(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 آبان 1390- شماره 20076

كوتاه اقتصادي
ابويي: فروش طلاي خارجي از امروز ممنوع است
وزير اقتصاد خبر داد ارائه نتايج مرحله اول هدفمندي يارانه ها به مجلس
اختصاص 700 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي به بخش كشاورزي
واردات 400 تن پرتقال و نارنگي همزمان با آغاز برداشت مركبات شمال
راه اندازي تلويزيون اينترنتي در تهران
شيخ الاسلامي: 2 برابر شدن دستمزد كارگران واقعيت ندارد
خليليان خبر داد توليد 90درصد گوشت مورد نياز كشور در داخل
پلمب 843 واحد صنفي متخلف
يك مقام مسئول: كمبود بنزين سوپر و معمولي در كشور وجود ندارد
معمارنژاد: ضمانت نامه گمركي به متخلفان داده نمي شود
واگذاري 26 بندر صيادي به تعاوني ها
افزايش موجودي صندوق توسعه ملي به 30 ميليارد دلار
اخطار دامپزشكي به مرغداري ها در استفاده از دارو



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس هيات عامل ايميدرو خبر داد: اين سازمان 51 طرح توسعه اي معدن و صنايع معدني را با حضور بخش خصوصي به اتمام مي رساند.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، خدامراد احمدي تصريح كرد: اين برنامه در راستاي توانمندسازي بخش خصوصي و استفاده حداكثري از پتانسيل هاي شركت هاي خصوصي تعريف شده است و به عنوان ماموريت جديد اين سازمان محسوب مي شود.
¤ براي دومين بار در تاريخ 103 ساله كشف نفت در ايران، شركت ملي نفتكش در جشنواره معرفي بهترين هاي دريايي جهان توسط موسسه دريايي لويدز جايزه كشتيراني برتر جهان را به خود اختصاص داد. در حال حاضر تعداد 49 فروند نفتكش با ظرفيت حمل سالانه نزديك به 12ميليون تن نفت خام در ناوگان نفتكش ايران تردد مي كند. بر اين اساس در حال حاضر ايران چهارمين ناوگان نفتكش جهان را در اختيار دارد و پيش بيني مي شود با ورود كشتي هاي جديد و افزايش ظرفيت حمل نفت خام اين كشتيراني به 7/17ميليون تن، ايران تا چند سال آينده به دومين غول حمل دريايي جهان تبديل شود. ناوگان نفتكش ايران در سالهاي اخير در كنار برنامه ريزي براي افزايش ظرفيت حمل نفت خام، اقدامات گسترده اي براي حذف نفتكش هاي تك جداره، ارتقاي ضريب ايمني و زيست محيطي هم انجام داده است. از سوي ديگر شركت ملي نفتكش ايران در جشنواره معرفي بهترين هاي دريايي جهان توسط موسسه دريايي لويدز جايزه كشتيراني برتر جهان را به خود اختصاص داد. محمد سوري رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت ملي نفتكش ايران جايزه با ارزش را به نمايندگي از اين شركت دريافت كرده است.
¤ معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران با انتقاد از رعايت نشدن نرخ هاي سود تسهيلات اعلام شده توسط بانك مركزي، پرداخت نكردن تسهيلات به صادركنندگان به ميزان تعيين شده، نبود ثبات در نرخ ارز و پرداخت نشدن جوايز صادراتي اذعان كرد كه هنوز جوايز صادراتي معوقه به صادركنندگان پرداخت نشده است.
¤ عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه سياست غلط ارزي موجب نوسان قيمت ارز شده اظهار داشت: بهترين راهكار براي ثابت نگه داشتن قيمت ارز، داشتن استراتژي ارزي است. ابراهيم جميلي گفت: تفاوت نرخ آزاد و رسمي ارز براي بازار مانند سم است زيرا واردكننده و صادركننده را دچار مشكل مي كند. وي گفت: در چنين شرايطي صادركننده نمي داند چه قيمتي را به خريدار خارجي پيشنهاد كند و واردكننده هم نمي داند كه اگر با قيمت امروز مواد اوليه را وارد كند فردا قيمت چگونه خواهد شد.
¤ معاون وزير نيرو با اشاره به افزايش 3 برابري صادرات برق ايران به پاكستان از تبديل ايران به هاب جديد الكتريكي و برق خاورميانه خبر داد و اعلام كرد: صادرات برق به پاكستان به تدريج و به صورت مرحله به مرحله قابل افزايش است.محمد بهزاد درباره پيشنهاد اخير دولت اسلام آباد مبني بر افزايش واردات برق از ايران، گفت: در حال حاضر روزانه حدود يكصد مگاوات برق توسط ايران به پاكستان صادر مي شود.
¤ در راستاي طرح ثبت شماره هاي مشاغل در 118، مخابرات تهران طرح پخش تبليغ پس از اعلام شماره شغل، به قيمت هر ثانيه هزار تومان را ارائه داده است. سرويس ثبت مشاغل در سامانه 118، از مدتي پيش در اداره خدمات مخابراتي شركت مخابرات تهران به نيابت از 118 هاي سراسر كشور مطرح و اجرا شده است.براساس اين طرح كه پس از خصوصي شدن شركت مخابرات ايران اجرا شد، در صورتي كه مالك خط بخواهد علاوه بر اطلاع رساني براساس مشخصات صاحب خط (حقيقي يا حقوقي)، شماره وي در ليست دومي (ليست مشاغل) نيز اعلام شود، بايد دو ماه يك بار مبلغ 4 هزار و250 تومان بپردازد.

