(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22  آبان 1390- شماره 20072

فسيل 93 ميليون ساله
خودروها چهره اي انساني دارند!
مولكولهاي آلي شبيه به نفت در فضا
افسردگي فصلي
دومين ابزار علمي قديمي دنيا
تبديل سلولهاي سالخورده به سلولهاي بنيادين جنيني
اولين پيوند شبكيه مصنوعي به چشم يك نابينا
كاخي روي جاده!
كالري كمتر، طول عمر بيشتر
با اين چسب از سقف آويزان شويد
جانداران ميكروسكوپي نيروگاه هاي آينده خودروها



فسيل 93 ميليون ساله

ديرينه شناسان فسيل يك پستانداري را كشف كردند، كه دنداني دراز دارد و حدود 93 ميليون سال پيش زندگي كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، ديرينه شناسان آرژانتيني از كشف جمجمه يك پستاندار خبر دادند كه شكاف 60 ميليون ساله سابقه تاريخي پستانداران قاره آمريكا را پر مي كند.
اين فسيل متعلق به نخستين نمونه شناخته شده پستانداران در دوران اوليه «كرتاسه» در آمريكاي جنوبي است.
ديرينه شناسان، اين فسيل را «Cronopio dentiacutus» ناميده اند.
اين فسيل از اجداد پستانداران منقرض شده اي است كه منشاء شكل گيري حيوانات كيسه دار كنوني هستند.
اين پستاندار كوچك كه دندانهاي تيزي دارد بسيار شبيه جوندگاني است كه در فيلمهاي قرن بيستمي مربوط به عصر يخبندان مشاهده شده اند.
به گفته« سباستين آپيستيگويا» ديرينه شناس آرژانتيني كه يكي از اعضاي گروه كشف كننده جمجمه فسيل شده اين حيوان كوچك است «اين كشف بسيار مهم است زيرا نخستين كشف از اين نوع به شمار مي رود.»
طول اين نوع پستاندار حدود 4 تا 6 اينچ بوده و از حشرات آن دوره تغذيه مي كرده است.
اين پستاندار در زماني كه دايناسورهاي غول آسا بر روي زمين فرمانروايي مي كردند زندگي مي كرده است.
جمجمه اين پستاندار دندان دراز در منطقه پاتاگونياي آرژانتين كشف شد كه از نظر فسيل شناختي بسيار حائز اهميت است.
كشف اين فسيل مي تواند كمك شاياني به مطالعات فسيل شناختي در دوران مزوزوئيك و همچنين شناخت پستانداراني بكند كه در آمريكاي جنوبي زندگي مي كرده اند و در عين حال به ديرينه شناسان سرنخهايي درباره تحول جمجمه پستانداران و گوشهاي دروني آنها در پستانداران مقيم يك مكان ثابت از جمله انسان بدهد.

 



خودروها چهره اي انساني دارند!

