(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 آبان 1390- شماره 20076

تظاهرات هزاران دانشجوي انگليسي در لندن
قديمي در گفت وگو با فارس خبر داد: ارايه 25 سرفصل جديد رشته هاي علوم انساني به وزارت علوم
فرهاد رهبر:دانشجويان با محيط هاي عملي بيگانه اند
اخبار دانشگاه هاي مختلف كشور
گزارش كيهان از مناظره بسيج دانشجويي با انجمن اسلامي دانشگاه تهران:
آزادي، التحرير، وال استريت آيا جمهوري اسلامي الگوي انقلاب هاست؟
منشور
كرسي آزادانديشي؛ كلاسي تحقيقاتي براي مديران فرهنگي
آزادانديشي ممنوع!



تظاهرات هزاران دانشجوي انگليسي در لندن

در دور تازه اعتراضات به سياست هاي آموزشي دولت، دانش آموزان و دانشجويان انگليسي بار ديگر از خيابان مالت لندن به سوي مركز اين شهر تظاهرات كرده اند.
تصاوير تلويزيوني گوياي آن است كه جمعيت عظيمي از دانش آموزان و دانشجويان به سمت مركز شهر لندن در اعتراض به كاهش بودجه بخش تحصيلات تكميلي اين كشور راه پيمايي كردند. كارگران و كاركنان اصناف گوناگون لندن در برابر كليساي سنت پل به تحصن حاميان جنبش «لندن را تصرف كنيد» پيوستند.
پليس لندن روز قبل از تحصن اعلام كرده بود، به نيروهاي خود اجازه مي دهد براي پراكندن تظاهركنندگان و جلوگيري از هرگونه تكرار ناآرامي هاي ماه اوت سال جاري در پايتخت انگليس، از گلوله هاي پلاستيكي و باتوم استفاده كنند.
همچنين به گزارش خبرنگار شبكه پرس تي .وي، پليس لندن 4 هزار نيرو در خيابان هاي اين شهر مستقر كرده بود.
پيش تر، هزاران تن از كارگران بخش صنايع ساختماني، تظاهراتي را در اعتراض به ميزان پرداخت ها در اين صنعت برگزار كردند؛ همچنين گزارشي از درگيري جزئي بين پليس و كارگران صورت گرفت، اما پليس اعلام كرد هيچ فردي را بازداشت نكرده است.

 



قديمي در گفت وگو با فارس خبر داد: ارايه 25 سرفصل جديد رشته هاي علوم انساني به وزارت علوم

مدير كل دفتر حمايت و پشتيباني وزارت علوم از ارايه 25 سرفصل جديد علوم انساني به كميته هاي تخصصي وزارت علوم خبر داد.
سعيد قديمي، مدير كل دفتر حمايت و پشتيباني وزارت علوم در گفت وگو با فارس با بيان اينكه 25 سرفصل از 38 رشته توسط پژوهشگاه علوم انساني به وزارت علوم ارايه شده است، گفت: سرفصل هاي جديد در اختيار كميته هاي تخصصي قرار گرفته است.
به گفته وي به محض تأييد در كميته هاي تخصصي سرفصل ها در دستور كار شوراي برنامه ريزي آموزش عالي قرار مي گيرد و پس از تصويب با امضاي وزير علوم ابلاغ مي شود.

 



فرهاد رهبر:دانشجويان با محيط هاي عملي بيگانه اند

رييس دانشگاه تهران با بيان اينكه مشكلات بخش كشاورزي چند وجهي است، اذعان داشت كه متأسفانه بيشتر آموزش ها در محيط هاي دانشگاهي تئوري است.
فرهاد رهبر در گفت وگو با مهر، اظهار داشت: امروز مشكلات بخش كشاورزي نه يك وجهي كه در چند وجه است و بايد با برنامه ريزي هاي درست اين موانع را از بين برد.
وي با بيان اينكه در اين زمينه به دانش چند وجهي كه پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد، نياز است، گفت: در اين رابطه لازم است به ايجاد رشته هاي بين رشته اي توجه اي ويژه داشت.
رهبر تاكيد كرد: اين رشته ها به رونق بخش كشاورزي كمك شاياني مي كنند و فاصله موجود را كاهش مي دهند.
رئيس دانشگاه تهران با بيان اينكه گروههاي بخش كشاورزي بايد با هم مرتبط باشند، گفت: لازم است ديوارسخت بين گروه ها برداشته شود و بين رشته اي ها شكل بگيرند.
اين مسئول تاكيد كرد كه با طراحي رشته هاي بين رشته اي، آموزش هاي دانشگاهي بايد پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد.
وي همچنين با اشاره به اينكه دانشجويان رشته هاي مختلف كشاورزي دراستراليا و نيوزلند 50 درصد دوره دانشجويي خود را در مزارع به كارعملي مي پردازند و مقايسه آن با وضعيت دانشجويان اين رشته در ايران، اين پرسش را مطرح كرد كه دانشجويان رشته كشاورزي ما چند ساعت وقت خود را درمحيط عملي و زمين هاي كشاورزي مي گذرانند؟
رهبر اذعان داشت: متاسفانه به بخش عملي رشته ها و آشنايي دانشجويان با اين محيط ها براي ايجاد آمادگي به منظور ورود به بازار كار كمتر توجه مي شود.
به گفته رييس دانشگاه تهران، آموزش بايد به گونه اي متمركز شود كه پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد.

