(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 مرداد 1390- شماره 20002

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
درخواست 192 نماينده مجلس براي برخورد قانوني با روزنامه ايران
خارج از دستور
نوراني شدن انسان با قرآن
جليلي : گفت وگو - همكاري بهترين راهبرد در عرصه بين المللي است
عصر ديروز در تهران؛ مراسم تشييع پيكر يكي از جانبازان فتنه 88 برگزار شد
سفير كشورمان در پكن: تجارت ايران و چين به 50 ميليارد دلار خواهد رسيد
دعوت از كاردار سفارت انگليس براي گفت و گو با دانشجويان در يكي از دانشگاه هاي تهران
احكام جديد رئيس جمهور براي صالحي و سعيدلو



درخواست 192 نماينده مجلس براي برخورد قانوني با روزنامه ايران

نمايندگان مجلس در محكوميت انتشار ويژه نامه خاتون، با صدور بيانيه اي ضمن حمايت از اقدام دادستان تهران، خواستار برخورد قانوني با عوامل تهيه آن شدند.
موج اعتراض ها به اقدام توهين آميز روزنامه ايران در انتشار ويژه نامه خاتون ديروز هم در مجلس ادامه داشت و 192 نماينده با صدور بيانيه اي اين مسئله را به شدت محكوم كردند. روزهاي گذشته هم البته تذكرات مختلف شفاهي و كتبي بهارستان نشينان به همين موضوع اختصاص داشت و در اين ميان الهيان نيز از سوال 21 نماينده مجلس از وزير ارشاد در همين رابطه خبر داده بود.
در چنين فضايي امضاكنندگان بيانيه ديروز، ضمن حمايت از اقدام دادستان تهران، خواستار برخورد قانوني با آن روزنامه شدند.
متن اين بيانيه كه توسط محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس قرائت شد، به شرح ذيل است: يكي از روزنامه هاي دولتي در ضميمه مردادماه سال جاري ويژه نامه اي را با عنوان خاتون 1، چاپ و منتشر نموده كه با نگاهي ليبرالي به مساله حجاب و عفاف، به درج مطالبي پرداخته كه با فرهنگ اسلامي هم خواني ندارد.
اظهارات غيركارشناسانه، غيرمنطقي و بدعت آميز و موهن نسبت به مساله حجاب و عفاف و ازدواج و زيرسوال بردن اقدامات قانوني نيروي انتظامي در طرح ارتقاء سلامت اخلاقي كه خواست مردم مسلمان است و ناديده گرفتن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جاي جاي اين نشريه به چشم مي خورد كه نوعي تسامح و تساهل فرهنگي، توجيه و چراغ سبز به بدحجابي در فضاي كشور است.
در شرايطي كه ملت هاي مسلمان و زنان با ايمان از سراسر جهان با تكيه بر ارزش هاي اسلامي، فرياد بر سر مستكبران و حاكمان خودكامه بلند كرده و چادر به عنوان يك نماد جهادي اسلامي در جهان مطرح است، نشر مطالبي از آنچه اشاره شد به وسيله يك روزنامه دولتي با اهداف خاص انحرافي و با سوءاستفاده از بيت المال به هيچ وجه با روح انقلاب اسلامي و مصالح نظام اسلامي سازگار نمي باشد.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن محكوم كردن مواضع اين ويژه نامه، به احترام جامعه بانوان محترم ايران اسلامي از اقدام دادستان تهران حمايت نموده و خواستار برخورد قانوني با آن مي باشيم.
بررسي وضعيت صنعت
در مجلس
روز گذشته همچنين با حضور غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت و نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني، بررسي وضعيت صنعت در كشور در دستور كار مجلس بود.
در همين رابطه سيدحسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع مجلس در صحن علني صبح سه شنبه واردات بي رويه كالاهاي خارجي به خصوص چيني را از مشكلات بخش صنعت دانست و گفت كه طبق آمار گمرك كشور در 3ماهه اول سال جاري واردات كالاهاي خارجي 2 برابر صادرات بوده است.
اين نماينده مجلس گفت: مجلس تلاش كرده است با تصويب قوانيني مشكلات حوزه توليد را حل كند اما متاسفانه دولت آئين نامه اجرايي اين بخش را هنوز تصويب نكرده است و علي رغم گذشت 5 ماه از سال جاري هنوز عملي نشده است و ما انتظار داريم مصوبات مجلس حتما عملياتي شود.
حميدرضا فولادگر ديگر عضو همين كميسيون نيز طي سخناني عنوان كرد: از نظر سرمايه گذاري شاخص FTI در دنيا صدو سي و نهمين كشور هستيم و نرخ رشد اقتصادي ما در 20 سال گذشته حدود 5درصد و در طول اجراي برنامه چهارم توسعه 5/3 درصد بوده است.
