(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 27 شهریور 1390- شماره 20026

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ولي امر مسلمين : هوشيار باشيد پشت لبخند غربي ها خيانت نهفته است
شركت كنندگان در همايش بزرگ بيداري اسلامي: بيداري اسلامي در منطقه مرهون انقلاب مردم ايران است
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: 26 سالن سينما امسال به بهره برداري مي رسد
نايب رئيس كميسيون مجلس: 6 ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري شد
دهه فجر امسال بزرگترين واحد توليد اتيلن جهان در عسلويه راه اندازي مي شود
داوود احمدي نژاد: جريان انحرافي سرمايه هاي كشور را چپاول مي كند
حجت الاسلام ذوالنور: بايد برخورد قاطعي با اختلاس كنندگان 3 هزار ميليارد توماني صورت گيرد
رئيس سازمان حج و زيارت: زائران حج تمتع از 15 مهرماه به سرزمين وحي اعزام مي شوند
در همدان نخستين جشنواره ملي، فرهنگي و هنري نماز برگزار شد
اخبار ادبي و هنري



خطاب به ملت هاي منطقه
ولي امر مسلمين : هوشيار باشيد پشت لبخند غربي ها خيانت نهفته است

رهبر معظم انقلاب اسلامي در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، به بررسي هويت قيام ها و انقلاب منطقه پرداخته و در خصوص مخاطرات پيش روي انقلاب ها وراهكارهاي پيش گيري از آسيب ها بياناتي را ايراد كردند.
مشروح بيانات حضرت آيت الله خامنه اي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الحمدلله رب العالمين و الصلوه و السلام علي سيدنا محمد و آله الطيبين و صحبه المنتجبين قال الله العزيز الحكيم: بسم الله الرحمن الرحيم يا ايها النبي اتق الله و لا تطع الكافرين و المنافقين ان الله كان عليما حكيماو اتبع ما يوحي اليك من ربك ان الله كان بما تعلمون خبيرا و توكل علي الله و كفي بالله وكيلا [ احزاب]
به حضار گرامي و ميهمانان عزيز خوشامد مي گويم. آنچه ما را در اينجا گردآورده بيداري اسلامي است يعني حالت برانگيختگي و آگاهي اي در امت اسلامي كه اكنون به تحولي بزرگ در ميان ملت هاي اين منطقه انجاميده و قيامها و انقلابهائي را پديد آورده كه هرگز در محاسبه شياطين مسلط منطقه اي و بين المللي نمي گنجيد؛ خيزشهاي عظيمي كه حصارهاي استبداد و استكبار را ويران و قواي نگهبان آنها را مغلوب و مقهور ساخته است.
شك نيست كه تحولات بزرگ اجتماعي، همواره متكي به پشتوانه هاي تاريخي و تمدني و محصول تراكم معرفتها و تجربه ها است. در صد و پنجاه سال اخير حضور شخصيت هاي فكري و جهادي بزرگ و جريان ساز اسلامي در مصر و عراق و ايران و هند و كشورهاي ديگري از آسيا و آفريقا، پيش زمينه هاي وضع كنوني دنياي اسلامند.
همچنان كه تحولات دهه هاي پنجاه و شصت ميلادي در تعدادي از اين كشورها كه به رژيم هاي غالباً متمايل به تفكرات و ايدئولوژيهاي مادي منتهي شد و به اقتضاي طبيعت خود پس از چندي در دام قدرت هاي استكباري و استعماري غرب گرفتار آمد، تجربه هاي درس آموزي اند كه سهم وافري در شكل دادن به انديشه عمومي و عميق كنوني دنياي اسلام دارند.
ماجراي انقلاب كبير اسلامي در ايران كه در آن به تعبير امام خميني عظيم، خون بر شمشير پيروز شد و تشكيل نظام ماندگار و مقتدر و شجاع و پيش رونده جمهوري اسلامي و تأثير آن در بيداري اسلامي امروز، نيز خود داستان مفصل و درخور بحث و تحقيقي است كه يقيناً فصل مشبعي در تحليل و تاريخ نگاري وضعيت كنوني دنياي اسلام را به خود اختصاص خواهد داد.
حاصل آنكه حقايق رو به افزايش كنوني در دنياي اسلام، حوادث بريده از ريشه هاي تاريخي و زمينه هاي اجتماعي و فكري نيستند تا دشمنان يا سطحي نگران بتوانند آن را موجي گذرا و حادثه اي در سطح بيانگارند و با تحليل هاي انحرافي و غرض آلود، مشعل اميد را در دل ملت ها خاموش سازند.
من در اين گفتار برادرانه مي خواهم بر روي سه نقطه اساسي درنگ كنم:
1- نگاهي اجمالي به هويت اين قيامها و انقلاب ها.
2- خطرات و آسيب هاي بزرگي كه بر سر راه آن قرار دارد.
3- پيشنهادهائي در علاج جوئي و پيشگيري از آسيب ها وخطرها.
1- در موضوع اول، به نظر من مهمترين عنصر در اين انقلابها، حضور واقعي و عمومي مردم در ميدان عمل و صحنه مبارزه و جهاد است، نه فقط با دل و خواست و ايمانشان، بلكه علاوه بر آن، با جسم و تنشان. فاصله عميقي است ميان چنين حضوري با قيامي كه به وسيله يك جمع نظامي يا حتي يك گروه مبارز مسلح در برابر چشمان بي تفاوت مردم يا حتي مورد رضايت آنان انجام مي گيرد.
در حوادث دهه پنجاه و شصت در تعدادي از كشورهاي آفريقا و آسيا، بار سنگين انقلاب را نه قشرهاي گوناگون مردم و جوانان از همه جاي كشورها، بلكه دستجات كودتاگر يا هسته هاي كوچك و محدود مسلح بر دوش داشتند. آنها تصميم گرفتند و عمل كردند و آنگاه كه خودشان يا نسل پس از آنها بر اثر انگيزه ها و عوامل قابل شمارش، راه خود را عوض كردند، انقلابها به ضد خود تبديل شد و دشمن بار ديگر بر آن كشورها تسلط يافت.
اين بكلي متفاوت است با تحولي كه بر دوش توده مردم است و آنهايند كه جسم و جان خود را به ميدان مي آورند و با مجاهدت و فداكاري، دشمن را از صحنه بيرون مي رانند.
در اينجا اين مردم اند كه شعارها را مي سازند، هدفها را معين مي كنند، دشمن را شناسائي و معرفي و تعقيب مي كنند، آينده مطلوب را- اگرچه به اجمال- ترسيم مي كنند، و در نتيجه اجازه انحراف و سازش با دشمن و تغيير مسير را به خواص سازشكار و آلوده و به طريق اولي به عوامل نفوذي دشمن نمي دهند.
در حركت مردمي ممكن است كار انقلاب با تأخير انجام گيرد، ولي از سطحي گري و ناپايداري به دور است، كلمه طيبه اي است مصداق كلام خداوند كه فرمود:
