(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 شهریور 1390- شماره 20023

تاريخ در انتظار مردي ديگر
تقدير حوزه هنري از خالقان آثار هنري با موضوع «بيداري اسلامي»
سياست و فرهنگ!



تاريخ در انتظار مردي ديگر

اميد مهدي نژاد
1
در پرده قيل و قال گفتيم و نشد
از پنجره خيال گفتيم و نشد
گفتند: بگو، تا دلت آرام شود
گفتيم ، هزار سال گفتيم و نشد
2
شب بود و ستاره بود و خورشيد نبود
پايان هزاره بود و خورشيد نبود
بر خاك خروس مرده اي حك شده بود
يك حنجر پاره بود و خورشيد نبود
3
بر جاده سوار نه؛ كه گردي ديگر
اين تازه شروع فصل سردي ديگر
ما منحصرا در شب عشرت مرديم
تاريخ در انتظار مردي ديگر

 



تقدير حوزه هنري از خالقان آثار هنري با موضوع «بيداري اسلامي»

نشست خبري عصر سوره با عنوان«بيداري اسلامي» در گالري عكاسان حوزه هنري با حضور محمد حمزه زاده معاون هنري، حبيب ايل بيگي مديركل روابط عمومي و امور بين الملل حوزه هنري و علي قرباني مدير محافل و جشنواره ها برگزار شد.
در آغاز اين نشست محمد حمزه زاده ، رييس انتشارات سوره مهر و معاون هنري حوزه هنري به تشريح برنامه هاي همايش عصر سوره بيداري اسلامي پرداخت و گفت: استراتژي جديد حوزه ايجاد ارتباط با مخاطبان عام است.
وي در ادامه اين مطلب اضافه كرد: اگرچه مسوولان حوزه، توليد آثار شاخص هنري را - كه وظيفه هميشگي حوزه هنري بوده و هست - مد نظر دارند، اما بايد توجه داشت كه بدون رويارويي با مخاطبان و بدون ارتباط ميان توليد كننده، مخاطب و اثر هنري نمي توان به نتيجه رسيد كه البته حوزه هنري با تاكيد بر نقش هنرمندان در حركت ها و جنبش هاي فرهنگي و اجتماعي در اين زمينه حركت مي كند.
حمزه زاده ادامه داد: نخستين كنش هاي مربوط به جنبش بيداري اسلامي از سوي هنرمندان صورت گرفت، چرا كه بدنه اين جنبش را مردم تشكيل مي دهند و هنرمندان نيز جزيي از مردم هستند و مي توانند تاثير شگرفي بر حركت ها و جنبش هاي مردمي داشته باشند.
وي در ادامه هنرمندان را پيام آوران رسانه جنبش بيداري خواند و گفت: ما در پي بررسي انعكاس اين جنبش در هنر و آثار هنري هستيم.
معاون هنري حوزه هنري خاطر نشان كرد: هنرمندان كشورهاي حوزه بيداري اسلامي در اين همايش حضور خواهند داشت. اين همايش زمينه مناسبي را براي تعامل فرهنگي و هنري ميان كشور ما و كشورهاي منطقه و همچنين ميان هنرمندان اين كشورها مهيا مي سازد.
وي تصريح كرد: با توجه به توليدات هنري با محوريت بيداري اسلامي در كشورمان مي توانيم در زمينه بيداري اسلامي نمونه ها و الگوهاي هنري زيادي را به هنرمندان كشورهاي منطقه عرضه كنيم.
وي در پايان اظهار كرد: مهمترين دستاورد هاي اين همايش هم نشيني و برخورد و ارتباط مخاطبان و توليدكنندگان آثار هنري است همچنين از دستاوردهاي ديگر اين همايش انتشار آثار هنري مانند فيلم، نمايش و آثار تجسمي و مكتوب است.
حبيب ايل بيگي مديركل روابط عمومي و امور بين الملل حوزه هنري در اين نشست خبري گفت: حوزه هنري ويژه برنامه هايي را در طي سال با عنوان عصر سوره برگزار مي كند، كه سال گذشته شاهد برگزاري نخستين عصر سوره در هفته دفاع مقدس با عنوان عصر سوره دفاع مقدس بوديم.
وي ادامه داد: در دي ماه نيز عصر سوره اربعين حسيني را برگزار كرديم و در اين مسير هفته آينده از تاريخ 27 تا 30 شهريور عصر سوره بيداري اسلامي را برگزار خواهيم كرد.
ايل بيگي تصريح كرد: اين برنامه ها به مدت چهار روز و به صورت متنوع برگزار خواهد شد و شاهد حضور ميهمانان خارجي از كشورهاي منطقه و اسلامي هستيم.
