(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 5 مهر 1390- شماره 20033

كوتاه اقتصادي
ابلاغ دستورالعمل كارت اعتباري ميزان
ارائه 100 خدمت جديد به مردم از طريق دولت الكترونيك
عرضه سوخت به روستائيان ساكن در مناطق صعب العبور
دبير سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقوا: 84 كارخانه داريم چگونه 122 واحد يارانه گرفتند
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي: دستگاه ها شاغلين فاقد بيمه را معرفي كنند
عضو انجمن مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن ايران: صيانت از توليد ملي دفاع مقدس است
وزير اسبق دارايي فرانسه: اتحاديه اروپا در آستانه سقوط قرار دارد
رئيس مركز آمار:نرخ بيكاري كشور 1/11درصد است
240 ميليون ليتر موجودي بنزين 100 توماني در كارت هاي سوخت
معاون سازمان غذا و دارو: واردات مواد غذايي از ژاپن نداريم
وزير اقتصاد چين: مشتاقيم با ايران كار كنيم



كوتاه اقتصادي

¤ پرداخت حق بيمه كارگران تازه استخدام شده از سوي دولت و معافيت كارفرمايان از پرداخت حق بيمه كه بر اساس بند(و) ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه و پيگيري وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مرحله اجرا قرار گرفته بود به دليل مخالفت سازمان تأمين اجتماعي متوقف شد.بابك هاشم پور رئيس انجمن صنفي كاريابان بين المللي در اين زمينه گفت: تاكنون بيش از سه هفته است كه دستورالعمل اجراي اين بند از سوي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي اجرايي شدن به سازمان تأمين اجتماعي ابلاغ شده است.
¤ رئيس شوراي اصناف كشور گفت: اگر تسهيلات مورد نياز صنوف با شرايط مناسب تأمين شود، اصناف توان ايجاد بيش از يك ميليون اشتغال را در كشور دارند.قاسم نوده فراهاني با تأكيد بر اينكه اصناف بيش از 700 هزار واحد توليدي در كشور دارند، گفت: هم اكنون اين واحدهاي توليدي با مشكلات مالي مواجه هستند كه در صورت تأمين نقدينگي، ضمن كمك به توليد كشور در بخش اشتغالزايي نيز مؤثر خواهند بود.
¤ معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از خودكفايي 100 درصدي جمهوري اسلامي ايران در زمينه طراحي و ساخت شبكه هاي آبياري و زهكشي خبر داد.محمدرضا عطارزاده با بيان آنكه هم اكنون تمامي مراحل طراحي و ساخت شبكه هاي آبياري و زهكشي داخل كشور توسط كارشناسان و متخصصان ايراني صورت مي گيرد، افزود: تاكنون فعاليت هاي گسترده اي براي توسعه شبكه هاي آبياري و زهكشي در كشور صورت گرفته است، هر چند كه با توجه به رشد شتابان فعاليت هاي سدسازي در كشور، عقب ماندگي هايي در احداث شبكه هاي ياد شده وجود دارد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2244 الي 2249، 2219، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 7798، 7715 الي 7717، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 2284 الي2289، 2270 الي 2275، همچنين ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات خاتم الانبياء كرج با پيش شماره هاي 660 الي 666 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل بيمه ايران با اشاره به همكاري با صندوق تأمين خسارت بدني براي پوشش بيمه اي تمام موتورسواران گفت: پيش نويس اين قرارداد تهيه و به محض دريافت امضاء صندوق در اختيار مشتريان قرار مي گيرد.
¤ رئيس انجمن انبوه سازان مسكن كشور گفت: ورود براي تعيين مسكن و اجاره بها از سوي دولت در هيچ كشوري و به خصوص در ايران جواب نخواهد داد.مجتبي بيگدلي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تعيين حداقل و حداكثر قيمت اجاره مسكن از سوي دولت مي تواند راهگشاي مناسبي براي جلوگيري از افزايش بي رويه اجاره بها باشد، افزود: برخوردهاي تعزيراتي با اجاره بها كه اتفاقاً در تابستان امسال هم اجرا شد نمي تواند راهگشاي اساسي براي حل مشكل اجاره بها باشد.
¤ درحالي كه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در مردادماه امسال، حذف هزينه مكالمات كمتر از 3 ثانيه را به تصويب رسانده، يكي از اپراتورهاي تلفن همراه، از ابلاغ اين مصوبه بي اطلاع است و ديگري مصوبه را دريافت كرده است.روابط عمومي ايرانسل اعلام كرد: هنوز ابلاغيه اي از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص حذف هزينه مكالمات ناموفق كمتر از 3 ثانيه دريافت نكرده است.مدير روابط عمومي ايرانسل گفت: بديهي است كه در صورت ابلاغ اين مصوبه، پس از تأمين نيازهاي فني مورد نياز براي انجام اين كار، در ايرانسل، اين شركت خود را مقيد به اجراي تمامي ابلاغيه ها و مصوبات كميسيون تنظيم مقررات مي داند. همچنين روابط عمومي همراه اول در پاسخ به اين پرسش اعلام كرد كه: چنين ابلاغيه اي به شركت ارتباطات سيار رسيده است. وي ادامه داد: اين ابلاغيه ها حالت تعاملي دارد و هنوز بررسي لازم در اين خصوص در همراه اول انجام نشده است.
¤ مدير گمرك منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: ارزش صادرات ميعانات گازي در 6 ماه اول سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 53 درصد افزايش يافت. در اين مدت 5/4 ميليارد دلار صادرات داشته ايم.

