(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 مهر 1390- شماره 20047

كوتاه اقتصادي
توزيع تخم مرغ كيلويي 2750تومان در ميادين ميوه و تره بار
آغاز تدوين بسته سياستي نظارتي بانكي سال 91 از ماه آينده
وزير صنعت، معدن و تجارت: نصف هزينه كالاي وارداتي از طريق صادرات غيرنفتي تأمين مي شود
تقدير از 50 صادركننده نمونه در روز ملي صادرات
بعد از حل مشكل قيمت گذاري عرضه نفت خام دوباره در بورس انجام مي شود
اجراي طرح جامع خدمات رهن و اجاره
آمادگي كامل براي تأمين گاز زمستاني مشتركان
به منظور كيفي سازي كالاها10 هزار استاندارد ملي تدوين شد
انصراف 4 ميليون نفر از دريافت يارانه نقدي
عرضه گندم داخلي و صادراتي در بورس كالا
مديران عامل جديد بانك هاي ملي و صنعت و معدن منصوب شدند
درخشش تيم ملي مهارت ايران در مسابقات جهاني لندن



كوتاه اقتصادي

¤ فريدون احمدي رئيس هيئت مديره شركت ملي صنايع مس ايران شد.احمدي كارشناسي ارشد و دكتراي خود را در رشته مهندسي صنايع و كارشناسي خود را در رشته مهندسي برق گذرانده است و پيش از اين معاون پارلماني و معاون اداري مالي وزير بازرگاني، عضو شوراي عالي انفورماتيك كشور، مديرعامل شركت انفورماتيك راهبر و مدير گروه مخابرات دانشكده علوم و فنون هوايي بوده است. احمدي سوابق مديريت پروژه در سيستم مكانيزه نگهداري و تعميرات صنايع مس، صنايع قند، صنايع روغن، صنايع پتروشيمي و صنايع هواپيمايي را دارد.
¤ روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: با عنايت به جابجايي نماينده قبلي شوراي پول و اعتبار در هيات انتظامي بانكها و ضرورت انتخابات نماينده جديد، شوراي مذكور دكتر پيمان نوري بروجردي را به عنوان نماينده خود در هيات فوق الذكر انتخاب نمود.گفتني است وي داراي مدرك دكتراي تخصصي در مديريت مالي و حسابداري، مدرك كارشناسي ارشد در رشته مديريت بازرگاني و داراي مدرك كارشناسي در رشته حسابداري است.
¤ كمترين حجم گاز تحويلي به نيروگاه هاي كشور در ماه هاي سرد زمستان امسال، مطابق سال هاي گذشته 30 ميليون مترمكعب در روز خواهد بود. مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران با اعلام آمادگي اين شركت براي زمستان امسال، درباره تامين گاز بخش نيروگاهي كشور به خبرنگار شانا گفت: با وجود تعيين حداقلي روزانه 30 ميليون مترمكعب گاز، سال گذشته بيش از اين مقدار به اين بخش تحويل شد. وي افزود: تلاش مي شود امسال نيز، همين روند ادامه يابد تا گاز بيشتري در اختيار بخش نيروگاهي قرار گيرد.
¤ مديركل دفتر محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به آغاز فصل كشت گندم تا يك هفته آينده در سراسر كشور گفت: قضاوت درباره ميزان برداشت گندم در سال جاري زود است. محمدمهدي كابلي با اشاره به آغاز كشت گندم در كشور گفت: كشاورزان منتظر بارش باران هستند تا با اقدام به كشت گندم كار خود را آغاز كنند. وي در رابطه با كاهش بارش ها در كشور و تاثير آن در برداشت گندم گفت: در اين زمينه نمي توانيم قضاوت كنيم چرا كه تازه كشت گندم در كشور آغاز شده است.

 



از امروز صورت مي گيرد
توزيع تخم مرغ كيلويي 2750تومان در ميادين ميوه و تره بار

مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن از توزيع تخم مرغ كيلويي 2750 تومان در ميادين ميوه و تره بار خبر داد.
هدايت اصغري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: با توافقي كه با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده از پنجشنبه تخم مرغ كيلويي 2750تومان در ميادين توزيع مي شود.
مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن افزود: توزيع تخم مرغ ارزان در راستاي تنظيم بازار انجام مي شود.
وي افزود: مجوز واردات تخم مرغ از كشور تركيه صادر مي شود و واردات از 6كشور ديگر نيز در دست بررسي است.
بنابراين گزارش به رغم كاهش 2هزارتوماني در هر شانه تخم مرغ هنوز خرده فروشان در برابر كاهش قيمت مقاومت نشان مي دهند.
هر شانه تخم مرغ در ميدان 6هزار و500تومان عرضه مي شود اما خرده فروشان در بازار به قيمت 7500 تومان مي فروشند.
عرضه شير يك ليتري 1200تومان
بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران عرضه شير استريل يك ليتري هر بسته بيش از 1200تومان قابل پذيرش نيست.
طبق اعلام اين سازمان، موضوع مذكور به صنف سوپرماركت داران، فروشگاههاي زنجيره اي و حلقه هاي واسط در توزيع اعلام و مقرر شده است در صورت مشاهده هرگونه تخلف و افزايش خودسرانه قيمتها از سوي برخي عرضه كنندگان، با واحدهاي خاطي برخورد قاطع صورت گرفته و متخلفان به تعزيرات حكومتي معرفي شوند.
اين سازمان همچنين اعلام كرد كه بر اساس گزارش هاي موجود از سطح بازار و پس از تدابير اتخاذ شده از سوي اين وزارتخانه از جمله تسهيل در امر واردات تخم مرغ و اعلام سقف قيمت براي اين كالا در روزهاي اخير، شاهد كاهش قابل توجه روند قيمت تخم مرغ در بازار خواهيم بود.

