(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29 مرداد 1390- شماره 20004

كوتاه اقتصادي
لايحه پيشنهادي تعيين نرخ ديه به وزارت اقتصاد رفت
غضنفري: بيانات اخير رهبري نقشه راه توسعه اقتصادي كشور است
توضيح رئيس كل بانك مركزي درباره علل افزايش قيمت سكه
از سوي شركت ملي نفت صورت گرفت تهديد به توقف عرضه نفت خام در بورس
موسسه ولس فارگو: قيمت جهاني طلا حبابي است
حواله هاي ارزي بيمه مي شوند
اتصال 777 شهر و روستاي جديد به شبكه سراسري گاز
كاهش سهميه گازوئيل خودروهاي ترانزيتي
راه اندازي سامانه كنترل كالاي همراه ملوانان
رئيس سابق كميسيون اروپا: اتحاديه اروپا در حال سقوط است



كوتاه اقتصادي

¤ وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخشنامه بانك مركزي براي تقسيط بدهي افرادي كه مطالبات معوق بانكي دارند، گفت: در گام اول، 2 ميليارد دلار طرح صنعتي براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي معرفي شدند.مهدي غضنفري با تاكيد بر ضرورت بررسي روند اعطاي وام از سوي صندوق توسعه ملي از سوي بخش خصوصي گفت: با توجه به تصميمي كه گرفته شده، خود صندوق توسعه ملي به صورت مستقيم نمي تواند به بخش خصوصي وام دهد؛ بلكه بايد منابع را در اختيار بانك هاي عامل قرار دهد تا روند ارايه اعتبارات از سوي بانك هاي عامل دنبال شود.
¤ معاون حقوقي، امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: با مصوبه هيئت دولت، دستگاه هاي اجرايي از جذب نيروهاي شركتي منع شدند.عبدالعلي تاجي افزود: يكي از سياست هاي دولت تبديل نيروهاي شركتي در دستگاه هاي اجرايي به نيروهاي قراردادي با خود سازمان است.اين نيروها بايد تبديل وضعيت داشته باشند. وي ادامه داد: طبق آئين نامه اجرايي بودجه و با تصويب هيئت دولت مقرر شد، نيروهاي شركتي در دستگاه هاي اجرايي با خود دستگاه قرارداد مستقيم منعقد كنند و شركتهاي تامين نيرو بايد از ميان برداشته شوند.
¤ سخنگوي شركت ملي گاز ايران از آغاز صادرات گاز ايران به تركيه از روز پنجشنبه با حجم 16 ميليون متر مكعب خبر داد.مجيد بوجارزاده با اشاره به برطرف شدن مشكل صادرات گاز به تركيه گفت: از ساعت 14 روز پنجشنبه با تزريق 16 ميليون مترمكعب گاز در خط صادراتي تركيه، دوباره اين خط به فعاليت خود ادامه داد. وي تصريح كرد: علت انفجار هفته گذشته اين خط به طور رسمي از سوي مقامات شركت بوتاش تركيه كه وظيفه انتقال گاز از مرز تركيه و ورود آن به خاك تركيه را دارند اعلام نشد.
¤ طرح هاي فولادسازي در استان يزد كه به عنوان قطب سوم توليد فولاد كشور نام گرفته، به دليل كمبود آب متوقف شده است.هم اكنون طرح هاي متعدد فولادسازي در استان يزد در حال احداث است كه در تامين آب مورد نياز خود به مشكل برخورده اند.بررسي ها نشان مي دهد كه به دليل عدم صدور مجوز تامين آب از سوي وزارت نيرو، هم اكنون طرح هاي فولادي در اين استان كه به دليل ذخاير غني و متعدد سنگ آهن قرار است، قطب سوم فولادسازي كشور باشد به تعويق افتاده است.توليد فولاد در دنيا به دليل نياز فراوان به آب معمولا در كنار درياها صورت مي گيرد و از آنجا كه استان يزد با كمبود شديد آب مواجه است، هم اكنون اين بحث مطرح شده كه جانمايي احداث فولادسازي در استان هاي كويري اشتباه بوده است.
¤ جديد ترين گزارش واحد اطلاعات اكونوميست نشان مي دهد كه سهم ايران از توليد ناخالص داخلي جهان طي سال هاي آينده با افزايش مواجه خواهد بود.اكونوميست طي گزارش ماه جولاي 2011 خود پيش بيني كرده است كه سهم ايران از توليد ناخالص داخلي جهان تا سال 1394 روند صعودي را در پيش بگيرد، به طوري كه انتظار مي رود اين شاخص كه در سال گذشته 68/0 درصد بود در سال جاري و آينده به ترتيب به 70/0 درصد و 76/0 درصد افزايش يابد.
¤ شعب منتخب بانك ملي ايران در روزهاي شنبه و يكشنبه 29 و 30 مردادماه جاري به پيش فروش مجموعه سكه هاي يادبود طلا مبادرت مي كنند.اين عرضه در نوع خود منحصر به فرد است و با توجه به منقش بودن اين سكه ها به نام مبارك امام علي(ع)، در آينده علاوه بر ارزش مادي، از ارزش معنوي بالايي نيز برخوردار خواهد بود.سكه هاي مذكور در سه مجموعه پيش فروش خواهد شد كه مجموعه اول شامل پنج عدد سكه در وزن هاي 50، 25، 10، 5 و 2 و نيم گرمي است.مجموعه دوم شامل سه عدد سكه 50 گرمي و مجموعه سوم سه عدد سكه در اوزان 50، 25 و 10 گرمي خواهد بود.

