(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 آبان 1390- شماره 20062

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله عميد زنجاني دعوت حق را لبيك گفت
ولي امر مسلمين در ديدار مسعود بارزاني:همه در عراق به آمريكا «نه» گفتند شيعه و سني ،كرد و عرب
عيادت نماينده رهبر انقلاب از آيت الله مجتبي تهراني
انديشكده مطالعات راهبردي آمريكا: آمريكا بازنده اصلي 3 دهه خصومت ميان ايران و عراق بوده است
پاسخ سردار وحيدي به وزير دفاع آمريكا:
اظهارات مداخله جويانه نشانه ترس عميق از اتحاد ملت هاي ايران و عراق است
الشرق قطر: هدف آمريكا از اتهام زني به ايران باز كردن باب مذاكره است
صالحي در ديدار وليعهد قطر: مسئله سوريه تنها در چارچوب نظام داخلي اين كشور حل مي شود
منابع اسرائيل: بهار عربي برنامه هسته اي ايران را به حاشيه برد
سفير پاكستان در تهران: خط لوله صلح را به موقع كامل مي كنيم
الحيات: مردم كشورهاي عربي به دنبال الگوي حكومتي ايران هستند
با پيام آيت الله مكارم شيرازي جشن ازدواج 104فرزند شاهد و ايثارگر قمي برگزار شد
محصولي : به وحدت اميدواريم
آغاز برداشت زعفران در قاينات
63 ميليون ايراني از نعمت گاز طبيعي برخوردار هستند
اثر فيلمساز ايلامي به دو جشنواره بين المللي راه يافت
با چارچوب قيمت گذاري جديد بازار خودرو تنظيم مي شود
منع تعدادي از كشاورزان اردبيلي از كشت در زمين هاي سنددار خود
نخستين پايانه صادراتي بار هوايي كشوردر فرودگاه اصفهان به بهره برداري رسيد
اهداي 11هزار سري جهيزيه به نوعروسان مددجو
آغاز به كار جشنواره فيلم كودك و نوجوان در عيد غدير
افزايش 40 درصدي صادرات كشور در سال جاري
در سال جاري محقق شد رشد 24 درصدي مصارف تعهدات بلند مدت تامين اجتماعي
اخبار ادبي و هنري



پس از عمري مجاهدت و خدمت صادقانه
 آيت الله عميد زنجاني دعوت حق را لبيك گفت

آيت الله عباسعلي عميد زنجاني استاد حوزه و دانشگاه و رئيس سابق دانشگاه تهران در سن 74 سالگي دارفاني را وداع گفت.
آيت الله عميد زنجاني روز يكشنبه براثر ايست قلبي در بيمارستان خاتم الانبياء درگذشت.
مراسم تشييع اين استاد حوزه و دانشگاه روز سه شنبه از مقابل مسجد دانشگاه تهران برگزار مي شود.
استاد عميد زنجاني از اساتيد برجسته فقه و حقوق دانشگاه تهران بود و تأليفات زيادي از ايشان در اين زمينه برجاي مانده است. از جمله اثر 5 جلدي فقه سياسي به تأليف ايشان يكي از آثار ماندگار و مرجع در اين حوزه است.
استاد عميد زنجاني كه از شاگردان حضرت امام خميني(ره) نيز بود در مدت طولاني مشغوليت به فعاليت علمي و تحقيقي شاگردان بسياري را نيز پرورش داد كه بسياري از آنها اكنون اساتيد برجسته فقه و حقوق هستند.
كيهان درگذشت اين عالم رباني و استاد برجسته را به محضر حضرت ولي عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامي و خانواده و شاگردان آن مرحوم تسليت مي گويد.

 



ولي امر مسلمين در ديدار مسعود بارزاني : همه در عراق به آمريكا «نه» گفتند شيعه و سني ،كرد و عرب

رهبرمعظم انقلاب اسلامي در ديدار رئيس اقليم كردستان عراق، مجبور شدن آمريكا به خروج از عراق را صفحه زريني در تاريخ اين كشور دانستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي صبح روز يكشنبه در ديدار مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان عراق با اشاره به استقرار و استقلال كنوني عراق، تاكيد كردند: ايستادگي يكپارچه همه اقوام و مذاهب عراق در برابر فشارهاي آمريكا و مخالفت با مصونيت قضايي نظاميان اشغالگر و در نهايت مجبور شدن آمريكا به خروج از عراق، يك صفحه زرين در تاريخ اين كشور است.
ايشان افزودند: با وجود حضور نظامي و سياسي آمريكا در عراق و فشارهاي اين كشور، اما همه عراق اعم از كرد و عرب و شيعه و سني، به آمريكا «نه» گفتند كه اين موضوع بسيار مهمي است.
رهبرانقلاب اسلامي همزيستي مسالمت آميز اقوام و مذاهب مختلف در عراق را مغتنم شمردند و خاطر نشان كردند: شرايط كنوني ثبات و استقرار در عراق مايه خرسندي جمهوري اسلامي ايران است و همه اقوام و مذاهب بايد دست در دست يكديگر، در جهت ساختن عراق نوين تلاش كنند.
ايشان همچنين تاكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران از عراق يكپارچه و برخوردار از ثبات حمايت خواهد كرد و لازم است خرابي هاي ايجاد شده در عراق هر چه سريعتر بازسازي شود تا عراق يكپارچه بتواند به جايگاه حقيقي خود دست يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي، همه اقوام و مذاهب در عراق را برادران نزديك ايران و داراي روابط ريشه دار تاريخي با مردم ايران دانستند و تاكيد كردند: روابط كنوني جمهوري اسلامي ايران و عراق خوب است اما بايد روز به روز گسترده تر شود.
مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان عراق در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي فراوان از ديدار با رهبرانقلاب اسلامي، ايران را كشور دوست و بسيار نزديك مردم عراق خواند و گفت: ما هيچگاه لطف و كمك هاي دولت و مردم ايران را در روزهاي سخت عراق فراموش نخواهيم كرد.
بارزاني، تاكيد كرد: همه اقوام و مذاهب عراق بايد در جهت حفظ اين پيروزي تلاش كنند و قطعا ما همواره به كمك ها و راهنمايي هاي ايران احتياج خواهيم داشت.
جليلي:با خروج اشغالگران امنيت عراق بيشتر
خواهد شد
مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان ديروز با سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي، با ابراز خرسندي از روند تحولات و پيشرفت هاي سياسي و اقتصادي عراق و منطقه اقليم، حمايت كامل و همه جانبه جمهوري اسلامي ايران را با برشمردن فرصت هاي مشترك دو كشور براي رشد و توسعه اقتصادي اعلام كرد.
جليلي امنيت را عامل اساسي در رشد روابط دوجانبه دانسته و افزود: با خروج اشغالگران عراق به برقراري امنيت نزديك تر خواهد شد.
مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان عراق نيز در اين ديدار با ارائه گزارشي از تحولات اخير عراق در زمينه هاي اقتصادي و توسعه امنيت، از نقش ايران در عبور عراق از بحران هاي گوناگون و همچنين همكاري هاي في مابين در زمينه هاي سياسي و اقتصادي تشكر كرد.

