(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 13 مهر 1390- شماره 20040

فعالان ضدصهيونيست مقيم لندن در آستانه سفر مقام اسرائيلي به خيابان ها ريختند
كره شمالي پيش شرط هاي آمريكا را براي از سرگيري مذاكرات هسته اي نپذيرفت
صلاح الدين رباني جانشين پدر شد
واشنگتن پست : معترضان در آمريكا از قيام هاي عربي الهام گرفته اند
«توفان منامه» در بحرين مردم تهديد آل خليفه را ناديده گرفتند
480 روز در جستجوي «نخست وزير»!
اعتراض هاي مردمي عليه دربار سعودي در منطقه شيعه نشين عربستان
معترضان يوناني راه ورودي به وزارتخانه هاي دولتي را بستند
حمله تروريست ها به اتوبوس حامل شيعيان در پاكستان
درخواست اخوان المسلمين مصر از آزادگان جهان ؛ ملت بي دفاع يمن را تنها نگذاريد
نگراني صليب سرخ از بروز فاجعه انساني در شهر سرت ليبي
مراسم تشييع جنازه فرزند مفتي سوريه به اعتراض عليه آشوبگران تبديل شد
70 كشته و 50 مجروح در عمليات تروريستي موگاديشو



فعالان ضدصهيونيست مقيم لندن در آستانه سفر مقام اسرائيلي به خيابان ها ريختند

پس از اعلام سفر ليوني وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي به لندن، شماري از فعالان ضدصهيونيست و طرفدار فلسطين در لندن از برپايي تظاهرات عليه اين سفر خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) به نقل از مطبوعات رژيم صهيونيستي، ليوني روز دوشنبه اعلام كرد كه وي هفته آينده بنا به دعوت وزير خارجه انگليس به لندن سفر خواهد كرد.
سازمان دهندگان تظاهرات عليه سفر ليوني هدف از اين اقدام خود را اعتراض به ادامه محاصره غزه، حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه و جنايات اين رژيم عليه فلسطيني ها اعلام كردند.
اين اولين بار است كه وي پس از صدور حكم بازداشت به اتهام ارتكاب جنايت هاي جنگي در جنگ غزه در اواخر سال 2008 به لندن سفر مي كند.

 



كره شمالي پيش شرط هاي آمريكا را براي از سرگيري مذاكرات هسته اي نپذيرفت

كره شمالي پيش شرط هاي آمريكا براي از سرگيري مذاكرات شش جانبه درباره خلع سلاح هسته اي را نپذيرفت.
به گزارش ايرنا، پيونگ يانگ به اين دليل پيش شرط ها را رد كرده كه واشنگتن مي كوشد ناكامي در مذاكرات شش جانبه را به گردن ديگران بيندازد.جمهوري دمكراتيك خلق كره(كره شمالي) خواستار از سرگيري مذاكرات بدون پيش شرط است ولي آمريكا به غلط اين احساس را به وجود آورده است كه اين جمهوري كره است كه بايد كاري پيش از شروع مذاكرات انجام دهد. خبرگزاري كره شمالي در ادامه نوشت: صحبت آمريكا در مورد پيش شرط بيش از يك نيرنگ براي معرفي كردن جمهوري خلق كره به عنوان مسبب اين ناكامي نيست.
كره شمالي مي گويد تا آمريكا رفتار خود را تغيير ندهد، مذاكرات جديد آغاز نخواهد شد.

 



