(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 5 مهر 1390- شماره 20033

تظاهرات «بازپس گيري انقلاب» در مصر برگزار مي شود
اعلام حمايت قبايل سوريه از سياست هاي بشار اسد
آمريكايي ها : فقرا را دريابيد جنگ بي فايده است
جوانان آنگولا عليه دولت به خيابان ها ريختند
مردم يمن سخنراني عبدالله صالح را بازي سياسي جديد خواندند
گسترش اعتراض هاي مردمي در تركيه عليه استقرار سپر موشكي ناتو
سفر وزير خارجه پاكستان به آمريكا با افزايش تنش ها ناتمام ماند
تشكيل تيم تحقيق در كابل براي بررسي نحوه ترور شهيد رباني
حزب الله لبنان انفجارهاي عراق را به نفع واشنگتن دانست
انقلابيون ليبي حمله سنگين طرفداران قذافي را دفع كردند
شكست سنگين حزب ساركوزي در انتخابات مجلس سناي فرانسه
حمله پليس يونان به معترضان در خيابان هاي آتن
انقلابيون بحرين: نمي گذاريم آل خليفه اصلاحات آمريكايي را اجرا كند



تظاهرات «بازپس گيري انقلاب» در مصر برگزار مي شود

احزاب و تشكل هاي مصري براي برگزاري تظاهرات ميليوني موسوم به «باز پس گيري انقلاب» در روز جمعه فراخوان دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، احزاب و گروه هاي سياسي مصر و در راس آنها «جنبش جوانان ششم آوريل» در اعتراض به وضعيت موجود در اين كشور و بي توجهي حاكمان نظامي، ازمردم براي گردهمايي ميليوني در ميدان التحرير قاهره در روز 30 سپتامبر (جمعه) دعوت كردند.
احزاب و گروه هاي مصر كه طي هفته هاي اخير شاهد حوادث مختلفي از جمله اشغال لانه جاسوسي اسرائيل بود در اعتراض به برآورده نشدن اهداف انقلاب 25 ژانويه، كناره گيري حاكمان نظامي را خواستار شدند و تهديد به تظاهرات ميليوني و برگزاري اعتصابات گسترده كردند.

 



اعلام حمايت قبايل سوريه از سياست هاي بشار اسد

شيوخ، قبايل و گروه هاي عشيره اي مختلف در سوريه حمايت خود را از نظام بشار اسد اعلام كردند.
خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري سانا گزارش داد قبايل بزرگ و مختلف سوريه بر حمايت خود از اصول ملي سوريه و استقلال كشورشان و تعيين سرنوشت توسط مردم تأكيد كردند. قبايل و رؤساي قبايل سوري با برگزاري همايشي هرگونه دخالت در امور داخلي كشورشان توسط كشورهاي بيگانه را محكوم و اعلام كردند كه تمامي عوامل مسلح و دست نشانده كشورهاي خارجي كه باعث قتل و كشتار مردم بي گناه در سوريه شده اند بايد محاكمه و مجازات شوند.
اين قبايل خواستار دوري از خشونت در كشورشان شدند و از مواضع روسيه، چين، هند، لبنان، برزيل و آفريقاي جنوبي در قبال مسائل سوريه تقدير كردند.

 



ادامه اعتراض هاي مردمي در نيويورك
 آمريكايي ها : فقرا را دريابيد جنگ بي فايده است

