(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23  آبان 1390- شماره 20073

حملات موشكي طالبان به غرب پاكستان 16 كشته و 9 مجروح بر جاي گذاشت
تظاهرات ضدآمريكايي مسلمانان اندونزي در آستانه سفر ا وباما به جاكارتا
مخالفت احزاب تونس با حضور امير قطر در افتتاحيه مجلس مؤسسان
انتقاد شخصيت هاي فرهنگي و مذهبي از قانون ممنوعيت حجاب در جمهوري آذربايجان
اعتراض گسترده داخلي و خارجي به تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب
تبليغات انتخاباتي شروع شد احتمال پيروزي اسلامگرايان در انتخابات پارلماني مغرب
دانشجويان آمريكايي به اعتراض جلسه سخنراني مقام اسرائيلي را ترك كردند
اعلام همبستگي با معترضان وال استريت در 6 شهر نيوزيلند
اعتراف پادشاه اردن مردم به دولت اعتماد ندارند
رسانه هاي آمريكا : سركوب بي فايده است جمعيت معترضان هر روز بيشتر مي شود
برلوسكني رفت مردم ايتاليا جشن گرفتند
پس از ديدار با فرستاده اروپا عبدالجليل: ليبي تبديل به كشور تندرو نمي شود
تظاهرات ضددولتي در شهرهاي برلين و فرانكفورت



حملات موشكي طالبان به غرب پاكستان 16 كشته و 9 مجروح بر جاي گذاشت

حملات موشكي و خمپاره اي شبه نظاميان طالبان به مناطق مسكوني در شمال غرب پاكستان جان 16 غيرنظامي را گرفت و 9 نفر ديگر را زخمي كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبه نظاميان طالبان ديروز در دو نوبت مناطق مسكوني بخش كوهستاني «تيراه» ايالت «خيبر پختونخوا» واقع در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان را هدف حملات موشكي قرار دادند. شمار كشته شدگان اين حمله 16 تن و مجروحان نيز 9 نفر اعلام شد. اين حمله پس از آن انجام شد كه گروه طالبان محلي پيمان صلح خود با شورا و رهبران قبايل منطقه را به طور يكجانبه لغو كرد. طالبان شوراي قبايل پاكستان را متهم كرد كه با نيروهاي امنيتي دولت اسلام آباد همكاري مي كنند. طبق پيمان صلح لغو شده مذكور، دو طرف مجاز نبودند عليه يكديگر دست به هرگونه حمله اي بزنند.

 



تظاهرات ضدآمريكايي مسلمانان اندونزي در آستانه سفر ا وباما به جاكارتا

صدها تن از مردم مسلمان اندونزي در اعتراض به سفر رئيس جمهور آمريكا به كشورشان در مقابل سفارت آمريكا در جاكارتا پايتخت اندونزي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، صدها تن از مردم جاكارتا با تجمع در برابر سفارت آمريكا در حالي كه شعارهاي ضدآمريكايي و ضدسرمايه داري سر مي دادند اعتراض خود را به سفر اوباما به كشورشان نشان دادند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند: ما به نظام امپرياليستي و نظام سرمايه داري نه مي گوييم؛ آمريكا كشور تروريست است. تروريست ها در كشور ما جايي ندارند. اوباما قاتل برادران مسلمان ما در فلسطين و افغانستان است. آمريكا غارتگر منابع مالي اندونزي است. در شهرهاي ديگر اندونزي نيز تظاهرات مشابهي برگزار شد و مردم اين كشور اعتراض خود را به سفر رئيس جمهور آمريكا نشان دادند.
نشست اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا (آسه آن) با حضور نمايندگان 10 كشور عضو اين اتحاديه و نيز رئيس جمهور آمريكا در هفته آينده در جزيره بالي اندونزي برگزار مي شود.
باراك اوباما قرار است شنبه 19 نوامبر (28 آبان ماه) به اندونزي سفر و در اين نشست شركت كند.

