(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 مهر 1390- شماره 20046

آسيب شناسي كالاي غيراستاندارد در سبد مصرف خانوار
بازار داغ اجناس تقلبي و غيراستاندارد - بخش دوم



آسيب شناسي كالاي غيراستاندارد در سبد مصرف خانوار
بازار داغ اجناس تقلبي و غيراستاندارد - بخش دوم

- خانم! لوازم آرايشي كه آورديد مجوز بهداشت ندارند .
- همه از اين لوازم خريد مي كنند و اگر مشكل داشت كه نمي خريدند .
- از كجا مي آوريد؟
- از بازار بزرگ مي خريم و به مترو مي آوريم. اجناس چيني هستند و وزارت بهداشت اگر مساله اي بود جلوي فروش اين كالاها را در بازار مي گرفتند !
استاندارد دو روي يك سكه اي است كه نمي توان تفاوتي براي سمت و سويش قايل شد. به فرض اينكه يك روي آن توليدكننده و سمت ديگرش مصرف كننده باشد باز هم نمي توان توليدكنندگان را از مصرف همان كالاهاي استاندارد و يا احيانا غيراستاندارد مجزا كرد .
كالاي استاندارد حق مصرف كننده
با كمال تاسف كالاهاي مصرفي غيراستاندارد اعم از لوازم خانگي برقي يا گازسوز، لوازم آرايشي و بهداشتي، غذايي و خوراكي و حتي پوشاك مدتي است سرو صداي زيادي به پا كرده و صابون آن به تن خيلي از مصرف كنندگان خورده است.
در حالي كه يكي از حقوق افراد جامعه استفاده از كالاهايي است كه داراي كيفيت لازم باشند و با مصرف آنها آسيبي به ديگران وارد نشود .
در واقع برابر قانون هرگاه اجراي استاندارد در مورد كالايي اجباري اعلام شود با گذشت مهلت قانوني، توليد، تمركز، توزيع و فروش آن با كيفيت كمتر از استاندارد مربوط و يا بدون علامت استاندارد ايران ممنوع است و فرد متخلف به حكم دادگاه به مجازات حبس يا جزاي نقدي محكوم خواهد شد .
قانون كالاي غير استاندارد و خسارت ناشي از مصرف آن نه تنها براي كالاهاي ساخت داخل كشور بلكه براي كالاهايي كــــه از خــــارج وارد
مــــي شــــونــــد هم لازم الاجراست. بنابراين رعايت تمامي مقررات استانداردهاي اجباري در مورد كالاهاي وارداتي الزامي است. مؤسسه استاندارد كالاهاي خارج از استاندارد و فاقد علامت استاندارد را از مراكز توليد، تمركز، توزيع و فروش جمع آوري و توقيف مي كند.
اما همچنان كالاهاي غيراستانداردي وجود دارند كه هم در عرصه لوازم خانگي و برقي خانواده ها را گرفتار مي كنند و هم لوازم آرايشي و بهداشتي و در صنعت غذا و دارو هستند نمونه هايي كه تقلبي اند.
افراد پولدار و تحصيل كرده
به دنبال استاندارد
اينكه كالاي با كيفيت در كدامين جايگاه است و آيا اين مطالبه ملي پاسخ درخوري تا حال يافته يا خير به سراغ مصرف كننده و فروشنده ها مي رويم .
خانم صباح نژاد فروشنده لوازم آرايشي و بهداشتي مي گويد: ليبل هاي تقلبي در بازار زياد است و متاسفانه نمي توان به كالاهايي كه برچسب و ليبل دارند اعتماد كرد .
وي در تقسيم بندي مشتريانش به توان مالي آنها اشاره مي كند و در اين رابطه توضيح مي دهد: افرادي كه توانايي مالي بهتري دارند و يا آگاهي بيشتري از ضرر و زيان كالاي آرايشي دارند اجناسي مي خواهند كه اصل و همراه با برچسب وزارت بهداشت باشد اما بايد بيشتر دقت كنند چون همه مارك هاي اورجينال نمونه تقلبي هم دارند كه حتي در بازار تهران هم عرضه مي شود .
وي همچنين اظهار مي دارد: وقتي انواع لوازم آرايشي و بهداشتي تقلبي در بازار بزرگ تهران به فروش مي رسد نمي توان با خرده فروش هاي متقلب برخورد كرد .
ظفرقندي يكي از مصرف كنندگان دائمي لوازم آرايشي فردي است كه در بازار داغ لوازم آرايشي و بهداشتي بازار بزرگ تهران به سراغش مي رويم.
او كه به قول خودش مشتري پرو پاقرص لوازم آرايشي است، به خبرنگار سرويس گزارش كيهان
مي گويد: اگر مشتري پول داشته باشد كالاي استاندارد و با مجوز بهداشت مي خرد و اگر پول نداشته باشد مجبور است از اجناس بدون ليبل و تقلبي استفاده كند كه با رنگ و بسته بندي هاي بهتر از اجناس اصل در بازار فراوان است .
