(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 آبان 1390- شماره 20076

بيمه هاي ناكارآمد و هزينه هاي سرسام آور دندانپزشكي
پاساژگردي براي پر كردن اوقات فراغت!
چگونه دربرف و يخ رانندگي كنيم؟
پاسخ هايي به يك ادعا درباره حجاب
سالمندي پايان راه نيست
به پيامك هاي مشكوك جواب ندهيد



بيمه هاي ناكارآمد و هزينه هاي سرسام آور دندانپزشكي

هزينه سنگين دندانپـزشكي در كشور و حمايت نكردن بيمه ها از خدماتي كه در اين حوزه ارائه مي شود، دست به دست هم داده تا شاهد ناله هاي افرادي باشيم كه از دندان درد به خود مي پيچند ولي پولي بابت راحت شدن از دندانهاي خراب ندارند.
موضوع سلامت دندان به عنوان يكي از اولويتهاي اصلي و مهم برنامه هاي سازمان جهاني بهداشت تلقي مي شود و همواره در برنامه هاي مناسبتي و سالانه اي كه حوزه بهداشت و درمان برگزار مي كند، اهميت سلامت دندانها مورد توجه قرار دارد. زيرا بررسيها ومطالعات علمي و پزشكي نشان داده است كه ارتباط مستقيمي ميان خرابي دندانها و بروز انواع بيماريهاي جسماني خطرناك وجود دارد. زيرا منشاء هر بيماري عفونت است و عفونتهاي دنداني از جمله خطرناك ترين عفونتهايي هستند كه وارد بدن شده و مي تواند فرد را زمين گير كند.
وضعيت نامناسب ارائه خدمات بهداشتي و درماني در حوزه دندانپزشكي باعث شده كه صداي گلايه وزير بهداشت هم بلند شود و از بيمه ها بخواهد كه هر چقدر كه مي توانند نسبت به پوشش بيمه اي برخي از اين خدمات اقدام كنند. زيرا بررسيها و آمارهاي وزارت بهداشت نشان مي دهد كه دندانهاي ايرانيها اوضاع چندان مناسبي ندارد. به طوري كه هر دانش آموز كلاس اولي 6 دندان پوسيده دارد.
دكتر محمدحسن خوشنويسان، رئيس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به وجود سه هزار كلينيك دندانپزشكي در مراكز بهداشتي كشور، مي گويد: در حال حاضر تنها 10 درصد از جمعيت هدف تحت پوشش برنامه هاي پيشگيرانه قرار دارند.
وي از مراجعه منظم به دندانپزشك به عنوان يكي از فاكتورهاي اصلي پيشگيري از پوسيدگي دندان نام مي برد و مي افزايد: لازم است كودكان از 6 ماهگي تا 3 سالگي هر 6 ماه يك بار و از 3 تا 8 سالگي هر سال يك بار مورد معاينات دهان و دندان قرار گيرند تا از بيماريهاي شايع و پوسيدگي دندان در اين سن جلوگيري شود.
خوشنويسان با اشاره به اينكه هزينه هاي ناشي از درمان مشكلات پوسيدگي دندان بسيار زياد و از عهده بسياري از خانواده ها خارج است، خاطر نشان كرد: با اجراي برنامه هاي پيشگيرانه، مراجعه منظم به دندانپزشك و ترميم دندانها در همان مراحل ابتدايي پوسيدگي مي توان از بروز پوسيدگيهاي وسيع و صرف هزينه هاي گزاف ناشي از آن جلوگيري كرد.
در حالي كه تنها 10 درصد از جمعيت هدف در كشور تحت پوشش برنامه هاي پيشگيري از خرابي دندانها قرار دارند، وزير بهداشت از نبود حمايتهاي بيمه اي در خصوص خدمات دندانپزشكي گلايه مي كند و مي گويد: خدمات دندانپزشكي در كشور نزديك به صفر است.
دكتر وحيد دستجردي با اشاره به هزينه سرسام آور و گران قيمت خدمات دندانپزشكي در كشور، معتقد است كه بسياري از بيماري ها نشأت گرفته از نبودن دندان و عفونتهاي دنداني است.
وزير بهداشت اين قول را مي دهد كه اگر خدمات دندانپزشكي تحت پوشش بيمه ها قرار بگيرد از دندانپزشكان در تيم پزشك خانواده استفاده بشود.
