(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29 مرداد 1390- شماره 20004

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شبكه دين ستيز مرتبط با سفارتخانه هاي اروپايي منهدم شد
آيت الله جنتي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:
موج بيداري اسلامي قابل مهار نيست و تا نابودي جباران تاريخ ادامه خواهد يافت
امام جمعه قم:برداشت هاي سليقه اي از دين متوقف شود
كارشناس سياسي عرب: همكاري ايران و قطر مسئله اي ضروري است
آغاز توزيع سومين محموله كمك هاي انساندوستانه مردم ايران در ميان قحطي زدگان سومالي
حمايت مستمر از يك ميليون و هشتصد هزار خانوار در كشور
پخش مجموعه تلويزيوني شوق پرواز از شبكه يك سيما
تصويب نهايي ايجاد مجتمع هاي آموزشي در شهرهاي كشور
برنامه ريزي براي بازديد يك ميليون دانش آموز از مناطق جنگي
با پيام رئيس جمهور همايش مرداد رهايي در كرمانشاه برگزار شد
افزايش بهره برداري از ميدان هاي مشترك نفت و گاز
بزرگترين مؤسسه علمي- آموزشي قرآن خاورميانه در زنجان كلنگ زني شد
براي نخستين بار در كشور تدوين طرح فقه مشاغل براي 100 شغل در اصفهان آغاز شد
اخبار ادبي و هنري



با اقدام وزارت اطلاعات
شبكه دين ستيز مرتبط با سفارتخانه هاي اروپايي منهدم شد

با پيگيري ها و اقدامات اطلاعاتي- عملياتي سربازان گمنام امام زمان(عج) يك شبكه از عناصر دين ستيز كه در فضاي مجازي با استفاده از شگردهاي گوناگون نسبت به تخريب باورها و اعتقادات ديني مردم اقدام مي كردند شناسايي و منهدم شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت اطلاعات، گردانندگان و عوامل اصلي اين سايت غيرقانوني با ايجاد شبكه اي گسترده از سايت ها، وبلاگ ها، تالارهاي گفت وگو و فعاليت در شبكه هاي اجتماعي با استفاده از هويت هاي جعلي، رمزنگاري هاي پيچيده و پشتيباني فني برخي از مرتبطين سفارتخانه هاي كشورهاي غربي، اقداماتي همه جانبه و سازمان يافته اي در راستاي توهين به مقدسات و باورهاي مذهبي و اعتقادي مردم پرداخته بودند كه پس از رهگيري در فضاي مجازي و شكستن لايه هاي متعدد حفاظتي و رمزشكني پيچيده ديجيتالي توسط نيروهاي اطلاعاتي، اين شبكه ضددين شناسايي و دستگير شدند.
در تحقيقات انجام شده از دستگيرشدگان، نقش برخي از سفارتخانه هاي كشورهاي اروپايي و عناصر صهيونيستي از جمل عوامل فرقه ضاله بهائيت در اين اقدام دين ستيزانه كشف شده و متهمان نيز به داشتن ارتباط با عوامل بيگانه اعتراف كردند.
براساس اسناد درون گروهي به دست آمده اين جريان ضد دين در جهت سست كردن مباني اعتقادي مردم به ويژه جوانان، ايجاد شبهه افكني در افكار و اصول دين و تخريب چهره برخي از شخصيت هاي مذهبي كشورمان تلاش مذبوحانه داشته اند.
وزارت اطلاعات با آرزوي قبولي طاعات و عبادات ملت شريف ايران به درگاه احديت و با قدرداني از همكاري مؤثر دستگاه قضايي، از خانواده ها تقاضا كرد، نظارت و كنترل بيشتري بر فعاليت هاي اينترنتي فرزندان خود اعمال كرده و باتوجه به شيوه هاي پيچيده و تحركات مرموز دشمنان ايران و اسلام تدابير لازم را اتخاذ كنند.

 



آيت الله جنتي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:
موج بيداري اسلامي قابل مهار نيست و تا نابودي جباران تاريخ ادامه خواهد يافت