 



آغاز تدوين بسته سياستي نظارتي بانكي سال 91 از ماه آينده

رئيس كل بانك مركزي از آغاز تدوين بسته سياستي نظارتي بانكي براي سال 91 از آبانماه خبر داد.
محمود بهمني در گفتگو با مهر گفت: تدوين بسته سياستي-نظارتي بانك مركزي براي سال 91 از آبان يا آذرماه آغاز خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي افزود: براي تدوين اين بسته، به طور قطع بازنگري كلي در بسته سياستي-نظارتي بانكي سال 90 انجام خواهد شد.
وي تصريح كرد: در اين بسته سياستي-نظارتي، تلاش خواهيم كرد كه شرايط مناسب تري را در مواجهه با سيستم بانكي فراهم آوريم.
گفتني است، در بسته سياستي-نظارتي سال 90، نرخ سود 11 درصدي تسهيلات مسكن مهر، كاهش تسهيلات خريد كالا به ميزان يك ميليون تومان و كاهش تسهيلات ساخت صنعتي مسكن مهر به ميزان 3 ميليون و نيز مجاز بودن ارايه تسهيلات بيش از 3 ميليارد تومان به اشخاص حقيقي تنها با مجوز بانك مركزي از جمله موارد شاخصي بود كه مورد توجه قرار گرفت.
با حكم رئيس جمهور مي روم
رئيس كل بانك مركزي همچنين در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود شما مي خواهيد از اين بانك برويد؟ گفت: همانطور كه قبلا گفته ام، ميزان خدمتم بالاست و من با حكم رئيس جمهوري در اين سمت قرار گرفتم و هر وقت رئيس جمهوري و مقام معظم رهبري در اين ارتباط اشاره اي كردند، اين اقدام را انجام خواهم داد ولي با شانتاژ چند نفر اين كار را نمي كنم و به كسي در اين ارتباط باج نمي دهم.
بهمني صبح ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت با بيان اينكه كسي كه بيش از 40 سال خدمت كرده است، دوست دارد كه برود، اظهار كرد: ولي در اين شرايط هيچ وقت نمي رويم؛ ما در ارتباط با اتفاقي كه افتاده (سوءاستفاده مالي سه هزار ميلياردي) مدعي هستيم كه اين موضوع هر چه زودتر پيگيري شود و مجرمان واقعي مشخص شوند واميدواريم قوه قضائيه به مجرمان واقعي برسد و خطاكاران اصلي ليز نخورند.
بهمني هم چنين به كاهش نرخ دلار به ميزان 80 تومان طي 10 روز اخير اشاره و اظهار كرد: اين روند كاهش ادامه پيدا مي كند.
وي هم چنين درباره قيمت واقعي ارز از جمله دلار گفت: اين موضوع را عرضه و تقاضا و ميزان درآمدهاي كشور تعيين مي كند و در واقع مجموعه عواملي در اين ارتباط موثرند و اگر ما بخواهيم قيمت ارز را كم تر از قيمت واقعي آن برسانيم و ارائه بدهيم ذخاير كشور را به باد مي دهيم.
او گفت: ما در راستاي پاسخگويي به تقاضاهاي واقعي در اين ارتباط مشكلي نداريم ولي مي بينيم كه گاهي تقاضاهاي كاذب در اين زمينه وارد مي شود.

 



وزير صنعت، معدن و تجارت: نصف هزينه كالاي وارداتي از طريق صادرات غيرنفتي تأمين مي شود

