(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 شهریور 1390- شماره 20023

روسيه و كره شمالي رزمايش مشترك برگزار مي كنند
انقلابيون يمن : تصميم جديد عبدالله صالح وقت كشي است
عبدالجليل : اسلام منبع اصلي قانونگذاري در ليبي خواهد بود
تجمع اعتراض آميز مقابل نمايشگاه تسليحات در لندن به آل خليفه اسلحه نفروشيد
هنيه: ملت فلسطين دولت سوريه را تنها نخواهد گذاشت
افراد مسلح در پاكستان خودرو دانش آموزان را به رگبار بستند
مردم تركيه در مخالفت با طرح سپر موشكي پرچم ناتو را آتش زدند
مدودف خطاب به نخست وزير انگليس مي توانستي جاسوس خوبي براي ما باشي!
اعلام هشدار امنيتي به دنبال انفجار در تاسيسات هسته اي فرانسه
آغاز مذاكرات اردوغان با مقامات بلندپايه مصر در قاهره
اين باج گيرها درس دموكراسي مي دهند
حمله مسلحانه به سفارت آمريكا در كابل
تروريست ها در غرب عراق 22 زائر شيعه را شهيد كردند



روسيه و كره شمالي رزمايش مشترك برگزار مي كنند

كره شمالي و روسيه تا پيش از پايان سال كنوني ميلادي رزمايش مشترك برگزار مي كنند.
رسانه هاي ژاپني به نقل از مقامات آگاه در كره شمالي اعلام كردند كه در پي توافقنامه ماه گذشته بين «كيم جونگ ايل» و رهبر كره شمالي و ديميتري مدودف رئيس جمهور روسيه نيروهاي دريايي و هوايي دو كشور در عمليات مشترك نجات در دريا شركت خواهند كرد.
اين رزمايش كه تا پيش از پايان سال جاري ميلادي برگزار خواهد شد اولين مانور مشترك دفاعي بين كره شمالي و روسيه خواهد بود.
كره شمالي عموماً در رزمايش هاي نظامي مشترك شركت نمي كند اما مسكو براي چندين دهه متحد اصلي پيونگ يانگ بوده و پيش از فروپاشي اتحاديه شوروي سابق از كره شمالي حمايت مالي و تسليحاتي كرده است.

 



انقلابيون يمن : تصميم جديد عبدالله صالح وقت كشي است

انقلابيون يمن تصميم جديد ديكتاتور يمن در تفويض اختيار به معاونش براي مذاكره درباره طرح شوراي همكاري خليج فارس را اقدامي تاكتيكي و وقت كشي دانستند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري الجزيره، انقلابيون تصميم عبدالله صالح براي تفويض بخشي از اختيارات به معاونش را در راستاي وقت كشي و نجات حاكميت وي بر يمن ارزيابي كردند.انقلابيون اعلام كردند كه علي عبدالله صالح تلاش دارد تا افكار عمومي را فريب دهد و كشور را به سوي جنگ داخلي سوق دهد.سخنگوي احزاب مخالف يمن نيز به عبدربه منصور هادي معاون صالح هشدار دادند كه از بازي هاي سياسي دور بماند.
وي همچنين اظهار داشت، هرگونه گفت وگو پيش از امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس وقت كشي و فريب افكار عمومي است.

 



