(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 مهر 1390- شماره 20050

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نظام سرمايه داري و اسلام آمريكايي - قسمت اول
زر و زور و تزوير
بررسي استيضاح وزير اقتصاد به انتشار گزارش كميسيون اصل 90 موكول شد
خارج از دستور
احتمال پخش اعترافات تلويزيوني بندر بن سلطان در واكنش به اقدامات خصمانه عربستان
طائب: خبرهاي خوبي از وحدت اصولگرايان در راه است
محاكمه يك مامور سيا به اتهام افشاي اطلاعات حساس درباره ايران به تعويق افتاد
مهمترين راه حفظ قرآن و عترت



نظام سرمايه داري و اسلام آمريكايي - قسمت اول
زر و زور و تزوير

ابراهيم حاجي محمدزاده
همبستگي يك پارچه و انفكاك ناپذير «زر و زور و تزوير» را معمار توحيدي انقلاب اسلامي، همواره بعنوان يك واقعيت خدشه ناپذير در درك صحيح مبارزه به روش انبيا قلمداد نموده و بر آن اصرار ورزيده اند و بارها و با عناوين مختلف بر آن تأكيد داشته اند بعنوان مثال تنها راه مبارزه و احياي هويت اسلامي در سراسر جهان را اينگونه تبيين مي كنند «من به صراحت اعلام مي كنم كه جمهوري اسلامي ايران با تمام وجود براي احياي هويت اسلامي مسلمانان در سراسر جهان سرمايه گذاري مي كند و دليلي هم ندارد كه مسلمانان جهان را به پيروي از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نكند و جلوي جاه طلبي و فزون طلبي صاحبان قدرت (زور) و پول (زر) و فريب (تزوير) را نگيرد...» (1) علاوه بر اين ها حضرت امام در پيام هاي جهاني خود خطاب به زائران بيت الله الحرام اعلام مي كنند: «مگر ابرقدرتهاي زمان ما بتهاي بزرگ نيستند كه جهانيان را به اطاعت و كرنش و پرستش مي خوانند و با «زور و زر و تزوير» خود را به آنان تحميل مي كنند...» ( 2) و در پيام ديگري خطاب به علماي كشورهاي اسلامي هشدار ميدهند «.... آيا براي علماي كشورهاي اسلامي ننگ آور نيست كه با داشتن قرآن كريم و احكام نوراني اسلام و سنت پيامبر-صلي الله عليه و آله و سلم- و ائمه معصومين- عليهم السلام- احكام و مقررات كفر در ممالك اسلامي تحت نفوذ آنان پياده شود و تصميمات ديكته شده صاحبان زر و زور و تزوير و مخالفان واقعي اسلام اجرا گردد...» (3)
و در جايي ديگر با پرده برداشتن از ماهيت شيطاني ترفندهاي استكبار جهاني خطاب به مزدوران غرب زده استكبار جهاني سرنوشت شوم و نهايي آنان را اينگونه ترسيم مي كنند.
«.... ابرقدرتها آن لحظه اي كه منافعشان اقتضا كند شما و قديميترين وفاداران و دوستان خود را قرباني مي كنند و پيش آنها دوستي و دشمني و نوكري و صداقت مفهومي ندارد آنان منافع خود را ملاك قرار داده اند و به صراحت در همه جا از آن سخن مي گويند. چه خوب است كه بعضي سران سرسپرده كشورهاي اسلامي به اربابان و خدايان «زر و زور و تزوير» خود اين نكته را جدي گوشزد كنند كه اين قدر از منافع خود در خليج فارس سخن نگويند. براي اينكه همين مسئله موجب حساسيت شديد مردم منطقه است...» (4 )
معيار انبيايي فوق در قرآن كريم نيز تأكيد گرديده است بعنوان نمونه حضرت موسي مأموريت داشته با سمبل هاي زر(قارون)، زور (فرعون) و تزوير (هامان) به مبارزه دائمي تا نابودي كامل آنان به ياري الهي اقدام نمايد. «... و قارون و فرعون و هامان و لقد جائهم موسي بالبينات فاستكبروا في الارض و ما كانوا سابقين» (5) حضرت امام نيز كه همواره بر وراثت راه انبيا اصرار و تأكيد داشته اند همراهي و پيوند سرمايه داران زالوصفت با فرعون زمان آمريكاي جهانخوار را دو چهره از يك واقعيت مي دانند ¤ و به مردم هشدار ميدهند كه در انتخاب نمايندگان مجلس با توجه به اصل توحيدي فوق به افرادي كه «.... طرفدار اسلام سرمايه داري، اسلام مستكبرين، اسلام مرفهين بي ردرد، اسلام منافقين، اسلام راحت طلبان و در يك كلمه اسلام آمريكايي هستند...»(6 ) رأي ندهند چرا كه اينگونه افراد غرب زده و مزدور استكبار در عمل معتقد به «... اسلام ذلت و نكبت اسلام پول و زور، اسلام فريب و سازش و اسارت، اسلام حاكميت سرمايه و سرمايه داران بر مظلومين و پا برهنه ها (بوده) و در يك كلمه اسلام آمريكايي را ترويج مي كنند...» (7)
در ديدگاه انبيايي امام راحلمان خوي و خصلت مشتركي بين سرمايه داري بي حد و حصر استكبار جهاني و سرمايه داران فرصت طلب و زالوصفت داخلي وجود دارد. «سرمايه دار هرچه زيادتر سرمايه تهيه كند دنبال اين است كه اضافه كند و حكومت هرچه سعه داشته باشد حكومتش دنبال اين است كه توسعه بدهد و شما مي بينيد كه قدرت هاي بزرگ همين طور هستند. همه اين طورند منتها آنها يك دامنه وسيعي دارند ديگران يك دامنه كوچكتري دارد...» (8) و با شناخت دقيق از هويت وابسته و يكسان سرمايه داران زالوصفت با شيطان بزرگ آمريكا در نصايح خويش ميفرمايند «... اينكه حالا دارم من ميگويم، به گوش يك عده زياد اما كم مايه، كم سرمايه، به گوش آنها مي رود، اما يك عده اي هم هستند كه سرمايه هاي هنگفت دارند، آنها اين حرفها را خيلي گوش نمي دهند حساب آنها با خداي تبارك و تعالي است...» (9)
معمار انقلاب اسلامي با برشمردن تزويرها و سالوسي هاي سرمايه داران زالوصفت وطرفدار اسلام آمريكايي در آغاز انقلاب يادآور مي شوند:
«... وقتي در پاريس بودم عده اي از سرمايه دارها كه حس كرده بودند ديگر رژيم سابق رفتني است و لذا براي اين كه در حكومت بعدي هم آنها به همان گونه باشند و زندگي كنند. پيش من آمدند كه مي خواهيم وجوه شرعي خود را پرداخت كنيم. من مقصود آنها را فهميدم و گفتم شما برويد اساس كارتان را درست كنيد. من پولي از شما نمي گيرم. الان هم عده اي هستند كه مي روند مثلاً صدهزار تومان به يكي از آقايان مي دهند كه اين حقوقي است كه شرعاً به عهده من است و آنها هم مي گويند بله فلاني وجوه شرعي خود را پرداخته است. در حالي كه اين شخص 50 ميليون تومان از اين بابت بدهكار بوده است حالا مي خواهد با پرداخت اين مبلغ كم بگويد اموالش ديگر مال خودشان است...»(10)