 



لايحه پيشنهادي تعيين نرخ ديه به وزارت اقتصاد رفت

رئيس كل بيمه مركزي با اعلام بندهاي لايحه پيشنهادي تعيين نرخ ديه به وزارت امور اقتصادي و دارايي، گفت: اين لايحه داراي 10 بند مختلف است.
جواد فرشباف ماهريان در گفت وگو با ايرنا، افزود: در اين لايحه به تعيين ساز و كاري براي تعريف شموليت تعيين ديه توجه ويژه شده است.
به گفته وي، چگونگي تعيين ديه، معيار و شاخص هاي آن از ساز و كارهاي در نظر گرفته شده است.
رئيس كل بيمه مركزي تصريح كرد: بر همين اساس گروهي متشكل از وزير دادگستري، وزير جهاد كشاورزي و مسئولان بيمه مركزي از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي جلسات سه جانبه اي را در خصوص تعيين شاخص ها و قيمت ها برگزار كردند.
به گفته فرشباف، در اين جلسات نظرات كارشناسي در خصوص استان ها و بازارها مطرح شده و متن نهايي با دلايل كافي براي ارائه به رياست قوه قضاييه نهايي شده است.
وي با بيان آن كه، معيارها و شاخص هاي يكسان و استانداردي در گذشته براي تعيين نرخ ديه وجود نداشت، اظهار داشت: برآوردهاي انجام شده در استان هاي مختلف تفاوت هاي معني دار داشت كه البته اين امر نشان دهنده آن است كه تعيين نرخ ديه از كار دقيق كارشناسي برخوردار نبوده است.
رئيس كل بيمه مركزي تصريح كرد: بايد ساز و كار منطقي تعيين نرخ ديه براي سال هاي آينده ايجاد شود.
به گفته وي، براساس مباني فقهي نيز شتري كه براي ديه در نظر گرفته مي شود نبايد بسيار لاغر باشد.
فرشباف ماهريان با بيان آن كه، وزن شتر بايد با توجه به شرايط اقتصادي جامعه و وضعيت عرضه و تقاضا در نظر گرفته شود، اظهار داشت: قيمت شتر با وزن هاي 200 تا 500 كيلو در بازار متفاوت است و اين امر ارقام ديه را بين 50 تا 90 ميليون تومان تعيين مي كند.
وي ادامه داد: اگر مبناي تعيين نرخ ديه شتر باشد به طور قطع مي تواند تا 40 ميليون تومان تفاوت قيمت وجود داشته باشد زيرا تعريف مشخصي از وزن و قيمت شتر وجود ندارد.
رئيس كل بيمه مركزي در خصوص تاثير نرخ ديه بر صنعت بيمه نيز گفت: در اين بخش، نامه اي به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال و مباحثي مطرح شد.
وي با بيان آن كه، بايد افزايش نرخ ديه طي دو تا سه سال انجام شود و برنامه زمان بندي براي افزايش تدريجي آن داشته باشيم، اظهار داشت: هرچند افزايش نرخ ديه در برخي از سال ها كم و در برخي از سال ها حدود 50 درصد بوده است اما به طور ميانگين رشد نرخ ديه سالانه 12 درصد بوده است.
رئيس كل بيمه مركزي با بيان اينكه مكانيزمي تعيين شده كه نرخ ديه سالانه افزايش يابد، گفت: براساس اين مكانيزم اگر نرخ ديه طبق رقم واقعي ديه 90 ميليون تومان مبنا باشد بايد در شرايطي اجرا شود كه فشار بر مردم و اقشار جامعه وارد نشود.
وي ادامه داد: يكي از تمهيداتي كه در اين برنامه ديده شده شناسايي مقصران واحدهاي ذيربط در خسارت است زيرا طبق قانون اگر وزارت راه و ترابري و خودروسازان در حادثه مقصر باشند بايد پرداخت ديه بين آنها تقسيم شود.

 



