(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 مهر 1390- شماره 20045

كوتاه اقتصادي
2 وزير مامور ساماندهي 20 هزار كارگر گروه آريا
غضنفري: از 124 شكايت داريد به 09610 زنگ بزنيد !
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس: هر 6ماه يك فاز پارس جنوبي وارد مدار توليد مي شود
اعمال تعرفه زمستاني گاز خانگي از اول آبان
جزئيات آخرين تحولات بسته حمايتي صنعت
هشدار نخست وزير انگليس نسبت به بروز فاجعه اقتصادي در اروپا
افزايش 5درصدي قيمت لوازم خانگي وارداتي
اجراي طرح راه آهن اراك - ملاير طبق برنامه
در مدت كمتر از 3 ماه از راه اندازي فعاليت بورس نفت متوقف شد
نرخ تورم شهريور ماه 3/18 درصد
محدوديت در قيمت فروش محصولات لاستيكي



كوتاه اقتصادي

¤ موسسه تحقيقاتي بيزينس مونيتور در جديدترين گزارش خود اعلام كرد ايران با كسب نمره 53 از 100 در جايگاه نخست منطقه خاورميانه از نظر فضاي كسب و كار در بخش صنايع پايين دستي قرار گرفته است.موسسه تحقيقاتي بيزينس مونيتور در جديدترين گزارش خود اعلام كرد اقتصاد ايران مناسب ترين فضاي كسب و كار در زمينه صنايع پايين دستي را در ميان كشورهاي خاورميانه در سال 2011 به خود اختصاص داده است.
¤ مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران گفت: 5/8 ميليون تن از ظرفيت اسمي واحدهاي پتروشيمي كشور خالي است كه 30 درصد از آن به دليل كمبود خوراك است. عبدالحسين بيات ظرفيت اسمي واحدهاي پتروشيمي كشور را 5/54 ميليون تن ذكر كرد.
¤ دومين كنفرانس بين المللي صنعت احداث به منظور ظرفيت سازي و ايجاد توانمندي در شركت هاي داخلي برگزار مي شود.اين كنفرانس با هدف ارائه راهكارهاي مناسب براي دولت جهت ايجاد بسترهاي لازم به منظور توانمندسازي و ماندگار كردن شركت ها در راستاي توسعه مهندسي كشور22 آبان در تهران برگزار مي شود.
¤ شوراي رقابت با تكيه بر ماده 45 اصل 44 تصويب كرد شركت بورسي مخابرات در هيچ شرايطي حق رفتار تبعيض آميز و ايجاد محدوديت بين خود و شركت هاي ديگر را ندارد.شوراي رقابت در ادامه بررسي ارائه دستورالعمل قيمت گذاري و خدمات ويژه مخابرات، هفته گذشته جلسه اي را به منظور بررسي شكايت شركت هاي اينترنت پرسرعت از زيرساخت، شكايت از شركت صا ايران و بررسي شكايت انجمن صنفي دفاتر پيشخوان دولت از تخلف شركت پست برگزار كرد.
¤ در نيمه نخست سال جاري 552 ميليون دلار برنج وارد كشورمان شده است كه واردات اين محصول در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 17/27 درصد به لحاظ ارزشي رشد داشته است.در طول شش ماهه نخست امسال، 651 هزار تن برنج به ارزش 552 ميليون دلار وارد كرده ايم كه در مقايسه با نيمه نخست سال 89 كه 524 هزار تن به ارزش 434 ميليون دلار بوده، رشد 10/24 درصدي به لحاظ وزني و 17/27 درصدي به لحاظ ارزشي را نشان مي دهد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2270 الي 2275، 2228، 2229، 2280 الي 2283، 2611 الي 2613، 4440 الي 4449، 4460، 4461، 6600 الي 6608، 2244 الي 2249، 2219، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي برخي از سرمايه گذاران و شركت هايي كه مي توانند از تسهيلات صندوق توسعه ملي استفاده كنند را معرفي كرد.رحيم قرباني در جلسه اي كه با حضور تعدادي از مديران انجمن شركت هاي مهندسي پيمانكاري نفت، گاز و پتروشيمي برگزار شد، اظهار كرد: اگر سهم بخش خصوصي در طرح ها 80 درصد و مابقي سرمايه گذاري متعلق به دولت باشد، مي توانند از تسهيلات صندوق بهره گيري كنند.قرباني اضافه كرد: گروه ديگري كه مي توانند از تسهيلات صندوق بهره مند شوند، شركت هاي ايراني هستند كه در مناقصات خارج از كشور برنده مي شوند.
¤ ميزان صادرات فولاد خام و محصولات فولادي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) در نيمه نخست امسال با متوسط رشد 64 درصدي همراه شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) تا انتهاي شهريورماه سال جاري ارزش صادرات كل فولاد توسط شركت هاي اين سازمان به بيش از 4/264 ميليون دلار رسيد درحالي كه رقم صادرات مدت مشابه سال گذشته 161 ميليون دلار بود.

