(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 10 مهر 1390- شماره 20037

براي نخستين بار تمبر روز جهاني سالمند رونمايي شد
سردار مومني: انتقال خودرو به پاركينگ بدون مجوز پليس ممنوع است
افزايش 600 هزار نفري ظرفيت حمل و نقل عمومي در هفته اول مهر
غربالگري سرطان مري در 2 استان كشور
تشييع پيكر جانباز شهيد در بروجرد
97 درصد مناطق آلوده به مين در استان ايلام پاكسازي شد
تهران 5 درجه خنك مي شود
امشب آسمان كشور شهاب باران مي شود
قاليباف: تهاتر بدهي پيمانكاران با سكه طلا توسط شركت جهان غيرقانوني نيست
بارش نخستين برف پاييزي در ارتفاعات چالدران
انتقاد عضو شوراي شهر از كيفيت پائين خودروهاي داخلي
رودخانه زهره هنديجان جان2جوان را گرفت
مرگ 5 تن ماهي در درياچه سد شهيد دهقان خراسان رضوي
رئيس پليس آگاهي استان: 10 باند اختلاس در بانك هاي گيلان كشف شد
شايعه دردسرآفرين
ريزش سقف مسجد



براي نخستين بار تمبر روز جهاني سالمند رونمايي شد

سرويس اجتماعي-
نخستين تمبر روز جهاني سالمندان ديروز با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در همايش روز جهاني سالمندان در دانشگاه علوم پزشكي تهران رونمايي شد.
رضا نيري رئيس مجمع خيرين سلامت و مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مراسم رونمايي از اين تمبر گفت: در دو سال اخير مردم 930 ميليارد تومان به حوزه سلامت و درمان كمك كردند.
وي در ادامه خواستار راه اندازي باشگاه سالمندان در كشور شد.
تهيه سه طرح سند ملي سالمندي، بيمه مراقبتي سالمندي
و شوراهاي ساماندهي استانها
رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان از تهيه سه طرح «سند ملي سالمندي»، «بيمه مراقبتي سالمندي» و «شوراهاي ساماندهي استانها» خبر داد.
حسين نحوي نژاد درباره سه طرح مذكور اظهار كرد: در سند ملي سالمندي وضعيت سالمندان به عنوان يك سند پشتيبان مشخص مي شود از آن جمله قوانين و نيازهاي سالمندان مثل حمل و نقل، بهداشت سالمندي و خدمات پزشكي كه از موارد بسيار مهم مورد نياز سالمندان است.
وي ادامه داد: بيمه مراقبتي سالمندي به سه بخش بيمه اجتماعي، بيمه درماني و بيمه مراقبت طولاني مدت است. بيمه مراقبت طولاني مدت مانند همان چيزي است كه در كشورهاي اروپايي وجود دارد. بر اين اساس زماني كه فرد هنوز سالمند نشده آن را پرداخت مي كند و براساس ميزان هزينه كند در هنگام سالمندي خدمات دريافت مي كند.
نحوي نژاد طرح شوراهاي ساماندهي استانها را طرحي خواند كه با ايجاد آن ديگر ضروري نيست كه تهران به استانهاي ديگر برنامه و خط مشي بدهد و افزود: طبق اين طرح استانها خود زمام امور را به دست مي گيرند.
طب سالمندي
در كشور راه اندازي مي شود
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از راه اندازي طب سالمندي و برنامه سالمندشناسي در كشور خبر داد.
عليرضا مصداقي نيا، ديروز صبح در همايش روز جهاني سالمند افزود: طبق تعرفه استاندارد، شش ميليون سالمند در كشور زندگي مي كنند كه در مرحله نخست خود سالمندان بايد كمك كنند تا آنان را سالم نگه داريم.
وي با اشاره به اينكه برنامه شيوه زندگي سالم بر تكيه تغذيه سالم در 140 شهرستان اجرا مي شود، گفت: ممكن است اين ميزان كافي نباشد و مراقبت هاي ادغام يافته در مراكز بهداشتي و درماني 140 شهرستان با تكيه بر بيماري هاي شايع سالمندي از ديگر برنامه هاي وزارت بهداشت خواهد بود.
مركز درمان در منزل
جهاد دانشگاهي
مدير مركز درمان در منزل جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران گفت: در حال حاضر 200 كادر درماني داراي مدرك دانشگاهي كه از تجربيات ارزنده در مقوله درمان در منزل برخوردارند در سراسر تهران بزرگ فقط با يك تماس آماده ارائه خدمات درماني به سالمندان هستند.
دكتر علامه خاطرنشان كرد: اين مركز براي سهولت در برقراري ارتباط سالمندان به ويژه مبتلايان به آلزايمر از تلفن 5 رقمي 64064 استفاده كرده كه در تمامي ساعات شبانه روز آماده پاسخگويي و ارائه مشاوره رايگان و هماهنگي براي اعزام درمانگران به منازل شهروندان تهراني مي باشند.
وي با اشاره به قابل مقايسه نبودن خدمات درمان در منزل با بخش خصوصي گفت: اقامت يك هفته اي بيمار در يك بيمارستان خصوصي براي درمان عفونت ادراري يا عفونت هاي تنفسي كه شيوع زيادي نيز در سالمندان دارد 5 تا 10 ميليون تومان هزينه دارد در حالي كه با بالاترين سطح خدمات در منزل 500 هزار تا يك ميليون تومان هزينه خواهد داشت.
يك متخصص
براي يك ميليون سالمند
مديرعامل موسسه كهريزك با انتقاد از كمبود متخصصان سالمندي در كشور گفت: يكي از مشكلات موجود در عدم خدمات رساني به سالمندان كمبود متخصصان در اين حوزه است.
حسن احمدي، افزود: براساس آمار موجود براي هر يك ميليون سالمند، يك متخصص سالمندي وجود دارد.
وي اظهار كرد: در كشور ما جمعيت سالمندي حدود 6 ميليون نفر است كه اين آمار در كشور ما به سرعت در حال افزايش است.
احمدي گفت: بايد با برنامه ريزي و فرهنگ سازي، خانواده ها را به سمتي سوق داد كه سالمندان خود را در منزل نگهداري كنند و چنانچه سالمندي داراي مشكلات عديده اي بود، او را به آسايشگاه ببرند.

