(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 آبان 1390- شماره 20067

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نتيجه وانهادن اخلاق در عرصه مديريت سعدالله زارعي
رئيس مجلس نمايندگان هند: تمام هندي ها خواهان گسترش روابط با ايران هستند
وزير دفاع خبر داد احتمال اعزام ناو گروه دريايي ايران به اقيانوس اطلس
هشدار دانشگاهيان تهران به دولت آمريكا درباره سركوب قيام وال استريت
نقدي : بسيج در عرصه سايبر شگفتي مي آفريند
نگاهي به چند و چون ولايت (1)
رئيس سازمان انرژي اتمي: ايران صادر كننده تجهيزات خلأ مي شود
ويروس «دوكو» به 7 كشور اروپايي حمله كرد
وزير خارجه مصر: ايران كشوري بزرگ است ، ارتباط ما با آن طبيعي خواهد بود



نتيجه وانهادن اخلاق در عرصه مديريت سعدالله زارعي

دو خبر در دو حوزه سينما و ورزش كشور طي يكي- دو هفته اخير به شكل دو بمب خبري توجهات و تاملات فراواني را پديد آورد. رخ دادن حوادث در حوزه هاي اجتماعي- از جمله در دو حوزه ياد شده- چندان غيرطبيعي نيست و از اين رو بايد گفت دو خبر ضد اخلاقي اخير از آنجا اهميت ويژه اي پيدا كرده و به يك بگومگوي فراگير در ميان مردم و مسئولين كشور تبديل شده كه «نشانه هاي باليني» بيماري مهلك و خطرناك در حساس ترين حوزه هاي اجتماعي هستند. اين دو حادثه زنگ خطر را به صدا درآوردند ولي گويا بعضي از دست اندركاران كه يا در پديد آمدن چنين رخدادهايي سهيم بوده اند و يا اساسا چنين مسائلي را خطرناك نمي دانند، موضوعي كه همه جامعه ما را به تامل و تاسف واداشته چيزي به حساب نمي آورند.
حادثه تاسف بار و نگران كننده در حوزه سينما تجاوز يك هنرپيشه معروف سينما به دانشجويي كه علاقه مند ورود به حوزه سينما بود كه در نهايت منجر به خودكشي او شده بعد از وقوع اين حادثه مشخص شد كه اين هنرپيشه و امثال او در حوزه سينما نمونه هاي ديگري از اين حكايت ها دارند. اين حادثه و حواشي آن براي مهم شمردن پديده ناهنجاري در عرصه سينماي كشور كفايت مي كرد اما ورود خانه سينما و دفاع از هنرپيشه متجاوز و محترم شمردن آبروي اين عضو خانه سينما و پس از آن سوءاستفاده از حضور در «برنامه هفت سيما» براي زير سؤال كشيدن كساني كه روي اين مسئله حساسيت نشان مي دهند نشان داد كه اوضاع بسي خراب تر از اين حرف هاست.
حادثه تاسف بار و نگران كننده در حوزه ورزش از اين هم مفتضح تر بود. دو بازيكن يك تيم مشهور كه در رديف اول فوتبال كشور قرار دارند در جلوي چشم هزاران تماشاگر و در جلوي دوربين هاي تلويزيوني رفتاري بهت آور كه نمونه آن در كشورهاي غربي هم مشاهده نشده را به ثبت رساندند اما متاسفانه اكثر مسئولين و دست اندركاران فوتبال و ورزش كشور را به جاي آن كه به تامل وادارد و آنها را تكان دهد و وادار نمايد تا به يك تجديدنظر بنيادي در امر ورزش كشور- و بخصوص پرهزينه ترين ورزش- روي آورند و با صراحت از مردم به خاطر غوطه ور بودن تيم هاي اسم و رسم دار فوتبال كشور در فساد عذرخواهي نمايند، لب به اعتراض گشودند كه مگر چه شده و چه اهميتي دارد كه اينقدر ناراحتيد! حادثه اي كه در ميدان و پشت ميدان اتفاق افتاده و آه از نهاد مردم درآورده يك طرف و توجيه و همراهي متوليان ريز و درشت فوتبال با اين ماجرا هم يك طرف و البته براي دومي بايد متاسف تر بود چرا كه اين ها ظاهرا پول هاي كلان به جيب مي زنند تا هواي مردم و ارزش هاي آنان را داشته باشند.
