(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 آبان 1390- شماره 20062

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس خواستار بركناري دو مقام آلوده به فساد بانكي شد
خارج از دستور
ديدارهاي احمدي نژاد با سفراي جديد بلژيك، تونس، لائوس و گينه بيسائو
حاشيه هاي روز ششم هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها
اهميت وجايگاه حسن خلق درقيامت
براساس اعلام استانداري استان مركزي سفر امروز رئيس جمهوري به شازند لغو شد
علاء الدين بروجردي: مقصر اصلي در فساد مالي اخير بايد اعدام شود
ولايتي خبر داد اجلاس جوانان و زنان جهان اسلام برگزار مي شود



با رأي 168 نماينده به گزارش كميسيون اصل 90
مجلس خواستار بركناري دو مقام آلوده به فساد بانكي شد

كميسيون اصل 90 در گزارش فساد مالي اخير خواستار استعفا يا بركناري 2 مقام اقتصادي دولت شد.
گزارش كميسيون اصل 90 درباره تخلف 3000 ميلياردي، پيش از ظهر يكشنبه بالاخره در صحن علني بهارستان قرائت شد.
در اين گزارش اعلام شده كه كميسيون اصل 90 بيش از 6 هزار و 500 صفحه اسناد و مدارك را بررسي و گزارشي را در چند بخش تهيه كرده است.
در مقدمه گزارش تهيه شده كميسيون اصل 90، فرازهايي از فرمان هشت ماده اي رهبر معظم انقلاب براي مبارزه با مفاسد اقتصادي بيان و در بخش هايي از اين گزارش آمده است كه مديرعامل بانك ملي در آبان 88 دستور توقف پرداخت تسهيلات به گروه آريا را صادر و يك ماه بعد مجددا دستور پرداخت ها را ابلاغ كرده است.
همچنين در بخش ديگري از اين گزارش آمده است كه در آذرماه سال 88 مديرعامل وقت بانك صادرات، گروه آريا را بدون مشكل اعلام كرد اما بانك ملي در اين باره اظهارنظر نكرده بود.
در بخش ديگري از اين گزارش عنوان شده است كه مقامات وزارت اقتصاد، معاون وزير و ساير مديران ذيربط و بانك هاي درگير در بحث، در جريان ريسك اعطاي تسهيلات به گروه اميرمنصور آريا بوده اند.
در بخش پاياني اين گزارش كه به ارائه پيشنهاداتي از سوي كميسيون اصل 90 پرداخته شده، آمده كه معاونت امور بانكي وزارت امور اقتصاد و دارايي به عنوان عضو هيئت مديره بانك صادرات در بحث تخلف انجام گرفته در اين بانك مسئوليت مضاعف دارد لذا پيشنهاد مي شود نسبت به پذيرش استعفا يا تغيير نامبرده اقدام شود.
در ادامه اين گزارش تاكيد شده است كه رئيس كل بانك مركزي در سال 89 در مورد سوءاستفاده هاي مالي گروه آريا و ضرورت تجديدنظر در نحوه تعامل با گروه ياد شده خطاب به قائم مقام بانك مركزي مرقوم داشته است «جناب آقاي پورمحمدي، با سلام، سريعا دستور رسيدگي (اعزام بازرس) در صورت صحت قبل از بررسي جامع جلوي هرگونه تسهيلات گرفته شود و رونوشت به كميسيون اصل 90 مجلس نيز ارسال شود»؛ متعاقب اين دستور بازرسان بانك مركزي از شعبه مركزي بانك ملي بازرسي كرده و تخلفات اين شعبه را در ارتباط با گروه آريا به قائم مقام گزارش مي نمايند و علي رغم تخلفات عديده گزارش شده، هيچگونه اقدام اصلاحي از سوي قائم مقام بانك مركزي صورت نپذيرفته و گزارش مذكور براي كميسيون اصل 90 نيز ارسال نشده است.
در بخش پاياني اين گزارش نيز عنوان شده كه قائم مقام بانك مركزي جلساتي را با حضور مديران عامل بانك هاي دولتي و خصوصي و رئيس دفتر رياست محترم جمهور تشكيل داد كه علي رغم اظهارات وي مبني بر تنظيم صورتجلسات، وي حاضر به ارسال كامل آن به كميسيون نگرديد لذا پيشنهاد مي شود كه قائم مقام بانك مركزي از مقام خود استعفا داده و يا عزل شود.
گزارش اختلاس به قوه قضائيه ارجاع شد
در ادامه و پس از قرائت اين گزارش، باهنر كه رياست بخشي از جلسه ديروز را به عهده داشت گفت: تعدادي از نمايندگان به هيئت رئيسه مراجعه كرده و اعلام كردند چرا با توجه به اينكه «مهر محرمانه» روي اين گزارش درج شده است، اما اين گزارش در صحن علني قرائت مي شود، طبق آئين نامه داخلي مجلس، بايد گزارش ها ابتدا از تريبون مجلس قرائت شوند و هيئت رئيسه به دليل اينكه ممكن بود برخي از رسانه ها گزارش كميسيون اصل 90 را زودتر از نمايندگان بگيرند، و منتشر كنند، روي اين گزارش مهر محرمانه زد تا ابتدا از تريبون صحن علني قرائت شود چرا كه انتشار زودتر آن روي خوشي نداشت و با مهر محرمانه به نمايندگان پيام داديم كه اين گزارش را به رسانه ها ندهند.
وي با بيان اينكه زمان بيشتري از فرصت تعيين شده در آئين نامه براي قرائت گزارش مذكور گرفته شد، گفت: طبق آئين نامه داخلي مجلس گزارش هاي كميسيون اصل 90 به طور ذاتي براي رسيدگي به قوه قضائيه ارسال مي شود اما 11 نفر از نمايندگان طي نامه اي براساس ماده 233 آئين نامه داخلي، تقاضاي رسيدگي به اين گزارش را ارائه دادند كه نيازمند راي گيري است.
پس از بيان اين سخنان باهنر، تعدادي از نمايندگان نسبت به راي گيري درباره اين امر انتقاد كردند و خواستار قرائت متن نامه آن 11 نماينده پيش از راي گيري درباره نامه مذكور را بيان كردند كه باهنر بدون توجه به اين درخواست برخي نمايندگان، از وكلاي ملت خواست كه براي متن «بررسي اختلاس جديد و فرايند و روند اموري كه در كشور اتفاق افتاده است» راي دهند كه نمايندگان با 168 راي موافق، 13 راي مخالف و 27 راي ممتنع از 220 نماينده حاضر در صحن علني، با تقاضاي آن 11 نماينده موافقت كردند.
در حين راي گيري براي تقاضاي 11 نماينده مذكور، تعدادي از نمايندگان مانند محمود احمدي بيغش نماينده شازند، حجت الاسلام سيدكاظم موسوي نماينده اردبيل، حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان و مهدي كوچك زاده نماينده تهران از وكلاي ملت مي خواستند كه در راي گيري شركت نكنند.
در همين رابطه فاضل موسوي با اشاره به قرائت گزارش كميسيون اصل 90 از فساد بانكي اخير در صحن علني مجلس گفت: اين گزارش در سه سطح تهيه شده بود كه يك سطح آن در صحن علني مجلس قرائت شد و سطوح ديگر آن به مقام معظم رهبري و رئيس جمهور تقديم خواهد شد.
