(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 آبان 1390- شماره 20076

حمله ارتش صهيونيستي به جوانان فلسطيني در نابلس
حزب الله لبنان : بان كي مون در خدمت قدرت هاي بزرگ است
ميليون ها مصري خواستار كناره گيري نظاميان از قدرت شدند
ماهاتير محمد: آمريكا به جنگ و جنايت عادت دارد
ما 99 درصديم تسليم يك درصد نمي شويم
با اعلام دمشق به عنوان خط قرمز روسيه ناوهاي خود را به سواحل سوريه اعزام كرد
جنگ و گريز خياباني ميان مردم و ارتش اردن
معترضان كويتي مجلس را تصرف كردند
اعتراضات ضد دولتي در يونان،ايتاليا ،اسپانيا و انگليس
مخالفان شاه مغرب انتخابات پارلماني را تحريم كردند
باگسترش جنگ قدرت در خاندان آل سعود برادر شاه عربستان از هيئت بيعت كناره گرفت



حمله ارتش صهيونيستي به جوانان فلسطيني در نابلس

در پي يورش ارتش رژيم صهيونيستي به نابلس و درگيري شديد با فلسطينيان تعدادي از مردم بي گناه اين منطقه مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، نظاميان صهيونيستي با حمله به شهرك بيتا واقع در جنوب نابلس و مسدود كردن معبرهاي ورودي و خروجي اين شهرك با فلسطيني هاي ساكن اين منطقه درگير شدند كه اين سركوب وحشيانه باعث زخمي شدن تعدادي از ساكنان اين شهرك شد.نظاميان رژيم صهيونيستي با استفاده از گاز اشك آور و گلوله هاي جنگي سعي در سركوب معترضين فلسطيني داشتند.
همچنين بر اثر استفاده نيروهاي ارتش رژيم اشغالگر از گاز اشك آور و خفه كننده شماري از فلسطينيان دچار خفگي شدند.

 



حزب الله لبنان : بان كي مون در خدمت قدرت هاي بزرگ است

حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي ضمن انتقاد شديد از گزارش جديد دبير كل سازمان ملل متحد درباره قطعنامه 1701، وي را خادم قدرت هاي بزرگ دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه المنار، حزب الله لبنان اعلام كرد كه گزارش جديد بان كي مون دبير كل سازمان ملل مغالطه كاري شديد و مغاير با واقعيات موجود است.حزب الله در بيانيه خود افزود، دبير كل سازمان ملل بارها وابستگي خود به غربي ها را نشان داده زيرا آنها وي را سركار آورده اند و دبير كل سازمان ملل به جاي تلاش براي تحقق صلح در جهان سياست هاي غربي ها به ويژه آمريكا را پياده مي كند.در اين بيانيه خاطرنشان شده است، اين نوع موضع گيري ها از سوي سازمان ملل بسيار خطرناك است چرا كه قدرت هاي زورگو حقوق ملت هاي جهان را ناديده مي گيرند.

 



ميليون ها مصري خواستار كناره گيري نظاميان از قدرت شدند

ميليون ها مصري با تجمع در ميدان التحرير قاهره خواستار كناره گيري نظاميان از قدرت شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي فراخوان 41 حزب و جنبش سياسي مصر و در راس آنها «جمعيت اخوان المسلمين»، ميليون ها تن از مردم اين كشور، روز جمعه با برگزاري تظاهرات گسترده در قاهره و شهرهاي بزرگ اين كشور، مخالفت خود را با ادامه حكومت نظاميان و قانون اساسي كنوني اين كشور اعلام كردند.
براساس اين گزارش، ميليون ها معترض مصري با در دست داشتن پلاكاردهايي كه بر روي آنها نوشته بود، «مردم مصر توصيه پذير نيستند»، «شوراي عالي نيروهاي مسلح بايد كناره گيري كند» و «مردم خواهان حكومت غيرنظاميان هستند»، خشم خود را از نابساماني اوضاع با ادامه حاكميت نظاميان ابراز كردند.
مردم مصر اصلاحات صورت گرفته از سوي دولت موقت «عصام شرف» در قانون اساسي را رد كردند و خواستار اصلاح جدي در امور سياسي كشورشان هستند.
به گفته شاهدان عيني، بسياري از تظاهركنندگان، براي حضور در ميدان التحرير از شب قبل از آن بيتوته كرده و نيروهاي امنيتي و پليس دورادور اوضاع را زير نظر داشتند.
به گزارش «قدس العربي»، فعالان مصري اعلام كردند، هدف از برگزاري تظاهرات روز جمعه، بازگرداندن انقلاب به مسير صحيح آن و مخالفت با طرح پيشنهادي علي السلمي (معاون نخست وزير مصر) است.اين در حالي است كه سند اصول قانون اساسي كه علي السلمي پيشنهاد كرده و به سند مسالمت آميز معروف شده است در واقع اقدامي خطرناك براي دور زدن و منزوي كردن مردم مصر به شمار مي رود.