دو ماجرايي كه در بازي يك تيم مشهور فوتبال و در دفتر كار يك هنرپيشه سرشناس اتفاق افتاده براي هر جامعه اي ولو آن كه هيچ نسبتي با دين و مذهب هم نداشته باشد، تكان دهنده و غيرقابل اغماض است اما در كشور ما كه نظام سياسي اجتماعي آن بر پايه دين و ارزش هاي اخلاقي استوار شده، فاجعه اي به مراتب خطرناك تر است.
در نظام ديني كه در آن «تربيت» حرف اول را مي زند و حتي بر «تعليم» رجحان مي يابد و دولت- به معناي نظام- وظيفه سنگيني در كار «تزكيه» و «تهذيب» و در يك كلمه «دين مدارتر شدن جامعه» بر دوش دارد، ورود شناعت و كثافت در اجتماعي ترين و پرشمارترين حوزه هاي اجتماعي خطري بسيار بزرگ است. هزاران بار بزرگتر از آنچه اين روزها بر زبان متوليان اين دو حوزه مي رود!
وقتي مردم در يك رفراندوم تاريخي، «جمهوري اسلامي» را انتخاب كرده و در ميان شخصيت هاي مختلف به چهره هاي دين مدارتر روي آوردند، به خاطر اين بود كه از نظر آنان «اخلاق» و «آداب ديني» در نظام اجتماعي حرف اول را بزند و دقيقا از همين منظر حساسيت داشتن مسئولان مختلف كشور از ارشد تا جزء، در مسائل اخلاقي، علاوه بر آن كه يك تكليف شرعي است، كه به خاطر آن از سوي شارع مقدس مورد سؤال قرار مي گيرند، يك تكليف ملي و عمل به ميثاق قانوني هم هست و دقيقا از اين منظر وانهادن مسائل اخلاقي در عرصه حكومت داري و كم اهميت شمردن آن يك «خيانت» بزرگ در حق مردم هم به حساب مي آيد.
اگر مسئولين مربوطه خوب به ماجرا نگاه كنند مي بينند كه آنچه در اين دو صحنه واقع شد و مشابه آن و بدتر از آن صدها بار در پشت صحنه تكرار شده است، محصول مديريت سهل انگارانه و فرار از مسئوليت خود آنان است و از اين رو ما از دفاع جانانه آنها از آن هنرپيشه فاسد و اين دو فوتباليست تعجب نمي كنيم. آنان در آينه اين ها، عملكرد خود را ديده و به دفاع از خود، برخاسته اند. ولي اين مسئله، مسئوليت مقامات ارشد كشور در قوه مجريه را دو برابر مي كند. آنان به مقتضاي تكليف شرعي خود و سوگندي كه براي دفاع از ارزش ها و آرمان هاي مردم خورده اند، بايد عمل كنند. مردم ما سينما و فوتبالي مي خواستند در طراز دين داران و جامعه ديني ولي امروز متاسفانه سينما و فوتبالي دارند كه حتي با استانداردها و ضوابط جوامع غيرمذهبي هم نمي خوانند. سينما و فوتبال هر كشور بايد در خدمت آرمان هاي ملت و مقوم آن باشند، نه اين كه در رويارويي آشكار با اين آرمان ها و ارزش ها قرار داشته باشند. ما نمي گوييم كه فوتبالي ها و حتي همه افراد تيم مورد اشاره و يا سينماگران و حتي همه افراد عضو خانه سينما، فاسدند. حتما در ميان آنان انسان هاي شريف و فهميده هم وجود دارند ولي سخن اين است كه امروز سينما و فوتبال كشور جولانگاه عناصر فاسد است و خيرخواهان و عناصر مردمي در حاشيه قرار داشته و بشدت از اثرگذاري شان كاسته شده است.
چنين سينما و ورزشي به هر مقصدي برسد به مقصد جمهوري اسلامي و مردم ايران نمي رسد پس چرا بايد براي آن اين همه هزينه داد و چه اصراري داريم يك وقت طولاني از صدا و سيماي جمهوري اسلامي را هر روزه به آنها اختصاص بدهيم. با اين محتوا چه افتخاري دارد كه بگوييم ساليانه 100 سالن ورزشي را به جمع سالن هاي كشور مي افزاييم يا 10 سالن؟ چه اهميتي دارد كه از توليد سالي 10 فيلم به توليد سالي 1000 فيلم برسيم وقتي اين روند ما را به مقصد نرساند، هزينه ها را هدر داده ايم و حتي به تخريب فرهنگ ملي مدد رسانده ايم.

