(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 شهریور 1390- شماره 20023

مشكلات كودكان اوتيسم
عوامل تشديدكننده آمبولي ريه
گريپ فروت ميوه اي با خواص فراوان
هيولا هايي كه با ما زندگي مي كنند
عمر طولاني با كلسيم
چرا مردم بعضي كشورها با هوش ترند؟
كلينيك ترك اعتياد به اينترنت هم راه افتاد
آميب مغزخوار
روشي جديد براي درمان اختلالات رواني
هشداربه زنان باردار
ارتباط با اعتماد
استرس موها را سفيد مي كند



مشكلات كودكان اوتيسم

خانواده ها بايد محيط زندگي كودكان مبتلا به اوتيسم را مناسب سازي كنند چون ممكن است اين كودكان در بعضي موارد درك مشخصي از خطر نداشته باشند.
دكتر سعيد تقوي دراين رابطه مي گويد: آمار مبتلايان به اين بيماري در حال افزايش است و طبق آمارهاي جهاني از هر 10 هزار تولد زنده، 20نفر مبتلا به اين بيماري هستند.
هم اكنون در كشور ما 280 هزار كودك مبتلا به اوتيسم وجود دارد، همچنين شيوع اين بيماري در بين پسران 4 برابر دختران گزارش شده است.
اوتيسم يكي از اختلالات نافذ دوران رشد است كه به علت اختلال در سيستم عصبي باعث عدم عملكرد صحيح پردازش مغز و در نتيجه اختلال در فعليت بخشيدن به پتانسيل هاي بالقوه مي شود و فرد در حوزه هاي مختلفي مثل گفتار و زبان، مهارت هاي ارتباطي و اجتماعي و رفتار طبيعي به درستي عمل نمي كند.
علائم بيماري
علائم اوتيسم عبارتند از مقاومت دربرابر تغييرات و علاقه به حفظ يكساني و يكنواختي، مشكل در بيان نيازهابا گفتار و كلام، استرس و نگراني بي دليل، پرخاشگري، امتناع از بغل كردن و بغل شدن، عدم برقراري ارتباط يا به سختي ارتباط برقراركردن، عدم تماس چشمي يا تماس چشمي محدود، بازي ها و دلبستگي هاي غيرعادي به بعضي اشياء به صورت مرضي، لذت بردن از چرخيدن يا چرخاندن اشيا يا تمايل به نگاه كردن به اشيايي كه در حال چرخش هستند، اختلال در سطح فعاليت يعني يا دچار بيش فعالي و يا كم فعالي شدن، درك ضعيف از عوامل ترسناك يا خطرناك، اختلال در بعضي حواس و عدم آموزش پذيري با روش هاي رايج آموزشي از علائم اين بيماري به حساب مي آيد. بيماري اوتيسم باعث ايجاد عواملي شده كه اين عوامل سبب جلوگيري از رشد كودك در حوزه هاي مختلف مي شود. اين حوزه ها شامل مهارت هاي گفتاري و كلامي، مهارت هاي ارتباطي و اجتماعي همچنين بازي هستند و معمولا علائم آن قبل از سه سالگي شروع مي شود و حتي ممكن است كودك در ابتدا يك دوره رشد طبيعي يا نزديك به طبيعي داشته باشد ولي بعد از مدتي توانايي هاي كسب شده را از دست بدهد.
نقش خانواده
خانواده ها براي تشخيص اين بيماري بايد به پزشك متخصص مراجعه كرده تا در صورت وجود اين بيماري فرد بيمار به سرعت تا حد ممكن درمان شده تا دوران طلايي رشد را از دست ندهد اما چند سؤال براي تشخيص ابتدايي اين بيماري وجود دارد كه عبارتند از آيا كودك قبل از 12 ماهگي صداسازي و نجوا داشته باشد؟ آيا كودك قبل از 12ماهگي از اشاره هاي درست استفاده مي كرده است؟ آيا كودك قبل از 16 ماهگي از تك كلمات به صورت معنادار استفاده مي كرده است؟ آيا كودك قبل از 24ماهگي جملات دو كلمه اي داشته است و آيا كودك برخي مهارت هاي كلامي يا اجتماعي را كه در سؤالات قبلي اخذشده از دست داده است؟ جواب منفي به چهار سؤال ابتدايي و پاسخ مثبت به سؤال اخير بايد ما را درخصوص مبتلا بودن كودك به شك اندازد سپس با مراجعه به پزشك بايد دخالت هاي درماني به سرعت انجام گيرد.
درمان ها به دو دسته دارويي و غيردارويي تقسيم مي شود؛ درمان هاي غيردارويي نيز خود به دو دسته سنتي و نوين تقسيم مي شوند كه توان بخشي سنتي با هدف آموزش جزء به جزء و ايجاد رفتار مطلوب انجام مي شود. با توجه به صرف وقت و هزينه زياد تأثير چنداني نداشته و باعث از دست دادن دوره طلايي رشد مي شود، اما دسته دوم توانبخشي نوين است.
توانبخشي
اين روش در داخل كشور ابداع شده و تحت عنوان توانبخشي اعصاب مبتني بر شهود است. در اين روش با استفاده از يك سري تكنيك هاي حسي و حركتي آموزشي پتانسيل هاي بالقوه به فعليت مي رسد و مي توان حدود 50 عامل شناختي را در اين روش براي درمان هدف گيري كرد، همچنين اين روش كودك را براي فراگيري آماده مي كند چون مغز در اين روش ساختار پردازشي طبيعي تري پيدا مي كند.
وزير بهداشت و ساير نهادهاي مسئول بايد روش هاي بومي درماني منطبق با فرهنگ ما را بشناسند و از ورود روش هاي غيرموثر غربي نظير روش هايي كه جنبه هاي رفتاري و جزء به جزء دارند، جلوگيري كرده و اين امر بايد به يك وظيفه و رسالت براي اين نهادها تبديل شود.