 



اخبار دانشگاه هاي مختلف كشور

برخي دانشگاه هاي كشور در هفته هايي كه از فصل پاييز مي گذرد دستخوش اتفاقات جالب و بعضا نادر شده اند كه به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران برخي از آنها عبارتند از:
- دانشجويان دانشگاه هاي شهيدبهشتي، بيرجند و محقق اردبيلي از شنبه قبل از عيد قربان تقريبا تمامي كلاس ها را تعطيل كرده اند و گفته مي شود تا شنبه بعد از عيدغدير هم سر كلاس نخواهند رفت.
يكي از اساتيد دانشگاه آزاد واحد تهران مركز كه چند سالي است از امريكا به ايران بازگشته از الفاظ ركيك استفاده مي كند. آقاي «ب.ف» كه پيشتر در واحد تهران جنوب تدريس مي كرده، چندي است براي تدريس دوره كار آفريني به واحد تهران مركز انتقال يافته است . از جمله رفتار هاي نابجاي ايشان استفاده از الفاظ بسيار ركيك در سر كلاس درس و يا قرار دادن پايش روي ميز است.
- جمعي از دانشجويان دانشكده فني كرمانشاه به استفاده نكردن دانشگاه از اساتيد مجرب بخاطر بعضي ملاحظات رفاقتي بين مديران گروه ها و بعضي اساتيد اعتراض دارند. اين افراد بصورت مشخص به بركناري «ه.ع» از سمت مدير گروهي گروهاي حسابداري،برق و رايانه اين آموزشكده اشاره كردند.
- در دانشگاه علوم پزشكي همدان با وجود سردي هوا و بارش برف در اين شهر هنوز سيستم هاي گرمايشي اين دانشگاه به كار نيفتاده است.
- كيفيت غذا در دانشگاه هرمزگان زياد مناسب نيست و 20نفر از دانشجويان معترض به مشكلات صنفي كه اواخر ترم قبل به اين موضوع اعتراض داشتند ميهمان كميته انضباطي شده اند.
- دانشجويان جديد الورود دانشگاه اصفهان در خوابگاه ابوذر كه در خارج از محيط دانشگاه قرار دارد اسكان يافته اند. نكته جالب اين است كه در اين خوابگاه غذا سرو نمي شود و دانشجويان مجبورند براي صرف غذا فاصله يك ساعتي خوابگاه تا دانشگاه را طي كنند و به غذاخوري دانشگاه مراجعه كند. اين در حالي است كه اداره تغذيه اين دانشگاه مي تواند با جابجا كردن غذاي اين دانشجويان با يك دستگاه وانت مي تواند از اتلاف ساعت ها وقت وهزينه هاي مالي كه به دانشجويان تحميل شود جلوگيري كند. جالب اينجاست كه هزينه دو ترم اسكان اين خوابگاه به صورت پيش پيش از دانشجويان دريافت مي شود.
- بارديگر در دانشگاه رازي كرمانشاه كرسي آزاد انديشي برگزار نشد. بنا به اخبار رسيده برنامه كرسي آزاد انديشي با موضوع تسخير لانه جاسوسي كه قرار بود در اين دانشگاه برگزار شود و تبليغات مفصلي هم براي آن شده بود به دلايل واهي برگزار نــشد. اين در حالي است كه مدير امور فرهنگي اين دانشگاه بارها قول برگزاري اين كرسي ها را داده است اما بنا بر محافظه كاري هاي
بي جهت برخي مسولين اين برنامه اجرا نمي شود.
- هنوز برخورد جدي با زير سوال برندگان حكم قصاص در دانشگاه خليج فارس بوشهر صورت نگرفته است. اين در حالي است كه عامل اصلي توهين به سيد الشهدا كه عامل اصلي توهين به حكم قرآني قصاص هم است، در انتخابات انجمن غير قانوني اين دانشگاه بدون رد صلاحيت شدن از سوي دانشگاه شركت كرده و هم اكنون عضو شوراي اين تشكل غير دانشجويي است. جلسه ويژه هيات نظارت بر تشكل هاي اين دانشگاه ساعت يك بامداد همان روز انتخابات و حذف بندي از اساسنامه اين انجمن كه موجبات ابطال بودن انتخابات اين مجوعه مي شده است تشكيل شده كه جاي شبهه دارد.
- قرار بود از ابتداي سال نود آب شهري براي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم وصل شود اما با وجود گذشت 8 ماه از موعد مقرر هنوز آب شهري براي دانشجويان اين دانشگاه وصل نشده است.
با وجود اعتراضات شديد دانشجويان براي باز كردن قسمتي از فنس دور خوابگاه دختران اين دانشگاه براي راحتي رفت و آمد دانشجويان دختر ساكن در اين خوابگاه ،هنوز دختران دانشجو بايد كل محوطه پارك كنار خوابگاه را دوربزنند تا به محل خواب خود برسند.
- رستوران ترمه در قسمت راه آهن دانشگاه الزهرا قرار دارد و دانشجويان اين دانشگاه در وعده ناهار به اين رستوران مراجعه مي كنند. استفاده از اين رستوران در وعده هاي غير از ناهار براي عموم آزاد است و اين سبب شده است كه در اكثر بعد از ظهرها كافي شاپ اين رستوران پاتوق افراد معلوم الحالي شود كه از محيط دانشگاه به عنوان پاركينگ استفاده مي كنند. اين ماجرا براي وعده هاي شام اين رستوران هم تكرار مي شود. اوج ماجرا زماني است كه تالار اين رستوران براي مراسم اجاره داده مي شود و افراد با لباس هايي كه حتي مناسب ميهماني هاي خانوادگي هم نيست در اين محيط دانشگاهي جولان مي دهند. دانشجويان با اشاره به مقدس بودن محيط دانشگاه به اين امر اعتراض دارند؛ مضافا اينكه در پاره اي از اوقات هم دانشجويان در دانشگاه حاضر هستند! اما به گفته دانشجويان اصولا در دانشگاه الزهرا به اعتراض دانشجويان وقعي نهاده نمي شود.
- پس از ممانعت حراست دانشگاه تهران از كشيدن پرچم رژيم صهيونيستي روي زمين دانشگاه به دستور فرهاد رهبر و با تصويب شوراي فرهنگي دانشگاه بنا شد كه ترسيم يا عدم ترسيم اين پرچم به شورايي به رياست دكتر مطهر نژاد معاونت فرهنگي دانشگاه وبا حضور نمايندگان تشكل ها سپرده شد. در اين شورا فقط نمايندگان بسيج و انجمن اسلامي مستقل از اين طرح دفاع كردند و در نهايت بنابر اين شد كه تصميم نهايي توسط شخص فرهاد رهبر گرفته شود. مخالفان علت مخالفت خود را عدم رضايت عده اي در دانشگاه تهران از اين اقدام و به آشوب كشيده دانشگاه توسط شعبان بي مخ هاي مدرن اعلام مي كنند!