 



رئيس مجلس نمايندگان هند: تمام هندي ها خواهان گسترش روابط با ايران هستند

رئيس مجلس نمايندگان هند اعلام كرد كه تمامي اعضاي مجلس نمايندگان هند كه نماينده يك ميليارد نفر مردم اين كشور هستند خواهان گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايرانند.
«ميرا كومار»، رئيس مجلس نمايندگان (لوك سابهاي) هند در ديدار با رئيس جمهور كشورمان در تهران با بيان اين كه تمامي اعضاي مجلس نمايندگان هند كه نماينده يك ميليارد نفر مردم اين كشور و 37 حزب هند هستند، خواهان گسترش و استحكام روابط با جمهوري اسلامي ايران هستند، گفت: ايران و هند به عنوان دو كشور دوست با توجه به ارتباطات و مناسبات ريشه دار در تمدن دو ملت مي توانند همكاري هاي گسترده اي براي تحكيم مناسبات داشته باشند.
وي با بيان اين كه اين قرن، قرن آسياست و ايران و هند مي توانند نقش مهمي در اين قاره داشته و نداي صلح و آزادي را براي تمامي ملت ها از اين قاره ارائه دهند، گفت: دو كشور تعهد زيادي به صلح و امنيت دارند و بايد در اين زمينه همكاري هاي گسترده اي براي ثبات و امنيت در منطقه داشته باشيم.
ميراكومار همچنين پيشرفت هاي بزرگ اقتصادي جمهوري اسلامي ايران را با توجه به گزارش صندوق بين المللي پول و مشكلات و فشارهاي بين المللي، قابل تقدير دانست و خاطرنشان كرد: هند به عنوان دوست ملت و دولت ايران همواره خواستار پيشرفت و ايجاد جهش هاي بلند در اين كشور است، چرا كه دو كشور از اقتصادهاي نوظهور و در حال رشد هستند كه توجه جهان به آنها جلب شده و انتقال تكنولوژي ميان ايران و هند مي تواند اين جهش و پيشرفت را با شتاب و سرعت روزافزوني روبرو كند.
محمود احمدي نژاد نيز در اين ديدارگفت: ايران و هند كانون جوشش فرهنگ هاي انساني هستند و مي توانند پاسخ مناسبي به نياز جهاني ارائه دهند.
رئيس جمهور با اشاره به گسترش همكاري هاي دوكشور در سطوح دوجانبه، منطقه اي و بين المللي، خاطرنشان كرد: ايران و هند مي توانند در مدت كوتاهي حجم مبادلات و همكاري هاي اقتصادي را به بيش از دو برابر برسانند و هيچ محدوديتي از سوي جمهوري اسلامي ايران براي توسعه روابط در بخش هاي مختلف انرژي، حمل و نقل، تجارت، تعاملات فرهنگي و همكاري هاي علمي وجود ندارد.
وي همچنين بر گسترش همكاري هاي علمي و فناوري ميان دو كشور تاكيد كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران از حضور شركت هاي هندي در اجراي پروژه هاي راه، بندر و انرژي و ساير زمينه ها استقبال مي كند.
احمدي نژاد، هند را يكي از پايه گذاران جنبش عدم تعهد و كشوري تاثيرگذار در اين جنبش دانست و تصريح كرد: در شرايطي كه ساز و كارهاي سازمان ملل نمي توانند پاسخگوي مشكلات جهاني باشند، افزايش همكاري هاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد مي تواند كمك بزرگي در جهت رفع مشكلات جهاني باشد.

 



وزير دفاع خبر داد احتمال اعزام ناو گروه دريايي ايران به اقيانوس اطلس

وزير دفاع گفت ايران از اعزام ناو گروه دريايي به اقيانوس اطلس صرف نظر نكرده است.
سردار سرتيپ احمد وحيدي اظهار داشت: اعزام اين ناو گروه جزو برنامه هاي آينده ما است و هر زمان كه صلاح بدانيم و نياز باشد اين اعزام انجام مي شود.
وي با اشاره به اين كه زمان دقيق اعزام ناو گروه مشخص نيست، به ايرنا گفت: براساس اقتضائات زماني و ضرورت هايي كه تشخيص داده مي شود ناو گروه به اقيانوس اطلس اعزام مي شود.
امير دريادار «حبيب الله سياري» فرمانده نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران هم پيش از اين اعزام نخستين ناو گروه دريايي ايران به اقيانوس اطلس خبر داده بود كه با واكنش مقامات آمريكايي مواجه شد. برخي رسانه هاي غربي نيز ادعا كردند ايران تحت فشار آمريكا از اعزام اين ناو گروه صرف نظر كرده است.

