(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 آبان 1390- شماره 20059

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وزير دفاع: دشمن براي اختلاف ميان كشورهاي اسلامي سرمايه گذاري كرده است
رؤساي دولت و قوه قضائيه موظف به ارائه گزارش سالانه در صحن مجلس شدند
خارج از دستور
بروجردي : تمام مقدمات طرح قطع رابطه با انگليس طي شده است
رئيس ستادكل نيروهاي مسلح : دولت آمريكا به درخواست ملتش تن دهد
صفارهرندي: اصولگرايي رنگ جامعه وفادار به انقلاب اسلامي است
حاشيه هاي دومين روز جشنواره بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها
جلالي: هيئت پارلماني اروپا به تهران مي آيد
آموزش و پرورش، مهد انسان سازي( 2 )  انسان و نياز به جاودانگي



راهبرد اساسي دشمن به روايت سردار وحيدي
وزير دفاع: دشمن براي اختلاف ميان كشورهاي اسلامي سرمايه گذاري كرده است

وزير دفاع با اشاره به راهبرد اصلي دشمن در قبال جهان اسلام گفت: يكي از حوزه هايي كه دشمنان روي آن سرمايه گذاري كرده اند، ايجاد اختلاف ميان كشورهاي مسلمان منطقه است.
متن يادداشت سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كه در پايگاه اطلاع رساني دولت منتشر شده، به شرح زير است:
امروز كشور ما در شرايطي قرار دارد كه به عنوان نقطه ثبات و امنيت در منطقه محسوب مي شود و در كنار كساني كه تلاش مي كنند امنيت منطقه را دچار خدشه كنند، براي وحدت كشورها و ثبات منطقه تلاش مي كند.
اقتدار دفاعي كشورمان مجموعه اي از توانمندي هاي نرم و سخت را دربر مي گيرد.
امروز، ايران اسلامي در حوزه توانمندي هاي نرم در اوج قرار دارد، چرا كه بر روحيه بالا، شهامت، ايمان و اراده اي مستحكم استوار است.
در واقع قدرت نرم ايران با پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني (ره) طراحي و تدوين شد، روز به روز گسترش يافت و اين خصيصه جامعه هدفدار كه داراي آرمان هاي الهي است، مي باشد.
به طور كلي بايد گفت كه انقلاب اسلامي از ابتدا مبتني بر قدرت نرم با شاخصه هاي ممتاز بوده و تاكنون نيز اين اقتدار به نحوي گسترش يافته كه به اذعان خود غربي ها نيز به الگويي ممتاز در ميان ملت هاي جهان تبديل شده است.
اگر روند بيداري اسلامي و ويژگي هاي قيام هاي مردمي عليه ديكتاتورهاي وابسته به نظام سلطه را مرور كنيم، آنگاه عمق اين موضوع را درخواهيم يافت.
بدون شك سردرگمي و تلاش غرب براي مهار و كمرنگ نشان دادن بيداري اسلامي و يا تحريف آنها نيز از همين موضوع نشأت مي گيرد.
كاملاً روشن است كه انقلاب اسلامي، به عنوان الگويي مطلوب و مناسب براي جهانيان بويژه مردم منطقه مطرح است و اين همان قدرت نرم نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
ايران در عرصه قدرت سخت دفاعي نيز داراي توانمندي هاي بي نظيري است. ويژگي هايي همچون وجود رزمندگان دلير، متعهد، كارآزموده و با روحيه انقلابي، مديران باتجربه و باتدبير در رأس نيروهاي مسلح، تكنيك ها و تاكتيك هاي طراحي شده، نظريه دفاعي روشن مبتني بر اصل بازدارندگي، سلاح هاي پيشرفته و لازم براي خنثي كردن هر تهديدي در زمين، هوا، دريا و زيردريا امروز يك چارچوب بسيار قدرتمند از اقتدار جمهوري اسلامي ترسيم مي كند. اين اقتدار، جمهوري اسلامي ايران را كاملاً قادر مي كند تا از منافع، مرزها و امنيت ملي خود به خوبي و به بهترين وجه دفاع كند.
از اين جهت نيز امروز كشور ما در شرايطي قرار دارد كه به عنوان نقطه ثبات و امنيت در منطقه محسوب مي شود و در كنار كساني كه تلاش مي كنند امنيت منطقه را دچار خدشه كنند، براي وحدت كشورها و ثبات منطقه تلاش مي كند.
در اين زمينه يكي از حوزه هايي كه دشمنان روي آن سرمايه گذاري كرده اند، ايجاد اختلاف ميان كشورهاي مسلمان منطقه است. ديپلماسي دفاعي كشورمان مي كوشد با طرح صحيح مسائل و ايجاد ارتباطات قوي ميان كشورها به صلح و ثبات، كمك شاياني كند كه اين اقدام موجب ناكامي دشمنان در ايجاد اختلاف خواهد شد.

