(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 شهریور 1390- شماره 20024

حمايت اتحاديه عرب از سركوب مردم بحرين توسط آل خليفه
صدها فلسطيني در بيت المقدس به كوچ اجباري خود توسط صهيونيست ها اعتراض كردند
20 ساعت آتش باري افراد مسلح روي سفارت آمريكا در كابل
فراخوان جوانان اردن براي تسخير سفارت رژيم صهيونيستي
پسر مرداك در ارتباط با رسوايي شنود تلفني به پارلمان انگليس احضار شد
روزنامه اسرائيلي معاريو: پس از 11 سپتامبر هر سال 20هزار آمريكايي مسلمان مي شوند
اعتراف يك مخالف دولت دمشق 500 نفر از كشته شدگان سوري زنده هستند
در اعتراض به حمايت رياض از تروريست ها هزاران نفر در كربلا فرياد مرگ بر آل سعود سر دادند
تظاهرات عليه حضور ورزشكاران صهيونيست در تركيه
توافق سودان شمالي و جنوبي براي تعيين خطوط مرزي
بازتاب گسترده شكست حزب اوباما در انتخابات نيويورك
نگراني شديد ناتو از شكل گيري حكومت اسلامي در ليبي
روسيه اعلام كرد با قرارداد موشكي واشنگتن - بخارست مقابله به مثل مي كند
پيشنهاد تشكيل حكومت لائيك از سوي اردوغان خشم مردم مصر را برانگيخت



حمايت اتحاديه عرب از سركوب مردم بحرين توسط آل خليفه

وزيران خارجه اتحاديه عرب با بي توجهي به شرايط واقعي بحرين و سركوب مردم اين كشور، از اقدامات نظام حاكم بحرين حمايت كردند!
به گزارش خبرگزاري فارس، وزيران خارجه كشورهاي عربي طي نشست خود در مقر نشست كشورهاي عربي در قاهره طي بيانيه اي، برپايبندي اين كشورها بر استقرار و امنيت بحرين تأكيد كرده و اقدامات «حمد بن عيسي آل خليفه» در قبال حوادث اخير بحرين و سركوب مردم را تاييد كردند.
بحرين طي شش ماه گذشته و از اواسط فوريه شاهد تظاهرات مردم اين كشور بوده كه خواستار دموكراسي و نقش بيشتر در تعيين سرنوشت خود بودند، اما نيروهاي امنيتي آل خليفه با پشتيباني نظاميان عربستاني به سركوب تظاهرات مردم پرداختند.

 



صدها فلسطيني در بيت المقدس به كوچ اجباري خود توسط صهيونيست ها اعتراض كردند

فلسطينيان ساكن سرزمين هاي اشغالي در اعتراض به غصب زمين هايشان و كوچ اجباري آنها از سرزمين مادري شان در مقابل دفتر نخست وزير رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، صدها فلسطيني با تجمع در مقابل دفتر بنيامين نتانياهو در بيت المقدس بار ديگر مخالفت خود را با طرح هدف قراردادن دارايي هاي اعراب در منطقه نقب از جمله غصب زمين هايشان و كوچ ده ها هزار نفر از آنها ابراز داشتند.
رژيم صهيونيستي اقدام به غصب دارايي ها و زمين هاي فلسطينيان در منطقه نقب مي كند و به اين ترتيب هزاران فلسطيني كه تعدادشان به بيش از 40 هزار نفر مي رسد مجبور به كوچك اجباري از سرزمين هايشان مي شوند. رژيم صهيونيستي با چنين طرح هاي شومي قصد دارد تمام سرزمين فلسطين را غصب و ساكنانش را از وطنشان بيرون كند.

