(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 مهر 1390- شماره 20044

كوتاه اقتصادي
وزارت نيرو: زمستان امسال خاموشي نداريم
بازار نابسامان تخم مرغ در تهران مصرف كننده : چه كسي مقصر است؟
معاون وزير تجارت: قيمت نان امسال افزايش نمي يابد
وزير جهاد كشاورزي: تعرفه واردات شكر از همين ماه افزايش مي يابد
استرداد اضافه مبلغ دريافتي از مردم براي بيمه هاي اختياري
اخراج گاز پروم روسيه از ميدان نفتي آذر
 بي اعتنايي شركت هاي آلماني به تحريم ها عليه ايران
امضاي قرارداد مسكن مهر سال هاي 91 و 92 با انبوه سازان
سرمايه گذاري دو هزار ميليارد توماني براي ساخت آزادراه تهران شمال
رئيس سازمان استاندارد كشور: همه خودروها به جز وانت پيكان شماره گذاري مي شود



كوتاه اقتصادي

¤سيدحسين ميرزا طباطبايي مديرعامل شركت فروش املاك مازاد بانك ها در گفت وگو با فارس در باره ميزان املاك عرضه و فروخته شده در مزايده اخير اين شركت اظهار داشت: بانك ملي در مزايده شانزدهم 144 فقره ملك به ارزش 1197 ميليارد ريال عرضه كرد كه از اين تعداد 14 فقره ملك به ارزش 14 ميلياردريال فروخته شد. وي افزود: بانك كشاورزي نيز تعداد 25 فقره ملك به ارزش 384 ميليارد ريال عرضه كرد كه از اين ميزان 4 فقره ملك به ارزش
6/9ميليارد ريال به فروش رسيد.مديرعامل شركت فروش املاك مازاد بانك ها با بيان اينكه بانك صادرات نيز در اين مزايده شركت كرده بود، ادامه داد: بانك صادرات تعداد 226 فقره ملك به ارزش 572 ميليارد ريال در مزايده عرضه كرده بود كه از اين تعداد 11 فقره ملك به ارزش 4/12 ميلياردريال فروخته شد.
¤ عباس معمارنژاد- رئيس كل گمرك ايران- به ايسنا گفت: 57 بازارچه مرزي در كشور داشتيم كه 31 مورد غيرفعال بودند كه در راستاي مصوبه دولت مبني بر ساماندهي مبادلات مرزي و به منظور شفافيت عملكرد و اينكه از نام بازارچه ها سوءاستفاده اي نشود، اين 31 بازارچه از ليست بازارچه ها حذف شدند و در حال حاضر 26 بازارچه فعال در كشور داريم كه مشغول به كارند.وي از ساماندهي مبادلات مرزي و كالاهاي ملواني به عنوان مصوبه هاي موثر دولت در امر كاهش انجام زمان تشريفات گمركي ياد كرد و گفت: در مصوبه ساماندهي مبادلات مرزي، براي سرپرستان خانوارها در روستاهايي كه 20 كيلومتر با مرز فاصله دارند، كارت مبادلات مرزي صادر مي شود و مي توانند تا سقف 15 ميليون ريال كالا با معافيت وارد كنند.معمارنژاد اضافه كرد: همچنين در مورد كالاهاي مصرفي مانند موادغذايي از 100 درصد و براي مواد غيرغذايي از 50 درصد معافيت بهره مند مي شوند.
¤ رئيس سازمان حفظ نباتات گفت: عمليات بيولوژيك عليه آفات در 14 محصول كشاورزي و در 300 هكتار از اراضي زراعي و باغي انجام و موثر واقع شد. رضا فتوحي در گفتگو با مهر افزود: 260قلم سم در كشور با تنوع مختلف وجود دارد كه از اين ميزان 97 درصد سموم كم خطر و متوسط خطر هستند. رئيس سازمان حفظ نباتات در ادامه افزود: در اين راستا برنامه ريزي سازمان حفظ نباتات اين است كه بتواند يك برنامه مديريت تلفيقي آفات را در طول برنامه پنجم توسعه به 4 ميليون هكتار برسد.
¤ شركت ملي صنايع پتروشيمي با ارتقاي 5 پله اي در ميان صد شركت برتر شيميايي جهان در رتبه 39 جاي گرفت.به گزارش روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي، اين شركت از سال 2005 وارد رده بندي صد شركت برتر شد.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از مصوبه كارگروه تنظيم بازار براي فروش باقي مانده برنج پرمحصول خريداري شده موجود در انبارها از طريق مزايده و بورس خبر داد. محمدعلي ضيغمي در گفتگو با مهر گفت: براساس مصوبه كارگروه تنظيم بازار شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران مي تواند باقي مانده برنج پر محصول خريداري شده موجود در انبارها را از طريق مزايده يا عرضه در بورس كالا به فروش رساند.
¤ مديرمنطقه 10 شركت انتقال گاز ايران گفت: با انجام تعميرات اساسي خطوط، مشكلي در زمينه انتقال 70 درصد انرژي گاز مصرفي كشور در فصل زمستان توسط اين منطقه وجود ندارد.
¤ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به تدوين طرح توليد زودهنگام از لايه نفتي پارس جنوبي از آغاز نخستين برداشت نفت از اين ميدان مشترك با قطر حداكثر تا 30 ماه آينده خبر داد و گفت: براي توسعه زودهنگام نفت سرمايه گذاري 150 ميليون دلاري در دستور كار قرار دارد.