عبدالجليل : اسلام منبع اصلي قانونگذاري در ليبي خواهد بود

رئيس شوراي انتقالي ليبي اعلام كرد، اسلام منبع اصلي قانونگذاري در اين كشور خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «مصطفي عبدالجليل» با اعلام اينكه جايي براي ايدئولوژي هاي افراطي در ليبي وجود نخواهد داشت، تاكيد كرد، اسلام منبع قانونگذاري در كشورش خواهد بود. عبدالجليل كه در جمع هزاران نفر از مردم ليبي در ميدان شهداي طرابلس تجمع كرده بودند، افزود: به هيچ ايدئولوژي افراطي چپگرا يا راستگرا اجازه ظهور نخواهيم داد. ما مسلمان هستيم و از اسلام محافظت خواهيم كرد. عبدالجليل با اشاره به سقوط طرابلس به دست انقلابيون گفت: طرابلس با كمترين ميزان خسارت و به طور معجزه آسايي آزاد شد كه اين امر يك درس نظامي است و بايد در بالاترين سطوح نظامي تدريس شود.
وي از انقلابيون خواست تا از هتك حرمت منازل مردم و بدرفتاري با زنان و كودكان مقامات ارشد رژيم قذافي خودداري كنند. رئيس شوراي انتقالي ليبي همچنين از اداره برخي وزارتخانه ها در آينده توسط زنان و نقش فعال آنها در آموزش، بهداشت و ديگر مسائل خبر داد. وي با تجليل از نقش برخي كشورهاي عربي در حمايت از انقلاب ليبي گفت: كشورهاي عربي به طور بي سابقه اي متحد شدند و از جامعه بين المللي خواستند به مسئوليت خود در حمايت از ليبي عمل كند.
خبر ديگر اينكه همزمان با اظهارات عبدالجليل، كه براي نخستين بار مثل كشورهاي اروپايي از كلمه «افراطي» استفاده كرد، خبرگزاري فرانسه نيز طي گزارشي هدفمند، رهبران جديد ليبي را افراد «معتدل» خواند و در ادامه، اعلام كرد، در ميان جنگجويان ليبيايي كه با نيروهاي قذافي مي جنگيدند، كساني مرتكب جنايت عليه بشريت شدند. خبرگزاري فرانسه اين ادعا را طبق گزارش «عفو بين الملل» مطرح كرد. به اعتقاد كارشناسان، غربي ها براي اينكه رهبري قيام مردم ليبي را يكدست به ليبرال ها و افراد متمايل به غرب بسپارند، از طريق نهادهاي خود، از جمله عفو بين الملل، درصدد حذف اسلامگرايان هستند. هرچند ممكن است. «آندرس فوگ راسموس»، دبيركل ناتو نيز مدعي شد كه ممكن است ليبي به دست افراطيون بيفتد. منظور غربي ها از افراطيون، كساني هستند كه رويكرد مستقل از غرب اتخاذ مي كنند.
حمله به سفارت آمريكا
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با بازگشت «جولان بولاشيك» كاردار سفارت آمريكا به طرابلس، اين سفارت از جانب افراد مسلح هدف حمله قرار گرفت. در مورد شمار تلفات احتمالي اين حمله و يا وضعيت «بولاشيك» گزارشي نرسيده است.
پيام قذافي
به گزارش خبرگزاري فارس، معمر قذافي «ديكتاتور فراري ليبي، در پيام صوتي جديد خود تاكيد كرد كه غيرممكن است كشور را به استعمارگران تسليم كند. قذافي در اين پيام كه توسط شبكه «الراي» پخش شد، افزود: هيچ راهي جز جنگيدن و شكست دادن اين انقلاب وجود ندارد.
سرهنگ قذافي، كه بنابر تاكيد شبكه الراي همچنان در ليبي است، تاكيد كرد: هيچ راهي مقابل ملت ليبي جز شكست دادن اين كودتا وجود ندارد.
سخنان قذافي زماني از شبكه الراي كه از دمشق برنامه هاي خود را پخش مي كند، منتشر شد كه هواداران وي طي روز گذشته با حملات غافلگيرانه در «راس لانوف» و «بني وليد» 15انقلابي را به قتل رساندند.
خبر ديگر اينكه، هواپيماهاي ناتو ديروز مناطقي از شهر «سرت» و ديگر شهرهاي جنوبي ليبي را بمباران كردند. تازه ترين درگيري ها در شهر سرت، مرگ سه انقلابي و جراحت 20 نفر ديگر را در پي داشت.

 