دكتر اميررضا عزمي، عضو انجمن دندانپزشكي معتقد است كه گراني مواد و تجهيزات دندانپزشكي در كشور سبب شده بسياري از مراكز دولتي و خيريه كه اين خدمات را ارائه مي دهند از مواد و تجهيزات غيراستاندارد دندانپزشكي استفاده كنند.
از سال گذشته تاكنون قيمت مواد دندانپزشكي از قبيل آمالگام (ماده اي كه براي پر كردن دندان مورد استفاده قرار مي گيرد) و كامپوزيت (مواد سفيد) دو برابر افزايش يافته است. اين در حالي است كه وزارت بهداشت به دندانپزشكان اجازه افزايش تعرفه را نداده و اين امر دندانپزشكان را به سمت استفاده از مواد ارزان قيمت و بي كيفيت سوق مي دهد.
عزمي با ابراز تأسف از باز بودن مجاري قاچاق كالاهاي دندانپزشكي از مرزهاي غربي و شرقي كشور، مي گويد: طي چند سال اخير ورود كالاهاي بي كيفيت چيني به كشور، سبب شده واردكنندگان رسمي كالاها و تجهيزات پزشكي كه تمايل دارند، اجناس مرغوب را از مجاري قانوني وارد كشور كنند، به دليل نوسانات قيمت ارز، حمايت نكردن دولت و سيستم بانكي كشور و بروكراسي اعمال شده، قادر به رقابت نباشند.
مطالعات نشان مي دهد در بسياري از كشورهاي دنيا هزينه خدمات سلامت را دولت با كمك صندوقهاي بيمه تامين مي كند.
دكتر علي يزداني، عضو شوراي عالي نظام پزشكي ايران با اشاره به رشد 30 درصدي هزينه مواد مصرفي دندانپزشكي در كشور، مي گويد: تورم موجود باعث شده ميزان مراجعات بيماران به مطبهاي دندانپزشكي نسبت به سال گذشته حداقل 30 درصد كاهش يابد.
وي معتقد است كه در حال حاضر درآمد و مخارج دندانپزشكان با هم همخواني ندارد و رشد 10 درصدي تعرفه هاي دندانپزشكي درسال 90 جوابگوي رشد هزينه هايي همچون افزايش 15 تا 35 درصدي ماليات جامعه پزشكي و گراني مواد و خدمات دندانپزشكي نيست و با اين رشد تعرفه ها، ارائه خدمات براي بسياري از دندانپزشكان مقرون به صرفه نخواهد بود.
يزداني در خصوص پوشش بيمه اي خدمات دندانپزشكي مي گويد: در هيچ جاي دنيا بيمه اي وجود ندارد كه تمامي خدمات دندانپزشكي را تحت پوشش قرار دهد چرا كه تامين هزينه هاي درماني دندانپزشكي براي كل جامعه خارج از توان بيمه ها است. برخي اقدامات پيشگيرانه مانند جرمگيري و يا پر كردن دندانها مي تواند تحت پوشش بيمه ها قرار گيرد، اما پوشش كامل خدمات دندانپزشكي براي هيچ بيمه اي اقتصادي نيست.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي با تاكيد بر ضرورت ترويج بهداشت دهان و دندان و فرهنگ پيشگيري از بيماريهاي دهان و دندان، مي افزايد: دندانپزشكي درمان محور، بودجه بهداشتي يك كشور را تباه مي كند. بايد براي اصلاح الگوي بهداشتي و پرهيز از خوردن تنقلات مضر مانند آلوچه، لواشك، شيريني، آجيلهاي سخت و محكم و نيز تميز نگه داشتن دندانها و دهان، از هزينه هاي اضافي دولت و مردم در درمان بيماريهاي دندان جلوگيري كرد.
به نظر مي رسد برنامه وزارت بهداشت در بحث بهداشت دهان و دندان و پيشگيري از خرابي دندانها، بتواند در درازمدت جواب بدهد اما نكته اي كه هم اكنون وجود دارد، اين است كه اغلب مردم به ويژه اقشار كم درآمد و بي بضاعت جامعه از رفتن به دندانپزشكي عاجزند و نمي توانند هزينه هاي دندانپزشكي را بپردازند. لاجرم در حسرت گاز زدن يك سيب سرخ مانده اند!!

