(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 آبان 1390- شماره 20057

نمايندگان آمريكا و كره شمالي در ژنو ديدار كردند
8 جاسوس موساد در دادگاه بيروت به حبس ابد محكوم شدند
پيروزي اسلامگرايان در نخستين انتخابات آزاد تونس
عبدالجليل در جشن آزادي ليبي حكومت آينده اسلامي است
ورود نيروي دريايي فرانسه به جنگ داخلي سومالي
تشديد بحران در كشورهاي اروپايي ساركوزي و كامرون را به جان هم انداخت
تظاهرات طرفداران حجاب اسلامي در تركيه
پزشكان و پرستاران آمريكا هم به صف معترضان پيوستند
هزاران نفر در مغرب با شعار تحريم انتخابات به خيابان ها ريختند
نظاميان حاكم مصر جوانان حمله كننده به سفارت اسرائيل را محاكمه مي كنند!
مردم يمن: تا سرنگوني عبدالله صالح از مقاومت دست برنمي داريم
تخم مرغ هاي مردم سوريه سفير آمريكا را از دمشق فراري داد
رئيس جمهور آرژانتين براي بار دوم در مقام خود ماند



نمايندگان آمريكا و كره شمالي در ژنو ديدار كردند

دومين دور مذاكرات مستقيم آمريكا و كره شمالي درباره خلع سلاح هسته اي در شهر ژنو برگزار شد.
در اين دور مذاكرات كه روز گذشته ميان نمايندگان واشنگتن و پيونگ يانگ در ژنو صورت گرفت آمريكا از كره شمالي خواست به توافقنامه سال 2005 كه در آن از پيونگ يانگ خواسته شده
به توافقنامه خلع سلاح پايبند و با كشورهاي همسايه روابط بهتري داشته باشد بپيوندد.
مقامات آمريكايي در اين ديدار اظهار داشتند كه پيونگ يانگ بايد در جهت بهبود روابط با كره جنوبي گام بردارد و نشان دهد كه نسبت به خلع سلاح هسته اي خود صادق است.
نمايندگان پيونگ يانگ نيز در اين ديدار خواستار از سرگيري سريع مذاكرات شش جانبه خلع سلاح هسته اي شدند.

 



8 جاسوس موساد در دادگاه بيروت به حبس ابد محكوم شدند

دادگاه نظامي بيروت 10 جاسوس رژيم صهيونيستي را محاكمه و هشت تن از آنان را به حبس ابد محكوم كرد.
پايگاه خبري المنار با اعلام اين خبر افزود، دادگاه نظامي لبنان 10 جاسوس رژيم صهيونيستي را محاكمه و هشت تن را به طور غيابي به حبس ابد محكوم كرد اين افراد متهمند كه با سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) همكاري مي كردند و اطلاعاتي را درباره تأسيسات و پايگاه هاي لبنان در اختيار اسرائيل قرار مي دادند.ارتش لبنان اخيراً شبكه هاي جاسوسي زيادي را در لبنان كه با سازمان موساد همكاري داشتند تلاش و اعضاي اين شبكه ها را دستگير كرد. هدف نهايي اين شبكه هاي جاسوسي، شناسايي ميزان استعدادهاي نيروهاي انساني، امكانات، تجهيزات و توانمندي نظامي مقاومت بود كه پس از جنگ 33 روزه در سال 2006 شكست مفتضحانه اي براي رژيم صهيونيستي به ارمغان آورد.

 