تجمع اعتراض آميز مقابل نمايشگاه تسليحات در لندن به آل خليفه اسلحه نفروشيد

سرويس خارجي-
معترضان در مقابل بزرگترين نمايشگاه تسليحات جهان در لندن فرياد زدند كه به خاندان آل خليفه براي سركوب مردم سلاح نفروشيد.
صدها معترض انگليسي و طرفداران حقوق بشر با تجمع مقابل نمايشگاه تسليحات جهان در لندن از دولت اين كشور خواستند براي سركوب مخالفان به حكام عرب و از آن جمله حاكم بحرين سلاح نفروشند.
بزرگترين نمايشگاه ادوات نظامي در لندن روز گذشته در شرايطي برگزار شد كه 65 كشور از جمله رژيم سركوبگر بحرين به آن دعوت شدند.
معترضان فرياد مي زدند: انگليس با فروش تسليحات به بحرين در جنايات آل خليفه شريك است.
طي ناآرامي هاي آغاز شده از ماه فوريه در بحرين صدها نفر كشته و زخمي شدند كه اسناد فاش شده نشان مي دهد كه رژيم آل خليفه براي سركوب معترضان از تسليحات وارداتي، گازهاي اشك آور و گلوله هاي واقعي استفاده كرده است.
وزارت بازرگاني انگليس سال گذشته فروش تسليحاتي مانند تفنگ، گاز اشك آور، نارنجك و مهمات به بحرين را تاييد كرده بود.
نمايشگاه بين المللي تجهيزات دفاعي و امنيتي هر دو سال يكبار برگزار مي شود و صدها شركت از بزرگترين توليدكنندگان هواپيما وموشك و شركت هاي داراي تكنولوژي پيشرفته در آن شركت مي كنند.
اين در حالي است كه وزير دفاع انگليس پس از بازديد از اين نمايشگاه اظهار داشت، از اينكه كشورم دومين صادركننده بزرگ صنايع دفاعي است احساس افتخار مي كنم.از سوي ديگر، خبرهاي رسيده از بحرين حاكي از اين است كه رژيم سركوبگر آل خليفه يورش به تظاهركنندگان با گازهاي سمي را شدت بخشيده و نيروهاي امنيتي اين رژيم با همدستي و پشتيباني نيروهاي نظامي آل سعود تظاهركنندگان را به شدت سركوب مي كنند.

 



هنيه: ملت فلسطين دولت سوريه را تنها نخواهد گذاشت

سرويس خارجي-
نخست وزير منتخب ملت فلسطين گفت كه همواره از دولت سوريه حمايت خواهيم كرد.
اسماعيل هنيه با بيان اينكه دولت سوريه در مقاطع دشوار از ملت فلسطين حمايت كرده تصريح كرد، ملت فلسطين هميشه در كنار دولت سوريه خواهد بود.
وي در واكنش به اظهارات برخي مخالفان كه اعلام كرده بودند دولت حماس ديگر حامي حكومت سوريه نيست اين مطالب را عنوان و اضافه كرد، ملت فلسطين هميشه حامي دولت سوريه خواهد بود.
اين در حالي است كه علامه نابلسي مدير حوزه علميه امام صادق(ع) در صيدا نيز موضع گيري رهبر مسيحي هاي ماروني لبنان در حمايت از سوريه را ستود و گفت، اتخاذ چنين مواضعي نشان دهنده درك عميق از شرايط و رخدادهاي منطقه است.
وي رويكرد اصلاحات سوريه را بهترين و موفق ترين راه براي رسيدن به استقرار سياسي، امنيتي و اجتماعي در كشور دانست و افزود، اين كشور به زودي بحران خود را با تكيه بر عوامل داخلي و به دور از دخالت بيگانگان حل و فصل خواهد كرد.از سوي ديگر، مردم يكي از شهرهاي سوئد با برگزاري تظاهراتي از دولت اين كشور خواستند تا كشور مستقل فلسطين در سازمان ملل را به رسميت بشناسد. تظاهركنندگان اعلام كردند كه ملت فسطين براي دستيابي به حقوق خود و رويارويي با اقدامات وحشيانه اسرائيل از جمله مصادره اراضي فلسطيني ها و بازداشت و كشتار آنها مبارزه مي كنند.
جمعي از حاميان فلسطين نيز پرچمي به مساحت 300 متر مربع را در مقابل مقر شوراي اروپا در شهر بروكسل پايتخت بلژيك به اهتزاز درآوردند.
همچنين كشورهاي عضو كميته پيگيري طرح صلح عربي در پايان نشست خود بر لزوم تداوم تلاش هاي بين المللي براي به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين تأكيد كردند.