 



سردار مومني: انتقال خودرو به پاركينگ بدون مجوز پليس ممنوع است

سرويس اجتماعي-
هيچ خودروبري حق ندارد بدون مجوز پليس اقدام به انتقال خودروها به پاركينگ كند.
به گزارش كيهان رئيس پليس راهور نيروي انتظامي در جمع خبرنگاران با اعلام مطلب فوق افزود: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته انتقال خودر هايي كه در محل ايستادن ممنوع پارك مي كنند توسط جرثقيل هاي ايمن و بدون كشيدن خودرو بر روي سطح زمين به پاركينگ انجام مي شود.
سردار اسكندر مومني در زمينه مستقل شدن موسسه استاندارد نيز گفت: خوشبختانه پس از يك سال كار كارشناسي موسسه استاندارد به سازمان استاندارد تغيير نام داد و از زيرمجموعه صنايع يك وزارتخانه توليدكننده، واردكننده و ناظر جدا شد.
رئيس پليس راهور ناجا در خصوص محدوده زوج و فرد نيز، اظهار كرد: افزايش محدوده زوج و فرد به هيچ عنوان در دستور كار پليس نيست و نيروي انتظامي مخالف اين كار است.
وي خاطرنشان كرد: طرح زوج و فرد طرح اساسي نبوده و به صورت مقطعي و به صورت مسكن عمل مي كند و قطعا بايد راهكار ديگري براي كاهش بار ترافيك در نظر گرفت.
سردار مومني در مورد اتوبوس هاي فاقد پلاك كه اخيرا در تهران تردد مي كنند نيز گفت: مهلتي براي شماره گذاري اين اتوبوس ها داده شد و قطعا پليس پس از پايان اين مهلت با آن ها برخورد مي كند.
رئيس پليس راهور ناجا در خصوص پاسخ به سؤالي در خصوص شماره گذاري خودرو «بوگاتي» كه در برخي سايت ها اعلام شده بود، گفت: چنين خودرويي اساسا شماره گذاري نشده است. از سوي ديگر از سال 88 واگذاري شماره هاي رند در كشور ممنوع شده لذا انتشار چنين اخباري به هيچ عنوان صحت ندارد.