وي افزود: در دو گزارش ديگر مستندات و جزئيات بيشتري درخصوص عوامل دخيل در فساد بانكي اخير و همه عواملي كه به نوعي به اين سوءاستفاده كمك كردند وجود دارد.
عضو كميسيون اصل 90 درخصوص برخي ابهامات در مورد وجود اسامي نمايندگان مجلس در گزارش اوليه اين كميسيون گفت: از ابتدا هم اسامي نمايندگان مجلس در گزارش كميسيون اصل 90 وجود نداشت.
سوال از رئيس جمهور
دوباره به جريان افتاد
ديروز طراحان سوال از رئيس جمهور هم كه در جلسه علني روز يكشنبه به دنبال تكميل تعداد امضاهاي مورد نياز براي اين طرح بودند پس از آنكه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانوني) رساندند، طرح مذكور را به محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس كه رياست جلسه مجلس را پس از لاريجاني عهده دار شد تقديم كردند.
باهنر نيز پس از پايان جلسه علني مجلس، رسما اعلام كرد تعداد امضاهاي طرح سوال از رئيس جمهور هم اكنون رسمي است و به 74 امضا رسيده است.
وي افزود: طرح سوال از رئيس جمهور براي بررسي به كميسيون مربوطه ارجاع مي شود و نيازي به اعلام وصول در صحن علني نيست.
در همين خصوص علي مطهري هم در حاشيه جلسه علني و در جمع خبرنگاران، به جريان افتادن سؤال از رئيس جمهور را گامي رو به جلو توصيف كرد و در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا در صورت طرح اين سؤال، استعفاي وي منتفي است يا نه، گفت: اجازه دهيد هر وقت براي ما ثابت شد كه اقدام جدي در اين رابطه صورت مي گيرد آن موقع تصميم بگيريم. اكنون هم بايد تا چهارشنبه صبر كنيم تا ببينيم چه اتفاقاتي در اين رابطه مي افتد.
وي اضافه كرد: با توجه به ارجاع سؤال از رئيس جمهور به كميسيون هاي تخصصي، نماينده رئيس جمهور بايد در كميسيون و در حضور نماينده سؤال كنندگان توضيحات خود را ارائه دهد و در صورتي كه همچنان 72 نفر قانع نشوند، رئيس جمهور بايد ظرف يك ماه در صحن علني مجلس به اين سؤالات پاسخ دهد.
وي البته در گفت وگوي ديگري كه با خانه ملت داشت، با اشاره به اعلام وصول طرح سؤال از رئيس جمهور گفت: با اين اتفاق، طرح استعفاي خود را از نمايندگي پس گرفتم.
خانم كلينتون، ديپلماسي
لوازم آرايش نيست!
روز گذشته همچنين جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي طي تذكري آئين نامه اي با استناد به ماده 107آئين نامه داخلي پارلمان، اظهار داشت: طبق آئين نامه در هر جلسه علني رئيس مجلس مي تواند قبل از ورود به دستور درباره مسائل روز سخنراني كند.
وي افزود: طي روزهاي اخير وزير خارجه آمريكا اظهاراتي داشت كه به نظرم بهتر بود شما درباره آن موضع گيري مي كرديد. هرچند كه اين اظهارات و بيان اين مسائل، نفرت ملت ايران از آمريكا را بيشتر مي كند و گواهي است بر اين بيانات رهبر معظم انقلاب كه ارتباط با آمريكا نه تنها مشكلات را حل نمي كند بلكه به مشكلات مي افزايد.
اين نماينده مجلس همچنين خطاب به لاريجاني گفت: ما انتظار داشتيم كه شما راجع به اظهارات كلينتون حرف مي زديد.
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين تذكر نماينده اروميه گفت: ماده 107 آئين نامه تصريح كرده كه رئيس مجلس مي تواند راجع به مسائل روز سخنراني كند و اجباري در اين زمينه نيست.
بنده آنقدر حرف هاي كلينتون را بي اساس و سست مي دانم كه احتياج به اظهارنظر ندارد و لزومي براي اظهارنظر نيست.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه گويا خانم كلينتون ديپلماسي را با اسباب بازي عوضي گرفته است، گفت: كلينتون سخناني را مطرح مي كند كه در شأن رفتار مسئولان نيست، ديپلماسي يك امر واقعي است كه قواعدي را وضع مي كند براي اينكه از منافع ملي كشور صيانت كند و لوازم آرايش نيست كه براي بزك كردن از آن استفاده كند.
لاريجاني ادامه داد: اين سخناني بي اساس است و خيلي هم نبايد آن را جدي گرفت، اگر امورات ايالات متحده با سفارتخانه هاي مجازي رتق و فتق مي شود، بايد آقاي اوباما مجوز داشته باشند كه با يك وزير خارجه مجازي هم مشكلات آنها حل شود.
به گفته وي نبايد خيلي مسئله را جدي بگيريم، البته سخناني را ديگران مطرح كرده اند در اين زمينه كه نشان مي دهد در بطن ايالات متحده آمريكا رفتار تروريستي خوابيده است و اين موارد از نكاتي است كه دولت آمريكا بايد نسبت به آن پاسخگو باشد و در كل نبايد حرف هايشان را خيلي جدي بگيريم.
رفع ايراد يك لايحه اعاده شده
وكلاي ملت ديروز، لايحه تشكيلات و آئين دادرسي ديوان عدالت اداري را جهت تامين نظر شوراي نگهبان اصلاح كردند.
در اين جلسه علي لاريجاني رئيس مجلس پيشنهاد حذف تبصره هاي 2 و3 را از ماده 12 لايحه تشكيلات و آئين دادرسي ديوان عدالت اداري ارائه داد كه نمايندگان با 109راي موافق، 20راي مخالف و 22راي ممتنع از 203نماينده حاضر در جلسه، با اين پيشنهاد موافقت كردند.
تبصره هاي 3و2 ماده 12اين لايحه، به ديوان عدالت اداري اجازه رسيدگي به مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در موارد خارج از حدود اختيارات و وظايف اين شورا و نيز حق ورود به مصوبات اداري قوه قضاييه و همه مصوبات سازمان هاي وابسته به آن را داده بود كه با موافقت مجلس اين موارد حذف شد.
به علاوه روز گذشته فاطمه رهبر نماينده مردم تهران طي تذكري آئين نامه اي در صحن علني مجلس گفت: لايحه حمايت خانواده از مجلس هفتم به مجلس هشتم رسيده و تغيير و تحولات زيادي در آن ايجاد شده است.
وي افزود: هم اكنون مشكلات زيادي در دادگاهها وجود دارد كه لايحه حمايت خانواده مي تواند آن را حل كند؛ سه هفته پيش بررسي اين لايحه در دستور كار صحن بود اما نمي دانم چرا از دستور حذف شده است. نماينده تهران در مجلس تصريح كرد: با توجه به عمر كوتاه مجلس هشتم از هيئت رئيسه مي خواهم كه اين لايحه را در دستور كار صحن قرار بدهد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين تذكر اعلام كرد كه اين موضوع را پيگيري مي كند.