وي در ادامه يادآور شد: اين برنامه در روز 27 از بعدازظهر آغاز مي شود، هر چند گالري عصر سوره براي بازديد علاقه مندان از ساعت 9 صبح گشايش مي يابد.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل حوزه هنري اظهار داشت: در مراسم هفته آينده براساس اشعار اقبال لاهوري سروده هايي ساخته شده كه يكي از آنها را عليرضا عصار با آهنگ سازي فواد حجازي اجرا خواهند كرد.
وي با اشاره به برپايي نمايشگاه يادآور شد: در كنار اين برنامه ها، نمايشگاهي در اجلاس بيداري اسلامي با حضور ميهماناني در مركز همايش صدا و سيما برگزار مي شود؛ ميهمانان حاضر در اجلاس از بيش از 500 كشور خارجي به تهران دعوت شده اند.
ايل بيگي در ادامه سخنان خود با اعلام يك خبر تصريح كرد: همزمان با برنامه هاي اعلام شده «سايت مجله بيداري» با عنوان بيداري wwwbidarinet رونمايي مي شود تا مقالات و مبحث هاي بيداري روي سايت قرار گيرند.
وي با اشاره به فعاليت هاي حوزه هنري تأكيد كرد: يكي از فعاليت هاي مهم حوزه هنري بحث بيداري اسلامي است، از اين رو بيشتر برنامه هاي حوزه در اين راستا خواهد بود. اين برنامه ها مختص به اين چند روز نبوده و تا پايان سال در اين مسير شاهد برپايي برنامه هاي متنوعي خواهيم بود.
ايل بيگي در ادامه با اشاره به فعاليت هاي دفتر ادبيات بيداري حوزه هنري عنوان كرد: اين دفتر كه فعاليت خود را از دو سال گذشته آغاز كرده در ماه هاي گذشته در اين مسير فعاليت هاي فراواني را انجام داده است كه از جمله همايش «امواج بيداري» است كه بركات آن نيز در عصر سوره نمايان خواهد بود؛ از ديگر فعاليت هاي اين دفتر مي توان به تهيه فيلم مستندي اشاره كرد كه از شبكه هاي سيما پخش مي شود.
به گفته ايل بيگي، مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري هماهنگي هايي را انجام داده تا شب شعرهايي در عصر سوره ويژه بيداري اسلامي برگزار شود. اين شب شعر با حضور شاعراني از كشورهاي منطقه و اسلامي از جمله ليبي، مصر و يمن خواهد بود، كه هرشب اختصاص به يك كشور دارد.
همچنين به گفته علي قرباني برنامه ها طي اين چهار روز در حوزه هنري در سالن هاي مختلف به اجرا درمي آيد و صبح ها مختص بازديد از گالري ها است.
وي در ادامه سخنان خود گفت: حوزه هنري قصد دارد علاوه بر برنامه هاي اين روز از هنرمندان شاخصي كه درباره بيداري اسلامي آثاري خلق كرده اند، تقدير كند كه البته نام اين هنرمندان در موعد مقرر اعلام خواهد شد.
قرباني در خاتمه سخنان خود با اشاره به بخش كودك و نوجوان يادآور شد: ويژه برنامه اي طراحي شده كه كودكان و نوجوانان طي چهار روز مي توانند با ورود به محوطه حوزه هنري از اين برنامه ها استفاده كنند؛ همچنين بسته فرهنگي از توليدات حوزه هنري شامل فيلم و كتاب به تعداد 10هزار بسته آماده شده كه طي چهار روز به مخاطبان اهدا خواهد شد.
قرباني با توضيحاتي در مورد برگزاري شب شعر حوزه هنري تاكيد كرد: شب شعر بيداري اسلامي روزهاي بيست وهفتم، بيست وهشتم و بيست ونهم شهريور برگزار مي شود كه در آن شاعراني از كشورهاي اسلامي و منطقه حاضر بوده و هر شب اختصاص به يك كشور دارد.
مدير محافل و جشنواره ها، با اشاره به گالري عكس با عنوان بيداري اسلامي افزود: بالغ بر 120 عكس از مبارزات كشورهاي اسلامي منطقه در اين گالري به نمايش گذاشته مي شود و علاوه بر آن كارگاه نقاشي و گرافيك با حضور 30 هنرمند برجسته برگزار خواهد شد. قرباني با اشاره به برگزاري طرح تابلو مقالات توضيحاتي داد و گفت: برگزاري نمايشگاه تابلو مقالات علاوه بر وجه هنري با هدف آگاه سازي مخاطب در جهت انقلاب هاي منطقه دو گالري شمار دو عكاسان به نمايش گذاشته مي شود.

