(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 13 مهر 1390- شماره 20040

آوايي كه هر روز بازار يزد را تعطيل مي كند...
ايران در كيهان
هشدار جدي دادگستري خوزستان به آلوده كنندگان رودخانه كارون
راه اندازي مدرسه مجازي قرآن كريم در اصفهان
اصابت تير خشكسالي به 84 منبع آب در لردگان
امام جمعه شهر دلند: مردم مراقب جريان هاي نفاق و انحرافي باشند
معاون استاندار مازندران: روند پاسخگويي مسئولان اقتصادي استان در رسانه ها فعال تر شود



آوايي كه هر روز بازار يزد را تعطيل مي كند...

گزارش از: محمدحسن حيدري
نماز ستون دين و تعيين كننده سرنوشت دنيا و آخرت مردم است. اين عمل عبادي از سوي پيامبر مكرم اسلام(ص) معراج مومن و گاه از جانب امام صادق(ع) وسيله جلب شفاعت اهل بيت(ع) لقب داده شده است. يقينا نياز چنداني به سخن گفتن از اهميت نماز در ايران اسلامي نيست و اين مسئله بر مردم مومن ما امري واضح است؛ اما آنچه به عنوان يك امر بديع و بسيار تاثيرگذار نيازمند توجه جدي است عبارت است از لزوم پيوند بازار به عنوان سرچشمه ارتزاق مردم با نماز. بدون اغراق مي توان از بازار به عنون تنظيم كننده فرهنگ، اقتصاد و اخلاق جامعه ياد كرد. به عبارت ديگر سرنوشت جامعه و همچنين نسبت هر جامعه با اخلاق در گرو ميزان خلوص بازار ومبري بودن آن از آسيب هايي چون ربا، كم فروشي، گران فروشي و... است. ارتباط تنگاتنگ و تفكيك ناپذير مردم و بازار و تاثيرات اساسي آن بر وجوه مختلف زندگي، ضرورت تزكيه دائمي بازار از كژي ها را مضاعف مي كند. در اين ميان انس و پيوند بازار با فريضه استثنايي نماز يكي از بهترين راه ها براي رسيدن به بازاري پاك و اسلامي است. اما پس از انس با نماز، اول وقت خواندن آن بسيار مهم است كه علاوه بر تقويت بنيان هاي اسلامي اقتصاد، تبعات فرهنگي شگرفي را درپي داشته و از اهميتي والايي برخوردار است.
دراين ميان شهرستان يزد يا همان دارالعباده را به جهت ابتكار بديع و شايسته اي كه اين روزها به خرج داده مي توان دارالصلاه نيز نام نهاد. كسبه بازار مركزي يزد در اقدامي بسيار ارزشمند و كم نظير، به هنگام اذان ظهر مغازه هاي شان را تعطيل مي كنند و ضمن نصب پارچه نوشته هايي كه حاوي احاديث اهل بيت(ع) درخصوص اهميت نماز است و اين جمله كه «مغازه به مدت 20 دقيقه براي اقامه نماز تعطيل است» به استقبال نماز جماعت مي روند. هدف از گزينش پيش رو، بررسي جوانب مختلف اين پديده زيبا و اثرگذار و اثرات ناشي از آن بر بازار و جامعه است.
هميشه پاي يك خط شكن در ميان است!