 



عيادت نماينده رهبر انقلاب از آيت الله مجتبي تهراني

نماينده رهبر معظم انقلاب از آيت الله مجتبي تهراني عيادت كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، نماينده رهبر معظم انقلاب در پي كسالت حاج آقا مجتبي تهراني و بستري شدن در يكي از بيمارستان هاي تهران، صبح روز يكشنبه از ايشان عيادت كرد.
حجت الاسلام والمسلمين رسولي محلاتي به نمايندگي از رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين عيادت، ضمن گفت وگو با حاج آقا مجتبي تهراني از نزديك در جريان روند درماني قرار گرفت و از خداوند متعال شفاي عاجل و بهبودي كامل ايشان را مسئلت كرد.

 



انديشكده مطالعات راهبردي آمريكا: آمريكا بازنده اصلي 3 دهه خصومت ميان ايران و عراق بوده است

يك انديشكده آمريكايي با اشاره به نقش خصومت آميز آمريكا در 3 دهه گذشته ميان ايران و عراق نوشت: ايران در حال حاضر از روابط عميق با عراق برخوردار است.
انديشكده «مركز مطالعات راهبردي و بين الملل» آمريكا در گزارشي با عنوان «رقابت راهبردي آمريكا و ايران در عراق» به قلم «آنتوني اچ.كوردزمن»، «ادم ماسنر»، «چارلز لوي» و «پيتر آلسيس» به بررسي ابعاد رقابت راهبردي ميان ايران و آمريكا در عراق مي پردازد و منافع و خطرات هر دو طرف را برمي شمرد.
در اين گزارش آمده است: رقابت آمريكا با ايران به يك بازي شطرنج سه بعدي تبديل شده است، اما در اين بازي هر طرف با حركتي كه مي كند دست كم برخي از قوانين آن را تغيير مي دهد. اين بازي حدود سه دهه است كه ادامه دارد. همچنين واضح است كه اين بازي را نمي توان با گفتگوهاي بهتر و درك متقابل به پايان رساند؛ تعريف ايران از «دموكراسي» در آينده نزديك تغيير نخواهد كرد.
انديشكده مركز مطالعات راهبردي در ادامه مي نويسد:
عراق به كانون اصلي رقابت راهبردي ميان آمريكا و ايران تبديل شده است. تاريخ اين رقابت از زمان جنگ ايران و عراق (1988-1980) و جنگ سال 1991 ميان كشورهاي خليج آغاز شد. از آغاز جنگ عراق در سال 2003، آمريكا و ايران با هم رقابت كرده اند تا بتوانند ساختار سياسي، حكومتي، اقتصادي و امنيتي عراق پس از «صدام» را شكل دهند.
در اين گزارش با اشاره به اينكه آمريكا چاره اي جز خروج نظامي از عراق ندارد نوشته است: ادامه حضور نيروهاي آمريكايي مي تواند موجب شعله ور شدن آتش انتقال عليه آمريكا و دولت عراق شود.
اين انديشكده در ادامه با بيان اينكه آمريكا مبارزه با ايران را در 3 دهه گذشته باخته، نوشته است: ايران در حال حاضر از روابط عميق با همسايه اي برخوردار است كه 8 سال با آن درگير جنگي شديد و خونين بود.
انديشكده مطالعات راهبردي در ادامه مي نويسد: ايران براي تاثيرگذاري در عراق منابع غني فرهنگي، نظامي و اقتصادي در اختيار دارد.
به نوشته اين گزارش راهبردي؛ عقب نشيني نيروهاي آمريكايي در عراق ممكن است منجر به پيشروي اهداف ايران شود.
انديشكده مطالعات راهبردي در اين گزارش مي افزايد: اگر آمريكا دائما و ماهرانه در اين رقابت شركت نكند روابط نزديك اين كشور با ايران ممكن است موجب پيشروي منافع كليدي جمهوري اسلامي ايران شود.
انديشكده مزبور كه درصدد بوده است با استفاده از ادبيات ايران هراسانه ادامه حضور نظامي آمريكا را در عراق تضمين كند به وزارت خارجه آمريكا تاكيد كرده است فعاليتهاي وزارت دفاع در سفارتخانه عظيم اين كشور در بغداد را به انجام برساند.

 



پاسخ سردار وحيدي به وزير دفاع آمريكا:
اظهارات مداخله جويانه نشانه ترس عميق از اتحاد ملت هاي ايران و عراق است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در واكنش به اظهارات لئون پانه تا وزير دفاع آمريكا تصريح كرد كه اين اظهارات و اقدامات مداخله جويانه نشان از ترس عميق آنها از اتحاد ملت هاي مسلمان دو كشور است.
سردار احمد وحيدي درباره اظهارات «لئون پانه تا» وزير دفاع آمريكا، گفت: اشغالگران عراق كه با اراده و خواست ملت عراق خود را ناگزير از ترك اين كشور مي بينند، سعي مي كنند اين درماندگي و شكست را همچنان با ژست هاي مستكبرانه خود پوشش دهند.
وي افزود: اشغالگران كه دستشان به خون صدها هزار عراقي آغشته است و مورد تنفر ملت عراق هستند و اخراج قريب الوقوع آنها شادي فراوان ملت عراق را در پي خواهد داشت درصدد هستند روابط عميق و ديرينه دو ملت ايران و عراق كه زخم هاي فراوان ناشي از ظلم ديكتاتورهاي حاكم بر دو كشور كه مورد حمايت رژيم هاي ستمگر آمريكا بودند هنوز التيام نيافته است، مخدوش كنند.
وحيدي خاطرنشان كرد: اين اظهارات و اقدامات مداخله جويانه نشان از ترس عميق آنها از اتحاد ملت هاي مسلمان دو كشور است.
وزير دفاع اظهار داشت: اظهارات پي درپي مقامات آمريكايي مبني بر باقي ماندن در منطقه از يك سو نشان دهنده خوي سلطه طلبي و ادامه دخالت در امور ملت هاي آزاده است و در عين حال نشانه نگراني آنها از تحقق پيش بيني هايي است كه افول قدرت آمريكا و فروپاشي نظام سرمايه داري را نويد مي دهد.
مقامات آمريكايي و از جمله لئون پانه تا به دنبال بحث خروج شان از عراق با فرافكني از اصل موضوع گفته بودند كه جمهوري اسلامي ايران از خروج ما از عراق خرسند نباشد.