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اكنون به ازاي هر 2 دلار كه واردات انجام مي دهيم يك دلار آنرا از طريق صادرات غيرنفتي و يك دلار ديگر را از طريق نفت تامين مي كنيم.
مهدي غضنفري ضمن اشاره به موفقيت كشور در حوزه تجارت خارجي گفت: در ابتداي دولت نهم ارزش واردات 4 برابر صادرات غيرنفتي بود كه در حال حاضر به 2 برابر كاهش يافته است.
وي تصريح كرد: براي ارزيابي حوزه تجارت خارجي شاخص هاي متفاوتي وجود دارد يعني براي ارزيابي موفقيت و عدم موفقيت بايد شاخص هايي را مانند تفاوت بين صادرات و واردات، نسبت اين دو با يكديگر و حجم آنها را ملاك قرار داد و با در نظر گرفتن همه آنها اظهارنظر كرد.
وي خاطرنشان كرد: طي 6 سال دولتهاي نهم و دهم حجم تجارت خارجي كشور بسيار افزايش يافت و سرجمع صادرات و واردات به عنوان يك پارامتر مثبت لحاظ گرديد از سوي ديگر نسبت واردات به صادرات غيرنفتي از 4 برابر به 2 برابر كاهش يافت.
غضنفري افزود: در ابتداي دولت نهم به ازاي هر يك دلار كالاي غيرنفتي كه صادر مي شد 3 دلار را از منابع ديگر تهيه مي كرديم تا ارز وارداتي را تامين كنيم اما اكنون به ازاي هر 2 دلار كه واردات انجام مي دهيم يك دلار آنرا از طريق صادرات غيرنفتي و يك دلار ديگر را از طريق نفت تامين مي كنيم كه در مجموع اين نسبتها نشان دهنده عملكرد مثبت تجارت خارجي كشور بوده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت به مثالي در اين رابطه اشاره كرد و گفت: اگر كشوري 70 ميليارد دلار صادرات و 80 ميليارد دلار واردات داشته باشد تراز آن منفي 10 ميليارد دلار است اما چند سال بعد صادراتش به 700 ميليارد دلار و وارداتش به 750 ميليارد دلار مي رسد كه تراز آن منفي 50 ميليارد دلار مي شود. آيا مي توان گفت كه اين كشور با توجه به افزايش تراز منفي اش در حوزه تجارت خارجي عملكرد خوبي نداشته است؟
وي اظهار كرد: افزايش حجم تجاري يك كشور نشان دهنده عملكرد مثبت سيستم هاي پشتيباني، افزايش اشتغال و فعاليت بالاي بنادر و كشتيراني، تحرك اقتصادي، پويايي توليد، نشاط كسب و كار و در مجموع موفقيت سياست هاي دولت در اين حوزه است هرچند ممكن است مقداري تراز منفي هم داشته باشد.غضنفري در پايان گفت: آرمان اصلي دولت اين است كه صادرات غيرنفتي به اندازه واردات برسد و سپس از آن پيشي بگيرد و اميدواريم كه اين نقيصه در آينده اي نزديك جبران شود.

 



تقدير از 50 صادركننده نمونه در روز ملي صادرات

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت ايران، فتح الله كرمانشاهي، معاون كمكهاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران ، صادرات را از عوامل موثر در توسعه اقتصادي كشورها دانست و گفت: صادرات مي تواند علاوه بر رشد اقتصادي موجب افزايش توان رقابت پذيري كشورها در عرصه هاي بين المللي شود.
وي با اشاره به انتخاب يك روز از سال به عنوان روز ملي صادرات كه موجب گسترش تفكر و فرهنگ صادراتي در جامعه مي شود، خاطر نشان ساخت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ايران همه ساله با هدف توسعه فرهنگ عمومي صادراتي كشور و تشويق صادركنندگان و فعالان اقتصادي و بازرگاني كشور نسبت به برگزاري روز ملي صادرات اقدام و با حضور رئيس جمهور و جمعي از توليدكنندگان و صادركنندگان توانمند كشور، محققان، پژوهشگران، صاحب نظران و دانشجويان از بنگاههاي صادراتي برتر تقدير به عمل مي آيد و اين مراسم در روز شنبه 30 مهرماه در محل نمايشگاه هاي دائمي برگزار مي شود.كرمانشاهي تصريح كرد: از ميان 50 صادركننده نمونه در روز ملي صادرات در سال 90 تعداد 15 صادركننده براي نخستين بار، 18 صادر كننده براي دومين بار، 13 صادر كننده براي سومين بار، 5 صادركننده براي چهارمين بار، 5 صادركننده براي پنجمين بار به اين عنوان در سطح كشور دست يافتند كه در گروهها و بخشهاي كشاورزي، صنايع و معادن، بازرگاني عمومي، خدمات فني و مهندسي، بخش گردشگري، نرم افزار، خدمات فرهنگي، هنري، بصري و سمعي، حمل و نقل، نيروي كار و هاي تك فعاليت مي كند.

