(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29 مرداد 1390- شماره 20004

گرگيعان يا قاشق زني در خوزستان
احداث خط سوم مترو اصفهان تصويب شد
روز خبرنگار
طرح «پيوند مهر» در يزد اجرايي مي شود
از چند روز ديگر پرواز از جزيره كيش به ساري رشت و استانبول برقرار مي شود
زمين هاي كشاورزي اليگودرز تشنه اند
حمايت دستگاه قضايي از سرمايه گذاري در استان فارس
مراسم بزرگداشت شهداي عمليات رمضان در بهاباد
استاندار گلستان: كمبود آب آشاميدني در گرگان نگران كننده است
احداث كتابخانه به نام حسنعلي عليپور در اردبيل
امام جمعه خرم آباد: تقويت ايمان مردم و كرامات انساني وظيفه خبرنگاران است
رفع مشكل توسعه طرح كمربند سبز يزد با اختصاص پساب فاضلاب
دادستان عمومي و انقلاب اصفهان: پذيرش خانم در قهوه خانه ها جرم محسوب مي شود
مديريت بر هزينه شهرداري، اهواز را در مسير توسعه قرارداد
هشدار نسبت به خطر شيوع سالك در خرمشهر
ايران در كيهان



مراسمي كه به ياد كريم اهل بيت«ع» برگزار مي شود
گرگيعان يا قاشق زني در خوزستان

از: سيدكريم بحريني
در ميان مردم عرب زبان خوزستان رسمي ماندگار وجود دارد كه بعد از گذشت سالها هنوز هم در اغلب مناطق اين استان انجام مي شود، اين مراسم گرگيعان (يا قاشق زني) نام دارد و در شب ولادت امام حسن(ع) انجام مي شود.
شب 15 ماه رمضان بچه هاي كوچك بعد از افطار به كوچه و پس كوچه هاي شهر و روستا مي روند تا آيين سنتي را كه اجدادشان در كودكي به جا آوردند را برپا كنند، بچه ها با شور و شعف به كوچه ها روانه مي شوند، پسر و دختر با به گردن انداختن كيسه هايي از پيش تهيه شده براي جمع آوري عيدي و شيريني و پوشيدن لباسهاي محلي خود كه پسران با پوشيدن دشداشه(پيراهن بلندي كه معمولا تا بالاي مچ پا مي باشد) و دختران با پوشش عبا بر سر به در خانه ها با قاشق به كاسه مي زنند.
اجراي مراسم گرگيعان با شعارهاي مختلفي همچون نام آن در بين مردم اين ديار همراه است در اين ميان بچه ها پشت در خانه ها شعر مي خوانند «گرگيعان و گرگيعان»، «الله يعطيكم رضعان» (خدا به شما پسر دهد)، يا اينكه «گرگيعان و گرگيعان»، «الله ايخلي اوليدكم» (خدا پسر كوچولوي شما را نگه دارد).
در اين مراسم اهالي خانه ها به بچه ها كه هر يك كاسه اي در دست دارند، پاسورك (بادام محلي) شيريني و پول به عنوان عيدي مي دهند.
اين مراسم تا پاسي از شب نيمه ماه رمضان ادامه دارد.
ريشه كلمه گرگيعان:
تعابير و روايت هاي مختلفي درباره ريشه اين كلمه مطرح شده است، درباره معني كلمه گرگيعان برخي معتقدند اين كلمه از «قرع الباب» به معناي در زدن گرفته شده به خاطر اينكه كودكان در خانه ها را براي دريافت شيريني و عيدي مي كوبند از آنجايي كه مراسم گرگيعان مصادف مي شود با تولد امام حسن«ع» و خوشحالي رسول خدا«ص» براي تولد اولين نوه شان، نقل شده كه مردم براي عرض تبريك به امام علي(ع) و حضرت زهرا(س) «قره عين، قره عين» گويان به درب منزلشان مي رفتند و كم كم به صورت مناسبتي هر ساله در ميان مسلمانان رواج گرفت.
اجراي مراسم گرگيعان با نامهاي مختلف در بين مردم كشورهاي عربي منطقه وجود دارد. براي نمونه اهالي جنوب عراق به آن «كركيعان»، در بحرين به «قرقاعون»، در قطر «قرنقعوه»، در كويت «قريقعان» مي گويند، در ميان مردم عرب زبان خوزستان چون در برخي مواقع قاف، گاف تلفظ مي شود مراسم قرقيعان با تلفظ بومي «گرگيعان» خوانده مي شود.

