(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22  آبان 1390- شماره 20072

يادداشت خبرنگار
واگذاري كليه خدمات شهري مشهد به بخش خصوصي
در استان البرز 5هزار زن سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد بيمه شدند
كوتاه از ورزش شهرستانها
5 هزار شهيد دفاع مقدس اصفهان دانش آموز بودند
برداشت 400 تن ميگو در جزيره هنگام
اعزام 3هزار و 200 دانش آموز به مناطق عملياتي جنوب
انتقال سفال هاي منقوش چندهزارساله به قزوين
برخي ازتوليدي هاي استان گلستان تهديد به تعطيلي شده اند
70درصد سارقان دستگير شده در اصفهان معتاد هستند
انتقاد از اجرايي نشدن قانون حمايت از ايثارگران
ازدواج دختران ايراني با اتباع خارجي غيرقانوني است
قنات تاريخي ندوشن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد
مجازات استفاده كنندگان از سلاح هاي سرد و گرم غيرمجاز تشديد شد
رشد 10 برابري صادرات در استان يزد



يادداشت خبرنگار

سهم اليگودرز از طرح هاي ملي كجاست؟
بدون شك احداث راه هاي ريلي و جاده اي اساس توسعه هر كشوري به شمار مي رود؛ كه در همين راستا اخيراً با حضور رئيس جمهور عمليات اجرايي دو طرح ريلي شامل (راه آهن دورود- خرم آباد- انديمشك و راه آهن دورود- بروجرد- ملاير) و همچنين عمليات اجرايي طرح آزادراه خرم آباد- بروجرد- اراك آغاز شد.
يقيناً با اجراي اين طرح ها منافعي نصيب مردم شهرهاي خرم آباد- بروجرد، دورود -پلدختر خواهد شد. اما به راستي سهم شهرهايي نظير اليگودرز و ازنا از منافع طرح هاي ملي از اين دست در كدام قسمت تعريف شده است؟! آيا شايسته نبود در سفر رياست محترم جمهوري به لرستان عمليات اجرايي راه آهن ازنا- اليگودرز-اصفهان نيز آغاز مي شد؟!
طرحي كه مطالعات آن انجام شده و در سال گذشته مجوز كميسيون ماده 32 وزارت راه و ترابري (سابق) را نيز اخذ كرد و با اعتبار اوليه 30 ميليارد ريال به همراه طرح هاي مذكور در رديف مصوبات سومين سفر هيئت دولت به لرستان قرار گرفت؛ اما متأسفانه از قافله طرح هاي هم رديف خود عقب نگه داشته شد و اجرايي نشد.
آري حسرت و اندوه روزي كه مديران استان مي توانستند با رعايت عدالت علاوه بر ديگر شهرها كام مردم شرق لرستان را نيز از بركات سفر ويژه رئيس جمهور به اين استان شيرين كنند هرگز فراموش نخواهد شد.
در اينجا به اهميت و مزاياي اجراي طرح راه آهن ازنا-اليگودرز-اصفهان اشاره كرده و قضاوت در مورد توجيه اقتصادي طرح را به مردم و مسئولان مي سپاريم.
1 - با احداث خط ريلي مذكور تقريباً به طول 270 كيلومتر استان هاي خوزستان، اصفهان و لرستان به يكديگر متصل خواهند شد و توسعه نيافتگي و عقب ماندگي شهرها و بخش هاي بسياري در مسير مذكور به واسطه اين خط آهن جبران خواهد شد.
2- مسير مذكور تقريباً مسيري هموار مي باشد و كمترين نياز را به احداث تونل دارد كه همين امر هزينه هاي كمتري در مقايسه با طرح هاي مشابه به دولت تحميل خواهد كرد.
3- با عنايت به ترافيك سنگين جاده اصفهان- خوزستان- بندر امام و شهرهاي غرب كشور و نيز خسارات سنگين جاني و مالي كه به واسطه تصادفات بي شمار در اين محور بر مردم و دولت تحميل مي شود، اتصال راه آهن اصفهان- خوزستان مي تواند بخش اعظمي از ترافيك اين جاده و خسارات ناشي از تصادفات را كاهش دهد.
4- شهرهاي استان اصفهان و لرستان به ويژه اليگودرز مبادلات كالاهاي بسياري نظير سنگ معدني- آهن آلات و... را با استان خوزستان انجام مي دهند كه احداث خط آهن در اين مسير زمينه مبادلات و صادرات بيشتري را فراهم خواهد كرد.
5- مردم شهرهاي استان لرستان همواره جهت مسافرت به استان اصفهان با مشكلاتي نظير كمبود وسايل نقليه عمومي و انسداد جاده مذكور در زمان بارش برف مواجه هستند؛ كما اينكه اين مشكل شامل حال مردم اصفهان نيز مي شود كه در صورت اجراي راه آهن ازنا- اليگودرز- اصفهان تا حدود زيادي مشكلات حمل و نقل بين شهري كاهش مي يابد.
بهرحال اميدواريم مسئولان استان به ويژه استاندار محترم با هدف رفع شبهاتي از جمله تبعيض و بي عدالتي كه در اذهان مردم اليگودرز پيش آمده براي تسريع در شروع عمليات اين طرح اقدامي اساسي انجام دهند.
عباس شاه علي
خبرنگار كيهان در اليگودرز

