(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 مرداد 1390- شماره 19997

نشريه آذري : دولت باكو سياست ضد ديني خود را با تل آويو تنظيم مي كند
حزب الله لبنان : از حقوق دريايي خود كوتاه نمي آييم
تحولات خاورميانه و سلطه گرايي در روابط بين الملل (قسمت آخر)
فلسطيني ها اطراف مسجدالاقصي زنجيره انساني تشكيل مي دهند
جوانان انگليس : تا تحقق عدالت به مبارزه ادامه مي دهيم
مردم بحرين در تظاهرات شبانه شعار «مرگ بر شاه» سر دادند
پس از شنيدن پيام فرستاده تركيه بشار اسد : به تروريست ها رحم نمي كنيم
83 غيرنظامي در حمله ناتو به ليبي كشته شدند
زد و خورد دانشجويان معترض باپليس در پايتخت شيلي
اكثر مردم مصر خواهان اعدام مبارك هستند
درگيري شديد ميان نظاميان آمريكايي و افغاني در قندهار
تظاهرات ضدآمريكايي فردا در عراق برگزار مي شود



نشريه آذري : دولت باكو سياست ضد ديني خود را با تل آويو تنظيم مي كند

يك نشريه چاپ جمهوري آذربايجان فاش كرد: دولت باكو سياست هاي ضد اسلامي خود را طبق دستورات رژيم صهيونيستي، تنظيم و اجرا مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «آران نيوز»، نشريه «هفته ايچي» فاش كرد، سياست هاي ضد اسلامي دولت جمهوري آذربايجان، طبق دستورات رژيم اسرائيل به اجرا درمي آيد. براساس گزارشي كه اين نشريه منتشر كرد، با آن كه 96 درصد مردم جمهوري آذربايجان را مسلمانان تشكيل مي دهند، مردم اين كشور نمي توانند فرزندان خود را با حجاب اسلامي به مدارس بفرستند و حتي پخش اذان از بلندگوي مساجد ممنوع است. براساس اين گزارش، اسرائيلي ها نمي خواهند هيچ مدرسه ديني در جمهوري آذربايجان فعاليت داشته باشد. دولت باكو متحد نزديك آمريكا و رژيم صهيونيستي است.

 



حزب الله لبنان : از حقوق دريايي خود كوتاه نمي آييم

حزب الله لبنان تأكيد كرد كه مقاومت از حقوق دريايي اين كشور هرگز كوتاه نخواهدآمد.
شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان طي سخناني تأكيد كرد: حقوق ما در دريا مانند حقوق ما در زمين است و از آن كوتاه نخواهيم آمد و براي حمايت از اين حقوق از كسي گدايي نخواهيم كرد.
هركسي مي خواهد ما را امتحان كند اين گوي و اين ميدان.وي افزود: مقاومت دست در دست ارتش و مردم از وطن دفاع مي كند و در مواجهه با تجاوزات رژيم صهيونيستي متعهد است.
شيخ نعيم قاسم گفت: اسراييل جز زبان زور، زبان ديگري را نمي فهمد و نه از شوراي امنيت باكي دارد و نه قراردادهاي بين المللي برايش اهميت دارد چرا كه شوراي امنيت حامي اين رژيم است.

 



تحولات خاورميانه و سلطه گرايي در روابط بين الملل (قسمت آخر)

