(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23 مرداد 1390- شماره 19999

مراقبت از سلامتي درگرما
احياي سه گونه دامي در كشور
دستاوردهاي جديد با دانش قديم
لاغري به بهاي تخريب مغز
ميوه ها و سبزي هاي ارگانيك خواص كمتري دارند
7 علامت شايع افسردگي
سمي ترين موجودات دنيا را بشناسيم
زمين لرزه ژاپن اتمسفر را هم لرزاند
درمان سرطان با سپاهچاله ها



مراقبت از سلامتي درگرما

مهم ترين بيماري هاي شايع در فصل تابستان، با دستگاه گوارش مرتبط است و شامل بيماري ها و عفونت هاي روده است كه با شروع روزهاي گرم خود را نشان مي دهد و اگر مراقبت جدي در اين زمينه صورت نگيرد، همواره احتمال ابتلاي افراد به اين دسته از بيماري ها، وجود خواهد داشت.
يكي از راه هاي جلوگيري از اين بيماري ها استفاده بجا از روغن هاست. چربي ها و روغن از مهمترين اجزاي تشكيل دهنده غذاي انسان ها به شمار مي روند. چربي ها در همه سلول ها و بافت هاي بدن وجود دارند و نقش حياتي درساختمان غشاي سلولي ايفا مي كنند. چربي ها منبع انرژي بدن، حامل ويتامين هاي محلول در چربي و پيش ساز هورمون ها و نمك هاي ضروري بدن هستند. اين گروه از مواد غذايي به تنظيم حرارت بدن مي انجامند.
يك متخصص بيماري هاي عفوني درتورنتو مي گويد: بدون شك امروزه يكي از علل عمده ابتلا به بيماري هاي عفوني و عروقي، شيوه نامناسب زندگي از جمله تغذيه نامناسب است. نكته مهم اين كه زمينه بروز اين بيماري ها از دوران كودكي در بدن شكل مي گيرد. تمايل به مصرف غذاهاي چرب، شور، برشته، سرخ شده و دودي از كودكي شكل گرفته و ذائقه ما را مي سازند كه عوض كردن آن در بزرگسالي مشكل خواهد بود.
مصرف روغن به صورت فراوان اگر چه در خطر اضافه وزن و بيماري هاي مختلف و برخي از انواع سرطان ها را افزايش مي دهد اما وجود مقادير كافي از آنها در رژيم غذايي براي بدن ضروري است. روغن هاي گياهي مايع، به دليل دارا بودن مقادير كافي اسيدهاي چرب غير اشباع و نداشتن كلسترول، مناسب تر از روغن هاي جامد هستند.
البته نبايد فراموش كرد روغن هاي نباتي ابتدا مايع هستند و دركارخانه هاي توليد روغن براي بالا بردن مقاومت آنها را هيدروژنه مي كنند. دراين فرايند اسيدهاي چرب روغن اشباع شده و به همين دليل به اين روغن ها اشباع شده مي گويند.
روغن هاي جامد، مدت بيشتري قابل نگهداري هستند.حرارت را بهتر تحمل مي كنند، به نور حساس نيستند اما به خاطر دارا بودن اسيدهاي چرب اشباع در ايجاد بيماري هاي قلبي-عروقي نقش مهمي دارند.
افزون بر اين هيدروژنه كردن اسيدها چرب هم ضرر مضاعف دارند. اسيدهاي چرب ترانس در ايجاد سرطان نقش دارند. به همين دليل روغن هاي جامد با توجه به تحمل زيادشان به حرارت با اين كه براي سرخ كردن بهتر از روغن هاي معمولي هستند ولي به طور كلي در ليست غذاهاي خطرناك قرارمي گيرند.
از سوي ديگر هم صنايع توليد روغن تلاش موثري را براي توليد روغن هاي كم ترانس شروع كرده اند. اين روغن ها به صورت نيمه جامد هستند مثل روغن مخصوص سرخ كردن و گاهي اوقات يكنواخت نبوده و قسمت مايع برروي ظرف روغن بيشتر جمع مي شود. اين شكل ظاهري دليل برفاسد شدن روغن نيست و بهتر است آن را قبل از مصرف به طوركامل هم بزنيم.
هر چه ايزومر ترانس روغن كمتر باشد روغن سالم تر است ولي كمتر حرارت را تحمل مي كند. بنابر اين بايد سعي شود روغن هاي مايع را براي سرخ كردن مواد غذايي با درجه بالا استفاده نكنيم.
تحقيقات نشان مي دهد چربي هاي ترانس، ميزان كلسترول بد خون را افزايش داده و كلسترول خوب را كاهش مي دهند. اين امر سبب افزايش احتمال بيماري هاي مختلف و برخي سرطان ها مي شود.
بيشتر چربي هاي ترانس در غذاهاي سرخ شده ساندويچ ها و روغن نباتي وجود دارد. به همين دليل هم بايد صنايع روغن سازي استراتژي خود را براي كاهش اسيدهاي چرب اشباع شده و ايزومر ترانس، طوري تنظيم كنند كه مصارف خوراكي مناسب تر و از زيان كمتري برخوردار باشند.
از نظر علمي روغن هاي فاقد اسيدهاي چرب اشباع شده و ايزوترانس بسيار مناسب بوده و ميزان مجاز براي وجود چربي هاي اشباع حداكثر 25 درصد واسيدچرب ترانس حداكثر 10 درصد است. اين درحالي است كه آمارهاي غير رسمي ايزومر ترانس را 30 درصد و درآمارهاي رسمي 20 درصد براي روغن هاي توليد شده بيان مي كنند.
استفاده از روغن هاي مايع براي انواع سالادها و غذا مناسب است ولي براي سرخ كردن بايد از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده كنيم. آن هم به اين خاطر است كه اين نوع روغن به ميزان كمتري ايزومر ترانس و چربي هاي اشباع شده نسبت به روغن هاي جامد دارد و اين موضوع در پيشگيري از اضافه وزن و چاقي و به دنبال آن پيشگيري از بيماري هاي ناشي از چاقي مثل ديابت، بيماري هاي قلبي و عروقي افزايش فشارخون، سكته هاي قلبي و مغزي و بيماري هاي اسكلتي مثل كمردرد، زانو درد و برخي از انواع سرطان ها موثر است.