 



ابلاغ دستورالعمل كارت اعتباري ميزان

بانك مركزي با صدور بخشنامه اي دستورالعمل اجرايي كارت اعتباري ميزان براي كارگران و كارمندان را ابلاغ كرد.
در دستورالعمل اجرايي كارت اعتباري ميزان براي كاركنان دولت و كارگران، نكات جديدي به دستورالعمل اجرايي كارت اعتباري بر پايه عقد مرابحه افزوده شد تا موجبات رونق توليدات داخلي فراهم گردد و به تبع آن زمينه بهبود وضعيت اشتغال جوانان را مهيا سازد.
يكي از اهداف مهم اين دستورالعمل حمايت از اقشار زحمتكش (كارگران و كارمندان) جامعه مي باشد تا به تسهيلات مناسب مرابحه جهت خريد كالاهاي مورد نياز دست يابند و بدين ترتيب، رفاه اجتماعي آنان بهبود و عدالت اجتماعي در جامعه گسترش پيدا كند.
يكي از شرايط متمايز كارت اعتباري ميزان را مي توان خريد كالاها و اجناس ايراني دانست كه با بكارگيري وسيع آن توسط شبكه بانكي در سطح جامعه، كمك شاياني به فروش محصولات توليدكنندگان ايراني خواهد كرد و زمينه اشتغال پايدار را ايجاد خواهد نمود.
بر اين اساس، سازمان ها و شركت هاي دولتي و خصوصي به منظور حمايت از كارگران و كاركنان خود با ايجاد تفاهم نامه اي با بانك يا موسسه اعتباري غير بانكي، بازپرداخت تسهيلات 15 ميليون ريالي آنان با نرخ 4 درصد را ضمانت مي نمايند.
وزارت صنعت و معدن و تجارت نيز آن دسته از توليدكنندگان ايراني كه خواهان فروش سريعتر محصولات خود هستند و حاضر به ارائه تخفيف حداقل 7 درصدي در محصولات خود مي باشند را به موسسات اعتباري اعلام خواهد كرد تا دارندگان كارت بتوانند از طريق فروشگاه هايي كه اين محصولات را به فروش مي رسانند، اقدام به خريد اقلام مورد نياز خود نمايند.
بنابراين نرخ سود تسهيلات مرابحه اي كه از طريق كارت اعتباري ميزان به متقاضيان اعطا مي شود، برابر با 11 درصد مي باشد كه 4 درصد آن را دارنده كارت- در صورت خريد نسيه و عدم استفاده از مهلت تنفس تعيين شده در متن دستورالعمل- پرداخت خواهد كرد و 7 درصد آن را موسسه اعتباري از طريق خريد با تخفيف 7 درصدي و براساس عقد مرابحه (فروش كالا به بهاي تمام شده+ سود متعارف تجاري) دريافت خواهد كرد.
يادآور مي شود: نرخ سود مرابحه در اين دستورالعمل برابر با نرخ سود عقود مبادله اي در سياست هاي پولي، اعتباري و نظارتي نظام بانكي كشور در سال 1390 مي باشد و اين نرخ ممكن است در سال هاي آتي توسط مراجع ذيربط با توجه به شرايط اقتصادي تغيير پيدا كند كه به هر حال نرخ سود 4 درصد دريافتي از دارندگان كارت ثابت خواهد ماند و نرخ سود حاصل از اخذ تخفيف از توليدكنندگان متغير خواهد بود.
از ديگر شرايط حمايتي اين دستورالعمل مي توان به مدت زمان بازپرداخت 24 ماه بدهي ناشي از خريد كالاها اشاره كرد و در صورت خوش حسابي دارندگان اين نوع كارت ها در بازپرداخت به موقع تسهيلات مرابحه، زمينه براي تمديد اعتبار 15 ميليون ريالي به آنان از سوي شبكه بانكي لحاظ شده است تا بيش از پيش كارگران و كاركنان اقدام به تأمين نيازهاي ضروري خويش از طريق كارت اعتباري ميزان نمايند.