پروفسور حميد مولانا
(2) در مورد ارتباط سيا با جمال عبدالناصر مصر و ساير افسران نظامي عرب و رهبران آفريقا، جك اوكانل در كتاب خود «مشاور شاه: يك خاطرات جنگ، جاسوسي، و ديپلماسي در خاورميانه» اين طور مي نويسد: «مايل كوپلند (يكي از سرگروه هاي سازمان سيا) قبل از آمدن به بيروت رابط پشت پرده بين ناصر مصر و برادران دالس از ايالات متحده آمريكا (آلن دالس رئيس سازمان سيا و برادر او فاستر دالس وزير خارجه) و غيرمستقيم با خود رئيس جمهور (ژنرال آيزنهاور) بود. همكاري اين مأمور سيا با ناصر كمي پس از روي كار آمدن او به قدرت در سال 1952 شروع گرديد و با رد حمايت مالي از طرف آمريكا توسط دالس وزير خارجه براي ساخت سد اسوان در مصر خاتمه يافت، كه اين خود به ظاهر يك نوع خرابكاري فردي بود. برخي ادعا دارند كه چاره اي جز اين نبود چون دلالان سياسي اسرائيل در كنگره آمريكا معتقد بودند كه اين كمك آمريكا به مصر براي ساخت سد رأي كافي نداشته باشد. كوپلند همچنين بر ارتباط سازمان سيا با رژيم عراق به رهبري عبدالكريم قاسم و مخالفان داخلي او مانند صدام حسين و سايرين كه رژيم پادشاهي فيصل دوم را در 1958 سرنگون كردند، نظارت داشت. كوپلند پس از مأموريتش در بيروت در كودتا عليه قوام نكرومه، رهبر انتخاب شده ملي و رئيس جمهور كشور غنا (در آفريقا) شركت داشت.» (ص20)
(3) اوكانل نويسنده كتاب كه سال هاي طولاني عامل سازمان سيا در كشور اردن و يكي از نزديك ترين افراد به ملك حسين بود در 36سالگي مأمور ارتباط با شاه 22ساله اردن مي شود و در توطئه اي كه گروهي از افسران اردن براي براندازي پادشاه اردن تهيه ديده بودند، سلطنت خاندان هاشمي را در آن كشور نجات مي دهد. اوكانل درباره شاه حسين چنين مي نويسد: «من در ارتباط با شاه حسين خيلي صبور بودم و حتي خودم در اوائل نمي دانستم كه قرار است رابط اصلي سفارت (آمريكا) با او شوم. يك قسمت از آن اين بود كه ملك حسين ترجيح مي داد از طريق سازمان سيا با آمريكا و واشنگتن رابطه پيدا كند تا رابطه مستقيم و رسمي توسط وزارت خارجه (ايالات متحده)» (ص35).
لازم به يادآوري است كه در طول تاريخ خاندان هاشمي اردن كه رابطه فاميلي و طايفه اي با خاندان سلطنتي عراق داشت، در تاريخ معاصر قرن اخير نيز رابطه مستقيم و طولاني با سازمان هاي اطلاعاتي انگليس و آمريكا داشتند. ملك حسين در سال 1953 در 18سالگي پس از آنكه پدرش ملك طلال به علت بيماري روحي كناره گيري كرده بود به سلطنت رسيد. پدربزرگ و جد او ملك عبدالله كه در جنگ جهاني اول به همراه انگليس عليه دولت عثماني (تركيه امروز) مي جنگيد و به پاداش آن به سلطنت اردن رسيده بود پس از 30سال توسط يك فلسطيني در نزديكي مسجدالاقصي در قدس ترور و كشته شد. برادر ملك عبدالله، فيصل نيز توسط وينستون چرچيل پس از همكاري اوبا انگليس عليه ترك ها در جنگ جهاني اول به سلطنت عراق رسيد. به عبارت ديگر، هر دو پادشاه عراق و اردن از يك خانواده و طايفه بودند و وابستگي آنها با امپراتوري انگليس مشروعيت آنان را ميان مردم و افسران نظامي دو كشور تنزل مي داد.
(4) درباره ملاقات مخفيانه شاه حسين با اسرائيل، اوكانل در كتاب خاطرات خود مي نويسد: «حسين به طور مخفيانه با مأمور ارشد اسرائيل «ياكو و هرزوگ» به مدت سه سال ملاقات مي كرد تا بتواند براي صلح راه حلي پيدا كند. من هيچ اطلاعي از اين ملاقات ها نداشتم و حداقل اينكه تعجب مي كردم. ريسك ملاقات با اسرائيلي ها براي ملك حسين زياد بود. شاه (حسين) گفت كه علت ملاقاتش با مقامات اسرائيل اين بود كه از خواسته هاي آنها مطلع شود و مشكلات آنها را در مذاكره بداند. اسرائيلي ها هيچ گاه جواب درست به او ندادند.» (ص 40).
(5) در مورد جنگ 6 روزه 1967 اعراب و اسرائيل كه در نتيجه آن قشون اعراب شكست خورد و قسمتي از كرانه باختري قدس، صحراي سينا، مصر و ارتفاعات جولان سوريه به دست رژيم اسرائيل افتاد، اوكانل عقيده دارد كه اين حمله ناگهاني اسرائيلي ها به مصر، سوريه و اردن تعجب آور نبود و نه تنها ايالات متحده از آن اطلاع داشت بلكه رئيس جمهور آمريكا ليندون جانسون با آن موافقت كرده بود. (ص 19 مقدمه كتاب)
(6) درباره جنگ 1973 بين اسرائيل، مصر و سوريه، نويسنده كتاب ادعا مي كند كه «هنري كيسينجر (وزير خارجه اسبق آمريكا) عامل اين جنگ بود تا با اعلام آتش بس شرايطي به وجود آيد تا بتوان مصر را به عنوان دشمن اسرائيل كنار كشيد. اين جنگ همان طوري كه سال هاي بعد ديديم به معاهده صلح بين اسرائيل و مصر و قرارداد موسوم به كمپ ديويد منتهي شد.» اوكانل ادامه مي دهد: «اكنون موقع آن رسيده است كه حقايق جنگ هاي 1967 و 1973 گفته شود زيرا آنچه در عرض 50 يا 60 سال اخير شنيده ايم دروغ بوده است و در خاورميانه تا جنگ عراق ادامه دارد وضع به همين منوال است. (ص19مقدمه). نتيجه اي كه خواننده از كتاب اين عامل ارشد اطلاعاتي سيا مي گيرد اين است كه سياست دولت آمريكا در خاورميانه در طول سال هاي گذشته يك طرفه و بي حاصل بوده است.
(7) و اما درباره ايران، اوكانل معتقد است كه «ايران هسته اي» «تغيير كننده بازي سياسي» و تعيين كننده قدرت در خاورميانه خواهد بود «زيرا ايران يك كشور بزرگ و اسرائيل يك كشور كوچك است» (ص 242). او مي نويسد: «ايران هسته اي را بايد قبول كرد و با آن زندگي را ادامه داد همان طوري كه ما به مدت چهاردهه با شوروي زندگي كرده و با او كنار آمديم.»
كتاب اوكانل، «مشاور شاه: يك خاطرات جنگ، جاسوسي، ديپلماسي در خاورميانه» يك نكته آموختني براي بازيگران سياسي و آمريكا در خاورميانه دارد و آن اين است: سياست هاي گذشته را تكرار نكنيد.

