(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 آبان 1390- شماره 20057

كوتاه اقتصادي
مجوزهاي غيرضرور فعاليت هاي اقتصادي حذف مي شود
جلوگيري از عرضه بي ضابطه 10 ميليارد ليتر سوخت
سقوط شاخص بورس به كانال 25 هزار واحدي
احتمال افزايش نرخ سود سپرده ها در سال جاري
حذف مراكز رتبه پايين ارائه دهنده خدمات خودرويي
5 شكايت كشتيراني عليه تحريم هاي آمريكا
شاخصه هاي تعيين حداقل دستمزد كارگران اعلام شد
آمادگي بيمارستان هاي تأمين اجتماعي براي كمك به زلزله زدگان تركيه
كنترل كيفيت و قيمت گذاري خودرو به سازمان حمايت واگذار شد
ذخيره سازي بي سابقه مرغ
انتقاد رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي از وعده هاي يارانه اي



كوتاه اقتصادي

¤ مسئول امور مشتركين شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: زمان صدور قبض آب براي مشتركين تغييري نكرده است و همچنان همان 40 روز يك بار است.بهرام حيدري افزود: در حال حاضر صدور قبوض آب براي مشتركان تهران هر 40 روز يك بار است و هيچ تغييري نكرده است.وي ادامه داد: در سالهاي بسيار دور صدور قبض آب هر دو ماه يك بار انجام مي شد اما چند سالي است كه قبض آب 40 روزه صادر مي شود.
¤ رئيس كميته فني بيمه مركزي با اشاره به اينكه با افزايش نرخ ديه تعهدات شركت هاي بيمه نيز افزايش و ميزان حق بيمه وسايل نقليه نيز تغيير مي كند، گفت: وسايل صفر كيلومتر به طور طبيعي با افزايش 50 درصدي حق بيمه ها مواجه خواهند شد.غلامعلي ثابت درخصوص اقدام برخي از شركت هاي خودروساز مبني بر افزايش نرخ بيمه شخص ثالث انواع خودروهاي سواري و وانت اظهار داشت: اقدام خودروسازان در افزايش ميزان حق بيمه شخص ثالث خلاف قانون نيست.
¤ رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نفت خام در بورس كالاي ايران پذيرفته شده است و معاملات آن پس از فراهم شدن زيرساخت هاي لازم در حوزه وزارت نفت، همچنان در اين بورس انجام خواهد شد.علي صالح آبادي با اعلام اينكه معاملات نفت خام و فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي در بورس كالا انجام خواهد شد، گفت: نفت خام در بورس كالاي ايران پذيرفته شده است و معاملات آن پس از فراهم شدن زيرساخت هاي لازم در حوزه وزارت نفت، همچنان در اين بورس انجام خواهد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3374 الي 3377، 3337 الي 3339، 7754 الي 7759، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 5580، 5581، 5515، 5516، 5589، 5560- الي 5563، 5557، و در مركز مخابرات خاتم الانبياء كرج با پيش شماره هاي 660 الي 666 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ براساس تفاهم نامه في مابين اداره كل استاندارد استان تهران و سازمان ميادين ميوه و تره بار، وسايل توزين و سنجش ميادين سطح تهران، ساليانه در دو نوبت متوالي آزمون خواهند شد.مديركل استاندارد استان تهران در اين خصوص گفت: در اين آزمون، در صورت احراز شرايط كيفي لازم بر چسب تاييديه استاندارد بر روي وسايل توزين و سنجش توسط بازرسان و كارشناسان اين اداره كل نصب مي گردد.مسلم بيات خاطر نشان كرد: اين موضوع به اطلاع استفاده كنندگان از خدمات ميادين ميوه و تره بار نيز خواهد رسيد.
¤ سخنگوي خريد تضميني بانك سپه گفت: در حالي كه خريد پاييزه برگ سبز چاي آغاز شده اما هنوز بخشي از بدهي خريد بهاره به چايكاران پرداخت نشده است.محسن دارايي در پاسخ به آخرين اطلاعات بدهي به چايكاران كشور گفت: چند روزي است خريد برگ سبز پاييزه از چايكاران شروع شده است.سخنگوي خريد تضميني بانك سپه افزود: هنوز هيچ اعتباري براي پرداخت پول چايكاران داده نشده است.
¤ مديركل گمرك منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: در مهرماه امسال بيش از يك ميليون و 732 هزار و 520 تن كالا به ارزش يك ميليارد و 437 ميليون و 339 هزار و 967 دلار از اين گمرك صادر شده است. احمد پورحيدر در گفت وگو با ايرنا افزود: اين كالاها شامل پلي اتيلن سبك و سنگين، ميعانات گازي، گازهاي پروپان، بوتان، بنزن و پارازايلين بوده است.
¤ در پي اتفاقات اخير درخصوص انتخابات اتاق تعاون مركزي، هيئت اجرايي منتخب مجمع نمايندگان اتاق تعاون در نامه سرگشاده به شيخ الاسلامي وزير تعاون، ضمن گلايه از عدم اجراي برنامه هاي اعلامي وي به مجلس، خواستار جلوگيري از تخلفات و دخالتهاي متعدد مجموعه وزارت تعاون در امور اتاق تعاون شد.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت از تدوين 3 بسته حمايتي براي توليد خبر داد و گفت: اعتبار 3 هزار ميليارد توماني بسته سوم براي بازسازي صنايع هنوز در اختيار ما قرار نگرفته است.
¤ طرح انتزاع وظايف و اختيارات بخش كشاورزي از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد كشاورزي از سوي مركز پژوهش هاي مجلس بررسي شد.از تاريخ تصويب اين قانون كليه امور مربوط به تجارت بخش كشاورزي و منابع طبيعي، اعم از صادرات، واردات، تنظيم بازار داخلي، امور گندم، آرد و نان، فرش دستباف، صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي همراه با كليه نيروهاي انساني، شركت ها، موسسات تحقيقاتي و پژوهشي، امكانات و اموال منقول و غيرمنقول، دارايي ها، بودجه و اعتبارات، يارانه ها و تعهدات از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد كشاورزي ملحق مي شود.

