(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 شهریور 1390- شماره 20017

غدد فوق كليوي كي خسته مي شوند؟
زيره سبز چاشني سلامتي
جويدن ناخن عادتي ناپسند
روش درماني عجيب و غريب در اندونزي
چند پيشنهاد براي كوچك كردن دور شكم
اولين ستارگان جهان تنها نبودند
ستاره اي از جنس الماس
علائم كمبود روي در بدن



غدد فوق كليوي كي خسته مي شوند؟

غدد فوق كليوي درون ريز مثلثي شكل بوده و دقيقا بالاي كليه ها قرار دارند و مسئول ترشح هورمون ها، بويژه در هنگام استرس و فشارهاي عصبي هستند.
اين بيماري به زبان ساده نتيجه پركاري و خستگي غدد فوق كليوي است كه نهايتا منجر به خستگي فرد مي شود. هورمون هاي غدد فوق كليوي به خوبي فعاليتهاي بدن از جمله تنظيم هورمونهاي تيروئيد و جنسي را كنترل مي كنند. نكته قابل توجه اينست كه هورمون هاي غدد فوق كليوي توان سوخت و ساز چربي ها، كنترل قند خون و مواجهه با استرس را تحت تاثير قرار مي دهند.
امروزه نحوه زندگي روزمره ما از سيستم فوق كليوي بيش از توان آن كار مي كشد. تغييراتي كه در بدنتان احساس مي كنيد دقيقا نتيجه همان واكنش هايي است كه در اين غدد ايجاد مي شود. مثلا اگر احساس خوبي داريد مطمئن باشيد كه آنها بخوبي كار مي كنند. همه ما در زندگي عوامل استرس زا را تجربه مي كنيم. اين فشارها در صورت ادامه داشتن زنگ خطري براي سلامت غدد فوق كليوي خواهد بود و با بي توجهي ممكن است منجر به از كار افتادن آنها شود.
اين غدد همواره به عوامل محيطي حساس بوده و قادر به واكنش فيزيكي مناسب خواهند بود. مثلا ترشح ناگهاني آدرنالين در يك موقعيت اضطراري، تامين كورتيزول بيشتر در رژيم هاي كاهش وزن، كنترل گلوكز خون براي تامين انسولين مورد نياز مخصوصا پس از خوردن غذاهاي پركالري.
علل خستگي غدد فوق كليوي
دلايل متعددي باعث پركار شدن اين غدد و نهايتا خستگي آنها مي شود ولي رايجترين آنها فشار عصبي است. كاهش اين استرس ها براي بازسازي و ترميم غدد و در نتيجه داشتن زندگي سالم اهميت فراواني دارد.
علائم بيماري
به ياد داشته باشيد نشانه اصلي بيماري شامل خستگي، مستقيما بيان كننده خستگي اين غدد است. علاوه بر اين علائم ديگري نيز وجود دارند از جمله:
- ناتواني در برابر فشارهاي عصبي
- اضطراب
- احساس خستگي مداوم
- ميزان پايين قند خون
-ميزان پايين فشارخون
- احساس سرگيجه هنگام برخاستن
- پرخاشگري
- افزايش شدت حساسيت
- چاقي به خصوص در نواحي اطراف شكم
- حساسيت به نور يا شب كوري
- بي نظمي در ساعات خواب، احساس خفگي و نفس زدن در هنگام استراحت
- دشوار به خواب رفتن و يا از خواب پريدن
- كاهش فعاليت جنسي
- بيماري هاي مداوم و يا ناتواني در بهبود يافتن سريع
- احساس نامطلوب بعد از تمرين هاي ورزشي
- ويارهاي غذايي گاه و بيگاه
تشخيص
اين بيماري داراي علائمي نظير انرژي پايين، خستگي، اضطراب، پرخاشگري، اختلالات خواب، كاهش شديد وزن، انواع بدن درد، حساسيت ها، حواسپرتي و اختلالات گوارشي است. در يك كلام اين بيماري فرم خفيفي از نارسايي غدد فوق كليوي بر اثر استرس هاي مزمن مي باشد.
غدد فوق كليوي بسياري از هورمون ها و مواد شيميايي مورد نياز را توليد مي كنند از جمله DHEA و كورتيزول. ميزان بيش از حد كورتيزول و يا بسيار كم DHEA مي تواند علائم بيماري كه در بالا به آن اشاره شد را بروز دهد.