 



2 وزير مامور ساماندهي 20 هزار كارگر گروه آريا

وزير اقتصاد به تشريح برنامه هاي دولت براي بازگرداندن آرامش به فضاي اقتصادي كشور، استرداد مابقي رقم اختلاس بزرگ، تعيين تكليف سهامداران بانك آريا و مديريت آتي بانك ملي پرداخت.
شوراي گفت وگوي بخش خصوصي و دولت ديروز با حضور وزير امور اقتصاد و دارايي، رئيس كل بانك مركزي و رئيس اتاق بازرگاني ايران تشكيل جلسه داد.
شمس الدين حسيني گفت: دولت دغدغه اي در باب سوخت وجوه بانكي اين تخلف ندارد و امروز تقريبا در بررسي هاي صورت گرفته مشخص شده كه دارايي هاي اين گروه، 4700 ميليارد تومان است و اين رقم مورد تاييد دادستان قرار گرفته است.
وي تصريح كرد: آنچه محل مناقشه است 1730 ميليارد توماني است كه مدارك آن وجود ندارد، اگرچه اين رقم نيز تنزيل شده و 25 درصد آن به طور متوسط از سوي بانك ها اخذ شده است، ضمن اين كه 75 درصد اين رقم به متقاضي ارايه شده است.
به گفته حسيني، البته بايد توجه داشت كه تمامي اين رقم به گروه موردنظر پرداخت نشده است و بخشي از آن به فولاد خوزستان تخصيص يافته تا اين بنگاه اقتصادي، محصول خريداري كند، بنابراين آنچه كه به عنوان تخلف مطرح بود، اين است كه در برخي از موارد، خريدار و فروشنده اين گروه يكسان بوده و به همين دليل سوءاستفاده صورت گرفته است.
وي اظهار داشت: هم اكنون تلاش هايي صورت گرفته تا ميان بانك صادرات و ساير بانك ها يك گروه همكاري با نظارت بانك مركزي و پشتيباني وزارت امور اقتصادي و دارايي تشكيل شود تا مراودات ميان بانك ها تنظيم شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: جلسات مشخصي از سوي بانك صادرات با هر يك از بانك ها برگزار شده است تا چگونگي وصول و گردش وجوه را تحت نظارت دادستاني و قوه قضاييه تنظيم كند.
وي اظهار داشت: امروز تصميم گرفته شد كه با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مراقبت دادستاني، اقداماتي براي گردش فعاليت هاي اقتصادي برخي از بنگاه هاي اين گروه، صورت گيرد، چرا كه گروه ملي فولاد كه يكي از زيرمجموعه هاي اين گروه است، يك بنگاه بزرگ توليدكننده است كه نياز به سرمايه در گردش دارد. ضمن اين كه گروه ملي فولاد، شمش وارد كرده است كه بايد در گمرك معطل نماند.
حسيني خاطرنشان كرد: انتظار ما از رسانه ها اين است كه از اين پس در اين فضا به دولت كمك كنند كه فضاي كسب و كار از گرد و غبار و سونامي ايجاد شده، آسيب نبيند و فضاي كسب و كار كه سرمايه اي بزرگ است، از اين موضوع گذر كند.
وزير امور اقتصادي و دارايي از وضعيت فعلي محمود خاوري، مديرعامل سابق بانك ملي ابراز بي اطلاعي كرد.
وزير اقتصاد در ادامه گفت وگوي خود با خبرنگاران در خصوص وضعيت بانك ملي گفت: چندين گزينه براي اين مسئوليت پيشنهاد شده كه با همكاري مراجع مربوطه اميدوارم در هفته جاري اعلام شود. وزير امور اقتصاد و دارايي همچنين درباره وضعيت سهامداران بانك آريا نيز گفت: اخبار نهايي اين موضوع را بايد از بانك مركزي جويا شويد ولي تا آنجايي كه بنده اطلاع دارم اين موضوع در دستور شوراي پول و اعتبار قرار داشته و در حال بررسي است.
وي ضمن تاكيد بر اين كه همه وجوه در اختيار بانك مركزي است، گفت: بانك مركزي مي تواند با اقدامات خاص خود اين موضوع را بررسي كند.
وي يادآور شد: نبايد كاري كرد اختلاس اخير فعاليت هاي اقتصادي بخش خصوصي را تحت تاثير قرار دهد و افزود: با توجه به اين كه سيستم بانكي مسئوليت تامين مالي كشور را بر عهده دارد، بايد تمام تمركز خود را بر تقويت نظارت بر فعاليت بانك ها معطوف كند تا حمايت از فعاليت هاي اقتصادي ناديده گرفته نشود.
ساماندهي 20 هزار كارگر
گروه آريا
محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز در حاشيه اين جلسه گفت: به لحاظ جنبه اقتصادي بايد دنبال اصلاح فرآيندها باشيم بايد آينده را پيش رو داشته باشيم تا از تكرار اين حوادث ناگوار جلوگيري شود.
وي افزود: اصلاح مقررات و رويه ها در نظام بانكي يكي از مواردي است كه بايد به آن توجه شود به طوري كه در اختلاس صورت گرفته در رويه صدور اعتبارات اسنادي تخلف صورت گرفته است.
نهاونديان گفت: همچنين تصميم گرفته شده است تا در شوراي پول و اعتبار نسبت به صدور اعتبارات اسنادي و شرايط و قوانين آن اصلاحات صورت گيرد.
وي افزود: در اختلاس صورت گرفته بخشي از LC ها در سيستم بانكي ثبت شده و بخشي ديگر ثبت نشده است به طوري كه LC هاي ثبت نشده در حدود 1700 ميليارد تومان است. نهاونديان گفت: براساس گزارش بانك مركزي دارايي ها، كارخانجات و املاك گروه اختلاس كننده حدود 4 هزار و 700 ميليارد تومان است.
وي افزود: بايد ريشه اختلاس رانتي خشكانده شود و فساد نتيجه شرايطي است كه با اتكا به يك ارتباط خاص از امكان خاصي برخوردار مي شود.وي افزود: نبايد اختلاس صورت گرفته باعث ايجاد تنگنا در فضاي كسب و كار شود و به كل اقتصاد آسيب وارد كند به طوري كه واحدهاي توليدي گروههاي اختلاس كننده 52 كارخانه داشته و بيش از 20 هزار كارمند و كارگر در آن مشغول به كار بوده اند كه وزير صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد مامور تصميم گيري در اين خصوص شده است.
وي افزود: 38 كارخانه از گروه كارخانه هاي اختلاس گر در گروه آهن و فولاد بوده است كه مي توان به فولاد لوشان و ملي صنعتي خوزستان اشاره كرد.نهاونديان تاكيد كرد: سيستم بانكي بايد در تصميم گيري براي ارائه تسهيلات از مشاوره تشكل هاي اقتصادي استفاده كند تا راه سوءاستفاده افراد نااهل و كساني كه خارج از حوزه هاي تخصصي آمده اند گرفته شود.
اظهارات رئيس كل
بانك مركزي
محمود بهمني در حاشيه شوراي گفت وگو در جمع خبرنگاران در خصوص گزينه جديد براي مديريت بانك ملي، افزود: هنوز مديرعامل جديدي براي بانك ملي مشخص نشده است.وي در خصوص اخبار منتشره در خصوص امكان مديريت عاملي حسين قضاوي معاون اقتصادي بانك مركزي، گفت: حكم مديريت بانك ملي براي آقاي قضاوي معاون اقتصادي بانك مركزي زده نشده است.
بهمني با بيان اينكه در هفته جاري به طور حتم مديرعامل جديد بانك ملي مشخص مي شود گفت: فرشاد حيدري عضو هيات مديره بانك تجارت نيز يكي از گزينه هاي احتمالي براي مديريت بانك ملي است.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص فعاليت مديران بانك هاي سامان و گردشگري بعد از بركناري توسط بانك مركزي، اظهار داشت: مديرعامل بانك گردشگري تغيير و اعلام نيز شده است اما اگر اين تغيير انجام نشده باشد بايد پاسخگو باشند.
به گفته وي، مديرعامل بانك سامان نيز تغيير كرده و صورت جلسه آن به بانك مركزي ارسال شده و هم اكنون هيات مديره مسئوليت را به عهده دارد.
بهمني اظهار داشت: تغيير نيافتن مديران بانكي بركنار شده دخل و تصرف در اموال عمومي است و مجازات دارد.
بهمني در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه طبق قانون رئيس كل بانك مركزي شخصا مي تواند حكم بركناري مديران بانك هاي خصوصي را صادر كند گفت: اين مورد در قانون پيش بيني شده و اگر بانك ها دستورالعمل هاي پولي و بانكي را رعايت نكنند رئيس كل بانك مركزي مي تواند مديران عامل را بركنار كند.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص وجود حباب در بازار سكه، گفت: فكر نمي كنم حبابي در بازار سكه داشته باشيم اما اگر تصور كنيم حباب داريم حتما به صفر مي رسانيم.
بهمني در خصوص بازار ارز نيز گفت: نرخ دلار 70 تومان كاهش داشته و هفته گذشته دلار از 1302 تومان به 1230 تومان رسيد و تا پايان هفته باز هم كاهش خواهد يافت.