 



واگذاري كليه خدمات شهري مشهد به بخش خصوصي

مشهد- خبرنگار كيهان:
مدير برنامه ريزي خدمات شهري، شهرداري مشهد گفت: در يك دوره زماني معين شاهد انجام كليه امور خدمات شهري به صورت صددرصد توسط بخش خصوصي خواهيم بود.
رمضانعلي شورابي با اشاره به تحول خدمات شهري اظهار داشت: آغاز اين تحولات با توانمندسازي پيمانكاران خدمات شهري صورت مي گيرد.
وي افزود: در اين برنامه با تغيير روش نحوه واگذاري پيمان هاي خدمات شهري، پيمانكاران موظف به تامين كليه ماشين آلات مكانيزه خواهند شد.
مدير برنامه ريزي خدمات شهري شهرداري مشهد، با تاكيد بر برخي نيازهاي نيروي كارگر از جمله، دريافت حقوق (كارگران خدمات شهري)، كنترل رابطه كارگري بين كارگران و پيمانكاران و... عنوان داشت: در قراردادهاي جديد با انجام بيمه تكميلي، درمان براي كارگران اين بخش نيز محقق خواهد شد.

 



در استان البرز 5هزار زن سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد بيمه شدند

كرج- خبرنگار كيهان:
تعداد پنج هزار زن سرپرست خانوار شهري زير 50 سال تحت حمايت كميته امداد امام خميني استان البرز به صندوق بيمه تأمين اجتماعي معرفي و بيمه شدند.
مديركل كميته امداد امام خميني استان البرز با اشاره به اجراي طرح شناسايي و بيمه تأمين اجتماعي مددجويان تحت حمايت اين نهاد به خبرنگار كيهان گفت: بر اين اساس بانوان تحت حمايت كمتر از 50 سال و شهرنشين كه تاكنون تحت پوشش هيچ نوع بيمه اي نبوده اند شناسايي و از خدمات بيمه كميته امداد بهره مند شدند.
علي سالاركيا اظهار داشت: منابع مالي اجراي طرح بيمه زنان سرپرست خانوار از سوي دولت و كميته امداد تأمين شده است.
وي خاطرنشان كرد: براساس اجراي طرح فوق، بانوان سرپرست خانوار پس از بيمه شدن مي توانند از مزاياي مختلف بيمه اي كه شامل بيمه درمان، بيمه بازنشستگي، بيمه از كارافتادگي و غيره بهره مند شوند.

 