 



براي جلوگيري از بي حرمتي صهيونيست ها
فلسطيني ها اطراف مسجدالاقصي زنجيره انساني تشكيل مي دهند

فلسطيني هاي شهر قدس و اراضي اشغالي براي خنثي كردن توطئه جديد صهيونيست ها مبني بر هتك حرمت عليه مسجدالاقصي اطراف اين مسجد زنجيره انساني تشكيل مي دهند.
به گزارش خبرگزاري قدس، در پي بالا گرفتن ناآرامي هاي اقتصادي و اجتماعي در رژيم صهيونيستي سران اين رژيم اشغالگر با هدف فرافكني بحران دروني خود، تحركات جديدي را عليه مسجدالاقصي آغاز كرده اند.
در همين رابطه شماري از صهيونيست ها طي روزهاي اخير تحت حمايت پليس صهيونيستي وارد صحن مسجدالاقصي شده و با نگهبانان و نمازگزاران فلسطيني درگير شده اند و به كتاب هاي مسلمانان و ارزش هاي اسلامي آنان بي حرمتي كرده اند.
بي حرمتي صهيونيست ها كه با حمايت نظاميان رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد تا به آنجا پيش رفته كه به صاحبان اماكن تجاري دستور داده اند مغازه هاي خود را تعطيل كنند تا شرايط براي برگزاري مراسم موسوم به تخريب هيكل فراهم شود.
صهيونيست ها همچنين به نمازگزاران اجازه انجام فرايض ديني را نمي دهند و با زور آنها را از مسجدالاقصي بيرون مي كنند.
در پي اين اقدامات تحريك آميز رئيس شوراي عالي دادگاه هاي ديني فلسطين و قاضي القضات شهر قدس و فلسطيني ها خواستند با حضور گسترده خود در ايام ماه مبارك رمضان و تشكيل زنجيره انساني مانع هتك حرمت و بي احترامي به اين مكان مقدس مسلمانان شوند.
اين درحالي است كه رژيم صهيونيستي براي فرار از مشكلات داخلي طي روزهاي اخير حملاتي به مناطق مختلف غزه هم داشته و با شليك توپخانه اي و تيراندازي خسارات زيادي به منازل و مزارع فلسطيني هاي ساكن غزه وارد كرده است.
تاكنون اخباري از آمار تلفات، زخمي ها و خسارات تجاوز ارتش رژيم صهيونيستي منتشر نشده است.
از سوي ديگر، گروه هاي مقاومت فلسطين نيز طي دو روز اخير در پاسخ به حملات گسترده رژيم صهيونيستي به نوار غزه حدود 10 فروند موشك و خمپاره به مواضع صهيونيست ها در فلسطين اشغالي شليك كردند.
گروه هاي مقاومت در بيانيه اي ضمن بر عهده گرفتن مسئوليت شليك موشك به سرزمين هاي اشغالي اعلام كردند كه شليك موشك ها پاسخ طبيعي به جنايات رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها است.
مبارزان فلسطيني همچنين تأكيد كردند در صورت افزايش حملات عليه مردم غزه برد اين موشك ها افزايش مي يابد و به شهرهاي ديگر هم خواهد رسيد.