 



احياي سه گونه دامي در كشور

علي رغم اينكه ايران پيمان تنوع زيستي را پذيرفته است ولي در حال حاضر برخي از گونه هاي جانوري بومي كشور در حال نابودي است از اين رو محققان كشور با استفاده از روشهاي بيوتكنولوژي و ذخيره DNA اقدام به احياي سه گونه دامي كشور كردند.
به گزارش مهر، تاكنون بر روي كره زمين در حدود 2 ميليون گونه موجود زنده شناسايي و نامگذاري شده است و دانشمندان احتمال افزايش اين رقم تا حدود 10 ميليون موجود زنده را مي دهد. بخش عظيمي از اين افزايش متعلق به گروه هاي بي مهرگان و به ويژه بندپايان مي شود.
سازمان ملل در سال 1992 كنفرانسي را درباره حمايت از محيط زيست در ريودوژانير و برگزار كرد كه يكي از دستاوردهاي آن انعقاد پيمان تنوع زيستي است كه ايران هم اين معاهده را در سال 1375 تصويب كرد و به آن پيوست.
علي رغم اين اقدام امروز شاهديم كه بسياري از گونه هاي جانوري بومي ايران در حال انقراض است. به گونه اي كه براساس مستندات علمي، شتر دو كوهانه حدود دو هزار و 500 سال قبل از ميلاد مسيح توسط ايرانيان اهلي شده و از اين كشور به ساير نقاط جهان برده شده است ولي در حال حاضر اين گونه جانوري در معرض انقراض قرار دارد به طوري كه جمعيت آن در كشور به كمتر از 70 نفر تقليل يافته است.
علاوه بر اين دو گونه گاو «سرابي» و «گلپايگاني» در معرض نابودي قرار دارند از اين رو محققان مؤسسه تحقيقاتي دامي با ايجاد بانك DNA اقدام به احياي سه گونه جانوري «شتر دوكوهانه»، «گاو سرابي» و گاو «گلپايگاني» كردند.
مهندس نعمت الله اسدي- مجري طرح در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از ايجاد بانك DNA را شناسايي تعداد و مناطق پراكنش گونه هاي دامي در خطر انقراض كشور دانست و افزود: با تكميل و راه اندازي بانك DNA علاوه بر استخراج DNA ژنومي دامهاي در معرض تهديد مي توان نسبت به ثبت و نگهداري ژنوم اين دامها در بانك DNA و ثبت ژنتيكي گونه هاي در معرض تهديد و در حال انقراض اقدام كرد.
وي استفاده از تكنيك هاي زيست فناوري براي حفظ اطلاعات با ارزش ذخاير ژنتيكي كشور را از مزاياي اين بانك نام برد و اظهار داشت: كشور ما يكي از مناطق اهلي كردن دام در جهان بوده است و داراي ذخاير ارزشمند ژنتيكي است كه طي هزاران سال در اثر انتخاب طبيعي، مقاومت نسبي در برابر بيماريها و انگلهاي رايج در منطقه و شرايط نامناسب محيطي را به دست آورده اند.
مجري طرح با ابراز تاسف از كاهش گونه هاي جانوري و عدم ذخيره سازي ژنوم آنها، خاطر نشان كرد: متاسفانه در طي ساليان متمادي نه تنها اقدام شايسته اي براي حفظ و حراست از اين سرمايه ارزشمند ملي صورت نگرفته است بلكه در حال حاضر شاهد انقراض بعضي از ذخاير ژنتيكي از جمله «شتر دو كوهانه»، «گاو سرابي» و «گاو گلپايگاني» هستيم.
اسدي، ادامه داد: از اين رو طي اجراي پروژه تحقيقاتي اقدام به ايجاد و راه اندازي بانك DNA در مؤسسه تحقيقاتي علوم دامي كرديم.
اين محقق با اشاره به جزئيات اين پروژه تحقيقاتي توضيح داد: در اين پروژه به منظور ذخيره سازي و ثبت ذخاير DNA گونه هاي در حال انقراض و در معرض تهديد اقدام به تهيه و تدوين بانك DNA شده است.
اسدي ادامه داد: در اين پروژه ابتدا اطلاعات مربوط به تعداد، مناطق پراكنش و اطلاعات دقيق نژادي گونه هاي دامي موجود در سطح كشور جمع آوري و ثبت و پس از آن DNA اين دامها استخراج و در بانك هاي مخصوص ثبت و ذخيره مي شود.
وي به مزاياي اين بانك اشاره كرد و يادآور شد: ايجاد اين بانك ضمن حفظ اطلاعات وراثتي اين ذخاير مي توان در آينده از ژنهاي مطلوب آن در جهت اجراي برنامه هاي اصلاح نژادي استفاده كرد.
اين محقق به گونه هاي در حال انقراض دامي كشور اشاره و خاطرنشان كرد: در حال حاضر سه گونه جمعيتي دامي شتر دو كوهانه، گاو سرابي و گاو گلپايگاني از جمله گونه هاي در حال انقراض كشور هستند كه در فاز اول اين بانك اقدام به جمع آوري اين سه گونه دامي كرديم.
وي اضافه كرد: باتوجه به اولويت بنديهايي كه صورت گرفته است پس از ايجاد بانك DNA سه گونه دامي، نسبت به راه اندازي اين بانك در ساير گونه هاي جمعيتي اقدام مي شود.