كوتاه از ورزش شهرستانها

گلستاني ها طلا گرفتند
گرگان- خبرنگار كيهان: تيم دووميداني جوانان استان گلستان در دومين دوره مسابقات قهرماني جوانان كشور كه در شيراز برگزار شد توانست با كسب 3 مدال طلا، 3 مدال نقره و 2 برنز مقام دوم كشور را كسب كند.
ناصر توماج از بندر تركمن در پرش با نيزه مقام دوم، اميرحسين حسيني از كردكوي در پرتاب نيزه مقام اول، حسين خليلي نژاد از گرگان در 400 متر با مانع مقام دوم، پژمان قلعه نوعي از كردكوي در پرتاب وزنه مقام اول و مهدي محمدي از كردكوي مقام دوم، الياس شيرواني از گميشان در سه گام مقام سوم، ميثم كياني از كردكوي در پرتاب وزنه مقام سوم و جمال الدين ثنايي از بندر تركمن مقام اول در رشته دهگانه را كسب كردند.
قهرماني زنان ژيمناستيك اراك
اراك- خبرنگار كيهان: مسابقات انتخابي ژيمناستيك بانوان استان مركزي در اراك برگزار شد.
در اين دوره از رقابت ها تيم اراك عنوان قهرماني را بدست آورد تيم ساوه بر سكوي دوم ايستاد و تيم هاي شازند و تفرش مشتركاً سوم شدند.
رقابت 82 شطرنج باز
¤ سيزدهمين دوره مسابقات شطرنج قهرماني ناشنوايان كشور در رده بزرگسالان با شركت 82 شطرنج باز از 18 استان كشور به روش سوئيسي برگزار شد. در اين مسابقات تيم تهران با كسب 13 امتياز در سكوي نخست ايستاد و تيم هاي كرمانشاه و فارس به ترتيب در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند. همچنين، زينت گلشني و مطهره حسين زاده از تهران، فاطمه جانفدا از خراسان جنوبي، ليلا غفاري از مركزي و مرضيه آذر دست از لرستان عنوان قهرماني ميزهاي مختلف را بدست آوردند.
اراك ميزبان مسابقات بسكتبال با ويلچر
¤ مسابقات مرحله نخست ليگ برتر بسكتبال با ويلچر كشور با شركت چهار تيم در اراك برگزار شد و در پايان تيم شهيد دادشي كهريزك تهران مقام نخست را بدست آورد تيم هاي ايثار قم و هيئت جانبازان اراك به ترتيب دوم و سوم شدند.
اراك قهرمان ژيمناستيك بانوان
اراك- خبرنگار كيهان: مسابقات انتخابي ژيمناستيك بانوان استان مركزي، در مجموعه ورزشي شهداي پنجم مرداد اراك برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات تيم اراك قهرمان شد، تيم ساوه بر سكوي دوم ايستاد و تيمهاي شازند و تفرش مشتركاً سوم شدند.
كسب مقام نخست مسابقات دارت
¤در ششمين دوره مسابقات قهرماني كشور دارت، ورزشكاران بانوان «تالاسمي ماژور» كه در خرم آباد برگزار شد، تيم استان مركزي مقام نخست را كسب كرد.
در اين دوره از مسابقات كه در سه رده سني و زير نظر فاطمه نجفي نماينده فدراسيون ورزشهاي بيماران خاص و پيوند اعضا برگزار شد، ورزشكاران استان مركزي مقامهاي زير را بدست آوردند.
در رده سني 28-22سال، زهره اكبري و فاطمه عباسي به ترتيب مقامهاي دوم و سوم را كسب كردند.
در رده سني 29سال به بالا: عاطفه سليم هم به مقام سوم دست يافت. و در مجموع تيمي: مركزي با 25 امتياز اول، گيلان با 21امتياز دوم و همدان با 17امتياز سوم شدند.
برگزاري كلاس مربيگري جودو
¤رئيس هيئت جودوي استان مركزي، از برگزاري كلاس دوباره آموزي مربيگري جودوكاران زن اين استان در اراك خبر داد.
محمدرضا اخگر گفت: در اين كارگاه آموزشي يك روزه 20نفر از جودوكاران استان براي دريافت كمربند مشكي و ارتقا به مربيگري شركت داشتند.
برترين هاي زنان دراگون قهرماني كشور انتخاب شدند
اصفهان- خبرنگار كيهان: تيم 20نفره خواهران آب منطقه اي اصفهان موفق شد در ماراتن سخت و فشرده دراگون قهرماني كشور سكوي سوم اين رقابت ها را كسب كند.
پنجمين دوره مسابقات قهرماني كشور و انتخابي تيم ملي با شركت 9تيم گيلان، تهران، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، آذربايجان غربي، خوزستان، كرمانشاه و مركزي در دو مسافت 2هزار متر و 500متر در درياچه مجموعه ورزشي آزادي برگزار شد كه در نهايت در مسافت 2هزار متر تعقيبي باشگاه فرهنگي ورزشي آب منطقه اي اصفهان در گروه دوم با بوشهر، گيلان و تهران همگروه شد و در يك رقابت نفسگير و سخت موفق شد بعد از گيلان و تهران مقام سال گذشته سومي خود را تكرار كند. گيلان قهرمان بلامنازع دراگون بوت كشور در اين مصاف با زمان 44:56:12 مقام اول، تيم تهران با زمان 52:14:12 مقام دوم و تيم آب منطقه اي اصفهان با زمان 94:44:12 مقام سوم را احراز كرد.
در مسافت 500 متر تيم گيلان با زمان 63:25:2 مقام اول، تهران با زمان 89:27:2 مقام دوم و تيم هرمزگان با زمان 48:30:2 سوم و تيم آب منطقه اي اصفهان با زمان 12:37:2 مقام چهارم را به دست آورد.
در مجموع امتيازات گيلان با 18 كاپ اول، تهران با 16امتياز دوم و تيم هاي آب منطقه اي اصفهان و هرمزگان با 13كاپ به طور مشترك سوم شدند.
معرفي تنيس بازان برتر معلول
اليگودرز- خبرنگار كيهان: نهمين دوره مسابقات تنيس روي ميز معلولان مدت يك هفته در مازندران برگزار شد كه سعيد سرلكي و امير موذني در قالب تيم منتخب استان در اين مسابقات شركت كردند. در پايان اين مسابقه سعيد سرلكي به فينال مسابقات راه يافت و با نتيجه بسيار نزديك بازي را به حريف واگذار و به مقام نايب قهرماني كشور دست يافت.
برگزاري مسابقات اسكيت قهرماني گلستان در گنبد كاووس
گنبدكاوس خبرنگار كيهان: مسابقات اسكيت قهرماني استان گلستان در سه رده سني نونهالان، نوجوانان و جوانان و در دو بخش آقايان و بانوان در پست اسكيت الغدير گنبدكاووس برگزار شد.
در پايان اين رقابتها كه با حضور 60اسكيت سوار از شهرهاي گنبدكاووس، گرگان (دو تيم)، علي آباد و آزادشهر برگزار شد در مجموع سه رده سني به ترتيب تيمهاي ايران جوان گرگان، هيئت بسكتبال گنبدكاووس و باشگاه هيركان گرگان مقامهاي اول تا سوم را از آن خود كردند. در پايان اين رقابتها به نفرات برتر حكم قهرماني و جوايزي به عنوان يادبود اهدا شد.