 



گزارش كيهان از مناظره بسيج دانشجويي با انجمن اسلامي دانشگاه تهران:
آزادي، التحرير، وال استريت آيا جمهوري اسلامي الگوي انقلاب هاست؟

عماد قريب
اتفاقات رخ داده از اسفندماه گذشته در تونس و مصر تا وقايع اخير در وال استريت، همگي بر روي نوار بيدارشدن روح استكبارستيزي ملت ها از خاورميانه تا آمريكا قراردارد كه بوي الرحمن
سلطه گران را بلند كرده است. تحليل و واكاوي اين وقايع كه به تعبير مقام معظم رهبري و اكثر تحليل گران سياسي، الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران است، از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين راستا و در جهت برپايي
كرسي هاي آزادانديشي، بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و
انجمن اسلامي آن، مناظره اي را با موضوع «آزادي، التحرير،
وال استريت» در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار كردند كه گزارش آن را با هم مرور مي كنيم:
چرا مسعود رجوي از شما حمايت مي كند؟
اميرحسين ثابتي، نماينده بسيج دانشجويي خطاب به انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران گفت: اين كه ما امام را به عنوان مبنا قرار دهيم، مبارك است و بعد از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامي، نشان دهنده پويا بودن انقلاب ماست؛ با وجود همه اختلاف نظرها، مبناي مشتركي داريم و آن هم امام است.
وي گفت: ولي يك مشكلي وجود دارد و آن اين است كه امام را كاريكاتوري و گزينشي مي بينيم؛ با همه اختلاف نظرهاي موجود، آيا شما -انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران- در حوادث اخير، به خصوص دو سال اخير، همه صحيفه امام را براي عمل خود مبنا قرار داديد يا خير؟
اين فعال دانشجويي خطاب به نمايندگان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران گفت: صريح و شفاف بگوييد آيا امام و تمام صحيفه امام را قبول داريد يا بعضي جاهاي آن را قديمي و كهنه مي دانيد؟ امام گفت شوراي نگهبان بايد آخرين مرجع قانوني اعتراض باشد نه اينكه ما به خيابان ها بياييم؛ آيا امام گفت نه غزه نه لبنان؟
نماينده بسيج دانشجويي دانشگاه تهران درباره اظهاراتي كه نسبت به اسلامي بودن جنبش هاي وال استريت و انقلاب هاي منطقه گفته مي شود، گفت: گفتند نگوييد اين انقلاب ها اسلامي است؛ زيرا آنها از جمهوري اسلامي بدشان
مي آيد، اما ديديم تونس كه اولين انتخاباتش را برگزار كرد، اكثريت مجلس آن اسلام گرا بود.
ثابتي گفت: يكي از كارشناسان عرب زبان سال ها پيش به ايران آمده بود و گفت، ما سال ها پيش در دوران حسني مبارك مي دانستيم كه مبارك را نمي خواهيم، ولي
نمي دانستيم چه چيزي به جاي آن مي خواهيم، اما شما 32 سال پيش امام را داشتيد و دانستيد چه چيزي مي خواهيد كه اگر ما آن را داشتيم خيلي جلوتر از شما بوديم.
نماينده بسيج دانشجويي دانشگاه تهران گفت: كسي مدعي نيست كه ما يك نظام صد درصدي و بدون ايراد داريم، اما اگر اين نظام الگوي كشورهاي منطقه نشود، آيا مي خواهيد از الگوي دموكراسي شما الگوبرداري كنند كه با آن مردم را به كف خيابان كشانده و بعد كتك كاري اتفاق بيفتد.
وي ادامه داد: ما افتخار
مي كنيم كه از احمدي نژاد سال 84 حمايت كرديم، اما آيا شما حتي يك بار از اقدامات آقاي خاتمي اعلام برائت كرديد؟ آيا از نامه سال 2003 اعلام برائت مي كنيد؟ اگر مرد هستيد از آن نامه ذلت بار و ننگين اعلام برائت كنيد، بعد از گفتمان امام حرف بزنيد.
نماينده بسيج دانشجويي در ادامه خطاب به نمايندگان انجمن اسلامي گفت: همه حرف ما اين است كه اگر شما مدعي خط امام هستيد، مگر امام نفرمودند، هر گاه دشمن يا خبيثي از شما حمايت كرد، به خودتان شك كنيد.
ثابتي گفت: مسعود رجوي دشمن همه كساني است كه اين جا جمع شده اند، اما رجوي در 25 خرداد 88 و يك روز بعد از تجمعي كه انجمن اسلامي دانشگاه تهران به بهانه كودتا در انتخابات در مسجد دانشگاه برگزار كرد، بيانيه اي صادر كرد كه در آن گفته بود مقاومت قهرمانانه خود را به هر قيمت ادامه دهيد.
وي گفت: سوالي كه من از شما دارم و بايد فكر كرده و به آن جواب دهيد، اين است كه چرا پتانسيلي فراهم مي كنيد كه كثيف ترين آدم روي زمين از شما حمايت كند.
ثابتي در ادامه خطاب به نمايندگان انجمن اسلامي گفت:
چه طور باور كنيم از نظر شما استكبار چه داخلي و چه خارجي فرقي نمي كند در حالي كه شما