 



مخالفت احزاب تونس با حضور امير قطر در افتتاحيه مجلس مؤسسان

احزاب تونس با انتشار بيانيه اي مخالفت خود را با دعوت امير قطر براي حضور در مراسم افتتاحيه مجلس ملي مؤسسان اعلام كردند.
به گزارش روزنامه «قدس العربي»، احزاب تونسي در بيانيه خود به شدت به دعوت از «شيخ حمدبن آل ثاني» براي حضور در مراسم افتتاحيه مجلس مؤسسان به دليل عملكرد اين كشور در همراهي با منافع استعماري غرب مخالفت كردند.«المولدي الفاهم» عضو هيئت اجرايي «حزب دموكرات پيشرو» كه 16 كرسي را در مجلس ملي مؤسسان به دست آورد اعلام كرد، حزبش به شدت با حضور امير قطر در مراسم افتتاحيه مخالف است. از سوي ديگر جنبش مردم الناصريه، حزب كارگران كمونيست تونس و ائتلاف عمومي كار كه بزرگترين سنديكاي كارگري اين كشور به شمار مي روند، به شدت با حضور امير قطر در اين مراسم مخالفت كردند.


 



انتقاد شخصيت هاي فرهنگي و مذهبي از قانون ممنوعيت حجاب در جمهوري آذربايجان

شخصيت هاي فرهنگي و مذهي روسيه و جمهوري آذربايجان به اقدام دولت باكو در ممنوعيت حجاب اعتراض كردند.
به گزارش ايرنا، شخصيت هاي مختلف مذهبي روس و آذري در يك گردهمايي در باكو، با اشاره به برنامه دولت آذربايجان براي تقليد از كشورهاي سكولار در منع حجاب اين اقدام را پشت پا زدن به باور ديني مردم مسلمان خود عنوان كردند.
بر اساس اين گزارش، «فاميل جعفراف» رئيس جامعه شيعيان مسكو در اين گردهمايي با انتقاد از اقدامات اخير دولت باكو در منع حجاب اظهار داشت: متأسفانه دولت جمهوري آذربايجان با منع حجاب، زمينه را براي نارضايتي هاي گسترده مردمي فراهم مي كند.
وي با بيان اينكه از سال 2007 ميلادي، مبارزه با اسلام در جمهوري آذربايجان آغاز شده است، گفت: در آغاز اين مبارزه دولت جمهوري آذربايجان با اين بهانه كه پخش اذان از مساجد سلامتي انسان ها را به خطر مي اندازد، انجام اين فريضه ديني را منع كرد. «اسماعيل شعبان اف» رئيس جامعه «طالش هاي روسيه» هم در اين نشست يادآور شد: دولت باكو به رغم اينكه جمهوري آذربايجان كشوري اسلامي است و مردم آن به شعائر و قوانين اسلامي پايبند هستند، استفاده از پوشش حجاب در موسسات آموزشي را ممنوع كرده است. وي اين سياست را مغاير با معيارهاي بين المللي در زمينه حقوق بشر و اجراي آن را باعث خشم ملت آذربايجان در آينده نزديك دانست.
در اين گردهمايي «گريگوري تروفيم چوك» معاون اول مركز توسعه راهبردي روسيه از منع استفاده از حجاب به عنوان مسأله اي تنش آفرين در جمهوري آذربايجان ياد كرد و افزود: جمهوري آذربايجان هم مانند روسيه با فشارهاي فزاينده اي از سوي غرب مواجه است و دولت اين كشور بايد در حل مسائل داخلي كوشا باشد.
از سوي ديگر «عارف كريم اف» يك مقام روسيه نيز منع استفاده از حجاب از سوي دولت را به عنوان يكي از مسائل مهم جامعه كنوني جمهوري آذربايجان عنوان كرد و گفت: دولت آذربايجان بايد به اين موضوع توجه كند كه حكومت هاي مقتدري همچون يوگسلاوي به دليل بي توجهي به مطالبات مردم خود نابود شدند.
«موسي قربان اف» رئيس جامعه اهل بيت روسيه نيز خاطرنشان كرد، جمهوري آذربايجان در حال تبديل شدن به پايگاهي براي آمريكاست و در آن گروه هاي فراماسونري و صهيونيستي با آزادي عمل فعاليت مي كنند.
«سرگئي جنت ماركوس» كارشناس مسلمان روس هم در اين گردهمايي متذكر شد، منع حجاب در آذربايجان، كاملا غيرمنطقي است و وضعيت بدتر از آن را نمي توان تصور كرد و اين سياست مي تواند به از بين رفتن وحدت عمومي و سنت هاي ديرينه در اين كشور منجر شود.