شنيده شدن صداي اذان ظهر در بازار مركزي يزد مساوي است با تعطيلي بازار و نصب پارچه نوشته هايي متحد الشكل كه يكدستي آنها شكوه و وقار خاصي را به بازار دارالعباده مي بخشد. معنويت برخاسته از اين عمل عبادي قابل توصيف نيست و بديهي است كه هدايت و راه اندازي اين حركت عظيم، بدون وجود يك با اخلاص و با اعتماد به نفس غيرممكن است. مبتكر و مجري اين ايده مسئول بسيج اصناف يزد آقاي غلامرضا حسن پور است. آقاي حسن پور درخصوص علت اجراي اين طرح مي گويد: آيه 37 سوره نور كه مي فرمايد: «مردان و زناني كه هيچ تجارت و خريد و فروشي آنها را از ذكر خدا غافل نمي كند». جرقه اين طرح را در ذهن ما برانگيخت تا كاري كنيم كه در يزد، خريد و فروش و تجارت مانع عبادت خداوند نباشد. ما اين آيه را به عنوان آيه اصناف يزد انتخاب كرده ايم.
آقاي حسن پور درخصوص نحوه اجراي اين طرح مي گويد:مردم متدين يزد و بازارهاي مومن ما رغبت بسياري به اقامه نماز داشتند. ما احساس كرديم كه در زمينه موجود از اصناف و بازاريان شهرستان بهتر مي شود؛ استفاده كرد. لذا به نظرمان رسيد با يك هماهنگي بيشتر و حركت متحد مي توانيم به جايي برسيم كه هنگام اذان مغرب بازار يزد براي اقامه نماز به طور كامل تعطيل شود. براي اين كار با تك تك بازاريان به صورت چهره به چهره گفت گو كرديم و طرح را براي آنها توضيح داديم؛ كه با استقبال بسيار گسترده آن ها و به خصوص جوان ها مواجه شديم. با علماي با نفوذ يزد و همچنين ائمه جماعت بازار نيز هماهنگ شديم و آنان نيز ما را در اين مسير ما را ياري كردند و قرار شد با لحاظ كردن تنگي وقت بازاريان، مراسم نماز جماعت مختصر و مفيد برگزار شود. بعداز آن با درنظر گرفتن ابعاد مغازه ها پارچه نوشته هايي به صورت اختصاصي براي هر مغازه طراحي شد. بيش از 1000 متر پارچه توسط يكي از هنرمندان بسيجي استان به نام «آقاي اكبر مختاري» نوشته شد و تحويل اصناف محترم بازار شد.
به همراه آقايان نيك رفتار، اهروگي و كهدويي مسئولان صنوف آرايشگاه هاي مردانه، تعويض روغن و دستگاه هاي ارتباطي و تلفن همراه كه هرسه از بازاريان خوشنام و معتمدان اصناف يزد هستند (جالب آنكه هرسه علاوه بر رياست صنف مسئوليت فرماندهي پايگاه بسيج صنف را نيز عهده دارند) در ميزگردي به بررسي آثار و تبعات اقامه نماز اول وقت در بازار مي نشينيم.
آقاي نيك رفتار كه صنفش را پاي كارترين اصناف در اجراي اين طرح لقب مي دهد، مي گويد: از مدتها قبل، ضرورت اين مسئله را احساس مي كرديم. اما نمي دانستيم چطور آن را اجرا كنيم تا اينكه بسيج اصناف پيش قدم شد. اصناف يزد، همگي تقيد ويژه اي به اقامه نماز دارند. وقتي اين طرح را با آن ها مطرح كرديم، همگي مي گفتند «ما كه نماز را مي خوانيم چه بهتر كه سر وقت و با هماهنگي اين كار را انجام دهيم» كه استقبال زيادي از اين طرح عملياتي شد.
نماز اول وقت، جذب يا دفع مشتري؟