 



الشرق قطر: هدف آمريكا از اتهام زني به ايران باز كردن باب مذاكره است

يك روزنامه قطري هدف آمريكا از وارد كردن اتهام اقدام تروريستي به ايران را باز كردن راه مذاكره با تهران دانست.
احمد فوده در مقاله اي كه در پايگاه اينترنتي روزنامه الشرق قطر منتشر شده، نوشت: «متهم كردن ايران به دخالت در طرح ترور سفير عربستان در واشنگتن، تلاش براي باز كردن باب مذاكره با تهران بر سر مسائل مختلف است».
فوده ادامه داد: «با نگاهي به نحوه تعامل آمريكا با اين مسئله مي فهميم كه اين تلاش جديد آمريكا براي باز كردن راه هاي جديد در سياست خارجي واشنگتن در خاورميانه است، آن هم بعد از شكست و ركودي كه در سياست خارجي آمريكا در سايه انقلاب هاي بهار عربي به وجود آمد؛ انقلاب هايي كه بسياري از برگه هاي قدرتي را كه آمريكا با آنها بازي مي كرد، از بين برد».
وي با تأكيد بر نياز آمريكا به مذاكره با ايران افزود: «آمريكا چند ماه بعد از معلوم شدن طرح ترور سفير عربستان در واشنگتن، آن را علني كرد و به جاي اينكه اقدامات تنبيهي بر ضد تهران اتخاذ كند، تصميم گرفت در خصوص نحوه حل و فصل قضيه، كانال هاي مذاكره را با ايران باز كند».
نويسنده الشرق اضافه كرد: «موضوع به مسائل مختلفي مربوط است كه ارتباطي با طرح ترور سفير عربستان ندارد؛ طرحي كه فقط تلاشي براي مذاكره بر سر مسائل مختلف و در رأس آنها عراق بود. واشنگتن تلاش مي كند تا به ايران فشار آورد تا تهران نيز به نوبه خود براي باقي گذاشتن نيروهاي آمريكايي در عراق براي مدتي طولاني تر يا دادن حق مصونيت به آنها به هم پيمانان خود در دولت عراق فشار وارد كند».
احمد فوده همچنين تأكيد كرد بن بست آمريكا در مهار برنامه هسته اي ايران هم يكي ديگر از دلايل افزايش نياز واشنگتن به مذاكره با تهران است و نوشت: «دومين هدف آمريكا از طرح اين اتهام، مربوط به برنامه هسته اي ايران است كه به سبب تلاش شديد ايران براي توسعه امكانات هسته اي خود، اين برنامه به جايي رسيد كه دستگاه هاي اطلاعاتي غرب به گونه اي با ايران تعامل مي كنند، كه گويي يك كشور هسته اي است. واشنگتن نيز تلاش مي كند با تهران درباره اصول تعامل هسته اي آن با غرب به توافق برسد به خصوص اگر سران تصميم گرفته باشند برنامه هسته اي خود را پيشرفت دهند».

 



صالحي در ديدار وليعهد قطر: مسئله سوريه تنها در چارچوب نظام داخلي اين كشور حل مي شود

وزير امور خارجه كشورمان در ارتباط با تحولات سوريه تاكيد كردكه مسئله سوريه تنها در چارچوب نظام داخلي اين كشور حل خواهد شد.
علي اكبر صالحي در سفر منطقه اي به قطر در بدو ورود به دوحه با شيخ تميم بن حمد آل ثاني وليعهد قطر ديدار و گفت وگو كرد.
وزير امور خارجه كشورمان در اين ملاقات روابط تهران و دوحه را روابطي برادرانه، نزديك، مناسب و رو به رشد و پيشرفت توصيف كرد.
وليعهد قطر نيز در اين ملاقات مناسبات ايران و قطر را ممتاز و مستحكم خواند و گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري همسايه و هم دين با قطر داراي روابطي تاريخي با مشتركات فراوان است.
وي علاقمندي قطر براي گسترش و افزايش همكاري هاي تجاري با ايران از جمله واردات كالاهاي تجاري، ميوه و ساير مايحتاج اين كشور را مورد تاكيد قرار داد.
به گزارش فارس در اين ملاقات همچنين پيرامون آخرين تحولات منطقه رايزني و تبادل نظر به عمل آمد و وليعهد قطر به نقش ايران در حفظ ثبات منطقه تاكيد كرد.
گفتني است صالحي ديروز دوحه را به مقصد بغداد ترك كرد و قرار است امروز بامقامات عراقي ديدار وگفت و گو داشته باشد.

 



منابع اسرائيل: بهار عربي برنامه هسته اي ايران را به حاشيه برد

منابع اسرائيلي مي گويند تل آويو به شدت نگران اين امر است كه آمانو نتواند گزارش ماه نوامبر خود را آنگونه كه با اسرائيل و آمريكا توافق كرده بود منتشر كند.
به دنبال انتشار گزارش هايي در اين باره كه به دليل برخي ابتكار عمل هاي ديپلماتيك از جانب ايران و همچنين مخالفت شديد روسيه و چين ممكن است مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي از انتشار گزارشي كه ايران را متهم به پيگيري برنامه هسته اي نظامي مي كند منصرف شود، منابع اسرائيلي تأكيد كردند كه تل آويو از اين موضوع نگران است.
روزنامه معاريو روز يكشنبه به نقل از يك منبع آگاه در دولت اسرائيل نوشت: كابينه نتانياهو تلاش هاي فشرده اي را براي درهم شكستن مقاومت روسيه و چين و ترغيب آمانو به انتشار يك گزارش به شدت منفي عليه ايران آغاز كرده است.
منابع ديپلماتيك در تهران معتقدند در ابتدا درخواست آمريكا و اسرائيل اين بود كه آمانو در گزارش نوامبر 2011 هم يك ارزيابي قطعي در اين باره كه برنامه هسته اي ايران داراي ابعاد نظامي است ارائه كند و هم اسناد مطالعات ادعايي را منتشر نمايد.
هفته گذشته روشن شد آمانو تحت فشار روسيه و چين از ارائه ارزيابي قطعي درباره وجود بعد نظامي در فعاليت هاي هسته اي ايران خودداري خواهد كرد اما احتمال انتشار متن اسناد مطالعات ادعايي- كه ايران قبلاً ثابت كرده همه آنها جعلي است- همچنان به قوت خود باقي است. اين در حالي است كه در اين هفته نشانه هايي بروز كرده است كه مي توان از آنها نتيجه گرفت حتي انتشار اسناد هم منتفي است.
معاريو در گزارش خود مي نويسد: «يك منبع اسرائيلي گفت صدور اين گزارش بار ديگر زمينه بررسي موضوع هسته اي ايران را كه به علت بهار عربي به تاخير افتاد، فراهم مي كند؛ به ويژه اين كه توانايي ايران براي ساخت بمب هسته اي در حال افزايش است و روسيه به جاي حمايت از تلاش هاي جامعه جهاني چوب لاي چرخ آن مي گذارد.»
روسيه و چين در هفته گذشته با نگارش نامه اي به آمانو از وي خواستند رويه اي منطقي و غيرجانبدارانه در مقابل ايران در پيش بگيرد و از انتشار ارزيابي هاي غيرمستند در گزارش نوامبر خودداري كند.

