(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 10 مهر 1390- شماره 20037

كوتاه اقتصادي
بهمني: نرخ ارز و طلا تا پايان هفته كاهش مي يابد
يك پنجم واردات ايران كالاهاي مصرفي است
افزايش 23درصدي مستمري مددجويان
تاكنون 28 هزار ميليارد تومان يارانه نقدي به مردم پرداخت شده است
افتتاح يكهزار ميليارد تومان پروژه راهسازي تا پايان سال
غضنفري: بخش صنعت به جاي يارانه نقدي تسهيلات ارزان قيمت مي گيرد
توزيع 100 ميليارد تومان علوفه براي كمك به دامداران
نيكزاد: ساخت مسكن مهر را با قوت ادامه مي دهيم
تا پايان سال صورت مي گيرد كاهش 25 درصدي زمان ترخيص كالا در گمرك
تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا به 74 مورد رسيد
وزير نيرو: آب ارس به درياچه اروميه منتقل مي شود
عسكري: اجراي طرح جامع مالياتي به زودي آغاز مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ سرپرست سازمان فني و حرفه اي كشور گفت: ثبت نام اينترنتي نخستين آزمون ادواري سراسري سنجش مهارت كشور از 10 مهر آغاز و تا بيستم اين ماه ادامه خواهد داشت.
¤ بانك مركزي، طي بخشنامه اي دستورالعمل ناظر بر تسهيلات سنديكايي مصوب سي و هشتمين جلسه كميسيون اعتباري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مورخ دوم شهريورماه 90 را به كليه بانك هاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه اعلام كرد. يادآوري مي شود به موجب مصوبه فوق الذكر از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه، «دستورالعمل ناظر بر تسهيلات و تعهدات سنديكايي» موضوع بخشنامه مورخ 17 خردادماه سال 88 ملغي الاثر اعلام مي گردد.
¤ عبدالمحمد دلپريش مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي نفت در گفت وگو با فارس اظهار داشت: بيش از 10 ميليارد دلار منابع مالي به طرح هاي مختلف شركت ملي نفت در 6 ماهه نخست سال جاري تخصيص داده شد. وي افزود: اين منابع از طريق فاينانس، منابع بانك مركزي، اوراق مشاركت ارزي و ريالي، منابع داخلي شركت ملي نفت و قراردادهاي بيع متقابل جذب شده است.
¤ براساس تازه ترين آمار گمرك ايران در 5 ماه اول سال 1390 حدود 7/5 ميليون كيلوگرم قطعات موردنياز براي توليد خودروهاي سواري به ارزش 32 ميليون و 937 هزار و 610 دلار از ايران صادر شد. قطعات خودروي ساخت ايران به مقصد 5 كشور سوريه، سنگال، سودان، عراق و ونزوئلا صادر شدند. ايران در هر 5 كشور فوق داراي سايت خودروسازي است. بزرگترين محموله صادراتي قطعات ساخت ايران مربوط به عراق با ارزش 16 ميليون و 388 هزار و 610 دلار مي شود. صادرات به ونزوئلا و سوريه نيز به ترتيب به حدود 5/8 و 8/7 ميليون دلار رسيد.
¤ بهروز عليشيري معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در گفت وگو با مهر با بيان اين كه امسال براي افرادي كه بيشترين جذب سرمايه گذاري خارجي به كشور را داشته باشند، جوايزي در نظر گرفته مي شود، تصريح كرد: جوايزي كه براي بخش سرمايه گذاري خارجي اعطا مي شود، مانند جوايز صادراتي است. وي اظهار داشت: بر اين اساس امسال تا سقف 10 ميليون دلار به افرادي كه بيشترين جذب سرمايه گذاري خارجي را داشته باشند، جوايزي ارائه مي شود.
¤ به گزارش خبرگزاري مهر، با حضور رستم قاسمي وزير نفت و مديران ارشد صنعت نفت، همايش بين المللي فن آوري و نوآوري در صنعت نفت و گاز 10 و 11 آبان ماه امسال در تهران برگزار مي شود.