بيداري اسلامي به بار نشست
پيروزي اسلامگرايان در نخستين انتخابات آزاد تونس

ده ها هزار نفر از مردم تونس با تجمع در خيابان هاي پايتخت اين كشور پيروزي اسلامگرايان در انتخابات مجلس ملي موسسان را جشن گرفتند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري الجزيره، با وجود اينكه رسما دولت تونس نتايج انتخابات روز يكشنبه را هنوز اعلام نكرده است، اما گزارش هاي مخابره شده از اين كشور حكايت از پيروزي قاطع اسلامگرايان به رهبري حزب نهضت اسلامي (النهضه اسلامي) حكايت مي كند.
در همين حال مسئول كميته انتخابات در حزب نهضت اسلامي تونس به رهبري راشد الغنوشي اعلام كرد: ما 10 كرسي از 18 كرسي مخصوص خارجي ها را به دست آورديم و 50 درصد آرا را از آن خود كرديم.
راشد الغنوشي رهبر اسلامگراي تونس نيز برگزاري انتخابات مجلس ملي موسسان در كشورش را تاريخي و بي نظير عنوان كرد و گفت: من 70 سال عمر دارم اما اين اولين انتخاباتي است كه در آن راي مي دهم.
وي پيش از اين پيروزي اسلامگرايان را در نخستين انتخابات آزاد پس از سرنگوني رژيم زين العابدين بن علي پيش بيني كرده بود.
اين در حالي است كه ميزان استقبال مردم از انتخابات فراتر از حد پيش بيني ناظران و كميته مستقل انتخابات بود و حضور جوانان و افراد پير و سالخورده در صف هاي طويل شگفتي جهانيان را برانگيخته است.
در انتخابات مجلس ملي موسسان 217 نماينده انتخاب خواهند شد و تدوين قانون اساسي جديد كشور، تشكيل دولت موقت تونس و برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني را به عهده خواهند داشت.
راشد الغنوشي اسلامگراي معروف تونسي روز يكشنبه در حوزه راي گيري مدرسه ابتدايي «بلال» در محله «المنتزه» در مركز تونس حضور يافت و پس از ايستادن در صف يك كيلومتري راي دهندگان، راي خود را به صندوق انداخت.
وي در گفت وگو با خبرگزاري آلمان با تاريخي خواندن روز انتخابات مجلس ملي موسسان براي امت عرب و جهان اسلام اظهار داشت: مردم تونس همانطور كه انقلاب را به وجود آوردند بر حفظ و حراست از آن اصرار دارند.
وي گفت: مقياس پيروزي در انتخابات اين نيست، كه حزب نهضت اسلامي پيروز شود، بلكه اين است كه انتخاباتي مسالمت آميز و شفاف برگزار شود.
موضوع قابل توجه در انتخابات مجلس ملي موسسان تونس، استقبال گسترده مردم از آن و رويكرد آنها براي انتخابات كانديداهاي اسلامگرا بود كه همين امر باعث ايجاد صف هاي كيلومتري در پايتخت تونس و ديگر شهرهاي آن شد.
بر پايه اين گزارش، مردم تونس به عنوان الگوي جهان عرب و اسلام براي خيزش عليه حاكمان مستبد در جنبش بيداري اسلامي بار ديگر توانستند، اين موضوع را به جهانيان اعلام كنند كه مي توانند با حضور در پاي صندوق هاي راي و برگزاري انتخاباتي شفاف و آزاد، به نامزدهاي مسلمان راي دهند و شريعت اسلام را به عنوان مسير هدايت كشورشان برگزينند. و اين مسئله مي تواند براي ديگر كشورها نيز الگو شود. به گفته شاهدان عيني حماسه حضور مردم در انتخابات تونس به حدي چشمگير بود كه با وجود بسته شدن مراكز راي گيري در ساعت 6 بعدازظهر به وقت گرينويچ، باز هم صدها تن از مردم منتظر انداختن راي خود به صندوق هاي اخذ راي بودند و از جمله راي هندگان برادر «آلبو عزيزي» بود كه راي خود را به نفع حزب نهضت اسلامي به صندوق انداخت.
كمال الحندوبي رئيس هيئت عالي مستقل انتخابات نيز گفت: برگزاري انتخابات مجلس ملي موسسان به مثابه جشن انقلاب تونس و بزرگداشت شهداي آن به شمار مي آيد.
«الباجي قائد السبيسي» نخست وزير موقت تونس نيز بعد از انداختن راي خود در صندوق عنوان كرد: ملت تونس امروز، صفحه جديدي را در كشور گشوده است كه شاخصه ميان دوره گذشته و دوره جديد به شمار مي آيد.
وي گفت: مردم تونس مي توانند به اين اقدام خود در بين كشورهاي پيشرفته مباهات كنند، چرا كه تونس كشوري است كه به سمت تحقق خواسته مردم حركت مي كند. ناظران سياسي منطقه پيروزي اسلامگرايان در تونس را به بار نشستن بيداري اسلامي منطقه ارزيابي كرده اند كه مي تواند به ديگر كشورها نيز سرايت كند.