 



غضنفري: از 124 شكايت داريد به 09610 زنگ بزنيد !

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موافقت سازمان حمايت توليدكنندگان و مصرف كنندگان با افزايش قيمت محدودي از كالاها گفت: مبادا شرايطي پيش آيد كه افزايش هاي غيرقانوني از چشمانتان دور بماند.
مهدي غضنفري تصريح كرد: از تمام همكارانم در سراسر كشور مي خواهم يكبار ديگر مانند هدفمندي يارانه ها به طور فعال به بازار بيايند و قيمت ها را كنترل و تنظيم كنند كه مبادا اجحافي در حق مردم صورت پذيرد.
وي خاطرنشان كرد: تجربه نشان داده بخش هاي بازرسي بازار كه به كمك اصناف، قيمت ها را كنترل مي كنند هرگاه فعالانه و مجدانه كوشيدند به راحتي از بروز تخلف جلوگيري كردند و برخي افزايش هاي غيرقانوني قيمت ها را به حالت قبل بازگرداندند لذا در سطح وزارتخانه به سازمان هاي استاني هم تاكيد كردم با توجه به موافقت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در سطح محدودي با افزايش قيمت برخي كالاها، مبادا شرايطي پيش آيد كه افزايش هاي غيرقانوني از چشمانتان دور بماند.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: از مردم عزيز مي خواهم كه هرگونه تخلف قيمتي، كيفي و كمي را به واحد بازرسي اين وزارتخانه با شماره تلفن 124 گزارش دهند و از همكارانم در سراسر كشور مي خواهم به صورت قاطع شكايات مردمي را پيگيري كنند.
وي در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت مجددا از مردم درخواست كرد در صورتي كه ستاد خبري 124 در بررسي شكايت آنان بي تفاوت و بي توجه بود مراتب را به اداره كل ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات وزارت صنعت، معدن و تجارت با شماره تلفن 09610 اطلاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسيدگي شود.
غضنفري درباره برخي افزايش قيمت ها در كشور گفت: با توجه به افزايش قيمت مواد اوليه در سطح دنيا ما در كشور شاهد برخي افزايش قيمت ها هستيم، يك علت ديگر افزايش قيمت نيز به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش قيمت حامل هاي انرژي برمي گردد.
وي ادامه داد: اين افزايش ها به معني عدم كنترل دولت بر بازار نيست و اگر با برخي افزايش قيمت ها موافقت مي شود به خاطر اين است كه توليدكننده دچار عسر و حرج نشود.
وي همچنين خبر داد كه آيين نامه حمايت از حقوق مصرف كنندگان تاييد شده است و براساس آن انجمن هاي مردم نهاد براي حفظ حقوق مصرف كنندگان تشكيل خواهد شد.