 



روز شنبه انجام شد
هشدار دانشگاهيان تهران به دولت آمريكا درباره سركوب قيام وال استريت

دانشجويان، اساتيد و كاركنان دانشگاه تهران در گراميداشت يوم الله 13آبان و در حمايت از ايام وال استريت در اين دانشگاه تجمع كردند.
دانشگاهيان تهران تجمع خود را از مسجد دانشگاه تهران آغاز كرده و با شعارهاي مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل، مرگ بر انگليس، مرگ بر اسلام آمريكايي، دانشجو بيدار است از آمريكا بيزار است، مرگ بر آل سعود و هم غزه هم لبنان جانم فداي قرآن، نسبت به سياست هاي خصمانه آمريكا اعتراض كردند.
دانشگاهيان تهران با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضامين «مرگ بر سرمايه داري آمريكايي»، «مرگ بر انگليس» و «آزادي بيان در وال استريت كجاست؟» نسبت به سركوب دولتمردان آمريكا و اروپا عليه قيام وال استريت اعتراض كردند.
در اين تجمع حجت الاسلام ابراهيم كلانتري مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران و فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران حضور داشتند.
تجمع كنندگان در ادامه از مقابل مسجد دانشگاه تهران تا سر در اين دانشگاه راهپيمايي كردند.
دانشگاهيان تهران در مقابل سر در دانشگاه تهران بيانيه پاياني خود را قرائت كردند كه در بخشي از اين بيانيه آمده است: امروز آمريكا بايد پاسخگوي مردم خود باشد كه در وال استريت دست به اعتراض زده اند. ديري نخواهد پائيد كه شاهد سقوط نظام سرمايه داري و به قدرت رسيدن مسلمانان در جهان خواهيم بود.
در بخش پاياني اين بيانيه تأكيد شده است: ما دانشگاهيان دانشگاه تهران ضمن گراميداشت تسخير لانه جاسوسي سابق آمريكا توسط دانشجويان پيرو خط امام(ره) از ظلم ستيزان و معترضان قيام وال استريت حمايت مي كنيم.
نامه دانشجويان ايراني به دانشجويان آمريكايي
در همين حال، اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي ايران با صدور نامه اي خطاب به دانشجويان آمريكايي مواضع خود را نسبت به تهديدات آمريكا و انتشار 100سند از اقدامات تروريستي آمريكا در ايران اعلام كردند.
در بخشي از اين نامه آمده است: امروز ما ديگر تاب تحمل تهمت ها و اهانت ها و زورگويي هاي دولتمردان شما را نداريم و اكنون با انتشار 100سند درباره تروريست بودن دولت مردان آمريكا، آبروي آن ها را خواهيم برد و با تمام توان از 99درصد مخالفان سياست هاي آمريكا در داخل و خارج اين كشور حمايت مي كنيم و دولتمردان اين كشور را تحت تعقيب قرار خواهيم داد چه اينكه آن ها نه نزد ما و نه نزد شما و نه نزد هيچ ملت آزاده اي آبرويي ندارند.
ما 32 سال پيش براساس اسناد موجود در لانه جاسوسي نشان داديم كه آمريكا به دنبال فروپاشي نظام نوپاي اسلامي ما بود و اكنون هم اسنادي داريم كه نشان مي دهد آمريكا با هدايت تروريست ها قصد دارد كشورها و كساني را كه عليه آمريكا هستند هدف قرار دهد.
اسنادي در دست داريم كه نشان مي دهد نه تنها آمريكا افراد را مديريت مي كند بلكه در سند ديگري مشخص است كه دولتمردان آمريكايي با هدايت تروريست ها و پشتيباني مالي از آنان عليه تاسيسات و زيرساخت هاي كشورها فعال هستند.
دبيركل سازمان ملل بايستي طبق كنوانسيون اين اسناد را در اختيار ساير كشورها قرار دهد و تعقيب دولت آمريكا در دستور كار باشد. اما ما دانشجويان ايراني اين اسناد را در دانشگاه هاي خود نيز منتشر مي كنيم و از شما نيز مي خواهيم تا اين اسناد را در دانشگاه هاي خود منتشر و در اختيار تمامي دانشجويان آزاديخواه جهاني قرار دهيد.