 



ماهاتير محمد: آمريكا به جنگ و جنايت عادت دارد

«ماهاتير محمد» با انتقاد از سياست هاي جنگ طلبانه غرب به ويژه آمريكا، كشتن زنان، كودكان و بيماران را براي آنان يك عادت دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ماهاتير محمد نخست وزير اسبق مالزي ديروز در نشستي كه با عنوان «جنگ يك جنايت است» گفت كشتن زنان و كودكان و بيماران براي جنگ طلبان غربي به يك عادت تبديل شده است.
وي تصريح كرد: كشورهايي كه اقتصادشان بر مبناي جنگ مي چرخد در واقع به جنگ به عنوان يك تجارت نگاه مي كنند.
نخست وزير اسبق مالزي افزود اين كشورها دائما در حال جنگ با ديگران هستند و با تمام شدن يك جنگ، جنگ ديگري به راه مي اندازند تا تسليحاتشان را به دنيا بفروشند.
وي گفت: وقتي سلاحي ساخته مي شود بايد فروخته شود و بهترين راه براي ترغيب كشورها به خريد تسليحاتشان ايجاد فضاي جنگ و ترور و وحشت در جهان است.
رئيس بنياد صلح جهاني پرداناي مالزي خاطرنشان كرد كشورهاي غربي نه تنها ميلياردها دلار صرف تحقيقات و توسعه تجهيزات نظامي خود مي كنند بلكه بازي هاي رايانه اي كودكانشان نيز تشويق و ترويج استفاده از سلاح و بمب براي كشتن رقيب است.
وي افزود: بسياري از كشورهايي كه به رقابت تسليحاتي افتاده اند دشمن واقعي در بيرون ندارند بلكه توليدكنندگان سلاح با ايجاد يك فضاي ذهني دروغين و ايجاد اختلافات ساختگي و دشمن تراشي، زمينه را براي فروش تسليحات خود فراهم مي كنند.

 



پاسخ جنبش وال استريت به حملات وحشيانه پليس آمريكا
ما 99 درصديم تسليم يك درصد نمي شويم