 



خارج از دستور

نامه لاريجاني به احمدي نژاد
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نامه اي از رئيس جمهوري درخواست كرد كه در جلسه استيضاح وزير اقتصاد كه سه شنبه هفته جاري برگزار مي شود، حضور يابد.
به گزارش ايرنا در اين نامه آمده است: استيضاح عده اي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از آقاي سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در جلسه علني روز سه شنبه مورخ دهم آبان ماه 1390 مطرح مي شود. خواهشمند است در اجراي ماده (223) آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي راس ساعت 30/8 صبح روز مزبور در جلسه علني حضور بهم رسانيد.

 



ديدارهاي احمدي نژاد با سفراي جديد بلژيك، تونس، لائوس و گينه بيسائو

رئيس جمهور كشورمان روز گذشته با سفراي جديد بلژيك، تونس، لائوس و گينه بيسائو بطور جداگانه ديدار و گفت وگو كرد.
محمود احمدي نژاد در ديدار سفير جديد بلژيك با اشاره به ضرورت اصلاح وضع حاكم بر جهان اظهار داشت: اصلاح و بهبود شرايط كنوني نيازمند كار و مديريت مشترك همه ملت هاست و هيچ كس نبايد خود را برتر از ديگران بداند.
رئيس جمهور با تاكيد بر حل و فصل مشكلات و مسائل موجود جهان با مشاركت صادقانه و دوستانه همه ملت ها تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال ايجاد چنين روابطي با ملت هاي جهان است.
وي ادامه داد: بلژيك در قالب اتحاديه اروپا و خارج از آن مي تواند روابط گسترده اي با ايران داشته باشد.
سفير جديد بلژيك نيز پس از تقديم استوارنامه خود بر تلاش كشورش براي گسترش بيش از پيش روابط دو كشور اشاره كرد و گفت: امروز ايران به كشور پيشرفته با دولتي كارآمد تبديل شده است و زمينه هاي فراواني براي افزايش سطح همكاري هاي دو كشور وجود دارد كه بلژيك به دنبال فعال كردن اين زمينه هاي همكاري است.
همچنين احمدي نژاد در ديدار سفير جديد تونس گفت: هيچ محدوديتي در مسير گسترش روابط ايران و تونس وجود ندارد.
سفير جديد تونس نيز پس از تقديم استوارنامه خود با اظهار خرسندي از اينكه به عنوان اولين سفير بعد از انقلاب ژانويه تونس به ايران عزيز اعزام شده است، گفت: رهبران و مسئولين جديد تونس اهتمام وافري به تقويت روزافزون روابط ديرينه و تاريخي دو ملت در بخش هاي مختلف دارند.
رئيس جمهور كشورمان در ديدار با سفير جديد گينه بيسائو نيز مردم آفريقا را با فرهنگ و نوع دوست توصيف كرد و گفت: اگر استعمارگران و جنايتكاران بين المللي نبودند، امروز آفريقا يكي از پيشرفته ترين و آبادترين مناطق دنيا بود.
ژئيم شرنوجلو سفير اكروديته گينه بيسائو نيز در اين ديدار با بيان اينكه گينه بيسائو و ساير ملت هاي آفريقايي افق روشني را در همكاري هاي خود با ايران پيش رو دارند، تصريح كرد: گينه بيسائو براي برقراري روابط دوستانه و برادرانه با جمهوري اسلامي ايران اولويت خاصي قائل است.
همچنين احمدي نژاد در ديدار سفير جديد لائوس، مواضع ايران و لائوس در عرصه بين المللي را بسيار نزديك به هم خواند و تصريح كرد: كشورهاي مستقل بايد در مسير پيشرفت و تعالي و خارج شدن از سلطه مستكبران به يكديگر كمك كنند.
به گزارش فارس، تونگفان سياكهافوم سفير جديد لائوس نيز در اين ديدار با بيان اينكه دولت و ملت لائوس هيچ گاه كمك و پشتيباني جمهوري اسلامي ايران به خود در دوران مبارزه با امپرياليسم را فراموش نخواهند كرد، گفت: لائوس امروز به پشتوانه ثبات سياسي گام هاي موفقي در زمينه توسعه اقتصادي و اجتماعي برداشته و به دنبال برقراري روابط گسترده با ايران به ويژه در عرصه همكاري هاي اقتصادي است.