 



با تصويب نمايندگان
رؤساي دولت و قوه قضائيه موظف به ارائه گزارش سالانه در صحن مجلس شدند

با راي وكلاي ملت، رؤساي قواي مجريه و قضائيه موظف شدند ارديبهشت هر سال، گزارشي از عملكرد خود، در صحن بهارستان ارائه كنند.
بررسي جزئيات طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس بالاخره روز گذشته به پايان رسيد و با اتمام اين دستور مجلس، محمدرضا باهنر كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از جلسه علني را برعهده داشت ابراز داشت: كار سخت و پرحجمي بود از كميسيون تشكر مي كنم.
در همين راستا و در جريان رسيدگي به جزئيات طرح اصلاح آئين نامه، خانه ملتي ها ديروز ماده 28 اين طرح را تصويب كردند.
طبق مصوبه اهالي بهارستان، رؤساي قواي مجريه و قضائيه موظف شدند حداكثر تا پايان ارديبهشت هر سال با حضور در مجلس، ضمن ارائه گزارش شفاهي، گزارش مكتوبي نيز از عملكرد قوه تحت نظارت خود و تغييرات شاخصها در سال قبل را به مجلس شوراي اسلامي تقديم كنند.
به موجب مصوب مجلسي ها، نهادهاي تحت نظر رهبري با اذن ايشان، كلانشهرها و ساير نهادهاي عمومي غير دولتي و سازمان صدا و سيما موظفند گزارش مكتوب خود را درباره عملكرد سال قبل به مجلس شوراي اسلامي ارسال كنند تا به كميسيون هاي تخصصي ارجاع شود.
بهارستان نشينان، كميسيون هاي تخصصي مجلس را موظف كردند بخش هاي مرتبط با كميسيون خود را ارزيابي و نتايج را حداكثر يك ماه پس از دريافت گزارش به معاونت نظارت مجلس ارائه كند.
نمايندگان مجلس، معاونت نظارت قوه مقننه را موظف كردند جمع بندي نهايي به همراه گزارش هاي مذكور و نظرات كميسيون ها را براي بررسي بيشتر و تطبيق موارد مربوط به اعتبارات پيش بيني شده در بودجه كل كشور با گزارش تفريغ بودجه به ديوان محاسبات ارائه كند.
مجلس ديوان محاسبات كل كشور را موظف كرد در گزارش تفريغ بودجه نظر خود را در اين باره اعلام كند.
در جريان بررسي همين ماده البته، سيدكاظم دلخوش نماينده مردم صومعه سرا در مجلس شوراي اسلامي در اخطاري با استناد به اصل 57 قانون اساسي، ماده 28 اين طرح را مغاير قانون اساسي است دانست و اظهار داشت: در بخشي از اين ماده آمده است كه قواي مجريه و قضائيه بايد به مجلس شوراي اسلامي هر سال گزارش دهند كه اين امر مغاير با اصل 57 قانون اساسي است.
وي افزود: در اصل 57 به صراحت آمده است كه قواي حاكم در ايران، قواي مقننه، مجريه و قضائيه هستند كه زير نظر ولايت مطلقه فقيه هستند و از يكديگر مستقلند، بنابراين ارائه گزارش از سوي قواي مجريه و قضائيه به مجلس مغاير اصل 57 قانون اساسي است.
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار، ضمن وارد ندانستن آن گفت: ارائه گزارش به مجلس به معناي دخالت مجلس در امور قواي ديگر نيست و اخطار شما وارد نيست اما شما مي توانيد مخالفت كنيد.
تكاليف دولت در ارائه لايحه بودجه
به موجب مصوبه بعدي مجلس، چنانكه لايحه بودجه سالانه كشور تا تاريخ تعيين شده در اين آئين نامه (15 آذر هر سال) به مجلس شوراي اسلامي تسليم نشود، دولت موظف است لايحه چند دوازدهم بودجه را به مجلس تقديم كند.
مجلس مقرر كرد اين لايحه پس از چاپ و توزيع در دستور كار مجلس قرار مي گيرد و ابتدا نماينده دولت و دو مخالف و دو موافق به ترتيب هر كدام به مدت 5 دقيقه صحبت مي كنند و سپس كليات لايحه به رأي گذاشته مي شود، در صورت تصويب رسيدگي به لايحه بودجه، در رديف اول دستور جلسه علني بعد قرار مي گيرد.
نمايندگان ملت در تبصره هاي اين ماده الحاقي مقرر كردند، چند دوازدهم بودجه بر مبناي آخرين بودجه سالانه مصوب مجلس است و حداكثر مدتي كه مجلس مي تواند براي بودجه، چند دوازدهم تصويب كند، 3 دوازدهم خواهد بود.
بهارستان نشينان در تبصره سوم مقرر كردند در صورت عدم تصويب بودجه سالانه كل كشور يا عدم ارائه لايحه چند دوازدهم توسط دولت تا 15 اسفند ماه، نمايندگان مي توانند با ارائه طرح، اجراي آخرين بودجه سالانه را حداكثر براي مدت سه ماه تمديد كند و اين طرح طبق روال طرح هاي دوفوريتي رسيدگي مي شود.
همچنين به موجب مصوبه خانه ملتي ها در ماده 30 اين طرح، وظايفي براي رئيس ديوان محاسبات كل كشور تعيين شد كه اين وظايف به شرح ذيل است:
1- گزارش تفريغ بودجه سالانه كشور را حداكثر تا پايان دي ماه سال بعد تهيه و براي رسيدگي به مجلس شوراي اسلامي تقديم كند.
2- گزارش تفريغ بودجه سالانه ديوان محاسبات را تا پايان شهريورماه سال بعد و بودجه سالانه آن را در پايان شهريورماه سال قبل تهيه و براي رسيدگي به كميسيون برنامه و بودجه تقديم كند.
