(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 شهریور 1390- شماره 20023

اشد مجازات براي متخلفان اختلاس 3هزار ميليارد توماني
آمادگي گمرك براي ارايه اطلاعات درباره اختلاس 3 هزار ميليارد توماني
كوتاه اقتصادي
عرضه لوازم التحرير با 20درصد تخفيف در مصلي تهران
معاون وزير راه و شهرسازي:برنامه اي براي افزايش قيمت بليت هواپيما نداريم
برپايي همزمان 3 نمايشگاه بين المللي در تهران
با توزيع ذخاير انبارها به بازار قيمت 4 قلم كالا كاهش مي يابد
نامه مشايي براي واگذاري شركت فولاد خوزستان به گروه آريا
از 20 مهر ماه تنظيم دستي قرارداد در بنگاه هاي مسكن ممنوع مي شود



كارشناسان اقتصادي خواستار شدند
اشد مجازات براي متخلفان اختلاس 3هزار ميليارد توماني

رئيس پژوهشكده امور اقتصادي ضمن ابراز تاسف از اختلاس 3 هزار ميليارد توماني، گفت: مسئولان كشور اشد مجازات را براي متخلفان در نظر بگيرند.
بيژن صفوي در گفتگو با مهر ضمن ابراز تاسف از اختلاس 3 هزار ميليارد توماني بانكي، گفت: با توجه به اينكه اقتصاد ما در شرايط گذراست، اين اتفاق صورت گرفته است.
وي اظهار داشت: انتقال تصدي گري از بخش دولتي به بخش خصوصي و تحول اقتصاد در دهه اخير از جمله مواردي است كه بايد به آن توجه داشته باشيم. اين اقتصاددان اظهار داشت: اقتصاد ما در حال حاضر در مسيري حركت مي كند كه در چارچوب يك سلسله اصول به صورت سيستمي و قانون مند نقش خود را ايفا مي كند.
وي با اشاره به ظرفيت بالايي كه در اقتصاد كشور وجود دارد، بيان كرد: موضوع اختلاس از جمله مواردي است كه در اقتصادهاي مختلف خود رانشان مي دهد.
رئيس پژوهشكده امور اقتصادي افزود: سازوكارهاي اجراي اصل 44 قانون اساسي و انتقال تصدي گري به بخش خصوصي فراهم شده است. صفوي مطرح كرد: سيستم نظارتي كه بتواند از بروز چنين اتفاقاتي در كشور پيشگيري كند، وجود دارد اما به دليل خلأهاي موجود اين چنين حوادثي در اقتصاد رخ مي دهد؛ معتقدم در آينده اين خلأها از بين خواهد رفت.
صفوي در ادامه به بحث امنيت رواني جامعه پرداخت و بيان كرد: از آنجايي كه بخشي از مردم زير فشار اقتصادي زندگي مي كنند، چنين خبرهايي مي تواند آرامش رواني جامعه را برهم زند؛ بنابراين بايد با متخلفان برخورد جدي صورت گيرد.
وي افزود: به طور قطع بايد براي متخلفان اختلاس 3 هزار ميليارد توماني اشد مجازات درنظر گرفته شود. وي گفت: از آنجايي كه اموال متخلفان بلوكه شده مسئولان نسبت به برگرداندن اين اموال و دارايي ها به بيت المال اقدام كرده اند.
اختلاس كنندگان
به جاهاي متفاوت وصل هستند
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه هنر مجلس و دستگاه قضايي خشكاندن ريشه اختلاس است، گفت: اختلاس 3 هزار ميليارد توماني كار يك فرد عادي نيست بلكه اختلاس كنندگان در پشت پرده به جاهاي متفاوتي وصل هستند.
محمدرضا خباز در گفتگو با مهر اختلاس 3 هزار ميليارد توماني را در بانك صادرات بي سابقه دانست و گفت: زماني كه در مجلس چهارم حضور داشتم، پرونده اختلاس 123ميليارد توماني مطرح شد كه در آن زمان بي سابقه بود.
وي ادامه داد: كميسيون اقتصادي مجلس چهارم وارد عمل شد و تمام مستندات را در اختيار گرفت؛ پس از بررسي ها مشخص شد كه اين مبلغ به جيب كسي نرفته است. آنها در يك ارتباط با مسئولان شعبه موفق به اخذ تسهيلات شده كه پس از تاخير 2ماه آن را برگردانده بودند.
نماينده مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: البته در حدود 9 ميليارد تومان را برنگردانده بودند كه با پيگيري هاي صورت گرفته اموال مصادره شد اما آثار اقتصادي آن در بازار از بين نرفت.
وي مطرح كرد: من تصور مي كنم پرونده اختلاس 3 هزار ميليارد توماني مشابه اين پرونده است؛ احتمالا اين افراد تسهيلاتي را از بانك گرفته اند كه متاسفانه نسبت به بازپرداخت آن اقدام نكرده اند.
خباز گفت: اين اقدام آسيب زيادي به اقتصاد كشور وارد مي كند و با چنين روشي سودهاي كلاني به جيب مي زنند. وي افزود: بدون شك اين پرونده در كميسيون اقتصادي مجلس نيز پيگيري مي شود.