 



حاشيه هاي روز ششم هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها

¤ فرمانده بسيج مستضعفين ديروز در بازديد از غرفه كيهان اعلام كرد: تاكنون 15 ميليون بسيجي در كشور سازماندهي شده اند. سردار سرتيپ محمدرضا نقدي تأكيد كرد: تعداد نيروهاي بسيجي بيش از 15 ميليون نفر است اما اين تعداد آن چيزي است كه ما توانسته ايم براساس ظرفيتهاي بسيج دست به سازماندهي آنها بزنيم. وي گفت: بزودي ساختار بسيج دچار تحولات بزرگ و تغييرات تخصصي مي شود .نقدي افزود: اين تحولات برپايه سازماندهي برمبناي تخصص و سلايق خواهد بود. وي ادامه داد: ما در نظر داريم براي جذب نيروي بيشتر و پاسخگويي به تقاضاهاي عضويت جنبه هاي كمي و كيفي بسيج را مهيا سازيم.
¤ آقاي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت و مهندس فتاح وزير سابق نيرو از غرفه كيهان بازديد كردند.
¤ صدها دانش آموز تهراني با حضور در غرفه كيهان از دريافت نسخه هاي كيهان بچه ها استقبال نمودند.
¤ كتاب هاي نيمه پنهان بويژه كتاب هاي مربوط به افشاي چهره هاي ماسون و رژيم پهلوي با استقبال مردم مواجه شد.
¤ انتشار يك يادداشت در صفحه سوم روزنامه ديروز درباره پشت صحنه سينما با استقبال مردم روبرو شده و هدف پرسش بسياري از جوانان بازديدكننده قرار گرفته بود.
¤ حضور سعدالله زارعي يكي از يادداشت نويسان كيهان با استقبال مراجعه كنندگان و خبرنگاران همراه بود.
¤ برخي از مراجعه كنندگان خواهان نسخه هاي گذشته كيهان در قالب سي دي بودند.

 



