(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 2  آبان 1390- شماره 20056

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مسئولان مربوطه در مرخصي هستند ؟!
استقبال مردم كرمانشاه از رهبري پاسخ به دروغ پردازي هاي دشمن بود
خارج از دستور
صفار هرندي: پارلماني شدن دولت باعث افزايش كارايي نظام مي شود
ملت هاي عرب از برنامه هسته اي ايران هراسي ندارند بلكه حامي پروپا قرص آن هستند
نامه سفراي روسيه و چين در آژانس به آمانو: با انتشار گزارش آمريكايي بر ضد ايران مخالفيم
جزئيات 7 ايراد شوراي نگهبان به طرح نظارت بر نمايندگان
آغاز اجراي طرح آموزش مجريان انتخابات در حوزه برگزاري انتخابات رايانه اي
توصيف مرگ دردناك رباخوار



مسئولان مربوطه در مرخصي هستند ؟!

م- مقدم
بعضي وقت ها خوب است آدم چيزي را نبيند و حرفي نزند، و به قول معروف خودش را بزند به كري، اما بعضي وقت ها اگر سخني از مرحله حرف بگذرد و به عمل برسد، ديگر نشنيدن و نديدن عين خيانت است. آن وقت نه تنها بايد حرف زد كه بايد تشر زد، داد زد و يقه گرفت.
گاهي وقت ها، بعضي چيزها حكم آوار دارد كه اگر بريزد، خفه مي كند، مي كشد و خرابي به بار مي آورد، هرچند ظاهرش شكل آوار نيست! مثل همين جريان رستوران هاي زنجيره اي آمريكايي...
چند روز قبل يك نفر هفته نامه آسيا را داد دستمان و خواست ورقي بزنيم تا «ماي» برند نديده با چهار تا فروشگاه و مارك و برند خارجي آشنا شويم كه گويا از نان شب هم براي هر ايراني واجب تر است! اين كه يك ايراني در شرايط تحريم و جنگ نرم سردتر از دهه 70 شوروي و آمريكا، نداند كه شركت «نايك» چه كفشي به بازار فرستاده و مدل هاي پاييزه «كانالي» كدام است و «دي كن واي» (DKNY) عطر يك ميليون دلاري به بازار مي فرستد، به حتم اين روزها يك فاجعه به حساب مي آيد؛ چرا كه از هر ده نشريه اي كه ورق مي زني دوتايش چنان با تبليغات خارجي عجين شده كه به سختي مي توان كلمات فارسي را در آنها پيدا كرد.
تاريخ نشريه براي شنبه 29مرداد بود و روي جلدش هم به ظاهر يك خبر كه نمي دانستيم بايد از شنيدنش خوشحال شويم يا ناراحت يا حتي دلخور و عصباني از دست سياست هاي عجيب و غريبي كه دست كم ما را در رابطه با خودمان و تكليف مان با اين برندها و رستوران ها و مارك ها و به كل آمريكايي ها دچار سردرگمي كرده است.
اين كه ما بالاخره با آمريكا مشكل داريم يا نداريم؟ شركت هاي آمريكايي به خصوص از نوع شكمي اش كه هيچ دردي از اقتصاد اين مملكت دوا نمي كنند و فقط سرمايه مي برند، بالاخره خوب است يا بد؟
اين كه در اين روزها كه اقتصاد ورشكسته آمريكا و اروپا موج اعتراض مردم اين كشورها را در خصوص سرمايه داري به همراه داشته است، ما بايد حكم ناجي سرمايه داري را بازي كنيم يا مخالف آن را؟
و... و دهها مسئله ديگر كه جوابش در دست مسئوليني است كه مذاكره مي كنند و مجوز مي دهند به «كي اف سي» كه هيچ چيز از مك دونالد كه به خاطرش سه دهه قبل، آن همه هياهو به پا شد كم ندارد. آيا آرمان هاي ما فرق كرده است؟
بعد از خبر افتتاح كي اف سي، روزنامه آسيا چند خبر ديگر را در شهريور به چاپ رساند، آمدن مدير ارشد اين شركت، تيتر يك اين نشريه در روز 12شهريور بود كه مي گفت، انگاري خوش به حالمان شده، ما ايراني ها تحريم هاي آمريكا را دور زده ايم!!
پيگيري خبر راه اندازي اين رستوران در شماره هاي بعد با خبر حضور پررنگ پپسي و كوكا همراه شد و دست آخر نويد سه رستوران كنتاكي را در تهران و كرج به مردم داد!
اكنون در شرايطي كه هر روز به افتتاح اين شركت ها نزديك مي شويم يك سؤال در ذهن ما مطرح مي شود، آيا به راستي اين ما هستيم كه اقتصاد ورشكسته آمريكا و اروپا را كه براي به پاخاستن به ميلياردها دلار و هزاران شغل نياز دارد، دور مي زنيم يا آمريكايي ها در قالب كنتاكي و نوشابه ما را دور زده اند تا علي رغم تحريم هايي كه در بوق و كرنا مي كنند، سرمايه هاي ارزي ما را از كشور خارج كنند.
در حالي كه نيازهاي دارويي، مواد صنعتي، صنايع هواپيمايي و ... دهها نياز اقتصادي ما به خاطر تحريم هاي آمريكا با مشكل مواجه است، نوشابه و كنتاكي آدم را به ياد فريب كودكانه اي مي اندازد كه اروپايي ها دويست سال قبل براي فتح جزيره هاوايي در مقابل بوميان آمريكا اجرا كردند، آنها در حالي كه تظاهر مي كردند، اشياي گرانبهايي را به بوميان مي دهند، با دادن آينه و شانه و سنجاق سر و امثال آن، گنج هايي را به غارت بردند كه بنيان اروپا را ساخت، آيا ما در درك شرايط كنوني و هدف هاي استعماري شركت هاي آمريكايي، تا حد بوميان هاوايي تنزل كرده ايم؟
و بالاخره روزنامه آسيا در شماره ديروز خود از ورود مدير ارشد كي اس اف KSF به تهران خبر داد و اين سؤال را پديد آورد كه مسئولان مربوطه براي مرخصي به كدام نقطه دورافتاده رفته اند كه عرصه اقتصادي كشور را در چنگال شركت هاي غارتگر آمريكايي و كارچاق كن هاي رسانه اي و دلال هاي مفت خور داخلي رها كرده اند؟!

