(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 13 مهر 1390- شماره 20040

بزاق خفاشهاي خون آشام درماني براي سكته مغزي
تسكين قابل توجه درد
22ژن جديد عامل بيماري فشار خون
22 هزار زباله سرگردان در اطراف زمين
زشت ترين راه درمان سرطان
خام خواري بهترين دواي ضدپيري
نقشه درك طعم غذا در مغز
اكسيژن و نحوه تنفس ما
خنده و گريه جنين انسان
باكتري زدايي آب به كمك تصفيه كننده هاي خانگي
توليد همبرگر مصنوعي با سلولهاي بنيادي



بزاق خفاشهاي خون آشام درماني براي سكته مغزي

قربانيان سكته مغزي در 10 بيمارستان مختلف با استفاده از ماده اي عجيب مورد درمان قرار گرفته اند كه مي تواند خون را رقيق كرده و لخته هاي خون را در مغز از بين ببرد.
به گزارش مهر، محققان دريافته اند دارويي كه از بزاق خفاش خون آشام به دست بيايد مي تواند منجر به رقيق شدن خون بدن بيماران شده و لخته هاي خوني موجود در مغز قربانيان سكته هاي مغزي را از بين ببرند، راهكاري كه مي تواند جان بسياري از قربانيان را نجات داده و آسيب هاي ناشي از سكته هاي مغزي را محدود كند.
درحال حاضر بيماراني كه به انواع مختلف سكته دچار شده اند تا چهار ساعت پس از سكته بايد داروهاي از بين برنده لخته هاي خون را دريافت كنند تا درمانهاي بعدي بر روي آنها تاثيرگذار باشد. اما مطالعات نشان داده تزريق داروهايي كه از پروتئين موجود در بزاق خفاشهاي خون آشام به دست مي آيند مي تواند تا 9 ساعت تاثيري مشابه را بر روي بدن بيماران داشته باشد.
انتخاب خفاشهاي خون آشام براي ساخت داروي جديد از اين نظر بوده است كه اين جانداران از بزاق خود براي رقيق نگه داشتن خون قرباني استفاده مي كنند تا بتوانند به راحتي آن را بمكند.
پزشكان بيمارستان «استفوردشاير» شمالي از اولين گروه پزشكاني هستند كه تاثير بزاق خفاشها را در بهبود قربانيان سكته مغزي مورد آزمايش قرار داده اند تا آن را با شيوه هاي رايج درماني مقايسه كنند.
بيش از 80درصد سكته هاي مغزي به دليل متوقف شدن جريان خون در مغز به دليل ايجاد لخته خون رخ مي دهند كه اين نوع از سكته ها نسبت به تزريق داروهاي انهدام لخته خون واكنش نشان مي دهند.
براساس گزارش تلگراف، نوع ديگر سكته مغزي زماني رخ مي دهند كه عروق ضعيف خون رسان مغزي منهدم شده و منجر به آسيب مغزي مي شوند. معمولا درمان اين نوع از سكته هاي مغزي نيازمند جراحي فوري است تا عروق آسيب ديده از مغز برداشته يا ترميم شوند.

 



