(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22 مرداد 1390- شماره 19998

گزارش برگزاري طرح ضيافت انديشه
ضيافت انديشه، زمينه ساز دانشگاه اسلامي
انتقاد شديد انجمن هاي اسلامي به امضاء تفاهم نامه ميان قوه قضائيه و دانشگاه آزاد
شوكر پليس دانشگاه آمريكا دانشجويي را به كام مرگ كشاند
دشمن اين بار امنيت فرهنگي را نشانه رفته است
بررسي وضعيت حذف چند رشته علوم انساني از دانشگاه علامه طباطبايي
علوم انساني سقوط يا صعود؟
نگاهي به انحصارطلبي جريان غرب گرا در دانشگاه ها
جهاد اقتصادي يا جهاد انتخاباتي



گزارش برگزاري طرح ضيافت انديشه
ضيافت انديشه، زمينه ساز دانشگاه اسلامي

دومين طرح ضيافت انديشه كه امسال در دو بخش دانشجويي و اساتيد برگزار مي شود، هر روز با پويايي بيشتري دنبال مي شود. كلاس هاي اغلب دانشگاه ها در مراكز استان ها يا شهرهاي بزرگ در حال برگزاري است.
در اين شماره گزارشي از برگزاري اين كلاس ها را با هم مي خوانيم:
رمضان فرصت مناسبي براي معرفت افزايي
و معنويت افزايي است
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه كاشان گفت: رمضان فرصت مناسبي است براي معرفت افزايي و معنويت افزايي كه بحمدالله طرح ضيافت اين بستر را براي اساتيد مهيا كرده است.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها (ماوا)، در افتتاحيه طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه هاي كاشان، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه كاشان ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اين طرح گفت: در سال گذشته طرح ضيافت انديشه با حضور چشمگير دانشجويان برگزار شد كه اين استقبال دانشجويان از طرح در سال گذشته باعث شد تا به امسال ضيافت انديشه استادان دانشگاه هاي كاشان برگزار شود.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر عباس خادميان گفت: امسال در دومين سال برگزاري ضيافت انديشه دانشجويان كه در مشهد به طور متمركز برگزار مي شود، ضيافت انديشه استادان دانشگاه هاي كاشان نيز با استقبال قابل توجهي روبرو شده است و 140 استاد در اين دوره 10 روزه حضور دارند.
وي فرصت 10 روزه طرح ضيافت انديشه را براي پرداختن به موضوعات سياسي، تربيتي، اخلاقي و معرفتي را كافي ندانست و اظهار اميدواري كرد اين كلاس ها در طول سال تحصيلي نيز برگزار شود و اين طرح فرهنگي را يك حركت نرم جهادي فرهنگي بوده است.
سرپرست دانشگاه كاشان نيز در اين مراسم اجراي طرح ضيافت انديشه در دانشگاه ها را در راستاي اجراي بحث اسلامي شدن دانشگاه ها دانست و گفت: براي تبيين مباحث فرهنگي و حجاب و عفاف در دانشگاه ها نياز به ظواهر و نمادهاي فرهنگ حجاب و عفاف است.
دكتر عباس كتابي، محتواي دروس را از ديگر اهداف اجراي طرح ضيافت انديشه در دانشگاه ها ذكر كرد و گفت: اساتيد به عنوان فرماندهان جنگ نرم در دانشگاه ها هستند كه سربازان خود را بايد با كمترين تلفات از ميدان نبرد عبور دهند.
وي اظهار اميدواري كرد اساتيد دانشگاه ها بتوانند از اين فرصت بدست آمده براي بهره مندي بيشتر از ماه مبارك رمضان استفاده كنند. پس از پايان افتتاحيه، اولين جلسه آموزشي طرح با حضور استاد خسروپناه برگزار گرديد.
حس تقدس تعليم و تربيت تأثير عميقي در موفقيت هاي آموزشي دارد
حجت الاسلام والمسلمين اوجي، استاد درس تعليم و تربيت اسلامي در طرح ضيافت انديشه اساتيد زنجان گفت: اگر تعليم و تعلم در دانشگاه را عبادت بدانيم، باتوجه به اين موضوع مهم مي توان تأثير كاربردي موفقيت هاي آموزشي را به عينه احساس كرد.
ايشان در اين كلاس كه عنوان «منيه المريد» داشت با بيان نظرات اسلام نسبت به تحصيل علم بي عمل، اين سؤال را مطرح كرد كه آيا آيات و روايات در فضيلت علم و تحصيل و تعليم اختصاص به علوم حوزوي دارد يا شامل علوم دانشگاهي هم مي شود و آيا دانستن اينگونه مطالب تأثيري در زندگي علمي و رشد و بالندگي آن دارد؟
وي افزود: اگر كسي اهل تدبر در آيات و روايات باشد، مطمئن خواهد شد كه فضيلتي كه در مورد علم، عالم و تعليم وارد شده شامل اكثر رشته هاي علوم دانشگاهي مي شود؛ زيرا هر علمي كه سري از اسرار عالم را كشف كند و به تبع آن جلوه اي از جمال حق و خالق هستي را نمايان كند، علم مقدس و محبوبي است وي در بخش ديگري از سخنان خود به تربيت هاي معنوي و تهذيب نفس دانش آموختگان حوزه هاي علميه اشاره كرد و گفت: اگر تربيت هاي معنوي همانند حوزه هاي علميه در دانشگاه ها بين اساتيد و دانشجويان نيز رواج يابد، مي تواند سنگ بناي خوبي براي تحقق مدينه فاضله دانشگاه اسلامي باشد.
وي افزود: زمينه سازي اين امر مي تواند باعث رشد و تعالي دانشمندان مخلص و پركار، مبتكر و مسئوليت پذير در دانشگاه ها باشد.
حجت الاسلام فرجي اظهار داشت: بديهي است كه ضرورت يك بحث وقتي ايجاد مي شود كه خلايي در آن حس شود كه جايگزين آن زمان بر و از طرفي نيازمند معاونت و مشاركت جمعي صاحبنظران باشد.
وي گفت: علل درماندن از ساختارهاي تربيتي در خانواده، مشكلات و ضعف هاي تربيتي در سيستم آموزشي، مشكلات تربيتي و اخلاقي در جامعه است.
حجت الاسلام فرجي همچنين افزود: بي عنايتي به بحث هاي اخلاقي و تربيتي در خانواده ها به عنوان يك زيربنا، جايگزين شدن تربيت سليقه اي به جاي تربيت الهي، اسلامي، باعث بوجود آمدن ناهنجاري ها و تنش هاي موجود در جامعه و خانواده ها شده است.
وي در انتها با بيان اينكه الگوي الهي و ديني كه بهترين نوع تعليم و تربيت است، تصريح كرد: اين نوع تربيت شاخص مهم و والايي جهت رفع نقص ها و جبران كمبودهاي اخلاقي در جامعه است كه بايد با جايگزين كردن تعليم و تربيت ديني با عنايت به بحث هاي قرآني و روايي به رفع اين مشكلات در جامعه كمك كنيم.
ضيافت انديشه گامي بلند در جهت اسلامي شدن دانشگاه ها است
حجت الاسلام سيدعباس تقوي، رئيس دفاتر استاني نهاد رهبري در استان هرمزگان در مراسم افتتاحيه ضيافت انديشه استادان استان هرمزگان گفت: ضيافت انديشه استادان يكي از بي نظيرترين برنامه هاي فرهنگي در جهت ارتقاي شاخص هاي فرهنگي استادان و دانشگاه ها است و مي توان گفت اين طرح گام بلندي در جهت اسلامي شدن دانشگاه ها نيز است.
در اين مراسم امام جمعه شهرستان و نماينده ولي فقيه در استان هرمزگان، حجت الاسلام نعيم آبادي كه از استادان طرح نيز هست هم حضور داشت.
گفتني است 169 استاد شركت كننده در اين طرح، در چهار گروه آموزشي تقسيم شده اند.
برپايي نمايشگاه قرآني در ضيافت انديشه استادان گلستان
در حاشيه طرح ضيافت انديشه استادان استان گلستان 2 غرفه نمايشگاهي جهت بازديد استادان از دستاوردهاي قرآني راه اندازي شده است.
در اين 2 غرفه، استادان با نرم افزارهاي علوم اسلامي و انساني آشنا مي شوند.
در روز نخست يكي از اين غرفه ها جهت پذيرش و راهنمايي استادان راه اندازي و غرفه ديگر جهت دسترسي به اينترنت طراحي شد.
همچنين در طول اجراي طرح غرفه هاي از پيش تعيين شده به معرفي و عرضه محصولات مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي نور قم، اقدام كرده و همچنين آثاري از ضيافت انديشه دانشجويي سال گذشته در گلستان به نمايش گذاشته مي شود.