 



5 هزار شهيد دفاع مقدس اصفهان دانش آموز بودند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مسئول سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان استان اصفهان گفت: استان اصفهان در دوران دفاع مقدس 23 هزار و 500 شهيد تقديم انقلاب اسلامي كرد كه از اين تعداد، 25 درصد يعني 5 هزار و 500 نفر از آنها دانش آموز بودند.
«سرهنگ عباس وزيري» با بيان اينكه ملت ايران در دوران دفاع مقدس 230 هزار شهيد تقديم نظام اسلامي كرد افزود: 20 درصد آنها يعني 36 هزار نفر از اين شهدا را دانش آموزان تشكيل مي دهند. همچنين 550 هزار دانش آموز از سراسر كشور به جبهه هاي حق عليه باطل اعزام شدند كه از اين تعداد، 36 هزار نفر شهيد، 2 هزار و 850 جانباز و نزديك به 2 هزار و 500 نفر آزاده هستند.
وي اضافه كرد: 64 هزار نفر از دانش آموزان اصفهاني پايه دوم متوسطه در سال جاري به مناطق عملياتي جنوب كشور اعزام مي شوند و طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، 32 هزار دانش آموز پسر از 15 مهر تا 15 آذر و حدود 32 هزار دانش آموز دختر سال دوم متوسطه نيز از 25 دي ماه تا 15 اسفند به مناطق عملياتي جنوب كشور اعزام خواهند شد.
وي افزود: نزديك به 200 هزار نفر روز دانش آموزان مقطع متوسطه و راهنمايي استان اصفهان تابستان امسال در عرصه زيباسازي مدارس و فعاليت ها و برنامه هاي تقويتي علمي و مشاوره اي حضور پيدا كردند و در اردوهاي جهادي هم تعدادي از دانش آموزان و فرهنگيان به مناطق مختلف اعزام مي شوند.

 



برداشت 400 تن ميگو در جزيره هنگام

قشم- خبرنگاركيهان:
مديرعامل و مديران سازمان منطقه آزاد قشم و بخشدار شهاب از نحوه برداشت ميگو در مزرعه پرورش اين آبزي در مجموعه پرورش ميگوي شهيد احمد الهامي نژاد ديدن كردند.
برپايه اين گزارش، مجموعه پرورش ميگوي شهيد احمد الهامي نژاد در جزيره هنگام در سال دو نوبت مبادرت به پرورش ميگو مي كند و در هر مرحله، 150 تا 200 تن و در سال 400 تن ميگو برداشت و به كشورهاي حاشيه خليج فارس و بازار داخلي صادر مي شود.
اين گزارش مي افزايد: در مزرعه پرورش ميگو به صورت دائم 25 نفر و به صورت فصلي 50 نفر مشغول به كار هستند.
عبدالله قريشيان مدير مزرعه پرورش ميگوي شهيد احمد الهامي نژاد به خبرنگار كيهان گفت: ميگوهاي اين مجموعه به نام وانامي كه مولدسازي آن در آمريكاي جنوبي به عمل مي آيد به كشور ما آورده مي شود كه پس از برداشت اين فصل، در اين بخش به خودكفايي رسيده ايم.