 



معاون رئيس جمهور در گفت وگو با كيهان خبر داد
ارائه 100 خدمت جديد به مردم از طريق دولت الكترونيك

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور از ارائه 100 خدمت جديد به مردم تا پايان سال جاري از طريق دولت الكترونيك خبر داد.
لطف الله فروزنده در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي كيهان گفت: تاكنون 200 خدمت از طريق دولت الكترونيك به مردم ارائه شده كه تلاش داريم با افزايش 100 خدمت ديگر تعداد خدمات ارائه شده توسط دولت الكترونيك را به رقم 300 خدمت برسانيم.
وي با بيان اينكه تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد ميزان اين خدمات به 1400 مورد برسد اظهار داشت: توجه بيشتر به دولت الكترونيك موجب كاهش هزينه و وقت مردم و نيز كاهش فساد اداري مي شود.
فروزنده در ادامه ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال جاري پرداخت قبوض شهري فقط از طريق تلفن همراه يا اينترنت انجام شود كه در اين صورت قبوض كاغذي جمع خواهد شد.
وي سپس با بيان اينكه امسال يكهزار دفتر پيشخوان شهري و روستايي جديد تأسيس مي شود گفت: اولويت صدور مجوز براي تأسيس دفاتر پيشخوان با ايثارگران است.
معاون رئيس جمهور در ادامه با اشاره به طرح دوركاري و مزاياي آن تأكيد كرد اين طرح تعطيل نشده است و با قوت ادامه دارد.
فروزنده همچنين درباره طرح انتقال كارمندان از تهران هم گفت: با اجراي اين طرح تاكنون از جمعيت كارمندان استان تهران 30 هزار نفر كاهش يافته است و به گفته استانداري تهران هم ميزان مهاجرت به تهران 4 درصد كم شده است.
خاطرنشان مي شود در ادامه گفت وگوي معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور با خبرنگار كيهان مطالب متنوع ديگري همچون اينترنت ملي، ماده 13 قانون ايثارگران، جزئيات طرح دوركاري، تعرفه هاي دفاتر پيشخوان، تمركززدايي و... مطرح شد كه مشروح اين مصاحبه بزودي در صفحه اقتصادي منتشر مي شود.

 



عرضه سوخت به روستائيان ساكن در مناطق صعب العبور

يك مقام مسئول در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از راه اندازي سوپر ماركت هاي عرضه سوخت در مناطق صعب العبور و روستايي خبر داد.
اصغر توفيقي در گفتگو با مهر با بيان اينكه در حال حاضر اختلاف قيمت فروش فرآورده هاي مختلف نفتي در ايران در مقايسه با كشورهاي تركيه، عراق و جمهوري آذربايجان منجر به انحراف و يا قاچاق سوخت مي شود، گفت: براين اساس يكي از مهمترين راهكارهاي دولت براي مقابله با قاچاق سوخت، ساخت و توسعه جايگاههاي مرزي است.
مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اروميه با اعلام اينكه هم اكنون 3 جايگاه مرزي مشترك با تركيه در سطح استان آذربايجان غربي فعال است، تصريح كرد: در اين مبادي مرزي با كنترل باك خودروها ميزان قاچاق سوخت به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است.
اين مقام مسئول با اشاره به فروش روزانه بيش از 160 هزار ليتر بنزين و گازوئيل با نرخهاي شناور، اظهار داشت: در شرايط فعلي هر ليتر بنزين در جايگاههاي مرزي 1500 تومان و گازوئيل با قيمت 1250 تومان در مبادي مرزي به خودروها تحويل داده مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه مجموعه اقدامات انجام شده در سطح استان آذربايجان غربي منجر به صفر شدن قاچاق سوخت شده است، بيان كرد: اجراي قانون هدفمندي يارانه ها هم تأثير قابل توجهي در قاچاق فرآورده هاي مختلف نفتي شده است به طوري كه ميزان محصولات مكشوفه قاچاق را از ابتداي امسال حدود 80 درصد كاهش داده است.
توفيقي همچنين از اجراي سياست شناورسازي قيمت بنزين و گازوئيل به عنوان يكي از راهكارهاي مقابله با قاچاق سوخت به ويژه در مبادي مرزي ياد كرد و افزود: براين اساس فرآورده هاي مختلف نفتي با نرخ شناور مصوب دولت در اختيار مرزنشينان قرار مي گيرد كه اين طرح منجر به كاهش انحراف فرآورده هاي مختلف نفتي خواهد شد.
مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اروميه همچنين از فعال سازي بازارچه هاي مرزي سوخت خبر داد و يادآور شد: هم اكنون 6 بازارچه مرزي در سطح استان آذربايجان غربي فعال است.
اين مقام مسئول با اشاره به راه اندازي سوپرماركتهاي سوخت، تأكيد كرد: شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي به منظور تامين پايدار سوخت به ويژه در مناطق روستايي و صعب العبور اقدام به راه اندازي فروشندگي هاي ويژه سوخت مايع كرده است.
وي با اعلام اينكه در اين فروشندگي هاي روستايي علاوه بر بنزين، گازوئيل و نفت سفيد عرضه مي شود، بيان كرد: پيش بيني مي شود به زودي در اين مجاري هاي عرضه گاز مايع (ال.پي.جي) هم به مشتريان عرضه شود.
توفيقي با يادآوري اينكه در فروشندگي هاي روستايي امكان خريد فرآورده هاي مختلف نفتي با كارت هوشمند سوخت وجود دارد، تبيين كرد: امكان اتصال اين فروشندگي ها به سامانه هوشمند سوخت فراهم شده است.
مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اروميه همچنين درباره آخرين وضعيت ساخت و توسعه جايگاههاي سوخت، گفت: هم اكنون 38 باب جايگاه بنزين و گازوئيل، 26 باب جايگاه دو منظوره، 25 باب جايگاه سي.ان.جي و يك باب جايگاه گاز مايع در سطح منطقه اروميه فعال است.
وي با اشاره به افزايش تعداد جايگاههاي سوخت ممتاز در سطح استان آذربايجان غربي، تصريح كرد: از سوي ديگر طراحي و ساخت 20 باب جايگاه جديد بنزين، گازوئيل و سي.ان.جي در دستور كار قرار دارد.