الم تر كيف ضرب الله مثلاً كلمه طيبه كشجره طيبه اصلها ثابت و فرعها في السما (ابراهيم-42)
من وقتي پيكر دلاور ملت پرافتخار مصر را از تلويزيون در ميدان تحرير ديدم يقين كردم كه اين انقلاب پيروز خواهد شد. حقيقتي را بگويم: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل نظام اسلامي در ايران كه زلزله عظيمي را در حكومت هاي دنياطلبان شرق و غرب پديد آورد و ملت هاي مسلمان را در جوش و خروشي بي سابقه انداخت، ما غالباً انتظار داشتيم كه مصر پيش از همه جا، به پا خيزد. سابقه جهاد و روشنفكري و تربيت شخصيت هاي بزرگ مجاهد و متفكر در مصر، اين توقع را در دل ما برمي انگيخت. اما از مصر صداي واضحي شنيده نمي شد. من در دل، خطاب به ملت مصر اين شعر ابوفراس را زمزمه مي كردم:
اراك عصي الدمع شيمتك الصبر- اما للهوي نهي عليك ولا امر...؟ وقتي ملت مصر را در ميدان تحرير و ميادين ديگر شهرهاي مصر ديدم، پاسخ خود را شنيدم. ملت مصر با همان زبان دل به من مي گفت: بلي انا مشتاق و عندي لوعه - ولكن مثلي لايذاع له سر...
اين سر مقدس يعني انگيزه و عزم قيام، به تدريج در ذهنيت ملت مصر قوام يافت و شكل گرفت و در لحظه مناسب تاريخي، عريان در صحنه اي پرشكوه به ميدان آمد.
تونس و يمن و ليبي و بحرين هم دقيقاً محكوم به همين حكم اند، و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلاً.
در چنين انقلاب هائي، اصول و ارزشها و هدفها، نه در مانيفست هاي پيش ساخته گروه ها و حزبها، بلكه در ذهن و دل و خواست آحاد مردم حاضر در صحنه، نگاشته و در قالب شعارها و رفتارهاي آنان اعلام و تثبيت مي شود.
با اين محاسبه به روشني مي توان تشخيص داد كه اصول انقلابهاي كنوني منطقه، مصر و ديگر كشورها، در درجه اول اينها است:
- احياء و تجديد عزت و كرامت ملي كه در طول زمان با ديكتاتوري حاكمان فاسد و با سلطه سياسي آمريكا و غرب، در هم شكسته و پايمال شده است.
- برافراشتن پرچم اسلام كه عقيده عميق و دلبستگي ديرين مردم است و برخورداري از امنيت رواني و عدالت و پيشرفت و شكوفايي اي كه جز در سايه شريعت اسلامي به دست نخواهد آمد.
- ايستادگي در برابر نفوذ و سلطه آمريكا و اروپا كه در طول دو قرن بيشترين لطمه و خسارت و تحقير را بر مردم اين كشورها وارد آورده اند.
- مبارزه با رژيم غاصب و دولت جعلي صهيونيست كه استعمار چون خنجري در پهلوي كشورهاي منطقه فرو برده و وسيله اي براي ادامه سلطه اهريمني خود ساخته و ملتي را از سرزمين تاريخي خود بيرون رانده است.
بي شك اين حقيقت كه انقلابهاي منطقه متكي به اين اصول و خواستار تحقق آنها است، مورد پسند آمريكا و غرب و صهيونيسم نيست و آنها همه تلاش خود را به كار مي برند تا آن را انكار كنند، ولي واقعيت با انكار آن دگرگون نمي شود.
مردمي بودن اين انقلابها مهمترين عنصر در تشكيل هويت آنها است. قدرت هاي خارجي كه با آخرين توانائيها و شگردهاي خود سعي مي كردند حكام مستبد و فاسد و وابسته را در اين كشورها حفظ كنند و تنها هنگامي از حمايت آنها دست برداشتند كه قيام و عزم مردم، هيچگونه اميدي براي آنها باقي نگذاشت، حق ندارند خود را در پيروزي اين انقلابها سهيم بدانند. در جائي مانند ليبي هم، ورود و دخالت آمريكا و ناتو نمي تواند حقيقت را مشوب كند. در ليبي، ناتو ضايعه هاي بي جبران آفريده است.
اگر دخالت نظامي ناتو و آمريكا نبود، ممكن بود مردم اندكي ديرتر پيروز شوند ولي در عوض اين همه زيرساخت نابود نمي شد، اين همه نفوس بي گناه از زنان و كودكان كشته نمي شدند و آنگاه دشمناني كه خود سالها همراه و همدست قذافي بوده اند مدعي حق دخالت در اين كشور مظلوم و جنگ زده، نمي شدند.
مردم و نخبگان مردمي و كساني كه از مردم برآمده اند، خود صاحبان اين انقلابها و متعهد به حراست از آن و ترسيم كننده مسير آينده و رو به تكامل آن مي باشند و خواهند بود ان شاءالله.
2- در موضوع آسيب ها و خطرها ... نخست بايد تاكيد كنم كه خطر هست ولي راه مصونيت از آن نيز هست. توجه به خطر نبايد ملتها را بترساند. بگذاريد دشمنانتان از شما بترسند و بدانيد كه: ان كيد الشيطان كان ضعيفا. خداوند درباره گروهي از مجاهدان صدر اسلام مي فرمايد: الذين قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوكيل. فانقلبوا بنعمه من الله و فضل لم يمسسهم سوء و اتبعوا رضوان الله و الله ذو فضل عظيم.
خطرها را بايد شناخت تا در مواجهه با آن حيرت و ترديد پيش نيايد و چاره و علاج، شناخته شده باشد.
ما با اين خطرها پس از پيروزي انقلاب اسلامي روبرو شديم و آنها را شناختيم و تجربه كرديم و بخواست خدا و رهبري امام خميني و بصيرت و فداكاري مردممان از بيشتر آنها به سلامت گذشتيم، البته توطئه ها از سوي دشمن و عزم راسخ از سوي ملت، همچنان ادامه دارد.
من اين آسيب ها را به دو قسم تقسيم مي كنم: آنها كه در درون خود ما ريشه دارد و از ضعفهاي ما برمي خيزد، و آنها كه دشمن بطور مستقيم آن را برنامه ريزي مي كند.
دسته اول، چيزهائي از اين قبيل است: احساس و گمان اينكه با سقوط حاكم وابسته و فاسد و ديكتاتور، كار تمام شد. راحتي خيال ناشي از احساس پيروزي و به دنبال آن كم شدن انگيزه ها و سست شدن عزمها، نخستين خطر است، و آنگاه اين خطر مهيب تر مي شود كه اشخاص درصدد تصاحب سهم ويژه در غنيمت به دست آمده باشند.
ماجراي جنگ احد و غنيمت جوئي مدافعان تنگه كه به شكست مسلمانان انجاميد و مجاهدان از سوي خداوند متعال سرزنش شدند، يك نمونه نمادين است كه هرگز نبايد از يادها برود. مرعوب شدن از هيمنه ظاهري مستكبران و احساس ترس از آمريكا و ديگر قدرتهاي مداخله گر آسيب ديگري از اين دسته است كه بايد از آن پرهيز كرد. نخبگان شجاع و جوانها بايد اين ترس را از دلها بيرون كنند.