صلاح الدين رباني جانشين پدر شد

سران حزب «جمعيت اسلامي افغانستان» فرزند ارشد «برهان الدين رباني» را جانشين پدر و به عنوان رهبر اين حزب تعيين كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سران حزب جمعيت اسلامي افغانستان ديروز طي نشستي، «صلاح الدين رباني» را به عنوان رهبر اين حزب تعيين كردند. صلاح الدين پيش از اين سفير افغانستان در تركيه بود.
برهان الدين رباني 29 شهريور طي يك حادثه تروريستي در كابل، جان خود را از دست داد.
صلاح الدين در سال 1350 (ش) در كابل متولد شد. وي پس از گذراندن دوره دبستان، راهنمايي و دبيرستان در اين شهر، براي اخذ مدرك ليسانس مديريت بازرگاني راهي عربستان شد و پس از اخذ اين مدرك، مدتي را در شركت نفت سعودي آرامكو مشغول به كار شد. صلاح الدين سپس راهي امارات شد و در بخش هاي خصوصي از سال 1375تا 1378 فعاليت كرد. در سال 1378براي ادامه تحصيل به انگليس رفت و مدرك كارشناسي ارشد را در رشته هاي مديريت و تجارت گرفت. صلاح الدين بعد از اين مرحله، از طرف وزارت خارجه افغانستان به عنوان مستشار سياسي مامور خدمت در نمايندگي دايمي افغانستان در نيويورك شد. در سال 1384از وزارت خارجه استعفا كرد و در دانشگاه كلمبيايي شهر نيويورك مشغول تحصيل در رشته روابط بين الملل شد.
صلاح الدين پس از پايان تحصيل و اخذ مدرك كارشناسي ارشد، در سال 1386عازم افغانستان شد و به معاونت سياسي پدرش در حزب جمعيت اسلامي افغانستان رسيد و رياست تلويزيون «نور» را نيز عهده دار شد و بعد از آن، به منصب سفارت افغانستان در تركيه رسيد. صلاح الدين رباني متأهل و داراي يك پسر و سه دختر است.

 