 



دستاوردهاي جديد با دانش قديم

ترجمه عليرضا سزاوار
دگرگوني در ژنتيك علم جديدي است كه دستاوردهاي آن هنوز به طور كامل شناخته نشده است.
در طول تاريخ علوم جديد بسياري از ابتكارات و كشفيات علمي در مراحل ابتدايي خود با مشكلاتي همچون عدم تأييد از سوي ساير متخصصان و دانشمندان روبه رو شده اند و اين درحالي بوده است كه اين كشفيات تنها تغييرات اندكي در نحوه زندگي و تفكر بشر به وجود آورده اند اما تغييرات علم ژنتيك با ساختار اصلي و قانونمند خود با آفرينش درافتاده است و خواهان تغييرات اساسي و اصلي در اين ساختار است.
در اين شاخه از پيشرفت علم دانشمندان به دنبال آن هستند كه با بهره گيري از علم و دانش خود هم چنان بر كاستي ها غلبه كرده و مسير رشد و ترقي خود را ادامه دهند اما اين تغييرات به دليل آميخته بودن با قوانين طبيعي بسيار حساس و شگفت انگيز خواهد بود و در نتيجه وارد شدن در اين زمينه با حدس و گمان هايي همراه است.
علم بيوتكنولوژي داراي پيچيدگي هايي است و آن گونه كه مردم تصور مي كنند خيلي هم جديد نيست. اين شاخه از علم نخستين بار در كتابي كه در سال 1920 نوشته شد مورد استفاده قرار گرفت. اين نوشته شامل مسائل زيست شناسي است و به علاوه روش توليد محصولات توسط ميكرو ارگانيزم ها در آن تشريح شده است كه موضوعي بود كه در رشته كشاورزي به طور مشخص مورد استفاده قرار مي گرفت.
با پيشرفت زمينه هاي استفاده از بيوتكنولوژي كه در اصل تكنولوژي زيستي معني مي دهد تعاريف رايج از اين رشته نيز دستخوش تغييرات شد تا اين كه واژه بيوتكنولوژي مترادف با تكنولوژي تخمير شد. از سوي ديگر در مراكز علمي هم براي آن تعريف مشابهي ارائه شد. اما در سال بعد در مقاله اي منتشر شده در يك مجله مهندسي ژنتيك تعريف توسعه علمي و اقتصادي در زمينه ژنتيك براي تعريف بيوتكنولوژي مورد استفاده قرار گرفت و اين تعريف، تعريف مورد تأييد كميسيون علائم تجاري آمريكا قرار گرفت و به صورت علامتي تجاري در زمينه مهندسي ژنتيك گرديد.
كاربرد رشته بيوتكنولوژي در زمينه علوم پزشكي و دارويي شامل ابداع روش هاي كاملا جديد براي تشخيص مولكولي مكانيسم هاي بيماري زايي و گشايش رشته جديدي در زمينه پزشكي تحت عنوان پزشكي مولكولي است و به علاوه امكان تشخيص پيش از تولد بيماري ها و پس از تولد بيماري ها، ژن درماني و از بين بردن معلوليت هاي كودكان پيش از تولد، توليد واكسن هاي جديد، ساخت كيت هاي تشخيصي، تولد پادتن هاي منوكلونال، ايجاد ميكرو ارگانيسم هاي دست كاري شده براي كاربردهاي خاص و غيره را شامل مي شود.
پيشگيري و درمان بيماري ها
در حال حاضر براي تشخيص مداواي دقيق بيماران، پيشگيري از بيماري ها و درمان بيماري ها راه ديگري جز پزشكي مولكولي وجود ندارد. به علاوه به عنوان نمونه هاي عملي از كاربرد بيوتكنولوژي در علوم پزشكي و درماني مي توان به مواردي همچون ژن درماني- طرح بين المللي ژنوم انسان- شبيه سازي مكانيسم هاي مولكولي پيدايش سرطان و شبيه سازي اشاره كرد.