از دست رفتن مشتريان، دلخوري آنها را از صنوف و زيان احتمالي مي تواند به عنوان يكي از عوامل بازدارنده در اين حوزه محسوب شود. آقاي اهروگي دراين خصوص مي گويد: «من بعينه تأثير بسيار زياد اين عمل را در مشتري ديده ام. بسياري اوقات وقتي مشتري با نماز اول وقت كاسب مواجه مي شود خودش هم تحت تأثير قرارمي گيرد و مي گويد من چرا نماز اول وقت نخوانم؟ اعتماد طرفين هم افزايش مي يابد. مشتري وقتي مي بيند كه مغازه دار سروقت نمازش را مي خواند به او اعتماد بيشتري مي كند و خيالش راحت خواهدشد كه كاسب نه سر او كلاه مي گذارد و نه كم فروشي مي كند. مخصوصا در صنف ما (تعويض روغني) كه كيفيت كار خيلي قابل اندازه گيري نيست، اعتماد دوجانبه بسيار مهم است. نكته بعدي اينكه اصل اول در كاسبي اعتقاد به بركت است. مشتري كه خداوند براي كسي قرار داده امكان ندارد كه سراغ ديگري برود. ضمن اينكه مگر در 20 دقيقه چه اتفاقي ممكن است بيفتد؟»
آقاي نيك رفتار لزوم اصلاح فرهنگ مشتريان را مورد توجه قرار مي دهد: «فرهنگ مردم بايد تغيير كند. همه بايد بدانند كه در زمان نماز بازار تعطيل است. اصلا مشتري و كاسب بايد در كنار هم دست از كار و خريد بردارند و به مسجد بروند.»
استقبال پرشور جوانان
صنف تلفن همراه و كالاهاي ارتباطي صنف پويايي است كه بيشتر از قشر جوان تشكيل شده است. آقاي كهدوي مسئول اين صنف يقينا بهترين كسي است كه مي تواند استقبال جوانان را از اقامه نماز اول وقت به ارزيابي بنشيند. «بيش از 90 درصد صنف ما را جوانان تشكيل مي دهند. از آنجايي كه جوان ها به دنبال كارهاي نو و ابتكاري هستند و روحيه پرجنب و جوش و انقلابي دارند از اين طرح استقبال كردند به طوري كه خودما متعجب شديم.»
نماز اول وقت و جهاد اقتصادي
معروف است كه امام هشتم شيعيان در گذر ازشهر تاريخي يزد درمسجد فرط مدتي را اقامت داشته اند و اين مسجد به ايشان منسوب است. حجت الاسلام حاج سيدكاظم مدرسي امام جماعت مسجد فرط بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و دقايقي سخنراني اخلاقي در خصوص رابطه نماز اول وقت بازاريان با جهاد اقتصادي گفت: «جهاد اقتصادي جلوه انسان هاي همراه با پيامبر(ص) است و اگر كسي نسبت به جهاد و پويايي اقتصادي بي تفاوت باشد بايد به صحت اعتقادش نسبت به اسلام شك كرد. يك جامعه براي رسيدن به اوج كمال به دو بال براي پرواز نيازمند است. يكي بال ارتباط با خدا و ديگري ارتباط با خلق. نماز بهترين جلوه و مهم ترين شكل ارتباط با خداست و ازسوي ديگر تلاش مجدانه براي كسب روزي حلال و بي نيازكردن جامعه اسلامي از كشورهاي بيگانه، بهترين مصداق جهاد اقتصادي و زيباترين رابطه با خلق خداست. لذا بايد گفت اقامه نماز اول وقت و جهاد اقتصادي بال هاي حركت جامعه ما به اوج كمال انساني است.»
آقاي كهدويي نيز مسئله صرفه جويي، قناعت و استفاده از كالاهاي داخلي را مورد توجه قرار مي دهد: «كسي كه به ياد خدا نماز اول وقت را به پا مي دارد مطمئنا از گناه بزرگي چون اسراف همواره دوري مي گزيند.»
بازار يزد متحول شده است