اعتماد به دشمن و در دام لبخندها و وعده ها و حمايتهاي آنها افتادن نيز آسيب بزرگ ديگري است كه بطور ويژه بايد پيشروان و نخبگان از آن برحذر باشند. دشمن را با علاماتش در هر لباس بايد شناخت و از كيد او كه در مواردي در پس ظاهر دوستي و كمك پنهان مي شود بايد ملت و انقلاب را مصون ساخت. روي ديگر اين صفحه، مغرور شدن و دشمن را غافل دانستن است؛ شجاعت را بايد با تدبير و حزم در هم آميخت. در مقابل شيطان، جن و انس، بايد همه ذخائر الهي در وجود خود را به كار گرفت. ايجاد اختلاف و به جان هم انداختن انقلابيون و رخنه در پشت جبهه مبارزه، نيز آفتي بزرگ است كه با همه توان بايد از آن گريخت.
آسيبهاي دسته دوم را غالبا ملتهاي اين منطقه در حوادث گوناگون آزموده اند، نخستين آسيب، بر روي كار آوردن عناصري است كه خود را متعهد به آمريكا و غرب مي دانند. غرب مي كوشد پس از سقوط ناگزير مهره هاي وابسته، اصل سيستم و اهرمهاي اصلي قدرت را حفظ كند و سر ديگري را بر روي اين بدن بگذارد و بدين وسيله سلطه خود را همچنان ادامه دهد. اين به معناي هدر رفتن همه تلاشها و مجاهدتها است. در اين مرحله اگر با مقاومت و هشياري مردم مواجه شوند، مي كوشند تا بديل هاي انحرافي گوناگون در پيش پاي نهضت و مردم بگذارند. اين سناريو مي تواند پيشنهاد مدلهاي حكومتي و قانون اساسي هائي باشد كه كشورهاي اسلامي را بار ديگر در دام وابستگي فرهنگي و سياسي و اقتصادي به غرب بيفكند، و مي تواند نفوذ ميان انقلابيون و تقويت مالي و رسانه اي يك جريان نامطمئن و به حاشيه راندن جريانهاي اصيل در انقلاب باشد. اين نيز به معني بازگرداندن سلطه غرب و تثبيت مدلهاي نوسازي شده غربي و بيگانه از اصول انقلاب و در نهايت، تسلط بر اوضاع است.
اگر اين تاكتيك نيز به نتيجه نرسد، تجربه ها به ما مي گويد كه آنگاه روش هائي چون هرج و مرج و تروريزم و جنگ داخلي ميان پيروان اديان يا قوميتها يا قبائل و احزاب و يا حتي ميان ملتها و دولتهاي همسايه، و همراه با آن، حصر اقتصادي و تحريم و بلوكه كردن سرمايه هاي ملي و نيز هجوم همه جانبه تبليغاتي و رسانه اي را در پيش خواهند گرفت. مقصود آنان از اين همه، خسته و نوميد كردن مردم و مردد و پشيمان كردن مبارزان است. كه مي دانند در اين صورت، شكست دادن انقلاب، ممكن و آسان خواهد شد. ترور نخبگان صالح و موثر يا بدنام كردن برخي از آنان و از سويي خريدن كساني از سست عنصران، نيز در شمار روشهاي متداول قدرتهاي غربي و مدعيان تمدن و اخلاق است.
در ايران اسلامي، اسناد لانه جاسوسي كه به دست انقلاب افتاد، نشان داد كه همه اين توطئه ها، بدقت از سوي رژيم ايالات متحده آمريكا براي ملت ايران برنامه ريزي شده بود. براي آنان بازگرداندن ارتجاع و استبداد و حاكميت وابسته در كشورهاي انقلابي، اصلي است كه همه اين روشهاي كثيف را تجويز مي كند.
3-در آخرين بخش سخنانم، توصيه هائي را بر اساس تجربه عيني خودمان در ايران و آنچه از مطالعه دقيق ديگر كشورها به دست آمده است، در معرض ديد و تشخيص و انتخاب شما ميگذارم. شك نيست كه شرائط ملتها و كشورها در همه چيز يكسان نيست ولي بيناتي وجود دارد كه ميتواند براي همه مفيد باشد.
اولين سخن آن است كه با توكل به خداوند و اعتماد و حسن ظن به وعده هاي مؤكد نصرت الهي در قرآن و بكارگيري خرد و عزم و شجاعت، ميتوان بر همه اين موانع فائق آمد و پيروزمندانه از آنها عبور كرد. البته كاري كه شما بدان همت گماشته ايد بسي بزرگ و سرنوشت ساز است، پس بايد زحمات بزرگ را هم بخاطر آن تحمل كرد. اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرموده است: فان الله لم يقصم جباري دهرقط الا بعد تمهيل و رخاء و لم يجبر عظم احد من الامم الا بعد ازل و بلاء و في دون ما استقبلتم من عتب و ما استدبرتم من خطب معتبر.
توصيه مهم آن است كه خود را همواره در ميدان بدانيد: فاذا فرغت فانصب، هميشه خداوند را حاضر و كمك كار خود بدانيد؛ و الي ربك فارغب، و پيروزيها ما را دچار غرور و غفلت نكند: اذا جاءنصرالله والفتح و رأيت الناس يدخلون في دين الله افواجاً فسبح بحمد ربك و استغفره انه كان تواباً اينها پشتوانه هاي حقيقي يك ملت مؤمن است.
توصيه ديگر، بازخواني دائمي اصول انقلاب است. شعارها و اصول بايد تنقيح و با مباني و محكمات اسلام تطبيق داده شوند. استقلال، آزادي، عدالتخواهي، تسليم نشدن در برابر استبداد و استعمار، نفي تبعيضهاي قومي و نژادي و مذهبي، نفي صريح صهيونيزم. اينها اركان نهضت هاي امروز كشورهاي اسلامي است و همه برگرفته از اسلام و قرآن است.
اصولتان را روي كاغذ بنويسيد: اصالتهاي خود را با حساسيت بالا حفظ كنيد؛ نگذاريد اصول نظام آينده شما را دشمنان شما بنويسند؛ نگذاريد اصول اسلامي در پاي منافع زودگذر قرباني شود. انحراف در انقلابها از انحراف در شعارها و هدفها، آغاز ميشود. هرگز به آمريكا و ناتو و به رژيمهاي جنايتكاري چون انگليس و فرانسه و ايتاليا كه زماني دراز سرزمين شما را ميان خود تقسيم و غارت كردند اعتماد نكنيد؛ به آنها سوءظن داشته باشيد و لبخند آنها را باور نكنيد؛ پشت اين لبخندها و وعده ها، توطئه ها و خيانت نهفته است. راه حل خود را خود با بهره گيري از سرچشمه فياض اسلام به دست آوريد و نسخه هاي بيگانه را به خودشان پس دهيد.
توصيه مهم ديگر پرهيز از اختلافات مذهبي، قومي، نژادي، قبيله اي و مرزي است. تفاوتها را به رسميت بشناسيد و آن را مديريت كنيد. تفاهم ميان مذاهب اسلامي كليد نجات است. آنها كه آتش تفرقه مذهبي را با تكفير اين و آن دامن ميزنند، اگر خودشان هم ندانند مزدور و عمله شيطانند.
نظام سازي كار بزرگ و اصلي شما است. اين كاري پيچيده و دشوار است. نگذاريد الگوهاي لائيك يا ليبراليسم غربي، يا ناسيوناليسم افراطي، با گرايشهاي چپ ماركسيستي خود را بر شما تحميل كند.