صدها هزار نفر از مردم آمريكا همزمان در 30 شهر اين كشور با وجود خشونت هاي گسترده پليس به خيابان ها ريخته عليه نظام سرمايه داري و دولت آمريكا شعار دادند.
حضور هزاران پليس ضد شورش در خيابان ها، ميادين و مراكز مهم مالي و اقتصادي 30 شهر آمريكا، سركوب وحشيانه معترضان نظام سرمايه داري ، مجروحيت دهها نفر از مردم و در نهايت دستگيري 400 نفر از آنها، عنوان مهمترين بخش هاي خبري اين روزهاي رسانه هاي بين المللي است كه گزارش ها و تحليل ها پيرامون آن همچنان ادامه دارد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اعضاي جنبش«وال استريت را اشغال كنيد» پنج شنبه با شعار «روز اقدام» (Day Of Action) به رغم تلاش گسترده و جمعيت انبوه، حريف ضربات باتوم، مشت و لگد و اسپري هاي فلفل پليس نيويورك كه در تمام مسيرهاي منتهي به ساختمان وال استريت مستقر شده بودند، نشدند. پليس نيويورك اين بار نيز همچون 60 روز گذشته در سركوب معترضان چيزي كم نگذاشت و بسياري از جوانان جوياي كار و عدالت اجتماعي را با سر و صورت خونين راهي زندان ها كرد.
گزارش هاي منتشر شده نشان مي دهد حدود 300 نفر از دستگير شدگان روز پنجشنبه، اهل نيويورك هستند و اين نشان مي دهد اوضاع در اين شهر كه قلب تجاري آمريكا محسوب مي شود، ملتهب تر از ساير شهرهاست.
پليس نيويورك اما اعلام مي كند، پنج افسر پليس نيز در حين درگيري با معترضان شهر، راهي بيمارستان ها شدند.
در «روز اقدام » اوضاع در لس آنجلس نيز بسيار ملتهب گزارش شده است. معترضان لس آنجلسي همراه با شعار هميشگي«ما 99 درصديم» سنگ تمام گذاشته و فرياد مي زدند: «يك درصد را به زانو در مي آوريم.» شهروندان آمريكايي همچنين پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آن نوشته شده بود:« دليلي ندارد كه تسليم مطامع يك درصد باشيم.» معترضان همچنين همصدا با ساير شهرهاي آمريكا خواستار توقف خشونت پليس، تقسيم عادلانه ثروت، توقف حرص، تبعيض و طمع بانكداران و ثروتمندان آمريكايي شدند.
به نوشته شبكه خبري بي بي سي، لاس و گاس، دالاس، سياتل، واشنگتن دي سي، بوستون، ميشيگان، ميامي، فلوريدا، ديترويت،ماساچوست، سنت لوئيس، نوادا، ميسوري، پورتلند، اورگان و ...ديگر شهرهاي آمريكايي هستند كه عليه سياست هاي اقتصادي و نظام سرمايه داري حاكم بر آمريكا تظاهرات كردند.
پيوستن گروه هاي جديد به جنبش«وال استريت را اشغال كنيد» نيز از ديگر حواشي قيام بي سابقه ضدسرمايه داري پنج شنبه آمريكا بود كه بيش از 2 ماه از تولد آن نمي گذرد.
در همين رابطه خبرگزاري فارس فيلمي را منتشر كرد كه در آن يك افسر پليس آمريكا با درآوردن لباس نظامي خود، به جمع معترضان پيوست.اين پليس كه بلافاصله از سوي همكاران خود دستگيرشد، با سوت و كف ممتد معترضان تشويق و «پليس شجاع» مورد خطاب قرار گرفت.
گزارش ها و تصاوير دريافتي نشان مي دهد، جمع آوري چادرهاي معترضان از پارك ها، تهديد مكرر مقام هاي آمريكايي و سركوب وحشيانه مردم نه تنها تا كنون خللي در روحيه و اراده معترضان به وجود نياورده بلكه باعث خشم و در نتيجه پيوستن گرو ه هاي جديد به جمع معترضان شده است. تا كنون اتحاديه ها و گرو ه هاي زيادي به جنبش تسخير وال استريت پيوسته اند.
تظاهرات روز پنجشنبه بزرگترين اعتراض ضد سرمايه داري آمريكا در اين دو ماه لقب گرفته و خشونت هاي پليس نيز در اين روز بالتبع، با شدت بيشتري صورت گرفت.
يادآور مي شود قيام ضد سرمايه داري «وال استريت» كه از 26 شهريور ماه و با هدف تسخير ساختمان بورس آمريكا در نيويورك آغاز شد، هم اكنون به بسياري از كشورهاي اروپايي، آسيايي، آمريكايي و حتي آفريقايي سرايت كرده و اوضاع در آمريكا و اروپا متشنج تر از ساير كشورهاست.شعار معروف «ما 99 درصديم» پنج شنبه همزمان با آمريكا، در بسياري از شهرهاي اروپايي نيز طنين انداز شد.
گفتني است، مقام هاي آمريكايي تا كنون آمار دقيقي از شمار بازداشتي ها در طول دو ماه گذشته را ارائه نكرده اند اما با محاسبه آمارهايي كه به طور پراكنده در طول اين مدت ارائه شده، به نظر مي رسد تا كنون بيش از 2000 نفر بازداشت شده اند؛ هر چند آمريكايي ها مي گويند برخي از آنها را در همان روزهاي اول و پس از بازجويي و گرفتن تعهد آزاد كرده اند!
در اين ميان كشته شدن 5 معترض نيز محرز شده كه غالبا به ضرب گلوله از پاي درآمده اند.
پليس آمريكا در مورد 4 قرباني اعلام مي كند كه دخالتي نداشته اما در باره قرباني پنجم كه دانشجوي دانشگاه بركلي است رسما مسئوليت كشته شدن وي را برعهده گرفته است. پليس آمريكا مي گويد اين دانشجو كه پس از مجروحيت در بيمارستان جان باخت، مسلح بوده و آنها مجبور به تيراندازي و كشتن وي شده اند!
به رغم بي سابقه بودن ناآرامي هاي دو روز گذشته و گستردگي آن، تا كنون مقامات بلند پايه آمريكايي در باره آن موضعي جز سكوت اتخاذ نكرده اند. برخي تحليلگران معتقدند اين سكوت و خشونت، بيش از هر چيز استيصال دولت آمريكا و شخص باراك اوباما در چگونگي مواجهه با اين بحران را نشان مي دهد. بحراني كه به گفته آخرين رهبر شوروي، دير يا زود طومار نظام سرمايه داري را نيز همچون نظام كمونيستي در هم خواهد پيچيد.