غضنفري: بيانات اخير رهبري نقشه راه توسعه اقتصادي كشور است

وزير صنعت، معدن و تجارت تأكيد كرد: بيانات اخير رهبري در جمع مديران اقتصادي نقشه راه توسعه صنعتي معدني و تجاري كشور است.
مهدي غضنفري در جمع معاونان و مديران وزارتخانه متبوعش گفت: رهنمودهاي اخير مقام معظم رهبري در جمع برگزيدگان بخش خصوصي و مديران عرصه هاي اقتصادي و صنعتي همچنان كه تبيين كننده مباني استراتژيك توسعه صنعتي، معدني و تجاري است، دستور كار و نقشه راه وزارتخانه جديد محسوب مي شود.
وي با بيان اين جمله كه فرامين مقام معظم رهبري را در آغاز كار وزارت صنعت، معدن و تجارت به فال نيك گرفته و آن را دستور كاري براي شروع فعاليت وزارتخانه جديد مي دانيم بر آمادگي همه جانبه اين وزارتخانه براي اجراي فرامين ايشان تاكيد كرد.
غضنفري، فرمايشات مهم رهبري در آغازين روزهاي كار وزارتخانه جديد را طليعه اي نو در رهيابي به اهداف مهم حوزه اقتصاد ناميد و گفت: اين رهنمودها بايد شالوده توسعه صادرات صنعتي، معدني و تجاري قرار گيرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: توليد داخلي يكي از محورهاي مورد تأكيد مقام معظم رهبري در سخنان اخيرشان بوده، اين موضع هم به لحاظ امنيت اقتصادي و استقلال سياسي، ايجاد اشتغال و ثروت ملي مورد توجه ايشان است و بايد از منظر تثبيت الگوي پيشرفت ايران اسلامي مورد مداقه قرار گيرد.
وي تصريح كرد: رهبري ضمن محور دانستن حوزه توليد براي دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي مسئوليت هايي را برشمردند كه بايد به هر دو اين موارد توجه داشت، قاعدتاً تامين منابع مالي و تنوع بخشيدن به روش هاي تامين مي تواند تا حد زيادي به رفع نيازهاي توسعه اي صنعت، معدن و تجارت كمك كند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود گفت: از سوي ديگر موضوع كيفيت و قيمت كالا از نظر مقام معظم رهبري از طريق تلاش هاي مضاعف و كار با دانشگاه ها محقق شود و ايشان شرط موفقيت كامل در اين امر را استفاده از عامل خارجي در اقتصاد همچون واردات كالاي خارجي نمي دانند.
غضنفري با اشاره بر اين موضوع كه رهبري در سخنراني هاي قبلي خود به موضوع مديريت واردات بارها تأكيد داشته اند، افزود: ايشان ضمن مباح دانستن واردات براي كالاهاي ضروري بر اين موضوع كه نبايد ارز كشور مصروف واردات كالاي غيرضرور شود تصريح داشته اند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: در كنار توجه خاص به حوزه توليد يكي ديگر از موضوعاتي كه در سخنان اخير رهبري مورد توجه مي باشد، رعايت حقوق مصرف كننده است، به گفته ايشان برخي شركت ها توانسته اند بيش از 100 سال پايداري و ماندگاري خود را در بازار مصرف حفظ كنند كه اين امر مرهون رعايت حقوق مصرف كننده در توليد محصولات است.غضنفري افزود: اين نگاه و رهنمود طلايي رهبري بايد علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت، مورد توجه اتاق هاي بازرگاني و تك تك توليدكنندگان در بخش هاي خصوصي و دولتي قرار گيرد.وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالي كه توليد مبناي استقلال صنعتي كشور است اما پايداري و ماندگاري آن بر توجه كامل به حقوق مصرف كنندگان خواهد بود.
غضنفري ادامه داد: تأكيد مقام معظم رهبري بر اداره كشور از طريق صادرات غيرنفتي سخن هميشگي ايشان است كه بايد به عنوان يك دستور و تكليف شرعي نصب العين همه قرار گيرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصريح كرد: تأكيد رهبري در مورد اينكه اجراي اصل 44 را تنها بر امر واگذاري خلاصه نكنيم، تبيين كننده اين موضوع است كه حضور بخش خصوصي، توانمندسازي و سرمايه گذاري او در توسعه توليد و تجارت براي پذيرش مسئوليت هاي بيشتر مهمتر از واگذاري صرف مي باشد.
غضنفري ادامه داد: قاعدتاً هيچ كس بهتر از فعالان بخش خصوصي نمي توانند به اين پرسش مهم پاسخ دهند كه مدل توانمندسازي اين گروه و مورد تاكيد رهبري شامل چه رويكردها و روش هايي خواهد بود.
وي ادامه داد: البته اتاق هاي بازرگاني مي توانند با تهيه طرحي در اين راستا به اجراي فرامين رهبري كمك موثري بنمايند.
غضنفري سپس با اشاره به يكي از احكام برنامه پنجم توسعه و پيش بيني حذف مجوزهاي غيرضرور گفت: رياست محترم جمهوري در جلسه اخير هيئت دولت بر همه دستگاه ها تكليف كردند تا در اولين فرصت گزارشي از انواع مجوزهاي صادره را به كارگروه مربوط به اين ماده قانوني ارائه كنند تا فرايند ساده سازي انجام شود.
غضنفري افزود: اجراي اين دستور رياست جمهوري و اقدام براساس اين حكم قانوني نه تنها موجب سهولت فضاي كسب و كار خواهد شد بلكه مي تواند در پياده سازي مواردي از صدور مجوزها كه ضروري است به تشكل هاي بخش خصوصي واگذار شود، موثر واقع گردد.
وي در پايان تأكيد كرد: عملياتي شدن اين موضوع نه تنها موجب تسريع در فضاي كسب و كار مي شود بلكه زمينه حضور هرچه بيشتر تشكل هاي بخش خصوصي اتاق هاي بازرگاني را براي انجام امور مربوط به خودشان فراهم خواهد كرد.