 



سياست و فرهنگ!

پژمان كريمي
بيانيه انجمن قلم ايران خطاب به اصولگرايان در ميان طيف سكولار اهل قلم، بازتاب گسترده و روشني داشت.
در بيانيه ياد شده، انجمن قلم ايران، با اشاره به در پيش بودن انتخابات مجلس نهم شوراي اسلامي، سياسيون منتسب به اردوگاه اصولگرايان را وعده به ياري در انجام فرآيند انتخابات نموده است.
روزنامه ليبرال شرق، در واكنش شتابزده و كينه ورزانه، از زبان برخي نويسندگان معاند و سكولار، بيانيه انجمن را نكوهش كرد و اعضاي اين تشكل را غيرفرهنگي و سياسي ناميد.
انجمن قلم ايران، تشكلي غيردولتي و برآمده از ائتلاف جمعي از نويسندگان و شاعران متعهد به انقلاب اسلامي است.
اعضاي اين تشكل بنا به تقيد ديني و اخلاقي، خود را ملزم به دخالت در امور سياسي و اجتماعي مي دانند و بر آن اند كه قلم خود را جز از براي تبيين و نشر آموزه هاي الهي و گسترش آرمان ها و گفتمان انقلاب اسلامي به خدمت نگيرند.
بدون شك، از ديدگاه اسلامي، يك فرد مسلمان نمي تواند نسبت به كيفيت سرنوشت خود، انسان هاي ديگر و جامعه بشري بي اعتنا باشد. نمي تواند نسبت به رويدادهاي پيراموني كه سرشت و سرنوشت جوامع را تعيين و تعبير مي كند، با بي قيدي تغافل ساز كند. نمي تواند ساحت فرهنگ را به دور از سياست بداند، سياستي كه مؤثر در كيفيت زندگي انساني است. نمي تواند هنر و فرهنگ را تقديس كند و سياست را امري انتزاعي معنا دارد. يك فرد مسلمان نمي تواند لاقيدي پيشه كند و با انزواگزيني، به حديث نفس سرگرم شود. يك فرد مسلمان و بويژه مسلمان هنرمند، از هر وسيله اي براي نشر مكارم اخلاق، تهذيب خود و جامعه بهره مي گيرد و در اين مسير طبيعتاً به جهاد در برابر طواغيت درون و برون دست مي يازد. طبيعتاً ذهن و شعور و انديشه و قلم و قدم اش، وجهه اجتماعي و سياسي مي يابد.
از اين رو، يك هنرمند مسلمان چه نويسنده، چه شاعر، چه فيلم ساز، جدا از سياست و اجتماع، معناپذير نمي شود. چنين كسي، به دليل ماهيت ديني سياست ورزي اش و دغدغه ها و حضور اجتماعي اش، نه تنها شايسته نكوهش نيست بلكه، سزاوار تحسين است.
سزاوار احترام است. زيرا عافيت طلبي را بر خود حرام دانسته، رنج دغدغه مندي و مسئوليت گران دگرخواهي و جهاد در راه خدا را پيشه كرده است. ترديد نكنيم كساني كه مي كوشند ميان هنر و سياست و اجتماع، بين فرهنگ و سياست و دغدغه هاي اجتماعي، مرزبندي و حريم سازي نمايند، دشمن دين اسلام اند. آنها برآن اند هنر و فرهنگ ديني بي اثر شود. سياست ديني سترون گردد. به همين دليل، همواره تلاش مي كنند، هنر و فرهنگ را امري قدسي و مقدس جلوه دهند و سياست را پديده اي زميني، برآمده از دروغ و ريا و مصلحت سنجي هاي سليقه اي و عوامانه تعريف كنند. تلاش مي كنند، هنر