 



20 ساعت آتش باري افراد مسلح روي سفارت آمريكا در كابل

20 ساعت آتشباري بر روي سفارت آمريكا و مركز ناتو در قلب كابل، توان امنيتي ايالات متحده و هم پيمانان غربي اش را به چالش كشيد.
به گزارش خبرگزاري ها، حملات شبه نظاميان طالبان به امنيتي ترين منطقه كابل عليه سفارت آمريكا و ساختمان مركزي ناتو در افغانستان كه از روز سه شنبه آغاز شده بود تا اواخر روز چهارشنبه نيز ادامه يافت.
در اين حملات كه در نوع خود بي سابقه بود 11 تن از جمله سه كودك كشته و 19 تن از جمله 6 نظامي غربي زخمي شدند.
سخنگوي وزارت كشور افغانستان ضمن اعلام خاتمه درگيري ها در بعدازظهر چهارشنبه، اذعان كرد كه اين حملات علامت سؤالي درباره امنيت كابل در اذهان ايجاد كرده است.
درگيري هاي سه شنبه و چهارشنبه در كابل به قدري سنگين بود كه براساس گزارش بي بي سي، ناتو ناچار شد براي مقابله با مهاجمان از بالگرد استفاده كند.
از سوي ديگر «هارون مير» رئيس مركز مطالعات سياسي و تحقيقات درباره افغانستان با بي سابقه خواندن اين حملات، اعلام كرد: اين نخستين باري است كه چهار حمله به طور همزمان در پايتخت رخ مي دهد.

 



پس از قاهره نوبت به امان رسيد
فراخوان جوانان اردن براي تسخير سفارت رژيم صهيونيستي

سرويس خارجي-
جوانان اردني از مردم اين كشور خواستند فردا در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در امان تظاهرات كنند و با گذشتن از ديوارهاي سفارت و به آتش كشيدن پرچم اين رژيم، شرايط را براي قطع رابطه با اسرائيل فراهم سازند.
اردن يك هفته پس از حمله مردم خشمگين مصر به سفارت اشغالگر قدس در قاهره مي خواهد اقدام مشابهي را ترتيب دهد.
گروهي از جوانان اردني با فراخوان اينترنتي در نظر دارند يك تظاهرات ميليوني در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در اردن برگزار كنند و به اين سفارتخانه حمله كنند.
به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه آلماني «ولت»، برنامه برگزاري اين راهپيمايي اعتراضي در نزديكي سفارت اسرائيل در امان، مركز اردن، قطعي است و سازماندهندگانش در نظر دارند به ياري انبوه حاضران از ديوارهاي سفارت گذر كرده و در نهايت پرچم اين رژيم را پايين كشيده و آتش بزنند.
يك هفته پيش از اين، معترضان مصري در قاهره تظاهرات مشابهي را ترتيب داده بودند كه به دخالت نيروهاي امنيتي و كشته شدن سه معترض مصري و زخمي شدن يك هزار نفر ديگر انجاميد؛ اعتراض هايي كه باعث شده است تا دولت رژيم صهيونيستي در سفارتخانه هايش بالاترين وضعيت هشدار را اعلام كند.
به نوشته روزنامه «يديعوت آحارونوت»، اقدام هاي امنيتي براي مراقبت از سفارتخانه هاي اين رژيم در سرتاسر دنيا به شدت افزايش يافته است. در امان هم نيروهاي امنيتي بيشتري نسبت به هميشه در خيابان ها به چشم مي خورند.
يك مقام صهيونيست در اين باره گفت: «طرف هاي گفت وگوي ما در اردن اميدوارند راهي را پيدا كنند تا از خشونت عليه ديپلمات هاي اسرائيلي جلوگيري كند.»
اردن در سال 1994 توافق نامه صلحي را با رژيم صهيونيستي به امضا رساند ولي اين موافقتنامه نتوانسته است جلوي اعتراض هاي مردمي را عليه اشغالگران قدس بگيرد.
يمن
هزاران نفر از انقلابيون يمني در پاسخ به فراخوان كميته سازماندهي «جوانان انقلاب» براي برپايي تظاهرات در صنعاء پايتخت يمن تظاهرات كردند و خواستار انتقال قدرت فوري در كشورشان و بركناري علي عبدالله صالح و محاكمه او شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، تظاهرات كنندگان شعارهايي نظير «ملت يمني جديد مي خواهد» و «ملت پيروزي انقلاب را مي خواهد سر دادند.» تظاهرات كنندگان همچنين اعلام كردند كه تصميم صالح مبني بر تفويض اختيارات به معاونش براي انجام گفت وگو با معارضان را رد مي كنند.
رئيس جمهور يمن كه چند ماهي است به بهانه درمان به عربستان گريخته است؛ اخيراً اختيارات لازم براي گفت وگو با معارضان و امضاي طرح ابتكاري شوراي همكاري خليج فارس را به معاونش تفويض كرده است اما مخالفان اين اقدام صالح را تاكتيك جديد او براي وقت كشي مي دانند.
كميته سازماندهي جوانان انقلابي يمن پيش از اين نيز اعلام كرده بود كه اين تصميم صالح را نمي پذيرد و انقلابيون خواستار يكسره شدن تكليف انقلاب، سرنگوني تمام دست نشانده هاي رژيم حاكم و محاكمه صالح و تمام جنايتكاران هستند.