 



احداث خط سوم مترو اصفهان تصويب شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان از تصويب خط سوم مترو از زينبيه به ميدان آزادي خبر داد و گفت: عمليات اجراي احداث اين خط پس از تكميل خط اول آغاز مي شود.
عباس حاج رسوليها با اعلام اين مطلب گفت: خط سوم مترو از زينبيه به ميدان لاله مي آيد و پس از گذشتن از خيابان پروين و حمزه اصفهاني و گذشتن از زير زاينده رود به ميدان آزادي مي رسد.
وي اضافه كرد: دستگاه TBM در بخش شرقي از زير ساختمان هاي قديمي عبور كرده و تا چند روز ديگر كل مسير باز مي شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اين كه خريد واگن هاي مترو و استفاده از 2ميليارد دلار از مهم ترين مباحث در ارتباط با راه اندازي مترو است، گفت: اگر دولت در سال گذشته سهم مترو كلانشهرها را پرداخت كرده بود گامي به جلو برداشته بوديم.
وي به تشكيل شوراي قطار شهري اشاره كرد و اظهار داشت: در اين شورا بحث خريد واگن ها مطرح شد و با برگزاري مناقصه خريد واگن و مشخص شدن پيمانكار، خريد واگن ها دنبال مي شود.
حاج رسوليها ادامه داد: پس از اينكه برنده مناقصه مشخص شد، 250 ميليارد تومان اوراق مشاركت به فروش مي رسد تا واگن هاي قطار شهري سريع تر بر روي ريل ها قرار گيرد.

 



روز خبرنگار

چشم بيدار جامعه
چناران - خبرنگار كيهان: مسئول دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي انتظامي چناران خبرنگاران را ديدبانان جامعه دانست و گفت: خبرنگاران چشم بيدار جامعه اند كه در بصيرت افزايي جامعه نقش مهمي دارند. حجت الاسلام والمسلمين فيروزي امانتداري و واقع بيني را از ويژگي هاي خبرنگاران عنوان كرد و گفت: خبرنگاران مسئوليت سنگيني دارند و بايد بكوشند تا نقدها منصفانه باشد حرمت و آبروي افراد حفظ شود و در ارائه اخبار شتابزدگي نداشته باشد.
مربيان مردم
خواف - خبرنگار كيهان: امام جمعه شهر خواف در مراسم روز خبرنگار گفت: به فرمايش امام خميني رسانه ها مربيان جامعه اند كه بايد با صداقت، جامعه را تربيت كنند. حجت الاسلام والمسلمين رمضانپور افزود: بيان حقايق، تطهير نفس، تواضع در گفتار و رفتار، تلاش در راستاي ايجاد اميد و نشاط در جامعه از ويژگي هاي شغل خبرنگاري است.
در پايان اين مراسم از زحمات خبرنگاران شهرستان خواف تقدير به عمل آمد.
نقش آفرينان امنيت
كرمانشاه - خبرنگار كيهان: فرمانده نيروي انتظامي استان كرمانشاه در مراسم تجليل از خبرنگاران گفت: خبرنگاران چشم و گوش جامعه هستند لذا نيروي انتظامي مي تواند با كمك اين قشر زحمتكش و آگاه خدمات بهتري به مردم ارائه كند.
سرتيپ كريم كشوري افزود: خبرنگاران در افزايش امنيت و ايجاد احساس امنيت در جامعه نقش موثري دارند. وي خبرنگاران را سربازان خط مقدم جنگ نرم دانست.
لبخند رضايت
خرم آباد - خبرنگار كيهان:استاندار لرستان در مراسم تجليل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار كه در سالن اجتماعات استانداري برگزار شد گفت: با شعار دادن هيچ كاري پيش نمي رود و سودي عايد مردم نمي شود.
دكتر حبيب الله دهمرده با بيان اين مطلب كه خدمت بي منت به مردم توفيق الهي است. بر لزوم پرهيز از وعده بي عمل تاكيد كرد و خاطرنشان ساخت: تلاش مي كنيم در لرستان ابتدا پروژه ها را نهايي و به اجراء درآوريم آن گاه به مردم اعلام كنيم و با انجام كار لبخند رضايت بر لبان مردم مي نشانيم.
استوانه هاي عرصه فرهنگ
نوشهر - خبرنگار كيهان: در مراسم تجليل از خبرنگاران امام جمعه نوشهر گفت: خبرنگاران استوانه هاي عرصه فرهنگي كشور هستند و كار خبرنگاران اطلاع رساني صحيح است و اطلاع يافتن از جريانات، حق شهروندان است. حجت الاسلام والمسلمين مشايخ افزود: خبرنگاران بايد غول هاي خبري دنيا را زير نظر داشته باشند تا مسائل را بهتر رصد كنند.
نخبگان با بصيرت
ورامين - خبرنگار كيهان: نماينده ولي فقيه وامام جمعه ورامين در ديدار با خبرنگاران گفت: خبرنگاران نخبگان با بصيرت هستند و در اثر تلاش اين قشر است كه ما از تحولات داخلي و خارجي آگاه مي شويم. آيت الله سيد مرتضي محمودي خطاب به خبرنگاران گفت: مسئولان بايد قدر شما را بدانند چرا كه شما پل ارتباطي رايگان ميان مردم و مسئولان هستيد.