 



ابويي: فروش طلاي خارجي از امروز ممنوع است

معاون پيشگيري و هماهنگي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام كرد از امروز فروش مصنوعات خارجي طلا ممنوع است.
مهدي ابويي در گفت وگو با مهر با اشاره به تصميمات جديد اتخاذ شده در مورد ممنوعيت فروش مصنوعات خارجي طلا از 28 آبان ماه جاري گفت: واردات طلا به كشور قانوني نيست و طلاهاي خارجي كه در بازار مشاهده مي شود به صورت قاچاق وارد كشور شده است.
معاون پيشگيري و هماهنگي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با تأكيد بر اينكه طلاي خارجي موجود در بازار از مبادي غير رسمي وارد كشور شده است، افزود: اين طلاها قاچاق محسوب مي شود.
وي عنوان كرد: بخشي ديگر از طلاي خارجي كه در بازار به مردم عرضه مي شود، از طريق مسافران به صورت كالاي همراه مسافر و در پوشش ساير كالاها به كشور وارد شده است.
معاون پيشگيري و هماهنگي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز تأكيد كرد: بر اين اساس با همكاري برخي از دستگاه ها مانند بانك مركزي از ورود غيرقانوني طلاي خارجي به كشور ممانعت به عمل مي آيد.
گفتني است؛ برآوردها نشان مي دهد كه حدود 30درصد از حجم طلاي ساخته و عرضه شده به مردم و طلافروشي ها در سطح كلان شهرها، طلاي خارجي است كه از مبادي رسمي وارد كشور نشده است و قاچاق است.
واردات و فروش مصنوعات خارجي طلا غيرقانوني است
از سوي ديگر رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر هم گفت: واردات و فروش مصنوعات خارجي طلا غيرقانوني است.
محمد كشتي آرا در گفت وگو با فارس، در پاسخ به سؤالي درباره اعلام سازمان حمايت مبني بر اينكه از امروز بايد كليه مصنوعات خارجي طلا از بازار جمع شود، گفت: واحدهاي صنفي در جريان جمع آوري مصنوعات خارجي هستند اما من نمي دانم سازمان حمايت چگونه مي خواهد اين كار را انجام دهد.
وي افزود: سازمان حمايت از ما برنامه خواسته ولي ما منظور آنها را از برنامه نمي دانستيم چرا كه معتقد بوديم تا پايان سال به ما فرصت بدهند تا بتوانيم فرهنگ سازي لازم را انجام بدهيم.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در پاسخ به اين سؤال كه آيا اكثر اين مصنوعات به صورت قاچاق وارد كشور مي شود، گفت: بله.واردات مصنوعات طلا ممنوع است.
وي افزود: واحدهاي صنفي در جريان جمع آوري مصنوعات خارجي طلا هستند و ناچارند اين مصنوعات را ذوب كنند كه با انجام اين كار اجرت و هزينه ساخت طلا از بين مي رود.
كشتي آرا در تشريح دليل افت 50 دلاري هر اونس طلا در بازارهاي جهاني گفت: ارائه آمارهاي هفتگي، ماهانه و اعلام بهبود نسبي اين آمارها در شاخص هاي اقتصادي تأثير مستقيمي در قيمت جهاني طلا و افزايش ارزش دلار دارد.

 



وزير اقتصاد خبر داد ارائه نتايج مرحله اول هدفمندي يارانه ها به مجلس

وزير امور اقتصادي و دارايي از ارائه گزارش مرحله اول هدفمندي يارانه ها به مجلس خبر داد.
سيدشمس الدين حسيني در گفتگو با مهر با اعلام اينكه نتايج فاز اول اجراي هدفمندي يارانه ها را به نمايندگان مجلس ارائه كرده ايم، گفت: در انتظار بررسي هاي نهايي جهت اعلام نتايج فاز اول اجراي هدفمندي يارانه ها هستيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينكه زمان مشخصي براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها در نظر گرفته نشده است، گفت: چشم انداز ما از نتايج نهايي فاز اول هدفمندي يارانه ها كاملاً مثبت است.
سخنگوي اقتصادي دولت اظهار اميدواري كرد كه لايحه بودجه سال 91 به زودي به مجلس ارائه شود.
خاطرنشان مي شود: گزارش فاز اول اجراي هدفمندي يارانه ها به صورت غيررسمي توسط سازمان هدفمندي يارانه ها تهيه و در اختيار كميسيون اصل 44 مجلس قرار گرفته است.
در عين حال وزارت اقتصاد با همكاري سازمان هدفمندي يارانه ها در حال مستندسازي اسناد مربوط به فاز اول هدفمند كردن يارانه ها با كمك استانداران است.
وزير اقتصاد همچنين در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تخلف كلان بانكي اخير گفت: حجم گسترده تخلفات عملاً از نيمه دوم اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است. اگرچه اين گروه در سيستم بانكي رخنه كرده بودند و هشدار بازرسي وزارت اقتصاد به سيستم بانكي هم بر همين اساس بود، اما هيچ گاه كشف تخلفي انجام نشده بود.
به گفته سخنگوي اقتصادي كشور بيش از 80 درصد گشايش ال.سي ها از اسفند پارسال بوده، اما بازرسي وزارت اقتصاد پيش از آن براساس گزارش هايي كه دريافت كرده بود به بانك ها هشدار داده بود كه مراقب ريسك اين گروه باشند.
حسيني خاطرنشان كرد: قطعاً اگر وزارت اقتصاد يا هر نهاد ديگري در جريان تخلفات بود، با آن برخورد مي كرد و هشدارهاي ما ناشي از ريسك بالاي اين گروه بود.
وي با تأكيد بر اين كه بايد دو موضوع را از هم تفكيك كرد، گفت: اولين مطلب اين است كه تذكرات و هشدارهايي درباره ريسك بالاي گروه آريا داده شده بود، اما نكته دوم و مهم اين است كه نه ما و نه هيچ نهاد نظارتي ديگري در جريان وقوع جرم و تخلف نبوديم، چون در اين صورت آنها را به دستگاه قضايي معرفي مي كرديم.
وزير اقتصاد درباره بي توجهي بانك صادرات به اين هشدارها گفت: وقتي دستگاهي مثل وزارت اقتصاد كه مسئول نظارت بر سيستم بانكي نيست، اما به دليل وظايف مجمعي خود هشدارهايي براي هشياري بيشتر به بانك صادرات داده بود، انتظار مي رفت كه اين بانك در ادامه كار با افزودن بر كنترل هاي داخلي خود دقت نظر بيشتري مي داشت.