اردوگاه شرق چپ فرو ريخت و بلوك غرب فقط با خشونت و جنگ و خدعه بر سر پامانده و عاقبت خيري براي آن متصور نيست.
گذشت زمان به زيان آنها و به سود جريان اسلام است.
هدف نهائي را بايد امت واحده اسلامي و ايجاد تمدن اسلامي جديد بر پايه دين و عقلانيت و علم و اخلاق، قرار داد.
آزادي فلسطين از چنگال درنده صهيونيستها نيز هدفي بزرگ است. كشورهاي بالكان و قفقاز و آسياي غربي پس از هشتاد سال از چنگال شوروي سابق نجات يافتند؛ چرا فلسطين مظلوم نتواند پس از هفتاد سال از اسارت صهيونيستهاي ظالم نجات يابد؟
نسل امروز كشورهاي اسلامي اين ظرفيت را دارد كه به چنين كارهاي بزرگي بپردازد. نسل جوان امروز مايه افتخار نسلهاي پيشين خويش است. بقول شاعر عرب:
قالوا: ابوالصخر من شيبان قلت لهم كلا لعمري ولكن منه شيبان
و كم آب قد علا يابن دري شرف كما علا برسول الله عدنان
به نسل جوان خود اعتماد كنيد، روح اعتماد به نفس را در آنان زنده كنيد، و از تجربه هاي مجربان و پيران، آنها را بهره مند سازيد.
دو نكته مهم در اينجا وجود دارد: اول آنكه ملتهاي انقلاب كرده و آزاد شده يكي از مهمترين خواسته هايشان حضور و نقش قاطع مردم و آرائشان در مديريت كشور است، و چون مؤمن به اسلامند، پس مطلوب آنان «نظام مردمسالاري اسلامي» است، يعني حاكمان با رأي مردم برگزيده مي شوند و ارزشها و اصول حاكم بر جامعه، اصول مبتني بر معرفت و شريعت اسلامي است. اين خود مي تواند در كشورهاي گوناگون به اقتضاي شرائط، با شيوه ها و شكل هاي گوناگون تحقق يابد ولي با حساسيت كامل بايد مراقب بود كه اين با دموكراسي ليبرال غربي اشتباه نشود. دموكراسي لائيك و در مواردي ضد مذهب غربي با مردمسالاري اسلامي كه متعهد به ارزشها و خطوط اصلي اسلامي در نظام كشور است، هيچ نسبتي ندارد.
نكته دوم آن است كه اسلامگرائي نبايد با تحجر و قشري گري و تعصبهاي جاهلانه و افراطي مشتبه گردد. مرز ميان اين دو نيز بايد پررنگ باشد. افراطهاي مذهبي كه غالباً با خشونت كور همراه است، عامل عقب ماندگي و دور شدن از هدفهاي والاي انقلاب است، و اين به نوبه خود مايه جداشدن مردم و در نتيجه شكست انقلاب خواهد بود.
خلاصه كنم: سخن از بيداري اسلامي، سخن از يك مفهوم نامشخص و مبهم و قابل تأويل و تفسير نيست؛ سخن از يك واقعيت خارجي مشهود و محسوس است كه فضا را انباشته و قيامها و انقلابهاي بزرگي را پديد آورده و مهره هاي خطرناكي از جبهه دشمن را ساقط كرده و از صحنه بيرون رانده است. با اين حال، صحنه همچنان سيال و نيازمند شكل دادن و به سرانجام رساندن است. آياتي كه در طليعه سخن تلاوت شد دستور العمل كامل و كارسازي است؛ براي هميشه و بويژه در اين برهه حساس و سرنوشت ساز. خطاب به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله است، ولي در واقع ما همگي بدان مخاطب و مكلفيم. در اين آيات، تقوا با همان معني بلند و گسترده اش، اولين توصيه است، و سپس سرپيچيدن از فرمانبري كافران و منافقان، و پيروي از وحي الهي، و سرانجام توكل و اعتماد به خداوند...
بار ديگر اين آيات را مرور كنيم: بسم الله الرحمن الرحيم يا ايها النبي اتق الله و لاتطع الكافرين و المنافقين ان الله كان عليما حكيما و اتبع ما يوحي اليك من ربك ان الله كان بما تعملون خبيرا و توكل علي الله و كفي بالله وكيلا.
والسلام عليكم و رحمه الله
بيداري اسلامي، ملت هاي مسلمان را از اسارت
رها مي سازد
دبير كل نخستين همايش بين المللي بيداري اسلامي نيز در اين همايش با بيان اينكه جنبش بيداري اسلامي خواستار تعامل عادلانه و عزت مندانه با جهان است، افزود: فلسطين و مقاومت به عنوان اصلي ترين مسئله جهان اسلام به يكي از اركان بيداري اسلامي تبديل شده است.
دكتر علي اكبر ولايتي در مراسم افتتاحيه اين همايش ادامه داد: موج جديد بيداري اسلامي كه موجب سرافرازي ملت هاي مسلمان شده و ما را گرد هم آورده، ريشه در قرآن، سنت و تكيه بر حضور مردم در عرصه هاي سياسي و اجتماعي دارد.
دبيركل نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي گفت: اين باور ايماني به همراه خودباوري منبع الهام بخش جنبش هاي كنوني در كشورهاي اسلامي بوده است و اراده مردم در تعيين سرنوشت خويش مردمسالاري ديني را به ارمغان آورده است.
وي ادامه داد: اين حركت عظيم و پرشور خواستار تعامل عادلانه و عزت مند با جهان است و بر استقلال سياسي خود تاكيد كرده و هرگونه سلطه گري و سلطه پذيري را نفي مي كند.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل تصريح كرد: بيداري اسلامي خودآگاهي گسترده و عميقي است كه مي كوشد ملت هاي مسلمان را از اسارت فكري، سياسي و اقتصادي رها ساخته و عزت و پيشرفت و همدلي را بين آحاد اسلامي محقق سازد.
وي افزود: فلسطين و قدس شريف و مقاومت به عنوان اصلي ترين مسئله جهان اسلام به يكي از اركان بيداري اسلامي تبديل شده است.
ولايتي افزود: در آستانه اين تحولات بنيادين رهبر انقلاب در استمرار انديشه حضرت امام خميني(ره) احياگر بزرگ اسلامي در تاريخ معاصر، با بصيرت و دورانديشي بيداري اسلامي را به مسلمانان جهان بشارت دادند و اين گردهمايي جز در پي رهنمودهاي ايشان ميسر نبود.
دبيركل همايش بين المللي بيداري اسلامي با تشكر از نهادها، سازمانها و شخصيت هايي كه در برپايي اين اجلاس مشاركت داشتند، يادآور شد: اجلاس مذكور با حضور بيش از 007 نفر از انديشمندان، علما و رهبران مقاومت از سراسر جهان اسلام برگزار مي شود.
وي در پايان گفت: در اين اجلاس در 5 نشست تخصصي مهمترين دستاوردها، فرصت ها، چالش ها و افق هاي آينده جنبش بيداري اسلامي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.