بازاريان يزد بر اين مطلب كه تحول در مجموعه بازار را به صورت كاملا ملموس و عيني در فعاليت هاي روزمره شان مشاهده مي كنند؛ تأكيد دارند. يكي از كسبه در اين رابطه به ما گفت: «هنگامي كه انسان با خداي خود خلوت مي كند چنان شادي و روحيه معنوي را ذخيره مي كند كه هنگام بازگشت به محل كار علاوه بر اينكه قوت بيشتري براي كاسبي اش دارد، برخوردش با مشتريان نيز به جهت شادابي و طراوت روحي اي كه از ملاقات با خدا كسب كرده بسيار صبورانه خواهد بود.»
اقامه نماز اول وقت در ساير استان ها، رويا يا واقعيت؟
در اين بين دارالمومنين يزد از عقبه فرهنگي و مذهبي بسيار عظيمي برخوردار است. آموزه هاي ديني و فرهنگ ناب اسلامي با تار و پود اجتماع يزدي ها عجين است. اين در حالي است كه بسياري از شهرها و استان هاي كشور از چنين پيشينه فرهنگي و عمق مذهبي و ديني برخوردار نيستند. سؤالي كه از دست اندركاران اقامه نماز در يزد پرسيديم اين بود كه با چنين شرايطي مي توان اميدوار بود كه روزي شاهد تعطيلي بازار ساير استان ها براي اقامه نماز اول وقت باشيم؟
آقاي حسن پور، بسيجي شجاع و مبتكر در اين خصوص مي گويد: «مسئله اصلي اين است كه ما جرئت به خرج بدهيم. بايد با جسارت وارد صحنه شد. وقتي خارج از صحنه هستيم؛ دچار توهم شده و شناخت صحيحي از عمق باورهاي ديني مردم نداريم. من به برادران عزيز بسيج اصناف در ساير استان هاكه خيلي هم زحمت مي كشند توصيه مي كنم؛ با جسارت و توكل بر خدا وارد شوند آن وقت مي بينند كه با بركتي كه خداوند عطا مي كند و با ايمان عميقي كه مردم دارند چگونه موفقيت هاي پياپي ناشي از اجراي اين طرح نصيب شان مي شود.»
آقاي نيك رفتار ترجيح مي دهد پيش از پاسخ به اين سؤال؛ مفاخر فرهنگي، سياسي و مذهبي يزد را يادآور شود: «ايمان مردم يزد نتيجه مجاهدت هاي شهيداني چون آيت الله صدوقي بزرگ، شهيد منتظر قائم (فرمانده سپاه يزد و شهيد حادثه طبس) و شهيد سيدرضا پاك نژاد (عضو حزب جمهوري اسلامي) است. اين بزرگان مردم را رشد دادند. در زمان مقابله با رژيم منحوس پهلوي همين اصناف يزد كمر رژيم را شكستند. در دفاع مقدس هم همه صنوف ما شهيد دادند و هر چه در توان شان بود به جبهه ها كمك مي كردند. آخرين صحنه اي هم كه در دفاع از انقلاب حاضر شديم همين فتنه 88 بود. درست است كه يزد عقبه ديني قدرتمندتري از برخي استان هاي كشور دارد؛ اما من يقين دارم كه مي شود اين طرح را در همه جاي كشور پياده كرد چون در همه شهرهاي ماشهدايي چون آيت الله صدوقي بزرگ وجود دارند.»
حجت الاسلام حاج سيدكاظم مدرسي امام جماعت مسجد فرط نيز قويا استان هاي ديگر را مستعد براي اقامه نماز اول وقت مي داند: «جامعه ما دين باور و خدا محور است و نظام اسلامي طي 32سال حاكميت پر بركت خود توانسته است صبغه ديني مردم را بسيار افزايش دهد. ملت رشيدي كه لياقت اين را پيدا كرده است كه ولايت فقيه بر آن حاكم باشد حتما از پس هر كاري بر مي آيد. عمده مشكل ما مسئله عدم تبيين است. اگر درست تبيين شود همه به خصوص جوان ها استقبال خواهند كرد.»