 



انتقاد شديد انجمن هاي اسلامي به امضاء تفاهم نامه ميان قوه قضائيه و دانشگاه آزاد

انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي تهران طي بيانيه اي، از امضاء تفاهم نامه بين قوه قضائيه و دانشگاه آزاد انتقاد كردند.
به گزارش فارس در اين بيانيه ضمن اشاره به بخشي از فرمان 8 ماده اي مقام معظم رهبري درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي، آمده است: هنوز ماجراي ننگين وقف دانشگاه آزاد از ذهن ما دانشجويان پاك نشده است كه شاهد هستيم نمونه جديدي از سلطه طلبي اين دانشگاه درحال تشكيل است. به راستي اين بنگاه اقتصادي سياسي به مثابه غده اي سرطاني است كه مي خواهد نسوج سالم نظام و انقلاب را آلوده كند و مشابه درختي فاسد درصدد است تا سيطره و قدرتي ماورايي بر تمام ارگان ها و قوا داشته باشد و هيچ مانعي سر راه خود نبيند و بتواند زالو صفتانه به مكيدن خون تمام اقشار جامعه مبادرت كند.
در ادامه ضمن اشاره به تفاهم نامه، نوشته شده: حال سؤال اينجاست چرا دانشگاه آزاد پيش از هر دانشگاهي به فكر اينگونه دلسوزي ها براي قوه قضائيه افتاده است و به نحوي دايه دلسوزتر از مادر شده است؟
آيا سابقه نفوذي هاي دانشگاه آزاد در ساير نهادها و قوه ها فراموش شده است؟ آيا واقعا قوه قضائيه آن قدر دچار استيصال شده است كه دانشگاه آزاد بخواهد براي تربيت نيروي انساني براي قوه قضائيه تصميم بگيرد؟ آيا كمبود «نيروي انساني» توجيه مناسبي است كه قوه قضائيه دست به دامن بنگاه سياسي و اقتصادي به نام دانشگاه آزاد شود كه در فتنه 88 مقصر بوده و سابقه مديريت آن بر همگان واضح و مبرهن است؟
بي شك با توجه به جلسات آيت الله آملي لاريجاني با دانشجويان و رغبت ايشان براي ايجاد رابطه با فضاي نخبگي دانشجويي احسن آن است كه ايشان حتي براي جذب و تربيت نيرو به سمت محيط هاي دانشگاهي برتر كشور روبياورند نه دانشگاه آزاد كه پرونده هاي پيشين آن در قوه قضاييه خاك مي خورد و پرونده هاي جديدي مانند وقف دانشگاه آزاد را نيز در دست داشته است.
ما دانشجويان از آن مي ترسيم كه فضاي عدالت خواه و عدالت گستر قوه قضائيه به فساد مديريت دانشگاه آزاد آلوده شود و قوه اي كه مي بايست در راستاي اهداف عاليه نظام كه ستاندن حق مظلوم از ظالم است در روندي معكوس قرار گيرد.
درانتها از رئيس قوه قضائيه خواسته شده تا ضمن لغو اين تفاهم نامه، دستور رسيدگي سريع به پرونده مفاسد اقتصادي دانشگاه آزاد را صادر كند.