 



بحران گسترده تر مي شود
جوانان انگليس : تا تحقق عدالت به مبارزه ادامه مي دهيم

صدها جوان انگليسي با زد و خورد با پليس و نيروهاي امنيتي، خشم خود را از بي عدالتي، تبعيض نژادي و بيكاري در اين كشور اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه شهر «لندن» با حضور هزاران مامور پليس، شب آرامي را سپري كرد ولي اعتراضات و ناآرامي ها در چند شهر مركزي و شمالي اين كشور ادامه يافت كه در نتيجه آن چندين خودرو و ساختمان در آتش سوختند و ميليون ها پوند خسارت به بار آمد.
به گزارش ايرنا به نقل از منابع محلي، شهرهاي منچستر، بيرمنگام، ليورپول، ناتينگهام، گلاستر، بريستول، وست براموويچ و لورهمپتون از جمله مناطقي بودند كه چهارشنبه شب درگيري هايي ميان جوانان و ماموران پليس در آنها روي داد.
اين گزارش حاكي است صدها تن از جوانان خشمگين در اين شهرها، همچنين اقدام به حمله به بانك ها و مؤسسات دولتي و خودروهاي پليس و به آتش كشيدن آنها كردند.
برپايه اين گزارش، ده ها تن از معترضان چهارشنبه شب به اداره پليس شهر ناتينگهام در مركز انگليس حمله كرده و آن را به آتش كشيدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، پليس انگليس اعلام كرد: در حمله به اداره پليس ناتينهگام، كسي آسيب نديد و اين آتش سوزي فوراً خاموش شد، اما هشت تن از تظاهركنندگان بازداشت شدند.
اين حوادث كه از شنبه گذشته و پس از تظاهرات معترضان براي درخواست عدالت آغاز شد، پس از استفاده پليس از خشونت مفرط براي سركوب جوانان، به سرعت گسترش يافت و بسياري از شهرهاي انگليس را فرا گرفت.
به گفته منابع پليس، اغلب تظاهركنندگان از قشر جوان هستند و اين ناآرامي ها طي سه دهه گذشته در انگليس بي سابقه بوده است.
سخنگوي شهرداري منچستر نيز با بيان اينكه خشونت هاي اعمال شده از سوي معترضان غيرقابل تصور است، روز سه شنبه را يكي از بدترين روزهاي تاريخ انگليس خواند.
در شهر بيرمنگام نيز، خيابان ها مملو از معترضاني بود كه با پرتاب سنگ به مصاف پليس رفته بودند و خودروها و مغازه هاي زيادي را به نشانه خشم از بي عدالتي، تبعيض و توزيع ناعادلانه ثروت در اين كشور به آتش كشيدند.اين در حالي است كه با وجود نسبت دادن اين ناآرامي ها به اراذل و اوباش از سوي دولت، بسياري از صاحب نظران و تحليل گران سياسي و اجتماعي انگليس با حضور در شبكه هاي خبري، بي بي سي، يورونيوز، سي ان ان و فرانس 24 به خيابان آمدن جوانان خشمگين از «انقلاب اوت» نامگذاري كرده اند. آنها مي گويند اين جوانان براي استقرار عدالت به خيابان ها آمده اند.
«ايان ويليامز» نويسنده و روزنامه نگار آمريكايي مقيم نيويورك گفت: پليس لندن با شليك به سوي يك فرد غيرمسلح، اقدامي برخلاف حقوق بشر انجام داد و موجب افزايش تنش و خشونت ها در اين كشور شد.
وي گفت: جوانان و نوجوانان انگليسي در حال حاضر، شاهد بيكاري، كاهش فرصت هاي آموزشي و كاهش هزينه هاي دولتي در حوزه رفاه اجتماعي هستند.
«پل گرنويل» نويسنده انگليسي نيز گفت: اين قيام متعلق به نوجوانان و جواناني است كه هيچ سهمي در جامعه انگليس ندارند و از بي عدالتي و تبعيض به ستوه آمده اند.
به گفته اين شهروند انگليسي، آشوب هاي اخير در شهرهاي انگليس در سه دهه گذشته بي سابقه بوده است و حضور نيروهاي انگليسي و هزينه هاي نظامي، از برنامه هاي رفاهي در اين كشور كاسته است.
نيويورك تايمز نيز نوشت: شورش هاي لندن، منعكس كننده معضل بيكاري و بي عدالتي اجتماعي است و يك ميليون نفر (16 تا 24ساله) به صورت رسمي در انگليس بيكار هستند اين روزنامه آمريكايي متذكر شد: اين شورش ها- منعكس كننده تنفر و انزجار بسياري از جوانان در انگليس است كه اعتماد خود را به دولت از دست داده اند و به خيابان ها سرازير شده اند.
«وائل الحجار» خبرنگار شبكه تلويزيوني «بي بي سي» گفت: افرادي كه به خيابان ها ريخته اند از تامين هزينه زندگي خود عاجز هستند و نبايد فراموش كنيم كه در لندن بحران اقتصادي رخ داده است و تفاوت طبقاتي موجود در اين كشور از قرن نوزدهم تاكنون تغييري نكرده است.
همچنين «كريستيان فايفو» رئيس مؤسسه تحقيقات جنايي آلمان، رفتار دولت انگليس با معترضان در اين كشور را خجالت آور خواند و گفت: برخورد پليس انگليس با معترضان فقط يك مفهوم را در ذهن انسان تداعي مي كرد و آن هم سركوب است.
روزنامه اينترنتي روس نيز اويسيماياگازيه نيز طي سرمقاله اي اعلام كرد: شكاف بين پولدارها و فقرا مشكلات جدي در انگليس ايجاد كرده و به اغتشاش و زد و خورد با پليس منجر شده است.
آخرين خبرها
¤ منابع خبري روز چهارشنبه از كشته شدن 4 نفر در اغتشاشات انگليس خبر دادند.
¤ تاكنون بيش از 770 نفر در ناآرامي هاي پليس بازداشت و روانه زندان شده اند.
¤ دولت انگليس روز چهارشنبه تصميم به قطع تلفن هاي همراه و اينترنت براي جلوگيري از گسترش ناآرامي ها گرفت.
¤ دولت آمريكا به اتباع خود براي سفر به انگليس هشدار داد.
¤ سي ان ان: انتساب ناآرامي هاي انگليس به اراذل و اوباش ابلهانه است.