تسكين قابل توجه درد

ميگرن نوعي سردرد ملتهب است كه 20درصد افراد آن را تجربه مي كنند. شيوع آن در خانم ها بيشتر از آقايان است. اين بيماري سردرد شديدي است كه با ضربه هاي شديد اغلب در يك طرف سر احساس مي شود و در برخي موارد با تهوع، استفراغ و كاهش اشتها نيز همراه است. افراد مبتلا ممكن است نسبت به بو، نور و صدا حساس باشند.
برخي افراد ممكن است قبل از شروع حملات ميگرن مشاهده نقاط سياه، خطوط زيگزاگي، جرقه هاي نوراني و حساسيت چشم به نور را تجربه كنند. اين نوع سردرد ممكن است به دفعات زياد (چند بار در هفته) يا به ندرت (يك تا دو بار در سال) رخ دهد، اولين حمله ميگرني معمولاً قبل از 30سالگي رخ مي دهد.
حملات ابتدايي به ندرت در افراد بالاي 40سال رخ مي دهد. استرس و فشارهاي عصبي، كم خوابي، خواب بيش از حد، هيجانات شديد، دهيدراتاسيون (كاهش آب بدن)، حذف وعده هاي غذايي و در بعضي افراد مصرف برخي غذاها از عوامل مؤثر در ابتلا به سردردهاي ميگرني هستند.
در رابطه با غذاها مسائل زير مطرح هستند؛ ترك ناگهاني نوشيدني هاي حاوي كافئين نظير چاي و قهوه از عوامل احتمالي در بروز ميگرن هستند. كاهش قند خون بخصوص در مواقعي كه با استرس و خستگي همراه مي شود مي تواند باعث بروز ميگرن شود. بنابراين نداشتن برنامه غذايي منظم، حذف وعده ها و ميان وعده هاي غذايي و پيروي از رژيم هاي غذايي نادرست به منظور كاهش وزن مي تواند در بروز ميگرن نقش داشته باشد.
مصرف ميوه هايي نظير سيب، گلابي، گيلاس، انگور و زردآلو در ميان وعده هاي غذايي باعث افزايش منظم قند خون مي شود كه مي تواند به كنترل قند خون كمك كند. مصرف غذاهاي پروتئيني مفيد است زيرا منجر به نوسان قندخون نمي شوند. مصرف مرغ و بوقلمون به دليل داشتن پروتئين زياد و چربي كم توصيه مي شود. غذاهاي حاوي پروتئين (انواع گوشت ها، حبوبات و تخم مرغ) بايد در هر وعده غذايي گنجانده شود.
كاهش آب بدن نيز يكي از عوامل ايجاد سردردهاي ميگرني است. اگر در طول روز آب كافي ننوشيد بدن آب موردنياز خود را از خون و ساير بافت ها تأمين مي كند. اين امر با انقباض رگ ها همراه است كه مي تواند باعث سردرد شود. مصرف مقدار زيادي آب و مايعات بدون كافئين بخصوص پس از فعاليت بدني توصيه مي شود. از آنجايي كه دهيدراتاسيون و كاهش قندخون از علل بروز اين نوع سردرد هستند. نوشيدن يك ليوان آب همراه با يك قاشق غذاخوري عسل در ابتداي صبح مي تواند سودمند باشد.
خوردن غذاهاي غني از منيزيم به درمان ميگرن كمك مي كند. كمبود منيزيم مي تواند باعث انقباض عروق مغزي و به دنبال آن بروز سردردهاي ميگرني شود. دريافت منيزيم مطابق با مقادير مجاز غذايي توصيه شده
( RDA 300 ميلي گرم در آقايان و 270ميلي گرم در خانم ها) باعث افزايش جريان خون مغز مي شود. غذاهاي گياهي نظير سبزيجات و حبوبات و غلات غني از منيزيم هستند. مطالعات نشان داده است كه مصرف مكمل منيزيم در خانم هايي كه در دوران پيش از قاعدگي سردردهاي ميگرني را تجربه مي كنند، مي تواند سودمند باشد.
به نظر مي رسد غذاهاي حاوي «آمين هاي فعال كننده رگ ها» در شروع انقباض رگ هاي خوني مغز نقش دارند. تيرآمين و فنيل اتيل آمين دو ماده اصلي مؤثر در بروز اين مشكل هستند. اگرچه ساير آمين ها ممكن است اثرات مشابهي داشته باشند.
مواد غذايي همراه با عوامل محيطي و شيوه زندگي مي توانند در بروز ميگرن نقش داشته باشند لذا پرهيزهاي غذايي مي تواند در پيشگيري از ميگرن نقش داشته باشند. شكلات، الكل، پنير تخمير شده و ساير فرآورده هاي لبني حاوي تيرآمين و ساير آمين ها هستند.
در بررسي انجام شده روي 500نفر، اين غذاها قوي ترين عامل غذايي مؤثر در شروع سردردهاي ميگرني بوده اند. سوسيس هاي تخميري، خامه ترش، آواكادو و عصاره مخمر نيز كه حاوي تيرآمين هستند ممكن است باعث ميگرن شوند.
آجيل، شكلات و جوانه گندم و صدف منابع غذايي مس هستند. به نظر مي رسد مس در متابوليسم «آمين هاي فعال كننده رگ ها» نقش دارد و احتمال بروز حمله ميگرن را افزايش مي دهد. از آنجايي كه مركبات (پرتقال و گريپ فروت) جذب روده اي مس را افزايش مي دهند و ممكن است در فرآيند شروع حمله هاي ميگرني نقش داشته باشند بهتر است از برنامه غذايي حذف شوند.
غذاهاي چرب و سرخ شده به عنوان عوامل آغازگر ميگرن شناخته شده اند از اين رو بهتر است مصرف آنها محدود شود. افراد مستعد بايد از مصرف فرآورده هاي گوشتي حاوي نيتريت نظير سوسيس و كالباس پرهيز كنند چون احتمالاً در بروز ميگرن نقش دارند.در مطالعه اي مصرف مكمل روغن ماهي به ميزان 20گرم در روز در بعضي افراد با تسكين قابل توجه درد همراه بوده است. ورزش هايي نظير يوگا از طريق ريلكس كردن بدن مي توانند نقش كمك كننده اي داشته باشند.

 