 



مجوزهاي غيرضرور فعاليت هاي اقتصادي حذف مي شود

اظهارنارضايتي از كند بودن پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي، بررسي مشكلات مربوط به انتخابات اتاق تعاون، تأكيد مجدد به اجراي قانون مربوط به تقسيط بدهي هاي واحدهاي توليدي و اعلام شناسايي 700 مجوز كسب و كار و همچنين حذف مجوزهاي غيرضرور فعاليت هاي اقتصادي از جمله مباحث مطرح شده در نشست شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي بود.
به گزارش ايسنا، پس از برگزاري نشست ديروز شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي سخنگوي اين شورا به بيان نتايج اين جلسه پرداخت.
محمد نهاونديان با اشاره به مواد 62 و 70 قانون برنامه پنجم يادآور شد: بايد همه مجوزهاي لازم براي يك فعاليت اقتصادي ساماندهي شوند تا اين مجوزها بهبود فضاي كسب و كار به همراه داشته باشند.
وي اضافه كرد: طبق اين مواد قانوني قرار شده بود كارگروهي به مسئوليت معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري تشكيل شود كه تمامي مجوزهاي صادره از كليه دستگاه هاي دولتي و نهادهاي عمومي را دريافت و بررسي كند.
داود منظور، معاون معاونت برنامه ر يزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري به حرف هاي نهاونديان اضافه كرد: اين كارگروه متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي اقتصاد، كار و دادگستري، سه نماينده مجلس از كميسيون هاي اقتصاد، برنامه و اصل 90 و همچنين نماينده معاونت برنامه ر يزي رياست جمهوري تشكيل شده است و پس از ابلاغ قانون برنامه پنجم كليه دستگاه ها موظف شده بودند هرگونه مجوز را به اين كارگروه اعلام كنند كه تا امروز 700 مجوز در تمامي ابعاد به اين كارگروه اعلام شده است.
وي با يادآوري اين كه مجوزها كليه مجوزهاي مرتبط با فعاليت هاي اقتصادي را شامل مي شود، افزود: از آنجايي كه فرصت سه ماهه تمام شده هرگونه مجوز اعلام نشده به اين كارگروه باطل است. مجوزهاي جديدي كه از اين پس قرار است در اين فرآيند صادر شوند ابتدا بايد به تأييد اين كارگروه برسد.
منظور تصريح كرد: بررسي اين مجوزها آغاز شده كه اولاً مجوزهاي غيرضرور حذف شوند علاوه بر اين مجوزهايي كه قابل تبديل به قانون و الزامات هستند جايگزين شوند و همچنين مجوزهايي كه الزاماً بايد باشند اصلاحاتي را داشته باشند.
اين مقام دولتي خاطرنشان كرد: طبق مصوبه اين كارگروه از كسي كه مي خواهد در كسب و كار فعاليت داشته باشد براي دريافت مجوزها بايد كمترين تماس را با دستگاه ها داشته باشد و تمام اطلاعات خود را صرفاً از طريق فضاي مجازي به دستگاه ها ارائه دهند.
وي تأكيد كرد: فرايند دريافت مجوزها بايد كمترين بازيگران را داشته باشد.
در ادامه اين نشست سخنگوي شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي به بيان مسائل مطرح شده ديگر در نشست اين شورا پرداخت و گفت: مشكلات اتاق تعاون ايران در اين جلسه بررسي شد و فعالان بخش خصوصي و مجلس نسبت به تعيين تكليف نشدن اتاق تعاون ابراز نگراني كردند و خواستار تعيين تكليف اين انتخابات با تأكيد بر آراء نمايندگان بخش تعاون شدند.
نهاونديان با اشاره به گزارش اخير چند نماينده اتاق ايران در مورد شهرك شمس آباد افزود: قرار بوده وزير صنعت، معدن و تجارت نيز گزارشي از بازديد خود از شهرك شمس آباد ارائه كند در اين مورد هيأتي از ستاد توليد به اين شهرك اعزام شده بودند كه در جلسه امروز گزارش آن ها ارائه شد. طبق اين گزارش عمده مشكلات واحدهاي توليدي اين شهرك تأمين نقدينگي بوده كه دستور داده شد به اين موضوع رسيدگي شود.
وي افزود: در جلسه امروز نسبت به كند شدن روند اعطاي تسهيلات بانكي بعد از سوء استفاده بانكي اخير نارضايتي هايي اعلام شد. در همين مورد تأكيد شد كه از اين به بعد بانك مركزي ابزارهاي تشويقي براي اعطاي تسهيلات به فعالان كسب و كار در نظر بگيرند.
رئيس اتاق ايران خاطرنشان كرد: همچنين تذكري درباره اصلاح نظام رتبه بندي پيمانكاران داده شد.
به گفته نهاونديان از جمله مباحث مطرح شده ديگر در نشست شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي راه اندازي چهار شوراي گفت وگو در استان هاي گلستان، سمنان، فارس و مازندران بود و همچنين تصريح شده كه تشكيل اين شورا در استان ها امري قانوني باشد.
وي همچنين به بند 28 قانون بودجه سال 90 اشاره كرد و در اين مورد گفت: به دنبال بخش نامه اول بانك مركزي در مورد تقسيط بدهي هاي واحدهاي توليدي بخش نامه جديد ديگري بانك مركزي به بانك ها ابلاغ كرده تا تمامي بانك ها موظف شوند كه نحوه اجرا و عملكرد خود را در اين مورد گزارش دهند. بانك مركزي نيز وعده داده كه از ابزارهاي تشويقي خود براي بانك هاي عمل كننده به اين بخشنامه استفاده كنند.
وي خاطرنشان كرد: همچنين كارگروهي براي معرفي واحدهاي طلبكار و بدهكار در اتاق هاي بازرگاني و تعاون تشكيل شده و اين كارگروه واحدهاي طلبكار از دولت در واحدهاي متضرر شده از تحريم اقتصادي را كه نتوانسته اند وام هاي خود را پرداخت كنند به بانك ها معرفي خواهند كرد.