با توجه به رشد روزافزون جمعيت جهان و نيز افزايش تقاضا براي موادغذايي طي سال هاي اخير شاهد تغييرات اساسي در زمينه توليد محصولات كشاورزي در سال هاي اخير بوده ايم و اين خود سبب گذر جدي و اجتناب ناپذير از كشاورزي سنتي به كشاورزي پيشرفته گرديده است و به علاوه سبب شده است كه علاوه بر استفاده از ادوات و تجهيزات كاشت، داشت و برداشت جديد براي محصولات، روش هاي نوين بيوتكنولوژي نيز در توليد محصولات دامي و زراعي مورد استفاده قرار گيرد تا بدين وسيله مشكلات تأمين موادغذايي جوامع مرتفع شود.
استفاده از روش هاي افزايش كمي و كيفي و نيز استفاده از روش هاي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي در توليد محصولات غذايي و نيز كاهش هزينه ها و زمان توليد در اين روش ها سبب شده است كه گياهان به عنوان اصلي ترين و مهم ترين منابع تجديد شونده جهان كه علاوه بر تأمين غذاي انسان و حيوان نيازهاي غيرتغذيه اي مانند شيميايي و صنعتي را نيز مرتفع مي كنند، در كانون توجهات براي توليد انبوه قرار گيرند.
علاوه بر توليد گياهان دستكاري شده توسط دانشمندان اقداماتي نيز در جهت توليد جانوران ژنتيكي به عمل آورده اند و توليد جانوران ترانس ژنتيك از دستاوردهاي مهندسي ژنتيكي است.
كاربردهاي علم تكنولوژي زيستي علاوه بر مسائل زيستي در مسائل صنعتي نيز وجود دارد و به عنوان نمونه استفاده از ميكروارگانيسم ها بر استخراج و بازيافت كاني هاي پرارزشي مانند طلا، نقره، مس و اورانيوم در برخي از معادن دنيا رواج پيدا كرده است و نيز توليد اسيدهاي آلي و يا اسيدهاي چرب ويژه از ديگر زمينه هاي همكاري صنعت و دانش تكنولوژي زيستي است.
توليد پلاستيك هاي قابل تجزيه، توليد انرژي هاي تجديدپذير، توليد ساختارهاي نانو متري و نيز توليد آنزيم هاي خاص در صنايع غذايي، شيميايي، سلولزي، نفت و توليد شوينده ها از ديگر عرصه هاي جديد و با ارزش بيوتكنولوژي در صنعت و محيط زيست به حساب مي آيد.
افزايش كمي و كيفي گياهان را مي توان يكي از مهم ترين دستاوردهاي علم ژنتيك به حساب آورد كه هدف اصلي از انجام اين كار افزايش عملكرد در واحد سطح، بهتر نمودن كيفيت محصولات و فرآورده هاي كشاورزي و نيز توليد مواد اوليه مورد نياز براي جوامع انساني است.
در بيشتر گياهان يك يا چند ژن باارزش اقتصادي وجود دارد، اين دسته از ژن ها حساسيت و مقاومت گياهان را نسبت به امراض و آفات كنترل مي كنند و در اولويت برنامه هاي اصلاح نباتات نيز قرار دارند. هدف اصلاح گر نباتات نبايد در توسعه روش هاي سنتي كشت نباتات اصلاحي خلاصه شود، بلكه بايد همواره در تلاش براي ايجاد تركيبات جديد از ژنوتيپ هاي مطلوب است.
هدف نهايي در هر برنامه اصلاحي افزايش عملكرد است كه در شرايط نامساعد افزايش عملكرد به طريق اصلاح نباتات صرف زمان طولاني تري را نياز دارد، از سوي ديگر اين نكته كليدي را نبايد فراموش كرد كه ژن هاي كنترل كننده عملكرد، براي بروز حداكثر پتانسيل خود به عوامل محيطي توليد وابسته اند.