 



عوامل تشديدكننده آمبولي ريه

آمبولي ريه زماني رخ مي دهد كه لخته خون يا ذرات چربي در يكي از سرخرگ هايي كه به بافت ريه ها خون رساني مي كنند، وجود داشته باشد.
به گزارش ايسنا، لخته خون در ابتدا در يكي از سياهرگ هاي عمقي اندام تحتاني يا لگن شكل مي گيرد، آمبولي چربي معمولاً از محل يك شكستگي استخواني تشكيل مي شود. لخته خون يا آمبولي چربي از طريق جريان خون و با عبور از قلب به يكي از سرخرگ هاي خون رسان به بافت ريه به اين بافت راه يافته و در آنجا مستقر مي شود. اين پديده سبب انسداد سرخرگ مزبور شده و در نتيجه موجب كاهش توانايي تنفسي و گاهي تخريب بافت ريه مي شود. آمبولي ريه در همه سنين ممكن است رخ دهد ولي معمولا در بزرگسالان شايع تر است.
به گزارش سايت تخصصي مايوكلينيك، علائم اين بيماري شامل كوتاهي ناگهاني نفس، غش كردن، درد قفسه سينه، سرفه و گاهي همراه با خلط خوني، تندي ضربان قلب، تب خفيف قبل از بروز علايم فوق و معمولاً تورم و درد در اندام تحتاني هستند.
عواملي كه موجب تشديد اين بيماري مي شوند شامل سن بالاي 60 سال، هرگونه آسيب يا بيماري مستلزم استراحت طولاني در بستر، نشستن در يك وضعيت ثابت به مدت طولاني مثلاً در مسافرت با هواپيما، جراحي، نارسايي احتقاني قلب، اختلالات ضرباني قلب، برخي از انواع كم خوني، شكستگي استخوان، چاقي، استعمال دخانيات، بارداري و مصرف قرص هاي ضدبارداري به ويژه در زنان سيگاري است.
براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري متخصصان همواره توصيه مي كنند كه از استراحت طولاني مدت در بستر در دوران بيماري خودداري كنيد و در دوره نقاهت از جوراب كشي استفاده كنيد. پس از جراحي هرچه سريع تر حركت اندام هاي تحتاني و راه رفتن را شروع كنيد. از سيگار پرهيز كنيد چون دخانيات به ويژه براي زنان 35 سال به بالا كه قرص ضدبارداري مصرف مي كنند، خطر بيشتري دارد.
همچنين توصيه مي شود كه از جراحي هاي غيرضروري پرهيز كنيد و در طول سفر بعد از يك تا دو ساعت نشستن، مدتي ايستاده و يا راه برويد.

 



گريپ فروت ميوه اي با خواص فراوان

گريپ فروت ازمركبات بسيار مفيد براي سلامتي است و به همين خاطر درآمريكاي لاتين آن را ميوه اي از بهشت ناميده اند.
يكي از معروف ترين رژيم هاي غذايي براي كاهش وزن، رژيم گريپ فروت است. دراين رژيم غذايي توصيه مي شود كه روزانه حداقل 3ليوان آب گريپ فروت مصرف شود چون اين نوشيدني مي تواند در بدن كالري بسوزاند.
گريپ فروت ميوه اي شبيه به پرتقال اما كمي بزرگ تر از آن و متعلق به خانواده مركبات است. طعم گريپ فروت ترش و تلخ است اما براي سلامت مزاياي بسياري دارد.
به گزارش شبكه خبري تورنتو نيوز، برخي از خواص اين ميوه كه ممكن است تاكنون از آنها اطلاع نداشته باشيد، عبارتند از:
-هرچند اين ميوه طعم ترش و اسيدي دارد اما مي تواند پس از هضم غذا يك واكنش آلكالين توليد كند كه براي درمان حالت اسيديته در دستگاه گوارش مفيد است.
- مصرف منظم اين ميوه با برنامه مشخص به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي كند.
- گريپ فروت منبع غني از ويتامين C است كه به حفظ حالت انعطاف پذيري سرخرگ ها كمك مي كنند و همچنين موجب تقويت آن ها مي شود. بعلاوه بر اين ميوه به دليل داشتن تركيبي موسوم به پكتين از تجمع ذرات مضر داخل سرخرگ ها مي كاهد.
- اين ميوه براي افراد ديابتي نيز بسيار مفيد است چون به طرز چشمگيري قند خون را پايين مي آورد.
- مصرف گريپ فروت قبل از خواب كمك مي كند خواب بهتري داشته باشيد و در نتيجه اين كاهش علائم بي خوابي موثر است.
- زنان بادار مي توانند با مصرف گريپ فروت از تورم پاهاي خود بكاهند.
- گريپ فروت درعين حال آنزيم هاي چربي سوز است كه به كاهش وزن كمك مي كنند. اين آنزيم ها در واقع از ذخيره شدن قند و نشاسته در بدن جلوگيري مي كنند.
- نوشيدن آب گريپ فروت تازه گلودرد را درمان مي كند.
- اين ميوه بعلاوه حاوي خواص آنتي اكسيداني فوق العاده است كه از بروز سرطان جلوگيري مي كند.