 



توضيح رئيس كل بانك مركزي درباره علل افزايش قيمت سكه

رئيس كل بانك مركزي درباره افزايش قيمت سكه گفت: زماني كه قيمت طلا در بازارهاي جهاني افزايش مي يابد، بانك مركزي ناگزير از افزايش قيمت سكه است.
قيمت سكه طرح قديم و جديد روز پنجشنبه به رقم بي سابقه بترتيب 510 و 500 هزار تومان رسيد.
محمود بهمني در گفتگو با مهر در خصوص اقدام بانك مركزي مبني بر بالا بردن نرخ سكه به صورت رسمي، گفت: بازار سكه هم اكنون روال عادي و طبيعي را طي مي كند.
رئيس كل بانك مركزي در پاسخ به سوالي مبني بر افزايش قيمت سكه از سوي بانك مركزي افزود: با توجه به تحولات جهاني، بانك مركزي نمي تواند نرخ سكه را بالا نبرد؛ چرا كه وقتي قيمت جهاني طلا به بيش از 1800 دلار در هر اونس مي رسد، به تبع آن بازار داخلي نيز تحت الشعاع قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: هر 4 قطعه سكه برابر با يك اونس است، چرا كه هر اونس 32 گرم بوده و هر قطعه سكه 8 گرمي، يك اونس طلا را تشكيل مي دهد، بنابراين با بالا رفتن قيمت هر اونس طلا، اين نرخ براي محاسبه قيمت سكه بايد به 4 بخش تقسيم شود كه در نهايت با ضرب رقم حاصله در قيمت دلار، عملا قيمت سكه به دست مي آيد.
به گفته بهمني، زماني كه قيمت هر اونس از 1600 به بيش از 1800 دلار در بازارهاي جهاني مي رسد، اين رقم بايد بر 4 تقسيم شود، بنابراين به طور طبيعي قيمت سكه نيز بايد از سوي بانك مركزي افزايش يابد.
وي تاكيد كرد: بانك مركزي تابع نرخ جهاني طلا است و نمي تواند با تغييرات نرخ هر اونس طلا، قيمت سكه را در بازار داخلي ثابت نگاه دارد.
قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم روز پنجشنبه گذشته در بازار آزاد به قيمت بي سابقه 510 هزار تومان رسيده است، اين رقم در مقايسه با چهارشنبه 10 هزار تومان افزايش نشان مي دهد.
قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد روز پنجشنبه با 9 هزار تومان افزايش نسبت به چهارشنبه به قيمت بي سابقه 500 هزار تومان رسيد. قيمت نيم و ربع سكه روز پنجشنبه در بازار آزاد به ترتيب 250 و 135 هزار تومان فروخته شد كه نسبت به چهارشنبه به ترتيب 5000 و 4500 تومان افزايش داشت.
قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم در بازار آزاد به قيمت بي سابقه 510 هزار تومان رسيده است، اين رقم در مقايسه با چهارشنبه 10 هزار تومان افزايش نشان مي دهد.
قيمت هر قطعه سكه يك گرمي هم در بازار آزاد با 2000 تومان افزايش نسبت به چهارشنبه 76 هزار تومان گزارش شده است.
در همين حال، هر اونس طلا روز پنجشنبه در بازارهاي جهاني 1815 دلار داد و ستد شد كه در مقايسه با چهارشنبه 22 دلار افزايش نشان مي دهد. هر گرم طلاي 18 عيار بدون اجرت ساخت در بازار پنجشنبه با ثبت ركورد جديدي به 51 هزار تومان رسيده است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر، تداوم ركود اقتصادي اروپا و آمريكا، تورم ناشي از آن و ترس از كاهش بيشتر ارزش دلار را در بازارهاي جهاني از علل اين افزايش بيان كرده و گفته است: به همين دلايل تقاضا براي خريد طلا در بازارهاي جهاني و در نتيجه قيمت آن در بازارهاي خارجي و داخلي به شدت افزايش يافته است.
هر گرم طلاي 18 عيار بدون اجرت ساخت و در بازار پنجشنبه با ثبت ركورد جديدي به 51 هزار تومان رسيده است.

 