 



لاغري به بهاي تخريب مغز

كمبود موادمغذي در بدن افرادي كه براي كاهش وزن خود از رژيمهاي غذايي سخت پيروي مي كنند، سلولهاي مغز آنها را وادار مي كند كه خود را خورده و به اين شكل احساس گرسنگي شديدتري را در افراد ايجاد كنند.
سلولهاي مغزي مانند ديگر بخشهاي بدن براي جلوگيري از گرسنگي شديد، از خود به عنوان آخرين منبع تامين انرژي استفاده كرده و در صورت دريافت نكردن مواد غذايي كافي آغاز به خوردن خود مي كنند.
بدن با توليد اسيدهاي چرب نسبت به اين رويداد واكنش نشان مي دهد و به اين شكل سيگنالهاي گرسنگي در مغز تشديد شده و فرد مجبور به خوردن غذا مي شود. به اين شكل فرد نه تنها وزني كم نمي كند بلكه ممكن است به نسبت وزن بيشتر پيدا كند.
محققان كالج آلبرت انيشتين نيويورك با مشاهده اين نتايج اعلام كردند اين يافته مي تواند به يافتن شيوه هاي تاثيرگذارتري براي كاهش وزن منجر شود.
آزمايشهاي انجام گرفته بر روي موشها نشان داد متوقف كردن سلولهاي مغزي از خودخوري، پديده اي كه به «اتوفگي» نيز شهرت دارد، مي تواند از افزايش ميزان گرسنگي در فرد جلوگيري كند. اين تغييرات شيميايي در مغز موشهايي كه دوره اي رژيم غذايي را دنبال كردند به منجر به لاغرتر شدن آنها شد.
براساس گزارش تلگراف، محققان اميدوارند با ارائه شيوه درماني مبتني بر نتايج اين تحقيقات بتوانند شيوه هايي ارائه كنند كه فرد با رعايت آنها بتواند كمتر احساس گرسنگي را تجربه كرده و چربي بيشتري بسوزاند.

 



ميوه ها و سبزي هاي ارگانيك خواص كمتري دارند

نتايج يك بررسي جديد نشان داده است ميوه ها و سبزي هاي ارگانيك نسبت به محصولاتي كه با استفاده از مواد شيميايي پرورش داده مي شوند خواص تغذيه اي نسبتاً كمتري دارند و طعم بهتري هم در مقايسه با محصولات عادي ندارند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين خبر براي كساني كه هزينه بيشتري را صرف تهيه محصولات گياهي ارگانيك مي كنند به طور قطع خبر خوبي نيست. با اين وجود متخصصان معتقدند كه خوردني هاي ارگانيك با محيط زيست سازگار هستند و براي سلامت كره زمين مفيدند.
به گزارش پايگاه اينترنتي پرايم ديت، مجموعه اي از آزمايشهاي روي سه محصول باغي شامل سيب زميني، كلم بروكلي و گوجه فرنگي نشان داده است كه محصولات غيرارگانيك هم خواص تغذيه اي بيشتري دارند و هم خوشمزه تر هستند.
اين آزمايشات نشان داد سيب زميني كه با استفاده از مواد شيميايي پرورش مي يابد در مقايسه با سيب زميني ارگانيك از ذخيره ويتامين C غني تري برخوردار است. كلم بروكلي كه به روش طبيعي پرورش مي يابد در مقايسه با بروكلي ارگانيك از مقادير بيشتري از آنتي اكسيدانها برخوردار است و گوجه فرنگي غيرارگانيك نيز طعم قوي تري دارد و نسبت به انواع ارگانيك ها 69 درصد طعم آن قوي تر و شيرين تر است.