 



پاساژگردي براي پر كردن اوقات فراغت!

هوشنگ سليماني
شايد براي همه ما اتفاق بيفتد كه چنانچه زمان فراغتي براي مان فراهم شد، چطور در كنار خانواده بتوانيم از آن به بهترين شكل ممكن استفاده كنيم.
گذران اوقات فراغت يكي از دغدغه هاي مهم امروزي خانواده هاست. علي الخصوص در تابستان كه دانش آموزان و دانشجويان وقت بيشتري دارند و والدين سعي مي كنند بهترين و مناسب ترين تفريح و امكانات را براي فرزندانشان فراهم نمايند.
در ديگر فصل هاي سال باتوجه به زمان تحصيل، شايد وقت كمتري براي گذران اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجويان پيش آيد، چرا كه آنها بيشتر وقت خود را صرف مطالعه دروس شان مي كنند. بنابراين والدين نيز مجبور ند برنامه هاي اوقات فراغت خود را با برنامه هاي تحصيلي فرزندانشان هماهنگ نمايند.
باتوجه به تركيب سني كشورمان كه بيشتر جوانان آن را تشكيل مي دهد، برنامه ريزي براي گذراندن اوقات فراغت ميان اين قشر از جامعه از حساسيت بالاتري برخوردار است. يكي از راه هاي مناسب در شناسايي تضادها يا توافق هاي بين نسلي، شناسايي الگوي نسلي فراغت مي تواند باشد، چرا كه نسل جديد در مقايسه با نسل مياني و قديم از الگوي متفاوتي در مصرف اوقات فراغت برخوردارند.
يكي از ويژگي هاي اوقات فراغت در زمان كنوني، تغيير محل آن از خانه به جامعه بزرگ تر است. در حالي كه در گذشته بيشتر مردم در كنار اعضاي خانواده خود به گذران اوقات فراغت مي پرداختند، در حال حاضر بيشتر سعي مي كنند به مراكز تفريحي، زيارتي و مكان هاي خريد بروند.
آنچه واضح است اين كه در ميان نسل قديم، مسافرت هاي زيارتي و ديدار با اقوام در اولويت قرار دارد ولكن در ميان نسل هاي مياني و جديد بيشتر رفتن به مسافرت هاي تفريحي و مراكز خريد اهميت دارد. اين تضادها موجب شده است كه اختلافاتي ميان خانواده ها در گذراندن اوقات فراغت به وجود آيد؛ يعني در حالي كه والدين مشتاق رفتن به زيارتگاه ها و ديدار اقوام شان هستند، فرزندان به صورت جداگانه به فكر گذران اوقات فراغت خود هستند.
در سنين جواني نيز گذراندن اوقات فراغت مي تواند به شيوه هاي مختلفي صورت پذيرد. يكي از اين شيوه ها كه اكثراً با گروه هاي همسالان انجام مي گيرد، رفتن به مراكز تفريحي و مراكز خريد از جمله پاساژهاست.
يكي از مشتريان ثابت و هميشگي مراكز خريد، جواناني هستند كه برنامه ريزي درست و مناسبي براي گذران اوقات فراغت شان ندارند و با دوستان خود بيشتر وقت شان را در اين اماكن مي گذرانند.
متأسفانه پاساژگردي به عنوان يك پديده امروزي، مورد توجه و استقبال زياد جوانان واقع شده است، به طوري كه آنها كمتر با خانواده هاي خود براي ديدن و خريد از اين مراكز مراجعه مي كنند. باتوجه به اين كه دوره جواني به عنوان يكي از مهمترين دوران زندگي انسان ها محسوب مي شود؛ بنابراين لازم است كه در كنار داشتن تفريحات سالم، بيشتر وقت جوانان به مطالعه، تحقيق، پژوهش و برنامه ريزي براي آينده اختصاص يابد.
در اين بين نقش خانواده ها در هدايت و كنترل جوانان در چگونگي استفاده آنان از اوقات فراغت بسيار مهم و حائز اهميت است؛ و ضروري است والدين، ضمن انتخاب دوستان مناسب براي فرزندانشان، برنامه اي مدون و متناسب با روحيات آنان در نظر بگيرند تا آنها وقت خود را به بطالت و آن هم بدون انگيزه و هدفي مشخص در گشتن در مراكز خريد نكنند.
متأسفانه در كلان شهرها به خصوص شهر تهران، مراكز خريد با طراحي به سبك كشورهاي غربي بنا شده اند و كمتر از نماد فرهنگ، هنر و تمدن ايراني- اسلامي در آنها استفاده شده است. همچنين بيشتر مغازه هاي موجود در اين مراكز نيز در طراحي داخلي شان از الگوهاي غربي بهره گرفته اند و اجناسي را كه هم به فروش مي رسانند، اكثرا خارجي هستند. در ويترين مغازه هايي كه البسه و پوشاك مي فروشند، مانكن هاي زننده را مي بينيم كه به لباس هاي عجيب و غريب مزين شده اند. همچنين فروشندگان اين مغازه ها با لباس و مدل موهايي به سبك غربي خود را آراسته اند.
به نظر مي رسد وجود اين نوع مغازه ها و فروشندگان آن تأثير مستقيمي بر روي رفتار جواناني دارد كه از اين مراكز ديدن مي كنند. شايد اكثر قريب به اتفاق جواناني كه در پاساژها ديده مي شوند كمتر به خريد مي پردازند و فقط صرف گذراندن وقت خود در اين مراكز حضور مي يابند.
جداي از تأثير ماهواره ها، مراكز خريد نيز عملا به مكاني براي آشنايي جوانان با آخرين مدل ها تبديل شده اند و موجب شده اند كه جوانان از آن ها الگوبرداري كنند.
يكي ديگر از مواردي كه در مراكز خريد شاهد هستيم، مغازه هايي هستند كه به عرضه لوح هاي فشرده فيلم، موسيقي و بازي هاي رايانه اي مي پردازند. برخي از اين گونه مغازه ها به تازگي و در كنار ضعف مراكز نظارتي، پا را فراتر گذاشته اند و به پخش آهنگ خواننده هاي لوس آنجلسي مبادرت مي ورزند. حال اين كه در ساير مغازه ها نيز آهنگ هاي تند خارجي و غيرمجاز را نيز مي شنويم.
علاوه بر پخش آهنگ هاي خوانندگان غيرمجاز با صداي بلند از مغازه هاي عرضه لوح هاي فشرده، از مانيتورهاي تعبيه شده در ويترين اين گونه مغازه ها، صحنه هاي مونتاژ شده از رقص كارتون هاي خارجي نيز وجود دارد كه به شكل نامناسبي به نمايش درآمده اند و همچنين بر روي شيشه مغازه، عرضه لوح فشرده رقص هاي كارتوني شاد اطلاع رساني شده است.
به طور حتم رشد قارچ گونه اين مراكز در شهرهاي بزرگ با اين وصفي كه بدان اشاره شد، طبعا بر روي بازديدكنندگان به خصوص نوجوانان و جوانان تأثير عميقي مي گذارد و ذوق و سليقه آنها را نيز عوض مي كند. مراكز خريد بايد مكاني امن و آرام براي خريد تمامي اعضاي خانواده باشد تا خانواده ها بتوانند اجناس و لوازم مورد نياز خود را خريداري نمايند؛ نه اينكه محلي براي ارايه آخرين مدل ها و الگوهاي غربي و جولان جوانان بيكار باشد.
به هر حال وظيفه دستگاه هاي فرهنگي است كه ضمن فراهم كردن امكانات و مكان هاي مناسب براي گذراندن اوقات فراغت افراد جامعه به خصوص جوانان، با هماهنگي ساير دستگاه ها نيز از ساخت وساز مراكز خريد به سبك كشورهاي غربي جلوگيري نموده و همچنين نيروي انتظامي با ارايه شيوه نامه مناسب و نظارت دقيق و مستمر بر اين گونه مراكز، با مغازه هاي متخلف برخورد نمايد.