آيت الله جنتي خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به موج بيداري اسلامي در منطقه گفت: موج بيداري اسلامي قابل مهار نيست بلكه تا نابودي جباران تاريخ بالاخص در آمريكا و غرب ادامه خواهد داشت.
به گزارش فارس، آيت الله جنتي در خطبه دوم نمازجمعه تهران با اشاره به بازگشت آزادگان به ميهن اسلامي اظهار داشت: آزادگان با استقامت چشمگير خود دشمن را متعجب كرده و تحسين امام(ره) و مردم را برانگيختند.
وي همچنين با اشاره به عمليات نيروهاي امنيتي در مرزهاي غربي كشور عليه گروهك تروريستي پژاك، ضمن تقدير و تشكر از نيروهاي حافظ امنيت مردم، آنها را مجاهد في سبيل الله خواند و گفت: اين گروهك در كشور ناامني ايجاد كرده بودند و جان و مال مردم در امان نبود كه نيروهاي سپاه توانستند با دادن شهيد امنيت را به مردم برگردانند.
آيت الله جنتي در ادامه با اشاره به سالگرد روز 28 مرداد، گفت: آيت الله كاشاني پس از تحمل سختي ها حركتي را ضد رژيم به راه انداخت و سبب شد مصدق مجدد به نخست وزيري برسد، اما مصدق قدر آيت الله كاشاني را ندانست و مغرور قدرت خود شد و خيال كردند كه ديگر به دين و روحانيت احتياج ندارد، بنابراين طرح جدايي دين از سياست را مطرح كرد كه در ادامه مردم از او بريدند و ثمره اين شد كه حكومت فاسد و ظالم پهلوي سال ها بر كشور حاكم شد.
وي در ادامه سخنان خود با يادآوري اينكه روز قدس در پيش است، متذكر شد: اين راهپيمايي موجب الگو شدن و استحكام پايه هاي قدرت نظام جمهوري اسلامي ايران شد و دشمنان را طرد كرد. مردم با حضور خود وفاداري خود را به امام و نظام به خارج پيام دادند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران ادامه داد: در ادامه مردم روحيه ضدسياست آمريكايي و اسرائيلي پيدا كرده و عليه آنها به پاخواستند. در اين روزها آمريكائي ها بدترين روزهاي تاريخ زندگي خود را مي گذراندند.
آيت الله جنتي افزود: روز قدس بود كه در جريان فتنه فتنه گران را رسوا و هويت آنها را برملا كرد، روز قدس 9 دي را پايه گذاري كرد، روز قدس معجزه ها كرده است كه با هزينه هاي كم، بهره هاي بالايي نصيب نظام ما كرده است. لذا مردمي كه با زبان روزه در راهپيمايي روز قدس شركت مي كنند، ثواب بيشتري از اعمال ديگر مي برند، زيرا موجب تحكيم حكومت اسلامي و ولايت فقيه مي شوند. فلسفه هاي سياسي اسلامي از احكام عبادي آن خيلي برتر است. يعني شارع مقدس همان گونه كه دستور به احكام عبادي مي دهد، دستور به حفظ و تقويت ولايت فقيه مي دهد.
وي ادامه داد: همين روزهاي قدس موجب بيداري اسلامي منطقه شد و اين ايستادگي و خيزش رو به گسترش از روزهاي مانند روز قدس و انقلاب اسلامي سرچشمه مي گيرد.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در ادامه سخنان خود به محاكمه و سرنوشت مبارك به عنوان فرعون مصر اشاره كرد و گفت: فرعون هاي ديگر دنيا از جمله آمريكا و انگلستان نيز به همين سرنوشت دچار خواهند شد، لذا قيام بي سابقه مردم انگلستان ناشي از بيداري اسلامي، و بركات روزهايي مانند روز قدس و 22 بهمن است كه ما بايد قيمت و ارزش اين حركات و نعمت ها را شكرگزاري كنيم. امروز مردم انگليس از تبعيض نژادي و ظلم فاصله طبقاتي و فقر دچار عقده هاي گره خورده و زخم هاي كهنه هستند كه امروز دهان باز كرده است.
آيت الله جنتي همچنين به خيزش هاي اسلامي اشاره كرد و ادامه داد: موج بيداري اسلامي قابل مهار نيست، بلكه تا نابودي جباران تاريخ بالاخص در آمريكا و غرب ادامه خواهد داشت.
وي با اشاره به اعتراض مردم در سرزمين هاي اشغالي گفت: اعتراض در اسرائيل سابقه نداشت. چرا كه آنها مردم را هميشه مهار مي كردند، ولي امروز در سرزمين هاي اشغالي حركت هاي اعتراضي گسترده اي شكل گرفته است.
امام جمعه موقت تهران افزود: مبناي اين خيزش ها حركت عليه ظلم و عدالت خواهي است و مردم به دنبال عدالت و امام عادل هستند كه در نهايت با ظهور حضرت ولي عصر ختم خواهد شد.
آيت الله جنتي در ادامه و با اشاره به برخي مسائل داخلي، گفت: برخي اوقات حركات زشتي در كشور رخ مي دهد. يك عده اي الان در اين فكرند به هر قيمتي براي رياست جمهوري راي جمع كنند. پول بي حساب كتاب خرج مي كنند. بي دينان و بي حجابان را جذب مي كنند، اينهابه دنبال جذب راي آنها هستند، اما اينها اين حسرت را به گور خواهند برد. اينها ممكن است چند نفر هرزه و بي دين را جذب كنند، اما قشر عظيم متدينين را از دست خواهند داد.
وي با اشاره به خشكسالي كشور مسلمان سومالي و بروز فاجعه انساني در اين كشور، گفت: انسان با ديدن گرسنگي و بيماري كودكان سومالي اشك بر چشمانش جاري مي شود. اين كشور 12ميليوني در گرسنگي به سر مي برند. هر 8 ثانيه يك كودك مي ميرد. 2ميليون نفر در خطر نابودي هستند. از سوي ديگر بيماري هاي واگيردار در حال گسترش است. بنابراين همه بايد در راه كمك به مردم سومالي گام بردارند.
امام جمعه موقت تهران گفت: علما و كشورهاي اسلامي نبايد نسبت به مردم سومالي بي تفاوت باشند، اگر مسلمانان كمك كنند، مشكلات آنها رفع خواهد شد.
آيت الله جنتي همچنين در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران ضمن تسليت شهادت حضرت علي(ع) با بيان اينكه افضل عبادات در ماه مبارك رمضان ترك گناه است، خطاب به نماگزاران گفت كه توصيه بنده به شما نيز همان توصيه پيامبر(ص) است كه فرمودند: افضل عبادات در ماه رمضان ترك گناه است.
وي افزود: براي رضاي خدا در مدت باقي مانده از ماه رمضان بياييد از اعمالمان مراقبت كنيم و تقوا داشته باشيم و خداوند را مراقب خودمان ببينيم.
خطيب نمازجمعه تهران بر ترك گناهان تاكيد و خاطرنشان كرد: غيبت و اسراف از گناهان كبيره است كه كمتر از آن اجتناب مي شود كه بايد از اين گناهان پرهيز كنيم. افطاري در ماه رمضان هر چند عبادت است ولي اينكه در كنار آن اسراف شود درست نيست و گناه است.
آيت الله جنتي نمازگزاران را به دقت در دعاها و توجه به كيفيت آن توصيه كرد و گفت: عمده آن چيزي كه انسان را به خدا نزديك مي كند و استجابت را به بار مي آورد، توجه به خدا و مضامين دعاست. دعاهايي كه در اين ماه و ماه هاي ديگر آمده فصل هايي از معارف اسلامي است.
وي با اشاره به اينكه اگر دعا همراه توبه و عمل صالح باشد، در رحمت خدا به روي انسان باز مي شود، اظهار داشت: به ليالي قدر نزديك شديم، بايد قبل از اين شب ها مقدمه چيني كنيم كه قرباني كردن و رسيدن به فقرا آماده شدن براي استفاده از ليالي قدر است. بنابراين به فقرا رسيدگي كنيد تا خداوند حاجت ها را روا كند، اگر مي خواهيم خداوند از ما بگذرد، از ديگران بگذريم، اگر مي خواهيم خداوند دل ما را شاد كند، ما هم دل ديگران را شاد كنيم.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود گفت: اعمال بد ميان انسان و خدا حجاب شده است كه اگر انسان اين را از بين ببرد، مي تواند خدا را ببيند.
آيت الله جنتي يكي از دعاهاي ماه رمضان را مورد اشاره قرار داد و در تشريح آن يادآور شد: اين دعاها نشان مي دهد كه اسلام و مسلمان از خداوند دنياي بدون فساد، بدون فقير و بيماري مي خواهد و دنيايي مي خواهد كه حال همه خوب باشد و بدي ها به خوبي تبديل شود بنابراين اگر اسلام حاكم شود مشكلات حل مي شود.
وي همچنين خطاب به كساني كه به دليل مشكلات جسمي و بيماري نمي توانند روزه بگيرند، گفت: فكر نكنيد كه دعاي ابوحمزه، دعاي افتتاح و شب قدر فقط مال كساني است كه روزه مي گيرند، شما هم بايد از اين فرصت ها استفاده كنيد.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در پايان خطبه اول بر لزوم رسيدگي به وضعيت فقرا و بيچارگان تأكيد و خاطرنشان كرد: مبادا در جامعه اسلامي يك خانواده سحري نداشته باشد، يا ميوه و گوشت نداشته باشد كه با آن افطار كند كه اگر اينگونه باشد براي ما خيلي خطرناك است و جاي مواخذه دارد.

