(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 12 مهر 1390- شماره 20039

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سخنان رهبر انقلاب انتفاضه جديدي در فلسطين بوجود آورد
رهبر انقلاب: دست هاي خائن در فساد اخيربدون ترحم قطع مي شود
پيام تسليت رهبر انقلاب به حسن روحاني
خالد مشعل امروز به دانشگاه تهران مي رود
شركت كنندگان در اجلاس انتفاضه : براي لغو محاصره غزه دست به كار مي شويم
انتشار شماره جديد كيهان فرهنگي
مسجدي به نام امام خميني(ره)
رئيس پارلمان عراق: نقش آفريني ايران در عراق ادامه مي يابد
پدر شهيد عباس كريمي دارفاني را وداع گفت
رئيس كل دامپزشكي كشور: گزارشي از آنفلوآنزاي مرغي به دست ما نرسيده است
اطلاعات جامع كشاورزي ايران جمع آوري و ثبت مي شود
فرماندار لنگرود: چايكاران گيلان بزودي مطالباتشان را مي گيرند
براي نخستين بار در كشور 2 دستگاه هيتر نفت كوره بندر ماهشهر در اراك ساخته شد
آثار نقاشي 3 كودك دزفولي به مسابقات بين المللي راه يافت
دانش آموز همداني مدال نقره بازي هاي غرب آسيا را كسب كرد
9 لوستر حرم حضرت ابوالفضل(ع) بزودي به كربلا ارسال مي شود
لاريجاني خبر داد ساخت شتابگر ملي توسط دانشمندان ايراني
مدير عامل شركت نفت و گاز پارس: ارزش گاز پارس جنوبي معادل 120 سال فروش نفت ايران است
پرواز كيش- قشم برقرار شد
طي مراسم سنتي سالمندان كلاله 63 سالگي را جشن گرفتند
اخبار ادبي و هنري



سخنان رهبر انقلاب انتفاضه جديدي در فلسطين بوجود آورد

بازتاب هاي بيانات ارزشمند ولي امر مسلمين در كنفرانس حمايت از انتفاضه مردم فلسطين در تهران همچنان ادامه دارد و تحليلگران سياسي اعلام كردند كه اين سخنان انتفاضه جديدي در فلسطين بوجود آورده است.
روزنامه الحيات، طي مقاله اي در اين باره نوشت: آنچه آيت الله خامنه اي در كنفرانس حمايت از انتفاضه مردم فلسطين اعلام كرد، ممكن است زمينه ساز انتفاضه بر ضد اسرائيل و جريان سازشكار در فلسطين باشد.
«زهير قصيباتي» نويسنده اين مقاله نوشت:
زماني كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين درخواست عضويت كشور فلسطين در سازمان ملل را داد نه تنها با وتوي از پيش اعلام شده آمريكا روبرو شد، بلكه از سه جنبه مجازات شده است. نخست طرح توسعه شهرك سازي اسرائيل است تا راه را به روي هرگونه احتمال پذيرش بيانيه كميته چهارجانبه براي احياي مذاكرات از سوي محمود عباس و تشكيلات خودگردان فلسطين ببندد. دوم اقدام فوري كنگره آمريكا به بلوكه كردن بيش از دويست ميليون دلار كمك به فلسطيني ها است تا زماني كه تكليف مساله درخواست عضويت كامل فلسطين در سازمان ملل مشخص شود. سوم [آيت الله] علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي ايران اين درخواست و سياست سازمان آزاديبخش را محكوم كرد. به تعبير وي سازمان آزاديبخش به سبب دوري از ملت ها و تعاليم اسلامي در مقابله با اشغالگر شكست خورده است. علاوه بر اين فقط وتويي كه واشنگتن تلويحي به آن اشاره كرد تا درخواست محمود عباس را به شكست بكشاند، در اين ميان مطرح نيست بلكه همانطور كه انتظار مي رفت دولت اوباما از هر سلاح ديپلماتيك و اقتصادي استفاده مي كند تا رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را به سبب مخالفت با تمايل آمريكا براي خودداري از ارائه درخواست عضويت، مجازات كند. بر اين اساس قابل پيش بيني بود كه بنيامين نتانياهو آمريكا را تحريك كند تا فلسطيني ها را فوري توبيخ كند.
در پايان اين مقاله آمده است آنچه آيت الله خامنه اي از تريبون كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين اعلام كرد اين نگراني را ايجاد مي كند كه زمينه ساز انتفاضه اي بر ضد اسرائيل و تشكيلات خودگردان فلسطين باشد كه تهران چنين انتفاضه اي را مشروع مي داند تا زماني كه خيانت محمود عباس با از دست دادن خاك فلسطين، ادامه دارد.
روزنامه اماراتي الخليج نيز در گزارشي به قلم «ستار ناصر» نوشت: كميته پارلماني متشكل از شركت كنندگان در كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين - كه در تهران برگزار شد- تاكيد كرد پارلمان هاي كشورهاي اسلامي بر تشكيل كشور مستقل فلسطين در تمام خاك آن تاكيد كردند. شركت كنندگان در اين كنفرانس نيز تشكيل كشور مستقل فلسطين را به پايتختي قدس خواستار شدند. جنايت هاي رژيم اشغالگر اسرائيل و موارد نقض حقوق بشر از سوي آن را محكوم كردند، و محاكمه سران اسرائيل را به عنوان جنايتكار جنگي خواستار شدند. آن ها با صدور بيانيه اي از سازمان هاي بين المللي خواستند براي لغو محاصره غزه دست به كار شوند، حفاري quotation mark اسرائيل quotation mark را در زير مسجد الاقصي محكوم و آن را اهانت به مقدسات اسلامي قلمداد كردند و از سازمان ملل خواستند براي جلوگيري از ادامه تجاوزات اسرائيل دست به اقدام قانوني بزند.
نگراني نتانياهو
از «انهدام اسرائيل»
پس از سخنان
رهبر معظم انقلاب
نخست وزير رژيم صهيونيستي سخنان رهبر معظم انقلاب در اجلاس فلسطين را در راستاي «انهدام اسرائيل» توصيف كرد.
«بي بي سي فارسي» در اين باره گزارش داد: واكنش نخست وزير اسرائيل چند ساعت پس از آن صورت گرفت كه رهبر ايران در پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطيني ها، مرزهاي فلسطين را از «نهر تا بحر» (مرزهاي قبل از پيدايش دولت اسرائيل در 1948) توصيف كرد و «يك وجب كمتر» از اين قلمرو را براي مسلمانان غيرقابل قبول دانست.
آيت الله خامنه اي با رد هر طرحي كه متضمن پذيرش اسرائيل در «سرزمين فلسطين» باشد، مخالفت خود را با «تجزيه فلسطين به يك كشور فلسطيني و يك كشور اسرائيلي» اعلام كرد و گفت: «طرح پذيرش دولت فلسطين و به عضويت درآمدن آن در سازمان ملل، چيزي جز تن دادن به خواسته صهيونيست ها... نيست».
براساس اين گزارش اظهارات رهبر ايران، به نوبه خود واكنشي به اقدام هفته پيش محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، در تقديم طرح تشكيل كشور مستقل فلسطيني در محدوده مرزهاي قبل از سال 1967 (جنگ سوم اعراب و اسرائيل) به شوراي امنيت سازمان ملل متحد بوده است.
بي بي سي در ادامه نوشت: در كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه، كه يكشنبه 10 مهر به پايان رسيد رمضان عبدالله، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين و خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) نيز شركت كردند.
«خالد مشعل» كه گروه او از هم پيمانان منطقه اي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود، در اين اجلاس گفت: در طرح تشكيلات خودگردان براي تشكيل كشور فلسطين، قدرت فلسطيني ها ناديده گرفته شده است.
وي در واكنش به اقدام محمود عباس در زمينه درخواست تشكيل كشور فلسطين به شوراي امنيت سازمان ملل متحد گفت: «معلوم نبود آن كشوري كه پيشنهاد و درخواست تشكيل آن شد، كجاست؟»
با اين حال، آقاي مشعل، اقدام محمود عباس در ارائه درخواست تشكيل كشور فلسطين به شوراي امنيت سازمان ملل را اقدامي جسورانه و قابل تقدير توصيف كرد و گفت: «اين اقدام دستاوردي نمادين و معنوي در پي داشت كه نمي توانيم آن را انكار كنيم.»
رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) تاكيد كرد كه با اين اقدام، اسرائيل و آمريكا در سطح جهان در «انزوا» قرار گرفته اند و «چهره زشت سياست آمريكا و مواضع اسرائيل نمايان شده است.»