 



چگونه دربرف و يخ رانندگي كنيم؟

با شروع فصل سرما آمار تصادفات و در نتيجه ميزان سوانح منجر به جرح و فوت افزايش پيدا مي كند، از اين رو ضروري است رانندگان ما با رعايت برخي نكات از بروز برخي سوانح تأسف بار جلوگيري كرده و جان خود و مسافران را حفظ كنند.
چگونه در يخ و برف، بايد رانندگي كرد.
براي جلوگيري از تصادفات، خطرات و مشكلات ناشي از سفرهاي زمستاني و رانندگي در شرايط يخ و برف، بايد به نكات ذيل توجه كامل داشت.
اما قبل از هرگونه سخني، لازم است كه بگوييم: چون يخ و برف باعث سر خوردن و موجب بروز مشكلاتي در رانندگي مي شود، لذا براي ايجاد اصطكاك بيشتر بايد از لاستيك هاي يخ شكن و يا زنجير چرخ استفاده كرد.
1- با سرعتي كمتر از زماني كه جاده خشك است، حركت كنيد و خودرو را در حركت، ثابت نگه داريد.
2- در پيچ ها با دقت و به آرامي، گردش كنيد.
3- از گردش و انحراف ناگهاني، خودداري نماييد و از ترمز كردن ناگهاني، بپرهيزيد.
4- از فشار دادن ناگهاني پا بر روي پدال گاز يا برداشتن فشار از روي آن، خودداري كنيد.
5- از سرعت زياد در معابر يخ زده و هواي برفي بپرهيزيد بخصوص وقتي كه راه داراي دست انداز باشد.
6- از رانندگي در لبه راهها و يا شانه هاي راه، خودداري كنيد.
7- در يك سطح لغزنده، وقتي كه سرعت داريد، از تغيير ناگهاني به دنده سنگين خودداري نماييد.
علت سر خوردن خودرو و مقابله با آن
گرچه وضعيت لاستيك هاي خودرو و جاده در لغزيدن آن سهيم است ولي بدون ترديد، عامل اصلي راننده مي باشد. به ياد داشته باشيد در هنگام رانندگي، سه نوع سر خوردن وجود دارد كه به دلايل ذيل اتفاق مي افتد:
1- سرعت بيش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعيت جاده و ترافيك.
2- شتاب زياد (گاز دادن بيش از حد)، ترمز گرفتن و نيرويي كه در پيچ هاي جاده به لاستيك اعمال مي شود.
3- تركيبي از دو حالت فوق.
سر خوردن چرخهاي عقب در اثر چسبندگي كم آنها به سطح راه اتفاق مي افتد. اين حالت معمولا در نتيجه سرعت بيش از اندازه و نيروي گريز از مركز موجود در پيچ ها مي باشد. ممكن است شتاب خودرو و نيروي بيش از معمول ترمز نيز به اين حالت كمك كند. اين نوع لغزيدن، به آساني تشخيص داده مي شود. با كمي بي دقتي ممكن است خودرو هنگام پيچيدن، كاملا دور خود بچرخد. براي از بين بردن عوامل لغزش خودرو بالطبع بايد پا را از روي پدال گاز و ترمز برداريد و حركت خودرو را با فرمان، هماهنگ كنيد. وقتي خودرو در جهت نادرست حركت مي كند، عكس العمل طبيعي شما بايد اين باشد كه با استفاده از فرمان، آن را به مسير صحيح برگردانيد. سر خوردن چرخهاي جلو نيز وقتي اتفاق مي افتد كه چسبندگي آنها كم شده باشد. در اين حالت، كنترل مستقيم خودرو از دست راننده خارج مي شود. توصيه مي شود كه فرمان را در جهت خودرو، هدايت و سعي كنيد كه با تشخيص و يا از بين بردن علت؛ به مرور چرخهاي خودرو را به صورت مستقيم برگردانيد و يا فشار روي پدال گاز و ترمز را كاهش دهيد.
چگونه مي توان در هنگام سرخوردن خودرو، آن را متوقف كرد.
1- اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشيد، چرا كه در غير اين صورت نمي توانيد تصميم درستي بگيريد.
2- از ترمز كردن بپرهيزيد. ضربه زدن به ترمز در روي يخ، چرخها را قفل مي كند و باعث لغزش و سر خوردن بيشتر مي شود.
3- در جهتي حركت كنيد كه قسمت عقب خودرو، سر مي خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانيد) و هر زمان خودرو و به حالت مستقيم درآمد، در جهت دلخواه خود حركت كنيد. خيلي آهسته بر روي ترمز فشار دهيد تا از سرعت خودرو كاسته شود و يا آرام بر روي پدال گاز فشار دهيد تا خودرو به حركت خود ادامه دهد.
4- از سبقت گرفتن بپرهيزيد. چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه اي به عقب خودرو مي زند كه موجب سر خوردن آن مي شود و خودرو در جهت عكس حركت برمي گردد.
