(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23 مرداد 1390- شماره 19999

نقش و تأثير روزه داري بر سلامت جسم و روان انسان ( بخش دوم )
دعوت كريمانه به باغسار آسماني



نقش و تأثير روزه داري بر سلامت جسم و روان انسان ( بخش دوم )
دعوت كريمانه به باغسار آسماني

دلا، در روزه مهمان خدايي
طعام آسماني را سرايي...
در سر خط هميشگي دعاي اولين روز ماه رمضان چنين گفته شده است: دوري از گناه، اجابت عبادات، پرهيز از غفلت و اميد و طلب بخشش گناه از خالق بخشنده
در اين مه چون در دوزخ ببندي
هزاران در ز جنت برگشايي
ماه رمضان همواره زمان ويژه شور و نشاط رستگاري از تار و پود بافت هاي مادي زندگي، تجديد ديدارها، ميهماني دادن و ميهماني رفتن به وقت افطار بوده است. همين رسم آمد و شدها كه خود صله رحم محسوب مي شود سبب تحكيم برقراري ارتباطات حسنه خانوادگي و اقوام و ارتباطات اجتماعي نشان مودت و همراهي باورهاي ديني و حرمتمداري نيز بوده است، ضرباهنگ چنين فرهنگ در ساختارهاي سنن اعتقادي و ملي نيز در آميخته با انديشه و زندگي ما از سر اعتماد به نفس و زداينده زنگارهاي روحي بوده و آرامش فردي و اجتماعي را برمي تاباند.
گفت وگو با وزير بهداشت
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در حاشيه برگزاري مراسم گراميداشت روز خبرنگار در سالن محل وزارتخانه نيز به سؤالات پياپي و گوناگون جمعي از خبرنگاران پاسخ مي دهد...
در فرصت اندك از «خانم دكتر وحيد دستجردي» مي پرسم: از ديدگاه دانش پزشكي تأثير روزه داري در ماه رمضان در جسم و روان انسان، چيست؟ وي در ميان پيوستگي پرسش هاي ديگران، به طور اورژانسي! چنين پاسخ مي دهد: «روزه داشتن، فرد را يك مقدار امساك از غذا خوردن مي كند. برخي مواد غذايي باعث كاهش چاق شدن شخص روزه دار مي شود. پرخوري منجر به چاق شدن، فشار خون و... مي شود. از مهمترين عوامل بيماري هاي غيرواگير، ناشي از افزايش وزن است. زمان روزه در ماه رمضان فرصت امساك از چاق شدن است و فشار خون و حتي برخي از سرطان ها كاهش پيدا مي كنند و اين الگو براي كليه ماه هاي سال لازم است.»
رونق مباحث ديني
«در زندگيمان چهار قسم ارتباط داريم. در اين ميان به استناد قرآن و نقل و حديث، بر ارتباط انسان با خود و ارتباط با خداوند تأكيد شده است. ماه رمضان زمان اختيار است تا كيفيت ديني خود با خالق مان را افزون كنيم. اين يكي از سفارش ها در ماه ميهماني الهي است.»
اين اشارات مضموني از بخش نظرات عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در خصوص نعمات ماه رمضان، فرايند چگونگي اعتقادات ديني و رهنموني انسان در زندگي است.
«دكتر مهران صمدي» با اين بيان كه ما چهار نوع ارتباط داريم شامل ارتباط با خود، ديگران، طبيعت و ارتباط با خدا، ادامه مي دهد: «برطبق سفارش ها و آيات، به خصوص ارتباط با خود و ارتباط با خدا تأكيد مي شود. البته خودشناسي مقدمه بر خداشناسي است. در همين بحث، ماه رمضان اين فرصت را در اختيار ما گذاشته است تا كيفيت ديني خود با خدا، افزايش داده شود.
به گفته «صمدي» وقتي كيفيت ديني انسان با خود و با خدا ايجاد شود خود به خود در كيفيت با خود و با طبيعت و ديگران اثرگذار است. براي همين است كه به انسان در ماه رمضان توصيه مي شود نسبت به گفتار و رفتار خود مراقبت داشته باشد.
نقش دينداري بيماران صعب العلاج
در درمان
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه اظهارات خود گفت كه ماه رمضان فرصت آن است كه انسان در كيفيت ارتباط با خود و ارتباط با خداوند، بازنگري كند، از برآيند نقش باورهاي ديني و همسويي كيفيت ارتباط با خالق يكتا كه نتيجه انجام كار محققان است، چنين مي گويد: «تحقيقات نشان داده است كه آدم هاي معنوي مذهبي و نيز داراي ارتباط خوب و قوي با خداوند جهان در زندگي آرامش بيشتر دارند. براساس تحقيقات صورت گرفته، بيماران صعب العلاج كه داراي عقايد قوي مذهبي هستند هم به مصرف داروها و درمان، بهتر جواب داده و هم در مقايسه با ديگران، عمر طولاني داشتند، اين مورد درماني در پزشكي «اثر دارونمايي» گفته مي شود.»
سلامت مردم بيشتر مي شود
نظر «رضايي» دانشجوي جامعه شناسي را درباره تاثير روزه داري در مراودات اجتماعي جويا مي شوم. با تبسم مي گويد: چيز زيادي در اين باره نمي دانم ... بعد از كمي مكث ... «روزه گرفتن امر خدا است. هرچه را كه او امر كرده واجب است انجام شود. در اين ماه اعتماد به نفس و تحمل روزه دار در خودداري بين فاصله سحر تا افطار كه آب و غذا و ... مصرف نمي كند، بيشتر شده و همين اراده او را زياد مي كند. در اين ماه رفتارهاي بين مردم قابل تحمل تر مي شود.
