(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22 مرداد 1390- شماره 19998

محمود عباس : حفظ امنيت دولت آينده فلسطين به ناتو سپرده مي شود
هلاكت 9 نظامي اشغالگر در جنوب و شرق افغانستان
معترضان اسرائيلي فرستاده نتانياهو را نپذيرفتند
جست وجوي خانه به خانه در انگليس بازداشت 1500 جوان معترض
دولت روسيه به صف تحريم كنندگان قذافي پيوست
اعلام «روز خشم» در آمريكا 17 سپتامبر
تظاهرات گسترده مردم بحرين عليه آل خليفه پس از نماز جمعه
تظاهركنندگان يمني : عبدالله صالح راهي جز كناره گيري از قدرت ندارد
اعتراض ضددولتي در شهرهاي اردن سفير اسرائيل را اخراج كنيد
7 كشته و 26 مجروح در انفجارهاي غرب پاكستان
رايزني اوباما و اردوغان براي تشديد تحريم هاي سوريه



محمود عباس : حفظ امنيت دولت آينده فلسطين به ناتو سپرده مي شود

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين تاكيد كرد كه مسئوليت امنيتي كشور آينده فلسطين برعهده ناتو به رهبري آمريكا خواهد بود.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري فلسطين اليوم، محمود عباس در ديدار با هيئتي از اعضاي مجلس سنا و نمايندگان آمريكا كه اخيرا به سرزمين هاي اشغالي سفر كرده اند اظهار داشت، در صورت تشكيل كشور مستقل فلسطين در آينده مسئوليت امنيتي آن برعهده ناتو به رهبري آمريكا خواهد بود.وي افزود، فلسطينيان خواستار تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف هستند و معتقدند دستيابي به اين خواسته ها از طريق مذاكرات عملي خواهد شد.عباس تصريح كرد كه رويكرد مراجعه به سازمان ملل براي به رسميت شناختن كشور فلسطين منافاتي با اصل روند سازش ندارد و يك اقدام يكجانبه محسوب نمي شود.

 



هلاكت 9 نظامي اشغالگر در جنوب و شرق افغانستان

9 نظامي اشغالگر ناتو از جمله 5 آمريكايي در ناآرامي هاي جنوب و شرق افغانستان به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شش نظامي اشغالگر بر اثر انفجار بمب در جنوب افغانستان كشته شدند، كه براساس اطلاعات تكميلي، پنج تن از كشته شدگان، آمريكايي بودند. كاخ رياست جمهوري فرانسه نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد، يك كاروان نظاميان فرانسوي پنجشنبه شب در دره «كاپيسا» از سوي شورشيان افغان هدف حمله قرار گرفت. در اين حمله يك سرباز فرانسوي كشته شد و چهار نفر ديگر نيز مجروح شدند. روز پنجشنبه نيز دو نظامي ناتو كه مليت آنها معلوم نشد، بر اثر انفجار، در شرق افغانستان كشته شدند. با اين تلفات جديد، شمار اشغالگراني كه طي سال جاري در افغانستان كشته شدند، به بيش از 380 نفر رسيد.

 