 



وزارت نيرو: زمستان امسال خاموشي نداريم

معاون وزير نيرو با اشاره به تكميل بيش از 95 درصدي ذخيره سوخت زمستاني نيروگاه ها گفت: زمستان امسال خاموشي برق نداريم.
به گزارش مهر، محمدبهزاد ديروز در مراسم افتتاح 17 پروژه جديد انتقال و توزيع برق با بيان اين كه در حال حاضر ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي ايران به 63 هزار و 409 مگاوات افزايش يافته است، گفت: در شرايط فعلي ايران از نظر ظرفيت نصب شده نيروگاهي در جايگاه نخست در بين كشورهاي منطقه خاورميانه قرار گرفته است و در سال جاري پانزدهمين كشور بزرگ از نظر ظرفيت توليد برق نيروگاهي در بين كشورهاي جهان است.
معاون وزير نيرو در امور انرژي با اعلام اين كه ايران در سال هاي اخير در بين كشورهاي جهان جايگاه سومين كشور در رشد ظرفيت نصب و راه اندازي توليد برق نيروگاهي را در اختيار داشته است، تصريح كرد: از ابتداي برنامه چهارم توسعه تاكنون ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي ايران با افزايش حدود 25 هزار و 300 مگاواتي همراه بوده است.
اين مقام مسئول همچنين با اشاره به اين كه تعداد اشتراكات برق كشور از مرز 26 ميليون عبور كرده است، اظهار داشت: هم اكنون 100 درصد جمعيت شهري و تمامي روستاهاي بالاي 20 خانوار از نعمت برق برخوردار بوده ضمن اين كه برق رساني به روستاهاي زير 20 خانوار نيز در دستور كار قرار گرفته است.
وي با يادآوري اين كه در برنامه پنجم توسعه برق رساني به بيش از 3 هزار پارچه آبادي در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: سال گذشته حدود يك هزار روستاي زير 20 خانوار از نعمت برق برخوردار شده اند.
بهزاد افت شبكه برق در اسفندماه سال گذشته را 48/15 درصد عنوان كرد و افزود: اين در حالي است كه همزمان با آغاز برنامه چهارم توسعه افت شبكه برق در بخش انتقال، توزيع و فوق توزيع حدود 20 درصد بوده است.
معاون وزير نيرو با اعلام اين كه هم اكنون افت شبكه برق كشور به 15 درصد كاهش يافته است، از افزايش راندمان نيروگاه ها خبر داد و يادآور شد: راندمان نيروگاه هاي كشور با افزايش يك و نيم درصدي در شرايط فعلي به 39 درصد ارتقا يافته است.
وي با اشاره به نصب و راه اندازي 5 هزار مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي در سال گذشته اعلام كرد: همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها از ابتداي سال جاري تاكنون متوسط مصرف برق كشور حدود 10 درصد كاهش يافته است.
بهزاد با يادآوري اين كه مردادماه امسال پيك مصرف برق ايران به 42 هزار و 248 مگاوات رسيده بود تبيين كرد: با وجود پيك مصرف برق هيچگونه خاموشي در سطح شبكه سراسري ايجاد نشد و حتي حدود 2 هزار مگاوات ظرفيت مازاد حرارتي و آبي براي تامين برق شبكه در دسترس قرار داشت.
وي در پايان با اعلام اين كه با هماهنگي وزارت نفت و نيرو تاكنون 95 درصد ذخاير نفت كوره و بيش از 90 درصد ذخاير گازوئيل نيروگاه ها تكميل شده است، خاطرنشان كرد: تحريم هاي بين المللي تاكنون در ساخت و توسعه صنعت برق ايران مشكل و مانعي ايجاد نكرده اند.