 



دبير سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقوا: 84 كارخانه داريم چگونه 122 واحد يارانه گرفتند

معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئيس ستاد تحول صنايع و معادن، از پرداخت كمك بلاعوض و تسهيلات اعتباري به 4 هزار بنگاه توليدي خبر داد.
رضا فاطمي امين در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اينكه 70 هزار واحد توليدي در كشور فعاليت مي كنند، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در جريان هدفمندي يارانه ها از 4 هزار بنگاه مشمول دريافت تسهيلات با پرداخت كمك بلاعوض يا تسهيلات بانكي حمايت كرده است.
وي افزود: در مجموع يكهزار و 400 ميليارد تومان حمايت از بنگاه هاي توليدي صورت گرفته است و در خط اعتباري و پرداخت كمك هاي بلاعوض در بخش نفت كوره و گاز مايع تاخيري وجود ندارد.
وي تصريح كرد: تنها در بخش توسعه و تكميل طرح توليد، تاخير وجود دارد كه براي جبران اين امر نيز اقدامات اوليه با بانك صنعت و معدن شروع شده و با بانك ملي و سپه نيز توافقاتي صورت گرفته و احتمال آن مي رود كه تا آخر پائيز تعهدات داده شده در زمينه طرح هاي بازسازي انجام شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: براي تامين منابع مورد نياز توافقاتي با سازمان هدفمندي يارانه ها نيز صورت گرفته است كه در مورد اين توافقات و چگونگي پرداخت منابع حاصل از هدفمندي يارانه ها براي حمايت از بخش توليد، مسئولان سازمان هدفمندي يارانه ها بايد اظهارنظر كنند.
84 كارخانه كاغذ داريم چطور 212 واحد
يارانه گرفتند؟
دبير سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقوا در واكنش به ادعاي وزارت صنعت مبني بر اعطاي تسهيلات يارانه اي به 122 واحد توليدكننده خمير كاغذ و مقوا گفت: تنها 84 واحد در اين صنعت فعال هستند و ادعاي وزارت صنايع از پايه بي اساس است.
سيدطاهر شبيري در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در حال حاضر تنها 84 توليد كننده خمير كاغذ و مقوا در كشور فعال هستند و ادعاي وزارت صنعت مبني بر اعطاي تسهيلات يارانه اي به 122 واحد توليدي در اين صنعت بي اساس و نادرست است.
وي با بيان اينكه ما از آمار وزارت صنعت مبني بر اعطاي تسهيلات يارانه اي به 122 واحد فعال در صنعت كاغذ و مقوا غافلگير شديم، ادامه داد: در اين صنعت كارخانه اي نداريم كه در ارتباط با هدفمندي، تسهيلاتي دريافت كرده باشد اما با توجه به اعلام رسمي وزارت صنعت مبني بر اعطاي تسهيلات به 122 واحد فعال در صنعت كاغذ و مقوا، به وزارت صنعت نامه زديم و از آنها خواستيم تا اسامي اين واحدها را اعلام كنند.
شبيري افزود: علاوه بر اين، به تمام شركت هاي زيرمجموعه سنديكا نيز نامه زديم و از آنها خواستيم تا در صورتيكه تسهيلاتي دريافت كردند به ما اعلام كنند.
وي تصريح كرد: بعيد مي دانم واحدي موفق به دريافت تسهيلات يارانه اي شده باشد زيرا اگر اينطور بود اين تسهيلات آنقدر تاثيرگذار مي شد كه توليدكنندگان به يكديگر اطلاع مي دادند.
دبير سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقوا با بيان اينكه اكثر صنعتگران از تسهيلات يارانه اي بي بهره بوده اند، گفت: وزارت صنعت برنامه خاصي براي بخش صنعت ندارد و در حال حاضر با گذشت 6 ماه از سال نه تكليف تسهيلات يارانه اي مشخص است و نه تسهيلات صندوق توسعه ملي.
اين گزارش حاكي است: عضو هيئت اجرايي انجمن توليدكنندگان تاير نيز در واكنش به ادعاي وزارت صنعت مبني بر اعطاي تسهيلات يارانه اي به 13 واحد توليدكننده تاير و تيوپ لاستيكي گفت: تنها 9 كارخانه در اين صنعت فعال هستند، وزارت صنعت چطور مدعي است كه به 13 واحد تسهيلات داده است؟
مصطفي تنها با بيان اينكه كارخانه هاي فعال در صنعت تاير تسهيلات يارانه اي دريافت نكرده اند، اظهار داشت: وزارت صنعت ادعا كرده كه به 13 واحد توليدكننده تاير و تيوپ لاستيكي تسهيلات يارانه اي اعطا كرده در حالي كه تعداد كل كارخانه هاي فعال در اين بخش 9 واحد است.
وي ادعاي وزارت صنعت مبني بر اعطاي تسهيلات به 13 واحد توليدكننده تاير و تيوپ لاستيكي را نادرست عنوان كرد و ادامه داد: هيچكدام از 9 واحد فعال در صنعت تاير و تيوپ لاستيكي نيز از تسهيلات يارانه اي برخوردار نشده اند.