خباز با بيان اينكه اختلاس 3 هزار ميليارد تومان كار يك فرد عادي نيست، اظهار داشت: اين افراد در پشت پرده به جاهاي متفاوتي وصل هستند؛ هنر مجلس و دستگاه قضايي اين است كه ريشه يابي كنند تا مشخص شود اين افراد از طريق چه ارتباطاتي به چنين اقدامي دست زدند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ريشه اختلاس بايد در كشور خشكانده شود، گفت: چشم فتنه اقتصادي را با ريشه يابي و خشكاندن ريشه، بايد كور كرد.
وي در ادامه خواستار اعلام اساسي اختلاس كنندگان و شناساندن آنها به جامعه شد و افزود: حتي در روستاها نيز مردم به اختلاس 3 هزار ميليارد توماني فكر مي كنند؛ بايد هرچه سريعتر اختلاس كنندگان مجازات شوند تا اميد به ميان مردم برگردد.
محاكمه اختلاس كنندگان
در ملأ عام
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي خواستار محاكمه اختلاس كنندگان 3 هزار ميليارد توماني بانكي در ملأ عام شد و گفت: اسامي متخلفان اين پرونده بايد هرچه سريعتر به صورت رسمي اعلام شود.
فرهاد دلقپوش نيز درباره اختلاس 3هزار ميليارد توماني گفت: دستگاه هاي نظارتي و بازرسي در كشور كم نيستند چگونه ممكن است چنين اتفاقي رخ بدهد. وي با بيان اينكه دستگاه قضايي نبايد در اين زمينه سهل انگاري كند، گفت: بايد با هر كسي كه از بيت المال استفاده كرده است، اشد مجازات برايش درنظر گرفته شود.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مردم كه نمي توانند در اين زمينه حكم دهند، اين مسئولان هستند كه با توجه به اختياراتي كه دارند مي توانند حكم به مجازات متخلفان دهند.
وي گفت: همه در برابر قانون مساوي هستند اگر كسي خيانت كرده است بايد مجازات شود. دستگاه قضايي در برخورد با متخلفان ضعف دارد. عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي مطرح كرد: منابع مالي بانكها شامل اموال مردم مي شود، بنابراين دستگاههاي متولي بايد با اين مسئله برخورد كنند.
وي در ادامه خواستار اعلام اسامي متخلفان شد و بيان كرد: بايد با مصداق هاي اختلاس و رشوه در جامعه برخورد شود. دلقپوش گفت: رئيس جمهور محترم در گذشته بارها و بارها گفته بود كه اسامي متخلفان را اعلام مي كند اما تاكنون اين اتفاق صورت نگرفته است. عدم اعلام اسامي اختلاس كنندگان بدون شك مردم را نسبت به مسئولان بدبين مي كند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: متخلفان و مجرمان حادثه اخير بايد در ملأ عام محاكمه شوند تا درس عبرتي براي ديگران باشند. اين نماينده مجلس در رابطه با استعفاي مديران بانكي حداقل خواسته افكار عمومي درباره اختلاس 3 هزار ميليارد توماني بانكي است، گفت: دولت اگر براي خودش ارزش قائل است، بايد هرچه سريعتر با متخلفان برخورد كند. اين نيست كه مرتكب خلاف شوند و به راحتي استعفا بدهند؛ بايد با آنها برخورد جدي صورت گيرد.
مركز ملي رقابت
تحقيق مي كند
مركز ملي رقابت با هدف جلوگيري از فعاليت هاي ضدرقابتي و اختلاس بانك هاي دولتي و غيردولتي در اعطاي تسهيلات تحقيق مي كند.
در پي مطرح شدن بي سابقه ترين اختلاس از شبكه بانكي، شوراي رقابت هم در آخرين جلسه خود با هدف جلوگيري از ايجاد تبعيض، انحصار و اختلاس در سيستم پولي و اعتباري به مركز ملي رقابت ماموريت داد تا از فعاليت هاي ضد رقابتي بانك هاي دولتي و غيردولتي در اعطاي تسهيلات تحقيق كند.
طبق اين مصوبه، شوراي رقابت از مركز ملي رقابت خواسته است نسبت به دريافت اطلاعات و مدارك لازم از شبكه بانكي كشور اعم از دولتي و غيردولتي به منظور جلوگيري از فعاليت هاي ضدرقابتي آنان در اعطاي تسهيلات اقدام و تحقيقات لازم را بعمل آورد و نتيجه را به شوراي رقابت گزارش كند.
اين در حالي است كه اطلاعات موجود حساب هاي بانكي اشخاص مورد نظر اين مصوبه و شوراي رقابت نيست.
بنابه همين گزارش انتظار مي رود در صورت پياده سازي اين مصوبه و همچنين ساير سازوكارهاي نظارتي و سيستم هاي كنترلي از تكرار چنين اختلاس هايي در شبكه بانكي جلوگيري شده و منجر به محدود شدن فعاليت بانك ها و اعطاي تسهيلات نامتعارف به افراد خاص شود.