استرس به مانند هر اختلال ديگر مي تواند در بدن واكنش ايجاد كند كه اين واكنشها چندين مرحله دارد. هشدار كه با ترشح انواع هورمون ها همراه هست اولين مرحله بوده و مي تواند باعث افزايش ضربان قلب، افزايش فشار خون و افزايش هوشياري فرد شود. كورتيزول كه به عنوان هورمون استرس شناخته شده در مرحله هشدار ترشح مي شود. افزايش كورتيزول يك پاسخ فوري و كوتاه به استرس است.
ميزان بالاي كورتيزول در بسياري از افراد، مسئول نگهدارنده هاي حياتي غدد فوق كليوي است كورتيزول بيش از حد موجب تغييرات فيزيولوژيكي و بيماري هاي ناشي از استرس مزمن مي شود.
DHEA پايين يكي از شاخص هاي اين بيماري است و علائم آن شامل كاهش قدرت ماهيچه ها و ضعف، كاهش تمايلات جنسي و اختلال در سيستم ايمني است. علاوه بر اينها يائسگي زودرس، يبوست، افزايش قند ويار نمك و تغييرات در فشار خون از ديگر علائم اين بيماري به شمار مي رود.
درست عمل كردن تيروئيد هم وابسته به نحوه عمل غدد فوق كليه دارد. پركاري و كم كاري تيروئيد اغلب ناشي از استرس غدد فوق كليوي است. افسردگي و كم مويي دو نشانه ديگر از نارسايي هر دو غدد است.
يكي ديگر از راههاي اصلي تشخيص بيماري توجه به علائم بيماري واندازه گيري ميزان DHEA خون است.
كورتيزول بالا عموما سطح انسولين را بالا مي برد و سبب ذخيره چربي در بدن مي شود.
با ارزيابي سطح هورمون ها قادر خواهيم بود برنامه جامعي مشتمل بر مكملهاي غذايي و مقدار بهينه اين هورمونها فراهم كنيم.
در اين صورت توان مقابله با استرس ها افزايش يافته و فعاليت اين غدد عادي خواهد ماند. اين برنامه اهميت تغييرات در نحوه زندگي و ديدگاههاي غذايي را شرح داده و در درمان و پيشگيري اين بيماري كمك خواهد كرد.
درمان
قدم اول و بسيار مهم استفاده از مكمل هايي غذايي مناسب براي بازسازي اين غدد است. بدن شما به تمامي مواد معدني، مواد مغذي و آنزيم ها نياز دارد كه متأسفانه در غذاها كمياب است. مكملهاي فراواني در بازار يافت مي شود و بايد در انتخاب بهترين آنها دقت كرد. ويتامين C براي توليد هورمون هاي غدد فوق كليوي ضروري است و در مواقعي كه فرد داراي استرس است اين ويتامين به سرعت مصرف مي شود. مقدار كافي مكمل C نه تنها براي فعاليت هاي غدد فوق كليوي حياتي است، بلكه مورد نياز ساير بخشهاي بدن از جمله مغز، قلب و كبد است. علاوه بر اين، اين ويتامين نقش مهمي در فعاليت هاي بدن براي سوختن چربيها و توليد انرژي ايفا مي كند، بدينگونه كه به تركيبات حياتي كارنتين كمك مي رساند. همچنين كارنتين افزايش يافته، سبب افزايش خستگي در زمان ورزش شده و نهايتا باعث دست كشيدن از تمرين مي شود.
مكمل هاي حاوي منيزم نيز براي ترشح هورمونهاي اين غده ضروري است. در اكثر مواقع خستگي اين غدد منجر به ناكارايي خاصي مي شود. منيزيم در زمان استراحت باعث تمدد اعصاب و خواب راحت تر شده و تپش قلب را كم مي كند و در زنان در طول دوره قاعدگي گرفتگي عضلات را كاهش مي دهد.
GABA اگر چه غدد فوق كليه را مستقيما تحت تأثير قرار نمي دهد ولي قادر است ماده ارزشمندي براي بهبود اين غدد باشد.
اين آمينواسيد نگراني را كاهش داده و باعث تمدد اعصاب مي شود و براي كاهش وزن سودمند است. شكلات هاي ايزا ژنيكس منبعي غني از اين انتقال دهنده هاي عصبي هستند كه مصرف آن شبها توصيه مي شود.
نكاتي در مورد سبك زندگي
يكي از هورمونهاي اين غدد كه پاسخ دهنده به استرس محسوب مي شود كورتيزول است و در مواقعي كه ميزان استرس بيشتر باشد ترشح آن افزايش مي يابد. كم خوابي نيز ترشح آن را افزايش مي دهد. در بهترين حالت ميزان اين هورمون در صبح در بالاترين حد بوده و در شب كاهش مي يابد. فشارهاي عصبي و فيزيكي سبب ترشح بيش از حد آن در طول روز مي شود.