تجمع و تظاهرات عليه نظام سرمايه داري در آمريكا همچنان ادامه دارد.
تصاوير منتشر شده در رسانه ها حاكي است، معترضان به سياست هاي اقتصادي حاكم بر آمريكا، به رغم سركوب و دستگيري از سوي پليس اين كشور، همچنان اطراف ساختمان وال استريت حضور دارند. آنها شعار مي دهند: «به جنگ پايان دهيد و هزينه آن را به فقرا اختصاص دهيد.»
معترضان روز يكشنبه براي چندمين بار براي تسخير «وال استريت» به سمت آن يورش بردند اما حضور گسترده پليس مانع از اشغال ساختمان شد.
در جريان اين ناآرامي ها پليس آمريكا بيش از يكصد نفر از معترضان را دستگير و روانه زندان كرد.
روزنامه ديلي ميل نيز ديروز از انتشار تصاوير جديدي از برخورد تكان دهنده پليس آمريكا با معترضان در شبكه هاي اجتماعي خبر داد.
«نيروهاي پليس با حمله به گروهي از زنان و معترضان به صورت و چشم هاي آنها اسپري فلفل پاشيده و در حالي كه قربانيان از درد جيغ و فرياد مي كشيدند دستگير شده و كشان كشان داخل خودروهاي پليس منتقل مي شوند.
معترضان آمريكايي از دو هفته پيش با شعار «وال استريت را اشغال كنيد» تظاهرات خود را آغاز كرده اند. معترضان به سياست هاي جنگي و اقتصادي دولتمردان آمريكايي و همچنين تبعيض گسترده در تقسيم ثروت به شدت معترضند.

 



جوانان آنگولا عليه دولت به خيابان ها ريختند

پليس ضدشورش آنگولا تظاهرات ضددولتي جوانان اين كشور را با توسل به خشونت متفرق كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پليس آنگولا روز يكشنبه، تظاهرات ضددولتي حدود صدها نفر جوان كه با راهپيمايي در پايتخت، خواستار كناره گيري «خوزه ادواردو دوسانتوز» رئيس جمهور اين كشور آفريقايي شده بودند را برهم زد.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان كه خود را هوادار «جنبش انقلابيون جوان» مي نامند در تظاهرات اعتراض در لواندا پايتخت آنگولا شعار مي دادند:«سانتوز 32 سال حكومت بس است، بايد بروي.»
گزارش خبرگزاري فرانسه حاكي است، معترضان آنگولايي همچنين خواستار آزادي 17 تن از فعالان اين جنبش شدند.
ناظران سياسي منطقه معتقدند كه اين ناآرامي تاثير انقلاب هايي است كه در منطقه جريان دارد.

 