 



آمادگي گمرك براي ارايه اطلاعات درباره اختلاس 3 هزار ميليارد توماني

رئيس كل گمرك ايران با بيان اينكه اختلاس كنندگان 3 هزار ميليارد توماني بانكي پرونده اي در گمرك ندارند، در عين حال گفت: اگر از گمرك در اين خصوص سؤال و شركت هاي فعال و اسامي به ما اعلام شود، اطلاعات لازم را در اختيار مسئولان قرار مي دهيم.
عباس معمارنژاد ديروز در نشستي خبري در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا اختلاس كنندگان 3 هزار ميليارد توماني بانكي در گمرك نيز داراي پرونده هستند يا خير؟ گفت: من اين موضوع را از روزنامه ها مطلع شدم و پرونده اي در اين خصوص در گمرك تشكيل نشده است.
رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: اما چنانچه دستگاه هاي مسئول در اين خصوص از گمرك سؤال كنند و اگر اسامي شركت هاي فعال در اين زمينه و اسامي افراد مربوطه را به ما اعلام كنند، در صورت نياز اطلاعات را در اختيارشان قرار خواهيم داد.
وي درباره ميزان واردات بنزين در 5 ماهه ابتداي امسال گفت: در اين مدت هيچ گونه واردات بنزين نداشته ايم، اين در حالي است كه حتي 71 ميليون دلار صادرات بنزين نيز داشته ايم. به عبارت ديگر در مورد تعرفه بنزين هيچ كالايي در 5 ماهه نخست امسال در گمرك اظهار و از آن ترخيص نشده است.
معمارنژاد در مورد واردات خودرو در مدت مذكور به كشور گفت: طي 5 ماهه نخست امسال 12 هزار و 317 خودرو به ارزش حدود 268 ميليون دلار به كشور وارد شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 37درصد و از نظر ارزش 30 درصد كاهش داشته است.
رئيس كل گمرك ايران با بيان اينكه بيشتر پرونده هاي قاچاق كالا در استان هاي سيستان و بلوچستان و جنوب كشور تشكيل شده است گفت: سوخت و روغن هاي معدني 15 درصد، انواع پارچه 14 درصد، البسه 12درصد و مواد خوراكي 5 درصد از حجم كل پرونده هاي قاچاق در مدت 5 ماهه ابتداي امسال را به خود اختصاص داده اند.معمارنژاد در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه قبول داريم كه در گمرك فساد وجود دارد يكي از برنامه هاي طرح تحول را بحث ارتقاي سلامت اداري و كاهش فساد در گمرك اعلام كرد و گفت: البته نبايد تصور شود كه حجم فساد در گمرك بالاست.معاون وزير اقتصاد از راه اندازي طرح ارزيابي غيابي در يكي از گمركات تهران در مهر ماه امسال خبر داد و در مورد وجود اسكله هاي غيرمجاز در كشور، گفت: گمرك براساس قانون در مرزهاي رسمي كشور مستقر است. در مرزهاي آبي اسكله و در مرز خاكي پايانه داريم كه گمرك در آنها مستقر مي شود بنابراين در اسكله هاي مجاز كه مرز مجاز و رسمي است مستقر هستيم.
وي با اشاره به گفته رئيس جمهور مبني بر اينكه اسكله غيرمجاز داريم گفت: بر اين اساس قطعاً اسكله غيرمجاز وجود دارد، همچنين خورهايي داريم كه گمرك در آنها مستقر نيست ولي كالا از آنها وارد كشور مي شود كه براساس سه مصوبه مذكور ساماندهي خواهند شد.
معمارنژاد گفت: تراز بازرگاني غيرنفتي كشور 9/6 ميليارد دلار است، با 104 كشور دنيا تراز منفي و با 79 كشور دنيا تراز بازرگاني مثبت داريم كه با كشورهاي عراق، افغانستان، هند، اندونزي و سنگاپور داراي تراز مثبت و با كشورهاي سوئيس، فرانسه، امارات، آلمان و كره جنوبي داراي تراز منفي هستيم.
وي تصريح كرد: مدت زمان ترخيص كالا در مسير سبز حداكثر 4 ساعت، در مسير زرد 13ساعت و در مسير قرمز 15 ساعت است اين در حالي است كه زمان پرداخت وجه توسط صاحبان كالا در مسير سبز 18 ساعت، در مسير زرد 15 ساعت و در مسير قرمز 17 ساعت است.
رئيس كل گمرك عنوان كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است كه كارت هاي بازرگاني را تا پايان سال 90 با همكاري اتاق بازرگاني رتبه بندي كند بنابراين ديگر هر كسي نخواهد توانست در هر رشته و هر ميزان كالا وارد كشور كند، تا پايان سال 91 هم مقرر شده كه كليه كالاهاي وارداتي به كشور از طريق نمايندگي هاي مجاز صورت گيرد. وي در ادامه گفت: در 5 ماهه اول امسال حجم صادرات غيرنفتي كشور با احتساب ميعانات گازي حدود
9/16ميليارد دلار بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد را نشان مي دهد.
رئيس كل گمرك ايران تصريح كرد: از صادرات 9/16ميليارد دلاري حدود 4 ميليارد دلار مربوط به صادرات ميعانات گازي، 6 ميليارد دلار مربوط به محصولات پتروشيمي و 9/6 ميليارد دلار مربوط به صادرات ساير كالاها بوده است.
معمارنژاد رقم واردات صورت گرفته در 5 ماهه ابتداي امسال را
8/23 ميليارد دلار با رشد 3درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام و كاهش 34درصدي واردات خودرو، كاهش واردات فرآورده هاي نفتي، غلات و به ويژه گندم در اثر اجراي هدفمندي يارانه ها را از دلايل عمده كاهش واردات اعلام كرد.
وي با بيان اينكه در 5 ماهه نخست سال گذشته ميزان واردات گندم به كشور بالغ بر 6/1ميليارد دلار بوده است و امسال اين رقم به 900 ميليارد دلار رسيده است افزود: كشورهاي مهم واردكننده كالا به ايران به ترتيب امارات، چين، آلمان، كره جنوبي و تركيه هستند.

