(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 مهر 1390- شماره 20045

همه آنچه بايد در مورد «بيمه بدنه خودرو» بدانيد
مجلس آماده تصويب چه قانوني است؟
تشديد مجازات حمل سلاح سرد يا كشف ريشه هاي جرم
ورزشكار و مخترعي كه هرگز تسليم نشد
وقتي سالمندان از محوريت خانواده حذف مي شوند



همه آنچه بايد در مورد «بيمه بدنه خودرو» بدانيد

امروزه رشته هاي مختلف بيمه اي اطمينان بيشتري را براي مردم در زندگي به وجود مي آورند اما همچنان مردم به دليل عدم آگاهي تمايل چنداني به خريد اين پوشش ها ندارند كه از اين دست بيمه شخص ثالث و بدنه خودرو دچار غفلتي بيش از پيش شده است.
معضل مرگ و ميرهاي ناشي از حوادث رانندگي هر روز در جهان رو به گسترش است كه در اين ميان ايران با وجود وضع قوانين و مقررات هاي متفاوت رانندگي همچنان درصدر كشورهاي پرتصادف قرار دارد به نحوي كه سومين علت مرگ و مير در كشور را حوادث رانندگي به خود اختصاص داده است.
بي تجربگي افراد، عيوب وسايل نقليه، ناديده گرفتن مقررات و خطاهاي رانندگي نقش بسزايي در افزايش آمار تصادفات دارد كه در اين راستا صنعت بيمه با دريافت حق بيمه متناسب با ريسك رانندگان مي تواند نقش مهمي در اجراي مقررات راهنمايي و رانندگي و جلوگيري از بروز تخلفات و در نتيجه كاهش تصادفات رانندگي را داشته باشد؛ نقشي كه به نظر مي رسد تاكنون چندان مورد توجه مسئولان مربوطه قرار نگرفته است.
البته آگاهي اندك از صنعت بيمه و رشته هاي متنوع آن را هم بايد مهمترين دليل عمده عدم گرايش مردم به خريد پوشش هاي بيمه اي و بروز تصادفات درسطح جاده ها دانست.
به همين منظور براي آشنايي مردم از بيمه نامه هاي مختلف به ويژه بيمه شخص ثالث برآن شديم تا با انتشار اطلاعاتي هرچند اندك، نقشي را در ارتقاء سطح آگاهي مردم جامعه ايفا نماييم تا به واسطه آن شايد مراجع مربوطه به فكر اين فقر اطلاعاتي مردم در صنعت بيمه بيفتند.
به گزارش فارس درخصوص بيمه شخص ثالث بايد گفت اين رشته براي صاحبان خودرو، بيمه اي اجباري محسوب مي شود و هركس كه تمايل به استفاده از خودرو در سطح جاده هاي كشور را داشته باشد بايد اين بيمه نامه را خريداري نمايد.
اما با وجود الزامي بودن اين رشته بيمه اي همچنان هستند افرادي كه بدون خريد اين بيمه نامه در جاده ها در حال تردد هستند كه اين امر در زمان وقوع تصادف و بروز مشكلات اهميتي قابل توجه را پيدا مي كند.
البته دركنار بيمه شخص ثالث بيمه نامه هاي ديگري نيز وجود دارند كه عمده مردم به دلايل مختلفي از جمله شرايط مالي اقدامي براي خريداري آنها نمي كنند به نحوي كه در آخرين آمار بيمه مركزي از عملكرد رشته هاي بيمه اي درسه ماه نخست سال بيمه بدنه خودرو حدود 8 درصد از حق بيمه هاي صادره درصنعت بيمه را به خود اختصاص داده است.
درتعريف ساده بيمه بدنه خودرو بايد گفت اين بيمه نامه جبران كننده خطرات ناشي از حوادث براي خودروها و به طور معمول سه خطر حادثه، آتش سوزي و سرقت كلي را تحت پوشش قرار مي دهد.
البته خاطرات اضافي ديگري از قبيل شكست شيشه به هر علت، سرقت درجا (جزئي)، توقف در مدت تعمير وسيله نقليه و نوسان قيمت ها را نيز بيمه گذار مي تواند با پرداخت حق بيمه اضافي دركنار بيمه خودرو خريداري نمايد.
بيمه گذاران حتي در بيمه نامه مي توانند از تسهيلات و تخفيفاتي نيز برخوردار باشند به اين صورت كه اگر طي يك سال بيمه گذار از بيمه نامه بدنه خود استفاده نكرده باشد هنگام تمديد بيمه نامه درسال اول از 25درصد تخفيف عدم خسارت بهره مند و اين تخفيف تا حداكثر 60 درصد مبلغ حق بيمه نيز خواهد رسيد.
اما بايد اين نكته را يادآور شد كه به محض دريافت هرگونه خسارت از محل بيمه نامه بدنه بيمه گذار از تخفيفات مذكور محروم خواهد شد. همچنين دريافت خسارت دربروز سرقت فقط باعث كسر تخفيف مربوط به سرقت شده و تخفيف مربوط به سابقه عدم خسارت، به قوت خود باقي خواهد ماند.
نكته قابل توجه دراين بيمه نامه دو عامل تعيين كننده ارزش اتومبيل و نرخ حق بيمه است چرا كه دو موضوع فوق در تعيين حق بيمه اين بيمه نامه نقش موثري را ايفاء مي كنند.
درخصوص چگونگي دريافت خسارت از محل بيمه نامه بدنه نيز بايد گفت؛ براي دريافت خسارت هاي مختلف علاوه بر اصل بيمه نامه بدنه، گواهينامه رانندگي، بيمه نامه شخص ثالث، سند مالكيت و مراجعه مالك خودرو به شركت هاي بيمه ضروري است.
البته دراين مسير متناسب با خسارت به وجود آمده مدارك ديگري نيز از جمله ارائه گزارش پليس و يا كروكي اصلي، گزارش آتش نشاني و گزارش پليس 110 و يا دربرخي از موارد گزارش اداره آگاهي براي دريافت خسارات الزامي است.
ناگفته نماند اگر در زمان وقوع سرقت اداره آگاهي پس از 90 روز بعد از اعلام سرقت، خودرو مسروقه را كشف نكند، سند خودرو به شركت بيمه منتقل و پس از كسر فرانشيزهاي متعلقه و كسورات احتمالي، معادل ارزش روز خودرو ازجانب شركت هاي بيمه خسارت پرداخت مي گردد.