 



رهبر انقلاب: دست هاي خائن در فساد اخيربدون ترحم قطع مي شود

رهبرمعظم انقلاب با اشاره به فساد اقتصادي اخير در حوزه بانكي كشور تاكيد كردند كه مسئولان اين ماجرا را تا آخر پيگيري خواهند كرد و دست هاي خائن قطع خواهد شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، صبح ديروز در ديدار دست اندركاران حج امسال با اشاره به توصيه هاي موكد خود به مسئولان، در سالهاي گذشته بويژه در فرمان ده سال قبل براي مبارزه با فساد اقتصادي خاطر نشان كردند: اگر چه مسئولان از مقابله با فساد اقتصادي استقبال كردند اما اگر به اين توصيه ها عمل مي شد، هيچگاه دچار چنين حوادثي همچون فساد بانكي اخير نمي شديم.
ايشان افزودند: وقوع چنين مسائلي، ذهن و دل مردم را مشغول، و دل بسياري را نيز مي شكند و آيا اين سزاوار است كه بخاطر عمل نكردن مسئولان، مردم به سبب اين حوادث ناراحت شوند و حتي برخي اميد خود را از دست بدهند.
رهبرانقلاب اسلامي خاطر نشان كردند: از همان سالهاي قبل بارها گفته شد كه نبايد بگذاريم فساد ريشه دار شود زيرا با گذشت زمان، ريشه كني آن بسيار مشكل مي شود و سرمايه گذار پاكدامن و صادق را نيز مأيوس مي كند، اما متأسفانه عمل نشد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اطمينان بخشي به مردم در خصوص عزم سه قوه براي مقابله با اين حادثه و پيشگيري از حوادث مشابه، افزودند: البته عده اي مي خواهند از اين ماجرا براي زير سوال بردن مسئولان استفاده كنند، در حاليكه مسئولان در دولت، مجلس و قوه قضائيه مشغول انجام وظيفه خود هستند.
ايشان با اشاره به اطلاع رساني كه در روزهاي گذشته درخصوص اين حادثه انجام گرفته است، خاطر نشان كردند: رسانه ها بيش از اين نبايد به جنجال و هياهو درباره اين ماجرا ادامه دهند، بلكه بايد به مسئولان اجازه دهند تا عاقلانه، مدبرانه، قوي و با دقت قضايا را پيگيري و بررسي كنند.
رهبرانقلاب اسلامي تاكيد كردند: ادامه هياهو و جنجال، بخصوص اگر عده اي بدنبال استفاده هاي ديگر از اين مسائل باشند، به صلاح نيست و همه بايد مراقب باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: مردم بدانند كه مسئولان، اين ماجرا را تا آخر پيگيري خواهند كرد و دستهاي خائن قطع خواهد شد. ايشان با توصيه موكد به قوه قضائيه براي اطلاع رساني مناسب به مردم درخصوص پيگيري اين پرونده تاكيد كردند: دستگاه قضايي نبايد به افراد بدكاره، خرابكار و مفسد ترحم كند.
ايشان در بخش ديگري از سخنانشان حج را فرصتي بسيار گرانبها و ارزشمند براي ارتباط با امت اسلامي و بهره مندي معنوي خواندند و با اشاره به تلاش دشمنان براي اختلاف افكني و مقابله با موج بيداري اسلامي در مراسم حج، تنها راه غلبه بر اين توطئه را نزديكتر شدن دلها و تقويت همدلي دانستند. ايشان همچنين در ادامه با اشاره به فساد بانكي اخير در كشور، علت وقوع اين سوء استفاده را عمل نكردن مسئولان به توصيه هاي موكد چند سال پيش رهبري در خصوص مقابله با فساد اقتصادي توصيف و تاكيد كردند: مسئولان قضايي ضمن پيگيري قوي، دقيق و عاقلانه قضيه و اطلاع رساني مناسب به مردم، بايد دستهاي خائن را قطع كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي حج را يكي از رموز اساسي اسلام و ميهماني بزرگ الهي در مركز عظمت و قدرت و جمال و كرم توصيف كردند و افزودند: بايد در بعد عمومي و بين المللي حج، همدلي و تقويت پيوندهاي اسلامي بدون در نظر گرفتن مليت ها، قوميت ها و مذهب ها مورد توجه جدي قرار گيرد و از اين فرصت براي نزديك تر شدن دلها استفاده شود.
ايشان يكي از ويژگيهاي بارز حج امسال را، بيداري اسلامي در منطقه بويژه مصر، تونس، يمن و بحرين دانستند و تاكيد كردند: با توجه به اين رويداد مهم، امسال توطئه ايجاد اختلاف و بدبيني و تحريك احساسات ميان امت اسلامي، برجسته تر خواهد بود و تنها راه غلبه بر اين توطئه نزديكتر شدن دلها و تقويت همدلي است.
رهبرانقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه مسلمانان يك تن واحد هستند، افزودند: حجاج ايراني بايد با چنين نگاه عمومي و جهاني در حج حضور يابند و تجربيات سي ساله خود در مبارزه با استكبار و معاندين را در اختيار ملتهاي تازه انقلاب كرده، قرار دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي، رفتار خوب و همراه با ادب و احترام را از ديگر نكات ضروري براي حجاج ايراني برشمردند و خاطر نشان كردند: حج فرصتي گرانبها براي پاكيزه شدن از آلودگي هاي دنيا و مجموعه اي از فرائض است كه بايد ضمن قدر دانستن اين مراسم عظيم و كم نظير، در حفظ ذخاير معنوي بدست آمده آن هم همت كرد.
ايشان زائران بيت الله الحرام را به آماده سازي دروني خود، قبل از سفر حج و آماده شدن براي اين ميهماني الهي توصيه كردند و افزودند: حاجي ايراني بايد با رفتار خود در حج، ملت، كشور و نظام جمهوري اسلامي ايران را در چشم دنيا سربلند كند.
رهبرانقلاب اسلامي حجاج را به پرهيز از رفتارهاي سبك توصيه و خاطرنشان كردند: يكي از اين رفتارهاي سبك، عطش بازارگردي است كه علاوه بر اينكه ارز كشور را براي خريد كالاهاي بي كيفيت به هدر مي دهد، فرصت ارزشمند عبادت و بهره مندي معنوي را نيز از بين مي برد.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اين كه خريد سوغات بايد در حد ضرورت باشد، خاطرنشان كردند: برخي افراد در اقدامي پسنديده سوغات خود را قبل از سفر حج، از بازار داخل و كالاهاي خوب و با كيفيت ايراني تهيه مي كنند تا بتوانند در ايام حج بيشترين بهره مندي معنوي را از اين فرصت كم نظير داشته باشند.
ايشان در پايان اين بحث افزودند:معارف ديني، قرآن، سنت و اهل بيت، سرمايه هاي معنوي ما هستند كه اگر از آنها استفاده شود، زمينه پيشرفت و سعادت بوجود مي آيد و اگر انسان خود را از اين سرمايه ها محروم كند، قطعا ضرر خواهد كرد.
در ابتداي اين ديدار، حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسگر نماينده ولي فقيه و سرپرست زائران ايراني در گزارشي از فعاليتهاي بعثه مقام معظم رهبري براي برگزاري هر چه باشكوهتر حج، ارتقاء و تنوع بخشي برنامه هاي آموزشي حجاج، راه اندازي آموزش مجازي، انتشار فصل نامه هاي تخصصي حج، چاپ قرآن هاي نفيس همراه با ترجمه براي حجاج، استفاده از ظرفيت هاي صداوسيما، برگزاري آزمون براي انتخاب روحانيون و معين هاي جديد كاروانها، تشكيل اتاق فكر، و استفاده بيش از پيش از ديپلماسي حج، از جمله اقدامات انجام گرفته است.
آقاي ليالي رئيس سازمان حج و زيارت نيز در گزارشي از اقدامات اجرايي حج گفت: امسال 97 هزار زائر در قالب 588 كاروان و با استفاده از دو شركت هواپيمايي ايراني، به مكه و مدينه انتقال خواهند يافت و محل اسكان زائران ايراني در مكه نسبت به سالهاي قبل، به مسجدالحرام نزديك تر شده است.