 



7 علامت شايع افسردگي

افسردگي يكي از بيماري هاي شايع قرن ماست و سازمان جهاني بهداشت هشدار داده است كه اين بيماري رواني بيش از ساير عوامل تهديدكننده حيات جسمي و رواني، انسان ها را در قرن حاضر تهديد مي كند.
علت افسردگي مي تواند عوامل ژنتيكي، استرس زياد، شكست هاي بزرگ در زندگي، از دست دادن و مرگ يكي از نزديكان و عوامل پيچيده ديگر باشد.
وب سايت Healthline گزارشي درباره مهمترين عوامل پيدايش افسردگي منتشر كرده و در آن اشاره كرده است كه ممكن است همه افراد بشر تا حدي دچار يكي از علائم افسردگي زير شده باشند كه نبايد نگراني زيادي به خود راه دهند اما اگر اين علائم به صورت پيوسته در فرد رخ مي دهد بهتر است هر چه زودتر به يك روانشناس يا روانپزشك براي مشاوره مراجعه كند.
1-منفي شدن احساسات
يكي از نشانه هاي بروز افسردگي مي تواند تغيير منفي و بدبينانه ديدگاه فرد نسبت به زندگي باشد، بويژه آنكه احساس نااميدي محض از بروز تغييرات مثبت در زندگي فرد ايجاد شود. معمولا احساس نااميدي از تغييرات مثبت همراه است با احساس بي ارزش بودن، حس تنفر از خود و بي دليل احساس گناهكار بودن. شايد اين حرف ها را زياد بشنويم كه «همه اش تقصير من بود!» يا «كه چي بشه؟! آخرش كه چي؟!»
2- بي علاقگي و از دست دادن انگيزه
افسردگي مي تواند منجر به از دست دادن علايق شخصي فرد نسبت به موضوعاتي شود كه سابقا به آنها عشق مي ورزيده است. بي علاقگي به معاشرت با دوستان، ورزش نكردن، سفر نرفتن و شركت نكردن در فعاليت هاي گروهي هم نشانه هاي ديگري از بروز افسردگي است.
3- خواب زياد و احساس كرختي
يكي از نشانه هاي افسردگي احساس كرختي زياد و بي حوصلگي مفرط است. شخص احساس مي كند مانند باتري خالي شده، كاملا شارژش خالي شده و تمايل براي انجام دادن هيچ كاري ندارد. خواب آلودگي و ماندن طولاني مدت در رختخواب هم مي تواند از نشانه هاي اين بيماري باشد اما افسردگي به نوبه خود مي تواند باعث بيخوابي نيز بشود كه خود عامل كج خلقي و آشفتگي ذهني است.
4- بيقراري و دلهره
بيماري افسردگي لزوما منجر به بي حركتي و كرختي نمي شود و مي تواند به صورت فعاليت زياد داشتن به همراه احساس دلهره و اضطراب خود را نشان دهد. انگاري هر آن ممكن است اتفاقي رخ دهد و فاجعه اي در انتظار شخص افسرده دل نگران است. اين نوع نمايش افسردگي به همراه فعاليت زياد، بيشتر در مردان ديده مي شود. زنان وقتي دچار افسردگي حاد مي شوند تمايل به گوشه نشيني و بي حركتي دارند اما در مردان ديده شده كه هنگام افسردگي حاد معاشرتي شده و به صورت بيمارگونه اي فعاليت مي كنند.
5- اختلال وزن بدن
شخصي كه دچار افسردگي حاد شده ممكن است به علت پرخوري مفرط يا بي اشتهايي كاذب دچار افزايش و كاهش وزن به صورت پيوسته باشد. اگر شخص بدون اينكه احساس گرسنگي كند تمايل به خوردن غذاي زيادي دارد و يا هنگام احساس گرسنگي مفرط تمايلي به خوردن غذا پيدا نمي كند نشانه اي از افسردگي در وي ديده مي شود.
6- احساسات غيرقابل كنترل
يك لحظه احساس عصبانيت و انفجار و لحظه اي ديگر بي اختيار گريستن. نداشتن كنترل بر روي بروز احساسات نشانه اي از ابتلاي فرد به بيماري افسردگي است.
7- فكر كردن به مرگ
فكر كردن به مرگ و خودكشي يكي از علائم مشهور افسردگي است. كسي كه اقدام به خودكشي مي كند يقينا افسرده است و كساني كه دائما به مردن و مرگ فكر مي كنند نيز به احتمال زياد افراد افسرده اي هستند.