 



امام جمعه قم:برداشت هاي سليقه اي از دين متوقف شود

امام جمعه قم گفت: به تمام كساني كه بدون تخصص لازم وارد عرصه دين و احكام مي شوند هشدار مي دهيم كه از سرنوشت شوم خوارج درس گرفته و دست از برداشت هاي سليقه اي از دين و احكام الهي بردارند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي ظهر ديروز در خطبه هاي نماز سياسي عبادي جمعه در سخناني با بيان اينكه خداوند منافقان را دشمن واقعي مي خواند، اظهار داشت: خطر و آسيبي كه منافقان بر اسلام وارد كردند، كافران وارد نكردند.
وي ادامه داد: منافقان انواع و اقسام دشمني ها را به كار بردند و آنان افرادي بودند كه اصلا ايمان نياورده و دليل مقاصد پليد خود وارد اسلام شدند و ايماني به رسول خدا و خداي تعالي نداشتند.
امام جمعه قم ابراز داشت: برخي دشمنان اسلام در كسوت مسلماني وارد اسلام شدند با اين هدف كه ايمان افراد تازه مسلمان را متزلزل كنند.
امام جمعه قم با اشاره به نقشه ها و حيله هاي منافقان در انقلاب اسلامي ايران بيان داشت: منافقان در انقلاب اسلامي كه مجاهدين خلق نام داشتند اهل نماز بودند و در ظاهر با آرم و نشان ديني فعاليت مي كردند اما درون اين آرم و نشان باطل و كمونيستي بود.
سعيدي عنوان داشت: دومين آسيبي كه منافقان وارد كردند بحث ولايت ستيزي بود، از آنجا كه محور وحدت جامعه ولايت است، دشمنان اسلام كه ولايت را نمي پذيرند ولايت ستيزي را از زمان صدر اسلام تاكنون آغاز كردند.
وي در ادامه در ايراد خطبه دوم با اشاره به اعمال شب هاي قدر تصريح كرد: اعمال اين شب ها كه از هزار ماه برتر است بايد مورد توجه انسان و مسلمانان باشد و بي اعتباري دنيا را در نظر گرفته و خود را به ذات احديت نزديك تر كند.
سعيدي خاطرنشان كرد: ابن ملجم مرادي ظاهرا مسلمان بود اما در اصل عضو گروه انحرافي بود، وي فرد بي ديني نبود بلكه جزو گروهي بود كه غيرمتخصصانه از اسلام و احكام برداشت هاي شخصي كرده و در فهم اسلام از نبي(ص) و وصي ايشان پيروي نكردند.
وي با بيان اينكه نتيجه برداشت هاي غلط و سليقه اي از اسلام خروج از دين و گمراهي است، گفت: به تمام كساني كه بدون تخصص لازم وارد عرصه دين و احكام مي شوند هشدار مي دهيم كه از سرنوشت شوم خوارج درس بگيرند و دست از برداشت هاي سليقه اي از دين و احكام الهي بردارند.
سعيدي در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت اسف بار مردم سومالي اشاره كرد و گفت: در آيات و روايات كمك به مردمي كه از ديگران طلب كمك دارند سفارش شده است حال آنكه مردم سومالي مسلمان بوده و در وضعيت نامناسبي به سر مي برند.
وي خاطرنشان كرد: مردم نوعدوست ايران اسلامي كمك به مسلماناني كه دچار قحطي، خشكسالي، جنگ داخلي و ... هستند را بايد مورد اهتمام و توجه قرار دهند.