 



با اعلام دمشق به عنوان خط قرمز روسيه ناوهاي خود را به سواحل سوريه اعزام كرد

ناوهاي جنگي روسيه در اقدامي سياسي و نظامي مهم به سوي سواحل سوريه حركت كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه خبري المنار، روسيه تعدادي از ناوهاي جنگي خود را به سوي سواحل سوريه اعزام كرد.
اين ناوها روز گذشته به سواحل سوريه رسيدند و در آب هاي سوريه مستقر شدند.
المنار افزود، اعزام ناوهاي جنگي روسيه به سوريه نشان دهنده اين است كه روسيه جمهوري عربي سوريه را خط قرمز خود مي داند و هركس به اين خط قرمز نزديك شود روسيه تماشاگر نخواهد بود.
اين شبكه خبري تأكيد كرد، پس از وتوي قطعنامه ضدسوري از سوي روسيه و چين اين دو قدرت بزرگ خشونت ها عليه ارتش و نيروهاي امنيتي سوريه را محكوم كردند.
از سوي ديگر فرمانده ارتش روسيه نسبت به وقوع جنگ در منطقه هشدار داد.
گفتني است كشورهاي عضو اتحاديه عرب با همراهي كشورهاي غربي تلاش هاي مضاعفي براي فشار بر سوريه به كار گرفته اند.
اين در حالي است كه رئيس دستگاه اطلاعاتي تركيه نيز فاش كرد كه آمريكا قصد ترور بشار اسد رئيس جمهور سوريه را دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه المنار، منابع آگاه سوري اعلام كردند كه رئيس سرويس اطلاعاتي تركيه مقامات سوريه را در جريان طرح آمريكا براي ترور بشار اسد قرار داده است.
اين منابع اظهار داشتند: «اليوت آبرامز» مشاور امنيت ملي آمريكا در مطلبي در تاريخ 24 اكتبر (2آبان) در مجله «فارين پاليسي» از ترور بشار اسد رئيس جمهور سوريه به عنوان يكي از ابزارهاي سرنگوني حكومت سوريه پرده برداشته است.
آبرامز اظهار داشت، سرنگوني نظام سوريه دستاوردهاي زيادي براي آمريكا دارد زيرا علاوه بر تضعيف حماس و ديگر گروه هاي فلسطين، سوريه همپيمان عرب ايران و حزب الله است.
منابع مذكور همچنين صحت اطلاعاتي كه «ميشل سماحه» يكي از وزيران سابق لبنان درباره اجراي طرح ترور بشار اسد به وسيله فرانسه و قطر بدان پرداخته بود را مورد تأييد قرار دادند.
اين منابع تأكيد كردند: آمريكا سه سناريو را در سوريه دنبال مي كند: اقدام نظامي ناگهاني، ترور رئيس جمهوري سوريه و شوراندن مردم كه فعلاً فقط سناريوي سوم را دنبال مي كند.
منابع فوق درباره سانسور اخبار مربوط به تلاش آمريكا براي ترور بشار اسد بيان كردند: اطلاعات اين چنيني سبب ترساندن مردم سوريه مي شود.از سوي ديگر يك مقام مسئول در سوريه از دستگيري 65 فرد مسلح طي دو عمليات جداگانه از سوي نيروهاي امنيتي اين كشور در شمال و غرب و مركز سوريه خبر داد.وي با اشاره به اينكه اين افراد در جريان شناسايي محل اختفا و به دنبال درگيري با نيروهاي امنيتي سوري دستگير شدند افزود: در جريان دستگيري آنان مقاديري زياد سلاح، مهمات، لوازم ارتباطي پيشرفته، وسايل انفجاري و مين كشف شد.
اين مقام مسئول سوري همچنين گفت، نيروهاي امنيتي در اقدامي ديگر در شهر حمص در مركز سوريه، هشت نفر از افراد مسلح سابقه دار را شناسايي و دستگير كردند.اين در حالي است كه وزارت خارجه آمريكا پس از اظهارات وزير خارجه روسيه در مورد تلاش غرب براي تشديد وخامت اوضاع و دخالت در امور داخلي سوريه اعتراف كرد كه ديدگاه واشنگتن و مسكو در اين مورد كاملاً متفاوت است.
معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت، دولت آمريكا اميدوار است مقامات مسكو اقدامات بشار اسد رئيس جمهور سوريه را محكوم كنند.گفتني است وزير خارجه روسيه طي اظهاراتي اعلام كرد كه برخي قدرت هاي خارجي در تلاشند با دخالت در امور داخلي سوريه اوضاع اين كشور را به سمتي سوق دهند كه بهانه لازم براي دخالت خارجي در سوريه برايشان فراهم شود.سرگئي لاوروف از مجامع بين المللي و اتحاديه عرب خواست ضمن تلاش براي حل مسالمت آميز بحران سوريه از همه طرف ها از جمله مخالفان سوري بخواهند از خشونت دست بردارند.
در همين رابطه شبكه خبري الجزيره نيز اعلام كرد كه تعدادي از كشورهاي غربي به همراه هم پيمانان منطقه اي خود به دنبال صدور قطعنامه اي در كميته حقوق بشر سازمان ملل عليه سوريه هستند.
كاترين آشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اظهاراتي مداخله جويانه خواستار بركناري بشار اسد شد و گفت، زمان آن رسيده كه ما تصميمات مهمي را اتخاذ كنيم و فشارهاي خود بر سوريه را افزايش دهيم.
اين در حالي است كه مقتدا صدر رهبر جريان صدر عراق تاكيد كرد كه باقي ماندن بشار اسد به نفع سوريه است زيرا خلأ او در حكومت موجب سقوط كشور در گرداب تروريسم خواهد شد.
شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب الله لبنان نيز گفت: هدف از فشارهاي بين المللي عليه سوريه تحريك دمشق است نه راهكاري براي حل و فصل مشكلات موجود. محمد البرادعي مدير كل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز تأكيد كرد، اتحاديه عرب اعتبار خود را از دست داده است و راه را براي مداخله كشورهاي خارجي در منطقه باز كرده است.