 



اعتراض گسترده داخلي و خارجي به تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب

سرويس خارجي-
مردم سوريه با برگزاري تظاهرات ميليوني در دمشق و شهرهاي ديگر اين كشور ضمن حمايت از نظام بشار اسد و اعتراض به تصميم اخير اتحاديه عرب تأكيد كردند كه افتخار مي كنند از جمع اعراب خائن اتحاديه عرب جدا شده اند.
ميليون ها نفر از مردم سوريه با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اين كشور در واكنش به تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب تصميم اين اتحاديه را محكوم و اعلام كردند اين اقدام اتحاديه عرب ثابت كرد كه اين اتحاديه ابزار دست آمريكا و كشورهاي غربي است.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه آمريكا و برخي كشورهاي عربي تأكيد كردند، اتحاديه عرب با حمايت آمريكا و كشورهاي غربي در تلاش است تا حاكميت و استقلال كشورهايي كه با سلطه استعمارگران در منطقه مخالف هستند از بين ببرند.
يكي از تظاهركنندگان گفت، اتحاديه عرب چرا در مقابل بحرين و فلسطين و لبنان ساكت نشسته اما اكنون در قضيه سوريه وارد شده است؟
مردم معترض سوريه براي نشان دادن اعتراض خود به تصميم اتحاديه عرب به سوي سفارتخانه هاي عربستان، قطر، تركيه و فرانسه حركت كردند و با پرتاب سنگ و تخم مرغ شيشه هاي اين سفارتخانه ها را شكستند.
برخي معترضان توانستند پرچم هاي عربستان و قطر را پايين بكشند و پرچم سوريه را در ساختمان اين دو سفارتخانه به اهتزاز درآورند. اما نيروهاي انتظامي سوريه وارد عمل شدند و تظاهركنندگان را پراكنده كردند. تظاهركنندگان تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب را مداخله آشكار اين كشورها و نقض حاكميت سوريه دانستند.
تظاهركنندگان حمايت خود را از روند اصلاحات بشار اسد اعلام كردند. مردم سوريه همچنين يك پرچم چند صد متري كشورشان را در دمشق بر روي دوش هاي خود حمل و اعلام كردند كه با دخالت بيگانگان مقابله خواهند كرد.
اين مخالفت ها در حالي صورت مي گيرد كه نماينده سوريه در اتحاديه عرب تأكيد كرد كه دمشق به وقتش با همه مزدوران تسويه حساب خواهد كرد.
يوسف احمد گفت، تصميم اتحاديه اروپا در تعليق عضويت سوريه اجراي دستور آمريكا است و سران كشورهاي عربي دانش آموزان آمريكا و غرب هستند.
وي افزود، تصميم اتحاديه عرب را به رسميت نمي شناسيم و به آنها و حاميانشان مي گوييم كه شما شكست خورديد و هر جا كه بخواهيد مقاومت را از بين ببريد شما شكست خورده بيرون مي آييد.
نماينده دايم سوريه در اتحاديه عرب پرسيد، كشورهاي عربي و غربي چرا تظاهرات ميليوني مردم سوريه در حمايت از بشار اسد را نمي بينند؟ مردم كشورهاي ديگر نيز در واكنش به تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب ضمن محكوم كردن اين اقدام اعلام كردند كه استقلال و حاكميت سوريه اولويت مطلق است و دخالت بيگانگان در امور داخلي سوريه محكوم است. مردم اردن، بحرين، مصر، لبنان، عراق ضمن برگزاري تظاهرات در حمايت از نظام بشار اسد تأكيد كردند كه اتحاديه عرب در حال همكاري با غرب عليه سوريه است.
وزير خارجه مصر اعلام كرد كه قاهره با دخالت هاي خارجي در امور داخلي سوريه تحت هر عنواني به شدت مخالف است.
وزير خارجه لبنان نيز گفت كه تعليق عضويت سوريه راه دخالت بيگانگان را باز مي كند.
جنبش امت لبنان تأكيد كرد، اتحاديه عرب بهتر بود به جاي سوريه سفارت اسرائيل و آمريكا را تعطيل مي كرد.
انيس نقاش تحليلگر لبناني نيز با بيان اينكه تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب گامي در تكميل جنگ آمريكا در منطقه است تاكيد كرد كه جبهه مقاومت آنقدر خلاق هست كه اين روند را به روند هجومي تبديل كند «عبدالحليم خدام» معاون اسبق رئيس جمهور سوريه در يك فايل صوتي منتشر نشده اعلام كرده كه مخالفان دولت سوريه از 40 سال پيش تاكنون به شيوه هاي مختلف به دنبال ساقط كردن نظام حاكم هستند ولي نتوانسته اند موفقيتي در اين زمينه كسب كنند.
از سوي ديگر باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در پيامي اقدام اتحاديه عرب براي به تعليق درآوردن عضويت سوريه در اين اتحاديه را تحسين كرد!
اتحاديه اروپا نيز از اقدام اتحاديه عرب استقبال و حمايت كامل خود را از اين تصميم اعلام كرد.فرانسه نيز ضمن ابراز خرسندي از تصميم اتحاديه عرب خواستار افزايش فشار جامعه بين الملل بر دمشق شد.
اين در حالي است كه اتحاديه عرب بلافاصله پس از تعليق عضويت سوريه در اين اتحاديه تقاضاي مخالفان بحريني در زمينه اعزام يك كميته حقيقت ياب به بحرين براي افشاي ماهيت جنايتكارانه رژيم آل خليفه را رد كرد.تحليلگران درباره دوگانگي سياست اتحاديه عرب اظهار داشتند، لااقل انتظار مي رفت كه اتحاديه عرب با تقاضاي مخالفان بحريني نيز به طور يكسان برخورد كند.
گفتني است اتحاديه عرب در نشست دوم خود شنبه شب در قاهره اعلام كردند كه تا زماني كه دمشق طرح اعراب را براي توقف سركوب مخالفان سياسي اجرا نكند هيئت سوري حق حضور در نشست هاي اتحاديه عرب را نخواهد داشت.
18 كشور به تعليق عضويت سوريه راي مثبت دادند ولي لبنان و يمن راي منفي دادند.اتحاديه عرب از بدو تاسيس بيش از آنكه از ملت هاي عرب حمايت كند در راستاي مقابله با ملت هاي عربي موضع گرفته و اين مسئله ثابت مي كند اين سازمان به شدت تحت نفوذ آمريكا، رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي است.