3- در اجراي وظايف نظارتي مجلس شوراي اسلامي، پاسخ درخواست هاي رئيس مجلس، رؤساي كميسيونها، نمايندگان مجلس، هيئت هاي تحقيق و تفحص و معاونت نظارت را كه به صورت مكتوب دريافت مي كند در چارچوب قانون ديوان محاسبات كشور تهيه و به صورت رسمي تسليم كند.
تلاش براي افزايش امضاهاي سؤال از رئيس جمهور
براساس اين گزارش تعدادي از طراحان سؤال از رئيس جمهور خواستار اعلام اسامي و تعداد نمايندگان انصراف دهنده از اين طرح شدند و گفتند كه برخي ديگر از نمايندگان آمادگي خود را براي امضاي طرح سؤال از رئيس جمهور اعلام كرده اند.
بر اساس اظهارات عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي هم اكنون طرح سؤال از رئيس جمهوري 69 امضا دارد، و اين طرح براي اعلام وصول در صحن علني مجلس نيازمند 72 امضا است.
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در جلسه مجلس در پاسخ به معترضان نسبت به تعلل در اعلام وصول اين طرح با اشاره به بازپس گيري امضاها گفت: هر وقت نمايندگان بتوانند شرايط سؤال از رئيس جمهور را فراهم كنند اين طرح اجرا خواهد شد.
لاريجاني با بيان اينكه نامه نمايندگاني كه امضاي خود را از طرح سؤال از رئيس جمهور پس گرفته اند، در هيئت رئيسه موجود است، در پاسخ به اعتراض كواكبيان و قنبري نيز گفت: ما هيچ چيز پنهاني نداريم، اگر شما شبهه داريد، مي توانيد مراجعه كنيد و نامه ها را مشاهده كنيد.
در همين زمينه حجت الاسلام سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به اقدام مصطفي كواكبيان نماينده سمنان و چند تن ديگر از نمايندگان مجلس در صحن علني براي طرح سؤال از رئيس جمهور، اظهار داشت: ظاهرا اين نمايندگان به دنبال آن هستند كه از چند نماينده ديگر براي امضاي طرح سؤال از رئيس جمهور، امضا بگيرند تا تعداد امضاهاي اين طرح به حد نصاب خود يعني 74 امضا برسد.
وي با بيان اين كه هم اكنون طرح سؤال از رئيس جمهور 69 امضا دارد، گفت: زماني كه علي مطهري نماينده تهران طرح سؤال از رئيس جمهور را تقديم هيئت رئيسه كرد، داراي 100 امضا بود كه 31 نفر از نمايندگان تاكنون امضاي خود را از اين طرح پس گرفتند و تعداد امضاهاي طرح مذكور از حد نصاب افتاده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس با تاكيد بر اين كه استدلال طراحان طرح سؤال از رئيس جمهور براي افزايش تعداد امضاهاي طرح مذكور درست است، گفت: پس از آن كه تعدادي از نمايندگان نسبت به منتفي شدن طرح سؤال از رئيس جمهور تذكر دادند و خواستار اعلام اسامي نمايندگاني كه امضاي خود را از اين طرح پس گرفته اند، بودند، تعدادي از طراحان در جايگاه هيئت رئيسه حاضر شده و با باهنر نائب رئيس اول مجلس به گفت وگو درباره اسامي نمايندگاني كه امضاي خود را پس گرفتند، پرداختند و پس از آن كه متوجه شدند تعداد امضاها از حد نصاب كمتر شده است، به دنبال آن هستند كه تعداد امضاها مجددا به حد نصاب برسد تا بتوان طرح سؤال از رئيس جمهور را در صحن علني مطرح كرد.
گزارش اختلاس يكشنبه قرائت مي شود
ديروز همچنين، باهنر پيش از پايان جلسه علني مجلس اعلام كرد: گزارش كميسيون اصل 90 مجلس درباره تخلف 3 هزار ميليارد توماني تقديم هيئت رئيسه مجلس شده است.
وي از قرائت اين گزارش در جلسه علني روز يكشنبه هفته آينده خبر داد و گفت: به دليل ارائه با تاخير اين گزارش به هيئت رئيسه، امروز نتوانستيم اين گزارش را قرائت كنيم و روز يكشنبه اين گزارش قرائت مي شود.
در همين ارتباط سيد حاجي محمدموحد ضمن اعلام اين خبر، درباره اين گزارش توضيح داد: در فراز اول اين گزارش مقدمه جالبي درباره ضرورت برخورد با مفاسد اقتصادي با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري به اين موضوع نوشته شده است، فراز بعدي گزارش درباره مسئله ظهور مجموعه آريا و راه اندازي اين تشكيلات است كه مسيري طولاني را يك شبه طي كردند.
وي ادامه داد: در فراز سوم به موضوع ورود سيستم اين خانواده و نحوه دور زدن هاي قانوني، كلاهبرداري ها و سوءاستفاده هاي مالي پرداخته شده است و در فراز بعدي به تخلفات و سهل انگاري هاي افراد ديگري كه راه را براي اين افراد باز كرده اند، پرداخته شده است.
اين عضو كميسيون اصل نود در ادامه خاطرنشان كرد: در قسمت آخر گزارش پيشنهادهايي به سه قوه ارائه شده است كه براي بهبود و تسهيل امور موثر خواهد بود.
در عين حال سبحاني نيا هم اعلام كرد كه بررسي درخواست استعفاي علي مطهري در جلسه يكشنبه آينده مجلس انجام خواهد شد. همچنين طرح استيضاح وزير اقتصاد هم سه شنبه در مجلس مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
گفتني است صبح چهارشنبه زهره الهيان رئيس كميته حقوق بشر مجلس هم در جلسه غيرعلني مجلس، گزارشي از حضور هيئت پارلماني ايران در اجلاس حقوق بشر در ژنو ارائه كرد.