 



نقدي : بسيج در عرصه سايبر شگفتي مي آفريند

رئيس سازمان بسيج مستضعفين از شگفتي آفريني بسيج در عرصه سايبر در آينده اي نزديك خبر داد.
سردار محمدرضا نقدي در خصوص نقش آفريني بسيج در عرصه سايبري گفت: شايد در گذشته بعضي از مقررات نظامي را طوري به بسيج تعميم داده بودند كه امكان حضور اين نهاد در عرصه سايبر محدود شده بود در حاليكه ما سعي كرديم همه اين مقررات را كنار بگذاريم و مجال بدهيم تا بسيجيان بتوانند در اين عرصه هم نقش آفريني خود را داشته باشند و طبيعتا هرچه جلوتر برويم اثرگذاري بسيجي ها در اين عرصه بيشتر خواهد شد و بزودي شاهد شگفتي سازيهاي بسيج در اين عرصه خواهيد بود.
نقدي در رابطه با طرح هدفمند ترور شخصيت هاي نظامي ايران بويژه فرمانده سپاه قدس از سوي آمريكايي ها هم گفت: آنها ماهيت خود را با اين اظهارات نشان داده اند و اگر آنها ترور هم بكنند ما در مقابل آنها دست به اسلحه نمي بريم چون شليك به جسد مرده بي فايده است.
وي با تاكيد بر اينكه آمريكا ديگر مرده است و اين اظهارات آنها نيز جزء تلاشهاي مذبوحانه شان است، به مهر گفت: به هرحال خون ملت ايران هميشه بيداري بخش بوده است چون آنها نتيجه اين كار پليد خود را در ابتداي انقلاب ديدند و فهميدند هرچقدر كه از ما بكشند مردم ما بيدارتر خواهند شد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در ادامه در بيان تفاوت مراسم برائت از مشركين امسال با سالهاي گذشته نيز اظهار داشت: مراسم برائت از مشركين در حال حاضر از فضايي كه سالهاي قبل داشتيم عبور كرده است چون در سالهاي اول انقلاب مردم دنيا با اين شعارها آشنا نبودند، مسلمانان اين فرهنگ و ادبيات مبارزه با سلطه گران را هنوز ياد نگرفته بودند و برگزاري مراسم برائت از مشركين نقش بسيار حياتي در انتقال اخبار و اطلاعات و شيوه هاي مبارزه عليه ظلم و زور داشت در حالي كه امروز با به راه افتادن موج بيداري اسلامي در دنيا شرايط بطور كلي تغيير كرده است و فكر مي كنم مراسم برائت از مشركين امسال با شكوهتر از سال گذشته برگزار شود. وي در عين حال هشدار داد: اگر سعوديها يا عوامل صهيونيستي بخواهند جلوي برگزاري اين مراسم را بگيرند نتيجه خوبي نخواهند گرفت.

 



نگاهي به چند و چون ولايت (1)