22ژن جديد عامل بيماري فشار خون

دانشمندان يك كنسرسيوم بين المللي در يك پروژه جهاني موفق شدند 22ژن را شناسايي كنند كه با فشار خون مرتبط هستند و مي توانند پايه هاي توسعه بيماريهاي قلبي، فشار خون بالا و سكته باشند.
به گزارش مهر، 351 دانشمند از 234 سازمان تحقيقاتي در 24 كشور از اروپا، آسيا، استراليا و آمريكا با انجام تحقيقاتي بر روي 275 هزار نفر از سراسر دنيا توانستند 22ژن را شناسايي كنند كه بر روي سطوح فشار شرياني اثر مي گذارند.
فشار خون بالا يكي از رايج ترين بيماريها در دنياي صنعتي امروز است كه به حدود 12 تا 20 درصد از جمعيت جهاني آسيب مي رساند. اما اين بيماري تنها مخصوص بزرگسالان نيست، بلكه برپايه تازه ترين تحقيقات، كودكان نيز بسيار بيشتر از پيش بيني ها در معرفي خطر توسعه اين بيماري قرار دارند.
اضافه وزن، چاقي و فاكتورهاي متابوليكي چون ديابت از جمله فاكتورهاي مرتبط با فشار خون هستند. فشار خون بالاي شرياني، فشار خوني است كه در طول فازهاي فعاليت قلب از قلب به روي ديواره هاي شرياني وارد مي شود و موجب انقباض و انبساط ديوارها مي شود.فاز انقباض قلب، ارزش حداكثر فشار و فاز انبساط حداقل فشار خون را نشان مي دهد. در افراد مبتلا به فشار خون بالا، اين سطح فشار بالاتر از حد نرمال است و به همين دليل قلب با فشار بيشتري بايد خون را به جريان بيندازد كه اين مسئله در درازمدت مي تواند به رگهاي شرياني آسيب وارد كند.تنها در 5درصد موارد، علت فشار خون شناخته شده است كه اين موارد عبارتند از: داروها، سندروم كان، بيماري مزن كليه، فنوكروموسيتوما (تومور ناحيه مركزي غده فوق كليه) و تنگي شريان كليوي. اين در حالي است كه در 95درصد مابقي هيچ دليل قابل شناسايي وجود ندارد.
دانشمندان مي دانند كه رژيم غني از نمك مي تواند احتمال بروز فشار خون بالا را افزايش دهد. به همين دليل همواره به استفاده از رژيمهاي غذايي كم سديم شامل كلروسديم (نمك معمولي)، نيترات سديم و بي كربنات سديم توصيه مي شود.همچنين غذاهاي آماده، غذاهاي كنسرو شده و محصولات لبني مدت دار و غذاهاي نيمه آماده و سس نيز از جمله موادي هستند كه موجب افزايش فشارخون بالا مي شوند.براساس گزارش نيچر، اين كشف جديد مي تواند به درك بهتر دلايل ژنتيكي توسعه اين بيماري به دانشمندان كمك كند.

 



22 هزار زباله سرگردان در اطراف زمين

دانشمندان شوراي ملي تحقيقات آمريكا در مورد رسيدن تعداد زباله هاي فضايي در مدار زمين به نقطه اوج آنها به ناسا هشدار دادند.
به گزارش ايسنا در گزارشي از سوي اين شورا آمده كه اين زباله ها مي توانند منجر به آسيب هاي مرگباري به فضاپيماها شده يا ماهواره هاي ارزشمند را از بين ببرند.
اين شورا از مجامع بين المللي درخواست كرده كه در جهت محدود كردن زباله ها و همچنين تحقيقات بيشتر در خصوص امكان استفاده از شبكه هاي توربزرگ مغناطيسي يا چترهاي عظيم اقدام كنند.
اين زباله ها شامل ابري از قطعات كوچك، تقويت كننده هاي قديمي و ماهواره ها هستند.
براساس بيانيه اين ارگان، برخي مدل هاي رايانه اي نشان داده اند كه ميزان زباله هاي فضايي به نقطه اوج خود رسيده و ميزان آنها در مدار به حدي زياد است كه مي تواند در اثر برخورد با يكديگر به توليد زباله هاي جديدتري منجر شود.
اميدها براي محدود كردن زباله هاي فضايي در مدار طي سال هاي اخير با دو مانع اساسي روبه رو بوده است.
در سال 2007 چين با شليك يك سلاح ضدماهواره يك ماهواره هواشناسي از كار افتاده را به 150 هزار قطعه بزرگتر از يك سانتي متر تبديل كرد. دو سال بعد از آن، دو ماهواره كه يكي فعال و ديگري از كار افتاده بود در مدار با هم برخورد كرده و زباله بيشتري توليد كردند.
در حال حاضر حدود 22 هزار زباله فضايي وجود دارد كه از روي زمين قابل پيگيري هستند اما اجسام كوچك تر هنوز مي توانند آسيب هاي جدي وارد كنند. ايستگاه فضايي بين المللي تاكنون احتمالا از دام اين اجسام گريخته كه در اطراف زمين با سرعت 28 كيلومتر در ساعت حركت مي كنند. در ماه ژوئن اين ايستگاه با چند زباله روبه رو شده كه طي آن ساكنان اين دستگاه مجبور به ورود به كپسول هاي فرار براي تخليه اضطراري به سمت زمين شدند. اين گزارش هيچ پيشنهادي براي پاكسازي اين زباله ها ارائه نكرده است. گزارش مذكور، به يك پژوهش پيشين سازمان پروژه هاي تحقيقات پيشرفته دفاع آمريكا اشاره دارد كه به معرفي چند فناوري مانند نيزه، شبكه توري مغناطيسي و يك دستگاه چتري شكل براي حركت زباله ها به اطراف پرداخته بود.
هدف از اين فناوري ها، حركت دادن زباله ها به سوي زمين- براي از بين رفتن در جو- يا به سوي مدارهاي بالاتر و ايمن تر است.