براي دريافت خسارت هاي مربوط به سرقت قطعات خودرو نيز اطلاع به پليس 110 و دريافت گزارش ممهور به مهر كلانتري منطقه مربوطه و يا گزارش افسر تجسس نيز براي دريافت خسارت الزامي است.
نكته قابل توجه اينكه از مبلغ خسارت محاسبه شده براي قطعات خودروهاي با سن بيش از 5 سال به ازاي هر سال 5 درصد و حداكثر 25 درصد بابت استهلاك قطعات كسر خواهد شد.
از سوي ديگر شركت هاي بيمه در برخي از موارد خاص خسارات را به بيمه گذاران پرداخت نمي كنند به نحوي كه در صورت مستي، عمد بيمه گذار، نداشتن گواهي نامه متناسب با وسيله نقليه مورد بيمه، اعمال متقلبانه بيمه گذار و يا راننده، صدور بيمه نامه به نام شخصي به جز مالك خودرو خسارت هاي وارده به خودرو، قابل پرداخت نخواهد بود.
پس از دريافت هر خسارت و تعمير نقاط آسيب ديده خودرو، بيمه گذار مي بايست جهت بازديد سلامت خودرو به شركت بيمه مراجعه و قسمت هاي تعمير و تعويض شده را به رويت كارشناس شركت بيمه برساند. دراين صورت چنانچه مورد بيمه از ناحيه خسارت ديده قبلي، مجدداً مورد خسارت واقع شود بيمه گر پرداخت خسارت جديد را متقبل خواهد شد.
البته پرداخت خسارت بيش از 30 درصد مبلغ بيمه شده و يا ارزش روز وسيله نقليه در صورت عدم تكميل سرمايه بيمه شده با رعايت شرايط مربوط طي الحاقيه خسارت احتمالي بعدي مشمول قاعده نسبي سرمايه مي گردد.
دراين بيمه نامه قدمت اتومبيل بر نرخ حق بيمه تاثير خواهد گذاشت به اين صورت كه نرخ حق بيمه بدنه تا سال دهم قدمت ساخت، يكسان است اما يك نرخ از سال يازدهم تا بيستم عمر اتومبيل، هر سال پنج درصد اضافه خواهد شد.
دراين راستا شركت هاي بيمه نيز براي جلب مشتري بيشتر انواع بيمه اموال و بيمه مسئوليت را به صورت غير نقدي و بدون افزايش حق بيمه ها به فروش مي رسانند.
همچنين دراين بيمه نامه، قسمتي از حق بيمه معمولا، نقدي دريافت و باقيمانده آن بسته به تمايل مالكان خودرو در هشت يا چهار قسط دريافت مي شود.
حتي درمواقعي كه بيمه گذار اقدام به خريداري اتومبيل جديدي كند نيز امكان انتقال بيمه نامه وجود دارد به نحوي كه شركت هاي بيمه پس از كاهش حق بيمه بدنه اتومبيل اول بابت مدت بيمه منقضي شده، مبلغ باقيمانده را از حق بيمه محاسبه شده براي اتومبيل دوم كم خواهد كرد.
درحالت ديگر اگر اوخواستار فسخ بيمه نامه بدنه اتومبيل اول باشد، مبلغ باقيمانده مدت بيمه نامه را دريافت مي كند. البته شركت بيمه حق بيمه بابت مدت بيمه منقضي شده را با نرخ حق بيمه در بيمه كوتاه مدت محاسبه خواهد كرد.

 



مجلس آماده تصويب چه قانوني است؟
تشديد مجازات حمل سلاح سرد يا كشف ريشه هاي جرم

رحيم چوخاچي زاده مقدم
به ياد دارم در سنين نوجواني كه بودم ، هميشه شامگاهان پس از فراغت از كار روزانه «عمو» كه مطبي دندان سازي دراردبيل داشت ، درحالي كه دست كوچكم در دست اوبود و از مطب راهي خانه مي شديم ، او همواره زيرلب ذكر مي گفت ازهرخياباني كه عبور مي كرديم ، « اعوذ بالله من الشيطان الرجيم » مي گفت و وارد هركوچه اي كه مي شديم آيه
« بسم الله الرحمن الرحيم » را تلاوت مي كرد . همواره در حيرت بودم و ذهنم مشغول اين سوال كه چه سري مي تواند در اين كار نهفته باشد . تااينكه سني از ما گذشت و او نيز طبعا پيري و سالخوردگي را تجربه مي كرد . در يكي از روزهاي دوران دانشگاهي باز گذرم به اردبيل افتاد و ديدارتازه اي داشتم با آن عزيز. به ياد آن روزها باز هم در بازگشت به سوي خانه باهم بوديم ، اما اين بار دست او در دست من ! آرام آرام از همان خيابان و كوچه ها كه عبور مي كرديم تا به خانه برسيم و او همچنان عطف به ماسبق ! زير لب همان ذكر وهمان آيه را تلاوت مي كرد ، اما اين بار با صداي لرزان ...
دل را به دريا زدم و آن سوالي را كه در اين سال ها ي طولاني در ذهنم بود و به دنبال فرصتي بودم تا از زبان شيرين عمو بشنوم ، لاجرم در ميانه راه طرح سوال كردم و او نيزبا همان زبان دلنشين آذري گفت: « اعوذ بالله ...» را مي گويم براي اينكه در خيابان افسار نگاهم و هدف و نيت از نگاهم در اختيارخودم و در كنترل عقلم است و براي اينكه، وسوسه شيطاني كه همواره مي خواهد عقل را با دعوت به زشتي ها و اعمال حرام به اسارت بگيرد ، رهايم كند با اين ذكر از خداي تبارك و تعالي مدد مي خواهم تا از كيد شيطان از انس گرفته تا جن رهايي ام بخشد.