 



معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا خبر داد
جلوگيري از عرضه بي ضابطه 10 ميليارد ليتر سوخت

معاون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز از جلوگيري عرضه خارج از شبكه 10 ميليارد ليتر سوخت طي ماههاي گذشته خبر داد.
مهدي ابويي در گفتگو با مهر با اشاره به اجراي هدفمندي يارانه ها در بخش انرژي از دي ماه سال گذشته گفت: هدفمندي يارانه ها يك ماه تا 45 روز پس از آغاز اجرا تأثير خود را بر روي كاهش قاچاق فرآورده هاي نفتي نشان داد اما پس از آن شبكه هاي قاچاق خود را ساماندهي كرده و با قيمتها و شرايط جديد منطبق كردند.
معاون پيشگيري و هماهنگي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: به عنوان مثال اگر پيش از اجراي هدفمندي يارانه ها قيمت نفت گاز قاچاق در مرز پاكستان حدود 400 تومان بود، هم اكنون اين قيمت 700 تومان شده است، قيمت گازوئيل قاچاق شده در پاكستان هم به حدود 1200 تومان رسيده است.
وي با بيان اينكه شبكه هاي قاچاق خود را با قيمتهاي جديد تنظيم كردند و دوباره جريان قاچاق ادامه پيدا كرد، اظهار داشت: قاچاق فرآورده هاي نفتي به شرايط قبل از اجراي هدفمندي يارانه ها بازگشته است.
ابويي از انجام اقداماتي توسط ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز براي ساماندهي واگذاري سهميه ها خبر داد و عنوان كرد: دستورالعمل پيشگيري و مبارزه با عرضه خارج از شبكه و قاچاق تهيه شده است.
وي ادامه داد: علاوه بر آن نرم افزار سامانه ساماندهي سهميه ها تعريف و در اختيار وزارت نفت قرار گرفته تا تمام درخواستها براي دريافت سهميه چهار فرآورده نفتي از جمله نفت سفيد، نفت كوره، نفت گاز و بنزين از طريق اين سامانه صورت گيرد. درخواست ها از طريق سامانه دريافت و مسئول مربوطه درخواستها را بررسي مي كند.
معاون پيشگيري و هماهنگي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: به عنوان مثال در حوزه صنايع، درخواست ارائه شده مورد بررسي قرار مي گيرد تا مشخص شود درخواست براي چه محصول يا كارخانه اي صورت گرفته است و سپس نظر كارشناسي به وزارت نفت يا شركت پخش منطقه اعلام مي شود، بعد از آن شركت پخش منطقه كنترل مجددي بر روي آن انجام مي دهد و پس از آن سهميه واگذار مي شود.
اين مقام مسئول در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز تأكيد كرد: ستاد با طراحي اين سامانه به دنبال واقعي كردن سهميه هايي است كه واگذار مي شود.
ابويي نكته ديگر را كنترل بر مصرف سهميه اعلام و بيان كرد: به عبارت ديگر بررسي مي شود كه فردي كه سهميه را دريافت كرده آيا آن را در محل مورد نظر مصرف كرده است يا خير كه اين موضوع به صورت رندمي توسط تيم هاي مشترك تشكيل شده متشكل از ستاد، تعزيرات، شركت پخش منطقه، نيروي انتظامي و غيره چك مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه اين امر در پيشگيري قاچاق فرآورده هاي نفتي تأثيرگذار بوده است، افزود: اين سامانه از ابتداي سال 89 در كل كشور اجرايي شده و با ضوابطي كه در دستورالعمل مربوطه مطرح شده است تا ابتداي تيرماه امسال حدود 10 ميليارد ليتر سوخت مديريت شده است، به عبارت ديگر اين ميزان سوخت با كنترلهاي صورت گرفته واگذار نشده است.
معاون پيشگيري و هماهنگي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز بيشترين قاچاق در فرآورده هاي نفتي را مربوط به نفت گاز دانست و تصريح كرد: اين سامانه هم در عرضه هاي خارج از شبكه و هم عرضه قاچاق را كنترل مي كند.
وي ادامه داد: به عنوان مثال برآوردها اين بود كه در بندرعباس در سال هاي 89- 86 تا 3 ميليون ليتر نفت گاز يا گازوئيل قاچاق مي شد، در حال حاضر بررسي ها نشان مي دهد كه اين رقم حداكثر 500 هزار ليتر در روز است، بنابراين پيشگيري صورت گرفته است.
ابويي خاطرنشان كرد: ستاد تأكيد و اصرار دارد كه با استفاده از اين سامانه و دستورالعمل مربوطه سهميه ها را به شدت كنترل كند كه اين سهميه ها واقعي باشد و سهميه خارج از مازاد و غير واقع واگذاري نشود و همچنين در جاي خود مصرف شود كه البته تمام اين موارد زمانبر است.
اين مقام مسئول در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز تصريح كرد: حجم قاچاق استان هرمزگان در ساير مرزها به همين نسبت كاهش يافته و در نفت گاز پيشگيري شده است كه در پايان سال 91 حجم قاچاق اين كالا به حداقل خواهد رسيد.