 



تا پايان سال تحصيلي جاري صورت مي گيرد
اعزام 3هزار و 200 دانش آموز به مناطق عملياتي جنوب

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
مدير آموزش و پرورش گنبدكاووس از اعزام 3 هزار و 200 دانش آموز اين شهرستان به مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس تا پايان سال تحصيلي جاري خبر داد.
«نبي الله آخوندي» گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده، دانش آموزان پسر طي نيمسال اول سال تحصيلي جاري و دانش آموزان دختر طي نيمسال دوم با همكاري ناحيه مقاومت بسيج سپاه اين شهرستان انجام مي شود و تاكنون 2 كاروان 400 نفره به مناطق عملياتي جنوب اعزام شده اند.
بنابر اين گزارش 3200 دانش آموز پسر و دختر پايه دوم دبيرستان شهرستان گنبد كاووس درارتباط با درس آمادگي دفاعي و در قالب 8 كاروان تا پايان سال تحصيلي جاري به مناطق عملياتي جنوب اعزام خواهند شد.
همچنين نخستين كاروان راهيان نور دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان كلاله در قالب يك گردان 423 نفره به مناطق عملياتي جنوب اعزام شدند.
سرهنگ پاسدار سيد «مجتبي موسوي» فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه كلاله در حاشيه مراسم اعزام اين دانش آموزان به مناطق عملياتي جنوب گفت:مراحل دوم وسوم اعزام دانش آموزان كلاله در قالب كاروان هاي آموزشي آمادگي دفاعي، آذر و بهمن ماه سال جاري انجام خواهد شد.

 



انتقال سفال هاي منقوش چندهزارساله به قزوين

قزوين- خبرنگاركيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين از انتقال 18 سفال منقوش چند هزارساله تپه قبرستان استان از مؤسسه باستان شناسي دانشگاه تهران به موزه اشياي تاريخي قزوين خبر داد.
اسدالله بيرانوند اظهارداشت: در حفاري علمي كه توسط دانشگاه تهران درسال 1385 در تپه قبرستان صورت گرفت تعداد 18 قطعه سفال منقوش مربوط به هزاره دوم و سوم پيش از ميلاد به دست آمد كه براي مطالعه و بررسي به پژوهشگاه باستان شناسي دانشگاه تهران انتقال يافت.
وي ادامه داد: در جريان اين سالها حاصل تحقيقات، نگارش مقالات علمي درسطح بين المللي و كتابي تحت عنوان «تغييرات سياسي و اجتماعي دشت قزوين، كاوش هاي باستان شناسي تپه قبرستان» بود كه با همت پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به چاپ رسيد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با اشاره به محوطه تاريخي تپه قبرستان افزود: تپه قبرستان در60 كيلومتري جنوب شهر قزوين و حدود شش كيلومتري روستاي سنگزآباد قرار دارد و مطالعات باستان شناسي دراين محوطه از سال 1349 به سرپرستي عزت الله نگهبان آغاز و تا سال 1357 به طور مستمر ادامه داشته و درحال حاضر نيز توسط دانشكده باستان شناسي دانشگاه تهران حفاري هاي علمي و مطالعات آن با همكاري و نظارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين صورت مي پذيرد.
وي اعلام كرد: بنابه نظر محققان، دراين محوطه تعدادي ساختمان مسكوني، كارگاه هاي سفال گري و فلزكاري وجود داشته و در اوج رونق خود وسعتي حدود 10هكتار را دربرمي گرفته است. در كاوش هاي صورت گرفته ارزيابي دقيق تر وسعت محوطه و بررسي دوره هاي استقراري آن از هزاره چهارم پيش از ميلاد موردنظر است.
بيرانوند ظرافت و زيبايي نقوش را از ويژگي هاي سفال اين منطقه دانست و افزود: از ويژگي هاي سفال اين منطقه، ظرافت بيش از حد در تكنيك ساخت است كه در بعضي از آنها ضخامت بدنه به يك يا دو ميلي متر مي رسد و طرح هاي زيباي منقش در بدنه اين سفال، نقش گياهان و حيوانات به صورت انتزاعي بوده كه نشان از فرهنگ و تمدني غني منطقه دارد.