معترضان اسرائيلي فرستاده نتانياهو را نپذيرفتند

سرويس خارجي-
معترضان اسرائيلي پيشنهاد دولت نتانياهو براي مذاكره را نپذيرفتند و اعلام كردند كه تسليم نخواهند شد.
با طولاني شدن اعتراضات جامعه صهيونيستي وزير ترابري رژيم صهيونيستي به قصد مذاكره با معترضان به محل تجمع آنها رفت كه با اعتراض شديد آنان روبه رو شد و به سرعت آن منطقه را ترك كرد. معترضان در حالي كه به سمت وي هجوم مي بردند فرياد برمي آوردند، «تا حالا كجا بودي؟» ، «ما پاسخ قاطع مي خواهيم»، «ما مذاكره نمي كنيم»، «تسليم نخواهيم شد.»
اين در حالي است كه ابعاد نارضايتي ها در ميان اسرائيلي ها همچنان در حال افزايش است و معترضان با برپايي چادر در ميادين شهرهاي مختلف و خيابان ها همچنان به اعتراضات خود عليه دولت نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي ادامه مي دهند.
تظاهركنندگان اعلام كردند به دليل بي توجهي دولت به تحقق خواسته هايشان امروز تظاهرات ميليوني در 12 شهر اسرائيل برگزار مي كنند و تمامي اعضاي خانواده اعم از افراد مسن، جوان، كودك و همه در تظاهرات مشاركت خواهند كرد.
معترضان اسرائيلي از چهار هفته پيش اعتراضات خود را آغاز كرده اند و براي رسيدن به خواسته هاي اقتصادي و اجتماعي خود اصرار مي ورزند، در تازه ترين نارضايتي صورت گرفته تعدادي از افسران اسرائيلي به دليل دستمزد پايين از ارتش فرار كردند.
گراني مسكن، هزينه هاي زندگي، نبودن عدالت اجتماعي و بي توجهي دولت نتانياهو به خواسته هاي اجتماعي و اقتصادي مردم باعث شده كه تظاهرات بي سابقه در سرزمين هاي اشغالي برگزار شود.
در همين رابطه راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه نتانياهو قصد دارد شائول موفاز رياست كميته خارجي و امنيت پارلمان اين رژيم را به دليل مخالفت وي با سياست هاي نتانياهو از كار بركنار كند.
افزايش تظاهرات و اعتراضات مردمي در اراضي اشغالي نسبت به سياست هاي رژيم صهيونيستي در حالي صورت مي گيرد كه اين رژيم همچنان به مقابله با فلسطينيان مي پردازد و در دومين جمعه ماه مبارك رمضان از ورود جوانان فلسطيني به مسجد الاقصي جلوگيري كرد.
رژيم صهيونيستي تدابير امنيتي شديدي در داخل و اطراف شهر بيت المقدس به اجرا درآورد و از ورود مردان و زنان جوان به قدس جلوگيري كرد.
جمعه هفته پيش با وجود محدوديت هاي ارتش رژيم صهيونيستي حدود 100 هزار فلسطيني موفق شدند وارد مسجدالاقصي شده و در آنجا نماز جمعه را اقامه كنند.

 



نفس روباه پير به شماره افتاد
جست وجوي خانه به خانه در انگليس بازداشت 1500 جوان معترض