 



طرح «پيوند مهر» در يزد اجرايي مي شود

يزد- خبرنگاركيهان:
مدير صندوق مهر امام رضا (ع) يزد از اجراي طرح «پيوند مهر» شامل پرداخت تسهيلات به زوج هاي جوان از محل سپرده گذاري خيرين، از اول مهر سال جاري در استان خبر داد.
مصطفي اعيان در مراسم انعقاد تفاهم نامه طرح «پيوند مهر» استان يزد با شبكه فعالان ازدواج استان به منظور پرداخت تسهيلات به زوج هاي جوان از محل سپرده گذاري خيرين استان، اظهار داشت: اين اولين تفاهم نامه كشوري است كه منظور تسهيل در امر ازدواج زوج هاي جوان استان دركنار تسهيلات پرداختي از سوي بانك هاي استان به مبلغ 10ميليون ريال به آنها پرداخت مي شود.
مديرعامل شبكه فعالين ازدواج استان يزد نيز گفت: طرح «پيوند مهر» با همكاري صندوق مهر امام رضا (ع)، با سپرده گذاري خيرين استان دراين صندوق به منظور تسهيل در امر ازدواج جوانان اجرا مي شود.
علي پارسانيا اظهارداشت: ارتقا ي سطح آگاهي كمك به انتخاب صحيح جوانان، فرهنگ سازي در زمينه ازدواج آسان، تسهيل در امر ازدواج جوانان و كمك به پايداري خانواده ها را از اهداف شبكه فعالين ازدواج دانست.
وي درمراسم انعقاد تفاهم نامه طرح «پيوند مهر» افزود: خيرين محترم استان يزد مي توانند به منظور سپرده گذاري و مشاركت در اين طرح با سپرده گذاري به ميزان دلخواه و دربازه زماني دلخواه درحساب شبكه فعالين ازدواج استان يزد به شماره حساب 222222 سپرده گذاري كنند.
پارسانيا اين تسهيلات را 10ميليون ريالي عنوان كرد و افزود: بازپرداخت سپرده گذاري خيران از سوي صندوق مهر امام رضا (ع) در زمان سپرده گذاري تضمين مي شود ودر هر موقع كه علاقه داشته باشند قابل عودت است.
وي گفت: درحال حاضر بيش از 12نوع خدمت درشبكه فعالان ازدواج استان يزد به زوج هاي جوان ارايه مي شود كه اميدواريم با اجراي اين طرح شاهد تسهيل تر شدن ازدواج جوانان و كم شدن گوشه اي از مشكلات جوانان دراين حوزه باشيم.

 



از چند روز ديگر پرواز از جزيره كيش به ساري رشت و استانبول برقرار مي شود

كيش- خبرنگار كيهان:
از شهريورماه امسال پرواز مسير جزيره كيش، ساري، رشت و استانبول به صورت رفت و برگشت در روزهاي دوشنبه و پنج شنبه هر هفته برقرار خواهد شد.
غلامرضا رستميان مديركل دفتر نظارت بر فرودگاه ها و موسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري با اعلام خبر فوق گفت: اين اقدام حاصل كار كارشناسي است و در آينده نزديك، با افزايش پروازها در مسير تبريز- بندرعباس و بالعكس روزهاي سه شنبه هر هفته براي خدمات رساني به هموطنان آماده خواهيم بود.