 



اختصاص 700 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي به بخش كشاورزي

مديرعامل شركت مادر تخصصي صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري كشور از انعقاد قراردادي با صندوق توسعه ملي براي اختصاص 700 ميليون دلار تسهيلات به بخش كشاورزي خبر داد.
عبدالكريم رضوي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: قرارداد 700 ميليون دلاري با صندوق توسعه ملي منعقد شده و طبق قانون صندوق توسعه ملي براي كارهاي توليدي بخش كشاورزي و صنايع كشاورزي وابسته تسهيلات مي دهد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي افزود: اين تسهيلات بايد يك ساله هزينه شود و در غير اينصورت برگشت مي خورد اما چون جزو قانون برنامه پنجم است دوباره در سال بعد تخصيص مي يابد.
وي گفت: اين تسهيلات در بخش هاي زراعت، باغباني، دام و طيور، منابع طبيعي و آبخيزداري و صنايع وابسته هزينه مي شود.
رضوي گفت: اين ميزان سرمايه تبديل به ريال شده و عين 700 ميليون دلار در قالب تسهيلات در قالب قرارداد با صندوق توسعه ملي به متقاضيان داده مي شود.
وي در مورد تضامين بانكي گفت: خود قانونگذار اينها را مشخص كرده، اما چون اولين بار است صندوق به اين بحث وارد مي شود سابقه و يا تجربه اي ندارد و به همين دليل 9 آذر سال جاري همايشي با حضور مسئولان صندوق توسعه ملي و نمايندگان صندوق حمايت از بخش كشاورزي برگزار مي شود و اين مسائل بحث خواهد شد.
رضوي گفت: در حال حاضر صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي 45 شعبه صندوق در كل كشور دارد.
طبق ماده 84 قانون پنجم توسعه 20 درصد از فروش نفت و صندوق توسعه ملي ذخيره مي شود. سهم بخش كشاورزي از صندوق توسعه ملي 10درصد است.

 



دبير اتحاديه بارفروشان تهران اعلام كرد
واردات 400 تن پرتقال و نارنگي همزمان با آغاز برداشت مركبات شمال

دبير اتحاديه بارفروشان تهران با بيان اينكه محصول مركبات شمال كشور تازه وارد بازار مي شود، از ورود22 تريلي پرتقال و نارنگي تركيه اي به كشور خبر داد.
علي حاج فتحعلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: ورود 22 تريلي مركبات تركيه اي كه بيش از 400 تن مي شود نشانگر اين است كه مسئولان مي خواهند تيشه به ريشه توليد بزنند.
وي در پاسخ به اين كه آيا احتمال ورود قاچاق اين محصولات وجود دارد، گفت: زماني كه محموله بارنامه، برگه گمركي و مجوز بايد داشته باشد احتمال قاچاق بسيار ضعيف است.
حاج فتحعلي گفت: تعداد 22 تريلي محصول وارداتي تركيه ديروز با نظام خاصي در پاركينگ بزرگ ميدان تره بار مركزي لنگر انداخته و كارگران همه آن را تخليه كردند.
دبير اتحاديه بارفروشان تهران گفت: در حال حاضر هر كيلوگرم پرتقال داخلي 600 و در نهايت به قيمت 1400تومان پرتقال جنوب درشت و شيرين عرضه مي شود اما پرتقال تركيه اي كه به ظاهر شكيل و با بسته بندي مناسب است به قيمت كيلويي 2 هزار الي 2500 تومان و نارنگي به قيمت 1200 الي 2 هزار تومان در ميدان تره بار مركزي عرضه مي شود.
حاج فتحعلي گفت: شواهد حاكي است كه بخشي از اين واردات ثبت سفارش هاي قبل است كه واردكنندگان آن را نگه داشته و الان وارد مي كنند و بخشي ديگر از طريق هماهنگي با گمرك «سرو» نزديك گمرك بازرگان انجام مي شود.
وي تصريح كرد: دولت براي نجات توليدكنندگان داخل بايد ثبت سفارش هاي قبل را باطل كرده و به گمرك نظارت بيشتري داشته باشد.
دبير اتحاديه بارفروشان تهران افزود: در صورتي كه محصول داخلي گرانتر هم باشد اما ارزي از كشور خارج نمي شود و نفع آن براي توليدكننده است كه دوام و پايداري توليد را در برخواهد داشت.
حاج فتحعلي با بيان اينكه اين واردات با تعرفه 90درصد وارد كشور مي شود، گفت: اين مسئله نشان از سود واردكنندگان است كه حتي با تعرفه بالا هم اقدام به واردات مي كنند البته بخشي هم به صورت غيررسمي وارد مي شود.
وي تصريح كرد: بسياري مردم به دنبال ظاهر زيبا و بسته بندي مناسب هستند بنابراين اين محصولات بازار بيشتري دارد.
دبير اتحاديه بارفروشان تهران خاطرنشان كرد: در حالي كه قرار بود به جاي صادرات نفت صادرات ميوه داشته باشيم اما معلوم نيست اين چه مديريتي است كه همزمان با آمدن محصولات داخلي به بازار محصولات خارجي با چنين حجم وارد مي شود.
گوجه فرنگي تا 20 روز ديگر ارزان مي شود
دبير اتحاديه بارفروشان تهران درباره دليل افزايش قيمت گوجه فرنگي به 1700تومان در خرده فروشي ها نيز گفت: تا 20 روز ديگر گوجه فرنگي چابهار به بازار مي آيد كه قيمت را متعادل مي كند.
حاج فتحعلي در خصوص علت بالا بودن قيمت گوجه فرنگي افزود: با بارش هاي اخير گوجه فرنگي برداشت شده سر مزرعه يا زمان حمل باران خورده و تقريباً غيرقابل استفاده شده اند.
دبير اتحاديه بارفروشان تهران افزود: همچنين بارش باران امكان حمل بار از سر مزارع به بازارهاي مصرف را كم كرده است.
وي افزود: در حال حاضر گوجه فرنگي انبارهايي كه قبلاً برداشت شده و رنگ آوري شده اند كيلويي 1200 تا 1500 تومان و گوجه هاي باران زده به قيمت 150 الي 300 تومان در ميدان به فروش مي رسد.
دبير اتحاديه بارفروشان تهران تصريح كرد: طي 10 الي 20 روز ديگر گوجه فرنگي چابهار به بازار مي آيد كه قيمت را متعادل خواهد كرد.