5- خودرو را در حالت دنده نگه داريد و از خلاص كردن آن بپرهيزيد، زيرا ماندن در اين حالت، به كم شدن سرعت كمك مي كند و حداكثر كنترل را به راننده مي دهد.
6- از برداشتن پاي خود از روي پدال گاز، به طور ناگهاني خودداري كنيد. گاز را بايد بطور متعادل نگه داشت تا از سر خوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيري به عمل آيد.
نحوه انتخاب لاستيك در زمستان
در زمستان بايد از لاستيك هاي آج دار درشت استفاده نمود. بايد اذعان داشت كه لاستيك هاي برفي كه براي استفاده در مواقع برف ساخته شده اند و به صورت هاي مختلف، عرضه مي گردند، همين كه به زمين هاي يخبندان مي رسند با لاستيك هاي معمولي، تفاوت زيادي نخواهند داشت، از اين رو،بديهي است كه بايد از لاستيك هاي ميخ دار استفاده كرد و يا از زنجير چرخ بهره جست.
لاستيك ها انواع بسيار دارند ولي لاستيك هاي راديال، شايد بهترين نوع لاستيك درتمام چهار فصل باشند؛ چنان كه مي توان از آنها در مواقعي كه برف و بوران كمي حاكم است نيز استفاده كرد. اما هرگز لاستيك هاي معمولي و لاستيك هاي راديال را با هم مورد استفاده قرار ندهيد چرا كه واكنش هر كدام با ديگري متغير بوده و سبب مي شود در لحظات بحراني، كنترل فرمان به راحتي از دست راننده خارج گردد و حادثه آفرين شود. پس در زمستان، سعي كنيد لاستيك هايي با آج درشت را درچرخ هاي متحرك نصب نماييد. خودروهاي ديفرانسيل جلو و موتور جلو به علت تقسيم وزن بر روي اكسل جلو، در زمستان از خصوصيات بهتري برخوردارند. همين طور خودروهاي موتور عقب كه چرخ هاي متحرك آنها، در زير موتور مي باشد از كشش خوبي در برف و يخ بهره مندند.
تعويض تايرها درسرما و تنظيم باد
فشار باد و عمق شيارهاي لاستيك خودرو به هنگام برف و باران، در رانندگي تاثير مي گذارد.
در اين راستا ميزان باد لاستيك هاي خودرو بسيار اهميت دارد. زيرا چرخي كه بادش تنظيم باشد، بيشترين چسبندگي را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نيز بالطبع بيشتر خواهد بود. هر چرخ به ازاي 10%باد ناكافي، 10% از عمر مفيدش را نيز از دست مي دهد.
آنچه قابل توجه است اينكه بررسي باد چرخ را فقط يك بار در زمستان انجام ندهيد. درماههاي سرد سال، حتما دو بار در ماه فشارباد چرخ را بايد كنترل كنيد و حتي از چرخ زاپاس هم غافل نشويد.
چرخ هاي ميخ دار، چسبندگي با سطح جاده هاي برفي و يخ زده را 40%نسبت به تايرهاي متعارف، بهبود مي بخشد، اما آنها درجاده هاي خشك، از ميزان چسبندگي مي كاهند زيرا ميخ ها، مانع از چسبندگي لاستيك به سطح جاده مي شوند. عمق شيار لاستيك ها، همواره براي كنترل خودرو، از اهميت حياتي برخوردار است، مخصوصاً در برف و باران شديد، ممكن است زندگي شما به آن گره بخورد. عمق اين شيار بايد حداقل 6/1ميليمتر باشد. در غير اين صورت بايستي تعويض شوند.
نحوه بستن زنجير چرخ در شرايط معمولي
درمرحله نخست، وضع ظاهري زنجير چرخ را كنترل كرده و پيچ خوردگي هاي آن را باز مي كنيم. سپس آن را روي تاير قرار مي دهيم به گونه اي كه سرقلاب هاي زنجيرهاي عرضي به طرف خارج تاير بوده و چفت ها به سمت عقب لاستيك بيفتد. آنگاه اولين زنجير عرضي را در زير قسمت جلوي تاير قرار داده و خودرو را به طرف جلو حركت مي دهيم تا موقعي كه از طرف عقب سر چفت و بست ها به ارتفاع توپي چرخ برسد. پس از اين مراحل، زنجيرهاي عرضي را روي تاير، مرتب كرده و دو سر انتهاي رشته زنجيرهاي طولي را بلند نموده نزديك چفت مي آوريم و دقت مي كنيم كه كدام يك از حلقه ها بايد چفت قلاب شود. پس از آن، اول ،رشته خارجي را انداخته و بعد نيز رشته داخلي را محكم مي بنديم و پس از محكم كردن رشته داخلي، زنجير خارجي را دوباره مي كشيم و به حلقه مناسب، محكم مي كنيم. توجه داشته باشيد كه بعد از بستن زنجير، به هيچ وجه نبايد حلقه هاي اضافي، روي لاستيك بمانند، چرا كه بايد آنها را طوري محكم كرد كه به لاستيك و بدنه خودرو صدمه نزنند.