 



شوكر پليس دانشگاه آمريكا دانشجويي را به كام مرگ كشاند

يك دانشجوي آمريكايي كه قصد شركت در كلاس هاي مقدماتي كالج در يكي از دانشگاه هاي آمريكا را داشت، در اثر ايست قلبي ناشي از تماس شوكر الكترونيكي پليس دانشگاه كشته شد.
به گزارش روزنامه سينسيناتي اينكوايرر، يكي از فارغ التحصيلان دبيرستان دولتي در شهر نورث كالج هيل- در ايالت اوهايو در آمريكا- كه قصد شركت در كلاس هاي مقدماتي كالج در دانشگاه سينسيناتي را داشت، در اثر تماس شوكر الكترونيكي يكي از ماموران پليس دانشگاه كشته شد.
به گزارش فارس، اورت هوارد در اثر اين شوكر الكترونيكي ايست قلبي كرد و سريعا به بيمارستان دانشگاه برده شد اما پزشكان نتوانستند او را احيا كنند.
اين درحالي است كه مشخصات هوارد در شبكه اجتماعي فيس بوك نشان مي دهد كه او درحال برنامه ريزي براي ورود به دانشگاه كامبرلندز در ويليامزبرگ مركز ايالت ويرجينيا بوده است.
وي در بهار سال جاري ميلادي به عنوان 10درصد دانش آموز برتر كلاس خود فارغ التحصيل شد و يكي از كشتي گيران ماهر در دبيرستان بود.

 



دشمن اين بار امنيت فرهنگي را نشانه رفته است

بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي با صدور بيانيه اي ضمن انتقاد از عملكرد فرهنگي دستگاه هاي مختلف تاكيد كرده است: فضاي فرهنگي كشور ديگر قابل تنفس نيست، دشمن علاوه بر تهاجم و شبيخون فرهنگي كه از سال ها پيش شروع كرده است اين بار امنيت فرهنگي را نشانه رفته است، اين اتمام حجت است؛ زيرا در اين شرايط ارگان هاي فرهنگي نظام نيز درحال ترويج ليبراليسم فرهنگي هستند تا خط جريان اصيل فرهنگ اسلام ناب محمدي بشدت توسط دوست و دشمن تضعيف شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، در ادامه اين بيانيه آمده است: جريان انحرافي با انتساب خود به دولت در خدمت به اسلام التقاطي كه همان ليبراليسم فرهنگي است، سر از پا نمي شناسد و از سوي ديگر شهرداري تهران با رويكردي رياكارانه در برنامه هاي فرهنگي خود به مناسبت هاي مذهبي، در حال ترويج اباحه گري و ليبراليسم فرهنگي و ابتذال است.
اين بيانيه مي افزايد: صداوسيما در آشفته بازار سريال ها و فيلم هاي خود اختلاط و عادي سازي روابط محرم و نامحرم را در دستور كار دارد و مافياي روشنفكري در سينما، مثله كردن فرهنگ ديني را نشانه رفته است.
نگارنده اين بيانيه آورده اند: وزارت ارشاد هر روز با خواري و ذلت يك قدم از اصول مسلم فرهنگي عقب تر مي رود كه نمونه اش مجوز دادن به كنسرت ها و موسيقي هاي لس آنجلسي و نشريات زرد است كه بعضا براي عبور از فيلتر مضمون مذهبي هم دارد.
اين بيانيه تصريح مي كند: برنامه مبتذل شهرداري تهران (موسوم به جشنواره شعبانيه در پارك آزادگان)، ضرب و جرح دو طلبه حين نهي از منكر، حادثه پارك آب و آتش و ديگر مفاجعات فرهنگي كه هر روز به نوعي در كشور شاهد آن هستيم؛ ترديدي بر سوء قصد دشمنان نسبت به فرهنگ ديني باقي نمي گذارد.
در پايان اين بيانيه آمده است: ما فرزندان معنوي خميني كبير ضمن محكوم كردن اين فجايع فرهنگي، بنا بر بند(م) وصيت نامه حضرت روح الله- ارواحنا له الفداه- و با توجه به تذكرهاي متعدد حضرت امام خامنه اي- حفظه الله- و مردم به مسئولان فرهنگي و انتظامي و عدم برخورد صحيح و اهمال كاري آنان اعلام مي داريم كه از اين پس خود براي برخورد صحيح با اين وضعيت وارد عمل شده و در عين حال از صراط عدالت خارج نخواهيم شد.