كورتيزول بيش از حد سبب بيدار نگه داشتن فرد در طول شب و ايجاد حس خستگي در صبح مي شود. اين بي خوابي مي تواند پرخاشگري را در فرد تشديد كند. استرس بيشتر مساوي است با كورتيزول بيشتر.
فعاليتهاي شديد تا رسيدن به مرز خستگي، اين بيماري را تشديد مي كند. هر چند ممكن است دشوار باشد ولي سعي كنيد در مواقع خستگي كمي بخوانيد. بدن ما هميشه تلاش مي كند ما را آگاه كند پس به ريتم آن كمي بهتر دقت كنيم.
آيا بايد از خوردن غذاهاي خاصي اجتناب كرد؟
خوردن غذاهاي با كيفيت و مغذي براي فعاليت غدد فوق كليه و ثابت نگه داشتن ميزان قند خون حائز اهميت است. از خوردن غذاهاي فرآوري شده و بي كيفيت خودداري كنيد. قند مصنوعي كه در بعضي از محصولات به كار مي رود تماما شيميايي است. كافئين هم بايد كنار گذاشته شود. اگر شما اعتياد به نوشيدن قهوه داريد بايد آن را بطور تدريجي و نه يكباره كنار بگذاريد. كنار گذاشتن كافئين مي تواند فشار مضاعفي به غدد فوق كليه وارد كند. علاوه بر اين، كافئين علاوه بر اينكه بدن شما را در حالتي اسيدي و بيماري پذير قرار مي دهد، آب بدنتان را هم كم مي كند.
از مصرف شكر و آرد خودداري كنيد اين دو كربوهيدراتهاي ساده اي هستند كه نياز به تشرح بالاي انسولين دارند.
تشرح بالاي انسولين، غدد فوق كليه را براي ثابت كردن ميزان قند خون پركار كرده و تحت فشار قرار مي دهد. سعي كنيد از دانه هاي دست نخورده يا تركيبي از دانه غلات استفاده كنيد.
خوردن ميان وعده ها بطور مستمر مفيد است از گرسنگي كشيدن هاي طولاني خودداري كنيد. بهتر است حدودا هر 2 ساعت يكبار يك غذاي ساده كم كالري و سالم مصرف شود.
اغلب صبحانه ها از ميوه جات، غلات، نان و حبوبات تشكيل مي شود كه بعلت داشتن قندهاي ساده، ميزان قند خون را بطور ناگهاني بالا برده و غدد فوق كليوي را تحت فشار مي گذارند. تركيبي از كربوهيدات پيچيده به همراه كمي پروتئين و چربي براي صبحانه عالي است. سوخت و ساز اين تركيب زمان بيشتري طول مي كشد و موجب افزايش ناگهاني قند خون نخواهد شد. آب پنير هم به عنوان بخشي از يك صبحانه ساده و مختصر گزينه خوبي است.
محصولات ايزاژنيكس هم بسيار توصيه مي شود. آب پنير آن از نيوزلند وارد مي شود. در اين كشور جهت پروار كردن گاوها از هورمون يا استروئيد استفاده نمي شود و همچنين مراتع دامي با آفت كش ها و سموم كشاورزي آلوده نمي شوند.
به جاي نمك هاي معمولي از نمك هاي دريايي و حاوي يد استفاده كنيد و براي مصرف آن محدوديت نگذاريد. سديم مستقيما بر فعاليت اين غدد تاثيرگذار است. ميزان سديم معمولا در مبتلايان اين بيماري پايين است. نمك دريا داراي مقدار زيادي مواد معدني ضروري است كه نمك معمولي فاقد آنهاست.
آب بيشتري بنوشيد. بدرستي كه آب مايع حيات است زيرا آب براي تمامي واكنشهاي بدن از جمله توليد هورمون ضروري است. اغلب مردم بدون اطلاع از اينكه ميزان آب بدنشان كم شده، به كارهاي روزمره خود مي پردازند. اين امر سبب اختلال در سيستم بدن شده و ممكن است به اشتباه آنها را به مصرف دارو (به جاي نوشيدن آب) هدايت كند. دارو فشار بيشتري به بدن وارد مي كند.
وجود چربيهاي سالم در برنامه غذايي بسيار مفيد است. بدن ما براي ساختن هورمون ها نياز به چربي و كلسترول دارد. چربيهاي سالم عبارتند از: روغن زيتون، كره طبيعي، روغن دانه انگور و روغن نارگيل.
ابوالفضل جعفري نژاد