 



عبدالجليل در جشن آزادي ليبي حكومت آينده اسلامي است

رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي در حضور هزاران نفر از شركت كنندگان در جشن آزادسازي اين كشور، بار ديگر اعلام كرد، قوانين اسلامي منبع اصلي قانونگذاري در ليبي خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، «مصطفي عبدالجليل» يكشنبه در حضور هزاران نفر از شركت كنندگان در جشن آزادسازي ليبي، كه در «بنغازي» برگزار شده بود، اعلام كرد: ما به عنوان كشوري اسلامي، قوانين اسلامي را منبع اصلي قانونگذاري قرار مي دهيم و به همين دليل، هر قانوني كه با اصول قوانين اسلامي در تضاد باشد، مردود است. وي شهريور ماه گذشته نيز همين وعده را به مردم ليبي داده بود.
عبدالجليل تاسيس بانك هاي اسلامي در ليبي را وعده داد و گفت: نيتي پاك براي ايجاد قوانين بانكداري وجود دارد كه از آن جمله تلاش داريم بانك هاي اسلامي بدون ربا و بدون سود را براساس تعاليم اسلامي ايجاد كنيم. وي گفت: ربا باعث ايجاد بيماري و كينه ميان مردم مي شود.رئيس شوراي ملي انتقالي براي تمام شهداي ليبي كه منتظر ديدن روز پيروزي بودند، طلب رحمت كرد و گفت؛ كه آنها را در بهشت هاي برين با پيامبران و شهدا مي بيند.
علاوه بر بنغازي، عصر يكشنبه ساير شهرهاي ليبي نيز شاهد جشن و پايكوبي مردم به خاطر آزادي كامل ليبي بود.
وضعيت سيف الاسلام
در حالي انقلابيون روز آزادي ملي را يكشنبه جشن گرفتند كه «سيف الاسلام» فرزند قذافي و در واقع نفر دوم رژيم وي طي ماه هاي اخير، هنوز دستگير نشده است. به گفته يك فرمانده انقلابيون، سيف الاسلام در اطراف شهر «بني وليد» 150 كيلومتري طرابلس، پنهان شده است. برخي منابع نيز آدرس او را در منطقه دارفور سودان مي دهند. در اين شرايط، سيف الاسلام نيز با پخش يك پيام كوتاه صوتي اعلام كرد، رهبري مبارزه عليه خارجي ها (انقلابيون) را در دست دارد و انتقام خون پدر و برادرش را خواهد گرفت.
خبرها همچنين حاكي است شماري از هواداران قذافي، با سيف الاسلام بيعت كرده اند. شبكه الجزيره نيز اعلام كرد، شوراي ملي انتقالي ليبي جسد قذافي را به نزديكانش تحويل مي دهد.
عبدالجليل طي يك كنفرانس خبري در بنغازي نيز درباره مرگ قذافي گفت: تشكيل كميته اي را براي تحقيق درباره مرگ قذافي آغاز كرده ايم، اما بايد اين سؤال را مطرح كنيم كه محاكمه نشدن قذافي به نفع چه كساني است. همه مردم ليبي مايل بودند وي به سبب كارهايش از جمله اعدام افراد و فساد و به زندان انداختن شهروندان و هدر دادن اموال مردم ليبي محاكمه شود.
مردم ليبي آرزو داشتند قذافي مدت زيادي در زندان بماند و با خفت زندگي كند، اما كساني كه مرگ قذافي قبل از محاكمه به نفع آنها بود كساني هستند كه با وي همكاري مي كردند.
اين اظهارات عبدالجليل در حالي صورت مي گيرد كه تحليلگران بسياري مرگ قذافي را يك شانس بزرگ براي دولت هاي آمريكايي و اروپايي دانستند. قذافي با مرگ خود، رازهاي زيادي در مورد همكاري هاي گسترده امنيتي و بذل و بخشش هاي خود به شخصيت هاي سياسي غربي را به گور برد.
ساير رويدادها
¤ محمود جبريل رئيس بخش اجرايي شوراي ملي انتقالي اعلام كرد، طي يك ماه آينده دولت موقت ليبي تشكيل خواهد شد.
¤ صداي روسيه اعلام كرد، سيف الاسلام انتقام خون پدر را مي گيرد.
¤ يك تحليلگر مصري مقيم لندن، شادي كشورهاي غربي به خاطر مرگ قذافي را اقدامي رياكارانه توصيف كرد.
¤ وزيرخارجه آمريكا گفت به محض اينكه دولتي در ليبي تشكيل شود، واشنگتن از مقامات طرابلس خواهد خواست «عبدالباسط المقرحي» را دوباره دستگير و زنداني كند.
اين فرد متهم است كه در ماجراي انفجار هواپيماي لاكربي دست داشته است.