 



بررسي وضعيت حذف چند رشته علوم انساني از دانشگاه علامه طباطبايي
علوم انساني سقوط يا صعود؟

هرساله جمع كثيري از دانش آموزان در مردادماه پس از آمدن نتايج اوليه كنكور سراسري، اقدام به انتخاب رشته براي دانشگاه مي كنند يكي از موارد مهم دراين راستا، ظرفيت دانشگاه ها و همچنين رشته هاي دانشگاهي است تا متقاضيان براساس رتبه و نمره كسب كرده در هر رشته و زيرگروه، آنچه مي خواهند و امكان انتخاب آن را دارند را برگزينند.
پس از انتشار دفترچه هاي انتخاب رشته آزمون سراسري امسال، مشخص شد كه 13 رشته از زيرمجموعه علوم انساني از دانشگاهها حذف شده كه اين حذفيات بيشتر در ليست دانشگاه علامه طباطبايي كه يكي از بزرگ ترين دانشگاه ها در حوزه علوم انساني است، به چشم مي خورد. گفتني است كه دانشگاه علامه طباطبايي با 140 رشته آموزشي براي ورودي هاي كارشناسي سال تحصيلي 90-91 فقط در 6 رشته اعلام ظرفيت كرده است.
حقوق، زبان و ادبيات عربي، زبان و ادبيات فارسي، الهيات و معارف اسلامي (گرايش علوم قرآن و حديث) مديريت جهانگردي و مديريت بيمه اكو رشته هايي هستند كه دانشگاه علامه طباطبايي درسال جاري اقدام به پذيرش دانشجوي كارشناسي مي كند. شايان ذكر است ظرفيت هركدام از اين رشته ها در دفترچه سازمان سنجش 30 نفر اعلام شده است. يعني ورودي هاي جديد كارشناسي دانشگاه علامه طباطبايي فقط 180 نفر هستند.
در ادامه اظهارنظرها و دلايل مربوط به اين تصميم را با هم مي خوانيم:
اظهار بي اطلاعي برخي مسئولان
سيدجلال طباطبايي، معاون اجرايي سازمان سنجش اعلام كرده است اين سازمان هيچ گونه دخل و تصرفي در افزايش و يا كاهش رشته هاي دانشگاهي در دفترچه انتخاب رشته كنكور ندارد.
وي افزود: سازمان سنجش در تدوين دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسري دخل و تصرفي ندارد و ظرفيت هاي اعلام شده از سوي دانشگاهها را دراين دفترچه اعمال مي كند.
«روزنامه نگاري، روابط عمومي، علوم اجتماعي، علوم تربيتي، مديريت برنامه ريزي آموزشي، آموزش و پرورش كودكان عقب مانده ذهني، پيش دبستاني و دبستان، فلسفه، علوم اقتصادي، حسابداري و روانشناسي.» 13 رشته زيرمجموعه علوم انساني هستند كه در اقدام غيرمنتظره و بدون اطلاع قبلي به داوطلبان از دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسري امسال حذف شده اند.
دكتر حسني، مديركل دفتر گسترش و برنامه ريزي وزارت علوم با بيان اينكه ابعاد حذف اين 13 رشته زير مجموعه علوم انساني در درجه اول بايد براي خود وزارت علوم مشخص شود، اظهارداشت: وزارت علوم درحال بررسي است تا قبل از آغاز زمان انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسري 90، اين مشكل را برطرف كند و زمينه اضافه شدن اين رشته ها به فهرست كد رشته هاي انتخابي داوطلبان كنكور امسال فراهم شود.
حذف 13 رشته زيرمجموعه علوم انساني بدون اطلاع قبلي به داوطلبان اعمال شده و اين امر برخي از داوطلبان آزمون سراسري را با سردرگمي روبه رو كرده است.
قديمي، مديركل دفتر پشتيباني و حمايت آموزش عالي نيز دراين خصوص گفت: ظرفيت پذيرش رشته هاي دانشگاهي در آزمون سراسري مربوط به دانشگاهها و دفتر گسترش وزارت علوم است و از طريق اين دونهاد مشخص مي شود.
وي بيان داشت: در برخي موارد كاهش ظرفيت جذب دانشجو در مقطع كارشناسي به دليل افزايش جذب دانشجو در تحصيلات تكميلي است.
علي عباسپور، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز ديروز از انجام مذاكره براي مشخص شدن حذف 13 رشته از زيرمجموعه هاي علوم انساني با وزارت علوم خبر داده بود.
وي با بيان اينكه محدودشدن ظرفيت رشته هاي علوم انساني بايد از قبل به اطلاع دانش آموزان داوطلب در كنكور سراسري مي رسيد، بيان داشت؛ اين درحالي است كه مسئله علوم انساني فقط با حذف رشته هاي آن حل نمي شود.
رئيس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي نيز از حذف 13 رشته زير مجموعه علوم انساني اظهار بي اطلاعي كرده است.
پرونده حذف 13 رشته علوم انساني در دانشگاه علامه روي ميز مجلس
نورالله حيدري، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره حذف 13 رشته علوم انساني در دانشگاه علامه طباطبايي گفت: اين خبر اوايل هفته گذشته مطرح شد و اين در شرايطي بود كه مجلس شوراي اسلامي جلسه علني نداشت؛ اما با فراگيرشدن اين خبر، طي هفته جاري اين بحث در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مطرح خواهدشد.
وي افزود: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس حتما علت حذف اين رشته هاي علوم انساني را در دانشگاه علامه طباطبايي جويا خواهدشد.
حيدري با اشاره به اينكه درباره حذف اين رشته ها در دانشگاه علامه طباطبايي با كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هماهنگي لازم نشده است، خاطرنشان كرد: اگر ادله وزارت علوم براي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس قانع كننده بود و حذف اين 13 رشته علوم انساني در دفترچه كنكور اطلاع داده شده بود و يا امكان ادامه تحصيل اين رشته هاي حذف شده در دانشگاه هاي ديگر ممكن باشد، در اين مورد چاره جويي مي شود.