 



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس شوراي رقابت تاكيد كرد: رگولاتوري براي قيمت گذاري هاي خود بايد براساس دستور العمل شوراي رقابت عمل كند و قيمت هاي حوزه زيرساخت نيز براساس دستور العمل شوراي رقابت باشد.جمشيد پژويان اظهار كرد: مخابرات بايد مطابق با دستور العمل قيمت گذاري كه شوراي رقابت ارائه مي كند، عمل كرده و پس از آن قيمت هاي پيشنهادي خود را به ما ارائه دهد تا قيمت هاي نهايي مشخص و مصوب شود.
¤ مديرعامل بانك صنعت و معدن به عنوان اولين بانك طرف قرارداد با صندوق توسعه ملي براي اجراي 184 پروژه با تسهيلات اين صندوق اعلام كرد: حداكثر زمان بازگشت تسهيلات دريافت شده 8 سال است.محمدرضا پيشرو با بيان اين كه براي اجراي طرح هاي داراي تسهيلات از صندوق توسعه ملي مدتي به عنوان دوران مشاركت و شروع اجراي طرح در نظر گرفته مي شود، گفت: نحوه بازگرداندن تسهيلات بسته به نوع طرح و قرارداد متفاوت است.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي از توافق جديد شهرداري تهران و اين وزارتخانه براي ساخت كل مترو پرند تا يكسال آينده خبر داد و گفت: ساخت مترو شهرهاي جديد هشتگرد و پرديس در حال اجرا است.جمشيد نورصالحي به توافقنامه شهرداري تهران با وزارت راه و شهرسازي اشاره كرد و گفت: به تازگي توافقنامه اي ميان شهرداري تهران و وزارت راه و شهرسازي به امضا رسيده است كه براساس آن، ساخت مترو پرند به طور كامل به شهرداري تهران واگذار مي شود.
¤ مديرعامل شركت بازرگاني دولتي از حذف قيمت گذاري دولتي نان خبر داد و گفت: افزايش قيمت نان تا پايان سال منتفي است.عباس قبادي افزود: قيمت گذاري نان از اين پس به اتحاديه هاي تخصصي واگذار خواهد شد و استانداري ها دخالتي در تعيين قيمت نان نخواهند كرد.وي با اعلام اينكه كشف جرايم نان هم به واحدهاي تخصصي واگذار مي شود، گفت: افزايش قيمت نان تا پايان سال منتفي است.
¤ رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با اعلام اين كه در مورد افزايش قيمت محصولات لبني طي روزهاي آتي تصميم گيري خواهد شد، هشدار داد كه افزايش قيمت ها برگردد.محمدحسين نكويي مهر در اين مورد توضيح داد: در مورد افزايش قيمت محصولات لبني همچنان جلسه هاي آن در حال برگزاري است و تا وقتي كه افزايش قيمت از مرجع رسمي آن كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و همچنين كميته هاي استاني باشد، اعلام نشود، از نظر ما افزايش قيمتي رسميت ندارد.
¤ بانك پاسارگاد با افتتاح 6 شعبه ديگر، تعداد شعبه هاي خود را در تهران و شهرستان ها افزايش داد.خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي بانك، ضمن اعلام اين خبر گفت: بانك پاسارگاد با افتتاح شعبه هاي گلشهر بندرعباس، احمدآباد اصفهان، نور، ميدان هاشميه، حافظ اردبيل و ميدان خراسان، تعداد شعبه هاي خود را در تهران و شهرستان ها افزايش داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 2257، 2276، 2278، از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ ستاد بسيج اقتصادي در اطلاعيه اي اعلام كرد: كالابرگهاي مرحله سيزدهم برنج و شكر سهميه شهري، روستايي و عشايري تا 29 و 30 مهرماه تمديد اعتبار شد.كالابرگهاي شماره 573، 524، 515، 565 و 512 شهري برنج و كالابرگ 412 روستايي سهميه برنج و 312 عشايري سهميه برنج، كالابرگهاي 507، 530، 549، 542 و 501 شهري سهميه شكر و 413، 401 سهميه روستايي شكر و 313 عشايري تمديد اعتبار شد.

 



عرضه لوازم التحرير با 20درصد تخفيف در مصلي تهران

با آغاز به كار نمايشگاه بوي ماه مهر، لوازم التحرير و نوشت افزار با 20درصد تخفيف در مصلي تهران از ديروز عرضه شد.
رمضان قلي نژاد مجري نمايشگاه بوي ماه مهر اظهار داشت: نمايشگاه مذكور اقدام به عرضه نوشت افزار، تجهيزات مدارس، كتاب، لوازم التحرير و ابزار كمك آموزشي تا 28 شهريور ماه از ساعت 10 صبح تا 8 شب در مصلي تهران اقدام به عرضه مي كند.
وي با تأكيد بر اينكه كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه با 10 تا 20درصد تخفيف فروخته مي شود گفت: در اين نمايشگاه برندهاي خارجي، توليدكنندگان داخلي و توزيع كنندگان داخلي حضور دارند.
قلي نژاد گفت: با هماهنگي صورت گرفته دفترچه هاي دانش آموزي با قيمت دولتي در اين نمايشگاه عرضه مي شود.
همچنين حاتمي معاون سازمان بازرگاني استان تهران اظهار داشت: در نمايشگاه بوي ماه مهر 150غرفه و شركت و نمايندگي شركت هاي توليدي حضور دارند و هدف از برگزاري اين نمايشگاه عرضه لوازم التحرير به شكل تخصصي با كيفيت خوب و با قيمت زير بازار است.
فضلعلي رئيس امور اصناف سازمان بازرگاني اظهار داشت: تمام غرفه داران بايد قيمت كالاهاي خود را بر روي كالا درج كنند و هرگونه مشاهده اختلاف قيمت با برخورد بازرسان مواجه خواهد بود چرا كه در اين نمايشگاه كميته ويژه بازرسي براي نظارت بر قيمت ها و جلب رضايت مصرف كنندگان حضور دارند. بنابراين گزارش: اين نمايشگاه براي حمايت از دانش آموزان با حضور 150 غرفه نمايندگي ها و شركت هاي برتر توليدي كشور گشايش يافت و در آن، برندهاي توليدي و توزيعي صاحب نامي حاضر هستند كه با حضور خود، فصل تازه اي را براي سال تحصيلي دانش آموزان به ارمغان آوردند.
اين نمايشگاه با هماهنگي سازمان بازرگاني استان تهران برگزار مي شود.