 



كيهان بررسي مي كند
بازار نابسامان تخم مرغ در تهران مصرف كننده : چه كسي مقصر است؟

طي روزهاي گذشته افزايش بي رويه قيمت تخم مرغ نگراني هايي را در ميان آحاد جامعه خصوصاً قشر آسيب پذير ايجاد كرده است.
جهش قيمت هر شانه تخم مرغ از 5 هزار تومان به 8 هزار و 300 تومان آنهم در كمتر از يك هفته سؤالي را در ذهن بسياري از مردم ايجاد كرد كه چرا بايد ظرف چند روز بيش از 3 هزار تومان هر شانه تخم مرغ افزايش قيمت پيدا كند؟ آيا مسئولان در اين زمينه اقدامات جدي نداشته اند يا اينكه دلالان و واسطه گران براي آشفته كردن بازار دست به اقدامات خاصي زده اند؟ يا توليدكنندگان مقصرند و باعث كمبود تخم مرغ و افزايش قيمت آن شده اند؟ هر چند در اين ميان نبايد از جو رواني حاكم بر جامعه نيز غافل شد.
بهرحال محمد حسن نكويي مهر معاون وزير تجارت، صنعت و معدن درخصوص علت نابساماني در بازار تخم مرغ مي گويد: كشور ما تحت تأثير بيماري فوق حاد پرندگان در ماههاي پاياني سال 89 بخش قابل توجهي از گله هاي مرغ تخم گذار را از دست داد و بر اين اساس بخشي از توان توليدي تخم مرغ كشور از چرخه توليد خارج شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با مهر افزود: تحت تأثير اين رخداد و كاهش ميزان توليد تخم مرغ در كشور، روند افزايش قيمت مشاهده شد و بر اين اساس ضرورت تنظيم بازار اين كالا بيش از گذشته مورد تأكيد قرار گرفت، اين درحالي است كه شيوه هاي تنظيم بازار اين كالا كار را به جايي رساند كه دولت تصميم گرفت تعرفه واردات تخم مرغ را حذف كند و در امر واردات تسهيل داشته باشد.
وي تصريح كرد: از سوي ديگر، برخورد قانوني با متخلفان و عوامل سودجو و استفاده از توان تشكل هاي توليدي نيز در دستور كار قرار گرفت.
به گفته نكويي مهر، در اين ميان اميد است با به ثمر رسيدن اقدامات صورت گرفته در جهت افزايش عرضه تخم مرغ در هفته هاي آتي و نيز ارتقا سطح توليد محصول داخلي، ثبات در بازار را در اين زمينه شاهد باشيم.
وي اظهار داشت: در اين ميان به منظور كاهش قيمت و حمايت از مصرف كنندگان و براساس سياستهاي اتخاذي تنظيم بازار تخم مرغ، مقرر شده عرضه روزانه تخم مرغ به 50 تا 60 هزار تن در ميادين ميوه و تره بار برسد كه بر اين اساس، نرخ هر شانه در ميادين، 5100 تومان تعيين شد.
نكويي مهر با اشاره به توزيع گسترده تخم مرغ در سراسر كشور خاطرنشان كرد: بر اين اساس قيمت هركيلوگرم تخم مرغ در مرغداري 23500 ريال و براي مصرف كننده 27500 ريال تعيين شده است و در صورت عرضه بالاتر از اين نرخ ها، با متخلفان برخورد خواهد شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: در اين راستا با توجه به هزينه بسته بندي تخم مرغ هاي ماركدار، فروش هر نوع تخم مرغ در اين احجام بالاتر از قيمت هر كيلوگرم 30000 ريال و شانه اي 60000 ريال تخلف است و برابر دستورالعمل هاي موجود، كه به سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت استانها ابلاغ شده است، با متخلفان برخورد مي شود.
البته اين اظهارات معاون وزير تجارت به نوعي جديد محسوب مي شود زيرا دو روز پيش رئيس سازمان بازرگاني استان تهران در گفت وگويي سه نرخ براي عرضه تخم مرغ بيان كرده بود.
وي قيمت هر شانه تخم مرغ در ميادين را حدود 5500 تومان اعلام كرده و گفته بود توليدكنندگان حاضر به عرضه تخم مرغ با قيمت مصوب دولتي نيستند و محصول خود را با قيمت بيش از 6 هزار تومان در هر شانه به بازار عرضه مي كنند كه خرده فروشان هم بايد سود قانوني را دريافت كنند و به طور طبيعي قيمت هر شانه تخم مرغ از 7 هزارتومان بالاتر مي رود.
بهرحال عليرغم اين قيمت هاي متفاوت، بي رغبتي مردم براي خريد تخم مرغ گران و نيز جو رواني ناشي از واردات تخم مرغ ديروز باعث شد تا قيمت هر شانه تخم مرغ حدود 800 تومان كاهش يابد.
يك مغازه دار در چهارراه كالج در اين باره به فارس گفت: تخم مرغ در بازار كاهش يافته و مردم نيز علاقه چنداني به خريد ندارند بنابراين خريد و فروش هم كم شده است.
يك مغازه دار ديگر افزود: تخم مرغ طي سه روز گذشته هر كارتن با برند اصل توكل به قيمت 48 هزار تومان عرضه مي شد ولي ديروز به 42 هزار تومان رسيد. با اين حساب كه هر كارتن حاوي 6 شانه تخم مرغ است قيمت از شانه اي 7 هزار و 800 تومان به 7 هزار تومان سقوط كرده است.
مسئولان پيش بيني كرده اند با افزايش واردات تخم مرغ و نيز كاهش التهاب ناشي از رشد بي رويه قيمت اين كالا در روزهاي آينده قيمت تخم مرغ كاهش بيشتري خواهد داشت.