مردم يمن سخنراني عبدالله صالح را بازي سياسي جديد خواندند

انقلابيون يمن سخنراني علي عبدالله صالح را يك بازي سياسي جديد دانستند و بر ضرورت تداوم انقلاب مسالمت آميز مردم و محاكمه ديكتاتور تأكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رهبران برجسته مخالفان يمني سخنراني علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن و تأكيدش بر انتقال مسالمت آميز قدرت از طريق برگزاري انتخابات زودهنگام و پايبندي به طرح ابتكاري شوراي همكاري خليج فارس را رد كردند و اين اظهارات را بخشي از بازي هاي سياسي جديد عبدالله صالح توصيف كردند.
«توكل كرمان» فعال سياسي برجسته در انقلاب يمن در اين باره گفت: جوانان انقلابي با طرح ابتكاري شوراي همكاري موافق نيستند... ما نيز با آن مخالفيم و محاكمه عبدالله صالح را به دليل تمام جناياتي كه تاكنون مرتكب شده است، خواستاريم.
وي افزود: از نظر ما عبدالله صالح ديگر رئيس جمهور يمن نيست و او ماه هاست كه سقوط كرده است.
عبدالله صالح در سخنراني خود اعلام كرد كه به انتقال قدرت، طرح ابتكاري شوراي همكاري و تفويض اختيارات به «عبدربه منصور هادي» معاونش براي امضاي اين طرح پايبند است و پيشنهاد كرد كه انتخابات رياست جمهوري و پارلماني زودهنگام در يمن برگزار شود.
«علي الجرادي» يكي ديگر از رهبران برجسته حزب الاصلاح يمن در واكنش به سخنراني عبدالله صالح گفت: اين يك بازي سياسي است كه به منظور كاهش فشارهاي بين المللي صورت مي گيرد. او تلاش دارد تا اين گونه وانمود كند كه مشكل جاري در يمن يك مشكل صرفاً سياسي است و خبري از انقلاب مردمي نيست.
«احمد البحري» از رهبران معارض در حزب «الحق» نيز گفت كه «علي عبدالله صالح» چيز جديدي ارائه نكرده است و مانند هميشه در حال وقت تلف كردن است.
وي درباره اينكه دامنه اعتراض ها و تظاهرات جوانان انقلابي يمن خواستار دموكراسي عليه رژيم حاكم افزايش خواهد يافت، هشدار داد و گفت كه اين جوانان ديگر اميدي به عبدالله صالح و حرف هايش ندارند.
«فايزه السليماني» يكي ديگر از فعالان انقلابي يمن نيز گفت: هدف از سخنراني عبدالله صالح صرفاً وقت كشي بوده است و هيچ چيز جديدي نداشته است. وي تلاش مي كند تا بهانه اي براي كشتار مردم يمن بتراشد و همواره مي كوشد تا از زير بار مسئوليت هايش فرار كند.
وي افزود: ما فعاليت هاي اعتراضي مسالمت آميز خود عليه عبدالله صالح را ادامه خواهيم داد و جوانان انقلابي وظيفه خود را خوب مي دانند.
گفتني است ورود علي عبدالله صالح به يمن به رغم ادعاهايش مبني بر اينكه براي برقراري صلح و آرامش به كشور بازگشته است با خشونت و سركوب خونين همراه بود و در مدت شش روزه پس از بازگشتش صدها نفر كشته و زخمي شدند. از سوي ديگر، روزنامه القدس العربي با اشاره به بازگشت ناگهاني علي عبدالله صالح به يمن برخلاف همه توقعات نوشت، هدف از اين اقدام اجراي سناريوي جديد سعودي ها با حمايت كاخ سفيد براي بي ثبات كردن اين كشور بوده است. عضو شوراي علماي يمن نيز گفت، علي عبدالله صالح با هدف اجراي طرح هاي آمريكا و براي سركوب مردم به كشور بازگشته است.


 



گسترش اعتراض هاي مردمي در تركيه عليه استقرار سپر موشكي ناتو

ساكنان شهر كوراجيك تركيه در اعتراض به تصميم دولت اين كشور براي استقرار سامانه دفاع موشكي ناتو در اين منطقه تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مردم شهر كوراجيك در استان مالانياي تركيه با برگزاري تظاهرات و سردادن شعارهايي عليه آمريكا و ناتو مخالفت خود را با استقرار سامانه دفاع موشكي ناتو در اين منطقه اعلام كردند.
تظاهركنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آنها شعارهايي عليه اقدام دولت براي استقرار سامانه دفاع موشكي نوشته شده بود. نمايندگان ساكنان اين منطقه نيز با عزيمت به آنكارا و حضور در پارلمان در تلاش براي اعلام مخالفت خود با اين اقدام دولت هستند اغلب معترضين استقرار اين سامانه را مغاير با منافع اقتصادي و امنيت مردم منطقه ارزيابي كردند.
همچنين برگزاري تجمعات و اقدامات اعتراض آميز در ساير شهرهاي تركيه و ديگر كشورها و ارسال نامه اعتراضي به سفارتخانه هاي تركيه در حجمي وسيع ادامه دارد.
وزارت خارجه تركيه اخيراً طي بيانيه اي ضمن اعلام موافقت تركيه و آمريكا بر سر استقرار سامانه موشكي و نصب رادارهاي هشداردهنده، محل آن را بر فراز تپه هاي روستاي كوراجيك اعلام كرد.
احزاب سياسي مخالفت دولت نيز مخالفت خود را با استقرار سپر دفاع موشكي در تركيه اعلام كردند.
اين احزاب استقرار سپر دفاع موشكي ناتو در تركيه را محافظت از اسرائيل در مقابل تهديدات موشكي ارزيابي و آن را محكوم كردند.
اين درحالي است كه برنامه تلويزيوني رئيس حزب دموكراتيك تركيه به دليل انتقاد تند وي از دولت اردوغان براي استقرار سيستم دفاع موشكي ناتو براي مدت يك دقيقه قطع و سپس هنگامي كه وصل شد مشاهده شد كه به جاي وي شخص ديگري به سؤالات مجري تلويزيوني پاسخ مي دهد.
ناميك كمال رئيس حزب دموكراتيك تركيه در اين برنامه تلويزيوني خاطرنشان كرد كه علت اصلي استقرارسامانه دفاع موشكي ناتو تهديد كشورهاي همسايه است.