 



انتقال سفال هاي منقوش چندهزارساله به قزوين

قزوين- خبرنگاركيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين از انتقال 18 سفال منقوش چند هزارساله تپه قبرستان استان از مؤسسه باستان شناسي دانشگاه تهران به موزه اشياي تاريخي قزوين خبر داد.
اسدالله بيرانوند اظهارداشت: در حفاري علمي كه توسط دانشگاه تهران درسال 1385 در تپه قبرستان صورت گرفت تعداد 18 قطعه سفال منقوش مربوط به هزاره دوم و سوم پيش از ميلاد به دست آمد كه براي مطالعه و بررسي به پژوهشگاه باستان شناسي دانشگاه تهران انتقال يافت.
وي ادامه داد: در جريان اين سالها حاصل تحقيقات، نگارش مقالات علمي درسطح بين المللي و كتابي تحت عنوان «تغييرات سياسي و اجتماعي دشت قزوين، كاوش هاي باستان شناسي تپه قبرستان» بود كه با همت پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به چاپ رسيد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با اشاره به محوطه تاريخي تپه قبرستان افزود: تپه قبرستان در60 كيلومتري جنوب شهر قزوين و حدود شش كيلومتري روستاي سنگزآباد قرار دارد و مطالعات باستان شناسي دراين محوطه از سال 1349 به سرپرستي عزت الله نگهبان آغاز و تا سال 1357 به طور مستمر ادامه داشته و درحال حاضر نيز توسط دانشكده باستان شناسي دانشگاه تهران حفاري هاي علمي و مطالعات آن با همكاري و نظارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين صورت مي پذيرد.
وي اعلام كرد: بنابه نظر محققان، دراين محوطه تعدادي ساختمان مسكوني، كارگاه هاي سفال گري و فلزكاري وجود داشته و در اوج رونق خود وسعتي حدود 10هكتار را دربرمي گرفته است. در كاوش هاي صورت گرفته ارزيابي دقيق تر وسعت محوطه و بررسي دوره هاي استقراري آن از هزاره چهارم پيش از ميلاد موردنظر است.
بيرانوند ظرافت و زيبايي نقوش را از ويژگي هاي سفال اين منطقه دانست و افزود: از ويژگي هاي سفال اين منطقه، ظرافت بيش از حد در تكنيك ساخت است كه در بعضي از آنها ضخامت بدنه به يك يا دو ميلي متر مي رسد و طرح هاي زيباي منقش در بدنه اين سفال، نقش گياهان و حيوانات به صورت انتزاعي بوده كه نشان از فرهنگ و تمدني غني منطقه دارد.

 



70درصد سارقان دستگير شده در اصفهان معتاد هستند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس پليس آگاهي استان اصفهان گفت: براساس آمارهاي به دست آمده 70درصد از سارقاني كه در استان اصفهان دستگير مي شوند به يك نوع مواد مخدر اعتياد دارند.
سرهنگ حسين حسين زاده افزود: بيشتر سارقاني كه دستگير مي شوند خرده سارق هستند.
وي هزينه روزانه هر معتاد را حداقل 30 هزار تومان اعلام كرد و اضافه كرد: وقتي كه كسي معتاد مي شود اول از كارش اخراج و بعد هم اعتبار اجتماعي خود را از دست مي دهد و نمي تواند از كسي پولي دريافت كند و به همين خاطر دست به سرقت مي زند.
حسين زاده اظهار داشت: با ورود مواد مخدر صنعتي جديد جرايم ديگري چون نزاع و درگيري، اخاذي، كلاهبرداري و حتي قتل با ريشه اعتياد به اين مواد پديد مي آيد.