واشنگتن پست : معترضان در آمريكا از قيام هاي عربي الهام گرفته اند

روزنامه آمريكايي واشنگتن پست با اذعان به وجود شكاف عميق طبقاتي در جامعه آمريكا اعتراف كرد، معترضان آمريكايي از قيام جوانان عربي الهام گرفته اند.
به گزارش واحد مركزي خبر، واشنگتن پست نوشت: معترضان جنبش «وال استريت را اشغال كنيد»، گروهي ضدسرمايه داري هستند كه با الهام از «بهار عربي» به دنبال اعاده قدرت به مردم هستند.
اين روزنامه پس از گذشت حدود سه هفته از آغاز ناآرامي هاي ضد دولتي در نيويورك و گسترش آن به چندين شهر افزود: اين اعتراض ها از يك نارضايتي عمومي نسبت به شكاف فزاينده بين غني و فقير آغاز شد و در حال گسترش به سرتاسر آمريكاست.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده: معترضان با وجود نداشتن رهبري واحد يا دستور كار سازمان يافته، به دنبال تبديل نارضايتي شان به يك «آرمان ملي» هستند.
روزنامه «نيويورك تايمز» نيز سرانجام با مشاهده سرعت گسترش نارضايتي ها به سرتاسر اين كشور نوشت:«اعتراضات وال استريت در حال گسترش به شهرهاي كوچك و بزرگ آمريكاست.»
در اين گزارش مي خوانيم: «مبارزه مردمي كه سه هفته قبل در وال استريت شروع شد، اكنون به ده ها شهر در سرتاسر آمريكا گسترش يافته است. معترضان در لس آنجلس در نزديكي شهرداري اردو زده اند؛ در شيكاگو، مقابل بانك مركزي تجمع كرده اند و با راهپيمايي در مركز بوستون، به حرص و ولع شركت ها، بيكاري، و نقش نهادهاي مالي در بحران اقتصادي آمريكا اعتراض مي كنند.»
نيويورك تايمز همچنين نوشت: انتشار خبر دستگيري صدها نيويوركي در نزديكي وال استريت و روي پل «بروكلين» باعث خشم و در نتيجه قدرت گرفتن حركت اعتراضي شده طوري كه خبر مي رسد اين هفته قرار است در شهرهاي ممفيس، تنسي، هيلو، هاوايي، ميناپوليس، بالتيمور، مك آلن و تگزاس نيز همچون شهرهاي لس آنجلس، سياتل، بوستون، دنور، سانفرانسيسكو و شيكاگو، تجمعات ضد دولتي برگزار شود.
از طرفي خبر مي رسد در پايتخت آمريكا نيز جنبشي موسوم به «واشنگتن را تسخير كنيد». ظاهر شده كه قصد دارد طي چند روز آينده نزديك كاخ سفيد اردو بزند.
در عين حال گزارش ها و تصاوير منتشر شده نشان مي دهد، معترضان شهرهاي مختلف آمريكا با تنوع دادن به اعتراضات خود، همچنان اهداف جنبش راكه همانا نظام سرمايه داري حاكم بر آمريكا را نشانه رفته، دنبال مي كنند.
نيويوركي ها دوشنبه با پوشيدن لباس ها و گريم صورت هاي خود به شكل «خون آشام هاي سرمايه دار» به استقبال كاركنان بازار بورس (وال استريت) رفته و با اين كار تبعات ظالمانه شكاف عميق طبقاتي را به آنها گوشزد كردند.
«به جاي جنگ، به فكر مدارس و مردم باشيد، آمريكا را آزاد كنيد، به دنبال دموكراسي مي گرديم، بحران واقعي، نظام سرمايه داري است، با هيچ كس نجنگيد و همه را دوست داشته باشيد، جنبش ما آنقدر بزرگ است كه شكست نخورد، براي زندگي مي جنگيم و...» از ديگر شعارها و دست نوشته هاي آخرين تجمعات آمريكائي ها در شهرهاي مختلف آمريكا بود كه همچنان در جريان است. يادآور مي شود، تجمعات ضدسرمايه داري آمريكا از حدود سه هفته پيش و با حضور تنها 12 دانشجوي معترض آمريكايي به شكل فراخوان در شبكه هاي اجتماعي راه اندازي شد. اما در كمتر از چند روز اين ناآرامي ها به ده ها شهر آمريكايي گسترش يافت. حتي گزارش هايي نيز از سرايت اين بيداري ها به «استراليا» منتشر شده است.
براساس اين گزارش ، اكنون در پايتخت استراليا نيز جنبشي موسوم به «سيدني را اشغال كنيد» اعلام موجوديت كرده كه به دليل سانسور خبري، جزئيات آن تاكنون منتشر نشده است.
در همين رابطه شبكه خبري الجزيره نيز به نقل از گروهي از معترضان آمريكايي به سانسور شديد خبرهاي اين اعتراضات اشاره كرد.
به گفته معترضان،رسانه هاي آمريكايي و غربي تمام واقعيات را پوشش نمي دهند.
چندي پيش يك فيلم كوتاه از نحوه ضرب و شتم چندين معترض آمريكايي در شبكه هاي اجتماعي منتشر شد كه پيش از آن كسي از آن مطلع نبود. شبكه خبري «پرس تي وي» نيز پس از گفت وگو با چندين نفر از معترضان آمريكايي اعلام كرد، جوانان آمريكايي به شدت از سانسور رويدادها و خبرهاي واقعي اين تجمعات خشمگين هستند. «آنها مي خواهند صدايشان شنيده شود.»
از سوي ديگر، خبر مي رسد «جرج سوروس»، سرمايه دار صهيونيست و عامل كودتاهاي رنگي در جهان به حوادث آمريكا واكنش نشان داده است.به گزارش فارس، به نقل از بي بي سي، اين ميلياردر آمريكايي در تحليل اعتراضات «وال استريت»، سياست هاي اقتصادي آمريكا در كمك مالي به بانك هاي ورشكسته اين كشور را عامل اين ناآرامي ها دانست. وي گفت: دولت آمريكا در جريان بحران اقتصادي 2008 به جاي تزريق سرمايه به بانك ها، اقدام به دادن پاداش هاي كلان به مديران خود كرد كه اين امر باعث خشم مردم آمريكا شده است.

 