(1) صحيفه امام ج 21 ص 91
(2) صحيفه امام ج 18 ص 87
(3) صحيفه امام ج 20 ص 329
(4) سوره قصص آيه 39
(5) صحيفه امام ج 21 ص 11
(6) صحيفه امام ج 21 ص 80
(7) صحيفه امام ج 20 ص 465
(8) صحيفه امام ج 17 ص 530
(9) صحيفه امام ج 17 ص 278
(10) صحيفه امام ج 14 ص 303

 



بررسي استيضاح وزير اقتصاد به انتشار گزارش كميسيون اصل 90 موكول شد

بررسي استيضاح وزير اقتصاد همچنان متوقف بر انتشار گزارش كميسيون اصل 90 درباره فساد مالي اخير است.
هر چند استيضاح حسيني با اصرار و تاكيد امضاكنندگان اين طرح همچنان موضوع روز صحن علني بهارستان است اما باهنر كه رياست جلسه ديروز را به عهده داشت بار ديگر تاكيد كرد كه بررسي آن را پس از انتشار گزارش اختلاس دنبال خواهند كرد. با اين حال ديروز وزير اقتصاد به مجلس فراخوانده شد اما نه براي استيضاح بلكه براي پاسخگويي به سوال 13 نماينده، كه محتواي اين سوال انتقاد عده اي از وكلاي ملت را به همراه داشت.
در اين ارتباط نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني (يكشنبه) مجلس طي تذكري با استناد به ماده 220 آئين نامه داخلي مجلس خطاب به محمدرضا باهنر كه در غياب علي لاريجاني رياست جلسه را به عهده داشت، گفت: طرح استيضاح وزير اقتصاد را به هيئت رئيسه داديم اما شما با اعلام وصول آن موافقت نكرديد كه اين برخلاف آئين نامه مجلس است.
وي خطاب به باهنر گفت: آيا شما مي خواهيد طرح استيضاح وزير اقتصاد را معطل كنيد تا بحث بودجه مطرح شود و استيضاح منتفي شود.
نايب رئيس مجلس در پاسخ تذكر قاضي پور عنوان كرد: آئين نامه داخلي مجلس مي گويد استيضاح بايد در جلسه بعدي وصول شود، ضمن اينكه بنده از شما خواهش كردم كه منتظر گزارش كميسيون اصل 90 كه مامور به بررسي مشكلات اخير و اختلاس شده است، باشيد و بعد از گزارش كميسيون اصل 90 مجلس تصميم هماهنگي مي گيرد.
باهنر با بيان اينكه گزارش كميسيون اصل 90 درباره اختلاس اخير فردا يا پس فردا جمع بندي و سپس به مجلس گزارش خواهد شد، خاطر نشان كرد: بعد از گزارش كميسيون اصل 90 مجلس و ديگر دستگاه ها، از جمله قوه مجريه نيز بايد اقدامات لازم را انجام دهند اما بنده از نمايندگاني كه طرح استيضاح را امضاء كردند، خواهش كردم تا منتظر گزارش كميسيون اصل 90 باشند.
وي گفت: البته علي رغم خواهش بنده اگر نمايندگان استيضاح كننده وزير اقتصاد بر اعلام وصول طرح استيضاح اصرار داشته باشند، ما به وظيفه خود عمل خواهيم كرد.
پاسخ حسيني درباره پرداخت سود سهام عدالت
ديروز همچنين وزير اقتصاد براي پاسخگويي در رابطه با پرداخت سود سهام عدالت در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري به مجلس فراخوانده شدو به سوالات نمايندگان پاسخ داد.
سوال نمايندگان از وزير اقتصاد دليل واگذاري و پرداخت عجولانه و غيرقانوني سودسهام عدالت در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري بود.
حسيني در پاسخ به ابهام مطرح شده از سوي طراحان سوال مبني بر اينكه چرا پرداخت سود سهام ها در ارديبهشت و خرداد سال 88 بوده است، گفت: پرداخت سود سهام متاثر از سال مالي و ميزان نقدينگي شركت ها است. لذا دولت اولين پرداخت سود سهام را در تيرماه سال 1386 به 5/4 ميليون نفر از افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي انجام داد.
حسيني افزود: دومين پرداخت سود سهام عدالت به بهمن ماه سال 1387 باز مي گردد. اين پرداخت به 5/4ميليون نفر از افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي صورت گرفت، سومين پرداخت ارديبهشت سال 1388 به 5/5 ميليون نفر روستايي و عشاير بود. وي افزود: چهارمين مرحله پرداخت سود سهام عدالت در تيرماه سال 1388 به 3 ميليون و 200 هزار نفر از شاغلين آموزش و پرورش و پنجمين مرحله در بهمن ماه 1388 به 3 ميليون و 200 هزار نفر از بازنشستگان كشوري و لشكري صورت گرفت.
حسيني گفت: آخرين مرحله از پرداخت سود سهام عدالت آذرماه سال 1389 بود كه اين سود به 2 ميليون نفر از شاغلين دستگاه هاي اجرايي پرداخت شد. پس از اين تاريخ نيز طبق قانون برنامه پنجم توسعه مصوب مجلس شوراي اسلامي از سال 89 پرداخت سود سهام عدالت متوقف شده است.
در ادامه كواكبيان به نمايندگي از طراحان سوال، با بيان اينكه مالكيت سهام عدالت مشخص نيست، گفت: اگر هر فرد مالك سهام عدالت خود باشد امكان انتقال آن يا خريد و فروش آن در بورس وجود دارد اما طبق واقعيت هاي موجود امكان انتقال يا واگذاري سهام عدالت وجود ندارد.
وي با بيان اينكه در منابع مالي سود سهام عدالت نيز ابهاماتي وجود دارد اظهارداشت: وزير اقتصاد اعلام كرد كه از محل سود برخي شركت هاي دولتي سود سهام عدالت پرداخت شده است اما واقعا شركت هاي دولتي سود ده هستند؟
كواكبيان افزود: در كشور ما شركت هاي دولتي زيان ده هستند به همين دليل نيز ما در واگذاري اين شركت ها مشكل داريم. وي گفت: سود سهام عدالت از محل درآمدهاي نفتي پرداخت شده نه از سود شركت هاي دولتي.
شمس الدين حسيني وزير اقتصاد نيز در بخش دوم اظهاراتش با تاكيد بر اين كه هيچ دستوري در پرداخت سود سهام عدالت در كار نبوده است، گفت: پرداخت سود سهام عدالت از محل درآمدهاي نفتي صحت ندارد. بنده نام تك تك شركت ها و سودي كه از آنها گرفته شده را به هيئت رئيسه ارائه دادم. اگر مستنداتي در اين رابطه داريد ارائه كنيد.
حسيني با انتقاد از اظهارات كواكبيان مبني بر زيان ده بودن شركت هاي دولتي اظهار داشت: يكي از منابع اصلي بودجه سالانه كشور درآمد شركت هاي دولتي است شما به چه استنادي مي گوييد كه شركت هاي دولتي زيان ده هستند؟
وزير اقتصاد تاكيد كرد: پرداخت سود سهام عدالت دستوري و يا سياسي نبوده است، بعد از انتخابات هم متوقف نشده است.