 



خارج از دستور

مجلس خواهان رسيدگي سازمان ملل
به سركوب معترضان وال استريت شد
كميته حقوق بشر مجلس خواستار مطرح شدن سركوب معترضان وال استريت در شوراي حقوق بشر سازمان ملل شد.
زهره الهيان رئيس كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سركوب معترضان وال استريت توسط نيروهاي امنيتي آمريكا، اظهار داشت: صحنه هاي برخورد با معترضان آمريكا تأسف بار است و نياز به پيگيري حقوق بشري دارد.
وي با بيان اينكه مردم آمريكا خواهان حقوق اوليه خود هستند، تصريح كرد: ديگر دوراني كه آمريكايي ها با ادعاي دفاع از حقوق بشر عليه ديگر كشورها بيانيه صادر مي كردند، گذشته است چرا كه برخورد سركوبگرايانه با معترضان وال استريت آبرويي براي آمريكا نگذاشته است.
الهيان همچنين گفت كه كميته حقوق بشر مجلس خواستار مطرح شدن سركوب معترضان وال استريت در شوراي حقوق بشر سازمان ملل است.
وي در پايان به فارس گفت كه لازم مي دانيم مراتب نگراني ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران را از وضعيت سركوب معترضان وال استريت اعلام و از جهانيان بخواهيم با محكوم كردن سركوب مردم آمريكا، به حقوق اوليه انسان ها احترام بگذارند.

 



بروجردي : تمام مقدمات طرح قطع رابطه با انگليس طي شده است

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: نفرت عميقي از سياستهاي انگليس در كشور ما وجود دارد كه اين نفرت در شعارهاي مردم كاملا مشهود است و كميسيون تمام اقدامات لازم را براي تصويب طرح قطع رابطه با انگليس انجام داده و اين طرح مسير خود را طي كرده است.
علاء الدين بروجردي نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مردم ما از سياستهاي انگليس متنفرند، گفت: كميسيون تمام اقدامات لازم را براي تصويب طرح قطع رابطه با انگليس انجام داده و اين طرح مسير خود را طي كرده است اما هنوز به خروجي نهايي كه طرح در صحن علني مجلس است نرسيده است.
وي در ادامه افزود: دخالتهاي انگليس در ايران سابقه تاريخي داشته و كارنامه اين كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي همانند پيش از پيروزي انقلاب سياه و تاريك است و متأسفانه انگليسيها اين رويه را به عنوان يك سياست دنبال مي كنند اما آنچه كه در اينجا لازم به ذكر است اين است كه يك نفرت ملي در ايران بر عليه انگليس با توجه به سوابق سوء اين كشور وجود دارد.

 