 



مديرعامل صندوق تامين اجتماعي: دستگاه ها شاغلين فاقد بيمه را معرفي كنند

مديرعامل صندوق تامين اجتماعي با اشاره به پوشش بيمه اي اقشار و صنوف كم درآمد، از دستگاه هاي متولي هر يك ا ز صنوف خواست، نسبت به ارايه ليست افراد شاغل فاقد بيمه اقدام كنند.
رحمت الله حافظي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه در سه ماهه پاياني سال گذشته 300 ميليارد تومان از محل هدفمندسازي يارانه ها به پوشش بيمه صنوف كم درآمد اختصاص يافت، عنوان كرد: تنها 150 ميليارد تومان از اين ميزان توسط تامين اجتماعي جذب شد.
وي با بيان اينكه امكان جذب اعتبارات اين حوزه تنها به ميزاني كه ليست افراد فاقد پوشش بيمه معرفي شوند، وجود دارد، اظهار كرد: دستگاه هاي متولي امور اقشار و صنوف كم درآمد نظير رانندگان، زنبورداران، لنج داران، قاليبافان، هنرمندان و خبرنگاران بايد نسبت به ارائه ليست اسامي افراد فاقد پوشش بيمه اقدام كنند تا امكان جذب اعتبار براي افزايش ضريب نفوذ بيمه اجتماعي از محل منابع حاصل از هدفمندسازي يارانه ها فراهم شود.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي يادآور شد: نيازي به مراجعه حضوري شاغلان صنوف كم درآمد به ادارات تامين اجتماعي نيست و ليست افراد فاقد پوشش بيمه اي تنها بايد از طريق دستگاه هاي مربوطه در اختيار تامين اجتماعي قرار گيرد.

 



عضو انجمن مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن ايران: صيانت از توليد ملي دفاع مقدس است

عضو انجمن مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن ايران گفت: در دنياي امروز دفاع مقدس شكل و ساختار جديدي پيدا كرده و بدون شك صيانت از توليد ملي و صنايع كشور يكي از اين اشكال به شمار مي رود.
محمد جواد اقداميان، همزمان با گراميداشت هفته دفاع مقدس با بيان اين مطلب اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس اين فرصت را به وجود آورد تا پس از آن بسياري از بخش هاي اقتصادي كشور تحولات بزرگي را تجربه كنند و زمينه كاهش وابستگي به واردات كالاهاي صنعتي فراهم شود.
وي تصريح كرد: در نتيجه اين تحولات، خودكفايي در بسياري از شاخه هاي صنعتي كشور و حتي حضور در بازارهاي منطقه اي و جهاني را شاهد بوده ايم و چنانچه اين رويكردها در سال جهاد اقتصادي تقويت شود ايران مي تواند به يكي از قطب هاي مهم صنعتي منطقه و جهان در افق سند چشم انداز تبديل شود.
اقداميان بيان كرد: بدون شك دستيابي به چنين اهدافي نيازمند تلاش هرچه بيشتر صنعتگران و سرمايه گذاران و همت بلند مديران دستگاه هاي اجرايي كشور در راستاي رفع موانع پيش روي آنان خواهد بود.
عضو انجمن توليدكنندگان پروفيل «يو.پي.وي.سي» با بيان اينكه در شرايط كنوني تامين سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي توسط بانك ها يك دغدغه بزرگ محسوب مي شود، متذكر شد: طي ماههاي گذشته هزينه هاي توليد صنايع به صورت چشمگيري افزايش يافته، اما با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بسياري از صنعتگران تلاش خود را براي ثابت نگه داشتن قيمت ها و همراهي با دولت در راستاي اجراي دقيق اين قانون به كار گرفته اند.
وي افزود: افزايش لجام گسيخته واردات كالاهاي غير استاندارد و ارزان قيمت خارجي يكي ديگر از معضلات بزرگ پيش روي صنايع كشور به شمار مي رود و چنانچه دولت قصد دارد رقابت پذيري صنايع داخلي را افزايش دهد بايد تدابيري اتخاذ كند تا كالاهاي خارجي با كيفيت بالا و قيمت مناسب وارد بازار ايران شده و بازار داخلي به راحتي در اختيار كالاهاي نامرغوب خارجي قرار نگيرد.
اقداميان در پايان با بيان اينكه اينگونه سياست گذاري هاي نادرست زمينه ايجاد اشتغال براي ديگر كشورها را فراهم مي كند، خاطرنشان كرد: طي سالهاي اخير صاحبان صنايع كشور در بسياري از زمينه ها توانسته اند مرزهاي كيفيت و تكنولوژي را پشت سر بگذارند و همپاي توليدكنندگان معتبر جهان حركت كنند، بنابراين بايد فرصت هاي بيشتري را براي ارائه دستاوردهاي آنان فراهم كرد.