 



زمين هاي كشاورزي اليگودرز تشنه اند

شهرستان اليگودرز كه آب شيرين و گواراي فلات مركزي ايران واستان قم را تامين مي كند، خود در خشكسالي به سر مي برد.
اين شهرستان از قديم الايام در زمينه توليد محصولات كشاورزي و دامي يد طولايي داشته است و همين عامل موجب گرديده كه دولت و مجلس در برنامه هاي خود نسبت به استقرار واحدهاي صنعتي و نيروي كار در اين سازمان رغبت نشان ندهند، چرا كه اين شهرستان را قطب كشاورزي ناميده اند!
در حالي كه كشاورزي شهرستان رو به نابودي است. يكي از عوامل اساسي سقوط بخش كشاورزي شهرستان در كنار ساير عوامل ديگر كمبود آب و خشكسالي هاي پي در پي دو سال اخير بوده است.
سال زراعي گذشته آفت خطرناك سن غلات بسياري از كشاورزان شهرستان را به خاك سياه نشاند. طغيان اين آفت حدود 70 تا 100 درصد مزارع گندم و غلات منطقه را در يكي دو سال گذشته و سال زراعي جاري را نابود كرده است.
عليهذا كشاورزان زحمت كش چگونه هزينه هاي جاري زندگي و بدهي هاي معوقه بانكي را تامين كنند؟ چگونه بذر مورد نياز براي كاشت محصول را بخرند؟
اين در حالي است كه وضعيت اسفناك كشاورزي منطقه را بارها به گوش مسئولان استان لرستان و مديران شهرستان رسانده ايم ولي هيچ گونه اثري نداشته است! حال از رئيس جمهور به عنوان عالي ترين مسئول اجرايي كشور استمداد مي طلبيم دستور فرماييد كشاورزان زحمت كش و زيان ديده اين شهرستان را دريابند.
جمعي از كشاورزان، دهياران و شوراهاي اسلامي روستاهاي شهرستان اليگودرز

 



حمايت دستگاه قضايي از سرمايه گذاري در استان فارس

شيراز-خبرنگار كيهان:
بسياري از سرمايه گذاران به خصوص فارس هاي مقيم خارج از كشور علاقه مند به سرمايه گذاري در استان فارس هستند و دستگاه قضايي از سرمايه گذاريهاي سالم حمايت مي كند.
دكتر «ذبيح الله فداييان» رئيس كل دادگستري فارس با بيان اين مطلب در جلسه كميته حمايت از سرمايه گذاري با اشاره به ظرفيت هاي استان در زمينه سرمايه گذاري گفت: برعهده مسئولان ادارات و متوليان امر است كه زمينه سرمايه گذاري را فراهم كنند و اعضاي كميته حمايت از سرمايه گذاري به لحاظ وظايف ذاتي كه دارند نسبت به شناسايي موانع موجود اقدام و با عاملان آنها برخورد كنند.
وي اظهار داشت: كارخانه هايي وجود دارد كه در تملك بانك هاست ولي نه آنها را واگذار مي كنند و نه فعال هستند كه همين امر به اشتغال استان لطمه وارد مي كند.
وي ضرورت پي گيري موضوع را از طريق مراجع مسئول يادآور شد و افزود: بانك ها بايد نسبت به تعيين تكليف اين صنايع كه يا فعاليت و يا واگذاري آنهاست اقدام كنند.

 