 



سمي ترين موجودات دنيا را بشناسيم

شناخت تعدادي از سمي ترين موجودات دنيا كه تماس با آنها به هر نحوي مي تواند خطر مرگ را به دنبال داشته باشد، خالي از لطف نيست.
به گزارش مهر، در زير ليستي از سمي ترين موجودات دنيا كه تماس با آنها خطر مرگ براي انسان و ساير موجودات را دارد آورده شده است:
«عنكبوت بيوه سياه» كه با خالهاي قرمز زير شكم خود به راحتي قابل شناسايي است در سراسر دنيا به خصوص در نقاط گرمسير و كشاورزي يافت مي شود و مسموميت ناشي از سم آن، 15 برابر از سم مار زنگي خطرناكتر است.
«زنبق مرگ» كه برگهاي آن ممكن است با پياز وحشي اشتباه گرفته شود. در آمريكاي شمالي و سيبري يافت مي شود و براي انسان و حيوانات خطرناك است. اثر سم آن با سوزش لبها شروع مي شود و كاهش ضربان قلب و دماي بدن، كما و پس از آن مرگ را به همراه دارد.
«قورباغه سمي طلايي» در كلمبيا يافت مي شود. اين قورباغه كوچك با 5/1 اينچ قد، سمي ترين موجود زنده شناخته شده است. سم آن روي پوستش قرار دارد و هر چيزي كه آن را بخورد فوراً از پا درمي آيد. هر كدام از اين قورباغه ها يك ميلي گرم سم روي پوست خود دارد كه براي كشتن 10 هزار موش يا 10 تا 20 انسان كافي است.
«عقرب مرگ خرامان» در مناطق گرم شمال آفريقا و خاورميانه يافت مي شود. با يك نيش دم خود مي تواند يك انسان را از پا درآورد.
«قارچ كلاه مرگ» يكي از كشنده ترين قارچها است كه 30 گرم از آن براي كشتن انسان كافي است. سم آن موجب زردي، مرگ كاذب و سرگيجه مي شود. معمولا درمان آن تعويض كليه است.
«گمار تايپه اي»، اين خزنده مهلك آسيايي 50 برابر از مار كبرا كشنده تر است. ذره اي به اندازه يك بلور كوچك نمك از سم اين مار براي از پا درآوردن انسان كافي است.
«عنكبوت سرگردان برزيلي»، اين عنكبوت تقريباً هر سال 5 نفر را در سراسر دنيا مي كشد. سم آن درد شديد، تعريق بسيار و از دست دادن هشياري را به همراه دارد. اين عنكبوت بيشتر بين خوشه هاي موز يافت مي شود.
«ماهي سنگي» در كف آبهاي استراليا يافت مي شود. خارهاي پشت آن براي از پا درآوردن كسي كه آن را لگد مي كند كافي است. مرگ در ظرف چند ساعت حتمي است.
«عروس دريايي مرگبار» يكي از سمي ترين حيوانات دنيا است كه سم آن در كمتر از دو دقيقه قرباني خود را مي كشد.

 