احترام و برخوردها بيشتر ديده مي شود. فكر مي كنم در ماه رمضان سلامت روزه دار بهتر از مواقع ديگر مي شود چون نظم خورد و خوراك روي برنامه است و اين خيلي اهميت دارد و كمك برخي مردم به افراد يا خانواده هاي نيازمند هم بيشتر مي شود.»
بهترين نسخه سلامتي
در ميهماني آسماني
بنا به تشخيص متخصصان بهداشت غذايي و پزشكان يك دليل مهم و حياتي چاق شدن بدن انسان به عنوان بيماري مشكل ساز تندرستي، افراط در تناول غذا و خوراكي هاي صنعتي از يك سو و مصرف غذاهاي آماده طبخ شده از طرف ديگر است. همان طور كه در شماره نخست گزارش در توضيحات كارشناس جنين شناس خوانديم كه روزه داشتن سبب كاهش چربي در بافت هاي عصبي شخص و موجب فعال تر و قوي تر شدن در كارهاي روزمره مي شود و همچنين خانم وزير بهداشت هم رعايت امساك مصرف غذا و پرهيز از پرخوري در برابر چاقي را مورد اشاره قرار داد و روزه در ماه رمضان را فرصت مناسب و حتي الگو در طول سال خواند، مي توان گفت ماه ميهماني خدا بهترين نسخه براي مقابله با فرآيندهاي تهديد كننده سلامت ناشي از چاق شدن از جمله امراض چربي در بافت هاي عصبي، ازدياد ميزان فشارخون، بيماري قند، عروق و...، مي باشد.»
كارگر: بركت اين ماه بيشتر است
«محسن افجه اي» كارگر بنا، در خصوص ثمرات ماه رمضان مي گويد: «ماه رمضان از ماه هاي ديگر بركتش بيشتر است. روزه آدم را براي مشكلات مي سازد. در روزهاي معمولي آدم تشنه اگر آب خوردن در دسترسش نباشد كلافه و ناراحت مي شود. يا كسي كه صبحانه نخورده باشد، همچنين خلق خوشي ندارد چون بدنش نياز به خوردن صبحانه دارد اما حالا همه و خود ما كارگرها كه با هم كار مي كنيم با زبان روزه فكر خوردن آب و صبحانه و ناهار نمي افتيم. كارمان را هم مثل روزهاي ديگر، خود به خدا به درستي و كامل انجام مي دهيم و تن مان هم الحمدالله صحيح و سالم مي ماند. ماه رمضان بركت دارد. ماه روزه كه تمام مي شود، دلمان براي سحر و افطار تنگ مي شود چون يك ماه به آن عادت داشتيم.»
سفره كرامت براي پرهيزكار و نادم
در گفت وگو با يك پژوهشگر امور تربيتي، نقش اعتقادي و ايمان پروري را در پروسه ماه رمضان مورد پرسش قرار مي دهم.
«اميد رحماني» مي گويد اگر فردي فقط به فلسفه ماه مبارك رمضان توجه عميق و با مطالعه به مستندات كريمانه اين ماه داشته باشد، همين ميزان دانستني و اطلاعات مي تواند او را به تاثيرات ماه رمضان رهنمون كند. شما در ضيافت الله همه مباني اخلاقي، تربيتي و سعادتمندي انسان را ملاحظه كنيد و دريابيد ... البته حتما با اين جمله معروف شناخت داريد كه انسان در بدو امر تربيت مي بايد دقيقا خويشتن را بشناسد. اين شناخت نياز به مطالعات معتبر ديني دارد، سپس از اين طريق به خداشناسي برسد. خداوند در ماه رمضان سفره كرامات خود را براي مردمان پرهيزكار و حتي گمراهان نادم گسترانيده و طعام رستگاري را در اختيارشان نهاده است. در بخش توبه و پذيرش در ماه رمضان به بخشندگي و فراخواني خدا توجه كنيد كه خالق براي اين قبيل مخلوق خود ضيافت تزكيه فكر و روح، بازگشت از معصيت اصلاح روش دارد و براي بندگان صالح تامين انرژي جسماني در برابر تشنگي و گرسنگي و در عين حال پايداري سلامت رحمت مي كند. حتي بنا به اظهار متخصصان پزشكي و روان شناسي، افزايش نيرو در شخص روزه دار و ده ها فايده ديگر در قبال روزه داشتن در ماه رمضان گسترانده است. حاشا اگر همه انسان ها از اين رحمت بهره نبرند.»
نقش تعليم و تربيت
از «رحماني» مي پرسم؛ تربيت و تعليم چه جايگاهي در رويكرد اطاعت روزه داري و شناخت فوايد آن دارد؟
او مي گويد: تربيت متدين در هر زمينه و فرهنگي، كليد گشايش و بهره جستن از آنچه مدنظر هر شخص مي باشد، است و سرمنشأ معتبر تربيت نخست در كانون خانواده، بعد در دوره هاي آموزش و پرورش نهفته است.»
وي در ادامه مي گويد: «تربيت، شاهراه بلوغ فكري به باغستان زندگاني است. تربيت مانع انحراف به كژ انديشي مي شود. يك كودك يا نوجوان فرضا براي فراگيري يك رشته هنري يا شوق نويسندگي بدوا بايد دوره آموزش اين حرفه ها را پشت سر بگذارد. حال مثال به همين ماه گرامي رمضان مي زنيم: فرزند خردسال كه مي بيند بزرگ ترهاي خانواده امر خدا را در داشتن روزه اجابت كرده اند، او از همين طفوليت با ماه روزه داري آشنا مي شود و چه بهتر كه پدر و مادر فلسفه الهي و فوايد ماه رمضان را به زبان قابل درك براي او توضيح دهند.همين تربيت، يعني همان ايمان پروري كه در سوالتان است، مي باشد.»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14