 



افزايش 600 هزار نفري ظرفيت حمل و نقل عمومي در هفته اول مهر

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: ظرفيت ناوگان حمل و نقل عمومي پايتخت در هفته نخست مهرماه مجموعاً 600 هزار نفر در روز افزايش پيدا كرده است.
به گزارش فارس، سيد جعفر تشكري هاشمي در خصوص وضعيت ترافيك هفته نخست مهر، گفت: با كمك مردم، ترافيك نخستين هفته مهر را به خوبي پشت سر گذاشتيم، هر چند ترافيك شبكه معابر به ويژه معابر بزرگراهي سنگين تر شده بود.
وي با ابراز رضايت از فعاليت سرويس مدارس در هفته نخست مهر، افزود: امروز با كاهش عمر تاكسي ها به 4 سال و 3 ماه و كاهش عمر اتوبوس ها به زير 5 سال، تهران جوان ترين ناوگان حمل و نقل عمومي همه دوران خود را در اختيار دارد.
تشكري هاشمي با اعلام اينكه جابجايي مسافران از سوي ناوگان حمل و نقل عمومي در نخستين هفته مهر در تهران 25 تا 30 درصد افزايش پيدا كرده، خاطرنشان كرد: استفاده از مترو و اتوبوس هاي بليتي در اين هفته براي دانش آموزان و دانشجويان رايگان بود.

 



غربالگري سرطان مري در 2 استان كشور

دبير علمي ششمين كنگره انجمن علمي جراحان عمومي ايران از غربالگري سرطان مري در 2 استان گلستان و اردبيل و شيوع فراوان آن خبر داد.
دكتر محمدرضا مير با بيان اينكه هم اكنون سرطان مري جزو 4 سرطان شايع در زنان و مردان استان هاي شمالي است، اظهار كرد: سرطان مري در برخي مناطق كشور حتي جزو نخستين سرطان در زنان است.
وي با بيان اينكه امروز دانشمندان، ژنتيك را مهم ترين عامل در بروز سرطان مي دانند، ادامه داد: هم اكنون اكثر ژنوم سرطان ها شناخته شده است اما از عوامل پرخطري كه سبب بروز سرطان مي شود استعمال دخانيات، تنباكو و مصرف الكل را مي توان نام برد به نحوي كه در بروز نوعي از سرطان مري SCC (سرطان با منشأ سلولهاي سنگفرشي) استعمال دخانيات به همراه مصرف الكل به خوبي ثابت شده است.
دبير علمي ششمين كنگره انجمن علمي جراحان عمومي با بيان اينكه برخي بيماري هاي زمينه اي هم در بروز سرطان مري موثر هستند، افزود: در بيماراني كه به ريفلاكس (برگشت اسيد معده به مري) دچار هستند، اين عارضه سبب ايجاد بارت در بخش انتهايي مري مي شود كه امكان تبديل شدن آن به سرطان مري وجود دارد.
دكتر مير گفت: آشالازي مري، اسكلرودرمي و پايلوزيس هرچند بيماري هاي خوش خيمي هستند اما ابتلا به آنها با افزايش خطر ابتلا به سرطان مري همراه است.
رئيس بخش جراحي انستيتو كانسر بيمارستان امام خميني(ره) ادامه داد: كاهش برخي مواد غذايي نظير انواع ويتامين ها
(B1 و C) استفاده نكردن از ميوه و سبزيجات تازه، كم تحركي، چاقي، استفاده از فست فودها، استفاده از غذاي مانده و كپك زده و چندين بار گرم و سرد كردن غذا در افزايش شيوع سرطان مري موثر هستند.
وي افزود: چنانچه سرطان مري زود تشخيص داده و درمان به هنگام و خوبي انجام شود، باعث عوارض عمل جراحي كمتر، طول عمر بيشتر و زندگي با كيفيت تري خواهد شد.