 



راه اندازي تلويزيون اينترنتي در تهران

مدير عامل شركت مخابرات استان تهران از واگذاري تلويزيون اينترنتي( IPTV ) در سال جاري خبر داد و گفت : اين سرويس در نمايشگاه تلكام ارائه و معرفي شده است .
محمد روح اللهي ديروز در حاشيه نمايشگاه صنايع مخابراتي اطلاع رساني ( تلكام 2011 )، در جمع خبرنگاران اظهار داشت : اين خدمت به صورت آزمايشي در تهران راه اندازي شده و بعد از اينكه تعداد مشتركان آن به حدود دو هزار نفر رسيد اعلام عمومي شده و در اختيار عموم قرار مي گيرد.
وي افزود : در نمايشگاه تلكام 2011 ثبت نام اين سرويس انجام مي شود كه در واقع اين كار به نوعي بازاريابي سنجش نياز مردم است و اگر قرار باشد هر زماني اين سرويس تجاري ارائه شود اعلام مي شود كه در مراكز و يا به صورت غير حضوري فروخته شود.
مدير عامل شركت مخابرات استان تهران ، نمايشگاه تلكام را فرصت خوبي براي بررسي و آشنايي با امكانات ، تجهيزات و توليدات داخل كشور در حوزه ارتباطات دانست.
نصب باجه هاي اينترنت همگاني در اماكن عمومي
شركت مخابرات استان تهران از نصب باجه هاي اينترنت همگاني براي استفاده از تلفن و اينترنت پرسرعت در اماكن سرپوشيده مانند دانشگاهها، ايستگاههاي مترو، ترمينال هاي مسافربري و فرودگاهها خبر داد.
شركت مخابرات استان تهران، باجه اينترنت همگاني (دستگاه مولتي مديا) را در نمايشگاه تله كام به بازديدكنندگان معرفي كرده است.
باجه اينترنت همگاني، امكان ارتباط تلفني و استفاده از اينترنت پرسرعت را براي كاربر فراهم مي كند و در اماكن سرپوشيده مانند: دانشگاهها، ايستگاههاي مترو، ترمينال هاي مسافربري و فرودگاهها نصب مي شود.
شركت مخابرات استان تهران از دو سال پيش تاكنون، باجه اينترنت همگاني را در برخي اماكن تهران نصب كرده است. هزينه استفاده از امكانات باجه نيز با كارت اعتباري تلفن همگاني پرداخت مي شود.
هزينه تماس تلفني در باجه، مانند تلفن هاي همگاني است و هزينه استفاده از اينترنت نيز با توجه به سرعت ارتباط به صورت زماني و يا حجمي محاسبه مي شود.
استفاده از USB، هدفون، ميكروفون، دوربين، چاپگر و نمايش تبليغات از ديگر امكانات اين باجه است.
افزايش سرعت اينترنت
همراه اول
مديرعامل همراه اول گفت: متوسط سرعت اينترنت همراه اول 70 تا 80 كيلوبيت بر ثانيه است كه تا پايان سال در تهران به بيش از 120 كيلو بيت بر ثانيه مي رسد.
وحيد صدوقي در نمايشگاه تله كام 2011 در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسازي شبكه همراه اول، اظهار داشت: پروژه نوسازي در تهران تا پايان آذرماه و ساير كشور تا تيرماه سال آينده به پايان مي رسد.
مديرعامل همراه اول در خصوص سرعت اينترنت اين اپراتور گفت: متوسط سرعت اينترنت همراه اول 70 تا 80 كيلو بيت بر ثانيه است كه با برنامه هاي در دست اجرا، سرعت اينترنت تهران تا پايان سال به بيش از 120كيلو بيت بر ثانيه مي رسد.
وي در خصوص هزينه تبليغات همراه اول گفت: حداكثر يك درصد درآمد همراه اول صرف تبليغات مي شود.
انتقال سهام تاليا به مخابرات
نايب رئيس هيئت مديره شركت مخابرات ايران در خصوص رفع مشكل تاليا گفت: تا پايان هفته، سهام تالياكه پيمانكار شركت مخابرات است به مخابرات منتقل و در آن سرمايه گذاري جديد خواهيم كرد.
سيدمصطفي سيدهاشمي در نمايشگاه تله كام، در جمع خبرنگاران، در خصوص وضعيت و حل مشكل شبكه تاليا، اظهار داشت: درصدد انتقال سهام تاليا به شبكه مخابرات هستيم و در اين راستا تعاملاتي با اين شركت در حال انجام است تا تاليا بار ديگر فعال شود.
نايب رئيس هيئت مديره شركت مخابرات ايران با بيان اينكه انتقال تاليا به مخابرات ايران تا پايان هفته آينده مشخص خواهد شد، ادامه داد: شمار مشتركان تاليا تا پايان سال جاري از 200 هزار مشترك به بيش از يك ميليون نفر خواهد رسيد.
قطع فيبرنوري دليل اختلال رومينگ حجاج
مديرعامل ايرانسل، دليل قطع رومينگ حجاج ايراني در عربستان را قطع فيبر نوري شركت زيرساخت عنوان كرد و گفت: اين لينك كار سيگناليگ شبكه رومينگ را براي ايرانسل انجام مي دهد كه در نتيجه قطع آن ارتباط حجاج در مكه به مدت 24 ساعت قطع شد.
عليرضا قلمبر دزفولي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در خصوص قطع ارتباط رومينگ مشتركين ايرانسل در عربستان، اظهار داشت: براي ارتباطات بين الملل يك لينك 2 مگابيت بر ثانيه داريم كه از شركت ارتباطات زيرساخت تهيه مي كنيم و اين لينك كار سيگناليگ شبكه رومينگ را بين ايرانسل و تمام اپراتورهاي طرف قرارداد، ايجاد مي كند.
مديرعامل شركت ايرانسل، گفت: اين لينك فيبر نوري از دو شب پيش، قطع شد.
وي ادامه داد: با پيگيري خاص مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت، لينك به سرعت ترميم شد و به شبكه بازگشت؛ البته براي چند ساعت اوليه كاملا پايدار نبود و پايداري كامل ارتباط چند ساعت طول كشيد؛ اما در مجموع ظرف حدود 24 ساعت موضوع حل وفصل شد.