 



پيام تسليت رهبر انقلاب به حسن روحاني

رهبر معظم انقلاب در پيامي درگذشت مرحوم اسدالله فريدون روحاني را به حسن روحاني تسليت گفتند.
متن اين پيام به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاي شيخ حسن روحاني(دامت توفيقاته)
درگذشت والد گراميتان را به جنابعالي و ساير بازماندگان محترم تسليت مي گويم، رحمت و مغفرت واسعه الهي را براي آن مرحوم مسئلت مي نمايم.
سيدعلي خامنه اي
11/7/1390

 



خالد مشعل امروز به دانشگاه تهران مي رود

رئيس دفتر سياسي حماس امروز در جمع دانشجويان دانشگاه تهران سخنراني مي كند.
در همين زمينه، روز گذشته قاسمي مدير روابط عمومي سازمان بسيج دانشجويي گفت: خالد مشعل در يادواره شهيد مهدي رجب بيگي با عنوان «راه رهايي» شركت و در باره مقاومت ملت فلسطين و بيداري اسلامي سخنراني مي كند.
قاسمي افزود: جمعي از سران گروه هاي مقاومت فلسطين نيز در اين يادواره حضور خواهند داشت.
شهيد مهدي رجب بيگي كه به معلم جهادگر معروف است در 5 مهر 1360 به دست منافقين در تهران به شهادت رسيد و امسال به عنوان شهيد شاخص در فعاليت هاي بسيج مستضعفين نامگذاري شده است.

 