 



تبليغات انتخاباتي شروع شد احتمال پيروزي اسلامگرايان در انتخابات پارلماني مغرب

منابع خبري از احتمال پيروزي اسلامگرايان در انتخابات زودهنگام پارلماني در مغرب خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، با آغاز تبليغات نامزدهاي اتنخابات پارلماني مغرب از روز شنبه و رويكرد مردمي احزاب و گروه هاي اسلامي در آن، احتمال تكرار پيروزي اسلامگرايان در مغرب همانند تونس وجود دارد. براساس اين گزارش، در انتخابات پارلماني زود هنگام مغرب كه پس از برگزاري همه پرسي اصلاح قانون اساسي در اين كشور صورت مي گيرد احتمال دستيابي اسلامگرايان به تعداد زيادي از كرسي هاي مجلس مغرب وجود دارد. انتخابات مغرب در حالي برگزار خواهد شد كه حزب اسلامي «النهضه» در انتخابات مجلس ملي مؤسسان تونس در اولين رأي گيري آزاد اين كشور به پيروزي دست يافت و زمان اندكي به برگزاري انتخابات پارلماني مصر كه احتمال پيروزي اسلامگرايان در آن نيز وجود دارد، باقي مانده است.
به گزارش ايرنا، بسياري از تحليل هاي روزنامه هاي مغرب از احتمال پيشرو بودن اسلامگرايان «حزب عدالت و توسعه » كه از مهم ترين مخالفان دولت است و 47 كرسي نيز در پارلمان دارد حكايت مي كند.
اين در حالي است كه تعدادي از احزاب كوچك انتخابات پارلماني را تحريم كرده اند.
پيش از اين قرار بود انتخابات پارلماني مغرب در نيمه دوم سال آينده ميلادي برگزار شود، اما پافشاري مردم براي انجام اصلاحات و تغيير قانون اساسي «محمد ششم» پادشاه اين كشور را واداشت تا با برگزاري انتخابات در روز 25 نوامبر (4 آذر) براي انتخاب 395 نماينده موافقت كند.