 



شيخ الاسلامي: 2 برابر شدن دستمزد كارگران واقعيت ندارد

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: 2 برابر شدن يكباره دستمزد واقعيت ندارد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفت وگو با فارس در خصوص گمانه زني ها براي دو برابر شدن حداقل دستمزد كارگران در سال آينده اظهار داشت: امكان دو برابر شدن يكباره دستمزد با توجه به شرايط فعلي بنگاه ها و توليد وجود ندارد.
وي ادامه داد: تعيين حداقل مزد در ساز و كار شوراي عالي كار پيش بيني شده كه به صورت سه جانبه با حضور نمايندگان دولت، كارگر و كارفرما انجام مي شود.
وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه مباحث مربوط به دستمزد سال آينده از نيمه دوم امسال شروع مي شود، گفت: جلسات كارشناسي و بررسي موضوع توسط گروه ها انجام مي شود و در روزهاي پاياني سال جمع بندي نهايي توسط شوراي عالي كار اعلام مي شود.
شيخ الاسلامي تأكيد كرد: طي 2 سال گذشته توانستيم با اجماع و تفاهم كامل نسبت به تعيين مزد اقدام كنيم و نفس اين موضوع ارزشمند است و نشانه تعامل سازنده ميان دولت، كارگران و كارفرمايان به حساب مي آيد.
وي با ابراز اميدواري نسبت به تعيين مزد سال آينده تصريح كرد:امسال نيز با روحيه همدلي و وفاق به صورت اجماع اين تصميم اتخاذ مي شود و قطعاً نظر شورا ملاك عمل خواهد بود.
شيخ الاسلامي در پاسخ به اين سؤال كه چرا موضوع مزد در پيش نويس دولت براساس بهره وري و سياست هاي كلي اشتغال مقام معظم رهبري نيست، عنوان كرد: نظر دولت بر اين است كه مزد براساس بهره وري باشد و يكي از محورهاي اصلي اصلاح قانون كار مزد منعطف و داشتن رابطه با بهره وري نيروي كار است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در كدام بخش از تعيين مزد بهره وري نيروي كار ديده مي شود، بيان كرد: اجازه بدهيد پيش نويس در شوراي عالي كار نهايي شود و بعد اين موضوع مشخص خواهد شد.
گفتني است: با توجه به اينكه همه ساله در نيمه اسفندماه حداقل مزد كارگران نهايي مي شود، برخي گمانه زني ها براي چگونگي و ميزان افزايش حداقل مزد به انتظارات كاذب در ميان جامعه كارگري دامن زده در حالي كه اظهارات غيركارشناسي هيچ گاه مبناي واقعي براساس شرايط و مصالح اقتصاد كشور ندارد و اين موضوع نارضايتي عموم جامعه كارگري را به همراه دارد.