 



ورود نيروي دريايي فرانسه به جنگ داخلي سومالي

همزمان با اوج گيري درگيري هاي شورشيان «الشباب» با نيروهاي دولتي و نظاميان كنيايي، نيروي دريايي فرانسه يك شهر ساحلي اين كشور را گلوله باران كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، نيروي دريايي فرانسه، شهر «كوداي» را در سومالي و در نزديكي مقر شورشيان الشباب به شدت بمباران كرد.
براساس اين گزارش، يك ديپلمات در نايروبي به خبرنگاران گفت: فرانسه حملاتي در سومالي انجام داده است، اما اين مداخله نظامي از سوي پاريس تكذيب شده است. اين در حالي است كه بسياري از خبرگزاري ها، خبر گلوله باران شديد شهر كوداي در سواحل شمالي را از سوي نيروي دريايي فرانسه مخابره كردند، اما كاخ اليزه تاكنون در اين مورد سكوت اختيار كرده است.
از سوي ديگر، بر اثر درگيري شديد بين شورشيان الشباب با نيروهاي دولتي در موگاديشو پايتخت اين كشور، بسياري از ساكنان پايتخت از ترس جان خود فرار را بر قرار ترجيح دادند. در جنوب اين كشور نيز سربازان كنيايي با نزديك شدن به مقر شبه نظاميان مي كوشند مقر الشباب را مورد حمله قرار دهند. گروه الشباب كه از ديدگاه بسياري به عنوان يك گروه وابسته به القاعده درنظر گرفته مي شود و به بمب گذاري، ربودن اتباع خارجي و قتل متهم است.

 



تشديد بحران در كشورهاي اروپايي ساركوزي و كامرون را به جان هم انداخت

همزمان با گسترش روزافزون اعتراض ها عليه بحران اقتصادي، رهبران غرب عاجز از حل اين بحران، به جان هم افتادند.
روزنامه انگليسي گاردين در شماره ديروز خود از درگيري لفظي شديد بين «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه و «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس در حين برگزاري اجلاس ديروز سران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا در بروكسل خبر داد.
براساس اين گزارش، شدت اين درگيري لفظي كه سرانجام به اهانت كشيده شد، به حدي بود كه اجلاس سران با 2 ساعت تاخير به كار خود پايان داد.
ساركوزي با صراحت تمام به كامرون گفت: «شما (با اين گونه صحبت ها) فرصت خوبي را براي خفه شدن از دست داده ايد. ما از انتقادكردن هاي شما و اينكه بگوييد ما چكار بايد بكنيم خوشحال نمي شويم. شما مي گوئيد از يورو متنفريد اما همواره در حال مداخله كردن در نشست ما هستيد.»
انگليس كه به حوزه پول واحد اروپايي نپيوسته، معتقد است كشورهاي خارج از حوزه يورو نبايد مشاركتي در ارائه كمك هاي اقتصادي به كشورهاي بحران زده مثل يونان داشته باشند.
سران اتحاديه اروپا چهارشنبه (فردا) نيز با هدف حل بحران بدهي، اجلاس فوق العاده اي برگزار خواهند كرد.
از سوي ديگر، خبرگزاري آلمان نيز از انتقادات تند صدراعظم آلمان و رئيس جمهور فرانسه عليه «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير ايتاليا خبر داد. اين خبرگزاري نوشت، «آنگلا مركل» و «نيكلا ساركوزي» در كنفرانس خبري مشتركي كه در رابطه با ادامه بحران اقتصادي برگزار شد، انتقادات تندي را عليه برلوسكني به نمايش گذاشتند. به اعتقاد آنها ايتاليا رويكرد صحيحي در مواجهه با بحران يورو اتخاذ نكرده است. گاردين نيز با انتخاب تيتر «رهبران اروپا خطاب به ايتاليا: جلوي بحران را بگير و كشور خودت را نجات بده» نوشت: قدرتمندترين كشورهاي اتحاديه اروپا روز يكشنبه حملات بي سابقه اي به ايتاليا كردند. آنها رو در روي برلوسكني ايستاده و از او براي اجراي رياضت هاي اقتصادي بيشتر و اصلاح اقتصاد كشورش تعهد گرفتند.
به نظر مي رسد، گسترش دامنه و وسعت اعتراض هاي ضد سرمايه داري كه اكنون كشورهاي آلمان، انگليس، يونان، پرتغال، اسپانيا، استراليا، كانادا، آمريكا و... را كاملا فرا گرفته از يك طرف، و عمق بحران اقتصادي از طرف ديگر باعث اين سردرگمي و عصبانيت در ميان رهبران غرب شده است، چرا كه بسياري از اين افراد از سوي مردم و احزاب مخالف به دليل ناتواني در حل بحران بي سابقه اقتصادي تحت فشار قرار دارند. به عنوان مثال بخشي از اعتراضات آلمان، به عنوان قوي ترين عضو اتحاديه اروپا ناشي از اين است كه مردم مخالف پرداخت كمك هاي مالي به كشورهاي ديگر هستند. اين معترضان معتقدند نبايد از جيب آنها مشكل ساير كشورهاي عضو حل شود.
از طرفي بسياري از معترضان در كشورهاي يونان و اسپانيا كه با فشار اتحاديه اروپا مجبور به تحمل تبعات سنگين رياضت هاي اقتصادي هستند، خواستار خروج كشورشان از منطقه يورو شده اند.
يادآور مي شود بسياري از تحليلگران پيش بيني كرده اند، منطقه يورو به زودي از هم فرو خواهد پاشيد.