شركت كنندگان در اجلاس انتفاضه : براي لغو محاصره غزه دست به كار مي شويم

شخصيت هاي شركت كننده در اجلاس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در بيانيه پاياني اين نشست اعلام كردند كه تمام توان خود را براي لغو محاصره غزه به كار مي گيرند. پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، روز يكشنبه با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.
در اين بيانيه آمده است: مجموعه برنامه ها و اقدامات رژيم صهيونيستي براي يهودي سازي بيت المقدس كه با ويراني مقدسات اسلامي و مسيحي همراه است، مسجدالاقصي و قبه الصخره را به طور جدي تهديد مي كند. انجام عمليات حفاري در زير مسجد از جمله اين اقدامات تجاوزكارانه است. ضمن محكوم كردن اين اقدامات از كليه كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي اسلامي مي خواهد با بسيج امكانات خود اقدامات جدي براي اعمال فشار بين المللي در جهت جلوگيري از تخريب آثار اسلامي و مسيحي به عمل آورند.
در اين بيانيه همچنين تأكيد شده است: فلسطينيان در جستجوي ميهن نيستند، زيرا ميهني جز فلسطين ندارند. بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين اصلي، حق طبيعي و مسلم مبتني بر كليه قوانين اعراف بين المللي است. تلاش براي نقض اين حق، توطئه اي است كه در راستاي از بين بردن مساله فلسطين و تضييع حقوق مشروع اين مردم صورت مي پذيرد. مجدداً بر ضرورت بازگشت آوارگان به سرزمين خود به عنوان حق ثابت نهايي و غير قابل مذاكره تأكيد مي شود.
شركت كنندگان در اين همايش به علاوه خاطرنشان كردند: رفتار تجاوزكارانه و فراقانوني رژيم صهيونيستي در ربايش و محبوس كردن هزاران اسير فلسطيني و جمع كثيري از نمايندگان منتخب ملت فلسطين را محكوم نموده آزادي هرچه سريعتر ايشان و تضمين آمد و شد آزادانه ديگر اعضاي مجلس در كرانه باختري را خواستار است، كليه مجامع بين المللي به ويژه اتحاديه بين المجالس جهاني بايد به وظيفه خود در اين باره عمل كنند.
تروريسم دولتي رژيم صهيونيستي متجلي در كشتار گسترده غيرنظاميان به ويژه زنان، كودكان و سالخوردگان، تخريب زيرساخت هاي اقتصادي و ترور سازمان يافته و هدفمند شخصيت هاي فلسطيني، از مصاديق بارز جرائم جنگي است كه به شدت محكوم است از تمامي دولت ها، پارلمان ها و نهادهاي مسئول بين المللي مي خواهيم در اجراي مسئوليت هاي حقوقي و بين المللي و رسالت انساني خود، اقدامات لازم رابراي رسيدگي و تعقيب آمرين و مرتكبين جنايات جنگي در فلسطين و محاكمه آنان در دادگاه هاي صالحه ملي و بين المللي به عمل آورند.
اين بيانيه همچنين اضافه كرد: با اعتقاد به اينكه كليه ابتكارات منطقه اي و بين المللي ارائه شده در دهه هاي گذشته براي حل و فصل مسأله فلسطين به دليل عدم توجه به ريشه هاي اصلي رويارويي يعني اشغال سرزمين فلسطين توسط صهيونيست ها ناكام مانده، بر ضرورت برگزاري يك همه پرسي با مشاركت تمامي فلسطينيان و صاحبان حق قانوني در فلسطين اعم از مسلمانان، مسيحيان و يهبوديان، براي انتخاب ساختار نظام خود تأكيد مي نماييم.
تأمين كليه نيازهاي معيشتي و بازسازي مناطق ويران شده غزه وظيفه اي انساني اسلامي و عربي است. كليه دولت ها و ملت ها بايد به مسئوليت خود در اين زمينه عمل نموده اقدامات لازم براي رفع كامل و همه جانبه محاصره زميني، دريايي و هوايي نوار غزه به عمل آورند. ضمن تشكر از تمامي تلاش ها براي رفع محاصره از غزه و اعلام همبستگي با كليه دولت ها و مؤسسه هاي بين المللي، اسلامي، عربي و سازمان هاي مردم نهاد و شخصيت هايي كه در تلاشند تا اين محاصره ظالمانه را پايان بخشند، گزارش اخير سازمان ملل متحد (پالمر) كه در تلاش است تا پوشش لازم براي جنايت هاي رژيم صهيونيستي در محاصره غزه و حمله غيرقانوني و وحشيانه به كشتي مرمره را فراهم آورد را محكوم مي كند.
شخصيت هاي حاضر در اين كنفرانس در ادامه اظهار داشتند: از دولت ها و ملت هاي اسلامي و آزادي خواه جهان مي خواهيم كه در راستاي حمايت از مردم فلسطين اصل تحريم كالاها و شركت هاي صهيونيستي را مد نظر قرار داده كليه مناسبات سياسي، اقتصادي، فرهنگي ورزشي و رسانه اي خود با اين رژيم را قطع كنند. از آن دسته از مجالس كشورهاي اسلامي كه داراي كميته دوستي پارلماني با رژيم اشغالگر قدس هستند انتظار مي رود كه فوراً اين كميته ها را منحل و هرگونه ارتباط پارلماني با اين رژيم را قطع كنند.
بيانيه پاياني كنفرانس در بخش ديگري اشاره دارد: انباشت سلاح هاي كشتار جمعي و زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي، اقدامي جنگ افروزانه و در تضاد با كليه ميثاق هاي بين المللي و عامل تهديد صلح در منطقه است. جامعه جهاني بايد اقدامات مقتضي براي به كنترل درآوردن مراكز هسته اي و امحاء سلاح هاي كشتار جمعي و هسته اي موجود در فلسطين اشغالي را به عمل آورد.
وحدت و يكپارچگي ملت فلسطين را پيش نياز پيروزي آنها به شمار آورده ضمن تأكيد بر اهميت آن، از هر تلاشي براي جلوگيري از درگيري دروني گروه هاي فلسطيني و تحقق وحدت ملي در مسير تحقق آرمان هاي ملت بزرگ فلسطين حمايت مي كنيم.
امضاكنندگان اين بيانيه با تأكيد بر اتحاد مسلمين اضافه كردند: با عنايت به حساسيت وضعيت كنوني، بر ضرورت وحدت امت اسلامي تأكيد كرده، از كليه دولت ها و جريان هاي اسلامي و نخبگان در جهان اسلام مي خواهيم كه با جلوگيري از بروز هرگونه اختلاف طائفه اي يا مذهبي و مقابله با حركت هاي افراطي، وحدت امت را مصون داشته و طرح هاي استكباري در اين زمينه را ناكام گذارند.
ضمن اعلام تشكر از اقدامات اوليه صورت گرفته از سوي جمهوري عربي مصر براي گشايش گذرگاه رفح و تأكيد بر ضرورت گشايش كامل اين گذرگاه، تصميم خود مبني بر اعزام گروهي از شركت كنندگان به نوار غزه براي اعلام همبستگي با مردم مقاوم فلسطين را در اسرع وقت اعلام مي دارد.
اعضاي اين كنفرانس با تقدير از مجموعه اقدامات جمهوري اسلامي ايران در حمايت از مسأله فلسطين، اشاره داشتند:
الف- تأسيس صندوق ويژه اي جهت جمع آوري كمك هاي مردمي براي حمايت از قدس و رفع نيازهاي معيشتي، بهداشتي و تحصيلي مردم پايدار فلسطين.
ب- تاسيس مركز بين المللي مطالعات راهبردي قدس كه عهده دار مسئوليت هاي آموزشي و پژوهشي خواهد بود.
ج- با تأكيد بر مصوبه قبلي در اختصاص بورسيه تحصيلي براي پناهندگان فلسطيني، اختصاص تعداد 150 بورسيه تحصيلي براي فلسطينيان ساكن اراضي اشغالي.
همچنين با قدرداني از مجموع مواضع و تدابير حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حفظ و تقويت مقاومت مردم فلسطين اعلام كردند سخنراني ايشان به عنوان سند رسمي و ميثاق كنفرانس ثبت شد.

 