 



پاسخ هايي به يك ادعا درباره حجاب

بحث حجاب و رعايت پوشش الهي، مورد هجمه زيادي واقع شده است.
از آن جايي كه معمولا همه شبهه هاي مسئله حجاب، هماهنگي مفهومي و خاستگاه مشتركي دارند، لذا عيار بازشناسي معارف حق از باطل ضرورت دارد. در اين بخش به طرح كلي اين شبهات و ترديدها پرداخته، با نگاهي به آموزه هاي ديني، سعي مي كنيم پاسخ هاي مناسبي ارائه دهيم. يادمان باشد: امروزه بيشتر انگيزه هاي مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهيم ديني است نه از عدم پذيرش!
اشكال:
تأكيد بر مسئله حجاب در جامعه، حساسيت ها را نسبت به مسائل جنسي افزايش مي دهد.
پاسخ
يكم: حجاب براي حفظ تعادل در مسائل جنسي است و نه افزايش.
دوم: پوشش و حجاب به دليل اين كه نقش اساسي در متعادل كردن غريزه خودنمايي و تبرج زن دارد، عامل مهمي براي جلوگيري از بخش بزرگي از پريشاني ها و دغدغه هاي فكري زن به شمار مي آيد: زيرا آزادي زن در خودآرايي و به نمايش گذاشتن جلوه هاي زنان در بين جامعه، باعث افراط در تجمل و توجه به زيبايي هاي ظاهري مي شود كه اين توجه افراطي، مي تواند بروز اختلال هاي رواني را در زن درپي داشته باشد1.
سوم: با نگاهي به اجتماع و روي دادهاي آن، متوجه مي شويد زناني كه پوشش نامناسب دارند، بيشتر مورد آزار و اذيت واقع مي شوند. به واقع، بدپوششي آن ها چراغ سبز و علامتي ا ست براي آن ها كه به دنبال هوس راني هستند. طبق آمار، 98درصد زناني كه مورد آزار خياباني قرار مي گيرند. بدحجاب هستند2.
چهارم: جوامع غربي كه براساس نظريات دانشمندان خود، آزادي جنسي را پي گرفتند و برداشتن غيرت، حيا و عفاف را راه حل مشكلات تشخيص دادند، امروز گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاري هاي گوناگون اجتماعي مانند خودفروشي، فرزندان نامشروع، بيماري هاي واگيردار جنسي، بالارفتن سطح استانداردهاي جنسي و... شده اند. به واقع برداشتن قيود و هنجارهاي ديني و اخلاقي ميان زن و مرد است كه جامعه را ميدان عرضه و تقاضاي افراطي و شديد جنسي مي كند، نه رعايت پوشش اسلامي (كه موجب تفكيك فضاي جامعه و خانواده مي گردد.) پوشش اسلامي كمك مي كند كه روابط محبت آميز و جنسي در كانون عاطفي خانواده و كار و تلاش شايسته در اجتماع پويا و با نشاط صورت بگيرد. بنابراين مي شود گفت كه حجاب، خط قرمزخانه و جامعه است.
پنجم: در طبيعت انساني، از نظر خواسته هاي روحي، محدوديت در كار نيست. انسان روحاً طالب بي نهايت آفريده شده است. وقتي هم كه خواسته هاي روحي در مسير ماديات قرار گرفت، به هيچ حدي متوقف نمي شود. رسيدن به هر مرحله اي ميل و طلب مرحله ديگر را در او به وجود مي آورد. اشتباه كرده اند كساني كه طغيان نفس اماره و احساسات شهواني را تنها معلول محروميت ها و عقده هاي ناشي از محروميت ها دانسته اند. همان طور كه محروميت ها سبب طغيان و شعله ور شدن شهوات مي گردد، پيروي و اطاعت و تسليم مطلق نيز سبب طغيان و شعله ور شدن آتش شهوات مي گردد. امثال فرويد، آن طرف سكه را خوانده اند و از اين طرف سكه غافل مانده اند.
ششم: ناصحان و عارفان ما كاملا بدين نكته پي برده بودند. در ادبيات فارسي و عربي زياد بدين نكته اشاره شده است. سعدي مي گويد:
فرشته خوي شود آدمي زكم خوردن
وگر خورد چو بهائم، بيفتد او چو جماد
مراد هر كه برآري مطيع امر تو گشت
خلاف نفس كه فرمان دهد چو يافت مراد
«بوصيري مصري» در قصيده معروف «برده» كه از شاه كارهاي ادبيات اسلامي است و در مدح رسول اكرم(ص) است و ضمناً پند و اندرزهايي هم دارد، مي گويد:
النفس كالطفل ان تهمله شب علي
حب الرضاع و ان تفطمه ينفطم
يعني نفس همچون طفلي است كه به شير خوردن علاقه مند است؛ اگر او را به حال خود بگذاري با همين ميل باقي مي ماند و روزبه روز ريشه دارتر مي شود و اگر او را از شير بگيري به ترك شير خوردن خو مي گيرد3.
هفتم: آن چه مورد تاكيد اسلام است، ارضاي غريزه جنسي در حد نياز طبيعي و از راه دستور زيباي ازدواج و جلوگيري از تحريك بي مورد و بي ضابطه آن است كه رعايت پوشش اسلامي نقش بسزايي در اين زمينه دارد.
هشتم: مقام معظم رهبري(مدظله العالي) مي فرمايند: «يكي از مشكلات زنان در دنياي غرب به خصوص در كشور ايالات متحده آمريكا، همين است كه مردان با تكيه به زورمندي خودشان، به عفت زن، تعدي و تجاوز مي كنند. آمار منتشر شده از سوي مقامات رسمي خود آمريكا را من ديدم كه يكي مربوطه به دادگستري آمريكا و يكي هم مربوط به يك مقام ديگري بود. آمارها واقعاً وحشت انگيز است. در هر شش ثانيه، يك تجاوز به عنف در كشور آمريكا صورت مي گيرد! ببينيد چه قدر مسئله عفت مهم است و وقتي بي اعتنايي كردند، قضيه به كجا مي رسد.»4
نهم: بي ترديد تاكيد بر مسئله حجاب و رعايت پوشش اسلامي، نه تنها حساسيت ها را نسبت به مسائل جنسي افزايش نمي دهد، بلكه كمك و راه نمايي مي كند كه نيازهاي جنسي و عاطفي در محيط خانواده- كه زن و شوهر، عهده دار آن هستند- تامين شود. به واقع حجاب، جامعه را آماده فعاليت و نقش آفريني هاي سالم و اجتماعي زن و مرد مي كند.
نقل از مجله پيام زن
پي نوشت ها:
1-عباس رجبي، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص 120 و 121
2-هفته نامه پرتوسخن، 4 خرداد ماه 1390، ش 578، ص 9
3-مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج 19، ص 459 و 460
4-مقام معظم رهبري، سخن راني در همايش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادي به مناسبت جشن ميلاد كوثر در تاريخ 30 مهر ماه .1376