 



پسر مرداك در ارتباط با رسوايي شنود تلفني به پارلمان انگليس احضار شد

پسر مرداك در ارتباط با رسوايي شنود تلفني مردم انگليس، بار ديگر به پارلمان اين كشور فراخوانده شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «جيمز مرداك» پسر «راپرت مرداك» براي دومين بار به كميسيون فرهنگي مجلس عوام انگليس احضار شد تا درباره رسوايي شنود تلفني، به نمايندگان توضيح دهد.
اين گزارش به زمان دقيق حضور «جيمز مرداك» به كميسيون فرهنگي مجلس انگليس اشاره اي نكرده است.
يادآور مي شود «راپرت مرداك» و پسرش حدود سه ماه پيش در جلسه تحقيق كميسيون فرهنگي پارلمان انگليس حضور يافتند. آنان در آن جلسه ضمن عذرخواهي نسبت به وقوع شنود تلفني در نشريه «نيوز آو دي ورلد» از پذيرش مسئوليت اين اقدام غيرقانوني شانه خالي كردند.مرداك پدر و پسر مدعي هستند از شيوع شنود تلفني در نشريه «نيوز آو دي ورلد» بي خبر بوده اند وگرنه اقدامات لازم را براي جلوگيري از تكرار آن به عمل مي آوردند! اين ادعا از سوي برخي مقامات سابق اين نشريه ها رد شده است.
يادآور مي شود، موضوع جاسوسي عوامل اين نشريه صهيونيستي براي نخستين بار در سال 2006 و پس از افشاي استراق سمع تلفن هاي برخي از اعضاي خانواده سلطنتي انگليس علني شد.
پرونده جاسوسي «نيوز آو دي ورلد» كه با افشاگري هاي ماه گذشته وارد مرحله تازه اي شده است اكنون تبديل به يك بحران ملي و رسوايي بزرگ براي انگليس شده است. افراد مشهور و غيرمشهور به خصوص قربانيان حوادث جنايي و تروريستي در كنار شخصيت هاي سياسي و سلطنتي از جمله طعمه هاي اين رسانه هاي صهيونيستي بودند. نشريه «نيوز آو دي ورلد» سه ماه پيش پس از 168 سال انتشار منظم تعطيل شد.

 