 



تشييع پيكر جانباز شهيد در بروجرد

بروجرد-خبرنگاركيهان:
پيكر پاك جانباز 70 درصد مروت علي بخشي كه در سال 65 در بمباران هوايي رژيم بعث عراق دچار قطع نخاع شده بود، توسط مردم شهيدپرور بروجرد به خاك سپرده شد.
مراسم تشييع اين جانباز شهيد با حضور مسئولان بروجرد برگزار شد و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز طي سخنراني خود گفت: مردم قدر گوهرهاي اينچيني را مي دانند و آگاهند كه اگر نبودند اين جانبازان و شهدا، سرنوشت كشور ما نيز معلوم نبود.
شهرستان بروجرد بيش از يك هزار و 500شهيد را تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

 



97 درصد مناطق آلوده به مين در استان ايلام پاكسازي شد

معاون سياسي امنيتي استاندار ايلام گفت: تاكنون 97درصد از مناطق آلوده به مين و مواد منفجره اين استان در نوارمرزي ايران و عراق پاكسازي شده است.
حجت الاسلام «صحبت الله رحماني» روز شنبه در بازديد از منطقه ميمك شهرستان مهران در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: از مجموع 700 هزار هكتار زمين آلوده به ميدان هاي مين در استان ايلام در شهرستان هاي مرزي مهران و دهلران، حدود 680 هزار هكتار تاكنون پاكسازي شده است.
وي گفت: اكنون تنها 20 هزار هكتار از اراضي آلوده به مين در استان ايلام وجود دارد كه كار پاكسازي آن در دست اقدام است.
رحماني در ادامه از اتمام پاكسازي زمين هاي آلوده به مين در منطقه ميمك شهرستان مهران خبر داد و افزود: 107 هزار هكتار اراضي آلوده به مين منطقه ميمك مهران از گلوله ها و مين هاي عمل نكرده پاكسازي شد.
وي اظهار داشت: كار پاكسازي آخرين مرحله كه حدود چهار هزار و550 هكتار بود روز جمعه گذشته پايان يافت و انواع مين ها و گلوله هاي عمل نكرده در اين منطقه جمع آوري و خنثي شد.
او افزود: منطقه عملياتي ميمك در شمال غربي بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران در دوران دفاع مقدس چند بار توسط نيروهاي بعثي اشغال و هر بار به وسيله نيروهاي مردمي بازپس گيري شد.وي افزود: براي افزايش ضريب امنيتي منطقه و خدمات دهي به نيروهاي مستقر در پاسگاه هاي مرزي در آينده نزديك جاده نوار مرزي مهران به دهلران وصل خواهد شد.

 