 



خليليان خبر داد توليد 90درصد گوشت مورد نياز كشور در داخل

وزير جهادكشاورزي با تكذيب اين ادعا كه به يكي از بزرگترين واردكنندگان گوشت قرمز تبديل شده ايم، تصريح كرد: از مجموع يك ميليون تن گوشت مورد نياز داخل 90درصد آن در حال حاضر در داخل كشور توليد و تنها 10درصد آن وارد مي شود.
صادق خليليان گفت: در سال جاري ظرفيت واردات گوشت قرمز نسبت به سال گذشته 50درصد كاهش يافته كه با برنامه ريزي هاي انجام شده اميدواريم واردات گوشت در سال آينده به حداقل ممكن برسد و به سمت خودكفايي در اين بخش حركت كنيم.
وي خاطرنشان كرد: دولت با حمايت از دامداري هاي توليد گوشت و پرواربندي ها در سراسر كشور به دنبال كاهش واردات و سپس خودكفايي در توليد گوشت قرمز است كه ان شاء الله محقق خواهد شد.
وزير جهاد به خروج از انحصار واردات گوشت از برزيل اشاره كرد و افزود: درصدديم تا آن ميزان واردات گوشتي كه انجام مي شود را از انحصار برزيل خارج كنيم، محل هاي واردات را متنوع كنيم و اين در سال آينده نمود بيشتري خواهد داشت.
خليليان يادآور شد: در سال 87 با خشكسالي شديدي كه حاكم شد برخي دام ها به علت كمبود علوفه كشتار شدند كه مقداري از حجم جمعيت دامي كشور كاهش يافت اما خوشبختانه از آن به بعد با برنامه ريزي هاي صورت گرفته و فعاليت دامداري هاي پرورشي به سمت كاهش واردات و افزايش توليدات داخل حركت كرديم.

 



پلمب 843 واحد صنفي متخلف

طبق اعلام سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان 843 واحد صنفي متخلف پلمب شدند.
به گزارش ايسنا در جهت حمايت از حقوق مصرف كنندگان و پيشگيري از تداوم هرگونه تخلف توسط واحدهاي صنفي تعداد 843 مورد واحد صنفي متخلف ديگر پس از صدور راي، تعطيل شدند.
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در اين مورد گزارش داده كه، در راستاي فعاليت هاي نظارتي سازمان حمايت مبني بر تداوم برخورد قاطع با متخلفان و احقاق حقوق مصرف كنندگان، بازرسان سازمان هاي بازرگاني سراسر كشور با مطالعه و بررسي عملكرد واحدهاي صنفي، توزيعي و خدماتي تعداد 843 واحد را به دليل وجود بيش از 4 مرتبه سابقه تخلف در پرونده نظارتي آنان و طي مراحل قانوني و هماهنگي هاي صورت گرفته، با راي هيات هاي رسيدگي به تخلفات صنفي تعطيل كردند.
واحدهاي مورد اشاره در سراسر كشور حداقل به مدت 3 ماه از ادامه فعاليت منع، واحدهاي مزبور پلمب و بر سر در واحد پارچه تخلف نصب شد.
پيرو اطلاعيه هاي قبلي، در جهت حمايت از حقوق مصرف كنندگان و پيشگيري از بروز هرگونه تخلف، در سال جاري با تشديد بازرسي هاي نوبه اي و سرعت بخشيدن به فرآيند رسيدگي به گزارش هاي مردمي، واحدهاي صنفي كه بيش از 4 مرتبه سابقه تخلف داشته باشند، حداقل به مدت 3 ماه تعطيل و علاوه بر آن نسبت به نصب پارچه جهت آگاهي مردم نيز اقدام خواهد شد.

 



يك مقام مسئول: كمبود بنزين سوپر و معمولي در كشور وجود ندارد

قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با تأكيد بر اينكه در حال حاضر هيچگونه كمبود بنزين سوپر و معمولي در كشور وجود ندارد، از صادرات روزانه 5 ميليون ليتر بنزين سوپر از ابتداي سال جاري تاكنون خبر داد.
ناصر سجادي در حاشيه افتتاح فاز سوم جايگاه هاي CNG در جمع خبرنگاران از كاهش 6 درصدي مصرف بنزين در 7 ماه نخست سال جاري خبر داد و گفت: در اين مدت مصرف گاز مايع 5/8 درصد، گازوئيل (به استثناي گازوئيل تحويلي به نيروگاه ها) 8 درصد، نفت سفيد 21 درصد و نفت كوره 32 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است.
قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به مرحله سوم راه اندازي همزمان 50 جايگاه CNG در كشور، تصريح كرد: با احتساب اين 50 جايگاه در حال حاضر حدود يكهزار و 800 جايگاه CNG در كشور فعال شده كه مصرف روزانه 17 ميليون متر مكعب گاز طبيعي معادل 17 ميليون ليتر بنزين را به خود اختصاص داده اند.
به گفته اين مقام مسئول، قرار است تا 6 ماه آينده 450 جايگاه جديد مورد بهره برداري قرار گيرد و در نهايت تا پايان سال آينده تعداد جايگاه هاي CNG كشور به حدود 2500 باب افزايش يابد.
وي از صادرات روزانه حدود 5 ميليون ليتر بنزين پايه (نفتا) در 7 ماهه سال خبر داد و يادآور شد: بنزين پايه صادر شده در پالايشگاه هاي نفت آبادان و بندرعباس توليد شده بود.
سجادي با بيان اينكه شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از هر لحاظ خود را براي سوخت رساني در يك زمستان سرد همچون زمستان 1386 آماده كرده اظهار داشت: هم اكنون تمامي ظرفيت مخازن سوخت نيروگاه ها تكميل شده و حجم ذخاير نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسيار بيشتر است.
وي با تأكيد بر توزيع 223 ميليون ليتر انواع فرآورده نفتي در روز بيان كرد: در صورت نياز بيشتر كشور به بنزين، هيچگونه محدوديتي از لحاظ تأمين و توزيع اين فرآورده استراتژيك وجود ندارد كه با تحقق برنامه افزايش 16ميليون ليتري بنزين تا پايان سال، مشكل تأمين بنزين سوپر كاملاً حل مي شود.
قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به اينكه متوسط مصرف روزانه بنزين در 7 ماه ابتدايي سال جاري حدود 60 ميليون ليتر بوده است، تاكيد كرد: همچنين متوسط مصرف نفت سفيد در اين مدت 8 ميليون ليتر بوده كه پيش بيني مي شود در ايام سرد سال تا 30 ميليون ليتر در روز هم افزايش پيدا كند.به گفته وي در اين مدت متوسط مصرف گازوئيل كشور با احتساب سوخت تحويلي به نيروگاه ها 88 ميليون ليتر و بدون احتساب سوخت نيروگاه ها 72 ميليون ليتر در روز بوده است ضمن آنكه متوسط مصرف نفت كوره در هفت ماه نخست سال 40 و گاز مايع 11 ميليون ليتر در روز بوده است.