روزنامه اسرائيلي معاريو: پس از 11 سپتامبر هر سال 20هزار آمريكايي مسلمان مي شوند

روزنامه صهيونيستي «معاريو» نوشت: تحقيقات انجام گرفته نشان مي دهد پس از حملات 11 سپتامبر تمايل مردم آمريكا به دين اسلام به شدت افزايش يافته است.
به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي «معاريو» در گزارشي كه به مناسبت دهمين سالگرد حملات 11 سپتامبر منتشر كرد نوشت: طي 10 سالي كه از حوادث 11 سپتامبر گذشته است، آمريكايي ها توجه بسياري به اسلام پيدا كرده و بسياري از آنها به آيين اسلام گرويده اند.
اين روزنامه سپس با استناد به آمارهاي منتشر شده توسط مركز روابط اسلامي آمريكا نوشت، تنها در سال اول پس از حملات 11 سپتامبر، بيش از 34 هزار آمريكايي مسلمان شدند.
معاريو در بخش ديگري از گزارش خود آورد: «ظرف 10 سال بطور متوسط ساليانه 20 هزار شهروند آمريكايي مسلمان شده اند كه 80 درصد آنها را زنان و 20 درصد را مردان تشكيل مي دهد.»
با احتساب اين رقم، يعني تنها در 10 سال گذشته 200 هزار نفر از شهروندان آمريكايي به دين اسلام مشرف شده اند.
اهميت اين خبر پس از آن مشخص مي شود كه يادآور شويم، يكي از مهمترين اهداف آمريكا از راه اندازي حملات 11 سپتامبر دامن زدن به اسلام ستيزي بود. كسي فراموش نمي كند ساعاتي پس از وقوع اين حملات، انگشت اتهام تمام غرب به سوي مسلمانان نشانه رفت. غافل از اينكه به اعتقاد بسياري از كارشناسان، تحليلگران، سياستمداران، مهندسان و اساتيد دانشگاه، حادثه 11 سپتامبر توطئه اي بود كه از سوي خود آمريكا براي رسيدن به اهداف خاص برنامه ريزي و انجام شد.
در همين رابطه معاون دوماي روسيه نيز سه شنبه تصريح كرد سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا در حادثه 11 سپتامبر دست دارند.
سناريوي فريب
به گزارش ايرنا، به نقل از رسانه هاي روسيه، «ولاديمير ژيرينفسكي»، معاون دوماي روسيه در نشست حزب ليبرال دموكرات اين كشور اساس حادثه 11 سپتامبر و اظهارات مقامات آمريكايي در اين باره را زير سوال برد.
اين مقام بلندپايه روسي تصريح كرد: سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا در واقعه 11 سپتامبر دخالت داشتند و با ادعاهاي كذب خود به دنبال فريب روسيه و كل جهان هستند.

 



اعتراف يك مخالف دولت دمشق 500 نفر از كشته شدگان سوري زنده هستند

مسئول جمع آوري آمار كشته شدگان سوري اعلام كرد برخلاف بزرگ نمايي هايي كه مي شود، تعداد كشته هاي سوريه كمتر از آمار اعلام شده است و دست كم 500 نفر آنان زنده هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، عضو دفتر هماهنگي ها (وابسته به مخالفان دولت سوريه)، كه مسئوليت اخذ آمار قربانيان ناامني در سوريه را بر عهده دارد، تاكيد كرد كه «رزان زيتونه» شخص معارض سوري كه از انظار پنهان است، مسئول بزرگ نمايي در تعداد قربانيان و كشته ها براي رسانه هايي مانند رويترز، الجزيره و العربيه است.
اين مقام مسئول در دفتر هماهنگي هاي سوريه همچنين گفت كه آن دسته از مردم كه به مخالفان سوريه اعتماد داشتند، اندك اندك در حال از دست دادن اعتماد خود به آنان هستند زيرا دروغ هايي پياپي در رسانه ها درباره تعداد كشته شده ها منتشر مي شود در حالي كه اندكي بعد حقيقت روشن مي شود.
اين منبع با ارائه برخي اطلاعات از كساني كه ادعا شد كشته شده اند، تاكيد كرد: حداقل 500 نفر هستند كه اعلام شده در حوادث چند ماه اخير كشته شده اند ولي اين افراد زنده اند در حالي كه شبكه هايي مانند الجزيره و العربيه مرگ اين افراد را اعلام كرده اند.
از سوي ديگر نخست وزير قطر در ديدار با دبيركل اتحاديه عرب تاكيد كرد كه كشورهاي عربي نمي خواهند وحدت و ثبات سوريه از بين برود و بيگانگان در اين كشور مداخله كنند.
«ليام فاكس» وزير دفاع انگليس نيز گفت كه ناتو هيچ برنامه اي براي دخالت در سوريه ندارد.