 



سفير پاكستان در تهران: خط لوله صلح را به موقع كامل مي كنيم

سفير پاكستان در تهران درباره راه هاي موجود براي افزايش ارتباطات ايران و پاكستان تأكيد كرد كه با تكميل خط لوله صلح تا سال 2014 نقطه عطفي در روابط دو كشور شكل مي گيرد.
خط لوله صلح نام خط لوله گاز صادراتي ايران به هند و پاكستان است.
خالد عزيز بابر با اعلام اين مطلب افزود: علاوه بر آن افزايش تعداد پست هاي مرزي در مرز مشترك پاكستان و افغانستان است چرا كه در حال حاضر فقط يك پست مرزي وجود دارد و ما تلاش مي كنيم تا دو پست ديگر يكي در مركز و ديگري در جنوب را تأسيس كنيم تا از اين طريق ارتباطات دو كشور هم در بخش مبادله كالا و هم رفت و آمد مسافران تسهيل شود.
سفير پاكستان در تهران،گسترش خطوط راه آهن، خطوط هوايي و پروازهاي ميان تهران و اسلام آباد را نيز از ديگر راه هايي دانست كه مي تواند به گسترش روابط دو كشور كمك كند.
خالد عزيز بابر در مورد اولويت هاي كاري خود در ايران به «مهر» گفت: من تنها يك اولويت را دنبال مي كنم و آن گسترش و توسعه روابط ايران و پاكستان است.

 



الحيات: مردم كشورهاي عربي به دنبال الگوي حكومتي ايران هستند

روزنامه الحيات چاپ لندن در مقاله اي به غرب در مورد پياده شدن الگوي ايراني حكومت به آمريكا هشدار داد و تاكيد كرد كه مردم كشورهاي عربي به دنبال الگوي ايراني حكومت هستند.
راغده درغام مقاله نويس اين روزنامه مي افزايد: به نظر مي رسد بعضي غربيها اشتياق زيادي براي پياده كردن آنچه الگوي تركيه از اسلام ميانه رو مي خوانند دارند ولي اين برداشت غرب ساده انگارانه است و نشان مي دهد آنها برداشت عميق و درستي از تفاوتهاي تركيه و كشورهاي عربي ندارند.
در ادامه مقاله الحيات آمده است: تصور غرب از اينكه پياده شدن الگوي ايراني حكومت ديني در كشورهاي عربي بعيد است هم ساده انگارانه است.
روزنامه الحيات وابسته به جريانهاي مرتجع عربي با احساس نگراني از تكرار تجربه ايران در كشورهاي عربي مي افزايد: آنچه كشورهاي غربي و عربي را نگران كرده است تكرار تجربه ايران و احياي آن در كشورهاي عربي است.
الحيات در اين مقاله؛ با انتقاد از سياست هاي مقامات آمريكايي به دوره جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريكا اشاره و تصريح مي كند: جرج بوش با سياست هاي خود جايگاه، نفوذ و اهداف جمهوري اسلامي براي تسلط بر منطقه را تقويت كرد.

 



با پيام آيت الله مكارم شيرازي جشن ازدواج 104فرزند شاهد و ايثارگر قمي برگزار شد

جشن ازدواج 104فرزند شهيد و ايثارگر قمي با عنوان پنجمين جشن پيوند جوانه هاي ايثار با پيام آيت الله مكارم شيرازي در قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، جشن ازدواج 104 زوج از فرزندان شهيد و ايثارگر قمي با عنوان پنجمين جشن پيوند جوانه هاي ايثار شامگاه شنبه با حضور مسئولان استان و خانواده هاي ايثارگر و شاهد استان برگزار شد.
در اين مراسم به 21 زوج داراي شاخص هاي ويژه از جمله هر دو فرد فرزند شهيد و يا جانباز بالاي 70درصد و همچنين به زوج هاي با مهريه 14 سكه بهار آزادي و كمتر هدايايي اهدا شد.
همچنين در اين مراسم پيام آيت الله العظمي مكارم شيرازي به مناسبت جشن ازدواج فرزندان شهداي قم توسط نماينده اين مرجع تقليد، حجت الاسلام مفيدي قرائت شد.
در اين پيام آمده است: قبل از هر چيز اين جشن باشكوه را در اين ايام فرخنده به همه شما عزيزان و دست اندركاران و بانيان خير تبريك مي گويم.
جشني كه علاوه بر انجام يك سنت بزرگ اسلامي يعني سنت ازدواج تكريمي از شهيدان والامقام و خانواده آنها است.
در ادامه اين پيام آمده است: به يقين ارواح مقدس آن شهدا به مضمون آيه شريفه قرآن، زنده هستند، براي بازماندگان خود پيام مي دهند و از اين جشن باشكوه بسيار مسرورند.
شايان ذكر است جشن پيوند جوانه هاي ايثار درسال جاري طبق ابلاغيه ستاد مركزي بنياد شهيد و امور ايثارگران به صورت ملي در سراسر كشور ويژه فرزندان شاهد و ايثارگر برگزار مي شود.

 



محصولي : به وحدت اميدواريم

يك عضو جبهه پايداري درباره پيوستن اين جبهه به كميته 8+7 تصريح كرد نگفتيم وحدت نمي كنيم بلكه اميدوار به وحدت هستيم.
صادق محصولي در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به سوالي اظهار كرد: گفتمان سوم تير چيز جديدي نيست و جبهه پايداري نيز اين ادعا را ندارد و اين گفتمان همان گفتمان انقلاب است و قبل از دولت نهم نيز وجود داشته است، اما به شكل جبهه پايداري ظهور نداشت.
وي در پاسخ به اين كه چرا زودتر از اين ها نسبت به انحراف اعلام موضع نكرده است؟ گفت: از كساني مانند آقاي فتاح كه در سپاه هستند يا آقاي صفار هرندي و متكي كه در دولت نهم نيز حضور داشتند بپرسيد كه مواضع جبهه پايداري از قبل چگونه بوده است و قطعا آن ها پاسخ خواهند داد كه اعضاي جبهه پايداري بيشترين ايستادگي را در مقابل انحراف داشتند.
وي با بيان اين كه «شاخص ما رهبري است و به دنبال عمل به تكليف خودمان هستيم» گفت: ما به دنبال اصلاحيم و نه تضعيف. به دنبال اين نيستيم كه ضد انقلاب از فعاليت هاي ما سوءاستفاده كند در داخل دولت چه من و چه آقاي لنكراني در مقابله با تفكر انحرافي هم نظر بوديم.
محصولي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه برداشت برخي اين است كه شما (جبهه پايداري) عامل تفرقه در جبهه متحد اصولگرايي است، اظهار كرد: اين حرف دروغ است. متهم كردن ديگران ماليات ندارد اما به فكر قيامت نيز باشيد.
وي در ادامه با بيان اين كه «قصد نامزدي مجلس از هيچ حوزه اي را ندارم» به توضيح درباره ثروت خود پرداخت و گفت: در اسلام نسبت به توليد ثروت نظر مثبت است، اما چگونه خرج كردن آن نيز مهم است و لذا نه تنها بايد از راه مشروع به دست آمده باشد بلكه بايد در راه مشروع نيز مصرف شود.
به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به سوال ديگري درباره آيت الله مصباح اظهار كرد: آيت الله مصباح هدايت گر معنوي جبهه پايداري هستند و از لحاظ سازماني اين گونه نيست كه در راس آن به عنوان رهبر و ليدر حضور داشته باشند. آيت الله مصباح، آيت الله مهدوي كني و آيت الله يزدي نيز هر سه با هم رفيق و صميمي اند و اين كه بين آن ها اختلاف وجود دارد حرف منافقان و مخالفان اصولگرايان است. هر سه اين بزرگواران در چارچوب فرمايشات مقام معظم رهبري حركت مي كنند، اما اين به اين معنا نيست كه اختلاف نداشته باشند بلكه اختلاف آن ها به ضرر نيست و اتفاقا باعث رشد مي شود.
محصولي در رابطه با پيوستن جبهه پايداري به كميته 8+7 گفت: فضاي انتخابات الزاما به صورت فضاي فعلي باقي نخواهد ماند، ما در حال رصد اوضاع هستيم نگفتيم وحدت نمي كنيم بلكه اميدوار به وحدت هستيم. بحث ما در مورد ائتلاف و پيوند با كميته 8+7 بر سر شكل اين وحدت يا ائتلاف است.
وي با بيان اين كه «عليه هم حرف زدن را قطعا پسنديده نمي دانيم» خاطر نشان كرد: ما نگفته ايم كه در جلسات شركت نمي كنيم بلكه در حال رصد فرمايشات مقام معظم رهبري هستيم و منتظريم و با حالت تعامل نيز منتظريم تا براساس نظرات مقام معظم رهبري به تكليف خود عمل كنيم.