 



جنگ و گريز خياباني ميان مردم و ارتش اردن

در پي كشته شدن يك جوان به دست سرويس اطلاعاتي نظامي اردن در شهر «الرمثا»، اين شهر به صحنه درگيري شديد مردم با نيروهاي امنيتي رژيم اردن تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري ها تظاهركنندگان خشمگين پس از شنيدن خبر كشته شدن اين جوان اردني به سوي مراكز امنيتي حمله كردند و ساختمان هاي امنيتي را به آتش كشيدند و اقدام به آتش زدن لاستيك كردند.
مردم شهر الرمثا با پاره كردن عكس عبدالله دوم پادشاه اردن ژاندارمري شهر را به تصرف خود درآوردند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي اين شهر مدعي شدند كه اين جوان اردني قصد ورود به مراكز امنيتي و تهيه سلاح را داشته است.
نيروهاي امنيتي با خودروهاي نظامي و پرتاب گاز اشك آور به سوي تظاهركنندگان يورش بردند كه در جريان اين درگيري چندين نفر مجروح شدند.
بحرين
مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده تحت عنوان جمعه سرنوشت ساز خواستار سرنگوني نظام آل خليفه و تعيين سرنوشت بحرين به وسيله مردم شدند.تظاهركنندگان ضمن برگزاري تظاهرات در منامه پايتخت بحرين و شهرهاي مختلف اين كشور بر تحقق خواسته هاي برحق خود از جمله آزادي زندانيان، محاكمه عاملان كشتارهاي مردمي و كساني كه اين دستورها را صادر كردند شدند.
مردم بحرين شعارهايي براي سرنگوني رژيم «حمد بن عيسي» شاه و «خليفه بن سلمان» نخست وزير بحرين سر دادند و براي وادار كردن رژيم به امتناع از درگيري و سركوب معابر عمومي را بستند.انقلابيون بحريني نيز تاكيد كردند كه يك خاندان نمي تواند بر مقدرات مردم حكومت كند و بايد همه مردم بدون تبعيض در تعيين سرنوشت خود مشاركت داشته باشند.
اين تظاهرات در حالي در منامه و شهرهاي مختلف بحرين صورت گرفت كه نيروهاي امنيتي آل خليفه با حمايت نظاميان آل سعود و استفاده از گازهاي اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي سعي در متفرق كردن تظاهركنندگان داشتند.
از سوي ديگر جمعيت حقوق بشر بحرين با انتقاد از سياست هاي دوگانه اتحاديه عرب در قبال دولت هاي عربي تاكيد كرد، اين اتحاديه بيشتر صهيونيستي و در خدمت منافع غرب است تا اينكه به فكر ملت هاي عربي باشد. جمعيت حقوق بشر بحرين تصريح كرد، اتحاديه عرب در قبال جنايات آل خليفه نسبت به مردم بي گناه بحرين سكوت كرده ولي عليه دولت سوريه موضع مي گيرد.
همچنين ده ها بحريني با برگزاري تظاهرات در برابر سفارت آمريكا در كانبرا پايتخت استراليا به سياست هاي كاخ سفيد در قبال كشورشان اعتراض كردند.
اين تظاهرات همزمان با ورود «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا به سفارت واشنگتن در كانبرا برگزار شد و تظاهرات كنندگان شعارهايي در حمايت از خواسته هاي خود در سرنگوني رژيم آل خليفه سر دادند.
تظاهرات كنندگان ضمن انتقاد از سياست هاي جانبدارانه آمريكا از رژيم بحرين بر ضرورت حق تعيين سرنوشت به وسيله ملت بحرين تاكيد كردند.
يمن