 



بهمني: نرخ ارز و طلا تا پايان هفته كاهش مي يابد

رئيس كل بانك مركزي از كاهش نرخ ارز و طلا تا پايان هفته جاري خبر داد.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه چرا نرخ ارز افزايش يافته گفت: از شنبه راساً وارد اين مسئله شدم و جلسه گذاشتم و نرخ ارز و سكه را زير نظر گرفته ام. انشاءالله تا پايان هفته افزايش نرخ هاي ارز و طلا را درهم خواهيم شكست.
وي در ادامه گفت: همكاران عزيز رسانه هاي گروهي در تماس هايي كه با من داشتند، نسبت به تسهيلات 30ميليون توماني ساخت مسكن اعتراض داشتند و غالبا مي گفتند زمين يا واحدي براي ساخت ندارند و در عمل نمي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند. من هم دستور دادم اين موضوع در دستور كار قرار گرفته و شامل خريد مسكن نيز بشود.
بهمني اظهار داشت: اكثر خبرنگاران زحمتكش كشورمان فاقد زمين و يا واحد مسكوني براي ساخت هستند. بنابراين پيشنهاد كردم كه اين موضوع در دستور كار قرار گيرد و تسهيلات ساخت شامل تسهيلات 30ميليون توماني خريد نيز گردد. انشاءالله بتوانيم در آينده نزديك با خبري خوش، اين تسهيلات را شامل خريد مسكن هم بكنيم تا عزيزانمان در رسانه هاي گروهي بتوانند با حداقل مشكلات صاحب مسكن شوند.
رئيس كل بانك مركزي همچنين از تذكر اين بانك به بانك ها براي اجراي بخشنامه بخشودگي جرايم بدهي بانكي بخش توليد و صنعت خبر داد.
محمود بهمني افزود: بخشنامه اي به منظور اجراي كامل طرح بخشودگي جرايم بدهي هاي بانكي بخش توليد و صنعت و تقسيط معوقه ها در تمامي استانهاي كشور به بانك ها ابلاغ شده است و اگر در اين زمينه مشكلي وجود دارد، رسيدگي خواهيم كرد.
به گفته وي، بر اساس ماده 28 قانون بودجه به هيات مديره بانك ها اختيار داده شده است تا جريمه واحدهاي توليدي و صنعتي را ببخشند و مانده بدهي و سود را تا 5 سال تقسيط كنند.
رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد: اگر در اين زمينه واحدهاي توليدي و صنعتي با مشكلي مواجه شدند، به اطلاع بانك مركزي برسانند تا اين موارد نيز رسيدگي شود.
وي در خصوص بي اعتنايي برخي بانك ها به بخش نامه هاي بانك مركزي در زمينه تسهيلات ازدواج و تسهيل ضمانت آن اظهار داشت: در اين زمينه به بانك ها تذكرات لازم در قالب بخشنامه هايي داده شده و اگر باز هم مشكلي براي متقاضيان اينگونه وام ها پيش آمده است، به محض اطلاع از اين موارد قطعا برخورد خواهيم كرد.
رئيس كل بانك مركزي افزود: بخش بازرسي و نظارت در هر منطقه و اداره كل بر عملكرد تمامي بانك ها نظارت دارد و بانك مركزي به طور يقين نمي تواند تمام شعب بانك ها را در سراسر كشور نظارت كند و اين امر عملي نخواهد بود.
بهمني خاطرنشان كرد: بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي نظارت كلي بر عملكرد بانك ها دارند، اما اگر بانكي در مواردي مقررات را رعايت نكرده بود، مردم مي توانند بانك مركزي را در جريان اين تخلف قرار دهند و ما هم رسيدگي هاي لازم را انجام خواهيم داد.

 