 



آغاز برداشت زعفران در قاينات

قاين - خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي قاينات گفت: كار برداشت زعفران «طلاي سرخ» از 5هزار و 383 هكتار از مزارع قاينات آغاز شد.
مهندس رئوفي فرد افزود: سطح زير كشت زعفران در قاينات هزار و 383 هكتار است كه پيش بيني مي شود حدود 32 تن زعفران از سطح مزارع شهرستان برداشت شود.
رئوفي فرد در ادامه زراعت زعفران را يكي از مهمترين منابع اشتغال و درآمدي قاينات عنوان كرد و افزود: 23500 خانوار قايني بطور مستقيم به امر كاشت و داشت و برداشت زعفران اشتغال دارند و انحصار توليد كيفي و محصول مرغوب زعفران دنيا را در اختيار خود دارند.
مدير جهاد كشاورزي قاينات ادامه خشكسالي ها و افت منابع آب را مهمترين موانع توسعه مزارع زعفران و ادامه اشتغال شهروندان دانست و گفت با افت شديد منابع آبي و بخصوص قنوات و چشمه ها در سال زراعي جاري بيش از 400 هكتار از مزارع شهرستان با تانكر آبرساني مي شود كه بدليل كمبود اعتبارات و انبوه متقاضيان در زمان مناسب آبياري محصول، كار بنحو مطلوب نمي تواند انجام گيرد.
لازم به ذكر اينكه بدليل افت منابع آبي شهرستان و ادامه خشكسالي هاي دو دهه اخير همه ساله صدها هكتار مزارع زعفران شهرستان بموقع آبياري نشده و امكان برداشت محصول براي كشاورزان فراهم نمي شود و دلسردي زيادي را در كشاورزان بوجود آورده است در حالي كه اصلاح شيوه هاي آبياري، استفاده از تكنولوژي، بيمه محصول و حمايت از زعفران كاران از مهمترين بندهاي جشنواره هاي ملي طلاي سرخ كه بصورت دو سالانه در قاين برگزار مي شود بوده است ولي هيچ اقدام عملي در مزارع و براي كشاورزان صورت نگرفته است و بيم آن مي رود در آينده نزديك و با ادامه اين تعلل ها توليد زعفران در انحصار كشورهاي شرقي قرار گيرد و آنچه امروز با فرهنگ و زندگي مردم شهرستان عجين است به غارت رود و به فراموشي سپرده شود.

 



63 ميليون ايراني از نعمت گاز طبيعي برخوردار هستند

تبريز- خبرنگار كيهان:
مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: 63 ميليون شهروند ايراني از نعمت گاز طبيعي برخوردار مي باشند.
مجتبي شيخ بهايي در نشست مديران گاز آذربايجان شرقي در تبريز افزود: اين تعداد جمعيت در قالب 17 ميليون و 300 هزار خانوار شهري، گاز طبيعي دارند.
وي تصريح كرد: 94 درصد شهرهاي كشور داراي گاز مي باشند. شيخ بهايي تصريح كرد: 51 درصد روستاهاي ايران نيز از گاز طبيعي برخوردار مي باشند.

 



اثر فيلمساز ايلامي به دو جشنواره بين المللي راه يافت

اثر فيلمساز ايلامي با عنوان مستند «زندگي در كسوف» به جشنواره هاي بين المللي فيلم مستند ارمنستان و چين راه يافت.
به گزارش ايرنا، اين مستند به كارگرداني «فتح الله اميري» توليدي صدا و سيماي مركز ايلام بوده كه اثر طبيعي، ملي غار خفاش دهلران را به تصوير كشيده است.
در اين مستند نحوه زندگي، توليد مثل، جمعيت، گونه هاي موجود خفاش ها در غار خفاش دهلران به تصوير كشيده شده است.اين مستند تاكنون در جشنواره هاي بين المللي فيلم فجر، دانشجويان، فيلم كوتاه تهران و سينماي جوانان ايران موفق به كسب مقام هاي مختلف شده است.

 