 



ايران در كيهان

يادواره شهدا
دهلران- خبرنگار كيهان: يادواره 35 شهيد روستاي بيشه دراز با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولين در محل اين روستا برگزار شد.
در اين مراسم معاون عمراني و برنامه ريزي فرمانداري دهلران گفت: با توجه به اينكه روستاي بيشه دراز يكي از روستاهاي شهيدپرور كشور است، به عنوان روستاي نمونه فرهنگي معرفي شده و اعتباري بالغ بر 200 ميليون ريال براي بسترسازي و امور فرهنگي به اين روستا اختصاص يافته است اجراي شعر، سرود، خاطره و تجليل از خانواده هاي شهدا از ويژه برنامه هاي اين يادواره بود لازم به ذكر است روستاي بيشه دراز از توابع بخش مركزي دهلران كه با تقديم 35 شهيد، 50 جانباز و 4 آزاده كارنامه درخشاني به خود اختصاص داده است.
اختصاص يارانه به دامداري ها
رشتخوار- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي شهرستان رشتخوار از پرداخت 5 ميليارد ريال يارانه در قالب توزيع 155 تن سبوس و توزيع اعتبار جهت خريد دام دشتي ميان دامداران اين شهرستان خبر داد.
مهندس محمد رستمي با اشاره به بحران خشكسالي در چند سال اخير در شهرستان رشتخوار و كاهش توليدات دامي و كشاورزي در اين شهرستان افزود: به منظور كمك به قشر كم توان و زحمتكش دامدار اين شهرستان در 6 ماهه اول سال جاري تاكنون سه ميلياد و 465 ميليون ريال به 118 واحد دامداري سبك جهت خريد دام دشتي پرداخت شد.
وي گفت: مبلغ 447 ميليون ريال هم از اعتبارات كم سود و بلندمدت بين سه واحد گاوداري شيري از محل اعتبارات طرح هدفمندي يارانه ها اختصاص يافت.
اين مسئول همچنين خاطرنشان كرد: در راستاي كاهش مصرف حامل هاي سوخت و برق در مرغداري ها اعتباري بالغ بر 520 ميليون ريال جهت اصلاح ساختار مرغداري ها و گاوداري ها به دامداران پرداخت شده است.
برگزاري نمايشگاه خاكريز ديروز
هفتگل- خبرنگار كيهان: نمايشگاه خاكريز ديروز در شهر قلعه تل باغ ملك برپا شد. در اين نمايشگاه رشادت هاي رزمندگان اسلام در دوران 8 سال دفاع مقدس در قالب 300 قطعه عكس در معرض ديد عموم قرار گرفت.
سهم ايجاد اشتغال
بناب- خبرنگار كيهان؛ فرماندار بناب در نشست كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري اين شهرستان با انتقاد از عملكرد برخي دستگاه هاي اجرايي شهرستان بناب درخصوص عدم ثبت به موقع ليست اشتغال هاي خود در سامانه رصد اظهار داشت: كل سهم شهرستان بناب براي ايجاد اشتغال 4408 نفر است كه تاكنون 665نفر آن توسط دستگاه هاي اجرايي در اين سامانه ثبت شده است.
وي تصريح كرد: بانك هاي شهرستان رغبتي براي دريافت مطالبات و تسهيلات پرداختي اشتغال زايي از مشتريان را ندارند.
سعيد برقي از بانك هاي عامل خواست كه پيگير دريافت مطالبات خود باشند.
ايجاد 4 مركز خدماتي رفاهي
¤ شهردار بناب از درخواست صدور مجوز براي ايجاد 4 مركز خدماتي رفاهي در نقاط مختلف شهر توسط بخش خصوصي خبر داد و گفت: گشايش دو مسير واقع در مسير اداره برق، جنب ساختمان دانشگاه آزاد در خيابان امام و خيابان شهيد رجائي به خيابان زرگران به عنوان دو طرح كلان در دست اقدام شهرداري بناب است كه مطالعات اجراي اين طرح ها به اتمام رسيده و 400 ميليون ريال براي اجراي طرح مطالعاتي آن هزينه شده كه توسط 3 شركت معتبر شروع خواهد شد.