وي با تاكيد بر اين كه وزير اقتصاد وظيفه دارد تكاليف قانوني خود را در هر زماني چه در آستانه انتخابات چه قبل و بعد از آن اجرا كند، گفت: در آستانه انتخابات مقام معظم رهبري به وزرا و دولت تاكيد كردند كه به خاطر انتخابات كارهاي خود را متوقف نكرده و خدمت رساني به مردم را معطل نكنيد.
حسيني در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از اظهارات كواكبيان مبني بر عدم مالكيت در سهام عدالت گفت: افراد اگر به صورت نقدي سهام عدالت را خريداري كرده باشند مالك آن هستند و مي توانند نسبت به نقل و انتقال و يا واگذاري آن اقدام كنند. اما اگر اين سهام به صورت قسطي خريداري شده باشد اگرچه سهام متعلق به خريدار است اما تا پايان اقساط قابليت واگذاري ندارد.
در ادامه كواكبيان كه به نمايندگي از 13 نفر از نمايندگان سؤال از وزير اقتصاد را مطرح كرد در پايان جلسه با تاكيد بر اين كه از توضيحات وزير قانع نشده است، گفت: بحث سود سهام عدالت در مجلس شرطي شده و برخي معتقدند اگر در اين رابطه در صحن علني مجلس راي گيري شود اين تلقي بوجود مي آيد كه مجلس به انتخابات راي داده است، لذا از هيئت رئيسه مي خواهم راي گيري صورت نگيرد.
جريان فتنه به صحن مجلس
آمده است
در اين ميان البته حجت الاسلام موسي غضنفرآبادي عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي طي تذكر آئين نامه اي با استناد به بند 11 ماده 23 آئين نامه داخلي پارلمان و در جريان بررسي سؤال تعدادي از نمايندگان از وزير امور اقتصادي و دارايي كه درباره نحوه توزيع سهام عدالت بود، اظهار داشت: اين موضوع واقعا سؤال عجيب و غريبي است.
وي با تاكيد بر حفظ شان و اقتدار و منزلت مجلس و دفاع از حقوق و جايگاه قانوني نمايندگان، گفت: بعد از گذشت مدت ها از انتخابات رياست جمهوري سال 88، متاسفانه همان بحثي كه جريان فتنه در سال 88 در خصوص سهام عدالت دنبال كرد و برخي از مردم را فريب داد و ملت را به كف خيابان كشاند، امروز همان موضوع با شيوه ديگري وارد صحن علني مجلس شوراي اسلامي شده است.
غضنفرآبادي با ذكر اين نكته كه مطرح كردن اين مسئله در مجلس درست نيست، گفت: اين موضوع يعني همان مباحثي كه سران فتنه مي گفتند و امروزهمان موضوع در صحن علني مجلس دنبال مي شود، از اين رو اين موضوع اصلا در صحن علني پارلمان قابل طرح نيست.
سيدشهاب الدين صدر نايب رئيس دوم مجلس كه در غياب لاريجاني و باهنر رياست جلسه را بر عهده داشت، گفت: اين سؤال درباره موضوع سهام عدالت است. در توضيحات حسيني وزير اقتصاد نيز درباره ساز و كار قانوني سهام عدالت خواهد بود.
وي تاكيد كرد: اتهامات مربوط به انتخابات سال 88 قطعا در اين جا قابل طرح نيست و اگر انگيزه دوستان آن موضوع باشد، بايد بدانند كه اين موضوع اصلا در صحن علني قابل طرح نيست.
مهدي كوچك زاده نماينده مردم تهران هم طي تذكري با استناد به بند 11 ماده 23 آئين نامه داخلي پارلمان اظهار داشت: اگر از تريبون مجلس به يك فرد توهين شود، اين موجب خدشه وارد شدن در اقتدار مجلس مي شود و اگر از تريبون مجلس به چند نفر توهين شود، اين بدتر است و اگر از تريبون مجلس به بخشي از ملت ايران توهين شود، بايد آن دهان هايي كه از تريبون مجلس به ملت ايران توهين مي كنند را بست.
وي افزود: در اين سؤال كه ظاهرش، خدشه در طولاني بودن يا ديربودن در پرداخت سهام عدالت است، در بند آخر سؤال كننده يا سؤال كنندگان نتيجه گرفته كه اين رفتار همان خريد رأي است.
اين نماينده مجلس تأكيد كرد: اين توهين به ملت ايران از سوي كساني است كه ملت ايران به آنان پشت كردند؛ 20 و چند ميليون نفر ايراني متدين در انتخابات رياست جمهوري 88 به يك نفر رأي دادند و 13 ميليون ايراني كه داراي همه حقوق شهروندي مانند ساير ايراني ها هستند، به فرد ديگري رأي دادند و به قول رهبر معظم انقلاب در نزد خدا از اينكه به فرد ديگري رأي دادند، مهجور هستند.
كوچك زاده تصريح كرد: انتخابات سال 88 تمام شد و قانوني برگزار شد و خدشه اي كه امروز به آراء مردم در قالب سؤال از وزير وارد مي شود، از سوي معدود كساني است كه مي خواستند رأي آن 13 ميليون نفر را بازيچه خودشان براي قدرت طلبي و شهوت پرستي قرار دهند.
بررسي طرح
اصلاح آيين نامه داخلي
بررسي جزئيات طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس همچنين يكي از دستورات كار اهالي خانه ملت بود كه البته به خاطر بي توجهي نمايندگان به رأي گيري، بلاتكليف باقي ماند. مشاركت اندك نمايندگان تا حدي بود كه باهنر پس از آنكه ماده 3 اين طرح به تصويب نرسيد گفت: از 195 نماينده حاضر صرفاً 150-140 نفر در رأي گيري شركت مي كنند، اين به اين معناست كه 40 تا 50 نفر از حاضرين، رأي نمي دهند.
انتقاد باهنر در حالي بود كه ماده 2 اين طرح به دليل مشاركت ضعيف نمايندگان در رأي گيري ها به تصويب نرسيد حتي پيشنهادات حذف و اصلاحي نيز تصويب نشد و ماده 2 به كميسيون آيين نامه داخلي مجلس ارجاع شد. در ماده 3 نيز نمايندگان به اصل، حذف و پيشنهاد اصلاحي رأي ندادند و اين ماده نيز به كميسيون آيين نامه ارجاع شد. عدم مشاركت حدود 50 نماينده مجلس كه در ماه هاي اخير در بسياري از رأي گيري هاي مجلس ديده مي شود، از آنجا در دستور كار ديروز مجلس اخلال ايجاد كرد كه هر تغيير در آيين نامه داخلي مجلس نيازمند رأي حداقل دو سوم رأي نمايندگان حاضر در مجلس است.
مجلسي ها البته در ماده 4 اين طرح مقرر كردند كه نمايندگان عضو كميسيون هاي خاص اگر در سال 30 ساعت غيبت داشته باشند، ادامه عضويت آنها در كميسيون منوط به موافقت اكثريت اعضاي آن كميسيون خواهد بود.