با چارچوب قيمت گذاري جديد بازار خودرو تنظيم مي شود

هرگونه تغيير قيمت خودرو بايد با مصوبه سازمان حمايت صورت گيرد.
شهرام ميرآخورلو مدير كل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در گفت وگو با مهر گفت: در گذشته، متولي قيمت گذاري خودرو، «كميته خودرو» مستقر در وزارت صنايع سابق بود كه با توجه به جرياناتي كه قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و بعد از آن شكل گرفته بود، جلسات كميته خودرو به صورت منظم برگزار نشد. درحاليكه اين موضوع باعث شده بود كه خودروسازان در مقابل تغييرات قيمت، تنها بر روي فروش تحويل فوري خود اقدام كنند.
مديركل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: بر اساس مصوبات قبلي كميته خودرو، تغييرات قيمتي بر روي فروش تحويل فوري در اختيار هيئت مديره بود كه البته كميته خودرو از زاويه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، مصوبه اي را از نظر گذراند و ابلاغ كرد كه بر مبناي آن، اختيار تحويل فوري خودرو، فروش فوري و نيز قيمت آپشن، از هيئت مديره شركتها سلب شد و اين موضوع بايد در كميته خودرو به تصويب برسد.
وي تصريح كرد: متأسفانه خودروسازان از اين موضوع تمكين نكردند و در عمل، به واسطه اينكه جلسات كميته خودرو برگزار نمي شد اين اختيار را براي خود محفوظ مي دانستند كه تغييرات قيمت را، خود اعمال كنند.
به گفته ميرآخورلو، در سال جديد به واسطه وجود مصوبه 25 آبانماه سال 89 مبني بر اينكه هرگونه تغيير قيمت بايد با مصوبه سازمان حمايت صورت گيرد، اين سازمان بر روي قيمت هاي كميته خودرو نيز دخل و تصرف و نظارت كرد و همين امر باعث شد كه حساسيت ويژه اي در زمينه قيمت گذاري خودرو در كميته خودرو شكل گيرد. وي اظهار داشت: در گذشته شيوه قيمت گذاري خودرو بر اين اساس بود كه قيمت ها بر اساس حاشيه بازار تعيين شود و بر همين اساس اين امكان وجود داشت كه پيچ تنظيم قيمت حاشيه بازار و قيمت خودرو، در اختيار خودروساز باشد و بنابراين همواره ما به دنبال قيمت در بازار مي دويديم.
ميرآخورلو گفت: زمانيكه سازمان حمايت در كميته خودرو ورود كرد، در كنار قيمت هاي حاشيه بازار، بحث بررسي اسناد و مدارك مالي شركت هاي خودروساز نيز مطرح شد كه البته در ابتدا، كار با يك سري مقاومتها مواجه شد، اما بعد از آن خودروسازان متوجه شدند كه نيت ما اين است كه خودروساز بر اساس ضوابط قيمت گذاري سازمان حمايت، سود معقول خود را دريافت خواهد كرد و به اين صورت، خودروسازان از اين طرح استقبال كردند.
وي به تدوين آيين نامه كميته خودرو اشاره و خاطرنشان كرد: در اين آيين نامه، اعضايي كه بايد عضو كميته خودرو باشند، با توجه به اختياري كه وزير بازرگاني به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان داده كه مسئوليت قيمت گذاري و اعمال نظارت هاي مرتبط در زمينه خودرو را به عهده داشته باشد، قرار بر اين شد كه چارچوب و ضابطه اي براي قيمت خودرو تعيين شود كه بر مبناي آن، اعضا و شرح وظيفه معين شود؛ ضمن اينكه همه بدانند كه كميته خودرو، كميته قيمت گذاري نيست و ساير مباحث خودرو را نيز بايد پيگيري كند.
ميرآخورلو گفت: بخشي از سياست هاي فروش خودرو كه هيچ مرجعي تاكنون نتوانسته آن را پيش برد، در آيين نامه اجرايي كميته خودرو ديده شده است كه در اولين جلسه اي كه اين كميته برگزار كند، رسيدگي به شكايات خودرو نيز قرار است مورد بحث و بررسي قرار گيرد تا مشخص شود متولي شكايت هاي خدمات پس از فروش و خدمات فروش چه دستگاهي باشد و احقاق حقوق مصرف كنندگان چطور انجام شود.
وي اظهار داشت: البته در عمل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اين كار را انجام مي دهد؛ ولي مكانيزم خاصي براي آن وجود نداشت و اگر شكايتي بيايد با آن برخورد مي شود، اما اگر بخواهيم به نقطه اي برسيم كه اگر بخشي از شكايات به صورت ذاتي براي يك گروه خودرو اتفاق افتاد؛ بتوان فراخوان انجام داد و مصرف كنندگاني كه حقوق آنها تضييع شده است را صدا زد و همگي با هم از خوانده آنها كه شركت خودروساز مربوطه است، اقامه دعوي كنند، آنگاه مي توان كار موفقي را انجام داد.
ميرآخورلو تأكيد كرد: طبيعي است كه حساسيت ما در رابطه با قيمت زياد است و هم اكنون درخواست هاي خودروسازان براي افزايش قيمت زيادتر از قبل شده است، ولي قرار نيست همه اين درخواستها منتج به افزايش قيمت خودرو شود.
ميرآخورلو در پاسخ به اين سؤال كه چارچوب هاي قيمت گذاري خودرو در آيين نامه جديد چيست، گفت: در آيين نامه جديد، شيوه كار مشخص شده است. به عنوان مثال اگر فردي درخواستي داشته باشد، بايد اين درخواست را به چه مرجعي ارجاع دهد، و چنين مواردي نظير آن، در اين آيين نامه مشخص شده است.
وي اظهار داشت: دبيرخانه كميته خودرو در آيين نامه جديد، دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پيشنهاد شده است.

 



منع تعدادي از كشاورزان اردبيلي از كشت در زمين هاي سنددار خود

اداره كل منابع طبيعي استان اردبيل در اقدامي غيرمنتظره مانع ورود كشاورزان ديم كار به زمين هاي زراعي خود شد و از كشت پاييزي آنها جلوگيري كرد.
نيروهاي اين اداره كل با استقرار در محل و با پشتيباني نيروهاي انتظامي از ورود هر نوع ماشين آلات كشاورزي به زمين هاي كشاورزي و شروع فعاليت هاي كشت و زرع جلوگيري مي كنند.
به گفته شاهدان، اين نيروها دليل اقدامات خود را داشتن دستور از مقامات بالا ذكر كرده و اظهار داشته اند كه ماموريت دارند تا از آنچه كه تخريب منابع طبيعي مي نامند، جلوگيري كنند.
اين در حاليست كه اكثر كشاورزاني كه در اين منطقه از كشت پاييزي منع شده اند، علاوه بر داشتن سند معتبر براي زمين هاي كشاورزي خود از سوي امور اراضي سازمان جهادكشاورزي، طبق همين اسناد ارائه شده بيش از 30 سال است كه بر روي اين زمين ها كشت و زرع كرده و تنها وسيله امرار معاش خود و خانواده هايشان است.
زماني، معاون حفاظت و امور اراضي اداره كل منابع طبيعي استان اردبيل در گفت وگو با خبرنگار ايسنا ضمن تأييد اين خبر گفت: اداره امور اراضي سازمان جهادكشاورزي استان از چندين سال پيش بدون ارائه اطلاعات مشخص از نحوه و ميراث واگذاري زمين به كشاورزان، اقدام به ارائه نسخ هايي به صورت مشاع مشترك به كشاورزان در اين مناطق كرده است.
وي افزود: طبق ماده 56 و 339 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع طبيعي كشور، اكثر نواحي قشلاقي واقع در منطقه مغان به خصوص شهرستان بيله سوار جزو اراضي ملي محسوب شده و سند مالكيت اين زمين ها به نام دولت به نمايندگي از طرف سازمان جنگل ها و مراتع كشور ثبت شده است و ما نيز در راستاي اعمال قانون اقدام به اين ممانعت كرده ايم.