اهميت وجايگاه حسن خلق درقيامت

ذات أقدس له وجود مبارك پيامبر (ص) را به اخلاق عظيم ستود وفرمود: نّك لعلي خلق عظيم (1).عظمت، يك امر حقيقي است نه اعتباري ! اگر وصف حقيقت شد، موصوف هم حقيقت است . ديگر ممكن نيست خلق يك امر اعتباري باشد كه وجود خارجي ندارد، ولي عظمت يك وجود خارجي داشته باشد ! قهراً اخلاق يك حقيقتي است،چه اينكه بعد روشن تر مي شود و اگر وجود مبارك آن حضرت داراي خلق عظيم است، ما هم بايد به سمت خلق عظيم حركت كنيم، هر كدام به هر حدّي كه رسيديم، براي اينكه حضرت اسوه ماست و چون داراي خلق عظيم است، براي تتميم اخلاق كريمه آمده . اين حديث را هم، شيعه ها نقل كردند، هم سنّي ها؛ با يك تفاوت مختصري در تعبير كه نّي بع ثت ل اتمّ م حسن الخلق (2) يا مكار م الاخلاق (3). اين دو تعبير از وجود مبارك آن حضرت آمده؛ كسي كه داراي اخلاق عظيم است، عهده دار تتميم كرامت هاي خلقي است .
چگونگي تخلّق به « خلق عظيم »
براي اينكه ما به آن حضرت اقتداء كنيم و به اخلاق عظيم برسيم، 3 فصل را فراسوي ما گذاشتند؛ فصل اوّل ترغيب به حسن خلق است، فصل دوّم دعا براي پيدا كردن اخلاق حسنه است، فصل سوّم تبيين اخلاق حسنه و روشن كردن خلق هاي فاضله است .
امّا فصل اوّل كه ما را ترغيب كردند به اينكه متخلّق بشويد به اخلاق عظيمه . معاذ بن جبل مي گويد: وجود مبارك پيامبر مرا براي يمن و غير يمن اعزام مي كرد، نظير همين سفيران هدايت كه براي تبليغ و هدايت مردم اعزام مي شوند. مي گويد: حضرت به بدرقه من مي آمد تا آخرين سفارش را بكند . ابن اثير جزري در جوامع الاصول اش نقل مي كند: معاذ بن جبل گفت:آخ ر ما اوصان ي ع ند وضع ر جل ي ف ي الغرض احس ن خلقك يا معاذ . حضرت مي آمد كنار شتر من يا اسب من براي خداحافظي، آنوقتي كه من پا را مي گذاشتم در ركاب كه بروم،آخرين جمله اي كه مي فرمود اين بود كه:مواظب اخلاقت باش !
براي اينكه مردم را علم اداره نمي كند، مردم را اخلاق اداره مي كند . اكثرمردم اهل تحقيق و دقت هاي علمي نيستند ! شما اگر خيلي محقق شديد، فقط به درد حوزه و دانشگاه مي خوريد . مردم از خلق و روش و منش بهره مي گيرند . طرح بسياري از مسائل علمي براي جامعه نافع نيست . البتّه جاي تأسف است كه چرا جامعه سطح فرهنگش پائين است، ولي مردم از اخلاق استفاده مي كنند . شما دقيق ترين مسائل فلسفي يا كلامي يا فقهي يا اصولي را به بازار عرضه كنيد، خريدار ندارد ! امّا وقتي مؤدّب بوديد در برخوردتان، در رفتارتان، در گفتارتان، در نوشتارتان؛ مردم متأثر مي شوند . لذا معاذ مي گفت: آخرين سفارش حضرت اين بود: احس ن خلقك ل لنّاس .
اهميت و آثار ( حسن خلق ) در روايات
و بعد مي فرمود: اكمل المؤم نين (4)يا اكمل النّاس ا يماناً احسنهم خلقاً (5). در قيامت اگر درجات افراد را بخواهند بسنجند، مطابق با خلق حسن مي سنجند. درحديث بعدي هم فرمود: لا ش يء اثقل ف ي الم يزان م ن حسن الخلق (6).در ترازو بايد يك كار سنگين، يك عمل سنگين و وزين آورد . يك عدّه ترازوي اعمالشان سنگين است، براي اينكه كارهاي وزين دارند: من ثقلت مواز ينه فهو ف ي ع يشه راض يه (7). بعضي سبك مغزند، كار سبك مغزي مي كنند، حرف سبك مغزي مي زنند، كتاب سبك مغزي مي نويسند، اينها خفّت مواز ينه (8). امّا اگر كسي كار سنگين كرد، حرف سنگين وزن ارائه داد، روش مغزدار و وزين زد؛ من ثقلت مواز ينه. فرمود: بهترين چيزي كه باعث سنگيني ترازوست، همين حسن خلق است .
درحديث ديگر فرمود: خيلي ها در قيامت علاقه مندند به من نزديك بشوند، ولي آن روز كسي را با قرارداد جلوي ما نمي آورند . هر كس اخلاقش بهتر است، پيش ما نزديكتر است: اقرب النّاس ليّ مجل ساً يوم الق يامه احسنهم خلقاً. آنجور نيست كه هر كسي بخواهد زودتر برود، جا بگيرد؛ يا هر جا جاي خالي است، برود بنشيند؛ اينطور نيست ! چه آنكه: لا يتكلّمون لا من اذ ن له الرّحمن و قال صواباً (9)، مگر هر كسي هر حرفي مي تواند در قيامت بزند؟! مگر به هر كسي اجازه مي دهند دهانش را باز كند و حرف بزند؟! حرف زدن ما مسبوق است به آن عقائد و اخلاق و ايمان ما . اگر مؤمن راستين بوديم، مجازيم به حرف زدن و جز حق نمي گوئيم:لا يتكلّمون لا من اذ ن له الرّحمن، يك؛ و قال صواباً، دو . اگر بيراهه گو رفته بوديم، اصلاً قدرت حرف زدن نداريم ! جلو رفتن هم همين طور است، نشستن هم همين طور است . مگر هر كسي مي تواند هرجائي برود، بنشيند؟! هر كسي مي تواند هر جائي قدم بزند؟! اينطور نيست! فرمود: آن كسي كه اخلاقش خوب است، در قيامت از همه به من نزديكتر است .
پس وزنه ترازو حسن خلق است، قرب به مجلس رسول اكرم حسن خلق است، كمال درجه ايماني حسن خلق است، سفارش رسول اكرم براي مبلّغان كه مربيان جامعه اند حسن خلق است و اينها همه فصل اوّل است كه مربوط به تشويق به حسن خلق مي باشد.