 



در اعتراض به حمايت رياض از تروريست ها هزاران نفر در كربلا فرياد مرگ بر آل سعود سر دادند

هزاران تن از مردم عراق در مراسم تشييع زائراني كه در مسير سفر به سوريه به شهادت رسيدند شعار مرگ بر آل سعود سر دادند.
به گزارش فارس، هزاران تن از مردم عراق در تشييع پيكر 22 زائر كه ديروز توسط تروريست ها به شهادت رسيدند با شعارهاي مرگ بر آل سعود و مرگ بر گروهك هاي تكفيري، خشم و نفرت خود را نسبت به حمايت هاي رژيم وهابي آل سعود از تروريست ها به نمايش گذاشتند.
در اين مراسم كه در شهر مقدس كربلا برگزار شد نمايندگان مراجع عظام ديني و شخصيت هاي حوزه هاي علميه، سران عشيره اي، دانشجويان، كسبه و نمايندگان احزاب و گروه هاي سياسي حضور داشتند.
گفتني است در حمله اي كه دوشنبه شب توسط افراد مسلح در نزديكي روستاي الاعوج در منطقه صحرايي النخيب استان الانبار انجام گرفت 22 تن از شيعيان عراقي كه براي زيارت حرم زينبي(س) عازم سوريه بودند بطور فجيعي به شهادت رسيدند. براساس اسناد و مدارك متعددي كه تاكنون بدست آمده، رژيم آل سعود در بسياري از اقدامات تروريستي و جنايت هاي روي داده در عراق پس از سقوط صدام نقش اساسي داشته است.
170 شهيد و زخمي
بر اثر سه انفجار مهيب كه در شمال، جنوب و غرب بغداد روي داد، بيش از 170 عراقي شهيد و زخمي شدند.
بنابراين گزارش ها، يك منبع پليس استان بابل عراق اعلام كرد در انفجار يك خودروي بمب گذاري شده نزديك رستوراني واقع در جنوب شهر حله در صد كيلومتري جنوب بغداد دست كم 9 تن كشته و 25 تن ديگر مجروح شدند. همچنين رويتر به نقل از منابع امنيتي عراق گزارش داد بر اثر انفجار يك بمب در مسير يك كاروان نظامي در غرب عراق، دست كم 15 سرباز عراقي كشته و 20 تن نيز زخمي شدند.
انفجار بمبي در يك غذاخوري در ناحيه «حمزه غربي» نيز به كشته شدن 3 عراقي و زخمي شدن 22 تن ديگر انجاميد.

 



تظاهرات عليه حضور ورزشكاران صهيونيست در تركيه

صدها تن از مردم تركيه با برگزاري تظاهرات در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در آنكارا از مسئولين كشورشان خواستند ورزشكاران اسرائيلي را اخراج كنند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه رژيم صهيونيستي، پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود، به اسرائيل برگرديد، تركيه جاي قاتلان و جنايتكاران نيست، رژيم صهيونيستي جنايتكار است.
مردم تركيه پس از حمله رژيم صهيونيستي به كشتي مرمره در ناوگان آزادي 1، كه باعث به شهادت رسيدن 9 تبعه ترك شد، خواستار قطع رابطه كشورشان با اين رژيم جنايتكار شدند.

 



توافق سودان شمالي و جنوبي براي تعيين خطوط مرزي

منابع خبري از توافق سودان شمالي و جنوبي براي ترسيم مرزهاي خود خبر دادند.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي «اليوم السابع» اعلام كردند: «عبدالله صادق» رئيس كميته فني ترسيم خطوط مرزي سودان توافق دو طرف براي تشكيل دو كميته متشكل از نمايندگان دو كشور براي حل اختلاف و ترسيم مرزها را اعلام كرد.
براساس اين گزارش صادق گفت: دولت سودان به هيچ وجه در مورد مرزهاي خود گذشت نخواهد كرد و هيچ گونه عقب نشيني و امتيازي به طرف مقابل خود نخواهد داد. اين درحالي است كه سودان شمالي و جنوبي با ميانجي گري كميته اتحاديه آفريقا به رياست «تامبو امبكي» رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي، در مورد مسائل مورد اختلاف خود در زمينه مرزها، استخراج و توليد نفت و بدهي خارجي موافقت خود را اعلام كردند.
همچنين با گذشت سه ماه از جدايي سودان جنوبي از شمال سودان، هنوز مرزهاي مشخصي براي آن وجود ندارد و عبور شورشيان ضد دولتي، خارطوم را خشمگين و نگران كرده است.