 



سفر وزير خارجه پاكستان به آمريكا با افزايش تنش ها ناتمام ماند

در پي افزايش تنش ميان واشنگتن و اسلام آباد، نخست وزير پاكستان از وزير خارجه اين كشور خواست سفر خود به آمريكا را قطع كند و فورا به كشور بازگردد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «يوسف رضا گيلاني» از «حسنا رباني» خواست، سفر خود به آمريكا را قطع كند و به پاكستان برگردد. رباني براي شركت در شصت و ششمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل، به آمريكا رفته بود. وي جمعه گذشته با «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا نيز ديدار و گفت وگو كرده بود.
دستور گيلاني در پي اظهارات اخير «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا، صادر شده است.
مولن پنج شنبه گذشته طي اظهاراتي، شبكه «حقاني» را بازوي واقعي سازمان اطلاعات پاكستان دانست و مدعي شده بود اين شبكه در حمله هفته پيش به سفارت آمريكا در كابل دست داشته است .حمله مذكور، 24 كشته بر جاي گذاشته است. گيلاني شديدا عليه اين اظهارات ژنرال مولن موضع گرفت و هرگونه ارتباط دولت پاكستان با شبكه حقاني را تكذيب كرده است.
شبكه حقاني در افغانستان فعاليت دارد و زيرمجموعه طالبان به حساب مي آيد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز از اسلام آباد گزارش داد، فرماندهان ارشد نظامي پاكستان با تشكيل جلسه اي، اتهامات وارد شده توسط مولن را مردود دانستند.
«رحمان ملك»، وزير كشور پاكستان نيز گفت: سازمان سيا اعضاي شبكه حقاني و برخي ديگر از گروه هاي مبارز در افغانستان را عليه شوروي سابق آموزش مي داده و از آنها حمايت مي كرده است.
صداي روسيه با اشاره به اظهارات خصمانه مقامات واشنگتن و پاكستان عليه هم، اعلام كرد: احتمال دخالت نظامي آمريكا در پاكستان پررنگتر مي شود.
پايگاه اينترنتي «آنتي وار» نيز اعلام كرد، با ادامه يافتن رجزخواني هاي آمريكا عليه پاكستان، «ليندسي گراهام» سناتور جمهوري خواه آمريكا از حمايت هر دو حزب آمريكا از حمله نظامي به پاكستان خبر داد و اعلام كرد، تمام گزينه ها عليه پاكستان مطرح است.

 