مراسم بزرگداشت شهداي عمليات رمضان در بهاباد

بهاباد-خبرنگار كيهان:
مراسم گراميداشت شهداي عمليات رمضان با حضور امام جمعه بهاباد و بسيجيان طرح صالحين در جوار مقبره ملا عبدالله بهابادي برگزار شد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين ملاحسيني امام جمعه بهاباد با برشمردن فضائل ماه مبارك رمضان بر بهره گيري از فيوضات اين ماه بزرگ تاكيد كرد و گفت شهدا با تاسي از مولاي خود حضرت علي(ع) براي دفاع از دين اسلام و مملكت خود و حمايت از ولايت فقيه آگاهانه به دفاع با كفر جهاني پرداخت و در راه اسلام به شهادت رسيدند و اكنون وظيفه ما حفظ ارزشهاي دفاع مقدس و خون شهداست.
فرمانده سپاه الغدير استان يزد ضمن تجليل از مقام شهيد و شهادت و گراميداشت ياد وخاطره شهداي عمليات رمضان به بيان نحوه و اهداف اين عمليات پرداخت و گفت: دلير مرداني با تاسي به ساحت مقدس امام علي(ع) علم مبارزه و صيانت از ارزش هاي الهي را برافراشتند و نام پرآوازه خود را در تارك تاريخ خونبار اسلام ناب محمدي به ثبت رساندند.
سرتيپ فتوحي با اشاره به رشادت هاي شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي بالاخص در عمليات رمضان گفت: شهدا طلايه داران نظام و انقلاب هستند و جوانان بايد با تاسي به شهدا و پيروي از ولايت فقيه در تحقق اهداف آنها همت كنند.

 



استاندار گلستان: كمبود آب آشاميدني در گرگان نگران كننده است

گرگان- خبرنگار كيهان:
استاندار گلستان در جلسه شوراي خشكسالي استان نسبت به كمبود آب شرب در گرگان هشدار داد.
مهندس جواد قناعت با اعلام اين مطلب، افزود: يكي از ضرورت هاي مديريت فضاي كنوني آب در تابستان سال 90 پياده كردن برنامه هاي كوتاه مدت و زودبازده است.
وي از بهره برداري 6 حلقه چاه جديد و اتصال آن به شبكه آبرساني گرگان تا پايان مردادماه امسال خبر داد.
استاندار اظهار داشت: بايد زمان بندي قطعي آب در گرگان به گونه اي برنامه ريزي شود كه به صورت يكسان در تمام مناطق انجام شود.
وي ادامه داد: بهره برداري از سد شصت كلا، سد كبود وال و محمدآباد بايد به عنوان راهكارها و برنامه هاي ميان مدت آب استان قرار بگيرد و تا سال آينده بخشي از كمبود آب شرب استان از اين سدها تامين شود.
استاندار گلستان انتقال آب مازاد غرب مازندران و سد گله ور به گلستان را از برنامه هاي بلند مدت آب استان برشمرد و افزود: براي برنامه هاي بلندمدت مجموعه آب استان بايد پيگير دريافت يك رديف اعتباري مستقل از طريق مديريت برنامه ريزي وزارت نيرو باشيم.
در ابتداي جلسه نيز مديركل آب منطقه اي استان، نياز آب شرب استان را در حدود 216 ميليون مترمكعب عنوان كرد و افزود: 68درصد استان در اقليم خشك و نيمه خشك قرار دارد و به ازاي هر نفر با 300 ليتر كمبود آب در شبانه روز مواجه هستيم.
حيدريان نبود رودخانه هاي پرآب و سدهاي احداث شده بر روي اين رودخانه ها در پيرامون شهر گرگان را به عنوان يكي از دلايل كمبود آب شرب گرگان عنوان كرد.
مديركل آب منطقه اي استان در پايان از مطالعه و تهيه طرح آبرساني از سد نومل به گرگان خبر داد و گفت: اين طرح به تصويب آب و فاضلاب كشور رسيده و براي آن درخواست رديف بودجه شده است.

 



احداث كتابخانه به نام حسنعلي عليپور در اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
اولين كتابخانه خيران به نام خير بزرگ مدرسه ساز كشور مرحوم حسنعلي عليپور در اردبيل احداث مي شود.
جواد قرآن نويس رئيس مجمع خيرين استان اردبيل در همايش انجمن خيرين كتابخانه ساز استان با اعلام مطلب بالا افزود: در حياط مدرسه اي كه به نام مرحوم عليپور توسط خيرين احداث مي شود كتابخانه عمومي براي ارائه خدمات كتابخانه اي به عموم مردم ساخته خواهد شد.
در اين همايش كه با حضور معاون امور مجلس، استان ها و مشاركت نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار شد صادق فرهمند مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل گفت: تعداد كتابخانه هاي عمومي استان با احتساب كتابخانه هاي مشاركتي 62 باب مي باشد كه اين تعداد پاسخگوي مطالبات فرهنگي مردم استان نيست و براي ترسيم افق روشن و تحقق چشم اندازهاي نهاد در افق ايران 1404 تعداد كتابخانه هاي عمومي استان بايد به دوبرابر افزايش يابد.
وي برگزاري اين جلسه را يك طليعه براي ورود خيرين به اين مبحث عنوان كرد و گفت: با تشكيل اين انجمن افق روشن در اين مسير ترسيم مي شود.