 



مردم بحرين در تظاهرات شبانه شعار «مرگ بر شاه» سر دادند

سرويس خارجي-
مردم بحرين در بسياري از مناطق اين كشور در اعتراض به برخورد سركوبگرانه رژيم آل خليفه راهپيمايي شبانه كردند و شعار مرگ بر شاه سر دادند.
راهپيمايان با سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه خواستار سرنگوني نظام شدند و تأكيد كردند تا زمان تحقق تمامي خواسته هايشان تظاهرات خود را ادامه خواهند داد.
در منامه تظاهركنندگان با سر دادن شعار «مرگ بر شاه»، «مرگ بر آل خليفه» از سران اين رژيم خواستند از قدرت كناره گيري و زندانيان سياسي را هرچه سريع تر آزاد كنند.
نيروهاي امنيتي بحريني كه تحت حمايت نيروهاي اشغالگر عربستاني قرار دارند به سمت تظاهركنندگان و خانه هاي آنان بي هدف شليك مي كردند و سعي در متفرق كردن تظاهركنندگان داشتند.
در منطقه مصلاي بحرين راهپيمايان در حالي كه پرچم بحرين را در دست داشتند شعار نه بازگشت و نه تسليم سر دادند و از جامعه جهاني خواستند براي حمايت از معترضان بحريني در مقابل اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه مداخله كند.
تظاهركنندگان همچنين بر حق ملت بحرين در تعيين سرنوشت خود تأكيد كردند. در همين رابطه ائتلاف جوانان 14 فوريه از مردم بحرين خواستند تا در تجمع گسترده تحت عنوان بازگشت به ميدان شهدا فردا شركت كنند.
پزشكان بازداشت شده بحريني نيز در اعتراض به شكنجه و اقدامات غيرانساني مأموران آل خليفه در زندان هاي اين رژيم دست به اعتصاب غذا زدند.
دكتر «سعيد السماهيجي» متخصص چشم بيمارستان سلمانيه بحرين در حين شكنجه در زندان منامه دچار سكته مغزي شده است به همين دليل پزشكان در اعتراض به اين اقدامات وحشيانه دست به اعتصاب غذا زده اند. از سوي ديگر، اخراج پزشكان، استادان دانشگاه، معلمان و ساير كارمندان دولت به دليل شركت در تظاهرات همچنان ادامه دارد. گروهي از خانواده هاي شهدا و بازداشت شدگان بحريني نيز در مقابل دفتر كميته حقيقت ياب در منامه تجمع كردند و خواستار توجه جامعه جهاني به اقدامات سركوبگرانه آل خليفه شدند.
اين افراد همچنين دخالت نيروهاي عربستان سعودي در امور داخلي بحرين را محكوم كردند و خواستار اخراج از كشورشان شدند.
تجمع كنندگان تأكيد كردند كه سياست سركوب معترضان و تخريب مساجد با شعار اصلاحات كه پادشاه بحرين سر مي دهد منافات دارد.
عضو شوراي مركزي جمعيت وفاق اسلامي بحرين نيز در اين باره گفت، رژيم آل خليفه سياست ظالمانه اخراج افراد از كار را در پيش گرفته است و در اين ميان بيشترين فشار را بر شيعيان وارد مي كند.
وي تأكيد كرد، رژيم آل خليفه نامشروع است و نمي تواند با اقدام ظاهري آزادي برخي از بازداشت شدگان به رژيم خود مشروعيت دهد.