تشكيل تيم تحقيق در كابل براي بررسي نحوه ترور شهيد رباني

رئيس جمهوري افغانستان در جلسه شوراي امنيت ملي اين كشور، دستور تحقيق در مورد ترور «برهان الدين رباني» را صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي» در جلسه شوراي امنيت ملي افغانستان كه ديروز در كاخ رياست جمهوري كابل برگزار شد، تيمي را موظف به تحقيق پيرامون عوامل ترور رباني، رئيس جمهور سابق و رئيس شوراي عالي صلح افغانستان كرد. در بيانيه اي كه در همين رابطه، دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري افغانستان صادر كرد، آمده است: در جلسه شوراي امنيت ملي توافق شد براي تمامي رهبران جهادي، شخصيت هاي ملي، علماي دين و بزرگان قومي كه در استان هاي پرخطر افغانستان سكونت دارند، تدابير ويژه امنيتي اتخاذ شود.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين بيانيه مي افزايد؛ به پاس خدمات صادقانه و شبانه روزي استاد برهان الدين رباني، از طرف رئيس جمهور، لقب «شهيد صلح» به وي اعطاء مي شود.
رباني 29 شهريور بر اثر يك حمله انتحاري در منزلش در كابل به شهادت رسيد.
اعترافات اوليه
به گزارش خبرگزاري مهر، «رحمت الله نبيل» سرپرست سازمان امنيت ملي افغانستان گفت: پليس فردي را در ارتباط با ترور رباني بازداشت و تحقيقات از وي را آغاز كرده است. به گفته اين مقام امنيتي، اعترافات ابتدايي فرد بازداشت شده، پليس را به حقايق نزديك كرده است. وي توضيحات بيشتري نداد، اما «رحمت الله واحديار» عضو شوراي عالي صلح افغانستان، نام فرد دستگير شده را «حميدالله» ذكر كرد و گفت حميدالله كسي است كه عامل انتحاري را براي مذاكره با رباني، به كابل فرستاده بود.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، طي عمليات مشترك نيروهاي افغان و ناتو در استان هاي «هلمند» و «ميدان وردك»، 22 شبه نظامي وابسته به طالبان كشته و 14 تن ديگر بازداشت شدند. در كابل نيز تبادل آتش در داخل سفارت آمريكا، به مرگ يك نظامي آمريكا و جراحت يك تن ديگر انجاميد.
از داخل هتل «آريانا»ي كابل نيز صداي تيراندازي شنيده شد، كه در ارتباط با علت وقوع آن، گزارشي نرسيده است. شماري از نيروهاي سازمان «سيا» در اين هتل مستقر هستند.
همچنين شوراي علماي شيعه افغانستان با انتشار بيانيه اي؛ اعلام كرد:ايجاد پايگاه دايمي آمريكا در اين كشور تحت هر عنواني به صلاح مردم نيست و نقض حاكميت ملي اين كشور است.
اين شورا در بيانيه پاياني نهمين نشست، با توجه به ضرورت حفظ استقلال و تماميت ارضي افغانستان ايجاد پايگاه هاي نظامي آمريكا را نقض حاكميت ملي دانست و مخالفت خود را مبني بر تاسيس چنين پايگاه هايي در اين كشور اعلام كرد. شوراي ياد شده كه به رياست آيت الله «محمد آصف محسني» فعاليت دارد، تبليغات ديني در شرايط حاضر را يكي از ضرورت هاي اساسي خواند و تاكيد كرد كه كميسيون فرهنگي اين نهاد بايد مديريت لازم براي شناخت معارف ديني و آشنايي لازم با انديشه هاي اسلامي را در دستور كار خود قرار دهد.

 