 



زيره سبز چاشني سلامتي

زيره سبز يكي از قديمي ترين ادويه هاي كشت شده است كه اكنون پس از فلفل سياه دومين ادويه رايج در جهان به شمار مي آيد.
امروزه زيره سبز در انواع وسيعي از غذاهاي سراسر جهان به كار مي رود- به عنوان يك جزء تركيبي در پودر فلفل (chili) مخصوص غذاهاي تگزاسي و مكزيكي، در انواع كاري هاي آسيايي، خاورميانه و آفريقاي شمالي، در آشپزي چيني، در آشپزي آمريكاي جنوبي و حتي در پنيرهاي هلندي.
زيره سبز ادويه اي است كه جاي خود را در آشپزي سراسر جهان باز كرده است. اين ادويه به غذا مزه مي دهد؛ يعني به گونه اي متفاوت مي تواند غذاهاي بي مزه را به غذاي بسيار خوشمزه تبديل كند.
زيره سبز، دانه خشك شده گياه كومينيوم سيمينيوم (Cuminum cyminum) از خانواده جعفري است. در داخل ميوه سبزي يك دانه واحد مستطيل شكل كوچك وجود دارد كه به رنگ زرد يا قهوه اي است. در آشپزي آن را مي توان به صورت يك گياه يا ادويه كامل مصرف كرد و نيز اغلب آسياب شده و به صورت پودر استفاده مي شود، به طوري كه آن را مي توان با ساير ادويه ها مخلوط كرد.
زيره سبز يك ادويه و گياه دارويي رايج در مصر قديم بود و امروزه نيز هنوز در آشپزي و گياه درماني هندي رواج دارد. رومي ها ادويه جات را از مصر وارد مي كردند و به همان روشي كه ما اكنون از فلفل سياه استفاده مي كنيم، زيره سبز را مصرف مي كردند. زيره سبز به عنوان نماد حرص و آز به كار مي رفت و به همين دليل است كه امپراطور روم، ماركوس آئورليوس، به «كومينوس» (زيره سبز) ملقب بود.
يك متن گياه درماني كه متعلق به قرن چهارم قبل از ميلاد كشف شده است، از زيره به عنوان درماني براي مشكلات چاقي، ادراري و كبد نام مي برد. نام اين ادويه در كتب عهد عتيق و عهد جديد نيز ديده مي شود.
زيره سبز مانند بسياري از گياهان فوايد طبي دارد و گياهي است كه براي بيماري هاي جهاز هاضمه و درمان سرفه و سرماخوردگي هاي قفسه سينه به كار مي رود. شواهد علمي نشان مي دهد كه زيره سبز با تحريك آنزيمها براي تجزيه غذايي كه مي خوريد، ممكن است به هضم كمك نمايد. همچنين به عنوان يك مسكن درد، مخصوصا براي كاهش درد دندان و دردهاي شديد معده، به كار رفته است. برخي از متخصصان گياهي طبي نيز زيره سبز را براي تسكين سندروم كانال مچ توصيه مي كنند.
آيورودا (Ayurveda) قديمي ترين و كلي ترين سيستم طبي موجود در جهان است كه استفاده از گياهان را به دليل فوايد آنها براي سلامتي به عنوان يك عامل پيشگيري كننده بيش از 5000 سال رواج داده است. با اين اعتقاد كه شما بايد بدن خود را در تعادل كامل با طبيعت نگه داريد.
در طب آيورودا يك درمان رايج براي رفع حالتهاي خماري يك قاشق چايخوري آب ليمو و كمي زيره سبز در يك ليوان آب پرتقال است. پزشكان آيورودا نوشيدن چاي گشنيز، زيره سبز و رازيانه را براي از بين بردن آكنه توصيه مي كنند. اين گياهان را به مقدار مساوي و در مجموع به ميزان يك قاشق چايخوري با هم تركيب كنيد. آنها را به مدت 10 دقيقه در آب گرم بخيسانيد. چاي را صاف كرده و پس از هر وعده غذا يك فنجان بنوشيد (سه فنجان در روز). اين چاي حتي اگر آكنه شما را از بين نبرد، مطمئنا به گوارش شما كمك خواهد كرد.
اين گياه علفي كوچك كه تاريخچه بزرگ و آينده بزرگتري دارد، با تلاش بسيار كمي مي تواند ذائقه شما را از بي مزه به خوشمزه بهبود بخشد!

 