رئيس ستادكل نيروهاي مسلح : دولت آمريكا به درخواست ملتش تن دهد

رييس ستادكل نيروهاي مسلح، در واكنش به وعده هاي رييس جمهورآمريكا مبني بر خروج نظاميان اين كشور از عراق، گفت: آمريكا درگير مشكلات فراواني است و مردم اين كشور حق دارند، نسبت به حاكمان زياده خواه معترض باشند و چنانچه دولت آمريكا به دموكراسي ادعايي خود پايبند است، بايد به درخواست ملت آمريكا كه همانا اصلاحات اساسي است تن بدهد.
سردار سرلشكر فيروزآبادي با بيان اين مطلب، افزود: سربازان آمريكايي چاره اي جز ترك خاك عراق ندارند و اين مقدمه اي براي خارج شدن همه نظاميان آمريكايي از منطقه بايد باشد و مردم ديگر تحمل ديدن اين سفيران مرگ و استعمار و چپاول اموال كشورهايشان را ندارند.
وي تاكيد كرد: با وجود هزينه هاي زياد جنگ عراق و افغانستان، مشكلات مالي و اقتصادي آمريكا بيش از آن است كه با خروج از اين كشورها مشكلاتش برطرف شود، هزينه هاي حضور نظاميان آمريكا در بحرين، درياي عمان و خليج فارس به حدي است كه حتي چنانچه آمريكايي ها از عراق و افغانستان عقب نشيني كنند، مشكلات شان برطرف نمي شود و مردم آمريكا بايد با افزايش فشار، به دولت و حكام اين كشور را وادار سازند بطور كلي و هميشگي منطقه را ترك كنند.
وي در ادامه با استناد به رويدادهاي تاريخي اذعان داشت: روند بيداري اسلامي حركتي رو به جلو و تكاملي است و هيچ قدرتي نمي تواند مانع گسترش و توسعه آن گردد و قدرت هاي ورشكسته اي مثل آمريكا در ميان چرخ دنده هاي اين ماشين پرقدرت گرفتار خواهند شد. فيروزآبادي توصيه كرد كه نخبگان ضد جنگ و ضدرژيم استثماري ليبرال دموكراسي، مدل هاي تغييرات اساسي در ايالات متحده آمريكا را در اتاق هاي فكر بطور جدي مورد رسيدگي قرار دهند و به بخش زيادي از مشكلات بشريت امروز و چنبره ابر سرمايه داري خاتمه دهند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مردم آمريكا مراقب جنبش خود باشند و اجازه ورود نفوذي هاي دولتي به مديريت اين نهضت عدالت خواهي و تغييرات اساسي را ندهند.

 



صفارهرندي: اصولگرايي رنگ جامعه وفادار به انقلاب اسلامي است

يك كارشناس مسائل سياسي و فرهنگي گفت: اصولگرايي رنگي بود كه به سيماي بخشي از جامعه وفادار به آرمان هاي انقلاب زده شد و در مقابل جريان اصلاح طلب ايستاد.
به گزارش فارس از قم محمدحسين صفارهرندي در نشست مديران دانشگاه هاي پيام نور سراسر كشور كه سه شنبه شب در سالن همايش هاي مجتمع ياوران مهدي(عج) منطقه جمكران برگزار شد، اظهار داشت: عده اي از دلسوزان نظام و انقلاب با مشاهده وضعيت دوم خرداد به ميدان آمدند و جبهه اي با نام اصولگرايي را تشكيل دادند و اين عنوان رنگي بود كه به سيماي بخشي از جامعه وفادار به آرمان هاي انقلاب زده شد.
وي افزود: مقدمات جريان اصولگرايي سال ها قبل در دفاع از نظام و انقلابي كه دچار غربت شده بود، به صورت پراكنده و نامتمركز شكل گرفته بود و بعد از واقعه 18 تير 78، نيروهاي دلسوز و وفادار بيشتر هماهنگ شدند و فعاليت هايشان به صورت سازمان يافته شكل گرفت و شايد بتوان گفت كساني كه توانستند آن فتنه عظيم را مهار كنند، همين نيروهاي برخاسته از مردم بودند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت نهم ادامه داد: جريان اصولگرايي متولد شده با اينكه در بستر جريان راست سابق متولد شد، اما سنت هايش به كلي متفاوت از سنت هاي پيشين بود و حتي عنوان آن هم از دل مردم برخاست و به صورت تدريجي نهادينه شد.
مشاور فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به پيروزي هاي اصولگرايان و شكست هاي پي درپي اصلاح طلبان در انتخابات هاي متعدد، گفت: جبهه اصلاح طلبان در انتخابات سال 88 با مشاهده اين وضعيت و براي اينكه بتواند در مقابل اين حركت مردمي ايستادگي كند اقدام به ائتلاف با جريانات ضد انقلاب اعم از كشورهاي بيروني و جريانات ايراني مبارز و معاند از اجناس مختلف از سلطنت طلب گرفته تا منافق و تفكرات ديگر كرد.
صفارهرندي تصريح كرد: حوادث پس از انتخابات سال 88 كه منجر به تقويت پيوند ميان جرياني از انقلاب و جرياني بيرون از انقلاب شد، سرمنشأ تغيير و تحول مبنايي محيط سياسي كشور است و در اين دوره شاهد حركت ملي براي نجات انقلاب از دست مخالفين بوديم كه حركت مردم در نهم دي و 22 بهمن 88 گواه اين امر بود.
وي با بيان اينكه امروز در آستانه انتخابات با آزمون ديگري در سپردن مسئوليت هاي كليدي كشور مواجه هستيم، عنوان كرد: از اردوگاه اصلاح طلبي سه گرايش را مشاهده مي كنيم كه خودنمايي مي كند.
اين كارشناس مسائل سياسي تاكيد كرد: يكي از مباحث آنها تحريم انتخابات است كه بحث تحريم متعلق به جريان ضدانقلاب حاشيه نشين جبهه اصلاحات است و آنها با برآورد خودشان بر طبل تحريم انتخابات مي كوبند و اين تفكر را در جامعه پياده مي كنند كه چون هيچ نفعي در ساز و كار دروني نظام نداريم در اين عرصه ورود پيدا نمي كنيم.
وي گروه دوم را افرادي خواند كه برخلاف تفكر تحريم انتخابات عمل مي كنند و گفت: اين افراد معتقدند چون نظام را پذيرفته اند و چارچوب هاي آن را قبول و به آنها وفادارند، خروج از حاكميت و نظام را امتياز نمي بينند و قائل به حضور در انتخابات هستند.
صفارهرندي در ادامه به تبيين گرايش دسته سوم اصلاح طلبان پرداخت و اظهار داشت: گروه سوم كساني هستند كه به مشاركت مشروط در انتخابات تكيه مي كنند و مدعي اند اگر اسباب حضور واقعي شان در صحنه فراهم باشد و تمام كساني كه در جريان انتخابات سال88 محكوم و زنداني شده اند آزاد شوند، در صحنه حاضر مي شوند و معتقدند اگر اينها فراهم نشود، نفعي از شركت در انتخابات نمي برند، اگرچه از لفظ تحريم هم استفاده نمي كنند.