«توفان منامه» در بحرين مردم تهديد آل خليفه را ناديده گرفتند

مخالفان رژيم بحرين در اعتراض به سركوب هاي خونين ماه هاي اخير در اين كشور در مقابل دفتر گروه الوفاق زنجيره انساني تشكيل دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، با وجود خط و نشان كشيدن دولت بحرين در مورد ممنوعيت تظاهرات در روز سه شنبه و تهديد به سركوب و بازداشت ها، بسياري از جوانان انقلابي از نخستين ساعات روز سه شنبه از نقاط مختلف به سوي شهر منامه رهسپار شدند.
معترضان بدون توجه به هشدارهاي وزارت كشور در خيابان هاي منامه دست به تظاهرات زدند و علي رغم اينكه دولتمردان بحريني، مخالفان را از تجمع مقابل دفتر الوفاق برحذر كرده بودند، بسياري از جوانان انقلابي خود را به اين محل رساندند و در اطراف آن زنجيره انساني تشكيل دادند.
به گزارش شبكه خبري العالم به نقل از منابع بحرين، «پل الخارطه» در منامه كه مناطق ستره و سلمانيه را به پايتخت متصل مي كند در روز سه شنبه همزمان با فراخوان تظاهرات بزرگ «توفان منامه» بسته شد و ترافيك سنگيني بر بزرگراه «الزهرا»، پل منطقه «كردبابا» و منطقه ديپلماتيك نشين منامه حاكم بود.
از سوي ديگر، گشتي هاي امنيتي رژيم آل خليفه به صورت گسترده در مناطق اطراف بندر اقتصادي منامه مستقر شدند و خيابان 14 فوريه شاهد بي سابقه ترين ترافيك شهر بحرين به دليل حركت مردم به سوي مركز منامه براي شركت در تظاهرات توفان منامه بود.
اين فراخوان در حالي برگزار شد كه «فاضل عباس» دبيركل جمعيت ملي دمكراتيك بحرين از مردم درخواست كرده بود كه براي حمايت از بازداشت شدگان در فراخوان توفان منامه شركت كنند.
افزايش تدابير شديد امنيتي و گشت زني نيروهاي پليس نيز مانع از برگزاري تظاهرات نشد و معترضان بحريني زنجيره انساني خود را تشكيل دادند.
خبرگزاري رسمي بحرين به نقل از سرلشكر «طارق بن دينه» رئيس سازمان امنيت اين كشور، برگزاري هرگونه تظاهرات و تشكيل زنجيره انساني در منامه را غيرقانوني اعلام كرده بود و هشدار داده بود كه با افراد خاطي به شدت برخورد خواهد كرد.
اين در حالي است كه يك دادگاه ويژه در روز دوشنبه 36 نفر شيعه را كه تعدادي از آنها دانشجو بودند به حبس هاي طولاني مدت محكوم كرد.
خاندان آل خليفه با كمك دولت عربستان، شيعيان اين كشور را از هرگونه حقوق اجتماعي و سياسي محروم و به سركوب آنها مبادرت كرده اند.
«محمد جميل المجدي» عضو فراكسيون مستعفي الوفاق به العالم گفت: رژيم حاكم آل خليفه براي سركوب معترضان در بحرين از انواع سلاح ها و گازهاي سمي و خفه كننده استفاده مي كند.
وي گفت: رژيم آل خليفه، گزينه امنيتي، سركوب، تشكيل دادگاه و صدور احكام غيرمنصفانه را در مقابل معترضان در پيش گرفته است، اما همه اين اقدامات راه به جايي نخواهد برد.
همچنين يك تحليل گر آمريكايي گفت: واشنگتن به وضوح از رژيم سركوبگر بحرين حمايت مي كند.» ريچارد بكر از كارشناسان آمريكايي در گفت وگويي با پرس تي وي متذكر شد: بحرين كه ميزبان ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا است، در راهبرد سلطه جويانه كاخ سفيد در منطقه خليج فارس، جايگاه خاصي دارد.
به گفته اين تحليل گر آمريكايي، واشنگتن در ليبي مداخله نظامي و سوريه را نيز به دخالت نظامي تهديد مي كند اما در مقابل بحرين، سكوت اختيار كرده است.

 



480 روز در جستجوي «نخست وزير»!

در چهارصد و هشتادمين روز «بي دولتي» بلژيك، يك سايت كاريابي كه اين روزها شوخي اش گل كرده، به هموطنانش پيشنهاد مي كند كه اگرچه وضعيت كار بحراني است، اما لااقل يك پست وجود دارد كه هنوز هم خالي است و آنها مي توانند دنبالش بروند... و آن هم، پست نخست وزيري است!
به اين ترتيب، در سايت كاريابي «مونستر» مي خوانيم كه: در كشوري كه نزديك به 480 روز است دولت ندارد، جويندگان كار مي توانند براي نخست وزير شدن كانديدا شوند، بلكه «اتفاقي» بيفتد! و حالا، بلژيكي ها تا 10 اكتبر فرصت دارند براي كسب اين سمت تقاضا بدهند. آن طور كه سايت «مونستر» توضيح مي دهد، بعد از آن هيئتي از داوران به رياست «فردريك دوبورسو»، خبرنگار سياسي، 6 كانديدا از بين بهترين ها انتخاب خواهد كرد. و بعد هم، مردم به همراه اين هيئت تصميم مي گيرند كه چه كسي را نخست وزير كنند! و ناگفته نماند كه، جناب نخست وزير جديد هم - كه اسمش بعدا در 17 اكتبر درخواهد آمد- اين وسط 1000 يورو «كاسب» خواهد شد.
سرويس خارجي كيهان