تهران 5 درجه خنك مي شود

از امروز دماي تهران 4تا 5درجه كاهش مي يابد.
بنابر گزارش سازمان هواشناسي كشور، سواحل درياي خزر و استان هاي گيلان، مازندران، گلستان و اردبيل درگير باران هستند همچنين براي استان هاي آذربايجان شرقي و غربي نيز بارندگي پيش بيني مي شود.
امروز شدت بارش در استان هاي گيلان، مازندران و گلستان كم مي شود همچنين در استان هاي خراسان شمالي، آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل نيز بارش خواهيم داشت.
در روز چهارشنبه نيز بارندگي جزئي دراستان گيلان اتفاق مي افتد ضمن اينكه امروز با كاهش 4 تا 5 درجه اي دما درتهران اين دما به 25 و 26 درجه سانتيگراد مي رسد.
بنابر اين گزارش هفته نسبتا خنكي را پيش رو داريم و اين خنكي هوا تا روز جمعه ادامه پيدا مي كند بنابراين از يكشنبه تا جمعه اين هفته، هواي خنكي خواهيم داشت ضمن اينكه اين كاهش دما در مناطق شمالي كشور نيز محسوس خواهد بود.

 



امشب آسمان كشور شهاب باران مي شود

شامگاه امروز بارش شهابي اژدهايي به اوج خود مي رسد و در زمان اوج بارش تعداد شهاب هاي قابل مشاهده در هر ساعت به 600 شهاب مي رسد.
به گزارش مهر در شرايط مناسب نوري وجوي مي توان درهر ساعت تا 10 شهاب از اين بارش را رصد كرد ولي طبق پيش بيني ها اين بارش شهابي درسال جاري متفاوت است به گونه اي كه مي توان بيش از 600شهاب را درساعت مشاهده كرد.
منشاء اين بارش دنباله داري كوتاه دوره به نام جياكوبيني- زينر يا 21p است كه هر 6/6 سال يك بار از نزديكي زمين مي گذرد.
براساس مطالعات انجام شده اوج بارش درحدود ساعت20 به وقت جهاني و در 10مهر رخ خواهد داد و ZHR (تعداد شهاب هاي قابل مشاهده دريك ساعت) آن به بيش از 600 خواهد رسيد به عبارت ديگر در هر دقيقه 10 شهاب را مي توان مشاهده كرد.
درلحظه اوج بارش اژدهايي فاز ماه (درصد سطح روشن ماه) 91 درصد است كه اين امر باعث مي شود تعداد بيشتري از شهاب هاي كم نور اژدهايي ديده نشوند.

 