يك پنجم واردات ايران كالاهاي مصرفي است

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران 19 درصد واردات ايران را كالاهاي مصرفي، 15 درصد كالاهاي سرمايه اي و 66 درصد آن را هم كالاهاي واسطه اي اعلام كرد.
به گزارش ايسنا حميد صافدل كه در كنفرانس بين المللي معرفي فرصت هاي تجاري كنيا سخن مي گفت با ارائه اين آمار در مورد ساختار وارداتي ايران در مورد اقتصاد ايران نيز گفت: توليد ناخالص داخلي ايران 876 ميليارد دلار و حجم تجارت خارجي اين كشور 137 ميليارد دلار است.
وي ادامه داد: در طول 10 سال اخير 366 پروژه فني و مهندسي در كشورهاي جهان توسط شركت هاي ايراني اجرا شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ايران در ادامه رويكردهاي اقتصادي ايران را مواردي از قبيل توسعه تجارت خارجي، ارتقاي صادرات غيرنفتي، مشاركت فعال در بلوك هاي منطقه اي، توسعه تجارت الكترونيك، بهبود كانال هاي توليد و توزيع، تنظيم بازار داخلي، هدفمند كردن يارانه ها و تغيير ساختار و اصلاح منابع انساني ذكر كرد.
صافدل با اشاره به مزيت هاي صنعتي، كشاورزي و خدماتي ايران در مورد بخش معدن اين كشور نيز بيان كرد: تعداد معادن ايران از 195 معدن در سال 1978به 5 هزار معدن در سال 2009 افزايش يافته و همچنين مقادير استخراج شده از معادن ايران به بيش از 230 ميليون تن رسيده است.
اين مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه حجم مبادلات تجاري ايران و كنيا با يكديگر را 50 ميليون دلار عنوان كرد و افزود: اين رقم، رقم كمي به نظر مي رسد و از اين ميزان 41 ميليون دلار مربوط به صادرات ايران به كنيا و بقيه مربوط به واردات ايران از كشور كنياست. از جمله اقلام صادراتي ايران به كنيا قير نفت، موم پارافين، مواد شيميايي و اجناس شيشه اي است.
صافدل در پايان به مشكلات مبادلات تجاري ايران و كنيا با يكديگر اشاره و خاطرنشان كرد: نبود شناخت صحيح و اطلاعات كامل نسبت به بازار كنيا و شرق آفريقا، اعلام به موقع نكردن مناقصات به شركت هاي ايراني توسط طرف كنيايي، نبود روابط بانكي و همچنين نبود خط منظم كشتيراني از جمله اين مشكلات است.
استقبال متولي صادرات كشور از حذف جوايز
از سوي ديگر رئيس سازمان توسعه تجارت ايران نسبت به پيشنهاد حذف جوايز صادراتي فرش گفت: آنچه بتواند جوايز صادراتي را نسبت به بودجه هاي واقعي ما ساماندهي كند اقدام خوبي است.
حميد صافدل در اين مورد به ايسنا گفت: پيشنهاد صادركنندگان فرش اين بوده از آنجايي كه صادرات فرش در يك فضاي رقابتي سخت در صحنه بين المللي قرار دارد امكان واردات گروهي از كالاها منوط به صادرات شود به اين معني كه در محل واردات در زمان اظهار ارز واردكننده ارزي را اظهار كند كه حاصل ارز صادرات بوده باشد. اين موضوع در واقع يك امتيازي براي صادرات محسوب خواهد شد.

 



افزايش 23درصدي مستمري مددجويان

معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه گفت: مستمري مددجويان طبق قانون بودجه دولت از مهرماه 23درصد افزايش يافت.
عبدالله عمادي در گفت وگو با فارس با اشاره به برنامه هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش معاونت رفاه اجتماعي، اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه سال جاري كشور، دولت موظف شد كه مستمري مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي را افزايش دهد.
وي ادامه داد: افزايش مستمري مددجويان از اول مهرماه امسال اعمال شده است.
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه به طور متوسط 23درصد به مستمري مددجويان افزوده شده گفت: حداكثر مستمري از 60هزارتومان به 70هزارتومان افزايش يافته است كه شامل همه خانواده هاي تحت پوشش مي شود.
عمادي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به اجراي قانون از مهرماه آيا مابه التفاوت مستمري به حساب مددجويان واريز مي شود، تصريح كرد: اين موضوع نيز در آينده و به تدريج به حساب مددجويان واريز خواهد شد.

 



تاكنون 28 هزار ميليارد تومان يارانه نقدي به مردم پرداخت شده است

دولت با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تاكنون در هفت دوره، به هر نفر متقاضي يارانه نقدي 405 هزار و 500 تومان پرداخت كرده است.
به گزارش ايسنا اين رقم مربوط به كساني است كه از ابتدا براي دريافت يارانه نقدي ثبت نام كرده اند.
بر اين اساس در 2 مرحله اول به ازاي هر نفر در هر دوره دو ماهه 89 هزار تومان و در 5 مرحله بعد هر ماه 45 هزار و 500 تومان يارانه نقدي به حساب سرپرستان خانوار واريز شده است.
به گفته سخنگوي كارگروه تحولات اقتصادي هم اكنون ماهيانه 3 هزار و 300 ميليارد تومان يارانه به خانوارها پرداخت مي شود.همچنين براساس آخرين اعلام ها جمعيت كشور حدود 76 ميليون نفر است، در حالي كه هم اكنون 73 ميليون نفر يارانه نقدي مي گيرند.با احتساب متوسط جمعيت متوسط يارانه بگير از ابتداي اجراي طرح تاكنون، بيش از 28 هزار ميليارد تومان يارانه نقدي پرداخت شده است.
اين رقم فقط مربوط به يارانه نقدي اقشار است، اما بنا به گفته مقامات دولتي بخشي هم به عنوان يارانه نقدي به بخش توليد پرداخت شده است.