زمين لرزه ژاپن اتمسفر را هم لرزاند

محققان اعلام كردند زمين لرزه فاجعه باري كه در ژاپن خسارتهاي فراواني به بار آورده است منجر به بروز زلزله در لايه بالايي اتمسفر زمين نيز شده است.
زمين لرزه و سونامي عظيمي كه در ماه مارس منجر به ويراني بخش هايي از كشور و كشته شدن هزاران ژاپني شد به اندازه اي شديد بوده است كه ارتعاشات آن حتي به فضا هم نفوذ كرده و بر روي اتمسفر زمين تاثير گذاشته است.
حركات عمودي زمين لرزه و امواج ويرانگر سونامي موجب ايجاد ارتعاشاتي شده كه به سوي اتمسفر فشار وارد كرده است. اين فرايند از گذشته شناسايي شده بود اما ارتعاشات ناشي از زمين لرزه ژاپن بزرگترين ارتعاشاتي كه تاكنون در اتمسفر مشاهده شده را به وجود آورده است. در مقياس زميني، چنين ارتعاشاتي كه به امواج صوتي با فركانس پايين ارتباط دارند، بسيار كوچكند اما همين امواج زماني كه به سمت بالا حركت مي كنند، گسترش يافته و بزرگ تر مي شوند.
در ارتفاعي كه هواپيماها پرواز مي كنند يعني حدود 9 هزار و 100 متري از سطح زمين امواج زمين لرزه ژاپن مي توانند تا دامنه يك متري گسترش پيدا كرده باشد، اندازه اي كه در آن ارتعاشات از حالت عادي تعادل مي گذرد. اين ميزان از تغيير به اندازه اي نخواهد بود كه يك مسافر هوايي آن را احساس كند.
اما در بخشهاي بالاتر اتمسفر يعني در لايه يونوسفر امواج به هزاران برابر شدت ابتدايي خود تقويت مي شوند. يونوسفر از گازهاي نسبتاً داغي تشكيل شده كه به دليل تعامل با نور شديد خورشيد به شدت داغ هستند. امواج رو به بالا اين گازها را به اندازه اي در هم فشرده مي كنند كه تاثير آنها بر روي امواج راديويي مشابه آنچه در GPS كاربرد دارد كاملا محسوس است.
برخي دانشمندان بر اين باورند با استفاده از اختلالات ايجاد شده در سيستم GPS مي توان سونامي هايي كه در آبهاي آزاد رخ مي دهند را پيش بيني كرد. اما محققان دانشگاه نورث وسترن معتقدند چنين روشي نمي تواند راهكار كاربردي براي پيش بيني سونامي ها باشد زيرا تنها گيرنده هاي زميني GPS هستند كه از قابليت رديابي تغييرات كوچك برخوردارند و در زماني كه اين تغييرات توسط رديابهاي زميني قابل دسترسي مي شوند، امواج سونامي ديگر به ساحل رسيده اند.
براساس گزارش گيزمگ، به گفته محققان ابزار كاربردي تر استفاده از رادارهاي فرااتمسفري است تا بتوانند كوچك ترين تغييرات در زمين و امواج ساطع شده از آن را رديابي كرده و وقوع سونامي را پيش بيني كنند.

 



درمان سرطان با سپاهچاله ها

ستاره شناساني كه به مطالعه ستارگان و سياه چاله ها مي پردازند موفق به كشفي شده اند كه مي تواند در نهايت به درمان هاي ايمن تر و موثرتر سرطان منجر شود.
دانشمندان در بررسي هاي خود دريافتند كه فلزات سنگين در زمان مواجهه با اشعه ايكس در انرژيهاي خاص از خود الكترون هاي كم انرژي منتشر مي كنند.
اين كشف احتمال اين امر را بالاتر مي برد كه پزشكان بتوانند از كاشت هاي ساخته شده از طلا يا پلاتين براي از بين بردن تومورها با الكترونهاي كم انرژي استفاده كرده و در همان حال بافت هاي سالم را در معرض تشعشعات كمتري از آنچه امروز ممكن است، قرار دهند.
شبيه سازي هاي رايانه اي محققان نشانگر آن است كه برخورد يك اتم طلا يا پلاتين با مقدار كمي اشعه ايكس در يك طيف فركانس باريك منجر به توليد جرياني با بيش از 20 الكترون انرژي پايين مي شود.
به گفته محققان، اين الكترون هاي پرتاب شده مي توانند سلولهاي سرطاني را كشته و دي ان اي آنها را تجزيه كنند. از اين رو پزشكان خواهند توانست نانوذرات فلزات سنگين را در داخل و اطراف تومورها قرار داده سپس آنها را با ضربات مناسب اشعه مورد ضربه قرار دهند.
اين بارش الكتروني مي تواند تومور سرطان را از بين ببرد. همچنين اين فرآيند به شدت مواجهه بيمار با تشعشعات را در مقايسه با بسياري از شيوه هاي تابشي رايج كاهش مي دهد.
اين محققان يك دستگاه اوليه ساخته اند كه نشان مي دهد فركانس هاي خاص اشعه ايكس مي توانند الكترون هاي كم انرژي را از نانوذرات فلزات سنگين آزاد كنند. با اين كه اين دستگاه به توسعه بيشتري نياز دارد،شاهدي بر اصل شيوه بالقوه درمان سرطان به شمار مي رود.
محققان اين درمان احتمالي را پس از بررسي آسمان به دست آوردند. آنها به طور خاص تلاش كردند مواد تشكيل دهنده ستاره هاي مختلف را براساس چگونگي جريانات تابشي به داخل آنها و سپس خروج از اين ستارگان شناسايي كنند.
اين تيم براي شبيه سازي اين فرآيندها، مدل هاي رايانه اي پيچيده ساختند. اين مدل ها آنها را به چگونگي رفتار فلزات سنگيني مانند آهن در زمان جذب گونه هاي مختلف تابش راهنمايي كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14