 



بازتاب گسترده شكست حزب اوباما در انتخابات نيويورك

با رأي نياوردن دموكرات ها در انتخابات نيويورك، نخستين نشانه هاي شكست حزب «باراك اوباما» در انتخابات كنگره ايالتي آشكار شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، دموكرات ها در نهمين انتخابات مجمع قانونگذاري محلي، كرسي خود در نيويورك را از دست دادند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با انتشار اين خبر نوشت، سياست هاي رئيس جمهور دموكرات آمريكا سبب شد دموكرات ها در انتخابات محلي يكي از مهمترين و بزرگترين ايالت هاي تأثيرگذار اين كشور، كرسي خود را از دست بدهند. اين انتخابات كه ديروز براي جايگزيني «آنتوني واينر»، نماينده دموكراتي كه به اتهام فساد اخلاقي بركنار شده بود، انجام شد، بازتاب نسبتاً گسترده اي در رسانه هاي آمريكايي داشت.
در همين رابطه، «اريك كانتور»، رهبر اكثريت مجلس نمايندگان آمريكا گفت: نتايج اين انتخابات كه در بين گروه كمي از مردم برگزار شد، نشان دهنده نارضايتي رأي دهندگان آمريكايي از عملكرد اوباما است.
خبر ديگر از آمريكا اين كه، رئيس دومين قبيله بزرگ سرخپوستان آمريكا از نماينده كنگره اين كشور به اتهام «دخالت در امور قبايل» شكايت كرد.
در همين رابطه ايرنا به نقل از خبرگزاري «رويتر» نوشت، رئيس قبيله «چروكي»، دومين قبيله بزرگ سرخ پوستان آمريكا تأكيد كرد، بر سر سلب حق شهروندي هزاران نفر از مردم قبايل خود، مقابل دولت آمريكا مي ايستد.
وي با صدور بيانيه اي خطاب به «اداره امور سرخپوستان آمريكا، نوشت اجازه حكومت به قبيله چروكي را به آن اداره نخواهد داد. گفتني است، سياه پوستان، سرخ پوستان و مهاجران در جامعه امروز آمريكا و غرب به شدت از تبعيض نژادي رنج مي برند.
ناآرامي هاي اخير انگليس كه خسارت هاي سنگين مالي و جاني بر جاي گذاشت نيز ريشه در برخي سياست هاي نژادپرستانه «لندن» داشت.

 