 



سالمندي پايان راه نيست

سزاوار
سالمندي يكي از دوره هاي حساس زندگي ماست. سالمندان هم دقيقا مانند كودكان نيازمند توجه زيادي هستند، پژوهش هاي انجام شده درمركز توانبخشي اينديانا نشان مي دهد نزديك 40 درصد افرادي كه به خانه سالمندان سپرده مي شوند، زودتر فوت مي كنند.
اين درحالي است كه اگر اين افراد دركنار خانواده خود زندگي كنند از طول عمر و سر زندگي بيشتري برخوردار مي شوند.
با اين همه آمارهاي جهاني سازمان ملل نشان مي دهد كه تعداد سالمندان جهان درسال هاي اخير رو به افزايش بوده است. اين امر ضرورت توجه سالمندان را بيشتر مي كند. ضمن آن كه به علت تغيير شرايط اجتماعي، از جمله گذر از خانواده سنتي به سوي زندگي ماشيني، مركب از پدر، مادر و فرزندان، سالمندان، ديگر كمتر جايگاه واقعي خود را دارند.
درگذشته بسياري از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها دركنار جوان ترها زندگي مي كردند و تجربه هاي خود را دراختيار آنان قرار مي دادند و از احترام و كرامت لازم نيز برخوردار بودند. اما هم اكنون قشر سالمند جامعه دچار مشكلات متعدد اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي هستند.
درصد بالايي از سالمندان دركشورهاي درحال توسعه دچار مشكلات اقتصادي شديد هستند، هر چند اكثراً دركنار خانواده و درصد كمي نيز بدون هيچ گونه درآمد و تنها زندگي مي كنند. اما همان درصد كم مشكلات بسياري را براي جامعه ايجاد مي كند.
اين هشداري است كه درزمينه مسائل رفاهي و حمايتي سالمندان بيشتر توجه شود تا در آينده با مشكلات قشر سالمند رو به رو نشويم. مسلماً با رشد پديده كهنسالي درجامعه، اين موضوع نياز به برنامه ريزي كلان و نظارت و اجرا دارد و چنانچه دراين باره برنامه ريزي درستي انجام ندهيم تبديل به معضلي حل نشدني خواهد شد.
دانيل سوتالن جامعه شناس با اشاره به اين كه درجامعه نگرش خوبي نسبت به افراد سالمند وجود ندارد مي گويد: نگرش منفي نسبت به سالمندان بر روي عملكرد آنان تاثير مستقيم مي گذارد و متاسفانه درجامعه همان طور كه براي بيماري ها، حقوق بازنشستگي و بيمه آنها فكر مناسبي نشده است، اوقات فراغت سالمندان نيز بي برنامه مانده است.
اين جامعه شناس مشكلات زنان سالمند را بيشتر مي داند و مي گويد: درصد بالايي از زنان سالمند به تنهايي زندگي مي كنند.
اين درحالي است كه مردان با مرگ همسرانشان شانس بيشتري براي ازدواج مجدد دارند كه اين امر در زنان كمتر اتفاق مي افتد.
اكثر خانواده ها به خاطر عشق و محبت و احترام سالمند، حاضر نيستند كه آنها را به مراكز شبانه روزي بسپارند و در مواردي كه اين اقدام صورت مي گيرد دوست ندارند شناخته شوند. در واقع جايگاه احترام و كرامت به سالمندان بسيار بالاست.
ديد غلط برخي افراد نسبت به اين قشر موجب شده سالمندي به نوعي بيماري درجوامع تعبير شود.
سالمندي با از دست دادن توانمندي هاي جسمي و منزلت اجتماعي همراه است. به گونه اي كه افراد به سالمندان به عنوان بيمار نگاه مي كنند.
اكثريت سالمندان در شرايط مناسب خانوادگي مي توانند زندگي خود را به خوبي اداره كنند اما براي رسيدن به اين منظور توجه فرزندان به پدر و مادر سالمند بسيار پر اهميت و ضروري است. در واقع پس از آرتروز كه شايع ترين بيماري سالمندان است مي توان به افسردگي اشاره كرد. علت افسردگي سالمندان بيشتر اوقات احساس تنها ماندن و از دست دادن شان و احترام قبلي است.