جويدن ناخن عادتي ناپسند

درنظر مردم جويدن ناخن يك عادت ناپسند است و همه افرادي كه ناخن مي جوند مي دانند كه ترك اين عادت سخت است.
افرادي كه عادت به جويدن ناخن دارند، اگر هرچه زودتر عادت خود را ترك نكنند ترك اين عادت به دو دليل، روز به روز سخت تر مي شود. اول اينكه به مرور، مزه بد جويدن ناخن دركام آنان از بين مي رود.
دوم آنكه اين افراد اصلا متوجه ناخن جويدن خود نمي شوند. و نمي فهمند چه آسيبي به خود مي زنند.
اما راه حل بر طرف كردن اين مشكل چيست؟ دراينجا تعدادي راهكار ارائه شده است كه به شما كمك مي كند تا عادت جويدن ناخن را ترك كنيد.
1-هميشه ناخن هايتان را محكم و سالم نگه داريد.
وقتي ناخن هاي شما نرم باشند جويدن آنها راحت تر است و وقتي آنها را مي جويد اصلا متوجه عمل جويدن نمي شويد، اما وقتي ناخن هاي سالم و محكمي داشته باشيد جويدن آنها دشوارتر است و شما سريع متوجه مي شويد كه درحال جويدن ناخن هايتان هستيد و فورا از اين كار دست مي كشيد.
راهكارهاي زير به شما كمك مي كند تا ناخن هاي خود را محكم و سالم نگه داريد:
- از برس هاي سخت كننده ناخن استفاده كنيد.
- مطمئن شويد كه رژيم غذايي شما مناسب و حاوي مقادير كافي كلسيم است.
-سر انگشتان و مناطق اطراف ناخن ها را به آرامي ماساژ دهيد تا جريان خون در اين مناطق افزايش يابد.
- هنگام ظرف شستن، نظافت و باغباني حتما دستكش بپوشيد.
- ناخن ها را با روغن زيتون چرب كنيد. اين كار از ترك خوردن و شكستن آنها جلوگيري مي كند.
2-كاري را جايگزين اين عادت كنيد.
هر زماني كه احساس كرديد دست هايتان را داريد به سمت دهانتان بالا مي بريد چند حركت ورزشي ساده دست انجام دهيد. اين كار نه تنها ماهيچه هاي انگشتان شما را گرم مي كند بلكه به شما كمك مي كند تا خيلي زود عادت جويدن ناخن را ترك كنيد.
3- يادآوري مداوم
هر زماني كه فكر جويدن ناخن به ذهنتان خطور كرد دستها و ناخن هاي خود را بالا بياوريد و آنها را تحسين كنيد.
4-مراقب ناخن هاي شكسته باشيد
وقتي ناخن هايتان را بلند مي گذاريد، ناخن ها براحتي مي شكنند. شكستن ناخن، بهانه لازم براي جويدن باقيمانده ناخن را به شما مي دهد. به محض اينكه ناخن تان شكست فورا باقيمانده آن را كوتاه كنيد و سر آن سوهان بكشيد. اينكا علاوه بر اينكه موجب تقويت و استحكام ناخن مي شود شما را از جويدن ناخن هايتان باز مي دارد.

 



روش درماني عجيب و غريب در اندونزي

بيماران فقير ساكن اندونزي به روش درماني عجيب و غريبي روي آورده اند.
به گزارش واحد مركزي خبر آن دسته از مردم فقير در اندونزي كه توان پرداخت هزينه هاي درمان متعارف را ندارند به روش هايي روي آورده اند كه به ادعاي آنان درماني و مقرون به صرفه است. اين افراد به جاي مراجعه به مطب پزشك به نزديك ترين ايستگاه قطار مراجعه مي كنند. در حالت عادي دراز كشيدن روي خطوط ريلي هيچ ارتباطي با بهبود وضعيت جسماني افراد ندارد امان براي بسياري از افراد در اندونزي اين كار به يك روش جايگزين براي درمان و تسكين دردهاي بيماران تبديل شده است. كل ماجرا به الكتريسيته مربوط مي شود.
آنها مي گويند وقتي روي خطوط ريلي دراز مي كشند جريان ضعيف الكتريسيته از بدنشان عبور مي كند و باعث مي شود درد از بدنشان بيرون برود و حتي نشانه هاي بيماري هايي مثل رماتيسم و ديابت هم محو شود. يكي از مسيرهاي راه آهن كه شمار زيادي از افراد به آن مراجعه مي كنند در غرب جاكارتا واقع شده است. افرادي كه به اين مكان مي آيند يا توان پرداخت هزينه هاي درماني را ندارند يا اينكه روش هاي درماني متعارف بكار گرفته شده براي آنها كارآمد نبوده است .
فردي به نام «هوسني» كه 75 سال سن دارد مي گويد از زماني كه روش «ريل درماني» را در پيش گرفته است زندگي اش بهبود يافته است.
وي گفت: «در يك تصادف استخوان من شكست، من نمي توانستم خودم بلند شوم و راه بروم. به لطف اين روش درماني كه به مدت دو ماه و نيم آن را دنبال مي كردم، اكنون مي توانم راه بروم.»
فرد ديگري كه از اين روش درماني استفاده مي كند، گفت: «من اسيد اوره داشتم و حركت دادن دست برايم خيلي سخت بود اما خدا را شكر اكنون بهتر شدم. من قبلاً تحت نظر دكتر بودم و براي هر ويزيت 10 هزار روپيه پرداخت مي كردم اما هيچ تغييري در من ايجاد نمي شد.»
براساس آمارهاي دولت جاكارتا، بيش از 30 ميليون نفر از جمعيت 241 ميليون نفري اندونزي فقير هستند.
فيزيوتراپ ها در سراسر دنيا معمولاً با استفاده از الكترودهايي بدن بيمار را تحريك مي كنند تا درد رفع شود. سيگنال هاي الكتريكي باعث قطع شدن ارتباط سيگنال درد از منطقه آسيب ديده به عصب هاي اطراف مي شوند و به همين ترتيب بيمار احساس تسكين مي كند. تاكنون هيچ تحقيق پزشكي درباره پيامدهاي درماني الكتريسيته خطوط راه آهن انجام نشده است اما دكتر «ديوي ياني» پزشك محلي مي گويد:
«بيماري هايي وجود دارند كه براي درمان آنها از الكتريسيته استفاده مي شود اما الكتريسيته براي درمان همه بيماري ها مورد استفاده قرار نمي گيرد اما در اينجا شاهديم كه از اين روش براي همه بيماري ها استفاده مي شود. اين روش روي مغز و قلب افراد هم اثر مي گذارد.»
با افزايش افرادي كه اين روش درماني را براي خود انتخاب مي كنند تأمين امنيت سفرهاي ريلي براي مقامات راه آهن اندونزي به يك مشكل تبديل شده است. آنها تلاش مي كنند عبور ايمن قطارها را از خطوط راه آهن تأمين كنند اما درمان جوياني كه به خطوط راه آهن پناه مي برند مشكل ساز شده اند .
با اينحال تاكنون هيچ حادثه اي براثر «ريل درماني» در اندونزي رخ نداده است.