 



پس از شنيدن پيام فرستاده تركيه بشار اسد : به تروريست ها رحم نمي كنيم

سرويس خارجي-
رئيس جمهور سوريه در واكنش قاطع و صريح به مواضع وزير خارجه تركيه اظهار داشت، هرگز به تروريست هاي مسلح رحم نمي كنيم.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه در ديدار 6ساعته خود با احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه تأكيد كرد، سوريه هرگز در پيگرد گروه هاي مسلح تروريست كه امنيت و ثبات كشور را به خطر انداخته اند مسامحه نخواهد كرد.
وي افزود، دمشق بر تكميل گام هاي اصلاحي فراگير كه هم اكنون درحال اجرا است مصمم است و از هر كمكي از طرف كشورهاي برادر و دوست خود استقبال مي كند.
رئيس جمهور سوريه در اين ديدار اوغلو را كاملاً در جريان فعاليت گروه هاي تروريستي قرار داد و تشريح كرد كه اين گروه ها چگونه با حمايت كشورهاي بيگانه به اقدامات مسلحانه، كشتار مردم و نيروهاي امنيتي اقدام مي كنند.
داود اوغلو نيز در اين ديدار با اعلام اينكه حامل هيچ پيامي از سوي كسي نيست تأكيد كرد كه تركيه به امنيت و ثبات سوريه پايبند است. گفتني است رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با تشديد سياست خصمانه عليه سوريه اعلام كرده بود كه اوغلو را با پيامي قاطع و صريح به دمشق اعزام خواهد كرد و مشاور اسد نيز در پاسخ به اين ادعا اعلام كرد كه داود اوغلو در دمشق پاسخي قاطعانه تر خواهد شنيد. كارشناسان منطقه علت اصلي مواضع تند تركيه عليه سوريه را طي روزهاي اخير رفت و آمد مقامات ارشد آمريكا و اعمال فشار آنان بر كشورهاي منطقه عنوان كرده اند.اين درحالي است كه آمريكا، انگليس، فرانسه و ديگر كشورهاي غربي در تلاشند با استفاده از كشورهاي عربي فشار خود را براي سقوط دولت بشار اسد افزايش دهند.
فراخوان سفيران كشورهاي عربستان، قطر، بحرين و كويت در راستاي همگامي با كشورهاي غربي صورت گرفت.
از سوي ديگر روزنامه سوري تشرين اعلام كرد كه تركيه نبايد نوك پيكان طرح آمريكايي- اسراييلي عليه منطقه باشد.
اين روزنامه افزود، اكثر تروريست هايي كه مردم سوريه را به قتل رسانند از خاك تركيه وارد مي شوند.
داود اوغلو بلافاصله پس از ديدار با بشار اسد در تماس تلفني با وزيران خارجه آمريكا، آلمان، اردن و برزيل آنها را در جريان ديدارش با رئيس جمهور سوريه قرار داد.
دولت سوريه همچنين در واكنش به اقدام برخي كشورهاي عربي در فراخواني سفيرشان از دمشق سفيران خود را از اين كشورها فراخواند.
دولت سوريه اعلام كرد كه اين اقدام در اعتراض به حمايت اين كشورها از گروه هاي سلفي وهابي و افراطي مسلح صورت گرفته كه از حمايت آمريكا و كشورهاي غربي برخوردارند.
وزير خارجه مصر نيز از مقامات سوريه خواست كه اجازه دخالت به بيگانگان در امور داخلي اين كشور را ندهند و به اصلاحات كه بهترين راه مقابله با بحران است روي بياورند.
اميل لحود رئيس جمهور سابق لبنان نيز گفت: حاكمان عربي كه سفيران خود را از دمشق فراخواندند در كشورهاي خود پايين ترين سطح آزادي و برابري را برقرار كرده اند.