 



هيولا هايي كه با ما زندگي مي كنند

يك عكاس آمريكايي با استفاده از ميكروسكوپ الكتروني با زوم 150برابر، تصاويري سه بعدي از موريانه ها و بيدهايي كه چشم طمع به فرشها، لباسها و كتابهاي شما دوخته اند تهيه كرده است.
به گزارش مهر، يك عكاس 62ساله آمريكايي متخصص در تهيه «تصاوير ماكرو» يا «تصاوير نگاه- از نزديك» به نام «استفان گشميسنر» با استفاده از يك ميكروسكوپ الكتروني 10هزار پوندي، با زوم 150برابر، عكسهايي شگفت انگيز از جانوراني تهيه كرده است كه دور از چشم ما در خانه مي گردند و فرشها، لباسها و كتابهاي ما را مي خورند.
اين عكاس در اين خصوص توضيح داد: «من مي خواستم حشراتي را به مردم نشان دهم كه هر روز با ما زندگي مي كنند. اين گروه از مخلوقات شامل موريانه ها و كرمهاي چوب و بيدها مي توانند به تدريج خانه شما را پايين بياورند. درحالي كه مردم نمي توانند بفهمند كه در زير ملحفه ها، فرش هاي پادري و داخل كمدهاي لباس هاي آنها چه مي گذرد.»
وي افزود: «تا زماني كه تخريب انجام نشود ما نمي توانيم اين مخلوقات كوچك را ببينيم و حتي به آنها فكر هم نمي كنيم. اكنون من با دستگاهي كه ميكروسكوپ اسكن الكتروني نام دارد و با استفاده از الكترون ها و نه نور تصاوير سه بعدي مي سازد توانستم دنياي اين مخلوقات را نشان دهم.»
اين عكس ها نشان مي دهند كه سوسك هاي مبلمان چگونه با طمع حفره هايي را ايجاد مي كنند كه مي توانند به طور وسيعي به نيمكت، ميزها و صندلي هاي شما آسيب برسانند.
اين هيولاهاي كوچك جونده تا پايان تابستان به اندازه اي چاق مي شوند كه مجبور به پوست اندازي شده و بزرگسال مي شوند.
در حقيقت لارو يا نوزادان حشره اي اين موجودات بيشترين خرابي را به بار مي آورند. براي مثال درمورد بيدها ما تازه زماني كه اين مخلوق به يك حشره بزرگسال تبديل شود و از بين لباس هاي سوراخ شده ما پرواز كند نمي توانيم آنها را ببينيم.
هر حشره بزرگسال مي تواند در هر بار در بين لباس ها بين 40 تا 50تخم بگذارد و بنابراين حتي پس از رفتن پروانه بيد، هميشه كساني هستند كه به خوردن لباس ها ادامه دهند.
براساس گزارش ديلي ميل، غذاي مورد علاقه بيدها، الياف طبيعي چون پنبه، پشم، كشمير، خز و ابريشم است.

 