از كوچه اي به كوچه ديگر « بسم الله...» مي گويم ، براي اينكه فرمان و اختيار نگاهم از همان ابتدا با خودم نيست ، يعني در دست و اراده خودم نيست و عقلم غافلگيرشده صحنه اي است نامشخص كه قرار است ، لحظاتي بعد درپس اولين پيچ كوچه كه در تاريكي شب يا كم سويي چراغ تيربرق به تنهايي قادر به درك درست از آن نيست ، رخ خواهد نمود. بنابراين اينكه بتوانم عقلم را براي واكنش صحيح ، دقيق و سريع در برابرآن به كاربندم امري تقريبا غيرممكن خواهد بود ...
عمو مي گفت : تو از كجا مي داني كه در پشت اولين پيچ كوچه اي كه در حال ورود به آن هستي چه كسي در كمين اقبال تو نشسته است . زورگيري دشنه بردست ، زيبارويي وسوسه انگيز با نگاه و نيت شيطاني و يا انساني باخدا و... ؟!.
تازه اين بعد تزكيه فردي بود كه «عمو» مي گفت و بعد اخلاقي و تربيتي آن برمي گشت به تربيت خانوادگي و نوع نگرش خانواده ها نسبت به معضلات و آسيب هاي اجتماعي و فرهنگ سازي در ميان فرزندان خود كه آن نيز نمودار جذاب و شنيدني دارد كه مجال ورود به جزئيات آن در اين فرصت كوتاه نيست .
«عمو» مي گفت : اين تدابير مربوط به اين طرف يعني خانواده ها و كلا به رسالت پدران و مادران در قبا ل فرزندان خود برمي گردد اما ازطرف ديگر حاكمان و صاحب منصباني كه داعيه حكومت داري دارند ، وظيفه اي چه بسا خطيرتر و حتي مهم تراز خانواده ها در قبال فراهم سازي اين گونه بسترها دارند ، اگر چه هزينه آن را پيشاپيش در قبال كاري كه بايد انجام دهند ، در قالب ماليات و عوارض از مردم مي گيرند و اينكه تا چه اندازه در كار خود موفق مي باشند آمارها ي حوادث و چشم انداز و دكوراسيون شهري مي تواند قضاوت كننده منصفي در اين زمينه باشد.
عمو به شدت از رژيم پهلوي منزجر بود و بي شك وقتي با اين لحن سخن مي گفت معلوم بود كه آن رژيم به خاطر فسادي كه خود در آن غوطه ور بود نمي توانست به اين وظيفه خطير آن طور كه شايسته است عمل كند.
كوتاه سخن اينكه حمل چاقو حتي براي پوست كندن ميوه و گذاشتن ناخنگير يا سيگار حتي به اندازه يك « نخ » در جيب هاي جوانان، دون شأن بسياري از خانواده ها يي بود كه به دنبال جامعه اي سالم با فرزندان سالم بودند و اگر فرزندي در خياباني مشاهده مي شد كه دست ها در جيب به تنهايي يا به اتفاق دوستاني مثل خود ! برسر گذري ايستاده و به عابرين نظاره مي كند و يا خبر مي رسيد كه جواني از يك خانواده سرشناس با آبرو، درحالي كه سيگاري برگوشه لب ، در خياباني مشاهده شد ه است ، طبعا مدت ها از آن خانواده به خوبي ياد نمي شد مگر آنكه خلاف آن ثابت مي شد. به طوري كه حتي در بسياري موارد از امور خير مثلا در خواستگاري ها يا راه اندازي كسب به كمك و ضمانت كسبه متدين و با آبرو، درنظر گرفتن اين گونه سوابق ، تاثير جدي در تصميم گيري ها و تصميم سازي ها مي گذاشت.
تصورش را بكنيد ، زماني بود كه در همين تهران خودمان برخلاف عادت غلط برخي از جوانان امروز كه متاسفانه بدون هيچ شرم حضوري در انظار با ظاهري زننده مثلا با « شلوارك» يا « زير پيراهن » حاضر مي شوند ، درصد قابل توجهي از مردم بيرون آمدن با « پيژامه » و ايستادن حتي به اندازه لحظه اي در كنار درب منزل خود با اين پوشش را دون شأن خود و خانواده مي دانستند.
شايد اين تصور پيش آيد كه اين مسائل چه ارتباطي مي تواند به آمارهاي وحشتناك جنايات و نزاعات ، زورگيري و استفاده سبعانه از سلاح هاي سرد در منازعات خياباني و... داشته باشد .اما با اندكي توجه به اظهارات و ديدگاه هاي روانشناسان و كارشناسان خبره حوادث اجتماعي معلوم مي شود كه همه اين مصائبي كه امروز، با تاسف فراوان شاهد آن هستيم ، به 2 عنصر مهم خانواده و جامعه- كه دومي دقيقا ارتباط مستقيم با حاكميت و نظام برخاسته از خون صدها هزار شهيد انقلاب و 8 سال دفاع مقدس دارد - وابسته است .
قوانين نظم دهنده به جامعه و مهندسي فرهنگي كه دولت ها موظف هستند قبل از قبول مسئوليت به عنوان يك اولويت خيلي مهم آماده كرده و در جيب راست خود قراردهند و حتي بخش اعظم تبليغات انتخاباتي خود را به آن اختصاص دهند امروزه نقش بسيار مهمي در سالم سازي و تامين امنيت اخلاقي و توزيع عدالت به معناي واقعي كلمه افراد جامعه و خانواده ها دارد.
بديهي است جامعه اي سالم خواهد ماند كه در آنها چنين مهندسي از سوي مسئولان نظام به ويژه دولت طراحي و به اجرا گذاشته شود و طبعا چنين مهندسي زماني تاثيرگذار خواهد بود كه عناصر تشكيل دهنده دولت و مسئولان نظام خود و خانواده در مرتبه اولي عامل به آن باشند و مشمول اين سخن پرنغز مولاي متقيان باشد كه فرمود :« رطب خورده منع رطب كي كند ؟!» باشند .