 



انتقاد از اجرايي نشدن قانون حمايت از ايثارگران

آمل- خبرنگار كيهان:
مسئول هماهنگي امور ايثارگران مازندران از اجرايي نشدن قانون جامع حمايت از ايثارگران انتقاد كرد.
احسان آبيار قمصري در جلسه شوراي ايثارگران شهرستان آمل گفت: در قانون برنامه توسعه سوم كشور، دولت مكلف شد تا قانون جامع ايثارگران را تنظيم كند ولي پس از گذشت 11 سال از آن قانون، لايحه جامعي از ايثارگران تاكنون به مرحله اجرايي درنيامده است.
وي با اشاره به اينكه بنياد شهيد و امور ايثارگران به تنهايي نمي تواند مشكلات ايثارگران را پي گيري كند و همه مسئولان ساير دستگاه هاي اجرايي بايد در اين راه همكاري داشته باشند؛ اضافه كرد: پس از 32 سال از انقلاب، متاسفانه هنوز براي درمان ايثارگران كاري صورت نگرفته است.
آبياري، به غير كارشناسي بودن برخي از مصوبات در مورد ايثارگران انتقاد كرد و ادامه داد: متاسفانه به جهت اينكه سيستم متمركزي وجود ندارد و مصوباتي كه از سوي سازمان هاي كشوري تصويب و ابلاغ مي شود، بدون كارشناسي بوده، لذا شهرستان ها در حين اجراي آن با مشكل مواجه مي شوند.
وي با اشاره به دستورالعمل بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور درباره پرداخت هزينه درمان ايثارگران توسط دستگاه هاي اجرايي اشاره كرد و افزود: از زماني كه بحث پرداخت سرانه درمان جانبازان و ايثارگران شاغل در ادارات به ارگانهاي مربوطه واگذار شد، به جانبازان شاغل سرانه درمان پرداخت نمي شود.
مشاور استاندار و مسئول هماهنگي امور ايثارگران مازندران افزود: حدود شش ماه از زمان اجراي اين قانون مي گذرد و مشكل براي جامعه ايثارگران شاغل ايجاد شد و بسياري از جانبازان منتظر رفع اين مشكل در دستگاه هاي اجرايي هستند.

 



به گفته مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي استان البرز
ازدواج دختران ايراني با اتباع خارجي غيرقانوني است

كرج-خبرنگار كيهان:
بر اساس قانون، كودكان متولد شده حاصل از ازدواج دختران ايراني با اتباع خارجي از داشتن هرگونه اسناد هويتي كشور از جمله شناسنامه و كارت ملي محروم مي شوند.
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي استان البرز با بيان اين خبر گفت: ازدواج زنان ايراني با اتباع خارجي غيرقانوني است و طرح ساماندهي اتباع خارجي مقيم استان البرز در حال اجراست.
مجتبي قاسمي افزود: در قالب اين طرح اتباع خارجي فاقد كارت اقامت، به اردوگاه هاي مهاجران و پس از آن به كشورشان بازگردانده مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: به كارگيري اتباع بيگانه غيرمجاز در كارگاه هاي توليدي و صنعتي غيرقانوني است.

 



قنات تاريخي ندوشن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد

يزد- خبرنگار كيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد از به ثبت رسيدن قنات تاريخي ندوشن در فهرست آثار ملي كشور خبر داد.
بهرام رضايي گفت: اين قنات از محدوده جنوبي شهر ندوشن در فاصله حدود 10 كيلومتري شهر شروع و ابتداي بلوار امام علي(ع) ندوشن امتداد مي يابد و از اين محل آب وارد جوي شده و به باغستان هاي شرقي و داخل بافت قديم هدايت مي شود.
وي با بيان اينكه اين قنات مربوط به دوره اسلامي (ايلخاني و پيش از ايلخاني) مي باشد. مالكيت اين بنا را وقفي و خصوصي عنوان كرد و افزود: قنات تاريخي ندوشن در تاريخ 16 بهمن سال 1389 به شماره 30051 در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است.
رضايي در مورد مشخصات اين قنات گفت: اين قنات داراي يك رشته به طول 4 كيلومتر و 200 متر مي باشد كه عميق ترين نقطه آن كه همان مادر چاه است 48 متر عمق دارد. در طول مسير 51 حلقه چاه جهت لايروبي و تهويه هواي قنات قرار دارد.
بنابراين گزارش قنات تاريخي ندوشن باتوجه به اسناد، مدارك و شواهد تاريخي يكي از قديمي ترين قنوات موجود استان يزد كه مهم ترين ويژگي آن رونق روزافزون آن مي باشد؛ چرا كه اكثر قنوات استان به دليل برداشت هاي بي حد و حصر از سفره هاي زيرزميني مربوطه، متروك شده اند ولي اين قنات با تدبير مالكين نه تنها هيچ خللي به آن وارد نشده بلكه طي يك دهه اخير به رونق و ارزش آن افزوده شده و دبي آب آن از حدود 40 ليتر به 60 ليتر افزايش يافته است.
گفتني است؛ مظهر قنات در بخش حومه جنوبي شهر ندوشن در محلي به نام (سرآب ده) قرار دارد كه در همان محل دو جوي قرار دارد به نامهاي دهنو و باغستان آب قنات همانند شاهرگ در بسياري از نقطه هاي شهر جريان داشته و باتوجه به عدم وجود سيستم تأمين آب به صورت لوله كشي تا سال 1350 در كليه امور روزمره مورد استفاده مردم قرار مي گرفته است.