 



افتتاح يكهزار ميليارد تومان پروژه راهسازي تا پايان سال

معاون وزير راه و شهرسازي از افتتاح يكهزار ميليارد تومان پروژه در نيمه دوم سال خبر داد و گفت: ايستگاه راه آهن شيراز و پروژه راه آهن اراك - ملاير از جمله اين پروژه ها هستند.
احمد صادقي در گفتگو با مهر درباره پروژه هاي جديد وزارت راه در امور راهسازي و ساخت آزادراه ها گفت: حدود يكهزار ميليارد تومان پروژه آماده افتتاح در بخش آزادراه و بزرگراه داريم كه در مدت باقيمانده از سال به بهره برداري مي رسند.
وي با اشاره به اينكه ايستگاه راه آهن شيراز به زودي به بهره برداري مي رسد، اظهار داشت: راه آهن اراك - ملاير، بزرگراه مشهد - باغچه، بزرگراه نوشهر - تنكابن، بزرگراه نيك شهر و چندين پروژه در استان سيستان و بلوچستان از جمله پروژه هايي هستند كه از سوي اين شركت در نيمه دوم سال افتتاح خواهند شد.
معاون وزير راه و شهرسازي، افزود: اين پروژه ها تا دي ماه امسال به بهره برداري مي رسند و پس از آن پروژه هايي هم در دهه فجر مورد افتتاح و بهره برداري قرار خواهد گرفت.

 