 



معاون وزير راه و شهرسازي:برنامه اي براي افزايش قيمت بليت هواپيما نداريم

معاون وزير راه و شهرسازي بر عدم افزايش قيمت بليت هواپيما بدون بررسي ستاد هدفمندي يارانه ها تأكيد كرد و گفت: فعلاً هيچ برنامه افزايش قيمتي براي بليت هواپيما نداريم.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس درباره انتشار اخباري مبني بر «افزايش 25 درصدي قيمت بليت هواپيماهاي زير 5 سال» به نقل از وزير راه و شهرسازي، اظهار داشت: اينجانب لحظاتي پيش طي تماس تلفني با وزير راه، درباره اين خبر جويا شدم كه وي ضمن تكذيب خبر افزايش 25 درصدي قيمت بليت هواپيما، به عدم افزايش قيمت بليت هواپيما تا پايان سال تأكيد كرد.
افندي زاده اضافه كرد: در حال حاضر هيچ گونه افزايش قيمت بليت هواپيما در دستور كار نيست و قطعاً هرگونه افزايش قيمتي بايد با تأييد ستاد هدفمندي يارانه ها اعمال شود.
نماينده ويژه وزارت راه و شهرسازي در هدفمندي يارانه ها با اشاره به اينكه تاكنون جلسه اي براي افزايش دوباره قيمت هواپيما در اين ستاد برگزار نشده تصريح كرد: قطعاً هر گونه بررسي افزايش قيمت در انواع شقوق حمل و نقل بايد با بررسي كارشناسان و متخصصان ستاد هدفمندي يارانه ها و پس از برگزاري جلسات متعدد بررسي موضوع، انجام شود.
معاون وزير راه و شهرسازي ضمن اشاره به آزادسازي كامل قيمت بليت هواپيما از سال سوم برنامه پنجم، تأكيد كرد: آزادسازي نرخ در حوزه حمل و نقل هوايي صراحتاً در برنامه پنجم لحاظ شده البته تا آن زمان ممكن است نرخ بليت حالت كنترلي و نظارتي داشته باشد.
افندي زاده توضيح داد: البته نهايتاً نرخ بليت هواپيما پس از تاييد ستاد هدفمندسازي يارانه ها توسط شوراي عالي هواپيمايي كشوري به عنوان مرجع قانوني، تصويب مي شود و هر نرخي كه تصويب شود، شوراي عالي سازمان هواپيمايي كشوري بايد نرخ را براي اجرا ابلاغ كند.
نماينده ويژه وزارت راه و شهرسازي در هدفمندي يارانه ها ضمن اشاره به افزايش متوسط 14 و 30 درصدي قيمت بليت هواپيما در پاييز سال 89 و تابستان اخير، خاطرنشان كرد: لازم است مكانيزمي ايجاد شود كه خدمات ارائه شده به مسافران بخش هوايي در ازاي قيمت هاي مختلف عرضه شود.
افندي زاده با اشاره به اينكه بنا شده است شركت هاي هواپيمايي پس از افزايش قيمت هاي اخير ارايه خدمات را درسطح مطلوب داشته باشند، گفت: فعلاً افزايش قيمت ديگري در دستور كار ستاد هدفمندسازي نيست.ديروز اخباري منتشر شد مبني بر اينكه مجوز افزايش25 درصدي نرخ بليت هواپيماهايي كه با عمر كمتر از پنج سال قرار است خريداري شود، صادر شده است.

 