محققان دانشگاه وين طي مطالعه اي جالب توجه به بررسي ويژگي هاي چهره اي پرداختند كه انسانها به خودروها نسبت مي دهند و آنها را در قالب پير، جوان، زن، مرد و حتي مهربان يا مقتدر مي بينند.
به گزارش مهر خودرويي كه در اختيار داريد بزرگسال است يا كودك؟ زن يا مرد؟ پرخاشگر يا مهربان؟
شايد پرسيدن چنين سوالهايي درباره انبوهي از شيشه و فلز بي معني به نظر بيايد اما مطالعه اي جديد نشان مي دهد كه انسانها براي خودروهاي خود ويژگي هايي انساني از قبيل خصوصيات ويژه چهره انسانها و ديگر نشانه هاي انساني در نظر مي گيرند.
به گفته محققان دانشگاه وين اين يافته جديد شاهدي ديگر براي تاييد تمايل تكاملي انسان در ديدن چهره بر روي همه اجسام و پديده ها است. به نظر مي آيد اين تمايل در گذشته از نياكان انسان در برابر خطرها محافظت مي كرده است. محققان مي گويند در آن زمان ديدن يك خرس به شكل سنگ مي توانست مرگبار باشد اما برعكس اين جريان كاملا بي خطر بوده است، از اين رو است كه انسانها در همه چيز، ابرها، سنگها وخودروها چهره مي بينند.
اين تمايل به شخصيت بخشيدن به خودروها در سال 2008 در اتريش مورد بررسي قرار گرفت و محققان دريافتند انسانها براساس عواملي مانند ابعاد چراغها و شيشه جلو، ويژگي هاي انساني را به خودروها نسبت مي دهند و به دليل وجود تقارن در بخش جلويي خودرو و شباهت چراغها به چشمها و آينه ها به گوشها، انسانها براي خودروها جنبه هاي انساني قائل مي شوند. فيلمهايي كه در آنها خودروها جانبخشي شده اند، مانند انيميشن «ماشينها» نيز براساس اين ويژگي ها ساخته مي شوند.
دانشمندان به دليل اشباع بودن ذهنيت شهرنشينها از خودروهاي سخنگو به مناطق روستايي رو آورده و بر روي 89 اتيوپيايي و 40 اتريشي براي ارزيابي ميزان تعبير نشانه هاي انساني از قبيل جنسيت، احساسات، تكبر و ديگر حالتهاي احساسي مطالعاتي انجام دادند.
نتايج نشان دادند كه هر دو گروه از داوطلبان به شكلي مشابه به خودروها نگاه مي كردند. حتي در يكي از موارد، زماني كه از يك اتيوپيايي سوال شد كه خودرو را با چهره يك انسان، حيوان يا يك خودرو مي بيند مرد پاسخ داد نمي دانم بايد چه بگويم، ماشينهاي هميشه چهره مخصوص به خود دارند.
اما داوطلبان اين چهره را براساس ويژگي هاي صورت انسان ارزيابي مي كنند. در اين مطالعه داوطلبان در خودروهايي كه چراغهاي جلوي آنها از هم دورتر بوده و از شيشه جلوي كوچك تر برخوردار بودند. چهره يك مرد بزرگسال مقتدر را مي ديدند. همچنين خودروهايي كه چراغهاي جلويي آنها به هم نزديك تر بوده و از شيشه جلوي بزرگ تري برخوردار بودند. از چهره هايي زنانه يا كودكانه برخوردار بودند.
همچنين داوطلبان خودروهايي كه از جلو پنجره مشبك بزرگتري برخوردار بودند را پيرتر مي ديدند، درست مانند انسانها كه هرچه از بيني بزرگترين برخوردار باشند، پيرتر استنباط خواهند شد. شكاف ورودي هوا در زير پنجره هاي مشبك جلوي خودروها نيز كه به عنوان لب خودرو شناخته مي شد، با سن خودروها در ارتباط نزديكي بود، يعني هرچه اين شكافها بزرگ تر بودند خودرو مسن تر ديده مي شد.
براساس گزارش لايو ساينس، محققان اكنون قصد دارند از نتايج به دست آمده براي مطالعه بر روي تاثير شخصيت خودروها بر روي نحوه رانندگي انسانها و انتخاب شدن خودروها در هنگام خريداري استفاده كنند.

 