 



كارشناس سياسي عرب: همكاري ايران و قطر مسئله اي ضروري است

يك كارشناس سياسي عرب گفت: همكاري ايران و قطر يك مسئله ضروري در روابط دوجانبه و منطقه اي است.
صالح جعوده در گفت وگوي زنده با شبكه تلويزيوني روسيا اليوم از واشنگتن درباره نقش قطر در تحولات ليبي گفت قطر اميد زيادي داشت تا اصلاحات در ليبي به رهبري سيف الاسلام قذافي فرزند معمر قذافي به پيش برود و در اين زمينه سرمايه گذاري سياسي و رسانه اي هنگفتي كرد تا روابط خوب قطر با رژيم قذافي محفوظ باشد اما پس از حمله گسترده رژيم قذافي به انقلابيون، اين نتيجه براي سياستمداران قطري حاصل شد كه ديگر نمي توان از رژيم قذافي حمايت كرد و به اين دليل اين كشور حمايت هاي مالي، سياسي، رسانه اي و حتي نظامي خود را از انقلابيون ليبي آغاز كرد.
همچنين قطر تلاش مي كند از درآمدهاي عظيم نفت و گاز خود براي مشاركت بيشتر در موضوعات سياسي و منطقه اي استفاده كند.
وي درباره اختلافات قطر و عربستان سعودي در خصوص تحولات منطقه تصريح كرد مسئله رقابت ها و تنش هاي قديمي دوحه و رياض پايان يافته است و در صورتي كه رايزني هاي قطر و عربستان نبود كنفرانس هاي منطقه اي در دوحه تشكيل نمي شد. در حال حاضر شاهد يك همدلي در ميان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس هستيم به طوري كه هر يك از اين كشورها پرونده يكي از كشورهاي بحران زده را عهده دار شده اند. پرونده بحرين در اختيار عربستان، پرونده ليبي در اختيار قطر و كويت و پرونده يمن در اختيار عربستان و امارات عربي متحده قرار دارد.
صالح جعوده درباره روابط ايران و قطر نيز تصريح كرد ايران شريك اصلي قطر در صدور گاز است و دو طرف داراي يك چاه گازي عظيم مشترك هستند و ماهيت نيازهاي طرفين اين مسئله را تحميل مي كند كه طرفين بخواهند يا نخواهند با يكديگر همكاري داشته باشند. از سوي ديگر همه قدرت هاي منطقه نظير ايران، اسرائيل و تركيه نمي خواهند روابط خصمانه اي با قطر داشته باشند.
همچنين ايران با ادامه همكاري با قطر سني نشين مي خواهد اين پيام را به كشورهاي عربي و اسلامي بدهد كه تنها براساس ديدگاه مذهبي شيعي با كشورها تعامل نمي كند.

 



حيدري خبر داد
آغاز توزيع سومين محموله كمك هاي انساندوستانه مردم ايران در ميان قحطي زدگان سومالي

سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي از شيوع گسترده بيماري هاي مرتبط با خشكسالي در سومالي از قبيل سرخك، سل، وبا و جذام در بين زنان و كودكان ساكن در اردوگاه هاي كشورمان خبر داد.
حيدر حيدري معاون عمليات سازمان امداد و نجات اين جمعيت كه هم اكنون به عنوان سرپرست سومين گروه اعزامي جمعيت هلال احمر به سومالي در موگاديشو بسر مي برد در حاشيه بازديد از اردوگاه «كاميكا» و بيمارستان هاي «مدينه» و «بنادرياي» موگاديشو پايتخت سومالي گفت: تمام زيرساخت هاي ارايه خدمات بهداشت و درمان اضطراري به آوارگان و قحطي زدگان سومالي از بين رفته و نظام سلامت در اين كشور با چالشي اساسي و بزرگ در درمان بيماران روبه رو شده است.
وي افزود: با توجه به ارزيابي هاي اوليه صورت گرفته از سوي گروه اعزامي بهداشت و درمان اضطراري جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران از مراكز درماني موگاديشو، متاسفانه بيماري هاي سرخك، سل، وبا و جذام در اين مراكز بهداشتي و درماني مشاهده شده بطوري كه مراكز ياد شده به علت ازدياد و كثرت مراجعه كنندگان بي بضاعت به بيمارستان هاي اين شهر نمي توانند به طور منسجم و مناسب به ارائه خدمات بهداشت و درمان اضطراري بپردازند.
اين مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ادامه داد: اكنون زنان باردار، كودكان، سالخوردگان و مادران سوماليايي بيشترين بيماران اين مراكز درماني را تشكيل مي دهند كه از نبود دارو و تجهيزات مناسب درماني، سوءتغذيه، كمبود مكمل هاي غذايي، فقر آهن و آب آشاميدني سالم و بهداشتي رنج مي برند.
حيدري افزود: تعدد زايمان هاي اضطراري در شرايط غيربهداشتي و در محيط هاي آلوده بيمارستاني با وجود داشتن سوءتغذيه مادران در دوران بارداري، نبود مراكز درماني مجهز و آماده، تولد نوزادان ضعيف و كم توان و همچنين مرگ و مير آنها را به همراه داشته كه اين وضعيت پيچيده بحراني، تاثير منفي بر روح و روان زنان داشته است.
وي با بيان اينكه كارشناسان مديريت بحران و سوانح اين سازمان و پزشكان اعزامي معاونت بهداشت، درمان و توانبخشي اين جمعيت در حال برنامه ريزي «تغذيه درماني» براي افراد متاثر از قحطي و خشكسالي اين كشور هستند، افزود: سومين گروه اعزامي هلال احمر ايران با آوردن مواد غذايي مناسب با شرايط بحراني سومالي، در حال بررسي اجراي برنامه ياد شده براي قحطي زدگان ساكن در اردوگاه هاي اين كشور است.
در پي وقوع قحطي و خشكسالي در منطقه شاخ آفريقا و كشور سومالي بيش از 11 ميليون انسان در وضعيت اسف باري قرار گرفته اند.
ورود محموله 48 تني
به موگاديشو
سومين محموله كمك هاي بشردوستان ملت شريف ايران به قحطي زدگان سومالي به وزن 48تن بامداد چهارشنبه گذشته وارد موگاديشو شد. اين محموله شامل موادغذايي، اقلام دارويي و چادر است كه با همكاري گروه امدادرسان جمعيت هلال احمر در ميان مردم نيازمند اين كشور در حال توزيع است.
جمعيت هلال احمر كشورمان پيش از اين نيز در دو نوبت محموله غذايي دارويي و زيستي را روانه سومالي كرده بود.
قحطي زده ها در وضعيت
بسيار دشواري بسر مي برند
دكتر حميدرضا جنيدي پزشك همراه سومين گروه اعزامي به سومالي هم در گفت وگويي از برپايي 200 چادر اسكان اضطراري و موقت در بيمارستان هاي موگاديشو خبر داد و افزود: كمبود و فقدان برخي داروها، وسايل بهداشتي، تجهيزات يكبار مصرف پزشكي استريل شامل انواع سرنگ، سرسوزن ست هاي سرم، اسكاپ وين، آنژيوكت، پدهاي الكلي، باند و گازهاي استريل و مكمل هاي غذايي، ارايه هرگونه خدمات بهداشتي و درماني را به مردم قحطي زده سومالي دشوار كرده است.
حيدري در مراسم توزيع نخستين مرحله از محموله سوم نيز با اشاره به برنامه هاي اين سازمان در روزهاي آتي گفت: مجموع محموله هاي كمك هاي بشردوستانه در نظر گرفته شده از سوي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران براي مردم كم برخوردار سومالي بيش از 200 تن اقلام غذايي، زيستي، دارويي و بهداشتي است كه طي چند مرحله و در روزهاي آتي از طريق راه هوايي و دريايي به اين كشور ارسال خواهد شد.
پزشكان قحطي زده ها را
ياري كنند
سازمان بسيج جامعه پزشكي هم با حضور بيانيه اي، از پزشكان همكار خود براي كمك به مردم قحطي زده سومالي دعوت كرد.
در اين بيانيه آمده است: در اين روزها كه ملت بزرگ اسلام ميهمان سفره پر بركت خداوند در ماه مبارك رمضان است، برادران و خواهران ما در كشور مصيب زده سومالي در سكوت و بي توجهي نهادهاي بين المللي، با مرگ دست و پنجه نرم مي كنند.
در ادامه اين بيانيه آمده است، اكنون سازمان بسيج جامعه پزشكي به حسب وظيفه ذاتي خويش از آحاد ملت فداكار ايران و به خصوص اعضاي شريف جامعه پزشكي كشور، جهت مشاركت جدي در كمك رساني به ملت قحطي زده سومالي از طريق مبادي اعلام شده دعوت مي كند.
اين بيانيه مي افزايد: بديهي است در صورت تسهيل شرايط از سوي ارگان هاي مسئول، اين سازمان آماده است تا اعضاي داوطلب خود را جهت ارايه خدمات بهداشتي و درماني به اين مردم مظلوم اعزام كند.
كمك 200 هزار دلاري
كميته امداد
معاون امور بين الملل كميته امداد امام خميني(ره) از كمك 200 هزار دلاري اين نهاد به مردم سومالي خبر داد و گفت: اين مبلغ نخستين كمك كميته امداد است و به زودي براي تامين مايحتاج مردم قحطي زده سومالي گروه ويژه اي به منطقه اعزام مي شود.
محمد محمدي فر در گفت وگو با مهر با بيان اينكه براي كمك به مردم سومالي كمك هاي مردمي حرف نخست را مي زند گفت: تاكنون حدود سه هزار پايگاه دريافت كمك هاي مردمي در مساجد، پايگاه هاي نمازجمعه، ميادين اصلي برخي شهرها و در حاشيه جشن هاي رمضان و سفره هاي آسماني استقرار يافته است.
وي افزود: اين پايگاه ها با همكاري سازمان بسيج مستضعفان ايجاد شده است و مردم مي توانند غير از حضور در پايگاه ها كمك هاي خود را به شماره حساب 5555 بانك ملي شعبه كميته امداد امام خميني و شماره حساب ارزي 333 بانكي ملي واريز كنند.
معاون بين الملل كميته امداد گفت: به زودي هيئتي براي تامين امكانات به سومالي اعزام مي شوند زيرا اقلام خوراكي در كشورهاي همسايه و خود كشور سومالي مطابق ذائقه مصرف كنندگان بوده و ارزان تر است و در ارسال آن نيز تسريع مي شود.

 



توسط كميته امداد امام خميني صورت مي گيرد
حمايت مستمر از يك ميليون و هشتصد هزار خانوار در كشور

زنجان- خبرنگار كيهان:
معاون حمايت و سلامت كميته امداد امام خميني گفت: يك ميليون و هشتصد هزار خانوار در سطح كشور از حمايت هاي اين نهاد به صورت مستمر بهره مند مي شوند.
علي محمد ذوالفقاري در نشست خبري خود با اهالي مطبوعات تعداد افراد تحت حمايت اين نهاد در كشور را 4 ميليون و دويست هزار نفر اعلام و افزود: 40 درصد جمعيت مددجويي در شهرها و 60 درصد آنها در روستاها مستقر مي باشند كه مهمترين علل تحت حمايت قرار گرفتن آنها به ترتيب اولويت، از كارافتادگي سرپرست خانوار، فوت سرپرست خانوار، طلاق و خانواده زنداني مي باشد.
ذوالفقاري به حمايت 560 هزار حامي از 290 هزار يتيم تحت حمايت امداد اشاره و افزود: اين حاميان در سال گذشته بالغ بر هزار ميليارد ريال به ايتام خود مساعدت كرده اند.