 



نخستين پايانه صادراتي بار هوايي كشوردر فرودگاه اصفهان به بهره برداري رسيد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
نخستين پايانه صادراتي بار هوايي كشور (كارگوترمينال) در فرودگاه اصفهان با حضور معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران افتتاح شد.
براي احداث اين پايانه با 2500 مترمربع زيربنا بالغ بر 11ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است كه 2ميليارد ريال آن از محل كمك هاي سازمان توسعه تجارت ايران است.
اين پايانه صادراتي شامل انبار عمومي، دو سردخانه، پنجره واحد تجاري و گمرك مستقل است.
«حميد صافدل» معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحيه اين پايانه بر مقوله رقابت در بازارهاي جهاني تاكيد كرد و آن را نكته كليدي در صادرات كالا و خدمات دانست.
وي گفت: ايجاد زيرساخت هاي لازم سبب مي شود تا صادرات به شكل آسانتري صورت گيرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به ظرفيت هاي استان اصفهان، بايد سهم اين استان در صادرات افزايش يابد.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران بر توجه به توانمندسازي بنگاههاي صادراتي تاكيد كرد و گفت: توانمندسازي بنگاهها در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.

 



اهداي 11هزار سري جهيزيه به نوعروسان مددجو

به مناسبت سالگرد ازدواج امام علي(ع) و حضرت زهرا(س) و روز ازدواج 11هزار و300 نفر از مددجويان زير پوشش كميته امداد هديه ازدواج دريافت كردند.
به گزارش ايرنا معاون حمايت و سلامت خانواده كميته امداد امام خميني در بجنورد با اعلام مطلب فوق گفت: سرانه تهيه هر جهيزيه 10ميليون ريال است و بر اين اساس 124ميليارد و300 ميليون ريال براي تامين اين تعداد جهيزيه هزينه شده است.
محمدعلي ذوالفقاري افزود: اين نهاد در 10درصد ازدواجهاي سطح كشور نوعروسان را براي تامين جهيزيه حمايت كرده و علاوه بر آن جوانان زير پوشش و در شرايط ازدواج را با اجراي طرح هاي وام اشتغال، آمادگي براي خريد مسكن و ساير موارد پشتيباني مي كند.
وي اظهار داشت: طي شش ماهه نخست امسال 23 هزار زوج و طي پارسال 101 هزار زوج از هداياي ازدواج اين نهاد بهره مند شده اند.

 



با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اصفهان صورت مي گيرد
آغاز به كار جشنواره فيلم كودك و نوجوان در عيد غدير

اصفهان - خبرنگار كيهان:
آيين افتتاح بيست وپنجمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان با اهتزاز پرچم گنبد حرم مطهر علي(ع) توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اصفهان آغاز به كار خواهد كرد.
«مجتبي شهيدي» دبير اجرايي بيست وپنجمين جشنواره بين المللي كودك و نوجوان گفت: جشنواره امسال يكي از قوي ترين و بهترين جشنواره ها خواهد بود و حدود 16 فيلم 35 ميلي متري قابل اكران در سينما، 12 فيلم ويدئويي، 82 فيلم كوتاه و 22 فيلم بلند خارجي با حضور بهترين بازيگران و تهيه كنندگان سينماي ايران و جهان در آن اكران مي شود.
وي همچنين از حضور قطعي نمايندگان 30 كشور جهان به جز آمريكا و اسرائيل، ارائه آثار اسلامي از 7 كشور جهان و حضور 70 ميهمان خارجي در اين جشنواره خبر داد وافزود: پيام جشنواره فيلم كودك و نوجوان امسال نشاط و شادابي براي كودكان، اميد و تعالي براي نوجوانان و مهرباني و همدلي براي خانواده است.
دبير اجرايي بيست وپنجمين جشنواره بين المللي كودك و نوجوان اضافه كرد: براي اولين بار در كشور، سينماي كودك جهت استفاده اختصاصي كودكان در شهر اصفهان راه اندازي خواهد شد.
وي اهداي جايزه شهيد نوجوان بهنام محمدي، شهيد نوجوان محمد الدوره و حضور ويژه جانباز رضا برجي نقاش صاحب سبك و مطرح دنيا را از ديگر بخش هاي جشنواره امسال عنوان كرد و اظهار داشت: حركت 5 كاروان فرهنگي سينمايي روز 13 آبان ماه از شهرهاي مقدس مشهد و قم آغاز خواهد شد و با عبور از 11 استان و 250 نقطه محروم و مرزي كشور به اصفهان خواهد رسيد. همچنين مراسم رسمي افتتاحيه روز 23 آبان ماه مصادف با شب عيد سعيد غديرخم با اهتزاز پرچم گنبد حرم مطهر حضرت اميرالمومنين(ع) توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اصفهان برگزار مي شود.
شهيدي اضافه كرد: علاوه بر ميهمانان خارجي، بسياري از سفراي كشورهاي مختلف جهان كه در كشورمان مستقرند در آيين هاي ويژه جشنواره شركت خواهند كرد.

 



افزايش 40 درصدي صادرات كشور در سال جاري

مدير كل امور استان هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در نيمه نخست سال جاري ميزان صادرات كشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 40 درصد افزايش يافته است.
به گزارش ايرنا، «مصيب محمديان شمالي» در آئين معارفه سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد كه در اتاق بازرگاني اين استان برگزار شد، افزود: سهم افزايش صادرات استان يزد در همين مدت 20 درصد بود.
وي گفت: طرح شكل گيري وزارتخانه هاي جديد از طريق ادغام ها از ساليان دور مطرح بود اما به دلايلي اجرا نشد.
محمديان اظهار داشت: ادغام وزارتخانه ها به منظور اجراي فرمان رهبر معظم انقلاب و براساس اصل 44 قانون اساسي توسط دولت نهم و دهم در كوتاه ترين مدت اجرا شد.
وي با بيان اينكه نمايندگان مجلس هم در اين ادغام ها همكاري داشتند، افزود: يكي از بهترين اقدام ها در اين زمينه ادغام دستگاه «بازرگاني» و «صنعت و معدن» بود كه باعث شد تا اين دو مجموعه مكمل در كنار هم قرار گيرند.
در اين مراسم «محمد مهدي زارع» به عنوان سرپرست جديد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد منصوب شد.