 



افراد مسلح در پاكستان خودرو دانش آموزان را به رگبار بستند

تروريست هاي مسلح يك خودروي مدرسه را در غرب پاكستان به رگبار گلوله بستند و چهار دانش آموز و راننده اتوبوس را كشتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز تروريست هاي مسلح يك خودرو مدرسه را در حومه شهر پيشاور هدف رگبار گلوله قرار دادند. انگيزه اين حمله، اعلام نشده، ولي دانش آموزان مذكور در يك مدرسه تيزهوشان، زبان انگليسي مي آموختند. كودكان هدف قرار گرفته، بين 9 تا 14 ساله بودند. هرچند گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته، ولي در منطقه مذكور عناصر طالبان محلي و شبكه القاعده شديدا فعال هستند. از سال 2007 تاكنون 4630 تن توسط عناصر طالبان محلي در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان كشته شده اند. «ايجاز خان» يك فرمانده ارشد پليس به خبرگزاري فرانسه گفت: افراد مسلح بر روي يك خودروي «ون» حامل دانش آموزان در حومه پيشاور آتش گشودند و حتي آن را با راكت نيز هدف قرار دادند.
آمريكايي ها نيز منطقه غرب پاكستان را از طريق هواپيماهاي بدون سرنشين هدف قرار مي دهند كه در آخرين حمله آنها، سه پاكستاني جان خود را از دست دادند.

 



مردم تركيه در مخالفت با طرح سپر موشكي پرچم ناتو را آتش زدند

مردم تركيه در اعتراض به پذيرش استقرار سيستم سپر موشكي ناتو در خاك تركيه پرچم ناتو را به آتش كشيدند.
مردم شهر «توكات» در شمال تركيه در مخالفت با سياست هاي استكباري آمريكا و اعتراض به همكاري تركيه با ناتو در استقرار سپر موشكي در خاك اين كشور دست به تظاهرات زدند.
تظاهركنندگان كه شعار مي دادند، «ناتو از ليبي و افغانستان خارج شو»، «سپر موشكي ناتو سپر حمايت از اسرائيل است»، «طرح سپر موشكي اقدامي عليه مسلمانان است» بيانيه اي صادر و در آن از دولت تركيه خواستند از همكاري با اين طرح انصراف دهد.
تظاهركنندگان همچنين با سردادن شعار «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» پرچم ناتو را به آتش كشيدند.
نمايندگان 90 نهاد اسلامگراي تركيه نيز مخالفت خود را با استقرار سپر موشكي ناتو در خاك تركيه اعلام و تأكيد كردند كه طرح سپر موشكي توطئه امپرياليست ها براي محاصره كشورهاي اسلامي است.
اين نهادها افزودند، پس از پايان دوران جنگ سرد استكبار، اسلام را به عنوان دشمن انتخاب كرده و قصد دارد زير چتر ناتو از تركيه به عنوان يك پيمانكار در دستيابي به اهداف خود استفاده كند.
نهادهاي اسلامي همچنين اعلام كردند كه تركيه يك كشور اسلامي است و نبايد به كشورهاي ديگر اجازه بدهد كه از خاك اين كشور براي مقابله با مسلمانان استفاده شود.

 



مدودف خطاب به نخست وزير انگليس مي توانستي جاسوس خوبي براي ما باشي!