 



امام جمعه خرم آباد: تقويت ايمان مردم و كرامات انساني وظيفه خبرنگاران است

خرم آباد-خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در مراسم روز خبرنگار كه در بيت ايشان برگزار شد با قدرداني از تلاش و زحمات خبرنگاران از اشراف بر كار تك تك اصحاب رسانه حاضر در مراسم و زحمات آنها خبر داد.
وي افزود: يك خبرنگار خودش شخصيت برجسته اي است اما پشت در مي ايستد تا از كسي خبر تهيه كند كه از نظر اجتماعي و علمي پايين تر از خبرنگار است. اما تواضع، احساس مسئوليت، عشق و انگيزه اي در وجود خبرنگار هست كه با تحمل همه دشواري ها خبر را تهيه و اطلاع رساني كند و اين جهاد با نفس است.
حجت الاسلام سيداحمد ميرعمادي با اشاره به مشكلات كاري خبرنگاران، خاطرنشان كرد: از نزديك به مشكلات شما آشنا هستم و مي دانم با چه رنج ها، سختي ها و كمبود امكاناتي دست و پنجه نرم مي كنيد و راست قامت ايستاده ايد تا مسئوليت خود را عملي كنيد كه لازم مي دانم از شما قدرداني و تشكر كنم.
امام جمعه خرم آباد، هوش، حافظه، عقلانيت و انديشه، سلامت و عافيت، آسايش و امنيت را از نعمت هاي بزرگ خداوند برشمرد و تصريح كرد: كار خبرنگاري در سايه امنيت و آرامش شكوفا مي شود كما اينكه در افغانستان امنيت نبود و محمود صارمي شهيد شد و خبرنگاران زيادي در 8 سال دفاع مقدس هنگام انجام وظيفه دفاع مقدس به فيض عظيم شهادت نايل آمدند كه همه آنان و به ويژه شهيد صارمي مايه افتخار جامعه خبرنگاران و مردم لرستان هستند.

 



رفع مشكل توسعه طرح كمربند سبز يزد با اختصاص پساب فاضلاب

يزد-خبرنگاركيهان:
رئيس اداره جنگلكاري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري يزد گفت: در صورت اختصاص پساب فاضلاب شهر يزد مشكل توسعه طرح كمربند سبز يزد كه درحال حاضر با كمبود آب مواجه است، حل مي شود.
هدايت الله ميرشمسي اظهار داشت: به رغم مذاكرات صورت گرفته و توافق كلي مسئولان استان براي ضرورت توسعه طرح كمربند سبز يزد هنوز درزمينه اختصاص پساب فاضلاب شهر يزد توافقي صورت نگرفته است.
وي افزود: در طرح كمربند سبز يزد ايجاد 3600 هكتار فضاي سبز پيرامون شهر يزد پيش بيني شده اما تاكنون تنها 120 هكتار ازآن اجرايي شده است.
ميرشمسي با اشاره به اينكه افزايش جمعيت و استقرار روزافزون صنايع، يزد را در معرض آلودگي هاي زيست محيطي و تخريب منابع طبيعي قرار داده است، تاكيد كرد: اين امر توجه و توسعه فضاي سبز جديد را ضروري ساخته كه دو راهكار جلوگيري از تخريب باغات و اجراي كمربند سبز از مهم ترين اقدامات دراين زمينه مي باشد.
رئيس اداره جنگلكاري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري يزد با بيان اينكه 120هزار هكتار از مساحت استان يزد از مناطق مستعد جنگلكاري و گسترش فضاي سبز است، افزود: درحال حاضر سرانه فضاي جنگلي دراستان 1087 مترمربع است. اين رقم بايستي تا 2500 مترمربع افزايش يابد و درهمين راستا درسال جاري طرح اجرايي توسعه فضاهاي جنگلي در شهرستان هاي طبس، خاتم و تفت در دستوركار قراردارد.