 



زشت ترين راه درمان سرطان

مول رت يا موش كور برهنه از عجايب خلقت است كه حدود 10 برابر موش هاي عادي عمر مي كند. عدم تاثير سلول هاي سرطاني بر اين موش مهم ترين دليل اهميت آن است.
به گزارش مشرق، چند سالي است كه توجه دانشمندان به سوي اين موش عجيب كه در زيرزمين و در مناطق بسيار كثيف زندگي مي كند، جلب شده است.
اول اينكه طول عمر اين حيوان در مقايسه با ساير موشها بسيار زياد است موش هاي عادي 4 سال عمر مي كنند در حاليكه اين موش 30 سال عمر مي كند كه كشف رازهاي آن راهي را براي طول عمر بشر خواهد گشود.
پوست اين حيوان گيرنده هاي ضددرد ندارد و چون در اعماق زمين و در شرايط بسيار دشوار زندگي مي كند بنابراين درد كمتري تحمل مي كند اما ويژگي كه محققان را بسيار متعجب كرده اين است كه اين موش سرطان نمي گيرد و به همين دليل طول عمر زيادي دارد و اخيرا با همكاري چند دانشگاه، ژنوم كامل اين حيوان تعيين رديف گرديده كه با مطالعه آن شايد راز طول عمر اين حيوان كشف و راهي براي درمان، پيشگيري و ساخت واكسن هاي ضدسرطان باشد.

 



خام خواري بهترين دواي ضدپيري

با وجود تمام لوسيونها، روش هاي درماني و اقداماتي كه براي مبارزه با پيري صورت مي گيرند، روشي وجود دارد كه به مراتب ارزان تر و آسان تر و در عين حال بسيار موثر است؛ يعني خام خواري. اگر با اين روش آشنا نيستيد، بايد بگويم كه در اين جا منظور از خام خواري مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه و دانه هاي خوراكي است. در اين مقاله چند ماده مغذي ضدپيري پوست را به شما معرفي مي كنيم كه برخي شناخته شده هستند و بقيه كمتر مورد توجه قرار گرفته اند؛ موادي كه چروك هاي پوست را از بين مي برند. براي شما توضيح مي دهم كه كدام خوراكي هاي خام براي پوست مفيدترند و چرا مصرف خوراكي هاي تازه بهترين روش مراقبت از پوست است.
بدن شما براي مبارزه با پيري بايد از مواد مغذي زيادي بهره مند شود موادي مثل سلنيم براي حفظ استحكام و خاصيت و خاصيت ارتجاعي پوست، ويتامين اي كه بايد به صورت خوراكي و موضعي مصرف شود، ويتامين ث براي توليد كولاژن و ويتامين آ براي ترميم پوست مصرف شود. آب پاكيزه و با كيفيت نيز اگرچه ماده مغذي شمرده نمي شود، مطمئنا در دست يابي به يك پوست جوان موثر است. در اينجا به چند ماده مغذي ديگر اشاره مي كنم كه كمتر شناخته شده اند ولي نقش مهمي در مبارزه با پيري دارند:
ويتامين اف كه ضدخشكي پوست است. اين ويتامين حاوي نوعي روغن است كه بدن به آن نياز دارد و در خوراكي هاي خام از جمله روغن تخم كتان، لسيتين و تخمه آفتابگردان يافت مي شود. رژيم غذايي مدرن كه چربي هاي اشباع شده در آن زياد است مانع جذب ويتامين اف به وسيله بدن مي شود.
پتاسيم موجب جواني پوست است و هرچه درباره فوايد اين عنصر زندگي بخش بگوييم كه گفته ايم. برخي مواد خام داراي پتاسيم عبارتند از: زردآلو، آووكادو، موز، كلم بروكلي، گرمك، خرما، خشكبار، آجيل، جعفري، هلو، دانه هاي خوراكي و اسفناج، پتاسيم براي مبارزه با پيري بسيار مهم است، در حالي كه بيشتر مردم حتي نيمي از نياز خود را با اين ماده تامين نمي كنند!
ويتامين دي كه براي بهره مندي از پوستي سالم ضروري است بيشتر از راه قرار گرفتن در معرض آفتاب جذب بدن مي شود. قارچ شي تيك از خوراكي هاي خام حاوي ويتامين دي است. كلرلا نيز داراي كلروفيل است كه نياز بدن را به ويتامين دي كاهش مي دهد. بيشتر افراد از اهميت اين ويتامين براي پوست آگاه هستند، اما ويتامين دي گذشته از فوايد خاص خود، ميزان جذب ساير مواد مغذي ضدپيري مانند ويتامين هاي آ و اف را افزايش مي دهد. توصيه مي شود كه در هفته دو يا سه بار به مدت 5 تا 10 دقيقه در معرض آفتاب قرار بگيريد.
بيوفلاوينوييد نيز در جلوگيري از پيري پوست موثر است. اين ماده با پيشگيري از افتادگي ماهيچه ها پوست را شاداب تر نشان مي دهد. از منابع آن مي توان به گوشت و پوست ميوه هايي چون زردآلو، شاتوت، گيلاس، گريپ فروت و فلفل اشاره كرد.
پابا از موادي است كه معمولا به صورت موضعي براي كاهش چين و چروك پوست به كار مي رود، اما استفاده آن به صورت خوراكي نيز مفيد است. اين ماده در شهد و جوانه گندم وجود دارد.
اسيد پانتوتنيك از پيري زودرس پوست پيشگيري مي كند و بهبود زخم ها را سرعت مي بخشد. اين اسيد در خوراكي هاي خامي همچون كلم بروكلي، هويج، گل كلم، نخود فرنگي، ژله رويال، اسفناج و گردو يافت مي شود.
بيوتين از كبودي رنگ پوست پيشگيري و به رشد سلول هاي پوست كمك مي كند كه اين عامل مهمي در جوان نگه داشتن آن است. بيوتين در بادام، موز، قارچ، كشمش و گردو وجود دارد. ويتامين ب كمپلكس مانع خشكي و زبري پوست وموجب سلامت سلول هاست. آن را مي توان در كلم بروكلي، كلم، گل كلم و سبزيجات داراي برگ سبز يافت.
به چندين دليل مصرف خوراكي هاي خام بهترين راه دريافت مواد مغذي لازم براي مبارزه با پيري پوست (به جز ويتامين دي) است؛ اول اين كه اين خوراكي ها داراي بسياري از ويتامين ها و مواد معدني هستند كه بدن براي جذب و دريافت مواد مغذي گفته شده به آن ها نياز دارد. دوم اين كه يكي از مهم ترين اين مواد يعني پتاسيم در بسياري از ويتامين هاي آماده موجود در بازار وجود ندارد يا مقدارش بسيار ناچيز است. پتاسيم مورد نياز بدن را تنها با مصرف خوراكي هاي خام مي توان تامين كرد. سوم اين كه خيلي از مواد غذايي مصرفي ما از جمله نمك، شكر، قهوه، چربي هاي اشباع شده و ملين ها عملا از جذب مواد مغذي مفيد براي پوست جلوگيري مي كنند. مصرف بيش از حد اين مواد غذايي به جاي خوراكي هاي خام باعث مي شود كه بدن نتواند به خودي خود مواد مغذي را جذب كند.
در پايان به اين نكته اشاره مي كنيم كه فوايد خوراكي هاي خام بسيار است و بهره مندي از پوستي جوان و به عبارتي «رنگ و روي خوب» تنها يكي از نتايج مصرف آنهاست كه نسبتا سريع خود را نشان مي دهد.