نگراني شديد ناتو از شكل گيري حكومت اسلامي در ليبي

دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) از احتمال روي كار آمدن يك حكومت اسلامي در ليبي به شدت ابراز نگراني كرد.
«اندرس فوگ راسموسن» در گفت وگو با روزنامه انگليسي «ديلي تلگراف» با بيان اينكه، ناتو نگران است كه ليبي در قبضه گروههايي بيفتد كه وي آنها را اسلامگرايان تندرو ناميده بود، خواستار تشكيل هرچه سريع تر دولت در اين كشور شد.
دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي در آستانه اعلام تشكيل دولت در ليبي اظهار داشت: نمي توان اين احتمال را از نظر دور داشت كه اسلامگرايان تندرو بخواهند، از وضع كنوني و خلأ موجود در قدرت استفاده كنند، اما ما معتقديم كه شوراي انتقالي ليبي در گفته هاي خود جهت برقراري دموكراسي در كشور صادق است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «الفجر»، راسموسن درباره عمليات ناتو در ليبي در شرايط كنوني گفت: به محض استقرار آرامش و امنيت در ليبي، ناتو حملات هوايي خود را پايان خواهد داد، اما در حال حاضر چون احساس مي شود، همچنان خطر، ملت ليبي را تهديد مي كند، بنابراين به حضور عمليات هاي خود ادامه خواهيم داد.
تشكيل دولت جديد
طي روزهاي آينده
از سوي ديگر؛ «محمود جبرئيل» رئيس دفتر اجرايي شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد كه اين شورا، مذاكرات خود را براي تشكيل حكومت وحدت ملي موقت در هفته آينده آغاز كرده است.
جبرئيل كه در يك كنفرانس خبري در طرابلس سخن مي گفت، اعلام كرد: دولت جديد در چند روز آينده تشكيل خواهد شد و اين دولت يك دولت همبستگي ملي خواهد بود.
وي افزود: حكومت جديد، تمامي تصميم ها و دستورات شوراي ملي انتقالي را اجرا خواهد كرد و دولت بعدي بعد از آزادي كامل ليبي تشكيل خواهد شد.
در همين حال نشريه آلماني «دي سايت» در مقاله اي با اشاره به اينكه مداخله هاي غيرقانوني ناتو در ليبي، نقض آشكار حقوق بشر است، اعلام كرد: مداخله نظامي غرب در ليبي به قيمت از دست رفتن جان 50 هزار نفر تمام شده است، در حالي كه ناتو ادعا مي كند براي نجات جان غيرنظاميان وارد معركه شده است.
اين روزنامه آلماني با تاكيد بر اينكه ناتو هدف تغيير رژيم در ليبي را در پس هدف حمايت از غيرنظاميان مشخص كرد خاطرنشان كرد: جنگ در ليبي به قيمت از دست رفتن زندگي دهها هزار نفر غيرنظامي تمام شده است.
نبرد بني وليد
در زمينه تحولات نظامي در ليبي، انقلابيون پس از امتناع طرفداران قذافي از تسليم شدن، مواضع آنها را به شدت زير آتش قرار دادند و تبادل آتش ميان طرفين در اطراف اين شهر كه معبر جنوب به شمار مي رود ادامه دارد.
بنابراين گزارش، ناتو نيز مواضعي را در شهر «سرت» بمباران كرده است تا انقلابيون بتوانند هرچه سريع تر وارد اين شهر شوند.
انقلابيون روز چهارشنبه اعلام كردند: پس از عقب نشيني نيروهاي قذافي خود را به سه كيلومتري شهر بني وليد رسانده اند و آماده تصرف آن در دو روز آينده هستند.در همين حال تحركات نيروهاي انقلابي در اطراف شهرهاي سرت و «سبها» ادامه دارد و پيش بيني مي شود، نبردهاي خونيني در آينده براي تصرف اين شهرها روي دهد. مردم غيرنظامي شهر بني وليد و سرت نيز در روزهاي اخير براي درامان ماندن از خطر مرگ خانه و كاشانه خود را رها كرده و به جاهاي امن فرار كردند.

 