مي گوييد نه غزه نه لبنان؛ مشكل شما جاي ديگري است زيرا نوري زاده مي گويد كه شما چه بگوييد.
اين فعال دانشجويي گفت: شما مي خواهيد بگوييد مرگ بر ولايت فقيه و بعد نظام با شما برخورد نكند؟
ثابتي ادامه داد: باراك اوباما و شيمون پرز با شما هم كاسه
مي شوند آن وقت مي گوييد چرا نظام با شما برخورد كرد؟
اين فعال دانشجويي افزود: در همين دانشگاه بسياري از اساتيد هستند كه حرف هاي خود را عليه نظام مي زنند و به جرات بايد گفت با نظام مخالف هستند در حالي كه حقوقشان را از همين نظام مي گيرند.
ثابتي درباره جنبش وال استريت ادامه داد: اين آغازي بر پايان تمدن غرب است افرادي كه در لندن، آلمان و آمريكا تظاهرات مي كنند شعارشان اين است كه از التحرير الگو گرفتيم اين يعني گفتمان غرب به جايي رسيده كه مردم آن از شرق الگو مي گيرند.
نماينده بسيج دانشجويي ادامه داد: در زمان مشروطه تمدن شرق به جايي رسيده بود كه مشروطه را از غرب وارد كرد و حالا بر عكس آن در غرب اتفاق مي افتد و آنها براي اولين بار از شرق الگو گرفتند.
حفظ نظام از اوجب
واجبات است
حسين حمديه، عضو انجمن اسلامي دانشگاه تهران با بيان اينكه از برگزاري چنين مناظره اي بين دو تشكل فراگير انجمن اسلامي و بسيج دانشجويي دو سال است مي گذرد، گفت: فضايي كه كشور در دو سال گذشته درگير آن بوده است مانع از تشكيل چنين نشست هايي در محيط دانشگاه شده است.
وي با انتقاد از رويكرد مسئولان دانشگاه تهران طي دو سال گذشته گفت: مسئولان دانشگاه تهران با عملكرد خود دانشگاه را در شرايطي كه بايد خط مقدم كشور باشد بر اساس مسائلي كه با آن دست به گريبان بود از اين جايگاه دور نگه داشتند كه اميدواريم چنين رويكردي ديگر در اين زمينه به وجود نيايد.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران با بيان اينكه با ايجاد فضاي پليسي در دانشگاه نمي توان انتظار ايجاد بصيرت در دانشگاه را داشت، گفت: با استفاده با چنين رويكردي مسيرهاي تنوير افكار عمومي و انديشه بسته مي شود و ديگر
نمي توان انتظار ايجاد بصيرت را داشت.
اين فعال دانشجويي با تأكيد بر اينكه قبل از ورود به ديالوگ بايد سنگ بناي گفت وگو را مشخص كنيم، گفت: از نظر ما عقل و قرآن بهترين سنگ محك براي تشخيص حق از باطل است و هر مسئله اي كه با اين دو مطابقت داشته باشد از نظر ما منطبق بر واقعيت است.
نماينده انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران ادامه داد: و اين طور كه عنوان مي شود سنگ محك اشخاصي مانند ما برگرفته از فلان مكتب و فلان مداح است و اسلامشان اين چنيني و آنچناني است، اشتباه است.
وي با اشاره به دو محك اصلي خود براي شناختن حق و حقيقت گفت: در گفتمان امام خميني(ره) نيز اين دو محك به عنوان شاخص اصلي ديده مي شود.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران با بيان اينكه استكبارستيزي و مخالفت با مستكبران نيز يكي از اين ويژگي هايي است كه برگرفته از ديدگاه و گفتمان امام خميني (ره) است، گفت: امام مخالف سرسخت حكومت طاغوتي بود و طاغوت در مبناي انديشه امام خميني بحثي كاملا محتوايي داشت.
حمديه با بيان اينكه امام معتقد بود نبايد تنها شكل طاغوت اسلامي شود بلكه ساختار و روح و محتواي طاغوت همزمان با هم بايد تغيير كند، گفت: در ديدگاه امام مسئله طاغوت مسئله شخص نيست بلكه مسئله شخصيت است.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران با بيان اينكه همه دغدغه امام ايجاد امنيت و حفظ جان و مال مردم از دست طاغوت و طاغوتيان بوده استّ گفت: از نظر امام (ره) يكي از مهم ترين ويژگي هاي رييس جمهوري اين است كه اخلاق طاغوتي در او مرده باشد.
وي با بيان اينكه نمي توان از مسائل و تحولات حاضر در جهان صحبت كرد اما به برخي از مسائل داخل كشور اشاره نكرد گفت: براي ما بسيار جاي تأسف است كه دولت ها وحكومت هايي كه در اين تحولات به روي كار آمده اند به جاي الگو گرفتن از ايران اسلامي تركيه لائيك را الگوي خود قرار مي دهند.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران با بيان اينكه دوستان ما در بسيج و حاكميت دائما از الهام گيري انقلاب هاي منطقه از انقلاب اسلامي ايران صحبت مي كنند گفت: بله من نيز موافقم انقلاب ايران الهام بخش است و به آنها كمك كرده است از الگو ي ايران اسلامي، الهام بگيرند.