انتشار شماره جديد كيهان فرهنگي

كيهان فرهنگي شماره هاي 297-296 منضم به مباحث مربوط به تحول در علوم انساني، بروز و ظهور جريانات انحرافي به همراه آثاري ديگر از صاحبان قلم چاپ و در پيشخوان روزنامه فروشي ها قرار گرفت.
«پيگيري، سماجت و نهادسازي، لازمه تحول» عنوان طليعه اين شماره است كه مدير مسئول در آن با اشاره به برگزاري سيزدهمين همايش سراسري اساتيد بسيجي دانشگاههاي كشور با رويكرد تحول علوم انساني نوشته است: اين گونه سمينارها و همايش ها كه با پرهيز از حركت هاي شعاري و نمايشي، در راستاي تحقق ديدگاههاي رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار مي شود، مي تواند مقدمات و زمينه تحول را در علوم انساني فراهم سازد، مشروط بر اين كه مسئولان بسيج اساتيد و ساير دست اندركاران براي پيگيري و اجرايي كردن دستاوردها و مصوبات همايش به ويژه آنچه در كارگروهها و جلسات و بيانيه پاياني مطرح شده است، همت بيشتري به خرج دهند و با تشكيل كارگروههاي مناسب و استفاده از ظرفيت هاي بسيار ارزشمند اساتيد متعهد دانشگاهها نگذارند انديشه ها، تأملات و راهبردها و راهكارهاي مطروحه در آن به بوته فراموشي سپرده شود.
دكتر اصلاني در ادامه افزودند: بايد دانست هيچ امري از امور بدون پيگيري به جريان نمي افتد و هيچ انديشه و جرياني بدون نهادينه شدن پايدار و ماندگار نمي ماند. علي هذا، پيگيري مصوبات و نتايج، سماجت و نهادسازي براي پيشنهادات و محصولات فكري همايش ضرورتي غيرقابل انكار است و بدون آن دستاوردها و تلاش هاي فكري، كه خود حاصل سالها تجربه و انديشه ورزي مستمر صاحبان فكر است، از ميان خواهد رفت.
«ضرورت نوسازي علوم انساني بر پايه دين» عنوان مصاحبه دكتر محمدصادق كوشكي است كه در بخشي از آن گفته است: علم از ديدگاه ديني ما وقتي ارزش مي يابد كه بتواند حلال مشكلات و پاسخگوي نيازهاي معنوي و مادي جامعه باشد. علوم انساني در مغرب زمين، كاربردي و پاسخگواند ولي اين علوم در ايران نازايند و براي جامعه ما شفابخش نيست بلكه بيماري زاست.
آيت الله صادق آملي لاريجاني- رئيس قوه قضاييه- به عنوان يكي از سخنرانان سيزدهمين همايش اساتيد بسيجي دانشگاههاي كشور درباره تحول در علوم انساني چنين گفته است: اكنون برخي روشنفكران ديار ما با رنگ و لعاب فلسفي و با بيان هاي مختلف مسير رسيدن به خدا را مسدود كردند و معتقدند كه معارف ديني سرتا پا مصرف كننده هستند و هيچ حرفي براي زدن ندارند و به قولي با زبان بي زباني ريشه مباني ديني و معرفتي را قطع مي كنند كه به نظر من يك مغالطه كاري بسيار بزرگ است.
همچنين دكتر حسن رحيم پور ازغدي در اين باره چنين گفته است: آيا مراد از تحول در علوم انساني رفرم هاي جزيي است؟ آيا ويرايش متون علمي منجر به تحول مي شود؟ به نظر من ويرايش متون علوم انساني شروع خوبي است اما پايان كار نيست و اين امر جزيي از پروژه است.
همچنين در اين شماره مي خوانيم: «بسترهاي تهديد و تطميع در تحقق جهاد اقتصادي» به قلم حجت الاسلام دكتر محمدمهدي بهداروند، «جريان شناسي معنويت هاي نوظهور» گفت وگو با حجت الاسلام حميدرضا مظاهري سيف، «وحدت و تفرقه در آيينه قرآن، روايات و امثال» از دكتر عليرضا غلامي بادي، «چهل چراغ طاغوت شكن» نوشته اصغر كشوري، «مزبله اموال حرام، بستر جريانات انحرافي» از قاسم غلامرضايي، «مجمع البيان طبرسي؛ دايره المعارف دانش هاي قرآني» نوشته عبدالحسين توكلي طرقي، «چقدر ژرف انديشيم» از رمضانعلي ابراهيم زاده گرجي و...

 



مسجدي به نام امام خميني(ره)

يك مسجد 60 ساله در روستاي نيكان جمهوري تاجيكستان به نام امام خميني(ره) است.
مردم اين روستا 18 سال قبل به دليل علاقه زياد به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نام اين مسجد را به امام خميني تغيير دادند.
مردم اين روستا رسم دارند، قبل از رفتن به مسافرت نزد امام جماعت اين مسجد بروند تا براي آنها آرزوي سلامتي كند و آنان را با دعاي خير بدرقه نمايد.
آرامگاه شاه عبداللطيف فرزند مير سيد علي همداني نيز در اين مسجد واقع شده است.
گفتني است اهالي روستاي نيكان كه در چند كيلومتري شهر دوشنبه پايتخت جمهوري تاجيكستان واقع شده است، از سلاله سادات و ائمه اطهار هستند و به همين دليل نام اين روستا را نيكان گذاشته اند.

 



در ديدار با جليلي مطرح شد
رئيس پارلمان عراق: نقش آفريني ايران در عراق ادامه مي يابد

رئيس پارلمان عراق با توجه به نقش ممتاز جمهوري اسلامي ايران در جهان اسلام خواستار تداوم نقش آفريني مثبت كشورمان در عرصه هاي مختلف در عراق شد.
اسامه نجيفي رئيس پارلمان عراق عصر روز دوشنبه با دكتر سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، در اين ديدار دو طرف با اشاره به مشتركات فرهنگي و تاريخي دو ملت، بر استفاده بيش از پيش فرصت ها و ظرفيت هاي موجود در تحكيم و توسعه مناسبات فيمابين تاكيد كردند.
جليلي در اين ديدار با بيان اين كه عراق با تثبيت شرايط داخلي و با ظرفيت هاي برجسته خود مي تواند نقش فعالي را در عرصه منطقه اي ايفا كند، همكاري ايران و عراق را موجب مضاعف شدن ظرفيت هاي جهان اسلام دانست و افزود: جمهوري اسلامي ايران حاضر است تجارب 32 ساله پس از انقلاب را در اين زمينه در اختيار قرار دهد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با ضروري دانستن حفظ وحدت و تقويت مناسبات فرهنگي، سياسي و اقتصادي دو كشور، بر لزوم هوشياري مسئولين عراقي در قبال توطئه هاي كشورهاي خارجي مبني بر ايجاد اختلاف تاكيد كرد.
اسامه نجيفي نيز با تقدير از ابتكار ايران در حمايت از انتفاضه فلسطين، آن را گامي مهم و موثر دانست و خاطرنشان كرد: اتحاد ايران و عراق مي تواند محور وحدت در جهان اسلام عليه دشمنان باشد.
وي با تبريك به جمهوري اسلامي ايران به جهت راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر، ابراز اميدواري كرد تا همكاري هاي دو كشور بيش از پيش توسعه يافته و با توجه به نقش ممتاز جمهوري اسلامي ايران در جهان اسلام، خواستار تداوم نقش آفريني مثبت جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف در عراق شد.

 



پدر شهيد عباس كريمي دارفاني را وداع گفت

پدر شهيد حاج عباس كريمي فرمانده دلاور لشگر 27 محمد رسول الله(ص) در روستاي قهرود به رحمت ايزدي پيوست.
حاج عباس كريمي فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله(ص) پس از عمليات خيبر و شهادت حاج همت به فرماندهي لشگر منصوب شد و در عمليات بدر در شرق رود دجله بر اثر اصابت تركش خمپاره به سر و صورتش به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

 



رئيس كل دامپزشكي كشور: گزارشي از آنفلوآنزاي مرغي به دست ما نرسيده است

كرج- خبرنگار كيهان:
تاكنون هيچ گزارشي در خصوص ابتلا به آنفلوآنزاي مرغي به دست ما نرسيده است.
رئيس كل دامپزشكي كشور در موسسه سرم سازي كرج با بيان اين مطلب افزود: تنها چند مورد مشكوك گزارش شده كه اقدامات لازم در اين باره انجام شده است.
دكتر محسن دستوري تصريح كرد: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شيوع بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوانات، اقدامات اساسي براي پيشگيري از اين بيماري در حال انجام است به طوري كه 8 آزمايشگاه فعال در سطح كشور كنترل شيوع بيماري هاي بين انسان و حيوانات را به عهده دارند.
وي با اشاره به توليد سالانه 750 هزار تن تخم مرغ در كشور گفت: به خاطر كمبود توليد تخم مرغ، سفارش خريد تخم مرغ مورد نياز كشور داده شده است و هم اكنون اين كالا از تركيه وارد كشور شده و قرار است در آينده نزديك تخم مرغ هاي هندي نيز وارد كشور بشود.
دستوري از طرح بسته بندي مرغ در بيشتر استان هاي كشور خبر داد و گفت: اين طرح در استان تهران به لحاظ مصرف بالاي گوشت مرغ با تاخير انجام مي شود.
رئيس كل دامپزشكي كشور سرانه مصرف مرغ براي هر شهروند در سال را 22 كيلوگرم ذكر كرد و گفت: گوشت قرمز مصرفي هر ايراني در سال به طور متوسط 12 كيلو و 500 گرم است.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور گفت: هرچند كه بروز بيماري تنفسي طيور در برخي از مرغداري هاي كشور منجر به ضايعاتي شد اما افزايش قيمت تخم مرغ به هيچ وجه نمي تواند به اين بيماري ها مربوط باشد.
«محسن دستور» افزايش قيمت تخم مرغ را ناشي از ديگر دلايل از جمله بالا رفتن قيمت هاي جهاني نهاده هاي توليدي براي پرورش مرغ دانست اما توضيح بيشتري نداد.
وي يادآور شد: سازمان دامپزشكي كشور سال گذشته از جمله مجوز ورود حدود 20 هزار تن تخم مرغ از كشور تركيه به داخل را صادر كرده است.