به دليل كم شدن روابط خانوادگي و كاهش محبت خانواده ها، برخي از فرزندان، پدران و مادران خود را به خانه سالمندان مي سپارند و اين موضوع فشار شديد روحي به سالمند وارد مي كند.
تحقيقات نشان مي دهد كه در برخي موارد به علت بيماري و ناتواني شديد سالمند چاره اي جز سـپردن وي به خانه سالمندان نيست ودر بيشتر موارد سالمندان مي توانند درخانه خود و بين فرزندان به خوبي زندگي مي كنند و 40 درصد افرادي كه به خانه سالمندان سپرده مي شوند، زودتر مي ميرند اين درحالي است كه اگر اين افراد درخانه خود زندگي مي كردند طول عمر بيشتري داشتند.
اضطراب و افسردگي درسالمندان به شكل نشانه هاي جسمي بروز پيدا مي كند. زماني كه آسايش مادي و امنيت رواني براي سالمندان فراهم شود بسياري از نشانه هاي روان تني و دردهاي جسمي هم كاهش پيدا مي كند.
البته دورنماي وضع سالمندان درجوامع اميدبخش و وجود سنت هاي ملي كه احترام به سالمند را مورد توجه قرار داده است عامل بسيار مهمي براي بهبود شرايط سالمندان و حفظ آنان درخانواده است.
وي بر اين باور است كه سالمندي وضعيتي است كه در آينده گريبانگير همه خواهد شد و جامعه اي كه به سالمندان احترام مي گذارد جامعه اي است كه كودكان فعلي آن زماني كه به سن سالمندي مي رسند از توجه به احترام برخوردار خواهند شد.
با اين همه، نوع نگاه جامعه نسبت به سالمند و چگونگي آموزش به اين قشر نيز نكته قابل توجه است، بي شك براي استفاده از سالمندان در فعاليت هاي اجتماعي و مشاركت آنان، بايد چاره انديشي كرد، بايد درنظر داشت كه سالمندي پايان راه نيست، بسياري از اين افراد را مي توان به انجمن هاي اجتماعي به صورت پاره وقت، از تجربيات آنان بهره جست، ضمن اين كه به اقتصاد آنان كمك مي شود و از بروز بيماري زود هنگام نظير افسردگي نيز جلوگيري خواهد شد.

 



به پيامك هاي مشكوك جواب ندهيد

معاون اجتماعي پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا گفت: به برخي از افراد پيامك هايي ارسال مي شود تا از اين طريق اطلاعات شخصي آنان به دست آيد، اما اين مشتركان به هيچ عنوان اقدام به ارسال اطلاعات خود نكرده و پاسخي به اين گونه پيامك ها ندهند.
سرهنگ سيد محسن ميربهرسي بيان داشت: از آنجايي كه مجرمان سايبري هر روز به دنبال شگردهاي جديدي براي كلاهبرداري هستند اين بار كلاهبرداري ها به سمت تلفن هاي همراه گرايش پيدا كرده است.
تمام نكات ايمني دراستفاده از گوشي تلفن همراه و همچنين رايانه ها مي بايست مدنظر قرارگيرد چرا كه بسياري از ويروس ها درتلفن هاي همراه كاربري داشته و از طريق آنها مي توان اطلاعات ديگران را مورد استفاده قرارداد.
كاربران موبايل و رايانه استفاده از آنتي ويروس ها را جدي بگيرند تا از اين طريق از هرگونه تهديدي درامان باشند. به برخي از افراد پيامك هايي مبني بر برنده شدن شان دريك مسابقه يا قرعه كشي ارسال مي شود تا از اين طريق اطلاعات شخصي آنان به دست آيد، اما از دريافت كنندگان اين نوع پيامك ها درخواست مي كنيم به هيچ عنوان اقدام به ارسال اطلاعات خود نكرده و پاسخي به اين گونه پيامك ها ندهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14