فولادگر ادامه داد: براي افزايش نرخ رشد اقتصادي راهي جز جلب مشاركت بخش خصوصي و تعاوني و غيردولتي در اقتصاد نداريم چرا كه دولت خودش نمي تواند سرمايه گذاري كند.
وي اضافه كرد: به نظر مي رسد بيشترين همت و تلاش بخش صنعت بايد به تدوين استراتژي توسعه اين بخش باشد كه ما همچنان منتظر ابلاغ سياست هاي توسعه صنعت هستيم.
اين نماينده مجلس افزود: بايد تمركز خودمان را روي اتمام طرح هاي نيمه تمام در كشور بگذاريم و در دو بعد سياست هاي كلي اصل 44 را در اولويت هاي برنامه هايمان قرار دهيم.
فولادگر همچنين متذكر شد: تنها 26 شركت زيرمجموعه سازمان گسترش تاكنون واگذار شده و 102 شركت باقي مانده است، از اين رو وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد براي واگذاري سريعتر اين شركتها تدبيري بينديشد.
علي اصغر يوسف نژاد هم در بخشي از سخنانش استفاده بخش صنعت و بخش غيردولتي از ظرفيت صندوق توسعه ملي را يك موضوع مهم دانست و گفت: بخش صنعت و بخش غيردولتي بايد از اين فرصت استفاده كند چرا كه هم اكنون 14ميليارد دلار در صندوق توسعه ملي بودجه وجود دارد و به همين دليل بايد حتما برنامه هايي در اين بخش داشته باشيم.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر بانك هاي دولتي و حتي بانك هاي خصوصي بيش از 26درصد بهره دريافت مي كنند و در خصوص واردات نيز بايد بگويم كه به منظور جلوگيري از آسيب به بخش توليد در كشور بايد از تبليغات كالاهاي خارجي در صداوسيما جلوگيري شود.
در ادامه بررسي وضعيت صنعت كشور در صحن علني مجلس، محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني هم با بيان اينكه براساس گزارش بانك جهاني رتبه ايران در مورد وجوهي كه واحدهاي توليدي بايد هزينه كنند، رتبه بالايي است، تاكيد كرد: در كشورمان بيش از 44درصد سود توليدكنندگان صرف هزينه ها مي شود و اين در حالي است كه بخش صنعت كشورمان بايد با هزينه 44درصد از سود خود با كشورهايي رقابت كند كه فقط 5، 10 و يا 20درصد از سود خود را صرف هزينه ها مي كنند.
«در عين حالي كه رشد مختصري در صنعت داريم اما نرخ رشد چند سال گذشته كشور كاهش يافته است؛ مشكل ديگر بخش صنعت كشور پايين رفتن قدرت رقابت واحدهاي توليدي است كه اين مسئله بيشتر ناشي از سياست هاي ارزي است.»
رئيس اتاق بازرگاني همچنين اظهار داشت: كوچك بودن واحدها در صنعت ايران و اثر منفي سياست هاي ارزي دو علت اصلي پايين بودن ظرفيت به كار گرفته در صنعت است، اگرچه بدخواهان نظام با اعمال تحريم ها نتوانستند به اهداف سياسي خود دست پيدا كنند اما هزينه هاي ناشي از تحريم ها بر توليد داخلي سنگيني كرده و لازم است كه با اعمال تحريم ها ما نيز باري را از دوش توليدكنندگان كشور برداريم.
غضنفري هم كه براي بررسي وضعيت صنعت، ديروز به مجلس آمده بود، با اشاره به افزايش قيمت هاي حامل هاي انرژي تصريح كرد: بعد از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها پروژه هاي مربوط به اصلاح قيمت ها را بررسي كرديم و اقدامات لازم را براي تعادل قيمت حامل انرژي انجام داديم.
غضنفري با تاكيد بر اينكه سياست دولت تثبيت قيمت ها نبوده است، خاطرنشان كرد: دولت تلاش كرده است با مديريت مناسب مديريت بازار و تثبيت، قيمت ها را كنترل كند تا به نوعي تعادل بين توليدكننده و مصرف كننده انجام شود.
وزير صنعت، معادن و تجارت همچنين گفت: تا اواسط تير 6 هزار و 700 تصميم براي رفع مشكلات صنايع گرفته شده است كه اين تصميم ها در جلسات استان ها و با حضور استانداران محترم و مسئولان صنايع بوده است.
مخالفت با دو فوريت طرح انتقال آب به درياچه اروميه
مجلسي ها با 94 راي مخالف، دو فوريت طرح انتقال آب براي نجات درياچه اورميه از خشك شدن را نپذيرفتند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح سه شنبه با 57 راي موافق، 94 راي مخالف و 35 راي ممتنع از 304 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان، با دو فوريت طرح انتقال آب براي نجات درياچه اروميه از خشك شدن مخالفت كردند كه بر اين اساس طرح مذكور به صورت عادي در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.