 



پخش مجموعه تلويزيوني شوق پرواز از شبكه يك سيما

قزوين - خبرنگار كيهان:
تهيه كننده سريال شوق پرواز گفت: اين مجموعه تلويزيوني كه زندگينامه شهيد بابايي را پوشش مي دهد؛ از 25 شهريور به روي آنتن شبكه يك سيما مي رود.
جواد نوروز بيگي اظهار داشت: با منتفي شدن پخش مجموعه «كلاه پهلوي» مقرر شد سريال شوق پرواز كه پخش قسمت هايي از آن همزمان با هفته دفاع مقدس است جمعه شب ها از شبكه اول سيما روي آنتن تلويزيون برود.
نوروزبيگي افزود: اين مجموعه تلويزيوني در 22 قسمت 45 دقيقه اي به وقايع زندگي ماندگار و غرورآفرين شهيد بابايي و نحوه شهادتش مي پردازد.
گفتني است؛ سريال شوق پرواز كه در موقعيت هاي مختلف در شهرهاي بوشهر، قزوين، دزفول، همدان و اصفهان و نيز خارج از كشور تصويربرداري شده توسط يدالله صمدي كارگرداني شده است.
اين سريال به همت موسسه فرهنگي هنري شاهد ساخته و فرهاد توحيدي، مهدي محمد نژاديان و حسين تراب نژاد فيلمنامه اين اثر را بر پايه زندگي واقعي شهيد عباس بابايي نوشته اند.
در اين مجموعه تلويزيوني بازيگراني نظير شهاب حسيني، كوروش تهامي، افسانه بايگان، ستاره اسكندري، محسن افشاني و الهام حميدي ايفاي نقش مي كنند.

 



معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد
تصويب نهايي ايجاد مجتمع هاي آموزشي در شهرهاي كشور

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تصويب نهايي طرح ايجاد مجتمع هاي آموزشي در شهرهاي كشور در شوراي عالي آموزش اين وزارتخانه خبر داد.
ابراهيم سحرخيز در همايش مشترك رؤسا، معاونين آموزشي و مديران مجتمع هاي آموزشي، آموزش و پرورش استان مازندران گفت: تجربه موفق ايجاد مجتمع هاي آموزشي روستايي و عشايري ما را بر آن داشت تا اين طرح را در شهرها نيزبه اجرا درآوريم.
وي افزود: در حال حاضر طرح ايجاد مجتمع آموزشي در شهرهاي كشور در شوراي عالي آموزش وزارتخانه به تصويب نهايي رسيده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مديريت در مجتمع هاي آموزشي را مديريت شورايي اعلام كرد و گفت: مديران اين مجتمع ها توسط مديركل منصوب خواهند شد.
سحرخيز خاطرنشان كرد: با انجام طرح مجتمع هاي آموزشي،12سال دوره تحصيلي دانش آموزان در سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه ساماندهي شده و دغدغه والدين نيز كاهش مي يابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در مجتمع هاي آموزشي علاوه بر وجود تمامي امكانات و تجهيزات كه به بهترين نحو مورد استفاده قرار مي گيرد، از معلمان متخصص و مشاورين نيز استفاده مي شود.
سحرخيز بر لزوم ساماندهي نيروهاي انساني در وزارت آموزش و پرورش تأكيد كرد و ادامه داد: معلمان و آموزگاران براساس مدرك تحصيلي بايد به مقاطع تحصيلي خود برگردند و اين موضوع با جديت در وزارتخانه پيگيري مي شود.
وي در ادامه سخنانش مركز تربيت معلم را مهمترين مركز تامين نيروي انساني در وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: در حال حاضر شوراي انقلاب فرهنگي با طرح ايجاد دانشگاه فرهنگيان با ساخت دو پرديس در هر استان موافقت كرده است.

 



فرمانده قرارگاه راهيان نور كشور خبر داد
برنامه ريزي براي بازديد يك ميليون دانش آموز از مناطق جنگي

با هماهنگي هاي به عمل آمده با وزارت آموزش و پرورش امسال بيش از يك ميليون نفر از دانش آموزان در مناطق عملياتي هشت سال دفاع مقدس حضور مي يابند.
به گزارش ايرنا، فرمانده قرارگاه راهيان نورعصر پنجشنبه در مراسم تقدير از دست اندركاران راهيان نور خليج فارس در بندرعباس با بيان اين مطلب افزود: از مهرماه سال جاري اعزام كاروانهاي راهيان نور دانش آموزي به منطقه خوزستان و ايلام آغاز خواهد شد.
سرتيپ فضلي اظهار داشت: امسال در دو استان ساحلي بوشهر و هرمزگان و همچنين پنج استان خوزستان، ايلام، كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي در مجموع براي اعزام و بازديد بيش از چهار ميليون نفر زائر در قالب كاروان هاي راهيان نور برنامه ريزي شده است.
وي ادامه داد: با همت مسئولان نيروي دريايي سپاه عرصه جديدي به راهيان نور در خليج فارس اضافه شد كه پس از كارشناسي و هماهنگي از 29اسفند ماه سال گذشته تا نيمه فروردين ماه سال جاري به مدت 15روز در مجموع 90 هزار نفر از زائران راهيان نور در استان هاي هرمزگان، بوشهر و خوزستان با دريا آشنا شدند.
فضلي هدف از راهيان نور دريا را آشنايي نسل قديم و جديد انقلاب با عرصه هاي دفاع مقدس در دريا و معرفي شهداي مظلوم دريا و همچنين عرصه هاي دفاع مقدس و مجاهدت هاي فرزندان غيرتمند اين مرز و بوم در اين ديار ذكر كرد.

 



با پيام رئيس جمهور همايش مرداد رهايي در كرمانشاه برگزار شد

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
همايش ملي مرداد رهايي با حضور جمعي از مسئولان كشور و همچنين جمع كثيري از آزادگان سراسر كشور و با پيام رئيس جمهور در شهرستان كرمانشاه برگزار شد.
در بخشي از پيام دكتر احمدي نژاد كه توسط جمال علي الحسيني نماينده ويژه وي در اين همايش قرائت شد آمده است: آزادگان به عنوان يادگاران دفاع مقدس كه با صبوري و استقامت و تحمل مرارتها و رنج اسارت، قله هاي ايثار و ازخودگذشتگي را فتح كرده و در اوج عزت و پايداري به وطن بازگشتند، گنجينه هاي گهربار فرهنگ ايثار و شهادت هستند، فرهنگي كه در دامن پرفيضش نسلها سرافرازانه زندگي خواهند كرد.
در اين پيام اظهار اميدواري شده است: اميد است با همت عالي تلاش شود با ثبت دقيق وقايع اسارت كه در جهت تبيين و انتقال فرهنگ آزادگي مجاهدت و پايداري وصف ناپذير، اقدامات موثر و ارزشمند فراواني به انجام رسد تا اين مجموعه گران سنگ به مثابه ميراث گرانبهاي معنوي، روشن بخش راه ملت بزرگ ايران جاودانه بماند.
در همايش مرداد رهايي كه شامگاه چهارشنبه برگزار شد علاوه بر آنكه از «تمبر يادبود آزادگان» و «كتاب هاي خاطرات رهايي و ما هشت نفر» رونمايي شد، از خانواده هاي آزادگان شهيد «تندگويان، امجديان، دكامي، ابوترابي و لشكري» بااهداي تابلو فرش، لوح و جايزه تجليل ويژه به عمل آمد.
اين مراسم با حضور ابوترابي نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي، سرتيپ انصاري قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران و تني چند از مسئولان محلي برگزار شد.