 



معاون وزير تجارت: قيمت نان امسال افزايش نمي يابد

معاون وزير صنعت، تجارت و معدن گفت: قيمت نان امسال افزايش نمي يابد.
عباس قبادي به ايسنا گفت: قيمت نان تا پايان امسال تغيير نمي كند اما در برنامه داريم كه اگر بشود قيمت نان نيز مثل بقيه كالاها توسط خود صنف آن ها تعيين شود.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي درمورد زمان اجرايي شدن اين موضوع اظهار كرد: زمان آن معلوم نيست اما درامسال نيست.
وي همچنين درمورد كيفيت نان به فارس گفت: گزارش هاي رسيده حكايت از آن دارد كه كيفيت نان بهتر شده است تاكنون 40درصد از نانوايي هاي تهران آرد با كيفيت دريافت كرده اند و تا آخر اين هفته 80 درصد نانوايي ها موفق به دريافت اين آرد مي شوند.
وي با تأكيد براينكه بازرسي هاي كيفيت نان از اين هفته آغاز مي شود اظهار داشت:درمنطقه 3تهران بهبود دهنده بين واحدهاي نانوايي توزيع شده است تا كيفيت نان مطلوب شود و به ترتيب درساير مناطق تهران نيز بهبود دهنده مورد استفاده قرار مي گيرد اما ما الزامي براي استفاده از آن درواحدهاي نانوايي تعيين نكرديم.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: كارخانجات از وضعيت گندم راضي هستند و گندم با نظارت پژوهشكده گندم و آرد اختلاط شده و به واحدها تحويل داده مي شود.

 



وزير جهاد كشاورزي: تعرفه واردات شكر از همين ماه افزايش مي يابد

وزيرجهاد كشاورزي گفت: تعرفه واردات شكر افزايش مي يابد.
صادق خليليان درگفت وگويي اظهار كرد: تا زماني كه قيمت شكر در بازار براي توليدكننده و مصرف كننده متعادل نشود، سياست هاي حمايتي خود را هم از توليدكننده و هم مصرف كننده ادامه مي دهيم.
وي درباره كاهش تعرفه واردات شكر از سوي دولت، اظهار كرد: ميزان واردات شكر درپنج ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل به شدت كاهش پيدا كرده است و اين نشان مي دهد: سياست هايي كه دولت براي تنظيم بازار شكر، كنترل واردات و درعين حال حمايت از توليد داخلي اتخاذ كرده، جواب داده است.
خليليان افزود: توليد شكر از مهر ماه آغاز مي شود كه تعرفه آن هم از مهر افزايش مي يابد و تنظيم تعرفه ها به گونه اي است كه ضمن حمايت از توليد داخلي، نياز كشور هم بايد تامين شود.
وزيرجهاد كشاورزي تصريح كرد: تا زماني كه قيمت شكر در بازار براي توليدكننده و مصرف كننده متعادل نشود، سياست هاي حمايتي خود را هم از توليدكننده و هم مصرف كننده ادامه مي دهيم.
خليليان درپاسخ به سوالي درباره پرداخت خسارتهاي ناشي از تلفات بيماري هاي تنفسي به مرغداران، گفت: به كليه مرغداري هايي كه خود را بيمه كرده اند، خسارت ها از طريق بيمه و براساس مفاد قرارداد پرداخت شده است.
وي افزود: اما برخي از مرغداري ها كه خود را بيمه نكرده بودند و نتوانستند از اين مزايا بهره مند شوند، براي پرداخت خسارت به آنها نيازمند مصوبه دولت هستيم تا مرغداري هايي كه خود را بيمه نكرده باشند، صندوق بيمه بتواند خسارت آنها را پرداخت كند لذا منتظر هستيم كه مصوبه دولت را دراين زمينه دريافت كنيم.