اين طرح كه به امضاي 66 نفر از نمايندگان مجلس رسيده است، داراي يك مقدمه و يك ماده واحده است كه در صورت تصويب نهايي آن وزارت نيرو موظف مي شود طي سال 90 حداقل يك ميليارد متر مكعب آب را براي صيانت از درياچه اروميه از راه هاي ذيل فراهم آورد:
1- انتقال آب به طريق پمپاژ از رودخانه سيلوه در پيرانشهر به درياچه اروميه
2-انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه از آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي
3-آبگيري سدهاي درياچه اروميه در استان هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي و كردستان بعد از حل بحران درياچه اروميه موكول مي شود.
ضعف ساختاري مجلس علت بي توجهي به طرح نظارت است
حجت الاسلام آقا تهراني نماينده تهران هم كه از ناطقين ميان دستور ديروز مجلس بود، اظهار داشت: يكي از مسائل و مشكلات ما نظارت پذيري است. دقت كنيم كه در مجلس درخصوص اين موضوع بسيار صحبت شد و حتي مقام معظم رهبري نيز فرمودند «بايد بر مجلس نظارت باشد» اما ما هيچ كاري در اين زمينه نكرديم.
اين نماينده مجلس خطاب به نمايندگان گفت: آيا به خاطر داريد زماني كه خدمت مقام معظم رهبري رفتيم، با اين عنوان بود كه يك كاركي شده است، اما اين موضوع براي مجلس به هيچ عنوان پذيرفته نيست، بنابراين در اين مسئله بايد دقت جدي داشته باشيم.
آقاتهراني اين مشكل را ناشي از ضعف ساختاري مجلس دانست و تاكيد كرد: بايد در اين زمينه تلاش بيشتري شود و از آنجا كه جوهره مجلس كميسيون هاي آن هستند، لازم است اين موضوع در كميسيون ها بيشتر بررسي شود.
محمد حسين نژاد فلاح نماينده مردم ساوجبلاغ هم در نطق خود تأكيد كرد: وحدت اصولگرايان يك اصل است و قبيله سالاري و سهم خواهي هيچ جايي در آن ندارد و اصولگراي واقعي فقط به تكليف الهي خود و روسفيد بودن نزد امام و شهدا و مردم فكر مي كند.
محمدرضا حسين نژاد، نماينده شيروان نيز با بيان اينكه ويژه نامه خاتون با نگاهي ليبراليستي مقوله حجاب را زير سؤال برده گفت: چنين رويكردي ناشي از انديشه تقابل با بيداري اسلامي در منطقه است.
ديروز همچنين دو مراسم گراميداشت در ابتداي جلسه علني مجلس برگزار شد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيش از آغاز رسمي جلسه مجلس با حضور در صحن علني هفته اطعام به نيازمندان و اكرام ايتام را با اجراي سرودهاي گروه منتخب استان تهران گرامي داشتند.
برپايه اين گزارش پيش از اجراي سرود توسط كانون جوانان پيروان ولايت كميته امداد، محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس طي سخناني در اين باره گفت: برگزاري مراسم هفته اطعام به نيازمندان و تكريم ايتام همه ساله در نيمه دوم ماه مبارك رمضان تا شب هاي قدر برگزار مي شود، بسيار امري پسنديده و مناسب است.
وي افزود: امروز به همين مناسبت گروه سرود منتخب تهران و جمعي از فرزندان مددجوي كميته امداد امام خميني(ره) برنامه اي در صحن مجلس اجرا خواهند كرد.
رئيس مجلس تصريح كرد: البته امروز سالگرد بازگشت آزادگان به ميهن اسلامي نيز هست و قرار است از تعدادي آزادگان جنگ تحميلي در صحن مجلس تقدير شود.
حجت الاسلام ابوترابي فرد نيز پس از باهنر ضمن تبريك به مناسبت سالروز ورود آزادگان به كشور، به ايراد سخنراني پرداخت.
در ادامه اين جلسه محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي از 8 نفر از آزادگان كه 3 نفر از آنها از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بودند با اهدا هديه اي تقدير و تشكر كرد.
سيدكاظم موسوي نماينده مردم خدابنده، محمد دهقان نماينده چناران و طرقبه و حجت الاسلام حسن نوروزي نماينده رباط كريم از نمايندگان مورد تقدير حاضر در مجلس شوراي اسلامي بودند.
همچنين حسن محمدي، فريدون بياتي، بيژن كياني، احمد روزبهاني و حجت الاسلام محمد شهسواري آزادگاني بودند كه با حضور در صحن علني مجلس مورد تقدير و تشكر نمايندگان قرار گرفتند.
با تصميم هيئت رئيسه مجلس همچنين هزينه برگزاري مراسم افطاري نمايندگان و خانواده هاي آنها نيز براي كمك به مردم قحطي زده سومالي اختصاص يافت.