 



چند پيشنهاد براي كوچك كردن دور شكم

چربي اضافه دور شكم يكي از نگراني هاي زنان و مردان امروز است. اما تنها يك راه براي از بين بردن چربي اضافه دور شكم وجود دارد كه رعايت يك رژيم غذايي سالم و موثر است.
رژيم هاي آنلاين بسياري وجود دارند كه هر نوع لاغري را تضمين مي كنند. اما واقعيت اين است كه تمامي اين رژيم هاي لاغري زماني موثر واقع مي شوند كه شما براي مدت طولاني آنها را رعايت كنيد. با اين وجود بهترين رژيم غذايي براي رهايي از چربي هاي اضافه بدن داراي ويژگي هاي زير است:
معقول و بادوام باشد
قطعا طي چند هفته نخست يك رژيم لاغري به نتايج قابل توجهي دست خواهيد يافت. اما اين پايان كار نيست. به منظور دستيابي به نتايج درازمدت و پايا بايد قادر به ادامه چنين رژيمي براي مدت طولاني باشيد. ممكن است كه با مصرف تنها آب آشاميدني بتوانيد وزنتان را كاهش دهيد. اما نمي توانيد چنين نوع رژيمي را تا پايان عمر خود ادامه دهيد. به همين دليل يك رژيم غذايي بايد معقول و قابل اجرا براي مدت طولاني باشد.
ساده و منطبق بر زندگي
يك رژيم غذايي قابل دوام بايد ساده و منطبق بر زندگي عادي شما باشد. هرچه يك رژيم غذايي پيچيده تر باشد، احتمال دست كشيدن از آن نيز بيشتر است. در صورت كنارگذاشتن زودهنگام يك رژيم غذايي، شانس بازگشت به شرايط قبلي افزايش مي يابد.
داراي ارزش غذايي باشد
بسياري از رژيم هاي غذايي لاغري شامل مواد غذايي سالم و بي خطر هستند. يك رژيم غذايي لاغري خوب و موثر بايد فاقد هرگونه مواد فاقد ارزش غذايي و غذاهاي حاوي موادشيميايي باشد. شما بايد مراقب باشيد كه حين تلاش براي كاهش چربي دور شكمتان به بيماري هاي جدي ديگر دچار نشويد. به همين دليل، بهترين رژيم هاي غذايي لاغري شامل مواد غذايي ارگانيك و طبيعي هستند. شما بايد از مصرف موادغذايي طبيعي آلوده به مواد شيميايي و حشره كش ها خودداري كنيد.
چندين ايده غذايي وجود دارد كه براساس آنها مي توانيد تقريبا هر چيزي را اما به مقدار كمتر ميل كنيد و درعين حال چربي شكمتان را كاهش دهيد. اما اين ايده ها نادرست و خطرناك هستند. در صورت تمايل به كاهش چربي دور شكمتان بايد از خوردن غذاهاي پر چرب و شيريني پرهيز كنيد. خوردن حتي مقدار كمي از اين نوع غذاها طي يك مدت مي تواند شرايط بدني شما را بدتر كند. مهمترين عامل اين است كه همواره علت علاقه تان را به كوچك كردن شكمتان و همچنين اينكه يك اندام لاغر و متناسب واقعا چه احساسي را در شما بوجود خواهدآورد، از نظر دور نكنيد.