 



دادستان عمومي و انقلاب اصفهان: پذيرش خانم در قهوه خانه ها جرم محسوب مي شود

اصفهان - خبرنگاركيهان:
دادستان عمومي و انقلاب اصفهان گفت: پذيرش خانم در قهوه خانه ها و ارائه مواد دخاني به افراد زير 18سال جرم محسوب مي شود.
محمدرضا حبيبي افزود:«چنانچه اين اماكن مسائل اخلاقي و قانوني را رعايت نكنند با آنان برخورد قضايي شده و قهوه خانه هاي آنان پلمب مي شود.»
وي از پلمب چند قهوه خانه درخيابان آتشگاه اصفهان به علت حضور مختلط زنان و مردان خبر داد و اضافه كرد: قانون ارائه هرگونه مواد دخاني به افراد زير 18سال را ممنوع كرده است.
دادستان عمومي و انقلاب اصفهان با اشاره به مرگ و ميرهاي ناشي از تردد موتوسيكلت ها در بزرگراه ها و تصادفات جاني در اين مسيرها گفت: عده اي موتور سوار با تردد در بزرگراه ها آمار فوتي ها را بر اثر تصادف بالا برده و خانواده ها را داغدار مي كنند.
حبيبي با بيان اينكه آمار منجر به فوت تصادفات دربزرگراه هاي اصفهان بسيار بالاست،افزود: تردد موتوسيكلت در بزرگراه خلاف قانون است، لذا چه از طريق دوربين و چه حضوري ماموران رصد كنند كارت سوخت آنها به طور موقت قطع مي شود.


 



مديريت بر هزينه شهرداري، اهواز را در مسير توسعه قرارداد

اهواز- خبرنگار كيهان:
شهردار اهواز در مراسم تجليل از خبرنگاران حوزه شهري از پيشرفت اهداف توسعه در شهر اهواز خبر داد. وي گفت: از محل مديريت بر هزينه شهر شاهد آثار مثبتي بوده و در آينده نزديك شاهد ظهور اين موفقيت ها خواهيم بود.
منصور كتانباف افزايش 202 اتوبوس و هزار دستگاه تاكسي را حركت جهشي در تجهيز ناوگان حمل و نقل شهري خواند و افزود: از محل اعتبارات مديريت بر هزينه 100 اتوبوس خريداري شده و تا بازگشايي مدارس به ناوگان اتوبوسراني شهر مي پيوندند و براي خريد 100 اتوبوس ديگر قرارداد منعقد شده كه تا پايان سال جاري به اتوبوس هاي شهري اضافه خواهد شد.وي در ادامه افزود: يك هزار تاكسي با همكاري استانداري و شهرداري به تاكسيراني شهر افزوده خواهد شد كه سهم شهرداري اعطاي 10 ميليون تومان تسهيلات به متقاضيان جهت خريد تاكسي است.

 



هشدار نسبت به خطر شيوع سالك در خرمشهر

اهواز- خبرنگار كيهان:
فرماندار خرمشهر در جلسه شوراي سلامت استانداري خوزستان با ابراز نگراني از شرايط نامطلوب بهداشت خرمشهر نسبت به شيوع بيماري سالك در اين شهر هشدار داد.
مهندس حسيني از شوراي سلامت استانداري تقاضاي تشكيل كميته نخاله برداري در خرمشهر كرد و گفت: انباشت زباله و نخاله در بافت دروني شهر از معضلات نگران كننده خرمشهر است كه خطر شيوع سالك را در بين شهروندان گسترش داده است.
حسيني اضافه كرد: در زمان حضور راهيان نور در خرمشهر 100 الي 120 تن به زباله شهر اضافه مي شود كه استانداري بايد كميته اي را براي جمع آوري زباله در شهر خرمشهر تشكيل دهد.
فرماندار خرمشهر همچنين از تعطيلي كشتارگاه سنتي خرمشهر خبر داد و افزود: به دليل فرسودگي و شرايط غيربهداشتي كشتارگاه سنتي خرمشهر اين كشتارگاه براي خارج شدن از وضعيت نامطلوب فعلي به مدت 2 ماه تعطيل مي شود و از كشتارگاه آبادان استفاده خواهيم كرد.
وي ساماندهي كشتارگاه را 250 ميليون تومان ذكر كرد.
حسيني در ادامه به مشكل انهار سنتي در حوزه شهر و روستاي خرمشهر اشاره كرد و گفت: حدود 13 نهر سنتي در حوزه شهر خرمشهر و روستاهاي اطراف وجود دارد كه در گذشته كاربردي كشاورزي داشتند، اما در حال حاضر با جاري شدن فاضلاب در اين انهار ضمن ايجاد مشكلات بهداشتي، حادثه آفرين نيز هستند و متأسفانه هيچ كدام از دستگاه ها متولي اين انهار نيستند.