اين نماينده مجلس در ادامه تصريح كرد: بايد دلايل مسئولان وزارت علوم را بشنويم تا احياناً حقي از كسي ضايع نشده و آسيبي به رشته هاي تحصيلي وارد نشود و اگر تشخيص دهيم كه تدبير آموزش عالي درست بوده، طبيعتاً اين موضوع را مي پذيريم اما اگر خلاف آن ثابت شود، مسئولان آموزش عالي بايد در تصميم خود تجديدنظر كنند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پاسخ به اين سؤال كه چرا رسانه هاي غربي به اين موضوع دامن مي زنند، خاطرنشان كرد: طبيعتاً رسانه هاي غربي منتظر چنين سوژه هايي هستند تا منافع خود را پيش ببرند، اما مهم تر اين است كه واقع بينانه اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد.
13 رشته علوم انساني دانشگاه علامه حذف نشده است
دكتر سيد صدرالدين شريعتي، رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه هيچ رشته اي از دانشگاه علامه طباطبايي حذف نشده است، گفت: تنها ظرفيت هاي آموزشي اين دانشگاه در راستاي سياست هاي وزارت علوم به دوره هاي تحصيلات تكميلي منتقل شده است.
وي با بيان اينكه دانشگاه در سال جاري 4700 دانشجوي ورودي جديد در مقطع كارشناسي دارد، افزود: تلاش دانشگاه علامه طباطبايي در ايجاد ظرفيت 500 نفري جديد در مقطع كارشناسي است كه اگر اين افزايش ظرفيت صورت گيرد، در 13 رشته زيرمجموعه علوم انساني كه در حال حاضر اعلام ظرفيت نشده، دانشجو پذيرش مي شود.
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه حذف 13 رشته زيرمجموعه علوم انساني اين دانشگاه صحت ندارد، تصريح كرد: در صورتي كه امكانات لازم نرم افزاري و سخت افزاري براي جذب دانشجويان در دوره كارشناسي اين رشته ها فراهم شود، دانشگاه اعلام پذيرش دانشجو مي كند.
شريعتي با بيان اينكه تمامي دانشجويان مقطع كارشناسي دانشگاه علامه طباطبايي در بهمن ماه پذيرش مي شوند، افزود: در صورتي كه ظرفيت و امكانات لازم در دوره كارشناسي اين دانشگاه فراهم شود از بهمن ماه امسال در اين 13 رشته پذيرش دانشجو صورت مي گيرد.
وي بيان داشت: ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد اين دانشگاه در سال جاري از 2500 نفر به 3500 نفر افزايش يافته است.
تشريح مدل دانشگاه علامه طباطبايي در پذيرش كنكوري هاي 90
همچنين عبدالله شفيع آبادي، معاون آموزش دانشگاه علامه در پاسخ به اين سؤال كه به چه علت ظرفيت پذيرش دانشجوي كارشناسي اين دانشگاه فقط به چند رشته محدود خلاصه مي شود، گفت: به دليل اينكه ظرفيت تحصيلات تكميلي دانشگاه بر اساس سياست هاي آموزش عالي نظام افزايش چشمگيري داشته است و اكثر منابع رشته هاي علوم انساني در حال بازنگري است، تصميم گرفتيم تا در سال تحصيلي 90-91 ظرفيت پذيرش دانشجويان كارشناسي خود را كاهش بدهيم.
معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي در جواب اين سؤال كه آيا در سال هاي بعد هم همين رويه را ادامه خواهيد داد يا نه؟ گفت: در حال حاضر تصميمي در اين خصوص گرفته نشده و كاهش ظرفيت پذيرش دانشجويان كارشناسي فقط براي سال تحصيلي پيش رو قطعي شده است تا اعضاي هيئت علمي دانشگاه بر روي تحصيلات تكميلي متمركز شوند.
وي افزود: با توجه به اينكه در سال بعد منابع بازنگري شده رشته هاي علوم انساني به طور كامل اعلام خواهد شد، براي ظرفيت ورودي هاي كارشناسي سال بعد در حال حاضر تصميم خاصي اتخاذ نشده ولي چشم انداز دانشگاه علامه طباطبايي اين است كه تمام ظرفيت دانشگاه علامه به سمت تحصيلات تكميلي برود.
اطلاعيه وزارت علوم درباره پذيرش علامه
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درپي انتشار اخباري مبني بر حذف 13 رشته علوم انساني و طرح نظرات مختلف در اين زمينه اطلاعيه اي صادر كرد كه در آن آمده است:
1- با توجه به ضرورت ساماندهي آموزش عالي بر اساس نياز كشور، معاونت آموزشي وزارت علوم در طي دو سال گذشته با اجراي طرح آمايش آموزش عالي ضمن شناسايي وضعيت موجود تعداد دانشجويان در رشته هاي مختلف، درصدد احصاء نيازهاي جامعه با همكاري ساير دستگاه هاي اجرايي بوده و نتايج اوليه بررسي طرح مذكور جهت گيري هايي را در پيش روي قرار داده است.
2- با توجه به افزايش متقاضيان دوره هاي كارشناسي ارشد به حدود يك ميليون نفر و نيز متقاضيان دوره هاي دكتري تخصصي به بيش از 130000 نفر، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دانشگاه هاي مادر به ويژه در تهران را به سمت افزايش ظرفيت تحصيلات تكميلي جهت داده و همچنين به افزايش ظرفيت دوره هاي كارشناسي در دانشگاه هاي كوچك تر به ويژه در شهرستان ها پرداخته است.