مولكولهاي آلي شبيه به نفت در فضا

ستاره شناسان دانشگاه هنگ كنگ موفق شدند در فضا مولكولهايي را كشف كنند كه شبيه به مولكولهاي كربن و نفت هستند.
به گزارش مهر، به گفته اين محققان برخلاف فرايندي كه در زمين وجود دارد، مولكولهاي آلي كه در فضا يافت مي شوند، در اثر تجزيه ارگانيسم هاي زنده ايجاد نشده اند، بلكه حاصل فعاليت ستارگان بوده و در واقع اين اجرام آسماني كارخانه توليد تركيبات الي در فضا هستند.
اين ستاره شناسان در اين خصوص گفتند: «مطالعات ما نشان مي دهد كه ستارگان براي ايجاد تركيبات آلي پيچيده در شرايط نزديك به خلأ مشكلي ندارند. هرچند اين كشف غيرمنتظره از نظر تئوريك غيرممكن است اما نتايج رصدهاي ما حاكي از آن است كه اين فرايند در فضا مي تواند رخ دهد.»
اين محققان با بررسي پرتوهاي منتشر شده «مادون قرمز شناسايي نشده» (Uie) كه در كهكشانها، ستارگان و در ماده بين ستاره اي توسط رصدهاي فضايي مادون قرمز اسا و تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا رديابي شده بودند به اين نتايج دست يافتند.
تا به امروز، معتبرترين فرضيه براي توضيح منشأ اين انتشارات اسرارآميز اين بود كه اين پرتوها از هيدروكربورهاي چند حلقه اي آروماتيك ساخته شده اند. اين نوع هيدروكربورها ساختارهاي حلقه اي محتوي اتمهاي كربن و هيدروژن هستند.
اين در حالي است كه طيف هايي كه دانشمندان هنگ كنگي بررسي كرده اند با طيف هاي تابيده از هيدروكربورها سازگار نيست و در عوض به نظر مي رسند كه از مولكولهاي آلي با ساختارهاي بسيار پيچيده تري ساخته شده باشند. همچنين نتايج اين بررسي ها حاكي از آن است كه اين تركيبات مشابه نفت در مدت زمان كوتاهي شكل گرفته اند و مستقيما از ستارگان رسيده اند.
در حقيقت رصدهايي كه با تجزيه طيف هاي گرد و غبار توليد شده توسط انفجار ابرنواختري انجام شده نشان داد كه اين مواد مي توانند در مدت چند هفته ايجاد شوند.
براساس گزارش نيچر، اين تركيبات نه تنها مشابه تركيبات كربني و نفت بر روي زمين هستند بلكه به بعضي از موادي كه در شهاب سنگها پيدا مي شوند نيز شباهت دارد.

 