 



مديرعامل شركت نفت و گاز پارس: هر 6ماه يك فاز پارس جنوبي وارد مدار توليد مي شود

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با بيان اين كه به طور قطع در سال 94 همه فازهاي پارس جنوبي تكميل مي شوند، افزود: براساس برنامه ريزي انجام شده از مهرماه امسال تا مهر سال 94 هر شش ماه يك فاز پارس جنوبي را وارد مدار خواهيم كرد.
موسي سوري در گفت وگو با شانا، با بيان اين كه از مهرماه امسال تا مهرماه 94 هر 6 ماه يكبار يك پالايشگاه گاز به مدار توليد كشور اضافه شود، افزود: امسال با به مدار آمدن پالايشگاه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي، 30 ميليون مترمكعب به توليد گاز كشور اضافه خواهد شد.
اين مقام مسئول گفت: سال 91 با به مدار آمدن پالايشگاه هاي فازهاي 17، 18 و 12 پارس جنوبي، 100 ميليون مترمكعب، سال 92 با به مدار آمدن پالايشگاه فازهاي 13، 22 و 24، پارس جنوبي 100 ميليون مترمكعب و سال 93 نيز با بهره برداري از مجموعه فازهايي كه 35 ماهه توسعه مي يابند، 200 ميليون مترمكعب به توليد گاز افزوده خواهد شد.
سوري با بيان اين كه در سال 94 همه فازهاي پارس جنوبي تكميل مي شود، افزود: سال 1394 نيز سال تكميل ظرفيت هاي توليد پارس جنوبي و وارد مدار شدن آخرين فاز يعني فاز 11 است.
وي گفت: براي بهره برداري از فازهاي 35 ماهه عسلويه، بايد سالانه 15 ميليارد دلار طي 4 سال متوالي تزريق شود كه براساس محاسبات مهندسي كه منطق رياضي پشت سر خواهد دارد، عملي شدن اين وعده امكان پذير است.
وي افزود: متاسفانه برخي از مجريان، تحريم ها را دليل عقب ماندگي در اجراي فازها عنوان مي كنند اين در حالي است كه تحريم ها فقط در مكاني تاثيرگذار است كه مديريت خوبي صورت نگيرد.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس تصريح كرد: از اين پس مجريان نمي توانند براي تاخير در اجراي فازها تحريم را بهانه كنند، زيرا توانايي متخصصان داخلي به حدي رسيده كه بتوانند تحريم ها را دور بزنند.
به گفته سوري افزايش هزينه ها نيز باعث تاخير در اجراي پروژه ها نمي شود زيرا وزير نفت با جديت پيگير اين مسئله هستند و براي امسال نيز تاكنون مشكلي از اين نظر نبوده است.
وي افزود: عزم وزارت نفت براي توسعه پارس جنوبي جدي است اگر باور «ما مي توانيم» را جدي بگيريم مي توانيم توسعه 35 ماهه پارس جنوبي را اجرايي كنيم.

 



اعمال تعرفه زمستاني گاز خانگي از اول آبان

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از اعمال تعرفه زمستاني گاز خانگي از اول آبان ماه خبر داد.
جواد اوجي در گفتگو با مهر درباره آخرين تصميم گيري هاي انجام شده براي محاسبه گاز بهاي بخش خانگي در دوره زمستاني گفت: تاكنون از سوي ستاد هدفمندي يارانه ها هيچگونه بحثي مبني بر افزايش قيمت گاز بخش خانگي در دوره زمستاني مطرح نشده است و قيمت گاز براي زمستان امسال ثابت مانده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اعلام اينكه براي دوره زمستاني متوسط قيمت گاز خانگي به ازاي هر متر مكعب 70 تومان تعيين شده است، تصريح كرد:محاسبه قيمت گاز مشتركان خانگي در دوره زمستاني نسبت به سال گذشته هيچ گونه تغييري نكرده است.
وي با تاكيد بر اينكه زمستان امسال در مقايسه با سال گذشته تعداد اقليم هاي محاسبه گازبها بهبود يافته است، اظهار داشت: بر اين اساس تعداد اقليم هاي هواشناسي از 5 به 4 اقليم كاهش يافته است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه شركت ملي گاز مجري تصميمات دولت و ستاد هدفمندي يارانه ها براي اعمال تعرفه هاي جديد گاز مشتركان است، تاكيد كرد: پيش بيني مي شود از اول آبان ماه امسال تعرفه هاي جديد گاز مشتركان خانگي براي دوره زمستاني اعمال شود.
وي با بيان اينكه بر اين اساس تا 12 روز آينده تعرفه جديد گاز زمستاني در تمامي اقليم هاي آب و هوايي كل كشور اعمال مي شود گفت: مشتركان بايد از هم اكنون با اجراي طرح هاي بهينه سازي و رعايت الگوهاي مصرف زمينه كاهش مصرف و به تبع آن كاهش بار مالي قبوض خانگي را فراهم كنند.
محاسبه قيمت گاز در طول سال براساس دو دوره غيرزمستاني(هفت ماهه) و زمستاني (پنج ماهه) صورت مي گيرد.
اوجي در ادامه با بيان اينكه از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تاكنون مشتركان خانگي بهترين مشتريان شركت ملي گاز بوده اند، گفت: در اين مدت بيش از 87 درصد قبوض بخش خانگي توسط مشتركان پرداخت شده است.
مديرعامل شركت ملي گاز با بيان اينكه صنايع عمده و نيروگاهها بدترين مشتريان شركت ملي گاز هستند، تصريح كرد: در حال حاضر نحوه پرداخت قبوض گاز خانگي نسبت به قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به مراتب بهتر شده است.
اوجي در ادامه در خصوص آخرين وضعيت مصرف گاز از ابتداي سال جاري تاكنون با بيان اينكه در اين مدت مصرف گاز صنايع عمده حدود 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است، گفت: بر اين اساس در اين مدت به طور متوسط روزانه 80 ميليون متر مكعب گاز طبيعي در بخش صنايع عمده مصرف شده است.
معاون وزير نفت متوسط مصرف گاز طبيعي در جايگاههاي سي ان جي را از ابتداي سال جاري تاكنون 18 ميليون متر مكعب در روز عنوان كرد و افزود: مصرف گاز در اين بخش نيز حدود 24 درصد افزايش يافته است.
اين مقام مسئول با اشاره به تثبيت مصرف گاز در صنايع غيرعمده، متوسط استفاده از اين حامل انرژي در صنايع غيرعمده را 21 ميليون متر مكعب در روز عنوان كرد و يادآور شد: همچنين از ابتداي سال جاري ميزان تزريق گاز شيرين به مخازن نفتي با افزايش حدود 90 درصدي به 12 ميليون متر مكعب در روز رسيده است.
مديرعامل شركت ملي گاز همچنين از رشد 12 درصدي صادرات گاز ايران از ابتداي سال جاري خبر داد و خاطرنشان كرد: بر اين اساس از ابتداي سال جاري به طور متوسط روزانه 24 ميليون متر مكعب گاز به كشورهاي مختلف صادر شده است.