 



اولين ستارگان جهان تنها نبودند

اولين ستارگان جهان برخلاف تصوري كه در گذشته نسبت به آنها داشتيم آنقدر هم تنها نبودند. در حقيقت زماني كه صفحه هاي گازي اطراف آنها در طول شكل گيري از هم متلاشي شدند و منجر به تولد ستارگان جدا از هم گرديدند، اجرام سماوي بسياري به همراه آنها پديد آمدند.
به گزارش ساينس ديلي، اين نتايج حاصل تحقيقاتي است كه با استفاده از شبيه سازي كامپيوتري توسط محققان در مركز نجوم دانشگاه هيلدل برگ با همكاري تيم فيزيك نجومي مكس پلنك در آستين تگزاس بدست آمده است. اخيراً تحقيقات حاصله در ژورنال دانش به چاپ رسيد و تصويري كاملا نو از تشكيل اولين ستارگان بعد از مهبانگ يا انفجار عظيم ارائه كرده است.
ستارگان از ابري مملو از گاز و با جدالي سخت و پيچيده بين نيروي گرانش و فشار گازهاي موجود پديد مي آيند. چگالي گاز به علت كشش گرانشي آن افزايش مي يابد و منجر به افزايش دماي گاز مي گردد در نتيجه فشار افزايش پيدا كرده و نصف فرآيند تراكم كامل مي گردد. زماني كه گاز انرژي گرمايي خود را از دست مي دهد، تراكم ادامه مي يابد و در نهايت منجر به تولد ستاره مي شود. در صورتي كه گاز شامل عناصري مانند كربن يا اكسيژن باشد فرآيند كاهش دما مي تواند موثرتر انجام گيرد. ستارگاني كه اينگونه پديد مي آيند معمولا داراي حجم كمي هستند چيزي همانند خورشيد منظومه ما. اما در اولين مراحل تشكيل جهان چنين عناصري پديد نيامده بودند در نتيجه اولين توده هاي گازي كيهاني به خوبي امكان خنك شدن نداشتند. از اينرو بيشتر مدل هاي فرضي و ساخته شده حجمي چند صد برابر بزرگتر از خورشيد ما براي نخستين ستارگان پيش بيني مي كنند.
دكتر پل كلارك متخصص فيزيك نجومي در هيلدل برگ و همكارانش با كمك يك شبيه ساز رايانه اي با دقت بالا اين فرآيند را مورد بررسي قرار دادند. يافته هاي آنها نشان مي دهد كه اين تصوير ساده نياز به بررسي مجدد دارد و جهان در اولين مراحل آغاز حيات خود آنچنان با ستارگان عظيم و تنها احاطه نشده بود به دليل آنكه مواد اوليه تشكيل يك ستاره كه پيش تر با عنوان صفحات اطراف ستارگان معرفي شده، در ابتداي حيات اولين ستارگان حضور داشته است. گازي كه يك ستاره از آن تشكيل مي شود حركت دوراني دارد و در نتيجه قادر به نفوذ مستقيم به درون ستاره ها نيست در نتيجه منجر به تشكيل ساختاري صفحه مانند مي گردد. تنها در پي اصطحكاك دروني، گازها قادر خواهند بود تا به درون ستاره رخنه كنند كه در اين صورت اگر حجم اضافه اي وارد صفحه شود، در نتيجه دچار عدم پايداري مي گردد و به چندين تكه جدا از هم تقسيم مي شود. در نتيجه به جاي تشكيل تنها يك ستاره در مركز، گروهي از ستارگان پديد مي آيند كه مسافت بعضي از آنها با يكديگر تنها به اندازه فاصله زمين تا خورشيد خواهد بود.
به عقيده دكتر كلارك اين يافته راه هاي نويني براي كشف اولين ستارگان جهان باز مي كند. سيستم هاي ستاره اي دو دوي و چندگانه در آخرين مراحل حياتشان قادر به ايجاد تشعشعات بسيار شديد ايكس ري و گاما هستند. ماموريت هاي فضايي آينده چنين انفجاراتي را كه در ابتداي تشكيل جهان صورت گرفته مورد بررسي قرار خواهند داد. همچنين اين امكان وجود دارد كه بعضي از اولين ستارگان قبل از تشكيل حجم قابل توجه اي به وسيله برخورد با ستارگان همسايه از محل تولد خود در ميان گروهي از ستارگان به بيرون پرتاب شده باشند. برخلاف ستارگان حجيم با عمر كوتاه، ستارگان كم حجم تر مي توانند تا ميلياردها سال به حيات خود ادامه دهند. بنابر اظهارات جالب دكتر كلارك بعضي از ستارگان كم حجم و اوليه ممكن است تا به امروز موفق به حفظ حيات خود شده باشند كه اين موضوع به ما اجازه مي دهد تا اولين مراحل تشكيل ستارگان و كهكشان ها را در حياط خلوت كيهاني مان مورد پژوهش قرار دهيم.