 



اعتراض هاي مردمي عليه دربار سعودي در منطقه شيعه نشين عربستان

منابع خبري از بازداشت ده ها تن از معترضان به رژيم آل سعود در شرق عربستان خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، با وجود تدابير شديد امنيتي در شرق عربستان، صدها تن از مردم شهرهاي قطيف و العواميه روز دوشنبه دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند و با نيروهاي پليس درگير شدند.
براساس اين گزارش، در اين تظاهرات كه يك روز پس از تظاهرات مشابهي در اين منطقه برگزار شده است، صدها شهروند سعودي با ريختن به خيابان ها، اعتراض خود را به بازداشت دو شهروند ابراز داشتند.
برپايه اين گزارش، نيروهاي امنيتي عربستان، اين دو نفر را دستگير كرده بودند تا از اين طريق به فرزندان آنها كه گفته مي شود در تظاهرات ضددولتي شركت كرده بودند، فشار بياورند.
به گزارش مهر به نقل از رسانه هاي منطقه، در اين تظاهرات كه با وجود فشارها و كنترل هاي شديد امنيتي پليس عربستان برگزار شد معترضان خواستار آزادي هزاران زنداني سياسي در اين كشور و بركناري فرماندار قطيف شدند.
شبكه خبري العالم نيز به نقل از منابع آگاه گزارش داد؛ بر اثر تيراندازي نيروهاي امنيتي سعودي به ساكنان قطيف، العواميه و مناطق اطراف آن در شرق عربستان 24 نفر از جمله يك زن مجروح شدند.
براساس اين گزارش، ساكنان منطقه العواميه پس از تيراندازي نيروهاي امنيتي با آنها درگير شدند و شماري از ساكنان مناطق «القديح»، «ام الحمام»، «الملاحه» و «صفوي» در شرق عربستان براي حمايت از ساكنان العواميه به اين شهر رفته اند.
شاهدان عيني نيز گفتند كه چندين اتوبوس مملو از نيروهاي امنيتي رژيم عربستان براي مقابله با اعتراضات مردمي به منطقه اعزام شده است.

 



معترضان يوناني راه ورودي به وزارتخانه هاي دولتي را بستند

كاركنان معترض به سياست هاي اقتصادي دولت، ورودي چندين وزارتخانه دولتي در شهر آتن را مسدود كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين اقدام و تحصن كاركنان معترض، موجب شد، مذاكرات برخي مقام هاي اروپايي و صندوق بين المللي پول با مسئولان يوناني در روز سه شنبه كاملا مختل شود.
كاركنان معترض با وجود دخالت پليس و نيروهاي امنيتي، با تحصن خود، ورودي هاي وزارتخانه هاي كشاورزي، فرهنگ و توسعه را مسدود كردند و ورود و خروج را مختل كردند.
به گفته شاهدان عيني، كاركنان معترض، هفته گذشته را نيز با تجمع در برابر ساختمان هاي دولتي، ساختمان محل مذاكرات بازرسان اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول گذرانده بودند.
همچنين اعتصاب يك روزه در روز سه شنبه، بخش هاي مختلف دولتي را تحت الشعاع خود قرار داد.
در همين حال يكي از مسئولان اتحاديه كارگري شركت كننده در اعتراضات اعلام كرد: بحران بزرگ اقتصادي در يونان، مردم را بسيار خشمگين كرده است و در واكنش به اخراج گسترده كارگران و كاركنان از برخي وزارتخانه ها، اعتصاب ها برگزار و تا چند روز ادامه خواهد يافت.