 



دانشجويان آمريكايي به اعتراض جلسه سخنراني مقام اسرائيلي را ترك كردند

دانشجويان شركت كننده در جلسه سخنراني يك مقام رژيم صهيونيستي در آمريكا به صورت دسته جمعي جلسه را ترك كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني «پرس تي وي»، صدها دانشجو كه در جلسه سخنراني سخنگوي ارتش اسرائيل در ايالت ديترويت شركت كرده بودند، بطور دسته جمعي جلسه سخنراني وي را به نشانه اعتراض ترك كردند.
بر پايه اين گزارش، بسياري از دانشجويان معترض همچنين در حركتي نمادين دهان خود را با نوارهاي قرمز رنگ چسب زده بودند.اين دانشجويان در پلاكاردهايي كه با خود داشتند اعتراض خود را نسبت به طرح هاي جنگي رژيم صهيونيستي ابراز كرده بودند.
گفتني است علاوه بر اين اقدام اعتراضي عليه افراد منتسب به رژيم صهيونيستي، اخيرا در جريان قيام فراگير «اشغال وال استريت» در آمريكا مردم بارها به كنسولگري هاي اين رژيم حمله و حتي آنها را اشغال كرده اند.
اين در حالي است كه دولت آمريكا از حاميان اصلي رژيم صهيونيستي است تا حدي كه تمام حيثيت خود را پاي جنايت هاي اين رژيم هزينه كرده است.

 



اعلام همبستگي با معترضان وال استريت در 6 شهر نيوزيلند

مردم شش شهر نيوزيلند عليه نظام سرمايه داري و در حمايت از جنبش جهاني «وال استريت» شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مردم نيوزيلند در شش شهر بزرگ اين كشور ديروز تظاهرات كردند.
اين تظاهرات در ادامه اعتراضاتي قرار دارد كه از 15 اكتبر (25 مهر) در نيوزيلند به حمايت از جنبش وال استريت آغاز شده است. مردم معترض از دولت ولينگتون خواستند در سياستگذاري ها جانب سرمايه داران و بانكداران را نگيرد و به طبقه متوسط توجه كند. مقامات نيوزيلندي نيز از مردم خواستند تا پيش از روز انتخابات سراسري در اين كشور، ميدان شهر ولينگتون را ترك كنند. شهروندان نيوزيلندي طي 28 روز اعتراضات خود، بيش از 10 هزار دلار به سازمان دهندگان تظاهرات پرداخت كرده اند، تا اين اعتراضات ادامه يابد.

 



اعتراف پادشاه اردن مردم به دولت اعتماد ندارند

پادشاه اردن در واكنش به اعتراضات سراسري مردم كشورش اعتراف كرد كه مردم به دولت اعتماد ندارند.
به گزارش ايرنا، ملك عبدالله دوم در مصاحبه اختصاصي با شبكه تلويزيوني سي ان ان يكي از مشكلات بزرگ كشورش را فساد دولتي خواند و نبود اعتماد به دولت را از ريشه هاي اين فساد عنوان كرد.
وي اظهار داشت: مردم را نمي توان در پس فساد پنهان كرد و براي مقابله با فساد بايد شفافيت وجود داشته باشد و حاكميت قانون اعمال شود.ملك عبدالله دوم از ايجاد اصلاحات سياسي و اقتصادي در كشورش خبر داد و افزود، نظام دو حزبي در اردن به نظام پنج حزبي سوق داده خواهد شد تا بدين ترتيب هرچه سريع تر بتوان دولت منتخب مردم را حاكم كرد.گفتني است پادشاه اردن بارها به مردم كشورش قول انجام اصلاحات داده ولي بدان عمل نكرده و مردم معتقدند تا زماني كه حكومت به وعده هاي خود عمل نكند به چنين نظامي نمي توان اعتماد كرد.