 



خارج از دستور

انتقاد از تاخير در تعيين رئيس جديد دانشگاه آزاد
نماينده تهران با انتقاد از تاخير در برگزاري اولين جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد، خواستار پاسخگويي وزير علوم شد.
زهره الهيان نماينده تهران در مجلس با بيان اينكه اولين جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد قرار بود هفته گذشته برگزار شود، گفت: طبق اعلام قبلي وزير و شوراي عالي انقلاب فرهنگي زمان برگزاري جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد اعلام شده بود، اما متاسفانه اين جلسه به تاخير افتاد و زمان برگزاري آن به بعد از انتخابات مجلس نهم موكول شد.
وي با تاكيد بر اينكه كامران دانشجو وزير علوم و تحقيقات بايد در خصوص تاخير در اين زمينه پاسخگو باشد، افزود: وزير بايد توضيح دهد كه علت عدم برگزاري اولين جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد و تعيين رئيس جديد اين دانشگاه چيست؟
اين چهره اصولگراي مجلس تاكيد كرد: وزير علوم بايد پاسخ دهد كه با تاخير در برگزاري اين جلسه تا بعد از انتخابات مجلس نهم، چه اهداف پشت پرده اي توسط جريان خاص در دانشگاه آزاد دنبال مي شود؟
الهيان گفت: در توجيه اين تاخير استناد به مصوبه اي از سوي وزارت كشور مبني بر عدم تغيير مديران تا قبل از انتخابات مجلس نهم شده است.
وي افزود: اين امر سوال جدي در افكار عمومي و در ميان دانشجويان آگاه و عدالت طلب متبادر مي نمايد كه آيا اهداف انتخاباتي و به دست آوردن كرسي هايي در مجلس آينده در جهت تامين منافع جرياني خاص در دانشگاه آزاد مطرح است.
نماينده تهران اضافه كرد: به راستي اين جريان چه منافعي در دانشگاه آزاد دنبال مي كند كه اينچنين با چنگ و دندان به دنبال حفظ موقعيت مدير 30 ساله دانشگاه آزاد مي باشد.
الهيان تصريح كرد: قطعا ازنظر افكار عمومي و نمايندگان مردم استناد به مصوبه وزارت كشور امري غيرقابل قبول مي باشد چرا كه دانشگاه آزاد به عنوان يك موسسه غيردولتي و غيرانتفاعي به هيچ عنوان مشمول اين مصوبه نمي باشد.
وي افزود: اين جانب در همين رابطه سوالي از وزير علوم و تحقيقات مطرح كردم كه وزير بايد با حضور در كميسيون آموزش و تحقيقات به آن پاسخ دهد.
تلاش براي بررسي بودجه 91
پيش از آغاز تبليغات انتخابات
حجت الاسلام محمد رضا ميرتاج الديني گفت: برنامه ارائه بودجه سال آينده را آنچنان تنظيم كرده ايم كه پيش از آغاز تبليغات براي انتخابات مجلس نهم بخش اصلي كار به اتمام برسد.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون رئيس جمهور در امور مجلس شوراي اسلامي در حاشيه مراسم بدرقه رئيس مجلس شوراي اسلامي براي عزيمت به سوئيس، اظهار داشت: كارهاي داخلي درباره بودجه سال آينده آغاز شده است و اين موضوع را پيگيري مي كنيم.
وي تصريح كرد: تهيه، تنظيم و ارائه بودجه در چند مرحله انجام مي شود كه در مرحله اول دستگاه هاي اجرايي و استان ها بودجه خود را ارائه مي كنند.
ميرتاج الديني افزود: مرحله بعد كه اكنون در آن قرار داريم بررسي بودجه در معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري است كه كارشناسان، بودجه را از نظر كارشناسي تدوين مي كنند و زماني كه نهايي شد معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور آن را به دولت مي آورد.
ميرتاج الديني خاطرنشان كرد: تلاش ما اين است كه تا آذر ماه بودجه سال آينده نهايي و به مجلس تقديم شود.

 