قاليباف: تهاتر بدهي پيمانكاران با سكه طلا توسط شركت جهان غيرقانوني نيست

شهردار تهران با تاكيد بر اينكه شركت «جهان» در خريد طلا كار غيرقانوني انجام نداده است، گفت: حتي اگر سكه طلا به جاي طلب پيمانكاران به آنها پرداخت شده باشد با توجه به اجازه شوراي شهر براي تهاتر بخشي از بدهي شهرداري تهران، مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
محمدباقر قاليباف ديروز در حاشيه مراسم افتتاح بوستان بانوان نرگس در منطقه 18 در جمع خبرنگاران در خصوص خريداري سكه توسط شركت مستقل جهان (زيرمجموعه بانك شهر) اظهار كرد: گفته مي شود 5/2تا 3 ميليارد تومان سكه و طلا خريداري شده و اين امر خلاف است اما كاملا تعجب برانگيز است چرا كه خريد و فروش طلا در كشور رايج و امري عادي است، چنانچه سكه به عنوان مهريه بانوان نيز مطرح مي شود.
به گزارش مهر قاليباف خاطرنشان كرد: اينكه گفته مي شود شهرداري در پرداخت مطالبات پيمانكاران اقدام به دادن سكه طلا كرده است اين كار نيز خلاف نيست؛ چرا كه طبق مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران شهرداري بايد بخشي از مطالبات پيمانكاران را از طريق تهاتر پرداخت كند و تهاتر نيز اين معني را مي دهد كه هر چيزي به جز پول نقد پرداخت شود.
وي با اشاره به اينكه تا پيش از سال 84 هيچ يك از املاك و معاملات ملكي شهرداري تهران ثبت نمي شد، افزود: يكي از وظايف شركت جهان ثبت املاك و دارايي هاي شهرداري و پرداخت مطالبات بخش هاي مختلف از شهرداري تهران است.
به گفته قاليباف با تغيير سيستم حسابداري به تعهدي، تمام فعاليتهاي مالي و ملكي شهرداري شفاف است و بخشهايي مانند شوراي اسلامي شهر به طور مدام از شهرداري گزارش مالي و عملكردي دريافت مي كنند.
شهردار تهران تاكيد كرد: همانطور كه بانك شهر و شركت جهان اعلام كرده اند آماده هستيم سيستم بازرسي كل كشور به مباحث مطرح شده اخير ورود پيدا كرده و گزارش شفاف ارائه كنند.
وي با بيان اينكه شركت جهان وابسته به بانك شهر است، گفت: بانك شهر نيز متعلق به تمام شهرداري هاي كلانشهرها است و تنها 10درصد سهام اين بانك در اختيار شهرداري تهران است.
قاليباف در ادامه با بيان اينكه براساس سياستهاي درنظر گرفته شده در شهرداري تهران ساخت 5 بوستان بانوان در اولويت كار ما قرار گرفته است كه تاكنون سه بوستان آن افتتاح شده و يكي از آن در مركز شهر و دو بوستان ديگر آن در جنوب شهر قرار دارد.
وي با اشاره به ويژگي هاي بوستان نرگس گفت: بوستان نرگس با 25 هكتار فضاي سبز و گونه هاي متفاوت در ناحيه دو منطقه 18 امروز به بهره برداري رسيد كه شامل فضاهاي مختلف ورزشي، استخر، كتابخانه و فضاهاي فرهنگي است و بانوان مي توانند يك روز كامل را در اين مجموعه سپري كنند و همه نيازهاي فرهنگي و ورزشي آنها در اين مكان پيش بيني شده و حتي مي توانند خريد ضروري خود را نيز در اين مكان انجام دهند.
قاليباف تصريح كرد: با توجه به سياست ما در زمينه زنان سرپرست خانواده، در اين پارك ايجاد بازارچه هاي فروش كالاهاي زنان سرپرست خانوار ديده شده تا آنها بتوانند در بحث خودكفايي كار كنند.
شهردار تهران در ادامه از افتتاح يكي از بزرگترين پاركهاي شهر در منطقه 22 خبر داد و گفت: پارك آبشار در منطقه 22 هفته آينده افتتاح مي شود.
وي در خصوص احداث بوستان بانوان در سطح شهر اظهار كرد: 5 بوستان بانوان در سطح شهر احداث خواهد شد و اين جدا از احداث مجموعه شهربانو به وسعت 7 هكتار در بوستان ولايت است كه به بانوان تعلق يافته است.

 



بارش نخستين برف پاييزي در ارتفاعات چالدران

بارش نخستين برف پاييزي در ارتفاعات روستاي «نظربيگ» چالدران موجب شد تا اين منطقه رنگ زمستاني به خود بگيرد.
به گزارش ايسنا، اين برف كه نخستين بارش برف آذربايجان غربي در شروع فصل پاييز است ارتفاعات نزديك به روستاهاي مخور، سگريك و شيخ سيلو را دربر گرفت. ارتفاع برف در ارتفاعات منطقه ذكر شده حدود نيم متر گزارش شده است.
همچنين كاهش دماي هوا در يك ماه اخير موجب شده است تا دامداران دامهايشان را از اين منطقه ييلاقي به سمت قشلاق كوچ دهند.گفتني است؛ روستاهاي مخور، سگريك و شيخ سيلو در 25 كيلومتري شهرستان چالدران واقع شده است.