از افتخارات ما شيعيان ولايت اهل بيت است و اين سرمايه بزرگي است كه براي سعادت دنيا و آخرتمان به آن دل بسته ايم. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي يكي ديگر از افتخارات الهي براي جامعه ما رقم خورد و آن اينكه حكومت ما مبتني بر ولايت شد؛ ولايتي كه شعاع ولايت اهل بيت است. همانطور كه ماه نورش را از خورشيد مي گيرد و اگر خورشيد به آن نتابد، نوري ندارد، ولي فقيه هم انساني است مثل ساير انسان ها، اما از ناحيه خورشيد ولايت يعني امام معصوم(ع) بر او نوري مي تابد كه مردم از آن نور بهره مي برند و همان طور كه خداوند متعال امام معصوم را به وسيله پيغمبر اكرم تعيين فرموده است، بايد ولي فقيه هم به صورتي به خداي متعال، پيغمبر اكرم و ائمه اطهار اتصال داشته باشد. براي اين انتساب است كه ائمه عليهم السلام فرمودند كسي كه واجد اين شرايط باشد جانشين ماست؛ كسي كه علم، فقاهت و دين را بهتر از ديگران بشناسد، تقوي و خداترسي اش بيش از ديگران باشد و منافع جامعه و مصالح اسلام را فداي منافع خودش نمي كند و به مسائل جامعه آگاه است و فريب دشمنان را نمي خورد، نور امامت به او مي تابد و او نزديكترين و شبيه ترين افراد به امام معصوم است كه هرگاه به امام معصوم دسترسي نداريم از او استفاده مي كنيم. همان طور كه وقتي از نور خورشيد بهره مند نمي شويم از نور ماه بهره مي بريم. نور ماه هم نور خورشيد است. ماه، جسمي سياه و تاريك است. نوري كه ما شب ها در آسمان مي بينيم نور خورشيد است كه به ماه تابيده است و از ماه منعكس مي شود.
ولايت، تنها محبت نيست
همه با مفهوم ولايت آشنا هستيم. ولايت، جزء فرهنگ شيعه است، اما كمتر درباره معنا، ويژگي ها، مشخصه ها و مؤلفه هاي آن فكر مي كنم. ولايت واژه اي عربي است كه در فارسي، واژه اي كه كاملا معادل آن باشد نداريم و معناي دقيق آن را به فارسي نمي دانيم. برخي تصور مي كنند. معناي ولايت دوست داشتن است. بله، دوست داشتن لازمه ولايت است، اما عين معني ولايت نيست. محبت اهل بيت به شيعيان اختصاص ندارد؛ اكثريت قريب به اتفاق مسلمانان، اهل بيت پيغمبر را دوست دارند. در بين برادران اهل تسنن كساني هستند كه محبتشان نسبت به اهل بيت كمتر از امثال بنده نيست. واقعا عاشق اهل بيت هستند. به امامتشان اعتقاد ندارند، اما به خاطر انتسابشان به پيغمبر و فضايلشان، دوستشان دارند، علم، زهد، شجاعت، و كمالات ديگرشان را انكار نمي كنند.
نمي دانم شما چه اندازه با برادران اهل تسنن ارتباط و از روحياتشان خبر داريد، ولي هم در ايران و هم در كشورهاي عربي، بسياري از اهل تسنن هستند كه واقعاً نسبت به اهل بيت عشق مي ورزند.
مشهد رأس الحسين
مصر كشوري سني نشين است. شيعه آن بسيار كم است. قاهره، پايتخت آن، شهر بسيار بزرگي است، شايد از تهران هم بزرگ تر است. يك شهر قديمي دارد و مثل تهران شهرك هايي در كنار آن ساخته اند. شهر عظيمي شده است. مركز شهر قديمي آن دانشگاه الازهر و جامع الازهر و ميدان الازهر است كه يادگار سلاطين فاطمي است.فاطميان گروهي از سلاطين شيعه هفت امامي بودند كه سال ها بر مصر حكومت مي كردند. بيشتر عظمت و فرهنگ مصر از دوران فاطميان است. در اطراف ميدان مركزي اين شهر چند ساختمان عظيم وجود دارد. يكي از آنها دانشگاه الازهر است كه تقريباً بزرگترين دانشگاه اسلامي دنيا به شمار مي رود و در آن بيشتر علوم ديني تدريس مي شود. يك طرف آن هم مسجد الازهر است كه به دانشگاه وصل است. طرف ديگر آن هم مشهد رأس الحسين است؛ بارگاهي است مثل بارگاه حضرت معصومه(س). بارگاه مفصلي است. از بارگاه هاي بعضي از امامان بزرگتر است. مصريان معتقدند كه سر سيدالشهدا(ع) در اين جا دفن شده است. مقبره عظيمي ساخته اند و اطراف آن هم رواق هاي بسياري وجود دارد. وقتي مصري ها ازدواج مي كنند؛ عقدشان را كه خواندند عروس و داماد به مشهد رأس الحسين مي آيند و براي تبرك شيريني پخش مي كنند، هلهله مي كنند و تا عروس و داماد به حرم رأس الحسين نيايند عروسي شان مبارك نمي شود. بنده خودم ديده ام كه عرض مي كنم. وقتي به آنجا مي آيند، به خاك مي افتند و آستانه در را مي بوسند. اين احترام فقط به خاطر اين است كه معتقدند سر امام حسين(ع) در آن جا دفن است؛ البته ما معتقديم اين گونه نيست، اما آنها چنين اعتقادي دارند و هميشه، روز و شب اين حرم زوار دارد. منظور اين است كه معناي سني بودن اين نيست كه به اهل بيت محبت نداشته باشند. شايد حدود بيست سال پيش با آقاي مسعودي خميني؛ توليت پيشين حرم حضرت معصومه(س) سفري به مالزي و اندونزي داشتيم. آنجا به دفتر رابطه العالم الاسلامي كه يك سازمان جهاني است، رفتيم. اصل آن در كشور سعودي است و در هر يك از كشورهاي اسلامي دفتر و نماينده اي دارد كه ارتباطشان را با كشور سعودي حفظ كنند. آنجا بيشتر درس قرآن و ادبيات عربي برگزار مي شود. جلسات ديگري هم دارند. نماينده رابطه العالم الاسلامي مالزي يك مصري شافعي بود. جواني مصري مهمان او بود. گفت اگر شما اجازه دهيد ايشان قصيده اي كه در مدح اهل بيت گفته است بخواند. اين جوان مصري يك قصيده در مدح اهل بيت خواند كه بنده و آقاي مسعودي از شوق بي اختيار به گريه افتاديم از بس زيبا گفته بود.
منظورم اين است كه حتي كفار هم محبت اهل بيت را دارند، چه برسد به مسلمانان. مگر مي شود مسلماني، دختر و پسر پيغمبر را دوست نداشته باشد. آن هم با اين كمالاتي كه از ائمه همه عالم را پر كرده است. گروه شاذي بودند كه با اهل بيت دشمني داشتند كه معلوم نيست اصلا كسي از آنها باقي مانده باشد. بنابراين اگر معناي ولايت، محبت است تقريباً همه مسلمانان محبت دارند. همه اهل بيت را دوست دارند آن هم دوست داشتن هاي عجيب. واقعاً عاشقانه درباره آنها سخن مي گويند و اظهار محبت مي كنند، پس ولايتي كه ما شيعيان مي گوييم به چه معناست؟ حتماً اضافه اي دارد و فقط دوست داشتن نيست؛ چون ديگران هم اين محبت را دارند.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه)- مشهد مقدس، 8/9/1389
زلال بصيرت در دهه ولايت روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