مردم يمن بار ديگر ضمن مخالفت با طرح شوراي همكاري خليج فارس كه به عبدالله صالح و افراد قاتل رژيمش مصونيت مي دهد تلاش كساني كه به دنبال قانع كردن ديكتاتور براي امضاي اين طرح هستند را محكوم كردند. مردم يمن با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور تاكيد كردند كه به چيزي جز محاكمه عبدالله صالح و مزدورانش نمي انديشند.
تظاهركنندگان همچنين اعلام كردند كه ديكتاتور بايد تاوان جناياتش را بدهد.
انقلابيون يمني از مجامع بين المللي خواستند طرف مردم يمن را بگيرند و از كساني كه براي ابقاي ديكتاتور تلاش مي كنند ابراز انزجار كردند.
عبدالملك منصور وزير سابق فرهنگ يمن نيز گفت، عبدالله صالح سرنوشت قذافي را انتخاب كرده است.وي همچنين تصريح كرد، علي عبدالله صالح از جناياتي كه انجام داده نمي تواند فرار كند.
از سوي ديگر از اردن خبر مي رسد كه تظاهرات ضد دولتي در شهرهاي مختلف اردن از سر گرفته شده و مردم پس از اقامه نمازجمعه تظاهرات خود را آغاز كردند.
شهروندان اردني خواستار تحقق اصلاحات، مبارزه با فساد و تعديل قانون اساسي شدند.
حزب جبهه عمل اسلامي اردن نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه دولت ها يكي پس از ديگري عوض مي شوند و مردم بهره اي از اين تغييرات نمي بينند.

 



معترضان كويتي مجلس را تصرف كردند

در پي حمله مخالفان دولت به پارلمان كويت، پادشاه اين كشور، دستور سركوب معترضان را صادر كرد.
به گزارش شبكه هاي خبري، به دنبال حمله معترضان كويتي به ساختمان پارلمان (الامه)، «شيخ صباح احمد الصباح»، پادشاه كويت، به نيروهاي امنيتي و پليس اين كشور دستور داد تا براي مقابله با معترضان، تمام امكانات خود را به كار گيرند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، شيخ صباح، نيروهاي گارد ملي و دستگاه هاي امنيتي وابسته به وزارت كشور كويت را كه مسئول حفظ امنيت در اين شيخ نشين هستند را مامور كرد تا تدابير لازم جهت برقراري امنيت در كشور و مقابله با تظاهر كنندگان را به هر شيوه اي كه خود صلاح مي دانند، اتخاذ كنند.
براساس اين گزارش، در بيانيه امير كويت كه از سوي رسانه هاي داخلي اين كشور منتشر شد، شيخ صباح، پس از يك نشست فوق العاده با سران اين كشور، به وزارت كشور و گارد ملي كويت، تمام اختيارات لازم را براي بازگرداندن امنيت و اجراي قانون در كشور اعطا كرد و از آنها خواست تا از هر راه ممكن در مقابل قانون شكني و ايجاد ناامني بايستند.
حاكم شيخ نشين كويت گفت: هرج و مرج طلبي و به خطر انداختن امنيت كشور و حمله به مجلس، اقدامي غيرمسئولانه و نقض اصولي ملي به شمار مي رود كه ثبات و امنيت را در معرض چالش جدي قرار مي دهد و به هيچ عنوان قابل قبول نيست.
اين در حالي است كه هزاران كويتي روز پنجشنبه پس از سركوب تظاهرات به مجلس الامه يورش برده و آن را به تصرف خود درآوردند.
تظاهركنندگان خواستار بركناري شيخ ناصر المجد الاحمد صباح نخست وزير كويت (برادرزاده پادشاه) و انحلال دولت و پارلمان به دليل فساد و ناتواني در كشور شدند.