افسردگي فصلي

افسردگي فصلي (SAD) اختلالي است كه هر ساله در يك زمان مشخص در برخي افراد مستعد، بروز مي كند و معمولاً آغاز علائم آن از فصل پاييز يا زمستان است.
به گزارش ايسنا، افسردگي فصلي در واقع به اختلالات خلقي گفته مي شود كه به دليل تغييرات طول مدت روز در فصل هاي مختلف بروز مي كند.
به گفته روانپزشكان مركز تخصصي «مايوكلينيك»، متناسب با تغييرات فصل، تغييراتي در ساعت بيولوژيك بدن ايجاد مي شوند. اين تغييرات فصلي عمدتاً شامل كاهش نور آفتاب در فصول سرد سال هستند كه هر چقدر هم كه اندك باشند، باز هم مي تواند باعث عدم تطابق ساعت فيزيولوژيك بدن با برنامه روزانه افراد شوند. آسيب پذيرترين افراد در برابر اين اختلال، زنان جوان هستند.
در اين اختلال علائم شايع افسردگي مانند تغييرات خلقي، پرخوري، افزايش وزن و افزايش ميزان خواب مشاهده مي شوند و تمايل به مصرف مواد قندي و نشاسته اي افزايش مي يابد.
شايع ترين علائم افسردگي فصلي شامل خستگي، افزايش نياز به خواب، كمبود انرژي، افزايش وزن، افزايش اشتها، مشكل در تمركز و گرايش زياد به تنهايي هستند.
به گزارش سايت مركز تخصصي مايوكلينيك، بروز اين اختلال در فصول پاييز و زمستان، به ترشح هورمون ملاتونين از غده «پينه آل» در مغز مربوط مي شود. اين هورمون كه هورمون وابسته به خواب نيز ناميده مي شود، در تاريكي و هنگام خواب شبانه، بيشترين ميزان ترشح را دارد. بنابراين در پاييز و زمستان كه طول روزها كوتاه و شب ها بلند مي شود، ميزان ترشح اين هورمون در بدن افزايش مي يابد و در فرد ايجاد علائم افسردگي مي كند.
روانپزشكان دريافته اند كه نوردرماني مي تواند از ترشح بيش از حد ملاتونين در بدن جلوگيري كند. اغلب مبتلايان به افسردگي فصلي به اين شيوه درماني پاسخ مثبت مي دهند.
اگر شما هم با توجه به توضيحات فوق تصورمي كنيد كه علائم افسردگي فصلي را داريد، بايد هرچه زودتر با پزشك خود در اين مورد مشورت كنيد تا تحت معاينات و تجويزات لازم قرار گيريد.
به طور كلي روش هاي زير به شما كمك مي كند كه در صورت ابتلا به اين اختلال علائم خود را تا حد زيادي كاهش داده و به درمان سريع تر خود كمك كنيد. همچنين اقدامات ذيل امكان برگشت پذيري بيماري را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد:
- سعي كنيد هر روز حتي هنگامي كه هوا ابري است، زماني را در خارج از خانه بگذرانيد.
- رژيم غذايي مناسبي داشته باشيد كه از مقادير كافي ويتامين ها و مواد معدني برخوردار باشد. اين كار به حفظ انرژي بيشتر در بدن شما كمك مي كند.
- حداقل هفته اي سه نوبت و هر نوبت 30 دقيقه ورزش كنيد.
- طي ماه هاي زمستان حتماً با يك متخصص، مشاوره داشته باشيد.
- خود را از فعاليت هاي اجتماعي دور نكنيد چرا كه حضور در اجتماع در مقابله با افسردگي فصلي نقش مؤثري دارد.
سعي كنيد نگاه مثبت به موهبات اين فصل بي نظير داشته باشيد و زماني را به لذت بردن از زيبايي هاي آن اختصاص دهيد.

 



دومين ابزار علمي قديمي دنيا

ساعتي متعلق به دوران ريچارد دوم با تقسيم بندي 24 ساعته مربوط به سال 1396 به ارزش 150 هزار پوند در كوئينزلند كشف شده است.
به گزارش مهر، دستگاه زمان سنج كشف شده يكي از اولين وسايل موجود براي تقسيم بندي زمان به 24 ساعت مساوي است با اين همه اين ابزار براي 20 سال در يك كيسه لوله كشي در كوئينزلند ناشناخته مانده بود.
كريستفر بكر، صاحب اين ساعت در زمان كو دكي اين ساعت را پيدا كرد و پدرش را متقاعد نمود كه آن را به موزه كوئينزلند بدهند اما متاسفانه موزه ارزش واقعي آن را متوجه نشد و گمان برد اين قطعه فلزي يك اسطرلاب است.
اين ساعت يك ربعي يكي از اولين ابزارهايي است كه مي تواند يك روز را به 24 ساعت مساوي تقسيم كند و در سال 1396 به جا مانده است. اين ساعت ممهور به مهر شخصي ريچارد دوم بوده و دومين ابزار علمي قديمي موجود در بريتانيا به شمار مي رود.
بكر اين ساعت را پس از باز پس گرفتن از موزه تا سال گذشته نگه داشت تا زماني كه با مقاله اي مواجه شد كه در آن به سه ساعت يكي ربعي متعلق به ريچارد دوم مواجه شد، در آن زمان و بعد از تماس با موزه انگليسي متوجه شد كه اين ساعت دومين وسيله قديمي علمي انگليسي موجود است. اين ساعت قديمي ماه آينده به قيمت 150 تا 200 هزار پوند فروخته مي شود.
براساس گزارش ديلي ميل، اين وسيله داراي تقسيم بندي يكسان است و دقيقا زمان يك نيمه شب تا نيمه شب بعدي به 24 ساعت مساوي تقسيم شده است. قابليت تقسيم بندي يك روز به 24 ساعت مساوي به آرامي و در قرن 14 به وجود آمد.