رئيس سازمان انرژي اتمي: ايران صادر كننده تجهيزات خلأ مي شود

رئيس سازمان انرژي اتمي در يادداشتي با اشاره به تأثير معكوس تحريم ها عليه ايران اعلام كرد كه پس از 30 سال تحريم ايران اكنون در تدارك صادرات تجهيزات خلأ است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، در اين يادداشت آمده است: در سال هاي اخير، پيشرفت هاي قابل ملاحظه و بسياري در عرصه هاي مختلف فناوري، علمي و هسته اي كشور روي داده است. به عنوان نمونه مي توان به راه اندازي مقدماتي نيروگاه بوشهر اشاره كرد. با راه اندازي مقدماتي اين نيروگاه، برق آن به شبكه متصل شد كه اين برق پايدار بوده و مشكل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.
اكنون روند راه اندازي كامل اين نيروگاه در حال طي شدن است و آزمايش هاي استاندارد نيز در حال انجام شدن مي باشد. سرعت انجام امور و كارها در دولت هاي نهم و دهم با شجاعتي كه دكتر احمدي نژاد در مسائل مختلف داشته و دارد، افزايش يافته و بودجه بيشتري نيز به كار اختصاص داده شده است.
اين شجاعت به بقيه افراد و خدمتگزاران نيز تسري پيدا كرده، چرا كه اگر كسي در مسائل علمي و فني بخواهد به پيشرفت قابل ملاحظه اي دست يابد، بايد در اين زمينه جسورانه رفتار كند و شجاعت لازم را داشته و آن را به كار ببرد.
خوشبختانه همدلي و هميت جواناني كه مشغول كار شده اند و پرسنل باسابقه و با تجربه سازمان انرژي اتمي در كنار حمايت هاي دولت محترم و خدمتگزار باعث جلو رفتن و رشد كشور در عرصه هسته اي شده است. دستاوردهاي بزرگي همچون توليد سوخت، راه اندازي مقدماتي نيروگاه بوشهر، غني سازي و توليد راديودارو همه و همه مرهون همين حمايت هايي است كه مسئولان كشور داشته اند كه در آن، دولت سهم قابل ملاحظه اي دارد.
موضوع ديگري كه بايد به آن اشاره شود، بحث تحريم ها است. نمي توان گفت كه تحريم هيچ اثري ندارد. ممكن است اين تحريم ها در برخي مسائل موجب كندي حركت ما شود، اما خوبي هايي هم دارد، از جمله: باعث مي شود كه ما به توان داخلي و توليد داخل كشور بيشتر بها دهيم، موجب رشد قدرت فكري و ابتكار عمل ما مي شود و... به طور كلي خريد كالاها امري ساده و آسان است، زماني كه در بازار كالايي وجود دارد، به راحتي خريداري مي شود، اما زماني كه آن كالا فروخته نمي شود، نبايد دست روي دست گذاشت، بلكه بايد براي توليد آن تلاش كرد. به طور مثال براي خريد يك كالاي صنعتي مانند خيلي از كشورها آن را از بازارهاي جهاني تهيه مي كرديم و روي آن سرمايه گذاري نمي كرديم، اما برخي قدرت هاي غربي فروش اين كالاها را در بازار براي ما محدود كردند. ممكن است مثلاً چند ماه در كار ما اختلالي ايجاد شود، اما مطمئناً اگر ادامه پيدا كند به سمت ساخت و توليد آن خواهيم رفت، مانند تكنولوژي خلأ. نزديك به 30 سال است كه ايران در زمينه تكنولوژي خلأ تحت تحريم است. در داخل كشور كالاهايي كه مربوط به اين تكنولوژي است، وارد شده، اما اخيراً آمده اند و محصولات مرتبط خرابكاري يا تحريم ها را تشديد كرده اند.
اكنون در حال تصميم گيري در اين باره هستيم تا كشورمان را بيشتر خودكفا كنيم و به سمت صادرات هم برويم. مطمئناً در زمينه سرمايه گذاري حتماً به صادرات فكر مي كنيم، چرا كه آن محصول بايد مقرون به صرفه نيز باشد، زيرا مگر نياز ما به تجهيزات خلأ چقدر است؟ اين مسائل جملگي باعث مي شود كه ايران به عنوان يك صادركننده تجهيزات خلأ وارد بازار جهاني شود. من از اين تحريم استقبال مي كنم، چرا كه تصور مي كنم اين مسائل باعث ايجاد اشتغال در كشور و حذف واسطه گري ها و دلالي ها مي شود.