 



خارج از دستور

طي نامه اي به رئيس پارلمان نروژ
رئيس كميته حقوق بشر مجلس واقعه تروريستي نروژ را محكوم كرد
زهره الهيان رئيس كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي در نامه اي خطاب به داك ترژ اندرسن رئيس پارلمان نروژ، با ابراز همدري به دليل كشته شدن عده اي از مردم كشور نروژ در واقعه تروريستي، اين واقعه را محكوم كرد.
در نامه زهره الهيان به رئيس پارلمان نروژ آمده است: بدينوسيله ابراز همدردي و محكوميت ما و ملت ايران را در خصوص كشته شدن ده ها نفر از هموطنان عزيزتان در واقعه اسفناك تروريستي اخير پذيرا باشيد.
متاسفانه بايد اذعان نماييم امروزه تروريسم به مثابه ابزاري براي رسيدن به هدف هاي نامشروع وارد چرخه سياست ها و برنامه ريزي هاي قدرت هاي سودجوي دنيا قرار گرفته است و عليرغم تاكيد كنوانسيون هاي بين المللي بر مبارزه با تروريسم و منع حمايت هاي مالي از تروريست ها اين پديده شوم در حال گسترش است.
عاليجناب، ملت ايران عمق فجايع بزرگ تروريستي را به خوبي درك مي كند چرا كه صدها بار قرباني اين بي رحمي هاي ددمنشانه قرار گرفته است. گروهك هاي تروريستي كه موجب كشته شدن بيش از 16000 نفر از هموطنان گرديده اند، اما جاي بسي تاسف است كه مدتي است مورد حمايت برخي از دولت ها قرار گرفته و اسم شان از ليست تروريست ها خارج مي شود.
ما با تكيه بر تعاليم اسلام كه كرامت انساني يكي از سرلوحه هاي آن است و كشتن يك انسان بي گناه در آن به مثابه قتل همه انسان ها به شمار مي رود و به عنوان ملتي كه در سه دهه گذشته متحمل خسارت هاي سنگين تر از تروريسم شده است، مبارزه با اين پديده شوم را وظيفه اي انساني و تخلف ناپذير براي خود مي دانيم و آمادگي همه جانبه را براي اين مهم اعلام مي نماييم.
انتشار اولين بيانيه فراكسيون بيداري اسلامي مجلس
فراكسيون بيداري اسلامي مجلس با صدور اولين بيانيه خود در مورد شرايط حساس منطقه و جهان، با بيان اينكه در حوادث سوريه دست آمريكا و اسرائيل آشكار است تأكيد كرد: ملت ايران هر جا ردپايي از آمريكا و صهيونيسم ببيند، آن حركت را انحرافي مي داند.
در بخش هايي از اين بيانيه همچنين تأكيد شده است: كشورهايي كه خود را سردمدار حقوق بشر مي دانند و خود را پيام آور صلح و دوستي و منجي بشريت معرفي مي كنند، امروزه با كوچكترين مخالفتي مردم خود را به قتلگاه مي برند.
فراكسيون بيداري اسلامي، اقدامات نژادپرستانه و وحشيانه دولت انگلستان در سركوب مردم محروم، بيدارگر و تحول خواه انگليس را به شدت محكوم و از نهادهاي بين المللي و حقوق بشر درخواست رسيدگي سريع به وضعيت اسفبار مردم، كشته ها و دستگيرشدگان را دارد.
استكبار جهاني و در رأس آن آمريكا و اسرائيل، ساليان سال است كه از مجاري گوناگون نظامي، سياسي و اقتصادي درصدد ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
ولي اسماعيلي عضو شوراي مركزي فراكسيون بيداري اسلامي هم در حاشيه جلسه علني مجلس با حضور در جمع خبرنگاران از برنامه ديدار فراكسيون متبوعش با مراجع عظام تقليد، دبير شوراي نگهبان و رئيس شوراي حل اختلاف خبر داد و گفت: هفته آينده مباحث مربوط به برطرف كردن اختلافات در ديدار با آيت الله هاشمي شاهرودي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
وي با بيان اينكه فراكسيون بيداري اسلامي در ديدار با مراجع تقليد ضمن ارائه گزارش از آخرين تحولات كشورهاي اسلامي و قيام مردم منطقه نظرات آنها را درباره نحوه دفاع ايران از ملت هاي منطقه جويا خواهد شد، اظهار داشت: يكي ديگر از برنامه هاي فراكسيون بيداري اسلامي ديدار با رهبران جنبش هاي منطقه است و البته هنوز مشخص نيست كه اين ديدارها چه زماني و با چه كساني انجام خواهد شد.
اسماعيلي در پايان گفت: فراكسيون بيداري اسلامي تلاش دارد با مطرح كردن الگوي ايران اسلامي براي قيام مردم منطقه اين تفكر انحرافي را كه سازمان سيا عامل قيام هاي منطقه است را كمرنگ كند.

 