 



انتقاد عضو شوراي شهر از كيفيت پائين خودروهاي داخلي

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: برخي خودروهاي داخلي از كارخانه درنيامده آتش مي گيرند.
مرتضي طلايي در خصوص رفع مشكل آلودگي هواي تهران گفت: براي تحقق اين هدف نيازمند اراده جمعي هستيم و امروزه هزينه هاي جبران ناپذير مادي و معنوي بسياري را متحمل مي شويم، چرا كه مي خواهيم مشكل را يك ارگان به تنهايي حل و فصل كند.
طلايي با اشاره به اينكه شهرداري تهران و سازمان هاي تابعه آن از جمله ستاد معاينه فني با تمام تلاش كار خود را انجام مي دهند، تصريح كرد: اما نمي توان انتظار داشت براي حل معضل كلان آلودگي هوا تنها تلاش آن ها كافي باشد و به سامان يافتن همه امور منجر شود.
وي با طرح اين پرسش كه كيفيت خودروها و كيفيت بنزين مصرفي كي بايد درست شود، اعلام كرد: قانون معافيت 5 ساله معاينه فني خودروهاي صفر كيلومتر اگر هم براي خودروهاي وارداتي مناسب باشد، براي برخي خودروهاي داخل كه بعد از مدت كوتاهي دچار نقص مي شوند و هنوز از كارخانه درنيامده آتش مي گيرند، مناسب نيست.
به گزارش فارس عضو شوراي اسلامي شهر تهران در پايان، معافيت 5 ساله خودروهاي نو از مراجعه به مراكز معاينه فني را اشتباه دانست و خاطرنشان كرد: اميد است اين قانون هرچه زودتر لغو شود.

 



رودخانه زهره هنديجان جان2جوان را گرفت

ناآشنايي به فنون شنا جان 2 جوان هنديجاني را در رودخانه زهره گرفت.
به گزارش فارس از هنديجان، دو جوان كه ساكن روستاي سردشت زيدون بودند؛ جمعه شب به منظور تفريح در كنار روخانه هنديجان حاضر شدندكه متاسفانه بدون توجه به موارد و هشدارهاي ايمني اقدام به شنا در منطقه ممنوعه شنا كردند.
اين دو جوان به نام هاي «حاصل ارم» و «اكوان برماس» به ترتيب 24 و 30 ساله پس از وارد شدن به داخل آب به دليل عدم آگاهي به فنون شنا و عمق زياد آب بلافاصله غرق شدند.تيم امداد و نجات غواصي پس از رسيدن به محل حادثه با استفاده از تجهيزات و وسايل لازم جست وجو را براي نجات اين دو جوان آغاز كردند.
متاسفانه با وجود تلاش هاي گسترده تيم امداد و نجات جنازه اين دو جوان در رودخانه هنديجان پيدا و تحويل خانواده هاي آنان داده شد.

 



مرگ 5 تن ماهي در درياچه سد شهيد دهقان خراسان رضوي

به دنبال خشكسالي گسترده اخير در خراسان رضوي، آب درياچه پشت سد شهيد دهقان شهرستان باخرز به طور كامل خشك شد و منجر به مرگ ماهيان اين درياچه شد.
مدير اداره شيلات و امور آبزيان جهاد كشاورزي خراسان رضوي در گفت وگو با ايسنا در خصوص وقوع اين رويداد تدريجي و تلفات سيل كثيري از ماهي ها در اين درياچه، اظهار كرد: تعداد 50هزار قطعه بچه ماهي از نوع گرمابي شامل ماهيان كپور معمولي، آمور (كپور علفخوار)، فيتوفاك(كپور نقره اي) و بيگ هد(كله گنده) در زمستان 87 در درياچه پشت اين سد رهاسازي شده بود.
مهديزاده گفت: با توجه به كاهش قابل ملاحظه سطح و حجم آب درياچه پشت اين سد در ماه هاي اخير، مقدار 10 تن از ماهيان موجود توسط بهره بردار سد و اهالي منطقه صيد شد، اما مقدار 5 تن ماهي به علت وجود لجن فراوان، دشواري عمليات صيد و در نهايت خشك شدن كامل آب درياچه تلف شد.