 



بيانيه 248 نماينده مجلس
استقبال مردم كرمانشاه از رهبري پاسخ به دروغ پردازي هاي دشمن بود

مجلسي ها ديروز، در بيانيه اي با 248 امضا از استقبال باشكوه مردم كرمانشاه در سفر رهبري به اين استان، قدرداني كردند.
اولين روز كاري صحن بهارستان در اين هفته، براي مدتي غيرعلني برگزار شد تا نمايندگان دغدغه هاي فرهنگي خود را با وزير ارشاد مطرح كنند و از او توضيح بخواهند. جلسه علني هم كه پس از آن شروع به كار كرد، محورهاي خبرساز زيادي داشت كه شايد مهمترين آنها سپاسگزاري اهالي بهارستان از مردم كرمانشاه در استقبال پرشكوه از رهبر انقلاب بود.
وكلاي ملت روز گذشته طي بيانيه اي با 248 امضا، اعلام كردند كه حضور گسترده مردم كرمانشاه پاسخي محكم به دروغ پردازي هاي دشمن بود.
در اين بيانيه آمده است: اكنون كه سفر 9 روزه مقام معظم رهبري به استان كرمانشاه به پايان رسيده است ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با امضاي اين بيانيه وظيفه خود مي دانيم كه از مردم با ايمان و انقلابي و غيرت مند و خونگرم و مهربان و جوانمرد اين استان سپاسگزاري كنيم.
آنچه در اين 9 روز از پير و جوان، زن و مرد، شهري و روستايي و عشاير دلير و كشاورزان و كارگران و كارمندان و دانشجويان و دانشگاهيان و نخبگان و روحانيون و خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران و نيروهاي مسلح و بسسيجيان به ظهور رسيد نه تنها باعث افتخار اهالي استان كرمانشاه كه موجب سربلندي همه ايراني ها شد.
حضور پرشكوه مردم در استقبال ها و ديدارها در شهرهاي كرمانشاه و گيلان غرب و پاوه و كنگاور كه نمونه و نشانه اي از احساسات و علاقه همه مردم استان بود آئينه درخشاني از جلوه زيبايي پيوند مردم و رهبري انقلاب بر پايه ايمان و تجسم عيني ظرفيت هاي ولايت فقيه بود.
اين حضور گسترده بي گمان پاسخ شايسته اي بود كه مردم هوشمند استان در لحظه مناسب به دروغ پردازي هاي دشمنان داده اند و با پشتيباني خود توطئه گران را نااميد و دوستان انقلاب اسلامي را دلگرم و اميدوار ساختند.
جا دارد قواي سه گانه و به ويژه دولت محترم با توجه دقيق به سخنان مقام معظم رهبري و رهنمودهاي ايشان همه همت و توان خود را براي خدمت به مردم استان كرمانشاه و كاستن از مشكلات آنان به كار گيرند و تلاش كنند تا كرمانشاه بتواند استعدادهاي انساني و امكانات طبيعي خودرا از بالقوه به بالفعل رساند و در جايگاهي متناسب با شأن مردم اين استان قرار گيرد.
مجلس شوراي اسلامي نيز آمادگي خودرا در حدود وظايف و اختيارات خود براي تامين اين مسئله اعلام مي كند و از همه شخصيت ها و مديران و مسئولان در سطوح ملي و استاني كه با مساعي خود به حسن اجراي برنامه هاي سفر مقام معظم رهبري به كرمانشاه كمك كردند تشكر مي نمايد.
اعلام وصول استيضاح
وزير اقتصاد
روز گذشته همچنين با آغاز جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، جهانبخش محبي نيا از در دستور قرار گرفتن استعفاي علي مطهري نماينده مردم تهران در راستاي اجراي ماده 93 آيين نامه داخلي مجلس خبر داد و مذاكرات مربوط به موضوع استعفا را طي هفته آينده در دستور كار مجلس دانست.
ديروز به علاوه، طرح استيضاح وزير اقتصاد هم اعلام وصول شد.
اميدوار رضايي عضو هيات رييسه با بيان اين كه اين استيضاح 28 امضا دارد، گفت: از جمله محورهاي اين استيضاح، عدم اجراي قانون يا نقض احكام قانوني مربوط به وظايفي است كه وزير نسبت به بانك ها داشته، نصب افراد به سمت هاي مهم بدون داشتن صلاحيت، عدم نظارت به كاركرد بانك ها به عنوان نماينده سهام دولت و عدم مقاومت در برابر اعلام نفوذ مقامات اجرايي، از جمله اين موارد است.
پس از اعلام وصول طرح استيضاح وزير اقتصاد، تعدادي از نمايندگان خواستار اعلام وصول طرح استيضاح مجيد نامجو وزير نيرو نيز شدند كه لاريجاني در پاسخ به آنها گفت كه شما طرح را به هيئت رئيسه ارائه كرده ايد اما هيئت رئيسه مي تواند اين استيضاح را طي امروز يا جلسه بعدي اعلام وصول كند.
وي همچنين خاطرنشان كرد: هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در جلسه امروز خود طرح استيضاح وزير نيرو را بررسي خواهد كرد.
در جلسه غيرعلني
چه گذشت؟
ديروز همچنين سيدجلال يحيي زاده در خصوص جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين جلسه حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي و ستار هدايتخواه مخبر كميسيون فرهنگي، محمدتقي رهبر رئيس فراكسيون روحانيون، لاله افتخاري عضو فراكسيون زنان و جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي و كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي انتقاداتي را در رابطه با مسائل مختلف فرهنگي كشور بيان كردند.
نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه كميسيون فرهنگي پيش از اين در رابطه با دغدغه هاي فرهنگي نمايندگان با وزير ارشاد تشكيل جلسه داده بود، گفت: عمده انتقادات نمايندگان در اين جلسه مربوط به وضعيت سينما و فيلم هاي سينمايي بود.
عضو كميسيون فرهنگي افزود: سخنرانان اين جلسه معتقد بودند بسياري از فيلم هاي سينمايي كه با استفاده از پول بيت المال ساخته مي شود مسيري را طي مي كند كه در راستاي اهداف دشمنان ماست و با انتقاد از مشكلات محتوايي فيلم هايي كه در چند سال اخير ساخته شده است، خواستار افزايش نظارت وزارت ارشاد بر سينماها بودند.
وي با اشاره به اين كه در اين جلسه انتقاداتي نيز در خصوص فيلم هاي شبكه خانگي مطرح شد، اظهار داشت: تدوين قوانيني براي جلوگيري از قاچاق فيلم هاي سينمايي نيز از مهمترين نكاتي بود كه نمايندگان در صحن علني مجلس بر آن تاكيد كردند.
يحيي زاده افزود: علي مطهري نماينده مردم تهران نيز در اين جلسه بر استفاده از زبان فارسي در فضاي شهري و مدني تاكيد و از استفاده اسامي خارجي در فروشگاه ها انتقاد كرد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي نيز در اين جلسه بر استفاده از نيروي متخصص در زمينه فرهنگ تاكيد كرده و از تعلل وزارت ارشاد در تربيت نيروهاي متخصص در زمينه فرهنگ گلايه كرد.
وي با اشاره به دفاعيات وزير ارشاد در اين جلسه غيرعلني اظهار داشت: حسيني در اين جلسه غيرعلني از رويكرد منتقدانه و يكجانبه نمايندگان در عرصه فرهنگ گلايه كرد و در خصوص اقدامات مثبت وزارت ارشاد در توليد فيلم هاي ضدصهيونيستي و فرهنگي نيز گزارشي ارائه كرد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به سخنان علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين جلسه غيرعلني گفت: لاريجاني نيز با تأكيد بر متدين بودن وزير ارشاد انتقادات نمايندگان را طبيعي دانسته و بر لزوم توليد فيلم هاي سينمايي فاخر تأكيد كرد.
يحيي زاده افزود:رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين جلسه غيرعلني همچنين بر لزوم فرهنگ سازي در عرصه حجاب و اجراي مصوبه حجاب و عفاف مجلس شوراي اسلامي نيز تأكيد كرد.
بيانيه ها به راي گذاشته مي شود
مجلسي ها در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح اصلاح موادي از آيين نامه داخلي مجلس، براي صدور قطعنامه يا بيانيه در صحن علني، شرايط تازه اي را تعيين و مقرر كردند كه متن بيانيه ها و قطعنامه ها به راي گذاشته شود و در صورت تصويب به عنوان نظر رسمي مجلس ابلاغ شود.
همچنين رئيس جلسه را موظف كردند با اعلام شروع راي گيري، از بيان اخطار تذكر،نطق يا توضيح جلوگيري كند.
مجلس همچنين ديروز با 117راي موافق، 51 راي مخالف و 20 راي ممتنع از 212 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان، با يك فوريت طرح الزام تحويل تصاوير صورتجلسات شمارش آرا به نامزدهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي موافقت كردند.
در ابتدا هيئت رئيسه در خصوص دو فوريت اين طرح از مجلس راي گيري كرد كه با مخالفت نمايندگان روبرو شد و از 211 نماينده حاضر در صحن علني 119 نماينده راي موافق، 54 نماينده راي مخالف و 24 نماينده نيز راي ممتنع به دو فوريت طرح مذكور دادند.
مصطفي كواكبيان عضو فراكسيون اقليت مجلس در اين جلسه به عنوان طراح طرح مذكور، علي ادياني راد نماينده قائم شهر و علي كريمي فيروزجايي نماينده بابلسر به عنوان مخالفان اين طرح و يونس اسدي نماينده مشكين شهر و علي اصغر يوسف نژاد نماينده ساري به عنوان موافقان آن در صحن علني سخنراني كردند.

 



خارج از دستور

گزارش فساد مالي اخير
احتمالا سه شنبه به صحن علني مي رسد
رئيس كميسيون اصل 90 تصريح كرد: در صورت نهايي شدن گزارش كميسيون اصل 90 از فساد مالي اخير اين گزارش در اولين جلسه صحن علني كه احتمالا سه شنبه خواهد بود قرائت خواهد شد.
حجت الاسلام ابراهيم نكونام رئيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي در حاشيه جلسه علني يكشنبه درخصوص زمان نهايي شدن گزارش كميسيون اصل 90 از فساد مالي اخير اظهار داشت: اين گزارش احتمالا تا روز دوشنبه نهايي خواهد شد.
رئيس كميسيون اصل 90 تصريح كرد: در صورت نهايي شدن گزارش كميسيون اصل 90 از فساد مالي اخير اين گزارش در اولين جلسه صحن علني كه احتمالا سه شنبه خواهد بود قرائت خواهد شد.