نوراني شدن انسان با قرآن

قرآن كريم به عنوان «نور» معرفي شده است. ذات أقدس اله به همه ما فرمود: از پيامبر و از نوري كه به وسيله پيامبر من براي شما فرستادم، پيروي كنيد: واتّبعوا النّور الّذ ي انز ل معه(1). ما هم قرآن مي خوانيم، هم قرآن بحث مي كنيم و در مراسم احياء هم قرآن را بر بالاي سر مي گذاريم، قرآن را مي بوسيم؛ اين كارها را مي كنيم. اما بايد بدانيم كه با قرآن هستيم يا نه! اين يك راه روشني دارد و آن اين است كه اگر ما خودمان را ديديم، جهان را ديديم، كسي كه ما و جهان را آفريد يعني خداي سبحان را ديديم، پيوند ما و جهان را هم ديديم؛ حداقل چهار ديدار را داشتيم، معلوم مي شود كه راه ما روشن است وگرنه نه ما با قرآنيم، نه قرآن با ماست! چرا؟ براي اينكه كسي كه راه را نمي بيند، مبدأ را نمي بيند، منتها را نمي بيند، همراه را نمي بيند، زاد راه را نمي بيند؛ او نور ندارد!
اينكه به ما گفتند: كفي ب نفس ك اليوم عليك حسيباً (2)، ما مي توانيم به خوبي حسابرس خودمان باشيم. براي ديگران حسابرس ديگري هست؛ تو نيك و بد خود را از خود بپرس، براي ديگران محاسبي هست، حسابرسي هست؛ چه ارتباطي به ما دارد، ما چه وابستگي به او داريم! اينكه خداي سبحان فرمود: كفي ب نفس ك اليوم عليك حسيباً ، براي كسي است كه در دنيا وضع روشني دارد. اگر ما واقعاً در روز زندگي مي كنيم، آغاز را مي بينيم، انجام را مي بينيم، همراه را مي بينيم، زاد راه را مي بينيم، توان آن را مي بينيم، مي شويم علي بيّنه م ن ربّي(3)
نشانه هاي بهره مندي از نورانيت قرآن
ذات أقدس اله فرمود: بعضي ها روشن نيستند. اينها نه راه را مي بينند و نه توان تشخيص كج راهه از راه مستقيم را دارند! كسي كه در شب تار حركت مي كند، نور ندارد افتان و خيزان راه مي رود! گاهي پايش به سنگ مي خورد، گاهي مي لغزد؛ گاهي مستقيم است، گاهي منحرف. اين معلوم مي شود كه راه را نمي بيند!
در قرآن كريم فرمود: بعضي اينجورند؛ بعضي گاهي مي افتند، گاهي بالا مي آيند، گاهي طرف راست مي روند، گاهي طرف چپ مي روند؛ چون در شب تار كسي كه حركت بكند راه خودش را نمي بيند.
به عنوان نمونه و تمثيل و نه تعيين؛ جريان رباخوار را ذكر كرده. در خيلي از موارد قرآن كريم نمونه ذكر مي كند؛ كه به آن اصطلاحاً مي گويند «تمثيل». اگر يك جائي منحصر باشد، الا و لابد همين مصداق باشد و لاغير؛ به اين مي گويند «تعيين». اما اگر نمونه باشد، مي گويند تمثيل. جريان ربا خوار را فرمود اينطور است؛ فرمود: اين رباخوار قيام او، مقاومت او، خط مشي او ديوانه وار است. يك ديوانه چه كار مي كند؟ گاهي افتان است، گاهي خيزان است؛ گاهي طرف راست است، گاهي طرف چپ است؛ گاهي به جلو مي رود، گاهي به عقب مي رود؛ راه مشخصي ندارد!
فرمود: الّذ ين يأكلون الرّ باء لا يقومون الا كما يقوم الّذي يتخبّطه الشّ يطان م ن المسّ ذل ك ب انّهم قالوا ا نّما البيع م ثل الرّ با و احلّ اللّه البيع و حرّم الرّ باء فمن جآء ه موع ظه م ن ربّ ه فانتهي فله ما سلف و امره الي اللّه(4). اين اختصاصي به ربا ندارد! ما گناهاني داريم بدتر از ربا؛ سرسپردگي به كفار و مشركان بدتر از رباست، چون آن به اصل نظام برمي گردد. گناهاني كه در حد رباست، همين است. فرمود: بعضي ها هستند كه خط مشي شان مشخص نيست! گاهي طرف راست اند، گاهي طرف چپ اند؛ گاهي جلو هستند، گاهي دنبالند؛ گاهي تندند، گاهي كندند؛ گاهي مي افتند، گاهي بلند مي شوند؛ اين معلوم مي شود نور ندارد!
ما براي اينكه ببينيم در خدمت قرآنيم و با قرآنيم يا نه؛ اگر وضع ما روشن بود، معلوم مي شود كه ما روشنيم! اين طور نيست كه چند جور حرف بزنيم؛ در غياب يك جور، در حضور يك جور؛ در سرّآء يك جور، در ضرّآء يك جور؛ در سلام يك جور، در بيماري يك جور؛ اين طور نيست!
قرآن، معيار شناخت نورانيت نفس
در قرآن كريم 2 گروه را مشخص فرمود، فرمود: ما به بعضي نور داديم، اين راهش روشن است! هر كاري كه انجام مي دهد، مستقيم است. ديگر اينطور نيست كه گاهي نفي، گاهي اثبات؛ گاهي تقدم، گاهي تأخّر؛ گاهي قبول، گاهي نكول؛ اينجور نيست: جعلنا له نوراً يمش ي ب ه ف ي النّاس؛ كمن مثله ف ي الظّلمات ليس ب خار ج منها(5). ما اگر خواستيم ببينيم در خدمت قرآنيم يا نه، بايد صدر و ساقه عملمان را بر قرآن كريم عرضه كنيم.