 



وزير اسبق دارايي فرانسه: اتحاديه اروپا در آستانه سقوط قرار دارد

يك مقام سابق اتحاديه اروپا با اشاره به گسترش بحران مالي غرب اعلام كرد: منطقه يورو در آستانه سقوط قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «ژاك دلورسJacques Delors» وزير اسبق دارايي فرانسه در گفتگو با «فرانكفورتر آلگماينه» در پاسخ به اين پرسش كه در پذيرش يونان در منطقه ارزي يورو چه خطاهايي رخ داد، اظهار داشت: اگر در آن زمان يك سياست اقتصادي هماهنگي ارائه مي شد، يونان بايد قبل از ورودش به منطقه يورو تلاشهاي بيشتري را در راستاي نظم دادن به اقتصاد خود در پيش مي گرفت، اما در آن زمان دوستان آلماني ما مخالف اين امر بودند.
اين مقام سابق اتحاديه اروپا در بخش ديگري از اين گفتگو خاطرنشان كرد: اگر يورو مي خواهد به صورت يك موفقيت طولاني مدت براي اتحاديه اروپا باقي بماند بايد سياست و مسئوليت اخلاقي خود در قبال آن را بپذيرد. ما در آستانه سقوط قرار داريم و بايد يونان را نجات دهيم.
«دلورس» در بخش ديگري از گفتگو با اين روزنامه آلماني در پاسخ به اين پرسش كه آيا يونان در منطقه يورو باقي خواهد ماند اظهار داشت: من اعتقاد دارم كه يونان عضو منطقه يورو باقي خواهد ماند. آنچه كه من را نگران مي كند اين است كه برخي از مسئولين سياسي به سادگي درباره اين مسئله صحبت مي كنند. هر كس آشكارا در اين باره اظهارنظر مي كند. در چنين شرايطي كه رهبران سياسي اين گونه و (با اختلاف نظر) سخن مي گويند مردم عادي چه فكري خواهند كرد؟ بايد اين مسئله آشكارا اعلام مي شد كه آنها مي خواهند وظايف و تكاليف مشتركي را در پيش گيرند.
اين مقام سابق اروپايي درباره طرح حكومت اقتصادي مشترك در اتحاديه اروپا كه رئيس جمهوري فرانسه و صدر اعظم آلمان چندي پيش درباره آن با هم توافق كردند، گفت: اين طرحي كه اعلام شده يك حكومت اقتصادي مشترك را در پيش نمي گيرد. در چنين شرايطي كه رؤساي حكومت هاي عضو منطقه يورو هر سه ماه در گردهمايي هاي خود بدون هيچ آمادگي قبلي از سياست هاي اقتصادي خود سخن مي گويند سخن گفتن از يك حكومت اقتصادي مشترك بيهوده است. اگر ما مي خواهيم پيشرفت كنيم نبايد تنها به تصميمات رؤساي حكومت هاي اروپايي اميد داشته باشيم. ما بايد به روشهاي جمعي و گروهي برگرديم.
«ژاك دلورس» در بخش ديگري از اين گفتگو تأكيد كرد كه بحران فعلي در اروپا قابل مقايسه با بحرانهاي سابق در اين اتحاديه نيست. هر چقدر ما بيشتر جلو مي رويم اتحاديه اروپا در معرض خطرات بزرگتري قرار مي گيرد. البته ما سابق هم بحران هاي سختي را تجربه كرده ايم.
وي افزود: امروز دو خطر بزرگ اتحاديه اروپا را تهديد مي كند يكي بدهي هاي بالا و ديگري ركود اقتصادي.چگونه ما مي توانيم با اين خطرات مقابله كنيم؟ براي اروپاييها نظم بيشتر بودجه در سطح ملي و برنامه هاي اقتصادي بيشتر در سطح اتحاديه اروپا بايد در پيش گرفته شود.