 



تبديل سلولهاي سالخورده به سلولهاي بنيادين جنيني

دانشمندان با دستيابي به موفقيتي بزرگ در زمينه تبديل بازگرداندن سلولهاي سالخورده به حالت جنيني خبر از آغاز دوراني جديد از درمانهاي احيايي مبتني بر سلولهاي بنيادين براي افراد سالخورده مي دهند.
به گزارش مهر، محققان توانسته اند با موفقيت، سلولهاي به دست آمده از بيماراني 100 ساله را به سلولهايي تبديل كنند كه به سلولهاي جنيني شباهت زيادي دارند. در صورتي كه بتوان از اين شيوه براي رشد نسوج سالم و قابل پيوند به افراد مسن استفاده كرد، مسيرهايي جديد براي درمان افراد سالخورده باز خواهد شد.
«ژان مارك لومتخ» از دانشگاه «مونت پليه» كه هدايت اين مطالعات را به عهده داشته است مي گويد اين شيوه نمونه اي جديد در جوان سازي سلولها است، به اين شكل سن سلولها به هيچ وجه مانعي براي برنامه ريزي دوباره آنها به شمار نمي رود.
سلولهاي بنيادين جنيني را مي توان در هر شكل و ساختاري از بافتهاي بدن كشت داد و دانشمندان اميدوارند روزي بتوانند از اين سلولها براي جايگزين كردن اندامهاي بيمار توسط اندامهاي سالمي كه در آزمايشگاه ها كشت داده شده اند، استفاده كنند. با اين همه استفاده از سلولهاي بنيادين جنيني در پزشكي بسيار بحث برانگيز است زيرا براي رسيدن به اين سلولها بايد جنين انسان در ابتدايي ترين مراحل شكل گيري اش از بين برود.
با اين همه دانشمندان دانشگاه «مونت پليه» به عنوان راهكاري جايگزين شيوه اي را ارائه كرده اند كه با استفاده از آن مي توان سلولهاي بالغ را از بدن افراد مسن به دست آورده و آنها را به حالتي خنثي مشهور به سلولهاي بنيادين iPS بازگردانده و تشخيص آنها را از سلولهاي بنيادين جنيني غيرممكن سازند.
دانشمندان با افزودن دو تركيب جديد كه به عنوان عوامل رونويسي شناخته مي شوند، به شيوه ساخت سلولهاي بنيادين بالغ توانستند بسياري از نشانگرهاي كليدي سالخوردگي در سلولها را خنثي كرده و سلول را به حالتي مشابه سلولهاي بنيادين جنيني بازگردانند.
براساس گزارش تلگراف، اثبات توانايي اين شيوه هنوز به زمان زيادي نياز دارد با اين همه قادر خواهد بود در ايجاد شيوه هاي درماني مبتني بر سلولهاي بنيادين جنيني تحولي بزرگ ايجاد كند.

 