احتمال پخش اعترافات تلويزيوني بندر بن سلطان در واكنش به اقدامات خصمانه عربستان

در پي جنجال رسانه اي اخير مقامات رياض عليه كشورمان برخي منابع مي گويند احتمال پخش اعترافات تكان دهنده بندر بن سلطان مقام امنيتي سعودي از تلويزيون سوريه جدي شده است.
پايگاه اينترنتي «مشرق» اين ماجرا را كه در اصل به دستگيري چند ماه پيش بندر در سوريه بازمي گردد چنين شرح داده است:
در 12 فوريه 2008 ميلادي يا سه سال پس از ترور «رفيق حريري»، نخست وزير لبنان نوبت به ترور «عماد مغنيه»، يكي از فرماندهان بزرگ و برجسته حزب الله بود تا بار ديگر منطقه شاهد بحراني جديد باشد و برخي از تحليلگران پيش بيني كردند، اين ترور ممكن است بر روابط سوريه و حزب الله تاثير بگذارد.
تنها چند روز پس از ترور عماد مغنيه اظهاراتي بيان شد كه تاكيد مي كرد، تحقيق هاي صورت گرفته در ترور شهيد مغنيه پرده از حقايقي برمي دارد كه در صورت انتشار زلزله اي بزرگ در منطقه ايجاد مي كند، چون برپايه اين تحقيقات آشكار شده بود كه برخي از سرويس هاي امنيتي و اطلاعاتي منطقه و از جمله سرويس هاي امنيتي عربي در اين ترور دست داشتند، اما روزها گذشت بي آن كه اين اطلاعات برملا شوند. چرا؟
تماس هاي سري و سريعي ميان كشورهاي اروپايي با سوريه صورت گرفت تا دمشق نتايج تحقيقات صورت گرفته در ترور شهيد مغنيه را برملا نكند و در مقابل آمريكا و متحدانش از بحران متهم كردن سوريه به ترور حريري بكاهند و با اين كه دمشق در اين ارتباط هيچ قولي به طرف هاي تماس گيرنده نداد، با اين حال اروپا و آمريكا يك جانبه از بحران اتهام سوريه به ترور حريري كاستند.
غرب بخوبي دريافته بود، در صورتي كه سوريه نتايج تحقيقات صورت گرفته در ترور مغنيه را برملا سازد، نه تنها خشم و غضب طرفداران وي را برمي انگيزد و به تبع آن از انتقام آنها در امان نمي ماند، بلكه مي دانست افشاي اين نتايج، دستاوردهاي سياسي بسياري براي دمشق به همراه مي آورد كه غرب، اصلا خواهان آن نبود.
اما حادثه ديگري كه اوضاع را بطور كلي تغيير داد، بازداشت «بندربن سلطان»، رئيس شوراي امنيت ملي عربستان و سفير سابق اين كشور در واشنگتن در فرودگاه دمشق بود.
به نوشته المنار، ماجرا از اين قرار بود كه چند هفته پس از اين حادثه، چند نفر وارد فرودگاه دمشق مي شوند كه نيروي امنيتي فرودگاه به آنها شك كرده و يكي از آنها را براي بازجويي به دفتر فرودگاه فرامي خواند و در آنجا با غافلگيري بزرگي مواجه مي شود. فردي كه نيروي امنيتي فرودگاه دمشق مي خواست از وي بازجويي كند و بسيار مضطرب و نگران به نظر مي رسيد، كسي جز شاهزاده بندربن سلطان نبود كه تلاش داشت بطور ناشناس وارد سوريه شود.
شاهزاده با همراهان كه همگي داراي گذرنامه هاي جعلي بودند، به سرعت بازداشت مي شوند و موضوع سريعا به روساي سرويس هاي امنيتي و اطلاعاتي سوريه اطلاع داده مي شود.
بندربن سلطان در مكاني كه مناسب جايگاه و شخصيتش باشد، تحت اقامت اجباري در دمشق قرار مي گيرد، بي آن كه موضوع به رسانه ها درز پيدا كند، اما دمشق، رياض را از قضيه آگاه مي كند تا به اين ترتيب عربستان در تنگناي سياسي و ديپلماتيك شديدي قرار گيرد و نداند چه برخوردي با قضيه داشته باشد، بويژه آنكه روابط دو كشور در نهايت سردي قرار داشت، به حدي كه رياض تصميم به براندازي نظام بشار اسد گرفته بود.
از شاهزاده و همراهانش در دمشق بازجويي به عمل مي آيد و نتايج تحقيق پرده از حقايقي برمي داشت كه درز آن به رسانه ها زلزله اي بزرگ در منطقه بوجود مي آورد و براي اينكه بعدها امكان نفي اعترافات وجود نداشته باشد، به شكل صوتي و تصويري اعترافات ضبط مي شود.
اعترافات پرده از اسرار روابط آمريكا و عربستان درباره لبنان و دادگاه بين المللي و ترور حريري به صورت مشروح و به همراه نام ها و تاريخ ها بود.
پس از بحث و مناقشه هاي بسيار در دواير تصميم گيري سياسي و امنيتي سعودي و رايزني با كاخ سفيد قرار بر اين شد كه شاهزاده «سعودالفيصل» مخفيانه راهي دمشق شود و شخصا با بشاراسد ديدار كند.
در اين ديدار، سعودالفيصل از بشاراسد مي خواهد، موضوع را كاملا ناديده بگيرد اما چون بشاراسد، نماينده عربستان را از بخشي از اعترافات بندربن سلطان آگاه ساخت، سعودالفيصل دريافت كه قضيه چيزي نيست كه با ريش گرو گذاشتن حل شود اما در عين حال اگر اين اعترافات به جايي درز كند، بسياري از منافع ملي و منطقه اي عربستان به خطر مي افتد.
سعودالفيصل، از رئيس جمهور سوريه اجازه مي گيرد كه به كشورش بازگردد و پس از رايزني با مسئولان سعودي دوباره نزد وي بازگردد. اسد اين درخواست را با اين شرط مي پذيرد كه ديدار بعدي سعودي علني باشد.
پس از مطلع شدن رياض از ماوقع و اعترافات بندربن سلطان، به رسانه هاي سعودي دستور داده مي شود تا از لحن تند خود نسبت به سوريه و كوبيدن دمشق بكاهند، بلكه بر نقش سوريه و لزوم به توافق رسيدن طرف هاي لبناني جهت تشكيل دولت ملي تاكيد شود.
پس از آن موضوع به اطلاع كاخ سفيد و قاهره مي رسد تا راهبرد جديدي در تعامل با سوريه و حزب الله و لبنان وضع كنند و در اينجا مي توان به اقدام انگليسي ها در تغيير موضع خود در برابر حزب الله و اعزام هيئتي پارلماني براي ديدار با برخي از رهبران حزب الله اشاره كرد؛ همچنين رهبران 14 مارس لبنان لهجه تند خود در قبال سوريه را نرم نموده و شروع به سخن گفتن از دادگاه بين المللي كردند تا همه چيز به بوته فراموشي سپرده شود.
پس از رايزني با رياض، سعودالفيصل به دمشق باز مي گردد و اين بار سفر وي در رسانه هاي سعودي و سوري درج شده و مورد استقبال رئيس جمهور سوريه قرار مي گيرد؛ سخنان دو طرف اين بار آرام تر و نرم تر از قبل بود و بر منافع عربستان تمركز شده بود.
رياض از دمشق خواست كه بازجويي از بندر بن سلطان و اعترافات وي منتشر نشده و اشاره اي به عربستان و متحدانش در قضيه ترور عماد مغنيه و ديگر موارد نشود.
در حالي كه بندر بن سلطان در اعترافات خود به موارد بسياري درباره ترور رفيق حريري و اينكه چه كساني و چه سرويس ها و سازمان هايي در پس از اين حادثه قرار داشتند و توافقنامه هاي امنيتي ميان چهار سرويس اطلاعاتي و امنيتي و سيا درباره براندازي نظام اسد و دستيابي به توافق با معارضان سوري و فراتر از آن تجهيز معارضان سوري و انواع سلاح ها و ايجاد آشوب و بلوا و فتنه و كشتن غيرنظاميان سوري و كمك مالي و تسليحاتي آمريكايي ها و برخي از سرويس هاي امنيتي به معارضان اشاره كرده بود.
اما بندر بن سلطان در برابر اين اعترافات از سوري ها خواسته بود، از قضيه بازداشت وي سخني به ميان نياورند و رياض نيز در مقابل متعهد مي شد، انگشت اتهام به سوي دمشق برداشته و عرصه لبنان به دمشق سپرده شود تا سوريه هرگونه صلاح بداند با آن برخورد كند و زمينه را براي تشكيل دولت وحدت ملي لبنان با شرايط مورد نظر حزب الله فراهم كند.
براي اثبات اين مدعا كافي است به آزادي چهار افسر لبناني با شرايط مورد نظر حزب الله و تشكيل دولت لبنان به رياست سعد حريري آن هم بنا به خواست حزب الله و عدم گرفتن سلاح از حزب و بازگشت جنبلاط به دامان سوريه پس از عذرخواهي شرم آور و ديدار سعد حريري از سوريه بنا به خواست دمشق و عدم سخن مجدد به ميان آمدن از دادگاه بين المللي و اعزام سفير آمريكا به دمشق اشاره كرد.
اما به ادامه ماجرا بازگرديم؛ سعودالفيصل پس از ديدار با اسد به كشور خود باز مي گردد تا پس از وي بندر بن سلطان هم به رياض برگردد. چند هفته نگذشت كه پادشاه عربستان در سفري دو روزه و رسمي به دمشق مي رود و در پي آن دولت لبنان تشكيل شده و روابط سوريه و لبنان به حالت عادي باز مي گردد.
شايد بتوان گفت، اين موضوع تا حدي به زيان اسرائيل هم تمام نشد، چون آمريكا به تل آويو توصيه كرد كه از لحن تند خود نسبت به حزب الله و تهديد آن به جنگ بكاهد و از آنجا كه اسرائيل طعم تلخ شكست از حزب الله را كشيده بود و هيچ گاه نمي خواست بار ديگر عظمت و شكوه ارتش شكست ناپذيرش توسط حزب الله در هم شكسته شود، بنابراين اين توصيه آمريكا را با جان دل پذيرا شد.
اكنون بايد پرسيد آيا آل سعود قصد دارد با تشديد فشارها بر جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي و آن گونه كه روزنامه سعودي عكاظ ديروز به نقل از منابع خود نوشته با انتقال موضوع سناريوي هاليوودي خود به شوراي امنيت سازمان ملل، زمينه پخش فيلم اعترافات بندر بن سلطان از تلويزيون هاي ايران يا سوريه يا لبنان را فراهم آورد و با پيگيري اين سناريو چه هدفي را دنبال مي كند.
گفتني است؛ منابع مطلع در گفت وگو با كيهان صحت اين ماجرا و اتفاقات را تأييد كردند.