بنابراين با اندك توجهي به پيشرفت سرسام آور تكنولوژي انحرا ف اخلاقي در جامعه كه درنهايت منجر به وقوع جرم در جامعه مي شود به راحتي مي توان دريافت كه اگر تا 30 سال پيش خانواده ها از سوي روانشناسان و آسيب شناسان حوادث اجتماعي به عنوان ايفا كننده نقش اصلي در تربيت خوب فرزندان مطرح مي شدند و بر اساس همين عقيده بايدها و نبايد هاي زيادي را براي پدران و مادران رديف مي كردند ، اما امروز خلاف اين نظر به اثبات رسيده است ، چرا كه تكنولوژي انحراف كه معمولا با سرعت فراوان و سريع تر از مسئولان امورفرهنگي كشور براي در اختيار گرفتن عقل و روان جوانان ما در حال حركت رو به پيش هستند و براي آن برنامه ريزي هاي چندين ساله مي كنند ، از اين تكنولوژي بهره برداري شوم خود را مي كنند . امروزه همه حريم هاي زندگي خانواده ها را درنورديده و حتي تا اتاق خواب فرزندانمان نيز نفوذ پيدا كرده است و بديهي است كه پدران يا مادران حتي دلسوز نيز نمي توانند براي هميشه و هرشب تا صبح بالاي سر فرزندان خود كشيك بكشند تا مبادا فرزندشان به آلودگي هاي اين تكنولوژي ، آلوده شوند.
بديهي است كه عملكرد و برنامه هاي فرهنگي و اقتصادي همراه با عدالت مسئولان براي تقويت هرچه بيشتر اميد به زندگي و اعتماد به دولتمردان و همچنين روحيه برادري و اخوت ميان هم نوعان خود را بيشتر و بيشتر خواهد كرد و آمار جرم و جنايت ، كم و كمتر خواهد شد.
امروزه كارشناسان با صراحت تمام اعلام مي كنند ، كمبود مهارت هاي زندگي از جمله مهارت كنترل خشم ، افزايش آسيب هاي اجتماعي ، مسائل خانوادگي ، عدم رعايت حقوق ديگران مهمترين عوامل بروز نزاع در جامعه مي باشد با اين توضيح بسيار مهم و اساسي كه اين عوامل هم معلول عوامل ديگري است چون بيكاري و فقر ، ناكارآمدي نظام تعليم و تربيت ، نابرابري ، تجمل گرايي و چشم هم چشمي است كه اين عوامل به انداز كافي زمينه ساز خشونت در جامعه مي باشد. و اين معضل زماني به اوج خود مي رسد كه برخي از مسئولان و مديران و يا آقازاده هايي از اين دست در زندگي روزمره خود دچار اشتباهاتي در شكل زندگي و مصرف از بيت المال مي شوند كه هيچ همخواني با توصيه به زهد و ساده زيستي كه همواره در جامعه مي شود ندارد.
بايد پذيرفت كه حقوق هاي نابرابر به رغم اجراي قانون نظام هماهنگي حقوق و تولد يكباره «شهرام جزايري ها » تا «خاوري ها» درعرصه اقتصادي كشور در شرايطي كه يك جوان براي دريافت يك وام 2 ميليون توماني چه مراحل پرمشقتي را كه بايد طي كند ، عدم تطبيق ، برخي از وعده هاي داده شده با واقعيت هاي موجود و برخي كوتاهي ها در محاكم در احقاق به موقع حقوق مردم ، ابتدا چشم اعتماد جوانان به مديريت مديران كشور را كور مي كند و براي اينكه نمي خواهد در مقايسه با طبقه اجتماعي بالاتر كم بياورد ، اين اجازه را به خود مي دهد كه براي به دست آوردن حقوق از دست رفته اش ، خودسرانه دست به كارشود و آستانه صبرش در مواجهه با سختي ها به قدري كوتاه مي شود كه در برخورد با كوچك ترين بن بستي در بين راه عنان را آنچنان از دست مي دهد كه به جاي چرخاندن زبان و بيان استدلال و منطق برنده تر ازدشنه به چاقوي كوچك سلاخي پناه مي برد و با ريختن خون كسي كه چه بسا هيچ نقشي در شكست وي نداشته است ، خود را به آرامش مقطعي مي رساند!!.
بنابراين ، اين نظريه كارشناسان و آسيب شناسان اجتماعي كه معتقدند :« افراد پيش از وقوع جرم قصدي بر كشتن كسي را نداشته اند ، اما در اينكه اين ذهنيت از قبل در اين گونه افراد وجود دارد شكي در آن نيست وگرنه با خود سلاح حمل نمي كردند » نظريه كاملا درستي است ، زيرا فشار تمامي عواملي كه پيش از اين عنوان شد سبب مي شود كه افراد به عنوان آخرين راهكار، چاره اي جز طغيان و بروز خشونت نداشته باشند.
به عنوان مثال آيا وقتي پرونده يك كلاهبرداري كه با اخذ مبالغ كلان از جمع زيادي از مردم محروم فاقد مسكن وعده تحويل يك مسكن 50 متري در زمان مقرر را مي دهد اماهمين فرد با سوء استفاده از مجاري قابل فرار موجود در قانون يا با زد و بند با برخي عوامل خود فروخته نفوذي در برخي محاكم كه امثال آنها تك و توك در برخي ديگر از دستگاه ها نيز مشاهده مي شود ، سال ها دوندگي را به صاحبان واقعي حق تحميل مي كند ، بر ميزان اعتماد مردم به كليت اين قوه كه به ضرس قاطع مي توان ادعا كرد كه هم اكنون در همين بلبشو بازار! ، بسياري از قضات ما در سلامت كامل به دادخواهي مردم مشغول هستند ، ضربه كاري وارد نمي كند ؟!.
متاسفانه استفاده از سلاح سرد توسط يك جاني براي زورگيري ، انتقام يا جنايت براي به دست آوردن آنچه كه فكر مي كند حق او بوده و به ناحق از او سلب شده ، به شدت افزايش يافته است و هرگونه تدابير سلبي مانند تصويب قانوني براي برخورد با حمل ، خريد و فروش آلات قتاله ، شايد در كوتاه مدت اندك كاهشي را در آمارو ارقام به ما نشان دهد ، اما متاسفانه آمارها با توجه به جمعيت كشور به هيچ وجه مويد اين فرضيه نيست ، به طوري كه امروز در نزاع هاي كوچك نيز ما شاهد استفاده از سلاح سرد هستيم.