امام باقر(ع) به ما فرمود: قرآن ترازوي خوبي است: ا عر ض نفسك علي ك تاب اللّه(6). فرمود: خودت را با اين قرآن بسنج. ما بايد قرآن را بدانيم، معارفش را بدانيم، احكامش را بدانيم، ح كمش را بدانيم؛ بعد عقائدمان، اخلاق مان، اعمال مان، و موضع گيري هايمان را بر آن عرضه كنيم. ما اگر ترازو را نشناسيم، وزن را نشناسيم، موزون را نشناسيم، ميزان را نشناسيم؛ قدرت توزين نداريم. اگر كسي ترازوشناس نباشد، آن شاهين را نداند، آن وزن را نداند، آن موزون را نداند؛ چگونه خود را بر اين كتاب عرضه مي كند و با اين كتاب توزين مي كند؟! بيان نوراني امام پنجم(ع) اين است كه خودتان را با قرآن بسنجيد. بنابراين اگر خداي ناكرده، خلوت و جلوت ما، سرّآء و ضرّآء ما، غنا و فقر ما دو جور شد؛ معلوم مي شود راهمان روشن نيست! اگر ا ن شآء اللّه يك جور شد، معلوم مي شود راهمان روشن است.
ضرورت «استقامت» در آزمون هاي الهي
در قرآن ذات أقدس الهه به همه ما دستور مقاومت داد، حتي فرمود: قل انّما اع ظكم ب واح ده ان تقوموا ل لّه (7)، قيام كنيد؛ يعني مقاومت كنيد، ايستادگي مهم است، نه ايستادن! اينكه فرمود: ان تقوموا ل لّه نه اينكه بايستيد و ايستادن فيزيكي مراد باشد، يعني مقاومت و ايستادگي كنيد. آنكه در دين مهم است، ايستادگي در برابر حوادث است، نه ايستادن! الان شما با اينكه نشسته ايد، ايستاده ايد؛ داريد معارف قرآن را گوش مي دهيد. اما آنكه در كوي و برزن ايستاده است و مشغول گناه است، او نشسته است؛ او ايستاده نيست! ايستادن مورد نظر قرآن يعني ايستادگي.
انسان در حال ايستادن، قدرت دفاعي دارد، چون بهترين حال دفاعي آدم همان حالت ايستاده است. اين است كه فرمود: اع ظكم ان تقوموا ل لّه، قيام كنيد؛ يعني ايستادگي داشته باشيد، مقاومت داشته باشيد؛ ل يقوم النّاس ب الق سط(8) از همين قبيل است. چه ما قائم باشيم، چه قيام داشته باشيم، چه قوّام؛ اين 3 درجه ايستادگي است و نه ايستادن فيزيكي! پس ما در برابر اين آزمون هاي الهي بايد ايستادگي داشته باشيم. اگر ضعيفيم به نحو قائم بالقسط باشيم، اگر متوسطيم؛ قوام باشيم، اگر از اين قوي تر شديم، هر دو قوام باشيم، كه در قرآن كريم آمده؛ آن وقت خط مشي مان عاقلانه است.
راههاي شناخت عواقب گناه
بنابراين آنچه كه قرآن درباره ربا فرمود، اختصاصي به رباخوار ندارد. فرمود: رباخوار ديوانه وار زندگي مي كند. مي گوئيد نه، 3 تا راه دارد. يا اهل معنا باش، اهل دل باش، درون اين آقا را ببين. يا حرف پيغمبر و علي و اولاد علي را گوش بده؛ يا دو روز صبر كن، بعد از مرگ مي بيني اين چه جور سر از قبر برمي دارد! 3 تا راه دارد در روايات ما هم فراوان است كه اينها هنگامي كه در قيامت مي خواهند سر از قبر بردارند، ديوانه وار سر از قبر برمي دارند. براي اينكه آنها بساط اين نظام را به هم زده اند.
مال كه مال ما نيست؛ فرمود: مال، مال خداست. يك مقدار خودت استفاده كن، يك مقدار ديگري: وآتوهم م ن مال الله الّذ ي آتاكم (9). اصل مالكيت را ذات أقدس اله امضا كرده، اسلام امضاء كرد: ل لرّ جال نصيب م مّا اكتسبوا و ل لنّ ساء نصيب م مّا اكتسبن (01)، اما مال در برابر خدا مال ما نيست. هر كسي كسب كرده نسبت به ديگران مالك مي شود، اما نسبت به خدا كه در برابر خدا تصميم بگيرد، بگويد: خدايا! چون من خودم كسب كردم، اختيارش را دارم؛ اين ديگر نيست! فرمود: وآتوهم م ن مال اللّه الّذ ي آتاكم. الآن بحث درباره ربا نيست، به عنوان تمثيل و نمونه است كه ذات أقدس اله فرمود: يك عده ديوانه وار زندگي مي كنند، يعني خط مشي شان مشخص نيست! چه در مسائل سياسي، چه در مسائل اجتماعي، چه در مسائل خانوادگي. سّرش اين است كه اينها نور ندارند. پس قرآن نور است و ما بايد خود را با اين كتاب ارزيابي كنيم و بر اين كتاب عرضه كنيم و با اين كتاب توزين كنيم؛ اگر منظم بوديم، معلوم مي شود كه در روشني حركت مي كنيم؛ اگر (معاذالله) بي نظم بوديم، معلوم مي شود كه راه را نديديم.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با جمعي از نظاميان، سربازان و اقشار مختلف مردم- دماوند، مرداد 6831
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اعراف157/ (2) اسراء14/ (3) هود28/
(4) بقره275/ (5) انعام122/ (6) تحف العقول284/
(7) سبأ46/ (8) حديد25/ (9) نور 33/
(01) نساء32/
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.