 



بعد از حل مشكل قيمت گذاري عرضه نفت خام دوباره در بورس انجام مي شود

رئيس سازمان بورس درباره توقف عرضه نفت خام در بورس كالا مطالبي بيان كرد.
علي صالح آبادي گفت: نكته اي كه در خصوص عرضه نفت خام وجود دارد، معامله آن به قيمت پايه يا كمتر از قيمت پايه بود.
وي با اشاره به اين كه قيمت هر كالايي كه به بورس وارد مي شود نوسان دارد، تصريح كرد: در بورس كالا عرضه و تقاضا تعيين كننده قيمت هاست.
سخنگوي سازمان بورس خاطرنشان كرد: اگر قيمت پايه را براي معامله درنظر بگيريم ديگر قيمت نوسان نخواهد داشت به همين دليل بازار هم شكل نخواهد گرفت.
رئيس سازمان بورس خطاب به بورس كالا گفت: بورس كالا بايد تكليف خود را مشخص كند و اگر نياز به اخذ مجوز يا يك مصوبه از سوي وزارت نفت وجود داشته باشد، موضوع را به شركت نفت اطلاع بدهد.
وي اظهار كرد: بر اين اساس وزارت نفت بايد به مراجع ذي صلاح مراجعه كند تا مشخص شود كه آيا اجازه انعطاف قيمت را دارد يا خير. صالح آبادي با تأكيد بر اين كه از نظرزيرساختي مشكلي براي عرضه نفت خام وجود ندارد، اظهار كرد: بعد از حل مشكل قيمت گذاري، عرضه نفت خام دوباره انجام خواهد شد.
بنابر اعلام پايگاه اطلاع رساني دولت، رئيس سازمان بورس در خصوص مشكل حساب ها براي واريز پول خاطرنشان كرد: اين مشكل هم در راستاي اخذ مجوز قانوني از سوي وزارت نفت است و اگر شركت نفت مشكلي براي نحوه واريز پول دارد بايد در اين خصوص هم از مراجع ذي صلاح مصوبه بگيرد.
بنا به گفته صالح آبادي، از نظر بورس هيچ محدوديتي وجود ندارد و واريز پول به هر شكلي مي تواند باشد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر تمايل نداشتن شركت نفت به عرضه نفت خام در بورس كيش افزود: شركت نفت معتقد است يكسري خلاهاي مديريتي وجود دارد كه بايد رفع شود و بورس هم در پاسخ به شركت نفت اعلام كرد، اگر از نظر شما خلايي وجود دارد آن را مرتفع كنيد. صالح آبادي اظهار كرد: از ديد ما كه بازار سرمايه هستيم مقررات بورس كالا كامل است و نرم افزار بورس هم راه اندازي شده است، كارگزاران هم آموزش ديده اند.
وي خاطرنشان كرد: اگر مشكلي وجود دارد خود شركت نفت بايد آن را حل كند و اين موضوع از عهده بورس خارج است.
رئيس سازمان بورس درخصوص تمايل نداشتن شركت نفت براي عرضه نفت خام در بورس به دليل وجود مشتري در خارج از بورس عنوان كرد: اگر شركت نفت مشتري بهتري دارد كه اين مشتري حاضر است با قيمت بالاتر نفت را خريداري كند بهتر است آن را به بورس معرفي كند.
وي خاطرنشان كرد: اين كه گفته مي شود قيمت نفت در خارج از بورس گران تر از بورس است معني ندارد؛ چرا كه در بورس روند كاملا متفاوت است و زماني كه كالايي روي تابلو مي رود قيمتش به طور روشن براي همه مشخص است.
بنا به اعتقاد صالح آبادي اگر نفت با قيمت ارزان روي تابلو مي رود چرا مشتري ندارد و اگر ادعا مي شود كه در خارج از بورس نفت گران تر از بورس به فروش مي رود با همان مشتري توافق كنند كه نفت را خريداري كند.
رئيس سازمان بورس درخصوص انتقال كامل معاملات نفت خام به تالار كيش گفت: درست است كه بورس آمادگي كامل براي معاملات نفت خام را دارد اما براي شروع بايد از ميزان كم شروع كنيم تا بازار شكل بگيرد.
وي با اشاره به اتفاقي كه در خصوص معاملات محصولات پتروشيمي روي داد، گفت: براي عرضه محصولات پتروشيمي هم همان روز اول تمام محصولات را عرضه نكرديم و به مرور محصولات پتروشيمي در بورس پذيرش شدند.
صالح آبادي افزود: در مورد نفت خام هم همين روند آهسته طي مي شود و به مرور و از حجم كم شروع مي كنيم تا سرانجام تمام معاملات نفت خام در بورس كالا انجام شود.
رئيس سازمان بورس تصريح كرد: نمي توان گفت يا همه محصولات در بورس عرضه شود و يا هيچ عرضه اي نداشته باشيم، اين نظريه درستي نيست و بايد از كم به زياد برويم.