براساس آنچه كه پليس آگاهي اعلام كرده ، بيش از 44 درصد از قتل هاي كشوردر سال گذشته با استفاده از سلاح سرد بود ، به طوري كه اين آمار، پليس تهران را برآن داشت تا براي نخستين بار اقدام به اجراي طرح جمع آوري و برخورد با حاملان سلاح سرد و فروشندگان اين گونه سلاح ها كند. طرحي كه تنها در مرحله اول آن هزار نفر دستگير و هزاران چاقو ، قمه ، خنجر و تبر از افراد كشف و ضبط شد . اما همان طور كه شاهد بوديم اين گونه حوادث نه تنها كاهش پيدا نكرده بلكه روند صعودي به خود گرفته و نگران كننده تر از همه اينكه با كاهش عجيب سن متخلفين و جانياني مواجه شده ايم كه به بهانه هاي بسيار سطحي و كوچك اقدام به قتل در روز روشن و در ملاء عام مي كنند.
قوي ترين مرد ايران به همين راحتي در ملاء عام توسط چند نوجوان به قتل مي رسد ، دختر دانشجويي به خاطر پاسخ « نه » به همكلاسي خود در دانشگاه به راحتي و در روز روشن و در برابر ديدگان گشت نيروي انتظامي ! در زير پل مديريت با چاقو به قتل مي رسد ، 2 روحاني كه به قصد جلوگيري از ربايش يك دختر و يا به خاطر وقوع يك عمل شنيع در جامعه اسلامي اقدام به امربه معروف لساني كرده اند در وسط شهر، با شيشه بطري شكسته و خنجر، توسط چند جوان اوباش به شدت مجروح مي شوند . اينها همه و همه نشان مي دهد كه تنها با تصويب يك قانون مبني بر ممنوعيت حمل ، خريد و فروش سلاح سرد نمي توان اين روند را كنترل كرد ، اگر چه اين قانون مي تواند كمك كار خوبي براي تاثير گذاري بر كاهش اندك اين گونه حوادث باشد ، اما درمان اصلي اين بيماري كاملا قابل پيش بيني و كاملا قابل درمان ، بازگرداندن روحيه اعتماد به جامعه
علي الخصوص به جوانان و تقويت اميد به زندگي در ميان آن ها و از همه مهم تر پالايش جدي دستگاه هاي مختلف در همه قوا و ادارات از افراد سودجو و نيز كساني است كه به جاي تكريم ارباب رجوع ، باعث كدورت و آزار و اذيت مردم در رسيدگي به مشكلات و خواسته هاي به حق آن ها در ادارات مي شوند .
به مجلس شوراي اسلامي هم كه اين روزها پس از اين همه مدت از درخواست نيروي انتظامي مبني بر تصويب قانوني براي برخورد شديدتر با عوامل اين گونه ناهنجاري ها ، درصدد بررسي آن برآمده است ، توصيه مي شود كه مصلحت نظام جمهوري اسلامي در اين نيست كه با عبور از برخي مسائل و عوامل اصلي اين معضل ، قانوني را تصويب كنند كه يا كم خاصيت باشد و مقطعي و يا به مرور زمان به سرنوشتي دچار شود كه برخي قوانين انقلابي معطل مانده قانون اساسي و برخي قوانين ديگر دچار آن شده اند و به مرور زمان به حاشيه رانده شده اند !

 



ورزشكار و مخترعي كه هرگز تسليم نشد

مسعود باقري، 25 ساله دانشجوي رشته برق؛ گرايش كنترل ابزار دقيق در دانشگاه شهاب و دانش قم مشغول به تحصيل است كه با 4 اختراع در زمينه برق علاوه بر اينكه مدارك علمي فراواني را به دست آورده، داراي 3 مقام كشوري در رشته ورزشي ووشو و كيك بوكسينگ نيز شده است.
وي كه در خانواده اي 8 نفره زندگي مي كند با فوت پدر در سال 71 تحت پوشش كميته امداد قرار مي گيرند.
او مي گويد: افرادي مانند من زماني كه از لحاظ مادي با مشكل مواجه مي شوند هميشه از آن به عنوان يك واقعيت تلخ ياد مي كنند. اما وقتي كه يك نهادي با نام كميته امداد امام خميني(ره)، خانواده مستأصل و نيازمندي را تحت حمايت مادي و معنوي خود قرار مي دهد، گويا تمامي خاطرات تلخ گذشته به يكباره رنگ مي بازد و همه چيز به فراموشي سپرده مي شود.
اينها گوشه اي از صحبت هاي مسعود باقري، نخبه علمي و ورزشي است كه از دشواري هاي زندگي گذشته خود سخن مي گويد.
جواني كه در لحظات بحراني زندگي اش با كمك يك نهاد مردمي، سرنوشت خود را به دست مي گيرد و براي تغيير وضعيت موجود گام هايي بلند در جهت توانگري و كامروايي برمي دارد و به پيش مي رود. تا جائيكه رتبه 720 كارداني و 680 كارشناسي را از آن خود مي كند. وي داراي درجه مربي گري؛ داوري و دان 2 رشته كيك بوكسينگ است.
او مي گويد: به خاطر هوش و ذكاوتي كه خداوند به من عطا كرده دعاهاي مادرم كه هميشه بدرقه راهم بوده است و زحمات اساتيدم آقايان عباس كريم پور و هادي اكبري توانستم در زمينه ورزشي به موفقيت هاي قابل توجهي دست يابم.
او معتقد است هر فردي در شرايط مناسب زندگي خود به انسجام فكري دست پيدا مي كند اما اگر در اين مسير حامي و پشتيباني وجود نداشته باشد از آن مسير خارج خواهد شد. من هم در اين مرحله وارد و با مشكلات زيادي مواجه شدم. افرادي كه از آنان نام بردم و هميشه به نيكي از آنها ياد خواهم كرد، تاثير بسزايي در موفقيت هايم داشته اند.
او در رابطه با نحوه ورودش به مسابقه انتخاب تيم ملي مي گويد: در جريان برگزاري مسابقه انتخاب تيم ملي در استان اصفهان از آنجا كه از لحاظ مادي وضعيت مناسبي نداشتم و اداره تربيت بدني هم كمك خوبي در اين زمينه نكرده بود، مجبور بوديم با هزينه خودمان در اين مسابقه شركت كنيم.