 



تظاهرات طرفداران حجاب اسلامي در تركيه

اسلامگرايان تركيه خواستار تامين حق مشروع زنان و دختران محجبه و ثبت اين حق در قانون اساسي جديد اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هزاران تن از مردم شهركردنشين ديار بكر در جنوب شرق تركيه با برگزاري تظاهرات خواهان ثبت آزادي استفاده بانوان از حجاب اسلامي در قانون اساسي اين كشور شدند.
در اين تظاهرات كه همزمان با آغاز به كار مجلس تركيه براي تدوين قانون اساسي جديد اين كشور برگزار شد، ده ها نهاد غيردولتي نيز مشاركت كردند.
سخنگوي تظاهركنندگان با اشاره به اينكه قانون اساسي جديد تركيه بايد حامي عرف و عادات اسلامي مردم اين كشور باشد، افزود: آناني كه دم از دموكراسي و آزادي مي زنند، مانع آزادي حجاب كه يك امر الهي است، شده اند.
وي افزود: ما مي خواهيم كه زنان، دختران و خواهرانمان كه بر اساس وظيفه ديني خود حجاب اسلامي را رعايت مي كنند، آزادانه در مدارس، دانشگاه ها و دواير دولتي حضور داشته باشند.
موضوع حجاب اسلامي در تركيه به رغم اينكه حدود 9 سال از آغاز اقتدار حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبري «رجب طيب اردوغان» مي گذرد، همچنان حل نشده باقي مانده و دانش آموزان محجبه از ورود به مدارس محروم مانده اند.
به رغم اينكه دولت اردوغان در 9 سال حكومت خود و در هر فرصتي قول رفع مشكلات زنان و دختران محجبه را داده است، اما هنوز اين معضل به قوت خود باقي است.
ورود دانش آموزان دختر به دبستان ها و دبيرستان هاي تركيه با حجاب اسلامي ممنوع است و كارمندان زن دولت نيز حق استفاده از حجاب را ندارند.

 