 



صفار هرندي: پارلماني شدن دولت باعث افزايش كارايي نظام مي شود

صفار هرندي با اشاره به ناكارآمدي نظام ايالتي گفت: اين ساز و كار مشكل دارد كه دولت و مجلس را با راي جداگانه انتخاب كرد و شايد درست اين باشد كه ما يك شاكله يك پارچه اي از دولت و مجلس را با رأي مردم انتخاب كنيم.
محمدحسين صفارهرندي وزير سابق ارشاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس با حمايت از تشكيل نظام پارلماني گفت: ما دولتي را از راه انتخاب يك رئيس جمهور توسط مردم تعيين مي كنيم. مردم يك سري انتظارات از آن رئيس جمهور دارند و او در واقع مرجع خواسته هاي زمين مانده مردم مي شود و البته عين همين كار را هم براي انتخاب نمايندگان مجلس انجام مي دهيم.
وي گفت: هر دو طرف ادعاهايي دارند كه رو به روي يكديگر هستند و نتيجه طبيعي اين است كه در مقاطعي در تقابل با هم قرار مي گيرند.
صفار هرندي افزود: بايد بدانيم كه اگر مي گوييم رئيس جمهور آمده براي كابينه اش از مجلس راي بگيرد معنايش اين نيست كه ديدگاه هاي رئيس جمهور با مجلسيان منطبق بوده بلكه بايد دانست كه راهي جز اين نبوده است.
وي با اشاره به تضادهاي دولت و مجلس گفت: همچنين مثلا در ادامه مي بينيم كه وقتي مجلسي ها مي خواهند قانون گذاري كنند؛ بعضا قوانيني تصويب مي كنند كه ممكن است يك رئيس جمهور در مقابل آن بگويد اين چيزي كه تصويب شده را من قبول ندارم و جلوي مصوبه مجلس بايستد. كه البته قانون تكليف اين مطلب را مشخص و بيان كرده است كه آنچه كه از قوانين مجلس به تصويب شوراي نگهبان برسد، لازم الاجرا است و كسي نمي تواند در برابر آن موضع انكار يا مخالفت بگيرد.
صفارهرندي گفت: اما با فرض اينكه يك رئيس جمهور وارد چنين دوري بشود و مستند او رأيي باشد كه او را بر سر كار آورده است و در ماقبل نمايندگان مجلس هم با استناد به آرايي كه مردم به آنها داده اند به كشمكش ميان دو حوزه دامن بزنند در اين صورت كار كشور در اين بخش ها معطل مي ماند. اين اتفاقي است كه در اكثر دوره هاي اخير مجلس و دولت نمونه داشته است.
وي افزود: مشخص است كه اين سازوكار مشكل دارد و اين يك آسيب است كه شما مي آييد يك دولت و يك مجلس جداگانه تعيين مي كنيد.
عضو كابينه دولت نهم تاكيد كرد: شايد درست اين باشد كه ما يك شاكله يك پارچه اي از دولت و مجلس را با رأي مردم تعيين كنيم كه البته نمونه هاي آن هم در جهان زياد است به اين صورت كه روساي دولت هم توسط مجلس انتخاب مي شوند. مقوله اي كه به آن مي گوييم يك «نظام پارلماني».
وي افزود: اين يك تجديد نظر در روش است. اما همين بحث را وقتي در جامعه مطرح مي كنيم كه البته زمزمه هاي آن هم آغاز شده؛ بعضي شايعه مي كنند كه مي خواهند پشتوانه دموكراتيك حكومت را از آن بگيرند يا جمهوريت را از بين ببرند. در پاسخ به اين عده بايد گفت كه مثلا كشورهايي كه به همين صورت رئيس جمهورشان را انتخاب مي كنند و زياد هم هستند، دموكراتيك نيستند...؟!
صفار هرندي گفت: مقام معظم رهبري مي خواهند اين رويه را اصلاح كنند زيرا اگر اين روحيه با كرسي هاي آزادانديشي اصلاح شود، آنوقت راه براي بررسي مجدد و تجديدنظر احتمالي در روش ها باز مي شود. اينها مصالح انديشي براي تحقق بهتر آن اهداف و آرمان هاست.
صفار هرندي گفت: بعضي از سازوكارها و تغييرات ملموس است و ما تعصب به خرج نمي دهيم اما وقتي نوبت مي رسد مثلا به بحث ايجاد نخست وزيري يا جمع كردن آن يك عده مي گويند حتما توطئه اي در كار است!
آنها مي گويند شما زمان امام(ره) جرات نمي كرديد، بگوييد ولي ما مي گوييم مگر امام نبودند كه شوراي عالي قضايي را تبديل كردند به رئيس قوه قضائيه و مگر امام(ره) نبودند كه زماني گفتند برخي از اين شوراها را جمع كنيد.
اين عده اگر امام(ره) اين حرف را نزده بودند همين را هم تبديل مي كردند به جنجال و مي گفتند اينها مي خواهند عليه جمهوريت كودتا كنند!
وي گفت: مقام معظم رهبري هم اكنون مي توانند روي اين چيزهاي مهم و حساس دست بگذارند و البته فرمودند شايد در دور دست به يك چنين چيزي برسيم كه البته دليلش هم روشن است. اگر بخواهيم اين را در كوتاه مدت مطرح كنيم شايد شبهاتي نظير خدشه در كارآمدي دولت موجود و يا تشكيك در نحوه روي كار آمدن آينده و مشابه آن صورت بگيرد. در حالي كه ذهن جامعه بايد خود را كمي فارغ از برخي آلودگي هاي ذهني كند و به صورت خالص خود را وارد بحث كند كه واقعا مصلحت كشور و جامعه منطبق بر يافته هاي معقول چاپ شده است.