 



رسانه هاي آمريكا : سركوب بي فايده است جمعيت معترضان هر روز بيشتر مي شود

رسانه هاي خبري در آمريكا اعلام كردند به رغم خشونت پليس و دستگيري معترضان جنبش ضدسرمايه داري وال استريت، اعتراض ها هر روز گسترده تر مي شود.
برخي رسانه هاي خبري در غرب و آمريكا طي گزارش هاي جداگانه تصريح كردند، اقدامات پليس و مقامات آمريكايي در برخورد با معترضان به نظام سرمايه داري، تاكنون كار به جايي نبرده و دولتمردان اين كشور شاهد گسترش لحظه به لحظه اين اعتراض ها هستند.
در همين رابطه سايت خبري تحليلي «گوتاميست» با انتخاب عنوان «معترضان در دو ماهگي اعتراض ها براي تسخير بازار بورس نيويورك تلاش خواهند كرد» نوشت: انگار همين ديروز بود كه نوشتيم گروهي از مردم آمريكا با سرازير شدن به مناطق جنوبي «منهتن» اقدام به زدن چادر، و مسدود كردن محل كردند تا در اعتراض به اوضاع اقتصادي ساختمان بازار بورس وال استريت را اشغال كنند؛ در روزهاي نخست ما ساده لوحانه به بررسي اوضاع پرداخته و هرگز تصور نمي كرديم اهداف اين جنبش مثل اعضاي آن به اين سرعت گسترش يابد.
اين گزارش در ادامه افزود: اكنون اين جنبش در حالي ورود به ماه سوم را جشن مي گيرد كه جهاني شده است. اين جنبش تصميم دارد صبح روز پنجشنبه يعني درست در شصت امين روز از آغاز قيام، با تسخير بازار بورس نيويورك چنان ضربه اي به يك درصد اقليت بزند كه هرگز آن را فراموش نكنند. معترضان كه خود را 99درصد مي دانند معتقدند يك درصد جامعه آمريكا يعني ثروتمندان، بانكداران و گردانندگان وال استريت سالهاست آنها را استثمار كرده و دولت نيز نماينده همان يك درصد است.
همزمان خبرگزاري «رويتر» از حمله پليس آمريكا به معترضان در سنت لوئيس، سالت ليك و دنور در صبح روز شنبه و جمع آوري چادرهاي آنها خبر داد.
براساس اين گزارش، پليس آمريكا پس از كشته شدن چهار معترض با جديت بيشتر با معترضان برخورد مي كند. برخي خبرها حاكي است كشته شدن اين معترضان كه برخي به ضرب گلوله پليس جان خود را از دست داده اند باعث شده پليس فرصت را غنيمت شمرده با خيال راحت تر به سركوب معترضان بپردازد.
در ادامه گزارش رويتر مي خوانيم: پليس آمريكا پس از مشاهده بي توجهي معترضان با حمله به آنها دستكم 27 نفر را بازداشت كرد. 15 نفر از اين افراد در شهر «سالت ليك» بازداشت شده اند.اما ساعاتي از سركوب معترضان به خصوص در شهر «سنت لوئيس» نگذشته بود كه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» از بازگشت دوباره آنها خبر داد.
اين خبرگزاري نوشت، بسياري از معترضان روز شنبه پس از اينكه با خشونت پليس مجبور به ترك پارك محل تجمع خود شدند، ساعاتي بعد مجدداً به محل بازگشتند. اين افراد هفته هاست كه در اعتراض به اوضاع سياسي و اقتصادي آمريكا در اين منطقه تحصن كرده اند.
در اورگان، كاليفرنيا و اوكلند نيز پليس و شهردار نسبت به ادامه تحصن معترضان در پارك ها و ميادين هشدار دادند. گزارش هاي دريافتي حاكي است، اين دومين هشداري است كه مقامات شهر به معترضان مي دهند. معترضان تا نيمه شب فرصت دارند نسبت به جمع آوري چادرها و بازگشت به خانه هايشان اقدام كنند در غير اين صورت پليس همچون گذشته به زور متوسل شده و اقدام به سركوب آنها خواهد كرد.بلافاصله پس از انتشار اين تهديدات پي درپي سايت خبري «كريستين مانيتور» با انتشار تصويري از معترضان نوشت: مشاهده انبوه سنگ و چوب در چادرهاي معترضان در شهر «پورتلند» بر اين نگراني دامن زده كه معترضان قصد مقابله و درگيري با پليس را دارند.
پليس پورتلند با تأييد اين خبر گفت: نيروهاي امنيتي در حال جمع آوري اين «ادوات جنگي» هستند. پيش از اين سايت رسمي اشغال وال استريت ضمن رد اين گونه اظهارات تأكيد كرده بود كه معترضان هرگز دست به اينگونه اعمال نمي زنند.
اما اعتراض هاي «اوكلند» روز شنبه كمي با ديگر نقاط آمريكا متفاوت بود. معترضان به نظام سياسي و اقتصادي آمريكا در اين شهر با برپايي تظاهرات به حمايت از انقلاب مصر پرداختند. «اوكلند و قاهره يك مشت اند، ما 99درصديم، الشعب يريد اسقاط وال استريت» از جمله شعارها و دست نوشته هاي معترضان در اين شهر بود كه يك روز پس از تظاهرات انقلابيون مصري در قاهره انجام شد.
روز جمعه گروهي از انقلابيون مصري مقابل سفارت آمريكا در قاهره تجمع كرده و از اعضاي جنبش «وال استريت را اشغال كنيد» حمايت كردند.
مردم آمريكا در «هاوايي» هم روز شنبه بيكار ننشسته و عليه «اوباما، اجلاس آپك، نظام سرمايه داري، جنگ و بيكاري» شعار دادند.
شبكه خبري «اي بي سي» همزمان با آغاز اين نشست دو روزه اعلام كرد، صدها نفر از معترضان نظام سرمايه داري در اعتراض به آنچه نابرابري هاي مالي مي نامند در ساحل «وايكيكي» تظاهرات كردند. «آپك را اشغال كنيد». يكي از شعارهاي جالب توجه معترضان در هاوايي بود.يادآور مي شود قيام تسخير وال استريت از 26 شهريور ماه در نيويورك و با هدف براندازي نظام سرمايه داري و جايگزيني يك نظام عدالت محور آغاز شده و طي چند هفته به سرتاسر جهان سرايت كرد. دولت و رسانه هاي آمريكايي همزمان به تحقير و سركوب اين معترضان مي پردازند اما اين اقدامات تاكنون در اراده مردم خللي ايجاد نكرده است.