 



شركت كنندگان در همايش بزرگ بيداري اسلامي: بيداري اسلامي در منطقه مرهون انقلاب مردم ايران است

شركت كنندگان در نخستين همايش بين المللي بيداري اسلامي تاكيد كردند كه منشأ بيداري ملت ها و تحولات كنوني در منطقه و جهان انقلاب اسلامي ايران است.
شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان كه در نخستين همايش بين المللي بيداري اسلامي سخن مي گفت، خاطرنشان كرد: اين بيداري پس از كوتاهي و افسردگي و خموشي آغاز شده است. بار ديگر بيدار شديم و ما آن شجره مباركه اي هستيم كه پس از ريشه دار شدن مان برگ و بار داديم و مي خواهيم زايش و حركت داشته باشيم و خداوند بزرگ هدايت كننده ما است.
وي افزود: بيداري اسلامي از انقلاب اسلامي ايران سرچشمه گرفته است و اين انقلاب الگو شد و اكنون شعارهاي آن يكي پس از ديگري مطرح مي شود.
معاون دبيركل حزب الله لبنان ادامه داد: استعمار مي خواهد غده سرطاني خود، اسرائيل را در منطقه ما بكارد تا همه كشورهاي اسلامي را زير پرچم خود ببرد. ما نبايد اسير كساني كه دهه هاي گذشته بر ما ظلم روا داشته اند و رژيم هاي مرتجع را به ما تحميل كرده اند باشيم. اين حق تمامي ملت ها است كه دفاع از سرزمين و شرف و توسعه خود را انجام دهند. ما بايد يكديگر را نصيحت كنيم و با همكاري با هم جبهه واحدي را تشكيل دهيم.
شيخ نعيم قاسم ادامه داد: آنها مي خواهند ميان ما اختلاف راه بيندازند و نمي خواهند ما ساختار جمعي و واحدي داشته باشيم. اين حق ماست. ما با هم هستيم و بايد امت واحده را تشكيل دهيم تا بتوانيم مبناي واحد و استواري داشته باشيم تا هر تلاشي را براي شكست مان در نطفه عقيم كنيم.
معاون دبيركل حزب الله لبنان در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: ما تمامي امكانات خود را در جهت مقاومت و جنگ آماده كرديم و آمادگي هرگونه مسائل پس از آن را داريم و خداوند را شاكريم علي رغم اين كه رنج هاي زياد و شهداي زيادي را داديم، در مسير مقاومت ايستاده ايم. راهي كه در بيداري اسلامي آغاز شده پايان نخواهد يافت.
تاثير انقلاب اسلامي ايران انكارشدني نيست
«ابراهيم جعفري» نخست وزير سابق عراق نيز طي سخناني در اين همايش گفت: نمي توان شعارهاي تاريخي و تاثير انقلاب اسلامي ايران را كه در قلب مردم رخنه كرده است، ناديده گرفت.
وي تصريح كرد: ملت هاي منطقه بايد بدانند كه درس گرفتن از انقلاب اسلامي ايران و استفاده از تجارب اين انقلاب سبب ايجاد وحدت خواهد شد.
نخست وزير سابق عراق در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اين كه انقلاب هاي نوپا در منطقه شمال آفريقا و خاورميانه منشأ و خاستگاه اسلامي دارند، گفت: بايد با تمام توان براي حفظ هويت اين انقلاب ها تلاش كرد.
وي تاكيد كرد: در صورت از بين رفتن هويت اين انقلاب ها بيگانگان خواهند توانست اين انقلاب هاي نوپا را به نفع خود مصادره كنند و نتايج و آثار ارزشمند آن را به نفع خود به سرقت ببرند.
ابراهيم جعفري در ادامه سخنانش به اوضاع عراق اشاره كرد و با بيان اين كه حضور بيگانگان در عراق لكه ننگي بر پيشاني عراق است، گفت: حاضر نيستيم كه بيگانگان در عراق حضور داشته باشند.
انقلاب ايران توازن كلي
در منطقه را تغيير داد
عادل عبدالمهدي، معاون رئيس جمهوري عراق نيز در حاشيه اين همايش گفت: اولين چيزي كه توازن كلي در منطقه را پس از مدت طولاني ظلم و استبداد تغيير داد، انقلاب اسلامي در ايران بود. انقلاب اسلامي اولين موتور محركه معادلات جديد در منطقه بود كه سپس به عراق، لبنان و افغانستان گسترش يافت.
وي ادامه داد: روند تحولات به نفع ملت ها و حقوق ملت ها، استقلال و حاكميت اين كشورها و توسعه و پيشرفت آنهاست تا ما بتوانيم از خود براساس توانمنديهاي واقعي دفاع كنيم.
رمضان عبدالله، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين هم در سخناني با اشاره به مقاومت مردم فلسطين در برابر جنايات رژيم صهيونيستي گفت: شرايط اخير منطقه، مقاومت را به مرحله جديدي مي برد و در اين باره نحوه مديريت چالش هاي موجود مهم است.
وي رژيم صهيونيستي را به خنجري در سينه امت اسلام تشبيه كرد و گفت: متاسفانه برخي به علت احساس شكست و ياس به سازش هايي رو آوردند در حالي كه فلسطين همچنان مشغول جهاد است و ما همه طرح هاي ضد فلسطيني را ناكام خواهيم گذاشت.
رمضان عبدالله به شرايط اخير منطقه اشاره كرد و گفت: اين انقلاب ها مشكلات خاص خود را دارند كه بايد آنها را مديريت كرد زيرا دشمنان، ما را رها نخواهند كرد، آنها بيدار شده، يكه خورده و موازنه ايجاد كرده اند و روي اين امواج سوار مي شوند.
دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين افزود: سازشكاران بدانند كه طرح هاي سازش درباره فلسطين پاسخ نخواهد داد و آنها بايد به آراي مردم برگردند و به دنبال راهبردي جديد باشند.