 



معمارنژاد: ضمانت نامه گمركي به متخلفان داده نمي شود

با اجراي قانون جديد امور گمركي، به سمت تسهيل و روان سازي امور گمركي و بهره گيري از شيوه هاي نوين و استاندارد براي خدمت رساني به متقاضيان حركت خواهيم كرد.
عباس معمارنژاد، رئيس كل گمرك ايران به ايسنا گفت: در اين قانون هماهنگي با مقررات و رويه هاي جهاني و كنوانسيون هاي بين المللي پيش بيني شده و استفاده از شيوه هاي جديد مثل اعمال مديريت خطر بازرسي هاي اتفاقي، كنترل اسنادي، بازرسي هاي قبل از حمل و بازرسي هاي بعد از ترخيص از جمله ويژگي هاي قانون جديد امور گمركي است.
وي طبقه بندي فعالان اقتصادي به دو دسته خوشنام و متخلف گمركي را از اقدامات مهم سازمان گمرك در ايجاد عدالت و تخصيص بهينه منابع و تسهيلات ذكر كرد و گفت: ما با صدور بخشنامه اي در خصوص چگونگي ورود موقت كالا اعلام كرديم كه از اول مهر 90 از بازرگانان و واحدهاي توليدي خوشنام تنها سفته اخذ مي كنيم و افرادي كه مرتكب تخلف گمركي شده اند ناچارند پول نقد براي كالاي خود بپردازند و ضمانت نامه گمركي به آنها نمي دهيم.
معمارنژاد با اشاره به تدوين بسته سياستي پيشگيري از تخلفات گمركي افزود: در گمرك بايد بين فرد خوشنام و فردي كه مرتكب تخلف گمركي مي شود، تفاوت قائل شويم به همين منظور در اين بسته، افزايش ريسك و هزينه انجام تخلفات گمركي و قاچاق ديده شده و از مديران خواسته شده است تا در زمينه واردات و صادرات به ويژه ترانزيت كه يكي از مسيرهاي قاچاق در كشور است، دقت لازم را داشته باشند.

 



واگذاري 26 بندر صيادي به تعاوني ها

معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران از واگذاري 26 بندر صيادي به تعاوني ها خبر داد
علي اصغر مجاهدي واگذاري بنادر ماهيگيري و صيادي را يكي از سياست هاي شيلات عنوان و اظهار كرد: بنادري كه آمادگي لازم را داشته باشند، پس از بررسي و امضاي تفاهمنامه با سازمان تعاون در اولويت قرار مي گيرند.
وي افزود: در حال حاضر حدود 60 منطقه صيادي در كشور وجود دارد كه به كار صيد و صيادي مشغول هستند.
مجاهدي تصريح كرد: در آينده اي نه چندان دور تمامي بنادر صيادي كشور را به بخش خصوصي واگذار مي كنيم كه بدين ترتيب مسئوليت ها از سوي سازمان شيلات به سايرين تفويض مي شود.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات يادآور شد: در حال حاضر صيد ميگوي بندرعباس به اتمام رسيده و وضعيت صيد در سال جاري مناسب ارزيابي مي شود.


 