وي در حالي كه ثابتي طرف مناظره خود در بسيج را مورد خطاب قرار مي داد گفت: الگوي انقلاب اسلامي همان كه به قول شما اصولگرا و از منظر ما اقتدار گراست بسياري از شعارهاي خود را جامه عمل نپوشانده است و به آن عمل نكرده است.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران ادامه داد: امام هرگز موافق حضور نظاميان در سياست و انتخابات نبود اما امروز شاهد عكس اين مسئله هستيد.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران ادامه داد: امروز در اين جلسه هستند دوستاني از انجمن كه بهترين روزهاي خود را در زندان به سر بردند بسياري از دوستان ما در دانشگاه علوم پزشكي از تحصيل محروم مي شوند و بعد عنوان
مي كنيد كه ملت هاي منطقه مي خواهند از ما الگو بگيرند.
حمديه با بيان اينكه شرايط امروز كشور ما بسيار مهم و حساس است تأكيد كرد: شرايط كشور شرايط خوبي به نظر نمي رسد و يكي از دلايل آن عدم وجود فضاي انتقاد در كشور است.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران افزود: در حالي كه امام خواستار آزادي و ايجاد فضاي نقادي در كشور بود شما با چه تطابقي خط امامي مي دانيد در حالي كه بسياري از اين الگوها و تطابقات در عمل و شعار با هم يكي نيست.
اين فعال دانشجويي با تأكيد بر اينكه گفتمان امروز اصولگرايي گفتمان قدرت محور است بيان داشت: آنچه كه امروز از جانب اصولگرايان ديده مي شود، رفتن به دنبال سهم خواهي و قدرت است هرجا در مباحث انتخاباتي از جانب اين اشخاص قدرت ديده شد جريان اصولگرايي براي آن سرو دست
مي شكند اما جايي كه قدرتي براي اصولگرايان ديده نمي شود نفرت و دوري از آن براي اصولگرايان بوجود مي آيد.
وي با بيان اينكه از نظر ما استكبار و استكبار ستيزي در سوريه، يمن و بحرين و كشورهاي مختلف تفاوتي نمي كند، گفت: ما
نمي توانيم در مقابل كشتار 3000 نفر توسط بشار اسد و دولتمردان هم فكر او ساكت بايستيم و اين را مخالف خط و فكر امام مي دانيم.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران افزود: حضرت امام اوايل انقلاب از پذيرش نماينده قذافي خودداري كردند اما امروز ما براي اينكه سوريه را هم پيمان خود مي دانيم بر روي خطاها و اشتباهات آن چشم بستيم و اين را برخلاف فكر و نظر امام مي دانيم.
حمديه با بيان اينكه من خدا را شكر مي كنم كه جاي آقاي ثابتي نيستم و مواضع و نگاه من با ايشان متفاوت است گفت: مواضع ما مشخص و روشن است از نظر ما استكبار داخلي و خارجي فرقي ندارد.
وي افزود: ما از خوي استكبار ستيزي در بحرين، سوريه، ليبي، يمن و امريكا بشدت اعلام برائت
مي كنيم و هر جا استكبار و استكبارستيزي باشد آن را نهي
مي كنيم.
عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران با بيان اينكه وظيفه همه در حال حاضر حفظ نظام است و بايد آن را اوجب واجبات بدانيم، گفت: اما بايد از نظامي دفاع كنيم كه از نظر
امام (ره) مورد تأييد باشد و آثاري از خوي استكبارستيزي را در آن نبينيم.
وي ادامه داد: ما براي اينكه انقلاب خود را صادر كنيم بايد خودمان را اصلاح كنيم وبرخي از رفتارهاي نادرست حاضر در كشورمان را اصلاح كنيم و در اين صورت مطمئن باشيد همه از ما الگوگيري مي كنند.
حمديه با بيان اينكه راه
برون رفت از وضعيت موجود و پايان مشكلات حاضر همان شرايطي است كه آقاي خاتمي مطرح كردند، گفت: تا زماني كه شرايط براي آزادي زنداني ها و برگزاري انتخابات آزاد فراهم نشود نمي توان مطمئن بود كه كشور در روند مناسبي حركت مي كند.
وي در انتهاي سخنان خود در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان گفت: فرق ما با شما اين است كه اشخاص را به صورت مطلق و صددرصدي قبول نداريم و نكات مثبت و منفي را همزمان در آنها مي بينيم.
كساني كه هيلاري كلينتون براي آنها پيغام مي دهد
خائنين به انقلاب هستند
علي صمدزاده، دومين نماينده بسيج دانشجويي در مناظره با انجمن اسلامي دانشگاه تهران گفت: درباره تحولات منطقه آنچه كه ما مي فهميم اين است كه انقلاب اسلامي توانست سنگي كه در خاورميانه به سمتش پرتاب شده بود با عنوان خاورميانه بزرگ از همان جا به سمت دشمن اصلي و كسي كه به گفته امام شيطان اكبر شناخته مي شود برگرداند.
نماينده بسيج دانشجويي گفت: ما مدافع هيئت دولت و هيچ كس ديگري كه شايد برخي استنباط كنند نيستيم؛ همين دولتي كه در سال 84 تمام قد در حمايت از او ايستاديم امسال براي ما تفاوت هاي بسياري كرده است و يك جاهايي در قامت دشمن دوست عمل كرده كه ما تاييد نمي كنيم.