 



براي چهارمين بار در سال جاري صورت گرفت
سقوط شاخص بورس به كانال 25 هزار واحدي

شاخص بورس تهران در پايان معاملات ديروز با افت شديد به كانال 25 هزار واحدي رسيد.
به گزارش فارس، گسترش دامنه نگراني هاي سرمايه گذاران از آينده مبهم بورس و متغيرهاي موثر، مطرح شدن استيضاح وزير اقتصاد و بروز شايعات متعدد در مورد ادامه تغيير و تحولات مديريتي در نهادهاي مرتبط و موثر بر بازار سرمايه، عدم انتشار گزارش هاي 6 ماهه دلگرم كننده اغلب شركت ها، عدم بهبود اوضاع اقتصاد جهاني و البته نبود حمايت عملي از بازار سهام و ديگر عوامل پيدا و پنهان، همگي دست به دست هم دادند تا شاخص بورس برخلاف مدت مشابه سال قبل با روندي نزولي روبرو شود.
براساس اين گزارش، شاخص كل بورس در حالي طي سال جاري بين ارقام 23 هزار و 756 تا حداكثر 27 هزار و 99 واحدي سير كرده و با نوسان هاي متعددي روبرو بوده كه در ادامه كاهش ارقام روزهاي گذشته، ديروز هم با از دست دادن 49 واحد ديگر براي چهارمين مرتبه در سال جاري به كانال 25 هزار واحدي نزول كرد.
اين متغير بعد از اينكه در 15 فروردين ماه براي اولين بار موفق به عبور از خط مقاومت 25 هزار واحدي و حتي 26 هزار واحدي شد، در طول ماه هاي گذشته شاهد ورود و خروج چند باره در كانال هاي بالاتر و پايين تر شده به طوري كه بررسي ها نشان مي دهد شاخص بورس در طول 7 ماه اخير و در طول 144 روز كاري، يك روز در كانال 23 هزار واحدي، 3 روز در ارقام بيش از 27 هزار واحدي، 34 روز در كانال 24 هزار واحدي و 55 و 54 روز هم در كانال هاي 26 و 25 هزار واحدي سير كرده است.
همچنين در طول اين مدت شاخص بورس در 7 و 25 ارديبهشت و سوم خرداد با افت 491، 125 و 197 واحدي، سه مرتبه به كانال 25 هزار واحدي سقوط كرده اما با بهبود نسبي اوضاع از 8 شهريور ماه تا به امروز در ارقام بيش از 25 و 6 و حتي 27 هزار واحدي سير كرده است.
به اين ترتيب ديروز هم به دنبال افت بهاي سهام دسته جمعي همه شركت هاي بزرگ چهارمين نزول دماسنج بازار سهام 44 ساله ايران به كانال 25 هزار واحدي رقم خورد تا ميانگين بازدهي سرمايه گذاري در اين بازار پرريسك و نوسان از حدود 16 درصد به 5 درصد كاهش يابد. درصدي كه در برابر سود 40 تا 50 درصدي بازار سكه و طلا و حتي 17 درصدي اوراق مشاركت بسيار ناچيز بوده و در حد قبول ريسك در اين بازار نبوده و جوابگوي نرخ تورم حدود 19 درصدي نيست.

 