رئيس جمهور روسيه در يك كنفرانس مطبوعاتي خطاب به نخست وزير انگليس گفت: تو مي توانستي جاسوس خوبي براي ما باشي!
به گزارش خبرگزاري ها، در جريان كنفرانس مطبوعاتي «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه و «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس در تالار اجتماعات دانشگاه «مسكو»، سخناني بين اين دو مقام بلندپايه رد و بدل شد كه توجه و تعجب بسياري از رسانه ها از جمله حضار را به خود جلب كرد.
روزنامه «ديلي تلگراف» در اين باره نوشت: كامرون، در بخشي از اظهاراتش اعلام كرد، در سال 1985كه به تازگي دوران دبيرستان را به اتمام رسانده و در حال مقدمه چيني براي ورود به دانشگاه بود، سفري به مسكو و سواحل درياي سياه مي كند. در اين سفر ناگهان دو نفر روسي كه به خوبي به زبان انگليسي صحبت مي كردند به وي نزديك شده و پس از دقايقي گفت وگو، وي را به ناهار و شام دعوت مي كنند. در جريان اين ديدار آنها سوال هاي خاصي از كامرون مي پرسند و سپس از وي خداحافظي كرده و مي روند.
«كامرون» ادامه داد، من تا وقتي كه به انگليس بازنگشته بودم واقعا تصور نمي كردم اتفاق خاصي افتاده باشد اما پس از ورود به دانشگاه وقتي ماجرا را به يكي از استادان مشاور بازگو كردم وي گفت اين برخورد احتمالا يك مصاحبه از سوي ماموران «كا.گ.ب» بوده است. اگر اين مصاحبه واقعيت داشته باشد، نتيجتا من در آن قبول نشدم.
براساس اين گزارش، اظهارات كامرون بازخورد چندان مناسبي بين دانشجويان مسكو نداشت، لذا بلافاصله پس از اين واكنش سرد مقامات روسي از جمله «مدودف» وارد صحنه شده و سعي كردند با چند شوخي و مزاح فضا را تحت كنترل درآورند.
رئيس جمهور روسيه در واكنش به اين رويداد و در پاسخ به سؤال يك خبرنگار به مزاح گفت: «ديويد كامرون مي توانست مامور خوبي براي كا.گ.ب باشد، اما در اين صورت ديگر او هرگز نخست وزير نمي شد.
كامرون نيز پس از مدتي اعلام كرد، در سال 1990 وقتي در حال تصدي شغلي در خزانه داري انگليس بود مجبور شده اين ماجرا را به ام.آي.پنج اطلاع دهد.
از سوي ديگر، خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار خبر ديدار اين دو مقام نوشت، رئيس جمهور روسيه دوشنبه در جريان گفت وگو با نخست وزير انگليس نسبت به اعمال هرگونه تحريم عليه سوريه هشدار داد.

 



اعلام هشدار امنيتي به دنبال انفجار در تاسيسات هسته اي فرانسه

انفجار در يكي از بخش هاي تاسيسات هسته اي جنوب فرانسه 5 كشته و مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، انفجار در تاسيسات هسته اي «ماركول» در منطقه لانگودوك در جنوب فرانسه و در داخل يكي از كوره هاي مورد استفاده سوخت هسته اي در روز دوشنبه به وقوع پيوست. براساس اين گزارش، در اثر اين انفجار كه مقامات فرانسوي حاضر به افشاي جزئيات آن نشده اند، يك نفر از تكنسين هاي داخل كوره كشته و 4 نفر نيز به شدت زخمي شدند كه حال يكي از آنها وخيم است.
شبكه سه تلويزيوني فرانسه در گزارشي اعلام كرد: اين انفجار در پي وقوع آتش سوزي در انبار پسماندهاي راديو اكتيو سايت هسته اي ماركول رخ داده است و بر اثر آن يك نفر كشته و سه نفر مجروح شده اند كه حال دو تن از مجروحان بسيار وخيم است.
گزارش منابع خبري حاكي است؛ پس از وقوع اين انفجار، دولت فرانسه بلافاصله هشدار امنيتي اعلام كرد و يك منطقه امنيتي ورود ممنوع در داخل و اطراف آن تشكيل داد.
خبرگزاري فرانسه نيز لحظاتي پس از وقوع انفجار به نقل از رئيس سايت هسته اي ماركول اعلام كرد: اين انفجار بدون انتشار مواد راديواكتيو بوده است.
سخنگوي شركت توليدبرق فرانسه (ئي دي اف) نيز، دقايقي پس از وقوع انفجار در تاسيسات هسته اي ماركول اعلام كرد: اين انفجار يك حادثه صنعتي بوده و حادثه هسته اي اتفاق نيفتاده است. به گزارش خبرگزاري فرانس پرس، دولت فرانسه ادعاي نشت مواد راديواكتيو از تاسيسات هسته اي ماركول را به شدت انكار و اعلام كرد كه هيچ خطري مردم فرانسه را تهديد نمي كند. اما برخي از صاحبنظران مسائل هسته اي هشدار دادند، امكان وقوع فاجعه اي مشابه انفجار فوكوشيما در فرانسه وجود دارد و طي روزهاي آينده اين موضوع روشن خواهد شد. اين در حالي است كه طبق نظرسنجي هاي صورت گرفته در فرانسه، 62 درصد فرانسويان خواستار توقف تدريجي برنامه هسته اي و تعطيلي نيروگاه هاي هسته اي خود تا دهه هاي آينده هستند.
فرانسه در حال حاضر تنها كشور اروپايي است كه پس از فاجعه اتمي چرنوبيل در سال 1986 هنوز هم به ساخت نيروگاه هاي هسته اي خود ادامه مي دهد.
همچنين گفته مي شود كه ماركول كه بزرگترين تاسيسات هسته اي توليد ميله هاي سوخت اورانيوم در فرانسه است، در سال 2009 نيز شاهد يك حادثه نگران كننده بود و اين سايت با 55 سال عمر، اكثر تاسيسات آن فرسوده و از رده خارج شده است.