 



اعتراضات ضد دولتي در يونان،ايتاليا ،اسپانيا و انگليس

شهر هاي مختلف كشورهاي اروپايي روز پنجشنبه همزمان با قيام بي سابقه ضد سرمايه داري درآمريكا شاهد موج تازه اي از اعتراض ها عليه سياست هاي حاكم بود.
آتن و تسالونيكا، دو شهر بزرگ يونان پنجشنبه شاهد يكي از بزرگترين تجمعات ضددولتي بود كه مقامات و رسانه هاي اين كشور را غافلگير كرد .
بيش از چهل هزار نفر از مردم اين كشور همزمان با سي وهشتمين سالگرد قيام دانشجويي عليه سرهنگ هاي ديكتاتور(دهه 1970) عليه آمريكا اتحاديه اروپا، بانك جهاني، صندوق بين المللي پول واجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي دركشورشان تظاهرات كردند.
هزاران آتني با تجمع مقابل سفارت آمريكا و پارلمان يونان پرچم اتحاديه اروپا را به آتش كشيده ، خواستار توقف هرگونه همكاري با اتحاديه اروپا شدند. معترضان كه به نوشته خبرگزاري ها بسيار گسترده تر از سال هاي گذشته به خيابان ها آمده بودند، عليه دخالت هاي آمريكا درامور داخلي كشورشان نيز شعار سردادند.
شهر هاي ميلان، پالرمو و رم نيز همزمان شاهد تظاهرات ضد دولتي بود.شبكه خبري«پرس تي وي» با انتشار اين خبر افزود: با وجود كناره گيري «سيلويو برلوسكني» از نخست وزيري ايتاليا، شهر هاي مختلف اين كشور همچنان شاهد اعتراض هاي خياباني و درگيري بين مردم و نيرو هاي پليس است.
براساس اين گزارش ، همزمان با سركوب قيام ضد سرمايه داري وال استريت درآمريكا، پليس ايتاليا نيز سرگرم سركوب تظاهرات مردمي در شهرهاي اين كشور اروپايي بود. هزاران دانش آموز به همراه فعالان دانشجويي ،كاركنان مدارس و دانشگاه ها عليه طرح دولت براي كاهش بودجه آموزشي تظاهرات كردند كه با دخالت پليس اين تظاهرات به خشونت كشيده شد. پليس ايتاليا شماري از معترضان را نيز بازداشت يا مجروح كرد.
دانشجويان اسپانيايي نيز همچون همتايان ايتاليايي خود و دراعتراض به كاهش بودجه آموزشي و رياضت اقتصادي تظاهرات كردند.
بنا به نوشته خبرگزاري فارس هزاران نفر از مردم مادريد و بارسلون با ريختن به خيابان ها خواستار توقف اجراي اصلاحات اقتصادي شدند كه منجر به تشديد فشارها بر مردم مي شود.
نا آرامي ها دراسپانيا درحالي اوج گرفته كه اين كشور فردا انتخابات زود هنگام پارلماني را درپيش دارد.
به گزارش ايسنا ، «ماريانو راخوي»، كانديداي برجسته و محافظه كار اسپانيا نيز كه گزينه محتمل براي پيروزي درانتخابات روز يكشنبه است اظهار داشت درصورت پيروزي درانتخابات، برنامه رياضت اقتصادي درهمه زمينه ها به شدت اجرا مي شود.
وي به عنوان گزينه محتمل جانشيني «خوزه رودريگز زاپاترو» نخست وزير پيشين اين كشور مطرح است.
رئيس حزب مردمي محافظه كار اين كشور به روزنامه «الپائيس» گفت: ما تمام قسمت هاي بودجه دولت را مورد بررسي و ارزيابي قرار مي دهيم و مطمئنا در همه اين زمينه ها با كاهش روبرو خواهيم بود.
از انگليس، ديگر كشور اروپايي نيز خبر مي رسد معترضان به سياست هاي اقتصادي دولت يك بانك را به تسخير خود درآوردند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسي اينديپندنت، يك ساختمان بانك سرمايه گذاري انگليس موسوم به«يو بي اس» به تسخير معترضان ضد سرمايه داري درآمد.
اين ساختمان كه در شرق لندن قرار دارد اولين ساختماني است كه به تسخير معترضان لندني در مي آيد. پيشتر تظاهركنندگان لندني محوطه اطراف كليساي سنت پل و يك ميدان را براي مدتي به تصرف خود درآورده اند.