 



83 غيرنظامي در حمله ناتو به ليبي كشته شدند

بمب افكن هاي ناتو با بمباران شديد مناطق مسكوني اطراف شهر «زليتن» ليبي، 83 غيرنظامي از جمله شمار زيادي زن و كودك را كشتند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رسانه هاي دولتي ليبي اعلام كردند، بر اثر حمله بمب افكن هاي ناتو به مناطقي در اطراف شهر زليتن، واقع در 150 كيلومتري طرابلس، 83 غيرنظامي جان خود را از دست دادند. از اين افراد كه در روستاي «ماجار» در نزديكي زليتن زندگي مي كردند، 32 تن زن و شمار زيادي كودك بودند. تلويزيون دولت ليبي اجساد سه كودك سوخته شده بر اثر اين حملات را نشان داد. رژيم ليبي به دليل كشته شدن اين غيرنظاميان، سه روز عزاي عمومي اعلام كرد.
«آرنا بوكووا» رئيس روسي يونسكو، حملات هوايي مذكور را به شدت محكوم كرد.

 



زد و خورد دانشجويان معترض باپليس در پايتخت شيلي

بيش از 100 هزار دانشجو و دانش آموز در شيلي با برپايي تظاهرات، خواستار تغييرات اساسي در نظام آموزشي اين كشور شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، بيش از 100هزار دانشجو و دانش آموز شيليايي با برپايي تظاهرات در خيابان هاي سانتياگو و بسياري از شهرهاي ديگر اين كشور، طرح 21 ماده اي «سباستين پينه را» رئيس جمهور شيلي، را رد كردند. اين طرح براي اصلاحات در مدارس و دانشگاه ها پيشنهاد شده بود. تظاهركنندگان به دولت هشدار دادند كه تا امروز طرح جديدي را ارائه كند. اين در حالي است كه «فيليپه بولتس»، وزير آموزش شيلي، اعلام كرده دولت اين طرح 21 ماده اي را همان طور كه هست، به كنگره ارائه خواهد كرد. تظاهرات دانشجويان و دانش آموزان را والدين آنها و معلمان نيز همراهي مي كردند.
خبرگزاري ايسنا نيز گزارش داد، تظاهرات مذكور به درگيري معترضان با پليس انجاميد، كه به گفته منابع رسمي، 23 پليس مجروح و 273 معترض نيز توسط نيروهاي امنيتي دستگير شدند.
برخي از معترضان نيز در اقدامي نمادين، بر قابلمه ها و ظروف خود مي كوبيدند. اصلاحات و سياست هاي رئيس جمهور به نفع بخش خصوصي و عليه منافع قشرهاي فقير است. طي سال هاي اخير سوسياليسم در شكل و شمايل جديد، در آمريكاي لاتين طرفداران زيادي پيدا كرده است و بسياري از دولتمردان اين منطقه مخالف اجراي سياست هاي ليبراليستي در كشورشان هستند.

 



براساس تازه ترين نظرسنجي
اكثر مردم مصر خواهان اعدام مبارك هستند

نتايج يك نظرسنجي نشان داد اكثر مردم مصر خواهان ادامه محاكمه و اعدام حسني مبارك هستند.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي «القدس العربي»، نظرسنجي اخير يك مؤسسه پژوهشي انگليس نشان داد كه 67 درصد از مردم مصر خواستار تأييد مجازات اعدام براي حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع اين كشور هستند.
براساس اين نظرسنجي كه در تاريخ اوايل ماه اوت جاري (14 تا 16 مرداد) بر روي اينترنت، انجام شد 67 درصد اعدام مبارك را تاييد و تنها 22 درصد با اعدام وي مخالفت كردند.
برپايه اين گزارش، بيش از 57 درصد خواستار اشد مجازات براي مبارك و 36 درصد خواستار مجازات سبك تر براي وي شدند.
همچنين 74 درصد، خواستار اشد مجازات براي «جمال مبارك» و 64 درصد خواستار مجازات سخت براي «علاء» پسر دوم مبارك شدند.
در نظرسنجي مذكور 48 درصد از شركت كنندگان، مبارك را ديكتاتور، 46 درصد فاسد و 40 درصد هم پيمان غرب توصيف كردند.
اين گزارش حاكي است 61 درصد از شركت كنندگان عقيده داشتند كه مبارك بيمار است، اما براي كسب همدردي مردم در بيماري خود اغراق مي كند در حالي كه 21 درصد بر اين عقيده بودند كه وي واقعا بيمار است.
از سوي ديگر، رسانه هاي دولتي مصر به نقل از وزارت دارايي اين كشور اعلام كردند كه 1028 فقره چك تاكنون در بين خانواده هاي قربانيان توزيع شده است.
وزارت دارايي مصر اعلام كرد: در مجموع 1600 فقره چك، هر كدام به ارزش تقريبا پنج هزار دلار براي اعطا به خانواده قربانيان صادر كرده است.
همچنين براساس گزارش هاي رسمي در مصر، دستكم 846 نفر در جريان تظاهرات انقلابي 25 ژانويه مصر كشته و بيش از 6000 تن ديگر زخمي شده اند.
در همين حال «ايمن ظواهري» رهبر القاعده در يك نوار صوتي جديد اعلام كرد: آمريكا انتفاضه مردمي مصر را ربوده و انتقال مسالمت آميز قدرت در مصر را در راستاي حفظ منافع خود منحرف كرده و آن را به كودتاي نظامي تبديل كرده است.