 



آغاز مذاكرات اردوغان با مقامات بلندپايه مصر در قاهره

نخست وزير تركيه در قاهره مذاكره با مقامات بلندپايه مصر را براي تحكيم روابط دو كشور آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه نيمه شب سه شنبه در آغاز سفر خود به سه كشور مصر، تونس و ليبي وارد فرودگاه قاهره شد و مورد استقبال نخست وزير مصر قرار گرفت.
«عصام شرف» نخست وزير موقت مصر به همراه همسرش از اردوغان استقبال كرد و در طول مسير طرفداران و اعضاي گروه اخوان المسلمين مصر با در دست داشتن تصاوير به وي خوش آمد گفتند.
بر پايه اين گزارش، يك هيئت 300 نفري از وزيران و مقامات دولتي، بازرگانان و خبرنگاران، نخست وزير تركيه را در سفر به مصر همراهي مي كنند.
همچنين گفته مي شود در ديدار سه روزه اردوغان از مصر، موافقتنامه تاسيس شوراي همكاري راهبردي مصر و تركيه و موافقتنامه هايي براي توسعه همكاري هاي سياسي، اقتصادي و تجاري ميان دو كشور امضا خواهد شد.
روزنامه اماراتي «الخليج» در گزارشي از سفر اردوغان به نقل از خبرنگار خود در مصر آن را نشانه اي آشكار از تحولات روابط قاهره و آنكارا عنوان كرد و نوشت: اين سفر مي تواند به تشكيل ائتلاف بين اين دو قدرت منطقه اي بينجامد، به گونه اي كه احتمالا معادلاتي را كه از اواخر دهه 40 ميلادي قرن گذشته بر منطقه حاكم شده است تغيير دهد.
همچنين كارشناسان و آگاهان سياسي بر اين باورند، عوامل زيادي به ايجاد يك ائتلاف راهبردي قريب الوقوع بين تركيه و مصر كمك مي كند كه ديدگاه مشترك آنها در مورد فلسطين و رژيم صهيونيستي در راس آن قرار دارد و تحولات اخير در صحنه خاورميانه نيز به اين همگرايي سرعت بخشيده است.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اردوغان برنامه خود در مصر را روز سه شنبه از طريق ديدار با احمد طيب شيخ الازهر و نيز علي جمعه مفتي مصر و وزير اوقاف آن آغاز كرد و پس از آن با نخست وزير و رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر ديدار و گفت وگو كرد.
رجب طيب اردوغان همچنين با حضور در دانشگاه قاهره، طي سخناني به بيان نقطه نظرات تركيه در رابطه با رژيم صهيونيستي و محاصره غزه پرداخت.
ديدار با نبيل العربي دبيركل مصري اتحاديه عرب، محمود عباس رئيس تشكيلات اتحاديه خودگردان فلسطين از جمله برنامه هاي اردوغان در طول سه روز ديدارش از مصر است.
نخست وزير تركيه قبل از سفر به قاهره در مصاحبه با «الجزيره» اعلام كرده بود كه هدف وي از اين سفر، نشان دادن اين موضوع است كه تركيه در شرايط سخت در كنار ملت مصر خواهد ماند.
وي با تاكيد بر اين كه سفرش به مصر مقدمه سفر به نوار غزه خواهد بود، اظهار داشت: بزرگترين آرزوي من اين است كه به غزه سفر كنم ولي مي خواهم قبل از اينكه به آنجا سفر كنم توافق مصر را به دست آورم.
همچنين خبرگزاري آناتولي تركيه، بخش هايي از سخنان اردوغان را پخش كرد كه طي آن تصريح كرده بود: حوادث كشتي «مرمره آبي» در سال 2010 و حمله سربازان اسرائيلي به كشتي تركيه همسو با هيچ يك از قوانين بين الملل نيست و مي توانست باعث جنگ شود، اما تركيه با توجه به جايگاه ويژه خود، با اين موضوع با صبر و متانت برخورد كرد.