 



حمله تروريست ها به اتوبوس حامل شيعيان در پاكستان

تروريست هاي ناشناس به سوي سرنشينان شيعه يك اتوبوس در جنوب غرب پاكستان تيراندازي كردند و 13 نفر از آنها را كشتند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تروريست هاي ناشناس كه سوار بر چند دستگاه موتور بودند، با شليك گلوله به سوي يك اتوبوس در ايالت بلوچستان، آن را متوقف كردند. به گفته شاهدان، مردان مسلح با پايين آوردن مسافران از اتوبوس آنها را تك تك و از نزديك هدف گلوله قرار دادند و به قتل رساندند. رئيس پليس شهر كويته كه اين اقدام تروريستي در حوالي اين شهر رخ داد، شمار مسافران اتوبوس را بين 20 تا 30 نفر اعلام كرد. شمار كشته شدگان اين حادثه 13 نفر و مجروحان نيز هفت تن اعلام شده است. مهاجمان پس از تيراندازي به سوي مسافران به سرعت از محل حادثه متواري شدند. پليس كويته، نيروهاي ضد تروريست و نيروهاي مرزي ايالت بلوچستان پس از وقوع اين حادثه، محل جنايت را به محاصره خود در آوردند. به گفته مقامات امنيتي ايالت بلوچستان، زخمي هاي اين حادثه توسط گروه هاي امدادي به بيمارستان شهر «بولان» و يكي از بيمارستان هاي نظامي شهر كويته منتقل شدند. بستگان و جامعه شيعيان كويته با اجتماع مقابل بيمارستان هاي ياد شده نسبت به قتل عام شيعيان و شكست سازمان هاي امنيتي ايالت بلوچستان براي مبارزه با عناصر تروريستي خشم خود را از اين موضوع ابراز داشتند.
كارشناسان، پاكستان را بهشت تروريست ها مي دانند. در اين كشور گروه هاي تندروي وهابي، سپاه صحابه، سپاه محمد، گروه جهنگوي، شبه نظاميان طالبان محلي و عوامل سيا و موساد فعال هستند. بخش اعظم حملات اين گروه ها عليه شيعيان است.

 



درخواست اخوان المسلمين مصر از آزادگان جهان ؛ ملت بي دفاع يمن را تنها نگذاريد

جنبش اخوان المسلمين مصر از ملت هاي آزاده جهان خواست كه به ياري مردم مظلوم و بي دفاع يمن بشتابند و آنها را تنها نگذارند.
به گزارش ايرنا، اخوان المسلمين از ملت هاي آزاده جهان خواست تا مردم يمن را در قبال اقدامات وحشيانه ارتش اين كشور كه از سوي علي عبدالله صالح رئيس جمهوري حمايت مي شود؛ تنها نگذارند. اخوان المسلمين مصر در بيانيه خود تاكيد كرد كه حملات روزمره نيروهاي امنيتي يمن تلاشي از سوي طرفداران نظام براي كشاندن اين كشور به سوي جنگ داخلي است.
خبر ديگر اينكه انقلابيون يمن با ناديده گرفتن درخواست رژيم علي عبدالله صالح براي توقف اعتراضات صلح آميز خود، بار ديگر با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي صنعا، سرنگوني رژيم را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پرس تي وي، شركت كنندگان با سر دادن شعارهاي ضد رژيم، همچنين مجازات هاي اعدام را كه با هدف سركوب معترضان انجام مي شود، محكوم كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات كه زنان نيز در آن حضور داشتند، با محكوم كردن شيوه هاي وحشيانه رژيم عليه معترضان واگذاري فوري قدرت را خواستار شدند.
اعضاي قبيله حاشد و ديگر قبايل يمني نيز با پيوستن به انقلابيون در ميدان آزادي، حمايت كامل خود را از اين انقلاب اعلام كردند.
معترضان جوان يمني نيز از حركت اعضاي قبايل در حمايت از قيام جوانان، به گرمي استقبال كردند.