 



قاسمي از رويكرد ويژه جديد در وزارت نفت خبر داد
افزايش بهره برداري از ميدان هاي مشترك نفت و گاز

وزير نفت گفت: در وزارت نفت رويكرد ويژه اي براي به حداكثر رساندن ظرفيت هاي بهره برداري از ميدان هاي مشترك نفتي با همسايگان و به ويژه پارس جنوبي وجود دارد.
به گزارش ايرنا، رستم قاسمي در جمع مردم شهرك امام خميني بخش اسير شهرستان مهر استان فارس اظهار داشت: ما در حوزه خليج فارس منابع بسيار عظيم نفتي مشترك با كشورهاي همسايه از جمله عراق و قطر و كشورهاي حوزه خليج فارس داريم ليكن اين كشورها از اين منابع به طور گسترده در حال برداشت هستند اما برداشت كشور ما از اين منابع بسيار اندك است.
وي ادامه داد: حق مردم ايران است كه نه به طور مساوي بلكه سهم بيشتري از اين منابع داشته باشند و از اين رو براي تحقق اين امر تلاش مي كنيم تا در برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت، بتوانيم درآمد كشور را كه بيش از 90 درصد آن از درآمدهاي نفتي تامين مي شود افزايش دهيم.
قاسمي با اشاره به اين كه وزارت نفت در منطقه جنوب كشور، برنامه هاي بسياري در دستور كار خود دارد گفت: ما هنوز برداشت درستي از ميدان هاي پارس جنوبي را آغاز نكرده ايم ولي اميدواريم كه به زودي برداشت سه برابري را از اين ميدان نفتي آغاز كنيم.
وزير نفت بيان كرد: ما در خليج فارس، ميدان هاي مختلف نفت و گاز داريم كه بزرگترين آنها بعد از پارس جنوبي، ميدان كيش است كه اميدواريم در سال جاري، بهره برداري از اين ميدان را آغاز كنيم.

 



بزرگترين مؤسسه علمي- آموزشي قرآن خاورميانه در زنجان كلنگ زني شد

زنجان- خبرنگار كيهان:
مركز قرآني و عترت تسنيم به عنوان بزرگترين مؤسسه علمي، آموزشي قرآن خاورميانه در شهر زنجان كلنگ زني شد.
استاندار زنجان در مراسم كلنگ زني اين مركز قرآني با بيان اينكه اقدامات صورت گرفته سال هاي اخير استان زنجان به زودي به پايتخت فعاليت هاي قرآني بدل خواهد شد، افزود: استان زنجان همواره توفيق داشته كه در مباحث فرهنگي و ديني الگوي ساير استانها باشد.
دكتر رئوفي نژاد نهضت ريشه كني بي سوادي قرآن را از جمله طرح هاي ابتكاري استان اعلام داشت و گفت: در اين طرح تاكنون بيش از 170 هزار نفر از هم استاني ها آمادگي هاي روخواني و روان خواني آنها مورد ارزيابي قرار گرفته است؛ كه چشم انداز اين طرح براي سال هاي آتي 500 هزار نفر خواهد بود.
استاندار زنجان افزود: فرهنگسراي قرآني استان زنجان نيز به زودي تاسيس مي شود.
گفتني است؛ مركز قرآني تسنيم در زميني به مساحت 763 متر در 7 طبقه و داراي زيربناي 4135 متر خواهد بود كه داراي كتابخانه، كلاس هاي آموزشي براي تمامي مقاطع سني، سالن اجتماعات چندمنظوره، كارگاه هاي ويژه نجوم، آزمايشگاه فيزيك، سايت رايانه، لابراتور زبان، آرشيو نوارهاي قرآني و مذهبي خواهد بود.
اين مركز در انتهاي كوي فرهنگ زنجان در شهرك 21 هكتاري مهر ثمين واقع شده است.

 