 



استرداد اضافه مبلغ دريافتي از مردم براي بيمه هاي اختياري

مديرعامل بيمه كارآفرين گفت: با اعلام نرخ ديه امسال مردم مي توانند با مراجعه به شركت هاي بيمه مبالغ اضافي خود را كه در قالب بيمه هاي اختياري از شركت هاي بيمه خريداري كرده اند، دريافت كنند.
محمود ضرابي در گفت وگو با فارس ضمن بيان اين مطلب كه مردم با اعلام نرخ ديه امسال نگراني بابت قراردادهاي خود با شركت هاي بيمه نخواهند داشت، در مورد چرايي فروش بيمه نامه هاي اختياري شخص ثالث به بيمه گذاران، اظهار داشت: شركت هاي بيمه به دليل آنكه در چند ماه گذشته با عدم اعلام نرخ قطعي ديه از جانب قوه قضائيه روبه رو بودند براي رفع مشكلات مردم اقدام به عرضه بيمه نامه هاي اختياري با سقفي بيش از تعهدات گذشته خود نمودند.
وي با اشاره به اينكه در خريد بيمه نامه هاي اختياري شخص ثالث هيچ گونه اجباري از سوي شركت هاي بيمه براي بيمه گذاران صورت نگرفته است، افزود: شركت هاي بيمه براي جلوگيري از مشكلات مردم در زمان بروز حوادث اقدام به عرضه اين بيمه نامه ها نمودند زيرا در برخي از موارد خسارت بيش از تعهدات بيمه نامه افراد بوده و مردم مي بايست مابقي مبالغ را خود پرداخت مي كردند.
اين مقام مسئول در بيمه كارآفرين ضمن بيان اين مطلب كه با اعلام ميزان نرخ ديه امسال مردم مي توانند با مراجعه به شركت هاي بيمه مبالغ اضافي خود را كه در قالب بيمه هاي اختياري از شركت هاي بيمه خريداري كرده اند را دريافت كنند، تصريح كرد: البته در اين مسير شركت هاي بيمه نيز موظف هستند علاوه بر پرداخت مبالغ مذكور حتي هيچ گونه افزايش قيمتي را در حق بيمه هاي خود در اين 5 ماه باقي مانده از سال انجام ندهند.
ضرابي ضمن تاكيد بر اينكه براساس توافقات به عمل آمده شركت هاي بيمه بايد در ماه هاي باقي مانده از سال جاري حتي تعهدات خود را براساس نرخ جديد ديه به بيمه گذاران ارائه نمايند، گفت: البته در اين مسير موافقت شده است كه شركت هاي بيمه در شرايط بروز حوادث براي بيمه شدگان تعهد ديه جديد را داشته باشند بدون دريافت حق بيمه و شركت هاي بيمه موظف هستند اين مصوبه را رعايت كنند.
وي در خصوص اقدامات احتياطي صنعت بيمه در عدم تكرار مشكلات نرخ ديه امسال در آينده، گفت: تاكنون تمام تلاش و كوشش صنعت بيمه و قوه قضائيه با حمايت و همراهي دولت تعيين نرخ ديه امسال و رفع مشكلات آن بود به نحوي كه به محض انجام اقدامات تكميلي به سراغ بررسي نرخ ديه در سال آينده نيز خواهيم رفت.
به گفته وي طبيعتا براي جلوگيري از بروز مشكلات نرخ ديه امسال تمام اقدامات و هماهنگي هاي لازم را انجام خواهيم داد به نحوي كه صنعت بيمه در سنديكاي بيمه گران ايران با همكاري ساير بخش هاي مطالعاتي مانند پژوهشكده بيمه كارهاي پژوهشي مناسبي را در دستور كار دارد.

 



به دليل تعلل در اجراي تعهدات صورت گرفت
اخراج گاز پروم روسيه از ميدان نفتي آذر

در حالي كه گازپروم روسيه مدعي مهلت گرفتن در توسعه ميدان نفتي آذر شده بود مديرعامل شركت ملي نفت ايران از خروج كامل گازپروم روسيه از ميدان نفتي آذر خبر داد.
احمد قلعه باني در گفت وگو با فارس در خصوص آخرين وضعيت توسعه ميدان آذر كه يك ميدان مشترك با كشور عراق است گفت: متأسفانه شركت گازپروم روسيه در خصوص تعهدات خود به ايران تعلل كرد و شركت ملي نفت نيز بارها به اين شركت اخطار داد اما هيچ توجهي به اين اخطارها نمي شد.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران تصريح كرد: بعد از جمع بندي صورت گرفته قرار شد ما همكاري خود را با اين شركت در ميدان نفتي آذر قطع كنيم و كار را به پيمانكاران داخلي واگذار كنيم.
وي ادامه داد: پيمانكاران داخلي نيز در قالب يك كنسرسيوم در اين ميدان وارد مي شوند كه به زودي اين پيمانكاران معرفي خواهند شد.
ميدان نفتي آذر به مساحت 482 كيلومتر در جنوب شرقي شهرستان مهران قرار گرفته و با كشور عراق مشترك است.
اين ميدان دان داراي 7 حلقه چاه توسعه اي است كه با توسعه كامل روزانه حدود 65 هزار بشكه نفت مي توان از اين ميدان برداشت كرد.
پيش از اين شركت نفتي گازپروم روسيه با طرح اين ادعا كه نامه هاي اخطاري شركت ملي نفت را دريافت نكرده است، از دريافت مهلت مجدد براي توسعه ميدان نفتي آذر خبر داده بود.