از سوي شركت ملي نفت صورت گرفت تهديد به توقف عرضه نفت خام در بورس

مديرامور بين الملل شركت ملي نفت ايران با رد ادعاي ارزان فروشي نفت در بورس از احتمال توقف عرضه نفت در بورس خبرداد.
سيدمحسن قمصري در جمع خبرنگاران با بيان اينكه يكي از دلايلي كه سه عرضه نفت خام در بورس با شكست مواجه شد آماده نبودن بازارهاي سرمايه داخل كشور است، گفت: شركت ملي نفت ايران براي چهارمين عرضه نفت خام تمهديداتي همچون كاهش حجم نفت سنگين عرضه شده و عرضه در قالب قراردادهاي تك محموله را به كار بسته است.
مديرامور بين الملل شركت ملي نفت ايران با اعلام اينكه بايد برخي از زيرساختهاي بورس نفت براي عرضه نفت خام همچون ساماندهي شبكه بانكي فراهم شود، تصريح كرد: سامانه هاي بانكي بورس بايد به ابزارهاي جديدي براي انتقال منابع مالي از خارج كشور هم تجهيز شود تا امكان خريداران بين المللي و خارجي هم در بورس براي خريد نفت فراهم شود.
وي با تاكيد بر اينكه اين محموله نفت توسط كارگزاري خبرگان سهم در بورس عرضه شد و توسط اين مجموعه هم خريداري شد، اظهار داشت: جز مقررات بورس بوده كه عرضه كننده هم مي تواند كالاي خود را خريداري كند.
اين مقام مسئول با اشاره به اين موضوع كه شركت ملي نفت به هيچ وجه ارزان فروشي نفت را در بورس در دستور كار خود قرار نداده است، بيان كرد: از قبل هم هيچ گونه هماهنگي بين شركت ملي نفت و خريدار نفت انجام نشده بود.
قمصري با بيان اينكه تا پيش از عرضه نفت در بورس شركت نفت را براي پايين نياوردن قيمت مورد انتقاد قرارداد مي دادند، تبيين كرد: در شرايط فعلي هم با عرضه نخستين محموله به اتهام ارزان فروشي قصد محاكمه شركت ملي نفت ايران را دارند.
وي همچنين بار ديگر با تاكيد بر اينكه هيچ گونه ارزان فروشي و يا تخفيفي به خريدار نفت در بورس ارائه نشده است، اعلام كرد: ايران هيچ گونه مشكلي در صادرات و فروش خارجي نفت خام خود ندارد كه قصد ارائه تخفيف به خريداران داخلي در بورس داشته باشد.
قمصري در پاسخ به سوال مهر از عرضه پنجمين محموله نفت خام ايران در بورس تا هفته آينده خبر داد و گفت: عرضه نفت در بورس منجر به شفافيت بيشتر معاملات نفت خام ايران مي شود هر چند در شرايط فعلي هم با نظارت دستگاه هاي مختلفي مورد غيرشفافي در صادرات و فروش خارجي نفت ايران وجود ندارد.
مديرامور بين المللي شركت ملي نفت ايران با اعلام اينكه ايران به عنوان نخستين كشور عضو اوپك نفت خام خود را در بورس عرضه كرده است، تاكيد كرد: در حال حاضر تمامي كشورهاي صادركننده نفت اوپك همچون عربستان سعودي، ونزوئلا، عراق، و امارات نفت خام خود را در بورس عرضه نمي كنند ضمن آنكه شركت ملي نفت ايران هم هيچ گونه الزام قانوني براي عرضه نفت در بورس ندارد.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه براساس قوانين جاري كشور شركت ملي نفت تامين كننده بودجه كشور با فروش و صادرات نفت است، اظهار داشت: تاكنون در مورد چگونگي فروش نفت ايران هيچ گونه الزامي تعريف و ابلاغ نشده است.
به گفته وي اگر بورس بستر مناسبي براي عرضه نفت باشد به اين كار ادامه مي دهيم اما اگر شرايط عرضه فراهم نشود احتمال توقف عرضه نفت در بورس وجود دارد.
قمصري در پايان با تاكيد بر اينكه اگر بودجه هاي جاري كشور در قبال فروش نفت تامين نشود هيچ كس سازمان بورس را زير سوال نمي برد، خاطر نشان كرد: براين اساس شركت نفت در عرضه بورسي نفت تمامي جوانب را در نظر مي گيرد.

 



موسسه ولس فارگو: قيمت جهاني طلا حبابي است

موسسه مالي ولس فارگو با اشاره به نقشه سفته بازان در افزايش اخير قيمت طلا هشدار داد: قيمت كنوني طلا در بازارهاي جهاني حبابي است و هر لحظه امكان تركيدن آن وجود دارد.
به گزارش فارس، قيمت جهاني طلا طي 3روز گذشته بيش از 100دلار افزايش يافته و در معاملات روز جمعه به 1861 دلار در هر اونس رسيد.
قيمت طلا ديروز با افزايش 37 دلاري مواجه شد و طي يك ماه گذشته نيز 260 دلار و در يك سال گذشته 630 دلار افزايش داشته است. شيب صعود قيمت طلا طي روزهاي اخير در تاريخ معاملات اين فلز كم نظير است.
نگراني از وضعيت اقتصادي جهان و احتمال بازگشت ركود به اقتصاد جهان و بحران بدهي هاي ملي آمريكا و اروپا مهمترين دلايل ركوردزني قيمت طلا عنوان شده است. در شرايطي كه اقتصاد جهان دوره بي ثباتي را طي مي كند طلا به عنوان يك منبع مطمئن سرمايه گذاري مورد هجوم صاحبان سرمايه قرار مي گيرد.
در عين حال برخي كارشناسان نسبت به وجود حباب در اين بازار هشدار مي دهند. براساس گزارش بلومبرگ موسسه ولس فارگو در خبري اعلام كرد تقاضاي سفته بازي سرمايه گذاران تاثير زيادي در رشد چشمگير قيمت جهاني طلا داشته است و خطر تركيدن حباب قيمت طلا وجود دارد و اين مساله به شدت بازارهاي مالي بين المللي را تهديد مي كند.
براساس گزارش اين موسسه مالي، تركيدن حبابهاي قيمتي كالاهاي مختلف در گذشته تاثيرات منفي زيادي بر سرمايه گذاران و ثبات بازارهاي مالي داشته است. اكنون اين زنگ خطر به صدا درآمده است.
براساس اين گزارش: افزايش قيمت طلا تا حدودي ناشي از ورود بانكهاي مركزي به اين بازار است. بانكهاي مركزي تايلند، كره جنوبي و قزاقستان در ماه جولاي ارزش ذخاير طلاي خود را 56/2 ميليارد دلار افزايش داده اند. پيش از اين مكزيك و روسيه نيز براي جلوگيري از كاهش ارزش ذخاير ارزي خود بخش بيشتري از ذخاير را به طلا تبديل كرده اند.