روسيه اعلام كرد با قرارداد موشكي واشنگتن - بخارست مقابله به مثل مي كند

«مسكو» در واكنش به امضاي قرارداد موشكي واشنگتن - بخارست اعلام كرد: مقابله به مثل مي كند.
به دنبال انتشار خبر امضاي توافق نامه موشكي بين آمريكا و روماني و اظهارات «هيلاري كلينتون»، وزيرخارجه آمريكا مبني بر «استقرار موشك هاي شكاري در خاك روماني طي چهار سال آينده» مقامات روسيه به شدت واكنش نشان دادند.
نماينده روسيه در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در اين باره گفت: مسكو به استقرار سامانه موشكي ناتو در اروپا، پاسخ مناسب فني - نظامي خواهد داد.
به گزارش ايرنا، «ديمتري راگوزين»، روز سه شنبه در گفت وگو با راديو دولتي «صداي روسيه» گفت: تمام پيشنهادهاي ما درباره همكاري در زمينه امنيت موشكي در قاره اروپا رد شد و تلاش ها براي استقرار اين سامانه موشكي با مشاركت روسيه نيز نتيجه اي نداد.نماينده روسيه در ناتو همچنين تصريح كرد، روسيه با اين حربه با خطر استقرار تاسيسات نظامي در شمال غرب خود مواجه شده و اين امر مي تواند توانمندي پايگاه هاي استراتژيك، در بخش اروپايي كشور را به خطر اندازد.اين مقام روسي در پايان تاكيد كرد، روسيه نمي تواند با چنين وضعي كنار بيايد و براي حل اين مشكل مجبور است راه حلي فني - نظامي را دنبال كند.
وزارت امور خارجه روسيه نيز باصدور بيانيه اي با اشاره به امضاي اين توافق نامه موشكي خاطرنشان كرد، هيچگونه پيشرفتي در مذاكرات روسيه با ناتو و آمريكا در زمينه امنيت موشكي قاره اروپا حاصل نشده است!
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده: «خاطرنشان مي كنيم، سير رويدادها ضرورت دريافت تضمين هاي تعهدآور از آمريكا و ناتو كه سامانه موشكي آنها عليه توانمندي نيروي هسته اي راهبردي روسيه هدف گيري نشود را افزايش مي دهد. گفتني است، وزراي خارجه آمريكا و روماني سه شنبه در ميان اختلافات حل نشده واشنگتن - مسكو بر سر استقرار سامانه موشكي در خاك روماني، توافقنامه موشكي را به امضاء رساندند.

 



ترديد مسلمانان منطقه در اهداف سياست خارجي تركيه
پيشنهاد تشكيل حكومت لائيك از سوي اردوغان خشم مردم مصر را برانگيخت

مردم وجماعت اخوان المسلمين پيشنهاد اردوغان براي تشكيل حكومت لائيك در مصر را رد كردند.
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري «العربيه» جماعت اخوان المسلمين، درخواست نخست وزير تركيه از مصري ها براي تشكيل حكومتي سكولار را دخالت در امور مصر دانست.
براساس اين گزارش، اظهارات «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه درباره تشويق مصري ها به تشكيل نظام حكومتي لائيك، خشم مردم و گروه اخوان المسلمين را برانگيخته است.
«محمود عزلان» سخنگوي اخوان المسلمين مصر با انتقاد شديد از سخنان نخست وزير تركيه اظهار داشت: تجربيات كشورها، منحصر به فرد است، ولي در بسياري از موارد قابل بهره برداري نيست.
وي گفت: شرايط تركيه ايجاب مي كند، نظام حكومتي در اين كشور لائيك باشد، اما پيشنهادهاي اردوغان به مردم مصر، نوعي دخالت در امور داخلي مصر است.روزنامه وطن تركيه در گزارش سفر نخست وزير تركيه به كشور مصر نوشت كه اردوغان در جريان اين سفر در گفت وگو با كانال خصوصي تلويزيوني «دريم» به مردم مصر توصيه كرد كه بعد از سرنگوني رژيم مبارك در اين كشور، اقدام به تدوين قانون اساسي براساس سكولاريسم و روي كار آمدن آن كنند.
به نوشته اين روزنامه توصيه اردوغان، خشم مردم مصر را برانگيخت و بسياري از احزاب و گروه هاي مصري نيز، سخنان وي را رد كرده و در مقابل آن موضع گرفتند.
به گفته صاحبنظران و فعالان مصري، اردوغان كه خود در تركيه با تمسك به اسلام به قدرت رسيده است، در حالي اين توصيه را به مردم مصر مي كند كه آنها، مخوف ترين رژيم سياسي جهان را سرنگون و در فكر تشكيل يك حكومت اسلامي هستند.
همچنين اظهارات اردوغان از سوي برخي كارشناسان منطقه به عنوان بخشي از ماموريتي كه دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي براي تبليغ لائيك و نفي اصول اسلام در كشورداري در ميان كشورهاي مسلمان منطقه به وي داده است و به همين دليل نيز وي از حمايت هاي مكرر اين دو رژيم برخوردار شده، ارزيابي شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14