افزايش موجودي صندوق توسعه ملي به 30 ميليارد دلار

عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي با تاكيد بر اينكه موجودي صندوق توسعه ملي تا پايان سال جاري از مرز 30 ميليارد دلار مي گذرد، گفت: صندوق اجازه دارد تا صرفا براي بخش كشاورزي، منابع ريالي اختصاص دهد.
محمود دودانگه در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر موجودي صندوق توسعه ملي از مرز 23 ميليارد دلار گذر كرده است و اميد مي رود موجودي آن، تا آخر سال جاري به 30 ميليارد دلار برسد.
عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي افزود: دستيابي به موجودي 30 ميليارد دلاري در سال جاري، رقم كمي نيست و ظرفيت قابل توجه و تاثيرگذاري در عرصه تامين مالي بخش اقتصاد كشور به شمار مي رود و مي تواند در اقتصاد كشور اثرگذار باشد.
وي تصريح كرد: اين موجودي مي تواند اهداف برنامه پنجم و نيز سند چشم انداز را به صورت مناسب محقق كند: بر اين اساس در صندوق توسعه ملي نيز تلاش مي شود تا پيگيري هاي لازم به نحوي صورت گيرد كه منابع، بخش هاي مولد و زاينده اقتصادي كه از طريق بخش خصوصي به ثمر مي رسد، تخصيص يابد و طرح هاي اين بخش به صورت موثر و در كوتاه ترين زمان موردحمايت قرار گيرند.
دودانگه با بيان اينكه بخش خصوصي سكاندار اقتصاد كشور از طريق منابع صندوق توسعه ملي خواهد شد، اظهار داشت: اگرچه از زماني كه صندوق توسعه ملي كار خود را شروع كرده است، بيش از 4 ماه نمي گذرد ولي تلاش شبانه روزي اعضاي هيئت عامل صندوق اين است كه زيرساختهاي لازم براي فرآيند اعطاي تسهيلات فراهم شده و آئين نامه ها و ضوابط لازم تدوين شود.
عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي خاطرنشان كرد: هم اكنون صندوق توسعه ملي آماده است كه تمامي تقاضاهاي بخش هاي مختلف اقتصادي كه با ضوابط صندوق سازگاري دارند را پاسخ دهد. در اين راستا با دستگاههاي مختلف جلسات متعددي برگزار شده تا بخش هايي همچون وزارتخانه هاي صنعت، نفت، مسكن و راه شهرسازي و نيرو و بخش هاي مختلف اقتصاد بتوانند از منابع بهره مند شوند.
وي اظهار داشت: در اين راستا اولويت هاي بخش هاي مختلف اقتصادي را اخذ كرده ايم و از سوي ديگر، با بانكهاي مختلف جلساتي برگزار و قرارداد عامليت در بخش هاي مختلف تهيه شده است.
دودانگه گفت: در اين راستا با بانك صنعت و معدن به عنوان بانك تخصصي در حوزه صنعت و معدن اولين قرارداد عامليت منعقد شده است و براساس آن، تخصيص اعتبارات لازم براي 184 طرح سرمايه گذاري مورد توافق واقع شده است كه اميدواريم با اين روند، در بخش هاي ديگر به خصوص براي صدور خدمات فني و مهدسي نيز بتوانيم با پشتيباني صندوق توسعه ملي و وزارت صنعت، جهش قابل توجهي در تخصيص اعتبارات داشته باشيم.
وي خاطرنشان كرد: همچنين با بخش مسكن نيز جلساتي برگزار شده كه اميدواريم بتوانيم تسهيلات مناسبي را نيز از صندوق توسعه ملي به بخش مسكن اختصاص دهيم. همچنين با بخش كشاورزي و آب وزارت جهاد كشاورزي نيز تعاملات لازم انجام شده است و با توجه به اينكه مصوبه مجلس را نيز داريم كه امكان تخصيص منابع صندوق صرفا در بخش كشاورزي به صورت ريالي وجود دارد اميدواريم كه از منابع اين بخش به صورت موثر استفاده شود.

 



اخطار دامپزشكي به مرغداري ها در استفاده از دارو

معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي از اخطار به مرغداري هايي كه بيش از حد آنتي بيوتيك و يا هر نوع دارويي استفاده مي كنند، خبر داد و گفت: طرح پايش اندازه گيري باقيمانده داروها در مرغداري ها اجرايي شد.
محسن مشكات در گفتگو با مهر درباره طرح پايش باقي مانده سموم و فلزات سنگين در گوشت مرغ گفت: در اين طرح سازمان دامپزشكي قصد دارد تأثير اين موارد را در سلامت انسان و ميزان وجود آن را در گوشت مرغ بررسي كند.
معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي با اشاره به بازرسي كشتارگاه ها اظهار داشت: براي اطمينان از سلامت كامل گوشت مرغ، نمونه هايي از گوشت مرغ را در سطح كشور به صورت تصادفي انتخاب كرده و در آزمايشگاه هاي تخصصي بررسي و آزمايش مي كنيم.
اين مقام مسئول تصريح كرد: آزمايشات از نظر باقيمانده داروها و سموم و فلزات سنگين در گوشت مرغ انجام مي شود. در اين آزمايشات قصد داريم تا از مصرف آنتي بيوتيك در حد مجاز اطمينان حاصل پيدا كنيم، ضمن اينكه فراتر از حد مجاز بودن برخي سموم از ديگر محورهاي اين اقدام است.
معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي با اشاره به مصرف آنتي بيوتيك در مرغداري ها خاطرنشان كرد: در تمام دنيا در بخش دام و طيور براي مقابله با بيماري هاي عفوني استفاده از آنتي بيوتيك تجويز مي شود اما بايد اين مصرف در حد مجاز باشد.
مشكات افزود: در كشور ما نيز استفاده از آنتي بيوتيك در حد و اندازه مشخصي بايد تجويز شود نبايد بيش از اندازه و زياد مرغداري ها از آنتي بيوتيك استفاده كنند.
وي مطرح كرد: بايد توليدكنندگان را به مرغ بدون آنتي بيوتيك تشويق كنيم و اين مسئله به استقبال آنها نيز بستگي دارد.
مشكات تصريح كرد: مرغداري ها بايد توجه داشته باشند كه يك مرغ 2 هفته قبل از رفتن به كشتارگاه مصرف دارو نداشته تا آثار آن به طور كلي از بين رفته باشد.
وي ضمن ابراز تأسف از بي توجهي برخي مرغداري ها نسبت به اين مسئله گفت: مرغ ها در كشتارگاه نياز به گواهي دامپزشكي دارند، اين گواهي در زمينه طي كردن دوره پرهيز از دارو است، متأسفانه برخي مرغداري ها اين مسئله را توجه نمي كنند.
مشكات گفت: بر همين اساس طرح پايش اندازه گيري باقي مانده داروها در مرغداري ها اجرايي شده كه در آينده نيز در سطح پيشرفته اي ادامه مي يابد.
اين مقام مسئول مطرح كرد: طرح پايش اندازه گيري باقي مانده داروها از جمله آنتي بيوتيك و ساير سموم، بسيار سنگين و پرهزينه است و در صورت مشاهده استفاده بيش از حد آنتي بيوتيك و يا هر نوع دارويي در مرغداري ها به استان اخطار داده مي شود.
وي تاكيد كرد: پيش از اين، در قالب طرح هاي دانشگاهي اقداماتي اينچنيني انجام شده بود اما در سطح كشور و به صورت فراگير اين اولين بار است كه اجرايي مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14