3- دانشگاه ها با توجه به سياست هاي كلي، زيرساخت هاي عمراني، امكانات و توانايي هاي آموزشي در خصوص ميزان پذيرش در دوره هاي كارشناسي و تحصيلات تكميلي، با تصويب شوراي دانشكده و دانشگاه نسبت به ثبت ظرفيت از طريق درگاه الكترونيكي سازمان سنجش آموزش كشور اقدام مي كنند.
4- براساس اعلام رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با توجه به ايجاد 10 رشته جديد در مقطع كارشناسي ارشد و 8 رشته جديد در مقطع دكتري و با احتساب افزايش ظرفيت در رشته هاي قبلي در مقاطع تحصيلات تكميلي، در مجموع ظرفيت پذيرش دوره هاي كارشناسي ارشد اين دانشگاه از 2500 نفر به 3500 نفر و ظرفيت پذيرش دوره هاي دكتري را نيز از 250 نفر به حدود 500 نفر افزايش داده است. به اين معنا دانشگاه علامه طباطبايي مجموعا ظرفيت پذيرش دانشجو را 15درصد افزايش داده است.
5- در رابطه با درخواست جدي داوطلبان عزيز در تحصيل در دانشگاه علامه طباطبايي كه يكي از دانشگاه هاي برتر كشور در علوم انساني است، معاونت آموزشي، سازمان سنجش و دانشگاه علامه طباطبايي درحال بررسي شرايط هستند كه بتوانند راه كار مناسبي براي ايجاد ظرفيت جديد فراهم كنند.
تكاپوي ضدانقلاب در واكنش به حذف رشته ها
درپي انتشار خبر حذف چندين رشته علوم انساني از دفترچه انتخاب رشته كنكور سراسري سال90، تعدادي از رسانه هاي داخلي و خارجي دست به دست هم داده و با انتقاداتي بي پايه و اساس و با شانتاژهاي خبري اين موضوع را تبديل به موضوع اصلي دانشگاه هاي كشور كردند؛ پيش از اين نيز تجربه چنين فضاسازي هايي را در موضوعاتي چون جابه جايي رؤساي دانشگاه ها داشتيم.
معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي در مورد پايين آمدن ظرفيت پذيرش اين دانشگاه در مقطع كارشناسي در مقايسه با سال هاي گذشته با اشاره به سياست هاي آموزش عالي درخصوص افزايش ظرفيت دانشگاه ها، از افزايش 15درصدي پذيرش دانشجو در اين دانشگاه خبر داد.
پيش از اين نيز رهبر انقلاب انتقاد شديدي نسبت به منابع علوم انساني و تحصيل دو ميليون دانشجو در اين حوزه كرده بود و خواستار بازنگري در منابع علوم انساني شده بود؛ لذا دانشگاه علامه طباطبايي به عنوان بزرگ ترين دانشگاه فعال در عرصه علوم انساني بايد سنجيده شده تر در اين راستا گام بردارد كه تعبير ما از كم كردن ظرفيت كارشناسي اين دانشگاه دقيقا به همين معني است.
حميدرضا آيت اللهي، رئيس پژوهشگاه علوم انساني در تيرماه امسال از بازنگري در رشته هاي علوم انساني خبر داد و گفت: 38 رشته در 12 مقوله حقوق، علوم سياسي، اقتصاد، علوم تربيتي، مديريت، زبان ادبيات فارسي، زبان ادبيات انگليسي، تاريخ، فلسفه، روش شناسي، روزنامه نگاري، ارتباطات و علوم اجتماعي مورد بازنگري قرار مي گيرند.
با نگاهي به 13 رشته حذف شده از دانشگاه علامه مشاهده مي شود كه اين 13 رشته در ميان 38 رشته مورد بازنگري قرار دارند و تا مشخص شدن تكليف آنها نپذيرفتن دانشجو در آنها كاري عاقلانه است.
يكي از نكاتي كه در خصوص اين خبر به چشم مي خورد، شانتاژهاي خبري خبرگزاري ايلنا (خبرگزاري كار ايران) مي باشد، به صورتي كه اين رسانه پيش از همه رسانه ها با معاون آموزشي دانشگاه علامه مصاحبه كرده و با سياه نمايي نظر ديگر رسانه ها را به سوي اين خبر جذب كرد. اين درحالي است كه حوزه فعاليت هاي خبرگزاري كار ايران هيچ سنخيتي با فضاي دانشگاهي كشور ندارد!
از طرفي ديگر رسانه هايي چون دويچه وله، من و تو، بالاترين، راديو زمانه، مردمك، جرس، كلمه، بي بي سي فارسي، سحام نيوز، آينده نيوز، راديو فردا، خبر آنلاين و روزنامه اعتماد اين سوژه را دست گرفته و با گرفتن مصاحبه هاي متعدد سعي در دامن زدن به موضوع و ايجاد تشنج در فضاي دانشگاهي كشور داشتند.
برخي از اين رسانه ها ضمن ارتباط گرفتن با اساتيد دانشگاه علامه اظهار بي اطلاعي آنها را موضوعي عجيب دانسته و بدين وسيله سعي در بي برنامه نشان دادن اين اقدام كردند؛ اين درحالي است كه اين حركت يك كار كاملا غيرحرفه اي خبري است و براي سياه نمايي كردن در فضاي موجود استفاده مي شود؛ چه لزومي دارد يك استاد بايد در مورد سياست هاي كلان دانشگاهي اطلاع دقيقي داشته باشد؟! اگر قرار است كسي درباره اين موضوع اطلاع رساني كند، رئيس دانشگاه و معاون آموزشي دانشگاه است.
خبرسازي هاي ايلنا شايد در نگاه اول غرض ورزانه نباشد؛ اما اهداف آن زماني مشخص مي شود كه سايت مردمك ضمن پيگيري اين سوژه خبري؛ در خبر خود به حرف هاي موسوي در تيرماه سال 89 مبني بر اينكه: «اين حمله ها و انتقادها به علوم انساني يادآور تجربه حكومت هاي تمام خواه اروپاي شرقي و شوروي سابق (حكومت استالين) است.» اشاره كرد.حرف و نقل هاي ناشي از اين خبر با سخنان رئيس دانشگاه علامه و بيانيه وزارت علوم پايان يافت؛ اما اين تجربه را براي مسئولين امر به دنبال داشت كه زين پس با اطلاع رساني درست و به موقع، حتي المقدور از برخي خبرسازي ها و شايعه پراكني ها جلوگيري كنند.