براي نخستين بار در كشور تدوين طرح فقه مشاغل براي 100 شغل در اصفهان آغاز شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مشاور استاندار و دبير قرارگاه فرهنگ استان اصفهان از اجرايي شدن 100 شغل در تدوين طرح فقه مشاغل براي نخستين بار در كشور خبر داد.
مهندس علي ماهرالنقش گفت: 6 سال قبل بحث فقه مشاغل عنوان شد ولي به دليل مشكلات پيش رو اين موضوع عقب ماند كه مجدداً 4 سال پيش نيز در شوراي انقلاب فرهنگي مطرح كه محقق نشد و سرانجام در سال جاري توسط قرارگاه فرهنگ استان اصفهان با همكاري سازمان تبليغات اسلامي مجدداً طرح عملياتي شده است.
وي با بيان اينكه قرارگاه فرهنگ 250 ميليون تومان براي فقه مشاغل در سال جاري در نظر گرفته است؛ در جمع خبرنگاران اضافه كرد: در پايان 100 جلد كتاب مشخص تخصصي براي صد شغل تنظيم و به چاپ مي رسد و در اختيار صاحبان مشاغل قرار مي گيرد.
وي هدف از اجراي اين طرح را تاكيد بر رزق حلال در مشاغل در نظام جمهوري اسلامي ايران دانست و يادآور شد: اگر رزق حلال باشد بسياري از مشكلات فرهنگي جامعه به صورت خودكار حل و مرتفع خواهد شد.
مشاور استاندار و دبير قرارگاه فرهنگ استان اصفهان گفت: طرح تضمين براي 100 شغل در مرحله نخست آغاز شده است تا با روش دلفي و براساس اولويت بندي و طبقه بندي مشاغل انجام شود كه در اين روش از مباحث فقهي و ديني استفاده تا كار به صورت قوي و حرفه اي انجام گيرد؛ چرا كه اصفهان به صورت آزمايشي اين كار را آغاز كرده تا در نهايت خروجي كشوري داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه در طرح از نظرات فقهي 6 تن از مراجع عظام بهره گرفته شده و آنان نظر مساعدي در اين زمينه داشته اند، افزود: هر كدام از حضرات مراجع عظام نسبت به اين طرح موافقت كرده اند و آن را از ضرورياتي دانسته اند كه بايستي زودتر از حال انجام مي گرفته است.
ماهرالنقش عدم آشنايي ارباب مشاغل با آداب و اخلاق حرفه اي در فرهنگ اسلامي را يك خلأ و نقيصه دانست و گفت: تاثيرات منفي ناشي از اقتصاد ناسالم، روابط و معاشرت غيراخلاقي سرمايه هاي معنوي و داشته هاي فرهنگي جامعه را تخريب خواهد كرد.
وي با بيان اينكه هم اكنون 100 شغل اولويت دار از بين 400 شغل انتخاب و تدوين طرح فقه مشاغل در اصفهان آغاز شده است، افزود: با توجه به اينكه طرح در مرحله ابتدايي است نياز به حمايت نخبگان و فرهيختگان دارد تا يك جنبش همگاني در اين زمينه ايجاد شود و در قالب فرهنگ سندي ارائه دهيم تا همه مشاغل به تدريج در آن لحاظ شوند.

 



اخبار ادبي و هنري

اجراي ترانه هاي لس آنجلسي
در پوشش نمايش كمدي
يكي از سينماهاي حوزه هنري با تظاهر به اين كه نوبت نمايش آخر خود را به اجراي نمايشي كمدي اختصاص داده، عملا به محلي براي خواندن انواع ترانه هاي خوانندگان لس آنجلسي تبديل شده است.
به گزارش خبرنگار كيهان، با وجود اعتراض هاي متعدد خانواده هايي كه به گمان ديدن يك نمايش كمدي به اين سالن مراجعه مي كنند، مسئولان مربوطه در حوزه هنري تاكنون، كه چندين ماه از اجراي اين اثر مبتذل مي گذرد، هيچ واكنشي نشان نداده اند.
نمايشي كه طبق اعلاميه هاي حوزه هنري بايد ساختاري كميك داشته باشد و در پي آن نكاتي را به مردم بياموزد و در عين حال لحظاتي سرگرم كننده برايشان ايجاد كند، به دليل مشكلات عديده اي كه در روند فني دارد، به انواع ترانه هاي خوانندگان لس آنجلسي متوسل شده است.
نارضايتي شوراي نظارت بر صدا و سيما
از مجموعه هاي مناسبتي ماه رمضان
عضو شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما از نارضايتي اعضاي اين شورا از محتواي مجموعه هاي تلويزيوني ويژه ماه مبارك رمضان شبكه هاي مختلف سيما خبر داد.
سيدرمضان شجاعي در گفت وگو با ايرنا با اشاره به جلسه اخير شوراي نظارت بر صدا و سيما گفت: در اين جلسه سطح كيفي مجموعه هاي تلويزيوني ماه مبارك رمضان مطرح و اعضا نارضايتي و نگراني خود را از اين مسئله ابراز كردند.
نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد كه ديدگاه اين شورا درباره برنامه هاي ماه رمضان شبكه هاي مختلف سيما به صورت مكتوب به رئيس سازمان صدا و سيما ابلاغ خواهد شد.
ايران به قطب انيميشن ديني و قرآني
جهان تبديل مي شود
رئيس مركز پويانمايي صبا از راه اندازي شبكه تخصصي انيميشن و همچنين تبديل شدن ايران به قطب انيميشن ديني و قرآني در جهان خبر داد.
حسين ساري در نشست تخصصي پويانمايي كه در غرفه معاونت سيماي نمايشگاه قرآن برگزار شد، با اعلام اين خبر گفت: هم اكنون در دنيا، جنگ نرمي شروع شده و ايران نيز نبايد در اين حوزه از ساير كشورها عقب بيفتد، بر همين اساس مركز صبا در تلاش است تا با توليد انيميشن قرآني و ديني، پاسخ به فيلم ها و انيميشن هاي ضدديني را بدهد.
وي افزود: در برنامه ريزي ها و افق هاي پنج ساله مان در صدد هستيم تا قلب انيميشن قرآني و ديني جهان شويم كه در اين زمينه ضروري است نگاهمان به مخاطب جهاني شود.
آغاز به كار مركز معماري حوزه هنري
پس از يك سال از فراهم كردن مقدمات، مركز معماري حوزه هنري با حمايت محسن مومني رئيس حوزه هنري، فعاليت خود را به طور رسمي آغاز كرد.
امير محمدخاني مدير مركز معماري حوزه هنري هدف از راه اندازي اين مركز را پيگيري رهنمودها و منويات مقام معظم رهبري در خصوص هنر معماري دانست و گفت: مقام معظم رهبري هميشه نقطه نظرات و پيشنهادهايي در اين خصوص داشتند كه به طور جدي پيگيري نشده بود.
وي يادآور شد: مركز معماري حوزه هنري در راستاي رسيدن به اهداف خود با برگزاري نخستين برنامه كارگاه هاي آموزشي با موضوعيت معماري و صهيونيسم طي روزهاي پنج شنبه 27 و جمعه 28 مرداد كار خود را به طور رسمي آغاز كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14