 



معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: 26 سالن سينما امسال به بهره برداري مي رسد

معاون امور سينمايي و سمعي بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تا پايان امسال تعداد 29 سالن سينما در سطح كشور مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
«جواد شمقدري» در حاشيه جشن تجليل از هنرمندان عرصه سينماي كهكيلويه و بويراحمد در گچساران طي گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي از فعال بودن حدود 340 سالن سينما درسطح كشور خبر داد.
وي با اشاره به فعاليت 62 دفتر «سينما جوان» در مراكز استان ها و شهرستان هاي سطح كشور گفت: با تمهيدات انديشيده شده در شهرستان هاي واجد شرايط از جمله شهرستان گچساران «نمايندگي دفتر سينماي جوان» داير خواهد شد.
معاون سينمايي وزارت ارشاد گفت: مخاطب سينماي ايران كه تا پيش از تشكيل دولت اصلاحات 56 ميليون بود با عملكرد نامناسب اين دولت در حوزه سينما به 10 ميليون كاهش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس از ياسوج، جواد شمقدري در نشست مطبوعاتي با اصحاب رسانه كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه در دوره اصلاحات يك معضل بسيار جدي پيش آمده بود كه خانواده ها در سينما احساس آرامش نمي كردند اظهار داشت: همين امر موجب شد تا به يكباره در دوره اصلاحات مخاطب سينماي ايران از 56 ميليون نفر به 10 ميليون كاهش پيدا كند.
اين كارگردان سينماي كشور ابراز داشت: در اين دولت سعي كرديم فيلم هايي كه خانواده گرا هستند تعداد آنها افزايش پيدا كنند كه هم اكنون 40 درصد فيلم هاي ما چنين وضعيتي را دارند اگر چه از چنين آماري رضايت نداريم.
شمقدري با بيان اينكه فرهنگ حجاب و عفاف بايد در تاروپود فيلم ها ديده شوند عنوان كرد: فيلم ها و سازندگان آنها بايد متوجه اين ارزش ها باشند هر چند ممكن است در يك فيلم صحنه هايي باشد كه با حجاب و عفاف مناسبت ندارد، ولي مهم اين است كه ظاهر فيلم چه چيزي را به مخاطب القا مي كند.
در نخستين جشن تجليل از هنرمندان عرصه سينماي كهگيلويه و بويراحمد از 26 كارگردان، فيلمساز و بازيگر فعال استان با حضور معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تجليل و هدايايي به آنان اهدا شد.

 



نايب رئيس كميسيون مجلس: 6 ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري شد

نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي از خريد تضميني 6 ميليون تن گندم از كشاورزان خبر داد.
به گزارش خبرنگار فارس در مهريز، كاظم فرهمند صبح شنبه در حاشيه بازديد از چند واحد صنعتي مهريز به همراه مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي يزد و برخي مسئولان شهرستان خاطرنشان كرد: خريد تضميني گندم در برخي شهرستان ها همچنان ادامه دارد، اما انتظار نداريم ميزان گندمي كه در مدت باقي مانده ارائه مي شود، چشمگير باشد.
نماينده مردم مهريز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه خريد تضميني گندم از كشاورزان تا اواخر شهريور ادامه خواهد داشت، عنوان كرد: خريدي كه از ابتداي زمان برداشت انجام شده، تاكنون به مرز 6 ميليون تن رسيده است.
اين مسئول تصريح كرد: ميزان خريد گندم از كشاورزان در مقايسه با سال گذشته كاهش يافته و به نظر نمي رسد خريد گندم به ميزان 10ميليون تني كه در سال گذشته خريداري شده بود، برسد.
فرهمند همچنين يادآور شد: كاهش خريد گندم به معناي كاهش توليد نيست، بلكه نشان از اين دارد كه كشاورزان گندم كمتري را براي فروش تضميني به سيلوها عرضه كرده اند و مقداري از گندم را از مجراهاي ديگري به فروش رسانده اند.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس، اذعان داشت: اجراي هدفمندي يارانه ها، خشكسالي و استفاده از گندم به عنوان جايگزيني براي جو و خوراك دام از عوامل اصلي كاهش فروش گندم از سوي كشاورزان است.

 



دهه فجر امسال بزرگترين واحد توليد اتيلن جهان در عسلويه راه اندازي مي شود

رئيس مجتمع پتروشيمي كاويان از راه اندازي فاز نخست اين پتروشيمي به عنوان بزرگترين واحد توليدكننده اتيلن جهان در دهه فجر امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، سيدمهدي هاشمي شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران در پارس جنوبي اظهار داشت: مجتمع كاويان به دو قسمت كاويان 1 و 2 تقسيم مي شود كه هم اكنون كاويان 1 در مرحله بهره برداري به سر مي برد و در بهمن ماه سال جاري به بهره برداري كامل مي رسد و كاويان 2 نيز در ارديبهشت سال 91 بهره برداري مي شود و اين دو واحد هم اكنون بيش از 91درصد پيشرفت داشته است.
وي تصريح كرد: پيمانكاران اين مجتمع پتروشيمي شركت هاي رامكو و قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا است كه با همكاري شركت هاي داخلي و خارجي اين مجتمع را راه اندازي مي كنند.
هاشمي اضافه كرد: اين واحد پتروشيمي نيازمند 2 هزار و 580 هزار تن اتان در سال به عنوان خوراك است كه اين خوراك از فازهاي پارس جنوبي تامين مي شود و در نهايت 2 هزار و 180 هزار تن اتيلن در سال توليد مي كند.
وي تصريح كرد: اين واحد با توليد 2 ميليون و 180 هزار تن اتيلن و تامين خوراك خط اتيلن غرب و واحدهايي همچون پتروشيمي باختر، بزرگ ترين توليدكننده اتيلن خواهد بود.
رئيس مجتمع پتروشيمي كاويان ابراز كرد: در حال حاضر فاز نخست پتروشيمي كاويان در مرحله پيش راه اندازي قرار دارد و هم اكنون تمام تجهيزات اين مجتمع پتروشيميايي نصب شده و گروه بهره بردار نيز مستقر شده اند.
هاشمي با بيان اينكه 66 شركت داخلي و حدود هفت شركت خارجي قطعات و تجهيزات مورد نياز اين پتروشيمي را تامين كرده اند، اظهار داشت: اگرچه به دليل تحريم هاي دوم، ورود قطعات به كشور با تاخير رو به رو بود اما هم اكنون كل قطعات خارجي وارد سايت شده است.