 



نگاهي به انحصارطلبي جريان غرب گرا در دانشگاه ها

نرگس جوادي
بي توجهي سياستگذاران آموزشي به پرورش روحيه پرسشگري و حقيقت جويي، استيصال و درماندگي برخي اساتيد و دانشجويان در مقابل تمدن غرب در كنار هزينه نظام آموزشي براي پرورش و روي كارآوردن اساتيد غربگرا، همگي از عوامل سپردن فضاي دانشگاه هاي علوم انساني به اين جبهه بود.
به اين واسطه جريان وابسته در دانشگاه اندك اندك به تشكيل يك نظام آپارتايد در سيستم دانشگاهي ما نائل آمد؛ نظامي كه علم را در انحصار و شايسته خود مي داند و به هر طريقي غيرخود را نفي، تحقير و ايزوله مي كند.
البته به اعتقاد نگارنده، اين امر به صورت سيستماتيك و همراه با خود آگاهي نبود، بلكه صرفاً خلأيي بود كه از سوي نيروهاي ارزشي در دانشگاه ايجاد شد و در يك روند طبيعي چنين فرصتي را در اختيار آنان قرار داد، گرچه اكنون با جان گرفتن جريان اسلامگراي مدافع توليد علم ديني، اين جبهه اقدامات خودآگاهانه خود را براي حذف اساتيد و دانشجويان ارزشي در دانشگاه ها آغاز كرده اند.
به هر ترتيب اين مدافعان نگاه «غرب مركزي» در دانشگاه، با تمسك به اتاريته خود اختناق شديدي را بر فضاي دانشگاه، به نفع علم مدرن و تمدن غربي حاكم كردند و در آن با مسلط و بي نقص جلوه دادن انديشه هاي غربي، موجب شدند لوازم پرسش گري و فضاي انتقاد به محتواي آموزشي از دانشگاه ما رخت بربندد.
در چنين حالتي ديگر اذهان دليلي براي پرسش نمي يابند و فقط به قبول آنچه با برچسب «علم» به آنها عرضه مي شود، اكتفا مي كنند؛ اين نظام در خاموش كردن دانشجوي پرسشگر و مشروع سازي «آنچه هست غرب» تا بدانجا پيش رفته است كه حتي دانشجويان موافق در پذيرش همين متون را نيز از پژوهش و پرسش بازنگاه داشته است و آنها را به هيئت منشياني حرفه اي درآورده كه آنچه از ضبط صوت اساتيد تكرار مي شود را به نوشتاري براي شب امتحان تبديل مي كنند.
نمود ديگر اين همه انحصار طلبي و سركوب، عدم تدريس منتقدين غربي است، حتي آنها كه نه به دنبال براندازي غرب هستند، بلكه خود برآمده از همان سيستم معرفتي هستند و صرفاً به وجوهي از ماجرا منتقدند.
اگر شما هم دانشجوي يكي از رشته هاي علوم انساني در ايران باشيد، حتماً از خود پرسيده ايد كه چرا هيچ انديشه اي در رشته شما به صورت انتقادي تدريس نمي شود.
بازوي دوم اين نظام هم كه همان انتشاراتي هاي فعال در حوزه علوم انساني هستند و به گونه اي «نقش رسانه» را دارند، نبايد ناديده گرفته شود كه آنچه در كارنامه آنها پيدا نمي شود، متون انتقادي جديد است، البته منظورم متون اسفل چپ ها كه معمولا دست راستي ها براي پوچ بودن اردوگاه آنان اقدام به چاپ و نشرشان مي كنند، نيست.
بهترين گواه براي اثبات اين ادعا اين است كه از همين انتشاراتي ها يا اساتيد بخواهيد چند كتاب به زبان فارسي كه نقد محتوايي جدي وبنياديني به غرب داشته باشند را به شما معرفي كنند.
و اما بازوي سوم اين نظام، شاخه دانشجويي آن است كه مشخصاً برخي تشكل ها را در برمي گيرد و عمده ترين فعاليت دانسته و نادانسته اين شاخه كه در راه به انحصار گرفتن حق «آزادي بيان و انديشه» و هر حق ديگري در محيط دانشگاه براي جبهه فكري خودشان است را مي توان در اتخاذ دو استراتژي خلاصه كرد.
اول لجن پراكني و تحريف حرف هر كسي كه در حوزه توليد علم و يا نقد غرب حرفي براي زدن داشته باشد؛ آنها از طريق فشار رواني و حتي اقدامات عملي سعي در ترسيم تابلوهايي در دانشگاه مي كنند كه اجازه طرح و بسط انديشه هاي غير خود را نمي دهد.
و اما استراتژي دومشان كه مهم ترين موضوع است، كشاندن بازي و توجه مخاطبين به ساحت سياست است. آنجا كه از حصار تعقل و انديشه خالي اش كرده اند تا بتوانند هر بازي كه مي خواهند در آن انجام دهند و سپس در همين فضا با تمسك به شيوه هاي تبليغاتي خود با فرافكني و بردن انگشت اتهام به سوي بازيگران عرصه سياست، خواسته يا ناخواسته سعي در پوشش انحصار طلبي و سركوبگري شديد جبهه فكري وابسته به غرب در ساحت دانشگاه دارند.
جايي كه حتي سؤال كردن هم باعث مي شود استاد به جاي پاسخ به تمسخر و برچسب زني روي آورد و اگر از «تو»ي دانشجوي اسلامگرا، خوشش نيايد حتي ممكن است دست تعرض به حجابت هم باز كند؛ مانند واقعه دو سال پيش يكي از دانشگاه هاي شهر تهران! ديگر بگذرد از ماجراي حمله دسته جمعي دانشجويان و اساتيد به يك استاد مدافع علم اسلامي در دانشكده اي در دانشگاه تهران!
حال شما قضاوت كنيد از دانشگاهي كه استادش مي گويد براي دانشجو بودن به زبان احتياج نيست و فقط گوش باش، هيچ نبين و نفهم جز آنچه من مي خواهم و تو را خلاصه مي كند به مترسكي بر روي صندلي چه بيرون خواهد آمد.
به نظر مي آيد اكنون كه آنها از ديني انديشي ما اين گونه هراس دارند و سعي در بستن فضاي گفت وگو در دانشگاه را دارند، راهي بهتر از بازكردن اين فضا و شكستن خط قرمزهايش نخواهد بود.