غضنفري: بخش صنعت به جاي يارانه نقدي تسهيلات ارزان قيمت مي گيرد

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت مانند خانواده ها هر ماه يارانه نقدي دريافت نمي كند بلكه از تسهيلات بهره مي گيرد.
«مهدي غضنفري» در گفت وگو با «شاتا» عنوان كرد: ستاد هدفمندي يارانه ها موضوعي به نام يارانه نقدي براي توليد مصوب نكرده است بلكه يارانه بسته هاي حمايتي توليد به دو شكل نرخ ترجيحي انرژي و تسهيلات با نرخ ترجيحي ارائه مي شود.
وي گفت: براي اجراي بسته بازسازي و تجهيز بنگاه هاي بزرگ تاثيرپذير، امسال سه تا چهار هزار ميليارد تومان نياز است و هنوز منابع لازم را دريافت نكرده ايم كه در اختيار توليدكنندگان قرار دهيم.
غضنفري با اشاره به اين كه پرداخت تسهيلات ارزان قيمت براي بازسازي و تجهيز بنگاه هاي كوچك آغاز شده و ادامه دارد، عنوان كرد: بايد از محل درآمدهاي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها حدود 300 تا 400 ميليارد تومان به بازسازي و تجهيز بنگاه هاي كوچك تخصيص يابد كه بخش اندكي از آن پرداخت شده و اميدواريم مابقي در ماه هاي آينده اختصاص يابد.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين كه سقف قيمت هر كيلووات برق 120 تومان است، افزود: اين مبلغ براي صنعت به طور متوسط هر كيلووات 40 تومان محاسبه مي شود.
وي ادامه داد: قيمت هر ليتر گازوئيل آزاد 350 تومان است اما بخش صنعت روزانه پنج ميليون ليتر گازوئيل و با هر ليتر 150 توماني دريافت مي كند.
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، دولت در زمان حاضر براي هر ليتر نفت كوره به بخش توليد 50 تومان كمك بلاعوض مي دهد و براي مصرف هر ليتر گاز مايع بخش صنعت 300 تومان كمك بلاعوض پرداخت مي شود.
غضنفري در ادامه تصريح كرد: در هشت ماه گذشته بيش از هزار ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت با كارمزد سه درصد در قالب خط اعتبار انرژي به توليدكنندگان پرداخت شده كه اين اقدام در ماه هاي آينده تداوم خواهد داشت.وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: بايد توجه داشته باشيم كه بخش صنعت مانند خانواده ها هر ماه يارانه نقدي دريافت نمي كند بلكه از نرخ ترجيحي انرژي و تسهيلات بهره مي برد.غضنفري نيز تصريح كرد: فهرست شركت هاي دريافت كننده خط اعتباري انرژي بر روي سايت ستاد تحول وزارتخانه درج شده است.
دوران پرداخت يارانه نقدي به بنگاه ها به پايان رسيده است
مشاور عالي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: دوران پرداخت يارانه نقدي به بنگاه ها به پايان رسيده است.
محمود دودانگه در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال كه دليل عدم پرداخت يارانه 7700 ميليارد توماني بخش توليد از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت چيست؟ اظهار داشت: يك سوء برداشتي در اين خصوص وجود دارد. قرار نيست توليد هم مثل مصرف كننده يارانه نقدي دريافت كند اما متاسفانه اين سوءتفاهم ايجاد شده است.
وي افزود: اگر قرار باشد يارانه نقدي به بخش توليد داده شود پس موضوع بهره وري، شفافيت و تسهيلات خطوط توليد چه شده است؟
مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اينكه دوران پرداخت يارانه نقدي به بنگاه ها به پايان رسيده است، اظهار داشت: ما معتقديم حمايت بايد همه جانبه باشد و صرف اينكه يارانه نقدي به بنگاه داده شود به معناي حمايت نيست.
دودانگه در واكنش به اين سوال كه پيگيري هاي فارس حكايت از آن دارد كه ادعاي پرداخت 7 هزار و 700 ميليارد تومان يارانه به بخش توليد صحت ندارد و ليست هايي كه وزارت صنعت براي دريافت يارانه اعلام مي كند از تناقض برخوردار است، گفت: يارانه بخش توليد تاحدي كه در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است پرداخت شده است و با توجه به نيازمندي بنگاه ها و ميزان سرمايه در گردش آنها نيز در حال انجام است.
وي افزود: تسهيلاتي كه از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدهاي توليدي پرداخت شده است كاملا مشخص و شفاف است، ليست آن موجود است و حتي آدرس و شماره تلفن مديرعامل بنگاه توليدي نيز در اين ليست نوشته شده است لذا خبرنگار فارس مي تواند به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه كرده و از همان جا با مديران عاملي كه از وزارت صنعت و معدن تسهيلات دريافت كرده اند تماس گرفته و موضوع را پيگيري كند.
500 ميليون ريال يارانه سوخت به عشاير استان تهران پرداخت شد
از سوي ديگر مديرعامل اتحاديه شركتهاي تعاوني هاي عشاير استان تهران گفت: طي دو سال اخير 50 ميليون تومان يارانه سوخت به عشاير استان تهران پرداخت شده است.
به گزارش روابط عمومي امور عشاير استان تهران سيد جليل ميرزاهد با اشاره به توزيع بيش از 18 هزار كپسول گاز بين خانوار عشايري استان تهران از ابتداي سال 89 تا پايان 6 ماه اول سال جاري افزود: از ابتداي سال 89 بيش از 864 تن آرد، بيش از 12هزار تن نهاده هاي دامي و روزانه 6 تا 8 تانكر آب با ظرفيت 12 هزار ليتر به ازاي هر تانكر بين عشاير استان تهران توزيع شد.
مديرعامل اتحاديه شركتهاي تعاوني هاي عشاير استان تهران گفت: در سال 89 قيمت تمام شده هر كپسول گاز با در نظر گرفتن هزينه حمل آن به مناطق صعب العبور عشايري 3 هزار تومان بوده كه اين رقم در سال 90 به 8 هزار تومان افزايش يافته است.