 



طائب: خبرهاي خوبي از وحدت اصولگرايان در راه است

رئيس قرارگاه فرهنگي عمار گفت: خبرهاي خوبي از وحدت حداكثري اصولگرايان خواهد آمد و جاي نگراني نيست.
حجت الاسلام والمسلمين مهدي طائب رئيس قرارگاه فرهنگي عمار و از خطباي مشهور كشورمان با اشاره به اينكه ان شاءالله خبرهاي خوبي از وحدت حداكثري اصولگرايان خواهد آمد و همه متحد مي شوند، گفت: مباحثي كه درباره 7+8 و جبهه پايداري مطرح است ان شاءالله به زودي حل خواهد شد و از اين بابت نگراني نداريم.
وي تاكيد كرد: روساي گروه هاي اصولگرا علما هستند و مابين آيت الله مصباح و آيت الله مهدوي كني هيچ اختلافي نمي بينيم كه بخواهيم نگران باشيم.
رئيس قرارگاه فرهنگي عمار كه با فارس گفت وگو كرده ادامه داد: ممكن است در بحث تبيين، اختلاف روش هايي باشد كه آنهم مربوط به علما و بزرگان نيست بلكه مربوط به زيرمجموعه هاست كه اين موضوع نيز با راهنمايي هاي همان بزرگان و علما خاتمه خواهد يافت.
حجت الاسلام والمسلمين طائب در پايان درباره اهميت وحدت ميان اصولگرايان گفت كه همانطوري كه پيش از اين نيز در مصاحبه اي تاكيد كرده است، «ذات وحدت مطلوب است.»
وحدت يك ضرورت است
در همين حال حجت الاسلام محمد خرسند عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي وحدت را استراتژي مهم اصولگرايان دانست و اظهار داشت: با توجه به شرايط امروز دنيا به ويژه بيداري و خيزش اسلامي كه در بين امت اسلامي وجود دارد، دوست و دشمن اقرار دارند كه اين بيداري اسلامي ريشه در جمهوري اسلامي ايران و ولايت فقيه دارد.
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي تصريح كرد: با توجه به شرايط ويژه كشور، تهديدات خارجي، توطئه و تحريم ها، وحدت يك ضرورت بسيار فوق العاده و ويژه است و همه دلسوزان به ويژه جرياناتي كه معتقد به اسلام، انقلاب، امام(ره) و مقام معظم رهبري هستند، بايد تلاش كنند مرزهاي بين خودي ها را كم كرده و از بين ببرند تا الفت، برادري و وحدت بيشتري حاصل شود.
وي با تاكيد بر اينكه قطعا امروز وحدت يك تكليف شرعي است، ادامه داد: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري، هرگونه موضع گيري و اقدامي كه موجب ايجاد اختلاف و دودستگي شود، بزرگترين گناه است.
حجت الاسلام خرسند با تاكيد بر اينكه همه بايد تلاش كنند در اين مسير باشند، اظهار داشت: جريان اصولگرايي ظرفيت بسيار بالايي دارد و مردم به اين جريان اميدوارند؛ اگر اين جريان قدر اين موقعيت، اعتماد مردمي و حمايت هاي معنوي مقام معظم رهبري را بداند و شكر آن را با وحدت خود حفظ كند، خداوند هم بركات خود را نازل مي كند.
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با بيان اينكه امروز وحدت بين اصولگرايان يك حركت مبارك است، ادامه داد: در راستاي وحدت اصولگرايان بزرگاني همچون آيت الله مهدوي كني و آيت الله يزدي علي رغم گرفتاري و احيانا بيماري به صحنه آمده و از ظرفيت جامعتين استفاده مي كنند و براي وحدت منشوري را هم تدوين كرده اند. وي اضافه كرد: البته وحدت كلمه زيبايي است و همه آن را قبول دارند اما مبناي وحدت بايد محوريت و منشور جامعتين باشد؛ شايد ايراداتي نيز وجود داشته باشد اما نبايد اصل و مبناي كار را زير سوال برد چرا كه عقل حكم مي كند كه جزئيات را فداي كليات نكرد.
حجت الاسلام خرسند در ادامه به كميته 8+7 اشاره كرد و افزود: در يك انتخابات شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در انتخابات قبلي جبهه متحد اصولگرايي شكل گرفت؛ در انتخاباتي كه در پيش داريم، با توجه به حساسيت هايي كه دارد، با محوريت جامعتين و آيت الله مهدوي كني و آيت الله يزدي و بهره گيري از مشورت هاي لازم به تركيب 8+7 رسيده ايم و غرض رسيدن به همدلي است.
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه گفت: حال اگر يك مجموعه يا گروهي ايراداتي به گوشه اي از كار دارند، نبايد اصل جريان زير سوال رود.
وي با تاكيد بر اينكه 8+7 ساز و كار مناسبي است و مشورت هاي لازم روي آن صورت گرفته است، يادآور شد: در رابطه با مصاديق كه چه كساني در آن باشند، مي توان با جلسات مشترك و گفت وگو و كوتاه آمدن از خواسته هاي خود در اين موضوع نيز به اتفاق نظر رسيد.
حجت الاسلام خرسند خاطر نشان كرد: عدد 8+7 قابل كم و زياد شدن است؛ اگر كساني روي تعداد حرف دارند، مي توانند با گفت وگو به جمع بندي برسند؛ اين ساز و كار مورد تاييد جامعتين است و مبناي خوبي است و در مسائل جزئي اختلافات را مي توان كنار گذاشت.