اولين پيوند شبكيه مصنوعي به چشم يك نابينا

گروهي از پزشكان ايتاليايي پس از صدور مجوزهاي تجاري سازي از سوي كميسيون اروپا اولين پيوند شبكيه مصنوعي را بر روي چشم يك مرد نابينا انجام دادند.
به گزارش مهر، اين عمل جراحي كه در بيمارستان پيزا انجام شد، اولين پيوند پروتز شبكيه به چشم يك بيمار است.
اين پروتز كه Argus II نام دارد در لابراتوارهاي موسسه «محصولات پزشكي SecondSight» در كاليفرنيا ساخته شد اكنون پس از 9 سال فازهاي آزمايشي بسيار موفقيت آميز توانست وارد فاز تجاري سازي شود.
بيماري كه اين پيوند را دريافت كرد يك مرد 60 ساله ايتاليايي بود كه در اثر بيماري كوري تدريجي رنگدانه اي شدن شبكيه تقريبا بينايي هر دو چشم خود را از دست داده بود.
اين عمل پيچيده حدود 4 ساعت به طول انجاميد. به گفته پزشكان، براي اين كه چشم بتواند به طور كامل خود را با عمل جراحي و دستگاه جديد تطبيق دهد و اين شبكيه مصنوعي فعال شود به دو هفته زمان نياز دارد.
اين پروتز شبكيه از الكترودهاي كوچكي ساخته شده است كه به شبكيه بيمار پيوند مي خورند و مي توانند از طريق يك دوربين بسيار كوچك كه بر روي يك عينك نصب شده است پيام هاي بصري را دريافت كنند.
سپس الكترودها با شبكيه چشم بيمار ارتباط برقرار مي كنند و يك تصوير ابتدايي از اجسام، افراد و چشم انداز محيط را مي سازند، به طوري كه ماهيت آنها براي مغز قابل تشخيص مي شود.
به گزارش لاستمپا، حدود چهار ماه قبل، كميسيون اروپا مجوز توليد انبوه شبكيه مصنوعي كه مي تواند نابينايي ناشي از اين بيماري تخريب شبكيه را در افراد درمان كند، پس از موفقيت آزمايش اين ابزار در درمان نابينايي بيش از 30 بيمار صادر كرد.
اكنون، اين اولين عمل پيوندي است كه پس از صدور مجوز مقامات اروپايي انجام شده است.

 



كاخي روي جاده!

شركت حمل و نقل مارچي به تازگي طرحي براي يك اتومبيل بسيار لوكس داده است. اين طرح به عنوان يك كاخ بر روي جاده ها شناخته مي شود.
به گزارش مشرق، اين ماشين به قدري مجهز است كه هنگام مسافرت به هيچ عنوان نياز به توقف نداريد زيرا مي تواند تمام موارد مورد نياز را تامين كند.
اين خودرو قرار است در سه طرح متفاوت ساخته شود. طرح اصلي آن برداشته شده از طرح «لويجي كلاني» در سال 2001 است. بعضي از قسمت هاي آن واقعا زيبا و باورنكردني هستند مانند شيشه بيضي شكل آن كه همگان را به حيرت وامي دارد.موتور اين خودرو يك موتور 530 اسب بخاري است كه با سوخت ديزلي كار مي كند و بيشتر بدنه آن از فيبر كربن ساخته شده است و همچنين اين ماشين داراي گواهينامه هاي خوب در بخش ايمني است.
مدل خانوادگي
اين مدل از اين ماشين براي راحتي خانواده ها طراحي شده است. تمام سيستم هاي داخلي آن به صورت خودكار عمل مي كند. از جمله مزاياي آن مي توان به دو طبقه بودن آن اشاره كرد همچنين داراي يك آشپزخانه، اتاق خواب، حمام و دستشويي و يك اتاق نشيمن است.
مدل اختصاصي (VIP)
اين مدل به عنوان يك دفتر كار يا يك محل براي جلسات آن هم به صورت متحرك شناخته مي شود. با داشتن 6 مبل اداري و راحت همراه سيستم ماساژ مي تواند بسيار محل خوبي براي برگزاري جلسات رسمي آن هم بر روي جاده ها باشد. همچنين سقف 5/2متري آن فضاي خوبي براي راحت قدم زدن و نفس كشيدن به شما مي دهد.
مدل چشم انداز
اين مدل با يك فضاي زياد طراحي شده است و همين امر باعث به وجود آمدن يك فضاي خوب براي يك محل كار شده است. طول اين خودرو 12 متر است و به علت اينكه در آن وسيله اضافي به كار نرفته است، فضاي زيادي دارد.هر سه مدل هاي بالا مي توانند واقعا به يك كاخ متحرك تبديل شوند اگر مقداري وسايل شيك و زيبا در آن گذاشته شود. در ضمن در هر سه مدل شومينه اي تعبيه شده است كه در هنگام پارك بودن ماشين مي توان از آن استفاده كرد همچنين داراي امكانات ساده اي مانند اينترنت يا تلويزيون نيز هستند. لازم به ذكر است كه اين خودرو به عنوان گرانترين خودروي جهان نيز شناخته مي شود.