 



ايران در كيهان

اهداي سبد كالا
بابل- خبرنگار كيهان: مسئول انجمن مددكاري امام زمان(عج) بابل با بيان اينكه 110 خانواده تحت پوشش اين انجمن قرار دارد گفت طي ماه مبارك رمضان به بيش از يك هزار خانواده نيازمند بابلي سبد كالا اهدا خواهد شد. محمد مرادي افزود: تلاش داريم تا كمك رساني به افراد نيازمند را به صورت كيفي انجام دهيم.
استفاده از انرژي هاي نوين
اهواز- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب اهواز گفت: اين شركت با بهره گيري از انرژي هاي نوين، روشنايي محوطه ساختمان مركز مشتركين را از طريق انرژي خورشيدي تأمين خواهد كرد.
مهندس براتي افزود: شركت آبفاي اهواز با شناسايي نيازهاي خود اقدام به بررسي توليد انرژي از طريق سلول هاي خورشيدي و گازهاي فاضلاب درون تصفيه خانه فاضلاب كرده است.
تكميل طرح هاي آبرساني
اردبيل- خبرنگار كيهان: فرماندار گرمي از تكميل طرح هاي آبرساني در سطح 45 روستاي اين شهرستان تا پايان سال جاري خبر داد.
عزيز صحرايي در جلسه شوراي اداري اين شهرستان گفت: با تكميل و بهره برداري از اين طرح ها ساكنين 45 روستاي منطقه از شبكه آب سالم و بهداشتي بهره مند خواهند شد.
وي گفت: براي توسعه طرح هاي آبرساني منطقه يك ميليارد و 900 ميليون ريال اعتبار اختصاص يافته است.
نصب وسائل بازي كودكان
زرين شهر- خبرنگار كيهان: شهردار زرين شهر گفت: به منظور رفاه بيشتر و ايمني بالاتر كودكان وسائل بازي جديدي در پنج بوستان اين شهر نصب شده است.
علي اصغر ذاكري هرندي افزود: اين وسائل شامل كف پوش، وسائل تزييني، وسائل بازي كودكان و روشنايي است كه با هزينه چهار ميليارد و 290 ميليون ريال نصب شده است.
ايجاد 10هزار شغل
بجنورد- خبرنگار كيهان: استاندار خراسان شمالي گفت از ابتداي سال تاكنون 10هزار شغل در خراسان شمالي ايجاد شده است.
وي افزود: سهم خراسان شمالي در ايجاد اشتغال 25هزار نفر است اما دستگاه هاي ذيربط در استان سهمي بيش از اين تعداد را متعهد شده اند.استاندار از دستگاه هاي متولي صدور مجوز مشاغل خانگي خواست تا در اين زمينه به تعهدات خود عمل كنند و از بانك هاي استان نيز خواست تا در مسير سرمايه گذاري به سرمايه گذاران مشاوره دهند.
انتقاد از كمبود بودجه
لنگرود- خبرنگار كيهان: رئيس شوراي اسلامي لنگرود از نداشتن بودجه در شوراي بخش و شهر انتقاد كرد و گفت: كمبود بودجه يك معضل براي شوراها به شمار مي رود. مهندس مهدي پور در بخش ديگر از سخنانش ابراز اميدواري كرد كه پروژه كنار گذر لنگرود تا شهريورماه سال آينده به بهره برداري برسد.
افزايش تردد خودروها
مشهد- خبرنگار كيهان: مدير مركز مديريت راه هاي خراسان رضوي گفت: از 15 الي 21 مرداد و در 13 محور شرياني خراسان رضوي در مجموع يك ميليون و 30هزار تردد توسط دستگاه هاي تردد شمار اين مركز ثبت شده است.وي افزود: باتوجه به كاهش شديد آمار تردد در محورهاي استان در هفته اول ماه مبارك رمضان، آمار ترددها در هفته دوم نسبت به مدت مشابه در هفته قبل از آن، به ميزان 70هزار تردد معادل 3/7 درصد افزايش داشته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14