 



ملت هاي عرب از برنامه هسته اي ايران هراسي ندارند بلكه حامي پروپا قرص آن هستند

ملل عرب نه تنها از برنامه هسته اي ايران هراسي ندارند، بلكه حامي پروپا قرص ان هم هستند.
روزنامه الصحافه در سرمقاله خود با عنوان «دروغ بزرگ ديگري از آمريكا» در مورد اتهام دست داشتن ايران در توطئه قتل سفير عربستان نوشت : «آقاي احمدي نژاد بايد با شاه عبدالله حكمران عربستان گفتگوي تلفني داشته و به او بگويد كه شكست بر آمريكا سايه انداخته است از اين رو خواهان ايجاد تفرقه بين اعراب و ايران و جريحه دار كردن احساسات اين دو ملت است. آمريكا به خوبي مي داند كه درحالت كلي مردم عربستان دشمن ايرانيان نمي باشند و با وجود تبلغات منفي آمريكا و اسرائيل در مورد بمب هسته اي ايران كه آنها آن را بمب شيعي عليه سني ها مي دانند ، ملت عرب نه تنها مخالف برنامه فعاليت هاي هسته اي ايران نيستند ، بلكه حامي پر و پا قرص آن نيز مي باشند.»
به نوشته اين روزنامه تونسي رئيس جمهور ايران با شاه عربستان گفت و گوي تلفني نكرد اما در مصاحبه با الجزيره پاسخ مدبرانه اي به اين ادعا داد.
آقاي احمدي نژاد گوشي تلفن را برنداشت كه به شاه عبدالله زنگ بزند ولي يك برنامه تلويزيوني عربستان مصاحبه توني هيرس را با آقاي احمدي نژاد پخش كرد كه در آن به سخناني اشاره شده بود كه كاملا مدبرانه بود. در پاسخ اين سوال كه آمريكا ايران را به فرستادن چند نفر براي ترور سفير عربستان به آن كشور متهم كرده است ؛ آقاي احمدي نژاد گفتند آيا اين معقول و منطقي است كه بگوييم حكومت ايران چند آمريكايي را براي كشتن سفير يك كشور دوست مامور كرده است؟ ما چه نيازي به انجام اين كار داريم ؟ روابطه ايران وعربستان دوستانه است. ما چرا بايد بخواهيم كه اين روابط به تيرگي كشيده شود؟ ولي آمريكا براي متهم كردن ايران ، منطقي براي خود دارد. آمريكا براي اين كه بتواند دايره تحريم هايش را عليه ايران وسيع تر نمايد ، بدنبال بهانه بود. اين اتهام دروغين بهانه خوبي براي آمريكا بود. اين سخنان تدبير و دور انديشي عميق آقاي احمدي نژاد را ثابت مي كند كه توجه به آن مي تواند بسياري از سوء تفاهم ها را برطرف نمايد. تا جايي كه مربوط به موضوع آمريكا است، علايم ضعف و نابودي آن كشور از هر طرف آشكار شده است. تا ديروز كسي تصورش را هم نمي كرد كشوري مثل پاكستان ، كه به غلام حلقه به گوش آمريكا معروف بود ، اكنون جرات اين را يافته و به آمريكا هشدار دهد كه پيش از حمله نظامي به آن كشور ده بار اين موضوع را بايد سبك سنگين نمايد و يا اين كه به آمريكا متذكر شود پاكستان ، عراق يا افغانستان نيست بلكه يك قدرت هسته اي است. از تمام اين ها مي توان نتيجه گرفت كه روز به روز سايه ابهت و عظمت آمريكا در آسيا كمرنگ تر و كمرنگ تر مي گردد. از سويي حقيقت جنبش مردمي آمريكا با عنوان اشغال وال استريت كه در حال جهاني شدن است غير قابل انكار است. مطبوعات و رسانه هاي گروهي آمريكا تمام سعي خود را در خفه كردن اين جنبش ضد سرمايه داري به كار گرفتند ولي صداي اين جنبش از اروپا بلند شد.

 



نامه سفراي روسيه و چين در آژانس به آمانو: با انتشار گزارش آمريكايي بر ضد ايران مخالفيم

ديپلمات ها مي گويند سفراي روسيه و چين در آژانس بين المللي انرژي اتمي با نگارش نامه اي مشترك به آمانو از وي خواسته اند از انتشار ديدگاه هاي آمريكا بر ضد ايران در گزارش ماه آينده خود خودداري كند.
بنا به گزارش دريافتي، ويلاديمير ورونوموف
(Vladimir Voronkov) و چنگ جينگاي (Cheng Jingye) سفراي روسيه و چين نزد آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين نامه كه هفته گذشته به مديركل آژانس تحويل شده، تاكيد كرده اند بايد «زمان كافي» براي بحث درباره سؤال هاي مطرح به ايران داده شود و آژانس نبايد عجولانه دست به انتشار گزارشي احساسي درباره ايران بزند.
اين نامه پس از آن نوشته شد كه منابع غربي گزارش هاي متعددي منتشر كردند كه نشان مي داد آمريكا آژانس را تحت فشار گذاشته تا در گزارش ماه آينده خود به صراحت ايران را به تعقيب برنامه هسته اي نظامي متهم كند.
سفيران روسيه و چين در آژانس همچنان اعلام كرده اند بهتر است پيش از اعلام اين جزئيات مربوط به مطالعات ادعايي، ايران از آنها آگاه شود.
بنابراين گزارش، آنها ضمن ابراز نگراني از اين كه چنين ضرب الاجلي ايران را به انزوا مي راند و به آينده اين موضوع لطمه مي زند، از آمانو خواسته اند فرصت و زمان كافي به ايران بدهد تا درباره اين ادعاها بررسي كند.
ديپلمات هاي غربي در وين، اين حركت مسكو و پكن را نشاني از تفرقه بين 6 قدرت درباره موضوع برنامه هسته اي ايران محسوب كرده اند.
كاترين اشتون رئيس تيم مذاكره كننده گروه 1+5 روز جمعه 29 مهر با نگارش نامه اي به سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران بر آمادگي اين گروه براي آغاز مذاكرات جديد با ايران تاكيد كرد به اين شرط كه تجربه مذاكرات استانبول تكرار نشود. ايران پيش از اين اعلام كرده آماده مذاكره براي تدوين يك مداليته جديد به منظور بررسي پرسش هاي موجود درباره مطالعات ادعايي خواهد بود به اين شرط كه آژانس اجراي مداليته اوت 2007 را «كامل شده» اعلام كند.