 



مديرعامل بانك مسكن اعلام كرد
اجراي طرح جامع خدمات رهن و اجاره

مديرعامل بانك مسكن با اشاره به تدوين 2 طرح جامع براي كنترل و كاهش نرخ ها در بازار اجاره و ارز گفت: اين طرح ها پس از تأييد بانك مركزي به اجرا درخواهند آمد.
قدرت الله شريفي در گفت وگو با فارس با اشاره به رويكرد بانك مسكن در ارائه و توسعه خدمات بر مبناي عمليات نوين بانكي افزود: چندين طرح مهم جهت تصويب نهايي در دستور كار داريم تا با اخذ مجوزهاي لازم آنها را عملياتي نماييم.
وي گفت: از جمله اين طرح ها، وام رهن و اجاره در قالب طرح جامع ساماندهي خدمات رهن و اجاره است.
شريفي يادآور شد: مشكل يك زوج جوان در ابتداي تشكيل زندگي، خريد مسكن نيست، بلكه تأمين وجوه لازم براي رهن و اجاره يك مسكن ابتدايي به عنوان اولويت اول زندگي مي باشد.
به گفته وي، بر اين اساس، طرح جامعي را براي ساماندهي خدمات رهن و اجاره مبتني بر عمليات بانكي با نگاه كاهش نرخ ها در دست داريم كه پس از اتمام مراحل كارشناسي و اخذ مجوزها، آن را عملياتي خواهيم كرد.
مديرعامل بانك مسكن در ادامه با اشاره به نوسانات بازار ارز و تأثير آن بر اقتصاد يادآور شد: در موضوع خريد و فروش ارز هاي رايج در كشور با سه رويكرد مواجه هستيم.
وي افزود: رويكرد نخست، نياز واقعي صنعت و فعالان تجاري و اقتصادي است كه بانك مركزي بايد آن را تأمين نمايد. دومين نياز نيز ناشي از عمليات كاذب دلالي به عنوان يك ضد فرصت است كه بايد براي آن تدابيري انديشيده شود.
شريفي با اشاره به سومين رويكرد در اين زمينه گفت: يك مفهوم رايج سنتي ميان خانواده ها و دارندگان سرمايه هاي خرد براي تبديل واحد پولي تحت عنوان حفظ توان و ارزش پول خانواده است.
وي تصريح كرد: همين رويكرد كه بازارهايي مثل فاركس را ايجاد كرده است.
مديرعامل بانك مسكن يادآور شد: ما با درك و شناخت دقيق اين تهديد فعليت يافته، طرح حساب سپرده ارزهاي بين المللي را در دستور كار داريم تا در قالب آن اقدام به جذب نقدينگي كه باعث ايجاد التهاب بر بازار شده، نماييم.
به گفته وي، در اين راستا بانك مسكن به عنوان نماينده سپرده گذار، اقدام به خريد ارز به ميزان دلخواه مشتري به قيمت روز نموده و هر زمان مشتري اراده نمايد، به قيمت روز آن را به فروش برساند، در اين حالت ديگر ارزي فيزيكي توسط مشتري، خريداري و جابه جا نشده و همه موارد نزد اين بانك و بانك مركزي مبادله مي شود.
به گفته وي، اجراي تمامي اين طرح ها منوط به اتمام اقدامات كارشناسي و اخذ مجوز نهائي از بانك مركزي است.
شريفي در ادامه با اشاره به جايگاه بانك ها و بانك مركزي در اقتصاد كشور گفت: سازمان ها و نهادهاي مالي و اعتباري كشور بايد چهره اي متوازن توأم با درك شرايط و بحران ها از خود نشان دهند.
وي افزود: بانك هاي دولتي و خصوصي، اعضاي اين پيكره واحد هستند كه در چارچوب قوانين و مقررات بانك مركزي به عنوان نهاد ناظر به فعاليت مي پردازند.
به گفته وي، جايگاه و شأن بانك مركزي نيز به گونه اي است كه تضعيف مركزيت و اقتدار آن، در نهايت جز بي اعتبار نمودن كل سيستم بانكي نتيجه اي نخواهد داشت.

 