 



حواله هاي ارزي بيمه مي شوند

رئيس صندوق ضمانت صادرات از طرح بيمه حواله هاي ارزي خبر داد تا با اين كار امكان پرداخت خسارت ها ناشي از بلوكه شدن يا اختلاس ميسر باشد.
كاظم دوست حسيني در گفت وگو با ايسنا، عنوان كرد: در حال تعريف موضوع بيمه كردن حواله هاي ارزي هستيم كه اين به دليل اطمينان كامل نداشتن به برخي صرافي هاي خارجي است تا با اين كار بتوانيم حواله هاي ارزي را بيمه كنيم.
وي متذكر شد: وقتي پولي حواله مي شود، معمولا به صورت ارز و يورو به سختي به مقصد مي رسد و صرافي هاي واسطه اين وظيفه را انجام مي دهند كه اگر اين ها معتبر نباشند، امكان اين كار نخواهد بود.
دوست حسيني با اشاره به اقدام اعتبارسنجي صرافي ها توسط صندوق ضمانت صادرات اظهار كرد: با بيمه كردن حواله هاي ارزي آن وقت خسارت هاي ناشي از بلوكه شدن يا اختلاس قابل پرداخت خواهد بود.
وي در مورد سقف اين بيمه نيز بيان كرد: اين موضوع بستگي به ميزان حواله ها دارد و علي القاعده اگر رقم درشت و اعتبار آن مناسب باشد، بخش بيشتري بيمه خواهد شد.
رئيس صندوق ضمانت صادرات با اذعان به اين كه خطر بلوكه شدن هميشه وجود داشته است، افزود: اعضاي اتاق بازرگاني و مقامات سازمان توسعه تجارت هميشه در اين مورد نگران بودند كه با اين اقدام شايد بتوانيم نگراني هاي آن ها را برطرف كنيم.
وي در مورد بيمه عامل اين كار نيز اظهار كرد: طبيعتا چون ما خودمان به دنبال سازماندهي اين كار هستيم اين كار بايد برعهده ما باشد، اما هنوز جوانب قانوني آن بررسي نشده و شايد لازم باشد كه براي اين اقدام حتي مجوزي از بانك مركزي دريافت كنيم و البته از طريق بيمه ها هم مي توان اين كار را انجام داد.
دوست حسيني با بيان اينكه در حال حاضر حواله هاي ارزي پشتوانه اي ندارد، افزود: خيلي از صادركنندگان خارج از مكانيسم بانكي عمل مي كنند و مي دانيم كه مقداري از حمل و نقل پولي به صورت چمداني انجام مي شود.
رئيس صندوق ضمانت صادرات در پايان يادآور شد: اين موضوع يك ماهي است كه به صورت يك طرح پيشنهاد شده و اميدواريم طي يكي دو ماه آينده بتوان آن را اجرايي كرد.

 



اتصال 777 شهر و روستاي جديد به شبكه سراسري گاز

معاون وزير نفت از افزايش توليد گاز مايع ايران با راه اندازي يك طرح جديد در پالايشگاه فجر جم خبر داد و گفت: هفته دولت 777 شهر و روستاي جديد به شبكه ملي گاز متصل مي شوند.
جواد اوجي در گفت وگو با مهر در تشريح راه اندازي 2 طرح بزرگ صنعت گاز ايران در هفته دولت با تأكيد بر اينكه براي نخستين بار در سطح خاورميانه پروژه ذخيره سازي گاز در مخزن زيرزميني سراجه قم راه اندازي خواهد شد، گفت: در حال حاضر يك رديف از توربوكمپرسورهاي گازي اين طرح ذخيره سازي گاز طبيعي در مدار بهره برداري قرار گرفته است.مديرعامل شركت ملي گاز با تاكيد بر اينكه از هفته جاري تزريق گاز به اين مخزن زيرزميني آغاز شده است، تصريح كرد: به تدريج حجم تزريق گاز طبيعي به مخزن سراجه قم افزايش مي يابد.
معاون وزير نفت با يادآوري اينكه هدف از راه اندازي فاز اول ذخيره سازي گاز در مخزن سراجه قم تزريق روزانه 3/7 ميليون متر مكعب گاز در فصول گرم سال و برداشت روزانه 8/9ميليون متر مكعب گاز در 5 ماهه پاياني سال است، اظهار داشت: مخزن سراجه قم از ظرفيت ذخيره سازي
2/1ميليارد مترمكعب در فاز يك و 3/3ميليارد مترمكعب در فاز دوم برخوردار است.
اين مقام مسئول در ادامه از راه اندازي طرح استحصال گاز مايع (LPG) پالايشگاه فجر جم در هفته دولت خبر داد و افزود: اين طرح از ظرفيت توليد سالانه 5/1ميليون تن گاز مايع برخوردار است.وي پيشتر با يادآوري اينكه براي اجراي اين طرح گازي بيش از 20ميليون دلار سرمايه گذاري انجام شده است، گفته بود: با راه اندازي اين طرح در كوتاه ترين زمان سرمايه گذاري انجام شده بازگشت داده مي شود.
پالايشگاه گاز فجر جم در 2 فاز طراحي و ساخته شده است و هر فاز اين پالايشگاه از 4 رديف تصفيه گاز تشكيل شده كه هر رديف نيز متشكل از يك واحد شيرين سازي، يك واحد تنظيم نقطه شبنم و يك واحد تبريد پروپان است.
اوجي همچنين در تشريح مهمترين پروژه هاي آماده راه اندازي در هفته دولت با بيان اينكه پروژه هاي گازرساني به 15 شهر، 762 روستا، 421 واحد صنعتي، 80 جايگاه عرضه CNG و 37 هزار و 212 مسكن مهر در اين مدت در مدار بهره برداري قرار مي گيرند، گفت: همچنين شهريورماه سال جاري گازرساني به 8 شهر، 860 روستا، 19 جايگاه عرضه CNG و 110 هزار واحد مسكن مهر آغاز مي شود.
مديرعامل شركت ملي گاز با اعلام اينكه در سال جهاد اقتصادي گازرساني به يكهزار و 500 روستا و نزديك به 50 شهر در دستور كار قرار دارد، تصريح كرد: در مجموع امسال حجم طرحهاي گازرساني ايران نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 50 درصد افزايش يافته است.
معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه جذب 900 هزار مشترك و نصب 600 هزار انشعاب جديد گاز از ديگر برنامه هاي در دست اجرا در سالجاري است، اظهار داشت: در حال حاضر با اجراي بيش از 200 هزار كيلومتر خط تغذيه و توزيع و نصب 8 ميليون و 200 هزار انشعاب در 10 هزار و 500 روستا و 880 شهر كشور، 17 ميليون و 350 هزار خانوار از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز با بيان اينكه مطابق برنامه زمان بندي تعريف شده تا پايان سال آينده جشن گازرساني به تمامي شهرهاي جلگه اي كشور برگزار مي شود، تأكيد كرد: بر اين اساس تمامي شهرهاي استان گيلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالي و اردبيل تا سال 1391به شبكه گاز متصل مي شوند.
اوجي با بيان اينكه امسال تكميل و راه اندازي 6 تأسيسات تقويت فشار گاز و حدود يكهزار و 500 كيلومتر خطوط لوله فشار قوي در اولويت قرار دارد، يادآور شد: همچنين همزمان با اجراي طرحهاي گازرساني انجام تعميرات اساسي و دوره اي پالايشگاه ها، خطوط لوله و تأسيسات تقويت فشار گاز هم در حال انجام است.