 



درگيري شديد ميان نظاميان آمريكايي و افغاني در قندهار

درگيري گسترده و شديد ميان نظاميان آمريكايي و افغاني در جنوب افغانستان، به مرگ چهار افسر افغان انجاميد.
به گزارش آسوشيتدپرس، «شاه محمد» فرماندار«ارغتداب» در استان قندهار اعلام كرد؛ سه شنبه شب ميان نظاميان آمريكايي و نيروهاي دولتي افغان مستقر در محل درگيري شديدي رخ داد، كه به مرگ چهار افسر ارتش افغانستان انجاميد. وي در مورد تلفات احتمالي آمريكايي ها خبري نداد. به گفته اين مقام افغان، طرفين همديگر را به شروع درگيري متهم مي كنند. درگيري فوق از شب تا صبح ادامه داشت و احتمال مي رود كه شماري زخمي نيز داشته باشد.
نظاميان اشغالگر به شدت از نظاميان افغانستان مي ترسند و تاكنون نيز بارها اشغالگران از طرف نيروهاي افغان هدف قرارگرفته اند. ديروز از شهر نسبتاً آرام «هرات» در غرب افغانستان نيز خبر رسيد، انفجاري نسبتاً قوي اين شهر را لرزاند. در مود تلفات احتمالي اين حادثه نيز گزارشي نرسيده است.
مراسم كشته شدگان آمريكايي
به گزارش واحدمركزي خبر، «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، در مراسم 31 نظامي كشته شده آمريكايي در پايگاه هوايي «داور» شركت كرد.
اين افراد بر اثر سرنگوني هلي كوپتر «شنوك» در استان پكتياي افغانستان كشته شده اند. علاوه بر اوباما، ديگر مقامات بلندپايه آمريكايي و فرماندهان نظامي نيز در اين مراسم حضور داشتند. البته مراسم فوق بدون حضور خبرنگاران و عكاسان برگزار شد. كاخ سفيد از رسانه اي شدن اين مراسم شديداً واهمه داشته است و به همين خاطر، پنتاگون هرگونه پوشش خبري آن را ممنوع كرده است.

 



تظاهرات ضدآمريكايي فردا در عراق برگزار مي شود

رهبر جريان «صدر» عراق از مردم اين كشور خواست فردا پس از نمازجمعه تظاهرات ضدآمريكايي برگزار كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، «مقتدا صدر» با صدور بيانيه اي، از مردم عراق خواست فردا پس از برگزاري نماز جمعه، تظاهرات ضدآمريكايي برگزار كنند. وي در بيانيه خود، خطاب به سربازان آمريكايي گفت: يا عراق را ترك كنيد، و يا در انتظار مقاومت باشيد. صدر تاكيد كرد: هدف از اين تظاهرات، حفظ وحدت و نمايش قدرت جريان صدر است. در اين بيانيه به سربازان آمريكايي گفته شده است: نزد خانواده هاي خود برگردند كه بي صبرانه منتظر ورود شما هستند؛ عراقي ها تا زماني كه سربازان خارجي حضور دارند، ايستادگي خواهند كرد و با قدرت خواهند جنگيد.
هشدار صدر به اشغالگران با مذاكره مقامات دولتي بغداد با آمريكا، همزمان شده است.
بغداد هم اكنون سرگرم مذاكره با واشنگتن در مورد باقي ماندن شماري از مربيان نظامي آمريكا در خاك عراق پس از پايان سال جاري ميلادي (11 دي) است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14