 



برلوسكني رفت مردم ايتاليا جشن گرفتند

در پي كناره گيري برلوسكني از پست نخست وزيري ايتاليا موجي از جشن و شادماني سراسر اين كشور را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «سيلويو برلوسكني» شنبه استعفاي خود را از نخست وزيري، تقديم رئيس جمهوري اين كشور كرد و همزمان با انتشار اين خبر، موجي از جشن و شادماني سراسر شهر رم و ديگر شهرهاي ايتاليا را فرا گرفت. هزاران نفر از شهروندان ايتاليايي مقابل كاخ رياست جمهوري تظاهرات كردند و خواستار محاكمه برلوسكني شدند. شمار زيادي از مردم نيز كاروان هاي شادي در شهر رم راه انداختند. البته برلوسكني در شرايطي از قدرت كناره گرفت كه قبل از آن برنامه رياضت اقتصادي مورد درخواست اتحاديه اروپا در پارلمان ايتاليا به تصويب رسيده بود. اين مسئله احتمالا باعث خواهد شد كه ايتاليا از اين پس نيز شاهد اعتراضات خياباني و ضددولتي باشد.
«ماريو مونتي» كميسر سابق ايتاليا در اتحاديه اروپا به زودي از طرف رئيس جمهور مسئول تشكيل دولت جديد در اين كشور خواهد شد.
هرچند مردم به فساد اخلاقي برلوسكني اعتراض داشتند، ولي مثل ساير كشورهاي اروپايي، به سياست هاي اقتصادي تحميلي اتحاديه اروپا نيز معترض هستند و حتي به نظام سرمايه داري هم اعتراض دارند.
اجراي بسته رياضت اقتصادي پيشنهادي توسط دولت ايتاليا، 59 ميليارد و 800 ميليون يورو صرفه جويي اقتصادي را به دنبال خواهد داشت. اين صرفه جويي از طريق كاهش هزينه هاي دولتي و نيز افزايش ماليات ها انجام خواهد شد.
افزايش سن بازنشستگي، فروش دارايي هاي دولت و افزايش قيمت سوخت هم در بسته رياضت اقتصادي ايتاليا پيش بيني شده است.