برپايي همزمان 3 نمايشگاه بين المللي در تهران

سه نمايشگاه بين المللي پيش از ظهر ديروز توسط وزير صنعت، معدن و تجارت در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي گشايش يافت.
مهدي غضنفري نخست پنجمين نمايشگاه بين المللي صنعت نان را در سالن 38 افتتاح كرد.
اين نمايشگاه كه در دو سالن قرار گرفته، توليدكنندگان نان صنعتي و ماشين آلات مربوطه، توليدكنندگان آرد و ماشين آلات مربوطه، توليد كنندگان خميرمايه و بهبوددهنده، سازندگان سيلو، تجهيزات آزمايشگاهي، مشاوران صنعت نان و صنايع بسته بندي آخرين دستاوردهاي خود را ارائه كرده اند.
در مجموع 143 شركت شامل 95 شركت داخلي و 48 شركت خارجي از 9 كشور حضور دارند.
آلمان، هلند، فرانسه، تركيه، انگلستان، سوئيس، ايتاليا و كانادا از جمله كشورهاي شركت كننده در پنجمين نمايشگاه بين المللي صنعت نان هستند.
پنجمين نمايشگاه بين المللي صنعت نان از 22 تا 25 شهريورماه برگزار مي شود.
ارائه روش هاي نوين توليد نان و ارائه روش هاي نوين فرهنگ سازي مصرف نان به جهت تحقق اصلاح الگوي مصرف در هدفمندي يارانه ها از جمله نوآوري هاي عرضه شده در اين نمايشگاه است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه بازديد همچنين از دهمين نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات ايران بازديد كرد.
اين نمايشگاه در سالن هاي 44، 41 و 31 با ارايه محصولات نهايي، مواد اوليه، ماشين آلات، صنايع وابسته به شيريني و شكلات از امروز به مدت چهار روز داير خواهد بود.
185 شركت داخلي و 110 شركت خارجي در همين نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات حضور دارند.
چين، تركيه، آلمان، هلند، اتريش، دانمارك، ايتاليا، انگليس، سوئيس، امارات، فرانسه، كره جنوبي، پرتغال، اندونزي، اسپانيا، كلمبيا، آفريقاي جنوبي، آرژانتين، يونان، تايوان و بنگلادش در نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات دستاوردهاي خود را به معرض ديد عموم قرار مي دهند.
توليد كيك با ماندگاري شش تا 9 ماهه (در سال هاي گذشته حداكثر دو ماه بود)، نوآوري در بسته بندي حداقل 100 قلم كالاي توليدي، افزايش فضاي تحت پوشش نمايشگاه ها تا سه هزار متر مربع نسبت به نمايشگاه قبلي از جمله امتيازات اين نمايشگاه به دوره قبل است.
غضنفري همچنين سومين نمايشگاه بين المللي نوشيدني ها و صنايع وابسته را در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي افتتاح كرد.
اين نمايشگاه با مشاركت 102 شركت داخلي و خارجي و از چهار كشور آلمان، آمريكا، كره جنوبي و تركيه از امروز به مدت چهار روز داير است.
اتمام فرآيند ادغام
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تغييرات سازماني در فرآيند ادغام وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع و تشكيل وزارت صنعت، معدن و تجارت به پايان رسيده است.
غضنفري در حاشيه افتتاح سومين نمايشگاه بين المللي نوشيدني ها و صنايع وابسته در جمع خبرنگاران از اتمام فرآيند ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع خبر داد و گفت: تعدادي از معاونان وزارتخانه جديد نيز تعيين شده و تغييرات بيشتري در اين زمينه نخواهيم داشت.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اجراي قانون هدفمندي يارانه ها توانسته تاثير مطلوبي بر شاخص ضريب جيني كشور داشته باشد كه به نوعي شاخصه فاصله طبقاتي در كشور است، البته اميد مي رود بتوان با اجراي هر چه بيشتر پروژه هاي استاني و تخصيص بودجه هاي مورد نياز، بهبود اين ضريب را شاهد بود.
وي تصريح كرد: حضور شركت هاي خارجي در نمايشگاههاي ايران نشانگر عدم اثرگذاري تحريم ها است چرا كه كشورهايي در نمايشگاههاي ايراني شركت دارند كه حرف از تحريم مي زنند، اين در حالي است كه توان اقتصادي ايران مورد توجه اين شركتها قرار مي گيرد.
غضنفري همچنين در مورد تامين منابع مالي جوايز صادراتي گفت: هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته منابع مالي مورد نياز اين موضوع را فراهم كند، البته تلاش براي تامين منابع مالي از محل فروش اموال و دارايي ها خود مي توانند كمك كننده باشد.
وي در مورد نتايج كميته خودرو نيز گفت: سازمان حمايت در حال بررسي موضوع است و به زودي نتايج را اعلام خواهد كرد.

 



با توزيع ذخاير انبارها به بازار قيمت 4 قلم كالا كاهش مي يابد

مسئول اجرايي بانك اطلاعات موجودي كالا در كشور گفت: بالاترين درصد رشد موجودي مربوط به كالاهايي همچون ميلگرد، شكر، برنج و مرغ است.
محمد حسين مولاخواه در گفتگو با مهر در خصوص آخرين وضعيت موجودي كالاهاي اساسي و عملكرد بازرسي و رسيدگي به تخلفات انبار و سردخانه هاي كشور گفت: هر ماه بيش از 36 هزار صاحب كالا، انبار و سردخانه دار در كشور كه عمدتاً كالاهاي ضروري و مهم نظير روغن نباتي، قند و شكر، حبوبات، برنج، ماكاروني، چاي، آهن آلات، سيمان خاكستري، لاستيك، ميوه و صيفي جات، گوشت قرمز و مرغ، نهاده هاي دامي و پودر شوينده را در بيش از 15 هزار انبار و سردخانه فعال و شناخته شده نگهداري مي كنند، با وزارت صنعت، معدن و تجارت همكاري داشته و موجودي خود را به سازمان هاي بازرگاني اعلام مي كنند.
مسئول اجرايي بانك اطلاعات موجودي كالا در كشور افزود: طبق آخرين اطلاعات ثبت شده در 10 روزه ابتداي شهريور ماه در سامانه موجودي كالا در كشور، بيش از 3 ميليون و 500 هزار تن كالاي مشمول اولويت نظارتي و تنظيم بازاري در انبار و سردخانه هاي كشور نگهداري مي شود كه اين ميزان نسبت به ماه گذشته، حدود 45 درصد افزايش داشته است.
وي تصريح كرد: بالاترين درصد رشد موجودي مربوط به كالاهايي همچون ميلگرد، شكر، برنج و مرغ است و به نظر مي رسد با شروع عرضه، قيمت اينگونه اقلام در ماههاي آتي با كاهش قيمت مواجه شود.
به گفته مولاخواه، بالاترين رقم موجودي در انبارها و باراندازها در گروه مواد غذايي مربوط به شكر، در گروه محصولات كشاورزي مربوط به برنج، كنجاله سويا و ذرت و همچنين در گروه كالاهاي غير فلزي مربوط به لاستيك خودروي سواري و كاغذ چاپ و تحرير است، ضمن اينكه در گروه محصولات فلزي نيز تيرآهن و ميلگرد بالاترين ميزان موجودي را دارند.
وي در خصوص شايعاتي پيرامون اضافه شدن محصولات پتروشيمي به فهرست كالاهاي مشمول اعلام موجودي، گفت: در حال حاضر صرفاً كالاهاي موضوع مصوبه 29 مهرماه سال گذشته كارگروه كنترل بازار، مشمول الزام اعلام موجودي هستند و هرگونه حذف و اضافه شدن اين فهرست كالاها، اطلاع رساني عمومي و به واحدهاي اجرايي در استان ها و همچنين انجمن و اتحاديه هاي مربوطه اعلام خواهد شد.
مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان خاطرنشان كرد: براساس بازرسي هاي انجام شده از انبارها و سردخانه هاي كشور از فروردين تا تيرماه سال جاري، تنها 2 درصد بنگاه هاي مورد بازرسي متخلف شناخته شده اند؛ به طوري كه طي اين مدت به طور متوسط، هر مركز نگهداري كالاهاي ضروري مردم، بيش از 4 بار بازرسي و مورد سركشي قرار گرفته اند.