عمر طولاني با كلسيم

نتايج يك تحقيق جديد نشان داده است كه افزايش مقدار اندكي كلسيم به رژيم غذايي روزانه مي تواند در افزايش طول عمر موثر باشد.
محققان سوئدي در يك تحقيق جديد دريافته اند؛ مرداني كه در غذاي خود كلسيم بيشتري استفاده مي كنند، احتمال اين كه يك دهه بيشتر از ساير همسالانشان عمر كنند 25 درصد افزايش مي يابد.
گفتني است، هيچ يك از مرداني كه در اين تحقيق شركت كرده بودند از مكمل هاي كلسيم استفاده نكرده بودند و فقط اين ماده معدني در رژيم غذايي آنها وجود داشته است.
كلسيم يكي از مهم ترين موادمعدني است كه در تشكيل، استحكام و سلامت استخوان ها و دندان ها نقش اساسي و مهمي دارد. مقداري كلسيم تقريبا به طور ثابت در جريان خون وجود دارد. هر چند ميزان آن كم است اما بدون آن بسياري از فعاليت هاي بدن دچار اختلال مي شود. تامين كلسيم مورد نياز بدن از آن جهت حائز اهميت است كه در نگهداري و حفظ سلامت دستگاه هاي مختلف بدن نقش زيادي دارد.
كلسيم براي عملكرد بهتر قلب، عضلات و اعصاب مخصوصا در سالمندان و كودكان در حال رشد ضروري است و كمبود آن بدن را با عوارضي دچار خواهد كرد. از جمله عوارض ناشي از كمبود كلسيم در اعصاب و بافت هاي نرم بدن است كه ممكن است زندگي فرد را دچار اختلال و مشكل سازد.
زودرنجي و خلق و خوي ناآرام از ديگر عوارض كمبود كلسيم است. 99 درصد از كل كلسيم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخيره شده است. كلسيم تقريبا دو درصد وزن يك انسان بالغ را شامل مي شود. انتقال پيام هاي عصبي، انعقاد خون، تنظيم حركات ماهيچه هاي قلب و جذب برخي ويتامين ها از جمله ويتامين ب2 با حضور كلسيم امكان پذير است.
تحقيقات نشان داده است كه كمبود كلسيم غذايي به مدت طولاني مي تواند عامل مهمي در بروز بيماري پوكي استخوان باشد.مصرف كلسيم براي شكل گيري استخوان ها، دندان ها و لثه ها لازم است. كلسيم موجب افزايش سرعت رشد استخوان ها و غلظت موادمعدني استخواني در كودكان مي شود.
كلسيم نفوذپذيري در سلول ها را كاهش مي دهد و از ورود مواد مضر و حساسيت زا به درون سلول هاي بدن جلوگيري مي كند.
كلسيم در عين حال با پيشگيري از جذب سرب در برابر اين فلز سمي از استخوان ها و دندان ها محافظت مي كند. كمبود كلسيم موجب جذب سرب در بدن شما شده و در دندان ها و استخوان ها رسوب مي كند.
به گفته متخصصان؛ اين ماده معدني همچنين به انتقال پيام هاي عصبي در سرتاسر بدن كمك مي كند. كلسيم به فرد كمك مي كند تا آرامش بيشتري داشته باشد. همچنين كلسيم موجب كاهش فشار خون بالا مي شود.


 



چرا مردم بعضي كشورها با هوش ترند؟

تعداد انسانهايي كه به باهوشي انيشتين هستند انگشت شمار است و براساس مطالعات انجام شده ضريب هوشي در برخي مناطق زمين بالاتر از ديگر مناطق است، پديده اي كه دانشمندان دانشگاه نيومكزيكو براي توضيح آن فرضيه اي شگفت انگيز ارائه كرده اند.
به گزارش مهر، باهوش بودن يكي از گرانقيمت ترين ويژگي هايي است كه انسانها مي توانند داشته باشند زيرا يكي از حياتي ترين عوامل براي ادامه زندگي تمامي موجودات براي ايجاد و حفظ آن صرف مي شود انرژي است.
نتايج مطالعه اي جديد نشان مي دهد نوزادان در حدود 90 درصد از كالري بدن خود را صرف ساخت و فعال كردن مغز خود مي كنند. مغز بزرگسالان نيز بيش از يك چهارم انرژي بدن را صرف خود مي كند. از اين رو درصورتي كه در دوران كودكي و در مدت زماني كه مغز در حال ساخته شدن و كامل شدن است، رويدادي ناخواسته منجر به از دست رفتن انرژي بدن شود، مغز دچار آسيب ديدگي خواهد شد. بيماري هاي عفوني يكي از اصلي ترين عوامل در از بين بردن بخش زيادي از انرژي بدن و اختلال در روند رشد مغز هستند.
مطالعه اي گسترده نشان داده است كه ضريب هوشي در گوشه و كنار جهان از تنوع و تفاوت بالايي در ميان كشورهاي مختلف و يا شهروندان يك كشور با هم برخوردار است. دليل اين تفاوت براي مدت زماني طولاني مورد توجه دانشمندان قرار داشت و سؤال اصلي نيز اينجا است كه آيا دليل اين تفاوت در ريشه هاي ژنتيكي انسانها نهفته است يا شرايط محيطي. ضريب هوشي بالا نشانه هاي زيادي دارند، بالا بودن نمرات درسي، بالا بودن سطح تحصيلات، سلامت، عملكرد بالا در زمينه شغلي، دستمزد بالاتر و كاهش خطر چاقي.
تاكنون دانشمندان زيادي براي توضيح الگوي جهاني ضريب هوشي دلايل متعددي بيان كرده اند، برخي دليل آن را اختلاف در ميزان تحصيلات، عده اي آب و هواي سرد و سختي زندگي در اين شرايط آب و هوايي را دليل اين اختلاف عنوان كرده اند.
محققان دانشگاه نيومكزيكو با بررسي دوباره اين فرضيه ها توانسته اند ارتباط بسيار قدرتمندي را ميان ميزان ابتلا به بيماري هاي عفوني و ضريب هوشي پيدا كنند و دريابند با كنترل عواملي مانند تحصيلات، ثروت ملي و حرارت، ابتلا به بيماري هاي عفوني يكي از دقيق ترين شاخص ها براي پيش بيني ضريب هوشي در ميان كشورها است.
بررسي هاي دوباره بر روي نتايج اين مطالعه نيز نشان مي دهند ابتلا به بيماريهاي عفوني شايد تنها شاخص اصلي براي تعيين ميانگين ضريب هوشي ملي باشد. مطالعه بر روي افراد به ويژه كودكان نيز اين فرضيه را تاييد مي كند، براي مثال كودكاني كه دچار عفونتهاي گوارشي هستند در طول زندگي خود از ضريب هوشي پايين تري برخوردارند. در مطالعه اي ديگر مشخص شده است مناطقي از مكزيك كه تحت برنامه ريشه كني مالاريا قرار گرفته است، نسبت به ديگر مناطق از ميانگين ضريب هوشي بالاتري برخوردار است. بر همين اساس در صورتي كه ابتلا به بيماري هاي عفوني دليل تفاوت در ميزان ضريب هوشي در سرتاسر جهان باشد، كاهش دادن ميزان ابتلا به اين نوع از بيماري ها مي تواند ضريب هوشي افراد را افزايش دهد.
براساس گزارش لايو ساينس، از آنجايي كه براساس نتايج اين مطالعه، تنوع در ضريب هوشي دليل تكاملي و نه ژنتيكي دارد، اين خبر براي بسياري از كشورها كه در تلاشند نابرابري جهاني به واسطه تفاوت در ضريب هوشي را كاهش دهند خبر خوبي خواهد بود زيرا عامل اين نابرابري كاملا قابل رفع است.