 



جهاد اقتصادي يا جهاد انتخاباتي

مهدي مشكيني- دانشجوي رشته خبرنگاري
برخي نمايندگان مجلس به جاي انجام رسالت نمايندگي، تكاپوي زودهنگام خود را براي عبور از فيلتر دموكراسي و كسب مجدد رضايت مردم آغاز كرده اند، درحالي كه ملت غيور و با بصيرت ايران ثابت كرده اند كه اسير پروپاگاندا نشده و نمايندگان خود را با كارنامه واقعي آنها در خانه ملت مي سنجند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي سال90 را به جهاد اقتصادي نامگذاري كردند. جهاد از ريشه ج.هـ د به معناي تلاش و كوشش و در اسلام به عنوان يكي از فروع دين، معناي مبارزه براي دفاع از اسلام و دين را به تن كرده است.
باتوجه به مصادف بودن سال جهاد اقتصادي با سالي كه قرار است در آخرين روزهاي آن انتخابات مجلس نهم شوراي اسلامي برگزار شود، تفكيك جهاد اقتصادي از جهاد انتخاباتي امري ضروري به نظر مي رسد چراكه انتظار از نمايندگان محترم مجلس جز اين نيست كه با بررسي خلأهاي قانوني بخش توليد در كشور راه هاي منتهي به سرمايه گذاري در مسير مبارزه با تهاجم اقتصادي دشمن را باز و در نهايت علاوه بر پيشرفت اقتصادي كشور مطابق با چشم انداز بيست ساله، معضل بيكاري جوانان را نيز برطرف كنند. اما زماني كه اين امر و تكليف مهم نمايندگان جاي خود را به تبليغات انتخاباتي زودهنگام مي دهد، حق مردم از اين واقعيت چيزي جز نگراني نخواهد بود.
در روزهاي اخير شاهد بوديم كه برخي نمايندگان مجلس هشتم اعم از اصلاح طلب و اصولگرا به جاي انجام رسالت نمايندگي مردم، تكاپوي زودهنگام خود را براي عبور از فيلتر دموكراسي و كسب مجدد رضايت مردم، آغاز كرده اند درحالي كه ذكر اين نكته مهم كه ملت غيور و بابصيرت ايران ثابت كرده اند اسير پروپاگاندا (propaganda) نشده و نمايندگان خود را با كارنامه واقعي آنها در خانه ملت مي سنجند، ضروري به نظر مي رسد.اينكه برخي نمايندگان با مقوله جهاد اقتصادي به طور شعاري برخورد كنند و در همايش هاي تبليغاتي كه بيشتر به اسم يادواره شهدا و همايش هاي سياسي برگزار مي شود، بنرهاي تبليغاتي خود نمايان كنند، با آنچه مردم از اين نمايندگان خواسته بودند، مغايرت عيني و ذاتي دارد.
لذا لازم است نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در ماه هاي منتهي به انتخابات مجلس نهم، با اتخاذ تدابير مردم پسند و پيروي از رهنمون هاي رهبر معظم انقلاب كه تبليغات زودهنگام انتخاباتي را منع فرموده اند، زمينه معطل شدن پروژه هاي اقتصادي و كند شدن روند خدمت رساني به مردم كه قطعاً و يقيناً خواست دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامي است را فراهم نكنند تا در امر خدمت رساني به مردم و رسالت نمايندگي ملت ايران در پيشگاه خداوند تبارك و تعالي سربلند باشيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14