« اخلاق »؛ حقيقت دار و برهان پذير
امّا حالا بايد روشن كرد كه آيا اخلاق برهان پذير است يا برهان پذير نيست. آنها كه انسان را همين مي دانند كه در تالار تشريح خلاصه مي شود و جميع درد و درمان انسان را هم از آزمايشگاه موش مي طلبند و انسان را يك حيوان ناطق مي دانند، يك جانوري كه حرف مي زند و مرگ را پوسيدن مي دانند، نه از پوست به در آمدن؛ آنها ممكن است بگويند: اخلاق واقع گرا نيست، جاودانه نيست، اعتباري محض است و مانند آن.
امّا اگر ثابت شد كه انسان يك حقيقت ديگري است؛ انسان، حيوان ناطق نيست، انسان الحيّ المتألّه است، نه حيوان ناطق؛ اگر حياتي را كه قرآن براي انسان آورده غير از حيات حيواني است و اگر در آيه سوره مباركه انفال فرمود: يا أيّها الّذ ين آمنوا استجيبوا ل لّه و ل لرّسول ذا دعاكم ل ما يحييكم (10)، و اگر در سوره مباركه ياسين فرمود: حرف ما را زنده ها مي فهمند و اگر كسي زنده نبود كافر است؛ يعني ولو حيات حيواني داشته باشد: ل ينذ ر من كان حيّاً و يح قّ القول علي الكاف رين (11)، مي فرمايد: حرف ما را يا روي ايمان قبول بكن، يا مثل حارثه بن مالك چشم برزخي پيدا كن، باطنش را ببين؛ يا دو روز صبر بكن، بعد از مرگ ببين اينها حيوانند يا غير حيوان !
هم از امام چهارم، هم از امام پنجم (ع) رسيده كه كسي به آن حضرت عرض كرد: قلّ الضجيج و كثر الحجيج . به حضرت عرض كرد كه حاجيان زيادند، ولي ناله ها كم است . فرمود: نه؛ حاجي كم است، ناله زياد است (12) ! عرض كرد: اين همه جمعيّت در صحنه عرفات ! هم امام باقر، هم امام سجاد (ع) اشاره فرمودند، آن چشم برزخي براي اين شخص پيدا شد، ديد صحنه عرفات پر از حيوانات است!! آنكه امام زمانش رارها كرده، به دنبال اموي و مرواني رفته، همين است! پس آدم يا بايد آن چشم را پيدا كند، يا دو روز صبر بكند بعد از مرگ ببيند كي به صورت انسان در مي آيد، كي به صورت حيوان! اگر قرآن فرمود: اولئ ك كالأنعام (13)، تحقيق است و نه تحقير ! فرمود: خيلي ها حيوانند.
نمي شود گفت اخلاق يك چيز قراردادي است؛ اين با هويت ما كار دارد، جوهره ما را عوض مي كند . پس طبيب است، طب است و امر اعتباري نيست .حالا اگر ما انسان شديم ن شآ ء الله؛ بايد يك انسان قوي، س تبر، بنيان مرصوص و شكست ناپذير بشويم . اين قوّت و عظمت و استحكام را معماري و مهندسي به عهده دارد . چه كاري انسان را مستحكم مي كند بطوري كه لا يحرّ كه العواص ف (14). چه كاري انسان را به جائي مي رساند كه قولوا قولاً سديداً (15)، نه شديداً! در داد كشيدن مشكل حل نمي شود، حرف با سداد و استحكام زدن حل مي شود، با سد بندي حل مي شود: قولوا قولاً سديداً . اين،معماري و مهندسي مي خواهد تا هيچ چيز آدم را نلرزاند .
چگونگي زيبائي انسان به هنگام محشور شدن در قيامت
قسم سوّم آن است كه همه ما دلمان مي خواهد زيبا محشور بشويم . هيچ كس نمي خواهد كه زيبا نباشد، همه ما مي خواهيم مثل يوسف يا بهتر از يوسف باشيم. به ما گفتند: وقتي وضو مي گيريد، بگوئيد: اللّهمّ بيّ ض وجه ي يوم تسوّد الوجوه و لا تسّو د وجه ي يوم تبيضّ الوجوه (16). خدايا ! ما را زيبا محشور بكن، ما را با صورت سفيد محشور بكن . پس ما بايد خودمان بسازيم!
اينجا اگر كسي صهيب روم بود يا بلال حبش بود، معيار فضيلت يا رذيلت نيست؛ براي اينكه مربوط به اقليم است ! و وجود مبارك حضرت هم فرمود: چه سواد، چه بياض براي من يكسان است: لا فخر ل عربي علي عجم ي و لا ل لابيض علي الاسود (17) و مانند آن . هيچ فضيلتي صهيب روم بر بلال حبشي نداشت و همچنين ديگران . امّا در قيامت اگر هر كس سياه روي مي آيد، در اثر رو سياهي خود اوست؛ معلوم مي شود آدم خائني است، اين رسوائي اوست ! اين را خود ما بايد بسازيم! پس اخلاق 3 تا رشته تحقيقي خارجي عيني را به همراه دارد . يعني تأمين اصل حيات، تأمين سلامت و استحكام و صلابت، تأمين هنر و زيبائي . آنوقت ما بايد هنرمند باشيم كه خودمان را خوب بسازيم؛ اين كار اخلاق است . بنابراين علمي كه حقيقت آن به طب و معماري و زيبائي و هنر بر مي گردد، يك امر حقيقي است .
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت بركاته)
در جلسه درس اخلاق در ديدار با روحانيون،دانشجويان،قرآن پژوهان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 28/9/88
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) قلم/ 4 (2) مجموعه ورام/ 1/ 89 (3) مستدرك الوسائل/ 11/ 187
(4) الكافي/ 2/ 99 (5) الكافي/ 1/ 23 (6) وسائل الشيعه/ 12/ 152
(7) قارعه/ 6 و 7 (8) همان/ 8 (9) نبأ/ 38
(10) انفال/ 24 (11) يس/ 70
(12) ر . ك:المناقب ل ابن شهر آشوب/ 4/ 184 (13) اعراف/ 179
(14) الكافي/ 1/ 455 (15) احزاب/ 70 (16) تهذيب الأحكام/ 1/ 53
(17) مستدرك الوسائل/ 12/ 89
خوان حكمت دردهه ولايت روزهاي زوج منتشر مي شود.