به دنبال اظهارات نخست وزير انگليس در جلسه اضطراري پارلمان اين كشور، پليس جست وجوي خانه به خانه براي دستگيري معترضان را تشديد كرد.
روز پنج شنبه پس از برگزاري جلسه اضطراري مجلس عوام انگليس و فراخواندن «ديويد كامرون» نخست وزير اين كشور به اين جلسه براي اداي توضيحات درباره شورش هاي سراسري كه طي چند روز گذشته دستكم 5 كشته و صدها مجروح برجا گذاشته است، نيروهاي امنيتي مأموريت ويژه خود را آغاز كردند. جست و جوي خانه به خانه و دستگيري جوانان معترض به سياست ها و اقدامات نژادپرستانه حاكمان انگليس، مأموريت تازه پليس اين كشور است كه از روز پنجشنبه به اين سو با جديت دنبال مي شود.
پليس لندن جمعه اعلام كرد، بيش از 1500 نفر را دستگير كرد كه 591 نفر از اين تعداد مجرم شناخته شده اند.
دادگاه هاي بيرمنگام و منچستر به طور شبانه روزي و ساير دادگاه ها در وقت اداري دسته دسته از دستگير شدگان را محاكمه و به زندان مي فرستند و اين در حالي است كه مقامات اين كشور اعلام مي كنند، جا به اندازه كافي براي تمام زندانيان تدارك ديده شده است.
گزارش هايي نيز از مسدود شدن شبكه هاي اجتماعي فيس بوك، توئيتر، و سيستم ويژه تلفن هاي «بلك بري» و پيامك به دستور مقامات انگليس منتشر شده است.
تصاوير منتشر شده از نحوه دستگيري معترضان توسط نيروهاي سواره پليس و سگ هاي آموزش ديده در كنار ضرب و شتم جوانان اغلب سياهپوست و فقير اين كشور از يك طرف، و «دزد، اغتشاشگر و اوباش فرصت طلب» ناميدن آنها از طرف ديگر خشم و نگراني بسياري از مردم اين كشور را برانگيخته است. در اين ميان رسانه هاي انگليسي نيز بيكار ننشسته با انتشار تصاويري از فروشگاه هاي غارت شده به توجيه نحوه برخورد پليس با معترضان مي پردازند. كامرون در آخرين اظهارات خود در اين باره گفت: آشوب هاي اخير نه به خاطر فقر و مشكلات مالي بلكه به خاطر فقر فرهنگي است. وي در ادامه دستور استفاده از خودروهاي آب پاش براي مقابله هر چه بيشتر با كساني كه آنها را «اراذل و اوباش» خواند صادر كرد. كامرون همچنين گفت: به نيروهاي پليس دستور داده شده به سوي معترضان گلوله پلاستيكي شليك كنند و در صورت لزوم از ارتش نيز براي سركوب معترضان استفاده مي كند.
از سوي ديگر سازمان هاي بيمه انگليس اعلام كردند از زمان آغاز ناآرامي ها (روز شنبه 15 مرداد) تاكنون 323 ميليون دلار به اين كشور خسارت وارد شده و دولت بايد تمام اين خسارت ها را به خسارت ديدگان بپردازد.
ساعاتي پس از انتشار اظهارات كامرون و تصاوير رقت بار برخورد پليس انگليس با معترضان بسياري از رسانه ها، تحليلگران و مقامات بين المللي در مورد آن موضع گرفتند.
به گزارش «پرس تي وي»، «لي جاسپر»، شهردار سابق لندن با انتقاد از اظهارات «كامرون» گفت: ريشه اصلي بحران انگليس را نه در فقر فرهنگي مردم بلكه در سياست هاي اشتباه دولت بايد جست وجو كرد. وي تصريح كرد: اين طور نيست كه مردم صبح از خواب بيدار شوند و شروع به آتش زدن فروشگاه ها و ساختمان ها كنند، اين گونه اتفاقات نشان دهنده بخشي از استيصالي است كه در طول سال هاي گذشته در بخش هايي از جامعه انگليس شكل گرفته است. وي بيكاري، فقر، نژادپرستي، بحران اقتصادي و چندين عامل ديگر را زمينه هاي اصلي پيدايش اين گونه اعتراض ها دانست.
شبكه خبري بي بي سي نيز با مقايسه ناآرامي هاي لندن با شورش هاي 20 سال پيش لس آنجلس به تحليل حوادث امروز انگليس پرداخت. در سال 1992 به دنبال ضرب و شتم شديد يك جوان سياهپوست آمريكايي به دست پليس اين كشور، شورش هاي گسترده اي آغاز شد كه خسارات فراواني به بار آورد.
يورونيوز نيز اعلام كرد، آتش خشمي كه انگليس را برگرفته و طي چند دهه اخير از آن خبري نبود، ناشي از بي توجهي به طبقه محرومين و فشارهاي اقتصادي ناشي از سياست هاي دولت ائتلافي اين كشور است. واقعيت اين است كه مقامات انگليس انتقادهاي خود را متوجه گروه ها و دسته هاي مجرمين كرده و آنها را به عنوان سرمنشاء و ريشه خشونت هاي اخير معرفي مي كنند، غافل از آنكه ممكن است عده اي فرصت طلب در اين وقايع حضور داشته باشند. اما واقعيت اين است كه فقر و نابرابري هاي گسترده اجتماعي عامل اصلي اين اعتراضات گسترده است.
«آلن هارن» مدير سابق شبكه خبري بي بي سي نيز در گفت وگو با خبرگزاري فارس اعلام كرد: حوادث كنوني انگليس به طور حتم تصويري كوچك از اتفاقاتي است كه طي 2 تا 3 سال آينده در انتظار اين كشور است.
وي بيكاري، فقر تربيتي- فرهنگي، حاكميت نظام سرمايه داري و بي صداقتي مقامات را از جمله دلايل بروز ناآرامي هاي انگليس عنوان كرد.
يادآور مي شود پس از قتل يك جوان سياهپوست 29 ساله در تاريخ 13 مرداد به دست پليس انگليس گروهي از سياهپوستان «تاتنهام» مقابل ساختمان پليس اين شهر تجمع كرده و پليس را متهم به نژادپرستي كردند. اما در كمتر از هفت ساعت اين تجمع مسالمت آميز با ورود پليس به معركه به صحنه زد و خورد و خشونت كشيده شد و طي دو روز ناآرامي ها به سرعت لندن، منچستر، بيرمنگام، ليورپول، گلاستر، بريستول، وست براموويچ و لورهمپتون را فرا گرفت. اين ناآرامي ها تاكنون پنج كشته و شمار زيادي مجروح برجاي گذاشته و به بركت حضور هزاران نفري نيروهاي امنيتي و اعمال خشونت، تا حدي فروكش كرده است! در حال حاضر گزارش هايي از افزايش اختلافات بين پليس نخست وزير و پارلمان انگليس بر سر نحوه برخورد و مقابله با ناآرامي ها منتشر مي شود.
گزارش هايي نيز از ورود صدها مزدور ايرلندي به لندن و ديگر شهرهاي ناآرام انگليس براي سركوب و دستگيري معترضان منتشر شده است.