 



حاشيه هاي دومين روز جشنواره بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها

¤ دومين روز جشنواره بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها، با حضور گسترده بازديدكنندگان همراه بود. آنچه اين حضور را چشمگير و پرنشاط ساخته بود، فعاليت دانش آموزان براي تهيه بزرگترين روزنامه ديواري بود.
جالب بود كه دانش آموزان با انگيزه، دقت و وسواس مشغول تهيه روزنامه خود بودند و از اين جالبتر اين بود كه براساس باورهاي خود، تكاپو مي كردند. پرداختن به موضوع انقلاب اسلامي، عشق به ولايت و راه امام(ره)، كاملا برجسته مي نمود. اين صدها دانش آموز، آمده بودند تا نشان دهند ظرفيت هاي كلان و قابل توجه و قابل اتكايي براي كار رسانه اي در كشورمان و در ميان نسل جديد وجود دارد. اين ظرفيت ها، بايد جدي انگاشته شوند. مجال آموزش يابند و ميدان عمل پيدا كنند. و اين اتفاق ها، بي دغدغه و مساعدت مطبوعات قابل تحقق نيست.
دانش آموزان تهراني با تهيه روزنامه ديواري بزرگ، روز با نشاطي را رقم زدند.
¤ بسياري از مراجعه كنندگان از جمله يك پيرمرد بازنشسته، ضمن تقدير از بخش خبر ويژه كيهان، تاكيد كردند: انتشار اين بخش، سبب رسوايي معاندان مي شود و چهره واقعي دشمنان مردم ايران را آشكار مي سازد.
¤ ابراهيم رنجبر، يكي از روزنامه فروشان قديمي، با حضور در غرفه كيهان، ضمن بيان خاطرات خود از نحوه فروش روزنامه ها در دهه هاي سي و چهل گفت: يك بار نشريه مليون قصد تمجيد از شاه مخلوع را داشت. به همين دليل در صفحه اول مي خواست تيتر بزند: «شاهي كه بر قلبها حكومت مي كند» اما به دليل اشتباه در حروفچيني، چاپ شد: «شاهي كه بر فيلها حكومت مي كند»!
¤ جعفر ابراهيمي (شاهد) شاعر و نويسنده كودك و نوجوان، با حضور در غرفه كيهان، از خاطرات همكاري اش با كيهان بچه ها گفت و تعريف كرد: «من رمان «يك سنگ و يك دوست» را بصورت سريالي در كيهان بچه ها به چاپ رساندم در حالي كه خود من هم نمي دانستم هفته و شماره بعد چه اتفاقي مي افتد. اين رمان بعدها به عنوان كتاب سال برگزيده شد.»
¤ برخي از مراجعه كنندگان خواهان چاپ سرمقاله هاي مديرمسئول كيهان در قالب يك كتاب و ادامه افشاگري هاي ايشان درباره نفوذي ها و جريان هاي ليبرالي شدند.

 



جلالي: هيئت پارلماني اروپا به تهران مي آيد

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از سفر هيئت پارلماني اروپا به تهران ظرف 10 روز آتي به منظور تبادل نظر درباره مسائل مختلف خبر داد.
كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود و سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس باحضور در جمع خبرنگاران از سفر هيئت پارلماني اروپا به تهران ظرف ده روز آينده خبر داد و گفت كه در اين سفر جمهوري اسلامي ايران مباحث دو طرفه را مطرح خواهد كرد.
وي با بيان اينكه گروه هاي اپوزيسيون از جمله سازمان منافقين طي سفرهايي كه به اروپا داشتند اطلاعات غلط و نادرستي عليه جمهوري اسلامي ايران ارائه كردند كه موج منفي عليه ملت ايران در اروپا به وجود بيايد، گفت: پارلمان اروپا در اين سفر با مقامات جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت وگو خواهند كرد.
وي با بيان اينكه جزييات اين سفر در روزهاي آينده اعلام خواهد شد، تصريح كرد: پارلمان اروپا در اين سفر با اعضاي فراكسيون اكثريت و اقليت مجلس و كميسيون امنيت ملي و كميته حقوق بشر ديدار خواهند داشت.