 



كالري كمتر، طول عمر بيشتر

مطالعات اخير دانشمندان نشان داده است كه كاهش ميزان كالري دريافتي بدون كاهش ميزان دريافتي ويتامين ها و موادمعدني، مي تواند علائم بالا رفتن سن را در انسان ها و بسياري از حيوانات كاهش دهد.
تازه ترين پژوهش هاي دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ نشان مي دهد كه كاهش ميزان كالري دريافتي بدن بدون كاهش ميزان دريافتي ويتامين ها و موادمعدني، مي تواند علائم بالا رفتن سن را در بسياري از حيوانات از جمله ميمون ها، خفاش ها و ماهي ها و حتي برخي قارچ ها كاهش دهد.
به گزارش گيزمگ، تحقيقات بيشتر در اين زمينه ثابت كرده كه محدود كردن ميزان كالري مصرفي مي تواند تاثيرات مشابهي بر انسان ها داشته باشد و حالا دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ توانسته اند آنزيم هايي را شناسايي كنند كه به عقيده آن ها نقش بسيار عمده اي در فرآيند پير شدن بازي مي كنند.
علاوه بر اينكه محدود كردن مقدار كالري مصرفي مي تواند روند پيري را كندتر كند، بيماري ها مربوط با سالخوردگي و تاثيرات پيري بر سلامت هم به تعويق مي افتد. البته دانشمندان براي كشف علت اين موارد به دردسرهاي زيادي افتاده اند.
محققان دانشگاه گوتنبرگ با استفاده از مخمرها به عنوان مدل، موفق به شناسايي آنزيم پروكسي ردوكسين1(1*Pr) شدند كه پيوندهاي پروكسيد هيدروژن هاي خطرناك موجود در سلول ها را مي شكند؛ البته براي فعاليت موثر اين آنزيم، بايد انرژي و كالري دريافتي را كاهش داد.
آنها ثابت كرده اند كه 1*Pr هم زمان با بالا رفتن سن، آسيب ديده و فعاليت خود را از دست مي دهد، اما محدود كردن كالري با توليد آنزيم ديگري به نام 1*Sr اين روند را خنثي مي كند. در واقع 1*Sr آنزيم 1*Pr را تعمير مي كند! خبر خوب براي آن هايي كه عاشق غذا خوردن هستند، اين كه تيم مذكور متوجه شده اند كه بدون كاهش ميزان كالري دريافتي هم مي توان روند پيري را كند كرد و آن، افزايش ميزان آنزيم 1*Sr در سلول هاست.
مايكل مولين، از بخش بيولوژيكي مولكولي و سلولي دانشگاه گوتنبرگ مي گويد: «معيوب شدن ساختار 1*Pr به اختلالات ژنتيكي و سرطان ها منجر مي شود. در مقابل حالا ما مي توانيم با تعمير و اصلاح مجدد 1*Pr در طول سالخوردگي، روند معمول را برعكس كرده يا حداقل پيشرفت سرطان ها را به تاخير بيندازيم.»
به گفته پژوهشگران، ثابت شده كه پروكسي ردوكسين ها مي توانند مانع آسيب ديدگي پروتئين ها و متراكم شدن شان شوند؛ فرآيندي كه در بسياري از بيماري ها مربوط به سالخوردگي، مانند آلزايمر يا پاركينسون، سيستم عصبي را مختل مي كند. بنابراين، به عقيده اين گروه از محققان، انگيزش 1*Pr مي تواند روند پيشرفت چنين بيماري هايي را نيز كاهش دهد.