 



جزئيات 7 ايراد شوراي نگهبان به طرح نظارت بر نمايندگان

سخنگوي شوراي نگهبان از 7 ايراد اين شورا به طرح نظارت بر نمايندگان خبر داد.
دكتر عباسعلي كدخدايي با بيان اينكه طرح نظارت بر امور نمايندگان در چندين جلسه شوراي نگهبان مورد بررسي و بحث قرار گرفت و روز شنبه نتيجه اش به مجلس شوراي اسلامي ارسال شد، گفت: شوراي نگهبان هفت ايراد به طرح مذكور گرفته است.
وي ايرادات شوراي نگهبان به طرح مذكور را به شرح زير اعلام كرد:
1-نظر به اينكه اطلاق مفاد مصوبه موهم اين است كه امور مربوط به غير از دوره نمايندگي را نيز شامل مي شود، بايد روشن شود تا اظهارنظر ممكن گردد.
2- نظر به اينكه تشكيل هيات به نحو مذكور در ماده(1)، داراي ماهيت آيين نامه اي است و نياز به تصويب دو سوم حاضران دارد، مغاير قسمت اخير اصل 65 قانون اساسي شناخته شد.
3- اطلاق ارسال گزارشات مذكور در تبصره(2) ماده چون شامل گزارشاتي مي شود كه از جهت امنيتي يا قضايي موجب اخلال در امر رسيدگي مي شود، خلاف موازين شرع شناخته شد.
4- نظر به اينكه واژه «ضوابط» مذكور در تبصره ماده (3) از امور تقنيني بوده و قابل واگذاري به غير نيست، مغاير اصل 85 قانون اساسي شناخته شد.
5- علاوه بر اينكه ماده (6)، همان ايراد مذكور در بند (2) را دارد، بندهاي (چ)، (ح)، (د) و (ر) آن نيز چون مغاير احكام و تكاليف مقرر در قانون اساسي براي مجلس و نمايندگان است، خلاف اصول متعدد قانون اساسي است. همچنين تبصره(2) اين ماده نيز مبنيا بر ايراد بند (ر) واجد ايراد است.
6- ماده (8) مبنيا بر ايرادات معموله در ماده (6)، مغاير قسمت اخير اصل 65 قانون اساسي است. همچنين تبصره اين ماده نيز مغاير اصل 159 قانون اساسي شناخته شد.
7- اطلاق قابل تعقيب و توقيف نبودن نمايندگان در ماده (9)، مغاير اصل (86) قانون اساسي و نظريه تفسيري شماره 3036/21/80 مورخ 20 دي ماه 80 اين شورا در خصوص اصل مرقوم است. مضافا بر اين، احضار نماينده توسط مقامات قضايي «از طريق هيات» و همچنين «تاييد مراتب توسط هيات چنانچه رسيدگي قضايي مستلزم بازداشت نماينده باشد» در اين ماده و نيز اطلاق تبصره(1) آن چون شامل امور مطروحه در دستگاههاي قضايي و الزام قاضي به تبعيت از نظريه هيات نيز مي شود، مغاير اصول 57، 156 و 159 قانون اساسي شناخته شد. علاوه بر آن تبصره (2) اين ماده نيز مبنيا بر ايرادات وارده بر ماده و تبصره(1) آن اشكال دارد.
سخنگوي شوراي نگهبان در پايان خاطرنشان كرد: در تبصره 4 ماده 6 عبارت «سلب راي اعتماد» به «راي عدم اعتماد» اصلاح شود.

 



وزير كشور خبر داد
آغاز اجراي طرح آموزش مجريان انتخابات در حوزه برگزاري انتخابات رايانه اي