 



آموزش و پرورش، مهد انسان سازي( 2 ) انسان و نياز به جاودانگي

زندگي برخي از حيوانات به صورت طبيعي داراي نظم، انضباط و عدالت است. به عنوان نمونه، در زندگي زنبور عسل، وظايف و كارها به خوبي بين اعضاي كندو تقسيم شده و هر زنبوري بهره عادلانه اي از دستاورد كار جمعي كه همان شهد است دارد و هر يك در حد نياز از آن شهد استفاده مي كند و خداوند مقدر كرده كه زايد بر نياز زنبورها مورد استفاده ما انسان ها قرار گيرد. وقتي چنين نظم، عدالت و تلاش همگاني در بين زنبورهاي عسل حكمفرما بود، زنبوري گرسنه نمي ماند و حق هيچ يك از زنبورها ضايع نمي شود. اما انسان ها به صورت طبيعي چنين نيستند، تا آنجا كه هابز، فيلسوف انگليسي، گفته است كه انسان طبيعتاً گرگ و درنده است. البته ما اين سخن را نمي پذيريم، ولي مي نگريم كه جنايات، مفاسد و خونريزي هايي كه در جوامع انساني هست، در زندگي ساير حيوانات نيست. براي رفع اين ظلم ها و جلوگيري از تجاوز انسان ها به حريم يكديگر دو نهاد در نظر گرفته شده اند: يكي نهاد ارزشي به نام «نهاد اخلاق» و چون اين نهاد به تنهايي كارآيي نداشت، در كنار آن »نهاد حقوق« را درست كردند كه در اين نهاد مقررات و كيفرهايي براي مجرمان و متخلفان در نظر گرفته شده است. همه اين سازوكارها براي اين است كه نظم و عدالت طبيعي حاكم بر زنبور عسل، به طور مصنوعي و با زحمات فراوان در جامعه انساني نيز پديد آيد. اين يك تفاوت جوهري بين ما و برخي از حيوانات است.
عدالت ونظم ، دوگمشده جامعه انساني
در حالي كه در زندگي جمعي زنبور عسل، عنصر ارزشمند عدالت و نظم وجود دارد، جامعه انساني فاقد اين فضيلت و ارزش است و هنوز ب دان دست نيافته است و همه انسان ها از ظلم ها، بي عدالتي ها، تجاوزها و حق كشي ها رنج مي برند. پس با وجود دو نهاد اخلاق و حقوق، هنوز جامعه انساني به عدالت نرسيده و از اين نظر از زنبور عسل عقب مانده است. اگر روزي نظم و عدالت در جامعه حكم فرما شود و ظلم و تجاوز رخت بربندد، انسان به شرافت و ترقي مي رسد. چنان كه برخي از فيلسوفان رؤياي روزي را در سر مي پروراندند كه بر اثر فراگير شدن ارزش هاي اخلاقي در جامعه، ديگر نيازي به حكومت و نهاد حقوق نباشد. فرض كنيد انسان به اين مرحله برسد، تازه در حد زنبور عسل رشد كرده است كه افتخاري براي او به حساب نمي آيد. آيا آن همه پيامبر مبعوث شدند و آن رنج ها و زحمات را متحمل گشتند و آن همه كشته و تبعيد شدند و انسان هاي عزيزي چون سيدالشهدا«ع« و يارانشان شهيد شدند، تا انسان ها شبيه زنبور عسل شوند و از زندگي عادلانه برخوردار گردند و كسي گرسنه نماند و هركس به حق خود برسد؟ آيا چنين عدالتي كه تازه با تلاش همه انبيا، اولياي خدا و مصلحان تاكنون تحقق نيافته، همان فضيلت و كمال مطلوبي است كه پيامبران براي تحقق آن مبعوث شدند؟
گرايش انسان به جاودانه شدن
پس بايد در پي شناخت خواسته مرموزي بود كه در نهاد انسان وجود دارد و حيوانات از آن بي بهره اند و رسيدن به مطلوب آن خواسته، آمال و آرزوي همه انسان هاست. آن خواسته، نياز به جاودانگي است كه در پي آن انسان مي خواهد براي هميشه زنده باشد. به جهت وجود چنين خواسته اي در انسان، شيطان وقتي خواست حضرت آدم و حوا را فريب دهد، گفت: «اي آدم، آيا تو را به درخت جاودانگي و ملكي كه زايل نمي شود، راه نمايم؟»(طه/120)
پس وجود نياز به جاودانگي در حضرت آدم باعث شد كه آن حضرت فريب شيطان را بخورد. چون حضرت آدم راه رسيدن به اين نياز را نمي دانست و شيطان گفت كه راه رسيدن به آن نياز را مي داند ــ بخصوص وقتي شيطان قسم خورد كه از روي خيرخواهي از آنها مي خواهد كه از درخت تناول كنندــ حضرت آدم فريب خورد: «و براي آن دو سوگند ياد كرد كه: من قطعاً از خيرخواهان شما هستم»(اعراف/21)