 



رسوايي پياپي رؤساي جمهور فرانسه
 اين باج گيرها درس دموكراسي مي دهند

دستيار سابق ژاك شيراك اعلام كرد، «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فعلي فرانسه نيز از ديكتاتورهاي آفريقايي باج گرفته است.
به دنبال افشاگري هاي دو روز گذشته «روبرت بورگي» سياستمدار كهنه كار فرانسوي درباره دريافت ميليون ها فرانك از ديكتاتورهاي پنج كشور آفريقايي، از سوي «شيراك» و «دومينيك دوويلپن»، نخست وزير سابق فرانسه، ديروز دستيار سابق «شيراك» نيز صفحه تازه اي از اين پرونده فساد را گشود.
«ژان-فرانسوا پروبست»، كه زماني دستيار شيراك بود يك روز پس از اظهارات «بورگي» 66 ساله گفت: روند دريافت باج در دوران ساركوزي نيز متوقف نشد.
روزنامه انگليسي «ديلي تلگراف» با انتخاب تيتر «ساركوزي هم متهم به دريافت پول نفت آفريقايي شد» با اشاره به اظهارات دستيار سابق شيراك نوشت: گويا رئيس جمهور فعلي فرانسه نيز از اين مبالغ بي نصيب نمانده است. براساس اين گزارش علاوه بر اين سه فرد، جرج پمپيدو، والري ژيكاردستن و فرانسوا ميتران، ديگر روساي جمهور پيشين فرانسه نيز از پنج كشور آفريقايي بوركينافاسو، كنگو، گابن، ساحل عاج و سنگال باج دريافت كرده اند.
يادآور مي شود: «روبرت بورگي» ابتدا طي گفت وگو با هفته نامه فرانسوي، «ژورنال دوديمانش» پرده از اين فساد برداشت. وي گفت: كشورهاي آفريقايي كه غالبا جزو مستعمرات سابق فرانسه بودند، بارها چمدان هاي پر از پولي كه مبالغ آن بين 5 تا 15 ميليون فرانك بود به اين افراد مي رساندند و در چندين مورد از اين رد و بدل شدن ها خود وي شخصا حضور داشته و شاهد بوده است.
به گفته «بورگي»، شيراك وقتي شهردار پاريس بود چندبار از اين چمدان ها دريافت كرد و غالبا اين مبالغ را نيز صرف مبارزات انتخاباتي خود كرد. رئيس جمهور سابق فرانسه در همين انتخابات بود كه پيروز شد!
يادآور مي شود انتشار اين خبر در رسانه هاي فرانسوي و كشورهاي آفريقايي بازتاب گسترده اي داشته است. برخي مقامات ساحل عاج اين اظهارات را تائيد كرده اند.
ناظران سياسي منطقه معتقدند كه سران فرانسه كه خود گرفتار فسادهاي مالي هستند به ديگر كشورها درس دموكراسي مي دهند!
مداخلات نظامي اين كشور در بسياري از كشورهاي آفريقايي به خصوص حملات نظامي اخير ارتش اين كشور به ساختمان رياست جمهوري ساحل عاج كه به دستگيري «لوران گباگبو» منجر شد نيز در قالب حمايت از دموكراسي انجام گرفت.حمايت بي چون و چرا از گروه تروريستي منافقين از ديگر افتخارات رهبران اين كشور اروپايي است كه داعيه حقوق بشر و دموكراسي دارند. اكنون فرانسه به يكي از كانون هاي اصلي اين گروه تروريستي تبديل شده و اين حمايت ها در حالي ادامه دارد كه منافقين بارها به انجام ترور اعتراف كرده اند.فرانسه در طول جنگ تحميلي 8 ساله بين ايران و عراق نيز به طور كامل به حمايت از صدام حسين پرداخت و با حمايت هاي فراوان انگليس و آمريكا اقدام به ارسال موشك هاي دوربرد به عراق براي حمله به شهرهاي ايران كرد.