 



دولت روسيه به صف تحريم كنندگان قذافي پيوست

دولت روسيه با امضاي تحريم ها عليه دولت ليبي، به جمع كشورهاي اروپايي مخالف «معمر قذافي» پيوست.
به گزارش واحد مركزي خبر، «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه دستور وضع تحريم ها عليه دولت ليبي را امضا كرد. طبق اين فرمان، اقدامات لازم براي اجراي قطعنامه 1973 شوراي امنيت سازمان ملل انجام مي گيرد. قطعنامه مذكور، 27 اسفند گذشته عليه ليبي صادر شده بود. براساس اين فرمان مدودف، هرگونه معامله با دولت ليبي و انتقال دارايي بستگان قذافي به روسيه ممنوع شده است و حتي از ورود برخي شهروندان ليبيايي به روسيه نيز جلوگيري مي شود.
مقامات كرملين طي چهار ماه جنگ عليه ليبي، اعضاي ناتو را به شدت هدف انتقاد قرار مي دادند و اين جنگ را ناعادلانه مي دانستند. به اعتقاد كارشناسان، اين تغيير موضع روسيه، نشان مي دهد كه معامله اي احتمالا ميان مسكو و واشنگتن صورت گرفته است.
پيشروي به سوي طرابلس
انقلابيون ليبي اعلام كردند در برخي از محورها در حال پيشروي به سمت طرابلس هستند. به گفته انقلابيون، نيروهاي آنان به سمت «بئر شعيب» پيشروي كرده و اكنون تنها حدود 25 كيلومتر با شهر الزاويه در 50 كيلومتري طرابلس فاصله دارند. انقلابيون در حالي مدعي پيشروي هستند كه حركت آنها به سمت پايتخت، بسيار آرام صورت مي گيرد. انقلابيون همچنين، اعلام كردند كه موفق شدند شهر نفتي «البريقه» را از نيروهاي قذافي، باز پس بگيرند.
در اين حال عايشه دختر قذافي طي گفت وگو با تلويزيون ليبي، اعلام كرد: مخالفاني كه با نيروهاي ناتو همكاري كرده اند را از تيرهاي برق آويزان خواهيم كرد. عايشه مخالفان پدرش را به جاسوسي درباره مراكز نظامي ليبي به سود ناتو متهم كرد و گفت: اين افراد بايد از تيرهاي برق آويزان شوند تا عبرتي براي ديگران باشند.
ساير رويدادها
¤مخالفان رژيم قذافي سفارت ليبي در استكهلم را به تصرف خود درآوردند.
¤مقامات فرانسوي اعلام كردند، ناو «شارل دوگل» اين كشور پس از چهار ماه ماموريت جنگي در آب هاي ليبي، به فرانسه بازمي گردد.