 



اطلاعات جامع كشاورزي ايران جمع آوري و ثبت مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
به منظور شناسايي توليدكنندگان، اطلاعات جامع بخش هاي كشاورزي در سال جاري، جمع آوري و ثبت مي شود.
مديركل دفتر آمار و فناوري اطلاعات وزارت جهاد كشاورزي ديروز در تبريز با اعلام مطلب فوق گفت: كشاورزان ايراني، ضمن ثبت نام در سامانه توزيع هوشمند نهاده هاي كشاورزي، داراي شناسنامه مي شوند.
علي رادمهر يادآور شد: عمليات اجرايي سيستم هوشمند شناسنامه بهره بردار، از 3 سال قبل آغاز شده است كه اين موضوع در نهايت به تحول جدي در راهكارها براي رسيدن به كشاورزي اقتصادي منجر مي شود. بنا به گفته وي حداكثر 4 ميليون و300 هزار بهره بردار كشاورزي در طرح فوق شركت خواهند كرد.
رادمهر تصريح كرد: از اين پس، تعاملات وزارت جهاد كشاورزي با بهره برداران، با استفاده و با استناد به اين آمارها خواهد بود.

 



فرماندار لنگرود: چايكاران گيلان بزودي مطالباتشان را مي گيرند

شرق گيلان - خبرنگار كيهان:
فرماندار لنگرود از مطالبات يكصدميليارد ريالي چايكاران استان گيلان خبر داد.
عزيز كاظمي د رجمع خبرنگاران گفت: براي پرداخت اين ميزان بدهي بزودي تامين اعتبار مي شود.
وي با اشاره به ساماندهي وضعيت چاي در شمال كشور افزود: در حاليكه سازمان چاي در دولتهاي گذشته از بين رفته بود و صنعت چاي به نابودي مي رفت با اقدامات بموقع دولت كنوني و ايجاد كارگروه تحقيقاتي و مطالعاتي اين سازمان بار ديگر احيا شد.
وي گفت: مطالبات چايكاران استان حدود يكصدميليارد ريال است كه اعتبارات آن بزودي تامين مي شود.

 



براي نخستين بار در كشور 2 دستگاه هيتر نفت كوره بندر ماهشهر در اراك ساخته شد

مديرعامل گروه پروژه هاي خاص (EPC) شركت ماشين سازي اراك گفت: دو دستگاه هيتر نفت كوره بندر صادراتي ماهشهر براي اولين بار در كشور در اين شركت طراحي، ساخته و نصب شد.
«احمد ساريخاني» روز دوشنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: طراحي و ساخت اين تجهيزات به سفارش شركت ملي و مهندسي ساختمان نفت به مدت دو سال طول كشيده و ارزش اين قرارداد 14 ميليارد ريال است.
وي ادامه داد: وزن اين تجهيزات 280 تن و ظرفيت حرارتي آنها 9 مگاوات است.
مديرعامل گروه پروژه هاي خاص شركت ماشين سازي اراك گفت: اين هيترها با نصب در واحدهاي پالايش نفت و گاز، پتروشيمي و صنايع زيردستي نفت؛ كار گرم كردن حجم زياد سيال را برعهده دارد كه در بندر ماهشهر براي گرم كردن نفت كوره سنگين استفاده خواهد شد.
ساريخاني افزود: با نصب تجهيزات هيترها در بندر صادراتي ماهشهر امكان حفظ گرانروي مناسب نفت كوره سنگين براي پمپاژ و حمل آسان به كشتي و جلوگيري از رسوب در مخازن ذخيره اين سيال فراهم شد.
وي، حساسيت بالاي ايمني وبهره گيري از علوم مهندسي حرارتي، تشعشع و كنوكسيون، پايپينگ و ابزار دقيق در اين هيترها را از ويژگي هاي خاص آن عنوان كرد. طراحي، ساخت و نصب هيترهاي مذكور بخشي از پروژه كلان ساماندهي بندر صادراتي ماهشهر مي باشد كه از سال 86 آغاز شده است.

 



آثار نقاشي 3 كودك دزفولي به مسابقات بين المللي راه يافت

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول از راهيابي آثار نقاشي گروهي از هنرمندان كودك اين شهرستان به چند مسابقات بين المللي خبر داد.
غلامعلي تاج دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين كودكان هنرمند موفق به حضور در مسابقات نقاشي در كشورهاي مختلف جهان شده اند.
وي افزود: آثار اين هنرمندان شامل بهار ارجمند، پنج ساله و آيه سادات آذريان، شش ساله براي شركت در سي و نهمين مسابقه بين المللي در كشور چك و نيز برنا مقتدر، شش ساله در شانزدهمين مسابقه بين المللي نقاشي لهستان انتخاب شده اند.
تاج گفت: آثار ديگر بهار ارجمند و برنا مقتدر در بيستمين مسابقه بين المللي نقاشي محيط زيست سازمان ملل متحد در كشور تايلند راه يافته است.

 



دانش آموز همداني مدال نقره بازي هاي غرب آسيا را كسب كرد

همدان- خبرنگار كيهان:
دانش آموز همداني در مسابقات غرب آسيا مدال نقره بدست آورد.
بنا به اعلام روابط عمومي آموزش و پرورش استان، شاهين يزداني دانش آموز همداني، نماينده دوي دو هزار متر با مانع ايران توانست با زمان 6 دقيقه و 39 ثانيه و 26 صدم ثانيه مدال نقره ايران را در بازي هاي غرب آسيا كسب كند.
لازم به ذكر است دوره مسابقات دووميداني غرب آسيا از اول تا سوم مهرماه در بيروت با حضور 13 كشور برگزار شد.
همچنين دانش آموز شاهين يزدان سال گذشته نيز در مسابقات دانش آموزي آسيا در مغولستان قهرمان شده بود.
براساس اين گزارش، بيش از 40 مخترع كشورمان در سال جاري در نمايشگاه بين المللي اختراعات نورنبرگ حضور خواهند داشت كه علي جعفري محب دانش آموز پايه دوم دبيرستان شاهد ابن سينا ناحيه 2 همدان و مخترع دستگاه آب شيرين كن خورشيدي در ميان آنان است. اين نمايشگاه كه در ماه جاري ميلادي برگزار مي شود مخترعين 35 كشور جهان در آن حضور خواهند داشت.