 



روزنامه صهيونيستي جروزالم پست اذعان كرد
 بي اعتنايي شركت هاي آلماني به تحريم ها عليه ايران

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست طي گزارشي نوشت به رغم تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران روابط تجاري آلمان با ايران در سال هاي اخير رو به رشد بوده است.
به گزارش فارس به نقل از يك استاد دانشگاه آلماني آمده است، آلمان شريك تجاري شماره يك ايران است و همچنان مشروعيت دولت ايران را قبول دارد و روابط ساختاري اقتصادي خود با ايران را توسعه مي دهد.
اين متخصص روابط ايران و آلمان گفت: روابط تجاري دو جانبه با ايران حكومت اين كشور را با ثبات تر مي كند.
وي افزود: حتي اگر آلمان تكنولوژي را براي بهبود مشكلات زيست محيطي ايران به اين كشور انتقال دهد، حكومت ايران را تقويت مي كند.
اين متخصص روابط ايران و آلمان از علاقه تجار آلماني به تجارت با ايران انتقاد كرد.
وي تصريح كرد: ايران به شدت در تلاش است كه منابع انرژي خود را با كمك انرژي اتمي متنوع سازد.
در ادامه اين گزارش آمده است، با وجود تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران، صادرات آلمان به ايران 6/2 درصد در سال هاي 2009 تا 2010 افزايش يافته است و به 8/3 ميليارد يورو رسيده است.
صادرات آلمان به ايران از حدود 22/2 ميليارد يورو در نيمه نخست سال 2010 به 76/1 ميليارد يورو در نيمه نخست سال 2011 كاهش يافت اما واردات آلمان از ايران در اين مدت از 382 به 453 ميليون يورو افزايش يافت.
حزب چپ ضد اسرائيلي آلمان در ماه سپتامبر نماينده اي به ايران فرستاد و خواستار مذاكرات در مورد انرژي خورشيدي و لغو تحريم هاي كالاهاي با كاربرد دوگانه در تكنولوژي و زيرساخت هاي انرژي ايران شد.اين گزارش مدعي شد، دولت ايران مكررا از كالاهاي با كاربرد دوگانه كه هم در اهداف نظامي و هم در مقاصد غيرنظامي كاربري دارند، بهره برده است و به خريد قايق هاي تندرو از ايتاليا در چندين سال پيش اشاره كرد و ادعا كرد كه ايران اين قايق ها را براي مصرف نظامي تغيير داده است.براساس اين گزارش اتحاديه اروپا مهم ترين شريك تجاري ايران باقي مانده است و ارزش كل مبادلات اين اتحاديه با ايران در سال 2010 بيش از 25 ميليارد يورو گزارش شده است. تقريبا 90 درصد واردات اروپا از ايران، انرژي است كه اين كشور را به ششمين صادركننده بزرگ انرژي به اروپا تبديل كرده است.

 