 



براساس اعلام استانداري استان مركزي سفر امروز رئيس جمهوري به شازند لغو شد

اراك- خبرنگار كيهان:
سفر رئيس جمهوري به شازند براي بهره برداري از مرحله دوم طرح توسعه پالايشگاه امام خميني اين شهر كه قرار بود امروز انجام شود لغو شد.
محمود احمدي نژاد قرار بود امروز به شازند سفر كند و واحدهاي 12 و 33 طرح توسعه پالايشگاه شازند را كه توسط متخصصان ايراني اجرا و تكميل شده بود به بهره برداري برساند اما استانداري استان مركزي اعلام كرد اين سفر لغو و به آينده موكول شده است.
براساس اين گزارش، با افتتاح اين دو واحد روزانه يك ميليون و چهارصد هزار ليتر بنزين در اين پالايشگاه توليد خواهد شد.
واحدهاي فاز دوم طرح توسعه پالايشگاه اراك به بيش از 95درصد پيشرفت فيزيكي رسيده است و اين فاز تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
با آغاز فعاليت طرح توسعه پالايشگاه شازند، ظرفيت توليد اين پالايشگاه از چهار و نيم ميليون ليتر به 16 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد و با توليد چهار برابري، تحول بزرگي را در توليدات بنزين فراهم خواهد كرد.
با دو مرحله بهره برداري از بخش هاي طرح توسعه پالايشگاه شازند، زمينه افزايش خوراك از 170هزار بشكه به 250هزار بشكه در روز فراهم شده و مازوت موجود در اين بخش، قابليت تبديل به فرآورده هاي بنزين و نفت گاز را با ظرفيت بالاتر مهيا كرده است.
با راه اندازي واحد 12اين پالايشگاه روزانه تا سقف 3ميليون ليتر بنزين با عدد اكتان 100 توليد مي شود كه اين فاز شامل قسمت هاي هيدروژني نفتا و اكتانايزر است و خوراك اين واحد روزانه 30 هزار بشكه است.


 



علاء الدين بروجردي: مقصر اصلي در فساد مالي اخير بايد اعدام شود

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد معتقديم مقصر اصلي فساد مالي اخير را بايد اعدام كنند.
علاء الدين بروجردي كه در نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين سخن مي گفت، در خصوص دخالت 4 نماينده در اختلاس بانكي اخير گفت: اين اتفاق بسيار ناگوار بود و نشان داد سيستم بانكي ما قابل نفوذ است.
بروجردي با بيان اينكه نمايندگان مجلس همواره به دنبال پيگيري مطالبات مردمي هستند، ادامه داد: ما معتقديم مقصر اصلي اين حادثه را بايد اعدام كنند. مجلس شوراي اسلامي هم از تمام ظرفيت هاي خود براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي مشابه استفاده خواهد كرد.
وي در خصوص انتشار اخباري مبني بر دخالت وي و پسرانش در سوءاستفاده مالي اخير گفت: پسران من هر دو دانشجو هستند و هيچ كدام كار اقتصادي انجام نمي دهند چرا كه در زماني كه در وزارت خارجه حضور داشتم دكتر ولايتي وزير وقت امور خارجه هرگونه فعاليت اقتصادي براي اعضاي اين وزارتخانه را تحريم كرده بود و من بعد از گذشت 18 سال هنوز هم بر عهد خود پايبند هستم.
به گزارش «مهر» بروجردي با بيان اينكه معتقدم اتاق هاي فكر جريان هاي انحرافي براي تخريب نيروهاي ولايي در حال فعاليت هستند، تأكيد كرد: نه بنده و نه فرزندانم، فعاليت اقتصادي در جمهوري اسلامي ايران نداريم و سيستم هاي اطلاعاتي و قضائي بايد به اين موضوع كه برخي به صورت هدفمند قصد تشويش اذهان عمومي را دارند رسيدگي كنند.
گزارش جلالي از كميسيون امنيت ملي
در همين حال ،كاظم جلالي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با گزارشي از ارائه توضيحات بروجردي در جلسه اين كميسيون درباره علت ارتباطش با گروه آريا خبر داد.
وي در پاسخ به سؤال فارس مبني بر اينكه يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي طي مصاحبه اي از تشكيل جلسه ويژه اين كميسيون براي تغيير رياست كميسيون امنيت ملي خبر داده بود، آيا قرار است رئيس كميسيون تغيير كند؟ توضيح داد: چنين موضوعي واقعيت نداشت و اساساً بحث تصميم گيري درباره رياست كميسيون جزو مسائل مربوط به دستور جلسه امروز نبود.
اين عضو كميسيون امنيت ملي تأكيد كرد: اما برخي ابهامات و سؤالات پيرامون رياست كميسيون امنيت ملي با شركت آريا و اميرمنصور آريا مطرح بود كه آقاي بروجردي در اين جلسه توضيحات مفصلي در مورد اين موضوع ارائه كرد و اعضاي كميسيون نيز نقطه نظرات خود را مطرح كردند.
وي با بيان اينكه اكثريت اعضاي كميسون توضيحات بروجردي را مناسب دانستند، گفت: بروجردي در حيطه اجراي يك پروژه اقتصادي با هدف اشتغال زايي در شهرستان بروجرد با اين شركت ارتباط داشته و اين ارتباطات صرفاً در حد ايجاد فضايي براي حضور اين شركت براي انجام پروژه اي كه علي الظاهر هشت هزار اشتغال را شهرستان بروجرد ايجاد مي كند، بوده است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخش ديگري از گفت وگوي خود يادآور شد: بر اساس پيگيري هايي كه عرفاً نمايندگان براي انجام پروژه ها در حوزه انتخابيه خودشان انجام مي دهند، آقاي بروجردي هم در اين حد از آنان حمايت كرده و در كميسيون بحث مفصلي در اين زمينه انجام شد و بروجردي توضيحاتش را ارائه داد.
وي در خاتمه تصريح كرد: آنچه طبعاً در اين ماجراها فصل الخطاب است، دستگاه قضايي است و نبايد با حيثيت و آبروي اشخاص بازي شود و به نوعي آبروي اشخاص لطمه ببيند، بي ترديد متهم كردن افراد قبل از اثبات اتهام و قبل از بررسي دستگاه قضايي و اشخاص را در جايگاه مجرم نشاندن و براي آنها حكم صادر كردن، خلاف مباني ديني و اعتقادي ماست.