 



كلينيك ترك اعتياد به اينترنت هم راه افتاد

كلينيك ترك اعتياد به اينترنت رسما در چين آغاز به كار كرد اما مراجعه كنندگان به اين كلينيك چه كساني هستند؟
دكتر تائورن رئيس كلينيك مي گويد: تمام نوجواناني كه اينجا حضور دارند به دليل اين كه در تمام طول روز به چت كردن و بازي هاي كامپيوتري مي پردازند، مدرسه را رها كرده اند. آنها از افسردگي، اضطراب، ترس، بي انگيزگي و عدم برقراري ارتباط با ديگران رنج مي برند. همچنين اغلب آنان با بي خوابي روبه رو هستند و دستانشان مي لرزد.
براساس آمار منتشر شده از سوي دولت، چين صاحب دومين جمعيت كار بر اينترنت در جهان پس از آمريكا است. در حال حاضر چين 94 ميليون نفر كاربر اينترنت دارد.
با آن كه دولت گام هاي بلندي در توسعه اينترنت براي كاربردهاي تجاري و آموزشي برداشته، اما معتقد است كه كافي نت ها از لحاظ اخلاقي، جامعه اين كشور را تهديد مي كنند. به همين دليل به طور مداوم، كافي نت هايي كه به طور غيرقانوني فعاليت مي كنند توسط دولت تعطيل مي شوند و صاحبان آنها جريمه هاي سنگيني پرداخت مي كنند.
همچنين بدآموزي برخي بازي هاي اينترنتي منجر به فرار دانش آموزان از مدرسه، خودكشي و يا ارتكاب قتل توسط آنان شده است. با اين وجود، كافي نت ها هر روز در حال گسترش هستند و حتي در كوچك ترين و فقيرترين روستاها نيز به چشم مي خورند كه نوجوانان تا نيمه هاي شب در اين كافي نت ها مشغول بازي و چت كردن هستند.
دكتر يانگ، روانشناس دانشگاه بردفورد كه در سال 1998 كتابي در مورد اعتياد به اينترنت نوشت، مي گويد: چندان تعجب آور نيست كه استفاده بيش از حد از اينترنت براي جامعه چين مشكل ساز شده است. به گفته اين روانشناس، تا 10 سال پيش كلينيك درمان اعتياد به اينترنت در آمريكا وجود نداشت، اما در حال حاضر اشخاص حقيقي چون خود وي اقدام به تاسيس چنين كلينيك هايي كرده اند.
كلينيك ترك اعتياد چين در طبقه بالاي يك ساختمان دوطبقه كه در يك خيابان ساكت و پر درخت واقع است به بيماران سرويس مي دهد.
اغلب بيماران بستري شده در اين كلينيك افراد 14 تا 24 ساله هستند كه از بي خوابي و كاهش وزن رنج مي برند كه علت اصلي مشكلات آنها خيره شدن به صفحه نمايشگر كامپيوتر از صبح تا پاسي از شب است. از اين افراد 12 پرستار و 11 پزشك مراقبت مي كنند.
برخي از بيماران داوطلبانه به كلينيك مراجعه كرده اند و برخي ديگر را والدينشان به زور در اين مكان بستري نموده اند. اغلب بيماران مي گويند، سير در اينترنت بهترين راه براي فراموشي استرس وارد به آنان توسط والدينشان است، چون والدين همواره از آنها انتظار دارند كه در مدرسه نمرات بالايي كسب كنند.
رئيس كلينيك تخمين مي زند كه 5/2 ميليون نفر در چين به اينترنت اعتياد داشته باشند. وي مي گويد: هرچه تعداد كاربران اينترنت افزايش مي يابد به موازات آن تعداد افراد معتاد به اين پديده بالا مي روند اما نبايد چندان نگران اين موضوع بود چون نسل جوان و در حال رشد همواره با مشكلات خاصي مواجه مي شود. اگر نسل در حال رشد چين به اينترنت اعتياد پيدا نمي كرد به طور حتم به پديده هاي ديگر از جمله مواد مخدر معتاد مي شد.
يكي از بيماران كلينيك كه 20 سال سن دارد، مي گويد: من هر روز 10 ساعت را مقابل كامپيوتر سپري مي كردم و در تمام اين مدت به بازي هاي كامپيوتري مشغول بودم. به همين دليل در كلاس درس نمي توانستم تمركز كنم و حرف هاي معلم را متوجه نمي شدم چون تنها به بازي بعدي فكر مي كردم. به هر حال بازي هاي كامپيوتري مرا شاد مي كرد و مشكلاتم را فراموش مي كردم.
يك بيمار 12 ساله هم در مورد علت مراجعه خود به كلينيك مي گويد: من در طول 24 ساعت يك دقيقه هم نمي خوابيدم و حتي ناهار و شام خود را مقابل كامپيوتر مي خوردم.
در اين كلينيك ابتدا يك آزمايش استاندارد از مراجعه كنندگان به عمل مي آيد تا اين كه مشخص شود آيا فرد مراجعه كننده معتاد است يا خير. سپس تركيبي از درمانها مانند مشاوره، درمان دارويي، طب سوزني و انجام ورزش براي بيمار تجويز مي شود. معمولا يك بيمار به طور متوسط 10 تا 15 روز در اين كلينيك بستري مي شود كه هزينه هر روز اقامت در اين مكان 48 دلار است.داخل اتاق هر بيمار، گل مصنوعي، تلويزيون 17 اينچ و مبل راحتي وجود دارد و تمام اتاق ها نورگير است. با آن كه نتايج اين درمان در درازمدت نمايان مي شود، اما نمي توان از اعتياد مجدد بيماران به اينترنت جلوگيري كرد.