به زودي انجام مي شود
امضاي قرارداد مسكن مهر سال هاي 91 و 92 با انبوه سازان

وزير راه و شهرسازي گفت: تا دو ماه ديگر قرارداد ساخت مسكن مهر سال 91 و 92 با انبوه سازان كشور امضا مي شود.
علي نيكزاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: ميزان مبلغ و آورده مالي لازم كه بايد توسط متقاضيان مسكن مهر تأمين شود بسته به ميزان متراژ واحدهاي مسكوني متفاوت است بطوريكه افرادي كه مي خواهند واحد مسكوني با متراژ بالاتر و داراي پاركينگ دريافت كنند بايد مبلغ بيشتري بپردازند.
به گفته وي، متقاضيان واحد مسكوني كوچكتر و بدون مشاعات در مسكن مهر مطمئناً مبلغ و آورده كمتري نسبت به متقاضياني كه واحد مسكوني با متراژ بيشتر مي خواهند مي پردازند.
نيكزاد در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به اينكه گفته مي شود اوج تقاضاي مسكن سال 92 است آيا سهميه ساخت مسكن مهر براي سال 91 و 92 نسبت به سهميه 89 و 90 بيشتر خواهد بود تأكيد كرد: كار كارشناسي در سراسر كشور با گرفتن آمار از مركز آمار و بانك مركزي براي استخراج ميزان دقيق نياز مسكن آماده شده است و تا دو ماه ديگر ميزان دقيق ساخت مسكن مهر براي سال 91 و 92 مشخص خواهد شد.
وزير راه و شهرسازي افزود: در اين مرحله از كار كارشناسي ميزان دقيق ازدواج ها، موجودي توليد مسكن، ميزان جمعيت جوان كشور و كسري مسكن از مركز آمار و بانك مركزي در حال استخراج است.
وي تصريح كرد: بايد عرض كنم كه اوج تقاضاي مسكن سال 92 نيست چرا كه نياز انباشته مسكن كه هر سال يك ميليون است اگر اين اوج تقاضا به سال 92 برسد آن زمان مي توان گفت كه اوج تقاضا سال 92 است.
وي اضافه كرد: در حاليكه بايد اذعان شود كه در حال حاضر با اين ساخت و سازهاي صورت گرفته در كشور به نوعي به اين نياز انباشته پاسخ داده شده است.
نيكزاد خاطرنشان كرد: براي اين حرفم كه مي گويم اين نياز انباشته را پاسخ داده و خواهيم داد دليل دارم چرا كه حتي در برخي از استان ها به دليل اين كه بيش از نياز، مسكن احداث كرده ايم ديگر مسكن مهرجديدي نخواهيم ساخت.
وي افزود: به عنوان مثال استان سمنان و زنجان به دليل ساخت مسكن مهر بيش از نياز ديگر واحد مسكوني جديدي نخواهيم ساخت.
نيكزاد خاطرنشان كرد: قيمت ساخت مسكن مهر براي سال 91 و 92 مقطوع بوده و قراردادي كه با انبوه سازان خواهيم بست بالاتر از قيمت هاي امسال (متري 300 هزار تومان) نيست.
نحوه اطلاع رساني داده هاي هواشناسي بايد اصلاح شود
همچنين وزير راه و شهرسازي گفت: بايد نحوه اطلاع رساني داده هاي هواشناسي به نحوي صورت گيرد كه براي عامه مردم قابل فهم باشد و همه كاربران بتوانند از آن استفاده كنند.
به گزارش ايرنا، «علي نيكزاد» در چهارمين نشست مديران استاني و ستادي سازمان هواشناسي افزود: داده ها و اطلاعاتي كه سازمان هواشناسي ارائه مي كند و خدماتي كه بخش هاي مختلف از آن استفاده مي كنند بايد به اطلاع افكار عمومي برسد و اين اطلاع رساني نيز بايد با زبان ساده و قابل فهم ارائه شود.
وي ادامه داد: با وجود اينكه بخش هاي گسترده اي در كشور از خدمات سازمان هواشناسي استفاده مي كنند، اما اين سازمان به نوعي مظلوم واقع شده است.
وي افزود: فعاليت بخش هاي مختلف از جمله كشتيراني، كشاورزي، عمران و شهرسازي، هوانوردي وابسته به اطلاعات سازمان هواشناسي است به طوري كه بدون بهره گيري از اين اطلاعات عملا نمي توان كاري كرد.

 



معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
سرمايه گذاري دو هزار ميليارد توماني براي ساخت آزادراه تهران شمال