پزشكان و پرستاران آمريكا هم به صف معترضان پيوستند

پزشكان و پرستاران آمريكايي با پيوستن به جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت»، عليه سياست هاي اقتصادي حاكم بر كشورشان شعار دادند.
پارك «زاكوتي» نيويورك، روز دوشنبه شاهد تجمع گروهي از پزشكان، پرستاران و كاركنان بيمارستاني بود كه همچون ديگر قشرهاي جامعه آمريكا خواستار پايان حاكميت نظام سرمايه داري و تسخير ساختمان «وال استريت» بودند.
تصاوير منتشر شده از دست نوشته هاي اين گروه از معترضان نشان مي دهد، قشر پزشكي جامعه آمريكا نيز همچون ساير اقشار خسارات جدي از جانب سياست هاي اقتصادي و دولت اين كشور ديده است.
پيش از اين خبرهايي از پيوستن دانشجويان، دانش آموزان، معلمان، آتش نشانان، رانندگان، كاميون داران، خلبانان، كاركنان گمرك، كاركنان مخابرات، سياستمداران، هنرمندان، هنرپيشه ها و به جمع بزرگ مخالفان نظام سرمايه داري منتشر شده است.
خبرهاي تكميلي از ناآرامي اخير شيكاگو نيز نشان مي دهد، پليس حين سركوب معترضان در روز دوشنبه، بيش از 130 نفر را بازداشت كرده است. پيش از اين پليس شيكاگو شمار بازداشتي ها را 100 نفر اعلام كرده بود.
بسياري از شهرها، ميادين، پارك ها و خيابان هاي آمريكا همچنان شاهد تجمعات شبانه روزي است و پليس آمريكا رفته رفته در حال افزايش اقدامات كنترلي از ترس گسترده تر شدن اين اعتراض ها است.
از جمله اين اقدام ها مي توان به تعطيل شدن پارك «گرند پارك» از ساعت 11 شب تا صبح و يا استفاده پليس لس آنجلس از هلي كوپتر در جريان اين تجمعات اشاره كرد.
از طرفي خبر مي رسد، مسلمانان آمريكا نيز در نيويورك، با جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» اعلام همبستگي كردند.
شبكه خبري «پرس تي وي» با اعلام اين خبر افزود: بسياري از مسلمانان نيويورك جمعه گذشته پس از اداي نماز جمعه خود را به صفوف معترضان رساندند تا به تمام دنيا اعلام كنند، آنها هم از حاكميت نظام ناعادلانه سرمايه داري خسته شده اند.
اين گروه از مسلمانان، طي گفت وگو با خبرنگاران اعلام كردند، از جنبش تسخير وال استريت حمايت مي كنند.
ايالت «كبك» كانادا نيز دوشنبه شاهد برگزاري يك تظاهرات گسترده ضد سرمايه داري بود. واحد مركزي خبر به نقل ا ز شبكه پنج تلويزيون فرانسه در اين باره نوشت: هزاران دانشجو، كارمند به همراه اقشار مختلف مردم كانادا در اعتراض به نابرابري تقسيم ثروت در خيابان هاي «كبك» كانادا راهپيمايي كردند. معترضان عليه اجراي برخي رياضت هاي اقتصادي همچون افزايش ماليات و هزينه تحصيلي شعار دادند.
خبرگزاري «ايلنا» نيز به نقل از «رويتر» نوشت: شهروندان مجارستاني نيز به جمع معترضان ضدسرمايه داري پيوستند.
براساس اين گزارش، ده ها هزار نفر از مردم «بوداپست» همزمان با شهرهاي مختلف آمريكا و اروپا به خيابان ها آمدند و به سياست هاي دولت «ويكتور اوربن»، نخست وزير اين كشور اعتراض كردند.
برخي گزارش ها نيز حاكي است، مردم مجارستان ابتدا براي شركت در پنجاه و پنجمين سالروز انقلاب اين كشور عليه شوروي به خيابان آمده بودند اما، رفته رفته تحت تاثير قيام هاي ضدسرمايه داري كه سراسر اروپا و آمريكا را فرا گرفته، حركت آنها تبديل به تظاهرات ضدسرمايه داري شد.
در هفته جاري كشورهاي سوئيس و جمهوري چك نيز به جمع معترضان ضدسرمايه داري پيوسته بودند.
گفتني است، قيام جهاني ضد سرمايه داري بيش از يك ماه پيش از آمريكا آغاز شد و به سرعت به اروپا، اقيانوسيه، آمريكا، آفريقا و آسيا رسيد. معترضان معتقدند طي ده ها سال، از سوي ثروتمندان، سرمايه داران و سياستمداران مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند فلذا خواستار تقسيم عادلانه ثروت، دموكراسي واقعي و رياضت دريافت ماليات از يك درصد ثروتمند جامعه خود هستند. آنها خواستار برچيده شدن نظام سرمايه داري و جايگزيني يك نظام عادلانه هستند. معترضان در سراسر دنيا همواره در تمام شعارهايشان اعلام مي كنند
«ما 99درصديم.»