احتمال افزايش نرخ سود سپرده ها در سال جاري

رئيس كل بانك مركزي از احتمال افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي در سال جاري خبر داد.
محمود بهمني ديروز در حاشيه جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي در جمع خبرنگاران از ارائه درخواست افزايش نرخ سود سپرده ها خبر داد و گفت: در صورت تصويب شورا نرخ سود تسهيلات در سال جاري افزايش خواهد يافت.
رئيس كل بانك مركزي افزود: بانك مركزي تقاضاي افزايش نرخ سود سپرده ها حداقل متناسب با تورم را دارد و اميدواريم كه بتوانيم نظر مثبت شورا را در اين رابطه اخذ كنيم.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر وضعيت جذب سپرده ها از سوي سيستم بانكي در سال جاري گفت: جذب سپرده ها در سال جاري اندكي رشد داشته ولي انتظاري كه مي رفت با توجه به كاهش نرخ سود سپرده ها در سال جاري عملياتي شد.
بهمني تورم شهريورماه را 3/17 درصد عنوان و خاطرنشان كرد: تورم مهرماه را تا 10 روز آينده اعلام خواهيم كرد.
وي در ادامه در خصوص ايجاد تعادل در بازار ارز نيز گفت: حتماً قيمت ارز را متعادل خواهيم كرد چرا كه نرخ ارز متناسب با شرايط عرضه و تقاضا است بنابراين بانك مركزي سياستي را به كار خواهد بست كه افزايش عرضه را به دنبال دارد.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در مورد تحريم اين بانك خاطرنشان كرد: به نظر نمي رسد سازمان ملل و نهادهاي رسمي موافق با تحريم بانك مركزي باشند چرا كه بانك مركزي يك نهاد مستقل است و تحريم آن اقدامي غيرقانوني به شمار مي رود.
به گفته بهمني اينكه فردي حرفي زده يا با يك دروغ ادعايي واهي را مطرح كرده يك دروغ ساختگي بيشتر نيست و ما معتقديم سازمان ملل اقدام به تحريم بانك مركزي نخواهد كرد.
وي همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر موافقت مجلس شوراي اسلامي با اعلام آمار تورم از سوي بانك مركزي گفت: اين موضوع هنوز به ما اعلام نشده و البته ما طبق روال نرخ تورم را همچنان اعلام مي كنيم.
بهمني همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر وصول درآمد نفتي ايران از هند به صورت روپيه خاطرنشان كرد: ما درآمد نفت را به هر طريقي كه خود بخواهيم وصل مي كنيم كه البته ممكن است اين نوع ارزها نيز جزو آن باشد اما به صورت عمومي درآمد نفت ايران با دلار و يورو و ساير ارزهاي رايج در دنيا وصول مي شود و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
رئيس كل بانك مركزي درباره طرح پرداخت وام خريد مسكن خبرنگاران هم گفت: اين طرح به زودي در شوراي پول و اعتبار مطرح مي شود.
بهمني افزود: در حال حاضر وام ساخت مسكن تا سقف 40 تا 45 ميليون تومان به خبرنگاران پرداخت مي شود و مشكلي از اين بابت وجود ندارد، اما موضوع اصلي بحث پرداخت وام خريد مسكن است كه هم اكنون در حال بررسي و ارائه آن به شوراي پول و اعتبار هستيم.
رئيس كل بانك مركزي افزود: در جلسات بعدي اين شورا به طور قطع اين موضوع را بررسي خواهيم كرد و در صورت تصويب همه بانكهاي كشور به عنوان بانك عامل وارد عمل خواهند شد.

 



براساس سند راهبردي صنعت خودرو انجام مي شود
حذف مراكز رتبه پايين ارائه دهنده خدمات خودرويي

سند راهبردي صنعت خودرو تهيه و تدوين شد. براساس اين سند، مراكز خدماتي داراي رتبه هاي پايين حذف شدند.
سيدمجيد هدايت رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در نشست با اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي خبر فوق را اعلام كرد. وي با تشكر از اعضاي اين كميسيون به برنامه هاي در دست اجراي اين سازمان در زمينه صنايع پيشرفته اشاره و بيان كرد: برخي دانش هاي فني كه ايدرو براي بومي سازي آنها تلاش و سرمايه گذاري كرده، مرزهاي دانش هستند و آينده، متعلق به كشورهايي است كه در اين حوزه سرمايه گذاري كرده باشند.
وي در اين خصوص به فناوري ساخت توربين ها و جي.تي.ال اشاره كرد و افزود: ارزش اين فناوري ها كمتر از دانش هسته اي نيست و به دليل وجود منابع كافي در كشور، مي توان درآمدهاي بسيار بالاي ارزي از اين فناوري ها كسب كرد كه با صادرات مواد خام قابل مقايسه نيست.
رئيس هيات عامل ايدرو با بيان اينكه همكاري هاي خوبي با دانشگاهها براي توسعه دانش فني در حوزه صنايع پيشرفته صورت گرفته است، تصريح كرد: اين همكاري ها با تعريف كلان پروژه هايي در زمينه غشا و ممبران ها، سلول هاي بنيادي، داروها و واكسن ضدسرطان، اتوبوس هيبريد و ربات انسان نما و ديگر پروژه هاي مشابه شكل گرفته و قراردادهاي مناسبي در اين زمينه ها با دانشگاهها منعقد شده كه به اين ترتيب ظرف پنج تا 10سال آينده، صاحب فناوري و كالاهاي قابل رقابت با دنيا خواهيم شد.
هدايت در بخش ديگري از سخنان خود به دستاوردهاي صنعت خودرو و چشم انداز اين صنعت در افق 1404 اشاره كرد و اظهار داشت: سند راهبردي صنعت خودرو، از جمله اسناد بالادستي بود كه با همت و تلاش كارشناسان ايدرو و همكاري تمامي دست اندركاران حوزه هاي مختلف اين صنعت تهيه و تدوين شد.
وي افزود: براساس اين سند، مراكز خدماتي داراي رتبه هاي پايين حذف شدند و هر شركت خودروسازي موظف شد تا تعداد مراكز خدمات پس از فروش خود را به سطح استانداردهاي جهاني ارتقا و افزايش دهند.رئيس هيات عامل سازمان گسترش ادامه داد: درخواست كرده ايم اين سند به عنوان يك سند فرابخشي در دولت تصويب شود تا تمام وزارتخانه هاي مرتبط از جمله نفت، راه و شهرسازي و ساير سازمان ها بدانند در صنعت خودرو بايد به كجا برويم و قدم هاي بعدي نيز قابل ارزيابي باشد.
به گفته هدايت، برنامه ريزي لازم براي توليد چهار پلتفرم جديد در صنعت خودرو صورت گرفته كه در كل به 30 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري نياز دارد كه نمايندگان مجلس مي توانند براي تخصيص اين مبلغ به صنعت خودرو و ايجاد تحول در اين صنعت كمك كنند.