 



نقشه درك طعم غذا در مغز

گروهي از نورولوژيستهاي آمريكايي توانستند اولين نقشه از محل پردازش طعم ها در مغز پستانداران را بازسازي كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان مؤسسه پزشكي هوارد هيوز نيويورك نقشه اي از محل هاي دقيقي كه در آنها طعمهاي شيريني، تلخي، شوري و خوشمزگي درك و پردازش مي شوند را تهيه كردند.
فضاهاي مغزي كه طعم هاي غذا را درك مي كنند براي اولين بار در موشهاي آزمايشگاهي شناسايي شدند. اين محققان با استفاده از تكنيك پيشرفته اي به اين نتايج دست يافتند.
دراين تكنيك نورونها رنگ مي شوند و سپس با واردكردن مقادير زيادي از يونهاي كلسيم هربار كه اين نورونها در پاسخ به تحريكاتي كه از زبان به آنها مي رسد فعال مي شوند به صورت فلورسنت مي درخشند.
اين دانشمندان با استفاده از ميكروسكوپهاي بسيار پرقدرتي توانستند چهار شبكه از نورونها را شناسايي كنند كه به صورت مجزا براي پردازش مزه هاي شيريني، شوري، تلخي و خوش طعمي تحريك مي شوند.
اين درحالي است كه دراين بررسي، هيچ فضايي براي درك طعم ترشي شناسايي نشد. اين نورولوژيست ها دو دليل را براي توضيح اين مسئله مطرح كردند. برپايه اين توضيحات، احتمال دارد كه شبكه نوروني درك طعم ترشي در خارج از فضاي مغزي قرار داشته باشد كه دراين تحقيق بررسي شد و يا اينكه اين حس در سيستم وسيع تري از نورونها كه بعضي از آنها مي توانند در درك درد نيز شركت كنند گسترده شده باشد.
براساس گزارش ساينس، گام بعدي اين محققان كشف اين نكته است كه طعم براي اينكه بتواند رفتارهاي ما را براي ساخت خاطرات طعمها بسازد، چگونه با ساير ورودي هاي حسي و حالات روحي تركيب مي شود.