مجتبي پور تصريح كرد: براي تملك مسير 140 ميليارد ريال پيش بيني شده و افزون بر 370 ميليارد ريال براي اجراي اين طرح ها هزينه خواهد شد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در آستانه عقد قرارداد هستيم و ظرف سه سال آينده شاهد بهره برداري از اين طرح ها خواهيم بود.
افتتاح يك باب مدرسه
رودهن- خبرنگاركيهان: مدرسه ابتدايي هموطن در شهر رودهن با حضور جمعي از مسئولان اين شهر مورد بهره برداري قرارگرفت. اين مدرسه به همت وارثين يك خير مدرسه ساز در زميني به مساحت 480 مترمربع با هزينه اي بالغ بر 500 ميليون تومان در چهار طبقه ساخته شده است. مدرسه مزبور ظرفيت گنجايش 200 دانش آموز را دارد.
جشنواره دختران آفتاب
كيش- خبرنگاركيهان: همزمان با گراميداشت ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز ملي دختر، جشنواره «دختران آفتاب» در تالار بزرگ شهر كيش برگزارشد. دراين جشنواره دانش آموزان دختر مقاطع راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي حضور داشتند. معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش گفت: يكي از وظايف شما دختران ايران تلاش براي رسيدن به مقامات عالي علمي است كه لازم است با الگوگرفتن از حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت معصومه(س) به اهداف خود برسيد.
تجهيز آتش نشاني به سامانه
اصفهان- خبرنگاركيهان: مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري اصفهان از تجهيز اين سازمان به سامانه 118 خبر داد و گفت: توسط اين سامانه شماره فرد تماس گيرنده و محل نمايش در صفحه نمايش ثبت شده و از طريق آن آدرس دقيق محل حادثه به نمايش درمي آيد و با اين سامانه ارتباط كلامي و تصويري كاركنان ستاد مركزي با ايستگاه هاي سطح شهر امكان پذير شده است.
بزرگزاد با اشاره به جانشيني اصفهان در حوادث و بحران هاي تهران از فرماندهي عمليات ستاد بحران توسط اين سازمان درتهران خبر داد و گفت: علاوه بر انجام مانورهاي متعدد كمك رساني درتهران، يك ايستگاه به مساحت 15 هكتار در قهاب و نزديكي فرودگاه اصفهان با حداكثر تجهيزات تملك كرده ايم كه در صورت وقوع هرگونه حادثه اي بتوانيم دراسرع وقت از طريق هواپيما به تهران سفركنيم.
آموزش معارف مهدويت
¤ مسئول بنياد فرهنگي مهدي موعود(عج) استان اصفهان با اشاره به اجراي ملي اولين دوره آموزش غيرحضوري معارف مهدويت تحت «پيشواي آسماني» در اصفهان گفت: اجراي آموزش غيرحضوري معارف مهدويت تاكنون 6 بار درسطح استان اصفهان برگزار شده است و اكنون براي نخستين بار در كشور برگزار مي شود.
«حجت الاسلام والمسلمين مهدي نيلي پور» با بيان اينكه در اين دوره يك مسير منطقي درخصوص معارف مهدويت با 14 موضوع به فرد آموزش داده خواهدشد، گفت: ترويج فرهنگ كتابخواني، غني سازي اوقات فراغت و حضور گروهي دراين طرح از جمله ويژگي هاي آن است.
وي با بيان اينكه ما بايد مهدويت را معرفتي با مشخصات اسلام و تشيع به مردم و جهانيان بشناسانيم، افزود: اگر در بحث مهدويت آموزش هاي درستي به مردم داده نشود، مهدويت تبديل به تهديد براي جامعه اسلامي خواهدشد.