وزير كشور از آغاز اجراي طرح جامع آموزش فراگير براي مجريان انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به ويژه در حوزه برگزاري انتخابات رايانه اي خبر داد.
مصطفي محمدنجار در جمع خبرنگاران با بيان اين كه امسال اولين سال است كه انتخابات رايانه اي را در دستور كار قرار داده ايم اظهار كرد: همه تمهيدات و برنامه ها براي اجراي فرايند رايانه اي و اجرايي انتخابات انديشيده شده است و در حال حاضر آمادگي بسيار خوبي در وزارت كشور وجود دارد.
وي با بيان اين كه سخت افزار مورد نظر براي برگزاري انتخابات رايانه اي تهيه شده است افزود: طرح جامع آموزش فراگير را براي برگزاري انتخابات رايانه اي و تمام مسائل انتخابات در دستور كار داريم به همين خاطر در هفته هاي گذشته نشست هاي متعددي برگزار كرديم.
وزير كشور با بيان اين كه بنا داريم آموزش مستقيم برگزاري انتخابات رايانه اي را به همه رده ها تسري دهيم گفت: در ستاد وزارت كشور، در همه حوزه هاي اصلي و فرعي و شعب مورد نظر، كار آموزش را در دستور كار داريم و دنبال مي كنيم.
محمدنجار افزود: در هفته هاي گذشته نشست هايي با استانداران، فرمانداران، مديران كل سياسي سراسر كشور و مديران فناوري اطلاعات در همه استانداري ها و متوليان دخيل در امر انتخابات برگزار كرديم.
وي گفت: از امروز هم كار جديدي را با عنوان همايش هاي منطقه اي از استان گيلان آغاز كرده ايم.
محمدنجار افزود: در اين همايش هاي منطقه اي، متوليان امر ستاد انتخابات وزارت كشور حضور مي يابند و مسئولان مربوط از استان هاي همجوار به استان مورد نظر مي روند.
وي با بيان اين كه در اين طرح كشور را به 10 منطقه تقسيم كرده ايم گفت: در اين همايش، مستقيماً آموزش برگزاري انتخابات به ويژه بحث رايانه اي آن پيگيري مي شود.
محمدنجار افزود: دستور كار در همايش هاي منطقه اي در واقع سازوكار اجرايي انتخابات، آشنايي با سخت افزار تهيه شده براي انتخابات رايانه اي و بحث هايي درباره آموزش مربيان است.

 