 



هزاران نفر در مغرب با شعار تحريم انتخابات به خيابان ها ريختند

هزاران مغربي با برپايي تظاهرات در شهرهاي مختلف مغرب، خواستار تحريم انتخابات پارلماني در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان مغربي روز يكشنبه در شعارهاي خود تحريم انتخابات نمايشي در ماه آينده را خواستار شدند. براساس اين گزارش، در جريان اين تظاهرات، معترضان قصد داشتند در مقابل پارلمان مغرب تجمع كنند، اما پليس و نيروهاي امنيتي مانع از اين كار آنها شدند.
پليس ضد شورش در پايتخت اين كشور با استفاده از گاز اشك آور و باتوم به مقابله معترضان به رژيم پادشاهي پرداختند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، نزديك به 8000 نفر نيز با شركت در تظاهرات اعتراض آميز در شهر دارالبيضا (كازابلانكا) تحريم انتخابات را خواستار شدند.
اين گزارش حاكي است، تظاهرات روز يكشنبه در ادامه راهپيمايي هاي مسالمت آميز مردم مغرب به رهبري جنبش 20 فوريه است كه از چند ماه گذشته تاكنون به صورت مستمر هر هفته برگزار مي شود. مردم مغرب خواستار اصلاحات اساسي و اقدام فوري عليه فساد مالي و سياسي دستگاه حاكم پادشاهي هستند و وعده هاي داده شده از سوي محمد ششم نيز نتوانسته است آنها را راضي كند. به گفته يك فعال سياسي مغربي، اين تظاهرات در راستاي تحريم انتخابات 25 نوامبر آينده برگزار شده است.اين فعال جنبش 20 فوريه اعلام كرد: تظاهركنندگان مغربي در راهپيمايي و تظاهرات خود، برگزاري انتخابات فرمايشي را محكوم و خواستار تحريم آن شده اند.معترضان مغربي مي گويند، انتخابات ماه نوامبر (آذر) تغييري در وضع كشور ايجاد نخواهد كرد و فقط افراد جابه جا خواهند شد.


 



نظاميان حاكم مصر جوانان حمله كننده به سفارت اسرائيل را محاكمه مي كنند!

حاكمان نظامي مصر در ادامه سياست هاي رژيم مبارك 76 تن از عاملان حمله به سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره را براي محاكمه فراخواندند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه عربستاني «الرياض»، «عبدالمجيد محمود» دادستان عمومي مصر 76 تن از كساني كه در حمله به سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره دست داشتند را به دادگاه عالي جرايم امنيتي قاهره معرفي كرد تا به اتهامات آنها رسيدگي شود.
بر اساس اين گزارش، دادخواست اصلي اين افراد را «هشام يدوي» دادستان اول دادگاه امنيت ملي مصر تنظيم و آن را تقديم دستگاه قضايي مصر كرد.
اين درحالي است كه از بين متهمان 40 تن به سوابق جنايي و اختلال در نظم عمومي متهم شده اند و سه تن نيز متهم شده اند كه در ايجاد ناامني در حوادث مذكور دست داشتند.
همچنين در بين متهمان يك افسر پليس مصر نيز ديده مي شود كه به تحريك مردم براي حمله به سفارت متهم شده است.
از سوي ديگر، بقيه اشخاص نيز با اتهامات مختلفي از جمله اختلال در نظم عمومي، حمله به ساختمان اداره اطلاعات استان جيزه، تخريب اموال عمومي و اقدامات تروريستي مواجه شده اند.
دادستان دادگاه امنيت ملي همه اين افراد را به حمل سلاح سرد و بر هم زدن امنيت ملي متهم كرده است كه در صورت صدور رأي از سوي دادگاه، مجازات سنگيني براي آنها در پي خواهد داشت.