 



در سال جاري محقق شد رشد 24 درصدي مصارف تعهدات بلند مدت تامين اجتماعي

گرگان- خبرنگار كيهان:
مصارف تعهدات بلند مدت صندوق تامين اجتماعي با رشد حدود 24 درصدي در سال جاري به 118 هزار ميليارد ريال مي رسد.
مديركل امور فني مستمري هاي تامين اجتماعي كشور با اعلام مطلب فوق در گرگان گفت: ميانگين رشد سالانه مصارف تعهدات بلند مدت حدود 30 درصد است و در سال جاري با رشد 24 درصدي نسبت به سال گذشته كه 95 هزار ميليارد ريال بود به بيش از 118 هزار ميليارد ريال رسيد.
منصور آتشي كه در اولين همايش تخصصي امور فني مستمري هاي صندوق تامين اجتماعي در محل سالن همايش اداره كل تامين اجتماعي گلستان صحبت مي كرد، افزود: 70 درصد مصارف مالي اين صندوق در تعهدات بلند مدت هزينه مي شود و اين روند تصاعدي رشد مصارف تعهدات بلند مدت به طور متوسط سالانه 30 درصد به همراه روند تصاعدي افزايش تعهدات مستمري بگيران زنگ خطري براي صندوق تامين اجتماعي است.
وي خاطرنشان كرد: انواع برنامه هاي بازنشستگي پيش از موعد تصويب برخي قوانين و مقررات در زمينه تسهيل شرايط استفاده از مزايا، افزايش اميد به زندگي مستمري بگيران و گذشت قريب به 70 سال از عمر اين صندوق از جمله دلايل روند تصاعدي افزايش تعداد مستمري بگيران است.
وي به چالش هاي حوزه تعهدات بلند مدت آن صندوق اشاره كرد و گفت: اين چالش ها متاثر از عوامل محيطي، پاسخگويي به انتظارات مخاطبان در زمينه همسان سازي مستمري، شرايط بهره مندي از مبالغ مستمري و روند تصاعدي رشد مصارف تعهدات بلند مدت صندوق تامين اجتماعي است.
وي يادآور شد: ضريب بيمه پردازي اين صندوق در ابتداي فعاليت خود حدود 24 بيمه پرداز به يك نفر مستمري بگير بود ولي اين ميزان اكنون به 7/6 بيمه پرداز به ازاي هر نفر مستمري بگير است كه با توجه به سرعت كاهش اين ميزان با گذشت سال، نياز به تدوين برنامه اي راهبردي و عملياتي براي افزايش تعداد بيمه پردازان نسبت به مستمري بگيران است.

 



اخبار ادبي و هنري

نمايشگاه «ياد يار مهربان» افتتاح مي شود
نهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» با حضور دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، دكتر حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش و دكتر قاليباف شهردار تهران سه شنبه 17 آبان در بوستان گفت وگو به صورت رسمي افتتاح مي شود.
اين نمايشگاه به همت سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، توسط مؤسسه نشر شهر و با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در آستانه هفته كتاب و كتاب خواني از 17 تا 22 آبان ماه در بوستان گفتگو، در محل دايمي نمايشگاه هاي شهرداري تهران برگزار مي شود.
معرفي برگزيدگان داستان كودك و نوجوان
در جشنواره كتاب سال دفاع مقدس
در پانزدهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس، بهترين كتاب هاي منتشر شده در حوزه كودك و نوجوان معرفي و از مؤلفان آن تقدير به عمل مي آيد.
به گزارش ستاد خبري پانزدهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس، كتاب هاي «شمشاد و آرزوي چهارم» اكبر صحرايي، «دشتبان» نوشته احمد دهقان و مجموعه طنز پنج جلدي «تركش هاي ولگرد» نوشته داوود اميريان به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را كسب كرد.
پانزدهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس به همت معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، 30آبان ماه و از ساعت 30:18در باغ موزه دفاع مقدس برگزار مي شود.
تمايل جرج جرداق براي انتقال كتابخانه شخصي اش به ايران
اسحاق صلاحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: جرج جرداق نويسنده مسيحي صرفاً در پي تامين منبع مالي نيست. او به عنوان يك چهره فرهنگي تمايل دارد كتاب ها را به يك حوزه فرهنگي ماندگار تقديم كند.
وي در پاسخ به سؤال فارس مبني به خريد كتابخانه جرج جرداق لبناني تأكيد كرد مذاكرات انجام شده و كارشناساني جهت بررسي مدنظر قرار گرفته اند و به كمك سفارتخانه ايران و رايزن فرهنگي و سفير ايران، تعداد كتب و مجلات كتابخانه مشخص و برآورد اوليه صورت گرفته منتظريم ساير فرآيندهاي قانوني انجام شود. به گفته صلاحي شخصيت جرج جرداق مسيحي با كتابي كه در شأن حضرت علي نوشت براي ما قابل تقدير است. اكنون در مسير مذاكره هستيم.
هيئت داوران هجدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان معرفي شدند
به گزارش ستاد خبري هجدهمين جشنواره تئاتر كودك و نوجوان رضا بابك، دكتر قطب الدين صادقي، دكتر اردشير صالح پور و استفان گوينچي ازكشور ايتاليا و خانم يوتا ماريا از كشور آلمان جزو هيئت داوران بخش مسابقه بين المللي جشنواره هجدهم معرفي شدند. همچنين بهرام شاه محمدلو، هنگامه مفيد و رضا فياپي داوران بخش مسابقه ايران خواهند بود.
هجدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان 15 تا 20 آبان با مشاركت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان و با دبيري شهرام كرمي در اين شهر برگزار مي شود.
سريال «دلنوازان» براي مردم بوسني و هرزگوين
از شبكه جهاني سحرپخش مي شود
به گزارش فارس، سريال «دلنوازان» با مديريت زيرنويس رحمان رستم پور در قالب 48 قسمت 44 دقيقه اي به زبان بوسنيايي زيرنويس شده است. متون اين سريال از مرداد ماه توسط مهرداد پوركي در سارايوو ترجمه شده و بهزاد لاجورد اپراتوري اثر را انجام داده است و در حال حاضر در مرحله بازبيني است. با توجه به علاقمندي و استقبال بينندگان شبكه سحر در بوسني و هرزگوين و منطقه بالكان نسبت به فيلم ها و سريال هاي ايراني، سيماي بوسنيايي اين شبكه بين المللي، زبان گرداني و آماده سازي آثار نمايشي براي ارائه تماشاگران خود را، به صورت جدي و پرحجم پيگيري مي كند.
انتشار صد پوستر درباره جنبش ضدسرمايه داري وال استريت
بخش گرافيك دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي در جديدترين اقدام خود صد پوستر درباره بخش ضدسرمايه داري وال استريت با عنوان «پاييز2011آمريكا» منتشر كرد. به گزارش فارس، اين دفتر در جديدترين اقدام خود در پايگاه اين دفتر مطالعاتي به نشاني rahmagir صد پوستر درباره قيام وال استريت را با عنوان «پاييز 2011 آمريكا» منتشر كرد.
بخش گرافيك دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي پيش از اين در جريان بيداري اسلامي پوسترهاي متعددي درباره انقلاب تونس، انقلاب مصر، انقلاب بحرين، بحرين و آمريكا و همچنين موضوعاتي چون امام خميني(ره)، انقلاب اسلامي و همچنين شهداي هسته اي توليد كرده است.
مجموعه «كيف انگليسي» دوبله فرانسوي شد
پخش مجموعه تلويزيوني «كيف انگليسي» با دوبله فرانسوي چهارشنبه هفته جاري با زيرنويس فرانسوي، از كانال اول شبكه سحر پخش مي شود. به گزارش خبرگزاري مهر، سريال «كيف انگليسي» به سرپرستي رحمان رستم پور در 26 قسمت 25 دقيقه اي از خرداد تا مرداد ماه گذشته به زبان فرانسوي زيرنويس شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14