 



محاكمه يك مامور سيا به اتهام افشاي اطلاعات حساس درباره ايران به تعويق افتاد

محاكمه مامور سازمان سيا كه اطلاعات مربوط به عمليات عليه برنامه هسته اي ايران را افشا كرده بود به تعويق افتاد.
خبرگزاري فرانسه روز شنبه 23 مهر 1390 (15 اكتبر2011) از واشنگتن گزارش داد كه دادگاه فدرال ايالت ويرجينيا در شرق آمريكا، جلسه محاكمه جفري استرلينگ را به مدت نامعلومي به تأخير انداخته است.
استرلينگ 43 ساله متهم است كه در سال 2003 اطلاعات مربوط به يك عمليات مخفي عليه برنامه هسته اي ايران به نام «مرلين» را به جيمز رايزن خبرنگار سابق نيويورك تايمز ارائه كرده است.
رايزن بر مبناي اين اطلاعات كتاب «وضعيت جنگ» را نوشت كه متن كامل آن در پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي» در حال انتشار است.
بنابراين گزارش، دادگاه استرلينگ بنا بود روز دوشنبه 25 مهر (17اكتبر) برگزار شود اما به اين دليل كه لئوني برينكما قاضي دادگاه صلاحيت دو شاهدي را كه قرار بود در اين دادگاه شهادت بدهند، رد كرد؛ اين جلسه به تأخير افتاده است.
هيئت منصفه دادگاه اين تصميم قاضي را رد كرده و به همين دليل برگزاري جلسه فعلاً به تعويق افتاده است.

 