حزب الله لبنان انفجارهاي عراق را به نفع واشنگتن دانست

حزب الله لبنان حملات تروريستي در عراق را در راستاي منافع آمريكا دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي وقوع عمليات تروريستي در شهر كربلا، حزب الله لبنان طي بيانيه اي اعلام كرد: اين عمليات در راستاي مصالح آمريكا و مزدوران آن در عراق است. حزب الله در اين بيانيه آورده است: دست تروريسم بار ديگر دامن شهروندان مظلوم عراقي را گرفت و با به خاك و خون كشيدن تعداد زيادي از مردم عراق اعم از زن، مرد و كودك، خسارت هاي زيادي را به اموال عمومي، به خصوص در شهر مقدس كربلا به بار آورد.
حزب الله تاكيد كرد: اين عمليات در واقع به نفع آمريكا و مزدوران آن در عراق است كه تمام تلاش خود را براي خارج نكردن نيروهاي اشغالگر آمريكايي از عراق به كار بسته اند. حزب الله در پايان با عرض تسليت به بازماندگان شهدا؛ از مردم عراق خواست كه فرصت را در ايجاد وحدت و همبستگي در راستاي تكرار نشدن اين گونه عمليات تروريستي از دست ندهند.
در عمليات تروريستي كربلا كه با انفجار چهار بمب همراه بود، 22 عراقي شهيد و حدود 99 نفر ديگر مجروح شدند.
اظهارات عجيب سفير
به گزارش خبرگزاري فارس، «جيمز جفري»، سفير آمريكا در عراق اعلام كرد، اگر دولت بغداد بخواهد واشنگتن بندهاي قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن را تغيير مي دهد. جفري گفت: آمريكا متعهد به تمامي بندهاي قرارداد امنيتي خود با عراق است، اما اگر مسئولان عراقي خواستار تغيير يك يا چند بند اين قرارداد باشند، ما آن را بررسي خواهيم كرد. آمريكا بايد طبق قرارداد مذكور، همه نيروهايش را تا پايان سال 2011 (10 دي)، از عراق خارج كند.
به اعتقاد كارشناسان، حملات تروريستي در عراق با حمايت پشت پرده واشنگتن صورت مي گيرد تا ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق، توجيه شود.
در همين حال، «صالح العبيدي» سخنگوي جريان «صدر» نيز اعلام كرد، هدف انفجارهاي كربلا، تداوم حضور نظاميان آمريكايي در خاك عراق است.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق نيز وعده داد عاملان حملات تروريستي كربلا را دستگير و به شدت مجازات كند.

 



انقلابيون ليبي حمله سنگين طرفداران قذافي را دفع كردند

انقلابيون حملات سنگين نيروهاي وفادار به ديكتاتور ليبي را در نزديكي مرزهاي الجزاير دفع كردند.
اين درگيري 13 كشته و حدود 65 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، انقلابيون ليبي روز يكشنبه موفق شدند حملات سنگين هواداران «معمر قذافي» براي اشغال شهر «غدامس» را در هم بشكنند و مهاجمان را مجبور به عقب نشيني كنند. در حملات نيروهاي قذافي براي تصرف اين شهر، پنج تن از انقلابيون جان خود را از دست دادند و 15 نفر ديگر نيز زخمي شدند. انقلابيون نيز توانستند هشت مهاجم را بكشند و بيش از 50 نفر از آنها را زخمي كنند.
در شهر «سرت» نيز جنگ ميان طرفين ادامه دارد و هواپيماهاي ناتو نيز مواضع و انبارهاي مهمات هواداران قذافي را بمباران كردند.
بخشي از نيروهاي انقلابي نيز ديروز به سمت شهر «الغريفه»، واقع در جنوب طرابلس به راه افتادند. به اعتقاد آنها، برخي از سران رژيم سرنگون شده قذافي در اين منطقه به سر مي برند.
خبر ديگر اينكه به گزارش واحد مركزي خبر، «علي المانع» عضو شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد، به جاي تشكيل دولت موقت، دفتر اجرايي وابسته به اين شورا، به كار خود ادامه مي دهد. هفته گذشته شوراي مذكور اعلام كرده بود كه يك دولت موقت متشكل از 22 عضو كابينه تحت رياست «محمود جبريل» تشكيل مي شود و عمر اين دولت 20 ماه خواهد بود. در پي اعلام اين خبر، برخي از شخصيت ها و گروه هاي سياسي، با اين تصميم شوراي ملي انتقالي مخالفت كرده بودند.
ساير رويدادها
¤ رابرت موگابه، رئيس جمهور زيمبابوه اعلام كرد در صورتي شوراي ملي انتقالي ليبي را به رسميت مي شناسد كه اين شورا با قذافي مذاكره كند.
¤ يك گور جمعي متشكل از 1700 جسد در طرابلس كشف شد. به گفته مقامات شوراي انتقالي، اين اجساد متعلق به زندانياني است كه در سال 1996 در زندان «ابوسليم» پايتخت قتل عام شده بودند.
¤ گاردين هزينه جنگ ليبي براي انگليس را 1/75 ميليارد پوند اعلام كرد.