 



جزئيات آخرين تحولات بسته حمايتي صنعت

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تشريح جزئيات آخرين تحولات بسته حمايت از توليد درمورد ارائه كمك بلاعوض به واحدهاي توليدي توضيح داد.
سيدرضا فاطمي امين در گفتگو با مهر گفت: حمايت هاي صورت گرفته در بخش صنعت و معدن بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به دو بخش حمايت هاي مستقيم و غيرمستقيم تبديل شده است، به اين معنا كه علاوه بر اينكه وزارت صنايع سابق حمايت هايي را از صنايع تأثيرپذير صورت داده است، اما اصلاح شيب قيمت حامل هاي انرژي به عنوان يك موضوع بسيار مهم در دستور كار قرار گرفته است.
فاطمي امين گفت: طبق توافقات صورت گرفته ميان وزارت نيرو و وزارت سابق صنايع و معادن، به منظور شفاف سازي قيمت هاي انرژي و ترغيب مشتركان صنعتي به مصرف بهينه انرژي، تصميماتي اتخاذ شد، به نحوي كه علاوه بر دو گزينه قبلي، در محاسبه هزينه برق گزينه سوم اضافه شده است كه در آن، بهاي قدرت دريافت نشده و متوسط هزينه انرژي اكتيو 430 ريال است كه براي بسياري از مشتركان صنعتي، انتخاب اين گزينه هزينه كمتري را دربر دارد.
وي خاطرنشان كرد: براي آن دسته از مشتركان صنعتي با قدرت بيش از 30 كيلووات كه ضريب بار آنها كمتر از 37 درصد است، شركت هاي برق منطقه اي و توزيع بر مبناي گزينه سوم قبوض برق را صادر مي كنند؛ درحاليكه تا پيش از اين، بر مبناي گزينه يك و 2 قبض برق براي مشتركان ارسال شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: قبض جديد صادر شده جايگزين قبض ارسال شده است كه بنا بر محاسبات انجام شده، به طور معمول استفاده از گزينه 3 براي اين دسته از مشتركان، هزينه كمتري دربر دارد؛ البته با توجه به اينكه در هر سال دو بار امكان تغيير گزينه وجود دارد؛ مشتركان مي توانند نسبت به تغيير گزينه خود با مراجعه به شركت هاي برق اقدام كنند.
وي افزود: مشتركان صنعتي كه بيش از قدرت قراردادي مصرف مي كنند، بايستي نسبت به كاهش آن اقدام نموده و يا در صورت نياز به قدرت بيشتر، تقاضاي افزايش قدرت را به شركت هاي برق مربوطه ارائه كنند. همچنين بر اساس تفاهمات، مقرر شده است بهاي برق مصرفي مربوط به تجاوز از قدرت براي مشتركان صنعتي فوق الذكر، با ضريب 2/1 نسبت به مازاد مصرف محاسبه شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در اين ميان، تمامي بنگاههايي كه گاز مايع مصرف مي كردند، بدون استثنا و محدوديت، به ازاي هر كيلوگرم 300تومان كمك بلاعوض دريافت كردند؛ براين اساس دولت 6 ميليارد تومان به اين بخش پرداخت كرد؛ اين درحالي است كه اين ميزان كمك به 40واحد صنعتي عمده پرداخت شده است كه در مجموع، 20 هزار تن در ماه، مصرف گاز مايع داشتند.
وي خاطرنشان كرد: درمورد نفت گاز نيزكمك هايي صورت گرفته است؛ به نحوي كه دولت براي اين موضوع 270ميليارد تومان منابع مالي پرداخت كرده است و البته استثنايي نيز براي پرداخت به واحدها نداشته است؛ به اين معنا كه تمامي بنگاههاي توليدي سوخت خود را به قيمت 150تومان دريافت كرده اند.
فاطمي امين گفت:باپيشنهاد وزارت سابق صنايع و معادن و تصميم دولت، سهميه اي معادل روزانه 5ميليون ليتر با نرخ 150تومان به بخش صنعت و معدن تخصيص داده شده است. اين سهميه به واحدهاي فعال كه درحال توليد بوده و به شبكه سراسري گاز دسترسي ندارند، ارايه شده است.
وي اظهارداشت: بخش قابل توجهي از نياز واحدهاي بزرگ، ارزي است كه براين اساس با صندوق توسعه ملي مذاكراتي صورت گرفته است و درهفته هاي گذشته نيز، 184 طرح معرفي شده است. هم اكنون نيز درحال پيگيري براي امضاي تفاهم نامه جديدي با صندوق توسعه ملي هستيم.
فاطمي امين از ثبت نام 400بنگاه بزرگ صنعتي براي دريافت تسهيلات از صندوق توسعه ملي خبر داد و گفت: بيشتر اين واحدها نياز ارزي دارند.
وي اظهار داشت: همچنين واحدهاي متقاضي بازسازي نيز از هفته جاري به بانكها معرفي خواهند شد.
فاطمي امين گفت: براساس تصميم ستاد عملياتي هدفمند كردن يارانه هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحدهايي كه سوخت مصرفي آنها نفت كوره بوده و امكان دسترسي به شبكه گاز طبيعي را ندارند، به ازاي خريد هر ليتر نفت كوره 500 ريال كمك بلاعوض دريافت مي كنند.
وي اظهارداشت: واحدهاي متقاضي دريافت اين كمك مي بايست درسايت STSMIR ثبت نام كنند كه تا پس از استعلام خريد از شركت پخش، كمك تعيين شده به آنها پرداخت شود. البته تاكنون براي حدود 7600 درخواست كه متعلق به بيش از 1000 واحد است، حدود 10ميليارد تومان كمك بلاعوض پرداخت شده است.
فاطمي امين گفت: به منظورحفظ شرايط رقابت و تعادل قيمت تمام شده در واحدهاي توليدي كه از سوخت مايع استفاده مي كنند، كمك هزينه خريد سوخت به صورت بلاعوض پرداخت مي شود. نكته ضروري اين است كه اين كمك بلاعوض شامل تمام واحدهاي توليدي اعم از تاثيرپذير و غيرتاثيرپذير مي شود.
وي اظهار داشت: نكته مهم اين است كه معوقات بانكي مانع اعطاي اين تسهيلات نبوده و وثيقه آن، سفته با پشت نويسي ضامن معتبر است. اما در صورت تاخير در بازپرداخت اقساط، اعطاي تسهيلات متوقف خواهد شد.
به گفته فاطمي امين، دراين پروژه به حدود 3600 واحد توليدي تسهيلاتي درحدود 1000 ميليارد تومان بانرخ يارانه اي 3 درصد پرداخت شده است.