 



نامه مشايي براي واگذاري شركت فولاد خوزستان به گروه آريا

اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور در نامه اي به وزراي اقتصاد و راه خواستار تسريع در واگذاري سهام شركت فولاد خوزستان به گروه اميرمنصور آريا عامل اصلي اختلاس 3هزار ميليارد توماني مي شود.
به گزارش مشرق، در نامه مورخ
7 مهر سال 1389 مشايي خطاب به دو وزير كابينه چنين آمده است:
جناب آقاي حسيني، وزير محترم امور اقتصاد و دارايي
جناب آقاي بهبهاني، وزير محترم راه و ترابري
سلام عليكم
به پيوست تصوير نامه شماره 10205/ص20 مورخ 2/7/1389 شركت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن درخصوص آمادگي خريد 50 و نيم درصد از سهام شركت فولاد خوزستان ارسال مي شود.
حسب موافقت رياست محترم جمهوري خواهشمند است دستور فرمائيد ضمن تسريع اقدام مساعد را به عمل آورند.
براساس اين نامه سهام شركت فولاد خوزستان بدون برگزاري تشريفات قانوني مزايده به گروه اميرمنصورآريا در قالب شركت خدمات مهندسي خط و ابنيه راه آهن(تراورس) واگذار مي شود.
گزارش مشرق حاكي است: امير منصور خسروي در جريان واگذاري هاي سازمان خصوصي سازي و در حركتي كاملا مشكوك توانست شركت تراورس كه از مهمترين شركت هاي پيمانكار در عرصه راه آهن كشور است را خريداري كند.
سوالي كه مسئولان سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد بايد به آن پاسخ دهند اين است كه چگونه و با چه توجيهي بزرگترين شركت راه آهن كشور را به اين گروه واگذار كرده اند.
جالب است كه شركت تراورس به صورت 10 ساله به امير منصور خسروي و به قيمت 120ميليارد تومان واگذار شد.
حال كه پرونده گروه آريا درخصوص اختلاس از نظام بانكي بر همگان آشكار شده است مي توان سناريوي ديگر اين گروه براي تسلط بر اقتصاد ملي كشور را به شرح زير توضيح داد:
1- همكاري با سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد براي تصاحب شركت هاي بزرگ پيمانكاري كشور
2- تباني با كارفرمايان دولتي از قبيل راه آهن و وزارت راه سابق براي تصاحب پروژه هاي ميلياردي با حربه تامين مالي و به صورت ترك تشريفات مناقصه
3- همكاري گسترده و تباني با نظام بانكي خصوصا بانك ملي براي تامين مالي پروژه ها به صورت صوري.
حال سوال اينجاست كه چگونه يك فرد توانايي دارد از يك طرف با همكاري سازمان خصوصي سازي شركت معظمي چون تراورس را خريداري كند كه نزديك به هشت هزار نفر كارمند دارد و از طرف ديگر با تباني بتواند به صورت ترك تشريفات مناقصه پروژه هزار و 300 ميلياردتوماني را تصاحب كند و يا در قبال اجراي بدون تشريفات مناقصه طبقاتي نمودن جاده رامسر به نور، بيش از 50 درصد سهام شركت فولاد خوزستان را به دست آورد. در اين ميان همكاري بانك ملي درخصوص گروه امير منصور آريا داراي ابعاد پيچيده اي است كه اميدواريم مسئولان مربوطه بتوانند در اين خصوص توضيحات كافي ارائه كنند.
ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه اگر گروه آريا در پروژه راه آهن شيراز-بندرعباس تنها 10 درصد سود ببرد رقمي در حدود 130 تا 200 ميليارد تومان خواهد شد و اين در حالي است كه رقم خريداري شده شركت تراورس كمتر از 120ميليارد تومان بوده است.
در ادامه خوب است نگاهي به تيترهاي آخرين نشريه گروه تراورس داشته باشيم.
ماهنامه داخلي شركت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن ويژه مرداد 90 منتشر شد.
در اين شماره مي خوانيم كه:
1- عمليات اجرايي بزرگترين پروژه ريلي كشور آغاز شد.
2-سومين دوره گردهمايي مديران ارشد شركت توسعه سرمايه گذاري اميرمنصور آريا
3- نشست مشترك مديران گروه اميرمنصور آريا
4-عمليات بازسازي خطوط ايستگاه صوفيان بودي خاتمه مي يابد.
5-پروژه پوشش مسيل منوچهري
6-راه آهن شيراز-بندرعباس را 30 ماهه مي سازيم، سالي 250كيلومتر
7- آماده ايم تمام پروژه هاي ريلي كشور را به صورت EPCF اجرا كنيم.
از سوي ديگر در سوم ارديبهشت سال جاري نيز حسب نامه اسفنديار رحيم مشايي، جلسه اي در وزارت راه برگزار و درباره نحوه اجرايي شدن پروژه رامسر به نور در قبال واگذاري سهام شركت خوزستان توافقات لازم و البته بدون برگزاري هرگونه تشريفات قانوني مزايده و مناقصه صورت مي پذيرد. متن توافقات اين جلسه به شرح ذيل است:
با عنايت به نامه شماره 239664 مورخ 4/11/1389 رياست محترم دفتر مقام عالي رياست جمهوري در ارتباط با درخواست شماره 16419/ص20مورخ
21/10/1389 شركت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن (تراورس) جلسه اي در مورخ
3/2/1390 در محل دفتر سرپرست محترم وزارت راه و ترابري در ارتباط با اجراي طبقاتي نمودن مسير جاده اي حد فاصل شهرستان رامسر به شهرستان نور به طول تقريبي 120 كيلومتر تشكيل و مقرر گرديد پروژه مذكور توسط شركت فوق بصورت F+EPC در مدت 27 ماه اجرا، (نحوه تامين منابع مالي از طريق واگذاري 5/50 درصد سهام شركت فولاد خوزستان از سوي دولت خواهد بود).
ضمنا شركت مذكور متعهد گرديد از تاريخ امضاء اين تفاهم نامه نسبت به انجام عمليات مهندسي و طراحي بخش E پروژه مذكور اقدام و كليات اين موضوع را ظرف 45 روز جهت تصويب به كارفرما ارائه نمايد، ضمنا انجام عمليات واگذاري سهام شركت مذكور ظرف مدت 45 روز از سوي وزارت راه و ترابري پيگيري خواهد شد و آغاز عمليات اجرايي همزمان با اين موضوع از سوي شركت تراورس صورت مي پذيرد.
مفاد قرارداد في مابين و شرايط مندرج آن پس از ارائه پيشنهاد پيمانكار (شركت تراورس) بررسي و تصويب از سوي وزارت راه و ترابري نهايي خواهد شد. (وفق مقررات و قوانين)، ضمنا شركت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن متعهد مي گردد پروژه را در طول مسير جاده موجود حداكثر تا تاريخ بهمن ماه 1391 (دهه مبارك فجر) اجرا و تحويل نمايد.
ابوالفضل گلزاري
مديرعامل شركت مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن
صادقي
معاون وزير و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور
رضا پيل پايه
قائم مقام وزارت راه و ترابري
علي نيكزاد
سرپرست وزارت راه و ترابري
¤ اين نامه نشان مي دهد كه واگذاري پروژه رامسر به نور و همچنين واگذاري سهام شركت فولاد خوزستان بدون برگزاري تشريفات قانوني مزايده و مناقصه برگزار شده است.