 



شكست سنگين حزب ساركوزي در انتخابات مجلس سناي فرانسه

منابع خبري از شكست سنگين حزب حاكم فرانسه در انتخابات مجلس سناي اين كشور خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري ها، حزب راست ميانه «نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه در انتخابات روز يكشنبه مجلس سناي اين كشور از حزب مخالف «سوسياليست» شكست سختي خورد.گزارش هاي دريافتي حاكي است، حزب سوسياليست فرانسه در اين انتخابات با كسب نزديك به 26 كرسي توانست پس از 54 سال بار ديگر، با قدرت به صحنه سياسي فرانسه بازگردد.
احزاب براي كسب اكثريت لازم بايد حداقل 23 كرسي را از آن خود كنند. مجله اشپيگل در اين باره نوشت: براي اولين بار در تاريخ فرانسه چپ هاي اين كشور توانستند اكثريت سنا را به خود اختصاص دهند.
اين انتخابات براي تعيين سرنوشت نيمي از 348 كرسي مجلس سنا در 44 بخش فرانسه برگزار شد. بدين ترتيب حزب سوسياليست، لكونيست و متحدان سبز در كل 177 كرسي سنا را كه دو كرسي بيش از حد نصاب نيمي از سناست، از آن خود كردند.
پايگاه اطلاع رساني روزنامه «لوفيگارو» ديروز با انتشار خبر برگزاري اين انتخابات به نقل از رئيس گروه سناتورهاي سوسياليست فرانسه نوشت: براي نخستين بار در تاريخ جمهوري پنجم فرانسه، اين حزب توانست بيشترين كرسي هاي مجلس سنا را به خود اختصاص دهد. مجلس سنا از آن جهت حائز اهميت است كه در صورت مرگ رئيس جمهور، اين مجلس كفيل رئيس جمهوري مي شود و از طرفي قابل انحلال نيز نيست. رئيس مجلس سنا، همچنين طبق قانون فرانسه، دومين مقام بلندپايه اين كشور محسوب مي شود.
به گزارش ايرنا، نمايندگان مجلس سناي فرانسه براي يك دوره 6 ساله و به صورت غير مستقيم از سوي 71 هزار نماينده محلي و منطقه اي انتخاب مي شوند.به اعتقاد تحليلگران، رويگرداني مردم از سياست ها و عملكرد «ساركوزي» عمده دليل شكست سنگين حزب حاكم اين كشور در اين انتخابات است.
در همين رابطه خبر مي رسد، انتشار اخباري در مورد فساد مالي مشاوران و اطرافيان «ساركوزي» فشارها عليه حزب حاكم را دوچندان كرده است.
مشاور پيشين ساركوزي روز شنبه (يك روز قبل از انتخابات) پرده از فساد مالي گروهي از نزديكان ساركوزي برداشت. به گفته اين مقام سابق، اين افراد در ماجراي انفجار كراچي (دهه 1990) مرتكب فسادهاي مالي شده اند كه تاكنون پوشيده مانده بود.