 



هشدار نخست وزير انگليس نسبت به بروز فاجعه اقتصادي در اروپا

نخست وزير انگليس خواستار حل اختلافات ميان كشورهاي اروپايي و جلوگيري از بروز يك فاجعه اقتصادي در اين منطقه شد.
«ديويد كامرون» در گفتگو با روزنامه فايننشال تايمز از رهبران منطقه يورو خواسته است براي جلوگيري از بروز فاجعه اقتصادي، «مسئوليت جمعي» برعهده گيرند و «گامهاي قاطع» بردارند.
كامرون همچنين از فرانسه و آلمان خواست بر اختلافات خود غلبه كنند و پيش از پايان سال جاري طرحي قاطع براي پايان دادن به بلاتكليفي ارائه كنند.
آنجلا مركل صدراعظم آلمان و نيكلا ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه روز يكشنبه در پي گفتگوهايشان اظهار داشتند: تا پيش از پايان ماه اكتبر يك بسته جديد جامع را براي رفع بحران بدهي محدوده يورو عرضه خواهند كرد.
فرانسه و آلمان درخصوص نحوه برخورد با بحران مالي اروپا اختلاف داشتند، اما در نشست روز گذشته در برلين اين اختلافات ظاهرا حل شد و دو نفر بر اشتراك ديدگاهها تاكيد كردند. به گزارش مهر، بحران مالي و بدهي ها در ا روپا كه از مدتها پيش آغاز شده همچنان به عنوان يك تهديد راهبردي براي اين كشور ها تلقي مي شود.
يونان، ايتاليا، اسپانيا و پرتغال از كشورهاي منطقه يورو هستند كه با بحران به طور مستقيم دست و پنجه نرم مي كنند.
روز گذشته اين بحران به فرانسه هم رسيد و بانك «دكسيا» كه مالكيت بلژيكي و فرانسوي دارد در آستانه ورشكستگي قرار گرفت.
كارشناسان بر اين باورند كه كمك مستقيم به بانكهايي كه به كشورهاي بحران زده مانند يونان قرض داده اند و كمك به خود كشورهايي كه مقروض هستند موضوع مورد اختلاف در محافل اقتصادي و مالي اتحاديه به شمار مي رود.

 



با موافقت سازمان حمايت صورت گرفت
افزايش 5درصدي قيمت لوازم خانگي وارداتي

معاون سازمان حمايت، از موافقت اين سازمان با افزايش تا سقف 5درصدي قيمت لوازم خانگي وارداتي خبر داد.
وحيد منايي با بيان اينكه افزايش قيمت فوق براي اولين بار پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها صورت گرفته است گفت: اين افزايش قيمت به دليل افزايش نرخ ارز و حمل ونقل و تأثير آن بر بهاي تمام شده اقلام وارداتي و نيز با توجه به تامين حاشيه سود منطقي واردكنندگان صورت گرفته است.
معاون سازمان حمايت از مصرف كننده در گفت وگو با فارس تصريح كرد: از ابتداي هدفمند كردن يارانه ها به دليل نوسانهاي نرخ ارز و نرخ دستمزد و حمل ونقل درخواست افزايش قيمت توسط شركت هاي واردكننده ارايه شد اما در بحث تنظيم بازار به دليل آنكه سياست دولت افزايش قيمت ها نبود و بحث افزايش تدريجي و پلكاني قيمت هدفگذاري شده بود اسناد و مدارك واحدها بررسي و در خصوص افزايش قيمت كالاها تصميم گيري شده است.
وي افزود: قيمت گذاري اقلام اساسي بر اساس سياست ها و وظايف نظارتي سازمان برعهده سازمان حمايت از مصرف كننده است و هرگونه افزايش قيمت اقلام حساس بايد با هماهنگي سازمان حمايت صورت گيرد.منايي اضافه كرد: با توجه به تنوع محصول هاي لوازم خانگي وارداتي با افزايش قيمت تا سقف 5درصد موافقت شده و البته كشش بازار نيز بيش از اين نيست.