اين فعال دانشجويي ادامه داد: آقايان در انجمن اسلامي دست روي نقطه نقض يعني سوريه گذاشتند؛ سوريه تفاوت هاي بسياري با ساير منطقه دارد؛ تحولات منطقه برخاسته از مردم است كه به يك بلوغ و خودباوري رسيدند.
نماينده بسيج دانشجويي ادامه داد: چرا همه تحولات منطقه اسلامي است اما در سوريه پرچم جمهوري اسلامي را آتش مي زنند اين به دليل آن است كه تحولات سوريه برخاسته از خواست مردم سوريه نيست .
دومين نماينده بسيج دانشجويي ادامه داد: اصل قضيه اين است كه ما نبايد سرنخ را گم كنيم و تحولات بحرين، ليبي و مصر را به خاطر هوچي گري برخي كنار بگذاريم.
صمدزاده ادامه داد: اگر تفكرات سكولار جواب مي داد حاكميت هاي مصر و تونس كه داعيه شان اين است كه حكومتمان سكولار است با اين حجم بالاي اسلام گرايي در كشورهاي انقلاب كرده مواجه نمي شد.
نماينده بسيج دانشجويي گفت: من تعجب مي كنم زيرا هر جا كه موضع ضد ايران است آقايان هم جهت هستند و هر جا موضع ضد نظام سرمايه داري و ضد بيداري اسلامي است آقايان مخالفند.
نماينده بسيج دانشجويي گفت: اگر براي شما فرقي نمي كند همان طور كه مانند انتخابات راي برخي مناطق كشور با كل كشور برايتان فرق نداشت چرا نسبت به تمام استكبار از جمله اقداماتي مانند قرآن سوزي و غيره موضع نگرفتيد؟
وي گفت: اگر خروجي هاي بسيج پايشان را كج بگذارند خودشان هم مي دانند كه اخراج مي شوند اما خروجي هاي شما هر كاري دلشان بخواهد انجام
مي دهند و هيچ اتفاقي نمي افتد.
وي در انتها گفت: كساني كه هيلاري كلينتون براي آنها پيغام
مي دهد از نظر ما خائنين به انقلاب هستند.
مخالفت با همه جنبه هاي سرمايه داري، هدف جنبش وال استريت است
عليرضا واعظي، عضو انجمن اسلامي دانشگاه تهران ضمن گراميداشت ايام عيد قربان و با بيان اينكه مي توان حوادث منطقه را در غالب مباحث علمي مطرح كرد، گفت: براساس گفتماني كه نشأت گرفته از علم است مي توان حوادث حاضر در منطقه را ارزيابي و تحليل كرد.
عضو انجمن اسلامي دانشگاه تهران با بيان اينكه مي توان وال استريت را از منظر بازخوردهاي علمي و تئوري مورد بازبيني قرار داد، گفت: چيزي كه از آن به عنوان بهار عربي ياد مي شود و در كشورهاي مختلفي مانند ليبي، بحرين و سوريه ديده مي شود نشان دهنده تكثر موضوع و ديدگاه در مقوله حوادث اخير است.
واعظي ادامه داد: همه اين انقلاب ها از نظر ماهيت با هم متفاوت اند و نمي توان گفت چيزي كه در ليبي و مصر اتفاق مي افتد و چيزي كه در سوريه اتفاق مي افتد يكي است.
وي با بيان اينكه چيزي كه در مصر به وقوع مي پيوندد بيداري اسلامي نيست و بايد تكثر اين مسئله را در كشورهاي مختلف مورد بررسي قرار داد، گفت:
اخوان المسلميني كه در مصر فعاليت مي كنند در سوريه هم هستند و فعاليت مي كنند.
واعظي با بيان اينكه با در نظر گرفتن تكثر موجود، بايد مسائل انقلاب هاي منطقه را مورد بررسي قرار داد، گفت: نمي توان گفت آنان بعد از گذشت چند سال از انقلاب اسلامي ايران الگو گرفته اند در حالي كه در اين زمينه از ما پيشروتر بوده اند.
واعظي با بيان اينكه دوستان بسيجي امروز بخشي از گفتمان حاضر در كشور هستند كه برخي از آن گفتمان ها را مانند عدالت را فراموش كرده اند، ادامه داد: شما علم را زير مجموعه مذهب مي دانيد اما بزرگاني مانند جوادي آملي با عنوان مباحثي اين نظريه را تا حدودي رد كرده اند.
واعظي با بيان اينكه در جنبش وال استريت نيز ما بايد با در نظر گرفتن تكثرهاي موجود به تحليل و بررسي اين حركت بپردازيم، خاطرنشان كرد: در قضيه
وال استريت نيز بايد اين مسئله و تحليل را مدنظر قرار داد و با يك رويكرد و تحليلي درست به ارزيابي حوادث پرداخت.
عضو انجمن اسلامي دانشگاه تهران اظهار داشت شعار نه غزه و نه لبنان به دليل پر شدن شعر و شعار حمايت از فلسطين مطرح شد.
وي با بيان اينكه از وال استريت نيز تصور درستي ارائه نمي دهيد، گفت: مردم اروپا سال ها پيش عليه سرمايه داري قيام كرده بودند و انقلاب اسلامي ايران از بين سرمايه داري و ماركسيستي راه سوم را براي خود انتخاب كرد.
عضو انجمن اسلامي دانشگاه تهران با بيان اينكه وال استريت امروز ما ايرانيان حمايت از عدالت و عدالتخواهي است، گفت: اگر مي خواهيد يك جريان را معرفي كنيد بايد جوانب مختلف آن را بيان كنيد و امروز وال استريت دانشجوي ايراني امروز مخالفت با حضور سرمايه داري در
بخش هايي از نظام است.