 



با اين چسب از سقف آويزان شويد

دانشمندان موسسه جانورشناسي دانشگاه كيل آلمان با الهام گرفتن از حشرات، موفق به ابداع نوعي نوار چسب شده اند كه مي توان آن را هزاران بار مورد استفاده قرار داد، بدون اين كه خاصيت چسبندگي خود را از دست بدهد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين محققان با مطالعه شيوه بالا رفتن حشرات از ديوار با استفاده از موهاي ريز پاهايشان موفق به ساخت چسبي بر اين اساس شده اند.
آنها يك چسب سيليكوني با طرحي شبيه موهاي ريز ساخته اند كه از قدرت زيادي برخوردار است و حتي يكي از محققان خود را با آن از سقف آويزان كرد.
كليد اين توانايي منحصر به فرد حشرات در بالا رفتن از ديوار اين حقيقت است كه موهاي بسيار آنها از نوك هاي مسطحي برخوردار بوده كه مي توانند براي تماس حداكثر با سطح خود را گسترش دهند.
به گفته استانسيلاو گورب، محقق ارشد اين پروژه، مورد اصلي براي چسبندگي خوب، داشتن تماس كامل با سطح بوده كه حشرات به دليل داشتن چندين نقطه تماس مي توانند با هر سطحي خود را مرتبط كنند.
جدا كردن نوار چسب ساخت اين تيم از سطح حداقل دو برابر سخت تر از يك نوار چسب صاف با همين مواد است. همچنين از اين چسب مي توان در زير آب استفاده كرد و اين ماده هيچ چسبندگي از خود بر روي سطح باقي نخواهد گذاشت. چسب هاي الهام گرفته زيستي از كاربردهاي تجاري بالقوه زيادي از روبات هاي جستجوگر بالارو تا دستگاه هاي جدا و سوار كن صنعتي برخوردار هستند.
اين تيم هنوز در حال بهره گيري از طبيعت براي الهامات بيشتر در دنياي علم هستند. آنها اكنون در حال بررسي تعدادي از سطوح طبيعي مانند بال پوششي سوسك، پوست مار و گياهان داراي خاصيت ضدجذب هستند.

 



جانداران ميكروسكوپي نيروگاه هاي آينده خودروها

محققان آمريكايي با استفاده از موجودات ميكروسكوپي، در حال ساخت سوخت زيستي هستند كه بدون نياز به نفت يا نور خورشيد مي توانند سوخت پاك توليد كنند.
به گزارش مهر، تحقيقات جديد نشان مي دهد سوخت هاي امروزي تنها تا 20 سال ديگر قابل استفاده هستند و بعد از آن نياز به جايگزيني دارند.
آژانس اطلاعات وزارت انرژي آمريكا اعلام كرده است با وجود تعداد زيادي وسايل نقليه هيبريدي و الكتريكي در ميان جاده ها، راننندگان تا 20 سال آينده به سوخت هاي مايع وابسته خواهند ماند. اين در حالي است كه پس از اين مدت استفاده از سوخت هاي اتانولي نياز به هزينه بالا دارد و اين سوخت تاثيرات ترديدبرانگيزي براي محيط زيست وارد مي كند.
از اين رو به منظور متوقف كردن وابستگي به سوخت هاي فسيلي، دانشمندان و مهندسان در حال ساخت سوختي به نام سوخت هاي الكتريكي هستند كه از محلولي حاوي جانوران ريز ميكروسكوپي كه از آمونياك مضر و يا سولفيد هيدروژن تغذيه مي كنند تشكيل شده و مي تواند با ايجاد شارژ الكتريكي دي اكسيد كربن را به سوختي مناسب براي خودروها تبديل كند. بنا به گزارش ديسكاوري نيوز، اين حشرات روند سوخت سازي را بدون استفاده از نفت، زيست توده و يا نور خورشيد انجام مي دهند. وزارت انرژي آمريكا براي يافتن بهترين شيوه توليد سوخت زيستي قصد دارد بودجه تحقيقاتي 15 لابراتوار را در سرتاسر آمريكا تامين كند تا به اين شكل محققان بتوانند بهترين سوخت زيستي با كمترين هزينه ممكن را توليد كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14