خوشبختانه وقتي اين مشكل را با مسئول فرهنگي كميته امداد مطرح كردم، از من حمايت كردند و با حمايت مادي اين نهاد توانستم در اين دوره از مسابقه شركت كنم و به مقام سوم كشوري دست پيدا كنم.
او ادامه مي دهد: البته قضيه به همين جا ختم نمي شد. من در بحث هاي علمي و ساخت دستگاه هايي كه اختراع كرده بودم نياز به حمايت مادي داشتم.
كميته امداد با كمك هاي مناسب مادي عاملي براي حركت و پيشرفتم شد به لطف خدا در زمينه تحصيلي و آموزشي و پرداخت شهريه دانشگاه حمايتهاي خوبي از سوي اين نهاد صورت مي گيرد و همين امر كه من در ارتباط با هزينه تحصيل دغدغه مالي نداشتم، خود عامل مهمي در موفقيت من بوده است.
باقري مي گويد: در گذشته به صورت دانشجوي افتخاري با اين نهاد همكاري داشته ام، در شيراز علاوه بر اينكه درس مي خواندم در دفتر مركز كميته امداد به صورت دانشجوي افتخاري 3 سال مشغول به كار بوده ام و اكنون با ورود به دانشگاه قم و سختي رشته، تمام وقت و ذهن خود را به امر تحصيل معطوف كرده ام.
كلام آخر آنكه تمام تلاش خود را معطوف كرده ام تا با تجربه كاري كه در رشته كنترل ابزار دقيق در حوزه صنعت دارم با شركتهاي بزرگ در اين زمينه همكاري داشته باشم.

 



وقتي سالمندان از محوريت خانواده حذف مي شوند

منيره غلامي توكلي
بيستم مهرماه روز اسكان سالمندان است.سالمندي دوره اي از زندگي است كه از سن 60 سالگي آغاز مي شود. اين امر براي خيلي از ما سخت و گاهي فكر كردن و پذيرفتن اين واقعيت تلخ است.
اگر بپذيريم كه بالا رفتن سن يك پديده كاملاً طبيعي و حياتي است و دوره سالمندي را با تمام نيازهاي روحي و جسمي خاص خود بشناسيم به راحتي مي توانيم اين دوره سبز زندگي را در بهترين شرايط بگذرانيم و سالمندان خود را از موهبت كنار خانواده بودن برخوردار كنيم. اما بي توجهي به نياز هاي دوران سالمندي و تأمين نكردن آنها مي تواند مسائل و مشكلات اجتماعي، خانوادگي و حتي بيماري هاي جسمي خطرناك را براي سالمند و خانواده اش به دنبال داشته باشد.
با توجه به اينكه آمار سالمندان در جهان رو به افزايش است و به رغم تمامي تلاش هايي در همه كشورها صورت مي گيرد،كسري از اين جمعيت سالمندي وجود دارد كه به دليل آسيب هاي مختلف،براي تأمين نيازهاي شخصي،درماني و اسكان در مراكزي كه بدين منظور تجهيز و مناسب سازي شده اند نگهد اري شوند.
دركشور مانيز همانند بسياري از كشورهاي جهان به دليل بهبود شرايط بهداشتي متوسط طول عمرافراد بالا رفته وتعداد سالمندان بالاي 60 سال افزايش يافته است. در حال حاضر بيش از4 ميليون سالمند بالاي60 سال دركشورمان زندگي مي كنند كه پيش بيني مي شود اين رقم طي 20 سال آينده به حدود10 ميليون نفربرسد.بهبود شرايط اقتصادي - اجتماعي ،ارتقاء وضعيت بهداشت ، تغذيه ،مسكن و پيشرفت دانش و فن آوري پزشكي از عوامل عمده افزايش اميد به زندگي به شمار مي آيند كه در افزايش طول عمر بسيار مؤثرند .
اما متأسفانه رشد چشمگير تعداد مراكز نگهداري شبانه روزي سالمندان در ساليان گذشته مؤيد اين نكته است كه برخي از خانواده هاي ايراني هم به دلايلي كه جامعه شناسان از آن به عنوان شكاف بين نسلي ياد مي كنند و شما مي توانيد در پرانتز بخوانيد( بي مسئوليتي ) سالمندان خود را در دوره اي كه نيازهاي جسماني و عاطفي شان بيشتر شده است به خانه سالمندان و يا مراكزي شبيه به اين نام مي سپارند. در حاليكه وضعيت برخي از آنها چندان هم نامناسب نيست .
رسيدن به دوره سالمندي خود موفقيتي بزرگ در زندگي است و در كنار سالمند زندگي كردن و از تجارب او استفاده كردن خود موفقيت و سعادتي بالاتر است چرا كه سالمند مي تواند تجربيات خود را در پشت سر گذاشتن خطرات ، سختي ها و مشكلات زندگي بدون هزينه اي مادي چون مشاوري عالي قدر در اختيار فرزندان و نزديكان خود بگذارد .
با اين وجود جمعيت سالمندان را مي توان به دو گروه 1 ) افراد در سنين 75- 60 سالگي كه از نظر جسمي و رواني نسبتاً فعالند و اگر به آنها فرصت داده شود، مي توانند از نظر اقتصادي مانند افراد ميانسال مولد باشند. 2 ) افراد بالاي 75 سال كه از نظر جسمي شكننده اند و مبتلا به اختلالات بينايي و شنوايي و گاه اختلالات رواني مي باشند؛ تقسيم كرد .
براي اينكه دوره سالمندي سالم و با نشاطي داشته باشيم و درصد در كنار خانواده بودن را براي خود بالاتر ببريم لازم است كه از دوران جواني براي اين روزها برنامه ريزي كنيم و با در پيش گرفتن شيوه زندگي سالم و داشتن تغذيه صحيح ، ورزش،مصرف نكردن دخانيات،خواب كافي،بهداشت روان، پيشگيري از حوادث و مشاركت در فعاليت هاي اجتماعي ،كيفيت سال هاي زندگي را به كميت آن اضافه كنيم .