مسلّماً توان و بنيه بدن انسان مستعد رسيدن به حيات جاودانه نيست، چون هرچه از عمر انسان مي گذرد، بدن و قواي آن فرسوده تر مي شود و وقتي انسان به سن هفتاد، هشتاد سالگي رسيد، كاملاً ضعيف و ناتوان شده و به انواع بيماري ها مبتلا مي شود و به مرحله اي مي رسد كه از شدّت ضعف و ناتواني مي خواهد كه هرچه زودتر از دنيا برود. بنابراين، اين بدن رو به فرسايش براي جاودانه ماندن ساخته نشده است، پس خاستگاه نياز به جاودانگي انسان چيست؟ خاستگاه اين نياز درك ناخودآگاهي است كه در انسان وجود دارد و به او چنين القا مي كند كه پس از تحليل رفتن قواي بدني و به انجام رسيدن حيات محدود دنيوي، حيات جديدي خواهد يافت كه جاودانه است. بنابراين، اعتقاد به معاد و جاودانگي نيازي فطري است و لازمه اش اين است كه به جز قوايي كه انسان دارد ــ كه سرانجام از بين مي روند و همه ابزار «من» و شخصيت و هويت انساني هستند ـ انسان پس از مرگ، از نيروها و توانمندي هاي نامحدود جهت عمر جاودانه برخوردار مي شود.
دنياطلبي عامل اصلي پيشرفت مادي بشر
با بررسي آثار باستاني و با دانش ديرينه شناسي و بررسي فسيل ها، تاريخ تمدن و عمر بشر را تخمين زده اند. نتيجه اين پژوهش ها اين است كه از دوران ماقبل عصر حجر و دوران غارنشيني، تاكنون پيشرفت ها و تغييرات زيادي در زندگي و در نوع تغذيه، لباس و تهيه مسكن به وجود آمده است. حتي امروزه كه بشر به پيشرفت هاي شگفت آوري دست يافته و توانسته است آسمان را نيز در تسخير خود درآورد، در انديشه تسخير ساير كرات است. زيربناي فكري اين تحولات و پيشرفت ها رسيدن به رفاه، آسايش و امكانات بيشتر براي گذراندن زندگي محدود دنيايي است كه اغلب فراتر از هفتاد و يا هشتاد سال نيست. آنكه درس مي خواند كه به دانشگاه راه پيدا كند، يا به تجارت و كسب و كار مي پردازد، هدفش اين است كه راحت تر زندگي كند. ممكن است تا حدي انگيزه هاي فطري، چون ميل به جاودانگي، نيز مؤثر باشد، اما انگيزه اصلي، برخوردار شدن از زندگي آسوده تر، راحت تر و همراه با امكانات بيشتر است. نبايد از نظر دور داشت كه حس كنجكاوي و علم دوستي نيز در بسياري موارد، انگيزه پيشرفت در علوم و صنايع مي گردد و اين حس، انسان را به مطالعات و تحقيقات جديد براي رسيدن به افق هاي جديد علمي وا مي دارد. در اين صورت آنچه مهم و لذت بخش است، رسيدن به پيشرفت هاي جديد علمي است، گرچه آن پيشرفت ها چندان نتيجه اي براي زندگي انسان نداشته باشد. به هر روي، عمده تلاش انسان ها براي رسيدن به زندگي بهتر است و البته جوامع مختلف به تناسب تلاش ها و پيشرفت هاي علمي اي كه داشته اند، سطح برخورداري شان از امكانات و مظاهر مادي بيشتر است. مثلاً صنايع، دست آوردهاي علمي، امكانات زندگي و شهرسازي در كشورهاي پيشرفته بسيار توسعه يافته تر از كشورهايي چون ايران است. حال كسي كه براي زندگي محدود دنيا ــ كه اگر به عمر هزارساله حضرت نوح(ع) هم برسد باز محدود است و قابل سنجش با بي نهايت نيست ــ اين اندازه تلاش مي كند، اگر باور كند كه زندگي او محدود به عمر چند ساله دنيا نيست و او در اين دنيا نظير جنين در رحم مادر است و دنيا چون رحمي بزرگ، او را در خود گرفته است و زندگي واقعي و ابدي او وقتي آغاز مي گردد كه از اين دنيا به جهان ابدي آخرت كه در آن عمر جاودانه خواهد داشت ره سپار گردد، براي رسيدن به آن زندگي نامحدود چه تمهيدي خواهد داشت؟
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام ظله)
در جمع دبيران معارف - مشهد - 17/04/85
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14