توصيف مرگ دردناك رباخوار

ما وقتي مي خواهيم خودمان را با قرآن بسنجيم، گرچه معارف سنگين قرآن مقدور ما نيست، امّا بالأخره آن مراحلي راكه مربوط به ماست بايد كاملاً تشخيص بدهيم و خودمان را ارزيابي كنيم، ببينيم مطابق قرآنيم يا نه ! در قرآن ذات أقدس له درباره محكم قيامت و معاد و اينكه بعضي ها باطنشان غير ظاهرشان است و خلاف مي كنند، ولي انكار مي كنند، مي فرمايد: اعضاء و جوارح آنها شهادت مي دهد: تشهدعليهم الس نتهم وايديهم وارجلهم (1)، جلودهم (2)؛ اينها هست. و قال ل جلود ه م ل م شه دتم عل ينا قالوا انطقنا الله الّذ ي انطق كلّ شيء(3). گاهي دست و پا شهادت مي دهد كه آدم چه كار كرده است، چه كاره است؛ قيامت همين طور است. كسي بخواهد انكار كند، اعضاء و جوارح شهادت مي دهند.
در دنيا هم همين جور است. اين را خوب عنايت كنيد؛ گاهي كسي امر بر او مشتبه است، خيال مي كند آدم خوبي است ! حالا يا در مسائل سياسي، يا در مسائل اجتماعي، يا در مسائل آموزشي؛ يا نه، در خانواده با زن و بچه اش بد اخلاق است. گاهي بچه ها را مي زند، گاهي زنش را مي زند و بالأخره گاهي با اين دست خلاف شرع مي كند. اگر كسي با اين دست خلاف شرع كرد، ولو در داخله منزلش؛ اين دست دارد شهادت مي دهد كه اين آقا مؤمن نيست ! اين نموداري از معاد است و گرنه آدم مؤمن كه دستش گناه نمي كند!
چگونگي ظهور شهادت اعضاء در دنيا
پس اعضاء بدن دو جور حرف مي زند؛ يك وقتي حرف مي زند كه اين آقا ظالم است، يك وقتي نه؛ يك كاري انجام مي دهد كه اين كارهمان شهادت دادن است! ما اگر به اينجا برسيم، مي بينيم كه حساب خيلي دقيق است !! هر جائي يك حرفي زديم، عصباني شديم، داريم تند روي مي كنيم؛ بايد بدانيم اين زبان دارد شهادت مي دهد كه ما اين ايمان را نداريم ! خداي ناكرده يك جائي بخواهيم يك چيزي را امضاء بكنيم كه مخالف با حق است، اين دست دارد شهادت مي دهد كه ما آن مؤمن واقعي نيستيم ! يك جلسه اي كه نبايد برويم، اگر داريم مي رويم؛ اين پا دارد شهادت مي دهد كه ما آن مؤمن واقعي نيستيم. پس شهادت دادن قيامت در دنياي ما هم ظهور دارد.
اگر كاري از اعضاء و جوارح ما صادر شد كه با دين ما سازگار نبود؛ اين بچه را بيخود مي زنيم، يا با همسرمان در منزل دعوا مي كنيم، تندي مي كنيم، يا حقّ زير دست را رعايت نمي كنيم؛ هر جا حرفي خلاف زديم، عصباني شديم، امضاي بدي كرديم، حرف بدي زديم، كار زشتي كرديم، اينها دارد شهادت مي دهد كه ما آن نيستيم !همانطوري كه در آيات فراوان هست كه وقتي بهار شد، مي بينيد خدا خوابيده ها را بيدار مي كند و مرده ها را زنده مي كند.بهار كه شد، به ياد قيامت باشيد؛ اين هم همين طور است.
در آيات فراوان هست كه خداوند در بهار درخت ها راكه خوابند بيدار مي كند و وقتي درخت ها بيدار شدند، اين خاك ها و آن موادي راكه در كنار اين خاك اند و جامد وبي روحند؛ اينها را تغذيه مي كند، جذب مي كند.خود درخت كه خواب است، بيدار مي شود؛ اين مواد غذائي و خوراكي را كه در اطراف اوست زنده مي كند، اينها مرده اند، اينها كه خوابيده نيستند! خاك مرده است؛ اين خاك را جذب مي كند، به صورت درخت و برگ و شاخه و ميوه در مي آورد؛ يعني مرده را زنده مي كند. پس بهار كه شد، هم خواب ها بيدار مي شوند، هم مرده ها زنده مي شوند. فرمود: ما در قيامت همين جور مي كنيم، خوابيده ها را بيدار مي كنيم، مرده ها را زنده مي كنيم؛ اين در بحث هاي معاد هست.
جريان شهادت اعضاء و جوارح هم از همين قبيل است. يعني آدم وقتي كه عصباني مي شود و دارد حرف بد مي زند؛ مي داند كه الآن اين زبان شهادت مي دهد، يعني يك صاحبدل اگر آنجا بنشيند، مي فهمد اين آقا چه كاره است ! ديگر لازم نيست كه دست و پاي او حرف بزنند! الآن شما اگر ببينيد يك آقائي بي جهت دارد كسي را مي زند، مي گوئيد: اين آقا آدم ظالمي است. شاهدتان چيست؟ شاهد ما دست اوست. يا مرتب دارد فحش مي گويد، شما مي گوئيد: اين آقا آدم فاسدي است. مي گوئيم: شما مگر علم غيب داريد؟ مي گويد: نه، من علم غيب ندارم، اين دهان او شهادت داد. مي گوئيم: دهان او شهادت داد، يعني دهان او حرف زد؟ مي گوئيد: لازم نيست حرف بزند، كاري كرده كه ما فهميديم اين آقا عادل نيست!
اگر ما با اعضاء و جوارحمان اين حساب را داشته باشيم؛ هم دنيايمان تأمين است، هم آخرتمان تأمين است. اينكه گفتند: انرژي هسته اي حقّ مسلّم ماست و هر كدام از جوانهاي ما يك بمب اتم اند؛ اين حرف درست است، حرف دروغي نيست. يعني اگر كسي مسلمان شد، مؤمن شد، هيچ چيز نمي تواند او را از پا در بياورد ! آخر او براي چه زنده است؟ براي نفت و گاز زنده است؟! آن غرف مبنيّه و انبياء و اولياء منتظر او هستند. اين مي خواهد در زندان زندگي كند يا ف ي روضه م ن ر ياض الجنّه زندگي كند؟
بيان لطيف علامه طباطبائي (ره)
در وصف جان دادن لذيذ يك شهيد
خدا غريق رحمت كند سيّدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبائي را ! مي فرمود: اين كسي كه در ميدان تير خورده و دارد دست و پا مي زند؛ ديگران خيال مي كردند يا خيال مي كنند او جان كندن دارد؛ خير ! كسي كه اهل رباست، اهل معصيّت است و با ايست قلبي دفعتاً مرده؛ خيال مي كنند او جان كندن ندارد ! فرمود: نه آن خيال درست است، نه اين خيال ! اگر كسي شهيد شده در ميدان مبارزه، تير خورده و دارد دست و پا مي زند؛ مثل يك آدم تشنه خسته عرق كرده اي است كه در استخر دارد شنا مي كند. ما نمي دانيم او چقدر دارد لذت مي برد ! او اعضاء و جوارحش نسبت به اين عالم بسته است، انبياء و اولياء را مي بيند و دارد لذت مي برد !! او جان كندن ندارد !
تشريح مرگ دردناك رباخوار از ديدگاه قرآن كريم
و آن رباخوار و ظالمي كه با ايست قلبي مرد، خيال نكنيد او جان كندن ندارد ! اين مرگي است كه طبيب طبق اين مرگ اجازه دفن مي دهد، امّا قرآن او را مرده نمي داند! قرآن مي گويد: اين تا از دنيا به برزخ منتقل نشود، نمرده. چه جوري منتقل مي شود؟ آياهمين كه دفن كردند؟ نخير؛چه جوري از دنيا وارد برزخ مي شود؟ او به بسياري از امور وابسته است؛ به مالش، به خانه اش، به مقامش، به چيزي كه تهيه كرده تعلّق شديد دارد كه براي آنها زد و خورد هم مي كرد؛ پس خيلي علاقه دارد و همه اينها را از او گرفتند، تعلّق و علاقه و وابستگي مانده و اگر تعلّق بماند و متعلّق اين علاقه نباشد، درد شروع مي شود و اين همان فشار جان دادن است!
اگر كسي كه معتاد به مواد مخدّر است، همين كه دستگير شد چرا رنج مي برد، درد مي كشد؛ براي اينكه مواد را از او گرفتند، اعتياد را كه از او نگرفتند! اعتياد منهاي مواد، درد آور است. كسي كه اهل دنياست و عادت كرده به اين زرق و برق؛ همه را از دست داد ! اگر انسان مي ميرد، مال و زندگي را از او مي گيرند، اگرعلاقه را هم از او بگيرند؛ اين ديگر فشار جان دادن ندارد ! جان دادن زماني است كه علاقه هست، متعلّق نيست ولذا فرياد شروع مي شود !! فرمود: اگر كسي ايست قلبي كرد، مبادا كسي خيال كند كه اين فشار جان دادن ندارد ! تا تك تك اين علاقه ها را از او بكنند؛ مدت ها طول مي كشد، او مدت ها در فشار جان دادن است. بنابراين ما اگر خوابيم، بيدار بشويم و بدانيم داريم كجا مي رويم؛درآن صورت نه بيراهه مي رويم، نه راه كسي را مي بنديم.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در ديدار با جمعي از اساتيد، دانشجويان، دانش آموزان و اقشار مختلف مردم ـ دماوند ؛ مرداد 1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نور/ 24 (2) ر. ك:فصّلت/ 20 (3) فصّلت/ 21
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14