 



حمله مسلحانه به سفارت آمريكا در كابل

شش مهاجم مسلح پس از تصرف يك ساختمان در مجاورت سفارت آمريكا در پايتخت افغانستان، اين سفارت را با سلاح هاي سبك و نيمه سنگين هدف قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز شش مهاجم مسلح يك ساختمان را در مجاورت سفارت آمريكا به اشغال خود درآوردند و از آنجا سفارت آمريكا و يك مقر نظاميان ناتو را هدف حمله قرار دادند. اين حمله كه حداقل با 10 انفجار مهيب نيز همراه بود، مرگ حداقل دو نفر و جراحت سه تن ديگر را در پي داشت. افراد مهاجم دو فروند راكت نيز شليك كردند و درگيري ميان آنها و نيروهاي دولتي و اشغالگر، ساعت ها ادامه داشت.
هنوز خبري در مورد سرنوشت مهاجمان گزارش نشده است.
«ذبيح الله مجاهد»، سخنگوي طالبان، با پذيرش مسئوليت اين حمله، گفت كه عمليات مذكور، انتحاري بوده و طي آن، ساختمان متعلق به بخش اطلاعات و جاسوسي اشغالگران آمريكايي هدف قرار گرفته است.
در همين حال، وزارت دفاع افغانستان نيز ديروز طي بيانيه اي اعلام كرد، در جريان عمليات عليه شورشيان در جنوب افغانستان، 9 عضو طالبان به هلاكت رسيدند. محل عمليات، استان هلمند اعلام شد. 15 عضو طالبان نيز اوايل هفته جاري، در جنوب افغانستان به هلاكت رسيده اند.
تاسيس دفتر طالبان در قطر
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دولت آمريكا كه توان مقابله مستقيم با شبه نظاميان طالبان در افغانستان و پاكستان را از دست داده است، اعلام كرد كه اين گروه مي تواند يك دفتر سياسي در كشور قطر داير كند. تاكنون مقامات آمريكايي سه بار با طالبان در قطر و آلمان گفت وگو كرده اند. به نظر مي رسد كه «ملا عمر»، رهبر طالبان، از برگزاري مذاكرات حمايت مي كند.نشريه انگليسي «تايمز» كه خبر فوق را گزارش كرد، افزود، طالبان مي خواهد مطمئن شود كه اعضايش در دوحه آزاد بوده و دستگير نخواهند شد.

 



تروريست ها در غرب عراق 22 زائر شيعه را شهيد كردند

حمله افراد مسلح ناشناس به يك اتوبوس حامل زائران شيعه در غرب عراق، 22 شهيد برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، اتوبوس حامل زائران حضرت زينب در استان الانبار عراق توسط شماري از افراد مسلح متوقف شد. تروريست ها سپس، زائران را كه اهالي كربلا بودند، از اتوبوس پياده كردند و آنها را به رگبار مسلسل بستند.
در اين حمله ناجوانمردانه، 22 تن شهيد شدند. اين حادثه در منطقه بياباني «نخير» 300 كيلومتري غرب بغداد روي داد. همه جان باختگان اين حادثه، مرد هستند. هشت زن نيز در اتوبوس حضور داشتند كه آسيبي به آنها نرسيده است. هيچ هموطن ايراني در اتوبوس مزبور حضور نداشته است.
تحقيقات براي شناسايي افراد مهاجم آغاز شده است.
مخالفت با حضور آمريكايي ها
به گزارش واحد مركزي خبر، شبكه «روسيا اليوم» طي گزارشي، اعلام كرد، با وجود اختلاف ميان گروه هاي عراقي در مورد ماندن و يا رفتن نيروهاي آمريكايي از عراق، مردم عراق مخالف هر شكل حضور نيروهاي آمريكايي در عراق هستند. براساس اين گزارش، برخي از شخصيت هاي سياسي عراقي مخالف عقب نشيني آمريكايي ها هستند كه «مسعود بارزاني» يكي از آنهاست. ادامه بي ثباتي در عراق، بهانه اصلي شخصيت هاي موافق حضور نيروهاي آمريكايي است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14