 



مردم يمن: تا سرنگوني عبدالله صالح از مقاومت دست برنمي داريم

سرويس خارجي-
به رغم بمباران مناطق مسكوني و تجاري از سوي نيروهاي نظامي يمن ، انقلابيون اعلام كرده اند كه تا سرنگوني علي عبدالله صالح دست از مقاومت برنمي دارند.
تظاهركنندگان يمني با حضور در خيابان هاي صنعا و ديگر شهرهاي يمن بار ديگر تأكيد كردند كه علي عبدالله صالح بايد از قدرت كناره گيري كند و به خاطر جناياتي كه در حق مردم بي گناه يمن مرتكب شده محاكمه و مجازات شود.
انقلابيون با سر دادن شعارهايي عليه حكومت علي عبدالله صالح دخالت بيگانگان را محكوم و خواستار تعيين سرنوشت يمن به دست خود يمني ها شدند. اين تظاهرات درحالي صورت گرفت كه نيروهاي امنيتي علي عبدالله صالح و بسياري از مزدوران حكومتي كه لباس هاي شخصي بر تن داشتند به تظاهركنندگان حمله بردند و انقلابيون را هدف سلاح هاي خود قرار دادند.
طرفداران علي عبدالله صالح با گلوله باران بي هدف تظاهركنندگان بسياري از آنان را مجروح كردند.از سوي ديگر، نظاميان حكومتي شهرهاي تعز و مناطقي از صنعا را بمباران كردند مزدوران علي عبدالله صالح برخي از انقلابيون را پس از كشتن مثله كرده و در خيابان ها رها مي كنند تا مردم را دچار وحشت كنند. مخالفان يمني اعلام كردند كه نظام علي عبدالله صالح متزلزل شده است و ديكتاتور يمني سرنوشتي مشابه معمر قذافي خواهد داشت.
پيشتر عبداله صالح در يك تصميم جنون آميز، از ارتش خواسته بود كه مخالفان را قتل عام كند.

 



تخم مرغ هاي مردم سوريه سفير آمريكا را از دمشق فراري داد

سرويس خارجي-
اعتراض هاي مردم سوريه به دخالت آمريكا در امور داخلي كشورشان نتيجه داد و سفير آمريكا مجبور به ترك اين كشور شد.
رابرت فورد سفير آمريكا در سوريه پس از اينكه بارها از سوي مردم اين كشور هدف پرتاب تخم مرغ و گوجه فرنگي قرار گرفت مجبور شد دمشق را ترك كند.
رسانه هاي سوري با اعلام اين خبر نوشتند كه اقدام سفير آمريكا براي خروج از سوريه براي مخدوش نشان دادن وضعيت امنيتي دمشق انجام شده اما اين اقدام نيز مانند اقدامات قبلي آمريكا در حد يك حباب باقي مي ماند زيرا مردم سوريه مدت هاست كه خواستار خروج وي از سوريه هستند.رسانه هاي سوري تاكيد كردند كه اين اقدام سفير آمريكا نتيجه اعتراض مردم سوريه به سفرهاي رابرت فورد به شهرهاي مختلف سوريه بوده است.
سفير آمريكا تاكنون تلاش هاي زيادي براي دخالت در امور داخلي سوريه كرده است به ويژه آنكه وي اخيرا بر تشكيل يك گروه مسلح به نام «گروههاي مرگ» در درون سوريه نظارت كرده و ماموريت آن اجراي عمليات ترور و اقدامات تروريستي است.

 



رئيس جمهور آرژانتين براي بار دوم در مقام خود ماند

سرويس خارجي-
رئيس جمهور كنوني آرژانتين در دور نخست انتخابات رياست جمهوري اين كشور با كسب اكثريت قاطع آرا براي دومين بار در مقام خود ماند.
وزير كشور آرژانتين اعلام كرد كه خانم كريستينا كريشنر با كسب 04/53 درصد آرا در انتخابات رياست جمهوري براي يك دوره چهارساله ديگر به اين سمت منصوب شد.
كريشنر موفق شد در دور نخست انتخابات بر رقباي خود «هرمس بينر» با 9/16 درصد آرا و ريكاردو آلونسين با 2/13 درصد آرا غلبه كند.
به گزارش فارس كريشنر نخستين زني است كه با پيروزي در انتخابات به سمت رياست جمهوري در آرژانتين رسيده و پس از «ايزابل پرون» دومين زني است كه بركرسي رياست جمهوري دراين كشور، نشسته است.
وي پيش از رسيدن به مقام رياست جمهوري به مدت دو دوره نمايندگي مجلس ايالت «سانتاكروز» درسال هاي 1989 و 1993 و دو دوره عضويت درمجلس سنا درسال هاي 1995 و 2001 را دركارنامه خود دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14