 



5 شكايت كشتيراني عليه تحريم هاي آمريكا

معاون بازرگاني كشتيراني جمهوري اسلامي از شكايات متعدد كشتيراني عليه تحريمهاي آمريكا خبر داد.
غلامحسين گلپرور در نشست خبري ديروز خود در پاسخ به پرسشي درباره اثرات تحريم هاي بين المللي بر فعاليت هاي كشتيراني جمهوري اسلامي گفت: در حال حاضر، هر كشتي كه با مالكيت ايران در آب هاي بين المللي تردد مي كند؛ هدف تحريم ها بويژه از سوي آمريكاست و مقامات اين كشور هم، از كار انداختن حمل و نقل دريايي ايران را هدف خود اعلام كرده اند.
وي با تاكيد بر اينكه كشتيراني جمهوري اسلامي برخلاف ادعاي غرب در حمل اسلحه دخالتي ندارد، افزود: طبق آمار سازمان هاي بين المللي، طي سال گذشته حدود 25 كانتينر از دو شركت مرسك (دانمارك) و cma (فرانسه) به دليل حمل كالاهاي غيرمجاز و اسلحه توقيف شده اند.
معاون بازرگاني كشتيراني جمهوري اسلامي همچنين با اشاره به پيگيري موضوع تحريم ها در مراجع بين المللي گفت: تاكنون يك شكايت از سوي اتحاديه مالكان كشتي ايران و سه شكايت از سوي كشتيراني در دادگاه هاي بين المللي اقامه دعوي شده است؛ همچنين با اشاره به تحريم بيش از 15 تن از مديران ارشد حمل و نقل دريايي ايران از سوي آمريكا، اين افراد نيز به مراجع بين المللي شكايت كرده اند.
معاون كشتيراني جمهوري اسلامي با بيان اينكه 10 شركت اول كشتيراني دنيا رقباي سرسخت اين شركت را تشكيل مي دهند، افزود: 8 هزار دريانورد در گروه كشتيراني جمهوري اسلامي و بيش از 20 هزار دريانورد در كل شركت هاي كشتيراني ايران فعال هستند كه بسياري از آنان را افسران و مهندساني باتجربه و دانش بالا تشكيل مي دهند كه نمي توان با غيرفعال كردن كشتي ها، آنها را بيكار كرد.
تحريم هاي غرب عليه كشتيراني ايران شكست خورده است
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با اشاره به شكست تحريمها عليه كشتيراني ايران گفت: تعداد كشتي هاي ما به 170 فروند افزايش يافته است.
محمدحسين داجمر درباره تحريم هاي اعمال شده عليه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت: تحريم هاي شوراي امنيت، آمريكا، اتحاديه اروپا و برخي كشورهاي ديگر نتوانسته است توقفي در فعاليتهاي ما بوجود آورد به طوري كه اين شركت با حمايت هاي انجام گرفته همچنان در سطح جهان در حال فعاليت است.
وي در اين ارتباط به تشكيل كلوپ هاي بيمه PI ايراني و ارائه خدمات بيمه اي به ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و شركت ملي نفتكش اشاره كرد و گفت: با حمايت دولت و اختصاص يك ميليارد دلار در بانك مركزي كه به منظور پشتيباني از اين فعاليت صورت گرفت، نقشه دشمنان براي ساقط كردن ناوگان كشتيراني كشور شكست خورد به طوري كه كشتي هاي ايراني با پشتوانه اين بيمه ها در آبهاي جهان در حال تردد هستند.
وي از خروج سه فروند كشتي فرسوده از ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران خبر داد و گفت: در مقابل طي سال مالي 89-90 هفت فروند كشتي تانكر و چند منظوره به ناوگان شركتهاي تابعه اين شركت افزوده شد.
رئيس هيئت مديره كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت: با اين ورود و خروج، تعداد كشتي هاي ناوگان گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از 160 فروند كشتي با ظرفيت 6/5 ميليون تن در ابتداي سال مالي 89-90 به 164 فروند كشتي و ظرفيتي معادل 7/5 ميليون تن در پايان اين سال رسيده است.
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران اضافه كرد: در سال مالي آينده تعداد كشتي هاي اين گروه به 170 فروند كشتي و ظرفيت ناوگان آن به شش ميليون تن افزايش خواهد يافت.

 