مهمترين راه حفظ قرآن و عترت

مهمترين دستور پيامبر أعظم(ص) همين است كه به صورت قرآن و عترت در آمده است . وجود مبارك آن حضرت فرمود: همه شما خليفه و جانشينان من هستيد . حضرت يك خليفه رسمي الهي دارد كه وجود مبارك علي بن أبيطالب و يازده امام ديگر (عليهم السّلام) اند، آنها خليفه هاي ويژه و خلافت هاي اختصاصي اند . امّا همه ما را خليفه خود و جانشين خود قرار داد. فرمود: نّي تار ك ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترت ي(1)، ما را وصيّ خود قرار داد، فرمود: من شما را وصيّت مي كنم؛ اين يك وصيّت عمومي است .
آن وصايت خاص كه عصمت و طهارت و ولايت و اينها شرط است، مخصوص همان دوازده نفر است و صديقه كبري (س) گرچه امام نيست، ولي چون داراي عصمت كليّه الهيّه است، اين هم حجّت خداست . هر فرمايشي كه صديقه كبري (س) مي فرمايد، مثل آن است كه امام معصوم فرموده است؛ چون عصمت باعث حجيّت است . امامت شرط نيست،عصمت شرط است. اگركسي معصوم بودوهيچ اشتباهي نكرد،كلام او كلام دين است.
حالا وصي بايد ببيند كه وصيّت كننده چه گفت! فرمود: نّي تار ك ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترت ي . من قرآن و اهل بيت (عليهم السّلام) را به عنوان ميراث خود به شما سپردم كه اين را حفظ بكنيد . ما، هم اين چهارده معصوم را بايد حفظ بكنيم و هم قرآن را بايد حفظ بكنيم.
مهمترين راه براي حفظ قرآن و حفظ اين چهارده معصوم، اين است كه خودمان را حفظ بكنيم؛ آنها نيازي به حفظ ما ندارند ! اين را ما بايد بدانيم، امر هم بر ما مشتبه نشود !! هرگز اين سيزده نفر احتياج ندارند كه ما اينها را حفظ كنيم؛ اينها ريسمان الهي اند . ما اگر به اين طناب متوسل شديم و محكم گرفتيم، سقوط نمي كنيم . هم قرآن حبل الله است، هم اين سيزده بزرگواري كه ميراث پيامبرند، اينها حبل متين اند . ما براي اينكه خودمان نيفتيم و سقوط نكنيم، بايد به اين ريسمان چنگ بزنيم كه نيفتيم؛ وقتي كه زير پاي ما خالي است، چيزي زير پاي ما نيست كه ما را حفظ بكند ! زمين و آفتاب هم پس فردا بساطش برچيده مي شود:و الارض قبضته يوم الق يامه و السّموات مطو يّات ب يمين ه (2). چيزي ما نداريم كه از بالا آن را محكم بگيريم و از پائين روي آن بايستيم .
ما را وجود مبارك پيامبر أعظم (ص) وصيّ خود قرار داد . فرمود: نّي تار ك ف يكم الثّقلين، من اين امانت را به شما مي سپرم؛ ايشان ما را محترم شمرد! قرآن را به دست ما داد، اين سيزده نفررا هم به دست ما داد . منتها ما بايد بدانيم كه ما حافظ اينها نيستيم، آنها حافظ ما هستند. ما اگر خواستيم سقوط نكنيم، بايد اين طناب را محكم بگيريم . براي اينكه هم زير پاي ما خالي است، هم به بالا دستاويزي نداريم؛ به كجا تكيه كنيم، به چه تكيه كنيم؟اگر روي زمين تكيه كنيم، زمين بساطش پس فردا برچيده مي شود . آسمان برويم حكم همين است، زمين بيائيم حكم همين است .
در بخش ديگر قرآن كريم فرمود: هو الّذ ي ف ي السّماء ا له و ف ي الأرض ا له(3).در آسمان حكم همين است، درزمين هم حكم همين است؛ حالا بر فرض كرات ديگر تسخير شد و بليط هم صادر شد و عدّه زيادي هم آنجا رفتند و مسكن گرفتند، اين كه چيز مهمي نيست ! آنجا هم حكم همين است . آنجا هم عدل است، آنجا هم عفاف است، آنجا هم حجاب است، آنجا هم دين است، آنجا هم تواضع است، آنجا هم تقواست.وجود مبارك حضرت ما را محترم شمرد، فرمود: شما وصيّ منيد، اين قرآن و سيزده نفر را حفظ بكنيد . يعني اين سيزده طناب كه در حقيقت يك نورند، اينها را حفظ بكنيد؛ قرآن را محكم بگيريد تا سقوط نكنيد.
چگونگي عرضه كردن خويش بر قرآن كريم
اين از بيانات نوراني امام باقر (ع) است، ائمه ديگر هم البتّه همين مطلب را فرمودند . فرمودند: شما هر روز در هر فرصت خودتان را با قرآن بسنجيد(4) . يك كسي كه بخواهد سلامت خود را تأمين كند، گاهي بدن خودش را مي سنجد ببيند كه وزن اضافه نداشته باشد؛ كم نباشد، زياد نباشد! فرمود: شما خودتان را با يك ميزاني بسنجيد و آن ميزان،قرآن كريم است .پس ما بايد اين ترازو را خوب بشناسيم! اگر ترازو را نشناسيم، چگونه مي توانيم توزين كنيم؟
حالا لازم نيست كه ما عالم مطلق باشيم!اما در حدّ خودمان بايد همه مطالب قرآن راكه قابل فهم است بفهميم، هر كسي در حد خودش . البتّه قرآن پشتوانه علمي دارد، مراحل دقيق تر دارد كه مقدور ما ها نيست؛ امّا آن مثل كوثر وآب زلال است . آب زلال را يك كودك هم و لو يك قاشق، مي نوشد، بزرگسال هم يك ليوان مي نوشد و بيشتر؛ هر كسي به اندازه خودش از اين كوثربايد استفاده كند و قابل استفاده هم هست . فرمود: شما خودتان را بر اين كتاب عرضه كنيد. وقتي عرضه كرديد، مي بينيد كه آيا در راهيد يا نه، كم هستيد يا نه ! اگر خداي ناكرده كم بوديد، فوراً خودتان را جبران كنيد . اگر بيراهه بوديد، بيفتيد در راه . آنوقت نه بيراهه مي رويم، نه راه كسي را مي بنديم . وقتي اين دو تا كار را نكنيم، راحتيم .
لزوم وحدت و تمسّك مسلمانان به قرآن كريم
ذات أقدس له فرمود: همه تان با هم اين قرآن را بگيريد . يعني الآن اگر مسلمانها يك ميليارد و نيم اند وهمه شان به تنهائي به قرآن عمل بكنند، به آيه: و اعتص موا ب حبل الله جميعاً عمل نكرده اند . اين آيه نفرمود به قرآن عمل بكنيد، فرمود: با هم به قرآن عمل بكنيد؛ اين دو تا مطلب كاملاً از هم جدايند .
يك توضيحي عرض كنم: ما دو جور نماز داريم؛ يك نماز فرادا داريم، يك نماز جماعت . نماز فرادا اين است كه هر كسي مشغول كار خودش است و نماز و حمد و سوره خودش را مي خواند؛ اين نماز، نماز فرادا است . نماز جماعت آن است كه با هم ركوع مي روند، با هم سجده مي روند، با هم ذكر مي گويند، با هم قنوت مي خوانند، با هم تكبير مي بندند، با هم السّلام عل يكم مي گويند، اين با هم بودن است . الآن اگر اين مسجد فرض كنيد ظرفيّت 500 نفر را داشته باشد، 500 نفر نمازگزار در اين مسجد همه شان مشغول كار خودشان باشند، مشغول نماز باشند؛ اين 500 تا نماز فرادا است . همه دارند نماز مي خوانند، امّا ديگر نماز جماعت نيست ! نماز جماعت آن است كه با هم ركوع بروند، با هم سجده بروند . پس ما دو جور نماز داريم؛ يك نماز فرادا، يك نماز جماعت .
آيا خدا به ما فرمود: همه شما به قرآن عمل كنيد؛ نخير، اينجور نفرمود . فرمود: همه شما با هم به قرآن عمل بكنيد، مثل نماز جماعت . اگر فرموده بود: و اعتص موا ب حبل الله، يعني همه تان به قرآن عمل بكنيد، اين مثل نماز فرادا بود . هر كسي قرآن را كه مي فهميد، مي خواند، عمل مي كرد، اين به قرآن عمل كرده . امّا فرمود: و اعتص موا ب حبل الله جميعاً و لا تفرّقوا (5)، با هم به قرآن عمل بكنيد؛ قهراً اين اختلافات مي رود كنار .
انقلاب را اتفاق و اتحاد به ثمر رساند، دفاع مقدّس 8 ساله را اتفاق به ثمر رساند؛ بسياري از دوراني كه پشت سر گذاشتيم، اتفاق و اتحاد به هم رساند . اگر كسي خداي ناكرده اختلاف نظر داشته باشد، قابل حل است؛ در جلسات خصوصي قابل حل است . امّا اگر اين اختلاف خداي ناكرده در سطح سياست كلّي مملكت عرضه بشودو در جامعه بيايد؛ اين مشكل ايجاد مي كند . آنوقت معلوم مي شود كه ما وصيّ خوبي نيستيم، براي اينكه به قرآن عمل نكرديم! اين قرآن نور است، در نور كه هيچ مشكلي نيست ! الآن در نور شمس كه هيچ مشكلي نيست و دستور ذات أقدس له هم اين است كه با هم به قرآن عمل بكنيد؛ نه به قرآن عمل بكنيم، هر كسي به ميل خودش، هر كسي به تشخيص خودش ! اين است كه فرمود: يا أيّها الّذين آمنوا ادخلوا ف ي السّ لم كافّهً (6).
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در ديدار با جمعي از اساتيد، دانشجويان، دانش آموزان و اقشار مختلف مردم ـ دماوند ؛ مرداد 1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) وسائل الشيعه/ 27/ 34 (2) زمر/ 67
(3) زخرف/ 84 (4) ر . ك: تحف العقول/ 284 ـ وصيّته (ع) ل جاب ر بن يزيد الجعفي
(5) آل عمران/ 103 (6) بقره/ 208
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14