 



رايزني هاي ديپلماتيك دبير شوراي امنيت ملي روسيه در تهران
جليلي : گفت وگو - همكاري بهترين راهبرد در عرصه بين المللي است

دور دوم و آخرين دور از مذاكرات دبيران شوراي امنيت ملي دو كشور جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه ديروز در تهران پايان يافت.
سعيد جليلي، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پايان دور دوم مذاكرات با اشاره به دعوت رسمي از آقاي پاتروشف دبير شوراي امنيت فدراسيون روسيه اظهار داشت: ما در زمينه هاي مختلف روابط دوجانبه، همكاري هاي منطقه اي و همكاري هاي بين المللي دو دور گفتگوهاي بسيار مفصل، طولاني و خوبي را داشتيم كه در سايه همكاري هاي دو كشور مي توان از ظرفيت هاي موجود به شكل مضاعف بهره برداري كنيم.
نيكلاي پاتروشف دبير شوراي امنيت فدراسيون روسيه نيز گفت: ما در مورد همكاري هاي دوجانبه در زمينه هاي اقتصادي، سوخت و انرژي، همكاري هاي هسته اي و در ارتباط با دورنماي همكاري هاي دو كشور در زمينه نفت و گاز صحبت كرديم.
دبير شوراي امنيت فدراسيون روسيه با اشاره به تهديدات جديد از جمله تروريسم و مواد مخدر بر همكاري هاي مستقيم دستگاه هاي شوراي امنيت دو كشور تاكيد كرد و افزود: گفتگو و رايزني بين دو كشور در راستاي تامين امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه خواهد بود.
وي يكي ديگر از محورهاي مذاكره با همتاي ايراني خود را همكاري هاي منطقه اي و تقويت امنيت منطقه يي عنوان كرد و همكاري در قالب سازمان همكاري هاي شانگهاي را يكي از زمينه هاي مهم همكاري دانست.
پاتروشف گفت: دو كشور درباره همكاري در خصوص رژيم حقوقي درياي خزر و مسائل زيست محيطي اين دريا و موضوع هسته اي ايران نيز گفتگو و تبادل نظر داشتند.
دبير شوراي امنيت فدراسيون روسيه ضمن اشاره به شرايط فعلي و تغييراتي كه در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا اتفاق افتاده است، افزود: هر دو طرف معتقد هستند كه اين مسائل بايد از طريق ديالوگ و تفاهم و گفتگو حل فصل شود.
در ادامه دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به تهديدها و منافع مشترك دو كشور گفت: ما امروز بر اساس اين تهديدها و منافع مشترك عرصه هاي بسيار خوبي را براي همكاري ايجاد كرديم.
جليلي با اشاره به ملاقات رؤساي جمهور دو كشور در اجلاس شانگهاي، سفر آقاي پاتروشف به ايران و سفر امروز وزير خارجه كشورمان به مسكو به دعوت وزير خارجه روسيه گفت: يك نوع حركت جديد و تحول و تحرك بيشتر در مناسبات دو كشور به وجود آمده است.
وي افزود: دو كشور در زمينه همكاري هاي منطقه اي و بين المللي نگاه هاي مشترك زيادي دارند و اين نگاه هاي مشترك بسترهاي خوبي را براي همكاري ها ايجاد كرده و ما اميدوار هستيم بتوانيم با جديتي كه دو شوراي امنيت دو كشور دارند دنبال مي كنند اين بسترهاي همكاري بتواند از حالت بالقوه به بالفعل تبديل شود و ما شاهد ثمرات آن براي دو ملت ايران و روسيه باشيم.
جليلي گفت: در زمينه همكاري هاي بين المللي راهبرد گفتگو- همكاري بهترين راهبردي است كه مي تواند در عرصه هاي مختلف باشد و اين رويكرد اصولي جمهوري اسلامي ايران است. وي افزود: از پيشنهادات دوستان روسي در زمينه هاي گفت وگو براي همكاري استقبال مي كنيم؛ از جمله در موضوع هسته اي مي توانيم بسترهاي بسيار خوبي را در چارچوب راهبرد گفتگو- همكاري در زمينه هاي خلع سلاح، جلوگيري از اشاعه سلاح هاي هسته اي و همكاري هاي صلح آميز هسته اي شكل دهيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اين كه نيروگاه هسته اي بوشهر نمادي از همكاري صلح آميز دو كشور است اظهار داشت: در اين مذاكرات دو كشور در خصوص پروتكلي كه باعث شكل گيري و تقويت اين همكاري ها در عرصه هاي مختلف از جمله نيروگاه هاي ديگر، راكتورهاي تحقيقاتي و همكاري هاي علمي در زمينه هاي هسته اي مي شود، گفت وگو كردند.
ديدار دبير شوراي امنيت روسيه با صالحي
دبير شوراي امنيت فدراسيون روسيه ديروز همچنين با وزير امور خارجه ديدار و درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه اي و بين المللي گفتگو كرد. آقاي صالحي در اين ديدار با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري درخصوص روابط با روسيه اظهار داشت: ما معتقديم يك روسيه مقتدر و يك ايران مستقل مي توانند در كنار همديگر كانون قدرت ، امنيت و ثبات در منطقه ايجاد كنند.
وي يكي از نقاط قوت سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را در مدت سه دهه كه از وقوع انقلاب اسلامي مي گذرد حفظ اصول انقلاب دانست و افزود: ما براي سياست استقلال طلبانه خود هزينه هـاي زيادي تاكنون داده ايم و بخاطر همين سياست اصولي برخي كشورها خيلي ضرورتي نمي بينند وارد يكسري تعاملات با ايران بشوند چون مي دانند ايران سياست اصولي مستقل دارد.
وزير امور خارجه افزود: ايران مخالف افراط گرايي، تـروريسم، قـاچاق مـواد مخدر و انسـان مي باشد و اينها سياستهايي است كه هزينه هاي زيادي بابت آن پرداخت كرديم و مطمئناً روسيه از وجود يك همسايه مستقل و قوي سود خواهد برد.
صالحي با استقبال از حركت جديد روسيه در ارتباط با نزديكي با ايران آن را طليعه روشني براي پايداري و تعميق بيشتر روابط دانست و افزود: بايد بدنبال روابط پايدار و راهبردي باشيم. وي اظهار اميدواري كرد تعهداتي كه دوطرف براي يكديگر ايجاد مي كنند بگونه اي باشد كه قادر به تأمين آنها باشند.
نيكولاي پاتروشف دبير شوراي امنيت فدراسيون روسيه نيز با تشكر از انجام اين ديدار گفت: ديدار رؤساي جمهور ايران و روسيه در آستانه تحرك نويني به روابط دو كشور داده است. وي افزود: زمينه هاي مختلف همكاري بين دو كشور در جريان است كه در برخي موارد بويژه در بخش حمل و نقل، اقتصادي و غيره بايد تحرك نويني ايجاد كنيم. دبير شوراي امنيت فدراسيون روسيه ثبات همكاري بين دو كشور را براي هر دو طرف مفيد دانست و افزود: امروز روسيه يك كشور با ثبات و مستقلي است و هيچ محدوديتي براي توسعه روابط با ايران ندارد و همكاريها احترام ما را به يكديگر بيشتر مي كند.

 