و فرهنگ را پاسخگوي نيازهاي عاطفي معنا كنند و سياست را ابزار كسب قدرت شخصي! تلاش مي كنند هنر و فرهنگ را در تضاد ذاتي با سياست جلوه دهند و از سياست ورزي آگاهانه و الهي جلوگيري نمايند. زيرا چنين سياست ورزي، سياست پيشگي رذيلانه و گيتيانه و سراسر دروغ و تزوير را رسوا كند. زيرا هنر و فرهنگ و سياست ديني، در برابر تفرعن و تصلب انديشگي صف آرايي كرده و نفي طواغيت مي سازد.
مضحك اين است: كساني و قلم به دستاني، همواره و امروز، سياسي بودن را مغاير با فرهنگي بودن مي دانند، افرادي سياسي بودن را نكوهش مي كنند، خدمت رساني قلم به سياست ديني را بر نمي تابند، قلم هاي متعهد را نفرين مي سازند و از خود مي رانند كه؛ خود چهره اي كاملا سياسي دارند. فكرشان، رفتارشان، گفتارشان سياسي است. اما سياست ورزي ايشان نه اسلامي كه كاملا غيراسلامي است. همپوشان با سكولاريسم است. در مسير خواست غربي ها و ساير معاندان است.
كدام يك از اين افراد، عليه نظام جمهوري اسلامي فعاليت نكرده اند؟ كدام يك از اين نويسندگان و شاعران، در آثارشان، در سخنراني ها و گفت وگوهايشان، در برابر جمهوري اسلامي موضع منفي نگرفته اند؟
مگر اغلب اين قلم به دستان مانند جواد مجابي نبودند كه در مقاطعي چون فتنه سال 88، اوباش را به سرنگون كردن نظام تشويق كردند؟
مگر از همين جماعت با رسانه هاي دشمن مردم ايران مانند «VOA»، «BBC» و... گفت وگو نمي كنند و به دليل دروغ گويي عليه انقلابيون، مزدهاي كلان نمي گيرند؟
مگر برخي از همين جماعت مانند سيمين بهبهاني مزد بگير ساواك و دستگاه به اصطلاح فرهنگي رژيم پهلوي نبودند؟ مگر برخي از همين جماعت در اداره سانسور رژيم پهلوي مشغول به كار نبودند؟
فعاليت عليه نظام ديني، ماهيت سياسي ندارد؟
تلاش براي ارائه چهره اي زشت از نظام اسلامي، در چارچوب سياسي معنا نمي شود؟
از ديدگاه قلم به دستان سكولار، معاشرت مشكوك با خارجيان وجه سياسي ندارد اما، فداكاري در راه دين و استقلال ميهن و نگهباني از نظام سياسي اسلامي، گناهي سياسي است و بايد نكوهش گردد.
از ديدگاه قلم به دستان سكولار كه گامي براي استقلال و شكوه كشورشان برنداشته اند، فرهنگي بودن يعني جانب انزوا گرفتن، يعني غيرديني بودن! يعني بيگانه پرستي! يعني بي آرماني! يعني سرگشتگي! يعني باري به هر جهت بودن! يعني تفاخر! يعني اشرافيت فكري! يعني مستقل بودن از نام وطن و تقيدات اخلاقي! پس طبيعي است انجمن قلم ايران هدف ناسزاگويي و تهمت زني و نفرين سكولارهاي ساحت قلم قرار گيرد. انجمن قلم ايران، با نوشتن و نشر بيانيه انتخاباتي خود، همان كاري را كرد كه از آن و از هر فرد و تشكل انقلابي و ديني انتظار مي رود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14