 



كاهش سهميه گازوئيل خودروهاي ترانزيتي

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با تشريح طرح جديد دولت براي شناورسازي سهميه گازوئيل خودروها در مرزها از مذاكره وزارتخانه هاي نفت و راه براي كاهش احتمالي سهميه برخي از خودروهاي ترانزيتي خبر داد.
جليل سالاري در گفتگو با مهر درباره جزئيات طرح جديد دولت براي شناورسازي سهميه گازوئيل برخي از خودروها، گفت: در حال حاضر طرحي در ستاد هدفمندي يارانه ها در مرحله مطالعه و بررسي قرار دارد تا سهميه گازوئيل برخي از خودروهاي ترانزيتي كه از مرزها خارج مي شوند، ساماندهي شود.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با تاكيد بر اينكه هم اكنون بخشي از گازوئيل نيمه يارانه اي و يارانه اي كشور توسط خودروهاي ترانزيتي در خارج از كشور مورد استفاده قرار مي گيرد، تصريح كرد: بر اين اساس، كاهش سهميه گازوئيل آن دسته از خودروهاي ترانزيتي كه از مرزهاي كشور خارج مي شوند، در دستور كار قرار دارد.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه درشرايط فعلي ميزان كاهش سهميه خودروهاي گازوئيلي قطعي نشده است، اظهار داشت: مذاكراتي بين وزارتخانه هاي نفت و راه و شهرسازي براي تعيين سهميه گازوئيل برخي از خودروهاي ترانزيتي در حال انجام است.
وي همچنين از اجراي طرحي براي مديريت عرضه گازوئيل با قيمت يارانه اي به خودروهاي ترانزيتي خارجي كه وارد ايران مي شوند خبر داد و افزود: در نهايت سياست دولت استفاده بهينه از حاملهاي مختلف انرژي به ويژه بنزين و گازوئيل و هدفمندسازي يارانه اي اين فرآورده هاي نفتي است.
در همين حال محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور پيشتر در جمع خبرنگاران با بيان اينكه عرضه گازوئيل در شهرهاي مرزي كشور به صورت منطقه اي مي شود، گفته بود: اين اقدام دولت در راستاي جلوگيري از قاچاق گازوئيل در مناطق مرزي خواهد بود.
به گفته وي هم اكنون توزيع گازوئيل براساس سهميه بندي در همه كشور به صورت يكسان انجام مي شود كه در صورت تصويب ستاد هدفمندي يارانه ها، در مناطق مرزي گازوئيل به صورت منطقه اي توزيع مي شود.
بنا به همين گزارش، از ابتداي سالجاري تاكنون به طور متوسط روزانه 86 ميليون ليتر گازوئيل در بخشهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است كه مصرف اين فرآورده نفتي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با كاهش روزانه 4 ميليون ليتري حدود 5 درصد كمتر شده است.