 



مجازات استفاده كنندگان از سلاح هاي سرد و گرم غيرمجاز تشديد شد

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
دادستان خرم آباد از تشديد مجازات استفاده كنندگان از سلاح هاي غيرمجاز گرم و سرد خبر داد.
قاضي سعيد رازاني گفت: مجازات هاي مقرر و حبس هاي تعيين شده درقانون جديد مبارزه با خريد، فروش، حمل و نگهداري سلاح و مهمات، مواد منفجره و محترقه كه به تازگي به تصويب مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان رسيده به شدت افزايش يافته است.
ايشان خاطرنشان ساخت: به منظور تأمين آرامش و امنيت مردم نيروي انتظامي موظف شده با كساني كه به هر نحو تيراندازي كنند به عنوان سلب كنندگان آسايش و آرامش مردم قاطعانه برخورد كند و آنان را به دادسراها معرفي كند.
دادستان با بيان اين مطلب كه در دادسرا شعب ويژه براي برخورد شديد و سريع با اين افراد تشكيل شده است، گفت: در برخورد با اين افراد، هيچ گونه اغماضي اعمال نخواهدشد.
رازاني از افزايش مجازات استفاده كنندگان غيرمجاز از سلاح و مهمات خبر داد و اظهارداشت: مجازات استفاده كنندگان از سلاح هاي گرم سبك خودكار مانند اسلحه كمري، كلاشينكف، ژ-سه و همچنين مهمات و قطعات آنها حبس از 5 تا 10 سال تعيين شده و مجازات حمل و نگهداري سلاح گرم نيمه سنگين و سنگين و مهمات و قطعات آنها از 10 تا 15 سال است و چنانچه سلاح هاي مذكور بيش از يك قبضه باشد مجازات حبس نيز يك درجه تشديد مي شود.
رازاني اعلام كرد: مجازات خريداري، نگهداري، حمل، توزيع يا فروش موادمنفجره نظامي و يا شيميايي، حبس از دو تا پنج سال است.
دادستان خرم آباد گفت: مجازات گازهاي بيهوش كننده و اشك آور حبس از شش ماه تا دوسال و موادمحترقه و شوكرها 91 روز تا 6 ماه است.

 



رشد 10 برابري صادرات در استان يزد

يزد- خبرنگاركيهان:
معاون توسعه تجارت خارجي استان يزد از رشد ده برابري صادرات ملي دهه گذشته درسطح استان خبر داد.
ارسلاني زاده با اشاره به رشد 10 برابري صادرات استان در دهه هشتاد گفت: صادرات استان از سال 1380 تاكنون شاهد رشد 10 برابري از 33 ميليون دلار به 313 ميليون دلار در سال گذشته بوده است و خوشبختانه اين روند بدون افت و خيز و داراي رشد مرتب و منطقي بوده است كه از خصوصيات صادرات پايدار كه شعار روز ملي صادرات امسال است، مي باشد.
وي اظهارداشت: اين روند افزايشي علي رغم تمامي مشكلات و كمبودها و وجود پاره اي از مشكلات نشان از ظرفيت بالاي استان در توسعه صادرات مي باشد.
ارسلاني زاده همچنين ميزان صادرات استان در هفت ماهه نخست امسال را 360 هزار و 838 تن كالا به ارزش 206 ميليون و 838 هزاردلار اعلام كرد و افزود: اين ميزان كالا در مقايسه با مدت مشابه درسال گذشته از نظر وزني 17 درصد و از لحاظ ارزش داراي 20 درصد رشد بوده است.
وي رتبه گمرك استان در بين گمركات كشور را پانزدهم كشوري ذكر كرد و با بيان اين كه برخي از محصولات توليدي داخل استان ازطريق ساير گمركات كشور صادر مي شود، خاطرنشان كرد: براساس آمار شش ماهه نخست سال جاري در اين مدت 901 هزار تن كالا به ارزش 313 ميليون دلار يعني معادل دوبرابر كالاي صادراتي استان در سال 1389 ازطريق ساير گمركات و همچنين گمرك يزد به خارج از كشور صادر شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14