 



9 لوستر حرم حضرت ابوالفضل(ع) بزودي به كربلا ارسال مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
لوسترهاي حرم ابوالفضل(ع) كه با هزينه اي بالغ بر 62 ميليون تومان از محل كمك هاي خيرين و كاركنان شهرداري اصفهان در مشهد مقدس ساخته شده بود، وارد اصفهان شد.
9 لوستري كه در مشهد مقدس جهت نصب در حرم ابوالفضل(ع) تهيه شده است در قالب 72 جعبه به اصفهان وارد شد.
لوسترهاي تهيه شده تا 10 روز ديگر پس از برگزاري مراسمي ويژه از سوي شهرداري اصفهان، براي نصب در حرم حضرت ابوالفضل(ع) به كربلا ارسال مي شود.
اين 9 لوستر كه سومين پروژه ستاد بازسازي عتبات عاليات استان اصفهان در مشهد مقدس است با استفاده از فرم و آب كاري با طلا ساخته شده و در لاله هاي آنها نام مبارك ابوالفضل(ع) حك شده است.
شايان ذكر است، لوستر ضريح حرم اميرالمومنين(ع) كه بزرگترين لوستر در اماكن متبركه است و نيز لوسترهاي نصب شده در 4 رواق مطهر اميرالمومنين(ع)، 2 پروژه قبلي ستاد بازسازي عتبات استان اصفهان بوده كه مراحل ساخت آنها در مشهد مقدس صورت گرفته است.

 



لاريجاني خبر داد ساخت شتابگر ملي توسط دانشمندان ايراني

رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي از ساخت پروژه شتابگر ملي توسط دانشمندان ايراني خبر داد.
محمدجواد لاريجاني رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي از ساخت شتابگر ملي در استان قزوين خبرداد و گفت: اين پروژه از پروژه رصدخانه (مدرن ترين رصدخانه خاورميانه كه قرار است در جنوب كاشان راه اندازي شود) وسيع تر است.
وي با اشاره به ساخت شتابگر ملي با استفاده از نيروهاي ايراني خاطرنشان كرد: اين شتابگر لايت سورس به معني منبع نوراني نام دارد و كاربردهاي وسيعي در پزشكي، فيزيك، مهندسي، كشاورزي و داروسازي داراست.
به گزارش فارس لاريجاني خاطرنشان كرد: زماني كه اين پروژه به اتمام برسد نزديك به دو يا سه هزار دانشمند در آن مشغول به كار خواهند شد.

 



مدير عامل شركت نفت و گاز پارس: ارزش گاز پارس جنوبي معادل 120 سال فروش نفت ايران است

مدير عامل شركت نفت و گاز پارس گفت: ارزش گاز موجود در ميدان پارس جنوبي حداقل معادل 120 سال صادرات و فروش نفت ايران است.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه به نقل از روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، موسي سوري اظهار داشت: ارزش ثروت ميدان گازي پارس جنوبي در صورت تبديل اين گازها به فرآورده تا 10 برابر قابل افزايش است.
وي افزود: براساس برآوردهاي انجام شده با در نظر گرفتن نرخ جايگزيني هر بشكه نفت خام معادل 50 دلار، ميدان پارس جنوبي داراي چهار هزار و 400 ميليارد دلار ارزش اقتصادي (در صورت خام فروشي) است.
مدير عامل نفت و گاز پارس اضافه كرد: چنانچه هر بشكه نفت خام معادل 100 دلار در نظر گرفته شود ارزش خام فروشي اين ثروت عظيم ملي حدود هشت هزار و 800 ميليارد دلار مي شود و اگر اين ثروت عظيم ملي در داخل كشور و در زنجيره نفت و گاز و پتروشيمي تبديل به فرآورده هاي نهايي و ارزش افزوده آن در داخل كشور ايجاد شود، مقدار اين ثروت مي تواند به 10 برابر افزايش يابد.
سوري ابراز داشت: در 100 سال گذشته، درآمد ايران از محل صادرات و فروش نفت خام 880 ميليارد دلار بوده كه چنانچه با نرخ جايگزيني هر بشكه نفت خام 50 دلار، ارزش آن را به روز معادل سازي كنيم حدود سه هزار و 600 ميليارد دلار مي شود.
مدير عامل شركت نفت و گاز پارس بيان داشت: ارزش گاز موجود در ميدان پارس جنوبي حداقل معادل 120 سال صادرات و فروش نفت ايران با نفت بشكه اي 50 دلار و با يك محاسبه واقعي تر (نفت بشكه اي 100 دلار) معادل 240 سال صادرات و فروش نفت ايران است.
وي يادآور شد: هم اكنون بيش از 48 هزار ميليارد تومان (معادل 48 ميليارد دلار) طرح و پروژه در شركت نفت و گاز پارس، بدون محاسبه پتروشيمي ها و ديگر موارد سرمايه گذاري در پارس جنوبي در دست اجراست كه امسال 16 ميليارد دلار به اين ميزان سرمايه گذاري افزوده خواهد شد.
مدير عامل نفت و گاز پارس گفت: پيش بيني مي شود در برنامه پنجم توسعه اقتصادي كشور نيز ميزان سرمايه گذاري در پارس جنوبي به 60 ميليارد دلار برسد.

 



پرواز كيش- قشم برقرار شد

جزيره كيش- خبرنگار كيهان:
پرواز مستقيم جزيره كيش به جزيره قشم و بالعكس در روزهاي شنبه و چهارشنبه هر هفته انجام خواهد شد.
بنابراين گزارش، اين پرواز توسط شركت هواپيمايي هسا انجام مي گيرد و براي نخستين بار است كه پرواز هوايي بين جزاير كيش و قشم برقرار مي شود.
قابل ذكر است شركت هواپيمايي هسا پروازهايي نيز در مسير عسلويه، بوشهر، بندرعباس و همدان - يزد به زودي برقرار خواهد كرد.

 



طي مراسم سنتي سالمندان كلاله 63 سالگي را جشن گرفتند

گنبد كاووس - خبرنگار كيهان:
بمناسبت روز جهاني سالمندان، سالمندان شهرستان كلاله در مراسمي به ميمنت رسيدن به سن رسول اكرم(ص)، جشن گرفته و كيك 63 سالگي خود را برش زدند.
در اين مراسم كه با حضور جمع زيادي از سالمندان، اعضاي خانواده ها و جمعي از مسئولان كلاله برگزار شد، زنان سالمند با تهيه آش رشته، از شركت كنندگان در اين جشن پذيرايي كردند.
به گزارش خبرنگار ما، مراسم «آق آش يا آق قوين» از بهترين و متداول ترين مراسم رايج در بين تركمن ها است.
آق آش، جشن 63 سالگي يا جشن همسن شدن با پيامبر گرامي اسلام، از مراسم سنتي و ديرينه تركمن ها است كه هنوز در گوشه و كنار استان گلستان و در بين قوم هاي مختلف اين استان رواج داد.
اجراي اين مراسم نشانه اي از احترام گذاشتن به سالمندان است و در گذشته بيش از دوران كنوني رواج داشته است طي سال با رسيدن هر فرد تركمن به سن 63 سالگي اين جشن سنتي و معنوي در گوشه و كنار گلستان برگزار مي شود.
اين جشن كه نمادي از رفتار شايسته و فاصله گرفتن از تيرگي ها و بدي هاست در گذشته همراه با مراسم خاص اجرا مي شد و مردان تركمن كه به آق آش نائل مي شدند، با ذبح گوسفندي سفيد وليمه مي دادند و غذاهايي به رنگ سفيد طبخ مي كردند. گرفتن اين جشن خوش يمن و خوش صواب محسوب مي شد.