شاخصه هاي تعيين حداقل دستمزد كارگران اعلام شد

دبير هيئت مديره كانون شوراهاي اسلامي كار استان تهران عوامل اصلي تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران را اعلام كرد.
علي اكبر عيوضي در گفتگو با مهر از برگزاري نشست هيئت مديره كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور خبر داد و گفت: در نشست مشترك هيئت مديره، تشكيل و آغاز به كار كميته هاي تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران كشور به تصويب رسيد.
دبير هيئت مديره كانون شوراهاي اسلامي كار استان تهران، اظهار داشت: قرار است تا هفته آينده محورهاي 10گانه فعاليت كارگران و كميته ها تعيين و مشخص شود.
عيوضي با بيان اينكه پيش بيني شده است در هفته آينده اولين نشست مزدي كارگران كشور پيرامون بررسي وضعيت معيشت خانوار، سبد هزينه ها و نرخ تورم برگزار شود، بيان داشت: در تلاش هستيم تا نتيجه اقدامات در زمان مقرر به دست نمايندگان كارگران عضو شوراي عالي كار برسد.
اين مقام مسئول كارگري محور تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران كشور را ماده 41قانون كار اعلام كرد و گفت: براساس ماده41، وضعيت معيشت خانوار و نرخ تورم دو مبناي اصلي در تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران است.
نماينده سابق كارگران در شوراي عالي حفاظت فني، تأكيد كرد: مسكن، نرخ تورم اعلامي بانك مركزي و مركز آمار با توجه به چندگانگي آماري موجود در اين بخش و سبد هزينه هاي خانوار با دقت در ماه هاي آينده مورد بررسي قرارخواهد گرفت.
به گفته عيوضي، به دليل اهميتي كه اقدامات استان تهران خواهد داشت قرار است تا هفته آينده برخي پيگيري ها براي تشكيل كميته تعيين حداقل دستمزد سال آينده در تهران صورت گيرد.وي افزود: به صورت كلي با آغاز به كار كميته هاي مختلف مزد در استان ها، جمع بندي ها و نتايج بايد در اسرع وقت به دست نمايندگان كارگران عضو شوراي عالي كار براي دفاع در نشست هاي مشترك با كارفرمايان و دولت برسد.

 



آمادگي بيمارستان هاي تأمين اجتماعي براي كمك به زلزله زدگان تركيه

در پي وقوع زلزله در منطقه وان تركيه، مراكز درماني سازمان تأمين اجتماعي در سراسر كشور آماده پذيرش مجروحان و مصدومان اين حادثه هستند.
به گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، رحمت اله حافظي مدير عامل اين سازمان؛ كليه مراكز درماني سراسر كشور، به ويژه مراكز درماني استان هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي را موظف به پذيرش و ارائه خدمات درماني به مصدومان و آسيب ديدگان اين حادثه كرده است.
براين اساس، يك تيم درماني از مديريت درمان تأمين اجتماعي آذربايجان غربي با هماهنگي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران براي ارائه خدمات درماني به منطقه زلزله زده تركيه اعزام شده است.

 



كنترل كيفيت و قيمت گذاري خودرو به سازمان حمايت واگذار شد

عضو كارگروه تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از اين پس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان وظايف كنترل كيفيت و قيمت گذاري خودروهاي توليد داخل را عهده دار است.
حسين رادمرد در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: حمايت از حقوق مصرف كننده درحوزه خودرو و نظارت بر گارانتي (خدمات پس از فروش) و وارانتي (تعميرات) نيز به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان سپرده شده است.
وي با بيان اينكه براساس تصميمات كارگروه تنظيم بازار سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بايد نسبت به آناليز و قيمت گذاري خودرو اقدام كند، افزود: شماره تلفن 124 نيز پاسخگوي پـرسش ها و شكايات مردم درباره خودرو خواهد بود.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: پيش از ادغام كميته اي در وزارت صنايع سابق مسئوليت موضوعات مربوط به قيمت گذاري و كيفيت خودرو را برعهده داشت كه با توجه به تشكيل وزارتخانه جديد اين فعاليت ها در سازمان حمايت مديريت مي شود.
رادمرد همچنين افزود: نخستين نشست تنظيم بازار خودرو ديروز (دوشنبه) درمحل معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار مي شود.
وي افزود: قيمت گذاري، كيفيت، ارتقاء رضايتمندي مشتريان، استاندارد و مسائل مربوط به واردات دراين جلسه مورد بحث و بررسي قرارگرفت و تصميمات بعدي نيز اتخاذ مي شود.

 



مديرعامل شركت پشتيباني امور دام خبر داد
ذخيره سازي بي سابقه مرغ

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام گفت: ذخيره سازي بي سابقه مرغ در كشور انجام شده است به طوري كه براي تامين نياز مناسبت هاي ملي و مذهبي هيچ مشكلي وجود ندارد.
صدراله دولت در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در حال حاضر ذخيره سازي بي سابقه مرغ در كشور وجود دارد و از نظر تامين نياز آينده و مناسبتهاي ملي و مذهبي هيچ مشكلي وجود نخواهد داشت.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام در پاسخ به اينكه چه ميزان ذخيره سازي مرغ داريد، افزود: اجازه بدهيد به آن اشاره نكنم اما به حدي است كه تا ماه ها مشكل تامين مرغ در كشور وجود نخواهد داشت.
به گفته وي روزانه 200 الي 300 تن مرغ مازاد در كشور ذخيره مي شود و قبلا هم تا 600 تن در روز ذخيره سازي انجام مي شد كه با تعديل قيمت ميزان خريد را كاهش داديم.
دولت گفت: ميانگين قيمت مرغ آماده طبخ در كشور 3200 تومان است.
وي در پاسخ به اينكه همچنان خريد شما ادامه دارد آيا قصد داريد كه قيمت از اين هم بالاتر برود، گفت: قيمت در مدت اخير پايين تر و به ضرر توليدكنندگان بود با اين خريدها قصد داريم قيمت تا 3400 تومان برسد، در اينصورت نفع توليدكننده هم تامين خواهد شد.
وي همچنين تصريح كرد: در حال حاضر نهاده هاي دامي وارداتي شامل جو، ذرت و سويا و گوشت قرمز از طريق اين شركت ذخيره سازي شده و توزيع مي شود.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام تصريح كرد: با توزيع اين نهاده ها قيمت ذرت از كيلوگرمي 578 تومان به 467 تومان رسيده است.