عصر ديروز در تهران؛ مراسم تشييع پيكر يكي از جانبازان فتنه 88 برگزار شد

مراسم تشييع پيكر شهيد علي اشرف ملايي جانباز جنگ تحميلي و فتنه پس از انتخابات، ديروز برگزار شد.
به گزارش فارس، مراسم تشييع پيكر پاك شهيد علي اشرف ملايي جانباز جنگ تحميلي و فتنه پس از انتخابات، سه شنبه از مقابل حوزه 323 مالك اشتر بسيج به سمت منزل اين شهيد برگزار شد.
شهيد ملايي در تاريخ 25 بهمن سال 89 زماني كه براي دفاع از حريم ولايت و جلوگيري از هتك حرمت ها توسط فتنه گران پا به ميدان گذاشته بود توسط اراذل و اوباش فتنه گر مجروح شد و پس از چند ماه بستري شدن در بيمارستان سرانجام سحرگاه يك شنبه به شهادت رسيد.
سردار سيدمحمود حسيني فرمانده ناحيه مالك اشتر بسيج در اين مراسم اظهار داشت: اين شهيد بزرگوار پس از دفاع مقدس در خدمت بسيج بود و در حفظ آسايش و امنيت مردم از هيچ كوششي فرو نگذاشت.
وي با بيان اينكه دشمنان نظام به اهدافشان نخواهند رسيد گفت: بسيجيان و امت حزب الله همواره در صحنه هستند و اجازه نخواهند داد پرچم بسيج به زمين بيفتد.
حسيني با اشاره به شهيد ملايي تصريح كرد: اين شهيد بيش از 80 ماه در جبهه هاي حق عليه باطل در مقابل بعثي ها ايستادگي كرد همچنين در فتنه سال 88 شبانه روز در حال فعاليت و مجاهدت بود و در اثر جراحت به شهادت رسيد.
وي ادامه داد: اين شهيد فردي نبود كه نظام خدمات مادي به او داده باشد تا او خود را مديون نظام بداند بلكه فردي مستضعف بود كه با افتخار جان خود را در راه انقلاب هزينه كرد.
در ادامه اين مراسم، حجت الاسلام روحي مسئول نمايندگي ولي فقيه در ناحيه مالك اشتر بسيج گفت :امروز شاهد تشييع عزيزي هستيم كه بيش از 80 ماه در جبهه هاي حق عليه باطل در دفاع مقدس شركت داشت و دو بار تا مرز شهادت به پيش رفته بود.
روحي با اشاره به اينكه ملايي جانباز 30درصد بوده است، گفت: او شهيدي است كه بعد از دفاع مقدس در صحنه هاي مختلف دفاع نظام جمهوري اسلامي ايران حضور داشته است.

 



سفير كشورمان در پكن: تجارت ايران و چين به 50 ميليارد دلار خواهد رسيد

سفير كشورمان در چين اعلام كرد كه با توجه به ظرفيت هاي موجود اميدواريم تجارت ايران و چين در آينده به بالغ بر 50 ميليارد دلار برسد.
راديو چين همزمان با چهلمين سالگرد برقراري روابط سياسي دو كشور چين و ايران با مهدي صفري، سفير ايران مصاحبه اي انجام داده و طي اين مصاحبه صفري همكاري دو كشور در سال هاي اخير در زمينه هاي اقتصادي، تجاري، فرهنگي، هنري و غيره را عالي ارزيابي كرده و گفت كه دو كشور بايد در آينده امكانات فراواني براي همكاري بيشتر داشته و ضمن تقويت درك متقابل، به تبادلات عميق تري دست يابند.
مهدي صفري تصريح كرد: سابقه برقراري روابط سياسي ايران و چين، وارد چهلمين سال خود شده است، اما تبادلات دو كشور از بيش از دو هزار سال پيش، از زمان جاده ابريشم، با تجارت بين دو كشور آغاز شد.
وي افزود: ايران و چين روابط اقتصادي و تجاري مطلوب را حفظ كرده اند و ارزش كل تجارت دو كشور در سال 2010 ميلادي از 30 ميليارد دلار فراتر رفته است.
وي ابراز اميدواري كرد كه اين عدد در آينده به رقمي بالغ بر 50 ميليارد دلار برسد.

 



دعوت از كاردار سفارت انگليس براي گفت و گو با دانشجويان در يكي از دانشگاه هاي تهران

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ گفت: دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي ضمن استقبال از پيشنهاد گفت وگوي كاردار سفارت انگليس با دانشجويان، وي را به يكي از دانشگاه هاي تهران دعوت مي كنند.
محمدرضا كاشفي، عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ در گفت وگو با فارس، با اشاره به نامه جين ماريوت كاردار سفارت انگليس در تهران خطاب به دانشجويان و پيشنهاد گفت وگوي وي با نمايندگان تشكل هاي دانشجويي گفت: نامه كاردار سفارت انگليس به دانشجويان ايراني گرچه در ظاهر آرام و همراه با ابراز ادب بيان شد اما در باطن باز هم نشان گر خوي استعماري روباه پير است.
وي افزود: نامه جين ماريوت به دانشجويان ايراني حاوي مطالبي است كه نكته اول آن حاضر شدن به پاسخ گويي، حداقل از سوي روباه پير است. اين اقدام نشان دهنده فشار وارد آمده به رژيم سلطنتي انگليس پس از اعترافات مردمي است كه موجب شد دولت مردان اين كشور را وادار به پاسخ گويي كند.
كاشفي خاطرنشان كرد: دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي ضمن استقبال از پيشنهاد گفت وگوي كاردار سفارت انگليس با دانشجويان و نمايندگان تشكل هاي دانشجويي وي را به يكي از دانشگاه هاي تهران دعوت مي كنند و اميد است خانم ماريوت اين دعوت را پذيرفته و در جمع دانشجويان حاضر شود.

 



احكام جديد رئيس جمهور براي صالحي و سعيدلو

احمدي نژاد در احكام جداگانه اي وزير خارجه و معاون بين الملل خود را به عنوان رئيس شوراي سياست گذاري و نماينده ويژه رئيس جمهور در ستاد برگزاري اجلاس كشورهاي غير متعهد در ايران منصوب كرد.
به گزارش فارس محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور در حكمي علي اكبر صالحي را به عنوان رئيس شوراي سياست گذاري شانزدهمين اجلاس كشورهاي غيرمتعهد درايران منصوب كرد.
رئيس جمهور همچنين در حكم ديگري علي سعيدلو را به عنوان نماينده ويژه و رئيس ستاد برگزاري اجلاس كشورهاي غيرمتعهد در ايران منصوب كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14