 



اخبار ادبي و هنري

طرح نام بازيگر فاسد و ضدانقلاب و عذرخواهي شبكه چهار
برنامه «مجله تئاتر» شبكه چهار سيما به طرح نام يك بازيگر فاسد و ضدانقلاب فراري پرداخت!در برنامه شنبه شب «مجله تئاتر» گزارشي از جشن انجمن منتقدان تئاتر پخش شد. اما مسئله تاسف برانگيز اين است كه در بخشي از اين گزارش نام «پرويز- ص» مجال طرح يافت.
اين در حالي است كه صياد از بازيگران فاسد فيلمفارسي هاي مبتذل دوران طاغوت است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به خارج از كشور گريخت. وي كه به «صمد» مشهور شده بود همچنين از بازيگران فيلم ضد ايراني و صهيونيستي «سنگسار ثريا ميم» است.
به دنبال اين اتفاق، رحمان سيفي آزاد مدير گروه هنر و نمايش شبكه چهارم سيما در تماس با «كيهان» ضمن ابراز تاسف از طرح نام فرد معلوم الحال در برنامه مجله تئاتر تاكيد كرد: شخصا از اتفاق به وجود آمده متاسفم و به دليل طرح نام فردي بي بهره از هنر و كاملا منفور در قالب يك برنامه جدي هنري، از مخاطب هاي فهيم رسانه ملي عذرخواهي مي كنم. بايد بگويم طرح نام شخص ياد شده، ناشي از خطا و فشاركار رسانه اي بوده است و مطمئنا دست اندركاران ساخت برنامه مذكور نيز در پي طرح يك عنصر معلوم الحال و نازل از حيث اخلاق و هنر نبوده اند. وي افزود: ضمن سپاس از رسانه هايي كه خطاهاي ما را متذكر مي شوند، تلاش مي كنيم تا بيش از گذشته با دقت و تمركز بيشتري به طرح هنر متعهد و هنرمندان اصيل بپردازيم!
تلاش براي شناسايي هنرمندان گمنام شهرستاني در جشنواره جوان
جشنواره شعر و داستان جوان با عنوان «ايلام؛ مهد پايداري» با موضوع آزاد و موضوع ويژه بيداري اسلامي در روزهاي 17 و 18 مهر در استان ايلام برگزار مي شود.اميرحسين فردي، رئيس مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري، در اين نشست گفت: اين جشنواره با هدف شناسايي و حمايت از استعدادهاي گمنام شهرستاني برگزار خواهد شد.
كمال شفيعي دبير جشنواره مهد پايداري، نيز در اين نشست درباره برنامه هاي اين جشنواره گفت: جشنواره شعر و داستان جوان 17 مهر در استان ايلام كار خود را آغاز مي كند و پس از مراسم افتتاحيه كارگاههاي تخصصي با حضور پيشكسوتان و اساتيد ادبيات برگزار مي شود. در روز دوم جشنواره نيز كارگاه تخصصي با حضور نويسندگان برگزار خواهد شد و مراسم اختتاميه در شب ميلاد امام رضا(ع) برگزار مي شود.
نويسندگان صهيونيست نامزدهاي اصلي جايزه ادبي نوبل
آدونيس نويسنده ضد سوري و «عاموس اوز» نويسنده اسرائيلي از گمانه هاي اصلي جايزه ادبي نوبل امسال هستند.
به گزارش فارس، جايزه نوبل ادبيات سال جاري پنجشنبه اين هفته توسط آكادمي نوبل سوئد در حالي اعلام مي شود كه با وجود سري بودن تمام جريان انتخاب برنده نوبل ادبيات گمانه زني ها در اين زمينه آغاز شده است. در همين حال پيش بيني ها حاكي از سياسي شدن مجدد انتخاب برنده نوبل ادبيات است چرا كه هم سابقه اين جايزه و هم گمانه هاي مطرح شده امسال اين امر را تقويت مي كند. در همين راستا است كه اين روزها و با توجه به اوضاع خاورميانه آدونيس شاعر ضدسوري و «عاموس اوز» نويسنده اسرائيلي به عنوان گمانه هاي گرفتن جايزه ادبي نوبل مطرح مي شوند.
طرح سلحشور براي فيلمسازي اسلامي
فرج الله سلحشور از در دست داشتن طرحي براي تعريف مباني فيلمسازي اسلامي خبر داد.اين كارگردان در يك نشست خبري گفت: ما در موارد فرهنگي به مشكل برمي خوريم بايد خاطرمان باشد كه رهبر و ولي فقيه داريم و با كمك از بيانات ايشان مي توانيم مشكلات خود را حل كنيم.
كارگردان سريال يوسف پيامبر اظهار داشت: من طرحي دارم كه از طريق تعريف مباني اسلامي براي نيرو، مي توان فيلمسازي اسلامي را به جامعه معرفي كرد. حتي مي توان كتاب آن را هم نوشت و براي تاسيس دانشگاهي درباره آن نيز فكر كرد. اين طرح درست است يا غلط متاسفانه اصلا پيگيري نشد. مثلا شما جريانات اخير خانه سينما را ببينيد. چرا فيلمسازاني بايد آب به آسياب دشمن بريزند و خانه سينما پشت اين افراد باشد؟ افرادي كه فكر و ذكرشان توليد آثاري براي خارج از كشور با ماهيت سياه نمايي است، در اين ميان دولت كمك نمي كند اما شهرداري با كمك هاي خود حامي آنهاست و كسي هم به اين موضوع توجه نمي كند.
نمايشگاه برگزيده آثار هنرمندان درباره فلسطين
نمايشگاه «رسم رهايي» با حضور معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از هنرمندان در فرهنگسراي نياوران گشايش يافت. در اين نمايشگاه آثاري در قالب هاي كاريكاتور، پوستر و نقاشي از هنرمنداني چون محمدحسين نيرومند، سيدمسعود شجاعي طباطبايي، حميد عجمي، علي وزيريان، بهرام عظيمي، كامبيز درمبخش، بهمن عبدي، جواد عليزاده، فيروزه مظفري، جمال رحمتي، شاهرخ حيدري، قباد شيوا، مصطفي گودرزي، كوروش پارسانژاد، سيدحميد شريفي، سعيد عجمي، محمد خزايي، علي هاشمي شهركي، عبدالحميد قديريان، عبدالمجيد حسيني راد، احمد وكيلي، حبيب الله صادقي، كاظم چليپا، مصطفي گودرزي، ايرج اسكندري، مرتضي اسدي، غلامعلي طاهري، احمد خليلي فرد و... به نمايش درآمده است. نمايشگاه رسم رهايي تا 14 مهر برپاست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14