معاون وزير نفت خبر داد
آمادگي كامل براي تأمين گاز زمستاني مشتركان

معاون وزير نفت اعلام كرد: براي زمستان سال جاري مشكلي براي تأمين گاز مشتركان خانگي، تجاري، صنايع عمده، نيروگاه ها و پتروشيمي وجود ندارد.
جواد اوجي در گفت وگو با مهر با اشاره به پايان رسيدن تعميرات اساسي تمامي پالايشگاه هاي گاز پارس جنوبي تأكيد كرد: پيش بيني مي شود تا پايان مهرماه امسال تعميرات اساسي و دوره اي تمامي خطوط لوله انتقال گاز، تأسيسات تقويت فشار و پالايشگاه هاي گاز كشور به طور كامل به پايان برسد.
معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه در حال حاضر شركت ملي گاز براي تأمين گاز زمستاني مشتركان در آمادگي كامل به سر مي برد خواستار رعايت الگوهاي مصرف توسط مشتركان خانگي و تجاري در فصل زمستان شد و اظهار داشت: براي زمستان سال جاري مشكلي براي تأمين گاز مشتركان خانگي تجاري، صنايع عمده، نيروگاه ها و پتروشيمي ها وجود ندارد.
مديرعامل شركت ملي گاز همچنين در مورد وضعيت توليد گاز طبيعي در پالايشگاه هاي كشور همزمان با فرارسيدن فصل زمستان بيان كرد: با احتساب واردات از تركمنستان براي زمستان سال جاري امكان پالايش روزانه تا سقف 600 ميليون متر مكعب گاز طبيعي در روز وجود دارد.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: اگر بخشي از پالايشگاه هاي فاز 15 و 16 پارس جنوبي تا زمستان امسال در مدار بهره برداري قرار بگيرد ظرفيت توليد گاز كشور افزايش مي يابد.
افزايش 12 درصدي
صادرات گاز به تركيه
معاون وزير نفت از افزايش 12 درصدي صادرات گاز ايران به تركيه در سال جاري خبر داد. وي درباره تصميم اخير تركيه مبني بر عدم تمديد واردات گاز طبيعي از گاز پروم روسيه با بيان اينكه در حال حاضر خطوط لوله صادراتي گاز ايران از ظرفيت صادرات روزانه 36 تا 40 ميليون مترمكعب گاز طبيعي به تركيه برخوردار هستند، گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون به طور متوسط روزانه بيش از 24 ميليون متر مكعب گاز طبيعي توسط شركت ملي گاز ايران به بوتاش تركيه تحويل شده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران از افزايش 12 درصدي صادرات گاز طبيعي از ابتداي سال جاري تاكنون به تركيه خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد بين دو كشور بايد به طور متوسط روزانه 30 ميليون متر مكعب گاز طبيعي به اين كشور همسايه تحويل داده شود.
معاون وزير نفت از آمادگي ايران براي افزايش صادرات گاز به تركيه در صورت درخواست اين كشور خبر داد و يادآور شد: پيشتر از اين نيز تركيه پيشنهادها و مذاكراتي با ايران براي افزايش حجم صادرات گاز طبيعي داشته است.
اين مقام مسئول همچنين درباره احتمال تعديل قيمت گاز صادراتي ايران به تركيه توضيح داد: قرارداد امضاء شده گازي بين دو كشور داراي يك شرايط باز است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز با اعلام اينكه در قرارداد فروش گاز طبيعي به تركيه به دو طرف اين اختيار داده شده است كه بر اساس شرايط و قيمت بازار جهاني گاز در مورد مباحث قيمت مذاكره داشته باشند اعلام كرد: اما تاكنون مذاكراتي براي افزايش يا كاهش قيمت گاز صادراتي ايران به تركيه انجام نشده است.

 



به منظور كيفي سازي كالاها10 هزار استاندارد ملي تدوين شد

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت از تدوين بيش از 10 هزار استاندارد ملي در كشور خبر داد.
عليرضا شجاعي در گفتگو با مهر گفت: در سال هاي اخير سرعت جريان رشد استانداردسازي در كشور به نحو چشمگيري افزايش يافته؛ به طوري كه بيش از 10 هزار عنوان استاندارد ملي يعني حدود 60 درصد كل استانداردهاي تدوين شده از ابتداي تاسيس سازمان استاندارد، در 6 سال اخير صورت گرفته است.
مشاور وزير صنعت و معدن و تجارت افزود: همچنين در اين مدت بيش از 50 درصد پروانه هاي كاربرد علامت استاندارد ايران كه بالغ بر 12 هزار مورد بوده نيز به ثمر رسيده كه مويد كيفيت كالاهاي ايراني است.
وي با اشاره به ضرورت توجه به استانداردها تصريح كرد: اين موضوع از جمله مهمترين دغدغه هاي پيشرفت همه جانبه در يك كشور و رسيدن به نقطه اوج بين المللي و منطقه اي براساس سياستهاي چشم انداز 20 ساله كشور بوده است كه همواره در فرمايشات مقام معظم رهبري به آن تاكيد و به مسئولان سفارش شده است.
شجاعي با تاكيد بر اينكه همه كالاهايي كه وارد كشور مي شود بايد داراي شاخص هاي استاندارد بوده و ضوابط فني، بهداشتي و قرنطينه اي را رعايت كرده باشند، افزود: هم اكنون مديريت واردات و كنترل كيفيت كالاهاي صنعتي وارده به كشور كه تا سال گذشته فقط شامل 600 قلم كالا بوده، براساس قانون و سياستهاي جديد، به بيش از 5 هزار و 400 قلم كالا در سالجاري افزايش يافته است.
وي ارتقاء كيفيت و استاندارد همه كالاهاي صنعتي كشور را يكي از اهداف استراتژيك وزارت صنعت، معدن و تجارت براي رسيدن به توليد صادرات محور دانست و گفت: استاندارد ضامن حقوق مصرف كننده است و بايد به اين حق احترام گذاشت؛ لذا اين وزارتخانه با جديت و تمامي قوا در راستاي اعتلاي سطح استانداردسازي محصولات تلاش خواهد كرد تا حقوق مصرف كننده داخلي و خارجي تضمين شود.
شجاعي ادامه داد: با بهره گيري درست از استاندارد، بازار 70 ميليوني كشور و چند صد ميليوني كشورهاي منطقه متعلق به كالاهاي كيفي خواهد بود.