 



مخالفان شاه مغرب انتخابات پارلماني را تحريم كردند

جنبش 20 فوريه با صدور بيانيه اي، تحريم انتخاباتي پارلماني مغرب را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، جنبش 20 فوريه مغرب با صدور بيانيه اي خواستار تحريم انتخابات نمايشي در مغرب شد و دولت را تهديد به برگزاري راهپيمايي اعتراض آميز در روز يكشنبه كرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «اليوم السابع» جنبش 20 فوريه كه خواستار اصلاحات عميق سياسي در اين كشور است، اعلام كرد: اين جنبش، عموم مردم مغرب را به حضور نيافتن در اين انتخابات دعوت مي كند.«نجيب شوقي» از اعضاي جنبش 25 فوريه هدف از اين فراخوان را تحريم انتخابات نمايشي از سوي دولت كه قرار است به دستور «محمد ششم» پادشاه مغرب در روز 25 نوامبر برگزار شود، عنوان كرد.اين فعال سياسي مغرب اظهار داشت: پادشاه هنوز اختيارات مهمي را در دست دارد و اين انتخابات، اقدامي نمايشي و بدون برنامه است و تا زماني كه «دربار» و اطرافيان آنها بر قدرت چنگ انداخته اند، برگزاري انتخابات بي معنا است.از سوي ديگر، «كريم فتحه» از اعضاي برجسته جنبش 20 فوريه مغرب هشدار داد: به دنبال مخالفت هاي جنبش با برگزاري انتخاباتي كه قرار است در 25 نوامبر برگزار شود، نيروهاي امنيتي، شماري از اعضاي جنبش را در مغرب بازداشت كردند.به گفته وي، تعدادي از اعضاي جنبش 20 فوريه به هنگام پخش بيانيه هاي ويژه تحريم انتخابات در شهرهاي «بنجريز و صفرو» دستگير شدند.

 



باگسترش جنگ قدرت در خاندان آل سعود برادر شاه عربستان از هيئت بيعت كناره گرفت

با اوج گيري منازعات بر سر قدرت در خاندان آل سعود پس از انتخاب وليعهد عربستان، يك عضو هيئت بيعت استعفا كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «شاهزاده طلال بن عبدالعزيز» برادر ناتني ملك عبدالله پادشاه كنوني عربستان كه عضو برجسته هيئت بيعت عربستان به شمار مي رود در يك اقدام غيرمنتظره كناره گيري خود را از آن اعلام كرد.به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، شاهزاده طلال اگر چه دليل استعفاي خود را اعلام نكرده است، اما به نظر مي رسد كه اين اقدام وي به منظور ابراز نارضايتي وي از انتخاب «نايف بن عبدالعزيز» 78 ساله به عنوان وليعهد عربستان به جاي وليعهد متوفي بوده است.
اين در حالي است كه هيئت بيعت عربستان، متشكل از فرزندان و نوادگان ملك عبدالعزيز آل سعود است كه در سال 2006 ميلادي تاسيس شد و شاهزاده «مشعل بن عبدالعزيز» رياست آن را برعهده دارد.
به عقيده كارشناسان مسائل عربستان، طلال بن عبدالعزيز به عنوان عضو شورشي داخل خاندان سلطنتي شناخته مي شود و اين اقدام وي از عميق تر شدن جنگ قدرت در خاندان آل سعود خبر مي دهد.
يك پايگاه عرب زبان در تحليل خود از استعفاي عضو بلندپايه هيئت بيعت كه وظيفه تعيين پادشاه آينده عربستان را به عهده دارد، خاطرنشان كرده است: اين استعفا نشانه جنگ قدرت در داخل خاندان سلطنتي حاكم بر عربستان است، زيرا وي در سال 2007 از انحصار قدرت از سوي گروهي معدود و خاص در كشورش به شدت انتقاد كرده بود.


 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14