اما واقعا حضور سالمندان در خانواده تا چه اندازه مي تواند مفيد باشد؟ به راستي چرا بايد فرهنگ زيباي خانواده سنتي ايراني را كه زندگي در كنار ريش سفيدان و گيس سفيدان را توصيه مي كند احيا كرد ؟
تغيير در روش زندگي سالمندان را
از محوريت خانواده حذف كرده است
حامد مشهدي قربانعلي روانشناس معتقد است كه در ساليان گذشته كه خانواده ها به صورت گسترده زندگي مي كردند و در هر خانواده اي پدربزرگ و مادر بزرگ محور اصلي خانواده بود مشكلات جوانان با پا درمياني بزرگان خانواده راحت تر و اساسي تر حل مي شد و آمار طلاق به اندازه امروز نبود .
او با اشاره به اينكه مادربزرگ و پدر بزرگ بيشترين سخنان خود را در قالب ضرب المثل و متل به جوان ترها مي گفتند و از نصيحت مستقيم كمتر استفاده مي كردند مي گويد:همين نكته ظريف در نحوه ارتباط گيري اين بزرگان مي تواند ما را در چرايي دوست داشتني تر بودن و تأثيرگذار تر بودن وجود آنها در خانواده ها راهنمايي كند .
اين كارشناس مسائل روانشناسي در ادامه مي گويد : امروزه تغيير روش زندگي و هسته اي شدن خانواده ها سالمندان را از محوريت خانواده حذف كرده است .ادعاي استقلال جوانان در تصميم گيري هاي زندگي ؛ كم شدن روابط بين سالمندان و جوانان را رقم زده و شكاف بين نسلي را به وجود آورده است . وي سپس با تأكيد براين نكته كه هنوز اين بيماري در جامعه ما اپيدمي نشده است مي گويد : با وجود اينكه بحران انفجار جمعيت رو به سوي سالمندي دارد و نياز اوليه سالمندان ديده شدن در مناسبات خانوادگي است بايد با برنامه ريزي دقيق فرهنگي جايگاه سالمندان را در جامعه مدرن چون جوامع سنتي مشخص و اعضاي خانواده را به رعايت حقوق سالمندان موظف كرد . البته حمايت هاي اجتماعي دولت مثل تأمين بيمه دوران سالمندي در جهت آسايش خيال اين عزيزان با تدوين قوانين كارآمد مثل تعيين حق بيمه دوران سالمندي از مهم ترين اقدامات دولتي براي اين قشر است . چرا كه بسياري از مشكلات سالمندان كشور با توجه به بافت فرهنگي و اجتماعي جديد ناديده گرفته مي شود .
حامد قرباني با اشاره به اينكه زندگي در كنار خانواده ، ازدواج مجدد زندگي مشترك و داشتن همسر نقش مؤثري در ارتقاي سلامت و طول عمر سالمندان دارد مي گويد: براي داشتن سالمندي فعال و سالم بايد به ابعاد مختلف بهداشت جسمي و روحي ، مسائل اجتماعي ، اقتصادي ، فرهنگي و معنوي آنان توجه كرد كه در سال هاي اخير اين موارد كمتر مورد توجه جامعه بوده است .
فقط هفت درصد سالمندان كشور تنها زندگي مي كنند
براستي در جامعه ايراني اسلامي كه تجربه جديدي به نام انفجار جمعيت سالمندي را تجربه مي كند براي راحتي خيال سالمندان و اميد به زندگي آنها در كنار خانواده چه برنامه ريزي هايي شده است ؟
شايد يكي از نكات مثبت در جامعه اسلامي توجه ها و تذكرات بزرگان ديني و ملي ما در حفظ جايگاه و تأكيد بر احترام به بزرگ ترها باشد از جانب همه افراد است . احترامي كه در پس آن ما وجود
ريش سفيدان و گيس سفيدان را نعمتي بزرگ براي خود مي دانيم و در ضرب المثل هايي مي گوييم : الهي پير شوي تا عزت پيدا كني .... داشتن اين گونه فرهنگ هاي غني و ملي رمزينه هايي براي نگه داشتن سالمندان در خانواده است و اگر پيدا مي شوند خانواده هايي كه قدر اين عزيزان را نمي دانند يا اينكه در نگه داشتن سالمندان منتي بر اين عزيزان مي گذارند كم كاري فرهنگي خودمان باشد .
حسين نحوي نژاد، مسئول شوراي ملي سالمندان، در كشور با بيان اينكه، از 5 ميليون سالمند ايراني بيش از 90 درصد آنها با خانواده زندگي مي كنند مي گويد فقط هفت درصد سالمندان كشور تنها زندگي مي كنند كه در اصل بايد اين افراد در كنار خانواده نگهداري شوند .
وي با اشاره به اينكه سالمندي در ايران رو به افزايش است مي افزايد: طرح هايي براي ساماندهي سالمندان در جامعه در نظر گرفته شده كه از جمله آن مي توان به سند ملي سالمندي، بيمه مراقبتي سالمندي و شوراي سامان دهي استان ها اشاره كرد .
بدترين خانه ها از بهترين آسايشگاه ها بهتر است
بزرگ ترين آسايشگاه خاورميانه در ايران است كه هزارو 750 سالمند و معلول را در خود جاي داده و محل امن و شادي براي دل هاي شكسته اين عزيزان مهيا كرده است .علاوه بر اين مركز در تهران مؤسسه اي در شهر البرز، بيمارستان جوادالائمه در جنوب تهران و واحد بانوان نيكوكار در محله باغ فيض زير نظر آسايشگاه كهريزك به سالمندان و معلولان خدماتي را ارائه مي كند .
شايد تا به حال به اين مراكز نرفته باشيد و از حال و هواي مادر بزرگ ها و پدر بزرگ هاي ساكن در آنجا خبري نداشته باشيد . نكند حتي مادري يا پدري پپر را به آن خانه فرستاده باشيد و چشم كم سو و پاهاي لرزان و زبان دعا گوي آنها را ، در غم نشانيده باشيد و خود در پيچ و خم كوچه هاي زندگي زنگار فراموشي بر ذهن زده باشيد . نكند كه فراموش كرده ايد خود نيز روزي به پيري مي رسيد و عضوي از جامعه سالمند جامعه مي شويد . معلمان هر انساني پدر و مادر هاي اويند ، سعي كنيم خوب معلماني براي اولاد خود باشيم تا گرفتار غم كهريزكي ها و سراي سالمند نشينان نشويم
محمد رضا صوفي نژاد، مدير عامل آسايشگاه سالمندان كهريزك با اشاره به اينكه براي سالمندان بدترين خانه ها از بهترين آسايشگاه ها بهتر است ، هدف از تأسيس آسايشگاه كهريزك را زندگي كردن مي داند و مي گويد: اين مركز كه به عنوان يك مؤسسه خيريه 80 درصد درآمدش را از راه خيرات مردمي تأمين مي كند به گفته صوفي نژاد با توجه به اين درآمد هزينه درماني هر مددجو ماهانه بالاي يك ميليون تومان است . وي سپس با تأكيد بر افزايش سالمندان كشور وجود اين آسايشگاه را در تهران بسيار اندك دانسته و مي گويد : با توجه به آمار رو به گسترش سالمندان در كشور براي تهران پنج برابر اين ظرفيت بايد در نظر گرفته شود .