 



اعلام «روز خشم» در آمريكا 17 سپتامبر

طي فراخواني در آمريكا، هفدهم سپتامبر آينده «روز خشم» عليه وضعيت بد اقتصادي در اين كشور نامگذاري شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، برخي فعالان در فراخواني اينترنتي روز هفدهم سپتامبر (26شهريورماه) را روز خشم اعلام كردند و از مردم خواسته شده در اعتراض به اوضاع اقتصادي اقدام به راه اندازي انتفاضه مردمي عليه دولت اين كشور كنند.
در اين فراخوان كه از طريق شبكه هاي اجتماعي سازماندهي شده است همچنين از مردم خواسته شد، با تحصن در واشنگتن (پايتخت سياسي) و منهتن نيويورك (پايتخت اقتصادي) آمريكا دست به اعتراض بزنند.
تعيين كنندگان روز خشم در آمريكا از مردم خواسته اند با همكاري هم در اقدامي اعتراضي منطقه اقتصادي وال استريت را به اشغال خود درآورند.
به گزارش پايگاه خبري المختصر، توقف طرح كنگره براي كاهش بودجه با هدف مقابله با مشكل بدهي كشور، افزايش خدمات درماني، افزايش تصاعدي ماليات شركت ها و اقدام سريع براي اشتغال 15 ميليون بيكار در آمريكا از مهمترين مطالبات معترضان در اين فراخوان اعلام شده است.

 



تظاهرات گسترده مردم بحرين عليه آل خليفه پس از نماز جمعه

سرويس خارجي-
مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده در روز جمعه با عنوان «يكسره كردن كار رژيم» تاكيد كردند زوال رژيم آل خليفه نزديك است.
انقلابيون بحرين با برگزاري راهپيمايي، تظاهرات و تجمعات گسترده در ميادين و خيابان هاي شهر منامه و ديگر شهرهاي اين كشور پس از برگزاري نمازجمعه اظهار داشتند، اعتراضات متوقف نخواهد شد مگر با سقوط خانواده مستبد آل خليفه و اخراج آنها از بحرين.تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه خاندان آل خليفه تأكيد كردند كه گفت و گو با اين خاندان نتيجه اي ندارد و آل خليفه بايد از كشور اخراج شود. يكي از تظاهركنندگان گفت، انقلابيون بحريني به هيچ عنوان از خواسته هاي خود عقب نشيني نمي كنند و به ميدان لؤلؤ بازمي گردند و تا يكسره كردن كار رژيم در اين ميدان باقي مي مانند.
اين فعال بحريني تأكيد كرد، ميدان لؤلؤ را دوباره خواهيم ساخت چرا كه اين ميدان نمادي براي انقلاب بحرين و تجمع تظاهركنندگان و انقلابيون اين كشور است.
همچنين «هاني الريس» فعال بحريني كه در تظاهرات روز گذشته شركت كرده بود گفت، شعارهايي كه خواهان اخراج ارتش اشغالگر عربستان و اخراج آل خليفه از كشور هستند، هيچ وقت متوقف نخواهند شد و تظاهرات به طور روزانه در همه نقاط بحرين بدون توجه به اقدامات سركوبگرانه رژيم ادامه خواهد داشت.
وي درباره سفر اخير يك هيئت نظامي آمريكايي به بحرين، از ستايش وزير دفاع از حضور نظامي آمريكا در كشورش و درخواست براي تقويت اين حضور نظامي به شدت انتقاد كرد و افزود: امور سياسي، امنيتي و رسانه اي در بحرين همگي در دست آمريكايي هاست.
وي اظهار داشت: سفارت آمريكا در منامه، امور بحرين را از طريق دستورات صادره از سوي وزارت خارجه در واشنگتن اداره مي كند و آنچه كه درباره خروج آمريكايي ها از بحرين گفته مي شود، صحت ندارد، زيرا حضور نظامي آن كشور در بحرين با خانواده مستبد آل خليفه در ارتباط است.اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي آل خليفه با پرتاب گاز اشك آور و گلوله با تظاهركنندگان درگير شدند و تعدادي را مجروح كردند.
نيروهاي امنيتي و نظامي بحرين خيابان هاي منتهي به ميدان شهدا (لؤلؤ) را بستند و به سوي معترضان شليك كردند.
تانك ها و خودروهاي زرهي ارتش بحرين نيز با كمك نيروهاي امنيتي و پليس ميدان شهدا را محاصره كردند.
از سوي ديگر، به موازات افزايش خشونت ها و سركوب اعتراضات مردمي در بحرين اخراج كارگران، كارمندان و معلمان بحريني به بهانه شركت در تظاهرات همچنان ادامه دارد و تاكنون صدها نفر از كار اخراج شده اند.