 



پس از ديدار با فرستاده اروپا عبدالجليل: ليبي تبديل به كشور تندرو نمي شود

رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي طي يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به غرب اطمينان داد كه ليبي تبديل به كشوري تندرو نمي شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «مصطفي عبدالجليل» پس از ديدار با «كاترين اشتون» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، طي يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با وي گفت: ليبي هرگز تبديل به كشوري تندرو نخواهد شد.
عبدالجليل افزود كه اين كشور اسلام ميانه رو را مي پذيرد. اظهارات عبدالجليل را كارشناسان اينگونه تعبير مي كنند كه ليبي جديد موضع ضد غربي نخواهد داشت و احتمالا در مناقشه مزمن اعراب و اسرائيل، يك موضع بي طرفانه و در اصل، بي ضرر براي غرب را در پيش خواهد گرفت.
اشتون نيز در اين كنفرانس خبري، يك وعده كمك 10 ميليون يورويي به موسسات ليبيايي و سازمان هاي زنان را داد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در حالي اين رقم را رسانه اي مي كند كه هم اكنون ده ها ميليارد دلار از وجوه متعلق به مردم ليبي در بانك هاي اروپايي بلوكه است و 10 ميليون يوروي اهدايي اشتون در مقابل آن رقم هاي بزرگ، خيلي اندك است.
هم اكنون آمريكا و اتحاديه اروپا به شدت نگران شكل گيري يك نظام اصلي اسلامي در ليبي هستند. آنها از اين بيم دارند كه در ليبي يك دموكراسي واقعي شكل بگيرد.
ديروز «نبيل العربي»، دبيركل اتحاديه عرب، نيز وارد طرابلس شد و با مقامات شوراي ملي انتقالي ليبي و رئيس دولت موقت اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.

 



تظاهرات ضددولتي در شهرهاي برلين و فرانكفورت

مردم آلمان با تظاهرات در دو شهر بزرگ اين كشور عليه نظام سرمايه داري تظاهرات كردند و وعده دادند دولت را از دست سرمايه داران خارج خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، پايتخت آلمان و شهر فرانكفورت شنبه شاهد تظاهرات ضدسرمايه داري بود.
در تظاهرات شهر برلين معترضان پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آنها نوشته شده بود: ما 99درصد هستيم. آلماني ها همچنين اعلام كردند كه تنها يك درصد از جمعيت اين كشور بر اقتصاد و سرنوشت كل كشور حاكميت دارند. در تظاهرات فرانكفورت دست كم 20 هزار نفر شركت كرده بودند و در اعتراض به سلطه بانك ها و شركت هاي بزرگ بر آلمان شعار دادند و گفتند كه نابرابري و بي عدالتي بر كشور مسلط شده است.
تظاهركنندگان همچنين با تشكيل زنجيره انساني سياستمداران آلماني را متهم كردند كه نيازهاي مردم عادي را فراموش كرده و تسليم اراده بانك ها و شركت هاي بزرگ شده اند. يك تظاهركننده به خبرنگاران گفت: دولت قصد دارد بودجه برنامه هاي اجتماعي را كاهش دهد و همين مسئله ما را واداشته است كه دست به تظاهرات بزنيم و دولت را تحت فشار قرار دهيم.
تظاهركنندگان گفتند هدف شان از تظاهرات اين است كه دولت به دست مردم بيفتد.
در همين حال، ميليون ها نفر از شهروندان انگليسي اعلام كردند كه روز 30 نوامبر (10 آذر) در شهرهاي مختلف اين كشور تظاهرات مي كنند. اين تظاهرات نيز در اعتراض به بي توجهي دولت لندن نسبت به اقشار متوسط و ضعيف اين كشور از جمله كارگران انجام مي شود. پرسش روز مردم آلمان اين است كه آيا خانم مركل هم مثل برلوسكني از قدرت كنار خواهد رفت؟

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14