كمبود پزشك متخصص سالمندان در ايران
در اين گفت وگو دكتر حسن احمدي، رئيس آسايشگاه كهريزك با توجهي دلسوزانه به امور بهداشتي و خدماتي سالمندان مي گويد: در ايران حدود پنج ميليون نفر سالمند وجود دارد، اما متأسفانه براي اين افراد متخصص در زمينه پزشكي در ايران بسيار اندك است كه براي كاهش اين معضل در پي عقد قرارداد با دانشگاه تهران براي تربيت پرستار، پزشك و مددكار ويژه سالمند هستيم .
شما هم تا حال به اينكه سالمند چه رژيم غذايي دارد يا اينكه از نظر عاطفي چه نيازهاي دارد توجه كرده ايد ؟ مگر نه اينكه وقتي كودك بوديد شما را براي معاينه به پزشك كودكان مي بردند . نه اينكه وقتي زباني براي گفتن درد نداشتي شب ها لحظه به لحظه با بيداري و گريه تو ، با چشماني تر كنار بسترت مي نشستند . راستي ما چه كرده ايم ؟ كارنامه كداممان پر از نمره هاي خوب است اگر چه از معلمي مادر و پدر جز نمره بيست ، نمره اي حتي به تنبل ترين و ضعيف ترين دانش آموزان داده نمي شود .
اضافه وزن ، فشارخون بالا، چربي خون بالا از مشكلات شايعي هستند كه در دوران سالمندي گريبان گير اكثر سالمندان مي شود . تغذيه صحيح يكي از راههاي كنترل آنها است . در صورت كنترل نكردن اين مشكلات ، ميزان ابتلا به بيماريهايي مانند سكته قلبي ومغزي وسرطانها بيشتر مي شود توجه به تغذيه سالمند و رسيدگي به آن خود نوعي احساس آرامش را در وجود سالمند از طريق خانواده به وجود مي آورد .
در سنين سالمندي عوارضي مانند خستگي ، كمي تحرك بدني ، ضعف ، فراموشي و ناراحتي هاي عصبي همه جنبه غذايي و عاطفي دارد كه سالمنداني كه با خانواده زندگي مي كنند كمتر دچار اين عوارض مي شوند. كارشناسان معتقدند كه تغذيه مناسب و زندگي در كنار خانواده احتمال داشتن يك زندگي با كيفيت بالا و مولد در سنين سالخوردگي بيشتر مي كند .
راه هاي رسيدگي به سالمندان نيازمند بدون دور شدن از خانواده
در روزهاي اسكان سالمندان جوياي نحوه نگهداري سالمندان توسط آسايشگاه كهريزك كرج شدم . اگر چه اين پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها دور از خانه هستند اما براي اينكه افراد بيشتري دچار غم دوري ازخانواده نشوند چه كرده ايم . آيا مراقبت از سالمندان نيازمند و گاه بدون خانواده فقط از طريق بستري شدن در تخت هاي آسايشگاه است .
افشين وجداني، رئيس آسايشگاه كهريزك كرج ، با ارائه آماري 15 درصدي قشر سالمند در سال هاي 1405 و افزايش سالمندان كشور بر نگهداري سالمندان در خانه تأكيد كرده و نحوه مراقبت از سالمندان آسايشگاه كهريزك كرج را در قالب «مراقبت در خانه» عنوان مي كند و مي گويد: در اين بخش از مراقبت، تيم هاي درماني داخل منزل رفته و فعاليت هاي درماني را براي سالمندان انجام مي دهند .
وي در زمينه مراقبت هاي روزانه از سالمندان را اين گونه تشريح مي كند: «مراقبت هاي روزانه»، در اين شيوه از مراقبت سالمندان، روزانه به اين مركز مراجعه و در كارگاه هاي ورزش، سوادآموزي و مهارت آموزي فعاليت مي كنند .
وي شيوه ديگر مراقبت از سالمندان را «ويزيت روزانه» ناميد كه در اين نحوه خدمات رساني هر سالمندي روزانه مي تواند به اين مركز مراجعه و از خدمات آن استفاده كند .
خانه اي خانه است كه در آن صداي خوش زندگي در كنار
بزرگ تر ها طنين انداز باشد را رد پاي كودكي خود در آلبوم خاطرات يا حتي حافظه طولاني مدت خود ببينيد . زماني كه به قول شاعر حتي نمي توانستيد مگسي مزاحم را از صورت خود رد كنيد . زماني كه حاضر نبوديد تا رسيدن به مقصد در دامن فردي جز مادر خود در اتوبوس و ماشين بنشينيد و در مكان هاي شلوغ وقتي دست مادر يا پدر را رها مي كرديد براي گم شدنش ، آواي گريه را سر مي داديد .
اكنون شمايي كه از نگهداري مادر يا پدر پير خود خسته شده ايد و خداي ناخواسته منتي بر سر او مي گذاريد يا به بهانه رسيدگي بيشتر او را در خانه سالمندان چشم انتظار آمدن خود رها كرد ه ايد ، شما هنوز كودكي هستي كه بد را از خوب و شر را از خير تشخيص نمي دهي .
والدينت را بار ديگر گم كرده اي اما اين بار با لب خندان قدم مي زني و فراموش كرده اي خانه اي خانه است كه در آن صداي خوش زندگي در كنار بزرگ تر ها طنين انداز باشد . در سالروز اسكان سالمندان، آنان را در كنج دلمان و صدر خانه اسكان دهيم .

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14