 



حمله پليس يونان به معترضان در خيابان هاي آتن

پليس يونان تجمع كنندگان و معترضان به سياست هاي اقتصادي دولت را به شدت سركوب كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در ادامه اعتراض هاي چندماهه عليه سياست هاي اقتصادي دولت يونان، هزاران نفر از مردم آتن يكشنبه براي چندمين بار مقابل ساختمان پارلمان تجمع و خواستار حل بحران اقتصادي حاكم بر كشورشان شدند.
تصاوير منتشر شده از اين اعتراض ها نشان مي دهد، پليس يونان پس از حمله به معترضان به سركوب شديد و دستگيري آنها مي پردازد.
پايگاه اطلاع رساني فرانسوي زبان «تربيون دو ژنو» نيز در اين باره نوشت، در جريان ناآرامي هاي يونان، ده ها دانشجوي اين كشور يكشنبه شب به ساختمان تلويزيون دولتي حمله كرده و براي مدتي كنترل آن را به دست گرفتند.
براساس اين گزارش، اشغال ساختمان باعث ايجاد اختلال در پخش برنامه هاي اين تلويزيون شد. معترضان خواستار پخش سخنانشان از تلويزيون دولتي بودند؛ درخواستي كه با وعده هايي همچون «مكتوب شدن درخواست ها و محول شدن آن به آينده نزديك، اجابت نشد.»
گفتني است يونان در حال دست و پنجه نرم كردن با يك بحران بي سابقه اقتصادي است، و اجراي رياضت هاي مافوق توان مردم اين كشور كه از سوي بانك جهاني و صندوق بين المللي پول ديكته مي شود، خشم و اعتراض مردم اين كشور را برانگيخته است.

 



انقلابيون بحرين: نمي گذاريم آل خليفه اصلاحات آمريكايي را اجرا كند

انقلابيون بحريني تأكيد كردند كه هيچ گاه اجازه اصلاحات آمريكايي را در بحرين نخواهند داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، جنبش ياران انقلاب 14فوريه در واكنش به سخنراني باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين اعلام كرد كه اين سخنان بيش از هر چيز به يك نمايش مضحك شباهت داشت و ملت بحرين هرگز سخنان اوباما را باور نخواهد كرد چرا كه اين كشور در اشغال نظاميان سعودي قرار دارد كه آمريكا از آنها حمايت مي كند.
در بيانيه اين جنبش آمده است، انقلابيون بحريني هيچ گاه به آمريكا اجازه نخواهند داد انقلاب بحرين را به نفع خود مصادره كند.
انقلابيون بحريني تأكيد كردند كه هم اكنون در بحرين تنها يك راهكار مقابل انقلابيون و ملت بحرين وجود دارد و آن هم سرنگوني رژيم آل خليفه است و تمامي ترفندهاي در پيش گرفته شده توسط آل خليفه، آل سعود و آمريكا براي فريب دادن ملت بحرين با شكست روبه رو خواهد شد.
گفتني است باراك اوباما در سخنراني خود در سازمان ملل با اين ادعا كه كشورش حامي آزادي و دموكراسي در خاورميانه است بر روابط نزديك و حمايتش از رژيم آل خليفه صحه گذاشت و تأكيد كرد كه منامه متحد صميمي ونزديك آمريكا است.
علي سلمان دبيركل جمعيت الوفاق ملي بحرين نيز گفت، مخالفان بحرين تا دستيابي به خواسته اصلي خود يعني سرنگوني رژيم و برقراري واقعي دموكراسي در اين كشور به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.وي تأكيد كرد، نظام ديكتاتوري بحرين توانايي برآورده كردن نيازهاي شهروندان را ندارد و مردم به اين وعده ها راضي نمي شوند.
دبيركل جمعيت الوفاق ملي بحرين با اشاره به اينكه انتخابات از سوي مخالفان تحريم شده است از جامعه جهاني خواست به حكومت اين كشور فشار بياورد تا خواسته هاي ملت بحرين براي برقراري دموكراسي را برآورده كند.
اين در حالي است كه انتخابات تشريفاتي بحرين به دليل شركت نكردن احزاب مخالف رژيم منامه و حاضر نشدن شهروندان در پاي صندوق هاي راي به دور دوم كشيده شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14