 



وزير اقتصاد خبر داد
انصراف 4 ميليون نفر از دريافت يارانه نقدي

اين افراد را در اختيار ما بگذارند تا اقدامات بعدي را در اين رابطه انجام دهيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: فردي كه داراي تابعيت ايراني است به لحاظ قانون امكان بهره مندي از يارانه هاي نقدي را دارد.
سالمندان كهريزك
هنوز يارانه اي نگرفته اند
مديرعامل مؤسسه كهريزك بار ديگر با اشاره به عدم واريز يارانه سالمندان كهريزك از مسئولان ذيربط گلايه كرد.
دكتر حسن احمدي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه پس از هدفمندسازي يارانه ها تعرفه هاي جديد آب، برق و گاز براي پرداخت بهاي قبض آنها در نظر گرفته شده است، گفت: آسايشگاه خيريه كهريزك امكان پرداخت مبالغ اين قبوض را ندارد.وي در خصوص پرداخت يارانه معلولان و سالمنداني كه در آسايشگاه خيريه كهريزك نگهداري مي شوند، يادآورد شد: مكاتبات اوليه براي پرداخت يارانه اين افراد انجام شده و در اين زمينه منتظر مساعدت مسئولان در پرداخت آن هستيم.احمدي با بيان اينكه هزينه هر تخت در آسايشگاه خيريه كهريزك بين 700 تا 900هزارتومان است، افزود: تعدادي از افرادي كه در آسايشگاه نگهداري مي شوند از سوي كميته امداد و بهزيستي معرفي مي شوند كه اين ارگان ها به ترتيب 35هزارتومان و 120هزارتومان بابت نگهداري از آنها به آسايشگاه كهريزك پرداخت مي كنند و مابقي اين هزينه ها از سوي كمك هاي مردمي تامين مي شود.

 



عرضه گندم داخلي و صادراتي در بورس كالا

مدير توسعه بازار بورس كالا از فروش 5 هزار تن گندم صادراتي سه استان خبر داد و گفت: هفته آينده دومين عرضه انجام مي شود.
عباس بنازاده در گفت وگو با فارس در خصوص نتيجه نخستين عرضه گندم صادراتي براي سال جاري اظهار داشت: روز گذشته گندم صادراتي 13 استان عرضه شد كه گندم سه استان در حجم 5 هزار تن فروخته شد.
وي با اشاره به اينكه قيمت كشف شده در نخستين روز عرضه 325 دلا در هر تن بود، گفت: عرضه بعدي سه شنبه هفته آينده انجام مي شود.
مدير توسعه بازار بورس كالا در خصوص عدم فروش گندم صادراتي عرضه شده ساير استان ها گفت: با توجه به اينكه روز گذشته نخستين عرضه گندم صادراتي امسال بود و هنوز كشف قيمت انجام نشده بود، بنابراين فروخته نشدن گندم ساير استان ها طبيعي بود ولي از هفته آينده وضعيت بهتر خواهد شد.
بنابراين گزارش: روز گذشته گندم صادراتي 13 استان آذربايجان غربي، تهران، سمنان، قزوين، زنجان، كردستان كرمانشاه، گيلان، همدان، مركزي، هرمزگان، فارس و كرمان براي خريد توليدكنندگان ماكاروني، بيسكويت، كيك، نشاسته و گلوكز عرضه شد.
همچنين، هر استان حداقل هزار تن و حداكثر دو هزار تن عرضه داشت كه در مجموع 26 هزار تن عرضه كرد.اين گزارش حاكي است:مرتضي محمدي، سرپرست معاملات كشاورزي و كالاهاي معدني كارگزاري بانك ملي نيز در گفت وگو با ايسنا گفت: روز گذشته 5 هزار تن گندم در رينگ صادراتي بورس كالا معامله شد كه شامل دو هزار تن گندم استان آذربايجان، دو هزار تن گندم استان قزوين و يك هزار تن گندم استان تهران مي شود.
وي تاكيد كرد: از اين پس هر سه شنبه گندم در رينگ صادرات از سوي كارگزاري بانك ملي عرضه خواهد شد.
اين مسئول در كارگزاري بانك ملي از عرضه كليه محصولات گندم وزارت صنعت، معدن و تجارت براي مصرف داخلي و نيز صادراتي در بورس خبر داد و گفت؛ گندم وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين هفته تمام محصول گندمي كه در اختيار دارد را در بورس كالا عرضه مي كند و هيچ عرضه و معامله اي خارج از بازار بورس ندارد.
محمدي خاطرنشان كرد: گندم دامي داخلي با نرخ 360 تومان براي هر كيلو و گندم درم(سخت) داخلي با نرخ 420 تومان براي هر كيلو عرضه خواهد شد.