 



توزيع 100 ميليارد تومان علوفه براي كمك به دامداران

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور گفت: توزيع 100 ميليارد تومان علوفه بين دامداران كل كشور از 3 روز پيش براي تعديل قيمت علوفه آغاز شده است.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با فارس، از اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار در قالب وجوه اداره شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي خبر داد و گفت: با اين اعتبار قرارداد واردات 200 هزار تن جو از كشور قزاقستان (150 هزار تن) و كانادا (50 هزار تن) منعقد و وارد كشور مي شود.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور افزود: توزيع بخشي از علوفه وارد شده از 3 روز پيش در كشور شروع شده و تا زمان تعديل قيمت در بازار ادامه پيدا مي كند.
سلطاني گفت: هفته پيش قيمت جو در بازار 446 تومان بود كه با انتشار خبر توزيع علوفه در حال حاضر به 426 تومان در هر كيلوگرم رسيد. البته اتحاديه دامداران علوفه را به قيمت 400 تومان در اختيار دامداران قرار مي دهد.
وي افزود: دامداران مي توانند مبلغ علوفه را طي دو ماه به اتحاديه دامداران برگردانند.
وي همچنين خاطرنشان كرد: دولت اين مبلغ را در قالب وجوه اداره شده با كارمزد 4 درصد در اختيار اتحاديه قرار داده و طي 2 سال به دولت برگردانده مي شود.
سلطاني گفت: اتحاديه دامداران در قبال تحويل علوفه به دامداران هيچ كارمزدي را دريافت نمي كند و كساني كه نقدي خريد كنند به قيمت 397 تومان تحويل مي شود.
سلطاني با بيان اين كه قيمت مناسب جو در بازار مطابق با قيمت جهاني و 300 الي 350 تومان است، گفت: كار توزيع علوفه بين دامداران تا رسيدن قيمت به اين ميزان ادامه خواهد داشت.
وي همچنين خاطرنشان كرد: اين اتحاديه به دنبال خريد سبوس از كارخانه هاي كشور به قيمت مصوب سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان يعني 195 تومان است كه بعد از آن بين دامداران توزيع خواهد كرد. در صورتي كه كارخانه داران همكاري نكنند اين اتحاديه مجبور به واردات از كشورهاي ديگر براي تعديل قيمت آن در بازار خواهد بود.
تامين بيش از 95 درصد داروهاي دامي در داخل
مديركل دارو و درمان و آزمايشگاه هاي سازمان دامپزشكي كشور گفت: در زمان حاضر بيش از 95 درصد داروهاي دامي مورد نياز كشور در داخل توليد مي شود.
سيدمصطفي عزيزيان در گفت وگو با ايرنا افزود: بخش عمده واردات دارو و درمان دامپزشكي، مربوط به مواد اوليه دارو و واكسن بوده كه با توجه به رويكرد واحدهاي توليدكننده مواد اوليه داروهاي دامي، در آينده نزديك مواد اوليه پرمصرف در داخل توليد شده و كشور از واردات اين گونه مواد بي نياز مي شود.
وي ادامه داد: از نظر كمي و كيفي وضعيت توليد دارو و فرآورده هاي بيولوژيك دامي نسبت به 10 سال گذشته پيشرفت محسوسي داشته است. مديركل دارو و درمان و آزمايشگاه هاي سازمان دامپزشكي كشور، ميزان صادرات دارو در سال گذشته را بيش از هفت ميليون دلار عنوان كرد و گفت: ميزان واردات دارو و مواد اوليه در سال گذشته حدود 400 ميليارد تومان بود كه از اين ميزان بيش از 200 ميليارد تومان مربوط به واردات مواد اوليه دارو و واكسن بود.

 