 



آميب مغزخوار

فصل تابستان در پي انتشار خبر مرگ كودكي 7 ساله در اثر شنا در آب گرم طبيعي و آلوده شدن مغز او به يك تك سلولي در سال گذشته، براي تعدادي از خانواده ها در ايالتهاي جنوبي آمريكا فصلي ترسناك است.
به گزارش مهر، در آگوست سال 2010 «جرمي» و «جولي» فرزند 7 ساله خود را در پي شنا كردن در آب هاي گرم از دست دادند، دليل مرگ اين كودك ورود نوعي آميب به مغز بوده است كه پس از مرگهاي پي در پي انسانها به آميب مغزخوار مشهور شد. پس از اين رويداد پدر و مادر اين كودك هفت ساله بنياد هشدار آميبي «كايل لوئيس» را تاسيس كرده و تلاش كردند ديگران را از خطر اين تك سلولي آگاه كنند.
هواي گرم تابستان منجر به گرايش افراد به سوي شنا در آبهاي طبيعي مي شود و در نتيجه ميزان ابتلا به آميب مغزخوار با نام علمي «نيگلريا فولري» افزايش پيدا مي كند. سالانه سه انسان در اثر ابتلا به اين آميب در ايالات متحده جان خود را از دست مي دهند. پيشگيري از چنين مرگ وحشتناكي ساده است، افراد بايد از شنا كردن در آبهاي گرم خودداري كرده و يا بيني خود را در هنگام شنا ببندند زيرا اين آميبها از راه بيني به مغز افراد وارد مي شوند. اما افرادي كه چنين پيشگيري هايي انجام ندهند، با ورود آميب به مغز جان خود را از دست مي دهند و هيچ درماني براي آن شناخته نشده است.
اين تك سلولي ها در اثر گرم شدن آب فعال مي شوند، از اين رو احتمال وجود آنها در چشمه هاي آب گرم، استخرهايي كه به درستي ضدعفوني نشده اند و يا آب شيري كه كمتر از 47 درجه سلسيوس گرم شده باشد وجود دارد.
اين آميب از ميان بيني و سينوسها خود را به مغز مي رساند، سپس بخش پيشاني مغز به ويژه حبابهاي بويايي و غشاي مخ را آلوده مي كند. اين آميبها در اصل قصد آلوده كردن انسانها را ندارند و از باكتري ها تغذيه مي كنند. اما زماني كه وارد مغز مي شوند، از سلولهاي مغز به عنوان غذا استفاده مي كنند.
براساس گزارش لايوساينس، از سال 1962 كه اولين گزارشها از اين پديده دريافت شد اكثر قربانيان افرادي بودند كه در ايالتهاي جنوبي آمريكا در آبهاي گرم شنا كرده بودند. همان طور كه گفته شد تنها راه براي نداشتن چنين سرنوشتي پرهيز از شنا كردن در آبهاي گرم و يا بستن مسير بيني در هنگام شنا است، در غير اين صورت تاكنون راه جلوگيري و يا درماني براي اين پديده شناسايي نشده و ابتلا به آن برابر با مرگ است.