صالحي كارشناس بهداشت و صنايع غذايي
مي گويد: استاندارد فقط به كالاهاي ايراني داده
مي شود و كالاهاي وارد شده مجوز واردات و بهداشت مي گيرند. معمولا اجناسي كه داراي مجوز بهداشت هستند همراه با تاريخ مصرف اند و اگر مشكلي نداشته باشد مجوز آن را مي گيرند و عرضه مي شود.
وي ضمن اشاره به فراواني مارك هاي تقلبي در بازار توصيه مي كند: مصرف كنندگان ابتدا در تهيه لوازم آرايشي و بهداشتي همچنين غذايي به سلامت محصول توجه كنند و در وهله بعد در صورتي كه پولي براي خريد لوازم آرايشي مرغوب ندارند از خريد آن صرف نظر كنند. چون تاثير منفي لوازم تقلبي كه بدون تاريخ مصرف عرضه مي شوند آن قدر وخيم است كه ممكن است سال ها فرد با آن درگير باشد و مجبور شود براي رفع آن دائم از كالاي آرايشي استفاده كند.
اگر مضر بود جمع آوري مي شد!
اما آذروش دست فروش لوازم آرايشي در متروي تهران هم با وجود اينكه مدعي است اجناس بدون ليبل او داراي مجوز از وزارت بهداشت هستند، مي گويد: اين اجناس را در بازار تهران مي خريم و اغلب چيني هستند و اگر مشكلي داشتند كه در بازار به صورت عمده فروخته نمي شد .
او كه خسته از كار روزانه آخرين ساعات كاري اش را در مترو سپري مي كند با خلوت شدن مترو آرام مي گويد: خود مردم بايد توجه كنند كه كالاي تقلبي نخرند. ما كه ضامن نيستيم. وقتي كالايي با ليبل اصل بالاتر از10 هزار تومان قيمت دارد چطور مردم انتظار دارند همان كالا را 3 هزار تومان در مترو بخرند. خيلي ها به دنبال كالاهايي اند كه در ماهواره تبليغ مي شود خب ما هم برايشان مي آوريم. همين اجناس بي كيفيت! از لباس زير گرفته تا انواع لوازم آرايشي و قرص لاغري و لوازم بهداشتي و غيره .
سارا حيدري كارشناس ارشد تغذيه و بيوشيمي در گفت و گو با گزارشگر كيهان ضمن اشاره به آثار سوء ناشي از مصرف خودسرانه لوازم آرايشي به ويژه اجناس تقلبي مي گويد: كالاها متناسب با وضعيت جسمي و پوست و حتي برخي متناسب با روحيه مصرف كننده تهيه مي شوند مثلا لوازم آرايشي و بهداشتي از قبيل كرم هاي دور چشم نيازمند همخواني با جنس پوست است يا در مورد قرص هاي لاغري و افزايش وزن به دليل عوارض متفاوت براي اشخاص بايد به تاييد پزشك برسد و يا حداقل با پزشك داروساز مشورت شود تا در صورت احتمال وجود بيماري خاص در افراد ميزان مصرف دارو يا عدم استفاده از آن تعيين شود .
وي توصيه مي كند كه براي تهيه اجناس آرايشي و بهداشتي داراي مجوز از محصولاتي كه توسط داروخانه ها عرضه مي شود استفاده شود تا عارضه اي هم بدنبال نداشته باشد .
وي همچنين عوارض داروهاي تبليغي ماهواره اي كه خودسرانه مصرف شوند را آثار ناگوار پوستي مثل حساسيت هاي شديد، جوش، آكنه و آثار منفي
قرص هاي لاغري عرضه شده بدون مشورت با پزشك را ايست قلبي، جدا شدن شبكه چشم و نابينايي، بالابردن ضربان قلب، پف و ورم ناگهاني و مشكلات كليوي عنوان مي كند .
دكتر سيد مهدي كاظمي اسكو داروساز هم تاكيد دارد كه برخي فكر مي كنند محصولات تبليغي
شبكه هاي ماهواره اي حقيقتا خارجي هستند و بايد كيفيت خوبي داشته باشند به همين علت هركجا اين محصولات باشد سعي مي كنند تهيه كنند .
اين پزشك در گفت و گو با گزارشگر كيهان ادامه مي دهد: اين اجناس آسيب هاي بسيار زيادي به همراه دارد اما توليدات داراي مجوز هرگز مضرات داروهاي لاغري كه حاوي شيشه و مواد مخدر هستند يا موجب عقيم شدن افراد مي شوند را ندارد همان طور كه لوازم آرايشي و بهداشتي داراي مجوز هرگز آسيبي به پوست وارد نمي كنند .