نيكزاد: ساخت مسكن مهر را با قوت ادامه مي دهيم

وزير راه و شهرسازي گفت: طبق آمار اعلامي از سوي سازمان تعزيرات حكومتي پس از اجراي طرح كنترل اجاره بها در تهران، 5 تا 7 درصد تخلف در بازرسي ها مشاهده شد كه با آنان برخورد قانوني صورت پذيرفت.
علي نيكزاد، افزود: از فروردين ماه سال جاري برخي بر طبل افزايش اجاره بها در شهر تهران كوبيدند كه دولت براي كنترل آن با مذاكره با اتحاديه مشاوران املاك، كارشناسان و صاحب نظران طرحي را ارائه كرد كه براساس آن ميزان اجاره بها در شهر تهران 7 تا 9 درصد مي تواند، افزايش يابد.
وي با اشاره به اينكه اجراي اين طرح تا حدودي افزايش اجاره بها را مهار كرد، اظهار داشت: آمار و رقمي كه در سامانه ثبت اجاره بها پس از اجراي طرح مذكور به ثبت رسيده، نسبت به قبل از آن، رشد بسيار چشمگير و قابل توجهي داشته است.
وزير راه و شهرسازي به وظيفه وزارتخانه متبوع خود در اين حوزه اشاره كرد و گفت: ما بايد مسكن هاي مهر را با قوت بسازيم و تحويل دهيم، توليد را افزايش داده و دسترسي مردم به اين واحدها را تسهيل ببخشيم و اين در حال انجام است.
وزير راه و شهرسازي همچنين در واكنش به برخي اخبار مبني بر توقف طرح باغشهرها، گفت: از برخي اظهارنظرها در اين خصوص تعجب مي كنم چون اين طرح در حال حاضر مراحل مطالعاتي و كارشناسي خود را طي مي كند و هنوز به جمع بندي نرسيده كه برخي آن را لغو يا تصويب مي كنند.
نيكزاد تصريح كرد: اين طرح در حال طي كردن روال كارشناسي و مطالعاتي خود است و اميدواريم پس از بررسي نهايي نتايج آن به استحضار مردم مي رسد.
وي خاطرنشان كرد: طرح باغشهرها ايده اي است كه ما از بلند مرتبه سازي و آپارتمان نشيني به سمت كوتاه مرتبه سازي و استفاده از فضاي سبز در كنار زندگي شهري حركت كنيم.
نيكزاد افزود: طرح باغشهرها پس از طي مراحل مطالعاتي، كارشناسي و بررسي نهايي، از مراجعي كه موظف هستيم مجوز بگيريم كسب تكليف كرده و در صورت تصويب اجرا مي كنيم.
وزير راه و شهرسازي در ادامه افزود: در استان هايي كه زمين داريم به جاي بلندمرتبه سازي و آپارتماني به سمت ساخت تك واحدي، دو واحدي و ويلايي حركت مي كنيم.

 



تا پايان سال صورت مي گيرد كاهش 25 درصدي زمان ترخيص كالا در گمرك

رئيس كل گمرك ايران گفت: زمان ترخيص كالاها در گمرك را تا پايان امسال 25 درصد كاهش مي دهيم.
عباس معمارنژاد در گفتگو با مهر يكي از برنامه هاي گمرك را كاهش زمان تشريفات مربوط به ترخيص كالاها اعلام كرد و گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته قصد داريم كه زمان ترخيص كالاها در گمرك را تا پايان امسال 25 درصد كاهش دهيم.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي انجام چنين برنامه اي را مستلزم همكاري ساير دستگاههاي همجوار با گمرك دانست و تصريح كرد: با مديريت ريسك و بكارگيري ابزارهاي مدرن و پيشرفته مي توان زمان انجام تشريفات گمركي را كاهش داد.
وي ارتقاي جايگاه گمرك در نظام اقتصادي كشور را از برنامه هاي اين دستگاه اعلام و بيان كرد: تحقق گمرك نوين در دستور كار گمرك قرار دارد.
معمارنژاد بازسازي و نوسازي گمرك را از ديگر برنامه ها اعلام كرد و اظهار داشت: پيش بيني مي شود كه حجم مبادلات ايران در سال جاري به رقم 150 ميليارد دلار افزايش يابد.
رئيس كل گمرك ايران از برنامه هاي اين سازمان براي حمايت از توليد خبرداد و تصريح كرد: در اين راستا بسته حمايتي گمرك از توليد و آئين نامه مربوطه به گمركات كشور ابلاغ شده است.
وي با بيان اينكه براساس اين بسته تسهيلات مناسب براي ترخيص مواد اوليه و قطعات مورد نياز واحدهاي توليدي و كمك به كاهش هزينه واحدهاي مذكور در نظر گرفته شده است، افزود: همچنين براساس بسته مبارزه با قاچاق كالا و ارز تمهيدات لازم براي جلوگيري از قاچاق مدنظر قرار گرفته است.