 



داوود احمدي نژاد: جريان انحرافي سرمايه هاي كشور را چپاول مي كند

داوود احمدي نژاد گفت: جريان انحرافي بيت المال و سرمايه هاي ملي كشور را چپاول مي كند.
به گزارش فارس از قائمشهر، داوود احمدي نژاد جمعه شب در جمع بسيجيان و پيروان ولايت شهرهاي استان مازندران در قائمشهر گفت: امروز جريان انحرافي نمي خواهد ملت ايران در مسير عزت و سرافرازي باشند و همه كساني كه در اين جريان هستند و يا خود را حامي و وامدار اين جريان مي دانند در حقيقت سهم خواه هستند و از باب همين ادعا به غرور رسيده اند و تاريخ ثابت كرده كه همه گروه هاي سياسي سهم خواه بوده اند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود درباره جريان انحرافي بيان داشت: اين جريان با هزينه كردن از پول بيت المال و چپاول سرمايه هاي مملكت تلاش مي كنند در انتخابات كساني را به مجلس بفرستند كه تكليف گرا نباشند بلكه تكليف گريز باشند.
وي ادامه داد: در واگذاري فولاد خوزستان كه مهلت 10 روزه وجود داشت هيچ كس بدون بررسي، ريسك ميلياردي براي انجام اينكار نمي كرد؛ جز همان كسي كه برنده آن شد در حالي كه اين شخص سه ماه قبل تر شركت را بررسي كرد و با حمايت همين جريان انحرافي كه خود را متصل به امام زمان مي دانند؛ وام خريد آن را تامين كرد و برنده مناقصه آن شد و در پس پرده بحث اختلاس 3 هزار ميليارد توماني اين جريان وجود داشت.

 



حجت الاسلام ذوالنور: بايد برخورد قاطعي با اختلاس كنندگان 3 هزار ميليارد توماني صورت گيرد

جانشين سابق نماينده ولي فقيه درسپاه گفت: امروز خاك مرگ بر سر برخي خواص ريخته شده است و آنها فضاي جامعه را به درستي نمي بينند و درحالي كه اختلاس 3 هزار ميليارد توماني در كشور صورت مي گيرد اين مسئله به هيچكس برنمي خورد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام مجتبي ذوالنور در يادواره 100 شهيد مسجد جامع قم كه جمعه شب در اين مسجد برگزار شد، با اشاره به مجازات اعدام در برخي كشورها براي مفسدان اقتصادي تأكيد كرد: بايد ببينيم مشكل از كجاست و آيا وقت آن نرسيده كه برخي قوانين در كشور تغيير يابد؟
وي افزود: اگر مشكل با تنگناهاي قانوني وجود دارد بايد اصلاح شود و قوانيني براي تناسب جرم و جزا وضع شود و چنانچه مشكل نظارتي وجود دارد مجلس بايد از ابزار تفحص استفاده كند.
وي تصريح كرد: فساد في الارض همين است كه اكنون وجود دارد بنابراين برخورد با اين جرايم نياز به قاطعيت دارد و چه اشكالي دارد كه برخي قضات رشوه بگير اعدام شوند؟
ذوالنور با اشاره به وجود افرادي كه حتي ناني براي خوردن ندارند، ابراز كرد: در اين شرايط بعضي افراد اختلاس 3 هزار ميليارد توماني مي كنند و زماني كه برخي سايت ها دست به افشاگري مي زنند با آنها برخورد شده و سايت بسته مي شود.
جانشين سابق نماينده ولي فقيه در سپاه تأكيد كرد: اقدام اين چند رسانه تشويق لازم دارد اما به جاي اينكه آنها را تشويق كنند بر سر آنها مي كوبند.
وي اظهار كرد: برخي افراد همه ارزش ها مانند امام، ولايت فقيه و فرهنگ عاشورا را زير سؤال مي برند اما به جاي اينكه با آنان برخورد شود با دلسوزان نظام برخورد صورت مي گيرد كه اين امر نيازمند اصلاح است.
ذوالنور با اشاره به اينكه شهدا وظيفه خود را انجام دادند، گفت: بايد در انجام مأموريت خود سرعت، دقت و قاطعيت داشته باشيم زيرا رهبري در ديدار با دولت فرمودند: «با دستمال كثيف نمي توان شيشه را تميز كرد» اما آيا امروز، مطالبات رهبري در مقابله با فساد اقتصادي محقق شده است؟ جانشين سابق نماينده ولي فقيه در سپاه بيان كرد: اگر دولت مشكلي دارد بايد آن را حل كند زيرا به تعبير رهبر انقلاب، برخورد و مقابله با اژدهاي هفت سر فساد اقتصادي، عزم جدي لازم دارد بنابراين دولت بايد مواظب اطرافيان خود باشد.
ذوالنور افزود: برخي سعي مي كنند با بدبين كردن مردم نسبت به نظام، اين پرچم را به زير بكشند.
جانشين سابق نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح كرد: مردم ايران هيچ گاه از كمبودها ناله نكردند و خواسته آنها اين بوده كه اگر نيست براي هيچ كس نباشد و اگر هست براي همه باشد بنابراين بايد برخورد قاطعي با اختلاس گران صورت گيرد تا مردم راضي شده و عدالت علوي را احساس كنند.

 



رئيس سازمان حج و زيارت: زائران حج تمتع از 15 مهرماه به سرزمين وحي اعزام مي شوند

رئيس سازمان حج و زيارت كشور از اعزام زائران ايراني به حج تمتع از پانزدهم مهرماه خبر داد.
«علي ليالي» در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا درخصوص تعهدات هواپيمايي عربستان براي جابجايي حجاج ايراني نيز گفت: در اين زمينه توافقاتي بين دو كشور صورت گرفته و برنامه هاي پروازي با عربستان سعودي هماهنگ شده و زائران ايراني از پانزدهم يا شانزدهم مهرماه به سرزمين وحي اعزام مي شوند.
وي درخصوص افزايش روزهاي حج تمتع براي زائران ايراني در سرزمين وحي نيز گفت: همانگونه كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد دارد امسال مدت اقامت حجاج ايراني در سرزمين وحي بين 35 تا 38 روز به طول مي انجامد و نسبت به سال هاي گذشته دو تا سه روز بيشتر خواهد بود.
ليالي همچنين گفت: اعزام زائران ايراني به سوريه همانند گذشته صورت مي گيرد.
وي افزود: هم اكنون زائران ايراني به صورت زميني و هوايي به سوريه اعزام مي شوند و سفر زائران ايراني به سوريه با همان كيفيت و كميت گذشته صورت مي گيرد.
رئيس سازمان حج و زيارت درخصوص استانداردسازي خدمات دفاتر مسافرتي درخصوص حج و زيارت نيز گفت: اصل موضوع بر افزايش كيفيت خدمات به زائران است و دفاتر مسافرتي نيز به دنبال كيفيت بخشي به خدمات خود هستند.