 



اجراي طرح راه آهن اراك - ملاير طبق برنامه

مديرعامل شركت مهندسي ساختمان و تاسيسات راه آهن با بيان اين كه اجراي راه آهن اراك- ملاير حدود 5/1 سال به طول انجاميد، گفت: روسازي اين مسير ريلي به موقع ساخته و آماده بهره برداري شد.
كامران سعيدي كيا در گفت وگو با فارس ضمن اعلام اين خبر، نسبت به تشريح اقدامات صورت گرفته براي روسازي راه آهن اراك- ملاير حدفاصل سمنگان تا ملاير، تصريح كرد: اين شركت به عنوان پيمانكار روسازي خط ريلي مذكور، سعي كرد طي مدت برنامه ريزي شده نسبت به اجراي دقيق پروژه اقدام كند.
وي ادامه داد: روسازي سمنگان- ملاير به طول تقريبي 90 كيلومتر و با برآورد ريالي 180 ميليارد ريال از اواخر سال 1388 شروع شد و در دور چهارم سفر رئيس جمهوري به استان همدان در روز 14 مهرماه سال جاري افتتاح و به بهره برداري رسيد.
مديرعامل شركت ريلي بالاست ادامه داد: از مشخصات مهم اين پروژه مي توان به اتمام آن طبق برنامه زمان بندي اعلام شده از سوي كارفرما و همچنين قابليت بهره برداري كامل از خط توسط بهره بردار با توجه به تكميل تمامي فعاليت هاي پيش بيني شده نظير نصب و جوشكاري اشاره كرد. مديرعامل شركت مهندسي ساختمان و تاسيسات راه آهن ابراز اميدواري كرد تا با حمايت مسئولان وزارت راه و شهرسازي، در راستاي توانمندسازي شركت هاي پيمانكاري براي خريد و تجهيزات ريلي، بتوان مطابق اهداف توسعه ريلي تعهدات منضم به برنامه را به موقع به انجام رسانيد.
وي ادامه داد: شركت مهندسي ساختمان و تاسيسات راه آهن (بالاست) يكي از شركت هاي اقماري راه آهن جمهوري اسلامي ايران است كه به تازگي 33 درصد از سهام آن در بازار اول فرابورس عرضه شده است.
سعيدي كيا خاطرنشان كرد: اين شركت براي اولين بار توانسته است با در اختيار داشتن نيروي متخصص و ماشين آلات موردنياز ريلي در سال 1387 نسبت به حضور در عرصه روسازي ريلي اقدام كند.
وي افزود: شركت مهندسي ساختمان و تاسيسات راه آهن در امور پيمانكاري و خدماتي از قبيل تعمير و نگهداري ساختمان و تاسيسات راه آهن و زيرسازي و روسازي خطوط ريلي و ساخت ابنيه فني و پل هاي بزرگ و توليد و حمل بالاست كشور در حال فعاليت است.

 



در مدت كمتر از 3 ماه از راه اندازي فعاليت بورس نفت متوقف شد

سه مقام مسئول در بورس كالا از توقف عرضه نفت خام در بورس تا مهيا شدن ساز و كار عرضه و شرايط بازار خبر دادند.
بورس نفت كه در 22 تيرماه با حضور وزيران نفت و اقتصاد، رئيس سازمان بورس، مديرعامل شركت ملي نفت ايران و مديرعامل بورس كالاي ايران راه اندازي شد با انجام 9 عرضه و موفقيت تنها يك عرضه، در حال حاضر از وضعيتي نامعلوم برخوردار است.
پس از گذشت دو عرضه نفت خام، خريداران خواهان تغيير شرايط عرضه و نحوه تسويه بودند و از همان زمان پيگيري هاي خود را شروع كردند ولي شركت ملي نفت ايران بنا به دلايلي نسبت به تقاضاي خريداران واكنش چندان مثبتي از خود نشان نداد. البته مديران نفت تاكيد مي كردند كه حاضر به ارزان فروشي نفت نيستند.
بهرحال بورس كالا براساس وظيفه خود هر هفته چهارشنبه ها عرضه را انجام مي داد ولي به دليل اختلاف قيمتي كه بين نرخ خريدار و فروشنده وجود داشت به غير از يكبار معامله اي انجام نشد.
اين وضعيت باعث شد تعداد مشتريان نفت خام از پنج متقاضي در عرضه هاي نخست، از عرضه ششم به بعد به صفر برسد و هيچ متقاضي براي خريد وجود نداشته باشد.
در نهايت كميته اي در بورس كالا با حضور مسئولان اين شركت، خريداران و كارگزاران تشكيل شد تا مشكلات را بررسي كنند و نتيجه اين جلسات و پيشنهادات به معاون اقتصادي رحيمي معاون اول رئيس جمهور ارائه شد. همچنين قرار بود چنين جلسه اي نيز با مجموعه وزارت نفت انجام شود و نظرات آنها نيز اخذ و در نهايت در يك جلسه مشترك با حضور وزير نفت اين موارد و تكليف بورس بين المللي نفت كه به نوعي تعطيل شده، مشخص شود. اما همچنان همه در انتظار تعيين وقت جلسه از سوي وزير نفت هستند.
براساس اين گزارش: وقتي هفته گذشته شركت ملي نفت ايران تقاضاي عرضه خود را به بورس كالا ارائه كرد ولي در روز چهارشنبه اين عرضه انجام نشد، دليل اين مسئله را اعلام نكردند. اما وقتي اين هفته تقاضايي از سوي شركت ملي نفت ايران به بورس كالا ارائه نشد سوالات زيادي را ايجاد كرد.
با پيگيري هاي فارس در خصوص دليل عدم عرضه هفته گذشته و اين هفته نفت خام، سه مسئول بورس كالا اين مسئله را تاييد كردند كه قرار است تا زماني كه شرايط عرضه تغيير نكرده و شركت ملي نفت ايران نسبت به خواسته هاي مشتريان انعطاف نشان دهد عرضه هاي نفت خام در بورس كالا متوقف شود.
بر اين اساس، عرضه نفت خام كه در شش مهرماه يعني دو هفته گذشته، به عنوان نهمين عرضه انجام شد آخرين عرضه بود.
توقف عرضه هاي نفت خام از سوي سه مسئول بورس كالا و كارگزاران تاييد شده است و يكي از نكاتي كه ازسوي اين مسئولان مطرح شد اين بود كه تا زماني كه سازوكار بازار براي معاملات نفت خام مهيا نشود بورس كالا عرضه هاي نفت خام را متوقف كرده است زيرا از ابتداي شروع معاملات نفت خام در 22 تيرماه با توجه به اينكه زيرساخت هاي بورس كالا مهيا بود ولي عرضه كننده حاضر به همكاري و منعطف بودن با مشتريان و مقررات بورس كالا نبود، بهتر است تا زمان مشخص شدن شرايط و سازوكار عرضه، اين كار متوقف شود.