 



هشدار جدي دادگستري خوزستان به آلوده كنندگان رودخانه كارون

اهواز- خبرنگار كيهان:
دادگستري استان خوزستان به آلوده كنندگان رودخانه كارون هشدار جدي داد.
دادگستري خوزستان درباره آلودگي رودخانه كارون و وظايف دستگاه ها و نهادهاي مختلف در حفاظت از اين رودخانه اطلاعيه اي به شرح زير صادر كرده است.
«دادگستري استان خوزستان، ضمن تجليل از خدمات و تلاش هاي به عمل آمده از سوي كليه مراجع اجرايي و شخصيت هاي حقيقي و حقوقي درخصوص حفظ و صيانت از رودخانه كارون، به همه سازمان ها، شركت ها و ارباب صنايع و كشاورزي، اعم از بخش هاي دولتي و خصوصي، تاكيد مي نمايد: از نظر اين مرجع، هيچ گونه اهمال و سستي درخصوص موضوع حفظ و صيانت از رودخانه كارون پذيرفته نيست. كليه نهادهاي مسئول و شخصيت هاي حقوقي و حقيقي موظفند، مسئوليت خود را در قبال جمع آوري فاضلاب ها و تصفيه آن بازخواني كنند و رسالت خويش را دراين زمينه ايفا نمايند. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، متخلفان تحت پيگرد قانوني قرار خواهند گرفت.
لازم به ذكر است، براساس ماده چهار آيين نامه اجرايي ماده 11 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست و ماده هفت آيين نامه مذكور، مسئوليت مستقيم حفاظت از آب ها، برعهده سازمان محيط زيست است و براساس ماده 47 قانون توزيع عادلانه آب، شركت هاي آب و فاضلاب به ارائه و اجراي طرح تصفيه آب و فاضلاب (كانال كشي و ايجاد تصفيه خانه در مكان هاي لازم) موظف هستند.
ضمنا دادستان هاي محترم عمومي و انقلاب حوزه هاي قضايي كه در مسير رودخانه كارون هستند لازم است ضمن پيگيري موضوع با تشكيل جلسات منسجم با حضور مسئولان ذي ربط شهرستان مربوطه و شناسايي مراجع حقيقي و حقوقي كه موجبات آلودگي رودخانه را فراهم مي كنند، در اسرع وقت نسبت به رسيدگي موضوع و اطلاع رساني عمومي اقدام نمايند.

 



راه اندازي مدرسه مجازي قرآن كريم در اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مدرسه مجازي قرآن كريم به همت مؤسسه مهد قرآن كريم استان اصفهان راه اندازي شد.
مدرسه مجازي قرآن كريم كه جهت استفاده كاربران اينترنتي و علاقه مندان به معارف قرآني راه اندازي شده است شامل آموزش روخواني، روانخواني، صحت و قرائت نماز، تجويد، صوت و لحن، وقف و ابتدا، احكام، ترجمه و تفسير معارف اسلامي است.
تمامي مراحل عضويت، آموزش، آزمون پايان دوره و اعطاي گواهينامه دراين مدرسه قرآني از طريق اينترنت خواهدبود. همچنين، در پايان برگزاري اين مدرسه مجازي از شركت كنندگان در اين طرح از طريق اينترنت آزمون به عمل آمده و به نفرات برگزيده گواهينامه قرآني ازطريق اينترنت اعطا خواهدشد.

 



اصابت تير خشكسالي به 84 منبع آب در لردگان

شهركرد- خبرنگار كيهان:
مدير امور آب و فاضلاب روستايي لردگان گفت: پديده خشكسالي باعث خشك شدن 84 منبع آب آشاميدني در اين شهرستان شد.
محمد جليل با اعلام اين خبر افزود: اين منابع شامل 14حلقه چاه 60 دهنه چشمه و 5 باب قنات بودند كه آب شرب بيش از 130روستا را تامين مي كردند.
نامبرده اظهار داشت: شركت آب و فاضلاب روستايي تاكنون توانسته در اين شرايط از طريق آبرساني سيار، اجاره چاه هاي ديگر كف شكني چاه هاي خشك شده، آب مورد نياز روستائيان را تامين كند.
مدير امور آبفاي روستايي شهرستان لردگان از پايش و كنترل مستمر آب در روستاها جهت جلوگيري از احتمال آلودگي آب در اين شرايط خبر داد و افزود: تست هاي كلر باقيمانده به طور متوالي توسط آبداران روستايي، اكيپ هاي سيار و مسئولان بهداشتي انجام مي شود.