 



منشور

دشمن مي خواهد دانشجو را ملعبه كند
دانشجويان عزيز! ببينيد كه دشمن دارد در محاسبات خود عنصر دانشجو را وارد مي كند؛ البته از مدتي پيش وارد كرده است؛ اما حالا دشمن به صورت عملي مي خواهد با عنصر دانشجو بازي كند. هوشياري شما، آگاهي شما، ايمان شما، دقت نظر شما، بايد دشمن را ناكام كند، هر چه مي توانيد در موضع يك انسان آگاه و هوشيار عمل كنيد؛ مملكت متعلق به شماست.
بيانات مقام معظم رهبري- 9/11/86

 



كرسي آزادانديشي؛ كلاسي تحقيقاتي براي مديران فرهنگي

سينا سنجري
كرسي هاي آزاد انديشي به عنوان يكي از تازه ترين كارهاي فرهنگي، امروز در حال جا باز كردن در برنامه نهادهاي فرهنگي - آموزشي دانشگاه است ولي از آنجايي كه متوليان امر فرهنگ تجربه اي را در برگزار كردن اين نوع فعاليت فرهنگي نداشتند و هم چنين در ابتداي اجراي اين طرح هستند، مسلما با ضعف ها و موانعي مواجه خواهند شد كه بررسي اين مشكلات و موانع، در پيشبرد و اجراي موفق اين طرح تسريع ايجاد خواهد كرد.
در ابتدا اگر محسنات اين طرح فرهنگي را برشمريم، مي توانيم از اين طريق موانع را برطرف كرده و بر طبق آن برنامه ريزي هاي خود را اصلاح كنيم. بر اين اساس با توجه به تجربه هاي شخصي نگارنده در برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي به نكات زير اشاره مي كنم:
1- رهبر انقلاب اصلي ترين محسنه اين طرح را اين گونه معرفي كرد كه در كرسي آزاد انديشي «حق خود را نمايان خواهد ساخت».
اين امر در صورتي محقق خواهد شد كه فضاي خاكم بر اين جلسات عقلاني و علمي شود و اين امر نيز ميسر نمي شود تا زماني كه عرصه داخلي دانشگاه به اين سوي -فضاي عقلاني و علمي- حركت كند.
اگر دانشجو در دانشگاه ترك وجوه هيجاني و احساسي را آموزش نبيند و عادت بر علمي، استنادي، و عقلاني انديشيدن و سخن راندن را نداشته باشد، «حق»، خود را با برگزاري حتي هزاران جلسه ي كرسي هم نمايان نخواهد كرد.
در واقع كرسي آزاد انديشي بدون در نظر گرفتن موضوع مورد بحث در آن، جايگاهي است براي تمرين درست و متقن صحبت كردن و احساسات را از كلام و تفكر خود حذف كردن.
چرا كه يكي از معضلات موجود در فضاي سياسي و اجتماعي كشور، وارد ساختن هيجانات كاذب، زود گذر و حاشيه سازي است، كه في الواقع نتيجه آن ايجاد سر در گمي و شبهه در افكار بخشي از توده عام و خاص جامعه شده است.
2- يكي ديگر از محسنات اين طرح، كشف و شناسايي خلأ هاي فكري دانشجويان براي برنامه ريزان و مديران فرهنگي است كه متاسفانه تا به حال توجهي به اين موضع نشده است.
اگر نگاهي به فعاليت هاي فرهنگي در داخل دانشگاه بيندازيم به اين مهم دست خواهيم يافت كه بسياري از فعاليت هاي فرهنگي، مطابق با دغذغه هاي فكري و رواني دانشجويان نيست و در واقع مي توان گفت گاهي اوقات مخاطبان فرهنگي ما تنها بخش كوچكي از دانشجويان هستند نه اقشار مختلف دانشجو با افكار و عقايد مختلف.
به عنوان مثال ما، هيئت هاي مذهبي دانشگاه را با عضوگيري و برپايي سخنراني هاي مذهبي و مراسم دعا و غيره تحكيم مي بخشيم، نمايشگاه عكس در رابطه با بيداري اسلامي مي گذاريم و يا تجمع هاي اعتراض آميز جلوي يكي از سفارت خانه هاي اروپايي بر پا مي كنيم، در صورتي كه ممكن است دغدغه هاي بسياري از دانشجويان مسائلي همچون رابطه با جنس مخالف و ازدواج و يا مسائل اقتصادي و معيشتي و يا حتي مسائل بنيادين معرفتي و اعتقادي باشد كه ما از آنها غافل شده ايم.
معمولا كرسي هاي آزاد انديشي در حين برگزاري تبديل به جلسه پرسش و پاسخ از سخنرانان و ايده پردازان مي شود كه از طريق همين پرسش ها و صد البته از طريق ايده پردازي هاي شركت كنندگان
مي توان جاي خالي هاي فكري دانشجويان را كشف كرد و بر اساس آن برنامه ريزي بعمل آورد.
امروز اگر به دغدغه هاي فكري دانشجو پاسخ داده نشود، هيچ گونه كار فرهنگي براي توده دانشجو منشأ اثر نخواهد بود چرا كه جاي بسي تاسف است كه در واقعيت امر نيز عمده كارهاي فرهنگي آن طور كه انتظار مي رود موثر نمي افتد.
بنابراين كرسي آزاد انديشي كلاسي است تحقيقاتي براي طرح ريزان و مديران فرهنگي دانشگاه و حتي كشور.
3- يكي از ضعف هاي موجود در جلسه هاي كرسي آزاد انديشي را مي توان استقبال كم دانشجويان از اين جلسه دانست كه عواملي همچون ترس، بي تفاوتي، دلسردي و سطح پايين علمي و مطالعاتي را مي توان براي آن ذكر كرد.تا قبل از اين شايد يكي از موانع موجود براي
برگزار كنندگان اين جلسه عدم حمايت مسئولين دانشگاه بود ولي امروز متوليان برگزاري اين جلسه اگر واقعا اصرار بر برگزاري اين جلسات را داشته باشند، اين مانع جزئي-عدم حمايت مسئولين- را مي توانند برطرف سازند ولي نكته اينجاست كه اگر دانشجو از اين طرح استقبال كمي كند باعث دلسردي برگزار كنندگان اين جلسات مي شود كه اين امر مي تواند در جاي خود يكي از موانع بزرگ باشد.
حال اگر پايين بودن سطح استقبال را بررسي كنيم شايد عامل
بي تفاوتي و سطح پايين علمي و مطالعاتي از بزرگ ترين عوامل تاثير گذار باشد، در صورتي كه پاره اي از دانشجويان در ظاهر علت شركت نكردن در اين جلست را تنها ترس ازصحبت كردن عنوان مي كنند، ولي به اعتقاد نگارنده عامل ترس شايد در پايين بودن سطح استقبال موثر باشد ولي سهم كوچكي را داراست، چراكه دانشجويان ما از جمله نترس ترين افراد جامعه هستند و در واقع بيان عامل ترس براي شركت نكردن در اين جلسات، سرپوشي براي دو عامل ديگر-سطح پايين علمي و مطالعاتي و بي تفاوتي- است.
به هر روي براي عبور و برطرف ساختن اين عوامل راهكارهاي بسياري را مي توان مطرح كرد كه در قالب اين نوشتار نمي گنجد، ولي به عنوان نمونه؛ براي بالا بردن سطح علمي و مطالعاتي و ايجاد قدرت بحث در آنها بايستي به وسيله فعاليت هاي فرهنگي تكميلي مانند برپايي نمايشگاه هاي دائمي كتاب -البته با دوري جستن از كتاب هاي زرد- گسترش انديشه هاي انديشمندان در قالب جزوه، نشريات و
سخنراني ها، ايجاد فضاي مباحثه در كلاس هاي درس كه با همكاري اساتيد و گروه هاي آموزشي ميسر مي شود و غيره، روح مطالعه و قدرت علمي آنها را تقويت كرد.و يا براي برطرف ساختن بهانه اي به نام ترس از ورود و دخالت حراست و كميته انضباطي در روند برگزاري اين جلسه جلوگيري به عمل آورد.
به هر روي اگر براي بهتر برگزار شدن كرسي هاي آزاد انديشي عميقا و از روي تدبير برنامه ريزي نكنيم و سر و ته اين كار فرهنگي را هم مانند ديگر كارهاي فرهنگي با يك گزارش كار به هم آوريم و تنها روي تبليغات رسانه اي آن سرمايه گذاري كنيم، نه تنها در اطاعت از فرمان رهبري كوتاهي ورزيده ايم بلكه هيچ خدمتي نيز به دانشجويان و جوانان مملكت نكرده ايم.