 



اكسيژن و نحوه تنفس ما

اكسيژن يك عنصر گازي بي رنگ، بي بو و بي مزه است كه اندكي خاصيت مغناطيستي دارد. اكسيژن فراوان ترين عنصر روي زمين است كه در سال 1774 توسط ژوزف پريستلي شيمي دان بريتانيايي كشف شد. شيمي دان سوئدي، كارل ويلهلم شيل و شيمي دان فرانسوي، آنتوئين لاورنت لاويسير، مستقلا با آزمايشهاي كلاسيك خود در زمينه احتراق نشان دادند كه اكسيژن يك عنصر گازي است.
چگونه تنفس مي كنيم
مهره داران كه ما نيز در رسته آنها قرار مي گيريم، با شش هايي كه داخل سينه قرار دارند، تنفس مي كنند. يك بخش مهم از فرآيند تنفس ما قفسه سينه است كه در پايين آن ديافراگم قرار دارد. هنگامي كه دنده ها منبسط شده و به عضله بين دنده اي برخورد مي كنند، به سمت پايين و جلو حركت مي كنند. نتيجه اين عمل حجم بيشتري از هوا در حفره سينه است.
حجم قفسه سينه نيز با انقباض رو به پايين عضلات ديافراگم افزايش مي يابد. در داخل سينه، ريه ها بدون خالي شدن و به دليل فشار داخلي خود نزديك به قفسه سينه مي مانند. با انبساط قفسه سينه، ريه ها در مدت دم از هوا پر مي شوند. استراحت عضلات فشرده شده قفسه سينه به آنها اجازه مي دهد تا با خالي شدن به حالت طبيعي خود بازگردند و هوا را از شش ها بيرون برانند.
با هر تنفس بيش از 500 سي سي هوا در ريه فرو برده شده و بيرون داده مي شود كه حجم جريان هوا يا تهويه ريه ناميده مي شود. شما هنوز هم مي توانيد از طريق دم اجباري هواي بيشتري را تا 3300 سي سي تنفس كنيد كه اين مقدار به حجم ذخيره دم معروف است. با بيرون دادن اين مقدار هوا، شما با يك بازدم اجباري هنوز مي توانيد 1000 سي سي هوا را تنفس كنيد و اين مقدار حجم ذخيره بازدم ناميده مي شود.
به مجموع اين سه مقدار ظرفيت حياتي گفته مي شود. علاوه بر اين، همواره 1200 سي سي هوا در شش ها وجود دارد كه نمي تواند خارج شود و به آن حجم هواي ته نشين يا حفره اي گفته مي شود.
ريه انسان هرمي شكل بوده و مايل به قرمز است كه با شكل حفره سينه مطابقت دارد. ريه ها كاملا متقارن نيستند چون ريه سمت راست به سه لب (lobe) و ريه سمت چپ به دو لب تقسيم مي شود. زيرا در اينجا حفره اي قرار دارد كه قلب را در خود جاي مي دهد. در وسط هر يك از آنها ريشه شش قرار دارد كه به ميان پرده يا قسمت ريه قفسه سينه متصل مي شود. ريشه از دو لايه شش شامه (پرده جنب)، نايچه ها، سياهرگها و سرخرگهاي ريوي تشكيل مي شود. نايچه هاي شش ها تا انتهاي لب كوچك، واحد آناتومي و عملياتي شش ها، به اجزاء اصلي و فرعي تقسيم بندي مي شوند.
سرخرگها و سياهرگهاي ريوي با پيشروي در نايچه ها منشعب شده و به سرخرگچه ها و سياهرگچه هاي نازك تبديل مي شوند كه اينها نيز به نوبه خود به شبكه اي از مويرگها تبديل مي شوند كه ديواره حفره هاي كوچك ريوي را تشكيل مي دهند.
اعصاب شبكه ريوي و رگهاي لنفاوي نيز به همين ترتيب توزيع مي شوند. در لب كوچك، نايژكها براي تشكيل نايژكهاي انتهايي تقسيم مي شوند كه به روي كيسه هاي هوايي يا مجراي حفره اي باز هستند. هركيسه هوايي به كيسه هاي حفره اي و اينها نيز به حفره هاي كوچك تقسيم مي شوند.
مراكز اصلي عصبي كه گام و شدت تنفس را كنترل مي كنند، در بصل النخاع و پل هاي ساقه مغز قرار دارند. سلول هاي اين هسته نسبت به اسيديته خون حساس بوده و به غلظت دي اكسيدكربن در پلاسماي خون بستگي دارند.
هنگامي كه اسيديته خون بالاست، مركز تنفسي عضلات تنفسي را براي افزايش ميزان فعاليت خود تحريك مي كند. هنگامي كه غلظت دي اكسيد كربن پايين است، تنفس كند مي شود.
يك ايراد در گردش خون مانند هنگامي كه حجم گردش خون در بدن ناكافي بوده يا ظرفيت حمل اكسيژن ناقص است، مي تواند موجب كمبود اكسيژن در بافتهاي بدن شود. از جمله آسم برونشيتي، سندروم كاهش سريع فشار هوا، برونشيت، سرماخوردگي، ديفتري، آنفلوانزا، ذات الجنب، ذات الريه و سل.