وي اطلاع رساني از مضرات كالاهاي تقلبي را توسط رسانه ملي و جرايد بهترين روش مقابله
مصرف كنندگان با اين كالاها مي داند و تاكيد
مي كند: تا زماني كه مصرف كنندگان به اين باور نرسند كه محصولات تقلبي سلامت شان را تهديد
مي كند حتي با شديد ترين مجازات ها هم نمي توان با عرضه اين كالاها مبارزه كرد .
وي ضمن اشاره به داروهاي ترك اعتياد و يا
قرص هاي لاغري و مكمل هاي افزايش وزن كه داراي مواد ناشناسي هستند و مكرر از سوي شبكه هاي مختلف ماهواره اي تبليغ و فروخته مي شوند، ابراز نگراني مي كند و معتقد است كه به هيچ وجه مصرف آن ها از سوي پزشكان و داروسازان تاييد نمي شود .
دكتر كاظمي در گفت و گو با گزارشگر كيهان ادامه مي دهد: داروهاي دست سازي هم توسط عطاري ها ساخته و عرضه مي شود كه مي بايست مورد بررسي قرار گيرد .
دكتر كاظمي ضمن تاكيد بر اقدامات موثر وزارت بهداشت در اشباع بازار محصولات مطمئن مي گويد: محصولات خوبي در داخل توليد مي شود و حتي محصولات خارجي وارد شده هم داراي مجوز وزارت بهداشت هستند و توصيه مي شود مردم فقط از اين نوع محصولات استفاده كنند .
وي اضافه مي كند: بارها اين تجربه را داشته ايم كه با تبليغ هر كالاي بهداشتي يا دارويي با افزايش مشتري مواجه شده ايم تفاوتي هم ندارد اين تبليغ از سوي صدا و سيما باشد يا شبكه هاي ديگر .
عرضه پوشاك با حساسيت هاي پوستي
بازار داغ كالاهاي فاقد مجوز و غيراستاندارد در مورد پوشاك هم داغ داغ است. اتفاقي كه فروشندگان پوشاك بر آن اذعان دارند .
- آقاي محترم اين شلوار جين كه هفته پيش به من فروختيد زانوهايش درآمده، زيپ آن هم زنگ زده!
- بياوريد تعمير مي كنيم .
- 50 هزار تومان پول شلوار دادم آن وقت با دو بار پوشيدن بياورم تعميرش كنيد؟ بايد تعويض كنيد .
- اين اجناس همه چيني است و نبايد انتظار داشته باشيد با 70 هزار تومان جنس ترك بگيريد !
اينها مكالمات تازه اي نيست. گلايه و شكايت مشتريان كه پول كمي براي خريد كالاهاي مورد نياز نمي دهند و فروشندگاني كه آنها هم ديگر از كالاهاي بي كيفيت خسته شده اند .
آقا رامين يكي از همين فروشنده ها در كوچه برلن است كه او هم از كالاي بي كيفيت حوصله اش سر رفته و مي گويد: اجناس درجه چندمي كه از چين وارد
مي شود كيفيت خوبي ندارند و توجهي هم به استاندارد بودن آنها نمي شود .
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان اظهار مي دارد: آنقدر با كالاهاي بي كيفيت و نارضايتي مشتريان مواجه بوديم كه چند وقتي است ترجيح مي دهيم همان كالاهاي ايراني كه كيفيت بهتري دارند بياوريم و مشتريان هم راضي اند.
رامين در پاسخ به اين سوال مان كه آيا استاندارد كالاها و كيفيت آنها از سوي ناظران مورد ارزيابي قرار مي گيرد؟ مي گويد: اجناس درجه چندم چيني كيفيتي ندارند و در مورد پوشاك كه انواع حساسيت هاي پوستي و چشمي را به همراه دارند. مشتري كالا را برمي گرداند و مي گفت كه رنگ به كار رفته در شلوار باعث زخم شدن پوستش شده است. نمي دانم واقعا از چه موادي استفاده مي كنند كه اين طور مشكل زا مي شود .
اما آقا صادق كه فروش مانتو را در همين مغازه به عهده دارد اجناس ايراني را با كيفيت مي داند
و مي گويد: مشتري با ورود به مغازه ابتدا به دنبال مدل خوب است بعد از آن به قيمت نگاه مي كند و سپس پارچه را مقايسه مي كند. معمولا اجناس چيني به نحوي هستند كه وقتي به مشتري توضيح مي دهيم خودش متوجه كيفيت دوخت و پارچه و مدل متناسب با قيمت پوشاك مي شود. اما اينكه اجناس بعدا تقلبي از كار درآيد مشكل ديگري است.
وي معتقد است: مشتريان به تجربه بايد كيفيت كالاهاي ما را بشناسند و به فروشگاه ها اعتماد كنند. البته خود ما توليدي داريم و از وقتي با اجناس چيني مواجه شديم كه كالاي باكيفيت برايمان نياوردند خودمان دست به كار شديم و بيشتر هم اجناس ايراني مي آوريم تا بتوانيم مشتري هايمان را حفظ كنيم .
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14