 



نرخ تورم شهريور ماه 3/18 درصد

يك مقام مسئول بانك مركزي گفت: نرخ تورم محاسبه شده توسط بانك مركزي براي شهريور ماه 3/18 درصد است.
اين مقام مسئول در گفت وگو با فارس درباره نرخ تورم محاسبه شده در بانك مركزي براي شهريور ماه اظهار داشت: نرخ تورم شهريور ماه در قياس با مردادماه يك واحد درصد افزايش يافته و به 3/18 درصد رسيده است.
گزارش فارس حاكي است: بانك مركزي نرخ تورم مردادماه را 3/17 درصد اعلام كرده بود كه البته در هفته اخير نيز سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد درباره نرخ تورم شهريور ماه گفته بود اين نرخ حدود 17 درصد است.اين در حالي است كه به منظور اجراي ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه بانك مركزي از خرداد ماه آمار رسمي نرخ تورم و ساير متغيرهاي اقتصادي را در سايت اطلاع رساني خود اعلام نمي كند.طبق ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه به منظور يكپارچه سازي، ساماندهي و رفع موازي كاري در نظام آماري كشور:
الف- مركز آمار ايران مرجع رسمي تهيه، اعلام و انتشار آمارهاي رسمي كشور است.
ب- مركز آمار ايران حداكثر ظرف سال اول برنامه با همكاري دستگاه هاي اجرائي نسبت به تهيه برنامه ملي آماري كشور مبتني بر فناوري هاي نوين با رعايت استانداردها و ضوابط توليد و انتشار آمارهاي رسمي، استقرار نظام آمارهاي ثبتي و استقرار و تغذيه مستمر پايگاه اطلاعات آماري كشور اقدام كند؛ اين برنامه با پيشنهاد مركز آمار ايران و تصويب شوراي عالي آمار براي دستگاه هاي اجرائي لازم الاجراء است. ج- به دستگاه هاي اجرائي اجازه داده مي شود در حدود وظايف قانوني خود و در چهارچوب ضوابط و استانداردهاي مورد تاييد شوراي عالي آمار نسبت به توليد آمار تخصصي حوزه مربوط به خود اقدام نمايند.
برهمين اساس از خردادماه امسال رسماً بانك مركزي تغيير رويه داد و از اعلام آمارهاي اقتصادي به خصوص نرخ تورم خودداري كرد و با اين امر عملاً مركز آمار طبق قانون مكلف و موظف به اعلام اين شاخص ها شد.

 



محدوديت در قيمت فروش محصولات لاستيكي

محدوديت در قيمت فروش محصولات لاستيكي از جمله مسائلي است كه مشكلات بسياري را پيش روي صنعت تاير ايران قرار داده است.
منصور كامران عضو انجمن صنفي صنعت تاير ايران در يك نشست خبري با اشاره به مشكلات پيش روي توليد تاير در كشور گفت: چند برابر شدن قيمت برخي از مواد اوليه در سطح جهاني، افزايش بسيار زياد هزينه حامل هاي انرژي و محدوديت هاي اعمال شده در قيمت هاي فروش محصولات لاستيكي هم اكنون گريبانگير توليد تاير در كشور شده است؛ به نحوي كه اين مشكلات، توان مالي بسياري از شركت هاي تاير ساز كشور را تقليل داده و اين شركت ها ناگزير به كاهش توليد شده اند.
عضو انجمن صنفي صنعت تاير افزود: در چنين شرايطي به رغم مشكلات موجود، پرسنل متعهد شركت هاي توليدكننده تاير با همت و تلاش مضاعف و مديريت منسجم، اين عملكرد توليدي بسيار خوب و با كيفيت را محقق كرده اند.
وي با اشاره به رشد 18درصدي توليد تايرهاي راديال در كوير تاير گفت: در 6 ماهه نخست امسال 7550 تن انواع تاير راديال در اين كارخانه توليد شده كه اين ميزان 18درصد از نظر تعداد و حدود 20 درصد از نظر وزني نسبت به مدت مشابه سال هاي قبل رشد داشته است.
به گفته كامران، در مدت ياد شده علاوه بر رشد بسيار خوب تايرهاي راديال، توليد ساير محصولات نيز رشد داشته است، به طوري كه مجموع توليدات شش ماهه سال 1390 به 13295 تن رسيده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 5درصد افزايش داشته است.
وي با بيان اينكه خالص متوسط توليد روزانه شركت حدود 80 تن در روز است، خاطرنشان كرد: با برنامه ريزي هاي انجام شده به زودي توان توليد روزانه تايرهاي راديال كه از ارزش افزوده بالاتري برخوردارند، به حدود 7200 حلقه در روز خواهد رسيد و اين افزايش مستمر توليد محصولات، به خصوص در بخش تايرهاي راديال كمك شاياني به جبران افزايش هزينه خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14