 



ضمن رد طرح شوراي همكاري خليج فارس
تظاهركنندگان يمني : عبدالله صالح راهي جز كناره گيري از قدرت ندارد

سرويس خارجي-
مردم شهرهاي مختلف يمن با برپايي تظاهرات گسترده خواستار كناره گيري علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن از قدرت شدند.
تظاهركنندگان در شهرهاي مختلف يمن با برپايي تظاهرات گسترده مخالفت خود را با بازگشت علي عبدالله صالح اعلام و تاكيد كردند كه در صورت بازگشت ديكتاتور به يمن تظاهرات شكل ديگري به خود خواهد گرفت.
انقلابيون يمني بار ديگر ضمن رد طرح شوراي همكاري خليج فارس اظهار داشتند؛ عبدالله صالح مهره سوخته اي است كه بازگشت وي به كشور باعث افزايش درگيري و جنگ داخلي خواهد شد و بهتر است فكر بازگشت به كشور را از سر بيرون كند.
گفتني است علي عبدالله صالح روز پنجشنبه بار ديگر بر صفحه تلويزيون ظاهر شد و اعلام كرد كه با طرح شوراي همكاري خليج فارس موافق است. طبق اين طرح، شوراي همكاري خليج فارس موجبات انتقال مسالمت آميز قدرت را فراهم مي آورد و قدرت را به جانشين عبدالله صالح واگذار مي كند.
به عقيده تحليلگران با اين موافقت صوري عبدالله صالح مي كوشد به بركناري خود جنبه مسالمت آميز و مشروع بدهد و انقلاب يمن را به انحراف بكشاند.
يك فعال سياسي يمن دراين باره گفت كه بازگشت عبدالله صالح به يمن به منزله وارد شدن به درگيري و سوق دادن اين كشور به سمت جنگ داخلي است.
«محمد القماطي» گفت: اعلام آمادگي عبدالله صالح براي امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس با هدف وقت كشي و دور زدن هر راهكار سياسي براي بحران يمن است.
به گزارش العالم اين فعال يمني تاكيد كرد: اعلام آمادگي صالح همچنين در راستاي مانورهاي وي براي دور زدن هرگونه تلاشي براي ارائه راهكار سياسي براي حل بحران يمن است.
القماطي خاطر نشان كرد: مسئله مهم اين است كه آيا پس از امضاي صالح و موافقت وي با ماده 116 قانون اساسي، آيا رويكردي حقيقي براي انتقال قدرت وجود دارد؟
وي افزود: در اين ماده قانوني گفته شده در صورتي كه عبدالله صالح نتواند وظايف خود را به خوبي انجام دهد، قدرت به طور مستقيم به معاون وي واگذار مي شود و بلافاصله مرحله تشكيل دولت نجات ملي و فراهم كردن زمينه نشست گفت وگوي فراگير ملي با هدف تهيه قانون اساسي جديد و توافق درخصوص راهكار فراگير براي حل و فصل اوضاع يمن آغاز مي شود.
رژيم عربستان سعودي نيز طرحي را ارائه كرده است كه شخص ديگري را به جاي علي عبدالله صالح بر سر كار آورد تا بتواند منافع رياض را تامين كند.
يك منبع آگاه با اعلام اين خبر گفت، عربستان سعودي براي ارائه اين طرح حمايت مالي گسترده انجام داده چرا كه معتقد است اكنون بهترين زمان براي اجراي اين طرح است تا يك شخص مناسب جايگزين علي عبدالله صالح شود.
از سوي ديگر، دولت آمريكا نيز در پيامي از رئيس جمهور يمن خواسته به كشورش بازنگردد.
با اين حال تظاهرات در شهرهاي مختلف همچنان ادامه دارد و نيروهاي امنيتي طرفدار علي عبدالله صالح به شدت با تظاهركنندگان برخورد مي كنند.
در شهر تعز درگيري ها به خشونت كشيده شد و يك تن از انقلابيون كشته و تعدادي زخمي شدند.
معترضان خواستار خروج نيروهاي امنيتي از اين شهر شدند و حمايت خود را از شوراي سياسي انتقالي كه چندي پيش از سوي مخالفان دولت تشكيل و اعلام شد ابراز كردند.در اين تظاهرات جوانان انقلابي يمن خواستار موضع گيري شفاف شوراي انتقالي در قبال قتل و كشتار مردم از سوي نيروهاي وابسته به نظام حاكم شدند.
همچنين تظاهرات گسترده ديگري در استان اب در حمايت از انقلاب يمن و خروج باقيماندگان نظام حاكم از كشور برگزار شد و تظاهركنندگان خواستار محاكمه علي عبدالله صالح و نزديكان وي به جرم كشتار غيرنظاميان شدند.