 



در همدان نخستين جشنواره ملي، فرهنگي و هنري نماز برگزار شد

همدان- خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره ملي، فرهنگي و هنري نماز در همدان برگزار شد.
در اين جشنواره كه با حضور هنرمندان و مهماناني از سراسر كشور در محل تربيت معلم شهيد مقصودي همدان برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز كشور، گفت: در نماز، انواع هنرها جاسازي شده، اما هنوز ما اين فريضه را نشناخته ايم كه همه كمالات در آن ذكر شده است.
وي افزود: شايد اگر تعبير «صنعت نماز» را در مورد نماز به كار ببريم بهتر باشد.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور تصريح كرد: هنوز فيلمي براي اسرار و لطيفه هاي نماز ساخته نشده است و اگر هر يك از اين اسرار موضوع توليد يك فيلم قرار بگيرد آثار خوب زيادي ارائه خواهد شد.
همچنين حميد شاه آبادي معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اظهار داشت: استفاده از هنر براي موضوعات ديني به ويژه نماز از يك ضعف عمومي در كشور برخوردار است و براي بيان مفاهيم ديني با نوعي ساده سازي و ساده انگاري مواجه هستيم.
شاه آبادي يادآور شد: براي رفع اين نقايص، لازم است تا با ايجاد يك اتاق فكر مشترك با عضويت كارشناسان بزرگ ديني و انديشمندان حوزوي و از طرف ديگر هنرمندان برجسته و متعهد و توانمند كشور به ويژه در حوزه نماز، زمينه توليد آثار هنري ديني فاخر فراهم شود.
وي افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تشكيل اين اتاق فكر و تبديل آن به يك هسته دايمي با فعاليت مداوم آمادگي كامل دارد.
بنابر همين گزارش در اولين جشنواره ملي، فرهنگي و هنري نماز در همدان از ميان حدود 450 اثر رسيده به دبيرخانه در رشته هاي فيلم كوتاه، فيلم مستند، انيميشن، نماهنگ، نمايشنامه نويسي و رمان، 16 اثر برگزيده شدند.

 



اخبار ادبي و هنري

عصر سوره بيداري اسلامي امروز آغاز مي شود
برگزاري مجموعه برنامه هاي فرهنگي هنري با عنوان عصر سوره بيداري اسلامي از امروز در حوزه هنري آغاز مي شود.
اين برنامه در زمينه هاي ادبيات، هنر تجسمي، سينما، تئاتر، موسيقي، عكس و ويژه برنامه كودك و نوجوان برگزار مي شود و به مدت چهار روز تا سي ام شهريور ادامه خواهد داشت.
آغاز فعاليت دبيرخانه يازدهمين جشنواره شهيد غني پور
دبيرخانه يازدهمين جشنواره كتاب شهيد حبيب غني پور پس از انتخاب دبير و جمع آوري آثار منتشر شده در سال 89 فعاليت خود را آغاز كرد.
ستاد اجرايي جشنواره يازدهم فعاليت خود را با جمع آوري كتاب هاي منتشر شده در سال 1389 آغاز كرده است. در حال حاضر 300 عنوان كتاب چال اول منتشر شده در سال از نمايشگاه كتاب و بازارهاي كتاب كريمخان و انقلاب تهيه شده و با تكميل روند جمع آوري كتب داوري اوليه آغاز خواهد شد. در اين دوره از جشنواره «محمد ناصري» به عنوان دبير جشنواره كتاب شهيد حبيب غني پور معرفي شده است.
نويسنده آمريكايي به كودك آزاري متهم شد
«مايكل ويليام اسنايدر» نويسنده 44 ساله كودك و نوجوان كه پيش از اين به خاطر آزار جنسي دختر بچه 12 ساله در سال 2010 به دادگاه فرا خوانده شد، اين بار به اتهام آزار يك كودك 9 ساله مورد بازجويي قرار مي گيرد.
به گزارش فارس به نقل از كي.تي.ال لس آنجلس، اين دومين بار است كه اين نويسنده 44 ساله آمريكايي با اتهام كودك آزاري روبه رو شده است. به اعتقاد كارشناسان با طرح دومين سوژه كودك آزاري توسط اين نويسنده پليس بايد تحقيقات وسيع تري را در اين زمينه دنبال كند، چرا كه با كشف دومين كودك آزاري «اسنايدر» احتمال وجود قربانيان بيشتر، افزايش مي يابد.
مهمان برنامه سينمايي هفت : سينماي هفت ره به كجا مي برد؟!
مهمان برنامه سينمايي هفت شبكه سوم سيما، بدون توجه به ارائه توضيحي درباره مفهوم نقد و تفاوت آن با سياه نمايي، با لحني پرخاش گرايانه گفت: وقتي سياهي هست چرا نبايد سياه نمايي كنيم؟!
هنرپيشه كه در مراسم اختتاميه فيلم فجر سال گذشته، از يك فيلمساز مجرم حمايت كرد، در برنامه بامداد شنبه هفت، همچنين گفت: در حال حاضر در سريالي نقش يك كارآگاه را بازي مي كنم و براي اينكه تعابير سياسي نشود، از كارگردان خواستم لباس نيروي انتظامي را نپوشم!
وي از بازي اش در فيلم زيرزميني فيلم ساز فراري بهمن قبادي به عنوان بهترين ياد كرد و با توصيف مميزي به عنوان سانسور در سينماي ايران، از اعمال اين ضرورت فرهنگي، انتقاد نمود.
وي مميزي را سبب نگفتن برخي حرفها دانست!
متاسفانه برنامه هفت، پيشتر نيز با دادن تريبون به فيلم سازاني معاند مانند تهمينه ميلاني، نيكي كريمي، عليرضا داودنژاد، ناصر تقوايي و ... عملا در مقام طرح مخالفان نظام در رسانه ملي برآمده است.
تهيه كننده و مجري هفت فريدون جيراني است كه از مروجان ليبراليسم رسانه اي به شمار مي آيد. فيلم ضد انقلابي «قصه پريا» از ساخته هاي اين فيلم ساز است كه اخيرا با حذف صحنه هايي در سينماها به نمايش درآمد.
گفتني است در فهرست درست اندركاران برنامه نام دو تن از عوامل معاند ديده مي شود.
تجليل نويسنده لائيك
از عمله هاي استعمار در جشن خانه سينما
يك نويسنده لائيك كه به پانزدهمين دوره جشن خانه سينما دعوت شده بود، در اين مراسم به تجليل از افراد به ظاهر هنرمند ضدانقلاب و فراري پرداخت.
محمود دولت آبادي در اين مراسم روي سن رفت و گفت: قدرشناسي مي كنم از «ابراهيم گلستان» عامل سرويس اطلاعاتي انگليسي در رژيم پهلوي كه در حال حاضر مقيم انگليس است به سهم خود م و ارج مي گذارم به عباس كيارستمي سفارشي ساز جشنواره هاي خارجي و همچنين از «امير نادري» (مقيم آمريكا) ياد مي كنم، به ناصر تقوايي سلام مي كنم «محسن مخملباف» (عامل سرويس انگليس در فتنه سبز) كه هر كدام به كنجي رفته اند. براي «جعفر پناهي» و... آرزوي برون رفت از تار و پودهاي منع و ممنوعيت را دارم...
نكته قابل توجه اين است كه بسياري از افراد كه دولت آبادي در اين مراسم از آن ها ياد كرده، سال هاست كه فعاليت هنري را ترك كرده و به عنوان عمله سياسي براي دولت هاي جنگ طلب و ضدبشر مزدوري و پادويي مي كنند. از جمله ابراهيم گلستان كه جاسوس مطرح دولت انگليس بوده و محسن مخملباف كه آشكارا در محافل سياسي غربي عليه ايران كار تبليغاتي انجام مي دهد. پناهي و رسول اف هم چندي پيش به جرم فعاليت ضدامنيتي محكوم شدند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14