 



روشي جديد براي درمان اختلالات رواني

محققان روش اميد بخشي را شناسايي كردند كه ممكن است در مطالعه و درمان بيماري هايي مانند اسكيزوفرني، اوتيسم و بيماري دو قطبي، انقلابي به پا كند.
به گزارش فارس در حالي كه محققان مي توانند سلول هاي زنده كبد، ريه و قلب را مطالعه كنند، برداشتن يك نمونه از مغز به دلايل زيادي، بسيار مشكل ساز خواهد بود به همين دليل يك روش جديد پنجره بي نظيري را بر روي دانشمندان در مورد اختلالات رواني پيچيده گشوده است.
ناتواني در بررسي سلول هاي زنده مغزي انسان حين عمل در تحقيقات دانشمندان در فهم اختلالات رواني، اختلال ايجاد كرده است اما محققان روش اميدبخشي را شناسايي كردند كه ممكن است در مطالعه و درمان بيماري هايي مانند اسكيزوفرني، اوتيسم و بيماري دو قطبي انقلابي به پا كند.
گروهي به رهبري محققان مركز مطالعات بيولوژي كاليفرنيا، سلول هاي پوست شخص بيمار مبتلا به اسكيزوفرني را برداشته و آنها را به سلول هاي بنيادي بالغ برگردانده و سپس اين سلول هاي بنيادي را به نورون ها تبديل كردند.
نتايج توليد اين سلول هاي مغزي به نورولوژيست ها براي اولين بار فرصت داده است كه نگاه اجمالي به اسكيزوفروني انساني در سطح سلولي داشته باشند.
گروه ديگري از دانشگاه استانفورد سلول هاي پوست انسان را مستقيماً به نورونها بدون مرحله واسطه سلول هاي بنيادي تبديل كردند و اين روش به طور بالقوه كاراتر است. اين گروه نتايج خود را به تازگي در Nature به چاپ رساندند.
محققان با استفاده از استراتژي مطالعه بيماري در ظروف كشت، بينش هاي جديدي را نسبت به كم خوني داسي شكل و آريتمي هاي قلبي به دست آورده اند. اما گروه تحقيقاتي salk به رهبري
Fred HGage براي اولين بار است كه روشي را براي بررسي يك اختلال ژنتيكي پيچيده عصبي به كار بردند.
اين گروه دريافت كه نورون هاي به دست آمده از بيماران مبتلا به اسكيزوفرني نسبت به نورون هاي به دست آمده از افراد سالم ارتباط كمتري با يكديگر دارند. آنها همچنين اين نقص را به تغيير بين حدود 600 ژن (4 برابر بيشتر از آنچه پيش از اين تصور مي شد) مرتبط دانستند.
اين روش در نهايت ممكن است به روانپزشكان اجازه دهد با بررسي داروهاي مختلف، دارويي كه براي هر بيماري موثرتر است را يافته و به بهبود درمان كمك كنند.

 



هشداربه زنان باردار

پزشكان هشدار دادند افزايش مقدار نوعي تركيب موجود در مواد پلاستيكي موسوم به بيسفنول يا BPA دربدن مادران باردار، خطر بروز نارسايي هاي مادرزادي را در نوزادان افزايش مي دهد.
افزايش سطح اين ماده شيميايي در خون مادران احتمال نارسايي هاي عصبي - رفتاري را در نوزادان آنها تشديد مي كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دكتر شيلا ساتيانا رايانا، متخصص انستيتو مطالعات اطفال در سياتل در اين باره متذكر شد: غذا مهم ترين منبع ورود اين ماده شيميايي به بدن است. BPAيك ماده شيميايي مصنوعي است كه در آستر داخلي قوطي هاي كنسرو، پلاستيك هاي خشك پلي كربناتي مثل شيشه شير نوزادان و ليوان هاي چند بار مصرف و مواد پركننده دندان ها استفاده مي شود. بنابر اين زنان باردار اغلب در زندگي روزمره خود در معرض و در تماس با اين ماده شيميايي قرار دارند.
دكتر سايتانا رايانا در بيانيه اي تاكيد كرد: با توجه به اين يافته، آگاه سازي مادران نسبت به منابع احتمالي BPA بسيار حائز اهميت است به طوري كه آنها بتوانند تا حد امكان از تماس هاي غيرضروري با اين ماده جلوگيري كنند. در اين بررسي ها گروهي از مادران باردار به لحاظ ميزان تماس با ماده BPA مورد آزمايش قرار گرفتند و سپس نوزادان آنها نيز به لحاظ پيامدهاي رشد عصبي شان مطالعه شدند. پزشكان متوجه شدند كه غلظت اين ماده در ادرار مادران بالا است كه همين امر رشد عصبي كودك را به خطر مي اندازد.