 



اعتراض ضددولتي در شهرهاي اردن سفير اسرائيل را اخراج كنيد

انقلابيون و شهروندان معترض اردني با برگزاري تحصن و تظاهرات خواستار بركناري دولت، انحلال پارلمان و مبارزه با فساد شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هزاران تن از مردم اردن در شهرهاي مختلف خواستار تحقق اصلاحات در كشور، كناره گيري دولت، انحلال پارلمان و مبارزه با مفسدين شدند.
شهروندان اردني ساكن شهر كرك در جنوب اين كشور در برابر ساختمان استانداري تجمع كردند و از عملكرد دولت و پارلمان انتقاد كردند و خواستار تحقق سريع خواسته هايشان شدند.
در شهر طفيله، اربد، امان و ديگر شهرها هم تظاهرات مشابهي صورت گرفت و معترضان تاكيد كردند كه دولت بايد هرچه زودتر كار عمليات اصلاحات را آغاز كند و بيش از اين تعلل نكند.
ساكنان شهر «امان» (پايتخت اردن) در ادامه فعاليت هاي اعتراضي خود عليه دولت و پارلمان، ضمن برگزاري يك تظاهرات اعتراضي خواستار بركناري دولت، انحلال پارلمان و تحقق اصلاحات كامل و فراگير در كشور شدند.
«خالد قمحاوي» سخنگوي كميته هماهنگي جنبش هاي مردمي و جوانان اردن در همين زمينه گفت: شهروندان اردن اكنون خواستار تحقق اصلاحات حقيقي، كامل و ريشه دار در كشور هستند.وي تصريح كرد: اصلاحات مد نظر كميته تعديل قانون اساسي به هيچ وجه پاسخگوي اصلاحات ريشه اي حقيقي در كشور نيست.
شهروندان اردني در اين مراسم با سر دادن شعارهايي خواستار مبارزه با فساد و تحقق اصلاحات كامل و حقيقي در كشور شدند.
تظاهركنندگان اردني همچنين در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در امان تجمع كردند و با سر دادن شعارهاي ضدصهيونيستي خواستار اخراج سفير اسرائيل و بسته شدن اين سفارت شدند.
معترضان همچنين خواستار قطع هرگونه روابط با رژيم صهيونيستي شدند.
همزمان با آغاز انقلاب هاي مردمي تونس و مصر در ابتداي سال جاري ميلادي، شهروندان اردني نيز به وضعيت موجود در كشور اعتراض كرده اند و به طرق مختلف خواستار تغييرات اساسي در نحوه اداره كشور شده اند.
مساله اساسي اين است كه حكومت اردن تاكنون اقدام جالب توجهي در راستاي تامين نيازهاي شهروندان صورت نداده و بسياري از كارشناسان هشدار داده اند كه در صورت بي تفاوتي دولت به خواست ملت، ممكن است اين كشور وارد بحراني جدي شود.