معاون وزير راه و شهرسازي از سرمايه گذاري دو هزار ميليارد توماني براي ساخت دو فاز مهم آزادراه تهران شمال خبر داد.
احمد صادقي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: تصويب نشدن اعتبارات لازم در طول سال هاي گذشته و عدم توانايي شريك سرمايه گذار در ارائه سهم الشراكه خود براي ساخت آزادراه تهران - شمال، دو مانع عمده در برابر اتمام عمليات اجرايي آزادراه تهران - شمال بود.
وي با بيان اينكه مناطق يك و چهار اين آزادراه توسط بنياد جانبازان در حال اجرا است كه در آينده نزديك به بهره برداري خواهد رسيد، ادامه داد: اين آزادراه 121 كيلومتر است كه قطعه چهار آن از مرزن آباد به چالوس به طول 22 كيلومتر در سال جاري به بهره برداري مي رسد و قطعه اول از تهران تا شهرستانك 33 كيلومتر است كه در سال 1391 به بهره برداري خواهد رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه مناطق دو و سه مهم ترين قطعات اين آزادراه هستند و جغرافياي كوهستاني دارند، گفت: طول اين دو نقطه 74 كيلومتر خواهد بود و بيش از 40 كيلومتر تونل در آنها احداث مي شود.
صادقي با بيان اينكه دوران مشاركت وزارت راه و شهرسازي با بنياد جانبازان براي اجراي آزادراه تهران - شمال به اتمام رسيده است، گفت: در اين راستا وزارت راه و شهرسازي براي ساخت قطعات دو و سه اين آزادراه با كنسرسيوم متشكل از سه شركت بزرگ داخلي كه متخصص احداث آزادراه هستند، جلساتي برگزار كرد و طي انعقاد تفاهم نامه اي عمليات به روز كردن مطالعات اوليه انجام شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل با بيان اينكه مقرر شد اين كنسرسيوم قطعات مذكور را به روش bot (طراحي، ساخت، بهره برداري و نگهداري) بسازد، گفت: 25 درصد هزينه اجراي اين دو قطعه برعهده دولت و 75 درصد هزينه اجراي آن برعهده بخش خصوصي است؛ بازگشت سرمايه بخش خصوصي نيز از طريق وصول عوارض انجام مي شود.
صادقي با اشاره به اينكه اين كنسرسيوم هم اكنون در حال انجام مطالعات فاز دو و تهيه نقشه هاي اجرايي هستند، ادامه داد: كارگاه پروژه نيز همزمان در حال تجهيز است و تا پايان مهرماه عمليات كلنگ زني رسمي آغاز اجراي فازهاي دو و سه اين آزادراه با حضور مقامات ارشد دولتي و وزارت راه آغاز خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه مقرر شده است براي تامين اعتبارات مورد نياز اجراي قطعات دو و سه آزادراه، مبلغ 500 ميليارد تومان از محل فروش اوراق مشاركت به اين پروژه تخصيص داده شود، خاطرنشان كرد: در اجراي قطعات دو و سه بيش از 2 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري خواهد شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور تصريح كرد: پيش بيني مي كنيم عمليات اجرايي فازهاي دو و سه اين آزادراه ظرف سه سال به اتمام برسد.

 



رئيس سازمان استاندارد كشور: همه خودروها به جز وانت پيكان شماره گذاري مي شود

رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اعلام كرد: هم اكنون همه خودروهاي كشور به غير از وانت پيكان شماره گذاري مي شود.
«نظام الدين برزگري» به مناسبت هفته استاندارد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به غير از پيكان وانت كه شماره گذاري آن به دليل رعايت نكردن استانداردهاي موردنظر سازمان استاندارد متوقف شده است، همه خودروهاي كشور شماره گذاري مي شود.
وي با اشاره به بحثي كه در مورد توقف شماره گذاري دو خودرو ديگر مطرح شده بود، بدون اشاره به نام اين دو خودرو بيان كرد: استانداردهاي لازم درخصوص اين دو خودرو ابلاغ شد كه توليدكنندگان اين استانداردها را در مورد آنها رعايت كردند.
برزگري درخصوص روند شماره گذاري خودروي فراز نيز تصريح كرد: در مورد اين خودرو بحث هاي فراواني مطرح شده و هم اكنون بحث شماره گذاري كشنده فراز از طريق نهاد رياست جمهوري پيگيري مي شود كه اميدواريم به نحو مطلوب در اين مورد تصميم گيري شود.
وي همچنين در مورد ادامه توليد پيكان وانت عنوان كرد: وظيفه سازمان استاندارد در قانون ارتقاي كيفيت خودرو، تائيد يا تائيد نكردن شماره گذاري يك خودرو و اعلام آن به پليس راهور ناجا است و اگر توليدكننده با وجود اعلام منع شماره گذاري خودرو به توليد آن ادامه دهد، خود نيز بايد هزينه هاي نگهداري و امكان نداشتن عرضه آن به بازار را متقبل شود.
برزگري در مورد امكان توقف خط توليد پيكان وانت نيز اظهار داشت: سازمان استاندارد در مورد ساير محصولات مي تواند خط توليد آن را متوقف كند اما در مورد خودرو وظيفه ما تنها تائيد و يا عدم تائيد شماره گذاري آن است.
وي همچنين در خصوص توقف شماره گذاري خودروي پرايد نيز متذكر شد اين توقف از طرف ما نبوده و از نظر ما پرايد موفق به كسب استانداردهاي 15 گانه شده است.
رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي با اشاره به وضعيت كنترل كالاهاي توليدي داخل كشور، اعلام كرد: اين سازمان به دنبال كسب مصوبه اي است كه طبق آن تمام توليدكنندگان در مقابل كالاهاي توليدي خود از لحاظ كيفيت مسئول و در صورت شكايت مصرف كنندگان پاسخگو باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14