 



از سوي وزير اقتصاد
مديران عامل جديد بانك هاي ملي و صنعت و معدن منصوب شدند

وزير امور اقتصادي و دارايي طي احكام جداگانه اي، مديران عامل بانك هاي ملي و صنعت و معدن را منصوب كرد.
سيدشمس الدين حسيني طي حكمي فرشاد حيدري را به سمت مديرعامل و رئيس هيئت مديره بانك ملي ايران منصوب كرد.
فرشاد حيدري داراي مدرك تحصيلي كارشناسي علوم اقتصادي و كارشناسي ارشد مديريت دولتي بوده و از جمله سوابق وي عضويت در هيئت مديره بانك ملي، عضو هيئت مديره بانك تجارت، مدير امور اعتباري و رئيس اداره اعتبارات بانك تجارت و مدير شعب بانك تجارت در استانهاي فارس و لرستان مي باشد.
وي مدرس موسسه علوم بانكداري در شيراز و تهران و مدرس اداره آموزش بانك تجارت بوده و عناوين مدير شعب نمونه، رئيس شعبه نمونه و كارمند نمونه را در كارنامه خود دارد.
همچنين وزير امور اقتصادي و دارايي طي حكمي قربان دانيالي را به سمت مديرعامل و رئيس هيئت مديره بانك صنعت و معدن منصوب كرد.
قربان دانيالي داراي مدرك تحصيلي فوق ليسانس مديريت بازرگاني با گرايش مالي است كه از جمله سوابق وي قائم مقام مديرعامل و عضو هيئت مديره، معاون بانكي و بين الملل بانك صنعت و معدن، مديرعاملي بانك صادرات در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي و بوشهر مي باشد.وي كار خود را در سال 1363 از تحويلداري بانك صادرات يكي از شعب تهران آغاز و با طي مدارج و پستهاي مختلف به مديرعاملي بانك صنعت و معدن رسيد.

 



درخشش تيم ملي مهارت ايران در مسابقات جهاني لندن

سرپرست سازمان فني و حرفه اي كشور از درخشش تيم ملي مهارت كشورمان در مسابقات جهاني لندن و دستيابي به مقام ششمي جهان خبر داد.
كوروش پرند در گفت وگو با مهر با تشريح جزئيات كامل چهل و يكمين دوره مسابقات ملي مهارت كه در روزهاي 4 تا 9 اكتبر برابر با 12 تا 17 مهرماه سال جاري در شهر لندن برگزار شد، گفت: مسابقات جهاني مهارت هر دو سال يك بار در يكي از كشورهاي جهان برگزار مي شود.
سرپرست سازمان فني و حرفه اي كشور يكي از اهداف برگزاري اين نوع مسابقات را ايجاد بستر مناسب جهت رقابت مهارت آموختگان دانست و اظهار داشت: حضور در عرصه هاي جهاني و آشنايي با تكنولوژي هاي پيشرفته و همچنين دستيابي به فناوري هاي نو در كنار تعميم تجربيات و استانداردهاي جهاني از اهداف مهم برگزاري مسابقات بين المللي مهارت است.
وي با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران قرار بود با 12 نفر رقابت كننده در 10 رشته در اين مسابقات حضور يابد، گفت: البته در برخي از رشته ها مانند مگاترونيك و رباتيك، ما تيم هاي دو نفره داشتيم.
سرپرست سازمان فني و حرفه اي كشور از حضور جوانان ايراني در رشته هاي الكترونيك، جواهرسازي، جوشكاري، طراحي وب، فناوري اطلاعات، نرم افزار و پشتيباني شبكه در اين دوره از مسابقات خبر داد و بيان داشت: متاسفانه كشور انگلستان از حضور جوانان در دو رشته كنترل صنعتي و فرز CNC جلوگيري كردند و ما نتوانستيم در اين دو رشته مهارت آموختگان را در مسابقات شركت دهيم.
اين مقام مسئول در سازمان فني و حرفه اي خاطرنشان كرد: با اتفاقاتي كه افتاد و از حضور دو تيم ايراني در اين مسابقات جلوگيري به عمل آمد ايران توانست رتبه بسيار خوبي را كسب كند و با يك مدال برنز و 5 ديپلم افتخار به مقام ششمي جهان دست يابد.
سرپرست سازمان فني و حرفه اي كشور تاكيد كرد: در مجموع ميانگين نمرات جمهوري اسلامي ايران 63/515 شد كه رتبه ششم در بين 48 كشور جهان را براي ايران به ارمغان آورد با توجه به اين كه 2 تيم ايراني نيز نتوانستند در اين دوره از مسابقات حضور يابند.
پرند با بيان اين كه مقامات انگليسي به بهانه تحريم صورت گرفته از سوي اتحاديه اروپا در دادن ويزا به تيم جمهوري اسلامي ايران و همچنين جلوگيري از حضور دو تيم در اين دوره از مسابقات سخت گيري هاي ظالمانه فراواني را داشته اند گفت: با اين بهانه ها از دستيابي 9 كارشناس ايراني به اطلاعات نحوه برگزاري مسابقات نيز جلوگيري كردند.
وي با بيان اين كه يكي از شعارهاي آنها در برگزاري مسابقات بحث عدالت است، گفت: متاسفانه براي اخذ ويزا و حضور تيم ايران در مسابقات جهاني مهارت نيز با مشكلات فراواني مواجه بوديم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14