 



نگراني صليب سرخ از بروز فاجعه انساني در شهر سرت ليبي

در پي تداوم درگيري هاي شديد ميان انقلابيون و هواداران ديكتاتور ليبي و تبادل آتش سنگين ميان طرفين در شهر «سرت»، صليب سرخ بين المللي نسبت به وقوع فاجعه انساني در اين شهر ابراز نگراني كرد.
به گزارش رويتر، در پي تصرف روستاي «بوهادي» و پيشروي انقلابيون به نواحي جنوبي شهر سرت، نبردهاي شديدي ميان طرفداران «معمر قذافي» و انقلابيون در خيابان هاي اين شهر آغاز شده است. اين در حالي است كه شمار زيادي از مردم در اين شهر به تله افتاده و در خانه هاي خود حبس شده اند. مردم سرت كه بدون برق، آب، غذا و دارو هستند، نمي توانند خانه هاي خود را براي تهيه مايحتاج خود ترك كنند و اين مسئله، اوضاع را در سرت به شدت پيچيده كرده است. «هيثم خدرويي» نماينده صليب سرخ كه در يك بيمارستان صحرايي اطراف سرت مستقر است به خبرنگاران گفت: شرايط در اينجا به خاطر تداوم جنگ، بسيار وخيم است. به گفته وي، شرايط موجود هرگونه ارائه خدمت از جانب آنها راعملا متوقف كرده است.
نهادهاي امدادرسان نسبت به مردم به دام افتاده در داخل سرت ابراز نگراني كردند. در داخل بيمارستان «ابن سينا»ي سرت نيز شمار زيادي از مجروحان رها شده اند. به گفته كساني كه توانستند از شهر بگريزند، اكسيژن و ژنراتور برق در بيمارستان وجود ندارد و راهروهاي بيمارستان مملو از بيماران در حال مرگ است.به گفته سخنگوي شوراي ملي انتقالي ليبي، «معتصم» يكي از فرزندان قذافي، در بيمارستان ابن سينا مخفي شده است.
اوضاع بي ثبات
علاوه بر جنگ در جبهه هاي سرت و «بني وليد»، شرايط سياسي در ليبي نيز ثبات چنداني ندارد.
به گزارش واحد مركزي خبر، تركيب دولت آتي هچمنان موضوع مورد اختلاف و اعتراض گروه هاي سياسي مختلف است. در نشستي كه دوشنبه براي تعيين اعضاي كابينه دولت آتي برگزار شده بود، اعتراضات به قدري بالا گرفت كه «مصطفي عبدالجليل»، رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي از سمت خود استعفا كرد. اما اين استعفاء از جانب ديگر اعضاي شورا پذيرفته نشد. «محمود جبريل» كه نفر دوم شورا محسوب مي شود، در اين رابطه اظهار داشت: شوراي ملي انتقالي معتقد است، استعفاي عبدالجليل در شرايط كنوني ممكن است به وحدت ملي ضربه بزند.

 