 



راه اندازي سامانه كنترل كالاي همراه ملوانان

رئيس كل گمرك ايران از ساماندهي وضعيت ورود كالاهاي ملواني در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز خبر داد و گفت: در 4 ماهه ابتداي امسال 70 درصد حقوق ورودي مصوب محقق شد.
عباس معمارنژاد در گفتگو با مهر درباره كالاهاي ملواني كه بخشي از مشكلات مربوط به ورود كالاها به كشور را در برمي گيرد، گفت: واقعيت اين است كه كالاي همراه ملوان قانوني است، منتهي براساس قانون هر ملوان در هر سال 6 بار و هر بار يك ميليون و 500 هزار تومان مي تواند كالا وارد كشور كرده و از معافيت مربوط به آن استفاده كند.
به گفته معاون وزير اقتصاد، متأسفانه در برخي از استانها با اعمال نظري كه صورت مي گيرد، رقمي كه هر بار ملوانان وارد كشور مي كنند به مراتب بيش از 5/1 ميليون تومان است.
رئيس كل گمرك ايران ادامه داد: به همين دليل در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز تمهيداتي براي ساماندهي اين امر انديشيده شده است.
وي از راه اندازي سامانه اي در برخي از گمركات كشور خبر داد و افزود: براساس اين سامانه مي توان كالاي همراه ملوان را ثبت كرد و افزايش رقم آن از 6 بار در سال را مورد كنترل قرار دهند.
معمارنژاد حقوق ورودي گمرك در 4 ماه نخست سالجاري را بالغ بر 22 هزار ميليارد ريال اعلام و تصريح كرد: به دليل كاهش واردات كشور نسبت به سال گذشته، عملكرد نسبت به رقم مصوب بودجه حدود 70 درصد تحقق يافته است.
وي تصريح كرد:گمرك بايد تا پايان سال، 98 هزار ميليارد ريال حقوق ورودي كسب كند كه سعي مي كنيم و اميدواريم كه اين رقم محقق شود.

 



رئيس سابق كميسيون اروپا: اتحاديه اروپا در حال سقوط است

رئيس سابق كميسيون اروپا در گفتگو با يك روزنامه سوئيسي، اتحاديه اروپا و واحد پول يورو را در حال سقوط دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر، «ژاك ديلورز» رئيس سابق كميسيون اروپا در گفتگو با روزنامه سوئيسي لو تام (LeTemps) ضمن آنكه تلاش كرد ارزيابي مثبتي از اوضاع بحران مالي در اروپا ارائه دهد، اما در نهايت اعتراف كرد كه عقيده دارد واحد پول يورو و اتحاديه اروپا در حال سقوط هستند.
ديلورز اظهار داشت: چشم هايمان را باز كنيم، يورو و اروپا روي لبه پرتگاه قرار دارند و از نظر من براي آنكه پرت نشويم، تنها يك راه حل ساده وجود دارد، اگر اعضاي اتحاديه اروپا آن نوع همكاري اقتصادي تنگاتنگ را كه من هميشه پيشنهاد كرده ام، قبول كنند، مي توانند آن قدرت از دست رفته اتحاديه را به آن بازگردانند.
ژاك ديلورز كه رياست كميسيون اروپا در سالهاي ميان 1985 تا 1994 را بر عهده داشته است، از اين فرصت استفاده كرد تا به مديران اروپايي كه آنها را بسيار كم شهامت خواند، طعنه زد و تأكيد كرد: نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه و آنگلا مركل صدر اعظم آلمان از كم شهامت ترين رهبران اروپا هستند و نشست فرانسه و آلمان كه چند روز پيش برگزار شد، «به هيچ درد نمي خورد.»
وي از پيشنهاد ايجاد يك وزارت اقتصاد در منطقه يورو شديداً انتقاد كرد و آن را «يك اسباب بازي كوچك عجيب و غريب» ناميد.
ديلورز همچنين به طور ويژه از مشاركت ناقص كشورها در پرداخت بدهي ها شكايت كرد و گفت: اين بسيار وحشت انگيز است كه بدهي ها تا 60 درصد توليد ناخالص ملي كشورها برسد.وي بيان كرد: مشاركت ناقص در بدهي ها عاملي براي گستردن اين آتش در تمام منطقه شد. اعضاي اتحاديه اروپا به طور همزمان بايد آخرين موانع خود را براي اجراي دستورالعمل اداره اقتصادي كه پارلمان اروپا به طور منطقي ارائه داده است، از ميان بردارند. اين دستورالعمل شامل اعمال برخي تحريم ها در شرايط خطرناك بودجه اي مي باشد.»
وي تأكيد كرد: من هميشه گفته ام كه موفقيت اروپا در مورد طرح هاي اقتصادي روي يك مثلث قرار دارد: رقابت كه برانگيزاننده است، همكاري كه تقويت مي كند و انسجام كه به اتحاد مي انجامد، بايد اقدام كرد. زيرا اگر اين كار را انجام ندهيم، بازارها باز هم متزلزل خواهند بود.ديلورز افزود: از آغاز بحران، مديران اروپايي واقعيت ها را كنار گذاشتند. چطور رهبران فرانسه و آلمان خيال مي كردند با برگزار كردن يك نشست ساده مي توانند ثبات و آرامش را به بازارها بازگردانند؛ آن هم در حالي كه لااقل تا پايان سپتامبر هيچ برنامه اي عملي نخواهد شد؟
رئيس سابق كميسيون اروپا اظهار تأسف كرد كه رؤساي كشورهاي اروپايي نتوانستند خيلي زودتر از اين اتفاقات و رويدادهاي اقتصادي را پيش بيني كنند و تدابير لازم را براي پيشگيري از آنها به مرحله اجرا گذارند. اين درحالي است كه پيش از اين فرصت مناسبي در برلين ايجاد شده بود كه مي شد در خلال آن نشست ها، آينده اروپا را نجات داد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14