 



خنده و گريه جنين انسان

جنين پيش از تولد، حركت دادن اجزاي صورت خود را آغاز مي كند، بيني اش را چين مي اندازد يا ابروهايش را بالا مي برد، حركاتي كه دانشمندان به تازگي دريافته اند با رشد روز به روز جنين پيچيده تر مي شوند.
به گزارش مهر، با اينكه دانشمندان از گذشته نيز مي دانستند كه جنين ها در دوران جنيني از بيان چهره برخوردارند و مي توانند اندامهاي چهره خود را حركت دهند، مطالعه جديد، اين حركات بر روي چهره جنين ها را در طول زمان مورد بررسي قرارداده است.
به گفته محققان دانشگاه دارهام در انگلستان آنچه به تازگي كشف شده اين است كه پيچيدگي حركات صورت جنين ها در طول زمان تا پيش از متولد شدن روز به روز افزايش پيدا مي كند. محققان براي بررسي اين روند از دو جنين 24 تا 35 هفتگي تصويربرداري كرده و پيشرفت حركات صورت آنها را تا زماني كه به تركيبي از حركات پيچيده مرتبط با بيانات قابل تشخيص چهره تبديل شدند را مورد بررسي قرار دادند.
در پي رديابي 19 حركت در صورت جنين ها محققان بر روي حركاتي متمركز شدند كه با بيان دو حالت، گريه و خنده در ارتباط بودند. در طول زمان حركات مرتبط با اين دو حالت تركيبات پيچيده تري پيدا كردند.
محققان براي تصويربرداري از جنين ها از سيستم تصويربرداري فراصوت چهار بعدي استفاده كردند تا بتوانند حركات مرتبط با بيان چهره را در دو جنين دختر مورد بررسي قراردهند. در 24 هفتگي جنينها حركتهاي ساده اي مانند بازكردن لبها را انجام مي دادند با گذشت چند هفته جنينها تركيب حركات را آغاز كردند و هنگام بازكردن لبها، بيني خود را نيز چين مي دادند. در هفته سي وپنجم تركيبي از سه يا چهار حركت مرتبط با دو بيان چهره (گريه و خنده) در جنينها مشاهده شد.
محققان مي گويند اين حركات در چهره جنين ها به اين معني نيست كه احساس خاصي به آنها دست داده است، زيرا جنين ها هنوز از قدرت كافي براي داشتن احساسات برخوردار نيستند. به علاوه به نظر مي آيد اين حركات نوعي آماده سازي جنين براي ورود به جهاني اجتماعي باشد، جايي كه بايد با ديگران ارتباط برقرار كنند. جنين ها همچنين انگشت شصت خود را به دهان برده و مي مكند و حركاتي مبني بر تنفس كردن از خود نشان مي دهند كه هر دوي اين حركات زمينه ساز رفتارهايي هستند كه پس از متولدشدن براي ادامه بقاي آنها حياتي به شمار مي روند.براساس گزارش لايو ساينس، محققان قصد دارند در آينده بر روي حركات صورت جنين ها كه با حالتهاي عصبانيت، خنده و غمگيني در ارتباط هستند متمركز شوند.

 



باكتري زدايي آب به كمك تصفيه كننده هاي خانگي

اكثر كشورهاي صنعتي از انواع و اقسام مواد ضدعفوني كننده براي از بين بردن جلبك ها و باكتري هاي موجود در آب هاي آشاميدني استفاده مي كنند. به رغم اين كه استفاده از مواد گندزدا به طور چشمگيري، بيماري هايي را كه از طريق آب منتقل مي شود كاهش مي دهد، اما آن يك مشكل درازمدت ديگر نيز براي سلامتي انسان ايجاد مي كند. با تأثيرات مواد ضدعفوني كننده بر باكتري ها يا ساير موجودات زنده، مواد و محصولات فرعي ديگر توليد مي شود. براي مثال، وقتي كه كلر يا كلرامين براي ضدعفوني آب مورد استفاده قرار مي گيرند، تري هالومتان توليد مي شود كه احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.
محققان معتقدند تماس با هر نوع محصولات فرعي حاصل از واكنش هاي مواد ضدعفوني كننده نيز همان خطرات را به همراه دارد. تري هالومتان ها و ساير محصولات فرعي ضدعفوني كننده ها داخل خطوط آبي منتهي به منزل شما ساخته مي شوند. با گرم يا جوشان شدن آب، اين مواد شيميايي وارد هواي منزل تان مي شود. در ابتدا تصور مي شد كه تنها مصرف اين مواد براي انسان خطرناك است و ساير خطرات آن كم است. اما اينك ثابت شده است كه استنشاق و جذب پوستي اين مواد هنگام حمام كردن يا دوش گرفتن نيز سلامتي انسان را به خطر مي اندازد.
شما مي توانيد با نصب يك دستگاه تصفيه كننده آب روي شير آشپزخانه و يكي ديگر روي سردوش حمام منزلتان، خود و خانواده تان را از خطرات اين مواد سرطان زا در امان نگاه داريد. براي اطمينان از اين كه دستگاه تصفيه كننده آب مورد نظر، هالومتان موجود در آب را مي زدايد حتما اطلاعات مربوط به كارآيي آن تصفيه كننده را مطالعه كنيد. در صورت آلودگي باكتريايي آب لازم است كه مسئولان بهداشت عمومي به مردم در مورد اين تهديد هشدار دهند.معمولا علت آن به نوعي عدم موفقيت در فرايند گندزدايي آب است. گرچه طغيان آب و ساير بلاياي طبيعي نيز مي تواند با ايجاد اختلال در اين سيستم، موجب بروز اين مشكل شوند. وقتي شما از اين نوع مشكلات اطلاع مي يابيد، بايد هر آبي را قبل از نوشيدن بجوشانيد در غير اين صورت بايد آب بسته بندي شده مصرف كنيد. البته بهتر است كه تنها در صورت بروز بلاياي طبيعي، هنگامي كه اجتناب ناپذير است اقدام به خريد بطري هاي آب كنيد. در ساير موارد، نصب يك تصفيه كننده بر روي شير، انتخابي سالم تر است.
آلودگي هاي باكتريايي آب نسبتا نادر است، اما ممكن است هر لحظه ساير عوامل بيماري زا نيز در هر منبع آبي وجود داشته باشد و مسئولان مربوطه قادر به اطلاع رساني به مصرف كنندگان در مورد آلودگي هاي كيستي نباشند؛ زيرا اين شرايط مي تواند در هر زماني رخ دهد و آنها به ندرت آب را مورد آزمايش قرار دهند. مي توان با استفاده از يك دستگاه تصفيه كننده آب كه داراي يك مرحله فيلتراسيون زير- ميكروني است كيست هاي انگلي موجود در آب آشاميدني را از بين برد. خريد يك دستگاه تصفيه آب با اين امكانات به ويژه براي افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند، بسيار ضروري است؛ زيرا بيماري هايي كه با وسيله انگل ها ايجاد مي شود مي تواند موجب مرگ آنها شود. به همين دليل بايد از وجود باكتري هاي موجود در آب مطلع باشيد. معمولا جاي هيچ نگراني وجود ندارد، اما بايد اقدامات لازم را در مورد حفظ سلامتي تان از خطرات محصولات فرعي مواد گندزداي آب انجام دهيد.