 



رئيس مركز آمار:نرخ بيكاري كشور 1/11درصد است

رئيس مركز آمار ايران اعلام كرد: براساس آخرين آمارهاي رسمي، نرخ بيكاري در كشور اكنون 1/11 درصد است.
عادل آذر بيان داشت: اين آمار از جديدترين داده هاي مركز آمار ايران استخراج شده كه واقعي ترين نرخ بيكاري محسوب مي شود.
به گزارش مهر، اين نرخ پس از اعلام نرخ بيكاري 11درصدي در پايان بهار سال جاري و
5/13درصدي سال 89 كه توسط رئيس مركز آمار ايران و وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پاسخ به سؤالات نمايندگان مجلس عنوان شده بود، جديدترين اظهارنظر در خصوص وضعيت بيكاري در كشور محسوب مي شود.سكوت يكساله نرخ اعلام وضعيت نرخ بيكاري و جلوگيري از ارائه هرگونه گزارشي در اين زمينه توسط مركز آمار ايران چالش ها و حواشي متعددي را پيرامون اين مسئله در فصل بهار سال جاري به وجود آورده بود و اين موضوع تا جايي ابهام برانگيز بود كه بسياري از نمايندگان مجلس را نيز به واكنش وادار كرده بود.

 



240 ميليون ليتر موجودي بنزين 100 توماني در كارت هاي سوخت

مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: موجودي كنوني بنزين 100 توماني ذخيره شده در كارت ها به كمتر از 240 ميليون ليتر رسيده است.
جليل سالاري افزود: ميانگين مصرف روزانه بنزين 100 توماني در 6 ماه نخست امسال، 5/2 ميليون ليتر بوده كه نشان دهنده روند كاهشي مصرف اين سهميه است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به روند كاهش تدريجي اين ذخيره در كارت هاي هوشمند سوخت گفت: سهميه بنزين 100 توماني ذخيره شده در كارت هاي سوخت همچنان قابل استفاده است.
سالاري تصريح كرد: از ابتداي امسال به طور ميانگين روزانه
3/60 ميليون ليتر بنزين مصرف شده كه اين رقم در مقايسه با سال گذشته، 5 درصد كاهش يافته است.
با اتمام سهميه 100 توماني بنزين، دارندگان اين كارت ها مي توانند از مجموع سهميه بنزين 400 توماني خود كه از دوره هاي پيش در كارت آنها ذخيره شده است استفاده كنند.
سهميه بنزين 400 توماني به ازاي هر ماه 60 ليتر براي خودروهاي سواري شخصي از دي ماه گذشته تاكنون و در 10 دوره در كارت هاي سوخت شارژ شده است.
سالاري همچنين درباره امكان انتقال سهميه موجود در كارت هاي هوشمند سوخت از كارتي به كارت ديگر گفت: امكان جابجايي سهميه بنزين بين كارت هاي هوشمند وجود ندارد و همچنين برنامه اي هم براي آن نداريم.
وي تأكيد كرد: چنين موضوعي در شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي و سامانه هوشمند سوخت طرح نشده و مصوبه اي نيز در اين باره نداشته ايم.
هم اكنون حدود 21 ميليون خودرو در كشور تردد مي كنند كه سهميه اين خودروها از طريق اتصال به سامانه هوشمند سوخت شارژ مي شود؛ از اين تعداد خودرو 9 ميليون دستگاه سواري شخصي، 7 ميليون دستگاه موتورسيكلت، حدود 3 ميليون و 800 هزار دستگاه خودرو حمل و نقل عمومي و حدود 800 هزار دستگاه خودروي دوگانه سوز است.
مصرف روزانه از مرز
70 ميليون ليتر گذشت
همچنين مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: در طول سفرهاي تابستاني، مصرف بنزين كشور در برخي ايام حتي از مرز 70 ميليون ليتر در روز عبور كرد.
سالاري با يادآوري اينكه در شرايط فعلي ميزان موجودي ذخاير استراتژيك بنزين كشور در وضعيت مطلوبي قرار دارد، اظهار داشت: شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي همزمان با فرا رسيدن بازگشايي مدارس، تمهيدات لازم را براي تأمين سوخت مورد نياز مردم بويژه در كلان شهرهاي كشور فراهم كرده است.
وي با اشاره به نظارت و بازرسي شبانه روزي از وضعيت عرضه سوخت در جايگاه ها بيان كرد: از سوي ديگر ناوگان حمل و نقل سوخت مايع هم به طور شبانه روزي، سوخت مورد نياز تمامي جايگاه ها را تامين خواهد كرد.
سالاري با بيان اينكه هم اكنون 19 جايگاه گاز مايع، 249 جايگاه گازوئيل، 763 جايگاه بنزين، يك هزار و 557 جايگاه مشترك بنزين و گازوئيل در سطح كشور به طور همزمان فعال هستند، تأكيد كرد: در شرايط فعلي يك هزار و 762 جايگاه سي.ان.جي و حدود 16 هزار و 93 فروشندگي سيار در كل استان هاي كشور به مردم سوخت رساني مي كنند.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي همچنين با اشاره به آمادگي كامل تأمين سوخت مورد نياز مردم در نيمه دوم سال جاري، افزود: از ابتداي سال جاري تاكنون هم، اقدامات متعددي براي تأمين پايدار و مطمئن سوخت زمستاني مردم انجام شده است.