 



انتقاد رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي از وعده هاي يارانه اي

رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي، افزايش 20درصدي قيمت آب را مطابق قانون بودجه سال جاري دانست و افزود: قانون اجازه نمي دهد 100درصد منابع هدفمندسازي يارانه ها صرف بازتوزيع شود.
حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگو با ايسنا گفت: افزايش 20درصدي نرخ آب براساس بودجه سال جاري و مطابق با قانون است.
نماينده مردم تهران در مجلس، افزايش 20درصدي نرخ آب را نزديك به تورم 18درصدي شهريور ماه دانست و افزود: مهم ترين تاثير افزايش قيمت حامل هاي انرژي، كاهش مصرف بود؛ به عبارت ديگر صرفه جويي در مصرف حامل هاي انرژي و مشتقات آن بزرگترين دستاورد قانون هدفمندسازي يارانه هاست. افزايش قيمت حامل هاي انرژي آثار تورمي جدي ندارد. اگر مجلس در بودجه 1390 اجازه افزايش بيش از 20درصدي قيمت حامل هاي انرژي را مي داد، درآمد دولت براي بازپرداخت يارانه ها بيشتر مي شد. بازتوزيع يارانه ها منابع مالي كافي ندارد و دولت با استقراض از بانك مركزي و برداشت از درآمدهاي ارزي، كمبودها را جبران مي كند.وي از معاون پارلماني رئيس جمهور خواست تا متن قانون هدفمندسازي يارانه ها را با دقت بيشتري مطالعه كند، سپس افزود: قانون اجازه نمي دهد 100درصد منابع حاصل از افزايش قيمت حامل هاي انرژي صرف بازتوزيع به خانواده ها شود، بلكه مجوز بازپرداخت 50درصد اين منابع را داده است. يعني به فرض اين كه قيمت ها تا سه برابر افزايش يابد، آيا مي توان 100درصد منابع را بين خانواده ها تقسيم كرد؟ علاوه بر آن در قانون بر بازتوزيع نقدي و غيرنقدي تاكيد شده است، ولي سخنان معاون پارلماني رئيس جمهور حكايت از اجراي بخش نقدي قانون و سه برابر كردن يارانه نقدي دارد.مصباحي مقدم افزود: حال آن كه مقصود از يارانه هاي نقدي و غيرنقدي اين است كه خانواده هايي كه تحت پوشش تامين اجتماعي نيستند، تحت پوشش قرار گيرند، اگر بيمه خدمات درماني ندارند همه آنان مشمول بيمه خدمات درماني شوند و نياز مالي بيماران صعب العلاج از اين محل تامين شود، هزينه تحصيل خانواده هاي ضعيف از اين محل پرداخت شود و بيمه بيكاري به افراد بيكار از اين منبع تامين گردد.نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اين كه فقط نيمي از درآمد بازتوزيع از محل اصلاح قيمت ها تامين مي شود، گفت: براساس قانون هدفمندسازي يارانه ها فقط نيمي از منابع حاصل از قانون هدفمندسازي يارانه ها بايد بازتوزيع شود، حال با سه برابر شدن اين مبلغ، پرداخت ها 5/1 برابر افزايش مي يابد نه سه برابر.رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي، اصلي ترين منابع تامين يارانه هاي نقدي را بنزين، گازوييل و گاز دانست و افزود: مهم ترين منبع به دست آمدن درآمد بنزين، گازوييل و گاز است. بنزين داخلي هم اكنون به 80درصد قيمت بنزين فوب خليج فارس فروخته مي شود و بخش مهمي از درآمد حاصل از هدفمندسازي يارانه ها ناشي از اصلاح قيمت بنزين است. قيمت داخلي بنزين ليتري 700 تومان و قيمت فوب خليج فارس آن ليتري 820 تومان است و با افزوده شدن ماليات و عوارض به قيمت داخلي بنزين اين فاصله كمتر هم مي شود. با اين توضيح مي توان قيمت بنزين را سه برابر كرد.مصباحي مقدم افزود: اما فاصله قيمت فعلي گازوييل و گاز داخلي با قيمت هاي فوب خليج فارس فاصله معناداري است.
وي وعده سه برابر شدن يارانه ها را طبق قانون هدفمندسازي يارانه ها غيرممكن دانست و افزود: به گفته آقاي ميرتاج الديني درآمد حاصل از افزايش قيمت حامل هاي انرژي آخر دوره رقم مي خورد، حال سوالم اين است چرا از هم اكنون وعده سه برابر شدن يارانه هاي نقدي داده مي شود؟ اين وعده، انتظار عمومي را از هم اكنون بالا مي برد. اين كار كاملا كار اشتباهي است كه نبايد بر آن اصرار شود. معمولا بايد از اين وعده اشتباه كه اصلا پشتوانه مالي و قانوني كافي ندارد، برگردند. بايد از دادن وعده هاي غيرقابل عمل نظير پرداخت يك ميليون به هر نوزاد و هزار متر خانه باغ پرهيز كرد. اين وعده ها انتظار مردم را بالا مي برد، بي آن كه توان مالي، قانوني و اجرايي لازم وجود داشته باشد.مصباحي مقدم 3 برابر شدن يارانه هاي نقدي را موجب حذف كامل يارانه توليد دانست و افزود: 20درصد درآمد هدفمندسازي يارانه ها طبق قانون بودجه سال جاري بايد به توليد اختصاص مي يافت، ولي اجراي اين سهم به طور كامل كنار گذاشته شد. آثار اين اقدام بيكار شدن تعداد بيشتري از نيروها و بنگاه هاي اقتصادي است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14