 



ولايتي خبر داد اجلاس جوانان و زنان جهان اسلام برگزار مي شود

دبير همايش بين المللي بيداري اسلامي از برگزاري همايش جوانان جهان اسلام و همچنين همايش زنان جهان اسلام در آينده نزديك خبر داد.
علي اكبر ولايتي در ديدار زنان مصري ميهمان در ايران كه ديروز در محل دبيرخانه دائمي اجلاس بيداري اسلامي برگزار شد، گفت: بنا بر آنچه كه در اجلاس اخير مطرح شد همه توافق بر اين داشتند كه آنچه در كشورهاي جهان عرب در حال وقوع است تحت عنوان بيداري اسلامي قرار دارد و همچنين توافق شد كه دبيرخانه دائمي دراين باره تشكيل شود. وي به محل برگزاري اين نشست اشاره كرد و گفت: اين مكان دبيرخانه دائمي مجمع جهاني بيداري اسلامي است و به زودي شوراي مركزي اين دبيرخانه نيز به گونه اي تشكيل خواهد شد كه از متفكران برجسته كليه كشورهاي اسلامي در آن حضور داشته باشند.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل تعداد اعضاي شوراي مركزي مجمع جهاني بيداري اسلامي را 20 الي 30 نفر اعلام كرد كه طي يك ماه آينده در تهران تشكيل جلسه خواهند داد و افزود: ما پيشنهاد كرده ايم كه در آينده نزديك اجلاس جوانان از سراسر جهان اسلام تشكيل شود پس از آن نيز اجلاس مربوط به بانوان جهان اسلام را پيشنهاد خواهيم كرد.
ولايتي از پيشنهادات ديگر جمهوري اسلامي ايران به شوراي مركزي مجمع جهاني بيداري اسلامي را اجلاس هاي منطقه اي اعلام كرد و همچنين گفت: نكته مهم اين است كه مجموعه فكري جهان كمك كنند به بيداري اسلامي و از مصادره آن توسط مستكبران جلوگيري نمايند.
وي در پاسخ به سئوال يكي از بانوان مصري مبني بر اينكه آيا بيداري اسلامي همان بهار عربي است، گفت: بهار عربي عنواني است كه غربي ها تبليغ مي كنند و آن را در جهت ليبرال دموكراسي مي دانند و ما از نماز خواندن در ميدان تحرير و راي به اصلاح قانون اساسي در مصر چنين چيزي را نمي فهميم ضمن اينكه مردم مصر، تونس و ليبي خواستار آزادي در چارچوب قواعد اسلامي هستند. دبير همايش بين المللي بيداري اسلامي در پاسخ به سئوال ديگري درباره اشخاص شركت كننده در اجلاس بيداري اسلامي در تهران نيز گفت: اشخاصي همچون «فهمي هويدي»، پسر حسن البنا، نماينده مرشد عام اخوان المسلمين ، نماينده اي از الازهر و حزب امل اسلامي مصر و آقاي هل باوي را مي توان نام برد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا بحث هاي اختلافي ميان شيعيان و اهل تسنن مشكلي در روند تشكل چنين نهادي نيست، گفت: 70 درصد شركت كنندگان در اجلاس اخير اهل سنت بودند و به همين علت اغلب اعضاي شوراي مركزي مجمع نيز از برادران و خواهران اهل تسنن خواهند بود. وي در خصوص عنوان بيداري اسلامي و اينكه غير مسلمانان را شامل نمي شود را گفت: آنچه كه در كشورهاي اسلامي رخ داده با اتكا به احياي معيارهاي اسلامي بوده و به واقع اكثريت غالب ساختار يك جريان را تعيين مي كند.
ولايتي همچنين در خصوص چگونگي حفظ معيارهاي نهضت هاي اسلامي در حكومت هاي بعدي نيز اضافه كرد: در جامعه شناسي اصلي وجود دارد كه هرگاه عده اي به قدرت و پيشرفت برسند و از عوامل بوجود آورنده قدرت و پيشرفت دور شوند ازدرون دچار پوسيدگي مي شوند.
وي گفت: عامل اصلي پيروزي نهضت هاي اخير بازگشت به اسلام بوده و اگر از اين عامل ايجاد پيروزي دور شوند دچار انحطاط خواهند شد.
دبير همايش بين المللي بيداري اسلامي همچنين نحوه فراگير تر شدن جريان بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف را تشريح كرد و گفت: جوهر حركت هاي اخير رجوع به اسلام و نتيجه آن رهايي از استبداد داخلي و استعمار خارجي براي كشورهايي همچون مصر ، تونس و ليبي بوده است.
چشم اميد مسلمانان جهان به مجمع جهاني بيداري اسلامي است
رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيكستان گفت: چشم اميد مسلمانان جهان به مجمع جهاني بيداري اسلامي دوخته شده است.
به گزارش روابط عمومي مجمع جهاني بيداري اسلامي، محي الدين كبيري رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيكستان روز يكشنبه با علي اكبر ولايتي دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار كه در محل دبيرخانه مجمع جهاني بيداري اسلامي برگزار شد، كبيري با تقدير از برگزاري همايش بيداري اسلاي در ايران گفت: اين همايش موجب دلگرمي بيشتر و اميدواري جهان اسلام به آينده امت اسلامي شده است و اميدوارم كه اين حركت مبارك كه از سوي جمهوري اسلامي ايران آغاز شده، با قوت ادامه يابد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14