 



از 20 مهر ماه تنظيم دستي قرارداد در بنگاه هاي مسكن ممنوع مي شود

رئيس اتحاديه مشاوران املاك گفت: از 20 مهر ماه سال جاري تمام قراردادهاي خريد و فروش و اجاره نامه در تهران پرينتي مي شود و ديگر شكل سنتي تنظيم قرارداد بين خريدار، فروشنده و مستأجر و موجر ممنوع است.
مصطفي قلي خسروي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: قبل از ماه مبارك رمضان در 14 منطقه تهران تمام قراردادهاي خريد و فروش، اجاره و اجاره به شرط تمليك پرينتي شده و ديگر هيچ قراردادي در اين مناطق به صورت دستي نوشته نمي شود.
وي اضافه كرد: قراردادهاي تنظيم شده در بنگاه هاي املاك اين 14 منطقه پرينتي و داراي هولوگرام است تا ديگر خبري از خط خوردگي و دست نوس شدن مطالب در اين مبايعه نامه ها نباشد.
خسروي با بيان اينكه با پرينتي شدن قراردادهاي تنظيم در بنگاه ها داراي باركد دو بعدي شده و در سامانه كدرهگيري ثبت مي شود، تأكيد كرد: با پرينتي شدن قراردادها، مي توان از تخلفات جلوگيري كرد و ديگر خبري از نوشن مبايعه نامه توسط افراد در خانه ها و خارج از بنگاه ها نخواهد بود.
رئيس اتحاديه املاك خاطرنشان كرد: قبل از اجراي اين طرح در تهران، سازندگاني خود با خريداران مسكن اقدام به نوشتن مبايعه نامه مي كردند و سرانجام مي ديديم كه تخلفاتي صورت گرفته و ايجاد مشكل ميان فروشنده و خريدار شده است.
وي ادامه داد: مناطق 15، 16، 17، 18 و 19 نيز تا 20 مهر ماه سال جاري به اين 14 منطقه ملحق خواهند شد و قراردادهاي تنظيم شده اين مناطق نيز در بنگاه هاي املاك به صورت پرينتي و با هولوگرام خواهد شد.
وي در خصوص تعداد بنگاه هاي مسكن شهر تهران گفت: در حال حاضر در تهران 8840 بنگاه مسكن داراي جواز فعاليت مي كنند.
وي افزود: ما تابع قانون نظام صنفي هستيم و براي ايجاد شغل هنوز فردي كه شرايط لازم براي راه اندازي مسكن را داشته باشد به او جواز داده مي شود.به گفته وي افرادي كه واحد اجاره اي دارند و مي خواهند بنگاه مسكن راه اندازي كنند بايد حداقل اجاره رسمي يك ساله داشته باشند.
خسروي در پاسخ به اين سؤال كه از زمان اجراي برخورد تعزيراتي با اجاره بهاي مسكن چه تعداد بنگاه در تهران و كرج دچار تخلف شدند گفت: خوشبختانه گزارش ها حاكي از تخلف نيم درصدي در اين طرح است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14