف نهايي از همه اينها، قرب و ملاقات الهي است. هدف از توجه دادن به بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز به همين خاطر است.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: هر موضوعي كه اين اهداف مياني را مورد تزلزل قرار دهد، به نوعي كار را در رسيدن به خداوند سخت تر مي كند و از اين رو است كه بحث ظلم و مبارزه با مفاسد اقتصادي و يا عدالت اجتماعي مورد توجه قرارگرفته است.
به گزارش ايسنا وي عنوان كرد: عدالت اقتصادي كه اوج و نهايت آرمان بسياري از مكاتب غربي است به اين معناست كه همه انسان ها از امكانات يكسان بهره مند شوند، ولي اين مساله در اسلام خود مقدمه اي براي قرب الهي است.
وي با اشاره به آياتي از قرآن كريم درباره مقدمات و نتايج مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: در آيات متعدد مساله شرك بزرگ ترين مصداق ظلم مطرح شده است، زيرا شرك نگاه غيرالهي به جهان است، همچنين در آيات ديگر، از جامعه اي كه نسبت به حقوق مستضعفان بي تفاوت است، با عنوان جامعه جاهلي تعبير شده است.

 



خبرنگار سايت آنتي وار از سوي منافقين تهديد شد

به دنبال افشاگري هاي متعدد از فعاليت هاي تروريستي گروهك منافقين، يكي از خبرنگاران سايت آنتي وار از سوي اين گروهك تهديد شد.
با افزايش افشاگري هاي اسكات هورتون در مورد گروهك تروريستي منافقين در سايت آنتي وار، عوامل اين فرقه در پيامي خطاب به وي اعلام كردند، در حداقل كار ممكن، از وي به مراجع قضايي آمريكا شكايت مي كنند.
براساس اين خبر، اسكات هورتون در مقالات و يادداشت هاي خود در مورد اين فرقه، به دفعات متعدد منافقين را تروريست و دشمن ايرانيان و دوست رژيم اسرائيل ناميده بود و در معرفي آنها، سران اين فرقه را افرادي خوانده بود كه خواستار جنگ با مردم ايران هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني هابيليان، به دنبال تهديدات منافقين، هورتون نيز با نگارش مطالب ديگري در سايت آنتي وار اعلام كرد: به هيچ وجه براي من مهم نيست كه اين فرقه كمونيستي قاتل كه عروسك خيمه شب بازي صدام و دونالد رامسفلد و نئومحافظه كاران بدنام بوده اند و همواره خود را آلت دست اسرائيل قرار مي دهند از من شكايت كنند، زيرا آنها بسيار دروغگو هستند و در مورد برنامه هاي هسته اي ايران هم دروغ هاي شاخدار زيادي توسط ارگان پوششي آنها (شوراي ملي مقاومت) تكرار شده است.
اين نويسنده سايت آنتي وار در ادامه پاسخ خود به تهديد منافقين، با اعلام آمادگي براي شركت در دادگاه عليه منافقين ابراز داشت: آنها را در دادگاه محكوم خواهم كرد و به ريششان خواهم خنديد.
در ادامه پاسخ هورتون به ادعاهاي منافقين، اين نويسنده آمريكايي با اشاره به لابي گري هاي غيرقانوني منافقين براي خروج از ليست تروريستي آمريكا، به برخي سوابق تروريستي آنها اشاره كرد و گفت: آنها چند تن از افسران آمريكايي را كه بر روي پروژه هاي دفاعي در ايران كار مي كردند را ترور كرده اند و بعد از پيروزي انقلاب ايران نيز بمب گذاريهاي زيادي كردند و مقامات زيادي از ايران را ترور كردند و وقتي با دشمن مردم ايران- صدام- همپيمان شدند، مردم اين كشور به شدت از آنها متنفر شدند.
وي ادامه داد: آنها حتي در عراق نيز در سركوب مردم اين كشور نقش زيادي ايفا كردند و در نسل كشي كردها به فرمان مريم رجوي، با تانك هايشان از روي كردها عبور كردند.
هورتون در پايان يادداشت خود در آنتي وار با اشاره به روابط نزديك مسعود رجوي و صدام ابراز داشت: گمان نمي كنم كسي بتواند جاي خالي ديكتاتور معدوم عراق را براي منافقين پر كند، حتي رامسفلد كه خود را همپيمان مردم ايران مي داند!

 



سفير فلسطين در تهران با صالحي ديدار كرد

صلاح زواوي سفير فلسطين در تهران با علي اكبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت و گو كرد.
در اين ديدار طرفين در خصوص آخرين تحولات صحنه فلسطين گفت وگو و تبادل نظر كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14