 



توليد همبرگر مصنوعي با سلولهاي بنيادي

دانشمندان هلندي از سلولهاي بنيادي نوعي همبرگر را توسعه دادند كه هر چند مشكلات متعددي از جمله قيمت بالا و طعم نامانوس دارد اما در آينده مي تواند در مبارزه با گرسنگي جهاني مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش مهر، نخستين بار در سال 2009 دانشمندان هلندي دانشگاه آيندهوون خبر از توليد گوشت با استفاده سلولهاي بنيادي دادند.
اكنون نيز گروهي از پژوهشگران دانشگاه مستريخت به مديريت پروفسور «مارك پست» در حال مطالعه بر روي سلولهاي بنيادي حيوانات براي توليد همبرگر مصنوعي هستند.
توليد اين گوشت مصنوعي دلايل زيستي و تجاري متعددي دارد. براي مثال، گزارش سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد كه تا سال 2050 مصرف گوشت به دو برابر مصرف فعلي خواهد رسيد كه با متدهاي توليد رايج، اين سيستم در پاسخگويي به تقاضاي بازار ناتوان خواهد بود.همچنين دامپروري فشار زيادي به محيط زيست از نظر اختصاص زمين، توليد پسماندها و افزايش گازهاي گلخانه اي وارد خواهد كرد.از سويي ديگر بسياري از سازمانهاي محافظت از حيوانات معتقدند كه كشتن حيوانات با هدف رفع نيازهاي خوراكي از نظر اخلاقي درست نيست و به همين علت انجمن حمايت از حيوانات PETA به دنبال راهي براي حل اين مشكل است.
در حقيقت PETA قصد دارد به اولين دانشمندي كه بتواند تا سال 2012 گوشت توليد آزمايشگاه را با هزينه اي سازگار با عرضه تجاري توليد كند يك ميليون دلار جايزه بدهد.
از اين رو، تيم تحقيقاتي «مارك پست» گروهي از سلولهاي بنيادي حيوانات را انتخاب كردند و آنها را با ماده اي كه از جنين يك اسب گرفته بودند تركيب نمودند.
محصول به دست آمده 5/2 سانتيمتر طول و كمتر از يك سانتيمتر عرض دارد. شكل آن شبيه به خمير و به رنگ تيره كمرنگ است كه اين تيرگي احتمالاً به دليل فقدان ميوگلوبين خون و پروتئين ميانجي گر آهن است.
مارك پست در اين خصوص توضيح داد: «ما در حال جست وجوي روشي براي ساخت ميوگلوبين هستيم تا رنگ اين گوشت را به رنگ طبيعي برسانيم. اميدواريم كه بتوانيم ظرف مدت يك سال يك همبرگر واقعي را توليد كنيم.»براساس گزارش ديلي تلگراف، رنگ تنها بخشي از موانعي است كه اين دانشمندان بايد آن را حل كنند. به طوري كه اولين و مهم ترين مسئله براي توليد اين گوشت مصنوعي هزينه بالاي آن است.برپايه ارقام محتاطانه با استفاده از متدهاي فعلي، توليد اولين همبرگر مصنوعي مي تواند بيش از 220 هزار پوند (250 هزار يورو) هزينه داشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14