 



ستاره اي از جنس الماس

ستاره اي به نام «لوسي»، 50سال نوري آن طرفتر از كره زمين وجود دارد كه هسته اش به الماس تبديل شده است.
هسته اين ستاره در واقع بزرگترين الماس در كهكشان است.
وزن اين الماس 10ميليارد تريليون قيراط است كه مسلما حتي تصور چنين چيزي براي بشر دشوار است.
سنگين ترين الماسي كه بر روي زمين وجود دارد، الماسي به وزن حدود 500قيراط است.
زماني كه سوخت ستاره اي ( معمولا هيدروژن) ، به پايان مي رسد منجر به ايجاد هسته اي بلوري وداغ مي شود. براي سال ها محققان بر اين عقيده بودند كه هسته ساخته شده از كربن به الماس تبديل مي شود، اما اين يك قرض است و مدركي براي دفاع از آن وجود ندارد.
اما در سال 2004 منجمان مشخص كردند كه «لوسي» حقيقتا هسته بسيار بزرگي از الماس دارد و مدلي از آن را ارايه كردند.

 



علائم كمبود روي در بدن

روي يك آنتن اكسيدان قوي است كه از بدن در برابر آسيب هاي ناشي از راديكال هاي آزاد محافظت مي كند و همچنين تقويت كننده سيستم ايمني بدن نيز محسوب مي شود.
پيدايش عنصر روي و آگاهي از مزاياي آن به زمانهاي قديم برمي گردد. در قرن سيزدهم تلاش بسيار زيادي در هند براي استخراج روي از معدن صورت گرفت. هرچند يك كيمياگر سوئيسي اولين كسي بود كه روي رادر سال 1526 كشف كرد و مزاياي آنرا مورد بررسي قرار داد اما در سال 1746 يك شيميدان آلماني با نام «آندرياس مارگراف» اولين فرد غربي بود كه عنصر روي را ايزوله سازي كرد.
علاوه بر موارد فوق، روي داراي مزاياي ديگري نيز هست كه عبارتند از: بهبود سريع زخمها، پيشگيري از سرطان پروستات، پشگيري از آكنه و اگزما، كاهش سطح استرس در فرد و تقويت سيستم ايمني بدن بوسيله توليد گلبولهاي سفيد، توليد اسپرم در مردان، افزايش حساسيت انسولين در سلولهاي بدن، افزايش متابوليسم سالم، افزايش كاركرد مغز، افزايش رشد ساختار اسكلتي و حمايت از توليد هورمون هاي چند گانه تيروئيد.
مصرف مجاز روي
با افزايش سن، نياز بدن به روي نيز بيشتر مي شود اما بيشترين نياز را زنان باردار و شيرده پيدا مي كنند. نوزادان از هنگام تولد تا 6 ماهگي بايد هر روز حدود 2 ميلي گرم روي مصرف كنند. اما كودكان 4 تا 8 ساله 5 mg در روز و 9 تا 13 ساله به 8 mg در روز نياز خواهند داشت. مقدار مصرف مجاز روي براي مردان 14 ساله و بالاتر 11mg است در حاليكه درزنان با ميانگين سني مشابه 9 mg خواهد بود. زنان باردار 19 ساله به بالا بايد 11mg در روز روي مصرف كنند و زنان شيرده با ميانگين سني مشابه بايد 12 mg در روز روي بخورند. حد مجاز و استاندارد روي در روز 40mg است.
منابع غذايي
غذاهايي مانند پنير چدار، بادام زميني و گوشت گاو بريان شده سرشار از روي هستند. اما يادتان باشد مصرف بيش از حد روي در بدن توليد مسموميت مي كند كه نشانه هاي آن عبارتند از: كم خوني، احساس مزه تلخ يا طعم فلز در دهان، اسهال همراه با خون، كاهش جذب مس، منيزيم و آهن در بدن، دل درد و استفراغ. اما كمبود روي در بدن هم علائمي دارد كه اغلب به دليل تغذيه نامناسب اتفاق مي افتد.مشكلات روده اي، اسهال مزمن، عرق كردن مداوم، افسردگي، ريزش مو، كم اشتهايي، آسيب پذيري بدن در مقابل عفونت ها ، تاخير در بهبود زخمها و پائين بودن سيستم ايمني از نشانه هاي كمبود روي است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14