 



آزادانديشي ممنوع!

از اميرالمؤمنين علي(ع) نقل شده است: تضارب آرا سبب توليد نظر صحيح مي شود. همين چند روز پيش بود كه مقام معظم رهبري در سخنان مهمي اعلام فرمودند: صد بار گفتيم كرسي هاي آزادانديشي برقرار شود و نشد. بيان اين جملات از زبان رهبر انقلاب اما، جاي بسي تأمل دارد. زيرا وزارت علوم تعداد كرسي هاي آزادانديشي برگزار شده را بالغ بر هزار مي داند.
پس سؤال اساسي مطرح شده اينجاست كه مقام معظم رهبري با وجود برگزاري بيش از هزار كرسي در سراسر كشور، چرا فرمودند: صد بار گفتيم و نشد! پاسخ اين سؤال را شايد بتوان در كيفيت كرسي هاي برگزار شده جست وجو كرد. كرسي هايي كه البته بيشتر شبيه به مناظره هستند. كرسي هايي كه البته مسائل مطروحه در آن هيچ شباهتي به نقد يك نظريه يا دفاع از آن ندارد و بيشتر شبيه به گفت وگوهاي عاميانه و يا زد و خوردهاي بيهوده سياسي مي باشد.
شايد در كلام رهبر انقلاب هدف از برگزاري كرسي ها، ايجاد شور و نشاط سالم و صد البته برقراري فضاي آزادانديشي و نقد منصفانه و عقلاني باشد. البته بيهوده نيست اگر بگوييم برگزاري كرسي الزاماتي دارد و متأسفانه در حال حاضر اين الزامات بشدت دست و پاگير است. الزاماتي كه نام درست آن بروكراسي وزارت علوم مي باشد.
بروكراسي كه متأسفانه نشأت گرفته از آئين نام برگزاري كرسي هاي آزادانديشي مي باشد. متأسفانه از زماني كه برگزاري كرسي هاي آزادانديشي از دانشجويان گرفته شد و به معاونت فرهنگي دانشگاه ها داده شد، در برگزاري همين كرسي هاي بي كيفيت نيز ركودي اساسي مشاهده شد.
چرا كه اكثر مديران دانشگاه ها بيشتر از اينكه به فكر برقراري فضاي آزادانديشي در فضاي دانشگاه باشند، به فكر حفظ ميز خود مي باشند و صد البته از مديري محافظه كار نمي توان انتظار داشت به موضوعات حساس و بحث انگيز اجازه طرح بدهند.
حتي بعضا ديده مي شود كه متأسفانه مسئولين دانشگاه ها به تعبير رهبر معظم انقلاب با سوءاستفاده از قوانين و بروكراسي موجود مانع برگزاري كرسي ها مي شوند. در تازه ترين اقدام از اين نوع، مسئولان دانشگاه صنعتي همدان تنها چند دقيقه قبل از برگزاري كرسي آزادانديشي با وجود تبليغات دو هفته اي و حتي مطالبه فضاي عمومي دانشگاه با سوءاستفاده و نگاه سليقه اي به قانون موجود مانع برقراري فضاي آزادانديشي شدند و كرسي را لغو كردند.
اين اتفاق در حالي افتاد كه موج مطالبه عمومي نسبت به كرسي هاي آزادانديشي به پيش مي رود.
بزرگترين اشتباه در قوانين موجود تحويل مسئوليت كرسي هاي آزادانديشي به وزارت علوم مي باشد، زيرا برگزاري كرسي نياز به جسارت و روحيه جواني و صد البته دغدغه دارد و در اين صورت حتي اگر مدير مربوطه در دانشگاه دغدغه آزادانديشي را داشته باشد، بعيد به نظر مي رسد روحيه و جسارت مورد نياز را نيز دارا باشد چرا كه اكثر مديران مربوطه دانشگاهي در ميان سالي به سر مي برند و گذشت زمان اشخاص را محافظه كار مي كند و از همه مهمتر مديري كه روحيه و جسارت برقراري فضاي آزادانديشي را داشته باشد، ديگر تضمين براي ماندگاري ميزش وجود ندارد.
مقام معظم رهبري در ششم، آبان ماه سال 88 در ديدار نخبگان فرمودند: خوب، شما جوانها چرا به وجود نياورديد؟ شما كرسي آزادفكري سياسي را، كرسي آزاد فكري معرفتي را تو همين دانشگاه تهران، تو همين دانشگاه شريف، تو همين دانشگاه اميركبير به وجود بياوريد. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همديگر را نقد كنند، با همديگر مجادله كنند. حق، آنجا خودش را نمايان خواهد كرد.
و در سخنان ديگر مقام معظم رهبري همواره مطالبه كرسي ها از خود دانشجويان است. شايد بتوان از مجموع سخنان معظم له دريافت كه در نگاه رهبري وظيفه برقراري فضاي آزادانديشي برعهده دانشجو مي باشد نه مسئول دانشگاه.
با همه اين سخنان، خبردار شده ايم كه اساسنامه كرسي ها در حال بازنگري مي باشد. گرچه اساس اين اساس نامه اشتباه مي باشد اما در اين آشفته بازار همين خبر نيز خوشحال كننده است و اميد آن داريم كه اساسنامه اي اساسي و بهينه، خروجي كار باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14