 



7 كشته و 26 مجروح در انفجارهاي غرب پاكستان

بر اثر دو انفجار جداگانه در غرب پاكستان، 7 نفر جان خود را از دست دادند و 26 نفر ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، يك بمب جاسازي شده در خودرو پليس شهر پيشاور پاكستان، به شيوه كنترل از راه دور منفجر شد. اين انفجار به مرگ چهار پليس و يك كودك رهگذر انجاميد. در انفجار دوم، يك مركز ايست و بازرسي هدف قرار گرفت و به مرگ دو نفر و جراحت شماري ديگر انجاميد. شمار زخمي هاي دو انفجار مذكور، 26 تن اعلام شد.
گروهك طالبان پاكستان ديروز اعلام كرد، انفجارهاي فوق كه روز پنجشنبه رخ داده، كار اين گروه بوده است. طبق ادعاي «عمر خالد» رئيس طالبان ناحيه «مومند» پاكستان، اين انفجارها توسط دو زن 45 و 16 ساله و به شيوه انتحاري انجام شده است. خالد در گفت وگوي تلفني خود با خبرگزاري فرانسه، كه از مكان نامعلومي انجام مي شد، افزود: اين (استفاده از زنان براي عمليات انتحاري) بخشي از راهبرد ما است. خالد تهديد كرد كه عمليات انتحاري بيشتري عليه نهادهاي دولتي و نظامي در راه است.

 



رايزني اوباما و اردوغان براي تشديد تحريم هاي سوريه

سرويس خارجي-
رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير تركيه در يك تماس تلفني با يكديگر خواستار حمايت از مخالفان دولت سوريه شدند.
باراك اوباما و رجب طيب اردوغان در يك گفت وگوي تلفني حمايت خود را از مخالفان سوريه اعلام كردند.
رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير تركيه همچنين در اين تماس تلفني بر انتقال قدرت در سوريه به سوي دموكراسي و حمايت از خواسته هاي مخالفان تاكيد كردند.
هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا اخيرا اعلام كرد كه اسد مشروعيت خود را براي حكومت در سوريه از دست داده است و اينكه دولت اوباما در حال تلاش براي اعمال تحريم هاي بين المللي سخت تر عليه سوريه است.
مقامات آمريكايي اعلام كردند كه واشنگتن در نهايت تصميم گرفته است با صراحت از بشار اسد بخواهد كه كنار رود.
اردوغان نيز اخيرا اعلام كرده بود كه «كاسه صبر تركيه در مورد خشونت هاي سوريه لبريز شده است.»
كلينتون همچنين بر تحريم صنايع نفت و گاز سوريه نيز تاكيد كرده است. وي از كشورهايي كه در زمينه نفت و گاز در سوريه سرمايه گذاري كرده اند خواست كه موضع خود را در قبال سوريه تغيير دهند.
وزارت خزانه داري آمريكا نيز تحريم هاي تازه اي عليه سوريه وضع كرد و مهم ترين بانك تجاري سوريه و يك شركت كارگزار تلفن همراه را تحريم كرد.
از سوي ديگر، نبيل العربي دبير كل اتحاديه عرب در تماس هاي تلفني جداگانه با وزير خارجه تركيه و وزير خارجه سوريه تاكيد كرد، حفظ امنيت سوريه براي امنيت و ثبات منطقه مهم است.
اين در حالي است كه بشار اسد رئيس جمهور سوريه در پي تعيين وزير دفاع جديد ، رئيس جديد ستاد مشترك ارتش را نيز تعيين كرد.
رئيس جمهور سوريه همچنين تاكيد كرد كه به مقابله با گروه هاي تروريستي همچنان ادامه خواهد داد.
شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب الله لبنان نيز طي اظهاراتي اعلام كرد دلخوش كنندگان به تغيير نظام سوريه سخت در اشتباهند.
وي افزود، امپرياليسم اكنون سوريه را نشانه گرفته و انواع توطئه ها و ترفندها را براي اشغال سوريه تدارك ديده است اما واقعيت امر اين است كه هيچ چيز آسان تر از توطئه چيني نيست و توطئه گران محكوم به شكست هستند.
آخرين خبر اين كه، خبرگزاري رسمي سوريه (سانا ) ديروز از بازگشت آرامش به برخي شهرهاي اين كشور خبر داد. بر اساس اين گزارش، پس از حملات نيروهاي مسلح و شبه نظاميان به شهر ادلب و حماه كه با ايجاد رعب و وحشت و قتل و كشتار در ميان مردم همراه بود، ساكنان از اين كه ارتش آرامش و امنيت را به اين شهر بازگرداندند، تشكر كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14