 



ويروس «دوكو» به 7 كشور اروپايي حمله كرد

ويروس دوكو در 12 كشور جهان از جمله 7 كشور اروپايي مشاهده شد.
شركت امنيت رايانه اي سيمانتك روز پنجشنبه 12 آبان اعلام كرد ويروس رايانه اي دوكو در كشورهاي فرانسه، هلند، سوئيس، اوكراين، هند، ايران، سودان، ويتنام، انگليس، اتريش، مجارستان و اندونزي شناسايي شده است.
دوكو ويروسي است كه كدهاي اصلي آن كاملا مشابه ويروس استاكس نت است و مي تواند با جمع آوري اطلاعات سيستم ها و مجتمع هاي صنعتي زمينه را براي در اختيار گرفتن كنترل آنها از راه دور فراهم كند.
استاكس نت ويروسي است كه آمريكا و اسرائيل با مشاركت چند كشور اروپايي به قصد ضربه زدن به برنامه غني سازي ايران منتشر كردند اما ايران توانست با موفقيت كدهاي آن را كشف و آن را مهار كند.
اكنون دوكو كه برادر كوچك استاكس نت خوانده مي شود به كشورهاي اروپايي حمله كرده است.
سيمانتك در گزارش خود ضمن تاكيد بر اين كه «تهديد دوكو در حال گسترش است» نوشت: «اين ويروس دربر دارنده تهديدي تقريبا مشابه اما با هدفي كاملا متفاوت با استاكس نت است. اين ويروس ابزار دستيابي از فاصله دور است، كه هدف آن خرابكاري به طور مستقيم در سامانه كنترل صنعتي نيست بلكه بيشتر كنترل اطلاعات در بخش هايي مانند توليدكننده هاي سامانه كنترل در صنايع با هدف انجام حملات آسان تر به بخش هاي ثالث، هدف آن است».
ممكن است دوكو از سوي برخي هكرهاي مستقل ايراني با هدف انتقام گيري از حمله استاكس نت طراحي شده باشد.
كارشناسان مي گويند دوكو مي تواند با استفاده از يك نقص امنيتي ويندوز در يك رايانه نفوذ كرده و در يك فايل word مخفي شود. لازم به ذكر است كارشناسان مطلع مشاهده دوكو در ايران را تاييد نمي كنند.

 



وزير خارجه مصر: ايران كشوري بزرگ است ، ارتباط ما با آن طبيعي خواهد بود

وزير امور خارجه مصر ايران را كشوري بزرگ خواند و بر تعامل قاهره با كشورمان به روشي كاملاً طبيعي تأكيد كرد.
محمد عمرو در برنامه «به وقت قاهره» از شبكه ماهواره اي دريم، بيان كرد: ايران كشوري بزرگ در منطقه است كه نمي توان اين واقعيت را ناديده گرفت، اما ما نه از اين كشور ياري مي خواهيم و نه در مقابل آن مي ايستيم بلكه كاملاً طبيعي با آن رفتار خواهيم كرد.
وي همچنين به وجود دفتر حافظ منافع ايران در مصر و اداره آن از سوي يكي از قديمي ترين ديپلمات هاي ايراني و دفتر حافظ منافع مصر در تهران اشاره كرد و افزود: ارتباطات دوطرفه چه از طريق اين دفاتر و چه از طريق محافل بين المللي ادامه دارد.
عمرو ادامه داد: در جنبش غير متعهدها هم ما رئيس فعلي اين جنبش هستيم و ايران رئيس آينده آن خواهد بود. رئيس سابق آن، كوبا هم حضور دارد كه به واسطه اين حضور ديدارها همچنان ادامه دارد.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت اخبار مصر، وزير خارجه مصر بيان كرد: ما با هم به تبادل نظر پرداخته و درباره مشكلات موجود با يكديگر صحبت مي كنيم. هنوز زمان تبادل سفرا به معناي بازگشايي سفارتخانه ها فرا نرسيده است، اما دفتر ما در آنجا هست و آنها هم نمايندگاني در كشور ما دارند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14