 



رئيس پليس آگاهي استان: 10 باند اختلاس در بانك هاي گيلان كشف شد

رئيس پليس آگاهي گيلان از كشف 10 باند اختلاس در بانك هاي متعدد اين استان در نيمه نخست امسال خبر داد.
عبادالله كريمي در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به كشف باندهاي اختلاس از بانك هاي متعدد استان اظهار داشت: در نيمه نخست امسال تعداد 10 باند اختلاس از بانك هاي متعدد گيلان با هماهنگي واحدهاي بازرسي بانك ها و حسب دستور قضايي بررسي و كشف شده است.
وي درباره مقدار اختلاس بانك هاي استان افزود: در مدت مذكور در مجموع مبلغ 66 ميليارد و 212 ميليون ريال ارتكاب به اختلاس از بانك ها مشخص شد و تكميل پرونده صورت گرفته است.
كريمي اذعان داشت: در اين مدت پليس آگاهي استان توانسته است يك ميليون و 634 هزار و 621 ليتر سوخت را كشف و ضبط كند.
وي كشف و ضبط 54 هزار و 329 عدد لوازم آرايشي بهداشتي، 87 هزار و 556 پاكت كالاي دخاني، 104 دستگاه لوازم صوتي و تصويري، 630 عدد اشيا و عتيقه جات فرهنگي و 988 توپ البسه قاچاق را از ديگر اقدام هاي پليس آگاهي گيلان در مدت مذكور عنوان كرد.
كريمي گيلان را در زمينه مقابله سريع، قاطع و كشف چشمگير جزو پنج استان برتر كشور در كشف جرايم خشن و اثرگذار عنوان كرد.

 



شايعه دردسرآفرين

هزاران دانش آموز نوجوان فرانسوي درپي انتشار يك پيام غيرواقعي توسط تلفن همراه و شبكه هاي اينترنتي به خيابان ها آمدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني روزنامه فرانسوي «لوفيگارو» روز شنبه عنوان كرد: در پي انتشار پيامك و پيامي غيرواقعي در شبكه «فيس بوك» مبني بر اين كه دولت فرانسه قصد دارد تعطيلات تابستاني مدارس را يك ماه كاهش دهد، روز جمعه هزاران دانش آموز در مناطق مختلف اين كشور از جمله پاريس دست به اعتراض زدند.
اين گزارش با بيان اين كه در برخي از مناطق از جمله «پادو كله» (pas-de-calais) اعتراضات به خشونت گرائيد و معترضان به شكستن شيشه خودروها اقدام كردند، افزود: پليس 18 تن از معترضان را در اين منطقه بازداشت كرد.اين گزارش با بيان اين كه منشا اين شايعه هنوز شناسايي نشده است، افزود: در سال 2010 ميلادي نيز شايعه بازداشت يك نوجوان توسط نيروهاي پليس به اعتراض دانش آموزان دبيرستاني در بخش هاي «اورو» و «ويير لوبل» منجر شد.
«لوك شاتل» وزير آموزش ملي فرانسه در واكنش به اين مسأله،فرضيه يكسان بودن منشأ هر دو شايعه را مطرح كرده است.

 



ريزش سقف مسجد

فرو ريختن سقف يك مسجد در حال ساخت در عربستان، مرگ 2 كارگر خارجي را در پي داشت.
به نوشته روزنامه «الرياض» چاپ عربستان، سقف يك مسجد در حال ساخت در محله «ياسمين» در شهر رياض بر روي تعدادي از كارگران خارجي 2 نفر از آنها را كشت و 7 تن ديگر را به شدت مصدوم كرد.به نوشته اين روزنامه تحقيقات محلي در مورد علت بروز اين حادثه آغاز شده است و طي چند روز آينده نتيجه آن منتشر خواهد شد.
سروان «محمدبن سعد التميمي» سخنگوي دفاع غيرنظامي رياض گفت: در ساعات اوليه بروز اين حادثه 4 گروه نجات به محل اعزام و موفق به خارج كردن اجساد و مجروحان حادثه از زير آوار شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14