مراسم تشييع جنازه فرزند مفتي سوريه به اعتراض عليه آشوبگران تبديل شد

مراسم تشييع جنازه فرزند مفتي اعظم سوريه به تظاهرات عليه مخالفان بشار اسد تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران شهروند سوريه اي با حضور در مراسم تشييع جنازه «ساريه احمد بدرالدين حسون» خشونت هاي گروه هاي مسلح عليه مردم را محكوم كردند و خواستار مجازات مسببان ناآرامي هاي اخير شدند.
براساس اين گزارش، شركت كنندگان در اين مراسم، پيكر فرزندمفتي اعظم سوريه را تشييع كردند و در حمايت از بشار اسد و ساير دولتمردان اين كشور شعارهايي سر دادند.
پدر ساريه در ناامني هاي هفت ماه اخير سوريه با اعلام حمايت از بشار اسد، تاكيد كرده بود كه دست كشورهاي بيگانه پشت پرده ناآرامي هاي سوريه قرار دارد.
گزارش ايرنا حاكي است، شيخ احمد بدرالدين حسون در اين مراسم طي سخناني با حمايت مجدد از مردم و حكومت سوريه تاكيد كرد: «بشار اسد» آرامش و امنيت را به سوريه بازخواهد گرداند و تروريست ها به اهداف خود دست نخواهند يافت.
شيخ حسون خاطرنشان كرد: كساني كه چنين اقداماتي انجام مي دهند، اشخاص را هدف قرار نمي دهند، بلكه وطن را هدف قرار داده و مي خواهند سوريه را در برابر صهيونيست ها و آمريكا به زانو درآورند، اما آنها به هدف خود دست نخواهند يافت.وي با انتقاد شديد از تروريست ها متذكر شد: افراد مسلح در ماه هاي اخير مردم بي گناه سوريه را هدف قرار داده اند و با ايجاد جو ناامني و ارعاب تلاش مي كنند كه آنان را از حمايت از دولت منصرف سازند.
اين در حالي است كه گروهك هاي مسلح در سوريه كه از جانب كشورهاي عربي حمايت مي شوند از ماه مارس گذشته تاكنون در شهرهاي مختلف سوريه فعال شده و دست به ترور افراد زده اند.
مفتي اعظم سوريه در اين مراسم از كساني كه دست به تظاهرات زده و فضاي امني را براي قاتلان فراهم مي كنند، خواست تا در رفتار خود تجديدنظر كرده و از تجمع و مخالفت با دولت دست بردارند.همچنين «عبدالستار السيد» وزير اوقاف سوريه كه به نيابت از بشار اسد رئيس جمهور سوريه در اين مراسم شركت كرده بود گفت: جنايتكاران قاتل، نمي توانند بر عزم شيخ حسون و مردم سوريه تاثير منفي بگذارند و پايداري و استقامت فرزندان وطن را درهم بشكنند.
در اين مراسم كه با حضور هزاران نفر از اهالي شهر «حلب» برگزار شد، پيكر فرزند مفتي سوريه در مسجد «اسامه بن زيد» اين شهر دفن شد.
در همين حال يكي از نمايندگان پارلمان سوريه، ترور فرزند مفتي اعظم سوريه را به اسرائيل نسبت داد و گفت: صهيونيست ها با ايجاد جو ترور و ناآرامي مي خواهند سوريه را به آشوب بكشانند.
«زهير الغنوم» در گفت وگو با فارس متذكر شد: ترور فرزند مفتي سوريه در راستاي خدمت به منافع صهيونيست هاست.
از سوي ديگر، مردم سوريه، نشست مخالفان دولت در اسلامبول و اعلام تشكيل شوراي ملي انتقالي را محكوم كردند و آن را گامي در جهت اجراي طرح هاي خارجي ها دانستند.
به اعتقاد ناظران، محكوم كردن نشست اسلامبول از سوي مردم سوريه، مخالفت با نتايج آن، نه تنها به دليل تلاش هاي آشكار براي فتنه انگيزي در داخل سوريه است، بلكه به علت پافشاري اين طرف ها، بر اجراي راهكارهاي مشكوك خارجي با وجود فاش شدن جزئيات آن است كه ثابت مي كند سوريه و حاكميت آن را هدف قرار داده است.

 



70 كشته و 50 مجروح در عمليات تروريستي موگاديشو

بر اثر انفجار مهيبي كه در پي حمله انتحاري با خودرو و عليه وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي در پايتخت سومالي انجام گرفت 120 تن كشته و زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از شبكه الجزيره، انفجار بسيار شديدي كه در پي حمله انتحاري با خودرو به ساختمان چند وزارتخانه به وقوع پيوست به كشته شدن بيش از 70 تن و زخمي شدن 50 تن ديگر انجاميد. اكثر كشته ها و زخمي ها را سربازان، دانشجويان و غيرنظاميان تشكيل مي دهند.
در اين حمله كه توسط فردي سوار بر خودرو بمب گذاري شده انجام گرفت به بسياري از ساختمان هاي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي و غير دولتي خسارت وارد شد و عده اي از كاركنان دولت كشته و زخمي شدند. همچنين گفته مي شود وزير كار و امور اجتماعي و معاون وزير بهداشت از جمله زخمي شدگان در اين انفجار هستند.براساس گزارش ها وزارتخانه هاي خارجه، بهداشت، آموزش، تجارت و كار و امور اجتماعي و چندين سازمان و موسسه دولتي و غيردولتي ديگر در اين مجتمع واقع شده است.
گفته مي شود عامل انتحاري يك عضو جنبش الشباب بوده و اين حمله بزرگترين عمليات اين گروه پس از عقب نشيني از موگاديشو محسوب مي شود.
عمليات انتحاري و انفجار صورت گرفته بقدري شديد گزارش شده كه تا چندين كيلومتر شعاع محل انفجار را به لرزه درآورده و به ساختمان هاي زيادي در اطراف محل انفجار خسارت وارد كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14