 



معاون سازمان غذا و دارو: واردات مواد غذايي از ژاپن نداريم

معاون سازمان غذا و دارو گفت: پس از سونامي ژاپن و نشت راديو اكتيو در اين كشور هيچ نوع ماده غذايي از جمله چاي و برنج از اين كشور به ايران وارد نشد.
بهروز جنت توضيح داد: با توجه به اهميت و حساسيتي كه در اين زمينه وجود دارد هر نوع ماده غذايي و آرايشي و بهداشتي وارداتي از ژاپن علاوه بر وزارت بهداشت توسط سازمان انرژي اتمي هم كنترل مي شود و گمرك نيز بدون مجوز و تاييد سلامت اين مواد توسط اين نهادها اجازه ورود قانوني و رسمي اين كالاها را به كشور نمي دهد.
وي ادامه داد: اين نظارت دقيق توسط 3 دستگاه اجرايي كشور از پارسال و بعد از واقعه سونامي در كشور ژاپن با دقت در حال انجام است ضمن اينكه به طور كلي ما هيچ نوع مواد غذايي وارداتي اعم از برنج و چاي از ژاپن نداريم و فقط مواد اوليه برخي لوازم آرايشي به صورت قانوني از ژاپن به كشور وارد مي شود كه كنترلهاي دقيق در مورد آنها انجام مي شود.
جنت گفت: شايعاتي كه در مورد واردات چاي از ژاپن وجود دارد نيز بي اساس است، يك نوع چاي داخلي در كشور توليد مي شود و كارخانه آن هم در شمال است كه از نظر شكل و مكانيزم شبيه چاي سبز چيني يا ژاپني است اما اين چاي داخلي است و هيچ ربطي به ژاپن ندارد.
معاون امور غذاي سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش فارس كه موضوع برنج هاي آلوده وارداتي كه دو سال پيش مطرح و از سوي وزارت بهداشت تكذيب شد به كجا رسيد، نيز گفت: موضع وزارت بهداشت كماكان همان موضع قبلي است و ما هيچ موردي از برنج وارداتي آلوده كه به صورت رسمي و قانوني وارد و توزيع شود نداريم و اين مسئله را موسسه استاندارد نيز در بررسي بعدي تاييد و اعلام كرد.
جنت در پاسخ به اين پرسش كه ممكن است برنج هاي قاچاق آلوده در بازار داشته باشيم نيز گفت: كنترل و نظارت بر كالاهاي قاچاق به عهده وزارت بهداشت نيست و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بايد در اين زمينه اظهار نظر كند و ما نمي توانيم با اطمينان در اين مورد نظر بدهيم.

 



وزير اقتصاد چين: مشتاقيم با ايران كار كنيم

در ديدار وزيران اقتصاد ايران و چين، همتاي چيني گفت: ما مشتاقيم با ايران كار كنيم و بر افزايش مناسبات پولي و مالي تاكيد داريم.
به گزارش شبكه اخبار اقتصاد و دارايي، ديدار وزراي اقتصاد ايران و چين در حاشيه اجلاس بانك جهاني در واشنگتن انجام شد.
درديدار وزراي اقتصاد ايران و چين بر گسترش روابط و مناسبات اقتصادي دو كشور تاكيد شد.
حسيني وزير اقتصاد گفت: تجار و بازرگانان ايراني از همكاري نكردن بانكهاي چيني گله مند هستند كه اميدوارم اين ديدار براي رفع مشكلات راهگشا باشد.وزير امور اقتصادي و دارايي بر تسريع در رسيدگي به فاينانس(وام خارجي) طرح ها و پروژه هاي معرفي شده تاكيد كرد و افزود: به منظور گسترش روابط برخي بانكهاي ايراني خواستار ايجاد دفتر و يا شعبه در چين هستند كه اميدوارم پاسخ مناسب داده شود. همتاي چيني افزود: ما مشتاقيم با ايران كار كنيم و بر افزايش مناسبات پولي و مالي تاكيد داريم .
تاكيد بر برگزاري نشست
گروه «ساعت»
وزير امور اقتصادي و دارايي برگزاري نشست چهارجانبه گروه مشترك «ساعت» را مورد تأكيد قرار داد. سيد شمس الدين حسيني كه به منظور شركت در اجلاس سالانه بانك جهاني در واشنگتن به سر مي برد، در ديدار با همتاي عراقي خود بر گسترش روابط و مناسبات اقتصادي دو كشور تأكيد كرد.وزير امور اقتصادي افزود: به منظور افزايش مبادلات تجاري و اقتصادي موافقت نامه هاي سرمايه گذاري و گمركي دو كشور نهايي و اجرايي شود.حسيني با تأكيد بر ساده سازي پايانه هاي مرزي و گمركي دو كشور خاطرنشان كرد: همكاري بيمه اي طرفين نيز بايد گسترش يابد.وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين برگزاري نشست چهارجانبه گروه مشترك «ساعت» را مورد تأكيد قرار داد و افزود: همكاري كشورهاي سوريه، ايران، عراق و تركيه براي پيشرفت منطقه بسيار موثر است.
وزير اقتصاد عراق هم روابط و مناسبت اقتصادي دو كشور را خوب ارزيابي و تأكيد كرد، مبادلات تجاري دو كشور افزايش يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14