 



ارتباط با اعتماد

دانشمندان سوئيسي ادعا مي كنند كه با كمك يك هورمون كليدي، دارويي ساخته اند كه باعث افزايش اعتماد فرد به سايرين مي شود.
محققان دانشگاه زوريخ مي گويند آزمايش هاي آنها نشان مي دهد كه قرارگرفتن در معرض «دارو» آكسيتوسين باعث شد افراد اعتماد بيشتري نسبت به سايرين نشان دهند. در واقع در گزارشي كه در نشريه «نيچر» به چاپ رسيده مي گويند كه اين يافته ها مي تواند به كساني كه از بيماري هايي مانند اوتيسم (درخود فرورفتگي) رنج مي برند كمك كند.
آكسيتوسين ملكولي است كه به طور طبيعي در ناحيه هيپوتالاموس مغز توليد مي شود و مسئول نظم بخشيدن به انواع فرايندهاي رواني از جمله احساسات و هيجانات است. اين ماده همچنين بر ساير بخش هاي مغز كه عملكرد آنها به رفتارهاي اجتماعي و عاطفي مرتبط است اثر مي گذارد.
همچنين در مطالعه به روي حيوانات نشان داده شده است كه آكسيتوسين در پيوند ميان نر و ماده و همچنين ميان مادر و نوزاد نقش دارد.
تيم محققان سوئيسي و آمريكايي كه مظنون شده بودند كه اين ماده مي تواند در انسان نقش مشابهي بازي كند از 58 نفر براي شركت در «تست اعتماد» دعوت كردند.
داوطلبان در يك بازي شركت كردند و در آن به دو گروه «سرمايه گذار» و «امانت دار» تقسيم شدند. سپس به «سرمايه گذاران» گفته شد كه مي توانند به «امانت دار» منسوب خود صفر، 4، 8 يا 12 نمره اعتبار مالي بدهند.
اگر سرمايه گذار اعتماد نشان مي داد، مجموع رقمي كه توزيع آن ميان طرفين امكان داشت، افزايش پيدا مي كرد، اما در مرحله اول امانت دار تمام پاداش را درو مي كرد.سپس اين حق امانت دار بود كه تصميم بگيرد. با به جا آوردن اعتماد سرمايه گذار، سود حاصله را نصف كند يا همه آنها را نگه دارد. در پايان بازي، اعتبارات مالي به وجه نقد بدل شد، كه بدان معني بود كه هم سرمايه گذار و هم امانت دار داراي انگيزه هاي خودخواهانه مالي هستند.
محققان آكسيتوسين يا نمونه تقلبي آن را به صورت اسپري به سرمايه گذاران و امانت داران دادند.
از 29 سرمايه گذاري كه آكسيتوسين واقعي دريافت كردند، 13 نفر (45 درصد) «حداكثر اعتماد» را تشكيل دادند. در حالي كه از 29 سرمايه گذاري كه نمونه تقلبي را دريافت كرده بودند تنها 6 نفر (21 درصد) چنين كردند.
آكسيتوسين رفتار امانت دارها را عوض نكرد. به علاوه زماني كه دربازي جاي امانت دارها به كامپيوتر داده شد تأثير آكسيتوسين بر سرمايه گذاران از ميان رفت. محققان به سرپرستي دكتر ارنست فر، مي گويند اين نشان مي دهد كه اين ماده حس معاشرت را تقويت مي كند. به گفته آنها به علاوه بر موانعي چون وحشت از خيانت فائق مي آيد.

 



استرس موها را سفيد مي كند

گروهي از دانشمندان آمريكايي دريافتند كه استرس واقعاً مي تواند با تغيير دادن DNA رنگ موها را خاكستري كند.
به گزارش مهر، رنگ موي رؤساي جمهور پس از يك دوره چهار ساله رياست جمهوري سفيد مي شود. از ديرباز نيز اين عقيده عمومي وجود داشته است كه استرس و فشارهاي روحي مي توانند رنگ موها را خاكستري كنند و يا به عبارتي «فرد را پير كنند».
اكنون گروهي از محققان دانشگاه دوك در كاروليناي شمالي در بررسيهاي خود نشان دادند كه اين پديده واقعاً وجود دارد. در اين آزمايشها، دانشمندان يك مكانيزم مولكولي را كشف كردند كه در آن آدرنالين منجر به تخريب DNA مي شود.
اين دانشمندان به منظور دستيابي به اين نتايج به مدت چهار هفته به گروهي از موشها يك تركيب مشابه آدرنالين را كه در آنها استرس ايجاد مي كرد، تزريق كردند. اين تركيب موجب شد كه در اين موشها پروتئيني به نام P53 تخريب شود. نقش اين پروتئين، «حفاظت از ژنوم» و جلوگيري از ايجاد سلولهاي ناهنجار است. پس از تخريب اين پروتئين، موشها دچار بيماريهاي مختلفي از جمله سفيد شدن مو شدند.اين محققان اظهار داشتند: «اين كشف يك توضيح پذيرفتني را درخصوص اينكه چگونه استرس مزمن مي تواند در انسان اختلالات مختلفي به وجود آورد، ارائه مي كند كه ساده ترين اين اختلالات خاكستري شدن رنگ مو است.»اين دانشمندان همچنين دريافتند در موشهايي كه در آنها پروتئيني به نام «بتا- آرستين1» وجود ندارد از تخريب DNA جلوگيري مي شود. به طوري كه فقدان اين پروتئين مي تواند سطوح p53 را در تيموس پايدار كند. تيموس اندامي است كه با قدرت به استرس مزمن يا حاد پاسخ مي دهد.براساس گزارش تلگراف، اين پژوهشگران افزودند: «اين بررسيها نشان مي دهد كه استرس مزمن مي تواند منجر به كاهش سطوح p53 شود. برپايه فرضيه ما، اين استرس مي تواند منجر به بروز اختلالات كروموزمي شود.»

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14