 



تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا به 74 مورد رسيد

مقامهاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت يك بانك ديگر در ايالت تگزاس جلوگيري كردند تا تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا از ابتداي سال 2011 تاكنون به 74 مورد برسد.
به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، بحران مالي و اقتصادي 2008 همچنان فشار سنگيني را بر سيستم بانكي و مالي آمريكا وارد مي كند.از ابتداي سال 2011 تاكنون 74 بانك در آمريكا ورشكسته شده اند. موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا اعلام كرد مقامهاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت فرست اينترنشنال بانك در ايالت تگزاس با 239 ميليون دلار دارايي و 208 ميليون دلار پس انداز جلوگيري كردند.تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا در سال 2010 به 157 مورد با 92 ميليارد دلار دارائي رسيد. در سال 2009 نيز بيش از 140 بانك با 169 ميليارد دلار دارائي در آمريكا ورشكست شده بودند. ورشكستگي بانك هاي آمريكا در سال 2009 بيش از 36 ميليارد دلار زيان به موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا وارد كرد. ورشكستگي بانك هاي آمريكا در سال 2010 نيز 21 ميليارد دلار به اين موسسه زيان وارد كرده است. در سال 2008 نيز 25 بانك و در سال 2007 تنها سه بانك در آمريكا ورشكست شده بودند.

 



وزير نيرو: آب ارس به درياچه اروميه منتقل مي شود

وزير نيرو گفت: بر اساس تفاهم نامه امضاء شده بين كشورهاي همسايه، سهم حقابه ايران از آب رود ارس به درياچه اروميه منتقل مي شود.
«مجيد نامجو» در پاسخ به گلايه برخي مسئولان جمهوري آذربايجان درخصوص انتقال آب ارس افزود: بر اساس اين تفاهم نامه حقابه و سهم هر كشور مشخص شده كه ميزان آبي كه از ارس براي حل مشكل درياچه اروميه منتقل مي شود از آن قسمت خواهد بود.
وي اظهار داشت: رودخانه ارس يك رودخانه مرزي است كه براساس تفاهم نامه امضا شده با كشورهاي همسايه 50 درصد از آن سهم ايران و 50 درصد مابقي سهم كشورهاي همسايه است.
وي با اشاره به اينكه ما هنوز از سهم خود به طور كامل استفاده نكرده ايم، تصريح كرد: بر اساس پروتكل قبلي اين حق ايران است كه هر طور كه بخواهد از سهم خود استفاده كند اما آنچه مهم است اينكه از اين حقابه در كجا، چگونه و با چه مكانيزم و هزينه اي استفاده شود.وزير نيرو با تأكيد بر اينكه ايران به دنبال اين نيست كه از سهم ديگران استفاده كند، خاطرنشان كرد: بر اساس شاخص هاي موجود ميزان استفاده از آب رودخانه ارس براي كشورهاي همسايه مشخص مي شود و به طور كامل ميزان برداشت آب از اين رودخانه قابل كنترل است.
نامجو تأكيد كرد: بنابراين ايران به دنبال استفاده از سهم كشورهاي ديگر از آب رودخانه ارس نيست.وي گفت: انتقال آب از حوزه ارس و آذربايجان غربي در طولاني مدت راهكاري براي حل مشكل خشك شدن درياچه اروميه است.

 



عسكري: اجراي طرح جامع مالياتي به زودي آغاز مي شود

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور گفت: در بودجه سال آينده تقريبا بحث ماليات محور بحث بودجه خواهد بود.
«علي عسكري» ماليات را اولويت برنامه هاي اقتصادي كشور دانست و افزود: يكي از مهم ترين برنامه هاي سازمان امور مالياتي كشور طرح جامع مالياتي است كه اجراي آن به زودي آغاز خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه سازمان امور مالياتي كشور در سراسر كشور خود را براي مسئوليتي سنگين آماده مي كند، اظهار داشت: ما در تلاشيم تا نيازهاي سازمان و امتيازات لازم را از دولت كسب كنيم و سازمان را براي انجام ماموريت دشوار خود كه همان تحول نظام مالياتي است، آماده كنيم.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به اينكه هر ماه يك جلسه با حضور مسئولان دولتي و نمايندگان مجلس برگزار مي شود، تصريح كرد: ديگر نمي توانيم براساس افزايش درآمدهاي نفتي بودجه را ببنديم و نمي توان انتظار داشت كه بودجه سال آينده براي هر بشكه نفت 20 تا 30 درصد افزايش يابد و اين مي طلبد كه درآمد كشور از ماليات تامين شود.
عسكري خاطرنشان كرد: با توجه به اقداماتي كه سازمان امور مالياتي تاكنون در زمينه تحول نظام مالياتي انجام داده و اقدامات آتي، ماليات محور اساسي در بودجه سال آينده خواهد بود و اميدواريم در آينده اي نزديك ماليات، عمده ترين منبع تامين درآمدهاي دولت باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14