 



امام جمعه شهر دلند: مردم مراقب جريان هاي نفاق و انحرافي باشند

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
جريان هاي نفاق و انحرافي در هر جامعه اي كه باشند، براي آن جامعه خطرناك هستند و بايد مراقب توطئه هاي آنان بود.
امام جمعه شهر دلند در آيين يادواره شهداي اصناف و بازار شهرستان گنبدكاووس، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: امروز جريان هاي نفاق و انحرافي با ظاهر و شعارهاي زيبا و در قالب هاي ديني و مذهبي درصدد شبهه افكني و دور كردن مردم بويژه نسل جوان از ارزش هاي ديني و انقلابي هستند.
حجت الاسلام والمسلمين «علي اكبر نصرتي» با بيان اينكه پشت پرده جريان هاي نفاق و انحرافي، بيگانگان هستند كه با اصل اسلام مخالفند، افزود: براي در امان ماندن از خطرات اين جريان، افزايش بصيرت و آگاهي اقشار مختلف مردم بويژه نسل جوان ضروري است.
وي تزكيه نفس، احياي اخلاق ديني، حضور هميشه در صحنه و پيروي از منويات رهبري انقلاب را از ديگر راه هاي در امان ماندن از جريان نفاق و انحرافي دانست و تأكيد كرد: امروز دشمنان تلاش گسترده اي براي تضعيف جايگاه رهبري و ولايت فقيه انجام مي دهند.
امام جمعه دلند در بخش ديگري از سخنان خود با تبريك هفته دفاع مقدس و گراميداشت ياد و خاطره شهيدان انقلاب و جنگ تحميلي، هدف دشمنان از به راه انداختن جنگ عليه ملت ايران را سرنگوني انقلاب دانست و گفت: انقلاب اسلامي تمامي مبادلات دو قطب شرق و غرب را در استثمار ملت ها و دور كردن دين و خدا از زندگي آنان، بهم ريخت.
وي افزود: انقلاب اسلامي با شعار استقلال از بيگانگان، آزادي از استبداد و حاكميت دين اسلام كه خواسته اكثريت مردم ايران بود، به صحنه آمد و الگويي براي بيداري ملت هاي مظلوم جهان بويژه بيداري اسلامي كشورهاي منطقه شد.
حجت الاسلام نصرتي در پايان سخنان خود بر لزوم حفظ انقلاب و ارزش هاي ديني و ادامه راه شهيدان و نيز اطاعت از رهبر معظم انقلاب از سوي آحاد مختلف مردم و مسئولان تأكيد كرد.

 



معاون استاندار مازندران: روند پاسخگويي مسئولان اقتصادي استان در رسانه ها فعال تر شود

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران خواستار افزايش فعاليت مسئولان اقتصادي استان در حوزه اطلاع رساني و پاسخگويي از طريق رسانه ها شد.
هادي ابراهيمي در جلسه شوراي اطلاع رساني دولت در استان، نوع نگاه دولت نهم و دهم به موضوع گردشگري مازندران را عامل حركت رو به رشد اين صنعت در منطقه دانست و گفت: طي سال جاري 16 ميليون و 740 هزار و 252 نفر مسافر به مازندران سفر كرده كه از اين تعداد 5 ميليون و 537 هزار و 262 نفر در شهرستان ها شب اقامت داشتند.
وي افزود: بيشترين مراكز بازديده شده در استان، نمك آبرود، عباس آباد و پلاژ حسيني نوشهر بود.
رئيس شوراي اطلاع رساني دولت در استان با اشاره به سه سفر هيئت دولت به استان، افزود: طي سه سفر دولت به مازندران 470 مصوبه داشتيم كه بخشي از آن هنوز شكل اجرايي كامل به خود نگرفته كه در اين خصوص هم بحث زمين و منابع مالي مطرح است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14